Näytä tavallinen näkymä : Ajelut trainerilla
Hankin harjoitteluun perustrainerin, jolla ajelusta ei ole kokemusta.
Onko väliä millä välityksellä polkee, kunhan kadenssi on sopiva?
Ei mitään hajua, mitä tarkoittaa perustraineri. Mutta vauhtipyörällisillä trainereilla välityksellä on väliä. Ylämäki vs alamäki maantiellä.
Periaatteessa ei ole väliä. Kadenssi ja watit ratkaisevat. Itse poljen mieluummin raskaalla vastuksella mahdollisimman pienellä renkaan kehänopeudella, koska vastus on silloin hiljaisempi ääneltään. Kevyempi vastus ja suurempi kehänopeus on aika paljon äänekkäämpää hommaa. Toki raskaalla vastuksella ja hitaalla nopeudella rengas pysähtyy hyvin nopesti kun polkemisen lopettaa, mutta toisaalta ei kai kukaan trainerilla vapaalla rullaile. :)
mutta toisaalta ei kai kukaan trainerilla vapaalla rullaile. :)
Neolla kun ajaa vuoria niin (isot) alamäet joutuu rullailee tai vaihtoehtoisesti saa polkee niin maan saatanasti että saa edes jotain vastusta... Tuntuuhan se vähän tyhmältä istua satulassa tekemättä mitään ja kattoa kun maisemat rullaa ruudulla. Tai käy kusella vessassa siinä alamäen aikana. :cool:
Noin muuten, tyhmä viestiketjun avaus. Ajaa sillä vastuksella ja kadenssilla miltä tuntuu hyvältä, ja millä haluaa. Tsiisus. Vähän sama kuin kysyis että onko autolla hyvä ajaa hitaasti vai kovempaa. No riippuu varmaan "vähän" tilanteesta ja tarkoitusperistä.
Haistan trollausta tässä ketjun avauksessa. Selvä trollauksen katku lemuaa.
Edit: Toisaalta, tuommostahan se kait on oikeastikin isoilla vuorilla. Harva polkee jos vetää jotain 10% alamäkeä tulemaan.
Eikun ihan viisas avaus. Esimerkiksi just neolla on ihan toisenlaista ajaa pienellä tai isolla rattaalla vetoja. Se mallintaa aika hyvin todellisuutta ja veto ylämäkeen ja alamäkeen ei ole jaloille sama, vaikka watit samoja onkin.
^No just kuin sanoin että riippuu tarkoituksesta. Toki on ihan erilaista ajaa hirveellä vastuksella mutta pienellä vaihteella kuin taas olemattomalla vastuksella mutta isolla vaihteella. Mahdotonta sanoa originaalille aloittajalle että miten PITÄÄ ajaa. Kokeilemalla selviää ja sillä että mitä haluaa ajon vaikuttavan.
Edit: Lievennän kantaani tässä (niinkuin ketään kiinnostas kantani :D), mutta joo, tietysti topicin aloittajan kyssäri ei nyt ihan ihmeellinen ollut vaan jos ei oikeasti tiedä noista mitään niin kysymys oli tietysti ihan asiallinen!
Jami2003
29.10.2018, 18.33
Kannattaa ajaa mahdollisimman kevyellä vastuksella ja alamäkeen niin saa mahdollisimman paljon virtuaali kilometrejä.
Toinen vaihtoehto on toteuttaa saman tyylistä treeniohjelmaa (pois lukien pitkät pk:t) mitä tekee maantiellä, jos tekee...
Hei Vesa P, sulla taitaa olla kusta kypäräsi alla, se siellä haisee, ei trollaus!
Yritähän tällä palstalla kysyä jotain ihan tosissaan, saa vastauksia kuin Suomi24-sivustolla.
Kun en ole koskaan ennen kokeillut traineria, niin eikö tuo kysymys ollut aiheellinen?
Jos Vesa P:n kaltaisista kaikkitietävistä kysymykset tuntuu naurettavilta, voisi sentään
aikuismaisesti pitää päänsä kiinni. Kiitokset muille asiallisista vastauksista.
Siis ainoa ero tulee vauhtipyörän nopeudesta/massasta, jos sellainen trainerissa on. Eli tuo mallintaa ajamista kovaa tai hiljaa. Mäkeen se 300w on erillaista ajaa, mitä 300w 50km/h vauhdissa. Mutta tuo siis vaatii jo isoa ja painavaa vauhtipyörää, jota suurimmassa osassa trainereita ei ole, eli niillä ajetaan vaan sillä vaihteella millä saadaan tarvittava vastus.
Hei Vesa P, sulla taitaa olla kusta kypäräsi alla, se siellä haisee, ei trollaus!
Yritähän tällä palstalla kysyä jotain ihan tosissaan, saa vastauksia kuin Suomi24-sivustolla.
Kun en ole koskaan ennen kokeillut traineria, niin eikö tuo kysymys ollut aiheellinen?
Jos Vesa P:n kaltaisista kaikkitietävistä kysymykset tuntuu naurettavilta, voisi sentään
aikuismaisesti pitää päänsä kiinni. Kiitokset muille asiallisista vastauksista.
No Vesa P onkin trainer-ajelun "erikoismies"! Kunnostautunut miljoonan minuutin keräilyssä! Ulkona ajo onkin sitten eri juttu,mutta ei
Vesa P kuitenkaan osallistu edes Wattbike-kisoihin sisällä....
Periaatteessa ei ole väliä. Kadenssi ja watit ratkaisevat...
Samaa mieltä. Ehkä tuohon listaan voi lisätä vielä sykkeet, jos käytössä ei ole tehomittaria. Ajatus siis on se, että valitaan itselle mieluisin välitys, jolla saadaan tuotettua se harjoituksen mukainen teho/syke. Trainerilla ajelu vastaa täysin ulkona ajelua siinä mielessä, että leposykkeillä tai olemattomilla tehoilla pyörittely ei kuntoa kohenna.
Itse ajan sisätreenit pienellä eturattaalla ja ketju suunnilleen keskimmäisellä takarattaalla: vähentää melua ja kulumista. Trainerroad ja traineri huolehtivat oikeasta tehosta, minä voin itse päättää kadenssin.
Samaa mieltä. Ehkä tuohon listaan voi lisätä vielä sykkeet, jos käytössä ei ole tehomittaria. Ajatus siis on se, että valitaan itselle mieluisin välitys, jolla saadaan tuotettua se harjoituksen mukainen teho/syke. Trainerilla ajelu vastaa täysin ulkona ajelua siinä mielessä, että leposykkeillä tai olemattomilla tehoilla pyörittely ei kuntoa kohenna.
Tässä on se villakoiran ydin. Jos ei ole tehomittaria, niin käytä sykemittaria tai ainakin kuuntele tuntemuksia. Jos ei meinaa luontevasti syke nousta, niin polje pari minuuttia putkelta :)
Itse ole sykkeen ja tehon kautta mennyt. Aikaisemmin oli topikin aloittajan mukainen perustraineri, ei tehon mittausta. Nyt on polkimissa ja trainerissä.
Nyt on vähän tavoitteelisempaa harjoittelua. Uuden ulottuvuuden toi Zwift ja Eliten oma softa, jossa videot. Jos et ole tutustunut, kannattaa! Se mikä on paras etc., en tiedä. Nuo kaksi ihan ok.
Nyt, kun tein itselle Rocker plate -alustan (googlaa, niin näet mitä tarkoittaa), niin persuskin rupesi tykkäämään. Suosittelen!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.