Näytä tavallinen näkymä : Toivotaan toivotaan-lista sähköpyörille
Shimano voisi virittää BT-toteutustaan niin, että sähköälyn saisi liitettyä sykemittariin. Sieltä voisi saada ainakin kadenssin talteen. Ja miksei myös akun varaus ja purkuvirta, jos tuota jälkimmäistä mittaavat. Akun varauksen osalta tietysti ongelmana on, että mikään ranne-gps ei tällä hetkellä taida sellaisesta tiedosta mitään ymmärtää.
Ja joku mittaushan tuolla pitää olla kampimomentille. Senhän voisi välittää käyttämällä Powermeter-profiilia. Tosin tuon tiedon tarpeellisuus on sitten jo hieman kyseenalaista. Ehkä jos saisi kampien & moottorin momentit?
wattijalka
04.09.2018, 15.19
GPS-träkkeri vakiovarusteeksi jokaiseen epyörään. Tai edes valinnaisvarusteeksi.
Esim. Haibiken (https://www.haibike.com/en/INT/eConnect) tyyliin.
Sähköfillareihin saisi integroida jonkinlaiset pienet valot vakiona. Akku kulkee kuitenkin aina mukana, joten kiinteät valot on hyvä ratkaisu.
Varsinkin merkkifillarit sisältävät jo nyt kaikenlaista älyä, joten miksei näihin voisi tehdä ajonestoa samaan tapaan kuin autoihin. Naurettavaa että nykyisellään sähköfillarilla voi lähteä ajelemaan kuka vain, jos pyörä ei ole lukossa/murtaa lukon.
Varsinkin merkkifillarit sisältävät jo nyt kaikenlaista älyä, joten miksei näihin voisi tehdä ajonestoa samaan tapaan kuin autoihin. Naurettavaa että nykyisellään sähköfillarilla voi lähteä ajelemaan kuka vain, jos pyörä ei ole lukossa/murtaa lukon.
Ajonestoa olen myös miettinyt. Pitäisi olla mahdollisuus lukita moottori niin, että fillarilla ei voi polkea. Taluttamisen estäminen onkin sitten vaikeampaa.
^^Mitähän naurettavaa siinä on, niinhän kaikille pyörille voi tehdä...?
Sähköfillareihin saisi integroida jonkinlaiset pienet valot vakiona. Akku kulkee kuitenkin aina mukana, joten kiinteät valot on hyvä ratkaisu.
Varsinkin merkkifillarit sisältävät jo nyt kaikenlaista älyä, joten miksei näihin voisi tehdä ajonestoa samaan tapaan kuin autoihin. Naurettavaa että nykyisellään sähköfillarilla voi lähteä ajelemaan kuka vain, jos pyörä ei ole lukossa/murtaa lukon.
Suoravetopiirakat taitaa olla ainoita, joissa on toimivia ajonestoja, kun niissä saa sähköjarrun täysille.
Keskömoottoriseen ajonesto vaatisi lisämekniikkaa, eikä se estäisi silti fillarin kantamista pois
Marsusram
04.09.2018, 23.52
Sähköfillareihin saisi integroida jonkinlaiset pienet valot vakiona. Akku kulkee kuitenkin aina mukana, joten kiinteät valot on hyvä ratkaisu.
Mitään kiinteitä sähköisiä lisävarusteita ei kannata laittaa, vaan pitäisi toteuttaa vaihtokelpoisilla lisämoduleilla.
USB 5V ulostuloja saisi olla eri lisälaitteiden virransyöttöön, samalla toimisi ajovalotkin. USBilla saisi jokainen helposti vaihdettua mieleisensä. Voisi vetää vaikka satulanlämmittimeen oman piuhan.
Varoitusäänisoitin on tarpeen kun polkijan puuskutus ei ole varoittamassa nopeasti lähestyvästä ajoneuvosta. Mieluiten vaikka musiikkia joka voimistuu kovemmassa vauhdissa.
Integroituna saisi olla kadenssianturit, liikeanturit ja varashälytin (avaimella, koodillinen tai kännykkä/bluetooth).
Eikös kadenssi tule sähkössä ihan automaattisesti? Ainakin Shimano sen näyttää.
Spessun Vadossa ei ole kadennsinäyttöä. Toisaalta niissä on integroidut hyvät valot. (imo) 👽
KotooTöihin
05.09.2018, 19.06
Usb ei anna tarpeeks virtaa kunnoliselle valolle.
^tämä. Ostin amazonista sellaisen Cree-ledillä (ehkä) olevan lampun 11 eurolla. Valoa tulee kyllä, mutta BBS02 värinäytön virta ei riittänyt. Yamaha PW:n ohjaimen usb-liittimestä riittää. Tuon voi tosin yleensä kiertää siellä, että ostaa jonkun pienen usb-akun johon mahtuu molemmat usb-piuhat. Se latautuu sitten samaan aikaan kun valo palaa, mutta antaa virtaa sille käynnistyspiikille joka on yleensä ongelma näissä.
https://www.amazon.de/gp/product/B01N1UAH00/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Spessun Vadossa ei ole kadennsinäyttöä. Toisaalta niissä on integroidut hyvät valot. (imo) 👽
Levon apsissa on Kadenssi-tieto, taikka ainakin BLevo appsissa. Laite kuitenkin tietää kandenssin, koska säätää avustustakin sen mukaan.
Kollinjoki
06.09.2018, 16.35
Suoravetopiirakat taitaa olla ainoita, joissa on toimivia ajonestoja, kun niissä saa sähköjarrun täysille.
Keskömoottoriseen ajonesto vaatisi lisämekniikkaa, eikä se estäisi silti fillarin kantamista pois
Sekin olisi jo jotain, jos moottorin + elektroniikan saisi lukkoon esim. bluetooth-sovelluksen kautta. Ainakin se vähentäisi sähköfillarin houkuttavuutta varastettavana esineenä tai vähintäänkin pyörävarkaiden hyötypotentiaalia, kun moottori ja akku olisivat käyttökelvottomat ilman lukituksen poistoa.
Sekin olisi jo jotain, jos moottorin + elektroniikan saisi lukkoon esim. bluetooth-sovelluksen kautta. Ainakin se vähentäisi sähköfillarin houkuttavuutta varastettavana esineenä tai vähintäänkin pyörävarkaiden hyötypotentiaalia, kun moottori ja akku olisivat käyttökelvottomat ilman lukituksen poistoa.
Joo, sillä tavalla vielä, että sen saisi vain huollossa pakotettua auki. Rekisteröisi fillarin varastetuksi Shimanolle, niin sitä ei sitten enää kukaan aukoisi. Tosin piripäät ei nyansseista välitä, joten kyllä ne sen veisi joka tapauksessa...
Jotkin akut sisältävät bt yhteydellä varustetun bms:n, jolloin voit puhelimella "lukita" akun, eli käytännössä "sammuttaa" mosfetit, jotka ohjaavat virran ulostuloa (bms sisältää lataukselle ja ulostulolle omat mosfetit, ja kummatkin mahdollisuus sammuttaa ohjelmallisesti, jolloin akkuun ei mene virtaa eikä sieltä sitä saa ulos). Tällöin akusta ei saa virtaa ulos. Ja kun bt yhteys on mahdollista suojata omalla pin koodilla, niin tuolloin akku on aika käyttökelvoton (ilman sen avaamista, ja uuden bt piirin kytkemistä, jonka pin siis tiedossa, jotta saa annettua bms:lle avauskäskyn) Ja kuinkahan moni nisti tälläiseen lähtisi :D Huonoa tälläisessä on se, että jos sinulta loppuu akku puhelimesta kun olet akun lukinnut niin saat ajaa luomuna takaisin, ellei ole laturia tai toista puhelinta jossa oikea softa :D
KutiRide
06.09.2018, 23.07
https://www.eplus.bike/en/ Kyseinen firma ilmeisesti toteuttanut noita "käynnistyksenestoja" jne ominaisuuksia custom-softien kautta esim shimanolle.
https://youtu.be/7zgi5CROxpg
Usb ei anna tarpeeks virtaa kunnoliselle valolle.
Höpsistä.
Nykyaikaisesta USB:stä saa 3A, joka merkkaa 15W tehoa (USB PD 3.0 versiosta saa 100W) Asiallisesti suunniteltu LED valaisin näyttää 15W sähkötehosta saatavalla valomäärällä ihan riittävän hyvin.
Nykyledeillä valomäärä on tuolla teholla on suurempi, kuin auton pitkissä valoissa 2x60W halogeeneilla, jos valaisimen suunnittelu on tehty hyvin.
Nykyisissä sähköpyörissä USB-liitin antaa vain sen minimimäärän mitä standardi sallii, eli 500 mA. Tämä on 2,5 wattia joka kyllä sekin riittää pitkälle jos ledi vain jaksaa syttyä.
USB-littimistä saa tällä hetkellä 70 wattia, tai jopa 150 W. Tämä tosin suuremmalla jännittellä kuin 5V.
Nykyisissä sähköpyörissä USB-liitin antaa vain sen minimimäärän mitä standardi sallii, eli 500 mA. Tämä on 2,5 wattia joka kyllä sekin riittää pitkälle jos ledi vain jaksaa syttyä.
USB-littimistä saa tällä hetkellä 70 wattia, tai jopa 150 W. Tämä tosin suuremmalla jännittellä kuin 5V.
Höpsis, ainakin omassa verkkiksen sähköläskissä oli vakiona 1A usb portti. Ja niin on näkynyt monissa muissakin fillareissa. Toki vaihdoin itse tilalle 3A tarjoilevan version :) Ei toki valoja varten, koska niille laitoin erikseen 52v@40A syötön (toki tuota tehoa ei koskaan tarvitse mihinkään, nykyiset valot vain 25w)
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10993/jmxkh/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora
USB: 5 V, 1 A
Bafangin BBS02 värinäytöstä ei riittänyt papua sytyttämään tuollaista Cree-lediä ilman että välissä oli pieni USB-virtapankki. Yamaha PW:n säätimessä olevasta liittimestä tulee riittävästi virtaa.
Käyttöohjeet voisi olla kiva, toki myös ihan tavallisiinkin pyöriin.
Käyttöohjeet voisi olla kiva, toki myös ihan tavallisiinkin pyöriin.
Tämä on kyllä totta. Tosin kyllä mulla tuli se Shimano Steps User Manual, mutta itse pyörästä ei tullut mitään kuin sellainen Meridan höpöhöpö-vihkonen, josta ei ollut mitään iloa.
Pyöristä pitäisi huoltomanuaalit olla kaikista vapaasti saatavilla.
Moottorijarrulataus. Niitähän varmaan joissain onkin.
Moottorijarrulataus. Niitähän varmaan joissain onkin.Saatava hyöty ilon menetykseen nähden on luultavasti negatiivinen. Alamäkeen rullailu se on parasta tsygäiluä oli sitten sähköt tai ei.
Moottorilla toimivaa jarrutusta on kyllä fillareissa (joissakin) toki itse en käyttäisi sitä latauksen vuoksi, vaan takajarruna. Säästyy rahaa kun ei tarvitse uusia takajarrupaloja. Mitä mäkisempää seutua niin sitä isommat säästöt :)
Paljonkohan tuollaisella jarrulatauksella saa matkaa lisää? Tietysti riippuu jarruttelusta, mutta jos nyt jotain normilenkkiä ajattelee.
Mitään kiinteitä sähköisiä lisävarusteita ei kannata laittaa, vaan pitäisi toteuttaa vaihtokelpoisilla lisämoduleilla.
USB 5V ulostuloja saisi olla eri lisälaitteiden virransyöttöön, samalla toimisi ajovalotkin. USBilla saisi jokainen helposti vaihdettua mieleisensä. Voisi vetää vaikka satulanlämmittimeen oman piuhan.
Varoitusäänisoitin on tarpeen kun polkijan puuskutus ei ole varoittamassa nopeasti lähestyvästä ajoneuvosta. Mieluiten vaikka musiikkia joka voimistuu kovemmassa vauhdissa.
Integroituna saisi olla kadenssianturit, liikeanturit ja varashälytin (avaimella, koodillinen tai kännykkä/bluetooth).
CobiBike:lta (https://cobi.bike/bosch) löytyy Boschin mittarin tilalle kännykkäteline jossa on lyhyet-, pitkät-, ja päivävalot, hälytin, äänimerkki, kadenssi, (takavilkut), usb-liitin, navigointi jne.
^^Mitähän naurettavaa siinä on, niinhän kaikille pyörille voi tehdä...?
Vanhaan viestiin vastaus; se on naurettavaa kun isot yhtiöt sisällyttää sähköpyöriinsä kaikenlaista can-väylää ja ohjelmistoa, niin miksi sen varastamista ei voisi vaikeuttaa yksinkertaisella ajonestolla.
Sormijälkitunnistin vaikka viidelle lukoksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.