Näytä tavallinen näkymä : Jäykkäperäinen vai täysjousitettu sähkömaastopyörä (pääosin) työmatka-ajoon talvella?
Vinkkejä? Kokemuksia? Mielipiteitä?
Olen hankkimassa sähköpyörää lähinnä talvista työmatka- ja arkikäyttöä silmällä pitäen. Niinpä olen päätynyt tuumailuissani sähkömaastopyöriin, koska kuvittelen 2.5-3 tuuman nastarenkaiden soveltuvan hyvin lumen, loskan ja jään keskellä suhaamiseen. Jos sähkömaastopyörän hankin, niin voisin toki kuvitella harrastavani kesäkeleillä myös satunnaista trail-ajelua.
Olen testaillut viime kuukausina monentyyppisiä sähköpyöriä ja useiden eri moottorivalmistajien moottoreilla varustettuja pyöriä. Omaksi suosikiksi on valikoitunut Brose, koska se on hiljaisin (tai ainakin ääni on matalampi kuin "korkealta inisevissä" Boschissa, Shimanossa ja Yamahassa) ja koska siinä on omaan jalkaan luonnollisimmalta tuntuva poljinvaste.
Mutta yksi tärkeä päätös on vielä tekemättä: jäykkäperäinen vai täysjousitettu?
Itselläni on kokemusta vain etujousitetusta Tunturin hybridistä vuosituhannen vaihteen tietämiltä. Muuten olen ajellut jousittamattomilla pyörillä viime vuodet. Tai no, kauppakassi-Helkamaani asensin viime vuonna joustoistuintolpan, joka onkin ollut yllättävän mukava varuste. Mutta takaisin asiaan... Täysjousitetusta pyörästä mulla ei siis ole omaa kokemusta. Nettiselailun pohjalta plus-miinus-lista on tiivistynyt tällaiseksi:
+ astetta mukavampi
+ parempi kontrolli jyrkissä mäissä ja erittäin epätasaisella alustalla
- työläämpi ja kalliimpi ylläpito takajousituksen takia
- kalliimpi hankintahinta
- painavampi, ja huonompi hyötysuhde
Jotain omia ajatuksia noihin pointteihin liittyen:
+ Lisämukavuus on luonnollisesti jees, vaikka lähelle samaa voisi kaupunkikäytössä (kai?) päästä asentamalla jäykkäperäisiin sähkömaasturiin joustoistuintolpan.
+ Talvikäytössä parempi kontrolloitavuus olisi merkittävä plussa, vaikka pyörällä pääosin pyöräteillä ja kaupungissa liikkuisinkin.
- Täysjousitetun pyörän peseminen on vähän työläämpää, koska jousituksen takia taakse ei saa kunnollista (eteen ja alas ylettyvää) lokasuojaa. Huoltokustannukset riiippuvat toki paljon myös käytöstä, mutta olen löytänyt netistä jotain arvioita, kuinka paljon takajousituksen ja laakereiden huolto voisi maksaa vuositasolla keskimäärin.
- Takajousituksesta tuleva noin 10 prosentin lisä hankintahintaan ei ole kriittinen seikka omalla kohdallani.
- Sähköavusteisissa pyörässä pienellä (noin 1.0-1.5 kilon) painoerolla ei ole (kai?) mitään merkitystä. Samoin pieni, takajousituksesta johtuva tappio hyötysuhteessa ei ole oleellinen, koska moottori avustaa. Ja ilmeisesti nykyään takapään pedal bob osataan vaimentaa tosi hyvin?
Ja jotta jäykkis-täpäri-vertailuun tulis vähän konkretiaa, niin viimeisimmäksi olen puntaroinut näitä kahta Bullsin mallia:
Bulls E-Stream Evo TR 3 27.5+ 2019 (hinta Suomessa 4.399 €) (https://www.fahrrad-sale.de/E-Bike/e-mountainbike/e-stream-evo-tr-3-he27-gr-rh41cm-mtb-10k.html)
https://www.fahrrad-sale.de/images/product_images/info_images/79149341_0.jpg
Bulls E-Stream Evo 3 27.5+ 2019 (hinta Suomessa 3.999 €) (https://www.fahrrad-sale.de/E-Bike/e-mountainbike/e-stream-evo-3-275plus-sw-rt-2019.html)
https://www.fahrrad-sale.de/images/product_images/info_images/79148741.jpg
petrivet
15.11.2018, 23.02
Aiak hyvin olet tuohon erot tuonut esiin.
Noin pienellä hintaerolla ehdottomasti täysjousto. Sähköllä vauhti kasvaa ja jos kovaa ajaa töyssyihin silottaa jousitus iskuja. Jälleenmyynti on varmasti myös helpompaa. Nuo on ihan hyviä. Hintaa osiin nähden vähän yläkanttiin, Jos meinaa on Deore sarjaa 4000 tonnin pyörissä. Hyvä moottori ja iso akku noissa kyllä on.
Saksaa en jaksanut tavata, mutta kuvaa katsomalla näyttää siltä, että kummassakaan ei ole hissitolppaa. Se on mielestäni vakava puute ainakin täysjoustossa, ihan työmatka- ja arkiajossakin.
Kiitoksia kommenteista!
Nuo on ihan hyviä. Hintaa osiin nähden vähän yläkanttiin, Jos meinaa on Deore sarjaa 4000 tonnin pyörissä. Hyvä moottori ja iso akku noissa kyllä on.
Ensinnäkin, täytyy myöntää, etten ole kasettivaihteiden suhteen kyllä yhtään kartalla. Molemmissa nykyisissä pyörissäni (Schindelhauer Gustavissa ja mummomalli-Helkama-kauppakassissa) on napavaihteet (Nexus 8 ja Nexus 7). Olen siis vain olettanut, että Bullsin pyörissä on hintaan nähden OK osasarjat. Mitä tuossa pikaisesti selasin nettiä, niin aika hyviä arvioita noista Deore M6000 -vaihteista on esitetty:
https://www.youtube.com/watch?v=hkRoWQhR-JQ
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=shimano+deore+m6000&cat=direct
Toisekseen, mulla on sellainen ajatus mielessä, että jos sähkömaasturi osoittautuu niin monikäyttöiseksi peliksi kuin uskon, niin saatan päivittää pyörään joskus tulevaisuudessa sähköiset Rohloff E-14 -napavaihteet. Siis, jos joskus on liikaa rahaa :-D Ja kunhan E-14:n yhteensopivuus laajenee koskemaan muitakin kuin Boschin moottorijärjestelmää.
Saksaa en jaksanut tavata, mutta kuvaa katsomalla näyttää siltä, että kummassakaan ei ole hissitolppaa. Se on mielestäni vakava puute ainakin täysjoustossa, ihan työmatka- ja arkiajossakin.
Nyt täytyy kyllä tietämättömänä kysyä, että mihin käytät työmatka- ja arkiajossa hissitolppaa?
.Nyt täytyy kyllä tietämättömänä kysyä, että mihin käytät työmatka- ja arkiajossa hissitolppaa?[/QUOTE]
En tiedä mitä Pexi tarkoitti, mutta ihan vaan liikennevaloihin pysähtyessä minä pudotan tolpan alas . Yltää jalat paremmin maahan.
Itse en hissitoloan puutetta arkiajossa erityisen vakavana pitäisi.. Em. Liikennevalopönötys helpottuu, mutta erinomaisesti pärjää ilmankin. Maastossa tarttee vähän tiuhempaan.
petrivet
16.11.2018, 21.16
Olen siis vain olettanut, että Bullsin pyörissä on hintaan nähden OK osasarjat. Mitä tuossa pikaisesti selasin nettiä, niin aika hyviä arvioita noista Deore M6000 -vaihteista on esitetty:
https://www.youtube.com/watch?v=hkRoWQhR-JQ
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/s?q=shimano+deore+m6000&cat=direct
Voimansiirtoa voi päivittää ja bulls varmaan tietää mitä tekee. Deore kestää peruspyörässsä varmasti, mutta sähköpyöräily vaatii vähän enemmän. Täällä joku moitti deore osia ja slx oli kuulemma paljon kestävämpi. Muutenkin mainitaan kmc ketju muttei mallia. Tuo pakka maksaa noin 30 euroa eli ei varmaan mitään huippua edusta. Brose maksaa kaiketi niin paljon että 4000 euroon ei mahdu huippuosia. Uudet hyvät ketjut, pakka ja eturatas lähtee päivityksenä ~100...150 eurolla. Eli ei varmaan estä pyörän hankintaa vaikka nuo eivät kestäisi!
Täysjousto ehdottomasti ja vain sellaisella mootttorilla jonka avustustasoja voit itse tuunata mieleksesi. Mitä enemmän ajat sen tärkeämmäksi nämä kaksi asiaa muodostuu.
Itse päädyin jäykkään koska ajo tulee olemaan pääosin työmatka-ajoa ja lähinnä tasaisessa maastossa rauhallista ajelua. Jos alkaa tuntumaan jouston tarvetta taakse, on tarkoitus hankkia Thudbuster joka toimii myös metsässä. Näin alenee hankinta- ja huoltokustannukset täpäriin verrattuna. Mielestäni joustotolppa on hyvä ja joustava(!) kompromissi.
Jos ajat paljon alamäkeä tai kovaa metsässä, kannattaa valita täysjousto.
Nyt täytyy kyllä tietämättömänä kysyä, että mihin käytät työmatka- ja arkiajossa hissitolppaa?
Joka kerran, kun hyppään fillarin päälle, niin tolppa on alhaalla. Joka kerran, kun pysähdyn, niin tiputan tolpan. Joka kerran, kun lähestyn pimeää T-risteystä, niin tiputan vauhdin ja tolpan alas, koska mahdollinen pysähtyminen ja uudelleen liikkeellelähtö on niin vaivatonta tuolla taktiikalla. Joka kerran, kun ajan jyrkkää alamäkeä, niin tiputan tolppaa alaspäin, koska saan painopisteen taakse ja OTB tuntuu olevan kauempana.
Arkiajojen ulkopuolella pitkillä lenkeillä laskettelen yleensä alamäet tolppa vähän tiputettuna ja jalka suorana, koska se helpottaa satulapainetta ja virkistää alapään verenkiertoa.
Mutta niin, mulla se hissitolppa on tosiaan aktiivikäytössä joka ikisellä työmatkalla - ehkä saan sillä kompensoitua huonoa ajotaitoani, ehkä se tuo turvallisuuden tunnetta, ehkä se vaan on niin magee ja ehkä teen jotakin väärin, mutta hissitolppa on ihan varmasti myös seuraavassa eMTB:ssäni.
Ilmankin tottakai _pärjää_, mutta miksi haluaisi pärjätä, jos kerran investoi tolkuttomasti tonneja fillariin ja moottori kompensoi hissitolpan tuoman painonlisän näkymättömiin? Sitä paitsi ilman minkäänlaista jousitustakin pärjää. Ja ilman vaihteita pärjää. Ja ilman sähköapua pärjää. Ja viime kädessä ihan ilman pyörääkin pärjää. Kaikki on suhteellista.
Täysjousto ehdottomasti ja vain sellaisella mootttorilla jonka avustustasoja voit itse tuunata mieleksesi. Mitä enemmän ajat sen tärkeämmäksi nämä kaksi asiaa muodostuu.
Paljonko täytyy ajaa että avustustasoja tarvii tuunata ? Tälle kaudelle on ajoja tullut 1700 km enkä ole havainnut avustustasojen tuunaus tarvetta. Varmaan jotain vois muuttaa mutta tarvetta ei ole. Ja joo , täysjousto ehdottomasti.
Jostain syystä kuluttajat tuntuvan arvostavan tuunausmahdollisuutta ja itselleni se on kyllä ihan pakollinen ominaisuus kun siihen on tottunut.
Itse päädyin jäykkään koska ajo tulee olemaan pääosin työmatka-ajoa ja lähinnä tasaisessa maastossa rauhallista ajelua.
Tämä on kyllä varsin hyvä perustelu. Ja samalla täysjäykkä on huomattavasti huoltovapaampi. Myös toimivien kurasuojien, ym. kiinnitys jäykkään on helpompaa / lopputulos parempi, jos sellaisia kaipaa. Usein työmatkakäytössä oleviin vehkeisiin nuo ovat järkevät asentaa.
Jos alkaa tuntumaan jouston tarvetta taakse, on tarkoitus hankkia Thudbuster joka toimii myös metsässä. Näin alenee hankinta- ja huoltokustannukset täpäriin verrattuna. Mielestäni joustotolppa on hyvä ja joustava(!) kompromissi.
Ei ole. Joustotolppa ei auta pätkän vertaa kun runtataan putkelta. Joustotolppa ajaa suunnilleen saman asian, kuin fatbike tai plussakoko. Tai jos "metsällä" tarkoitetaan siistiä autolla ajettavaa metsätietä / neulaspolkua, niin ehkä sitten.
Tälle kaudelle on ajoja tullut 1700 km enkä ole havainnut avustustasojen tuunaus tarvetta. Varmaan jotain vois muuttaa mutta tarvetta ei ole.
Tarve tulee pitkälti mahdollisuuden kautta. Jos on mahdollista, niin sitten niitä tulee tuunattuakin. Itse olen nyt pikkuhiljaa koko ajan pudottanut avustustasoja ja kohta ne alkavat olla sillä tasolla, että alunperin olisin hylännyt koko sähkövehkeen jos se olisi ollut niin raskas ajaa kuin mitä se on nyt. Kolmen kuukauden aikana kunto ja taidot ovat kehittyneet niin, että hauskuutta saa lisää pienemmillä avustuksilla.
Vähän sama juttu kuin tuon hissitolpan kanssakin: jollei sellaista ole, ei sen tarvetta oikein pysty perustelemaankaan tai kuvittelemaan.
No jaa.. Mulla hissitolpat maastureissa, käytän jyrkemmissä alamäissä ja itselleni teknisesti erityisen haastavilla pätkillä saatan tiputtaa pikkuisen. Muulloin vain, jos joudun odottamaan paikallani pidempään. Ja talvella, kun jalan upotessa ei tahdo päästä kyytiin. (en ole kovin vakuuttunut, kannattaako pyörää säilytellä tolppa kasassa)
Sähköä ei ole, mutta sen mitä oon sähköpyörä ajanut, niin oikeastaan kaikkia olisi hyvä päästä vähän säätelemään.
Tarve tulee pitkälti mahdollisuuden kautta. Jos on mahdollista, niin sitten niitä tulee tuunattuakin. Itse olen nyt pikkuhiljaa koko ajan pudottanut avustustasoja ja kohta ne alkavat olla sillä tasolla, että alunperin olisin hylännyt koko sähkövehkeen jos se olisi ollut niin raskas ajaa kuin mitä se on nyt. Kolmen kuukauden aikana kunto ja taidot ovat kehittyneet niin, että hauskuutta saa lisää pienemmillä avustuksilla.
Vähän sama juttu kuin tuon hissitolpan kanssakin: jollei sellaista ole, ei sen tarvetta oikein pysty perustelemaankaan tai kuvittelemaan.
Ei ehkä osuvin vertaus tuo hissitolppa, kun kuitenkin kaikissa sähkömoottoreissa on eri avustustehoja valmiina (ehkä porrastettu hissitolppa vs hissitolppa olisi lähempänä?).
Niistä pystyy siltikin sitä avustusta säätämään lennossa ja tarpeen mukaan. Ei vaan niin tarkalla tasolla. Vaikka itse arvostankin säätömahdollisuuksia en näe sitä tärkeimpinä ominaisuuksina joita olisi hyvä olla. Esimerkiksi oman pyörän Jammussa heikoin avustus (ECO+) vastaa hyvin paljon luomupyörää siten että se kompesoi suurin piirtein vain sähköpyörän ylimääräisen painon. Toistaiseksi ei ole juuri ollut tarvetta sitä käyttää (myös suurinta tehoa tulee käytettyä todella vähän).
Ei ehkä osuvin vertaus tuo hissitolppa, kun kuitenkin kaikissa sähkömoottoreissa on eri avustustehoja valmiina (ehkä porrastettu hissitolppa vs hissitolppa olisi lähempänä?).
Voi olla. Toisaalta jos ei ole koskaan hissitolppaa käyttänyt, ei sellaista osaa kaivatakaan.
Vaikka itse arvostankin säätömahdollisuuksia en näe sitä tärkeimpinä ominaisuuksina joita olisi hyvä olla.
Ei se nyt ehkä tärkein ominaisuus ole, mutta sitä kuitenkin arvostaa koko ajan enemmän.
Esimerkiksi oman pyörän Jammussa heikoin avustus (ECO+) vastaa hyvin paljon luomupyörää siten että se kompesoi suurin piirtein vain sähköpyörän ylimääräisen painon. Toistaiseksi ei ole juuri ollut tarvetta sitä käyttää (myös suurinta tehoa tulee käytettyä todella vähän).
Mutta jos noita avustustasoja voisi vapaasti säätää, ehkä tulisit käyttäneeksi noitakin alueita enemmän.
Mutta tokihan jokainen painottaa näitä omien halujensa mukaan. Brosen omistajat pitävät korkeassa arvossa avustuksen äänettömyyttä, itse en koko ääneen kiinnitä mitään huomiota ensimmäisen 10 sekunnin jälkeen. Brose-kuskia varmasti häiritsisi Shimpan ininä koko lenkin ajan, itse varmaan kiroaisin Brosen käyttökytkimiä, tai jotain.
Voi olla. Toisaalta jos ei ole koskaan hissitolppaa käyttänyt, ei sellaista osaa kaivatakaan.
Pointti olikin siinä että kaikki sähköpyörillä ajaneet ovat käyttäneet sitä vertauksen "hissitolppaa". Ero on siinä vain, että toisilla on esiasennettava portaaton säätö ja toisilla porrastettu :)
Mutta jos noita avustustasoja voisi vapaasti säätää, ehkä tulisit käyttäneeksi noitakin alueita enemmän.
Ja kaventaisin samalla ylä- ja alapäästä teho rajoja? Kyllä minä mielummin haluan kuitenkin ottaa sen koko scaalan käyttöön vaikka harvoin sitä tarvitsenkaan. Mielummin minä säätäisin keskeltä niitä teho asetuksia mieleisemmäksi, mutta toisaalta ei ole tuntunut yhtään että tarvitsisi kun juuri ne kaksi asetusta on ne mitä eniten käytän.
Mutta tokihan jokainen painottaa näitä omien halujensa mukaan. Brosen omistajat pitävät korkeassa arvossa avustuksen äänettömyyttä, itse en koko ääneen kiinnitä mitään huomiota ensimmäisen 10 sekunnin jälkeen. Brose-kuskia varmasti häiritsisi Shimpan ininä koko lenkin ajan, itse varmaan kiroaisin Brosen käyttökytkimiä, tai jotain.
Tämä kyllä on aivan totta.
Ja kaventaisin samalla ylä- ja alapäästä teho rajoja? Kyllä minä mielummin haluan kuitenkin ottaa sen koko scaalan käyttöön vaikka harvoin sitä tarvitsenkaan. Mielummin minä säätäisin keskeltä niitä teho asetuksia mieleisemmäksi, mutta toisaalta ei ole tuntunut yhtään että tarvitsisi kun juuri ne kaksi asetusta on ne mitä eniten käytän.
Joo, alkaa menemään tämän aiheen ulkopuolelle, mutta Shimanossa sillä säätämisellä itse asiassa saadaan tehorajoja laajemmaksi. Toki maksimitehoja sekään ei muuta.
1aloittaja
19.11.2018, 23.41
Hitsi, tuo joustotolppahan tuntuukin just passelilta takapään ’jousitukselta’ epätasaisilla kelveillä ajavalle minulle :) ...pehmentää asfalttikuopissa ja katukivetyksissä tienylityksissä, jms... Eli ei tarvi ’raskauttavaa’ maasto- saati läskipyörää edes aatella pehmentämään takalistoon iskuja
Onkohan tuo säädön mahdollisuus ja sen kaipaaminen tullut Specialized-miehiltä, joilta on puuttunut tangosta avustustasojen säätömahdollisuus. Itsellä on Boschin Purion peukalon ulottuvilla ja säädän avustustasoja lähes yhtä usein kuin takavaihdetta. Ajan yleensä melko alhaisella avustustasolla, mutta kun ylämäki tai vastatuuli alkaa painaa, on kiva napsauttaa porrasta suuremmalle avustukselle. Monesti liikennevaloista lähden matkaan turbolla ja pudotan heti vauhdin saavutettuani ecolle. Maastossa taas avustuksen taso riippuu vähän fiiliksestä. Mutta jos eteen tulee oikein jyrkkä ja haastava mäki, pistän eMTB:n tai Turbon varmuudeksi. Vaikeissa trial-kikkailuissa riittää alin tai toiseksi alin avustustaso. Itselleni EMTB-moodi on ehkä jopa turha koska manuaalisesti tulee kuitenkin räplättyä avustustasoja jatkuvasti ja emtb-moodissa avustus nousee turhan suureksi jos tulee vaikka ylämäki, jossa haluaisikin reisille vähän hapotusta.
Käsittääkseni Boschin avustustasoja ei voi säätää ja harva Boschin omistaja sellaista kaipaakaan. Voikohan se johtua siitä että avustustasot on jo tehtaalla mietitty kohdilleen ;)
Hissitolppa on itselläni myös kaupunkiajossa aktiivikäytössä. Liikennevaloihin pudotan satulan alas ja esim. talvella liukkaalla, ajan satula tavanomaista alempana. Kun haluan puskea vastatuuleen matalalla avustuksella, nostan satulan ylös - optimikorkeuteen. Itselläni korkein satulankorkeus on optimaalinen korkeus, jossa jalat tuottaa parhaimman hyötysuhteen suhteessa pyörityksen sulavuuteen. Monesti tuo maantiepyörämäinen satulankorkeus ei vain ole metsässä paras vaan pari senttiä alempi on paljon miellyttävämpi. Sähköavustukselle varustetussa fillarissa on se kiva juttu että voi ajaa melko alhaisellakin satulankorkeudella (ketterä metsässä) ilman että reidet alkaa huutaa hoosiannaa ja polvet kaivata kipuvoidetta.
Näissä ylläolevissa vastauksissa näkee että moni kirjoittaa omat kokemuksensa olettaen että ne ovat totuus. Ihmiset ovat erilaisia ja jotkut tykkää esim. säätää ja tuunata juttuja ja tuntevat siitä mielihyvää kun toiset käyttää senkin ajan ajamiseen. Tai jos joku ei käytä hissitolppaa kaupungissa niin toiselle se on todella tarpeellinen.
Alkuperäiseen asiaan; itse pidän täysjoustoa kaupungissa mukavana kun ei tarvi huolehtia kanttareiden korkeudesta ja voi ajaa matalaan kanttariin vaikka kurvissa fillari kallistettuna. Jää enemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä kun ei tarvi huolehtia fillarin keventämisestä esteiden kohdalla. Miinuksia tulee ainoastaan hiukan suuremmasta huoltotarpeesta sekä täysjouston varkaita houkuttelevasta olemuksesta.
Onkohan tuo säädön mahdollisuus ja sen kaipaaminen tullut Specialized-miehiltä,
Ei, vaan Shimano-miehiltä, koska
emtb-moodissa avustus nousee turhan suureksi jos tulee vaikka ylämäki, jossa haluaisikin reisille vähän hapotusta.
Shimanossa voi tätä "emtb"-moodia (eli Trail) säätää sekä avustusprosentin että maksimiavustuksen osalta. Kuten myös muita moodeja. Ja vanhalla firmiksellä pystyi vielä rajaamaan suurimman nopeudenkin moodikohtaisesti.
Käsittääkseni Boschin avustustasoja ei voi säätää ja harva Boschin omistaja sellaista kaipaakaan. Voikohan se johtua siitä että avustustasot on jo tehtaalla mietitty kohdilleen ;)
Voihan ne olla mietitty, mutta ne toimii kuten sosialismissa ikään: ei oikein kenellekään sopivaa, mutta pääasia ettei muilla ole paremmin.
Hissitolppa on IMHO aika välttämätön varuste täpärissä, mutta pärjättiinhän sitä ennenkin ilman. Eli jos ei siitä nyt sitten koe saavansa mitään hyötyä, niin ei sellaista sitten kannata hankkia. Onhan siinä hinnoissa normitolppaan nähden eroa ja normitolppa nyt on 100% huoltovapaa, mitä hissitolppa ei ole.
Hissitolppa on IMHO aika välttämätön varuste täpärissä, mutta pärjättiinhän sitä ennenkin ilman. Eli jos ei siitä nyt sitten koe saavansa mitään hyötyä, niin ei sellaista sitten kannata hankkia. Onhan siinä hinnoissa normitolppaan nähden eroa ja normitolppa nyt on 100% huoltovapaa, mitä hissitolppa ei ole.
Joo, hyviä perusteluja on tullut hissitolppan tarpeellisuuteen/hyödyllisyyteen liittyen. Tuskin sitä kuitenkaan itse heti aluksi hommaan. Täytyy katsoa, josko alan sellaista kaivata sitten joskus myöhemmin.
Itse päädyin jäykkään koska ajo tulee olemaan pääosin työmatka-ajoa ja lähinnä tasaisessa maastossa rauhallista ajelua. Jos alkaa tuntumaan jouston tarvetta taakse, on tarkoitus hankkia Thudbuster joka toimii myös metsässä. Näin alenee hankinta- ja huoltokustannukset täpäriin verrattuna. Mielestäni joustotolppa on hyvä ja joustava(!) kompromissi.
Ei ole. Joustotolppa ei auta pätkän vertaa kun runtataan putkelta. Joustotolppa ajaa suunnilleen saman asian, kuin fatbike tai plussakoko. Tai jos "metsällä" tarkoitetaan siistiä autolla ajettavaa metsätietä / neulaspolkua, niin ehkä sitten.
Hitsi, tuo joustotolppahan tuntuukin just passelilta takapään ’jousitukselta’ epätasaisilla kelveillä ajavalle minulle :) ...pehmentää asfalttikuopissa ja katukivetyksissä tienylityksissä, jms... Eli ei tarvi ’raskauttavaa’ maasto- saati läskipyörää edes aatella pehmentämään takalistoon iskuja
Joo, joustoistuintolppa olis tässäkin tilanteessa varmasti hyvä mukavuusoptio, tiellä pysyttäessä. Hommasin mummomallin Helkama-kauppakassiini viime vuonna Suntour SP12-NCX -joustoistuintolpan. Yllätyin positiivisesti siitä, kuinka paljon toimivampi sen parallelogram-rakenne on verrattuna sellaiseen ihan perinteiseen joustoistuintolppaan, joka liikkuu vain putken suuntaisesti. Thudbuster on varmasti hyvä, mutta mun mielestä kyllä ylihintainen: noin kolminkertaa niin kallis kuin esim. tuo Suntourin joustoistuintolppa. Lisäksi Thudbuster ei ole talviyhteensopiva, koska elastomeeri jäykistyy pakkasella.
Joo, mieltymykset ovat hyvinkin henkilökohtaisia. Brose on mulle moottorina ehdoton ykkösvaihtoehto ja Shimano kakkonen. Boschia (CX:ää) en voisi oikein kuvitellakaan. Se tuntuu kuin olisi sähköporakoneen kyydissä. Ja sitten on vielä ilman avustusta tai yli 25 km/h nopeuksilla lisäksi se ylimääräinen vastus, jota ei muilla valmistajilla ole.
Alkuperäiseen asiaan; itse pidän täysjoustoa kaupungissa mukavana kun ei tarvi huolehtia kanttareiden korkeudesta ja voi ajaa matalaan kanttariin vaikka kurvissa fillari kallistettuna. Jää enemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä kun ei tarvi huolehtia fillarin keventämisestä esteiden kohdalla. Miinuksia tulee ainoastaan hiukan suuremmasta huoltotarpeesta sekä täysjouston varkaita houkuttelevasta olemuksesta.
Tuota "varkaita houkuttelevaa olemusta" olen itse myös miettinyt. Niin ankeuttava arkitotuus kuin se onkin, olen ajatellut, etten ota sitä huomioon valinnassani.
Tämä on kyllä varsin hyvä perustelu. Ja samalla täysjäykkä on huomattavasti huoltovapaampi. Myös toimivien kurasuojien, ym. kiinnitys jäykkään on helpompaa / lopputulos parempi, jos sellaisia kaipaa. Usein työmatkakäytössä oleviin vehkeisiin nuo ovat järkevät asentaa.
Joo, lokasuojat ja tarakka on tarkoitus asentaa uuteen pyörään työmatkakäyttöä varten. Myyjä (Move & Go (https://www.movego.fi/ebike.html)), jonka kanssa olen kauppoja hieromassa noista kahdesta mainitsemastani Bullsin mallista, on kyllä vakuutellut, että täpäriinkin saa jonkunlaisen järkevän työmatkavarustelun, mutta täytyy nyt kysyä siitä vielä seikkaperäisemmin.
Kävin tänään Nippelissä (http://www.nippeli.fi/polkupyorat/sahkoavusteiset/sahkoavusteiset-taysjoustomaastopyorat/2019-focus-jam2-67-plus-al) ottamassa yhden erän jäykkäperäinen vs. täysjousitettu -vertailua. Taisteluparina oli 2019 Focus Jam2 6.7 Plus AL ja 2018 Focus Bold2 27 Plus. Hienoja pelejä molemmat, mutta kyllä täpäri sai mun pisteet selvällä erolla.
Bullsin Brosea ei taida voida itse tuunata...vai voiko ? Muistaakseni vain Spessun Brosea voi.
En tiedä, onko Bullsilla joku oma appi, jonka kautta avustustasoja voi tuunata... Mutta ainakin myynti/huoltoliikeessä voi säätä Brosen avustustehon joka tasolle.
Vapautta ei osaa kaivata, jos sellaista ei ole kokenut. Jos vain harva B:n omistaja kaipaa säätömahdollisuuksia, niin kertooko se enemmän B:n omistajista vai säätömahdollisuuden hyödyllisyydestä?
Siitä valmiiksi miettimisestä: B toi rekkuloihinsa EMTB-moodin vasta jälkijunassa sen jälkeen, kun muut valmistajat olivat sellaisen tuoneet markkinoille ja B alkoi jäädä alakynteen "kohdilleen mietittyine" avustustasoineen.
Kaikki kunnia kuitenkin Boschille, sen mukaantulo oli _aikoinaan_ varmaankin yksi ebike-murroksen liikkeellepanevia voimia. Aika vaan alkaa jättämään, kehitys kehittyy.
jumbojussi
23.11.2018, 13.56
Bosch on antiikkia. :P
e-tracker
23.11.2018, 14.14
Mulla hissitolppa e-täpärissä, en käytä juuri edes maastossa, melkein turhake.
jumbojussi
23.11.2018, 14.31
Näillä talvilla on varsin kyseenalaista hankkia joustoa työmatkalle varsinkaan etelässä. Itse en pidä tippaakaan Suntourin 50€ hutalehaarukoista ja muutenkin pelkkä etujousto on perseestä.
Täysjäykkis, joustosatulatolppa tai täpäri! :mad::rolleyes:
Bosch on antiikkia. :P
Niin siinä usein käy että joku on ylivoimainen ja jää sitä ylivoimaansa nautiskelemaan niin pitkäksi aikaa että kilpailijat painaa molemmilta sivuilta ohi. Niin kävi Nokialle kuin monelle muullekin.
Toisaalta, jos tuote myy, miksi muuttaa sitä vain muuttamisen ilosta? Saattaa olla fiksua tarkastella markkinoita vähän aikaa ja katsoa mitä kilpailijat kehittää ja lopulta nokittaa 6-0. Aika vaikea sähköavusteisen
moottorista on kuitenkaan enempiä tehoja tai vääntöjä ottaa jos meinaa jossain lain määräämissä rajoissa pysyä. Kokoa ja konstruktiota voi tietysti muuttaa, mutta eikös se Flyon (Haibiken uusi moottori) vedetty
takaisin joidenkin ongelmien takia ja kyllähän Bosch on omissa vahvuuksissaan edelleen aika kova luu. Harmi että moottorit on kaikki erilaisilla kiinnityksillä eikä voi valita (kuin Haibikella) ensin fillarin mallia ja siihen sitten haluamansa tyyppistä moottoria.
Uskon että moottoreiden kiinnitykseenkin tulee jossain vaiheessa (vaikka lain pakottamana) jonkinlainen standardi, kuten jarrusatuloihin, ja eri moottoreita saisi kätevämmin vaihdettua vaikka adaptereiden avulla. Tähän ongelmaan törmätään todennäköisesti siinävaiheessa kun nykyiset moottorit alkavat tulla käyttöikänsä päähän, mutta fillareilla olisi käyttöikää vielä toistakymmentä vuotta ainakin edessä.
Harmi että moottorit on kaikki erilaisilla kiinnityksillä eikä voi valita (kuin Haibikella) ensin fillarin mallia ja siihen sitten haluamansa tyyppistä moottoria.
Tämä! Juuri näin sen pitäisi olla. En tosin pidä henkeä, eihän autoissakaan ole noin. Olisi hyvä jos autoon voisi vaihtaa diesel-moduulin sijaan bensasellaisen parkkipaikalla.
^Tai pesukomuutista vanhan sähkömoottorin... Kirjopesulla ajelisi työmatkat ja valkopesulla sitten pidemmät. Moottoritieosuudet linkouksella.
Kollinjoki
27.11.2018, 20.45
En jaksa uskoa, että moottoreiden kiinnityksiin tulee koskaan mitään pakollista standardia. Vaikea nähdä, että sellaisen määrämiselle esim. EU-asetuksella olisi mitään perustetta kun ei niitä ole paljon pitempään markkinoilla olleisiin ja yleisempiinkään laitteisiin tullut - ajatellaan nyt vaikka partahöyliä tai sähköhammasharjoja taikka mitä moninaisimpia autojen komponentteja. Vapaaehtoisia standardeja voidaan luoda valmistajien keskinäisillä sopimuksilla, mutta ei varmasti luoda ellei niillä ole joko valmistajien intresseistä tai kuluttajien ehdottomista vaatimuksista lähtöisin olevia perusteita. Esim. USB-liitäntä eri versioineen elektroniikassa on ollut varmasti aivan kaikkien etu. Tai fillareissa standardit keskiötyypit, jotka ovat niin halpoja ja harvoin tarvittavia komponentteja ettei sellaisesta kannata valmistajan kehittää mitään eksklusiivista omaa mallia, kun siitä ei kerta kaikkiaan olisi mitään taloudellista hyötyä. Mutta sitten kun aikanaan sähköfillareiden moottoreiden patentit raukeavat, tulee eri valmistajille mahdolliseksi tarjota moottoreita ja akkuja erilaisilla kiinnityksillä. Tosin siinä vaiheessa uusimmat isojen valmistajien moottorit ja akut ovat tietenkin taas uudenlaisilla ja jälleen kerran patentoiduilla kiinnityksillä.
Aina voi kuluttaja tietenkin odottaa uusien ja parempien laitteiden markkinoille tulemista, mutta niitä odotellessa jää sähköfillarilla ajelut ajamatta, eivätkä välttämättä ne seuraavatkaan edistysaskeleet tarjoa mitään niin uutta ja ihmeellistä, että palkinto odotuksesta olisi kovin kummoinen. Ehkä se, mitä voidaan odottaa kehityksen mukana lyhyemmällä aikavälillä tulevan, on ainakin parempia akkuja, plug&play-tyyppisiä komponentteja kuten sähköohjattuja vaihteita ja valoja ja tietenkin halvempia hintoja. Sekä mahdollisesti parempaa kestävyyttä, vaikka eipä vielä ole edes nähty mitä nykyisetkään moottorit kestävät ja onko paremmalle kestävyydelle edes tarvetta. Ja olemassa olevien mallien puutteiden fiksaamista. Sitä en tiedä, kuinka paljon sähkömoottorien hyötysuhdetta olisi nykyisestä mahdollista parantaa energiatehokkuuden parantamiseksi?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.