Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörien jousitusratkaisut
Mietin tässä yksinäin ja yksipäin, että missähän vaiheessa joku valmistaja suunnittelee sähköpyörän aivan nollasta. Samaan tapaan kuin Tesla suunnitteli sähköauton nollasta ja sähköauton ehdoilla. Aiemmat vähemmän onnistuneet yritykset olivat olleet tyyliin polttomoottorin tilalle sähkömoottori ja akut takaloosteriin. Kunnes Tesla suunnitteli ja rakensi auton akkujen ympärille.
Niin sama noiden sähkötäpärien takajousituksista: mun käsityksen mukaan näissä ei kannata painottaa jousituksen jäykistymistä / vähäistä keinumista polkiessa vaan enemmänkin sitä, että jousitus toimii koko ajan, ajetaan sitten putkelta tai satulasta. Ylämäkeen tai alamäkeen. Moottori kuitenkin kompensoi helposti jousituksen notkumista ja siitä aiheutuvaa tehohäviötä.
Eli ovatko nämä nykyisten pyörien monimutkaisetkin takajousitusratkaisut optimaalisia sähkövehkeeseen? Itse en ole käyttänyt esimerkiksi takajousituksen lukitusta kertaakaan tässä nykyisessä vehkeessä. En koe tarpeelliseksi, itse asiassa vain haittaa kun takapää on yhtä puuta.
Sikäli asiaa. Tosin, kokonaisuutena, herkkyys huomioiden, parhaat ajamani on olleet linkkuperiä, jonkin sortin vpp-virityksiä. Mutta olis kyllä mukavaa saada sähköfilo rakennettuna johonkin orangen perinteiseen, pitkään yksiniveliseen takahaarukkaan. Joskus jopa moista harkitsin alpina 160:een, mutta rengastilaa olis saanu olla enemmän.
Itselläni ”suurin pelko” sähköavusteisen suhteen oli juurikin se, ettei se olisi luomupyörämäinen, vaan jotenkin erilainen. Onneksi Focus Jam2 ylitti odotukset, sillä voi ihan hyvin lähteä yhteislenkille ilman avustusta ja napsauttaa avustuksen päälle vasta silloin, kun siltä tuntuu. Avustustakin voi hienosäätää freemaxilla niin, että se sallii entistä luomumaisen fiiliksen ja täysavustusta on tarjolla vasta silloin, kun sitä oikeasti tarvitsen (automaattisesti). Lisäksi Jam2 on opettanut valtavasti luomupyörällä ajoa (eikä vain sähköpyörällä ajoa), vaikka sitä ennen 5 vuotta olen luomupyörällä ajanut maastossa.
Laillisella sähköavusteisella pyörällä on pakko ajaa ilman avustusta muutenkin, kun nopeus on 25km/h…
Seuraavasta sähköavusteisesta pyörästä odottaisinkin, että se olisi entistä luomupyörämäinen, kevyempi ja avustus seuraisi polkijan voimantuottoa entistä tarkemmin. Eli en näe yhtään mitään tarvetta erikoisratkaisuille minkään suhteen… :rolleyes:
1aloittaja
10.10.2018, 12.17
Me kaikki pyöräilijät emme kuitenkaan aja pitkin kaikenmaailman kinttupolkuja emmekä kivikkoja, vaan osa meistä (muuten suurin osa) pyöräilee pitkin pyörille osoitettuja väyliä, jotka nekin on toisinaan ’rupisia’ pinnaltaan...
Ja jotkut meistä on aiemmin ajaneet autoillakin ...jotkut menneisyyden Datsuneilla, jotkut jopa nyky-Citikoilla ja ovat varmasti kokeneet jousitusten erot ihan tavallisilla kaduilla ja maanteillä. Nekin kun ovat paikoin aika rupisia
Eli kyllä kunnollisella jousituksella olis varmaan (?) kysyntää ja kiinnostusta myös tavan citypyörissäkin - ehkä muillakin kuin mukavuudenhaluisella minulla ;)
Nykypyörääni kyselin moista joustoa edes etupäähän ja satulan alle, mutt pyöräliikkeen henkilökunta pyöritteli vain päitään, sanoen ett kyll niitä on, mutt ei etsimääni citikkamaista pehmeyttä tuovaa...
Mutt sellaista minä toivon seuraavalta pyörältäni, kun aika koittaa nykyisen automaattivaihteisen uusimiseen jonkun vuoden kuluttua...
Itselläni ”suurin pelko” sähköavusteisen suhteen oli juurikin se, ettei se olisi luomupyörämäinen, vaan jotenkin erilainen.
Mutta ehkä joku muu haluaisi pyörän, joka olisi alunperinkin suunniteltu sähköavustuksen lähtökohdista. Eihän se ole pois siitä, etteikö voisi olla sähköavusteisia fillareita, joissa pyrittäisiin mahdollisimman "luonnonmukaiseen"(?) tuntumaan. Toisaalta en edelleenkään ymmärrä mitä vaikka takajousituksen jäykistyminen nousuissa auttaa, kun sille ei ole enää sitä alkuperäistä tarvetta.
Itselle olisi tärkeää, että takajousitus toimisi mahdollisimman täydellisesti vaikkapa kivikkonousuissa, kun sähköpyörä muuten on omiaan moiseen möyrimiseen.
Dille Vallaton
10.10.2018, 17.09
Aikamoisia tempohevosia olette, jos veivaatte sähkötäpärillä porukkalenkkiä ilman avustusta tai pidempiä kuin muutaman sadan metrin pätkiä yli 25 km/h nopeuksilla?
Itse ihmetellyt juurikin samaa miksi sähköpyörät ovat jousitukseltaan samanlaisia kuin tavisvehkeet. Omassa molemmista päistä 160 milliä joustavassa Fanticin Integrassa en ole esimerkiksi lukituksia tarvinnut ikinä. Pisimmillään (pimeimmilläni!) olen kuitenkin tyytyväisenä ajanut asfaltilla siirtymääkin lähes 50 kilsaa. Fanticin takajousitus on kylläkin toteutettu hiukan eri tavalla kuin fillareissa yleensä. Sama pätee ainakin Haibiken malleihin missä on Boschin moottori. Miksi muuten moottorilla varustetun ajokin pitää olla luomumainen? Sekin kai johtuu siitä että pääsääntöisesti sähköpyörien suunnittelijat ovat taustaltaan filoihmisiä. Omista kavereista suurin osa ajaa aina täysillä tehoilla ja säädöt tapissa oli moottorin kyljessä mikä logon tahansa. No tyylejä on tietysti monenlaisia.
Toisaalta en edelleenkään ymmärrä mitä vaikka takajousituksen jäykistyminen nousuissa auttaa, kun sille ei ole enää sitä alkuperäistä tarvetta.
Itse taas en ymmärrä, mihin se alkuperäinen tarve katoaa? Vain polkemalla sähköpyöräkin kulkee ylämäkeen ja saman eturattaan kautta moottorikin välittää voimaa ketjulle... :rolleyes:
Minusta taas on äärimmäisen ärsyttävä ajaa 250W tehoisella (eli alitehoisella) mopolla, eli aina täysillä tehoilla ja säädöt tapissa. Mulla oli sellainen sähköpyörä jo 6v sitten ja aika nopeasti tajusin, että se ei ole minun juttu. Odotin kauan oikeasti avustavaa (eli tarkasti polkijan omaa voimantuottoa seuraavaa) ratkaisua, ja kun Shimano julkisti sen viime vuonna – hommasin itsekin.
Kun foorumeilta lukee, mitä ihmiset säätää Shimanossa freemaxilla, niin minusta suurin osa pudottaa avustusprosenttia sopimaan omaan painoon ja kuntoon, eikä päinvastoin...:rolleyes:
Aikamoisia tempohevosia olette, jos veivaatte sähkötäpärillä porukkalenkkiä ilman avustusta tai pidempiä kuin muutaman sadan metrin pätkiä yli 25 km/h nopeuksilla?
Porukkalenkillä en ole ollut, mutta kyllä muutama kilometri tasaista menee yli 25 km/h nopeudella. Ainakin Shimano jarruttaa sen verran vähän, että tuo menee mukavasta treenistä.
Muuten kyllä samaa mieltä siitä, että jos haluaa luomumaisen, ostaa luomun. 20+kg sähkötäpäristä ei 12kg luomua saa millään, säätää sitä avustusta miten vaan.
Takajousituksen suunnittelu normitäpärissä on melkoista kompromissien hakemista keinumisen, jouston ja herkkyyden kesken. Sähkötäpäriä suunniteltaessa yhden muuttujan voisi jättää pienemmälle huomiolle. Ainakaan vielä en ole itse nähnyt sellaista sähkötäpärin takaosaston suunnittelua, jota ei luomusta löytäisi. Mutta genrehän on vielä nuori ja ehkä kaikkia sähköavustuksen tuomia mahdollisuuksia ei ole kunnolla mietitty. Sähkövehkeeseen voisi helposti (?) toteuttaa vaikkapa sähköllä säädettävät iskarit samalla tavalla kuin autoissa. Niissä öljyn viskositeettia muutetaan sähkön avulla. Öljyn seassa lienee jotain magneettisia hippusia tms. (kts. magneride).
Fanticin takajousitus on kylläkin toteutettu hiukan eri tavalla kuin fillareissa yleensä. Sama pätee ainakin Haibiken malleihin missä on Boschin moottori.
Fanticin jousitus on sinällään kyllä ihan normaali singlepivotti, mitä on fillareissa käytetty jousituksen keksimisen alusta asti. Se että iskaria puristetaan tässä tapauksessa kahdesta päästä ei asiaa muuta miksikään, tai ole sinällään sekään mitään uutta.
Haibikeissä taas on on Horst-link joka on jousitusteknisesti ihan erilainen, vaikka äkkiä katsoen saattaakin näyttää samalta kun Fanticin single pivotti. Horst-link taitaa taas olla kaikista yleisin käytetty takajousituksen tyyppi nykyfillareissa, joten ei siinäkään mitään poikkeavaa ole, vaan erittäin mainstream kamaa..
No, singlepivot on takajousitusta yksinkertaisimmillaan ja sikäli erittäin hyvä, jos polkemistehokkuus ei ole tärkeää. Parilla linkulla saadaan vaimennuskäyrä halutuksi, kuten crosseissa oli pitkää ja kai osin edelleen. Eli moinen jousitus voi olla juuri sitä, mitä osa sähköpyöräilijöistä haluaa.
Toisaalta, jos jousitus toimii hyvin niin, että se on suht polkemistehokas, on se minusta parempi, koska kuitenkin tiukassa paikassa jaloilla tuotetaan moottoria enemmän watteja.
Toisaalta, jos jousitus toimii hyvin niin, että se on suht polkemistehokas, on se minusta parempi, koska kuitenkin tiukassa paikassa jaloilla tuotetaan moottoria enemmän watteja.
Totta tämäkin. Voihan se olla, että nykyiset luomuvehkeisiin suunnitellut jousitusratkaisut ovat optimaaliset myös sähköavusteisissa. Olisi kiva päästä kysymään joskus joltain suunnittelijalta.
Single pivot mulla taisi olla aikanaan vm 1998 Marin Rift Zonessa. Siinä oli tosiaan vain yksi akseloitu kohta iskarin lisäksi, muuten takakolmio oli yhtä puuta.
BTW. noista wateista: paljonko sähköavusteisen moottori sitten loppujen lopuksi noita watteja sinne takarenkaalle tuottaa? Tai kampiwattejahan ne taitaa olla ne pyöräilijältä mitatutkin.
Dille Vallaton
11.10.2018, 13.10
Maailmassa kaikki on jo keksitty! Eipä noita molemmista päistä Fanticin tapaan iskaria painavia systeemeitä kuitenkaan monessa filossa ole. Trekki on samaan tapaan alapäästä kiinni myös swingissä, mutta geometria ihan eri. Fantic on joustokäyrältään ehkä tämän päivän filoista lähinnä rossipyörää. Haibikessa taas on ketju viety ylimääräisellä rattaalla yläkautta vetorattaalle, jota kokeiltiin rätkissä joskus 80-luvulla. Sen ansiosta ainakin teorissa saadaan ketkun veto ja jousto eristettyä toisistaan. Joo on Horstit sun muut hallussa.
Eiköhän Haibikessä ole ylimääräinen ratas osittain sen takia, että Boschin kone on fyysisesti iso ja eturatas taas pieni = mahdotonta saada nivelpistettä ja ketjua muuten abaout samaan linjaan (mikäli sitä on haluttu hakea), mikä taas vaikka Shimanon koneella onnistuu ilman ylimäärä rattaita (fyysisesti pieni moottori + iso vetoratas).
Ja mopoissa löytyy kyllä uudempiakin kokeiluja vetorattaan ja takaswingin yhteisestä nivelpisteestä. Tunnetuimpina BMW:n ja Husqvarnan kilpaendurot 2010-luvun alkupuolelta.
Mutta Fantic on kyllä mielenkiintoinen (ja itselläkin yhtenä vaihtoehtona harkinnassa) ja testien mukaan jousitus pelaakin tosi hienosti alamäkivoittoisilla vauhtipätkillä. Sitten vastaavasti näyttäisi tulevan saman verran miinusta kun pitää alkaa polkea tai mennä ylämäkeen.. Mutta eihän nämä mistään tietyn tyypin jousitusratkaisusta johtuvia ominaisuuksia pelkästään ole, vaan iskarin vaimennusominaisuuksien sopivuus kokonaisuuteen ja jo pelkästään pyörän muukin geometria vaikuttaa hyvin paljon.
Dille Vallaton
11.10.2018, 14.59
Molemmilla mopoilla on valitettavasti tullut ajettua ja paskoja olivat!
Testejä ja testejä. Kaveriporukassa on kuusi erilaista 150-180 milliä joustavaa sähkötäpäriä, eikä ole mäkiä kiivetesssä huomattu mitään negatiivista kun jousitus on pintaherkkä. Päin vastoin paremmin kiipeää rupiset paikat ja sileissä nousuissa ei sähköpyörän kanssa ole pienellä keinumisella mitään väliä. Tärkeää on että kantaa keskialueella ja on silti herkkä. Fantic on siinä ellei hyvä, niin paras :)
https://ebike-mtb.com/en/fantic-xf1-integra-enduro-160-review/
Hyvä kuulla jos näin käytännössä on - itse en ole vielä päässyt Fanticia liveänä testaamaan, vaikka mieli tekisi ja nyt vajaa kymmenkunta muuta pyörää onkin tullut testattua. Kovasti vain moittivat tuossakin 12 pyörän testissä, ettei takapää nimenomaan kanna keskialueella ja runkogeometriakaan ei kiipeilyä suosi.. Mutta minulla ei siis ole mitään Fanticia vastaan ja monessa mielessä se kiinnostaakin erittäin paljon. Mutta ei tästä enää tämän enempää.
"After only a few meters in the saddle, it becomes clear that the FANTIC was not designed for climbing efficiency. The seating position is comfortable, but you’re sat a little far over the rear wheel. As a result, a lot of physical effort is required to keep the front wheel tracking on the ground, particularly on steep climbs..
The suspension is extremely plush and super-sensitive. However, the rear linkage could do with more support and feedback in mid-stroke.."
Molemmilla mopoilla on valitettavasti tullut ajettua ja paskoja olivat!
Kaikki on paskaa, paitsi kusi.
https://ebike-mtb.com/en/fantic-xf1-integra-enduro-160-review/
Hyvä kuulla jos näin käytännössä on - itse en ole vielä päässyt Fanticia liveänä testaamaan, vaikka mieli tekisi ja nyt vajaa kymmenkunta muuta pyörää onkin tullut testattua. Kovasti vain moittivat tuossakin 12 pyörän testissä, ettei takapää nimenomaan kanna keskialueella ja runkogeometriakaan ei kiipeilyä suosi.. Mutta minulla ei siis ole mitään Fanticia vastaan ja monessa mielessä se kiinnostaakin erittäin paljon. Mutta ei tästä enää tämän enempää.
"After only a few meters in the saddle, it becomes clear that the FANTIC was not designed for climbing efficiency. The seating position is comfortable, but you’re sat a little far over the rear wheel. As a result, a lot of physical effort is required to keep the front wheel tracking on the ground, particularly on steep climbs..
The suspension is extremely plush and super-sensitive. However, the rear linkage could do with more support and feedback in mid-stroke.."
annattaa aina huomioida se että vaikka fillarit ovat geometrioiltaan erilaisia niin geometria muuttuu myös erilaiseksi eri kokoisissa rungoissa. Jos testipyörä ja testaajat ajavat M-kokoisella rungolla niin XL saattaa olla aivan erilainen ajaa. Geometrioiden muutokset huomaa kun katsoo paljonko suhteessa tietyt mitat kasvavat. Usein reach kasvaa enemmän kuin stack ja tähän päälle kun satulan reaalikorkeus nousee ja satula saattaa paeta reilusti taaksepäin, rungosta tulee aivan erilainen ajaa kuin pienemmässä koossa. Monesti näytöstää siltä että valmistajat tekevät tietyn rungon ja muuttavat isompiin kokoihin vain satulatolpan kiinnityskohtaa ja etukolmion pituutta. Takahaarukka pysyy samana ja emäputkikin saattaa olla lähes sama.
Alkuperäiselle kysyjälle; paljon fillareita tehdään tavallisten polkupyörien geometrioiden päälle ja hyödyntäen olemassaolevia jousitusratkaisuja, mutta aika monelta merkiltä löytyy jo runkoja, jotka on rakennettu nimenomaan lähtökohtana moottori+akku ja siihen muut ympärille. Usein nämä fillarit tunnistaa siitä että ne eroavat ns. tavallisista fillareista ulkonäöltään. Osa kuluttajista kuitenkin näyttää haluavan että sähköfillari näytöstää mahdollisimman paljon luomufillaria (hävettääkö heitä ajaa sähköfillarilla?) ja siksi on kehitelty pitempiä ja kapeampia akkuja jotta saadaan akku piiloon runkoputken sisään ja joku asiantuntematon ei välttämättä tajua edes että kyseessä on sähköfillari.
1aloittaja
16.10.2018, 18.29
Pah! Tuskin on kyse häpeämisestä, vaan totusta pyörän mallista, joka on ’se oikea’ ja muut ’poikkeavia’ vierastettavia
Eikös se ole sama asia? ;)
Kannattaa aina huomioida se että vaikka fillarit ovat geometrioiltaan erilaisia niin geometria muuttuu myös erilaiseksi eri kokoisissa rungoissa. Jos testipyörä ja testaajat ajavat M-kokoisella rungolla niin XL saattaa olla aivan erilainen ajaa. Geometrioiden muutokset huomaa kun katsoo paljonko suhteessa tietyt mitat kasvavat. Usein reach kasvaa enemmän kuin stack ja tähän päälle kun satulan reaalikorkeus nousee ja satula saattaa paeta reilusti taaksepäin, rungosta tulee aivan erilainen ajaa kuin pienemmässä koossa. Monesti näytöstää siltä että valmistajat tekevät tietyn rungon ja muuttavat isompiin kokoihin vain satulatolpan kiinnityskohtaa ja etukolmion pituutta. Takahaarukka pysyy samana ja emäputkikin saattaa olla lähes sama.
Tämä on kyllä totta. Olisikin hyödyllistä tietää mihin kokoon pyörä on alunperin suunniteltu. Se on aika selvä, ettei runkoa voida (tai haluta) suunnitella alusta lähtien joka koossa. Ja todellinen geometria muuttuu vielä suunnitellusta riippuen kuskin koosta: kuinka korkealle satulaa on hilattu ja onko stemmi vaihdettu, ym...
1aloittaja
17.10.2018, 10.18
Elbikelle piti vastaamani...
No ei - mun mielestäni, ei ole sama asia, ei
Voihan sitä joissain tilanteissa jopa hävetä esim kovin pietä ’varusteluaan’, mutt ihan totutusti käyttää sitä niissäkin tilanteissa... Kyseessä ei siis minuutin mikro-munakas... ;)
Eikä muuten moni häpeä mitenkään, vaikka hankkiikin tutun tuntuisen ja näköisen auton, vaikka tietääkin ettei se mikään unelma-Lambo olekaan, vaan ’pahainen’ Toyota vaan...
Ihminen tekee valintoja aika paljon miettien vaikutuksia muihin ihmisiin. Muutenhan täällä kuljettaisiin kesäisin alasti ja eikai hiuksiakaan tarvitsisi leikata koskaan.
Moni karttaa kirkkaan värisiä vaatteita, koska ei halua herättää huomiota. Veikkaan että samasta syystä myös sähköfillarin halutaan olevan mahdollisimman perinteisen fillarin näköinen. Ei haluta herättää huomiota eli hävetään ajaa jollain erikoisen näköisellä hökötyksellä.
No jaa.. Itse näkisin, että runkoon integroitu akku ei ole tiellä, pysyy luotettavammin kiinni touhutessa ja on paremmin suojassa kaatuillessa. Mutta eipä mulla ole sähköpyörää. Hiuksia leikataan 2x vuoteen, kun emäntä pakottaa.. Pyörä ja ajovaatteet mahdollisuuksien mukaan kirkkaat.
Siinä vaiheessa kun nappaa akun mukaan esim. työpaikalle lataukseen tms. niin integroitu ei tunnu enää niin näppärältä.
Itse odotan milloin valmistajat tekee muun kuin pitkulaisen muotoisia akkuja. Optimaalisintahan olisi laskea akun paino niin alas kuin mahdollista sekä lähelle keskiötä jolloin fillarista tulisi tasapainoinen.
Akku voisi sijoittua suoraan keskiön päälle kuin Lapierren vanhassa overvoltissa, mutta jos akku olisikin vähän kolmiomaisempi niin en saisi lähemmäs moottoria ja mahdollisimman alas.
Kuka lataa missäkin. Mulla akku sais olla pyörässä kiinni. Mutta suoraan moottorin päällä oleva akku olisi hyvä. Sen saisi helposti erittäin tukevasti kiinni ja helposti irrotettavaksi.
Estetiikka puoltaa integroitua akkua, mutta käytännöllisyys ja painojakauma ulkoista. Tai "puoli-integroitua", kuten näissä nykyisissä tuppaa olemaan. Ainakin omassa Meridassa, vaikka ulkoinen akku onkin, on alaputki muotoiltu niin, että se muodostaa akulle oman kehdon.
Joka tapauksessa integroitu akku pitää olla helposti irroitettavissa joko lataamisen tai vaihdon vuoksi. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata pyörän säilytyspaikassa.
Mutta hyvä että on vaihtoehtoja. Onhan esim. tuo Spessun Levo aika siisti peli, eikä sitä äkkiä katsoen erota normi-täpäristä ainakaan asiaan perehtymätön.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.