PDA

Näytä tavallinen näkymä : E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat

Sivut : 1 2 [3] 4

Iivoge
22.07.2020, 21.11
Tuleeko muille jos on stunlocker käytössä ja kun käynnistät pyörän näytön " backup save yes or no" teksti? Mitä tuo tekee?

Jsavilaa
11.08.2020, 06.44
Koitin kahlata viestejä mutta ei oikeen osunu selkeää vastausta kohalle. Eli, onko stunlocker pyörä- vai henkilökohtainen? Ts. kun vaihtaa pyörän niin meneekö lisenssi mukana ja uus pyörä tarvii uuden vai siirtyykö lisenssi uuteen pyörään?

hakpas
11.08.2020, 07.11
Moottorikohtainen. Uusi pyörä, uusi lisenssi.

Oz
11.08.2020, 08.10
Voiko tuon Stunlockerin "päälle" ajaa E-tuben, jos haluaa palata entiseen?

jra72
11.08.2020, 08.28
Voiko tuon Stunlockerin "päälle" ajaa E-tuben, jos haluaa palata entiseen?

Kyse on vain pyörän asetuksista. Jos et ole muuttanut sellaisia asetuksia joita e-tubella ei pysty hallitsemaan niin e-tuben asetukset menevät heittämällä pyörään. Jos olet muuttanut esim 25km/h -> 32km/h niin en tiedä mitä niille käy, mutta mä muuttaisin nuo ensin takaisin stunlockerista.

MRe
11.08.2020, 08.33
^Ei se eTube siitä USA-asetuksesta välitä. Sekin on vain asetus. Eri asia, jos ajaisi sisään jonkun custom-firmwaren.

jra72
11.08.2020, 11.15
^Ei se eTube siitä USA-asetuksesta välitä. Sekin on vain asetus. Eri asia, jos ajaisi sisään jonkun custom-firmwaren.

"Jos haluaa palata entiseen"

jpuu
11.08.2020, 11.27
Siis noilla stunlockereilla ym. muutetaan asetuksia ja ne ovat vain ulkopuolisia appeja. Niillä ei voi asentaa järjestelmään firmistä.

Nakkisoturi
20.08.2020, 11.03
Moro!

Pari kuukautta takana Ghostin sähkärillä nyt, tekisi mieli saada tuohon tuo US-specsien mukainen nopeusrajoitin. Onnistuukohan nyt DU-E8000 v 4.8.0 ja SC-E7000 4.0.6 versioilla tuo stunlonckerin regionin vaihto? Jossain listalla tuo 4.8 ei ollut tuettuna, mutta ulkomaalaisten foorumien mukaan kuitenkin pitäisi toimia...

jpuu
20.08.2020, 11.58
Stunlockerista en tiedä mutta Emaxilla ainakin toimii US -moodi.

Duunari
01.09.2020, 19.12
Etubelle tuli päivitys, on ainakin hienompi ulkoasu ja käytettävyys jotenki selkeämpi.

harald
02.09.2020, 10.30
^Huomasin saman, pitää mennä katsomaan saako tuota hyökkäävyyttä säädettyä E8000-sessa vai onko se vain EP8 moottorin ominaisuus?

MRe
02.09.2020, 10.37
^Kerrohan kokemukset...

Boost
02.09.2020, 19.15
^Huomasin saman, pitää mennä katsomaan saako tuota hyökkäävyyttä säädettyä E8000-sessa vai onko se vain EP8 moottorin ominaisuus? Ei saa. Nuo uudet ominaisuudet koskevat vain Ep8:a. E8000 pysyi ennallaan.

Markus Raatiniemi
03.09.2020, 00.50
Latailin ite myös uuden etuben. E8000 sama kuin ennen. Eli stunlockerilla vaan muuttaa asetuksia jos meinaa hifistellä. Aika paska tää etube.

Suiza
03.09.2020, 07.50
Koneseen (E8000) ja ohjainyksikköön (7000-sarja) oli tullut samalla päivitykset.
Parin kympin koeajolla neulaspoluilla en huomannut eroa edelliseen? Mikähän pitäisi olla muuttunut?

MRe
04.09.2020, 11.24
Päivitin kännyyn (iPhone) tuon uuden eTube-appin, mutta se jää jumittamaan kohtaan "Checking for E-TUBE PROJECT updates". Jos klikkaa "skip", niin koko softa kaatuu...

jpuu
04.09.2020, 11.43
Samma här mutta androidilla. Ei kuitenkaan kaatunut skip napista. Muutaman kerran jälkeen rinkula meni loppuun ja appi käynnistyy normaalisti

MRe
04.09.2020, 13.42
Postin softan puhelimesta ja asensin uudestaan. Nyt toimii.

jpuu
08.09.2020, 20.31
Kokeilin kunnolla ekaa kertaa ETuben uutta versiota. Ei oikein vakuuta. En päässyt moottorin säätöihin ollenkaan käsiksi. Pylpyrä vain pyörii ja ohjelma pysähtyy siihen. Puhelimena Huawei P30 Lite. Ei taida saada valoakaan päälle tällä enää. Vanhalla versiolla muistaakseni sai. Ainoa positiivinen asia on, että appi ottaa konnektin BT:llä heti kun fillariin laittaa sähköt, joten ei tarvii mennä valikosta sinne välttämättä.

MRe
08.09.2020, 20.37
^Koitapa että poistat appin ja asennat uudelleen. Sähkiksellä en tuota ole vielä kokeillut, mutta Ibiksen Di2-vaihteisiin kytkeytyi moitteetta. Ainoa miinus, että piti antaa PIN-koodi, kun mulla ei ollut sitä aiemmin asetettuna. En ymmärrä koko PIN-koodin tarkoitusta tässä yhteydessä.

jpuu
08.09.2020, 21.09
^Ei auttanut uudelleen asennus. Kaikki muut näkyy paitsi assist. Siihen ei pääse. Voi olla että pitää palauttaa pyörän säädöt tehdasasetuksiin esim. Emaxilla. Jos tuo ETube ei vaikka tykkää US moodista.:) No eipä tuolla apilla ole ollut käyttöä enää muutenkaan aikoihin.

MRe
08.09.2020, 21.15
^Ei se sovellus siitä US-moodista voi välittää, koska muutenhan ei USAlaisia fillareita voisi säätää lainkaan.

Voin kertoa kokemuksia, kun kokeilen omaan sähkäriin ehkä huomenna. Tosin mulla pitäisi päivittää myös firmis uusimpaan enkä sitä kyllä tee BT:n yli.

Arvi1
10.09.2020, 15.07
Onko kukaan asentanut ketjusuojaa emaxiin? Tietoja/kuvia kaipaillaan.

MRe
10.09.2020, 15.24
^Väärä ketju. Jatkot tuonne: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60573-Tunturi-eMax

Arvi1
10.09.2020, 16.02
^Väärä ketju. Jatkot tuonne: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60573-Tunturi-eMax

Jep meni vahingossa väärrään ikkunaan, olen jatkossa tarkempi.

fob
11.09.2020, 14.32
Kokeilin kunnolla ekaa kertaa ETuben uutta versiota. .... Ei taida saada valoakaan päälle tällä enää. Vanhalla versiolla muistaakseni sai....
Tein saman havainnon. Mitähän Shimanolla on ollut mielessä tämän perusteluna?

harald
11.09.2020, 14.48
Varmaan että pitää kiikuttaa pyörä valtuutettuun huoltoon maksua vastaan.

fob
11.09.2020, 17.25
Varmaan että pitää kiikuttaa pyörä valtuutettuun huoltoon maksua vastaan.

Onneksi ehdin asentamaan valon vanhan version avulla.

harald
11.09.2020, 19.57
STunlocker toimii varmaan edelleen. Ei tarvitse varmaan edes sitä 30 € lisenssiä tuota varten.

MRe
12.09.2020, 08.26
Testasin E-Tubea sähkikseen. Onhan tuo hieno, mutta maastossa kelvoton, jos ilman laseja pitäisi jotain asetuksia muuttaa.

Moottori pyytäisi firmiksen päivitystä, mutta sen taidan tehdä kaapelin kautta. Saas nähdä toimiiko se Shimanon boxi uuden EP8:n kanssa. Uuden kaapelin joutuu ilmeisesti hankkimaan, kun EP8:ssa ei ole enää Di2-kaapelit.

käiverö
12.09.2020, 15.00
Viimeviikonloppuna kokeilin päivittää puhelimella ja puhelin buuttas kesken kaiken eikä sen jälkeen oo fillarissa ollu sähköjä.(akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä)
Liikkeessä eivät saaneet uutta firmistä sisään ja sanovat että näyttö saattas olla rikki, mut siihen en kyllä usko.

Mun ymmärtääkseni pc:llä pitäs saada uus firmis sisään vaikka edellinen ois korruptoitunu?, joten tilasin ton törky hintasen kaapelin ja saas nähä onnistunko ite sorvaamaan tuota kuntoon.

Jarruta
12.09.2020, 16.31
Viimeviikonloppuna kokeilin päivittää puhelimella ja puhelin buuttas kesken kaiken eikä sen jälkeen oo fillarissa ollu sähköjä.(akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä)
Liikkeessä eivät saaneet uutta firmistä sisään ja sanovat että näyttö saattas olla rikki, mut siihen en kyllä usko.

Mun ymmärtääkseni pc:llä pitäs saada uus firmis sisään vaikka edellinen ois korruptoitunu?, joten tilasin ton törky hintasen kaapelin ja saas nähä onnistunko ite sorvaamaan tuota kuntoon.

Ehjää ei kannata korjata...

MRe
12.09.2020, 19.05
Kyllähän tuossa shimanon firmispäivityksessä on jännäkakka ihan siinä just tulossa koko ajan. Vaikka kaapelilla vetäis. Niin paskasti on toteutettu tuo flashäys. Toivottavasti EP8:ssa edes tuo on korjattu, niin keskiön lonksumiset voisi antaa anteeksi.

Suiza
14.09.2020, 09.57
Rohkeasti päivitin kahteen Canyoniin kaikki ohjelmat, kännykän kautta langattomasti. Hyvin pelaa.

jpuu
14.09.2020, 10.18
Mäkin päästin uusimman firmiksen Whiten kasitonniseen BT:llä. Hyvin meni. Jos ei olis mennyt, niin sitten olis päässyt harjoittelemaan ohjelmiston palautusta. Siihenkin on jossain ohjeet. Tarvitaan Shimanon boksi kylläkin, joka onneksi on tullut hommattua.

edit: niin tämä http://www.emax-tuning.com/How_to_recover_a_non_working_STEPS8000_system_(eg_ from_broken_bluetooth_update).pdf

MRe
14.09.2020, 11.47
^^Nii-no, se joko pelaa tai ei. Jos ei, niin sitten ei pelaa mikään muukaan. Itse päivitän kyllä johdon kanssa, sitten kun päivitän.

käiverö
16.09.2020, 19.55
Dodii, Tänään tuli toi sm-pce kaapeli ja nyt on näytön firmwaren uusiks asennettu ja homma rokkaa.
pyörävarikolle vähä miinuksia ku eivät saaneet ite tota asennettua. kannattaa opetella käyttää niitä softia.

MRe
16.09.2020, 20.38
^Välillä ihmetyttää kuinka kädettömiä porukka on noissa fillariliikkeissä. Onko se niin, että kun ei duunissa joudu varsinaisesti käyttämään tietokonetta, ei sitä osata käyttää sitten mihinkään muuhunkaan.

jpuu
17.09.2020, 07.36
^ Vaikuttaa siltä, että huoltohenkilöstön koulutus ko. tuotteisiin on puuttellista.

MRe
17.09.2020, 08.19
^Toisaalta moniko täällä on käynyt Shimanon sertifioiman koulutuksen läpi ja silti osaa eTubella tehdä tarvittavat asiat?

JJasco
21.09.2020, 21.43
MIkä tuo valon "reserved" aika on, minkä ajan se varaa mistä?

MRe
22.09.2020, 08.33
Siitä on muistaakseni tässä ketjussa keskusteltu. Jos valo on enabloituna (riippumatta siitä onko se päällä vai ei), Shimano varaa akusta jonkun 15% pelkästään sille valolle. Eli vaikka sulla on yksi tolppa jäljellä varausta, lopettaaa avustamisen, että valolle riittää virtaa. No, tuollainen 15% akun varauksesta jaksaa polttaa sitä valoa jouluun. Eli sen reservin voi vetää pois lähes kokonaan. Tai ihan kokonaan, kuten kai täällä on tehty. Reservin poisto vaatii Stunlockerin, eTubella sitä ei voi tehdä.

t.j.k
22.09.2020, 19.43
Valoresevin määrä on stunlockerissa määritetty minuutteina, taisi olla oletuksena 120 min kun nappasin nollille. Mitä sitten akun varausprosentteina tarkoittaneekaan shimanon systeemissä.

fob
23.09.2020, 22.49
Stunlocker 1,09€. Eihän tuo ole kallis. Ärsyttää Shimanon toiminta. Poistavat softasta ominaisuuksia. Itselleni merkityksellisin muutos e-tubessa on valojen kytkennän poistuminen.

JJasco
26.09.2020, 13.14
Stunlocker 1,09€. Eihän tuo ole kallis. Ärsyttää Shimanon toiminta. Poistavat softasta ominaisuuksia. Itselleni merkityksellisin muutos e-tubessa on valojen kytkennän poistuminen.

Shimano ajaa vaan käyttäjät käyttämään muita sovelluksia.

Rdman
26.09.2020, 18.58
Kysymys liityen E-tube ride tai STRide. Nuista sais kaikkee mielenkiintoista dataa irti jos olisi muu näyttö kuin Sc-E8000 tuon Du-E8000 näyttönä. No voiko tämän asian korjata jotenkin järkihintaan että datan sais ulos kun kerta pyörä niitä Kadenssia ja pyöräilijän tehoja mittaa?

järtsy
19.10.2020, 22.19
Nyt on ongelma, ei yhdistä enää kumpikaan pyörään, Etube eikä stunlocker. herjaa pin koodia kumpikin.
Viimeksi olen kesällä saanut Etubella yhteyden pyörään, mutta en yhtään tiedä oliko pin koodi puhelimen muistissa ja nyt kadonnut jonkun päivityksen myötä. muutamaa oletettavaa koodia kokeillu mutta ei yhdistä, mitähän vois tehdä?

jpuu
19.10.2020, 22.22
Nollata koodin. Siihen tarvitaan Shimanon palikka sekä piuha ja pc tietty.

Nipeksi
20.10.2020, 19.43
Pari kyssäriä stunlockerista(lisenssin kanssa)
Koitin muuttaa markkina-aluetta US, tulee ilmoitus että onnistui ok, mutta ei kuitenkaan muuta sitä vaan pysyy edelleen EU.
Toisekseen, mitä tuo renkaan kehän pituus-asetus tarkoittaa? Ja mitä sen asetukset ylös tai alas päin muuttaa?
Onko jotain muuta asetusta josta saisin pyörän avustusta kilometreissa hieman korkeammalle?
Pyörän moottori Shimano steps8000

järtsy
20.10.2020, 20.50
Nollata koodin. Siihen tarvitaan Shimanon palikka sekä piuha ja pc tietty.
Nollaako samalla Stunlockerin?

jpuu
21.10.2020, 07.29
^Mitä tarkoitat? Siis palikalla pystyy muuttaamaan BT:n vaatiman pin koodin, jos se on sattunut unohtumaan. Muut asetukset jäävät ennalleen.

järtsy
21.10.2020, 07.58
Eli molemmat ohjelmat kysyy pin koodia kun yritän yhdistää ja molempiin voi vaihtaa itse haluamansa, en muista että olisin stunlockeriin edes muuttanut oletuksena olevaa 000000 koodia mutta ei hyväksy sitä eikä muutamaa muutakaan mitä luultavimmin olisin käyttänyt.
etube herjaa jos edes yrittää nollalla alkavaa koodia..

MRe
21.10.2020, 08.41
^Koodia kysyy se pyörän BT-rajapinta, ei kännysovellus. Ja eihän siellä pyörän päässä edes ole mitään "Stunlocker"-sovellusta.

hsr
21.10.2020, 11.21
Voiko uudella etube kännykkäapilla tallentaa Di2 asetukset tiedostoon, vanhalla pystyi, uudesta en löydä tätä ominaisuutta.

Nipeksi
21.10.2020, 14.38
Osaisiko kukaan sanoa mitään tuohon mun pari viestiä ylempänä olevaan kyssäriin? Voiko firmware olla liian uusi?

jpuu
21.10.2020, 14.43
Pari kyssäriä stunlockerista(lisenssin kanssa)
Koitin muuttaa markkina-aluetta US, tulee ilmoitus että onnistui ok, mutta ei kuitenkaan muuta sitä vaan pysyy edelleen EU.
Toisekseen, mitä tuo renkaan kehän pituus-asetus tarkoittaa? Ja mitä sen asetukset ylös tai alas päin muuttaa?
Onko jotain muuta asetusta josta saisin pyörän avustusta kilometreissa hieman korkeammalle?
Pyörän moottori Shimano steps8000

Tallensitko asetuksen muutoksen pyörän näytöltä?

Kehän pituus vaikuttaa nopeusmittaukseen. Suuri kehä, suurempi nopeus vai mitenkähän se nyt meni.

käiverö
21.10.2020, 16.36
Osaisiko kukaan sanoa mitään tuohon mun pari viestiä ylempänä olevaan kyssäriin? Voiko firmware olla liian uusi? uusimman firmiksen kanssa ei vissiin toimi stunlocker, vanhempi firmis sisään ja pitäs toimia.

järtsy
21.10.2020, 16.51
^Koodia kysyy se pyörän BT-rajapinta, ei kännysovellus. Ja eihän siellä pyörän päässä edes ole mitään "Stunlocker"-sovellusta.

Okay, en ole niin kartalla miten toimii. Eli jos nyt väännetään rautalangasta minulle niin onko molemissa oltava sama koodi?

Ihmetyttää kun oletuksena stunlockerissa on 000000 ja väittäisin että en ole muuttanut. etube ei edes hyväksy nollalla alkavaa koodia. Eli jos toista muuttaa niin toinenkin ohjelma pitäis toimia samalla koodilla?
Ja kaikkein eniten ihmetyttää kun olen muutama kuukausi päivittänyt etubella softan eli olen silloin päässyt sisään mutta nyt en enää, koodista en ole enää varma mikä se on.

MRe
21.10.2020, 19.57
Okay, en ole niin kartalla miten toimii. Eli jos nyt väännetään rautalangasta minulle niin onko molemissa oltava sama koodi?
On. Mulla kanssa eTube kiukutteli jossain vaiheessa. Olisko ollut niin, että piti syöttää uusi koodi, tjsp. Ja tämä tapahtui vielä luomufillarin Di2-vaihteiston kanssa, ei sähkärin.

Jos ei muuten lähde toimimaan, niin mulla on se Shimanon liitäntäboksi, jolla saat piuhan päähän fillarin kiinni. Täältä se löytyy Mellunmäestä.

järtsy
21.10.2020, 20.15
On. Mulla kanssa eTube kiukutteli jossain vaiheessa. Olisko ollut niin, että piti syöttää uusi koodi, tjsp. Ja tämä tapahtui vielä luomufillarin Di2-vaihteiston kanssa, ei sähkärin.

Jos ei muuten lähde toimimaan, niin mulla on se Shimanon liitäntäboksi, jolla saat piuhan päähän fillarin kiinni. Täältä se löytyy Mellunmäestä.
Thänks! Laitan viestiä jos ei mikään auta.

Nipeksi
21.10.2020, 20.36
uusimman firmiksen kanssa ei vissiin toimi stunlocker, vanhempi firmis sisään ja pitäs toimia.

Mitenhän tuo downgrade pelittää? Löytyisikö jostain ohjeita?
Yhden hyvän löysin mutta siinä ei toimi enää linkki mistä olisi saanut ladattua 4.3.2 firmiksen. Olisi saanut ladattua etubeen vain yhdistämällä puhelimen ja tietokoneen toisiinsa.

Muut ohjeet aikalailla menee emaxin kautta.. Ja tarvitsee pce-1 tai pce-2 boxin??

Nipeksi
21.10.2020, 20.37

Kehän pituus vaikuttaa nopeusmittaukseen. Suuri kehä, suurempi nopeus vai mitenkähän se nyt meni.

Pyörän näytolle ei tule mitään kun muuttaa (eikä minun käsittääkseni pitäisikään)
Puhelimen näytöstä, sovelluksesta hyväksyminen pitäisi riittää.

Epo
21.10.2020, 21.27

Juuri päin vastoin, mitä pienempi kehä sen suurempi nopeus, näin saadaan se muutama kilometri nopeutta lisää. Toki silloin myös matkamittari näyttää todellista lyhyemmän matkan myös.

Nipeksi
02.11.2020, 19.06
Kävi hassusti ja firmware downgraden jälkeen pyörä ei reagoi enää käynnistys nappiin muuten kuin väläyttää kerran vihreää valoa mutta ei lähde päälle.. apua, ideoita?

Nipeksi
03.11.2020, 20.42
Ylläolevaan ongelmaan sain tällaisen ohjeen. Osaisiko joku vielä tarkentaa että miten tämä käytännössä vielä toimii:
The 100% method is to power up your motor from another bike, connect PCE linkage directly to your motor and upgrade FW

MRe
03.11.2020, 20.43
^Vapaasti suomeksi käännettynä: vie huoltoon.

cyclomiha
04.11.2020, 12.26
^^ Irroita moottori, kytke se toiseen pyörään ja pce-purkki kaapelilla kiinni ja firmware-päivitys.

MRe
04.11.2020, 13.14
^No näinhän se ohje kirjaimellisesti on, mutta:
- monellako meillä on sitä "toista pyörää"
- moniko toisen pyörän omistaja antaa liittää omaan pyöräänsä (akkuun) mahdollisesti viallista moottoria kun vaarana on se, että myös oma fillari muuttuu akustiseksi
- ja mitenköhän nyt se toiseen pyörään kytkeminen tässä auttaa? Kaikki äly on siellä moottorissa ja sen sisällä olevassa ohjaimessa

Itse veisin tuossa kohden huoltoon, purisin hammasta ja maksaisin laskun.

harald
04.11.2020, 13.21
Kävi hassusti ja firmware downgraden jälkeen pyörä ei reagoi enää käynnistys nappiin muuten kuin väläyttää kerran vihreää valoa mutta ei lähde päälle.. apua, ideoita?

Tarkasta että pistoke on kunnolla kiinni, eikä siinä ole kosteutta. Samanlaisia ongelmia on minulla kun pistoke on kostea.

Nipeksi
04.11.2020, 14.38
Laitoin useaan huoltopaikkaan viestiä ja 15-60€ paikasta riippuen tulee huollon hinnaksi.
Odotin pahempaa niin sen takia ajattelin että jos onnistuisi itse korjata oman mokansa mutta helpompi huoltoon viedä.
Päivittelen vielä huollon jälkeen että miten meni ja mikä auttoi jos jollakin tulee samanlaista ongelmaa joskus vastaan.

Nipeksi
04.11.2020, 16.51
Ja tosiaan firmware downgradessa tein sen mokan että koitin laittaa pyörääni 4.3.2 version (joka sallisi pyörän nopeuden säädön 60km/h asti).
Jälkeenpäin sain kuulla ihan stunlockerin aspasta että tuota ei voi laittaa pyörään jossa on virtanappipainike.

Joten jos oisin alentanut mun firmwaren 4.9.0 -> 4.8.0 niin todennäköisesti olisi onnistunut ja olisin saanus US rajoitukset ja muut ominaisuudet stunlockerista käyttöön.
Ne eivät siis pelitä tuossa uusimmassa 4.9.0 käyttiksessä.

JRR-1
04.11.2020, 17.02
Onko havaintoja oliko uusimmassa firmiksessä mitään selkeitä ajossa tuntuvia muutoksia edelliseen versioon? Muuta kuin stunlockerin ongelma.

jpuu
04.11.2020, 18.28
^Ei ole ajoon vaikuttavia muutoksia. Ainoastaan yksi vikakoodi on muutettu ja sitten on lataukseen liittyviä juttuja.

Tuolla lisää:

https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/project/firmware.html

jpuu
04.11.2020, 19.25
Näköjään on myös PC:lle tarkoitettu ETube päivitetty. Sitäkin piti kokeilla. Ainakin on paljon selkeämpi ja hienompi kuin edellinen. Samalla päivittyi myös PCE -kalikan softa. Päivitin kasitonnisen langalla firmikseen 4.9 ja samalla myös huomasin ettei Emax appi bluetoothilla enää toimi. Se myös mainitaan Emaxin sivuilla. Tosin motin firmismuutoksen jälkeen US -moodi näyttäis säilyvän. MiniMax toimii ja sillä voi tehdä tarvittaessa aluemuutoksen. Se vaatii lisenssin ja PCE -kalikan. Shimano on nähtävästi väsännyt jotain estoja kolmansien osapuolien apeille.

cyclomiha
04.11.2020, 20.51
Hmm. Miksi ihmeessä pitäisi päivittää jos kaikki toimii ok ja vaarana päivittämisessä on että osa tominnalisuuksista menetetään? Päivittämisen ilosta, isompi numero on parempi?

Minä ajelen tyytyväisenä 4.6.1:llä enkä päivitä vaikka pce-palikkakin löytyy hyllystä.

t.j.k
04.11.2020, 21.35
Hmm. Miksi ihmeessä pitäisi päivittää jos kaikki toimii ok ja vaarana päivittämisessä on että osa tominnalisuuksista menetetään? Päivittämisen ilosta, isompi numero on parempi?

Minä ajelen tyytyväisenä 4.6.1:llä enkä päivitä vaikka pce-palikkakin löytyy hyllystä.

Samalla taktiikalla. Mulla taitaa olla 4.7.0 + stunlocker, en ole nähnyt tarpeelliseksi päivittää toimivaa.

jpuu
04.11.2020, 22.06

^Lähinnä omasta mielenkiinnosta tällaisia asioita kohtaan ja pysyy samalla asiat ikäänkuin hanskassa, jos vaikka tulee ongelmia.

MRe
05.11.2020, 09.06
Joo, no mulla taitaa olla myös 4.7.0 ja kun toimii, ei jaksa päivittää. Jos ajatellaan normipolkijaa, niin eiköhän siinä fillarissa ole se firmis mikä kaupasta ulos taluttaessa siellä oli. PCE-palikka löytyy mullakin ihan vaan sen vuoksi, jos joutuu jotain tekemään. BT:n yli en ala päivittämään mitään.

Tuliko 4.7.0 -firmiksessä se päivitys, missä vedon loppuminen ei tapahdu töksähtäen? Se oli ainoa aiheellinen päivitys.

fob
06.11.2020, 21.47

Juuri näin. Ehjää ei kannata korjata.

Taipan
08.11.2020, 19.36
Mikäköhän tota stunlockeria riivaa. Salasanat yms. tiedossa ja E-Tube yhdistää nätisti. Stun lähtee yhdistämään ja kadottaa yhteyden n.11% prossan kohdalla. Kerran veti 100% asti ja näin sekunnin perustiedot. Ideoita/ehdotuksia?

Markus Raatiniemi
08.11.2020, 21.51
Mulla skulaa ihan hyvin stunlocker. Taidan mennä testaan uudestaan että toimiiko kaikki.

Urpo
20.02.2021, 12.06
Moron,
Sain käyttööni kakkospyöräksi Husqvqrna GT2, jossa Shimano E6100 moottori ja SC-E5000 näyttö. Pidin itsestään selvänä, että BTllä toimii E-tube ja stunlockerkin. Vaan ei puhelimella kumpikaan appi saanut yhteyttä. E8000ssa toimivat molemmat, joten luurissa ei liene vikaa. Manuaalissa ei sitten BTstä kyllä puhuttukkaan mitään ja dealermanualissa oli vain ohjeet Pc-palikka-asettelulle. Siispä ei sitten ole BT-näyttö?

Ilmaisia konsteja eteenpäin ei liene, mutta mitä olisi vaihtoehdot? Ostan uuden näytön mikä toimii? Vaiko ostan shimanon palikan ja silloin ainakin e-tube toimisi, mutta entä stunlocker?

vervex
20.02.2021, 18.57
Mikähän on tällä hetkellä järkevin tapa saada moottorille kytketyt valot päälle? STunlocker, vai? Ymmärsin keskusteluja lukiessa, että valojen aktivointi olisi toiminut E-Tube-Appin vanhalla versiolla 3 ja 4:ssa ei enää wörki (paitsi Windowsilla lisäpalikan kautta). Ilmeisesti Shimanon mielestä vain ammattilaisten käyttöön sopivia juttuja, niin otettu pois mobiilisovelluksista? =D

Urpo
21.02.2021, 13.31
Moron,
Sain käyttööni kakkospyöräksi Husqvqrna GT2, jossa Shimano E6100 moottori ja SC-E5000 näyttö. Pidin itsestään selvänä, että BTllä toimii E-tube ja stunlockerkin. Vaan ei puhelimella kumpikaan appi saanut yhteyttä. E8000ssa toimivat molemmat, joten luurissa ei liene vikaa. Manuaalissa ei sitten BTstä kyllä puhuttukkaan mitään ja dealermanualissa oli vain ohjeet Pc-palikka-asettelulle. Siispä ei sitten ole BT-näyttö?

Ilmaisia konsteja eteenpäin ei liene, mutta mitä olisi vaihtoehdot? Ostan uuden näytön mikä toimii? Vaiko ostan shimanon palikan ja silloin ainakin e-tube toimisi, mutta entä stunlocker?

Kokeilemallahan joko selviää tai ei. Selvisi, kun vaihdoin toisesta pyörästä 7000-näytön niin Bt toimi ja stunlockeri näytti toimivan. Katotaan nyt pysyykö tehdyt asetukset sammutuksen jälkeen, kun manuaalin mukaan ehkä voi nollautua.

Toki muutoksia tarvii siksi harvoin, että turha ostaa uutta näyttöä vain tuon takia, kun ykköspyörä on käyettävissä. Jatkan harjoituksia.

harald
21.02.2021, 13.48
Jos näytössä on bluetooth siinä pitäisi olla bluetooth-logo.

jpuu
21.02.2021, 14.53
Kasitonnisen näytön päällä olevassa suojamuovissa on BT -logo. Muovin kun ottaa pois niin logo häviää sen mukana:(

Urpo
21.02.2021, 15.45
Eikä ollut seiskatonnisessakaan logoja. Toki speksit tarkkaan lukemalla vain 7- ja 8-tonnisissa bt mainitaan. Mutta mulla on homma nyt kunnossa. Ja vastoin epäilyjäni ilmainen ratkaisukin löytyi yön yli nukuttuani. Muutenhan tuo 5000-näyttö on peruspyörässä ihan riittävä erillisine valopainikkeineen, jos ei hifistely on välttämätöntä.

Honkpa
16.03.2021, 19.38
Kysymys liityen E-tube ride tai STRide. Nuista sais kaikkee mielenkiintoista dataa irti jos olisi muu näyttö kuin Sc-E8000 tuon Du-E8000 näyttönä. No voiko tämän asian korjata jotenkin järkihintaan että datan sais ulos kun kerta pyörä niitä Kadenssia ja pyöräilijän tehoja mittaa?

Nostetaas hiukan tätäkin aihetta..

Vastaus on että ei saa, mutta saa kuitenkin.
Oman näytön tilalle Shimano EW-EN100 ja tiedot saa puhelimeen e-tube riden tai st riden softiin nyt ensi testauksella ainakin

Tein asennuksen ja testaukset tänään, tosiaan oma näyttö jää pois. Tuon shimanon ”pulikan” laitoin tehon säätäjän johtoon ja tuosta ”pulikasta” johto eteenpäin moottorille.
Hyvin antoi kaikki E-tube rideen nopeuden, matkan, kadenssin ym tiedon.

Itselle käy paremmin kuin hyvin, varsinkin näin kelien lämmetessä puhelin on muutenkin tangon telineessään.
Seuraava tutkinta on vielä vaiheessa, puhelimelle virtaa, mutta josko tässä lähi aikoina ratkeisi tuokin.
Ei ole tarvetta virtapankille erikseen....

Tipityy
16.03.2021, 20.44
E8000 yhdistäminen E-tubeen bt-lla unohtunut,piti jotenkin nopeesti painaa oliko puhelinta ,vai miten se meni??kiitos etukäteen

MRe
17.03.2021, 07.59
^Puhelin valmiiksi ja virrat pyörään päälle ja samalla laittaa puhelimen hakemaan sitä fillaria. Pitäisi yhdistyä. Tai noin se menee Stunlockerissa, mutta en usko että E-tubessa asia toimisi jotenkin toisin, kun tuo pyörän BT on connect-moodissa vain sen käynnistyksen aikana. Lisäksi sieltä jostain menujen takaa kai sai sen BT:n aktivoitua?

Tipityy
17.03.2021, 22.50
^Puhelin valmiiksi ja virrat pyörään päälle ja samalla laittaa puhelimen hakemaan sitä fillaria. Pitäisi yhdistyä. Tai noin se menee Stunlockerissa, mutta en usko että E-tubessa asia toimisi jotenkin toisin, kun tuo pyörän BT on connect-moodissa vain sen käynnistyksen aikana. Lisäksi sieltä jostain menujen takaa kai sai sen BT:n aktivoitua?

Tipityy
17.03.2021, 22.51
Ei onnistu 2 puhelinta kokeiltu

MRe
18.03.2021, 08.27
^No entä jos laitat sieltä menuista BT:n päälle? Katsoitko jo tuon videon: https://www.shimano-steps.com/e-bikes/united-kingdom/en/news/E-BIKE-HOW-TO-E-TUBE

Rdman
30.03.2021, 07.32
Nostetaas hiukan tätäkin aihetta..

Vastaus on että ei saa, mutta saa kuitenkin.
Oman näytön tilalle Shimano EW-EN100 ja tiedot saa puhelimeen e-tube riden tai st riden softiin nyt ensi testauksella ainakin

Tein asennuksen ja testaukset tänään, tosiaan oma näyttö jää pois. Tuon shimanon ”pulikan” laitoin tehon säätäjän johtoon ja tuosta ”pulikasta” johto eteenpäin moottorille.
Hyvin antoi kaikki E-tube rideen nopeuden, matkan, kadenssin ym tiedon.

Itselle käy paremmin kuin hyvin, varsinkin näin kelien lämmetessä puhelin on muutenkin tangon telineessään.
Seuraava tutkinta on vielä vaiheessa, puhelimelle virtaa, mutta josko tässä lähi aikoina ratkeisi tuokin.
Ei ole tarvetta virtapankille erikseen....
Tuota EW-EN100 ei saa toimimaan yhtäaikaa näytön kans tai näyttöä paremminkin sen kans?

MRe
30.03.2021, 08.16
Tuota EW-EN100 ei saa toimimaan yhtäaikaa näytön kans tai näyttöä paremminkin sen kans?
Ei saa.

jpuu
30.03.2021, 08.19
Jos tuo on kaksi porttinen niin johonkin väylän kohtaan vain kiinni. Noiden saatavuus on kylläkin huono, eli ei taida enää löytyä uutena oikein mistään.

Jaahans. Takaisin päin sen verran ettei softat eri komponenttien välillä ole välttämättä yhteensopivat. Varmaa toimivuutta ei voi sanoa kokeilematta.

Robbeni
31.03.2021, 09.54
Terve. Uusi täällä. Luin koko viestiketjun ja tovihan siinä meni.
Tunturi emax 8000kone 7000näyttö mulla ja nopeutta hakemassa. Ymmärsin siis, ja ostin STunlocker appin, jolla nätisti pääsinkin muuttaan avustusasetuksia. Sähköpostilla tilasin lisenssiä ja sainkin linkin paluuviestissä ja toimisi FW4.8.0 korkeintaan. No kiva kun mulla pyörän ensihuollossa päivittivät softan 4.9.0:aan, muistan kun kysyivät ja en silloin tiennyt tajunnut kieltää.
No, kysyin stunlocker myyjältä sähköpostilla mitäs nyt, ja sain ohjeet firmis downgreidaamiseen, joka vaikutti melko työläältä mun makuun. Täällä lukiessa pelkokuvat downgreidaamisessa Bluetooth toiminnasta ja erroriin menemisistä iskivät. Onko vaihtoehtoa? Tuolla joku mainitsee alkuperäisten tehdasasetuksien palautuksen, mutta miten se tehtäisiin? Oletan että mulla 4.8.0 alkuperäinen, koska fillari ostettu 2020 loppukesästä ja vanhana 2019 mallina. Jos pääsisin helpoimmalla tuolla tehdasasetusten palautuksella, miten?
Kaunis kiitos avusta!

jpuu
31.03.2021, 11.09
Älä ainakaan ala minkäänlaisiin firmispäivityksiin bluetoothilla. Downgreidaamiseen tarvitaan Shimanon tietokoneeseen liitettävä PCE työkalu, hyvät ohjeet ja kärsivällisyyttä. Itse en ole joutunut onneksi tekemään, vaikka työkalut löytyykin. Tehdasasetukset tuskin tiputtavat firmisversiota alemmaksi. Eikö STunlockerilla pysty säätämään tasoja tai Shimanon omalla apilla BT:n yli? Mulla on käytössä eMaxMobile appi. Käytän sitä ja toimii 4.9 version firmiksellä.

Kuminauha
31.03.2021, 11.27
ST unlocker itselläkin käytössä ihan vaan säätöjen tekemiseen, koska shimano vaatii rekisteröinnin ja oon sitä vastaan. Mieluummin maksan reilun euron siitä että saa säädöt tehtyä ilman shimanon pakkopullaa. ST unlocker tekee kaiken muunkin mitä shimanon e-tube, paitsi firmispäivityksiä. Lisäksi pääsee lukemaan black box tietoja jne. BT:n kautta e-tubekin firmikset päivittää, joten ne nyt nää siinä mitään sen isompaa riskiä. Toki piuhalla tehty on aina varmempi. Ja manuaalisesti downgrade on sitten asia, joka on omaa virittelyä ja pitää omalla vastuulla tehdä. Downgreidaus tehdään e-tubella nimeämällä firmistiedostoja uusiksi, jolla appi luulee vanhaa versiota uudeksi.

Tuolla kalliimalla lisenssillä kysyjä haluaa muuttaa nopeusrajoituksia tai muuta sellaista, mitä firmisversiot rajoittaa.

MRe
31.03.2021, 11.58
Jos tuo on kaksi porttinen niin johonkin väylän kohtaan vain kiinni. Noiden saatavuus on kylläkin huono, eli ei taida enää löytyä uutena oikein mistään.

Jaahans. Takaisin päin sen verran ettei softat eri komponenttien välillä ole välttämättä yhteensopivat. Varmaa toimivuutta ei voi sanoa kokeilematta.
Shimanon sivuilla on yksiselitteinen tieto, että ei toimi näytön kanssa yhtäaikaa. Ei siinä portit auta, jos Shimano on koodannut softat niin, että ei toimi näytön kanssa, niin sitten ei toimi.

Donglessa on kolme porttia, joten siinä mielessä sähköisesti tuo onnistuisi, mutta kun ei toimi, niin ei toimi.

MRe
31.03.2021, 12.01
Tuolla kalliimalla lisenssillä kysyjä haluaa muuttaa nopeusrajoituksia tai muuta sellaista, mitä firmisversiot rajoittaa.
Ainoa mahdollisuus on ns. USA-moodi. Nopeusrajoitusten vapaa muuttelu vaatii ikivanhan version, jonka asentamista ei kyllä voi suositella. En kyllä muista, että onnistuuko USA-moodi edes 4.8.0-versiollakaan. Mulla taisi olla joku 4.7.2 tjsp missä oli USA-moodi käytössä.

jpuu
31.03.2021, 12.37
^Onnistuu usa moodi vielä uusimpaankin kasitonnin firmikseen (4.9), jos haku niin haluaa. MiniMax softa lisenssillä ja lanka tarvitaan.

Robbeni
31.03.2021, 18.37
No, tässä tuli useampi ”hauki on kala” vastaus minkä tässä vaiheessa koko viestiketjun lukemalla olen jo oppinut. Kiitos kuitenkin.

Eli kyse oli A) uskallanko downgreidata bluetoothilla vaikka ohjeellinen on olemassa kirjallisena ja youtubessakin, vai B) saako tehdasasetusten palauttamalla vanhan firmiksen takaisin ja miten se tehdään.
USA nopeusalue tavoitteena ja nääs STunlocker mulla - muut softat liian kalliita, shimanon oma perälästä, ja piuhat sekä boxit ei kiinnosta.
Tai viimesin keino on odottaa ja toivoa että STunlocker tulee kohta myös 4.9.0 firmikselle, kun nyt uusin tuki on 4.8.0 asti

MRe
31.03.2021, 20.06
No kuten varmaan ymmärrät, niin A) uskallat jos uskallat. Jollain on toiminut, jollain ei. Ei täältä mitään vakuutusta tuohon saa. B) Tehdasasetusten palautus palauttaa tehdasasetukset. Ei se sitä vanhaa firmistä mistään siihen taio. Mistä taikoisikaan, kun siellä on jo toinen firmis. Ei nämä ole mitään PC:n peli-BIOS-lautoja, missä on aina shadow-BIOS siellä taustalla väijymässä ja siihen pääsee palaamaan takaisin.

Stunlocker ei välttämättä koskaan tule mahdollistamaan USA-moodia 4.9.0 firmikselle. Shimano on joka versiossa tehnyt puukottamisesta vaikeampaa. Tosin varmaan parhaan tiedon saa, kun kysyy Stunlockerin tekijältä.

hakpas
31.03.2021, 20.23
Stunlockerin kehittäjän kommenteista ei kyllä saanut kovin positiivista kuvaa että olis tulossa nykyversioihin. Ihmetteli vaan että miksei Shimano estänyt tätä jo 2 vuotta sitten...On vissiin ollut hänelle selvää alusta pitäen kuinka sen olisi voinut tehdä.

Kuminauha
31.03.2021, 21.50
No siis firmis voidaan päivittää takaisin ihan e-tuben kautta takasin uusimpaan. Ja meidän on vaikea kommentoida, mikä sinun riskinotto toleranssi on. Ei tuohon "uskallanko" voi oikee sanoa mitää. Jos joku menee pieleen ni pitää kiikuttaa huoltoon.

MRe
01.04.2021, 08.29
Jos joku menee pieleen ni pitää kiikuttaa huoltoon.
Ja siellä ne asentaa tuoreimman firmiksen. Joten satasen köyhempänä takaisin ruudussa 1.

Kuminauha
01.04.2021, 09.14
Jos alue muutetaan EU->US, käsittääkseni tämä asetus säilyy vaikka firmis päivitetään.

luontojyrä
01.04.2021, 09.20
Terve,

Shimano e8000 moottoriin ainakin on aika helppo ja halpa vaihtaa US region päälle eli 32km/h.

-Kaikki muutokset onnistuu STunlockerilla bluetoothin yli
-Jos firmware on vanhempi kuin 4.9.0 ei tarvitse kuin ostaa ~30e lisenssi ohjeiden mukaan ja vaihtaa region
-Jos firmware on 4.9.0 pitää vanhempi firmis ladata puhelimeen ja siitä moottoriin, jonka jälkeen regionin vaihto onnistuu samalla tavalla
-STunlocker ilmoittaa ohjeessaan että uusimman 4.9.0 firmiksen voi ladata sen jälkeen takaisin eikä region palautuisi, ei varmuutta eikä varmastikkaan tarvettakaan

Heidän manuaalissa on selkeät ohjeet kunhan jaksaa lukea https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf (https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf)

jpuu
01.04.2021, 09.46
Jos alue muutetaan EU->US, käsittääkseni tämä asetus säilyy vaikka firmis päivitetään.

Muistaakseni ei säilynyt, kun päivitin neljä piste ysiin. Tai sitten muistan väärin. Selvitin kuitenkin ennen päivitystä pystyykö alue asetuksen vielä tarvittaessa jotenkin muuttamaan.

jpuu
01.04.2021, 10.45
Oho. Joku on jo ehtinyt julkaista apin EP8:n säätöä varten.

http://www.emax-tuning.com/new-version-of-emaxmobileapp-1-35-as-well-as-minimax-2-00-for-windows-released

wiljam
01.04.2021, 10.51
Oho. Joku on jo ehtinyt julkaista apin EP8:n säätöä varten.

http://www.emax-tuning.com/new-version-of-emaxmobileapp-1-35-as-well-as-minimax-2-00-for-windows-released

ST Unlocker toimii myös: https://www.stunlocker.com/ ja myös tuo Ride versio on kätevä, kun näyttää jäljellä olevan akun varaustason prosentteina.

jpuu
01.04.2021, 10.56
Näköjään. Kumma juttu etteivät ole osanneet tehdä aluemuutosta kasitonnisen uusimpaan firmikseen. Vai onko intressit jo uudessa koneessa?

Robbeni
01.04.2021, 11.17
No siis firmis voidaan päivittää takaisin ihan e-tuben kautta takasin uusimpaan. Ja meidän on vaikea kommentoida, mikä sinun riskinotto toleranssi on. Ei tuohon "uskallanko" voi oikee sanoa mitää. Jos joku menee pieleen ni pitää kiikuttaa huoltoon.

Jep, tähän lienee tyytyminen. Ohjeetkin löytyy, mutta aiemmat kommentit moottorin vinatilasta ja Bluetooth ongelmista pelottavat :)

Robbeni
01.04.2021, 11.21
Terve,

Shimano e8000 moottoriin ainakin on aika helppo ja halpa vaihtaa US region päälle eli 32km/h.

-Kaikki muutokset onnistuu STunlockerilla bluetoothin yli
-Jos firmware on vanhempi kuin 4.9.0 ei tarvitse kuin ostaa ~30e lisenssi ohjeiden mukaan ja vaihtaa region
-Jos firmware on 4.9.0 pitää vanhempi firmis ladata puhelimeen ja siitä moottoriin, jonka jälkeen regionin vaihto onnistuu samalla tavalla
-STunlocker ilmoittaa ohjeessaan että uusimman 4.9.0 firmiksen voi ladata sen jälkeen takaisin eikä region palautuisi, ei varmuutta eikä varmastikkaan tarvettakaan

Heidän manuaalissa on selkeät ohjeet kunhan jaksaa lukea https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf (https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf)

Kiitos kuitenkin, vaikka tämä hauki on kalana tuossa aiemmin jo todettu moneen kertaan.

Tiedoksi, sain tivattua vastauksen STunlocker jäbältä, että 4.9.0 EI tule koskaan lisenssisupportia. Kuulosti siltä kuin shimano olisi tukkinut tuolla uusimmalla päivityksellä nämä hakkeroinnit. Too bad.
Eikun yrittämään vaan fw downgreidausta. Raportoin tänne sitten kun oon kerinnyt kokeilla.

MRe
01.04.2021, 12.19
Kyllä. Ainakin ennen säilyi. Pakkohan se on säilyä jos eivät tee erikseen firmistä USA/Eurooppa.

Nipeksi
02.04.2021, 09.46
Sattuisiko keneltäkään löytymään pce-02 kaapelia lainaan? Maksan pienen korvauksen lainasta sekä tarvittaessa postikulut molempiin suuntiin!

jusba_84
04.04.2021, 11.58
Täällä olisi myös tarvetta jos joltain löytyisi. Mieluusti Tampere-Lempäälä-Vesilahti lähistöltä. Korvaan toki! Laittelehan yksityisviestiä! Maksan ekstraa jos voit laittaa pyörääni 4.7.1. päivityksen (aikaisemman):)

eevertti
12.04.2021, 00.19
Kyllä. Ainakin ennen säilyi. Pakkohan se on säilyä jos eivät tee erikseen firmistä USA/Eurooppa.

Hyvin onnistui unlocker BT yhteydellä vanhemaan firmikseen ja takaisin e-tubella. USA asetuskin jäi voimaan.. pöyrä GZR avantag puhelin i phone xs max.
3u tools softa toimii...=)
max

Nitza
12.04.2021, 14.50
Mikä moottori kyseessä? Itselläni olisi tarve tehdä sama EP8.

darce
13.04.2021, 09.11
Mikä moottori kyseessä? Itselläni olisi tarve tehdä sama EP8.

Itse laitoin EP8 moottoreihin (Tunturi emax ja Helkama FE11) eTuning softalla Usa regionin. Downgrade 4.0.2 ja syötin tiedot ja päivitin takaisin uusimpaan firmikseen. Hyvin pelittää.
Ohjeet löytyy etuning softan nettisivuilta.

hpniemi
13.04.2021, 10.33
Mä käytin ep8n downgreidiin e-max tuningin ohjetta ja sen jälkeen stunlokkerilla region.

hpniemi
13.04.2021, 10.35
Tietenkin jos käyttää muuta nopeusmittaria, voi vain vaihtaa nopeusensorin kiinni kampeen kadenssisensorin tapaan ja koko peto on irti.

MRe
13.04.2021, 11.31
^Muistaakseni tuo kikka on estetty. Veikkaan, ettei kummoistakaan koodinpätkää tarvita vertaamaan kadenssia ja renkaan kierrosnopeutta toisiinsa ja jos ovat koko ajan 1:1 heitetään vikatila päälle.

fob
17.04.2021, 10.53
Nyt hää vasta tempun teki. Olen säätänyt st unlockerilla valo-ominaisuuksia ja hieman säätänyt avustusasetuksia minulle sopivammaksi talviajoon. Eilen sitten e-tube (ver 4.0.4) ilmoitti, ettei onnistu yrittäessäni säätää sen kautta avustustasoja. Muutoin e-tube toimii.

St unlockerilla onnistuu onneksi edelleen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210417/08059215aa2b990ffc0d69fac418b7e8.jpg

Versiot näkyy kuvasta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210417/903ce6bb481a842bb4f0883a65bd67bd.jpg

SaPeKa
17.04.2021, 11.32
Säädä STUnlockerilla avustukset vakioksi - defaultiksi - mikä se nimitykseltään nyt olikaan, niin sen jälkeen pitäisi E-tuben toimia myös avustusten säätöön. Tällaisen olen ainakin omassani huomannut.

EfatMan
17.04.2021, 19.50
Ken tietää miten STunlocker lisenssin voi siirtää seuraavalle omistajalle? Vai onko se jotenkin koodattu tuohon moottoriin ja riittää kun uusi omistaja hommaa itselle STunlocker sovelluksen.

hakpas
17.04.2021, 21.19
Itsellä alkoi pelaamaan uudessa puhelimessa ilman uudestaan maksamista. Moottorikohtainen softa.

EfatMan
17.04.2021, 23.57
Itsellä alkoi pelaamaan uudessa puhelimessa ilman uudestaan maksamista. Moottorikohtainen softa.

Kuulostaa hyvältä, kiitos.

Nipeksi
18.04.2021, 14.51
Ja tosiaan firmware downgradessa tein sen mokan että koitin laittaa pyörääni 4.3.2 version (joka sallisi pyörän nopeuden säädön 60km/h asti).
Jälkeenpäin sain kuulla ihan stunlockerin aspasta että tuota ei voi laittaa pyörään jossa on virtanappipainike.

Joten jos oisin alentanut mun firmwaren 4.9.0 -> 4.8.0 niin todennäköisesti olisi onnistunut ja olisin saanus US rajoitukset ja muut ominaisuudet stunlockerista käyttöön.
Ne eivät siis pelitä tuossa uusimmassa 4.9.0 käyttiksessä.

Tähän vanhaan viestiin päivitystä.
Sain lainaksi pce-02 laitteen ja firmiksen sai palautettua ihan parilla klikkauksella sen avulla.
Kahdessa Shimano valtuutetussa huoltopaikassa eivät osanneet kuntoon laittaa, jännä olis tietää mitä/millä ne on yrittänyt
Tämä tiedoksi lähinnä siksi jos jollain tulee firmis päivityksessä joskus ongelmia!

fob
19.04.2021, 10.27
Säädä STUnlockerilla avustukset vakioksi - defaultiksi - mikä se nimitykseltään nyt olikaan, niin sen jälkeen pitäisi E-tuben toimia myös avustusten säätöön. Tällaisen olen ainakin omassani huomannut.

Ei auttanut. Pitää jatkaa tutkimuksia.

fob
20.04.2021, 23.13
Ongelma ratkaistu

harald
20.04.2021, 23.25
Aaargh ei ole todellista? Et sitten viitsinyt kertoa että miten?

fob
21.04.2021, 21.30
Aaargh ei ole todellista? Et sitten viitsinyt kertoa että miten?

Muistelen, miten homma meni. Yritin palauttaa oletusasetuksia st unlockerilla ”EU standard settings” tjsp napilla. Ei sen jälkeen toiminut e-tube. Pyöräkin toimi omituisesti.

Katsoin tilannetta st unlockerilla jostain toisesta kohtaa, jossa näkyi avustustasokohtaiset säädöt. Ja mitä ihmettä? Eco-tasolla oli 300% ja 70Nm väännöt. Muilla avustustasoilla oli sitten pienemmät tasot.

Sitten huomasin, että tasokohtaisesti samasta kohtaa pystyi palauttamaan vakioasetukset jokaisella avustustasolle. Niinpä asetin vakiot kaikille kolmelle tasolle. Tallensin. Sammutin pyörän. Sammutin puhelimesta st unlockerin. Avasin e-tuben ja sitten virrat pyörään. Ja kas kummaa. E-tubella pääsin taas säätämään avustustasoja.

SaPeKa antoi oikeat ohjeet. Minä en vaan osannut ensimmäisellä kerralla.

Yhteenveto havainnosta: e-tube ei ymmärrä pyörän avustussäätöjä eikä päästä niitä säätämään, jos avustusasetukset poikkeavat e-tuben säätömahdollisuuksista.

Saa korjata, jos havaintoni ei pidä paikkaansa ja tilanteelle on jokin toinen selitys.

MRe
22.04.2021, 07.42
Yhteenveto havainnosta: e-tube ei ymmärrä pyörän avustussäätöjä eikö pääst niitä säätämään, jos avustusasetukset poikkeavat e-tuben säätömahdollisuuksista.
Veikkaan, että juttu on juurikin näin. Eikä Shimanoa (tai sitä koodaria/scrum-masteria) ole kiinnostanut laittaa sovellukseen näiden osalta "palauta oletusasetukset"-nappia, vaan kun tunnistaa ei-yhteensopivat asetukset, toteaa, että ei ole mun sotkema eikä tee mitään.

Mutta hyvä tietää. Ja ei ihme, jos on lenkit sujuneet noilla avustuksilla... :)

fob
22.04.2021, 08.34
Yhden lenkin ajoin trail ja boost-avustuksella ja ihmettelin menon tahmeutta. Ajattelin jo olevani tulossa kipeäksi, kun ei kulje[emoji16]

Larppa73
03.05.2021, 17.45
Onko miten helppo/mahdollista ep8 koneeseen muuttaa us maa asetukseksi?

hpniemi
03.05.2021, 18.54
Helppoa on. Itse tein näillä ohjeilla softan downgraden ensin, kun olin päivittänyt innoissani uusimpaan :

http://www.emax-tuning.com/home-en#support

... Ja sen jälkeen stunlockerilla regionin vaihto.

Larppa73
04.05.2021, 10.15
Jahas jahas nyt meni opiskeluksi tämä:) Mut oliks toi vaan 8000 vanhaan moottoriin toimiva? ei ep8?

hpniemi
04.05.2021, 11.25
Ep8 itsellänikin. Sivun ohjeen mukaan puhelin + bluetooth ja asennat vanhemman softan jos sulla nyt on liian uusi. Sitten stunlockerilla puhelimella + bluetoorhilla edelleen vaihdat regionin.

Jahas jahas nyt meni opiskeluksi tämä:) Mut oliks toi vaan 8000 vanhaan moottoriin toimiva? ei ep8?

MRe
07.05.2021, 11.48
Tänään virittelin omaa EP8 Meridaa ensin kännyllä ja sitten wintoosalla. Täytyy sanoa, että kannattaa investoida se pari sataa siihen PCE-purkkiin. Sillä windows-softalla tekee ihmeitä verrattuna tuohon puhelinappiin. Mulla ei varmaan tule tarvetta Stunlockerille. Varsinkaan kun sillä ei voi tehdä mitään, jos firmis on päivitetty uusimpaan.

sammug
07.05.2021, 13.03
Tänään virittelin omaa EP8 Meridaa ensin kännyllä ja sitten wintoosalla. Täytyy sanoa, että kannattaa investoida se pari sataa siihen PCE-purkkiin. Sillä windows-softalla tekee ihmeitä verrattuna tuohon puhelinappiin. Mulla ei varmaan tule tarvetta Stunlockerille. Varsinkaan kun sillä ei voi tehdä mitään, jos firmis on päivitetty uusimpaan.

Mitäs virittelyä sillä nyt sitten saa? Tarkotatko lähinnä näitä firmis downgreidauksia ja US-modeja?

MRe
07.05.2021, 13.40
No US-moodia tuskin Shimanon softalla saa tehtyä. Ainakaan tällä kuluttajaversiolla. Sen sijaan sillä saa mm. säädeltyä sitä valoreserviä, mikä oli aiemmin vain Stunlockerin ominaisuus. Lisäksi saa luettua lokeja & näkee ajotilastot: paljonko on milläkin avustuksella ajettu. Nämä näin pikaisesti, mitä aamulla tuota katselin. Nopeuden voi myös rajoittaa haluamakseen (max. 25 km/h), eli esimerkiksi lapsen fillarista voi halutessaan rajoittaa nopeuden vaikka 15 km/h. Tai toki saman voi käydä tekemässä naapurille illalla ennen seuraavan päivän porukkalenkkiä.

sammug
07.05.2021, 13.53
Ok. Paljonko EP8 varaa valoreserviä vakiona?

MRe
07.05.2021, 20.11
2h kulutuksen verran. Tuolla shimanon softalla voi myös määrittää jännitteen ja virran, mitä lampulle menee. Samat toki voi tehdä stunlockerissakin, mutta ei uusimmalla firmiksellä.

sammug
07.05.2021, 20.35
2h kulutuksen verran. Tuolla shimanon softalla voi myös määrittää jännitteen ja virran, mitä lampulle menee. Samat toki voi tehdä stunlockerissakin, mutta ei uusimmalla firmiksellä.
Ei varmaan merkittävä kulutus akun kantamaa ajatellen, itellä usb- ladattavat tuikut nääs.

MRe
08.05.2021, 14.17

Tähän hieman tarkennusta. Etubessa voi laittaa lampun tehon ja max. virran. Tuskinpa se tuota tietoa käyttää muuta kuin sen jäljelläolevan kapasiteetin laskemiseen. Eli syötetään halutun reservin määrä minuutteina, tuikun teho watteina ja ilmeisesti sen ottama virta. Näistä sitten joku tekoäly päättelee paljonko akkuun pitää jättää reserviä. Fiksumpi kuin ennen, jolloin shimanot varasivat aina 2h vastaavan tehoreservin maksimijännitteellä ja virralla.

MRe
11.06.2021, 12.17
Torilla myynnissä SM-PCE1 kokonaisedulliseen hintaan. Toimii myös EP8:n kanssa, varsinkin jos E7000-näyttö. Uudessa SC-EM800-näytössä pienemmät liittimet, joten siihen tarvitsee jonkun eri kaapelin.

https://www.fillaritori.com/topic/225450-shimano%C2%A0sm-pce1%C2%A0di2-diagp%C3%A4ivityksiin%C2%A0kouvola/

Tarapaappa
14.06.2021, 23.14
Jokunen sivu aiemmin oli runsaasti keskustelua EU-USA -aluemuutoksen vaikutuksesta takuuseen. Tiedoksi nyt kaikille, että itselläni tästä syystä Shimano Service Centerissä E8000:n takuu evättiin. Vikakoodit olivat E010/W013 eli aikaisempien viestien perusteella kyseessä on kaiketi momentin-/kadenssintunnistinongelma, joka johtaa moottorin vaihtamiseen.

Nitza
15.06.2021, 01.45
Kertoivatko tarkemmin syytä takuun eväämiseen? Alueen muutos itsessään ei varmasti riitä syyksi evätä takuuta, mutta vetosivatko siihen, että aluemuutos olisi tehty itse muulla kuin valmistajan omalla ohjelmalla.
Toisella puolella maailmaa koneet näyttävät hyvin kestävän suuremman rajoituksen mukaista nopeutta, eikä ole valmistajan tehtävä valvoa paikallista lainsäädäntöä, se on aivan eri tahon asia se.
Suosittelen valittamaan asiasta
, kyllä joku raja pitää valmistajien vastuunpakoiluun saada.

hpniemi
15.06.2021, 05.02
Oliko muutettu alue päällä kun veit pyörän liikkeeseen vai vaihdoitko ensin takaisin? Millä ohjelmalla aluemuutos oli tehty?

Jokunen sivu aiemmin oli runsaasti keskustelua EU-USA -aluemuutoksen vaikutuksesta takuuseen. Tiedoksi nyt kaikille, että itselläni tästä syystä Shimano Service Centerissä E8000:n takuu evättiin. Vikakoodit olivat E010/W013 eli aikaisempien viestien perusteella kyseessä on kaiketi momentin-/kadenssintunnistinongelma, joka johtaa moottorin vaihtamiseen.

hpniemi
15.06.2021, 05.08
Shimanon takuulauseke sanoo aika brutaalisti eli saattaa olla hankala vääntää asiasta:

This warranty does not cover:

- the Shimano Product if it has been modified or repaired by a person other than an authorized Shimano dealer;

- damage resulting from causes other than non-conformities in materials and workmanship, including but not limited to accident, abuse, misuse, neglect, improper assembly, improper repair, improper maintenance, alteration, modification or other abnormal, excessive or improper use;

Dude
15.06.2021, 09.09
Shimanon takuulauseke sanoo aika brutaalisti eli saattaa olla hankala vääntää asiasta:

This warranty does not cover:

- the Shimano Product if it has been modified or repaired by a person other than an authorized Shimano dealer;

- damage resulting from causes other than non-conformities in materials and workmanship, including but not limited to accident, abuse, misuse, neglect, improper assembly, improper repair, improper maintenance, alteration, modification or other abnormal, excessive or improper use;

Eipä tosssa alueen muutoksessa kyllä kumpikaan kohta täyty. Mitäänhän ei ole modifioitu. Vain otettu käyttöön täysin suunniteltu ominaisuus. Kuten useaan kertaan mainittu, tuolla rapakon takana moottori kestää sen 32 km/h rajoituksen ihan hienosti.

Ihan vastaavaahan toi on, kui esim. e-tubella avustusten säätö. Enemmänhän se mottia rasittaa, jos vaikka kaikki eco/trail/boost säätää ihan tappiin ja kaikki ajo tapahtuu aina moottori täysillä avustaen.

Täysin keinotekoista takuunrajoitusta. Virhevastuun piikkiin pitää kyllä mennä, jos eivät takuuseen meinaa korjata. Kuluttaja-asiamieheen vain yhteyttä. Eihän tollainen takuuheto ole mistään kotoisin:
the Shimano Product if it has been modified or repaired by a person other than an authorized Shimano dealer;

Samaahan autojen kanssa yritettiin, vaan kyllähän autonkin saa viedä huoltoon/korjaukseen minne vain, ei pelkästään autonvalmistajan omiin pisteisiin.

Toi jälkimmäinen kohta voi milivaltaisesti tarkoittaa sitä, että vaikka jatkuvasti boostilla ajaminen on abnormal, excessive or improper use.

Aika paksua mielestäni.

MRe
15.06.2021, 09.17
Samaahan autojen kanssa yritettiin, vaan kyllähän autonkin saa viedä huoltoon/korjaukseen minne vain, ei pelkästään autonvalmistajan omiin pisteisiin.
Saa, mutta takuun säilymisen edellytyksenä on, että huoltofirma käyttää valmistajan huolto-ohjelmaa, menetelmää ja hyväksyttyjä varaosia. Eli mikä tahansa Paten Putiikki ja Antiikki ei noita ehtoja täytä.

Tarapaappa
15.06.2021, 09.28
Stunlockeria oli käytetty. Päällä oli EU-asetukset, kun huoltoon vein. Syyksi sanoivat, että moottoria on joskus viritetty ja takuu ei ole siksi voimassa.

Tarapaappa
15.06.2021, 09.35
Eli lokit oli luettu ja sieltä tuo löydetty.

Dude
15.06.2021, 09.51
Saa, mutta takuun säilymisen edellytyksenä on, että huoltofirma käyttää valmistajan huolto-ohjelmaa, menetelmää ja hyväksyttyjä varaosia. Eli mikä tahansa Paten Putiikki ja Antiikki ei noita ehtoja täytä.

No toi ei paljoa vaadi. Käytännössä jokainen autohuolto noi ehdot täyttää.

Kuluttaja voi valita autonsa määräaikaishuoltopaikan itse, mutta huollot on tehtävä huolto-ohjelman mukaisesti. Jos määräaikaishuolto teetetään muualla kuin ns. merkkikorjaamossa, kannattaa varmistaa, että huolto suoritettaan valmistajan Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti.
Jos määräaikaishuollossa on tehty virhe tai huollon laiminlyönti on aiheuttanut autoon vian, myyjä, valmistaja tai maahantuoja voi kieltäytyä vastaamasta vian korjaamisesta tai muusta hyvityksestä, jotka niille takuuehtojen tai virhevastuun perusteella muuten kuuluisivat. Jos huollon laiminlyönnillä ja ilmenneellä vialla ei ole minkäänlaista syy-yhteyttä, myyjä, valmistaja tai maahantuoja eivät voi vetäytyä vastuustaan pelkästään huollon laiminlyönnin johdosta.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/auton-huolto/

Ihan vastaavaa on kyllä pakko olla pyörien kanssa. Erityisesti kohta:
Jos huollon laiminlyönnillä ja ilmenneellä vialla ei ole minkäänlaista syy-yhteyttä, myyjä, valmistaja tai maahantuoja eivät voi vetäytyä vastuustaan pelkästään huollon laiminlyönnin johdosta.

Ei nyt ole suoraan sama kuin pyörän alue-asetuksen muutos. Mutta väitän, että alueen muutoksella EU-->US ja moottoriin tulleella vialla ei voi olla syy-yhteyttä. Täten takuun evääminen sillä perusteella ei ole mahdollista.

Dude
15.06.2021, 10.00
Stunlockeria oli käytetty. Päällä oli EU-asetukset, kun huoltoon vein. Syyksi sanoivat, että moottoria on joskus viritetty ja takuu ei ole siksi voimassa.

Mileivaltaista.

1. Mistä esim. käytetyn pyörän ostaja voi tietää, onko pyörän asetuksia joskus muutettu ja palautettu takaisin?

2. Mitään syy-yhteyttä ei voi olla EU-->US muutoksella ja moottori vikaantumisella (pyörää myydään 1:1 samanlaisella Jenkeissä, ainoastaan US-asteukset sisällä).

3. Mitä jos ostaa Jenkeistä pyörän ja tuo sen Suomeen? (vaikka vaihtaisi EU-asetukset sisään). Tossahan on pyörää säädetty, eli "viritetty".

4. Jos tosiaan käyttivät termiä "viritetty", niin on kyllä tarkoituksenhakuista asiakkaan kusetusta. Jokainen Shimanolla tietää, että asetusten muuttaminen ei "viritä" moottoria mitenkään. Moottori on suunniteltu toimimaan myös US -asetuksissa ja niiden käyttö ei voi konetta rikkoa.

Kuluttajaviranomaiseen vain yhteyttä. Voi kestää hetken, mutta suosittelen.

Tossa foorumeja seuratessani, esim. Orbean pyöriä oli mennyt Jenkkeihin vahingossa EU-asetuksilla. Niitä sitten siellä säädettiin US-asetuksiin jälikäteen. Samallalaillahan tossa pitäisi takuu mennä Shimanon osalta.

MRe
15.06.2021, 10.07
Ei nyt ole suoraan sama kuin pyörän alue-asetuksen muutos. Mutta väitän, että alueen muutoksella EU-->US ja moottoriin tulleella vialla ei voi olla syy-yhteyttä. Täten takuun evääminen sillä perusteella ei ole mahdollista.
Mä en nyt olisi ihan varma tästä. Jos automaailmasta haluaa hakea samankaltaisuutta, niin autojahan myydään eri tehoisina, vaikka on sama moottori & samat osat ja tehot otetaan sitten softalla. Jos itse "lastuttaa" auton tehokkaammaksi, vaikka vastaava olisi ihan liikkeessä myynnissä - tai jopa liikkeen softattavissa - voi sillä omalla ohjelmoinnilla olla kuitenkin merkitystä.

Mutta joo, voihan tuosta tehdä kuluttaja-asiamiehelle kyselyn.

hpniemi
15.06.2021, 10.12
Kun mulle vaihdettiin hiljattain moottori takuuna, liike ei voinut asettaa uuden moottorin regionia vaan sen saa kuulemma tehdä vain Shimanon tekninen tuki etäyhteyden kautta. Eli ei ainakaan lain soveltaminen tässä mene kuten autoissa.

Dude
15.06.2021, 10.27
Mä en nyt olisi ihan varma tästä. Jos automaailmasta haluaa hakea samankaltaisuutta, niin autojahan myydään eri tehoisina, vaikka on sama moottori & samat osat ja tehot otetaan sitten softalla. Jos itse "lastuttaa" auton tehokkaammaksi, vaikka vastaava olisi ihan liikkeessä myynnissä - tai jopa liikkeen softattavissa - voi sillä omalla ohjelmoinnilla olla kuitenkin merkitystä.

Mutta joo, voihan tuosta tehdä kuluttaja-asiamiehelle kyselyn.

Auton tapauksessa tässä nostetaan tehoa. Pyörässä ei.

Analogia on ennemminkin siihen, että nostetaan auton huippunopeutta. Useissa tehokkaammissa Saksalaisissahan on (tai on ainakin ollut) huippunopeus elektronisesti rajoitettu 250km/h. Jos tuon poistaa, niin vaikea nähdä, että autosta takuun eväisivät. Ja vaikka eväisivätkin, niin virhevastuuhan on aina. Valmistajan tulee osoittaa, että vika johtuu käyttäjästä.

Takuu on eri asia kuin lainmukainen virhevastuu. Takuu on myyjän, maahantuojan tai valmistajan antama lisäetu. Takuun voimassaoloaikana sen myöntäjän on osoitettava, että tavaran vika johtui ostajasta – ilman takuuta ostajan pitäisi osoittaa, että tavaran vika johtuu sen virheestä.

Laissa virhevastuun kestolle ei ole asetettu mitään kiinteää rajaa. Virhevastuun kesto on pidempi kuin takuuaika. Tavaran on kestettävä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Tavaran normaali kestoikä vaihtelee tavaran mukaan. Kuluttajariitalautakunnan käytännössä esimerkiksi matkapuhelinten normaalina kestoikänä on pidetty 3–4 vuotta ja televisioiden 4 vuotta. Kestoiän pituutta harkittaessa otetaan huomioon myös tavaran hinta: kalliiden tavaroiden on kestettävä pidempään kuin halvempien. Kuluvien osien normaalia kulumista ei pidetä virheenä.
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tavaran-kauppa-virhevastuu-ja-takuu/

Dude
15.06.2021, 10.28
Kun mulle vaihdettiin hiljattain moottori takuuna, liike ei voinut asettaa uuden moottorin regionia vaan sen saa kuulemma tehdä vain Shimanon tekninen tuki etäyhteyden kautta. Eli ei ainakaan lain soveltaminen tässä mene kuten autoissa.

Ei Shimanoa lakia määritä :)

Saahan ne laittaa mitä vain omia käytäntöjään. Ei sillä lain kanssa ole mitään tekemistä.

harald
15.06.2021, 11.09
Takuutarkastelija on varmaan asentanut stunlockerin, ja katsonut onko moottorin sarjanumerolla lisenssi. Tuota kehittäjää pitää varoitella tuosta, mutta voi olla aika vaikea paikattava jälkeenpäin jos kannassa on vain sarjanumero eikä esim. sähköpostiosoitetta kaveriksi.

Tarapaappa
15.06.2021, 11.19
Kiitoksia kommenteista. Kyselen vielä tarkemmin huollosta yksilöintiä ym. ennen kuin lähden maksajaa etsimään.

Dude
15.06.2021, 11.41
Kiitoksia kommenteista. Kyselen vielä tarkemmin huollosta yksilöintiä ym. ennen kuin lähden maksajaa etsimään.

Juuri näin. Pyydä selitys, miten EU-->US muutos on aiheuttanut vian. Toihan ei ole edes etäisesti mahdollista (muutenhan jenkeissä myydyt pyörät ois ongelmatapauksia). Ja pyydä kirjallisena. Onpahan jotain mitä sitten lähettää kuluttajaviranomaiselle.

Varmaan siis takuun eväävätkin (Shimanolla tähä täysi oikeus, koska takuu on vain lisäturva). Virhevastuusta pois luikerteleminen onkin hankalampaa.

Tuli muuten mieleen, mistä ne Shimanolla tietää pyörän historian. Pakkohan se on olla täysin laillista käydä Jenkeissä pyörälomalla ja säätää pyörä US-asetuksiin reissun ajaksi...

harald
15.06.2021, 11.46
Älä pyydä mitään selvitystä missä pyynnössä myöntäisit jotain mitä et ole tehnyt. Stunlocker lisenssin olemassaolo ei tarkoita yhtään mitään.

Dude
15.06.2021, 13.38
On muuten aikamoista toi Shimanon toiminta.

Case on, että moottorista on laakerit menneet. Kaveri on itse laittanut jonkun aftemarket -valaisimen ja suojannut sähköliitoksen silikonilla. Tähän vedoten Shimano kieltäytyy vaihtamasta moottoria takuuseen..

https://www.emtbforums.com/community/threads/shimano-rejected-warranty.22157/

VMP

MRe
15.06.2021, 14.10
Tuli muuten mieleen, mistä ne Shimanolla tietää pyörän historian. Pakkohan se on olla täysin laillista käydä Jenkeissä pyörälomalla ja säätää pyörä US-asetuksiin reissun ajaksi...
No nää on nyt näitä lasten hiekkalaatikkojuttuja. Jos tuolle tielle lähdetään, olisi sitten pystyttävä osoittamaan, että pyörä on käynyt USAssa. Ja jos kerrran vain Shimanon oma tekninen tuki voi laillisesti muuttaa tuon alueen, niin äkkiäkö sitä katsoo heidän pään lokeistaan, että onko näin tehty.

Kuluttaja-asiamieheltä kannanotto tuohon. Täällä asia ei selviä.

Dude
15.06.2021, 14.36
No nää on nyt näitä lasten hiekkalaatikkojuttuja. Jos tuolle tielle lähdetään, olisi sitten pystyttävä osoittamaan, että pyörä on käynyt USAssa. Ja jos kerrran vain Shimanon oma tekninen tuki voi laillisesti muuttaa tuon alueen, niin äkkiäkö sitä katsoo heidän pään lokeistaan, että onko näin tehty.

Kuluttaja-asiamieheltä kannanotto tuohon. Täällä asia ei selviä.

Äläpä sotke. Mikään laki ei määritä, kuka saa alueen muuttaa. Siis on täysin laillista muuttaa alue, siis kenen tahansa. Missä ko. pyörällä saa laillisesti ajaa on sitten toinen asia.

Mutta oikeassa olet. Kuluttaja-asiamieheen yhteyttä. Kuluttajaa tässä nyt koetetaan kusta linssiin.

grebe
15.06.2021, 15.04
Voisi kuvitella, että valmistaja saa määrittää tuotteen käyttöehdot. Jos ostat tuotteen, "sitoudut" käyttämään tuotetta valmistajan ohjeiden mukaan. Jos et toimi näin, miksi valmistajan pitäisi kantaa vastuu tuotteen toimivuudesta, olkootkin, että esim. valon asennus ei vaikuta laakerien hajoamiseen tms. Nää on näitä. Liitin oli kuitenkin valon asentajan puolesta ilmeisesti hajotettu, joten hieman monitahoisempi tuo keissi kun vain että valon asennus vesitti moottorin takuun.

MRe
15.06.2021, 15.30
Äläpä sotke. Mikään laki ei määritä, kuka saa alueen muuttaa. Siis on täysin laillista muuttaa alue, siis kenen tahansa. Missä ko. pyörällä saa laillisesti ajaa on sitten toinen asia.
Öh.. tuota, ei nyt sotketa lakia ja valmistajan määrittämiä ehtoja käytölle ja tuelle. Valmistaja on ilmoittanut, ettei asetuksia saa muuttaa, muuta kuin siltä osin mitä eTubella saa aikaiseksi. Joka asiaanko nyt pitää saada laki?

Otetaanpas toinen esimerkki: säädät moottorin avustustasoja stunlockerilla ja nythän on kai niin, että eTube ei toimi (ei kytkeydy pyörään) jos asetukset ovat jotain muuta kuin mitä eTubella saa aikaiseksi. No nyt jos kävisi niin, ettei Stunlockerillakaan pääsisi enää kiinni, niin pitäisikö Shimano-huollon veloituksetta palauttaa asetukset sellaisiksi, mitä eTube ymmärtää? Vaikka itse olisit ensin sotkenut ne "laittomalla" (= ei Shimanon tukemalla) ohjelmalla.

Dude
15.06.2021, 16.03
Öh.. tuota, ei nyt sotketa lakia ja valmistajan määrittämiä ehtoja käytölle ja tuelle. Valmistaja on ilmoittanut, ettei asetuksia saa muuttaa, muuta kuin siltä osin mitä eTubella saa aikaiseksi. Joka asiaanko nyt pitää saada laki?

Otetaanpas toinen esimerkki: säädät moottorin avustustasoja stunlockerilla ja nythän on kai niin, että eTube ei toimi (ei kytkeydy pyörään) jos asetukset ovat jotain muuta kuin mitä eTubella saa aikaiseksi. No nyt jos kävisi niin, ettei Stunlockerillakaan pääsisi enää kiinni, niin pitäisikö Shimano-huollon veloituksetta palauttaa asetukset sellaisiksi, mitä eTube ymmärtää? Vaikka itse olisit ensin sotkenut ne "laittomalla" (= ei Shimanon tukemalla) ohjelmalla.

Paha sanoa. En tunne niin tarkkan tota rajapintaa. Siis jos siellä on joku rajapinta, jonka läpi asetuksia tehdään, niin sen kyllä pitää toimia niin eTubella kuin Stunlockerilla. Jos taas mennään suoraan johonkin parametreihin kiinni ohjelmassa, niin tilanne on eri. Sitä vartenhan rajapinta on olemassa, että sitä käyttäen ei vahinkoa pitäisi saada aikaan.

Maa-asetuksessa en jaksa uskoa, kuin että siellä muutetaan yksi arvo 0-->1 tai 1-->0.

Avustustasoissakaan ei luulisi kovin suurta mahdollisuutta olla saada mitään ongelmia aikaan (en ole koskaan kuullut/lukenut, että olisi). Shimano on tässäkin vain suuressa viisaudessaan päättänyt, että eTube ei tarjoa kaikkeen tarkkaa säätöä, vaan pitää ottaa esim. Stunlocker käyttöön, jos haluaa tarkemmin modata (vaan on kai eTubekin parantunut alkuajoista?). Tulee mieleen ihan yksi kännykkäfirma...

Kyllä mulla ainakin eTube ihan nätisti yhdistää (EP8 RS), vaikka Stunlockerilla olen säädellyt.

jpuu
15.06.2021, 16.26
Kuinkas rengaskoon muuttaminen jollain kolmannen osapuolen apilla? Onko siihenkin Shimanolla jotain sanomista?

Dude
15.06.2021, 16.33
Kuinkas rengaskoon muuttaminen jollain kolmannen osapuolen apilla? Onko siihenkin Shimanolla jotain sanomista?

Muistelen lukeneeni, että kaikki muutokset kolmannen osapuolen appilla on kategorisesti kielletty Shimanon toimesta.

Regulation Log (EP8 only)The motor stores all regulation changessuch as market settings and wheelcircumference settings

https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf

harald
15.06.2021, 16.55
Muistan etsineeni sellaista kohtaa käyttöohjeista, sellaista löytämättä.

fob
15.06.2021, 23.12
Shimano voisi tehdä ohjelman, jolla voisi säätää valot pois/päälle, valoille varattavan akkukapasiteetin, rengaskoon, rattaiden koon, avustuksen tason portaattomasti. Tämän jälkeen stunlockerille ei minulla olisi tarvetta e8000 moottorin säätöihin.

MRe
16.06.2021, 08.06
Shimano voisi tehdä ohjelman, jolla voisi säätää valot pois/päälle, valoille varattavan akkukapasiteetin, rengaskoon, rattaiden koon, avustuksen tason portaattomasti.
Totta. Ja vielä kun sitä kutsuisi eTubeksi. Pitäisikö ehdottaa... (eTubella saa nuo kaikki, paitsi avustuksen portaattoman säädön. Tosin senkin tarve on nyt pienentynyt, kun askeleita on enemmän kuin ennen) Tai siis mun kokemukset on nyt EP8:sta, mutta muistaakseni kaikki nuo onnistuu. Voi toki olla että muisti pätkii ja nuo löytyvät vain jos kytkee piuhalla.

SaPeKa
16.06.2021, 09.42
Totta. Ja vielä kun sitä kutsuisi eTubeksi. Pitäisikö ehdottaa... (eTubella saa nuo kaikki, paitsi avustuksen portaattoman säädön. Tosin senkin tarve on nyt pienentynyt, kun askeleita on enemmän kuin ennen) Tai siis mun kokemukset on nyt EP8:sta, mutta muistaakseni kaikki nuo onnistuu. Voi toki olla että muisti pätkii ja nuo löytyvät vain jos kytkee piuhalla.
Fob tarkoitti E8000 myllyä johon ei etubesta löydy ko. säätöjä

MRe
16.06.2021, 09.49
^Joo, niinpä. Ajattelin, että Shimano olisi päivittänyt eTubensa myös sinne puolelle. Ei tullut enää loppuaikoina omaa E8000-laitetta paljoa säädeltyä. Mutta EP8:ssa ei Stunlockerille enää ole sellaista tarvetta, kuin aiemmin oli e8000:n kanssa.

Peeke
16.06.2021, 10.54
Alla kysymykseni toistesta ketjusta jonka taisin laittaa aikaisemmin väärään paikkaan, katsotaan löytyisikö täältä varmistus asialle. Eli onko ainoa vaihtoehto laittaa pyörä piuhalla kiinni tietokoneeseen? Ei näyttänyt olevan softaa kuin Windowsille eikä sellaista konetta talosta löydy työläppärin lisäksi jossa on aika tehokkaasti ulkopuolisten usb-laitteiden liittämiset estetty.

Onko niin ettei Shimanon E-Tube appia saa yhdistettyä tuohon SC-E5000-yksikköön? Vähän hankalasti selitetty asiat Shimanon sivuilla mutta ilmeisesti asia on niin että vain PC-versioon jollain kaapelilla saa kiinni? Outoa kun -21 vuoden pyörä ja sitten on tuollaisen connectivityn ulkopuolella.

MRe
16.06.2021, 12.13
^Joko piuhalla kiinni, tai ostaa sen erillisen BT-donglen (joka sitten estää näytön käyttämisen). Tai vie liikkeeseen konffattavaksi. Tai löytää kaverin, kenellä windows & PCE-boxi.

https://www.bikeinn.com/bike/shimano-e-tube-connector-handlebar/137233037/p?

fob
16.06.2021, 21.29
Fob tarkoitti E8000 myllyä johon ei etubesta löydy ko. säätöjä

E8000 moottoriin eTube tarjoaa seuraavat säädöt. Itselläni yleensä on noi explorer-asetukset päällä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210616/f237582553a027e1d1db840a8fbd65fc.jpg

Peeke
17.06.2021, 09.06
^Joko piuhalla kiinni, tai ostaa sen erillisen BT-donglen (joka sitten estää näytön käyttämisen). Tai vie liikkeeseen konffattavaksi. Tai löytää kaverin, kenellä windows & PCE-boxi.

Kiitos, näytön toimimattomuus ei liene optio joten pitänee perehtyä tuohon piuhalla säätämiseen sitten. Kai sitä jonkun vanhan windows koneen jostain voisi kaivaa niin pääsee säätelemään. Jotenkin E-Tuben omat sivut on tosi huonot tuon kaapeliyhdistettävyyden suhteen mutta täytyypä selvitellä vähän lisää.

MRe
17.06.2021, 13.49
^Kaapeli vaatii sen PCE-boxin. Pelkkä kaapeli ei kesää tee...

Miccoo
12.08.2021, 14.41
Moikkelis.
Tuli hankittua e290 ja stunlocker asennettu. (Usa tottakai)
Kysynkin, miten saan avustukset tehdasasetuksiin (onko lukemat jossain)
Ja miksi tavan etube ei yhdistä kun on säätänyt stunlockerilla?

Kiitis avusta etukäteen :)
Ps. Yritin jo hskutoimintoa XD

jpuu
12.08.2021, 15.16
eikö stunlockerilla saa palautettua tehdasasetukset (=default tjsp)?

j_p_s
13.08.2021, 11.32
Moikkelis.

Kannattaa lukea manuaali:
https://www.stunlocker.com/doc/ST_Manual.pdf

Can I use this app to downgrade my firmware?
No, the ST UNLOCKER app does not downgrade firmware. You only need the E-T*be app andearlier firmware files to downgrade.

Suositus on myös ettei käytetä etubea kun STunlocker on käytössä. Voi olla, että etube ei toimi uuden firmiksen kanssa.

fob
13.08.2021, 11.52
Moikkelis.

Etube ymmärtää pyörän asetuksia vain, jos asetukset ovat etuben säädöillä saavutettavissa. Ratkaisu on säätää asetukset stunlockerilla Shimanon vakiotasoille.

Vinkki. Ensimmäisellä Stunlockerin käyttökerralla ensimmäisenä toimenpiteenä kannattaa tallentaa Shimano-asetukset talteen juuri näitä häiriötilanteita varten. Tallennetuilla asetuksilla saa pyörän resetoitua alkutilaan.

MRe
13.08.2021, 14.12
Voi olla, että etube ei toimi uuden firmiksen kanssa.
Totta kai eTube toimii uuden firmiksen kanssa, mutta ei välttämättä jos on menty jo sotkemaan jollain toisella softalla.

Makro86
24.09.2021, 22.48
En tiedä onko tätä jo miljoona kertaa kysytty mutta omistan e7000 sarjalaisen joka toimii hienosti mutta mittari virhettä varmaan 4-5kmh liikaa. Huomasin että wheel circumference on liikaa 27,5x2,25" rengastukselle. Näyttää 3000mm vaikka pitäisi olla jotain 2200mm? Mites tuo parhaiten säädetään? Nyt uusin firmis ja en omista stunlockeria, mitkään us region nopeudet ei nappaa, kunhan mittari olisi tarkka ja avustus loppuu ~25kmh :)

jpuu
25.09.2021, 09.41
Mistä näet rengaskoon? Jos et halua hankkia mitään appia niin parhaiten tuo hoituu kaupassa, josta löytyy Shimano osaajia.

Makro86
25.09.2021, 14.34
Etuning näytti ensin että 3000mm muttei voinut säätää kun maksaa ja pitäis downgradeta 4.7.2:sta 4.5.0:llaan. Vähän sama juttu kun katto maksuttomalla steps unlockerilla.

Meneekö siis takuu jos hommaa maksullisen lisenssin steps unlockerilla vai olen ymmärtänyt väärin. Onko tolla maksullisella ohjelmalla pakko downgradea jos haluaa vain muuttaa kehän kokoa tosta 3000mm:stä 2200mm:iin?

Joo luulen että kyselen ensin valtuutetusta Shimano liikkeestä että voisivatko muuttaa tuon. Sen jälkeenhän se mittari toimii kuten kuuluukin?

MRe
25.09.2021, 20.00
Saisikohan eTubella ja kaapelilla vaihdettua?

jpuu
25.09.2021, 22.14
Ei taida saada. Vaatii Shimanon huoltosoftan tai sitten näitä kolmannen osapuolen appeja.

Bizline
26.09.2021, 08.10
Kysyin samasta aiheesta vasta huollossa.
Paikallinen huoltokaan ei kuulemma voi tehdä tuota itse vaan sen tekee etänä Shimanon porukka. Estävät noin "virittämisen".

Makro86
26.09.2021, 08.53
No jo nyt on kumma ettei saada mittaria näyttämään oikein että epäiltäisiin virityksestä. Miten sekin tapahtuisi etänä, on aika pitkä bluetooth yhteys...
Tarviikin soitella huomenna ja kysellä mitä täälläpäin ovat mieltä softan "huoltamisesta".

MRe
26.09.2021, 09.10
EP8:ssa on mahdollisuus korjata ”mittarivirhe” asettamalla korjauskerroin. En ole kokeillut, mutta jostain olin lukevinani että alue on +/- 5%.

MRe
26.09.2021, 09.11
Miten sekin tapahtuisi etänä, on aika pitkä bluetooth yhteys...
Ei ole internet vielä teille päin ehtinyt?

jpuu
26.09.2021, 11.58
EP8:ssa on mahdollisuus korjata ”mittarivirhe” asettamalla korjauskerroin. En ole kokeillut, mutta jostain olin lukevinani että alue on +/- 5%.
Saa korjauksen tehtyä etubella myös kasitonniseen. +/- viisprosenttia on aika vähän.

Makro86
26.09.2021, 12.44
Ei ole internet vielä teille päin ehtinyt?
Vitsinkö murjasit..

Saa korjauksen tehtyä etubella myös kasitonniseen. +/- viisprosenttia on aika vähän.

Juu tähän 7000seen saa myös ja tuosta samaa mieltä että kovin vähän se on jos tarvis saada 3000sta 2200seen. Ei ihan 5pros riitä.

MRe
26.09.2021, 13.38
Miten tuo ylipäätään on noin pielessä? Mutta varmaan liikkeessä joutuu sitten käyttämään, jos ei Stunlocker kykene vaihtamaan.

Makro86
27.09.2021, 12.52
Kysyin samasta aiheesta vasta huollossa.
Paikallinen huoltokaan ei kuulemma voi tehdä tuota itse vaan sen tekee etänä Shimanon porukka. Estävät noin "virittämisen".

Näinhän se homma sitten hoidetaan eli pyörän ja läppärin välille yhteys ensin roikalla, sitten Shimano ottaa yhteyden läppäriin. Melkosta pyörän korjaamista tänäpäivänä =) Saas nähä kuin käy.

"Onneksi" ei tarvinnut pelkästään ton takia viedä huoltoon. Meni sisäkumikin puhki vajaan 10km ajoilla eli sekin menee vaihtoon. Pyörä käydään muutenkin läpi. On jo huonoa tuuria.

Kuminauha
27.09.2021, 13.21
Sisäkumin vaihto kannattaa opetella itse tekemään, tämä voi olla joka kuukautinen operaatio käyttötavasta riippuen.

jpuu
27.09.2021, 13.23
Lisäksi kannattaa opetella myös sisäkumin paikkaaminen.

Oz
27.09.2021, 13.41
Paras paikka sisäkumille on repussa.

ebike-harrastelija
27.09.2021, 13.47
Paras paikka sisäkumille on repussa.Samaa mieltä [emoji1] Toki jos haluaa, niin siellä pimeässä syyssateen synkistämässä metsässä voi otsalampun alla sadetakin suojissa toki alkaa paikkailemaankin.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Nixuu
27.09.2021, 14.03
Samaa mieltä [emoji1] Toki jos haluaa, niin siellä pimeässä syyssateen synkistämässä metsässä voi otsalampun alla sadetakin suojissa toki alkaa paikkailemaankin.

Paikkaaminen hitosti nopeampaa kuin irrottaa moottorin mutterit (jotka hiton tiukassa puoli metrisellä varrella kiristetty) ja torque armien pinch boltit ja johdot irti jne. Sekä itse en saa takakiekkoa pois irrottamatta lokarin kiinnityksiä jne. Sisuri taas paikkaan ilman työkaluja about 5-10 minuutissa. Myös siellä pimeässä metsässä. Viimeksi muutama viikko sitten yöaikaan sipoonkorvessa.

Makro86
27.09.2021, 16.04
Shimano tekniikka oli/on edelleen aika sekaisin. Maahantuojaan piti ottaa yhteyttä että saa oikeat speksit motille tms... Ei siis etäyhteyden kautta saanut apua.

Joo sen sisäkumin puhkaisi rypylle mennyt vannenauha.

Makro86
02.10.2021, 14.43
Kertokaas nyt mulle kun tuntuu niin vaikeaa olevan tuolle pyörälle saavan oikeita asetuksia tai moottorille eli mitä ne kaikki asetukset ovat joita säädellään etäyhteydellä?
Onko ne nämä: motor angle, wheel circumference, derailleur ja oliko vielä muita? Ymmärsin että homma kaatui siihen että ei ollut motor angle tietoa. Mikä virka tuolla edes on jos nuo muut saa/saisi kuntoon??

MRe
02.10.2021, 15.25
Mä en myöskään ole ymmärtänyt tuota motor angle-asetusta. Että mihin se oikeasti vaikuttaa ja mihin sitä tarvitaan.

Ainakin aikaisemmin e8000-motissa pystyi vaihtajan muuttamaan mekaanisesta sähköiseksi ihan kotikonstein. Nytkö se ei enää onnistu?

hphuhtin
02.10.2021, 15.51
Moottorin kulma vois kertoa softalle että missä kohtaa poljinkierrosta olisi odotettavissa enemmän vääntöä polkijalta, riippuen siitä mihin asentoon moottori on runkoon suunniteltu. Tietysti sama tieto pitäisi tulla ihan väännön tunnistimelta, mutta mistäs sitä tietää.

Makro86
02.10.2021, 16.40
Hiukan lainattua tekstiä etuning app ohjelman sivulta:
"It is the angle that the motor is mounted with respect to the ground. On some bikes, modifying this angle can increase walk mode. Generally modifying this parameter does not affect anything."

Kuinka hyvä softa tuo olisi vs vaikka stunlocker? Edullinen ainakin...toki odotan vielä että virallisesti ronkittais shimanon e7000 mottiani.
Ton mukaan ei juuri merkitystä koko motor anglella

Klixnix
02.10.2021, 20.16
Takuun antavan tahon pitäisi pystyä osoittamaan, että se vikaantuminen johtuu kyseisestä ohjelmasta. Shimano tai suomalainen maahantuoja rikkoo suomalaista kuluttajansuojalakia rajaamalla takuuehtoja siten, että pelkän ohjelman käyttäminen mitätöisi takuun.

MRe
04.10.2021, 14.22
Hetken aiheutti sydämentykytystä kun päivitin EP8:iin uuden firmiksen SM-PCE1 -lootalla. Päivitys katkesi kesken kaiken ja sen jälkeen ilmoitti, että firmis on korruptoitunut ja pitää ylikirjoittaa. Ylikirjoitus onnistui sitten ilman hikkoja, mutta ihmettelen että boksilla päivitys kaatui. Eipä ole käynyt aiemmin e8000:n tai Di2:n kanssa moista.

makiis8
12.10.2021, 19.39
Kertokaa aloittelijalle mikä on fiksuin keino muuttaa rajoitusta niin että nousee 32km/h, saa toki mennä kovempaakin. Tuli vaan mieleen että kun on vielä takuukin voimassa? Fillarina Tunturi e290 ( E7000 )

Markus Raatiniemi
12.10.2021, 20.02
Iteki mietiny samaa. Taitaa olla toi speedbox ja luomu voima.

makiis8
12.10.2021, 21.07
Iteki mietiny samaa. Taitaa olla toi speedbox ja luomu voima.

Se mitä sain vastauksia speedboxista niin palaute oli poikkeuksetta hyvää

Pekka H
12.10.2021, 21.26
2. Mitään syy-yhteyttä ei voi olla EU-->US muutoksella ja moottori vikaantumisella (pyörää myydään 1:1 samanlaisella Jenkeissä, ainoastaan US-asteukset sisällä).
Tossa foorumeja seuratessani, esim. Orbean pyöriä oli mennyt Jenkkeihin vahingossa EU-asetuksilla. Niitä sitten siellä säädettiin US-asetuksiin jälikäteen. Samallalaillahan tossa pitäisi takuu mennä Shimanon osalta.Minulla on eri tietoa moottorien samankaltaisuudesta.
Orbean pyörissä olevat Mahlen valmistuttamat moottorit ovat tasavarmasti erilaisia riippuen maanosasta minne toimitettu.
Jälistäkäteen säätäminen tarkoittaa siis aina moottorin vaihtamista.

Sama asia koskee ilmeisesti ihan kaikkia moottorivalmistajia.
Tällainen nippelitieto löytyi tällä kertaa . . .

jpuu
12.10.2021, 22.03
Eiköhän moottorit ole ihan universaaleja. Ei ole tuotantotaloudellisesti järkevää tehdä joka markkina-alueelle omanlaisia romppeita. Softalla sitten tehdään tarvittavat muutokset.

MRe
13.10.2021, 08.14
Moottoreilla on varmaan useampia toimittajia, joten siinä mielessä moottori voi olla eri valmistajan, mutta samoilla spekseillä.

Kuminauha
13.10.2021, 11.48
Minulla on eri tietoa moottorien samankaltaisuudesta.
Orbean pyörissä olevat Mahlen valmistuttamat moottorit ovat tasavarmasti erilaisia riippuen maanosasta minne toimitettu.

Lähde? Kiinnostaisi kanssa lukea eroista.

makiis8
13.10.2021, 12.10
Kertokaa aloittelijalle mikä on fiksuin keino muuttaa rajoitusta niin että nousee 32km/h, saa toki mennä kovempaakin. Tuli vaan mieleen että kun on vielä takuukin voimassa? Fillarina Tunturi e290 ( E7000 )

Asiantuntijat on hiljaa, liian hiljaa. Laittakaa ny vastausta nöösille:cool:

jpuu
13.10.2021, 12.15
Ei ole suotavaa puhua enää näistä asoista:eek:. Jos viitsit selata ketjua taaksepäin, löydät varmaan vastauksen.

makiis8
13.10.2021, 12.48
Ei ole suotavaa puhua enää näistä asoista:eek:. Jos viitsit selata ketjua taaksepäin, löydät varmaan vastauksen.

On niin vanha että siinä syy miksi kysyin oikopolkua, no pakkohan se sitten on:eek:

Dude
13.10.2021, 17.08
Minulla on eri tietoa moottorien samankaltaisuudesta.

Olen itse seurannut Orbea foorumeita mm. Jenkeissä ja tosiaan sinne oli mennyt jossain vaiheessa pyöriä (Rise, EP8 moottori siis), joissa 25km/h rajoitus. Homma ratkaistiin vain viemällä pyörä kauppaan ja siellä konfattiin US-rajoitus.
Eli ei varmasti ole eri rautaa noissa EU/US pyörissä.

Toi Mahle motilla on siis Orbea Gain. Eli Road/Gravel. Ei mitään tekemistä näiden MTB-mottien kanssa, joista yleisimmin on puhe.

Miccoo
19.10.2021, 17.40
Mulla sama fillari. Tähän ei siis saa speedboxia.
Itse otin Stunlockerin joten avustaa 32:een.
Jos otat ton niin eka kerralla kirjoita muistiin default avustustasot ennen muutoksia. Ja laita ne mullekkin, kiitos!

makiis8
19.10.2021, 20.39
Kyllä tohon speedboxin saa

Miccoo
19.10.2021, 21.11
Kyllä tohon speedboxin saa
Juu kyllä ne sitä myy mielellään. Ei vaan toimi :)

Pekka H
19.10.2021, 23.15
Lähde? Kiinnostaisi kanssa lukea eroista.Oli joku am forumeista. Siellä asiaa käsiteltiin kun USA n moottorin ja EURO moottorin eroista keskusteltiin. Kyseessä tosiaan Mahlen motti joka maailmalla erittäin yleinen ja Suomessa taas käytetään mtb runkomalleja.

Oli kuva jossa moottoriin leimattu USA type ja meillä kotosuomessa EURO type.USA moottorien eroina isommat virrat, paksummat käämit, ja tietysti isommat kierrokset.

Joku allamainituista jossa asiasta keskusteltiin:

Bike Forums
Cycle Chat
Cycling Forum
Digitaito testi
E-Bikes Forum
E-Road Bike
Electric Bike Com
EMTB Forum
Endless Sphere

En näin myöhällä jaksanut kahlata näitä läpi . . .

makiis8
20.10.2021, 08.06
Apua! Shimano E7000 valot ei mene päälle, näyttö vain piippailee tässä kohtaa. Pitääkö puhelimella Shimanon apilla kykeä ominaisuus ensin päälle...yritin aamulla mutta tuloksetta, prkl. Voisitteko auttaa nöösi ja ihan sillee rautalangasta vääntämällä kiitos!!!

Kollinjoki
20.10.2021, 09.50
Apua! Shimano E7000 valot ei mene päälle, näyttö vain piippailee tässä kohtaa. Pitääkö puhelimella Shimanon apilla kykeä ominaisuus ensin päälle...yritin aamulla mutta tuloksetta, prkl. Voisitteko auttaa nöösi ja ihan sillee rautalangasta vääntämällä kiitos!!!

Valot pitää aktivoida, eikä homma onnistu enää puhelimen apilla. Tarvitaan tietokoneelle asennettava sovellus ja käypäinen kaapeli sitä varten. Softa on käsittääkseni ilmainen, ja piuha maksaa 150 - 200 e. (edit hintaa korjattu)

Yksinkertaisin homma on käydä jossain korjaamolla, jossa on tarvittavat vehkeet valmiina ja teettää asetus siellä.

pker
20.10.2021, 10.28
Valot pitää aktivoida, eikä homma onnistu enää puhelimen apilla. Tarvitaan tietokoneelle asennettava sovellus ja käypäinen kaapeli sitä varten. Softa on käsittääkseni ilmainen, ja piuha maksaa 150 - 200 e. (edit hintaa korjattu)

Yksinkertaisin homma on käydä jossain korjaamolla, jossa on tarvittavat vehkeet valmiina ja teettää asetus siellä.Ontämä hienoa tämä kehitys hojhoijaa. Eikö vanhalla moottorin softalla ja puhelimella saa valoja päälle ja päivittää moot softan ja valot toimii? vai disabloiko moot päivitys valonohjauksen pois jos semmonen jo pyörässä on?

MRe
20.10.2021, 10.40
vai disabloiko moot päivitys valonohjauksen pois jos semmonen jo pyörässä on?
Ei tietenkään disabloi. Miksi disabloisi?

Jos shimanon sähköpyöriä aikoo omistaa ja värkkäillä niiden kanssa, kannattaa hankkia kaapeli. On sitä itsehuoltomiehillä muitakin työkaluja ja huoltotelineitä.

toniha
20.10.2021, 10.42
Missäpäin Suomea makiis8 vaikuttaa? Josko vaikka löytyisi foorumisteista auttaja.

jullli
20.10.2021, 10.44
Oli joku am forumeista. Siellä asiaa käsiteltiin kun USA n moottorin ja EURO moottorin eroista keskusteltiin. Kyseessä tosiaan Mahlen motti joka maailmalla erittäin yleinen ja Suomessa taas käytetään mtb runkomalleja.

Oli kuva jossa moottoriin leimattu USA type ja meillä kotosuomessa EURO type.USA moottorien eroina isommat virrat, paksummat käämit, ja tietysti isommat kierrokset.

Joku allamainituista jossa asiasta keskusteltiin:

Bike Forums
Cycle Chat
Cycling Forum
Digitaito testi
E-Bikes Forum
E-Road Bike
Electric Bike Com
EMTB Forum
Endless Sphere

En näin myöhällä jaksanut kahlata näitä läpi . . .

täällä puhutaan shimanon moottoreista eikä mahleista eli tämä sinun asiantuntemus ei toimi täällä.

pker
20.10.2021, 10.48
Ei tietenkään disabloi. Miksi disabloisi?

Jos shimanon sähköpyöriä aikoo omistaa ja värkkäillä niiden kanssa, kannattaa hankkia kaapeli. On sitä itsehuoltomiehillä muitakin työkaluja ja huoltotelineitä.On mulla shimanon pyöriä 7000 ja 8000 ja yks äkäinen bocshilainen ja ilman kaapelia olen esim valot vehkeisiin saanut.
ihan puhelimella, bt:llä ja ohjelmalla ja firmiksillä.
Ostaa kaapelin se joka ei kaikkea vielä osaa tai jaksa opetella :)
On ollut tälläkin palstalla keskustelua miten homma toimii ja tehdään. Enempi paneuduttu ulkomaisilla foorumeilla. Eikä sillä kaapelilla montaa kertaa käyttöä ole... Ellei hifistele säätöjä päntiöinään... Ja nekin saa puhelimella.

MRe
20.10.2021, 11.06
^Kaapeli on varmempi päivittäessä. Stunlockerilla saa valot enabloitua, jos haluaa puhelinta käyttää.

Kyse ei varmaankaan ole osaamisesta.

makiis8
20.10.2021, 12.15
Missäpäin Suomea makiis8 vaikuttaa? Josko vaikka löytyisi foorumisteista auttaja.

Kouvola. Voin ajella jonkun kilsan asian takia jos apua olis tarjolla?

makiis8
20.10.2021, 12.17
On mulla shimanon pyöriä 7000 ja 8000 ja yks äkäinen bocshilainen ja ilman kaapelia olen esim valot vehkeisiin saanut.
On ollut tälläkin palstalla keskustelua miten homma toimii ja tehdään. Enempi paneuduttu ulkomaisilla foorumeilla. Eikä sillä kaapelilla montaa kertaa käyttöä ole... Ellei hifistele säätöjä päntiöinään... Ja nekin saa puhelimella.

Ihana vastaus kädettömälle, tykkään! Jos puhelimella ne valot saa päälle niin onko ylitsepääsemätöntä kertoa lyhyesti että miten vai tarviiko kaivaa ohutta lompakkoa

MRe
20.10.2021, 15.43
^Lataat Stunlockerin puhelimeen, otat yhteyden sen avulla pyörään ja sieltä sitten otat käyttöön ne valot. Muistaakseni tuon ominaisuuden osalta Stunlocker ei maksa mitään.

lansive
20.10.2021, 16.29
^Lataat Stunlockerin puhelimeen, otat yhteyden sen avulla pyörään ja sieltä sitten otat käyttöön ne valot. Muistaakseni tuon ominaisuuden osalta Stunlocker ei maksa mitään.

Edit: Maksoi pari vuotta sitten kun sen hommasin rouvan pyörän valojen aktivointiin, mutta nykyään saa valot päälle ilmaisversiolla. Kehitys kehittyy!

makiis8
20.10.2021, 16.29
On mulla shimanon pyöriä 7000 ja 8000 ja yks äkäinen bocshilainen ja ilman kaapelia olen esim valot vehkeisiin saanut.

Muuten onnistuin tässä ilman mitään kaapeleita, ihan luurin apilla. Meni vaan tovi että hokasin että homma meni läpi, näin kyllä että light aktivoitui mutta luulin että sitä vielä jotenkin räplätä lisää up down kytkimellä, no ei tarvinnut. Testasin vasta töiden jälkeen iltapäivästä niin nopeesti huomasi että fillarihan suorastaan lentää:eek: Oltava tarkkana virkavallan kanssa, vai onko kenelläkään kokemusta että olisivat puuttunut "ylinopeuksiin"?

JRR-1
20.10.2021, 17.15
Tutkaavat jatkuvasti ja ampuvat kysymättä. Olet osa järjestäytynyttä rikollisuutta ja yhteiskunnan vihollinen numero 1. Ihmisiä kuolee heti, kun otat pyörän ulos varastosta.

ebike-harrastelija
20.10.2021, 18.24
Lisäksi sulla ei tuollaisen tempun jälkeen ole enää kavereita täällä spandex-luumuilijafillaristien pyhällä foorumilla. Sinusta on tullut hylkiö.

Joten tervetuloa nauttimaan lajista meidän tavallisten sukankuluttajien keskuuteen, kerran täällä vain eletään [emoji2]

makiis8
20.10.2021, 19.57
Lisäksi sulla ei tuollaisen tempun jälkeen ole enää kavereita täällä spandex-luumuilijafillaristien pyhällä foorumilla. Sinusta on tullut hylkiö.

Joten tervetuloa nauttimaan lajista meidän tavallisten sukankuluttajien keskuuteen, kerran täällä vain eletään [emoji2]

Asiaa, kiitos:cool:

Bizline
23.10.2021, 10.04
Itse yritin EP8:n saada valot aktivoitua pyörästä ja puhelimella, mutta onnistumatta siinä.
Pakko oli käyttää liikkeessä, jossa aktivoivat kaapelilla ilmaiseksi kun olivat unohtaneet tehdä sen luovutushuollossa.

s.ilmarinen
04.11.2021, 14.23
St Unlockerissa valojen säädössä wattien asetus kohta, ei pysy muutokset kirjoituksen jälkeen vaan palautuu aina 10w kohdalle.

Pitäisikö tuota pystyä säätämään?

Mikähän tuon säädön tarkoitus mahtaa olla?

Kuvittelin, että sillä valitaan käytössä olevan valojen wattien mukaan varaus akusta.

Manuaalissa en ole mitään mainintaa moisesta löytänyt.

Steps E7000 kone.

Valot sain kyllä ohjelmoitua päälle.

MRe
04.11.2021, 14.40
^Ainakin aiemmin se reservi määriteltiin erikseen. Tuo on kai vain informatiivinen tieto. En toki ole varma, kun en Stunlockeria käytä, mutta muistaakseni STePSin mobiiliapp:issa on sama valinta.

s.ilmarinen
04.11.2021, 15.06
Ajan määritys minuutteina tallentuu.
Mietin vaan kun laitoin 30w lampun, että olisko se tarvinnut pystyä muuttamaan.