PDA

Näytä tavallinen näkymä : Orbea maastopyörät

Sivut : 1 [2]

Jase
07.04.2021, 14.08
Mikähän laakeri tuo on? Jos käy laakerikaupassa kysymässä löytyiskö vastaavaa paremmin suojattua...

Laakereiden kumisuojissa on hirveitä eroja.

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

6804, tuolla blue paperissa nuo kaikki on listattuna https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/blue-paper-occam-2020-en

Kiitos vinkistä! Oli itsekin pitänyt laakereiden tilanne tarkistaa ennen ajokauden alkua, joten kävin saman tien tallissa kurkkaamassa oman Occamin linkustoa. Kaikki olivat omassa täysin kunnossa, tosin noita 5.1&6.1 vipuvarsia en saanut irti rungosta ja juuri nuo ongelmalliset laakerit jäivät piiloon. Vivut liikkuivat kuitenkin moitteetta ja ilman välyksiä, ehkä hieman rahinaa "tuntui" niitä pyöritellessä. Miten sait noi varret irti rungosta ja millä tavalla ko. laakerit olivat rikki? Tällä yksilöllä on ajettu reilut 1100km.

https://db3pap007files.storage.live.com/y4mt6I4xOewV-a3kFr9FiKfy0pQ5sYay_lg5b9J_Fnj18ike0202kysgMTUDUs0 OpvOBILObjwR12IzqKHx2a7w7O8Ff__ps9uFVMQwe5mbelXbRR WGziX2RkDcsCT07QJ7vPQctqycW5bgz8HI_nRefDevHlwhn5RH ijtwKmZ5RVr3SJdym6uIMSp7UhvXT6m1?width=495&height=660&cropmode=none

Varret irtosivat ihan vain tuota pinch bolttia löysäämällä ja vetämällä. Pientä rahinaa tuntui kun akselia pyörittelin, otin pölysuojan pois ja siellähän oli hyvin muhineet laakerit ruosteisen rasvan seassa. Koetin puhdistaa rasvat ja laittaa uudet vaseliinit tilalle, vaan enpä tiedä oliko tuosta mitään apua. Missään ei oikeastaan välystä tuntunut, joten ei nuo ihan lopussa olleet, selkeästi nuo joilla ei ole mitään suojausta ympärillä olivat kuivahtaneet.

simtee
07.04.2021, 15.11
Varret irtosivat ihan vain tuota pinch bolttia löysäämällä ja vetämällä. Pientä rahinaa tuntui kun akselia pyörittelin, otin pölysuojan pois ja siellähän oli hyvin muhineet laakerit ruosteisen rasvan seassa. Koetin puhdistaa rasvat ja laittaa uudet vaseliinit tilalle, vaan enpä tiedä oliko tuosta mitään apua. Missään ei oikeastaan välystä tuntunut, joten ei nuo ihan lopussa olleet, selkeästi nuo joilla ei ole mitään suojausta ympärillä olivat kuivahtaneet.

Ok, itselläni varret olivat jotenkin tiukemmassa vaikka pultit olivat auki. Veikkaisin, että sama tilanne on omassakin pyörässä noiden osalta. Aika varmaankin syö nuo laakerit, ei niinkään kilometrit. Kolmen vuoden kohdalla ovat varmaankin viimeistään vaihtokunnossa, siihen pitänee varautua.

Ovatkohan alkuperäiset nämä

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/varaosat-ja-pienosat/laakerit/enduro-bearings-6804-llu-max-bo-20x32x7/

Jase
07.04.2021, 17.00
Ok, itselläni varret olivat jotenkin tiukemmassa vaikka pultit olivat auki. Veikkaisin, että sama tilanne on omassakin pyörässä noiden osalta. Aika varmaankin syö nuo laakerit, ei niinkään kilometrit. Kolmen vuoden kohdalla ovat varmaankin viimeistään vaihtokunnossa, siihen pitänee varautua.

Ovatkohan alkuperäiset nämä

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/varaosat-ja-pienosat/laakerit/enduro-bearings-6804-llu-max-bo-20x32x7/

Punaiset pölysuojat ainakin oli, en sen tarkemmin muistanut katsoa ja jäi kuvat ottamatta.

Milläköhän/mitenköhän tuon akselin saa tuolta irti vai veiskö suoraan kivijalkaan. Yhden pölysuojan rikoin, sen nyt ainakin saisi vaihtaa, muuten kai tuolla ajaisi menemään vaikka vähä rohiseekin.

Latviss
08.04.2021, 16.37
Uudessa Tekniikan maailmassa on Oiz mukana täpärivertailussa. Yleispyöräksi ottaisin Occamin ennen Oizia, mutta Occamin jyrkkä satulaputken kulma kannattaisi koeajolla testata ennen hankintaa. Jos taas ajatus oli ajaa XC-tyyppisiä kisoja, Oiz on parempi vaihtoehto. Samoin koon osalta olet varmaankin M ja L koon välimaastossa, joten tuoltakin kannalta kannattaisi yrittää saada pyöriä koeajoon.

Tuli myös luettua tuo TM testi, mutta mielestäni oli aika laiha anniltaan. Onneksi lähistöllä olevasta liikkeestä löytyi Oiz H10 TR sekä Occam H10, M sekä L kokoisena. M koko oli ehdottomasti mulle parempi, sekä siitä löytyi etäsäädettävät iskarit sekä hissitolppa. Tykästyin Oiziin enemmän joten tehtiin viimeisestä kappaleesta kaupat.

Mattaväri ei vaan ollut se paras vaihtoehto mulle, joten ajattelin viedä rungon samantien keraamiseen pinnoitukseen kun saan pyörän.

simtee
08.04.2021, 20.07
Tuli myös luettua tuo TM testi, mutta mielestäni oli aika laiha anniltaan. Onneksi lähistöllä olevasta liikkeestä löytyi Oiz H10 TR sekä Occam H10, M sekä L kokoisena. M koko oli ehdottomasti mulle parempi, sekä siitä löytyi etäsäädettävät iskarit sekä hissitolppa. Tykästyin Oiziin enemmän joten tehtiin viimeisestä kappaleesta kaupat.

Mattaväri ei vaan ollut se paras vaihtoehto mulle, joten ajattelin viedä rungon samantien keraamiseen pinnoitukseen kun saan pyörän.

Hyvä, että mieleinen löytyi! Mitkä olivat mielestäsi isoimmat erot Oizin ja Occamin välillä?

Latviss
08.04.2021, 20.13
Hyvä, että mieleinen löytyi! Mitkä olivat mielestäsi isoimmat erot Oizin ja Occamin välillä?
Oiz oli ketterämmän oloinen, maasto-ominaisuuksia en paljon päässyt vertaamaan kuin ajamalla rappusia alas. Occam tuntui vähän kankeammalta käsitellä ja raskaammalta polkea. Mutta olen ymmärtänyt, että näin ne erot yleensä ovatkin XC ja Trail pyörien välillä.

leecher
09.04.2021, 08.03
Itse kyllästyin aikoinaan vaihtamaan Enduran todella huonolaatuisia laakereita Pivotin linkustoon, jotka kestävät max. kesän ajot. Otin laakerien tyypit ylös ja ostin SKF laakereita tialle. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihtaa em. linkustoon laakereita. Mulla oli mukana kaupassa yksi enduran laakeri ja vanhempi myyjä naureskeli sitä käsissään pyöritellessään. Sanoi että pienien laakereiden tekeminen on hankalinta (kallista) ja siksi pyörissä käytetään tällaista kiinan paskaa.

Sambolo
09.04.2021, 09.27
Tarkoitat varmaan enduron laakereita. Ja itse kuullut juuri päinvastaista tarinaa laakerikauppareissuilta. Jänniä juttuja.

leecher
09.04.2021, 09.51
Tarkoitat varmaan enduron laakereita. Ja itse kuullut juuri päinvastaista tarinaa laakerikauppareissuilta. Jänniä juttuja.Juurikin näin. Kyllä nyt monen vuoden kokemus noista SKF:stä tukee tuota aiempaa postausta. Pyöräkauppiaat toki myyvät Enduron laakereita "laadukkaina".

kauris
11.04.2021, 18.45
Osu silmiin omista vanhoista kuvista aikanaan Orbean konfiguraattorilla kasaamani Occam.
Edelleen tällä setupilla varmaan tilaisin jos custom-Orbeaa ostaisin.

https://ep1.pinkbike.org/p5pb17613022/p5pb17613022.jpg

f64
11.04.2021, 20.19
Viime kesänä ostin L-koon Occamin ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. Malli siis H20.
Huolsin keulan, foam ringit oli likaiset mutta muuten ei mitään valitettavaa siinä. Alempi ohjainlaakeri sen sijaan oli täynnä hiekkaa ja varmaan ruostetta myös. Sain putsattua mutta pitää heti hommata uudet. Ulkomitat otin talteen mutta viisteitä en tajunnut mitata. Oisko jollain valmiita numeroita niille laakereille?

smela
12.04.2021, 09.29
Viime kesänä ostin L-koon Occamin ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. Malli siis H20.
Huolsin keulan, foam ringit oli likaiset mutta muuten ei mitään valitettavaa siinä. Alempi ohjainlaakeri sen sijaan oli täynnä hiekkaa ja varmaan ruostetta myös. Sain putsattua mutta pitää heti hommata uudet. Ulkomitat otin talteen mutta viisteitä en tajunnut mitata. Oisko jollain valmiita numeroita niille laakereille?

Mulla on viime vuonna ostettu Laufey. Huomasin syksyllä kun pesin sitä, että keulasta valuu ruskeaa vettä. Vein myymälään missä vaihtoivat ohjainlaakerit. Näyttivät mulle niitä vanhoja, olivat aivan umpiruosteessa. Jotain häikkää siinä oli, ei missään nimessä olisi pitänyt noin nopeasti kulua.

Sent from my iPhone using Tapatalk

simtee
12.04.2021, 10.17
Mulla on viime vuonna ostettu Laufey. Huomasin syksyllä kun pesin sitä, että keulasta valuu ruskeaa vettä. Vein myymälään missä vaihtoivat ohjainlaakerit. Näyttivät mulle niitä vanhoja, olivat aivan umpiruosteessa. Jotain häikkää siinä oli, ei missään nimessä olisi pitänyt noin nopeasti kulua.

Ilmeisesti Orbean edullisemmissa mailleissa käytetty FSAn laakeri on aika huonosti suojattu. Kalliimmissa oleva Acros on ilmeisesti selkeästi parempi.

smela
12.04.2021, 11.13
Ilmeisesti Orbean edullisemmissa mailleissa käytetty FSAn laakeri on aika huonosti suojattu. Kalliimmissa oleva Acros on ilmeisesti selkeästi parempi.

Mulla on LTD-versio, mutta ehkä laakerit on sitte kaikissa samat.

Jase
12.04.2021, 12.31
Acrosin laakerissa näytti tosiaan olevan ylimääräinen kumitiiviste kaulaputkea vasten jollaista en ole muissa (omistamissani) ohjainlaakereissa nähnyt. Ihan mintissä kunnossa oli omat laakerit vuoden ajon jäljiltä. Ensimmäinen ohjainlaakeri, joka ei ole ruostunu yhtään.

f64
12.04.2021, 15.23
Mulla molemmat laakerit Acros-merkkisiä. Alempi oli järkyttävässä kunnossa. Putsasin jarrukliinerillä ja se jämähti niin etten saanut voimallakaan edes inahtamaan. Crc:tä väliin ja sain liikkeelle. Monta laakeria olen eläissäni nähnyt mutten koskaan tuollaista. Ruskeaa silppua tuli altaan pohjalle kun tiivisteet oli irti ja kliineriä siihen suihkutin

jii.haanpaa
12.04.2021, 16.44
Mulla on LTD-versio, mutta ehkä laakerit on sitte kaikissa samat.

Laufeyssä on sama laakeri kuin Occamissakin, Acros is42/is52 (https://acros-components.com/en/products/core/headsets/372/is42/is52-bearingset?utm_source=OE-Landingpages+EN&utm_medium=Orbea&utm_campaign=Laufey+2018-2021). Orbean sivuilta löytyy muuten yllättävän hyvät blue peipperit joka mallista.

f64
12.04.2021, 18.06
Laufeyssä on sama laakeri kuin Occamissakin, Acros is42/is52 (https://acros-components.com/en/products/core/headsets/372/is42/is52-bearingset?utm_source=OE-Landingpages+EN&utm_medium=Orbea&utm_campaign=Laufey+2018-2021). Orbean sivuilta löytyy muuten yllättävän hyvät blue peipperit joka mallista.
Kiitos linkistä! Laakerit tosin nyt out of stock. Varmaan jotain muuta brändiä vois saada jos vaan osaa oikean kokoiset tilata.

jii.haanpaa
12.04.2021, 20.33
Alalaakeria voi tilata myös erikseen ja sitä näyttäisi olevan "hyllyssä".

f64
12.04.2021, 20.59
Alalaakeria voi tilata myös erikseen ja sitä näyttäisi olevan "hyllyssä".
Hyvä huomio, kiitos!

M A
12.04.2021, 22.05
Mulla on laufeyssä myös ihan ruosteessa ylempi laakerinauha. Alempi oli kasauksessa saanut täpän vaseliinia ja oli vielä pelastettavissa, mutta muuten ei näkynyt kyllä jälkeäkään vaseliinista tuolla. Myyjäliike lupasi alkuvuodesta vaihtaa nuo takuuseen, vaan ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Tänään laitoin toisen kyselyn perään josko jotain tapahtuisi.

jii.haanpaa
13.04.2021, 06.46
Kuulostaa vähän siltä, että pitää kurkata omankin Laufeyn laakerit. Ajossa en kyllä huomaa mitään. Fillarilla ajettu noin 1000km.

Latviss
13.04.2021, 10.22
Onkohan Oiz H10 TR samat laakerit kuin Occamissa?

simtee
13.04.2021, 10.51
Onkohan Oiz H10 TR samat laakerit kuin Occamissa?

Riippuu Occamin versiosta. Oizissa on tämä:

https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/oiz/cat/oiz-h10-tr

Headset Acros Alloy 1-1/8 - 1-1/2" Integrated

jii.haanpaa
18.04.2021, 14.54
Onkos kukaan huoltanut Orbean oman brändin OC2 hissitolppaa? Onko kummoinen homma? Vuoden ajetun Laufeyn tolppa muuttui jostakin syystä todella jäykäksi. Ylös pomppaa hyvin, mutta alas saa painaa paljon suuremmalla voimalla kuin uutena.

kmruuska
18.04.2021, 14.59
Onkos kukaan huoltanut Orbean oman brändin OC2 hissitolppaa? Onko kummoinen homma? Vuoden ajetun Laufeyn tolppa muuttui jostakin syystä todella jäykäksi. Ylös pomppaa hyvin, mutta alas saa painaa paljon suuremmalla voimalla kuin uutena.

Ettet olis vaan laihtunu vuodessa...

jii.haanpaa
18.04.2021, 15.16
^No perskules, täällä olisi nyt jumittavan tolpan lisäksi kahvit näppiksellä :)

M A
19.04.2021, 11.59
Samaa vikaa on ollut omassa. En oo täyshuoltoa tehny mutta putsannut ja rasvannut yläkautta. Ensin putsaus, sit se rinkula auki missä lukee orbea, putsaus ja sram butteria väliin ja kiinni. Sillä on palautunut toistaseksi toiminta kun on alkanut hidastelemaan. Vaijerin kireys kannattaa tsekata toki myös, jos on venynyt eikä nuppi painu tarpeeksi tolpassa.

Äkkiseltään katsottuna hyvin samanlainen laitos kuin tässä videossa esimerkkinä oleva crankbrothers tolppa https://www.youtube.com/watch?v=ySPmDD-4qpM&ab_channel=GMBNTech

Huoltosetin numero löytyy tolpan ohjekirjasta, sellasen pystynee tilaamaan jälleenmyyjän kautta jos haluaa tiivisteitä vaihtaa.

Jase
19.04.2021, 16.12
Löytyy ihan purkuohjeet: https://issuu.com/orbeabicycles/docs/blue-paper-oc-dropper-2020-en-es_orbea

Samaa vikaa mullakin oli, vein silloin ensi huoltoon, jossa laittoivat kuntoon. Muistaakseni vain kertoivat rasvanneensa sen. Talvella jäi liipasin pohjaan eikä tolppa enää pysynyt ylhäällä. Purin koko laitoksen em. ohjeiden mukaan, vaan vikapa olikin kaapelinkuoressa, jossa oli kai vettä. Sen verran on muoviosaa yms. etten kovin pitkää ikää tälle povaa. Kestää minkä kestää, sitten BikeYokea tmv tilalle.

simtee
19.04.2021, 17.26
Löytyy ihan purkuohjeet: https://issuu.com/orbeabicycles/docs/blue-paper-oc-dropper-2020-en-es_orbea

Samaa vikaa mullakin oli, vein silloin ensi huoltoon, jossa laittoivat kuntoon. Muistaakseni vain kertoivat rasvanneensa sen. Talvella jäi liipasin pohjaan eikä tolppa enää pysynyt ylhäällä. Purin koko laitoksen em. ohjeiden mukaan, vaan vikapa olikin kaapelinkuoressa, jossa oli kai vettä. Sen verran on muoviosaa yms. etten kovin pitkää ikää tälle povaa. Kestää minkä kestää, sitten BikeYokea tmv tilalle.

Mulla oli Occamin dropperin kaapelissa samaa jumitusta, jouduin laittamaan uudet kuoret ja kaapelin. Näytti siltä, että siellä olisi ollut jotain kylmässä jämähtävää rasvaa...

M A
20.04.2021, 10.21
Sama juttu oli itselläkin talvella, jossain vaiheessa pääsi kosteutta sisään ja sen jälkeen jäätyi aina. Kun otin tolpan ulos oli satulaputkessa kosteutta sen verran että uskoisin jäätyneen siitä päästä. Väkisinkin tuolta vähän pääsee vettä sisään + lämpötilavaihteluiden mukaan välillä kondensoi jolloin kastumista ei voine välttää. Laitoin kyllä vaseliinia ohuelti tolppaan kun laitoin takaisin. En saanut aikaiseksi vaihtaa kaapelia + kuorta vielä, mutta täytyy ensi talveksi tehdä jotain. Esim. aseöljyä tmv. jos laittais kuoreen josko pysyis auki. Vai tuleeko vaan lisää ongelmia?

Hydraulinen nappi olis hyvä :rolleyes: tai sitten AXS dropperia seuraavaksi. Mitenköhän niissä akku kestää pakkasessa :P

f64
20.04.2021, 16.03
Talvella vaijeri jumitti ja sulakkeena toimi liipaisimen vaijerin kiristysruuvi. Onneksi mitään ei särkynyt, öljysin vaijerin ja kiristelin.
Vuosien takaa on vain huonoja kokemuksia 1st gen hissitolpista. Toivon että tää toimii ja että sais varaosia.

M A
22.04.2021, 11.08
Hienosti hoiti paikallinen pyöräliike laakerin takuuvaihdon. Nyt pitäis olla konelaakeri alkuperäisen tilalla.

Asamat
25.05.2021, 10.28
Millaisia on Orbean omat kiekot? Tilasin H10 Laufeyn ulkomailta kun sai samaan hintaan H30 maksaa Suomessa.
Näkyy olevan kiekot mallia "Orbea OC1 29c". Onko millaisia kokemuksia noista?

AnteroV
20.06.2021, 10.05
Terve vaan kaikille! Laitoinpa eilen Orbean Laufey H LTD:een tilaukseen. Pari kk joutuu odottelemaan. Jokunen vuosi tässä on vierähtänyt ilman pyörää ja viimeinen olikin teräsrunkoinen Honzo josta tykkäsin kyllä. Alkuperäinen idea olikin ostaa Big Honzo ennen kun kiinnitin Orbean pyöriin huomion. Mistä tullaankin aasinsillan kautta kysymykseen kun en hirveästi seuraillut pyörämaailman tapahtumia plussakoon tulemisen aikaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt että esim Laufeyt vetäisi 27.5+ koon renkaita. Onko mitään järkeä hankkia toiset kiekot ja renkaat joita voisi fiiliksen mukaan vaihtaa. Meneekö pyörän geo persiilleen? Vai oliko noi plussakoot vain hetken villitys eikä oikeasti tarjonnut mitään parempaa 29er kokoon nähden? Vähän ehkä sivuraiteilla mennään, mutta jos löytyy porukkaa joka on testannut etenkin Laufeyhin tuupata plussaa alle niin kiinnostaa kyllä mikä oli lopputulema.

pyöräsimo
20.06.2021, 10.51
Minä olen ajanut Big Honzolla ja Laufeylla ja BH:n jälkeen Laufeyn meno tuntui omaan makuun paremmalta. En osannut kaivata 27,5+-renkaita, kun Laufey oli ketterä ja meni esteistä yli erittäin hyvin.

Oma maku tosin näkyy olevan poukkoilevaa, kun nyt ajelen tyytyväisenä fätillä... Silti kokeilisin ensin Laufeylla kaikkea mahdollista ennenkuin tilaisin toisia kiekkoja. Saatat yllättyä, miten hyvin sillä pääsee.

Sambolo
20.06.2021, 18.18
Ite tykkäsin plussarenkaista hooteessa, tuo vähän joustoa ja pitoa, mut en mä niitä laittais varmaa 29” pyörään. Tulee vaa turhan matala pyörä. Laita jotku 2.6 leveet 29” renkaat jos mahtuu.

f64
20.06.2021, 20.44
Vaihdoin 2020 Occamiin sen takaiskarin yläpään pultin teräksiseen kun sen just sain liikkeestä. Näyttihän tuo alumiininen kestäneen mun ajot ihan täysin.
Samalla kun aloin purkamaan, huolsin ilmakannun ja putsailin paikkoja. Käytin myös taka-akselilla olevat holkit pois paikoiltaan ja tutkin laakerit. Kuten mtbr:ssä oli kerrottu, vetopuolen laakeri oli ottanut osumaa ja oli selkeästi huonompi kuin vasen. Prässiä ei ollut nyt itsellä niin käytin vaan toisen puolen tiivisteen pois, putsasin jarrukliinerillä, kuivailin ja uudet vaseliinit sisään. Uusi laakerisarja on hyllyssä ja kunhan saan prässikamat lainaan niin täytyy vaihtaa. Nyt tuli opeteltua miten se tehdään.
Jos joku haluaa vain sen tilata niin se on tämä tuote:
https://bas-shop.fi/p38037/enduro-bearings-6802-llu-max-15x24x5

Enempää en purkanut mutta mitä nyt linkkuja sai liikuteltua ilman takaiskaria ja -rengasta niin vuoden ajoilla ei ollut muissa ongelmia.

Samalla selvisi sen pyörän mukana tulleen kuusiokolopultin tarkoitus.. Voi olla toisille selvä mutta mä en tiennyt mikä se on. Sillä pultilla kiristetään yks jousituksen linkku, "the linkage pre-assembly" ja samaan hommaan on myynnissä ihan oma työkalu, mutta tuo tekee saman asian. Occamin blue paperin sivulla 19 näkyy tämä preload tool. Pultilla vedetään linkun osat toisiinsa akselin hammastusten päälle ja sitten voi kiristää "pannan" 6-millisellä pultilla.

Asamat
24.06.2021, 05.03

Hyvä että bongasin nämä. Minulla on n. kuukauden vanha Laufey H10, päätin kurkata ohjainlaakerit näiden viestien pohjalta ja ylemmässä oli jo havaittavissa tosi pientä ruostetta. Nyt uitettu rasvassa mutta tuota kyllä seurattava jatkossakin.

Muuten kyllä varsin tyytyväinen pyörään, jarrut vaihdoin parempiin ja insertin laitoin takarenkaaseen. Ei ole tullut täpäriä ikävä.

Vispe
24.06.2021, 07.14
Orbealta löytyy mallikohtaiset melko kattavat manuaalit netistä, joista löytyy yleisimmät tekniset speksit. occamin blue paper täällä https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/blue-paper-occam-2020-en

Juha-Matti Välimäki
05.07.2021, 00.53
Olen metsästänyt Laufeyta, minulle kaupataan H10 polkimilla 1850€ ja H30 1600€ sis jalka, lukko, shimanon polkimet jne
Onko tuo H30 käypänen laite, kun vähän on rahat tiukilla?

Fillarihemmo
05.07.2021, 08.25
Olen metsästänyt Laufeyta, minulle kaupataan H10 polkimilla 1850€ ja H30 1600€ sis jalka, lukko, shimanon polkimet jne
Onko tuo H30 käypänen laite, kun vähän on rahat tiukilla?

Suosittelen ottamaan suoraan sen H10 mallin, saat paljon paremman keulan ja jarrut.

H30 mallin Reconin keula ei kovin kummonen kapistus ole ja Shimano MT201 jarrut on typerät, kun on pitkän malliset kahvat.

Sambolo
05.07.2021, 12.05
Jalalle ei ainakaan kannata laskea arvoa, sen voi jättää kaupan hyllylle..

Villetre
05.07.2021, 15.51
Laufeystä , jos ajaja 180 cm pitkäjalkainen niin l - vaiko xl-koko?

M A
06.07.2021, 00.41
Riippuu varmaan tarpeista. Ite päivitin jarrut 150€, kun ltd testipyörän jälkeen tuntui ettei noilla 200-sarjan jarruilla tee mitään. Mutta jollekulle toiselle ne voi riittää. Itse haluan jarruttaa yhdellä sormella ja vieläpä niin ettei kahvaa tarvitse erityisemmin puristaa.
Etenkään tässä markkinatilanteessa ei tuossa kauheasti hintaa jää paremmalle keulalle. Jarrukahvat päivittyy samalla parempiin ja voimansiirtoonkin saa parempaa palikkaa.
Itselle olisi h10 ollut passeli, mutta sitä ei viime kesäksi olisi enää kauppaa tehdessä saanut. Reconiinkin tottuu, ja voi se sulle riittää maailman tappiin. 1000 km jälkeen ei itsekään enää muista miten paljon parempi se ltd:n foxi oli :rolleyes:

Janskaa
06.07.2021, 11.30
Itsellä Occam H30 ja pyörästä jäänyt erittäin hyvä fiilis ajettavuudesta.. Mutta sitten niihin vähän negatiivisiin fiiliksiin.. Pyörällä ei ollut ajettu kuukauttakaan kun iskarin ylempi pultti meni poikki ja kierteet jäi sisään, siinä sitten kesken hyvien ajokelien pyörä huollossa 4viikkoa.. Ohjainlaakeri oli aivan pommi, kuulat tippui veks kun keulaa huolsin, vaihdettu tilalle cane creek. Vapaaratas sano sopimuksensa irti kesken mettälenkin ja uutta vannetta (shimano mt500) tilalle kun ei ole osia. Linkuston puhdistuksen yhteydessä havaittu että pultin kierteet paskana, ei saa kiristettyä kiinni takaisin..
Mitäköhän seuraavaksi.. Pyörä vuoden ja n. 1000km vanha..

Juha-Matti Välimäki
06.07.2021, 17.16
Olen 180, minulle otettiin XL
Juuri ajoin liikkeestä ulos h10

f64
07.08.2021, 13.58
Vaihdoin 2020 Occamiin sen takaiskarin yläpään pultin teräksiseen kun sen just sain liikkeestä. Näyttihän tuo alumiininen kestäneen mun ajot ihan täysin.
Samalla kun aloin purkamaan, huolsin ilmakannun ja putsailin paikkoja. Käytin myös taka-akselilla olevat holkit pois paikoiltaan ja tutkin laakerit. Kuten mtbr:ssä oli kerrottu, vetopuolen laakeri oli ottanut osumaa ja oli selkeästi huonompi kuin vasen. Prässiä ei ollut nyt itsellä niin käytin vaan toisen puolen tiivisteen pois, putsasin jarrukliinerillä, kuivailin ja uudet vaseliinit sisään. Uusi laakerisarja on hyllyssä ja kunhan saan prässikamat lainaan niin täytyy vaihtaa. Nyt tuli opeteltua miten se tehdään.
Jos joku haluaa vain sen tilata niin se on tämä tuote:
https://bas-shop.fi/p38037/enduro-bearings-6802-llu-max-15x24x5

Enempää en purkanut mutta mitä nyt linkkuja sai liikuteltua ilman takaiskaria ja -rengasta niin vuoden ajoilla ei ollut muissa ongelmia.

Samalla selvisi sen pyörän mukana tulleen kuusiokolopultin tarkoitus.. Voi olla toisille selvä mutta mä en tiennyt mikä se on. Sillä pultilla kiristetään yks jousituksen linkku, "the linkage pre-assembly" ja samaan hommaan on myynnissä ihan oma työkalu, mutta tuo tekee saman asian. Occamin blue paperin sivulla 19 näkyy tämä preload tool. Pultilla vedetään linkun osat toisiinsa akselin hammastusten päälle ja sitten voi kiristää "pannan" 6-millisellä pultilla.

Moro, tähän pieni update: Aloin eilen vaihtamaan laakeria taka-akselille ja vetopuolelle. Laakeri onkin numeroa isompi, 6803. Tiedoksi Occamin omistajille. Maahantuojan laakerisarjassa ei ollut oikeaa laakeria. Kyseessä 2020 Occam H20.

Sand
11.08.2021, 20.34
Mistä löytyisi XL kokoinen Oiz H30?
L kokoa löytyi mutta itselle pieni. Jos jollain on käytettynä myynnissä niin olisin kiinnostunut.[emoji106]

f64
12.08.2021, 08.21
Moro, tähän pieni update: Aloin eilen vaihtamaan laakeria taka-akselille ja vetopuolelle. Laakeri onkin numeroa isompi, 6803. Tiedoksi Occamin omistajille. Maahantuojan laakerisarjassa ei ollut oikeaa laakeria. Kyseessä 2020 Occam H20.

Update #2: Laakerisetti minkä tilasin oli oikea, mutta siihen eivät kuulu taka-akselille tulevat jousituksen laakerit. Occamilaisille siis tiedoksi että jos kaikki laakerit haluaa vaihtaa niin pitää erikseen tilata rear axle bearing kit.

sak
12.08.2021, 09.27
Mistä löytyisi XL kokoinen Oiz H30?
L kokoa löytyi mutta itselle pieni. Jos jollain on käytettynä myynnissä niin olisin kiinnostunut.[emoji106]

IIkan pyörävarikolla ainakin verkkokaupassa oiz h20 saatavilla.

Jone51
24.08.2021, 21.22
Kannattaa muuten tarkistaa eturattaan kiinnitys, ettei käy niinkuin allekirjoittaneelle, että kesken Hossan kierroksen ratas ilman mitään varoituksia alkaa lepattaan tuulessa. Seittemän ruuvia kaheksasta oli tipahtanu polun varteen ja ketjuohjuri väänty mutkalle siinä samalla...

Täytyi ihan kaivaa tää vanha viesti kun tuli heti mieleen, eli huomasin tässä illalla lenkille lähtiessä että yksi eturattaan pultti on muita selvästi ulompana ja lähempi tarkastelu paljasti että viereinen pultti oli poikki. Takas kotiin ja kiristin tuon löysällä olevan ja ajattelin että menee hetken noin. No pääsin alta kilometrin ja vähän voimaa kampiin niin pamahti tuokin poikki. Eli entinen eturatas se, omituisen huonoa laatua. Laitoin uuden tilaukseen hätäpäissäni kun ajattelin että kohta ei komponenttipulan takia saa sellaistakaan mistään. Occam ja SLX kammet siis kyseessä.

zeidabljuu
25.08.2021, 08.57
Itsellänikin Occam ja SLX. Pari eturattaan ruuvia ehti pudota metsään ennen kuin huomasin tilanteen. Uusi ratas tuli takuukeissinä tilalle.

Jase
25.08.2021, 09.41
Mulle myyjäliike laittoi tuohon uudet ruuvit ruuvilukitteen kera. Ihan hyvin on kestäny, tosin vois ehkä tarkistaa onko kaikki vielä tallessa. Ajattelin takapakan vaihdon yhteydessä laittaa samalla jonkin one-piece alumiinieturattaan.

Mutta tosiaan ihan luokaton esitys tuo SLX ratas.

Jone51
25.08.2021, 12.28
Mulla tosiaan jäi ne kahden pultin kierteet sinne rattaan sisään eli uusiakaan ei saa tilalle. En tiedä viitsisikö tuota myyjäliikkeeltä enää kysellä kun ehdin jo laittaa korvaavan tilaukseenkin, mutta tosiaan kun tarkemmin miettii niin eihän tollaisen eturattaan käyttöikä ihan näin lyhyt voi olla.

Jone51
27.08.2021, 09.15
Mulle myyjäliike laittoi tuohon uudet ruuvit ruuvilukitteen kera. Ihan hyvin on kestäny, tosin vois ehkä tarkistaa onko kaikki vielä tallessa. Ajattelin takapakan vaihdon yhteydessä laittaa samalla jonkin one-piece alumiinieturattaan.

Mutta tosiaan ihan luokaton esitys tuo SLX ratas.

Tuli tässä mieleen että mitenkähän noi kokonaan alumiiniset eturattaat kestää kilometrejä tai rattaan posauttelua kiviin, tukkeihin jne? Aloin miettimään että tuo oma ratas varmaan ottanut kiveen ajaessa iskua, jota teräs toki kestää paremmin mutta jos heikko lenkki jatkossakin on toi pultti/ruuvi, niin ei paljoa lämmitä. Täytyy noi ruuvit uudesta sitten avata ja kiinnittää lukitteella, tilasin siis vaan "tyhmänä" uuden identtisen SLX eturattaat.

tanEzki
04.09.2021, 15.42
Onks porukalla kokemuksia orbea occam h20 ??? kovasti houkuttas

f64
05.09.2021, 15.35
Sellaisen ostin viime vuoden toukokuussa. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Mietin jarrujen ja kiekkojen päivittämistä, mutta en alkanut säätämään kun en tiennyt miten pitkään menee ja saako ollenkaan.
Jarrut päivitän joskus tulevaisuudessa, tosin nykyisillä oon 1,5 vuotta ajanut ja hyvin pärjännyt. Rakensin leveämmät kiekot rospuuttokeleille, orkkikset on talvella nastakiekkoina ja kesällä niihin vois laittaa rullaavammat kumit.
Referenssinä että laajaa kokemusta pyöristä ei ole, entinen täpäri oli 26" ja tää on joka osa-alueeltaan paljon parempi. Ajo suht maltillista rymyämistä Espoon keskuspuistossa.

M A
07.09.2021, 19.03
Just tuli sähköpostia että uusi occam esitellään ensiviikolla. Saas nähdä onko speksit huonontuneet ja hinta noussut, niin kuin viime aikoina on ollut tapana :P

kmruuska
07.09.2021, 19.47
Just tuli sähköpostia että uusi occam esitellään ensiviikolla. Saas nähdä onko speksit huonontuneet ja hinta noussut, niin kuin viime aikoina on ollut tapana :P

Sitä kutsuttiin meilissä enduroksi. Eikös se ollut trailipyörä Orbeankin mielestä aiemmin?

Jone51
07.09.2021, 20.44
Sitä kutsuttiin meilissä enduroksi. Eikös se ollut trailipyörä Orbeankin mielestä aiemmin?

Onkohan siis kokonaan päivitetty runko tulossa? Montaa milliä ei ole joustoja varaa kasvattaa mikäli Rallon ei sit kasva siinä samalla. Mut joo ehkä 160 edestä joustava olis jo enduropyörä, vaikka takaa ei jousto kasvaiskaan. Tulisko siitä sit kuitenki jotain 160/150 joustava nyt sitten jos oikein enduroksi kutsutaan. Tai vaan erillinen Occam EN malli rinnalle ;)

Jase
08.09.2021, 16.20
Kelpais kyllä linkuston palikka, jolla sais 10-20mm lisää jyystöä niin vois mulletoida helposti, Rallonillehan tuollanen jo löytyy https://www.orbea.com/fi-en/gear/accessories/cat/rallon-link-mtb

Kaks kautta tuntuu jotenki lyhyeltä muuten ihan moderneilla mitoilla olevalle rungolle, joten tuskin sieltä kokonaan uutta etukolmiota tulee.

M A
10.09.2021, 09.12
Uusi rallon näköjään tuli jo. 160/170 mm. Satulaputken muotoilu näyttää hyvältä, rungon voinee valita puhtaasti reachin perusteella
https://www.bikeradar.com/news/2022-orbea-rallon/

Samuli82
15.09.2021, 11.18
Harkitsen Laufeyn ostamista. Etsinnässä hauska jäykkäperä itselle, ja jolla vaimokin ajaisi mielellään. H10 malleja ja H-LTD malleja M koossa saattas juuri löytyä ostaa suoraan. Valinta olisi paljon vaikeampi, jos Trek Roscoe -22 saisi jo hyllystä. Pienet jutut geometriassa menisi varmaan Roscoen suuntaan valinnassa. Ootteko muutes vertaillut? Aika samat geot näissä. Vain muutamia millejä erot keskenään. H10 sain tarjouksen 1750€ ja H-LTD on 2300€ (2250€ jos ostan toisenkin pyörän lapselle samalla). H-LTD kiinnostais varmaan eniten. Hintaeroa sillä on vaan paljon. Hyötyihin nähden jopa liikaa jos järjellä ajattelee. Mutta ei varmaan tarvitsisi päivitellä osia hetkeen. Aika hyvä kokonaisuus.

Olen kokoa 170/82cm. Orbea antaa vaihtoehdoksi M ja L. Ajattelen et M olisi turvallisempi valinta.

Hardtail Partyt youtubesta katsottu. Hyvä alrounder pyörä testaajan mielestä. Suurin valittamisen aihe oli levee rengas kapeella vanteella. H-LTD tulee "paremmilla" kiekoilla, mutta ei kapeudellaan tahdo riittää 2,6" leveelle renkaalle. Nyt kun syksykin alkoi ja meillä täällä Suomessa paljon pehmeetä maastoa, luulen leveämmästä 2,6" renkaasta olevan hyötyä vs 2,4". Youtube testejä vähän outoa katsella ulkomailta koska maaston pohja on ihan erilainen täällä. Pitäiskö tuo valittamisen aihe yrittää korjata samantien, vaiko ajella vaan vakiosetillä? Millainen kustannus tulee 30mm kiekon vaihtaminen johonkin 35mm tienoille? Tuonkin työn joutuisi varmaan teetättämään että tulee hyvä. Tai saako tuohon vakiokiekolle jonkun toisen 2,6" renkaan joka olisi paremmin istuva kuin vakiorengas? Ja jos palataan -22 Roscoeen, niin siinä samat mitat kiekos ja renkaas. odotan innolla HT partyn testiä kun tulee ulos et mitä on mieltä.

Olen jokatapauksessa aika lähellä ostamaan H-LTD. Nykyään niin harvaa mielenkiintoista pyörää on suoraan hyllyssä...

Jase
15.09.2021, 12.51
https://experience.orbea.com/public/en/occam-thanks (en tiedä toimiiko linkki suoraan, piti kirjautua ja jotain että pääsi eteenpäin)

TLDR; 150mm perä, coili-iskari, multitooli linkun akselissa

New Occam LT

Occam LT is the wilder side of Occam thanks to more aggressive geometry, Fox 36 forks, and 150mm travel.

Front travel 150mm
Rear travel 150mm
Forks available FOX 36 FLOAT X / DHX
Head angle 65,5º

LINKAGE UPDATE

Both the Occam and the Occam LT get a new, two-part linkage design.
Fewer pieces mean fewer interfaces and lower chance of something working loose.

The space in the axel is filled with a handy 4 key multi-tool which is held securely in place with magnets. (ilmeisesti sama kuin uudessa Rallonissa)

Vanha 140mm jatkaa myös mallistossa, kaikki tämä saatavilla 11.5.2022 :D

Laars
15.09.2021, 13.13
Hardtail Partyt youtubesta katsottu. Hyvä alrounder pyörä testaajan mielestä. Suurin valittamisen aihe oli levee rengas kapeella vanteella. H-LTD tulee "paremmilla" kiekoilla, mutta ei kapeudellaan tahdo riittää 2,6" leveelle renkaalle. Nyt kun syksykin alkoi ja meillä täällä Suomessa paljon pehmeetä maastoa, luulen leveämmästä 2,6" renkaasta olevan hyötyä vs 2,4". Youtube testejä vähän outoa katsella ulkomailta koska maaston pohja on ihan erilainen täällä. Pitäiskö tuo valittamisen aihe yrittää korjata samantien, vaiko ajella vaan vakiosetillä? Millainen kustannus tulee 30mm kiekon vaihtaminen johonkin 35mm tienoille? Tuonkin työn joutuisi varmaan teetättämään että tulee hyvä. Tai saako tuohon vakiokiekolle jonkun toisen 2,6" renkaan joka olisi paremmin istuva kuin vakiorengas? Ja jos palataan -22 Roscoeen, niin siinä samat mitat kiekos ja renkaas. odotan innolla HT partyn testiä kun tulee ulos et mitä on mieltä.

Olen jokatapauksessa aika lähellä ostamaan H-LTD. Nykyään niin harvaa mielenkiintoista pyörää on suoraan hyllyssä...

30mm sisäleveä vanne riittää aivan täysin 2.6" renkaalle, ei mitään ongelmaa. 35mm jos laittaa niin aletaan optimaalisesti menemään plussarenkaan puolelle eli 2.8-3.0".
Pyörästä löytyvät Maxxiksen 2.6" renkaat eivät muutenkaan ole leveimmästä päästä, niiden todellinen leveys lienee luokkaa 2.4"-2.5".

Mielestäni täysin höpöä tuo testaajan mielipide.

M-koko lienee parempi valinta, kun katsoo Top tuben mittaa, L koko on istualteen liian pitkä, koska loivahko satulaputki.

Jone51
15.09.2021, 13.29
https://experience.orbea.com/public/en/occam-thanks (en tiedä toimiiko linkki suoraan, piti kirjautua ja jotain että pääsi eteenpäin)

TLDR; 150mm perä, coili-iskari, multitooli linkun akselissa

New Occam LT

Occam LT is the wilder side of Occam thanks to more aggressive geometry, Fox 36 forks, and 150mm travel.

Front travel 150mm
Rear travel 150mm
Forks available FOX 36 FLOAT X / DHX
Head angle 65,5º

LINKAGE UPDATE

Both the Occam and the Occam LT get a new, two-part linkage design.
Fewer pieces mean fewer interfaces and lower chance of something working loose.

The space in the axel is filled with a handy 4 key multi-tool which is held securely in place with magnets. (ilmeisesti sama kuin uudessa Rallonissa)

Vanha 140mm jatkaa myös mallistossa, kaikki tämä saatavilla 11.5.2022 :D

Yllättävän lähelle osuin tuossa erillisen rinnakkaismallin ennustuksessani, ainoastaan kirjainpari meni väärin :) Saakohan tuota uutta pivottia/linkagea ostettua erikseen ja vaihdettua vanhan malliseen Occamiin, jos se siis kuitenkin jatkaa mallistossa ja ero vaan tuo uusi pivotti? Jos tuossa tosin ei leveragea ole muutettu, niin ainut mitä vaihdosta hyötyisi olisi yksinkertaisempi linkusto? En siis ole kirjautunut/rekisteröitynyt, niin en nähnyt mitä linkin takana olisi.

simtee
15.09.2021, 13.40
Yllättävän lähelle osuin tuossa erillisen rinnakkaismallin ennustuksessani, ainoastaan kirjainpari meni väärin :) Saakohan tuota uutta pivottia/linkagea ostettua erikseen ja vaihdettua vanhan malliseen Occamiin, jos se siis kuitenkin jatkaa mallistossa ja ero vaan tuo uusi pivotti? Jos tuossa tosin ei leveragea ole muutettu, niin ainut mitä vaihdosta hyötyisi olisi yksinkertaisempi linkusto? En siis ole kirjautunut/rekisteröitynyt, niin en nähnyt mitä linkin takana olisi.

Kuvien perusteella linkusto on identtinen nykyisen kanssa. Edit: tarkemmin katsottuna tuosta alemmasta linkusta taitaa puuttua se pinch bolt, eli olisiko siinä tuo mainittu muutos. Eli rungon läpi menevä akseli on yhtä puuta tuon vasemman puolen linkun kanssa, kun nykyisessä on kaksi erillisistä linkkua ja tuo akseli.

https://db3pap007files.storage.live.com/y4m6B_p3OpI_p93HxlwHhbgjq75Z2fKFCpuH1RPBfkBYNBKQfC HsYpSx7DH0qstd2gdy6btpgTKOIZOY1m7xFO-r2AQVa2r0WLRx6CXfp3zn_ONvmaRvi13luh7qqL91NqK9MhGz1 e86XJrOxqDuzkoH6EpVlI6xbO4b3cjXcDKc-eTX9F3Ts9E7x-dB9-z13c9?width=1024&height=554&cropmode=none

Ennakkospeksien mukaan 140mm version keulakulma on loiventunut asteella. Ihmetyttää miten tuo on toteutettu, koska runko lienee kuitenkin sama kuin ennenkin. Keskiötä ei oikein olisi varaa enää Occamissa laskea, joten voisiko tuossa olla jopa loiventava ohjainlaakeri käytössä. No, kohtahan tuosta tulee täydet speksit ulos ja spekuloinnin voi lopettaa :)

Shadyfox
15.09.2021, 20.50
Harkitsen Laufeyn ostamista. Etsinnässä hauska jäykkäperä itselle, ja jolla vaimokin ajaisi mielellään.

Osta H10, parempi keula ja hinta/laatusuhde. Vaihda vanteet/ renkaat sitten kun tarvetta on, ei noissa ole huomattavaa eroa. Itsellä H10 M-koossa ja mitat 172/81, en ottaisi isompaa, satulaputki ja reach pitenee liikaa. Pyörä on myös korkea stackiltaan verrattuna xc-pyöriin.

En tiedä 2022 Trekistä mutta ainakin vanhemman voittaa helposti kaikessa.

Näköjään 2022 roscoeen verrattuna parempaa Laufeyssä keula, jarrut ja voimansiirto (makuasia). Hintaakin 4-500e vähemmän mikä ei ole yllätys kun Trekistä/USA-merkeistä puhutaan. Europyörät on yleisesti edullisempia.

Samuli82
15.09.2021, 22.30
Kiitos mielipiteestä (myös Laars). Ihan asiallista tekstiä. Z2 vs fox performance: en löytänyt netistä suoraa vastausta kumpi on parempi. Eikös tää Z2 kilpaile enemmänkin Fox rhythm kanssa kuin uudistetun performancen. Jokatapauksessa hyvä tuo Z2 varmasti on ja loistava hinta kykyynsä nähden.

Laars
15.09.2021, 22.44
Fox tekee Marzocchin keulat, eli samaa kamaa niissä on pitkälti sisällä. Rhythm on oikeampi vertailukohde, Z2 ei varsinaisesti kilpaile, vaan on tarkoituksella hieman halvempi vaihtoehto.

Z2:sessa Rail vaimennin ja Foxissa Grip. Samantyylisiä, mutta ainakin paperilla Grip on hieman edistyneempi ja yleisesti ottaen Fox Performance on selkeästi kalliimpi keula kuin Z2.

Z2 on myös painavampi. Kumpikin on varmasti varsin kelvollinen.

Jone51
16.09.2021, 11.09
Kuvien perusteella linkusto on identtinen nykyisen kanssa. Edit: tarkemmin katsottuna tuosta alemmasta linkusta taitaa puuttua se pinch bolt, eli olisiko siinä tuo mainittu muutos. Eli rungon läpi menevä akseli on yhtä puuta tuon vasemman puolen linkun kanssa, kun nykyisessä on kaksi erillisistä linkkua ja tuo akseli.

Ei tosiaan mikään yön ja päivän ero mutta helppo vaihtaa iskaria/linkustoa huollettaessa jos ei ihan käsittämättömiä erikseen ostettuna maksa.

Jase
17.09.2021, 14.13

https://db3pap007files.storage.live.com/y4m6B_p3OpI_p93HxlwHhbgjq75Z2fKFCpuH1RPBfkBYNBKQfC HsYpSx7DH0qstd2gdy6btpgTKOIZOY1m7xFO-r2AQVa2r0WLRx6CXfp3zn_ONvmaRvi13luh7qqL91NqK9MhGz1 e86XJrOxqDuzkoH6EpVlI6xbO4b3cjXcDKc-eTX9F3Ts9E7x-dB9-z13c9?width=1024&height=554&cropmode=none

Ennakkospeksien mukaan 140mm version keulakulma on loiventunut asteella. Ihmetyttää miten tuo on toteutettu, koska runko lienee kuitenkin sama kuin ennenkin. Keskiötä ei oikein olisi varaa enää Occamissa laskea, joten voisiko tuossa olla jopa loiventava ohjainlaakeri käytössä. No, kohtahan tuosta tulee täydet speksit ulos ja spekuloinnin voi lopettaa :)
Lopulliset speksit on ainakin 1:1 2020 vuosimallin kanssa ei-LT;n osalta, eli 66 asteen keulakulma. Tosin spekseissä on määritetty sama keulan pituus molemmille malleille, mikä ei tietenkaan vastaa todellisuutta.

LT:ssä on puoli astetta loivemmat kulmat ja BB 3mm korkeampi. Iskarin pituus on sama (210mm) mutta strokea on 5mm enemmän, Pinkbikessa luki, että Orbea ei suosittele vaihtaan iskaria normirunkoon, ei välttämättä tila riitä, vaan onpa ihmiset ajelleet noilla jo ajat FB occam ryhmän perusteella.

Ite oon mullettia speksaillut, pitäisi varmaan offset puslilla pelata, ettei keskiö tipu. Tuon jos yhistää uuteen linkkuun, niin sais jopa keskiön nouseen nykyisestä 27.5" takakiekolla.

Shadyfox
17.09.2021, 21.37
Kiitos mielipiteestä (myös Laars). Ihan asiallista tekstiä. Z2 vs fox performance: en löytänyt netistä suoraa vastausta kumpi on parempi. Eikös tää Z2 kilpaile enemmänkin Fox rhythm kanssa kuin uudistetun performancen. Jokatapauksessa hyvä tuo Z2 varmasti on ja loistava hinta kykyynsä nähden.

Marzocchi on jämerämpää tekoa, Z2:ssa myös vähemmän ”turhia” säätöjä, jos niitä ei kaipaa. Muistin vaimentimen mallin väärin.

Eiköhän halvempi hinta johdu yksinkertaisimmista säädöistä sekä markkinoinnista kun Z2 on kohdistettu 34 alapuolelle. Parempi hinta/laatusuhde ainakin, jos ei nyt parempi keula.. itse en kaipaa hifistelyä näissä. Pinkbikessa hyvää vertailua.

https://m.pinkbike.com/news/review-marzocchi-bomber-z2-fork-is-impressive.html

Jone51
22.09.2021, 23.40
Kiitos vinkistä! Oli itsekin pitänyt laakereiden tilanne tarkistaa ennen ajokauden alkua, joten kävin saman tien tallissa kurkkaamassa oman Occamin linkustoa. Kaikki olivat omassa täysin kunnossa, tosin noita 5.1&6.1 vipuvarsia en saanut irti rungosta ja juuri nuo ongelmalliset laakerit jäivät piiloon. Vivut liikkuivat kuitenkin moitteetta ja ilman välyksiä, ehkä hieman rahinaa "tuntui" niitä pyöritellessä. Miten sait noi varret irti rungosta ja millä tavalla ko. laakerit olivat rikki? Tällä yksilöllä on ajettu reilut 1100km.

Saitko lopulta jollain konstia noi vipuvarret irti siitä akselista? Mulla siis sama ongelma ettei edes väkivalloin tuntunut lähtevän eli paukutin ihan metallitapilla ja vasaralla vasemman puolen linkun aukosta akselia eikä inahtanutkaan. Blue paperissa noissa näkyy oleva loctitea laitettu, lieneekö se niin jämäyttänyt tuon. Mulla kans rohisi jonkinverran noin laakerit ja toinen 9.2 oli kans rapsakka. Kait noi menee vielä mutta pitää jossain välissä varautua vaihtamaan kaikki. Välystä ei tosin tuntunut missään.

Onko porukka availlut sitä main pivot akselia ja missä kunnossa ollut? Siihen ei mulla into tällä kertaa riittänyt.

simtee
23.09.2021, 08.04
Saitko lopulta jollain konstia noi vipuvarret irti siitä akselista? Mulla siis sama ongelma ettei edes väkivalloin tuntunut lähtevän eli paukutin ihan metallitapilla ja vasaralla vasemman puolen linkun aukosta akselia eikä inahtanutkaan. Blue paperissa noissa näkyy oleva loctitea laitettu, lieneekö se niin jämäyttänyt tuon. Mulla kans rohisi jonkinverran noin laakerit ja toinen 9.2 oli kans rapsakka. Kait noi menee vielä mutta pitää jossain välissä varautua vaihtamaan kaikki. Välystä ei tosin tuntunut missään.

Onko porukka availlut sitä main pivot akselia ja missä kunnossa ollut? Siihen ei mulla into tällä kertaa riittänyt.

Itse en lähtenyt tuota avaamaan. Varmaankin pitää käyttää liikkeessä sitten kun laakereiden vaihto on ajankohtainen, en uskalla tuohon runkoon kovin paljoa väkivaltaa käyttää. Vajaa 3000km ajettuna laakerit tuntuisivat olevan vielä kunnossa.

Jone51
23.09.2021, 17.57
Itse en lähtenyt tuota avaamaan. Varmaankin pitää käyttää liikkeessä sitten kun laakereiden vaihto on ajankohtainen, en uskalla tuohon runkoon kovin paljoa väkivaltaa käyttää. Vajaa 3000km ajettuna laakerit tuntuisivat olevan vielä kunnossa.

Mitähän konsteja niillä on tuohon ja mahtoiko tuohon olla orbealla jotain työkalua. Varmaan itsekin tulen vaihdattamaan laakerit liikkeessä kun sen verran hankalalta vaikutti.

Kurapolku
09.01.2022, 12.29
Nyt ollut pari viikkoa ajossa L-koon 2021 Laufey H10 vihreänä. Aiempi pyörä oli 2015 Radon ZR TEAM 7.0. Aivan uskomaton ero ajettavuudessa maastossa. Rungon geometria, laadukkaampi iskari (100mm XC32 RS ilma vs Z2 140mm) ja leveämmät renkaat tuovat suuren muutoksen ajoon. Laufey on erittäin laadukkaasti tehty. Vaimo on menossa jo itsekin pyöräkauppaan ostamaan samaa, kun oli kuulemma niin mahtava ajaa tuolla. Ihan eri tavalla pääsee polkuja lujaa alas, kuin Radonilla. Itsellä mitat 177cm/80cm.

Kuminauha
09.01.2022, 14.56
Nyt ollut pari viikkoa ajossa L-koon 2021 Laufey H10 vihreänä. Aiempi pyörä oli 2015 Radon ZR TEAM 7.0. Aivan uskomaton ero ajettavuudessa maastossa. Rungon geometria, laadukkaampi iskari (100mm XC32 RS ilma vs Z2 140mm) ja leveämmät renkaat tuovat suuren muutoksen ajoon. Laufey on erittäin laadukkaasti tehty. Vaimo on menossa jo itsekin pyöräkauppaan ostamaan samaa, kun oli kuulemma niin mahtava ajaa tuolla. Ihan eri tavalla pääsee polkuja lujaa alas, kuin Radonilla. Itsellä mitat 177cm/80cm.

Olitko se sinä joka uutta keulaa kaavailit tohon radoniin? Jokatapauksessa mielestäni oli hyvä valinta vaihtaa modernimpaan geoon kuin päivittää tota männävuosien runkoa.

Kurapolku
09.01.2022, 16.38
Olitko se sinä joka uutta keulaa kaavailit tohon radoniin? Jokatapauksessa mielestäni oli hyvä valinta vaihtaa modernimpaan geoon kuin päivittää tota männävuosien runkoa.

Joo juuri minä. Huomasin tosiaan, että pyörät on menny eteenpäin geometriassa, vaihteistoissa, akseleissa ja renkaissa niin paljon, että vanhaan rautaan on turhaa laittaa puolta tonnia rahaa. Nuo kaikki muutokset kyllä huomaa.

f64
12.02.2022, 11.16
Morjens,

Nyt alkoi Occamin hissitolppa kiukutella. Ei pysy täysin ylhäällä vaan joustaa muutaman sentin. Onko se niin että patruunalle ei pysty tekemään mitään? Bikeshopista uusi tialle? Aika huonosti löytyy tietoa tai osia tosta oc 2 -tolpasta..

Vispe
12.02.2022, 11.28
Morjens,

Nyt alkoi Occamin hissitolppa kiukutella. Ei pysy täysin ylhäällä vaan joustaa muutaman sentin. Onko se niin että patruunalle ei pysty tekemään mitään? Bikeshopista uusi tialle? Aika huonosti löytyy tietoa tai osia tosta oc 2 -tolpasta..Moro!

Jos pyörä meiltä ostettu niin laita vaan meille meilillä kuva pyörästä ja jos saat videon ongelmasta niin sitä parempi. Reklamoidaan Orbealle ja aikalailla aina jos suljetun patruunan tolppa niin uusi tulee tilalle.

Visa
Www.bikeshop.fi

f64
12.02.2022, 16.29
Moro!

Jos pyörä meiltä ostettu niin laita vaan meille meilillä kuva pyörästä ja jos saat videon ongelmasta niin sitä parempi. Reklamoidaan Orbealle ja aikalailla aina jos suljetun patruunan tolppa niin uusi tulee tilalle.

Visa
Www.bikeshop.fi

Kiitos Visa! Jep, minä laitan tulemaan videon
:)

Jase
17.02.2022, 15.41
2022 Occamin blue peipperi on nyt saatavilla: https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/blue-paper-occam-2020-en/

https://i.imgur.com/BCEjfDE.png

Eli eivät suosittele 2020-21 S/M kokoisiin runkoihin pidempää iskaria, itsellähän tietenkin M-kokoinen. Ehkä jatkan vaan tällä DPX2:lla.

f64
18.02.2022, 12.13
Morjens,

Nyt alkoi Occamin hissitolppa kiukutella. Ei pysy täysin ylhäällä vaan joustaa muutaman sentin. Onko se niin että patruunalle ei pysty tekemään mitään? Bikeshopista uusi tialle? Aika huonosti löytyy tietoa tai osia tosta oc 2 -tolpasta..

Tilannepäivitys erittäin tyytyväiseltä asiakkaalta: Sain juuri tiedon että valmistaja lähettää uuden patruunan tolppaan. Entisestä oli tullu öljyt pihalle. Meni siis takuuseen. Loistavaa palvelua!!!!!

Jone51
23.03.2022, 09.44
Orbean OC2 dropperista: kevään ekoilla lenkeillä ei oikein mene kuin voimalla alas hissitolppa eli siis alku tahmaa alas painettaessa, mutta ylös tulee kyllä hyvin. Muilla vastaavia kokemuksia ja mistä mahtaisi olla kyse? Olikos toi jokin huoltovapaa/sealed design eli voiko tuolle edes juurikaan tehdä mitään huoltoa? Voisin koittaa vielä vaijeria toki kiristää, mutta ylös lähtee kyllä tulemaan jo ennen liipasimen pohjaa että kyllä se kait sen venttiilin tarpeeksi aukaisee, mutta voisi toki testata.

f64
23.03.2022, 11.21
Mulla oli vaijeri ensin jäässä, mutta jos tolppa tulee ylös ei se varmastikaan ole ongelma. Tolpan kaulus nousee pyörittämällä, ja sitä irrottelin säännöllisesti kun alle menee likaa, putsasin siis ja laitoin vähän vaseliinia.
Jos nää ei auta niin sisällä on kaasupatruuna mille ei voi muuta tehdä kuin vaihtaa uuteen.

Jone51
23.03.2022, 13.23
Mulla oli vaijeri ensin jäässä, mutta jos tolppa tulee ylös ei se varmastikaan ole ongelma. Tolpan kaulus nousee pyörittämällä, ja sitä irrottelin säännöllisesti kun alle menee likaa, putsasin siis ja laitoin vähän vaseliinia.
Jos nää ei auta niin sisällä on kaasupatruuna mille ei voi muuta tehdä kuin vaihtaa uuteen.

Ok, täytyypä katsoa tuon kauluksen alle sekä koittaa vielä kiristää vaijeria (pika/hienosäätö oli jo maksimissa), jos jostain syystä vaatii kunnolla jonkin venttiilin auetakseen että menee alas. Tosiaan oli sellainen ihan kova ensin, mutta kun sai vähän alaspäin niin sitten meni kevyemmin eli vähän johonkin muuhuin kuin yleiseen kitkaan viittaa, samoin kuin se että tulee ylös samalla vauhdilla kuin ennenkin. Hyvin on tähän mennessä kyllä toiminut.

Jone51
23.03.2022, 22.27
Joku vaseliinien jumittuminen talven jäljiltä varmaankin kun ihan vaan putsailemalla ja slick honeyta laittamalla lähti huomattavasti paremmin toimimaan. Jumittaa kyllä edelleen jonkin verran jos kädellä ihan satulan takaosasta painaa mutta ihan erilainen toimivuus normikäytössä tai ainakin autotallissa toimi tosiaan istualtaan testaten hyvin. Lieneekö se muoviholkki kauluksen alla jotenkin kulunut että vaatii hyvät rasvat kun ei siellä mitään likaa näkynyt mutta pitääpä alkaa säännöllisesti laittamaan rasvaa.

M A
23.03.2022, 22.37
Tuon voi purkaa ja putsata patruunaa lukuunottamatta. Ite oon Laittanut sram butteria tuonne kauluksen alle ja silikonia liukuputkeen. Varsinkin kurakeleillä kannattaa putsata heti kauluksen alta kun alkaa pitää ääntä tai vastustaa.
Tässä (https://youtu.be/NdHOKIjXdo4) on aika hyvin näytetty miltä tuo näyttää ja mitä sille voi tehdä. Kerran vuodessa oon ottanut irti ja putsannut putket sisäpuolelta. Keulaöljyä en oo kyllä laittanu mutta hyvin on toiminut.
Vaijerin kuoreen painoin myös silikonispraytä kun pääsi vähän jäätymään. Sen jälkeen on toiminut normaalisti läpi talven. Ehkä ensi talveksi uusi vaijeri kuorineen...

M A
23.03.2022, 22.46
Tällä videolla näkyvä crankbrothersin tolppa on käytännössä identtinen oc2 tolpan kanssa. Tämän mukaan tein ite ekan kerran, paitsi jätin patruunan paikoilleen.
https://youtu.be/ySPmDD-4qpM

Kivelchuk
29.05.2022, 19.06
Morjes,

Pyöräkuume on saavuttanut hälyttäviä lukemia ja kovasti kiinnostaisi Orbea Occam H20 LT.

Itseltä ei löydy tällä hetkellä kuin Trekin Farley 5 joka toki jää talvipyöräksi, mutta näin kesäkaudella vauhti on kasvanut sen verta, että trailit vaatii nyt uutta kalustoa. Occamia kehtaa varmaan näyttää myös Bike Parkissakin? Löytyy Laajis tuosta vierestä.

L-runkoa näyttäisi tulevan bikeshoppiin 15.6, mitä mieltä arvon raati on, meneekö noilla stock jarruilla (Shimano M6100), vai pitäisikö laittaa tilaus samantien paremmilla? Budjetti on tähän ~4000e, toki harrastukseen tuota voi aina venyttää.

M A
30.05.2022, 23.43
Itse päivittäisin vain etujarrusatulan nelimäntäiseen ja ehkä levyn isommaksi. Menisi vielä budjettiin.

tmee
23.06.2022, 21.53
Työsuhdefillari vm21 laufey h30 pöllittiin, joten nyt saakin sit 1,5kk ajon jälkeen katsoa taas uuden ja tällä kertaa 22 vuosimalleja enään saatavilla. Jäin pohtimaan josko panostaisi ja ottaisi tällä kertaa h10. Myös kokp pohdituttaa, mulla pituutta 186,5cm ja aikaisempi pyörä oli XL, mutta L koossa olisi suoraan sopivampi hissitolppa, kun XL koon 170mm droppi oli mulle liian pitkä.

T33mupa
28.06.2022, 08.45
eikö muilta tosiaan löydy kokemuksia kahden koon väliltä elämisestä? Tässä olisi myös se etä H10 saisi heti L-koossa, mutta XL:llää joutuu odottamaan syksyyn. Tumman vihreän H30 saa heti mukaan XL-koossa. Eli koska kesäloma alkaa tällä viikolla ja parhaat ajokelit on edessä, vaihtoehtoina on L kokoinen H10 tai XL kokoinen H30

Laars
28.06.2022, 09.37
Itse olen 186cm ja mitä tuossa katselin Laufeyn geo-taulukkoa, niin reachin puolesta XL olisi parempi, mutta loivahkon satulaputken johdosta top tube menee aivan liian pitkäksi penkistä ajoon.
Ottaisin L koon omassa tapauksessa.

tmee
28.06.2022, 09.51
Nyt kun on tässä ilman pyörää kerinnyt olemaan, niin kyllähän tuo top tuben pituus oli ajossa aina huomattava, tuntui että aika nojallaan sai olla ja kämmenet kipeyty pitemmällä lenkillä

f64
28.06.2022, 11.16
Mulla on 2020 Occam, koko L. Itsellä pituutta 180 & pitkät jalat. L on sopiva, XL olisi varmasti iso. Veikkaisin että 186 senttiselle XL ois parempi mutta se riippuu niin paljon henkilökohtaisista mitoista ja mieltymyksistä.

tmee
28.06.2022, 11.22
Mulla on 2020 Occam, koko L. Itsellä pituutta 180 & pitkät jalat. L on sopiva, XL olisi varmasti iso. Veikkaisin että 186 senttiselle XL ois parempi mutta se riippuu niin paljon henkilökohtaisista mitoista ja mieltymyksistä.

Mulla on sen verran vähän kokemusta maastossa ajosta vielä, että mieltymyksiä ei ole kerinnyt muodostumaan (1,5kk kerkesin ajamaan ennenkuin pyörä pöllittiin) bikesterin kokolaskuri tarjoaa laufeysta L kokoa, johtuu ehkä siitä että jalat ja kädet on aavistuksen keskivertoa pidemmät mulla.

veke
28.06.2022, 17.44

Veikkaus hyvä, vaan poikkeuksin. Itse olen 188cm ja inseam 94cm (mitattu pyöräliikkeessä).
Orbean Rise M20 sopivin L-koossa, ohjainkannatinta hiven pidentäen. Eli 70mm.
(Jos tästä yhtään apua kysyvälle..)
Edit. Siis toi mun Orbea sähkäri, vaan jos pitkäjalkaiselle kysyjälle apuja omaan mitoitukseensa.
Siis saa ylläpito poistaa, jos asiaton/väärällä osiolla.

tmee
28.06.2022, 18.39
Kävin testaa molempia koko liikkeen lähellä maastossa, niin kyllähän L koko tuntuu kivemmalta maastossa. XL tuntui kömpelöltä tuon jälkeen.

Nyt kun byrokratia menee läpi niin pääsen hakemaan golden sand värisen laufey H10 ajoon

tmee
28.06.2022, 18.45
Veikkaus hyvä, vaan poikkeuksin. Itse olen 188cm ja inseam 94cm (mitattu pyöräliikkeessä).
Orbean Rise M20 sopivin L-koossa, ohjainkannatinta hiven pidentäen. Eli 70mm.
(Jos tästä yhtään apua kysyvälle..)
Edit. Siis toi mun Orbea sähkäri, vaan jos pitkäjalkaiselle kysyjälle apuja omaan mitoitukseensa.
Siis saa ylläpito poistaa, jos asiaton/väärällä osiolla.

Liikkeessä tuosta koosta puhuttiin, niin jos tuo menee ahtaaksi, niin vakiostemmissä on varaa pidentää

Jone51
30.06.2022, 07.42
Mites nuo 2020 Occamin iskarin pituudet menikään eli pystyikö siihen laittaa 55mm strokella olevan iskarin huoletta? Ja oliko niin että uudemman mallin linkusto oli dimensioiltaan ja kinematiikaltaan sama? Eli mikä siinä LT occamissa olikaan muuttunut että sallii tuon 55mm iskarin? Tuntuu googlella löytyvän niin monenlaista tarinaa.

Jostain osui silmään että 55mm coil iskarit voisi ottaa sinne vaakaputken alaosaan kiinni, eli oliko tuo siinä 2022 rungossa muotoiltu jotenkin toisin.

Mietin siis Float X iskarin laittamista tuohon mutta 50, 52.5 vai 55mm mittaisena? Nykyinen siis perus Float DPS.

tmee
01.07.2022, 08.04
Laufey haettu ja kyllä tuo h10 maistui h30 jälkeen ja pienempi kokokin oli just sopiva

Vähän jäi kaivelemaan pyörän koonnin laatu. Ohjaustanko oli vinossa renkaaseen nähden, takajarrukahvan liike oli aika pitkä (tuntuma parani 20km lenkin aikana) ja etujarrulevy heittää 0,5mm, eli juuri sen verran että pitää ääntä ajossa, onko tuo heitto sitte ns. Toleransseissa?

Liikkeessä sanoivat että jos jarrut ei parane sisäänajolla, niin katsovat nuo kuntoon, mutta jarrulevyn kohtalo jäi vielä auki. Eipä tuo iso ongelma ole, mutta haluaisin että uudessa pyörässä kaikki olisi viimeisen päälle kunnossa.

Huomasin myös että voimansiirrossa naksahtaa joku äänekkäästi välillä kun polkaisee kunnolla, liekö sieltä joku jäännyt löysälle?

Jase
01.07.2022, 08.50
Mites nuo 2020 Occamin iskarin pituudet menikään eli pystyikö siihen laittaa 55mm strokella olevan iskarin huoletta? Ja oliko niin että uudemman mallin linkusto oli dimensioiltaan ja kinematiikaltaan sama? Eli mikä siinä LT occamissa olikaan muuttunut että sallii tuon 55mm iskarin? Tuntuu googlella löytyvän niin monenlaista tarinaa.

Jostain osui silmään että 55mm coil iskarit voisi ottaa sinne vaakaputken alaosaan kiinni, eli oliko tuo siinä 2022 rungossa muotoiltu jotenkin toisin.

Mietin siis Float X iskarin laittamista tuohon mutta 50, 52.5 vai 55mm mittaisena? Nykyinen siis perus Float DPS.

Occamin blue paperista (https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/blue-paper-occam-2020-en) löytyy mitä Orbea suosittelee

https://i.postimg.cc/QtRN41QY/Screenshot-from-2022-07-01-08-28-51.png

Tietääkseni se pikkuakseli ja linkku on ainakin muuttunut ja ilmeisesti rungon muotoa on vähän sheipattu että 55mm stroke mahtuu myös pienempiin runkoihin.

L ja XL rungoilla ei ongelmaa, S ja M rungoissakin periaatteessa voisi käyttää offset puslaa, jolla saisi 2mm lisää tilaa, mutta samalla tulee muuttaneeksi kinematiikkaa ja pysyykö se pusla sitten paikallaan samassa asennossa.

Jone51
02.07.2022, 11.17
Occamin blue paperista (https://www.orbea.com/fi-en/support/manuals/blue-paper-occam-2020-en) löytyy mitä Orbea suosittelee

https://i.postimg.cc/QtRN41QY/Screenshot-from-2022-07-01-08-28-51.png

Tietääkseni se pikkuakseli ja linkku on ainakin muuttunut ja ilmeisesti rungon muotoa on vähän sheipattu että 55mm stroke mahtuu myös pienempiin runkoihin.

L ja XL rungoilla ei ongelmaa, S ja M rungoissakin periaatteessa voisi käyttää offset puslaa, jolla saisi 2mm lisää tilaa, mutta samalla tulee muuttaneeksi kinematiikkaa ja pysyykö se pusla sitten paikallaan samassa asennossa.

Kiitos tiedosta, tuo tosiaan sulkee ainakin virallisesti oman M-koon rungon noiden pitempien iskareiden asentamisesta. En tosin tiedä viitataanko siinä LT:stä löytyvään coiliin jonka runko lienee ilma-iskaria isompi. Helpoin olis jos pystyisi kokeilemaan että mahtuuko tai sitten vaan tyytyä 50mm. Varmaan toki toi 52.5 välimalli vois mennä.

T33mupa
15.07.2022, 13.25
Reilun viikon kerkesi laufey h10 olla ajossa, kunnes naksunnan ja hetkeksi jumiutuneen vapaarattaan vuoksi vein liikkeesee. Tuomiona haljennut vapaaratas, nyt on maanantaista asti odoteltu uutta osaa. Saa nähdä milloin tuon saa ajoon. Saa nähdä mitä tämän kesän aikana vielä käy tämän ja ekan pyörän varastamisen jälkeen

KalleHermanni
15.07.2022, 16.11
Ööh.. T33mupa vai tmee.. eri henkilö vai sama. Menee jo yksinkertaisempi ihminen sekaisin tätä ketjua seuratessa..

T33mupa
17.07.2022, 10.32
Ööh.. T33mupa vai tmee.. eri henkilö vai sama. Menee jo yksinkertaisempi ihminen sekaisin tätä ketjua seuratessa..

Sama kaveri nimimerkkien takana. Tämä sattui vahingossa, kun joskus 10v sitten olin tehnyt ekan nimimerkin tänne ja tallentanut tuon kännykän selaimeen. Jossain vaiheessa tuon ja tein uuden nimimerkin ja tallensin tuon työkoneelle. Nyt kun aktivoiduin täällä maastopyörän hommaamisen jälkeen niin kirjoittelin sitten ristiin koneella ja kännykällä hetken ennenkuin huomasin mokan. Tmee jäi nyt pois käytöstä ja tällä nimimerkillä jatketaan.

Jone51
17.07.2022, 22.46
Kiitos tiedosta, tuo tosiaan sulkee ainakin virallisesti oman M-koon rungon noiden pitempien iskareiden asentamisesta. En tosin tiedä viitataanko siinä LT:stä löytyvään coiliin jonka runko lienee ilma-iskaria isompi. Helpoin olis jos pystyisi kokeilemaan että mahtuuko tai sitten vaan tyytyä 50mm. Varmaan toki toi 52.5 välimalli vois mennä.

Kokeilin eli ostin Float X 210x55 kun oli fillaritorilla näennäisesti halvalla. En tosin tajunnut että oem performance ja erikseen myytävä performance elite on toki erit eli oem:ssa ei ole ollenkaan low speed compression säätöä. No eipä ollut aiemmassa DPS:ssäkään eikä tässä kovin iso hintakaan ollut ajamattomasta iskarista.

Hyvä puoli tässä on että joustoa voi tosiaan lyhentää tällaisilla: https://rtech.fi/tuote/fox_80301798_kit_2022_floatx_25mm_spacer_quantify_ 10_5pri niin uskalsi ostaa :)

Ei tuo 55mm mitassa ota vielä M-koon runkoon kiinni, mutta aika olematon rako sinne taitaa jäädä, joku 1-2mm. Takuu tässä ainakin menee jos jotain rikkoutuu. Tää iskari oli uudesta H15 Risesta otettu, eli tune vois olla sama mitä nyky Occamissa samalla iskarilla. 0.6 in3 spaceri oli ainaki sisässä, ehkä ton spacer setinkin vois hommata että voi testailla.

Pohjaaminen on tässä tosi pehmeää jonkun uudenlaisen bottom
out bumperin johdosta, tätä tuli siis testattua kun tuota välystä katselin, eli saa aika lailla voimaa käyttää että tyhjänäkään saa aivan pohjaan.

T33mupa
18.07.2022, 12.14
Löytyykö keltään kokemusta miten orbean puolelta takuuasiat hoidetaan? Nyt on mennyt viikko kun liike pisti reklamaation tuosta haljenneesta vapaarattaasta ja mitään vastausta ei ole kuulunut orbealta uuden osan suhteen.

M A
22.07.2022, 09.48
Eikös tuossa oo oc1 kiekot? Itellä ainakin Shimanon napa, kyllä siihen vapaarattaita löytyy. Liikkeelle vaan painetta että laittavat kuntoon, muutaman kympin perusosa kuitenkin.

jolami
22.07.2022, 13.54
Riippuu mistä liikkeestä olet pyörän hommannut. Itsellä oli pyörä kolme kuukautta rungon vaihdossa. Olin yhteydessä suoraan Orbeaan ja sieltä luvattiin runko kahdessa viikossa liikkeeseen, kun sen tilaavat, mutta sitten tuli muuttujia. Sitten kun pyörä viimein tuli olisi pitänyt suorittaa täysimittainen tarkistus,mutta kun oli niin paljon patuotunutta polkemisintoa niin jäi päällispuoliseksi. Sitten paljastui kokoamisessa puutteita, iskarin alapäästä jäänyt holkit, ja rungosta tulppa.

M A
22.07.2022, 21.30
Runko on pakko tilata tehtaalta/pyörävalmistajalta, vapari on sekin mallikohtainen, mutta hankintapaikkoja on enemmän.

T33mupa
23.07.2022, 07.29
Eikös tuossa oo oc1 kiekot? Itellä ainakin Shimanon napa, kyllä siihen vapaarattaita löytyy. Liikkeelle vaan painetta että laittavat kuntoon, muutaman kympin perusosa kuitenkin.

Orbean napa jossa kiinni shimanon vapaaratas, tästä syystä shimano eväsi uuden vapaarattaan saamisen heiltä. Maahantuojan varastossa ei ollut myöskään ollut osaa, joten se tilattiin orbealta. Missään vaiheessa ei ole mietitty osan hommaamista muualta, ei edes nyt kun uusi osa on jo tulossa ilmaiseksi joten muualta hankittu osa kyllä saataisiin hyllyyn takaisin.

Löin hiukan painetta twitterin kautta kyselemällä orbealta mikä kestää. Siitä seurasi sitten ensin orbean selitysviesti, missä antoivat ymmärtää että hekin ihmettelivät miksi shimanon osa pitää saada heiltä. Maahantuoja selitti tämän jälkeen tuon ylläolevan kuvion, eli osaa kysyttiin eka shimanolta, sitten katsottiin maahantuojan varasto ja sitten tilattiin osa tehtaalta.

Vähän tässä jää maku että tehdään se minimi mitä tarvii tehdä, mutta yhtään ylimääräistä asiakaspalvelutyötä ei tehdä

T33mupa
19.08.2022, 14.26
huoh, pyörä haettu viikko sitten takuuhuollosta ja naksunta palasi. Menee vähän maku kun yli 2000€ pyörässä on jatkuvasti jotain. Kilsoja kuitenkin alle 200km kasassa....

Jpkainulainen
31.08.2022, 15.33
Täällä uusi M30 occamin omistaja hakenut ensikokemuksia pyörällä.

Aikaisemmat pyörät on olleet jekyll, foxy ja viimeisimpänä 2020 enduro (170/170mm). Joustoa on pitänyt löytyä ja trendin mukaisesti long low slack on ollut se juttu. Pyörälehtien testien mukaan nämä on olleet niitä todellisia do-it-all pyöriä niin ei ole tullut aikaisemmin kevyempiä testattuakaan. Ja toki onhan noilla tosiaan tullut ajeltua kaikki ajot niin poluilla, parkissa kuin endurokisoissa.

Alkuun Occamin "jyrkkä" keulakulma jännitti. Olihan eroa edelliseen pyörään lähes 3 astetta. Omat ajot on vielä melko aggressiivisia ja mm. stadin "jännäpaikat" on tavallisia lenkkikohteita.

Vaan kyllä veti leveään hymyyn suun kun occamilla päästeli menemään. Pääsihän niillä enskoillakin polulla, mutta kyllä tuollainen alle 14-kiloinen polkemistehokas 140 joustava on ihan eri pyörä. Tasaisillakin osuuksilla jaksaa pitää vauhtia ja saa niistäkin siten iloa irti eri tavalla. Toki myös rengastus tässä teki osansa. Alamäkiä ei kellon mukaan rytyytetä yhtä kovaa, mutta nekin tuntui oikeastaan vaan hauskemmalta, kun pyörä kannustaa muuttamaan suuntaa ja hyppäämään sen sijaan että paukuttaisi päin ja antaisi jousituksen tehdä työn.

Ainoastaan kaikista jyrkimmissä paikoissa täytyy ottaa vähän tarkemmin. Jousituksen rajat kyllä löytyi kun kivikon frisbeegolfkentän vieressä olevaa jyrkintä kalliota pommitti alas ja otti kunnon dropit tasaiselle. Perän sain hyvin säätöihin, keulaan joutuu lisäämään vielä spacerin, sen sain pari kertaa pohjaamaan 25% sagilla.

Nousut menee myös hienosti. Mielenkiintoisesti kaikista jyrkimmissä nousuissa pitkällä ja loivalla endurolla tosin pysyi keula helpommin maassa.

Keskiö tuntuu vähän matalalta ja polkemista sai ajoittaa aikaisempaa enemmän. Taidan harkita 5mm lyhempiä kampia. Pohdin myös keulan pidentämistä 150mm ensimmäisen alajalkahuollon yhteydessä, tällä saa keulan reservin lisäksi hitusen keskiötä ylös.

Samalla minun ensimmäinen orbea. Laatuvaikutelma ei poikkea edellisistä merkeistä.

jsuomi
01.09.2022, 10.19
Keskiö tuntuu vähän matalalta ja polkemista sai ajoittaa aikaisempaa enemmän. Taidan harkita 5mm lyhempiä kampia. Pohdin myös keulan pidentämistä 150mm ensimmäisen alajalkahuollon yhteydessä, tällä saa keulan reservin lisäksi hitusen keskiötä ylös.

Täällä 2020 Occam M30 Eagle XL-koossa ja samat tuntemukset. Aluksi kammet hakkasivat maahan jo ihan kuperaa kalliota ylös ajaessa. Helpotusta asiaan on tuonut pikkasen optimaalista isommat paineet jousessa (parin prosentin sagin muutoksella saa kuitenkin jo useamman millin) ja kampien vaihto 175->170 mm.

Olen miettinyt myös tuota jousituksen pidentämistä jos se sallisi hieman pienemmillä paineilla ajamisen. Keulalla nyt ei ole kovin isoa vaikutusta keskiön korkeuteen, laskeskelin (https://bikegeo.muha.cc/) että 10 mm pidemmällä haarukalla saa bb:tä ylös vain noin 3 mm ja siitäkiin se parikymmentä pinnaa katoaa vielä sagiin. Enemmän olisi vaikutusta jos tekisi tuosta käytännössä Occam LT:n laittamalla 210 x 55 mm jousen taakse, mikä toki kaipaisi kaveriksi sen pidemmän haarukankin samalla.

5 mm lyhyemmät kammetkaan näin 196 cm pitkänä ei sekään ole ollut mikään herkkuratkaisu. Pidemmät tuntuivat sopivan itselle paremmin ja lisäksi satulaa piti nostaa se sama 5 mm jotta polkimen ala-asennossa jalan asento on sama kuin pidemmällä kammella mikä taas muutti ihan oleellisesti ajoasentoa.

T33mupa
14.10.2022, 07.36
osaakos kukaan sanoa mikä shimanon vapaaratas löytyy h10 laufeysta? tietäisi vaan mitä vapaaratasta kannattaa välttää kuin ruttoa. reilu 300km alla pyörällä ja kaksi hiton vapaaratasta mennyt jo hajalle

kaakku
14.10.2022, 18.09
Onko siinä siis Shimanon napa vai mitä sää höpiset? Ei käy ristiin eri vapaarattaat eri napojen kanssa (tiettyjä todella harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta).

T33mupa
17.10.2022, 07.36
Onko siinä siis Shimanon napa vai mitä sää höpiset? Ei käy ristiin eri vapaarattaat eri napojen kanssa (tiettyjä todella harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta).
Orbean napa, johon sopii shimanoon vapaaratas. Vapaarattaista ei mulla mitään hajua/kokemusta vielä, joten voi tulla tyhmääkin kommenttia täältä päin... Pyöräliike kommentoi aikaisemmin että pysty vaihtamaan laadukkaamman vapaarattaan, mutta eipä ollut puhetta pitääkö vaihtaa muutakin osaa samalla

kaakku
17.10.2022, 13.18
Pääsääntöisesti navoilla on omat vapaarattaan rungonsa. Eli ei voi vaihtaa valmistajien kesken. Jos lähdetään koko napaa vaihtamaan, vaatii se koko kiekon purkamisen, pinnojen mittauksen (+tietty ne uudet pinnat) ja uudelleenkasauksen. Yleensä ei kannata.

Mikä sulla on mennyt rikki siitä vapaarattaasta? Kynnet vai laakerit vai onko koko runko haljennut?

Kanuuna
17.10.2022, 16.18
Eiköhän tässä nyt tarkoiteta, että vaparin ”malli” on Shimppa (HG tai Microspline) eikä Sramin XD? Vai? Valmistajia näille ”malleille” löytyy hurumykke.

T33mupa
18.10.2022, 07.46
Pääsääntöisesti navoilla on omat vapaarattaan rungonsa. Eli ei voi vaihtaa valmistajien kesken. Jos lähdetään koko napaa vaihtamaan, vaatii se koko kiekon purkamisen, pinnojen mittauksen (+tietty ne uudet pinnat) ja uudelleenkasauksen. Yleensä ei kannata.

Mikä sulla on mennyt rikki siitä vapaarattaasta? Kynnet vai laakerit vai onko koko runko haljennut?

ekalla kerralla oli runko haljennut, nyt tutkitaan onko vika sit hammasrattaissa. Sopivasti oli eilen orbean edustaja tulossa käymään kun tiputin pyörän huoltoon :D

M A
18.10.2022, 21.43
On kyllä merkillisen huono tuuri. Mun pyörässä normi shimano napa eikä ollut mitään ongelmia. Tää vuos mennyt eri kiekoilla muista syistä.

AnteroV
18.11.2022, 19.28
Täällä uusi M30 occamin omistaja hakenut ensikokemuksia pyörällä.

Aikaisemmat pyörät on olleet jekyll, foxy ja viimeisimpänä 2020 enduro (170/170mm). Joustoa on pitänyt löytyä ja trendin mukaisesti long low slack on ollut se juttu. Pyörälehtien testien mukaan nämä on olleet niitä todellisia do-it-all pyöriä niin ei ole tullut aikaisemmin kevyempiä testattuakaan. Ja toki onhan noilla tosiaan tullut ajeltua kaikki ajot niin poluilla, parkissa kuin endurokisoissa.

Alkuun Occamin "jyrkkä" keulakulma jännitti. Olihan eroa edelliseen pyörään lähes 3 astetta. Omat ajot on vielä melko aggressiivisia ja mm. stadin "jännäpaikat" on tavallisia lenkkikohteita.

Vaan kyllä veti leveään hymyyn suun kun occamilla päästeli menemään. Pääsihän niillä enskoillakin polulla, mutta kyllä tuollainen alle 14-kiloinen polkemistehokas 140 joustava on ihan eri pyörä. Tasaisillakin osuuksilla jaksaa pitää vauhtia ja saa niistäkin siten iloa irti eri tavalla. Toki myös rengastus tässä teki osansa. Alamäkiä ei kellon mukaan rytyytetä yhtä kovaa, mutta nekin tuntui oikeastaan vaan hauskemmalta, kun pyörä kannustaa muuttamaan suuntaa ja hyppäämään sen sijaan että paukuttaisi päin ja antaisi jousituksen tehdä työn.

Ainoastaan kaikista jyrkimmissä paikoissa täytyy ottaa vähän tarkemmin. Jousituksen rajat kyllä löytyi kun kivikon frisbeegolfkentän vieressä olevaa jyrkintä kalliota pommitti alas ja otti kunnon dropit tasaiselle. Perän sain hyvin säätöihin, keulaan joutuu lisäämään vielä spacerin, sen sain pari kertaa pohjaamaan 25% sagilla.

Nousut menee myös hienosti. Mielenkiintoisesti kaikista jyrkimmissä nousuissa pitkällä ja loivalla endurolla tosin pysyi keula helpommin maassa.

Samalla minun ensimmäinen orbea. Laatuvaikutelma ei poikkea edellisistä merkeistä.

Ootko käynyt parkeissa vielä pommittelemassa? Iteltä löytyy Laufey ja Rallon. Mietin tosta Laufeusta luopumista ja tilalle joku about 140 joustava täpäri polkuajoon. Rallon on lähinnä parkkiin jota tulee ehkä 30% kaikista ajoista niin tuumin josko tommonen ajaisi senkin asian ja pystyisi elämään yhden pyörän taktiikalla. Omat parkkiajot kun ei edes mitään kovin hurjia ole. Lähinnä ehkä keulakulma + muu jännitys momentti mietityttää =)

Jpkainulainen
18.11.2022, 22.12
Ootko käynyt parkeissa vielä pommittelemassa? Iteltä löytyy Laufey ja Rallon. Mietin tosta Laufeusta luopumista ja tilalle joku about 140 joustava täpäri polkuajoon. Rallon on lähinnä parkkiin jota tulee ehkä 30% kaikista ajoista niin tuumin josko tommonen ajaisi senkin asian ja pystyisi elämään yhden pyörän taktiikalla. Omat parkkiajot kun ei edes mitään kovin hurjia ole. Lähinnä ehkä keulakulma + muu jännitys momentti mietityttää =)Nää on aina vähän vaikeita kysymyksiä vastata mitään absoluuttista. Kyllähän tuolla parkissa pärjää, mutta on se Rallon siellä enemmän kotonaan. Riippuu myös niin ajosta ja myös parkista, erityisesti kivikkorytyytyksessä kyllä huomaa että kyseessä on kevyempi trail pyörä. Tietysti tuosta on sitten vielä LT malli, jossa sentti lisää joustoa.

Mutta kaikenkaikkiaan, monenlaisia pyöriä dc jäykkäperästä kaikista järeimpiin enduropyöriin omistaneena ja poluilla, parkissa sekä enskakisoissa ajaneena, tuollainen 140-150mm joustava kevyehkö trailipyörä n. 65 asteen keulakulmalla on mulle se paras kompromissi jolloin pärjää yhden pyörän taktiikalla.

Kiekot ja rengastus tekee älyttömän paljon. Saa kaksi pyörää lähes yhden hinnalla, kun on erikseen kevyt rullaavampi setti polulle ja raskaampi tahmea setti parkkiin.

AnteroV
19.11.2022, 17.37
Nää on aina vähän vaikeita kysymyksiä vastata mitään absoluuttista. Kyllähän tuolla parkissa pärjää, mutta on se Rallon siellä enemmän kotonaan. Riippuu myös niin ajosta ja myös parkista, erityisesti kivikkorytyytyksessä kyllä huomaa että kyseessä on kevyempi trail pyörä. Tietysti tuosta on sitten vielä LT malli, jossa sentti lisää joustoa.

Mutta kaikenkaikkiaan, monenlaisia pyöriä dc jäykkäperästä kaikista järeimpiin enduropyöriin omistaneena ja poluilla, parkissa sekä enskakisoissa ajaneena, tuollainen 140-150mm joustava kevyehkö trailipyörä n. 65 asteen keulakulmalla on mulle se paras kompromissi jolloin pärjää yhden pyörän taktiikalla.

Kiekot ja rengastus tekee älyttömän paljon. Saa kaksi pyörää lähes yhden hinnalla, kun on erikseen kevyt rullaavampi setti polulle ja raskaampi tahmea setti parkkiin.

Joo eihän noihin oikein yksiselitteistä vastausta taida ollakkaan. Oikea tankomies ajelee parkissa vaikka täysjäykällä =D Pitää vilkasta toi LT malli. Kävin tänään ihan testimielessä polkulenkillä tolla Rallonilla ja onhan se kyllä aika poljettava vehje sekin. Varsinkin kun täällä etelässä polut on tota juurakko-kivikko rytyä. Vähän överiähän sillä toki on poluilla ajella.

mhh
28.11.2022, 18.10
Olisi uuden pyörän hankinta edessä ja pitkän pohdinnan jälkeen pyöräksi olisi valikoitumassa laufey h30. Koko kuitenkin mietityttää. Itsellä pitutta 167 ja taulukon mukaan menisi m koko. Nyt alla orbea mx koossa m ja tuntuu, että voisi olla kokoa pienempikin. Kokeilemaan ei pääse, joten osaisiko joku laufeystä kokemusta omaava sanoa kannattaako s vai m koko?

Vispe
28.11.2022, 19.10
Suoraan pituuden puolesta sanoisin että ennemmin S. Meiltä löytyy M koon Laufey demopyöränä, tilaa testiin kotipoluille ja jos tuntuu yhtään suurelta niin S on passeli https://www.bikeshop.fi/Orbea-testipyorat/ekauppa/pORBEATESTIMTB/

-Visa, www.bikeshop.fi

M A
29.11.2022, 12.27
Mä oon 166 ja suhteessa pitkäselkäinen pituuteen nähden. Omistan S-kokoisen Laufeyn ja oon ajellut jonkin verran M-kokoisella occamilla. Occamin ostaisin ehdottomasti nyt M kokoisena, Laufeytä en M:nä ole hetkeen ajanut. Testailin ennen pyörän ostoa M-kokoista laufeytä joka tuntui silloin selkeästi liian isolta. Nyt kun on oppinut ajamaan niin saattaisin harkita M:ää, ainakaan Occami ei tuntunut yhtään liian isolta. Toisaalta S on tuntunut oikein passelilta sekalaiseen polkuajoon ja pienimuotoiseen hyppimiseenkin.

Toki sentin pari pidemmällä stemmillä voisi S:ää pidentää, M:n lyhentäminen onkin sitten vaikeampaa, joten pienempi on aina turvallisempi valinta. Ei tuo M lopulta erityisen pitkä kuitenkaan ole. Suurin haitta itselle persjalkaisena on rungon korkeuden kasvu. Itselle 150mm dropperi on aavistuksen liian pitkä M-kokoisessa, mutta S:n voisi mennä pidempikin kuin 150mm (nyt käytössä alkuperäinen 125mm). Eikös uudemmissa tuota pituutta voi kuitenkin tarvittaessa säätää alaspäin?

T33mupa
29.11.2022, 12.57
mulle olisi pituuden puolesta XL kokoinen laufey oikea ja sillä tulikin (h30) alkukesästä ajettua. Pöllimisen jälkeen kävin koeajamassa H10 L-kokoisena ja samalla join H30 XL-koossa vertailun vuoksi. Pituus siis menee 0,5cm yli orbean suosituksesta L kokoon, mutta omaan käyttöön tuo L-koko on parempi. Onneks siis myymälässä ei sattunut olemaan XL kokoista H10 tuolloin :D

stumpe
29.11.2022, 15.24
^^aika hävytöntä olisi laittaa Laufeyn tyyppiseen pyörään 60-70mm stemmi, mutta makunsa kullakin.

mhh
30.11.2022, 21.30
Laufey lähti tilaukseen s koossa, kun sai vielä black friday alennuksella. Toivotaan, ettei kovin pahasti mennyt metsään. Kiitos kaikille vastauksista!

Mahlis
09.01.2023, 11.11
Pakko kysellä ja puida vähän kokoasiaa. Olen nyt pitkällisen pähkäilyn tuloksena päätymässä hankkimaan Occam H20 LT:n, ja kävinkin paikallisessa liikkeessä vähän koeistumassa ja ottamassa pihatyypit, mutta siellä ei ollut tuota H20 LT mallia kuin XL koossa, ja L kokoa piti testata normi H30 mallilla. Olen itse noin 181cm pitkä, inseam on 88cm ja kädetkin on melko ulottuvat. Kroppaan suhteutettuna pitkähköistä raajoista johtuen useimmiten olen aina sinne isompaan päin kallellaan, kun katsoo taulukoita ja valmistajan suosituksia. Monesti jos ottaisi sokeasti vain koko vartalon pituuden perusteella suositellun koon, olisi se auttamattomasti pieni.
Joten, testasin ensin sitä XL runkoista LT mallia, ja yllätyin, että sehän tuntui melko sopivalta, mutta en tiedä miten paljon takaraivossa sekoitti tietoisuus siitä, että juuri tuo XL kokoinen yksilö on ainut kappale koko myymälässä, jolloin aivot saattavat tiedostamattaankin vakuutella, että tämähän on sopiva kun ei muuta ole saatavilla (toki muista suomen liikkeistä kyllä on tuota H20 LT mallia L-koossa vielä saatavilla). XL:n jälkeen hyppäsin L kokoisen H30 mallin selkään ja se tuntui jotenkin yllättävän lyhyeltä ja muutenkin aika napakan kokoiselta.
Kuitenkin, Orbea itse suosittelee L-kokoa 185 pituuteen asti, mutta XL-kokoa 180cm pituudesta ylöspäin, eli jonkun verran on overlappia suosituksissa ja menisin kyllä ihan valmistajankin suositusten mukaan juuri tuohon väliin, molemmat varmasti sopivat. Mutta nyt kun olen tihrustanut geo-taulukoita ahdistumiseen asti, niin alan olla todella epäileväinen, että onko se XL kuitenkin sitten vähän turhan jyrä mun mitoille, olisiko se L kuitenkin kivempi, kun pyörän pohjimmainen luonnekin kannustaa leikkisämpään ja näppärämpään ajoon, joten isomman rungon tuoma pitempi akseliväli ja pitempi ohjaamo ja sitä myöten hieman vakaampi ja rauhallisempi käytös hieman taistelee pyörän perusluonnetta vastaan.
Ajot tulisi itsellä olemaan suurimmalta osin Salpausselän mäkien ja polkujen koluamista ylös ja alas ja sekalaista metsäajoa, mutta ajatuksissa olisi myös joskus viikonloppuisin viedä pyörä bike parkkiin mäenlaskuun.

Näin pahasti kun on kahden koon välissä, niin nämähän on sitten enemmän fiilis- ja perstuntumajuttuja, mutta olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia, että onko täällä kenelläkään muulla ollut suunnilleen samoilla mitoilla vaikeuksia päättää tuota kokoa? Pakko se on käydä varmaan uudestaan siellä liikkeessä ja ottaa kylmiltään ensin se L-koko testiin ja sitten vasta se XL. Sen verran kallis hankinta kuitenkin kyseessä, että haluaisi, ettei se kokovalinta nyt ainakaan jäisi jälkikäteen harmittamaan, ja ei hirveästi huvittaisi alkaa stemmien tai tolppien kanssa puljaamaan kauhean paljoa, että saa pyörän sopivaksi.

Kiitos jo etukäteen!

T33mupa
09.01.2023, 20.26
Pakko kysellä ja puida vähän kokoasiaa. Olen nyt pitkällisen pähkäilyn tuloksena päätymässä hankkimaan Occam H20 LT:n, ja kävinkin paikallisessa liikkeessä vähän koeistumassa ja ottamassa pihatyypit, mutta siellä ei ollut tuota H20 LT mallia kuin XL koossa, ja L kokoa piti testata normi H30 mallilla. Olen itse noin 181cm pitkä, inseam on 88cm ja kädetkin on melko ulottuvat. Kroppaan suhteutettuna pitkähköistä raajoista johtuen useimmiten olen aina sinne isompaan päin kallellaan, kun katsoo taulukoita ja valmistajan suosituksia. Monesti jos ottaisi sokeasti vain koko vartalon pituuden perusteella suositellun koon, olisi se auttamattomasti pieni.
Joten, testasin ensin sitä XL runkoista LT mallia, ja yllätyin, että sehän tuntui melko sopivalta, mutta en tiedä miten paljon takaraivossa sekoitti tietoisuus siitä, että juuri tuo XL kokoinen yksilö on ainut kappale koko myymälässä, jolloin aivot saattavat tiedostamattaankin vakuutella, että tämähän on sopiva kun ei muuta ole saatavilla (toki muista suomen liikkeistä kyllä on tuota H20 LT mallia L-koossa vielä saatavilla). XL:n jälkeen hyppäsin L kokoisen H30 mallin selkään ja se tuntui jotenkin yllättävän lyhyeltä ja muutenkin aika napakan kokoiselta.
Kuitenkin, Orbea itse suosittelee L-kokoa 185 pituuteen asti, mutta XL-kokoa 180cm pituudesta ylöspäin, eli jonkun verran on overlappia suosituksissa ja menisin kyllä ihan valmistajankin suositusten mukaan juuri tuohon väliin, molemmat varmasti sopivat. Mutta nyt kun olen tihrustanut geo-taulukoita ahdistumiseen asti, niin alan olla todella epäileväinen, että onko se XL kuitenkin sitten vähän turhan jyrä mun mitoille, olisiko se L kuitenkin kivempi, kun pyörän pohjimmainen luonnekin kannustaa leikkisämpään ja näppärämpään ajoon, joten isomman rungon tuoma pitempi akseliväli ja pitempi ohjaamo ja sitä myöten hieman vakaampi ja rauhallisempi käytös hieman taistelee pyörän perusluonnetta vastaan.
Ajot tulisi itsellä olemaan suurimmalta osin Salpausselän mäkien ja polkujen koluamista ylös ja alas ja sekalaista metsäajoa, mutta ajatuksissa olisi myös joskus viikonloppuisin viedä pyörä bike parkkiin mäenlaskuun.

Näin pahasti kun on kahden koon välissä, niin nämähän on sitten enemmän fiilis- ja perstuntumajuttuja, mutta olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia, että onko täällä kenelläkään muulla ollut suunnilleen samoilla mitoilla vaikeuksia päättää tuota kokoa? Pakko se on käydä varmaan uudestaan siellä liikkeessä ja ottaa kylmiltään ensin se L-koko testiin ja sitten vasta se XL. Sen verran kallis hankinta kuitenkin kyseessä, että haluaisi, ettei se kokovalinta nyt ainakaan jäisi jälkikäteen harmittamaan, ja ei hirveästi huvittaisi alkaa stemmien tai tolppien kanssa puljaamaan kauhean paljoa, että saa pyörän sopivaksi.

Kiitos jo etukäteen!

Mulla oli vajaa vuosi sitten alkuun laufey XL koossa jonka ostin taulukon suositusten mukaan kun pituutta on 186,5cm. Tuo sitten ryöstettiin ja uutta katsoessa koeajoin L kokoisen laufeyn ja vaikka oli taulukon mukaan 1,5cm liian pitkä tohon niin heti tuntui paremmalta tuo koko [emoji28]

Ajelen kanssa salppurin poluilla ja noista kahdesta XL tuntuu kömpelöltä paikoitellen L kokoon verrattuna. L koon koeajon jälkeen tuntui että isommalla koolla joutui kurottelemaan ohjaustangolle.

Kertaakaan ei ole harmittanut että tuli tilaisius vaihtaa pienempään kokoon suositusten vastaisesti [emoji41]

Sambolo
09.01.2023, 21.45
Out of the box, hommaa joku muu pyörä :)

kh74
09.01.2023, 22.52
Kuitenkin, Orbea itse suosittelee L-kokoa 185 pituuteen asti, mutta XL-kokoa 180cm pituudesta ylöspäin, eli jonkun verran on overlappia suosituksissa ja menisin kyllä ihan valmistajankin suositusten mukaan juuri tuohon väliin, molemmat varmasti sopivat.

Jotkut Orbean pyörät tuntuu aika lyhyiltä pituussuosituksiin. Tytöllekin ostettiin M-koko Almasta vaikka niin piti olla selviö että S on sopiva koska kokotaulukon puolivälin alapuolella.

Omaan silmään näytti S aika pieneltä kun tyttö koeajoi ja itsekin hän piti M kokoa sopivampana. Ostettiin koeajon ja tuntuman eikä valmistajan läpysköiden perusteella.

Antza44
10.01.2023, 07.56

Kiitos jo etukäteen!Sanosin, että menet XL koolla pieleen. Itse testasin L kokoista Occam LTD.tä 2.5 vuotta sitten viikonlopun Tiirismaan maastoissa. Itse olen 180.5cm ja haaramitta 87cm luokkaa. En muista varmasti, mutta olisikohan silloin Occamissa ollut 50mm stemmi ja koitin myös 60mm, mutta kyllä se meni överiksi.

Occamissa oli jyrkin satulakulma mitä olin siihen mennessä pyöriä ajanut, niin aluksi tuo penkistä ajoasento saattoi tuntua lyhyeltä, mikä on yleistä näissä modernin geometrian pyörissä, jos niihin ei ole tottunut, mutta nyt ei paluuta ole. Putkelta on silti tilaa ajaa reilusti.
Occami sinänsä tuntui oikein hyvältä, mutta sitten Canyon julkaisi 29 Spectralin ja se oli juuri mitä olin hakenut lähinnä vielä akressiivisempi keulakulma ja sentti lisää joustoa Occamiin verrattuna. Spectral tuntui kyllä muistinvaraisesti selkeästi enemmän vauhtiakerjäävältä alamäkeen mentäessä.

Tuota ennen ajoin L kokoisella Trekin Full Stachella 140/130 29+ jossa keulakulma 66,5 luokkaa, niin jotenkin Occam oli vaan liian lähellä tuota.

Occam näyttää olevan nykyään 55mm stemmillä ja 780 tangolla ja noilla komponenteilla geometria laskurin mukaan antaa jopa pidemmän ohjaamon, kuin L kokoinen Spectralini 40mm stemmillään.
Tallista löytyy myö Giantin enska sähköjyrä Reing e+ L joka on sekin hyvin saman kokoinen. Tosin tässä saa penkin vielä paljon edemmäs, kuin Spectralissa jyrkemmästä satulakulmasta johtuen.

Mitkään näistä ei ole pieniä L kokoisia ja itse tykkään kyllä omilla mittasuhteillani L kokoisista, mutta tuota Occamin XL kokoa tai muutakaan yhtä isoa pyörää en ostaisi.

Läskinä on M kokoinen Dude, mutta se onkin pidemmällä stemmillä kompensoitu L kokoja vastaavaksi.

Lisäksi Occamin jyrkähkö keulakulma sallii tarvittaessa stemmin pidentämistä tuosta 55mm ohjauksen liikaa kärsimättä, joten jos nyt jostain syystä tuntuisi L pieneltä on varaa ohjaamoa pidentää joka on varmasti parempiratkaisu, kuin yli iso XL runko.

Mahlis
10.01.2023, 09.45
Out of the box, hommaa joku muu pyörä :)

Haha, onhan tuossa ollut pyörää jos jonkinlaista kiikarissa. Toinen mikä on ollut puntarissa on tuossa ylempänäkin mainittu Spectral 29, ja vielä sekin kieltämättä vähän tuossa polttelisi. Alumiinirunkoisen Occam H20 LT:n hinnalla saisi Spectralin hiilikuituisena (CF 7), muut speksit melkolailla samaa tasoa noissa hinnoissa ja malleissa (budjetti alle 4000e), joten hyvin tasoissa ovat. Suurimmat erot runkomateriaalia lukuunottamatta sitten geometrioissa, mihin suuntaan haluaa painottaa. Kiinnostaisi Spectralin loivempi keulakulma ja muutenkin hieman kovempaan menoon soveltuva luonne, mutta ollakseni rehellinen, niin valtaosa ajoista kuitenkin on tuota vaihtelevaa Salpausselän polkujen kyntämistä ylös alas ja tasaisella, ja pitempiäkin lenkkejä tulee toisinaan tehtyä. Bike park vierailut on lähinnä sitten osastoa silloin tällöin joku kiva kesäviikonloppu, niin siinä kohtaa varmasti menee tuo pitempijoustoinen Occamikin oikein hienosti, joten ehkä ketterämmän ja aavistuksen jyrkemmän geon painottaminen tällä ajoprofiililla on järkeenkäypää. Tosin, mistäs sen tietää, jos hommaisi Spectralin, niin tulisiko sitä ihan vaan sen takia mentyä herkemmin sinne hissirinteisiinkin rymistelemään.
Yksi mikä puoltaa Occamin suuntaan, on myös ihan vaan se, että sen saisi täältä Suomesta kivijalasta haettua vaikka heti, siinäkin on oma koukkunsa. Olisi kiva tukea Suomalaisia pyöräkauppoja, mutta nämä on näitä pieniä nyansseja.

Kiitos muillekin vastauksista, alkaa vaikuttaa siltä, että kyllä se tuossa Occamissa varmasti olisi se L-koko mikä olisi sopiva. Ehkä tuossa viikonlopun parkkipaikka testailussa hieman vääristi tuntemuksia se, kun testasin ensin sitä XL:ää ja vasta sitten L-kokoa, ja tietoisuus siitä, että kyseisessä liikkeessä ei tuota haluamaani LT mallia ollut kuin XL-koossa jäljellä, niin sitä herkästi alkaa vakuuttelemaan alitajuisesti, että kyllähän tämä sopii ja täysin objektiivinen tarkastelu vähän värittyy. Kai se on käytävä vielä uudestaan uusin silmin ja persein koeistumassa. Kyllähän se tuollaisessa ketterässä trailitäpärissä on hyvä, että runkokoko on mieluummin napakka kuin vähän isomman puoleinen, ettei mene tosiaan kömpelöksi pyörän käsittely.
Jos XL tuntuisi pienen ajan tutustumisen jälkeen isolta, niin 50mm stemmistä ei kauheasti saa enää lyhyemmäksi ja satulaakaan ei saa hirveästi eteenpäin ja silti se runko on edelleen iso. Ehkä sitä sen L-koon kanssa pärjää paremmin ja pienillä stemmin, tangon ja satulan säädöillä saanee sopivaksi jos vakio setupissa tuntuu edes ahtaalta.

Antza44
10.01.2023, 10.54
Haha, onhan tuossa ollut pyörää jos jonkinlaista kiikarissa. Toinen mikä on ollut puntarissa on tuossa ylempänäkin mainittu Spectral 29, ja vielä sekin kieltämättä vähän tuossa polttelisi. Alumiinirunkoisen Occam H20 LT:n hinnalla saisi Spectralin hiilikuituisena (CF 7), muut speksit melkolailla samaa tasoa noissa hinnoissa ja malleissa (budjetti alle 4000e), joten hyvin tasoissa ovat. Suurimmat erot runkomateriaalia lukuunottamatta sitten geometrioissa, mihin suuntaan haluaa painottaa. Kiinnostaisi Spectralin loivempi keulakulma ja muutenkin hieman kovempaan menoon soveltuva luonne, mutta ollakseni rehellinen, niin valtaosa ajoista kuitenkin on tuota vaihtelevaa Salpausselän polkujen kyntämistä ylös alas ja tasaisella, ja pitempiäkin lenkkejä tulee toisinaan tehtyä. Bike park vierailut on lähinnä sitten osastoa silloin tällöin joku kiva kesäviikonloppu, niin siinä kohtaa varmasti menee tuo pitempijoustoinen Occamikin oikein hienosti, joten ehkä ketterämmän ja aavistuksen jyrkemmän geon painottaminen tällä ajoprofiililla on järkeenkäypää. Tosin, mistäs sen tietää, jos hommaisi Spectralin, niin tulisiko sitä ihan vaan sen takia mentyä herkemmin sinne hissirinteisiinkin rymistelemään.
Yksi mikä puoltaa Occamin suuntaan, on myös ihan vaan se, että sen saisi täältä Suomesta kivijalasta haettua vaikka heti, siinäkin on oma koukkunsa. Olisi kiva tukea Suomalaisia pyöräkauppoja, mutta nämä on näitä pieniä nyansseja.

Kiitos muillekin vastauksista, alkaa vaikuttaa siltä, että kyllä se tuossa Occamissa varmasti olisi se L-koko mikä olisi sopiva. Ehkä tuossa viikonlopun parkkipaikka testailussa hieman vääristi tuntemuksia se, kun testasin ensin sitä XL:ää ja vasta sitten L-kokoa, ja tietoisuus siitä, että kyseisessä liikkeessä ei tuota haluamaani LT mallia ollut kuin XL-koossa jäljellä, niin sitä herkästi alkaa vakuuttelemaan alitajuisesti, että kyllähän tämä sopii ja täysin objektiivinen tarkastelu vähän värittyy. Kai se on käytävä vielä uudestaan uusin silmin ja persein koeistumassa. Kyllähän se tuollaisessa ketterässä trailitäpärissä on hyvä, että runkokoko on mieluummin napakka kuin vähän isomman puoleinen, ettei mene tosiaan kömpelöksi pyörän käsittely.
Jos XL tuntuisi pienen ajan tutustumisen jälkeen isolta, niin 50mm stemmistä ei kauheasti saa enää lyhyemmäksi ja satulaakaan ei saa hirveästi eteenpäin ja silti se runko on edelleen iso. Ehkä sitä sen L-koon kanssa pärjää paremmin ja pienillä stemmin, tangon ja satulan säädöillä saanee sopivaksi jos vakio setupissa tuntuu edes ahtaalta.

Itsellä 29 Spectral ihan lenkkipyöränä salpausselän poluilla. Tuo on hyvinkin tehokas poljettava joustomatkasta huolimatta. Alle jotkun nopehkot renkaat vaan. Oma suosikki vanha Forekastes 2.6", niillä ajaa Tiirismaan enskapolutkin hienosti ja on kiva ajella ylöskin. Esim tuo 140/130 joustava trekki on huomattavan enemmän keinuhevonen, kuin tuo 160/150 Spectral.
Se on melkein sitten laitettava joku moderni 100-130mm joustava, jos haluaa enempi tehokkuutta ja XC suuntaan. Uudemmissa kuitusissa Spectraleissa on aika paljon ollut keskion korkkaamisia. Itsellä ekaa erää ja ei ainakaan vielä ole irti. Tosin kaikkea muuta onkin mahtunut joka kyllä puoltaa ns laadukkaiden kivijalka merkkien puoleen. On se reklamointi vaan helpompaa. Toki XTR vipu vaihdettiin juuri takuuna Lahden PP huollossa Canyonin pyynnöstä ja saattaapi olla, että heistä tulee virallinen huoltoliikekkin.

Sambolo
10.01.2023, 22.47
Onpas isot erot satulaputkien pituuksissa kokoje välillä occamissa, muuten suht pieniä, xl öpaut kaikki mitat pienemmät(sitä satulaputkea lukuunottamatta) kun evolinkin L koossa jolla ite ajelen tyytyväisenä reilu 180 senttisenä, voisin kyllä ajaa pienemmälläkin. Niitäkin muuten varmaa tarjolla vielä. Kaikkien testien ym mukaan spectral olis tosi moni käyttöinen ja tehokas poljettava, tuski silläkään huti menee.

Mahlis
12.01.2023, 08.34
Joo, aika iso hyppäys on satulaputkissa L koosta XL kokoon. Stackissa ja Reachissa erot on parin sentin molemmin puolin. Se mainittakoon, että XL-koossa kun testailin, niin hissitolppa oli rungosta noin 3cm ulkona ja kun nosti hissin ihan ylös asti, oli satulan korkeus selvästi liian korkea jopa minun jaloilleni. Varmaan riittäisi, kun laskisi tolpan niin alas runkoon kuin mahtuu, niin olisi varmaan jo melko sopiva. L-koossa tolppa oli ehkä pari senttiä rungosta ulkona ja kun ojensi satulan ylös asti, niin oli ehkä aavistuksen lyhyt, tai juuri ja juuri sopiva, mutta satulasta poljettaessa olisin kaivannut vielä ratkaisevat sentit lisää mittaa, niin saisi paremmin voimaa polkimille. Sitä jäinkin aprikoimaan, että jos tuossa L-koossa nousee satula taivaisiin, että saa pitkille jaloilleni sopivaksi, niin riiteleekö jo vähän liikaa pyörän geometrian kanssa. Mutta toisaalta, XL-rungossa puolestaan pitäisi vetää tolppa ihan pohjaan ja ehkä sittenkin 170mm hissitolppa jää ihan siihen rajoille, että onko liian korkealla. Äh, onpas hankalaa nyt tämä :D.
Geometrygeeksin vertailutyökalulla kun katselin Occamin XL ja L kokoja sekä Spectralin L kokoa, niin Spectral olisi näiden Occamin koeistumiskokemuksien pohjalta aika täydellisesti juuri tuossa välissä mitoiltaan. Ei tämä nyt yhtään ole helpottunut tämä pähkäily! No, jos sitä viikonloppuna vaikka ehtisi taas käymään tuolla paikallisessa liikkeessä testailemassa, josko se vähän vielä selventäisi fiiliksiä ja tuntemuksia.

Ja ettei vaan liian helppoa olisi, niin huomasinpas tuossa, että Bikesterissä on aikamoiset alet nyt meneillään, sieltä saisi hiilikuituista Occam M30 LT mallia halvemmalla kuin mitä alumiinisen H20 LT mallin listahinta on.. Kilpailee jo hiilikuituisen Spectralin kanssa hinnassaan. Olin ajatellut, että jos Occamiin päädyn, niin haen sen alumiinisen H20 LT mallin jostain kivijalasta, mutta jos tuohon hintaan saa jo hyvin speksattua kuitua nettikaupasta niin perhana.

Antza44
12.01.2023, 11.03
Joo, aika iso hyppäys on satulaputkissa L koosta XL kokoon. Stackissa ja Reachissa erot on parin sentin molemmin puolin. Se mainittakoon, että XL-koossa kun testailin, niin hissitolppa oli rungosta noin 3cm ulkona ja kun nosti hissin ihan ylös asti, oli satulan korkeus selvästi liian korkea jopa minun jaloilleni. Varmaan riittäisi, kun laskisi tolpan niin alas runkoon kuin mahtuu, niin olisi varmaan jo melko sopiva. L-koossa tolppa oli ehkä pari senttiä rungosta ulkona ja kun ojensi satulan ylös asti, niin oli ehkä aavistuksen lyhyt, tai juuri ja juuri sopiva, mutta satulasta poljettaessa olisin kaivannut vielä ratkaisevat sentit lisää mittaa, niin saisi paremmin voimaa polkimille. Sitä jäinkin aprikoimaan, että jos tuossa L-koossa nousee satula taivaisiin, että saa pitkille jaloilleni sopivaksi, niin riiteleekö jo vähän liikaa pyörän geometrian kanssa. Mutta toisaalta, XL-rungossa puolestaan pitäisi vetää tolppa ihan pohjaan ja ehkä sittenkin 170mm hissitolppa jää ihan siihen rajoille, että onko liian korkealla. Äh, onpas hankalaa nyt tämä :D.
Geometrygeeksin vertailutyökalulla kun katselin Occamin XL ja L kokoja sekä Spectralin L kokoa, niin Spectral olisi näiden Occamin koeistumiskokemuksien pohjalta aika täydellisesti juuri tuossa välissä mitoiltaan. Ei tämä nyt yhtään ole helpottunut tämä pähkäily! No, jos sitä viikonloppuna vaikka ehtisi taas käymään tuolla paikallisessa liikkeessä testailemassa, josko se vähän vielä selventäisi fiiliksiä ja tuntemuksia.

Ja ettei vaan liian helppoa olisi, niin huomasinpas tuossa, että Bikesterissä on aikamoiset alet nyt meneillään, sieltä saisi hiilikuituista Occam M30 LT mallia halvemmalla kuin mitä alumiinisen H20 LT mallin listahinta on.. Kilpailee jo hiilikuituisen Spectralin kanssa hinnassaan. Olin ajatellut, että jos Occamiin päädyn, niin haen sen alumiinisen H20 LT mallin jostain kivijalasta, mutta jos tuohon hintaan saa jo hyvin speksattua kuitua nettikaupasta niin perhana.Tuo minun käyttämä laskuri antaa samalla Stack mitalla eli pelattu samaksi laskurissa spacereilla Reach mitaksi käytännössä saman mitan L Spectralille ja L Occamille, mutta niin, että Occamille 3mm tulee enempi Reachia. Tämä laskuri ei puutu siis vaakaputken mittoihin. Tuossa käytetty siis laskussa pyörien orkkis stemmejä eli Spectral 40mm ja Occam 50mm. Eli Occamissa pienempi ohjaamo, jos laitat saman 40mm stemmin, mutta kaupasta alle otettuna pitäisi tuntua aikas samalle. Selvennykseksi noiden pyörien ilmoitetussa Stack mitassa ei ole eroa kuin 6mm.

XL Occamin 508mm satulaputki on aika hurja ja L 457mm on paljon fiksumpi meidän kokoisille kuskeille, kun tuossakin olisi vara lyhentää, niin saisi 200mm hissitolpan halutessaan.

Mahlis
14.01.2023, 17.26
Kävinpä tänään uudestaan tuolla samassa liikkeessä katsomassa Occamia. Ei pääse mihinkään, että ei se XL oikeasti tunnu isolta minulle, L sen sijaan tuntuu ihan jo päällä istuessa tosi lyhyeltä. L-kokoisen päällä kädet oli satulassa istuessa melko jyrkässä kulmassa ja kun katsoi alas, niin etuakseli näkyi reilusti ohjaustangon etupuolella, eli vaikka asento oli tosi pysty, niin silti näytti jotenkin, että keula ja etuakselikin on vähän liian lähellä ja asento nojaa liikaa ohjaustangon päälle. Satuplatolppa oli rungosta pari, kolme senttiä ulkona ja hissi ihan ylös asti nostettuna oli siltikin mun jaloille hiinä ja hiinä, oliko tarpeeksi pituutta. Tuli semmoinen olo, että tuolla asennolla tuon L-koon kanssa voisi tulla helposti otb-lipat jos menee jyrkempään möykkelikköön rytyyttämään.
XL:n päällä istuessa kädet olivat paljon loivemmassa ja vähän luontevammassa kulmassa ja tuntui enemmän, että olen oikeasti pyörän keskellä, enkä pelkästään ohjaustangon päällä. Tuo satulaputkien n. 50mm pituusero kylläkin näkyy ja tuntuu, XL:ssä joutuisi kyllä laittamaan satulatolpan käytännössä melkein pohjaan asti, että olisi satula hyvällä korkeudella, mutta muuten tuo rungon pituus ja korkeus tuntui aikalailla luontevalta, mikä kyllä jotenkin yllättää edelleen, kun on kuitenkin XL kokoisesta pyörästä kyse ja olen "vain" noin 181 pitkä. Mutta kai nuo minun raajat ovat vain sen verran pitemmän puoleiset, että olen noissa valmistajankin kokosuosituksissa ennemmin sinne ylös päin, kuin alas päin, kun ollaan tässä kahden koon välissä.
Jäi nyt toisellakin kertaa semmoinen olo ja tuntuma, että ennemmin tuo L-koko alkaisi tuntua ahtaalta ja vaatisi jotain pitempää stemmiä, että saisi asentoa luontevammaksi. XL tuntui jo tuollaisenaan jotenkin intuitiivisemmalta ja luontevammalta, ja liikkeen myyjä komppaili kyllä näitä tuntemuksia, kun katsoi asentoa sivusta päin, että XL:n päällä olin fiksummassa asennossa. Ja kyllä siinäkin, jos kilometrien myötä tulee olo, että vähän pitäisi lyhentää ohjaamoa, niin kyllä 55mm stemmiä voisi vaikka siihen 40mm lyhentää ja satulassakin oli useampi sentti varaa tuoda eteenpäin, sekä ohjaustankoa vaihtamalla saa myös asentoa hiottua.

Liikkeen myyjä sanoi ajavansa itse L-kokoisella ja on itse 185 pitkä, ja sanoi, että pyörä on aivan liian pieni, ja pitäisi ehdottomasti olla XL ja samaa suositteli varauksetta minullekin. Taisi olla inseam hänellä lyhyempi kuin minulla, vaikka muutaman sentin oli kokonaisuudessaan pitempi kuin minä, joten uskon kyllä hänen näkemystään.

Katselin myös noita Pole Evolinkin geometrioita, ja siinähän oli K2, eli toisiksi pienimmässä koossa reach millin pitempi kuin Occamin XL:ssä, toki stemmi vielä tuohon päälle vaikuttaa lopulliseen ohjaamon pituuteen ja pyörien perus geo-filosofia on hyvin erilainen, mutta noin ylipäätään, jos Polen takuuvarmasti sopiva koko on about saman pituinen kuin tuo XL Occam, niin ei se nyt voi liian iso olla mitenkään.

Onpas nyt kyllä vatvomista :D. Ei näitä näemmä tiedä pelkästään geometriataulukoita syynäämällä ja liikkeessä satulassa istuskelemalla, lopullisestihan sen tietää vasta kun on ajanut useamman sataa kilometriä pyörällä vaihtelevissa maastoissa. Kai se vaan pitää luottaa perstuntumaan ja yleisesti siihen fiilikseen mikä noista kahdesta eri koosta tuli, ja vähän riskilläkin ottaa ehkä se XL ennemmin kuin L.

Mainittakoon sivuhuomiona, että viime kesänä ajoin yhden kokonaisen päivän Ylläksen bikeparkissa XL kokoisella Rocky Mountain Slayerilla, kun vuokraamossa ei muita kokoja ollut saatavilla sillä haavaa ja pikaisen koeistumisen perusteella todettiin vuokraamon kaverin kanssa, että sehän on passeli, joten ei muuta kuin kovaa ajoa vaan. Eikä kertaakaan pitkän ajopäivän aikana tuntunut siltä, että pyörä olisi liian iso tai se jotenkin rajoittaisi ajamista millään tavalla, kovaa rytyytin kunnon enduropätkiä alas, hyppyjä ja kaikkea mahdollista, ja todella kivaa oli. Ja kun vertaa Slayerin geometriaa XL kokoiseen Occamiin, niin ovat keulakulmaa lukuun ottamatta lähes samat. Tähän pohjaten veikkaisin, että pärjäisin varmaan tuon Occamin XL:n kanssa ihan ok.

T33mupa
14.01.2023, 17.33
Perstuntuma on usein paras ja kilometrien myötä tuo kehittyy vielä [emoji3] itsekin ajaisin omaan makuun liian isolla pyörällä nyt jos olisi orbean suosituksien mukaan mennyt. Omassa käytössä pienempi pyörä tuntuu perseen alla paremmalta, toisella identtisten mittojen kanssa voi käyttö olla taas semmoista että L koko olisi liian pieni.

Ps. Mä taas sain sen kuvan että tää 185senttinen myyjä on tyytyväinen tuohon L kokoiseen pyöräänsä [emoji23]

Sambolo
15.01.2023, 10.45
Eikös bikeshopilta saa ihan oikeeseen teestiin noita?

Antza44
16.01.2023, 09.56
Eikös bikeshopilta saa ihan oikeeseen teestiin noita?Saa ja se toimii hienosti. Itse juuri Occamia testasin tuolla.

Antza44
16.01.2023, 10.02
Kävinpä tänään uudestaan tuolla samassa liikkeessä katsomassa Occamia. Ei pääse mihinkään, että ei se XL oikeasti tunnu isolta minulle, L sen sijaan tuntuu ihan jo päällä istuessa tosi lyhyeltä. L-kokoisen päällä kädet oli satulassa istuessa melko jyrkässä kulmassa ja kun katsoi alas, niin etuakseli näkyi reilusti ohjaustangon etupuolella, eli vaikka asento oli tosi pysty, niin silti näytti jotenkin, että keula ja etuakselikin on vähän liian lähellä ja asento nojaa liikaa ohjaustangon päälle. Satuplatolppa oli rungosta pari, kolme senttiä ulkona ja hissi ihan ylös asti nostettuna oli siltikin mun jaloille hiinä ja hiinä, oliko tarpeeksi pituutta. Tuli semmoinen olo, että tuolla asennolla tuon L-koon kanssa voisi tulla helposti otb-lipat jos menee jyrkempään möykkelikköön rytyyttämään.
XL:n päällä istuessa kädet olivat paljon loivemmassa ja vähän luontevammassa kulmassa ja tuntui enemmän, että olen oikeasti pyörän keskellä, enkä pelkästään ohjaustangon päällä. Tuo satulaputkien n. 50mm pituusero kylläkin näkyy ja tuntuu, XL:ssä joutuisi kyllä laittamaan satulatolpan käytännössä melkein pohjaan asti, että olisi satula hyvällä korkeudella, mutta muuten tuo rungon pituus ja korkeus tuntui aikalailla luontevalta, mikä kyllä jotenkin yllättää edelleen, kun on kuitenkin XL kokoisesta pyörästä kyse ja olen "vain" noin 181 pitkä. Mutta kai nuo minun raajat ovat vain sen verran pitemmän puoleiset, että olen noissa valmistajankin kokosuosituksissa ennemmin sinne ylös päin, kuin alas päin, kun ollaan tässä kahden koon välissä.
Jäi nyt toisellakin kertaa semmoinen olo ja tuntuma, että ennemmin tuo L-koko alkaisi tuntua ahtaalta ja vaatisi jotain pitempää stemmiä, että saisi asentoa luontevammaksi. XL tuntui jo tuollaisenaan jotenkin intuitiivisemmalta ja luontevammalta, ja liikkeen myyjä komppaili kyllä näitä tuntemuksia, kun katsoi asentoa sivusta päin, että XL:n päällä olin fiksummassa asennossa. Ja kyllä siinäkin, jos kilometrien myötä tulee olo, että vähän pitäisi lyhentää ohjaamoa, niin kyllä 55mm stemmiä voisi vaikka siihen 40mm lyhentää ja satulassakin oli useampi sentti varaa tuoda eteenpäin, sekä ohjaustankoa vaihtamalla saa myös asentoa hiottua.

Liikkeen myyjä sanoi ajavansa itse L-kokoisella ja on itse 185 pitkä, ja sanoi, että pyörä on aivan liian pieni, ja pitäisi ehdottomasti olla XL ja samaa suositteli varauksetta minullekin. Taisi olla inseam hänellä lyhyempi kuin minulla, vaikka muutaman sentin oli kokonaisuudessaan pitempi kuin minä, joten uskon kyllä hänen näkemystään.

Katselin myös noita Pole Evolinkin geometrioita, ja siinähän oli K2, eli toisiksi pienimmässä koossa reach millin pitempi kuin Occamin XL:ssä, toki stemmi vielä tuohon päälle vaikuttaa lopulliseen ohjaamon pituuteen ja pyörien perus geo-filosofia on hyvin erilainen, mutta noin ylipäätään, jos Polen takuuvarmasti sopiva koko on about saman pituinen kuin tuo XL Occam, niin ei se nyt voi liian iso olla mitenkään.

Onpas nyt kyllä vatvomista :D. Ei näitä näemmä tiedä pelkästään geometriataulukoita syynäämällä ja liikkeessä satulassa istuskelemalla, lopullisestihan sen tietää vasta kun on ajanut useamman sataa kilometriä pyörällä vaihtelevissa maastoissa. Kai se vaan pitää luottaa perstuntumaan ja yleisesti siihen fiilikseen mikä noista kahdesta eri koosta tuli, ja vähän riskilläkin ottaa ehkä se XL ennemmin kuin L.

Mainittakoon sivuhuomiona, että viime kesänä ajoin yhden kokonaisen päivän Ylläksen bikeparkissa XL kokoisella Rocky Mountain Slayerilla, kun vuokraamossa ei muita kokoja ollut saatavilla sillä haavaa ja pikaisen koeistumisen perusteella todettiin vuokraamon kaverin kanssa, että sehän on passeli, joten ei muuta kuin kovaa ajoa vaan. Eikä kertaakaan pitkän ajopäivän aikana tuntunut siltä, että pyörä olisi liian iso tai se jotenkin rajoittaisi ajamista millään tavalla, kovaa rytyytin kunnon enduropätkiä alas, hyppyjä ja kaikkea mahdollista, ja todella kivaa oli. Ja kun vertaa Slayerin geometriaa XL kokoiseen Occamiin, niin ovat keulakulmaa lukuun ottamatta lähes samat. Tähän pohjaten veikkaisin, että pärjäisin varmaan tuon Occamin XL:n kanssa ihan ok.Miltä ne pyörät tuntui ajaa putkelta? Kai pihalla pyörittelit? Kannattaa muistaa, että sitä pyörää ei ajeta satulasta missään pahoissa paikoissa.

Minkälaisella pyörällä nyt ajat? Tuo moderni geometria tarjoaa juuri penkistä aika kompaktia ajoasentoa, mutta putkelta tilaa kivasti. Oliko L koon satula asemoitu mihin etu/taka suunnassa.

Kannattaa tosiaan ottaa Bikeshopilta testiin, niin pääsee ajamaan maastoon ja pystyy säätelemään ohjaamoa mieleiseksi.

Uuno1
16.01.2023, 10.06
Ennen kuin ostelette Orbeaa niin tiedoksi, että Pinkbike (enduro) academy 3. kaudessa nyt syksyllä Tarmo Ryynänen oli ylivoimainen itse enskahommissa, mutta Orbea silti valitsi Tarmon sijaan talliinsa kanadalaisen freeriderin, jolla 10 x someseuraajakunta. Vain 2 jaksoa 10:stä oli kuva/videohaasteita, ja koko formatti oli ihan farssi. Viimeisen kisan loppuaikoja ei edes näytetty, oletettavasti Tarmo omisti senkin.
https://www.pinkbike.com/news/pinkbike-academy-season-3-episode-10-a-winner-is-crowned.html?trk=rss

Itsellä ainakin meni maku sekä Orbeaan että Pinkbiken uskottavuuteen. Jos olisivat halunneet SoMe-vaikuttajan talliinsa niin olisivat sitten tehneet pääasiassa niitä haasteita eivätkä enskaa.

T33mupa
16.01.2023, 10.06
Laufeyssa oli putkella ajaessa iso ero XL ja L koossa, XL kanssa tuntui että oli aivan liian iso siihen hommaan, painopiste jäi liian eteen ja taakse nojaamalla ei päässyt riittävästi takarenkaan päälle.

Antza44
16.01.2023, 10.15
Ennen kuin ostelette Orbeaa niin tiedoksi, että Pinkbike (enduro) academy 3. kaudessa nyt syksyllä Tarmo Ryynänen oli ylivoimainen itse enskahommissa, mutta Orbea silti valitsi Tarmon sijaan talliinsa kanadalaisen freeriderin, jolla 10 x someseuraajakunta. Vain 2 jaksoa 10:stä oli kuva/videohaasteita, ja koko formatti oli ihan farssi. Viimeisen kisan loppuaikoja ei edes näytetty, oletettavasti Tarmo omisti senkin.
https://www.pinkbike.com/news/pinkbike-academy-season-3-episode-10-a-winner-is-crowned.html?trk=rss

Itsellä ainakin meni maku sekä Orbeaan että Pinkbiken uskottavuuteen. Jos olisivat halunneet SoMe-vaikuttajan talliinsa niin olisivat sitten tehneet pääasiassa niitä haasteita eivätkä enskaa.
Meni kyllä itseltäkin jotenkin maku Orbean touhuun. Toivottavasti tuolla ohjelmalla ei ainakaan ole positiivista vaikutusta myyntiin.

Mahlis
17.01.2023, 09.10
Miltä ne pyörät tuntui ajaa putkelta? Kai pihalla pyörittelit? Kannattaa muistaa, että sitä pyörää ei ajeta satulasta missään pahoissa paikoissa.

Minkälaisella pyörällä nyt ajat? Tuo moderni geometria tarjoaa juuri penkistä aika kompaktia ajoasentoa, mutta putkelta tilaa kivasti. Oliko L koon satula asemoitu mihin etu/taka suunnassa.

Kannattaa tosiaan ottaa Bikeshopilta testiin, niin pääsee ajamaan maastoon ja pystyy säätelemään ohjaamoa mieleiseksi.

Kyllä pihallakin hieman pyörittelin. Tuo on totta kyllä, että satulasta juurikin tuntui tuo L vähän lyhyeltä, mutta seisaaltaanhan sitä oikeasti ajetaan, kun ajetaan tosissaan. Satulassa istuessa XL tuntui ihan hyvältä, mutta onkohan sitten vähän liiankin tilava, kun mennään johonkin mäkeen rytyyttämään ja pitää hetkittäin saada siirrettyä painoa taakse päin. L-koon satulan asemointia en tajunnut sen tarkemmin katsoa. Olisi pitänyt enemmän testailla seisaltaan molemmilla, koska sehän se yleisempi ajoasento on tuollaisella pyörällä, kun maastoon mennään.
Ajelen nyt vm.2014 19" kokoisella Kona Unitilla (vastaa kait L kokoa), modattu itse vaihteet ja etujousitus, ja siihenkin olen verrannut noita mittoja. Tuo Unit on ollut oikein hyvä ja sopiva pyörä ja on kyllä näihin nykyisiin geometrioihin verrattuna lyhyt etupää ja jyrkkä keula, mutta stemmi on pitkä ja loiva satulaputki, joten oikeasti ohjaamo ei ole niin ahdas ainakaan satulasta. En ehkä vain hahmota mitä varsinkin tuo jyrkähkö satulakulma tekee, kun en ole tuollaisella ennen ajanutkaan, niin se tässä saattaa myös sekoittaa tuntemuksia.
En tiedä, mistä tuo vakuutteluni XL-koon sopivuudesta kumpuaa, ehkä myös liikkeen myyjä sekoitti päätäni, kun niin suorasanaisesti suositteli, että ehdottomasti XL, älä edes mieti L kokoa koska se on pieni. Mutta kun katsoo taulukoita ja vertaa moniin muihin vastaaviin pyöriin, niin L ei pitäisi olla millään mittarilla edes minunlaiselle pitkäraajaiselle mikään pieni. Ei se XL kokokaan mikään karmea mörssäri ole, kun tosiaan ulottuvuutta riittää raajoissa, mutta ehkä se sitten joissain tilanteissa saattaisi tuntua vähän kankealta verrattuna L kokoiseen, jota olisi varmasti helpompi viedä ja kikkailla, kun rytyyttää tai möyryää kunnolla.

Nyt on sen verran kovat tarjoukset Bikesterissä kuituisesta Occamista, että saatan siihen tarttua nyt nopeastikin, koska kyllähän nuo tuolta hupenee äkkiä jos jää jahkailemaan. Ja tulen järkiini ja otan sen L-kokoisena. Ei se nyt perhana voi olla pieni, se on kuitenkin L-kokoinen ja isompi joka suhteessa kuin nykyinen pyöräni, jolla olen ihan tyytyväisenä ajanut. Ehkä se isompi riski on siinä XL:ssä, että se osoittautuukin virheeksi ajan mittaan.

T33mupa
17.01.2023, 09.16
Kyllä pihallakin hieman pyörittelin. Tuo on totta kyllä, että satulasta juurikin tuntui tuo L vähän lyhyeltä, mutta seisaaltaanhan sitä oikeasti ajetaan, kun ajetaan tosissaan. Satulassa istuessa XL tuntui ihan hyvältä, mutta onkohan sitten vähän liiankin tilava, kun mennään johonkin mäkeen rytyyttämään ja pitää hetkittäin saada siirrettyä painoa taakse päin. L-koon satulan asemointia en tajunnut sen tarkemmin katsoa. Olisi pitänyt enemmän testailla seisaltaan molemmilla, koska sehän se yleisempi ajoasento on tuollaisella pyörällä, kun maastoon mennään.
Ajelen nyt vm.2014 19" kokoisella Kona Unitilla (vastaa kait L kokoa), modattu itse vaihteet ja etujousitus, ja siihenkin olen verrannut noita mittoja. Tuo Unit on ollut oikein hyvä ja sopiva pyörä ja on kyllä näihin nykyisiin geometrioihin verrattuna lyhyt etupää ja jyrkkä keula, mutta stemmi on pitkä ja loiva satulaputki, joten oikeasti ohjaamo ei ole niin ahdas ainakaan satulasta. En ehkä vain hahmota mitä varsinkin tuo jyrkähkö satulakulma tekee, kun en ole tuollaisella ennen ajanutkaan, niin se tässä saattaa myös sekoittaa tuntemuksia.
En tiedä, mistä tuo vakuutteluni XL-koon sopivuudesta kumpuaa, ehkä myös liikkeen myyjä sekoitti päätäni, kun niin suorasanaisesti suositteli, että ehdottomasti XL, älä edes mieti L kokoa koska se on pieni. Mutta kun katsoo taulukoita ja vertaa moniin muihin vastaaviin pyöriin, niin L ei pitäisi olla millään mittarilla edes minunlaiselle pitkäraajaiselle mikään pieni. Ei se XL kokokaan mikään karmea mörssäri ole, kun tosiaan ulottuvuutta riittää raajoissa, mutta ehkä se sitten joissain tilanteissa saattaisi tuntua vähän kankealta verrattuna L kokoiseen, jota olisi varmasti helpompi viedä ja kikkailla, kun rytyyttää tai möyryää kunnolla.

Nyt on sen verran kovat tarjoukset Bikesterissä kuituisesta Occamista, että saatan siihen tarttua nyt nopeastikin, koska kyllähän nuo tuolta hupenee äkkiä jos jää jahkailemaan. Ja tulen järkiini ja otan sen L-kokoisena. Ei se nyt perhana voi olla pieni, se on kuitenkin L-kokoinen ja isompi joka suhteessa kuin nykyinen pyöräni, jolla olen ihan tyytyväisenä ajanut. Ehkä se isompi riski on siinä XL:ssä, että se osoittautuukin virheeksi ajan mittaan.

Itse kun arvoin kahden koon välillä laufeyn kanssa, niin homman viimeisteli juuro tuo seisaalteen ajelun tuntuma, L koko tuntui että siinä mies voi viedä pyörää, mutta XL koossa oltiin vaan kyydissä [emoji23] jos nyt puhutaan samasta orbean jälleenmyyjäliikkeestä, niin kyllähän tuolla asiakkaan mielipiteitä myötäiltiin koko asiassa, mikä on tosin ymmärrettävää kun roikutaan kahden koon välissä. Tuossa rajamaastossa kun sopivaan kokoon vaikuttaa niin paljon henkilökohtaiset mieltymykset

Laars
17.01.2023, 09.30
Onhan tuo XL kohtalaisen iso pyörä jo.
Reach: 500mm, Stack: 646mm
Top tube: 649mm
wheelbase pysyy kyllä yllättävän maltillisena 1259mm
Stackki taas on jo kohtalaisen korkea, tanko tulee ylös.

Olen 186cm pitkä ja viime kauden ajoin tällaisella:
Reach: 495mm, Wheelbase: 1275mm
Ei varsinaisesti mitään ongelmaa, mutta omiin mieltymyksiin aikamoinen jyrä. Downsaisasin reach: 480mm, wheelbase: 1250mm. Joka on mielekkäämpi.
Toki se pitää huomata, että minulla on varsin pitkät jalat, joten hieman lyhyempi reachi on parempi.
Suomen maastoissa/parkeissa harvemmin pääsee ulosmittaamaan ison pyörän vakautta, enemmän sitä kantoa kuitenkin kierretään.

Kuten sanottu, niin mieltymyksistä kiinni, mutta en missään nimessä lähtisi sanomaan, että Occamin XL on lähtökohtaisesti se oikea koko sinulle. Itselleni sanoisin suoraan, että 646mm toptube on liikaa. Penkistä parhaan ajoasennon tarjoaa sellainen 620-630mm.

Sambolo
17.01.2023, 11.43
TT mitat on kyllä ennen uuden geon(satulakulman jyrkkyys) olleet L kokoisissakin päälle 650 monesti, vaikka reachi 430 luokkaa :D

Laars
17.01.2023, 16.42
Ei kai sentään, tuo vaatisi tyyliin 67 asteen tolpan kulman. :D

Sambolo
18.01.2023, 01.26
Nomutta suunnillee sitä luokkaa, esim itellä oli tt 645 ja riitsi 447 L koon pyörässä.

Jone51
18.01.2023, 08.45
Meni kyllä itseltäkin jotenkin maku Orbean touhuun. Toivottavasti tuolla ohjelmalla ei ainakaan ole positiivista vaikutusta myyntiin.

Jotenkin voisi kuvitella että tuolla on jotain vaikutusta ainakin suomen myyntiin. Vaikka meneekin ohi aiheesta niin oli pari hyvää pointtia kuraläpän uusimmassa jaksossa aiheesta, eli kisaformaatti oli samanlainen aiempiin kausiin nähden ja ehkä Orbea on ihan vasta kuvausten alussa tuonut PB:lle ilmi mitä he tällä kaudella hakevat eikä enää aikaa vaihtaa suunniteltuja kisoja, saati kilpailijoita. Eli tästä tuskin PB:tä on syyttäminen vaan tosiaan Orbeaa. Toinen mikä jaksossa nostettiin esille että voittaja lähinnä ajaa DH pyörillä ja onko sellaista Orbean mallistossa ollenkaan, ei taida, no ehkä ne tarvii jonkun kasvon uudelle pyörälle, kuka tietää.

En noita aiempia pohtimisia ole lukenut niin tarkkaan, mutta mulla on siis talvi/kakkospyöränä 19" 2013 Unitti jossa varmaan suht sama geo kuin tuo 2014 ja ajelen muuten M-kokoisella Occamilla ja mullahan ei ole pituutta kuin 170cm :) Nuo on jotenkin niin eri geon pyöriä että mittoja lienee turha vertailla suoraan, mun mielestä tuo 19" unittu tuntuu tosi pieneltä occamin jälkeen varsinkin kun wheelbase varmaan tosi lyhyt. Kaveri jolta olen ostanut tuon Unitin on kokeillut mun Occamia ja sanoi että onpa kompakti ohjaamo. Eli se ohjaamo loivakeulaisessa ja jyrkkäsatulaisessa pyörässä voi tuntua kompaktilta mutta muuten pyörä voi olla aika iso ja tuntua sitten vasta paremmin metsässä kuin parkkiksella.

Mahlis
18.01.2023, 15.18
Noniin, repäisin ja laitoin työsuhdepyöräedun kautta Bikesteristä Occam M30 LT:n tulemaan, L-kokoisena. Mietin ja pähkäilin nyt ihan liikaa tuota kokoasiaa ja jotenkin juutuin vatvomaan tuota XL kokoa, luotan nyt geometrioihin ja suosituksiin ja siihen, että ei se L pieneltä tuntunut sekään, tuntui vain pienemmältä sen XL:n jälkeen. Occamin XL:n jälkeen varmasti mikä vaan tuntuu pienemmältä, mutta se ei tarkoita, että se on oikeasti pieni tai väärä koko.
Nyt oli muuten sen verran kovaa tarjousta tuolla saksan nettikaupassa, että ei voinut ohittaa ja jäädä jahkailemaan yhtään pitemmäksi aikaa, tai olisi mennyt hyvä diili ohi suun ja olisi joutunut tyytymään alumiiniseen malliin. Lähti tuo M30 LT 19% alennuksella 3869e hintaan, eli about samaan hintaan mitä tuo alumiininen H20 LT malli olisi ollut ilman alennuksia. Vaikka olisi tehnyt mieli tukea kivijalkaa, mutta pakko se on kuluttajana myös ajatella omia rahojaan, ja tuohon hintaan kun saa hyvin speksattua kuiturunkoa niin ei siinä enää kauheasti tarvinnut miettiä.

Nyt se on sitten piinaavaa odottelua edessä päin! Sekä pyörän odottelua, mutta parempien ajokelien odottelua myöskin. No, kerrankin on kaluston puolesta iskussa heti kun kausi alkaa ja kelit paranee.

Antza44
19.01.2023, 08.50
Noniin, repäisin ja laitoin työsuhdepyöräedun kautta Bikesteristä Occam M30 LT:n tulemaan, L-kokoisena. Mietin ja pähkäilin nyt ihan liikaa tuota kokoasiaa ja jotenkin juutuin vatvomaan tuota XL kokoa, luotan nyt geometrioihin ja suosituksiin ja siihen, että ei se L pieneltä tuntunut sekään, tuntui vain pienemmältä sen XL:n jälkeen. Occamin XL:n jälkeen varmasti mikä vaan tuntuu pienemmältä, mutta se ei tarkoita, että se on oikeasti pieni tai väärä koko.
Nyt oli muuten sen verran kovaa tarjousta tuolla saksan nettikaupassa, että ei voinut ohittaa ja jäädä jahkailemaan yhtään pitemmäksi aikaa, tai olisi mennyt hyvä diili ohi suun ja olisi joutunut tyytymään alumiiniseen malliin. Lähti tuo M30 LT 19% alennuksella 3869e hintaan, eli about samaan hintaan mitä tuo alumiininen H20 LT malli olisi ollut ilman alennuksia. Vaikka olisi tehnyt mieli tukea kivijalkaa, mutta pakko se on kuluttajana myös ajatella omia rahojaan, ja tuohon hintaan kun saa hyvin speksattua kuiturunkoa niin ei siinä enää kauheasti tarvinnut miettiä.

Nyt se on sitten piinaavaa odottelua edessä päin! Sekä pyörän odottelua, mutta parempien ajokelien odottelua myöskin. No, kerrankin on kaluston puolesta iskussa heti kun kausi alkaa ja kelit paranee.Varmasti teit hyvän ratkaisun. Toivon mukaan työsuhdepyörä firma toimii ripeästi ja pistää nopeasti tilauksen sisään Bikesterille. Näissä on käynyt varsinkin sesonki aikaan, että pienistä eristä/yksittäis kappaleissa on joku kerennyt tyhjentää varaston ennen, kuin Leasing firma on kerennyt laittaa tilauksen sisään.

T33mupa
19.01.2023, 08.56

Nyt se on sitten piinaavaa odottelua edessä päin! Sekä pyörän odottelua, mutta parempien ajokelien odottelua myöskin. No, kerrankin on kaluston puolesta iskussa heti kun kausi alkaa ja kelit paranee.

Mulla oli taas onni kun ostin paikalliselta laufeyn, meinaa kaksi kertaa on nyt käytetty takuuhuollossa vapaarattaan takia [emoji23]

M A
19.01.2023, 09.01
Itse katselin tuota myös sillä silmällä, mutta niin tais katella moni muukin, koska hinta pomppas yhtäkkiä yli neljän tonnin :p

zort
19.01.2023, 09.38
Varmasti teit hyvän ratkaisun. Toivon mukaan työsuhdepyörä firma toimii ripeästi ja pistää nopeasti tilauksen sisään Bikesterille. Näissä on käynyt varsinkin sesonki aikaan, että pienistä eristä/yksittäis kappaleissa on joku kerennyt tyhjentää varaston ennen, kuin Leasing firma on kerennyt laittaa tilauksen sisään.

Meneekö tää työsuhdekuvio näissä nettikaupoissa niin että leasing -firman kautta tehdään tilaus vai onko näiden leasing -firmojen toiminnoissa eroja? Mä hankin just maantiepyörän työsuhdefillariksi. Se meni sillain että tilasin kivijalasta itse pyörän ja sopimus tehtiin pyörän saavuttua kaupan kassalla. Leasing -firmaan mun ei tarvinut muuten olla yhteydessä kun siinä kaupan kassalla hyväksyin puhelimen äpistä sopimuksen. Tää kyseinen leasing -firma on Vapaus Bike Finland.

Mahlis
19.01.2023, 10.01
Varmasti teit hyvän ratkaisun. Toivon mukaan työsuhdepyörä firma toimii ripeästi ja pistää nopeasti tilauksen sisään Bikesterille. Näissä on käynyt varsinkin sesonki aikaan, että pienistä eristä/yksittäis kappaleissa on joku kerennyt tyhjentää varaston ennen, kuin Leasing firma on kerennyt laittaa tilauksen sisään.

Joo, kerkesi kyllä! Pieni kuumotus oli kyllä, kun hinta jo kertaalleen pomppasi vähän toista sataa, ja katsoin että haluamaani väriä oli L-koossa enää 2kpl jäljellä, että noinkohan nuo viedään käsistä ennen kuin liisarifirma ehtii laittamaan tilauksen sisään. Mutta ei ongelmia, tilausvahvistus on jo tullut Bikesteriltä ja oikea tuote oikealla hinnalla siellä näkyy, joten ehdittiin kyllä. Selvästi ollut kysyntää, kun hinta pompsahti taas ja nyt jo yli neljän tonnin ja jäljellä olevat kappaleet senkun hupenee. Joten oli hyvä ratkaisu nyt lopettaa jahkailu ja tehdä peliliikkeitä, olisi muuten saanut unohtaa tuon hiilikuiturunkoisen mallin, koska 4000e hintakatto pyöräedussa ja sitä en halunnut itse ylitystä maksamalla ylittää.

Meneekö tää työsuhdekuvio näissä nettikaupoissa niin että leasing -firman kautta tehdään tilaus vai onko näiden leasing -firmojen toiminnoissa eroja? Mä hankin just maantiepyörän työsuhdefillariksi. Se meni sillain että tilasin kivijalasta itse pyörän ja sopimus tehtiin pyörän saavuttua kaupan kassalla. Leasing -firmaan mun ei tarvinut muuten olla yhteydessä kun siinä kaupan kassalla hyväksyin puhelimen äpistä sopimuksen. Tää kyseinen leasing -firma on Vapaus Bike Finland.

Joo, meillä on tuo Gobybike, ja siellä homma toimi nettitilauksen kanssa niin, että heidän sivuillaan piti täyttää sellainen nettitilauskaavake ja he sitten sen perusteella tekevät tilauksen sinne nettikauppaan minun puolestani. Sähköpostiin tuli sähköisesti allekirjoitettavaksi sopimukset ym., joten homma sujui erittäin vaivattomasti tietokoneen äärellä muutamilla klikkauksilla ja yhden kaavakkeen täyttämisellä. Nyt sitten vain odotellaan pakettia saapuvaksi, ja kunhan saan pyörän kotiin ja tarkastettua, että kaikki kunnossa, niin minun pitää vielä sitten Gobybikelle tehdä sellainen kuittaus, että hyväksyn toimituksen, jolloin vuokrakausi alkaa siitä eteenpäin. Toki lukon rekisteröinti ja pyörän runkonumerot pitää myös toimittaa liisarifirmalle, jotta varkausturvat ym. ovat voimassa. Kivijalassa olisi kaiketi mennyt samalla tavalla kuin Vapaudella, että siinä liikkeen kassalla hoidetaan sopimukset yms. byrokratia kuntoon.

Kyllä alkaa hymy nousta, kun miettii, minkälainen kampe sieltä on nyt tulossa ja miten hyvä diili löytyikään. Vielä työsuhdepyöräedun kautta kun laskee, niin maksan lopulta tuosta pyörästä jonkun 3000e, aika hyvä hinta vajaa 5000e pyörästä.

Mahlis
06.10.2023, 13.52
Noniin, Orbea julkaisi eilen uuden Occamin.

https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/occam

Tietenkin väistyvän mallin Occamin omistavana jännitti, että muuttuuko malli kuin paljon ja tuleeko heti sellainen olo, että oma fillari on välittömästi kasa hyödytöntä ja vanhentunutta romurautaa ja hiilikuitua. No, nyt kun vähän on ehtinyt perehtyä tuohon uuteen Occamiin, niin fiksuja ja ihan ajan hengen mukaisia uudistuksia, mutta melko maltilla kuitenkin on muuttunut, joten omakin pyörä tuntuu edelleen aivan ajanmukaiselta ja käyttikseltä. Rungon yleinen design käytännössä sama kuin ennenkin, vähän särmikkäämpiä kulmia ja suorempia linjoja, mutta pääpiirteittäin näyttää ihan samalta. Geometria noudattelee nykyajan mukaan taas piirun verran enemmän long and slack filosofiaa, eli hivenen on keulakulmat loiventuneet ja pituutta tullut hieman lisää, sekä satulakulmat jyrkentyneet, muttei mitään radikaalia, aste sinne, puolikas tuonne. Luulisi, että Occamin pidetty ketterä ja polkemistehokas luonne on yritetty säilyttää kuitenkin, ettei siitä nyt väkisin aleta mitään endurojyrää tekemään, koska ne on sitten ihan eri pyöriä ne.

Kyllä tuollainen uusi LT-Occam kelpaisi, mutta kun tutkin speksejä, niin tuo uusi LT M30 on spekseiltään ihan sama kuin oma -22 mallin M30 LT, ainoastaan geometriassa on nuo pienet erot ja keulan joustomatkassa, uudessa 160 kun vanhassa 150. Ei aiheuta paniikkia, että pitäisi heti saada uusi pyörä :D. Olen muutenkin jo jonkun aikaa pohdiskellut, että pidentäisi omassa keulaa 160 milliseksi ja ehkä kokeilisi vielä angleset headsettiä, jonkun puolikkaan asteen loivemmaksi ja tuo 160mm keula, niin olisi käytännössä jo niin lähellä tuota uutta LT:tä, että ei tarvitse haikailla uuden perään. Olen vähän arkaillut tuon tuunauksen toteuttamista, kun olen miettinyt, että meneekö pyörän ominaisuudet ihan vituralleen, mutta jos Orbea itse on nyt hienosäätänyt LT-Occamin geometroita juuri tuohon suuntaan, niin kyllä ne varmaan ihan hyvin toimii.
Itse kun olen nyt ajellut aika paljon tuolla omalla Occamilla endurotyyliin mäkiä alas ja käynyt bikeparkeissakin, niin sentin lisäys keulaan ja karvan verran loivempi keula ei siinä ajossa varmasti ole pahitteeksi. Tokihan XC tyylisessä kannon ja kuusen kierrossa ominaisuudet vähän heikkenee, mutta ajan aika vähän tuolla pyörällä sellaista, ja sitä varten mulla on muutenkin jäykkäperäinen xc-kihnutin, millä on kivaa möyriä hitaasti vaikeissa kivikoissa ja pusikoissa. Ja ainahan pyörän voi palauttaa alkuperäiseen setuppiinsa, jos vähän aggressiivisemmat kulmat ei toimikaan.

Mitäs mietteitä muilla uudesta Occamista? Minusta fiksu päivitys jo valmiiksi hyvään pyörään, ja muutoksien maltillisuus kertoo kyllä siitä, että ihan jo olemassa oleva design on osunut alunperinkin melko hyvin kohdilleen, kun ei tarvitse luoda koko pyörää tyhjästä uudestaan, vaan ihan pienet hienosäädöt siellä täällä riittää. Rungon sisäinen säilytyslokero oli odotettavissa, kuten mielipiteitä jakava kaapelien vienti ohjainlaakerin läpi. Mitään suuria yllätyksiä ei sinänsä tullut, melkolailla sellainen mitä osasi vähän odottaakkin.

Antza44
06.10.2023, 14.34

Tietenkin väistyvän mallin Occamin omistavana jännitti, että muuttuuko malli kuin paljon ja tuleeko heti sellainen olo, että oma fillari on välittömästi kasa hyödytöntä ja vanhentunutta romurautaa ja hiilikuitua. No, nyt kun vähän on ehtinyt perehtyä tuohon uuteen Occamiin, niin fiksuja ja ihan ajan hengen mukaisia uudistuksia, mutta melko maltilla kuitenkin on muuttunut, joten omakin pyörä tuntuu edelleen aivan ajanmukaiselta ja käyttikseltä. Rungon yleinen design käytännössä sama kuin ennenkin, vähän särmikkäämpiä kulmia ja suorempia linjoja, mutta pääpiirteittäin näyttää ihan samalta. Geometria noudattelee nykyajan mukaan taas piirun verran enemmän long and slack filosofiaa, eli hivenen on keulakulmat loiventuneet ja pituutta tullut hieman lisää, sekä satulakulmat jyrkentyneet, muttei mitään radikaalia, aste sinne, puolikas tuonne. Luulisi, että Occamin pidetty ketterä ja polkemistehokas luonne on yritetty säilyttää kuitenkin, ettei siitä nyt väkisin aleta mitään endurojyrää tekemään, koska ne on sitten ihan eri pyöriä ne.

Kyllä tuollainen uusi LT-Occam kelpaisi, mutta kun tutkin speksejä, niin tuo uusi LT M30 on spekseiltään ihan sama kuin oma -22 mallin M30 LT, ainoastaan geometriassa on nuo pienet erot ja keulan joustomatkassa, uudessa 160 kun vanhassa 150. Ei aiheuta paniikkia, että pitäisi heti saada uusi pyörä :D. Olen muutenkin jo jonkun aikaa pohdiskellut, että pidentäisi omassa keulaa 160 milliseksi ja ehkä kokeilisi vielä angleset headsettiä, jonkun puolikkaan asteen loivemmaksi ja tuo 160mm keula, niin olisi käytännössä jo niin lähellä tuota uutta LT:tä, että ei tarvitse haikailla uuden perään. Olen vähän arkaillut tuon tuunauksen toteuttamista, kun olen miettinyt, että meneekö pyörän ominaisuudet ihan vituralleen, mutta jos Orbea itse on nyt hienosäätänyt LT-Occamin geometroita juuri tuohon suuntaan, niin kyllä ne varmaan ihan hyvin toimii.
Itse kun olen nyt ajellut aika paljon tuolla omalla Occamilla endurotyyliin mäkiä alas ja käynyt bikeparkeissakin, niin sentin lisäys keulaan ja karvan verran loivempi keula ei siinä ajossa varmasti ole pahitteeksi. Tokihan XC tyylisessä kannon ja kuusen kierrossa ominaisuudet vähän heikkenee, mutta ajan aika vähän tuolla pyörällä sellaista, ja sitä varten mulla on muutenkin jäykkäperäinen xc-kihnutin, millä on kivaa möyriä hitaasti vaikeissa kivikoissa ja pusikoissa. Ja ainahan pyörän voi palauttaa alkuperäiseen setuppiinsa, jos vähän aggressiivisemmat kulmat ei toimikaan.

Mitäs mietteitä muilla uudesta Occamista? Minusta fiksu päivitys jo valmiiksi hyvään pyörään, ja muutoksien maltillisuus kertoo kyllä siitä, että ihan jo olemassa oleva design on osunut alunperinkin melko hyvin kohdilleen, kun ei tarvitse luoda koko pyörää tyhjästä uudestaan, vaan ihan pienet hienosäädöt siellä täällä riittää. Rungon sisäinen säilytyslokero oli odotettavissa, kuten mielipiteitä jakava kaapelien vienti ohjainlaakerin läpi. Mitään suuria yllätyksiä ei sinänsä tullut, melkolailla sellainen mitä osasi vähän odottaakkin.
3v sitten ajoin Occamin LTD tais olla se 150/140 versio. Tuntui ihan hyvältä, mutta oli paperilla liian lähellä edeltävää trailpyörää. Halusin loivemman keulakulman ja joustokin oli himpun alakanttiin. Sitten Canyon julkaisi uuden Spectralin 160/150 ja se oli siinä ja kyllä se oli oikea valinta sekalaisiin ajoihin. Uusi LT Occam on aikas lähellä paperilla=varmasti tosi hyvä jokapaikan höylä. Spessun Stumppi Evoa ei ollut sillon, kun Canyonin ostin ja sekin on paperilla hyvin lähellä Spectralia ja tätä uutta Occam LT.

Nyt jos olisin ostamassa olisi Occam vahvoilla. Merkkinä Orbea jotenkin huokutellut, jos ei nyt sitä tosi TV oikeusmurhaa oteta lukuun.

Sambolo
07.10.2023, 13.45
^^ kuulostaa kyllä ihan uuden pyörän osto pohdiskelulta, anna palaa vaa :D jotenkin itsellä nuo orbeat ei hirveästi herätä tunteita.

Jone51
11.10.2023, 16.14

Hämmästyttävän hyvin tuo edellinen Occam on omastakin mielestä kestänyt aikaa, eli oma on 2020 mutta päivitetty 150/150 joustoille. En noita muuttuneita geoja ole ihan tarkasti vertaillut, mutta tosiaan enemmän vaikutusta kuvittelisin olevan sillä jos kinematiikkaa/progressiivisuutta muutettaisiin. On ilmeisesti siltä osin aika lailla säilynyt samanlaisena? Ainakin oma on tosiaan on aika "poppy" tai polkemistehokas sitten sellaisen rytyytyksen pehmeyden kustannuksella. Lähinnä siis itselläkin harvat parkkipäivät olisi kiva kun alusta olisi vähän anteeksi antavampi esim jarrupateissa jne. Hyvä yleiskone vähän kaikkeen edelleen eikä oikein ole mielessä ollut päivittää, tai sitten pitäisi hommata kaksi pyörää eli selkeä trail/lenkkipyörä ja oikeammin enduro, mutta kun ajot ja vauhti on vähäiset niin yhdellä kompromissilla pärjää hyvin :)

Sambolo
12.10.2023, 00.55
Nyt myös uusi rallon julkaistu.

Mahlis
12.10.2023, 08.20
Hämmästyttävän hyvin tuo edellinen Occam on omastakin mielestä kestänyt aikaa, eli oma on 2020 mutta päivitetty 150/150 joustoille. En noita muuttuneita geoja ole ihan tarkasti vertaillut, mutta tosiaan enemmän vaikutusta kuvittelisin olevan sillä jos kinematiikkaa/progressiivisuutta muutettaisiin. On ilmeisesti siltä osin aika lailla säilynyt samanlaisena? Ainakin oma on tosiaan on aika "poppy" tai polkemistehokas sitten sellaisen rytyytyksen pehmeyden kustannuksella. Lähinnä siis itselläkin harvat parkkipäivät olisi kiva kun alusta olisi vähän anteeksi antavampi esim jarrupateissa jne. Hyvä yleiskone vähän kaikkeen edelleen eikä oikein ole mielessä ollut päivittää, tai sitten pitäisi hommata kaksi pyörää eli selkeä trail/lenkkipyörä ja oikeammin enduro, mutta kun ajot ja vauhti on vähäiset niin yhdellä kompromissilla pärjää hyvin :)

Joo, vähän samat fiilikset. Tavallaan perän kinematiikka ja progressio on juuri mahtava siitä syystä, kun pyörä tuntuu todella ketterältä ja tehokkalta polkea, ja se kannustaa ottamaan pientä hyppyä vähän jokaisesta kiven ja juuren nypykästä mitä tulee polulla vastaan, sellaista ketterää pomppimista ja neppailua on monesti meno kun sille päälle sattuu, ja se on erittäin hauskaa ajoa se. Kannustaa sellaiseen aktiivisempaan ajotapaan, kun jousitus ei ole sellainen taikamattomainen, jonka avulla voisi vain rymistellä päin ja yli kaikesta ilman, että tuntuu missään, herkemmin tulee esteet kierrettyä tai hypättyä yli, kun pyörä siihen niin näppärästi taipuu ja kannustaa. Tästä johtuen bikepark hommissa pyörä ei ole se junamaisin ja pehmein ja vakain ajettava, mutta oikein hienosti sillä kyllä mäet tulee alas silti. Taisinko 6 kertaa ehtiä käymään hissipyöräilemässä kuluneena kesänä, etelän mäistä aina Syöttelle asti, ja hauskaa oli joka kerta.
Kuitenkin tuli vähän sellaisia tuntemuksia, että jos ensi kesänä käy yhtään enemmän hissimäissä laskemassa, niin voisi ainakin kokeilla, että jos pidentäisi keulan 160 milliseksi, siinä samalla loivenisi keula puolikkaan asteen verran sinne 65 asteeseen, varmaan hivenen vakauttaisi menoa alamäessä, mutta tuskin liikaa kuitenkaan veisi noita kivoja traili-ominaisuuksia pois. Perää en ole saanut vielä pohjaamaan, ainakaan niin, että sen ajossa huomaisi, aikalailla suosituspaineet ja vakio spaceri sisällä, paluuvaimennuksen ja hitaan jouston säätöjä en nyt muista, mutta suunnilleen siellä suositustaulukoiden suunnilla ollaan, ei ole tarvinnut sen enempiä säätää, toimii hyvin. O-rengas näyttää kovempien laskujen jälkeen, että käytännössä koko joustomatka on käytetty, mutta pohjauksia en ole huomannut, eli eikö se silloin aika kohdillaan ole, käytetään koko jousituskapasiteetti ilman pohjaamisia. Keula sen sijaan on ihan suositusasetuksilla pohjannut muutaman kerran, siksi sentin lisäjousto ei varmaan olisi haitaksi ja täytyy miettiä laittaisiko keulaan tokenia sisään, että saisi hieman lisää progressiota.

Tokihan, jos olisi varaa, niin ostaisin karjuen tuollaisen uuden Rallonin pelkästään parkkihommiin ja muuttaisin tuon nykyisen Occamin kevyemmillä kiekoilla, renkailla ja muilla komponenteilla sähäkäksi ja kevyeksi trailitykiksi, mutta toistaiseksi on nyt vaan pärjättävä tällä Occamilla, niin siksi vähän pitää hakea keinoja ja pieniä päivityksiä, millä siitä saisi vielä vähän enemmän irti myös tuolla alamäessä, kuitenkaan menemättä liian pitkälle, ettei ihan lenkki ja perus polkuajon ominaisuudet kärsi liikaa, koska kyllä minä myös hirveän paljon ajan ihan perus lenkkiäkin tuolla pyörällä.
Kompromisseja, mutta siihenhän tämä Occami on oikein hyvä, taipuu pienillä modauksilla moneen, suuntaan jos toiseenkin. Ja näyttää, että tuo uusi Occam-mallisto on vielä pitemmällä tuossa monipuolisuudessa, uusi LT on jo selvästi enemmän enduro-tontilla kuin edellinen, mutta vastaavasti kalliimman pään hiilikuituiset SL-mallit on painonsa puolesta jo melkein XC-pyörien sarjassa.

stumpe
21.03.2024, 21.22
Aika vaaralliset noi Orbean OC1 kiekot. Kumit tippuu hyllyltä kun laskee paineet. Toinen kierros teippiä ei auttanut. En halua maastossa kokeilla 87kg painolla mitä tapahtuu kun on vauhtia.

petewow
22.03.2024, 08.10
Eikö tuo ole hooklessien ns. ominaisuus?

Smo
22.03.2024, 11.57
Tästä oli taannoin juttu, ei tullut perehdyttyä eikä myöskään siihen millaiset tuossa Laufey H10 on.

Tubeless-vanteita on kahta tyyppiä, ja niistä toinen voi olla väärin käytettynä jopa vaarallinen

https://tekniikanmaailma.fi/tubeless-vanteita-on-kahta-tyyppia-ja-niista-toinen-voi-olla-vaarin-kaytettyna-jopa-vaarallinen/

paaton
22.03.2024, 13.54
Ei nyt kannata sotkea tuota maastopyörien puolelle. Kyseessä oli 28mm renkaan käyttä 25mm sisäleveän kehän kanssa.

JaskaJopo
22.03.2024, 13.59
Eikös tuon koukun tarkoitus ole estää renkaan poistuminen vanteelta ulospäin. Mahtaako sillä edes olla mitään vaikutusta hyllyltä tippumiseen?

paaton
22.03.2024, 14.06
Eikös tuon koukun tarkoitus ole estää renkaan poistuminen vanteelta ulospäin. Mahtaako sillä edes olla mitään vaikutusta hyllyltä tippumiseen?

Joo ei tuo siihen vaikuta. Ja ei kai nyt orbean halppis kiekot mitään hookleseja ole?

paaton
22.03.2024, 14.13
Se beadlock ja sopivan tiukka rengas ne pitävät kumin paikallaan ilman painettakin.

Jos väliin tunkee reilusti jotain paksua gorillaa, niin tuohan vain pyöristää sen beadlockin terävän reunan.

Edit: Eli siis nystyrä siinä ennen kehän keskikuoppaa.

stumpe
22.03.2024, 15.45
Yleensä maxxiksen tlr maastokumit istuneet piukasti eri kehille.

Kevyellä kuskilla tai kevyellä käytöllä noi varmaan toimii, itse en vaan halua ottaa selvää.

Ehkä vähän kyrsii että 3 tonnin trail/all mountain täpäriin laitetaan tollasta shittiä.

Edit. Paaton, oliko sun pojan Laufeyssa samat kiekot?

Bndit
22.03.2024, 16.57
Ei se hookless tohon vanteelta tippumiseen vaikuta, eikä maastopyörissä mihinkään muuhunkaan, Vanteet voi muuten vaan olla paskat...tai renkaat. Spessussa oli hookless rovalit vakiona, kaikki renkaat toimi ihan samalla tavalla kun ei hookless vanteissa.

paaton
22.03.2024, 17.58
Yleensä maxxiksen tlr maastokumit istuneet piukasti eri kehille.

Kevyellä kuskilla tai kevyellä käytöllä noi varmaan toimii, itse en vaan halua ottaa selvää.

Ehkä vähän kyrsii että 3 tonnin trail/all mountain täpäriin laitetaan tollasta shittiä.

Edit. Paaton, oliko sun pojan Laufeyssa samat kiekot?

Oli ja ainakin ispt pysyy kyllä ilman paineita hyllyllä.

Sivustakatsoja
22.03.2024, 18.21
Se beadlock ja sopivan tiukka rengas ne pitävät kumin paikallaan ilman painettakin.

Jos väliin tunkee reilusti jotain paksua gorillaa, niin tuohan vain pyöristää sen beadlockin terävän reunan.

Edit: Eli siis nystyrä siinä ennen kehän keskikuoppaa.

Ja jos renkaan reuna on vähän liian leveä vanteen hyllylle, tai renkaassa on reilumpi valuhuuli tai vastaava. Mulla on varmaan yhdet renkaat poistuneet hyllylltä väkivaltaisesti räjähtäen ja myöhemmin ajattelin, että renkaassahan oli sisään päin ulottuva valukieliä.

M A
24.03.2024, 20.21
Eikö tuo ole hooklessien ns. ominaisuus?

multa ei oo vielä mikään rengas tippunut hyllyltä. Se renkaan hyllyn reunahan on siinä vanteen pohjassa kaikissa tubeless-vanteissa:
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2019/09/ENVE-explains-tubeless-hookless-beads-for-all-road-gravel-MTB_Behind-The-Product-series.jpg

stumpe
24.03.2024, 21.06
multa ei oo vielä mikään rengas tippunut hyllyltä. Se renkaan hyllyn reunahan on siinä vanteen pohjassa kaikissa tubeless-vanteissa:

Tätä lausetta en ymmärrä. Hylly on vanteen reunoilla johon kumin reunalangan pitäisi nousta ja lukittua.

paaton
25.03.2024, 20.46
Tätä lausetta en ymmärrä. Hylly on vanteen reunoilla johon kumin reunalangan pitäisi nousta ja lukittua.

Varmaan tarkoittaa tuota yllä olevaa kuvaa. Hyllyn reunalla meinaa tuota bead lockia. Tuo on tosiaan joissan vanteissa vähän huonompi kuin toisissa ja kaikki renkaat ei lukitu kunnolla.

Pitää testailla itsekkin, kun vaihtaa pojan reunaan maxikset takaisin. Saattoi tosiaan olla, että nuo lupsahtivat hyllyltä pois, jos ei nopsaan laittanut sielua takaisin. Itse en vaan kamalasti tuosta jaksa välilttää. Mutta olisi ilman muuta parempi, jos se ei sieltä alas tulisi.

TAR_mtb
31.03.2024, 09.34
Ensimmäinen täpäri olisi haussa mutta koko mietityttää. Pituutta 178cm ja jalanmitta 84cm. Nyt alla trekin jäykkäperä L koossa, mutta se on aina tuntunut hieman isolta poluilla. Mieltymys siis enemmän pienemmän pyörän puolelle, mutta onko Orbean M koko jo liian pieni?
Kovasti pyöritellyt vaihtoehtoja Orbea Occam tai Oiz. Ajot on pääsääntöisesti metsäpolkuja, eli kivikko juurakkoa, pieniä nousuja ja laskuja. Ei mitään bikepark touhua (niinhän sitä ainakin kuvittelee mielessään, vaan miten käy jos pyörä antaisi siihen mahdollisuuden). Hiekkatie siirtymiä myös aika paljon.

Kaatuilija
02.04.2024, 22.36
Itsellä odottelee Orbea Oiz H10 lumien sulamista ja hiihtokauden päättymistä. Itse etsin myös pyörää, jolla hoituu sekä hiekkatiellä ajelu että kivikossa ja juurakossa ryskääminen. Uskoisin tuon Oizin olevan täydellinen kompromissi siihen. Tuntuu ainakin vanhan 120/100mm joustavan täpärin jälkeen paljon järeämmältä Trail-vehkeeltä, mutta samalla kuitenkin ketterä ja kevyt polkea.

M A
09.04.2024, 07.35
Jos yhtään alamäkeen meno pyörällä kiinnostaa, niin occamilla pärjää sielläkin yllättävän hyvin. Oiz on varmaan näppärämpi kannonkierrossa. Parashan olis jos pääsisit kokeilemaan molempia.

Mahlis
09.04.2024, 10.07
Itselläni Occam M30 LT, eli tuo pitempi joustoinen versio. Jos yhtään tulee ajettua enskahenkistä rymistelyä tai bike parkit kiinnostaa edes vähän, niin tuolla jo ajelee hienosti nekin ajot, ainakin alkuun, kun meno ei vielä ole mitään ihan älytöntä reikäpäistä lennättämistä. Ajaa myös ihan tasamaan lenkkiäkin, mutta sellaiset polut tuntuu vähän tylsältä ja paikoin raskaalta ajaa ainakin tuolla omalla LT-mallilla, kun olen sen tarkoituksella speksannut enemmän enduron ja alamäkiajon suuntaan mm. melko ankkureilla renkailla ja tarkoituksena myös lyödä keulaan 160mm ilmaruoto tälle kaudelle, koska viime kesänä alkoi tuo alamäki voittoinen rymistely ja enduro maistua niin kovasti.
Occamin jälkeen kun lähtee ajelemaan noita lähikulmien peruspolkuja monta kiloa kevyemmällä xc-jäykkperällä, niin se tuntuu suorastaan lentävän, joten ei se ehkä se ketterin ja nopein ole tasamaan xc-reiteillä. Mutta kyllä jos Occam on ainut pyörä, niin esimerkiksi rullaavammilla ja kevyemmillä renkailla kyllä menee ihan lenkkipyöränäkin vaihtelevassa maastossa, hyvä ja runsas jousto ja yleinen kyvykkyys vaan tekee perus xc-lenkeistä vähän tylsiä, kokoajan sellainen olo, että kovempaa pitäisi päästä, eli alamäkeen.

Normi mallin Occam 140mm joustoilla ja jollain rullaavilla ja kevyemmillä renkailla on varmaan aika hyvä yleispyörä vähän kaikkeen, mennee hienosti ihan xc-tyyppisellä lenkillä mutta kestänee huomattavasti enemmän vauhtia ja alamäkeä kuin Oiz, jos polku käy rajummaksi. Jossain pitemmässä hiekkatien kihnutuksessa voisin kuvitella, että alkaisi Occamin kanssa vähän kyllästyttää, joten jos ajelut on enemmän perus xc:tä, teknistä kannon kiertoa ja hiekkatiesiirtymiä, niin Oiz lienisi parempi vaihtoehto.

Molemmat varmasti hienoja pyöriä monenlaiseen ajoon, mutta siinä pitää vaan sitten pohtia se, mihin suuntaan sitä omaa ajamista haluaa painottaa. Oizilla sitten varmaan aika turha mennä johonkin bikeparkiin, jos sellainen yhtään takaraivossa kutkuttelee, ja Occamilla puolestaan en lähtisi kyllä mihinkään xc-tyyppisiin kisoihin ajamaan jotain 60+km taipaleita, siihen on parempia ja nopeampiakin pyöriä, joskin onnistuisi varmasti ihan mukavasti.
Itsellä sikäli kiva tilanne, että tallista löytyi ennestään jo itse rakennettu xc-jäykkis, jolla ajaa ihan vaikka pitemmän graveltaipaleenkin, niin oli selvä valinta, että Occamin otan juurikin pitempi joustoisena LT-mallina ja takaraivossa ajatus, että siitä saa pienillä speksauksilla vähän enduromman ja alamäkikyvykkäämmän tykin. Kunnon renkailla (assegai / dissector exo+ kyljillä ja takana insertti) ja keulaan 160mm ilmaruoto niin aletaan olemaan jo reilusti enemmän enskojen maaperällä, vaikkei tuo nyt mikään alamäkipyörä ole sittenkään, mutta kyvykäs menijä kuitenkin.

E:

Ja mitä tulee kokoasiaan, niin itse olen karvan päälle 180cm pitkä ja inseam joku 86cm ja muutenkin ulottuvat raajat, ja ajan Occamia L-koossa, eikä voisi olla parempi. Pähkäilin itse aikoinaan XL ja L-koon välillä, ja hyvä että valitsin sen pienemmän, vaikka varmaan olisin pystynyt aivan hyvin myös XL:llä ajamaan. Kokeilemalla se on paras varmistaa, mutta jos ei ole mahdollisuutta, niin ehkä turvallisempi kahden koon välissä puntaroidessa on ottaa ennemmin se pienempi koko, kuten itse lopulta tein.

Kaatuilija
18.04.2024, 21.30
Kaksi lenkkiä heitetty Orbea Oiz H10:llä. Upea pyörä. Tuolla voi mennä kovaa kivikosta ja juurakosta läpi ja alamäissä tuntuu vielä heräävän eroon. Samalla se on kevyt polkea hiekkateilläkin ja todella ketterä. Yllätyin jopa, miten vakaasti upottavasta lumesta pääsi läpi.

Ainut ongelma on jostain rungon suunnalta tuleva natina, joka kuuluu lähinnä polkiessa. Täytyy yrittää paikantaa vielä.

Chat GPT
19.04.2024, 07.51
Orbealla lienee ongelma noiden sähkisten kanssa joissa on integroitu akku kun pitää TM:ssä ihan koko sivun mainoksessa yrittää perustella miksi integroitu akku olisi parempi kuin irrotettava.

Pakkasesta ja akun irroitettavuudesta ilmoituksessa ei ” muisteta” mainita sanaakaan…

OJ
19.04.2024, 16.28
Kas, täällä ollut juttua noista Orbean omista palikoista/ratkaisuista. Hivenen offaria. Meidän perheessä on vain yksi Orbea (Terra H30 1X) ja sen tarjoaman kokemuksen perusteella ei toista Orbeaa tule. Toi ei ole varsinaisesti halpa fillari, mutta vakiokiekot ovat valehtelematta sysipaskimmat harrastusfillarin orkkiskiekot mihin olen koskaan tormännyt (olen tormännyt melko moneen fillaribisneksessä duunissa olessa). Ton lisäksi dropouttien toleranssit ovat niin pepullaan, että kiekkoja on oikein ilo ja onni tähdätä paikalleen. Jottei fillarista tulisi liian ruusuinen kuva, niin keskion adapterikupit oli prässätty killiin. Olen varmaan vähän tyhmä kun kuvittelisin tommosessa parin tonnin fillarissa olevan natiivikammet/-keskio.

Jaa miksi ostin fillarin enkä palauttanut? No, läjä vanhoja fillareita lähti murtovarkaiden matkaan 2021 ja koronan aikana fillarien saatavuus oli melko huono, niin tuli paniikissa ostettua se ainoa sopivan kokoinen fillari mikä oli saatavilla. En halunnut jättää tyttoä ilman harrastusvälinettä kun hän ilmeisesti tykkää pyoräilystä.

jamming82
23.05.2024, 21.31
Kaksi lenkkiä heitetty Orbea Oiz H10:llä. Upea pyörä. Tuolla voi mennä kovaa kivikosta ja juurakosta läpi ja alamäissä tuntuu vielä heräävän eroon. Samalla se on kevyt polkea hiekkateilläkin ja todella ketterä. Yllätyin jopa, miten vakaasti upottavasta lumesta pääsi läpi.

Ainut ongelma on jostain rungon suunnalta tuleva natina, joka kuuluu lähinnä polkiessa. Täytyy yrittää paikantaa vielä.

Onko natina helittänyt? Itsellä sama fillari hakusessa. Oletko päätynyt minkä kokoiseen, minkä pituisena ajajana?

Kaatuilija
28.05.2024, 08.54
Onko natina helittänyt? Itsellä sama fillari hakusessa. Oletko päätynyt minkä kokoiseen, minkä pituisena ajajana?
Natina johtui rungon alaosassa olevasta vaahtomuovista, joka suojasi kaapeleiden läpimenoja. Tuo suoja hinkkasi runkoa vasten polkiessa ja piti ääntä. Revin sen kylmästi pois. Lisäksi yksi linkuston pultti ei meinannut pysyä kireällä, mutta nyt on toiminut putsauksen ja lukitteella kiristämisen jälkeen. Työkalut ja lukitepullo on kuitenkin pidettävä kaiken varalta metsässä mukana.

Upea pyörä kyllä edelleen ja toimii kaikissa tilanteissa mukavasti. Itse olen 182cm ja ajan L-koossa. Juuri oikea koko itselle.

jamming82
28.05.2024, 13.32
Natina johtui rungon alaosassa olevasta vaahtomuovista, joka suojasi kaapeleiden läpimenoja. Tuo suoja hinkkasi runkoa vasten polkiessa ja piti ääntä. Revin sen kylmästi pois. Lisäksi yksi linkuston pultti ei meinannut pysyä kireällä, mutta nyt on toiminut putsauksen ja lukitteella kiristämisen jälkeen. Työkalut ja lukitepullo on kuitenkin pidettävä kaiken varalta metsässä mukana.

Upea pyörä kyllä edelleen ja toimii kaikissa tilanteissa mukavasti. Itse olen 182cm ja ajan L-koossa. Juuri oikea koko itselle.

Hyvä kuulla että kaikki taas toimii! Ibksportissa näyttäisi olevan oizit hyvään hintaan mutta ehkä kattelen vähän käytettyjä.

jamming82
03.06.2024, 10.44
Onko kellään kokemusta tuosta occam sl mallista? Kiinosta tuo keulan ja iskarin etälukitus kyllä. Itellä nyt Yt Jeffsy, onkhan Occam sl ketterämpi?

Kaatuilija
10.07.2024, 21.42
Alle 3 kuukautta ajoa ja eka linkuston laakeri aivan loppu Orbea Oizissa. Maahantuojalla ei ole varastossa ja Bikeshopin kautta kestäisi viikkoja saada uusi. Saksasta löytyi yksi kappale ehjiä laakereita, jonka saisi Express-pakettina nopeasti.

Eihän runkotakuulle ole vaikutusta, jos laakereita vaihtelee itsekseen? Kuitenkin kuluvia osia. Lisäksi mietityttää, kun varastossa oli vain yksi laakeri ja molemmat pitää kuitenkin prässätä ulos, jotta viallisen saa vaihdettua. Toivottavasti en riko ehjää.

paaton
11.07.2024, 22.59
Alle 3 kuukautta ajoa ja eka linkuston laakeri aivan loppu Orbea Oizissa. Maahantuojalla ei ole varastossa ja Bikeshopin kautta kestäisi viikkoja saada uusi. Saksasta löytyi yksi kappale ehjiä laakereita, jonka saisi Express-pakettina nopeasti.

Eihän runkotakuulle ole vaikutusta, jos laakereita vaihtelee itsekseen? Kuitenkin kuluvia osia. Lisäksi mietityttää, kun varastossa oli vain yksi laakeri ja molemmat pitää kuitenkin prässätä ulos, jotta viallisen saa vaihdettua. Toivottavasti en riko ehjää.

Oiskohan mullakin mondrakerista jo laakerit sökönä. 3tkm ajettu ja mukana on kyllä loskaa ja märkää reilusti. Joku naksaa pahasti, mutta oletin tuon olevan tolppa.

Varmaan täytyy huomenna illasta levittää tuo tuohon olohuoneen lattialle...

Kaatuilija
12.07.2024, 13.05
Oiskohan mullakin mondrakerista jo laakerit sökönä. 3tkm ajettu ja mukana on kyllä loskaa ja märkää reilusti. Joku naksaa pahasti, mutta oletin tuon olevan tolppa.

Varmaan täytyy huomenna illasta levittää tuo tuohon olohuoneen lattialle...
Itsellä alkoi ihan yllättävällä ja kovalla naksumisella lenkillä. Äkkiä muuttui ihan paukkumiseksi. Kun purin linkuston, niin laakerista tippui kumitiiviste ja osa laakerikuulista itsekseen ulos.

Bikeshop kirjaimellisesti ghostasi, eli ei vastaa enää sähköposteihin tai soittoihin. Tilasin Saksasta koko laakerisetin ja paketin pitäisi olla alkuviikosta perillä. Vaihdan sitten laakerit itse, niin saa pyörän nopeasti ajoon. Mielestäni tuo olisi ollut takuukeissi, mutta ei voi mitään, jos toisella puolella maata sijaitseva myyjäliike ei vastaa yhteydenottoihin mitenkään.

paaton
13.07.2024, 07.25
Itsellä alkoi ihan yllättävällä ja kovalla naksumisella lenkillä. Äkkiä muuttui ihan paukkumiseksi. Kun purin linkuston, niin laakerista tippui kumitiiviste ja osa laakerikuulista itsekseen ulos.

Bikeshop kirjaimellisesti ghostasi, eli ei vastaa enää sähköposteihin tai soittoihin. Tilasin Saksasta koko laakerisetin ja paketin pitäisi olla alkuviikosta perillä. Vaihdan sitten laakerit itse, niin saa pyörän nopeasti ajoon. Mielestäni tuo olisi ollut takuukeissi, mutta ei voi mitään, jos toisella puolella maata sijaitseva myyjäliike ei vastaa yhteydenottoihin mitenkään.

Jaa, minä en edes miettinyt takuun mahdollisuutta mondrakerissa. Hi5bikesta marras-joulukuussa ostettu pyörä. Kolme laakeria täysin jumissa ja kaikki huonoja.

Hain Hi5bikesta uudet hyllystä ja ovat jo paikallaan.

Sitä saa mitä tilaa. Jos ajaa suolaloskalenkkejä talvella täysjoustolla, niin joutuu noita korjaamaan. Ei kai ole mitään mieltä seisottaa pyörää huollossa laakereiden vaihdon vuoksi.

zort
13.07.2024, 09.17
Oizko Oizissa käynyt niin että laakeri on huolimattomasti asennettu tehtaalla? Kummastuttaa kyllä myyjän vastaamattomuus.

Copilot
13.07.2024, 09.25
Niin tai yksinkertaisesti uutena viallinen laakeri joka sitten nopeasti hajoaa täysin. Eipä noidenkaan valmistus täydellistä ole.

M A
13.07.2024, 13.13
Kyllä tuo vialliselta laakerilta tai asennukselta haiskahtaa, mutta kuluva osa ja käytöstäkin riippuu paljon. Mä sain kyllä samaisesta liikkeestä Laufeyhin uuden ohjainlaakerin takuuseen kun oli tehtaalta jäänyt rasvaamatta.

janik
13.07.2024, 14.04
Mulla oli cubessa uutena (-20) ohjauslaakerin napsuntaa. Laakeri oli täynnä jotain hiilikuituputua yms, oli kulkeutunut laakerin kun käänteli pyörää. Putsaus wd40 + paineilma, kasaan vaseliinin kera. On toiminut siitä lähtien

KuopionKukkuja
17.07.2024, 20.23
Jaa, että Orbea Oiz H10:ssä olisi laakeri ongelmia? Mulla laukesi tänään alaswingin pilot laakeri kokonaan lenkillä. Hävisi pultti kokonaan ja laakerit hävinneet jonnekin mutta ulkokehästä on jäljellä jotain metallisälää. Pyörällä ajettu 50 km. Muuten aivan upea peli mutta joku juttu ollut joko laakereiden asennuksessa tai laakereiden laadussa tai sitten jottain muussa. Laukesi täysin äänettömästi.

Wolfberg
17.07.2024, 23.44
Jaa, että Orbea Oiz H10:ssä olisi laakeri ongelmia? Mulla laukesi tänään alaswingin pilot laakeri kokonaan lenkillä. Hävisi pultti kokonaan ja laakerit hävinneet jonnekin mutta ulkokehästä on jäljellä jotain metallisälää. Pyörällä ajettu 50 km. Muuten aivan upea peli mutta joku juttu ollut joko laakereiden asennuksessa tai laakereiden laadussa tai sitten jottain muussa. Laukesi täysin äänettömästi.

Et ole ainoa, muutama tapaus on ollut suomalaisissakin maastopyöräryhmissä viimeisen parin kuukauden aikana.

Kaatuilija
18.07.2024, 09.20
Onpas jännä. Itsellä oli alapulttien kanssa ongelmana, etteivät pysyneet kiinni. Kerran lenkillä huomasin, että pultti oli lähes tippumaisillaan. Sain takuuseeen pidemmät pultit, jotka alkoivat pysymään kiinni. Redditissä parille oli jouduttu uusimaan koko runko, kun eivät olleet huomanneet pulttien tippumista matkalle.

Itse asensin uudet laakerit omaan Oiziin eilen, jotta sai sen takaisin ajoon. Sen huomasin, että mikäli hajonneen laakerin pultin kiristää vähänkin liian kireälle, alkaa se jumittamaan ja pykältämään. Olisikohan oma laakeri sitten tuhottu kiristämällä kokoamisvaiheessa liian kireälle? Vedin 6nm momenttiin lukitteen kanssa ja se ei ole paljoa. Täytyy seurata, miten pysyy kiinni. Nyt on onneksi varalaakereita myös, kun tilasin koko setin. Alalaakerit tuntuivat vähän siltä, että niidenkin vaihto voi tulla jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

EDIT: Vieläkään ei ole Bikeshop vastannut. Vähän huono maku jäi, kun ekan isomman vian kohdalla asiakas joutuu ghostaamisen seurauksena tilaamaan itse varaosat ulkomailta. Lisäksi en edes tiennyt, että takaiskarissa on etälukitus, koska se ei ole toiminut kertaakaan aiemmin! Noh, nyt se toimii, kun korjasin itse.

paaton
18.07.2024, 10.51
Jos tajuan rakenteen oikein, niin laakeri pitää kärsiä kiristää kunnolla.

Tsekkasitko sen keskiholkin? Jos se on alumiinia, niin se on voinut kulua päistä laakerin hajotessa. Nyt kun kiristät paketin kasaan, niin keskiholkki ei vastaa, vaan laakerin kuulat saavat kiristystä. Toi ei tule kestämään.

Kaatuilija
18.07.2024, 11.23
Jos tajuan rakenteen oikein, niin laakeri pitää kärsiä kiristää kunnolla.

Tsekkasitko sen keskiholkin? Jos se on alumiinia, niin se on voinut kulua päistä laakerin hajotessa. Nyt kun kiristät paketin kasaan, niin keskiholkki ei vastaa, vaan laakerin kuulat saavat kiristystä. Toi ei tule kestämään.
Holkissa ei ollut mitään jälkiä. Momentiksi pultille on annettu 6nm, eli ei sitä kovin kunnolla voi kiristää.

Kaatuilija
18.07.2024, 19.52
Kertokaapas viisaammat, miten Oizista lähtee etukiekko irti? Toisella puolella oli iso pultti, joka löysäämisen jälkeen pyöri tyhjää. Toisella puolella oli joku pieni levy, jota pikkupultti piti kiinni. Irroitin senkin, mutta en saa kiekkoa irti. Akseli tulee ainakin toiselta puolelta pitkälle keulan puolelle.

Kuminauha
19.07.2024, 09.45
Siis onko kyseessä Foxin keula? Kyllä se iso pultti (akseli) sieltä jarrulevyn puolelta pitäisi tulla vetämällä ulos sen jälkeen kun alkaa pyöriä tyhjää. Kevennä painoa pois etupyörältä samalla kun vedät akselin ulos. Sitä voimansiirtopuolen levyä ei tarvitse irroittaa.

Kaatuilija
19.07.2024, 10.05
Siis onko kyseessä Foxin keula? Kyllä se iso pultti (akseli) sieltä jarrulevyn puolelta pitäisi tulla vetämällä ulos sen jälkeen kun alkaa pyöriä tyhjää. Kevennä painoa pois etupyörältä samalla kun vedät akselin ulos. Sitä voimansiirtopuolen levyä ei tarvitse irroittaa.
Foxin 34 kyllä. Taitaa pyöriä vain tyhjää löysäämisen jälkeen, eli läpiakseli on jumissa. Täytyy yrittää paukuttaa jollain irti.

Kuminauha
19.07.2024, 11.19
Ei ne läpiakselit tule pyörittämällä kokonaan ulos, pitää vetää sieltä pois. Ei pitäisi vaatia kummempaa voimankäyttöä. ihan käsin pitäisi lähteä vetämällä.

Kaatuilija
19.07.2024, 12.02
Ei ne läpiakselit tule pyörittämällä kokonaan ulos, pitää vetää sieltä pois. Ei pitäisi vaatia kummempaa voimankäyttöä. ihan käsin pitäisi lähteä vetämällä.
Jep, pyöritin auki ja sitten yritin vetää. Ei hievahdakaan. Yhdessä pyörässä jäi myös 15mm läpiakseli edestä totaalisesti jumiin ja oli työmaa irroittaa. Toivottavasti ei ole sama juttu tässä.

YocceT
19.07.2024, 14.11
^Mikä sen jumitti? Suora tappi, jonka toisessa päässä jenka, ei siinä nyt kovin montaa jumittavaa kohtaa pitäisi olla.

paaton
19.07.2024, 14.36
Niin jos kierre on jo pyörinyt auki, ei pultti oikein voi olla enää jumissa. Sehän on jo liikkunut pari senttiä.

Kaatuilija
19.07.2024, 17.57
Vasaralla toiselta puolelta naputtamalla irtosi. Läpiakselin päälle oli jostain valunut ruosteista vettä, joka jumitti. Laakerit olivat kuitenkin ehjät. Rasvasin akselin huolella ennen asennusta takaisin. Edellisessä pyörässä tarvitsi oikein kuumailmapuhallinta, kun läpiakseli hirtti kiinni niin pahasti. Siitä oppinut rasvan tärkeyden.

KuopionKukkuja
21.07.2024, 14.45
Aika jännä nuo jos jonkun swingin pultin joku vetää 5 nm. Mitä mä katoin manuskasta että se on alaswingin pivot pultti niin 15 nm oikea kireys. Puhutaanko me nyt samasta pultista.

Kaatuilija
24.07.2024, 00.53
Aika jännä nuo jos jonkun swingin pultin joku vetää 5 nm. Mitä mä katoin manuskasta että se on alaswingin pivot pultti niin 15 nm oikea kireys. Puhutaanko me nyt samasta pultista.
Alapultit on 15nm. Nuo ylemmät ovat kaikki 6nm.

Ohjainlaakeri alkoi paukkumaan. Purkaessani huomasin, että ohjainlaakeri on hangannut vaijerikuorta puhki. Pitääkö huolestua? On muuten aivan kamala keksintö nuo rungon ja ohjainlaakerin sisällä menevät vaijerikuoret.

https://i.ibb.co/5chB2F8/IMG20240724001349.jpg

Kaatuilija
22.08.2024, 12.51
Ohjainlaakerin holkki oli liian terävä ja hankasi kaapelikuoria rikki. Lisäksi huomasin, että holkki on aivan murtumispisteessä. Redditissä puhuttiin, että tuohon on tehtaalta korjauksena uudistettu holkki. Ainut vain, että ostin pyörän Bikeshopilta ja vieläkään kukaan ei vastaa siellä puhelimeen tai sähköposteihin. Pitää varmaan taas kerran tilata omaan piikkiin varaosia takuun alaisiin ongelmiin...

Copilot
22.08.2024, 12.53
Onko tässäkin pyörässä niitä Acrosin roskalaakereita, joissa muoviset kompression ringit yms.?

zort
22.08.2024, 14.21
Pitääkö huolestua?
Kyl laajemmassakin mittakaavassa pistää huolestumaan kun toi tauti tuntuu leviävän valmistajalta toiseen.

M A
25.08.2024, 14.19
Ehkä tää on joku salaliitto. Myydään muutama vuosi pyöriä noin, sen jälkeen joskus 2028 aletaan myydä pyöriä jossa kaapelit ei mene laakerin läpi :rolleyes: on hyvä syy päivittää runko uuteen…

Mahlis
27.08.2024, 09.17
Olen aika varma, että tuo kaapelien vieminen ohjainlaakerin läpi on samanlainen pyörätehtaiden harhaseikkailu, kuin nykyautoissa se, että kaikki mahdolliset toiminnot on pitänyt änkeä kosketusnäytön taakse ja kaikki fyysiset napit ja kytkimet on kadotettu ohjaamosta tyystin. Eihän se toimi, eikä sitä ole kukaan koskaan edes pyytänyt, ja kun tarpeeksi loppukäyttäjät näistä typeristä keksinnöistä rutisee, niin otetaan pikkusen pakkia ja palataan siihen, mikä oikeasti toimii. Nythän on alkanut taas joissain uusissa autoissa olla ihan oikeita painonappeja kosketusnäyttöjen rinnalla, joten suunta on oikea. Ehkä kun pyörätehtaat tarpeeksi setvii noita reklamaatioita ohjainlaakereista ja hiertyneistä kaapeleista ja lukevat sen miljoona asiakaspalautetta siitä, että tätä ei halua kukaan, niin ehkä uskovat hiljalleen, että se aiempi tapa oli hyvä ja toimiva. Kaikki uudet keksinnöt kun ei aina automaattisesti ole parempia kuin edelliset vaan sen takia, että ovat uusia keksintöjä.

Omassa -22 vuosimallin Occamissa menee kaapelit onneksi vielä perinteisempään tyyliin rungon sisään siitä emäputken sivusta, enkä keksi siitä mitään huonoa sanottavaa. Ehkä onnistun skippaamaan tämän typerän vaiheen, ja seuraava pyörä minkä hankin, onkin kenties jo taas sellainen, että tuo kaapelien vienti ohjainlaakerin kautta on jo unohdettu siinä kohtaa.

Mitä omaan Orbeaan tulee, niin tulipa vihdoinkin tuo takakiekon vapaaratas -saagakin tässä kesän mittaan päätökseensä. Täällä on varmaan muitakin, joilla on viime vuosien Orbeoista hajonnut noita vapaarattaita, ja samahan tapahtui meikällekin. Viime syksynä paukkui ja hyppi tyhjää eräällä lenkillä niin, ettei ajosta enää tullut mitään. Reklamaatiota vetämään, ja lopulta joskus loppuvuodesta vasta sain uuden vaparin, jonka löin vanhan tilalle. No, suurempi vahinko oli jo ehtinyt tapahtua, koska uusikin vapari on nyt noin puolen vuoden ajon jälkeen sökönä. Varmaan se navassa oleva hammaskehä mennyt ekalla kerralla jo sen verran huonoon kuntoon, ettei sitä uudellakaan vaparilla korjata. No, tein tuostakin reklamaation jo hyvissä ajoin, kun vapari vielä toimi, mutta alkoi pikkuisen pidellä sellaisia ääniä, että tiesin mitä tuleman pitää. Nyt sitten sen suurempia kyselemättä lähettivät suoraan Orbealta uuden takakiekon ja se tuli vieläpä niin, että tuo vanha ei ehtinyt totaalisesti levitä ennen uuden kiekon saapumista. Vielä en ole ehtinyt tuota asentaa, kun vanhalla vielä juuri ja juuri ajaa, mutta pitää se nyt tässä kohta laitella, pitäisi vain hankkia joku työkalu millä saa centerlock jarrulevyn irti ja takaisin kiinni.
Sitten pitäisi keksiä, mitä teen tuolle vanhalle takakiekolle. No, on siinä ainakin varavanne ja pinnoja, jos bikeparkissa tuleekin ryskättyä vähän liian kovaa. Vai hommaisiko uuden navan ja tekisi siitä ja vanhoista pinnoista ja vanteesta toisen takakiekon. No, pitää syksyn mittaan vähän funtsia.

Kaatuilija
29.08.2024, 15.58
Olen aika varma, että tuo kaapelien vieminen ohjainlaakerin läpi on samanlainen pyörätehtaiden harhaseikkailu, kuin nykyautoissa se, että kaikki mahdolliset toiminnot on pitänyt änkeä kosketusnäytön taakse ja kaikki fyysiset napit ja kytkimet on kadotettu ohjaamosta tyystin. Eihän se toimi, eikä sitä ole kukaan koskaan edes pyytänyt, ja kun tarpeeksi loppukäyttäjät näistä typeristä keksinnöistä rutisee, niin otetaan pikkusen pakkia ja palataan siihen, mikä oikeasti toimii. Nythän on alkanut taas joissain uusissa autoissa olla ihan oikeita painonappeja kosketusnäyttöjen rinnalla, joten suunta on oikea. Ehkä kun pyörätehtaat tarpeeksi setvii noita reklamaatioita ohjainlaakereista ja hiertyneistä kaapeleista ja lukevat sen miljoona asiakaspalautetta siitä, että tätä ei halua kukaan, niin ehkä uskovat hiljalleen, että se aiempi tapa oli hyvä ja toimiva. Kaikki uudet keksinnöt kun ei aina automaattisesti ole parempia kuin edelliset vaan sen takia, että ovat uusia keksintöjä.

Omassa -22 vuosimallin Occamissa menee kaapelit onneksi vielä perinteisempään tyyliin rungon sisään siitä emäputken sivusta, enkä keksi siitä mitään huonoa sanottavaa. Ehkä onnistun skippaamaan tämän typerän vaiheen, ja seuraava pyörä minkä hankin, onkin kenties jo taas sellainen, että tuo kaapelien vienti ohjainlaakerin kautta on jo unohdettu siinä kohtaa.

Mitä omaan Orbeaan tulee, niin tulipa vihdoinkin tuo takakiekon vapaaratas -saagakin tässä kesän mittaan päätökseensä. Täällä on varmaan muitakin, joilla on viime vuosien Orbeoista hajonnut noita vapaarattaita, ja samahan tapahtui meikällekin. Viime syksynä paukkui ja hyppi tyhjää eräällä lenkillä niin, ettei ajosta enää tullut mitään. Reklamaatiota vetämään, ja lopulta joskus loppuvuodesta vasta sain uuden vaparin, jonka löin vanhan tilalle. No, suurempi vahinko oli jo ehtinyt tapahtua, koska uusikin vapari on nyt noin puolen vuoden ajon jälkeen sökönä. Varmaan se navassa oleva hammaskehä mennyt ekalla kerralla jo sen verran huonoon kuntoon, ettei sitä uudellakaan vaparilla korjata. No, tein tuostakin reklamaation jo hyvissä ajoin, kun vapari vielä toimi, mutta alkoi pikkuisen pidellä sellaisia ääniä, että tiesin mitä tuleman pitää. Nyt sitten sen suurempia kyselemättä lähettivät suoraan Orbealta uuden takakiekon ja se tuli vieläpä niin, että tuo vanha ei ehtinyt totaalisesti levitä ennen uuden kiekon saapumista. Vielä en ole ehtinyt tuota asentaa, kun vanhalla vielä juuri ja juuri ajaa, mutta pitää se nyt tässä kohta laitella, pitäisi vain hankkia joku työkalu millä saa centerlock jarrulevyn irti ja takaisin kiinni.
Sitten pitäisi keksiä, mitä teen tuolle vanhalle takakiekolle. No, on siinä ainakin varavanne ja pinnoja, jos bikeparkissa tuleekin ryskättyä vähän liian kovaa. Vai hommaisiko uuden navan ja tekisi siitä ja vanhoista pinnoista ja vanteesta toisen takakiekon. No, pitää syksyn mittaan vähän funtsia.
Millä tavalla vapaaratas oireili ennen hajoamista? Itsellä on Orbean vapaaratas aina pitänyt paukahtelua. Samanlainen ääni, kun vapaarattaan kynnet nappaa kiinni, mutta useammin ja välillä ihan polkiessa.

Mahlis
29.08.2024, 17.51
Millä tavalla vapaaratas oireili ennen hajoamista? Itsellä on Orbean vapaaratas aina pitänyt paukahtelua. Samanlainen ääni, kun vapaarattaan kynnet nappaa kiinni, mutta useammin ja välillä ihan polkiessa.

Alkoi juurikin paukahtelemaan satunnaisesti, erityisesti silloin, kun nousi jotain jyrkkää mäkeä ja runttasi voimaa polkimille. Sitten se hiljalleen alkoi vain paukkua kokoajan vain useammin ja herkemmin, kunnes sitten lopulta alkoi jo hyppiä tyhjää. Siinä vaiheessa totesin, että ei tällä kannata enää ajaa, kun ei enää paljoa tarvinnut voimaa kun rutisi ja hyppäsi pykälän yli. Huomasin myös tuona aikana, että ihan se vaparin ääni, se napakka ja selkeä tiksutus, muuttui hiljalleen vähän epämääräisemmäksi raksuttamiseksi.
Alkuperäinen vaparihan oli todella köykäisen ja heppoisen oloinen keksintö, alumiininen. Tilalle lähettivät huomattavasti jykevämmän teräksisen, mutta tosiaan sekin nyt alkanut pitämään tuota samaa ääntä kuin se aiempikin. Otin sen irti niin siellähän oli siinä navan hammaskehässäkin jo vaurioita, niin ei tuo uusi vapari enää pelasta tilannetta, vaikka siinä nyt näytti vielä kynnet olevan ihan ok kunnossa.

No, onneksi laittoivat mukisematta uuden kiekon sieltä.

Föhn
29.08.2024, 18.58
Mä en ole tiennytkään että Orbea valmistaa vapaarattaita.

Mahlis
30.08.2024, 08.59
Mä en ole tiennytkään että Orbea valmistaa vapaarattaita.

Niin? Ei kai tässä ole sellaisesta puhuttukaan. Puhuttiin Orbea merkkisissä pyörissä olevista vapaarattaista näin selvennykseksi, jos se meni ohi. Merkistä en tiedä, kun ei tuossa alkuperäisessä hajonneessa vaparissa ollut mitään merkintöjä missään.

Kaatuilija
31.08.2024, 15.17
Ehkä voisi kysellä Bikeshopilta mielipidettä tuosta paukkumisesta. Jos vapaaratas meinaa antautua jossain vaiheessa, niin ehkä järkevää olisi vaihtaa se etukäteen.

Jone51
01.09.2024, 13.52
Osaakos joku heittää lonkalta neuvoja miten vanhan mallisesta occamista saisi float x:llä taikamattomaisemman (oem versio iskarista ilman low speed compression säätöä). Mulla on muistaakseni vakio tokeni sisässä ja hyllystä löytyy se token kit. Myös alkuperäinen dps löytyy hyllystä, onko järkeä palata siihen?

Eli lisäänkö vai poistanko float x:ään tokeneita? :) Intuitio on sitä vastaan että laittaisi kompressiota lisää mutta jostain joskus lukenut että tuolla se keskialue ja alku vois olla herkempi. Aiemmin pyörä siis toiminut kaikessa ajossa parkista polulle ja nykyisin on toinen pyörä rajumpaan ajoon. Toki tuo on polkemisen ja esteiden ylittämisen tehokkuuden kannalta hyvä, mutta toisen pyörän pehmeys polulla mielyttää ja voisi vähän sitä kohden saada säädettyä.

Kuskilla painoa 80kg ja painetta mulla taisi iskarissa olla 150-160 psi eli suht matala mutta silti en saa kyllä koko joustoa käytettyä perus lenkillä ja varaa ei tarvisi nykyisin enään isompaan jäädä. Vai onko tässä kinematiikka vaan sellainen ettei se millään säädöllä ole kovin pehmeä?

Jone51
09.09.2024, 20.36
^ Pieni update aiheeseen Occamista taikamatto :) Eli Float X OEM:ssa oli vakiona sisällä 0.6 cin spacer, tämä iskari on siis otettu Orbe Risestä uutena. En tiedä onko siinä jokin custom tune ja että millä vastaava iskari tulisi suoraan kaupasta ostettuna, mutta voisi kuvitella että vähän painavampaan sähköpyörään sitä on voitu virittää progressiivisemmaksi. Vielä kun lisäksi on se MCU bumber niin sekin lisää kompressiota syömällä ilmatilavuutta (Fox:lla oli taulukot erikseen sen kanssa ja ilman eli otettu huomioon).

Joka tapauksessa, laitoin nyt 0.3 cin verran spacereitä ja tuntuu aavistuksen paremmalta, jotenkin rauhallisempi tai ainakin keula ja perä on jotenkin enemmän samaa paria (36 Grip2 150mm), mutta on tämä edelleen sellainen aavistuksen levoton vähänkään isommassa rytyytyksessä. Ehkä voisi vielä kokeilla vähentää, mutta toisaalta nyt 30% sagilla meni kyllä suht helpohkosti taasen pohjaan muttei mitenkään rajusti. Eli voisi nostaa vähän painettakin jopa.

Pushead
10.09.2024, 20.11
^Mitä jos kokeilisit vielä lisätä spacereitä verrattuna alkuperäiseen? Painetta voisi tiputtaa->perä pehmeämpi, muttei kuitenkaan pohjaa.

Jone51
12.09.2024, 12.24
^ Tuota mää tosiaan alkuperäisessä viestissä kans pohdiskelin, jos olisi intoa niin tuotahan voisi koittaa. Operaatiohan on nyt nopea, mutta tätä ekaa kokeilua varten jouduin hakemaan öljynsuodattimien irroitukseen tarkoitetun remmia-avaimen jotta sai iskarin auki :D