Juurakon Hulda
08.04.2018, 19.05
Virittelin kaksi Makita 18V 3Ah akkua Greencycle jälkiasennussähköistyssarjapyörääni. Hyvin pelasi vehje, niin kuin saattoi olettaakin.
Ajelin tunnin verran 1-avustuksella (jolloin max kulutus on 100W), kunnes pyörän tietokone katkaisi virran moottorille.
Pyörän alijännitesuoja (säädettävissä) toimi siis ennen Makita-akun suojaa (vissiin niissä semmoinen on), joka varmistanee, että akut eivät ole tässä käytössä mitenkään erityisessä vaarassa rikkoontua.
Pora-akku viritys on seuraavanlainen:
Minulla oli kaksi romuastiasta löydettyä porakonetta. Sahasin niistä irti peräosan eli sen ihan ääripään jossa akku on kiinni. (Saman asian ajavia akkutelineeksi käyviä aihioita saa ostaakin "Makita usb-adapter charger" laitteen ominaisuudessa kympillä Ebaystä.)
Sitten pikku ruuveilla kiinnitin nämä akkutelineet vierekkäin vanerilevylle. Yksi sähköjohto piti laittaa toisen akun miinuksesta toisen plussaan ja ulos lähtevistä plus tulee toisesta akusta ja miinus toisesta. Näin kytkettynä nimellisjännite on pyörän vaatima 36V.
Nätisti ovat nyt akut vierekkäin tarakalla, mutta johonkin koteloon nuo pitää saada, kiinnostavat taatusti varkaita.
Mieli on mukamas levollisempi, kun on varavirtaa pyörään, tuon varsinaisen emäakun lataus on nääs aika hidasta.
Omalla Makita 9A laturilla varaa 3Ah akun 20 minuutissa, aika kätevää. Mietin, että alan ajamaan lyhyet ajot näillä, jolloin emäakku on aina valmiina yllätysmatkoihin.
Suunnittelin jo hankkivani isommat pora-akut, mutten osaa päättää, ostanko alkuperäisakut vai tarvikeakut. Houkutus sortua taas halpaan on suuri, kun esim. kaksi kpl 7,5Ah tarvikeakkua LG-kennoilla maksaa kuljetuksineen vain 110€ Saksassa eli hinta/energiakapasiteetti on puolet originaaliakusta ja ehkä jotain neljännes laadukkaaseen varsinaiseen sähköpyörän akkuun verrattuna.
Kokemusta nyt yhden tunnin ajalta, aika sitten näyttää miten vehkeet kestää.
Ajelin tunnin verran 1-avustuksella (jolloin max kulutus on 100W), kunnes pyörän tietokone katkaisi virran moottorille.
Pyörän alijännitesuoja (säädettävissä) toimi siis ennen Makita-akun suojaa (vissiin niissä semmoinen on), joka varmistanee, että akut eivät ole tässä käytössä mitenkään erityisessä vaarassa rikkoontua.
Pora-akku viritys on seuraavanlainen:
Minulla oli kaksi romuastiasta löydettyä porakonetta. Sahasin niistä irti peräosan eli sen ihan ääripään jossa akku on kiinni. (Saman asian ajavia akkutelineeksi käyviä aihioita saa ostaakin "Makita usb-adapter charger" laitteen ominaisuudessa kympillä Ebaystä.)
Sitten pikku ruuveilla kiinnitin nämä akkutelineet vierekkäin vanerilevylle. Yksi sähköjohto piti laittaa toisen akun miinuksesta toisen plussaan ja ulos lähtevistä plus tulee toisesta akusta ja miinus toisesta. Näin kytkettynä nimellisjännite on pyörän vaatima 36V.
Nätisti ovat nyt akut vierekkäin tarakalla, mutta johonkin koteloon nuo pitää saada, kiinnostavat taatusti varkaita.
Mieli on mukamas levollisempi, kun on varavirtaa pyörään, tuon varsinaisen emäakun lataus on nääs aika hidasta.
Omalla Makita 9A laturilla varaa 3Ah akun 20 minuutissa, aika kätevää. Mietin, että alan ajamaan lyhyet ajot näillä, jolloin emäakku on aina valmiina yllätysmatkoihin.
Suunnittelin jo hankkivani isommat pora-akut, mutten osaa päättää, ostanko alkuperäisakut vai tarvikeakut. Houkutus sortua taas halpaan on suuri, kun esim. kaksi kpl 7,5Ah tarvikeakkua LG-kennoilla maksaa kuljetuksineen vain 110€ Saksassa eli hinta/energiakapasiteetti on puolet originaaliakusta ja ehkä jotain neljännes laadukkaaseen varsinaiseen sähköpyörän akkuun verrattuna.
Kokemusta nyt yhden tunnin ajalta, aika sitten näyttää miten vehkeet kestää.