PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän huolto



yepa
06.03.2018, 20.57
Minulla on sähköpyörä, joka tarvitsisi perushuoltoa. Onko sähköpyörille oma huolto vai voinko viedä mihin vain? En ole tyytyväinen paikkaan, josta ostin pyörän, joten en halua asioida enää siellä. Moottori on Yamaha.

juntikka
06.03.2018, 23.15
Jos takuu voimassa, asioi siellä. Älä edes mieti muuta! Taikka jos on jokin sopimus jonnekin käytä sitä.

kaakku
07.03.2018, 00.22
Takuuasioihin ei vaikuta vaikka pyörän huollattaisi muuallakin kuin ostopaikassa*. Mikäli sähköpyörän sähkötekniikka toimii kuten pitääkin, ei sen huoltaminen ole sen kummallisempaa kuin tavallisen pyörän. Etenkin kun jammussa on fiksusti se tavallinen eturatas.

En tiedä, minkälainen on Yamahan huolto-ohjelma, mutta sitä lienee fiksua noudattaa. Electrobikestä löytyy asiantuntemusta Yamahan sähköpuolen suhteen, mutta muuten heidän pyörähuollon tasosta en tiedä oikein mitään. Shimano Service Centerit ovat yleensä ihan luotettavia puljuja, kun ukkojen pitää suorittaa verkkokursseja ja käydä koulutuksissa oppimassa uutta.


(*: toki kaikenhan saa rikki jos rikkomalla rikkoo, mutta pyörähuolloilla on myös vastuu tekemästään työstään. Eli jos viet Pertsan pyöräpajaan ja Pera menee ja purkaa jammun sähkömoottorin eikä saa sitä enään kasaan, niin Pera myös korvaa.)

Hoonori
12.04.2018, 19.59
Tervehdys

Onks kellään vinkata sähköpyörä ekspertti korjaajaa Tampereella?*

Joko ihan liike tai yksityishenkilökin.*

Bilteman sähköpyörän kanssa ongelma..
Siitä kärähti controlleri(omaa tyhmyyttäni) jonka nyt fiksasin (vastus ja diodi oli kärvähtänyt) mutta ei toimi avustus nyt kuitenkaan.*

Hommasin myös uuden controllerin, mutta ei avusta silläkään.*

Näyttön kautta kaikki toimii ok ja kaikki muutenkin mitattu jännitteiden puolesta toimivaksi, kaasukahvan liittimistäkään ei lähde pyörittämään, vaikka sen ilmeisesti pitäisi ohittaa poljintunnistus vai kuinka?

Kaikki liittimet kävin läpi ja niissä ei pitäisi olla mitään kontaktihäiriöitä, joten moottorillakohan nyt vika olisi?*
Mitä signaalia niillä kolmella ohuella piuhalla kulkee, jokka menee moottorille?*

BRUSHLESS controlleri pyörässä ja etupyörässä moottori.

marmar
12.04.2018, 21.26
Mitä signaalia niillä kolmella ohuella piuhalla kulkee, jokka menee moottorille?*

Valistunut arvaukseni on, että moottorin anturi(t) (hall anturi) ja jotain oheiskomponentteja pienellä piirilevyllä siellä toisessa päässä majailee

Pääsitköhän vaikka näillä jyvälle niin, että google auttaa lisää:
https://www.google.fi/amp/www.instructables.com/id/Electric-Bike-Hub-Motor---How-to-Replace-a-Hall-ef/%3famp_page=true

https://www.pandaebikes.com/what-is-a-hall-sensor/

Hoonori
13.04.2018, 20.48
Valistunut arvaukseni on, että moottorin anturi(t) (hall anturi) ja jotain oheiskomponentteja pienellä piirilevyllä siellä toisessa päässä majailee

Pääsitköhän vaikka näillä jyvälle niin, että google auttaa lisää:
https://www.google.fi/amp/www.instructables.com/id/Electric-Bike-Hub-Motor---How-to-Replace-a-Hall-ef/%3famp_page=true

https://www.pandaebikes.com/what-is-a-hall-sensor/Oukkei tänks.

Jos hall anturi rikki, niin pitäisikö moottorin kuitenkin pyöriä käsikaasusta ns. "pakkosyötöllä"?

Vai vaatiiko moottorinohjausboksi käyntiluvan hall antureilta, ennen ku alkaa antamaan dc:tä moottorille?

marmar
14.04.2018, 20.29
Oukkei tänks.

Jos hall anturi rikki, niin pitäisikö moottorin kuitenkin pyöriä käsikaasusta ns. "pakkosyötöllä"?

Vai vaatiiko moottorinohjausboksi käyntiluvan hall antureilta, ennen ku alkaa antamaan dc:tä moottorille?

Riippuu kontrollerista todennäköisesti ei. Moottorihan on 3-vaihe AC moottori (3 paksumpaa piuhaa?) Hall anturilta moottornohjausboksi otta synkan ja tekee sen perusteella vahvasähkön vaiheistuksen. Älykkäimmät boksit pärjää ilmankin, mutta se on silloin yleensä erikseen kerrottu. Pääsääntöisesti Hall anturi tarvitaan.

Hoonori
14.04.2018, 22.29
Riippuu kontrollerista todennäköisesti ei. Moottorihan on 3-vaihe AC moottori (3 paksumpaa piuhaa?) Hall anturilta moottornohjausboksi otta synkan ja tekee sen perusteella vahvasähkön vaiheistuksen. Älykkäimmät boksit pärjää ilmankin, mutta se on silloin yleensä erikseen kerrottu. Pääsääntöisesti Hall anturi tarvitaan.

Juu, menee hall anturin 3-ohuemman piuhan lisäks 3-paksumpaa piuhaa, eli on siis 3-vaihe AC moottori.
Tänään tossa mittailin kahdella eri kontrollerilla ja en kyllä keksinyt mitään vikaa, eli ilmeisesti moottrinpuolella vika.
Pitääkin mittailla, että mitä noista 3:sta paksummasta piuhasta menee moottorille, niin ja tosiaan menee siis AC:na mää hölmö ku luulin koko ajan, että on DC-moottori...

Tossa pyörässä 250W moottori, niin pystyykö vanhalla controllerilla ohjaaan tehokkaampaa 500W moottoria, eli jos se moottori rikki, niin onnistuuko, jos samalla sen päivittäis 500W malliin? vai onko Controlleri mitoitettu vain tuolle 250W moottorille?

Kuinka tommosen etumoottorin saa halkaistua yleensä? Pitäisko saada naputeltua semmosista koloista auki ja onks siinä semmonen iso kierre uloimmalla kehällä ja onko mahdollinen kierre normaali suuntaan aukeava, vai miten se on kasattu, prässäämälläkö?
Vois mielenkiinnosta kurkata sen sisään.

Onks kellään myydä 28" etumoottoria???

marmar
14.04.2018, 23.55
Tossa pyörässä 250W moottori, niin pystyykö vanhalla controllerilla ohjaaan tehokkaampaa 500W moottoria, eli jos se moottori rikki, niin onnistuuko, jos samalla sen päivittäis 500W malliin? vai onko Controlleri mitoitettu vain tuolle 250W moottorille?

Kuinka tommosen etumoottorin saa halkaistua yleensä? Pitäisko saada naputeltua semmosista koloista auki ja onks siinä semmonen iso kierre uloimmalla kehällä ja onko mahdollinen kierre normaali suuntaan aukeava, vai miten se on kasattu, prässäämälläkö?
Vois mielenkiinnosta kurkata sen sisään.

Voi olla, että kontrolleri on mitoitettu moottorin tehon mukaan ja pelkällä moottorin vaihdolla ei saa tehohyötyä.

Kierteellä ulkokehältä se luultavasti on. Ainakin se moottori (Q85), minkä aukaisin oli. Kierre normaaliin suuntaan.

Hoonori
15.04.2018, 17.00
Jep, elikkäs ei mene noilta kolmelta paksummalta piuhalta mitattuna mitään AC jännitettä, vaikka pyörittelis polkimista ja samalla myös etupyörästä avittaen, eikä käsikaasullakaan, eli ilmeisesti hall anturiin pakantunut tämä onglema.

Pystyykö tota hall anturia hämääämään/ohittamaan mitenkään controllerin päästä, että saisi noilta kolmelta pihalta antamaan moottorille syöttöä?

Mitä/paljonko jännitettä tolle moottorille menee, kun tehostus on päällä?
Niin juu ja 36V järjestelmä kyseessä.

Moska
15.04.2018, 20.46
Hiiliharjaton moottorihan toimii virta pulsseilla, joita säädetään moottorin neodyymien ja sähkömagneettien senhetkisen asennon mukaan. Hal anturia tarvitaan parantamaan moottorin toimintaa pienillä kierroksilla, muuten nopeudensäädin käyttää moottorin käämejä asennon seurantaan. Säädin vaihtelee napaisuuksia positiivisesta negatiiviseen kokoajan staattorin ja kannun neodyymien välisen asennon mukaan. Moottoria on vähän mittarilla mitatakaan. Maihin ei saisi vuotaa ja liittimien väliset vastukset pitäisi olla saman suuntaiset joka välistä.

marmar
17.04.2018, 07.01
Pystyykö tota hall anturia hämääämään/ohittamaan mitenkään controllerin päästä, että saisi noilta kolmelta pihalta antamaan moottorille syöttöä?

Mitä/paljonko jännitettä tolle moottorille menee, kun tehostus on päällä?
Niin juu ja 36V järjestelmä kyseessä.

Voi oll, että johonin väliin saa jonkun pulssin lähtemään, jos hall anturin tilalle laittaa sopivan vastuksen, mutta ei sieltä jatkuvaa ac jännitettä tule, se vaatisi sopivasti vaiheistetun pulssituksen.

Akkujännite sieltä huipussaan tulee, eli ihan turvallisella tasolla ollaan 36V akulla.

Hoonori
18.04.2018, 20.19
Voi oll, että johonin väliin saa jonkun pulssin lähtemään, jos hall anturin tilalle laittaa sopivan vastuksen, mutta ei sieltä jatkuvaa ac jännitettä tule, se vaatisi sopivasti vaiheistetun pulssituksen.

Akkujännite sieltä huipussaan tulee, eli ihan turvallisella tasolla ollaan 36V akulla.Tossa mulla olevassa moottorissa ilmeisesti vain yksi hall anturi, tai kytkentä erilailla, mitä lähettämässäs linkissä, ku noitten kolmen vahvemman moottorijohdotuksen lisäksi vain kolme ohuempaa, punainen +5v, musta gnd, ja valkoinen pulssitieto.

En saanu sitä moottoria aukeamaan, täytyy kehitellä siihen työkalu, visio siitä jo paperilla...

Hoonori
28.04.2018, 22.29
Moottori on saatu auki.

Mitä noi C1 ja C2 ovat? Pintaliitos konkkia?
Yks hall anturi hämärästi tossa keskellä, nelijaljainen kaiketi, vai mikä lie onko?

Ilmeisesti tossa piirilevyssä reunoilla optio kolmelle perinteiselle hall anturille..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180428/5fcec25c40a8584079da623b281bf0da.jpg

Hoonori
29.04.2018, 15.29
Moottori on saatu auki.

Mitä noi C1 ja C2 ovat? Pintaliitos konkkia?
Yks hall anturi hämärästi tossa keskellä, nelijaljainen kaiketi, vai mikä lie onko?

Ilmeisesti tossa piirilevyssä reunoilla optio kolmelle perinteiselle hall anturille..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180428/5fcec25c40a8584079da623b281bf0da.jpgOli muuten tossa mallissa se ulkokehän kierre sitten venäläinen malli, eli aukeskin myötäpäivään, alkuun taoin vastapäivään ja ihmettelin ku ei lähe aukeamaan, niin oli pakko kokeilla toiseen suuntaan.
No hyvä että lopulta aukes [emoji5]

Moska
29.04.2018, 16.09
Oli muuten tossa mallissa se ulkokehän kierre sitten venäläinen malli, eli aukeskin myötäpäivään, alkuun taoin vastapäivään ja ihmettelin ku ei lähe aukeamaan, niin oli pakko kokeilla toiseen suuntaan.
No hyvä että lopulta aukes [emoji5]

Eihän se ole venäläinen kierre. Venäläisellä kierteellä oleva pultti asennetaan vasaralla. [emoji375]

marmar
01.05.2018, 00.19
Moottori on saatu auki.

Mitä noi C1 ja C2 ovat? Pintaliitos konkkia?
Yks hall anturi hämärästi tossa keskellä, nelijaljainen kaiketi

Kuvan perusteella Arvauksia:
keskellä jänniteregulaattori ja C1 ja C2 sen ohituskonkkia. Hall anturi voisi olla ylhäällä vasemmalla piirilevyn alla piilossa, läpiladottava 3 jalkainen, jonka juotokset näkyy.

Hoonori
01.05.2018, 13.28
Kuvan perusteella Arvauksia:
keskellä jänniteregulaattori ja C1 ja C2 sen ohituskonkkia. Hall anturi voisi olla ylhäällä vasemmalla piirilevyn alla piilossa, läpiladottava 3 jalkainen, jonka juotokset näkyy.Keskellä oleva nelijaljalkainen on pintaliitos hall anturi.
Piirilevyn alla ei ole piilossa mitään.

Vaihdettu tilalle uusi hall anturi.

Toi alkuperäisen hall anturin "ylimääräinen" neljäs jalka on myös miinus.

Vanteen rungossa tuossa kohtaa, missä on anturi on vastapäätä magneetti, joka siis katkoo signaalia.

Kuuluuko hall anturin toimia siten, että normaali tilassa tulee pihalle 3.2v ja kun laittaa magneetin viereen niin 0v?

Sama se kai, että kuinka se sitä signaalia katkoo, vai pitäisikö toimia toisinpäin, eli tulla toi jännite silloin ulos kun on magneetti lähellä?

Ja onko tuo 3.2v signaali ok? Vaikka sisään menee yli 4v

Niin juu ja ei pyörähdä moottori vieläkään, alkaa kohta keinot loppua..

Kuvassa moottorin vastapäätä oleva magneettinappula, joka on nuolella merkitty ja yhdessä noista kuudesta reiästä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/15ef105f809c8b2742cadcdfbdebe330.jpg

Hoonori
01.05.2018, 16.30
Keskellä oleva nelijaljalkainen on pintaliitos hall anturi.
Piirilevyn alla ei ole piilossa mitään.

Vaihdettu tilalle uusi hall anturi.

Toi alkuperäisen hall anturin "ylimääräinen" neljäs jalka on myös miinus.

Vanteen rungossa tuossa kohtaa, missä on anturi on vastapäätä magneetti, joka siis katkoo signaalia.

Kuuluuko hall anturin toimia siten, että normaali tilassa tulee pihalle 3.2v ja kun laittaa magneetin viereen niin 0v?

Sama se kai, että kuinka se sitä signaalia katkoo, vai pitäisikö toimia toisinpäin, eli tulla toi jännite silloin ulos kun on magneetti lähellä?

Ja onko tuo 3.2v signaali ok? Vaikka sisään menee yli 4v

Niin juu ja ei pyörähdä moottori vieläkään, alkaa kohta keinot loppua..

Kuvassa moottorin vastapäätä oleva magneettinappula, joka on nuolella merkitty ja yhdessä noista kuudesta reiästä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/15ef105f809c8b2742cadcdfbdebe330.jpgNonii vika vihdoin paikannettu [emoji41]

Eli vika onkin lopulta poljintunnistuksen anturissa.
Anturille menee sisään kans tuo n. +5vdc ja polkemisen pitäisi katkoa signaalia, mutta tuossa tulee jännitettä signaalipihasta takas kokoajan tasaisesti alle 1vdc, joka ei siis ole katkonaista ja 3.2v katkonaista pitäisi tulla, samaan tapaan kuin moottorin hall anturistakin.

Poljintunnistuksen signaalipiuhaa kun rämpyttää mekaanisesti käsin kiinni ja pois, niin moottori lähtee pyörimään, mutta anturi kytkettynä ei toimi, vaikka polkimia pyörittäisi.

Olin kokoajan siinä luulossa että toi poljintunnistus on tarpeeton, enkä sitä juuri noteerannut, koska controllerissa on kaasukahvalle liitäntä ja hommasin AliExpressistä kaasukahvan ja oletin, että silloin poljintunnistusta ei tarvita, mutta ei taida olla käytössä tuo kaasukahva optio kuitenkaan, koska ei sillä lähde moottori pyörimään. (outoa, että controllerin kyljessä lukee throttlen toimintajännitealue ja sille on myös olemassa liitäntä)

No seuraavaksi pitää hommata sitten uus poljintunnistuksen anturi, tuonhan pystyisi itsekin askartelemaan hall anturista, samalla periaatteellahan sekin toimii, mitä moottorin hall anturi.

Paljon tämäkin episodi opetti, kun oli pakko ottaa asioista selvää, toivottavasti jollekin joskus tästä ketjusta hyötyä.

Nii juu ja kaikkihan sai alkunsa kun huolimattomasti kytkin controllerin piuhoja ja pääsi 36v karkaamaan 5v puolelle, vaikka akku ei ollut edes kytkettynä, mutta konkissa oli sitten vielä varausta.
No controllerista simahti 100ohmin vastus ja pintaliitos diodi, jokka sain vielä vaihdettua, diodin korvasin tosin perusmallisena, jonka sain soviteltua koteloon.
Lisäksi oli siis kärähtänyt moottorin hall anturi ja tuo poljintunnistuksen anturi, eli lopulta muutaman euron osilla selvittiin, mutta oli kyllä aikaa vievä vianetsintä, mutta paljon tässä oppikin [emoji4]

Kuvassa vielä controlleri, mistä selviää malli. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/eab03150e00dcaf6501887d585eafca5.jpg

Smo
02.05.2018, 15.21
*klip*
Tossa pyörässä 250W moottori, niin pystyykö vanhalla controllerilla ohjaaan tehokkaampaa 500W moottoria, eli jos se moottori rikki, niin onnistuuko, jos samalla sen päivittäis 500W malliin? vai onko Controlleri mitoitettu vain tuolle 250W moottorille?
*

Ainakin nuo Bafangin 250-500W napamoottorit ovat käytännössä sama laite, kontrollerilla/moottorinohjelmoinnilla tms sitten eri tehot

Mika Lukumies
02.05.2018, 19.54
Todennäköisesti tuo kaasukahva vaatii toimiakseen pienen polkasun. Huom.poljintunnistin pitää olla kytkettynä ja mielellään toimiva. ;) Muistaakseni ainakin Greencyclen kontrollerissa kaasukahva toimii tehdasasetuksina noin.

marmar
02.05.2018, 23.34
Keskellä oleva nelijaljalkainen on pintaliitos hall anturi.
Piirilevyn alla ei ole piilossa mitään.

Hyvä että selvisi. Siinä moottorissa, minkä minä aukaisin oli hall anturi toisella puolella piirilevyä pitkillä jaloilla ja mittasi moottorin ulkokehältä. Mutta näköjään rakenteita on erilaisia.

Muistikuvan mukaan suunnilleen samannäköinen piirilevy.
Oli hieman erinäköinen kontrolleri, jossa peukkukaasu toimi vaikkei polkenut. Tosin peukkukaasua ei asennettu siihen lainkaan yo syystä.

ElBike
03.05.2018, 10.55
Nonii vika vihdoin paikannettu [emoji41]

Paljon tämäkin episodi opetti, kun oli pakko ottaa asioista selvää, toivottavasti jollekin joskus tästä ketjusta hyötyä.


Hienoa että olet jakanut kuvia ja oppia tännekin.

Hoonori
03.05.2018, 14.51
Ainakin nuo Bafangin 250-500W napamoottorit ovat käytännössä sama laite, kontrollerilla/moottorinohjelmoinnilla tms sitten eri tehotBRUSHLESS controlleriin saa säätösoftan, millä pystyy muutteleen usb liitännästä parametrejä: http://www.lsdzs.com/en.php/download/index/id/66.html

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/144d362399fc4902d5f2812c9aa1962b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/8af39ac2bb08ea500cd33a2a8e0172a2.jpg

Hoonori
28.05.2018, 14.12
Poljinanturia eli PAS sensoria ei ollut saatavilla Biltemasta, mutta AliExpressistä löytyi suoraan vastaava malli samoilla kiinnitysreijilläkin 7€ hintaan.

Toi PAS sensorihan on paljon muutakin kuin pelkkä HAL sensori, sillä se mittaa myös pyörimisnopeutta ja pyörimissuuntaa, joka tärkeää controllerille, eli ihan heti ei sitä itse askartele.

Käsikaasuliitäntääkää ei ollut valmiina controllerissä, piirilevyllä on kyllä pinnit sille.

Ylimääräinen liitin controllerilla olikin takajarrun tappokytkimelle ja katsoin, että se on kaasulle kun liittimet kävi hyvin toisiinsa, eipä ihme, että ei toiminut käsikaasu..

No jokatapauksessa pyörä toimii nyt hienosti.

Steni
18.06.2018, 21.42
Mulla työmatkapyörä 2016 Whiten Shimano Steps järjestelmä rupesi katkomaan sähköjä
ja tarjoamaan koodeja E010 E012 ja E020 satunnaisessä järjestyksessä. Shimano antoi takuuseen
uuden moottorin (ilmeisesti uudempi v.2017 E6002) ja hain fillarin XXL:stä. 11km ajoa > E010 ja sähköt pois.
Ilmeisesti akku seuraavaksi, jos ulkomaan forumeita on uskominen
Iso kiitos muuten Itäkeskus XXL:n asentajille, hienosti hoitavat asiaa eteenpäin.

Ennen kun noita erroreita rupesi tulemaan, olin ajanut täyteen ladatulla akulla n. 80km ja ihmettelin,
kun vain 1 palkki oli lähtenyt akun latausvaloista……...

H32i
03.07.2018, 13.48
Mulla työmatkapyörä 2016 Whiten Shimano Steps järjestelmä rupesi katkomaan sähköjä
ja tarjoamaan koodeja E010 E012 ja E020 satunnaisessä järjestyksessä. Shimano antoi takuuseen
uuden moottorin (ilmeisesti uudempi v.2017 E6002) ja hain fillarin XXL:stä. 11km ajoa > E010 ja sähköt pois.
Ilmeisesti akku seuraavaksi, jos ulkomaan forumeita on uskominen
Iso kiitos muuten Itäkeskus XXL:n asentajille, hienosti hoitavat asiaa eteenpäin.

Ennen kun noita erroreita rupesi tulemaan, olin ajanut täyteen ladatulla akulla n. 80km ja ihmettelin,
kun vain 1 palkki oli lähtenyt akun latausvaloista……...

Mulla rupesi noin kuukauden vanhassa työmatkapyörässä ollu Shimano Steps DU-E6001 tarjoilemaan samoja koodeja. (E010 Järjestelmävirhe havaittu. E012 Vääntömomenttianturin alustus epäonnistui. E020 Akun ja vetoyksikön välillä havaittiin tiedonsiirtovirhe.). Ko häiriöt tuli kolmena peräkkäisenä päivänä.
Ensiapuna puhdistin rungossa olevat liittimet spriillä kostutetulla paperilla ja puhaltelin akun vastaavat- paineilmaspraylla. Aikaa on nyt kulunut toista viikkoa, ajoa yli 100km. mainittua häiriöitä ei ole toistunut kertaakaan. Saas nähdä kuinka jatkossa...

Steni
09.07.2018, 18.59
Kun 4. kerran talutin samojen virhekoodien takia Whiten XXL:n huoltoon, sain lopulta uuden akun.
Tämän päivän testiajo 15km ok, täytyy piakkoin asian varmistamiseksi heittää 60-70km lenkki.

plati
31.07.2018, 11.27
Espoon suunnalta Boschin CX-sarjalle sopiva huoltopaikka hakusessa. Onko suosituksia missä saisi nollattua myös huoltonäytön?

Larun pyörässä huoltoaika menee 23.8 asti, mutta mielummin veisin jo aiemmin.

hro
31.07.2018, 16.32
Täällä sain itse ainakin Boschin huollatettua kahdessa päivässä: https://www.ebikestore.fi/huolto

Vaikutti olevan ihan ok.

Ps. en tiedä onko tarpeeksi lähellä Espoota, mutta ei se Munkkivuori kaukana ole.

hphuhtin
31.07.2018, 17.36
Tuon lisäksi Baiks Espoossa huoltaa Boschia, ja FillariVelho liikkuu Espoossa myös. Velo&Oxygen voi kysyä myös, ainakin myyvät myös Boschilla varustettuja pyöriä.

Makro86
31.07.2018, 18.58
Itsellä on pian ensi huolto sähköavusteiselle pyörälleni jossa on myös tuo Bosch Performance CX. Huolletaanko ekassa huollossa tuotakin vai mitä eka huolto ylipäätään pitää sisällään. Tarkoitan tuota 100-200km välillä olevaa huoltoa :)

hphuhtin
03.08.2018, 09.00
Riippuu huollon toteuttajasta, kysy sieltä mitä heillä kuuluu :) Hyvä huolto tarkistaa mielestäni ensihuollossa Boschista ainakin eikä vain rajoittuen näihin, että laakerinsuojuksen takana on kunnolla rasvaa ja moottorin kiinnitysruuvit runkoon on sopivalla kireydellä samoin kuin akkutelineen kiinnityksen kireyden.

Softan versionkin voisivat tarkistaa, jos vaikka olisi luovutuksen jälkeen ehtinyt uusi versio tulla.

Karba
02.10.2018, 22.06
Huollosta puheenollen oheinen linkki on oiva esimerkki Bosch:n huollosta: https://www.performancelinebearings.com/how-to/

1aloittaja
02.10.2018, 22.33
Minusta täällä tuli jo paljon pienemmästäkin huoltotarpeen esiin tuomisesta kova älämölö viime syksynä... jonka vuoksi sain persona nongratan erääseen turkulaiseen pyöräliikkeeseen...

1aloittaja
02.10.2018, 22.38
Ja nyt aattelin, ett oisko asiallista päivittää myös NuVincin automaattinen vaihteisto, muttku täälläpäin ei oikein meinaa tekijää löytyä ...myydään kyll, mutt huolto ja ylläpito onkin monille jo ikävämpää puuhaa... Niissä kun pitäis osata ja tietääkin jotain

retry
11.10.2018, 12.59
Fillari "natisee". Olen laittanut vaseliinit satulan kaikkin väleihin, tangon kiinnitykseen, mutta natina jatkuu edelleen, tuntuu että se tulee pyörän kammista.
Yritin irroittsaa kammen, mutta avaamalla kammen kiinnitys ruuvin, niin kampi ei liikahtanut mihinkään. Laitoin kuitenkin vaseliinia ruuvin kierteisiin. Tarvitaanko kammen irroitukseen joku erikoistyökslu?

Onko neuvoja/niksejä miten saan natinan loppumaan?

Kuva moottorista&kammesta:https://uppaa.fi/image/EoB
https://uppaa.fi/image/EoB
https://uppaa.fi/image/EoB

hphuhtin
11.10.2018, 13.03
Tarkista moottorin kiinnitysruuvit runkoon. Kampien vetämiseen irti on oma työkalu, hae: crank puller.

retry
12.10.2018, 08.58
Tarkista moottorin kiinnitysruuvit runkoon. Kampien vetämiseen irti on oma työkalu, hae: crank puller.

Kiitän!

ElBike
12.10.2018, 19.43
Boschissa alkoi natisemaan moottorin ja rungon välinen kiinnitys. Laitoin väliin tiivistesilikonia ja natina hävisi.

retry
13.10.2018, 11.50
Pitää perehtyä tuohon moottorin kiinnitykseen, kun natina tuntuu tulevan juuri sieltä suunnalta. Kiitokset vastaajille.

retry
13.10.2018, 11.51
Kun irroitan moottoorin, niin onko jotakin mitä pitää ottaa huomioon? Että ei lennä jouset ja hilut silmille yms ;)

hphuhtin
13.10.2018, 14.40
En ole koskaan irroittanut, koita nyt ensin vain kiristää? ;) Luulisi kuitenkin juutuupista videoita irrotuksestakin löytyvän.

jumbojussi
13.10.2018, 16.44
Jos ei meinaa ruuvi pysyä paikallaan ni (sinistä) lukitetta voipi tipan lirpasta.

ElBike
15.10.2018, 23.51
Ei mitään lennä silmille mutta kannatta ottaa kuvia miten johdot on aseteltu että takaisin laittaessa ei jää mikään piuha puristuksiin.

On muutes mulkku tuo Boschin insinööri. Moottorin laakereissa on jotain speciaalikokoa jota ei löydy helposti monelta isolta valmistajaltakaan. Esim 6004 laakeri on 20mm sisäreiällä ja 42 halkaisijalla, mutta moottorin sisällä onkin 22x42 laakeri. Lueskelin tuolta performancelinebearings.com sivuilta.

Aali
16.10.2018, 07.33
22x42 laakereita saa tilattua ykspyöräkaupoista, se kun on niiden ISIS-akselin standardikoko. Esim www.unicycle.com.

Sent from my Nokia 6.1 using Tapatalk

hphuhtin
16.10.2018, 08.06
Ei mitään lennä silmille mutta kannatta ottaa kuvia miten johdot on aseteltu että takaisin laittaessa ei jää mikään piuha puristuksiin.

On muutes mulkku tuo Boschin insinööri. Moottorin laakereissa on jotain speciaalikokoa jota ei löydy helposti monelta isolta valmistajaltakaan. Esim 6004 laakeri on 20mm sisäreiällä ja 42 halkaisijalla, mutta moottorin sisällä onkin 22x42 laakeri. Lueskelin tuolta performancelinebearings.com sivuilta.

Sitten taas täällä sanotaan, että on eri koko ja helposti löytyy.. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58129-Boschin-moottorin-laakerin-kesto-Cube-HPA-120-Race-16&p=2782642#post2782642

Fat Boy
16.10.2018, 10.12
Tuossa taidettiin puhua kampien akselin laakereita, vaihteiston/moottorin laakerit voi olla ja luultavasti onkin jotain muuta.

ElBike
16.10.2018, 17.00
Nimenomaan. Kyse oli kammen laakerista jota paikallinen laakerikauppa ei saanut tilattua mistään. Aliexpressistä näyttäisi saavan kiinalaisia, mutten oikein luottaisi laatuun. Unicycle voi olla ratkaisu tai sitten ihan performancelinebearings.com

hphuhtin
16.10.2018, 17.29
En selvästi tiedä mistä laakerista milloinkin puhutaan, luulin, että vain se ulommainen eturattaan takaa löytyvä tuossa on aina kyseessä. Seison korjattuna.

Jos löytyy mistä laakerista on kyse, niin laittaisitteko koodin ja mistä löytyy tännekin :) Ei ole itsellä akuutti tilanne, mutta mistä sitä tietää :)

ElBike
16.10.2018, 18.59
Suojattuja laakereita on kolme. Isoin rattaan vieressä on standardikokoa. Sen "sisällä" on 6409LUV ja vasemmalla poskella 6004LUV, mutta näiden laakereiden tyypinmukainen sisäreiänkoko on 20mm kun taas kampien akseli on 22mm.

tane
17.10.2018, 09.17
Pitää perehtyä tuohon moottorin kiinnitykseen, kun natina tuntuu tulevan juuri sieltä suunnalta. Kiitokset vastaajille.

Minulla myöskin narisi moottori pyörän runkoa vasten erittäin ärsyttävästi. Alkuun moottorin kiinnityspulttien kiristäminen auttoi, mutta lopulta ei sekään. Piti laittaa prikat joka väliin, niitä jostain syystä puuttui sieltä joistakin kohdista. Nyt on moottori tiukasti kiinni eikä heilu eikä narise. Yamaha kyseessä.

fatbiker92
22.10.2018, 21.20
Onko kellään kokemusta Bosch Intuvia viasta jossa + nappia painamalla ei meinaa avustustaso nousta? Toiseen suuntaan toimii hyvin mutta avustuksen lisääminen vaatii kokoajan enemmän ja enemmän painalluksia toimiakseen.

Brocol
14.06.2019, 12.03
Aloitteleva pyöräilijä tässä, hei! Vaikuttaa että 400km ajetusta takanavasta meni laakerit, voiko olla näin? Eilen työmatkalla alkoi pyörästä kuulua epäsäännöllistä naksumista, samantyypinen kuin rengas heittelisi pikkukiviä runkoon. En onnistunut paikallistamaan vikaa. Kotimatkalla naksuminen alkoi toistua useammin ääni koventua. Etsin vikaa, takapyörässä ei tuntunut välystä käsituntumalta, pari pinnaa hiersi toisiinsa kun toinen niistä löysällä, kiristin. Jatkoin matkaa varovasti, mutta naksuminen jatkui ja sitten alkoi jo kirskunta. Pyöritin rengasta vauhdikkaasti paikallaan, niin takapyörä vispasi ja takapakka vielä enemmän. Talutin kotiin ja otin pyörän ja akselin irti. Kun pitää navan päätyholkeista (?) kiinni ja pyörittää, pyörä pyörii todella jähmeästi ja pykältää. Onko siis laakerit kaput vai onko tuolla muuta rikkoutuvaa? Vapaarattaan mekanismi? Voiko se kulua enemmän kuin normaalisti koska voimaa tulee rimppakinttujen lisäksi moottorista? Kiekot on Sunringle Duroc 40 ja napa Formulan valmistama Shimano-yhteensopiva.

villho
14.06.2019, 13.32
Laakereiltahan tuo vaikuttaa. Mulla meni yhdessä kaudessa Spessun Levon takanavan (tai no, vapaarattaan laakerit olivat vielä ok) laakerit vaihtokuntoon. Pyörä sai toki runtua ihan tarpeeksi. Jahka saat laakerit vaihdettua, niin kannattaa kiinnittää huomiota taka-akselin oikeaan kireyteen.

ElBike
17.06.2019, 14.02
Jahka saat laakerit vaihdettua, niin kannattaa kiinnittää huomiota taka-akselin oikeaan kireyteen. Meneekö laakerit puristuksiin jos taka-akselia kiristää hieman liikaa? Luulisi että sisällä on vastassa holkki joka estää sen?

oem
16.04.2020, 22.55
Mikä rasva planeettapyörästön muovirattaille?

Iero
17.04.2020, 19.31
Aloitteleva pyöräilijä tässä, hei! Vaikuttaa että 400km ajetusta takanavasta meni laakerit, voiko olla näin? Eilen työmatkalla alkoi pyörästä kuulua epäsäännöllistä naksumista, samantyypinen kuin rengas heittelisi pikkukiviä runkoon. En onnistunut paikallistamaan vikaa. Kotimatkalla naksuminen alkoi toistua useammin ääni koventua. Etsin vikaa, takapyörässä ei tuntunut välystä käsituntumalta, pari pinnaa hiersi toisiinsa kun toinen niistä löysällä, kiristin. Jatkoin matkaa varovasti, mutta naksuminen jatkui ja sitten alkoi jo kirskunta. Pyöritin rengasta vauhdikkaasti paikallaan, niin takapyörä vispasi ja takapakka vielä enemmän. Talutin kotiin ja otin pyörän ja akselin irti. Kun pitää navan päätyholkeista (?) kiinni ja pyörittää, pyörä pyörii todella jähmeästi ja pykältää. Onko siis laakerit kaput vai onko tuolla muuta rikkoutuvaa? Vapaarattaan mekanismi? Voiko se kulua enemmän kuin normaalisti koska voimaa tulee rimppakinttujen lisäksi moottorista? Kiekot on Sunringle Duroc 40 ja napa Formulan valmistama Shimano-yhteensopiva.
Minulta meni myös taka-akselin laakeri. Jostakin syystä hammasrattaspakan puoleisen laakerin kartio oli pahasti kulunut ja pyörä alkoi rutisemaan. Laakeri oli kulunut niin pahasti, että pyörä vispasi pari senttiä.
Jouduin vaihtamaan uuden vapaarattaan, kuulat molemmille puolille sekä akseliin uudet kartiomutterit. Vapaarattaan mukana tuli myös uusi laakerikuppi.

Nyt tuntuisi jämäkältä, mutta voiko olla, että fättärin taka-akselin laakeri ei kestä 1 kW:n moottorin vetoja. En huomannut mitään vikaa n. 2500 paikkeilla, kun vaihdoin pyörään nastarenkaat. Nastoilla tuli ajeltua aika paljon metsämaastossa, joskin ei lähellekään moottorin maksimi tehoilla. Olisiko tuo rytyyttäminen ja tempoileva ajo epätasaisessa maastossa ollut laakerille liikaa, kun laari oli kaput 3500 km kohdalla.

Työkiireiden vuoksi en ole korjauksen jälkeen päässyt vielä ajelemaan, mutta nyt viikonloppuna pitää testailla vieläkö napsuu.

harald
17.04.2020, 20.09
Minullakin meni laakerit läskipyörän laadukkaaksi kehutusta Hopen Fatsno navasta vain 200 km jälkeen. Selvisi jälkeenpäin että Hopen laakerit on tunnetusti huonoja. Nyt on tilalla SKF:n insinöörien itsensä kehittämät polymeeri-ikuvoidellut laakerit. Katsotaan kuinka hyvät ne on.

Läskirenkaan pito, ja akselin pituus ts. navan pituus kuormittaa laakereita.

oppes
17.04.2020, 22.20
Varmaan se millaiset rasvat & välykset taka-akselista löytyy vaikuttaa mahdollisiin haasteisiin tai niiden kehittymiseen. Kannattaa kaikkien seurata kiekon välyksiä ja pyörimistä ja reagoida heti kun muutoksia näkyy tai tuntuu.

harald
17.04.2020, 22.34
Sitten kun tuntuu muutoksia on laakerit jo vaihtokunnossa.

Iero
19.04.2020, 10.40
Sitten kun tuntuu muutoksia on laakerit jo vaihtokunnossa.
Onkohan noita polkupyörän laakerikartiomuttereita eri kovuuksilla? Samoin laakerikuulia? Säpyssä takapakan puoleinen laakeri joutuu koville, jos moottori on kovin tehokas. Kuppipuoli kulunee tasaisesti, koska se pyörii. Mutta kartio ei pyöri, niin vetovoima kohdistuu aina samaan paikkaan kartiota, ja se voi helposti kulua toispuoleiseksi, kuten minun pyörässä kävi.

grebe
19.04.2020, 21.03
^Suosittelisin varauksetta napoja, joissa on konelaakerit. Kestää eri tavalla, idioottivarmat ja helppo vaihtaa (varauksin, jotkut navat tarvitsee erikoistyökaluja. Luulisi, että materiaalit on valittu pyörännapaan sopiviksi. Jos ei kestä niin laakeri joutuu vaan liian koville tai väärin säädetty, rasvan puute tai likaa välissä. Missä sähköpyörässä on tällaiset navat?

Iero
19.04.2020, 21.46
^Suosittelisin varauksetta napoja, joissa on konelaakerit. Kestää eri tavalla, idioottivarmat ja helppo vaihtaa (varauksin, jotkut navat tarvitsee erikoistyökaluja. Luulisi, että materiaalit on valittu pyörännapaan sopiviksi. Jos ei kestä niin laakeri joutuu vaan liian koville tai väärin säädetty, rasvan puute tai likaa välissä. Missä sähköpyörässä on tällaiset navat?

Nishiki Durango fatbike, joka on varustettu 1 kW Bafangin keskimoottorilla. Valitettavasti en itse avannut napaa, kun havaitsin sen olevan löysällä, joten en tiedä rasvatilanteesta tarkemmin. Kartio oli kuitenkin kulunut toispuoleiseksi ja kuulat deformoituneet. Tuo fättäri ei ole suunniteltu sähköpyöräksi, joten laakerikartiot ovat luultavasti liian pehmeää kamaa. Ajattelin vain josko sähköpyöriä varten olisi kovempia kartioita saatavilla.

grebe
19.04.2020, 22.52
Ok. Kuvittelisin, että kovuudet pitää olla linjassaan kaikkien osien suhteen ja että pelkkä kartion vaihto kovempaan ei toimi. En kyllä ole tämän asian ammattilainen.

ElBike
20.04.2020, 01.27
Minullakin meni laakerit läskipyörän laadukkaaksi kehutusta Hopen Fatsno navasta vain 200 km jälkeen. Selvisi jälkeenpäin että Hopen laakerit on tunnetusti huonoja. Nyt on tilalla SKF:n insinöörien itsensä kehittämät polymeeri-ikuvoidellut laakerit. Katsotaan kuinka hyvät ne on.

Läskirenkaan pito, ja akselin pituus ts. navan pituus kuormittaa laakereita.

Fillarin laakerit pyörii niin hitaasti että toimiva konsti on avata urakuulalaakerin pölysuoja varovasti ja tyrkätä täyteen vedenkestävää vaseliinia. Alkaa laakerit kestää ihan eri tavalla. Laakerit on yleensä yleislaakereita jotka on speksattu nopeille kierroksille ja siksi niissä on rasvaa hyvin niukasti (kovilla kierroksilla rasva lämpenee, valuu pois tai jopa palaa jos sitä on liikaa) ja siksi jopa täysjoustofillareien linkun pientä nytkyttävää liikettä tekevät laakerit on melko surkeasti voideltu.

Lovejoy
21.04.2020, 01.27
Olisikohan alunperin ollut laakerit väärillä säädöillä ja siten myötävaikuttanut kartion kulumiseen. Kuulat ovat oman ymmärrykseni mukaan pehmeimmät, joiden kuuluisi ekaksi kulua ja sitten vasta muita vaurioita.

Kuppi kartio napojen pitäisi olla hyvinkin kestäviä säännöllisesti huollettuna, väittäisin jopa huomattavasti paremmaksi, kuin konelaakerit. Sähköpyörissä voi toki olla omat juttunsa johtuen eri voimatasoista, mutta mielestä Shimanokaan ei käytä konelaakereita navoissaan ja tekee kuitenkin sähköpyöriin kaikkia komponentteja eli luulisi noiden kestävän.

Itse huollan navat vuosittain ja tarvittaessa laitan uudet laadukkaat kuulat (esim G25 ja HRC n. 60), kuulat saa nykyään muutamalla eurolla netistä, joten pääsee melkein vähemmällä uusimalla, kuin putsaamalla vanhat. Vaseliiniksi jotain laadukasta kampetta (Mobililta vaikka XHP 222), kuten tuossa jo konelaakereihinkin suositeltiin, niin pitäisi napojen kestää.

grebe
21.04.2020, 08.32
Varmasti juuri näin. Konelaakereissa korostan sitä idooottivarmuutta eli käytännössä huoltovapautta.

Koheltaja
16.06.2022, 07.08
Pitäisi tehdä pyörään huolto, onko jotain erityisiä huomion kohteita PW-X3 moottorissa tai voimansiirrossa?

Kun moottoreita huolletaan niin mitä niille yleensä tehdään, laakereiden tarkastukset ja niiden sekä rattaiden voitelu ja mitä rasvoja käytetään?

Kaneli
16.06.2022, 08.58
Yleisesti ottaen Moottoreita ei huolleta. Ovat suljettuja yksiköitä joita ei ole edes tarkoitettu huollettaviksi.

MRe
16.06.2022, 10.33
Taitaa takuu mennä, jos avaa moottorin.

Tuntsa
16.06.2022, 11.52
Pitäisi tehdä pyörään huolto, onko jotain erityisiä huomion kohteita PW-X3 moottorissa tai voimansiirrossa?

Kun moottoreita huolletaan niin mitä niille yleensä tehdään, laakereiden tarkastukset ja niiden sekä rattaiden voitelu ja mitä rasvoja käytetään?

Tässä on tuo Santun aikanaan linkkaama ketju moottorien huollosta ja ominaisuuksista https://www.ebikemotorcentre.com/frequently-asked-questions-answers/
Jotenkin sai sen käsityksen että Yamahan laatu olisi laskenut jos muistan oikein.

Omassa Yamahan ensimmäisen sukupolven PW-X:ssä rupesi punavalot tuikkimaan eilisillan lenkillä, joten onkohan tämän kesän ajot sillä ajettu koska kesä ja vika on yleensä huono yhdistelmä.

Onko muuten kenelläkään kokemuksia noista korjaamoista?

tane
16.06.2022, 12.41
Ostin vuosia sitten ensimmäisen sähköpyöräni XXL:stä Giant Exploren jossa oli Yamahan sähköt. 2.5 vuoden ajojen jälkeen moottori sanoi kaputt noin 8 tkm ajoilla. Takuu oli just mennyt umpeen eli XXLstä olisi saanut uuden moottorin johonkin 1300 euron hintaan. Koitin saada tuota virhevastuun piikkiin ja Giantin maahantuoja jotain tälläista lupailikin, mutta ne olivat vain tyhjää puhetta. Kyseinen Giantin tyyppi haki minulta pyörän Oulusta ja roudasi sen Rovaniemelle jossa niillä päämaja ja joku pyöräliike joka hoitaa Giantin juttuja (nimeä en tähän hätään muista, olisko ollu joku Hulluporo tms). Lopulta tuli tuomio että uus moottori olisko ollut jotain 800 eur eli paljon halvempi mitä XXL kautta tai sit momentinmuunninanturin vaihto, joka tuosta kuulemma oli hajonnut. Möin pyörän kaverille viallisena ja hän jatkoi korjausprosessia ja valitsi tuon moottorin korjauksen ja kyllähän se kuntoon tuli. Tosin kaverilla ajot jäänyt tosi vähiksi tuolla pyörällä mutta ainakin tähän asti on korjaus toiminut. Eli jos Yamahan kone on paskana ja pyörä Giant niin voi koittaa tuon Rollon liikkeen kautta hoitaa sitä kuntoon. Vaan aloittaja kysyi huoltoa eli eipä niitä huolleta mutta korjaus on mahdollinen jos hajoaa.

Tuntsa
16.06.2022, 13.01
^Virhekoodi oli 64 ja eikös se viittaa tuohon samaan vikaan kuin sinulla.
Katselen nyt ensin nuo sähköliittimet läpi ja jos ei mitään löydy vien ostopaikkaan/huoltoon joka on onneksi vain muutaman kilometrin päässä. Muistelinkin että tuo Yamahan moottori oli pari vuotta sitten alle tuhat euroa.

Kyllähän sellainen korjaus kirpaisee mutta kun pyörä oli neljä vuotta sitten 5000 euroa ja on muuten hyvin huollettu niin minkäs teet.
Paljon kiitoksia tiedoista.

tane
16.06.2022, 15.41
^Virhekoodi oli 64 ja eikös se viittaa tuohon samaan vikaan kuin sinulla.
Katselen nyt ensin nuo sähköliittimet läpi ja jos ei mitään löydy vien ostopaikkaan/huoltoon joka on onneksi vain muutaman kilometrin päässä. Muistelinkin että tuo Yamahan moottori oli pari vuotta sitten alle tuhat euroa.

Kyllähän sellainen korjaus kirpaisee mutta kun pyörä oli neljä vuotta sitten 5000 euroa ja on muuten hyvin huollettu niin minkäs teet.
Paljon kiitoksia tiedoista.

En muista virhekoodia että mikä se oli minulla. Itseasiassa silloin mulla ei tainnut olla edes mitään tietoa että mitä mikin virhekoodi tarkoitti, Yamahasta oli hankala saada tietoa tuohon aikaan. Mutta kyllä ne merkkiliikkeessä tietää virhekoodit ja mihin vikaan se viittaa. Ja ilman muuta 5000 euron pyörä kannattaa 500 eurolla fiksata kuntoon. Itse olisin ehkä vaihtanut sen uuden moottorin koska kilsoja oli kuiteski suht paljon eli se yli 8000 km ja koska hintaero oli suhteessa pieni korjauksen ja uuden moottorin välillä, kaveri jolle myin pyörän valitsi kuitenkin sen korjauksen.

Koheltaja
16.06.2022, 18.42
Tässä on tuo Santun aikanaan linkkaama ketju moottorien huollosta ja ominaisuuksista https://www.ebikemotorcentre.com/frequently-asked-questions-answers/
Jotenkin sai sen käsityksen että Yamahan laatu olisi laskenut jos muistan oikein.

Omassa Yamahan ensimmäisen sukupolven PW-X:ssä rupesi punavalot tuikkimaan eilisillan lenkillä, joten onkohan tämän kesän ajot sillä ajettu koska kesä ja vika on yleensä huono yhdistelmä.

Onko muuten kenelläkään kokemuksia noista korjaamoista?

Olipas hyvä linkki ja sieltä löytyi paljon vastauksia.

Siispä teen lomalla pyörälle laajennetun huollon ja jätetään moottori rauhaan, käytän sitä huollossa sitten kun joskus aikanaan tarvetta ilmenee. Päivityksiä on tullut jo kaksi Giantin sovelluksen kautta joten tuskin senkään takia pitää viedä moottoria huollon piuhan päähän.

Ebike Brothers Konalassa kertoi että he tekevät huoltoja ja korjauksia Yamahan moottoreihin ja on lupa avata myös takuunalaisia moottoreita. Sanoivat että yleisempiä moottoreiden osia on hyllyssä ja tilaamalla saa lisää.

Pyörä ostettu ulkomailta joten en laske kovinkaan paljoa takuun varaan enkä epäröi avata moottoria jos tarvetta tulee. Taustani huomioon ottaen olisi kovin yllättävää että teetäisin kaiken merkkikorjaamolla takuun aikana ja sen ulkopuolella.

Tuntsa
17.09.2022, 16.01
^Nyt sain BH täpärin (PW-X moottori) korjaamokierrokselta takaisin.Kolme kuukautta tuossa meni kun ensin erehdyin
viemään pyörän maahantuojan korjattavaksi. Ei ollut Helkamalla mitään kiinnostusta pyörää korjata eikä hankkia varaosia.
Pyörän myynyt kivijalkakauppias kyllä teki parhaansa mutta ei saanut mitään tukea Helkamalta.

Kyllästyin sitten vitkutteluun ja selityksiin ja hain pyörän pois ja lähetin Ebike Brothersille missä olikin sitten ihan toisenlainen tekemisen meininki ja moottori löytyi hetkessä ja kaikkineen alle kahdessa viikossa pyörä takaisin.

Uusi moottori maksoi noin 1000 euroa ja työt ja postit päälle. Onneksi olin pyörän rikkoutuessa matkalla kauppaan enkä tavanomaisella metsälenkillä niin sain vakuutusyhtiöltä yli puolet takaisin kustannuksista. Laaja kotivakuutus.

Kiitos vielä Koheltaja korjaamovinkistä.

Edit. Piirikorttivika oli ollut moottorissa.

IiDee
21.02.2023, 09.31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180428/5fcec25c40a8584079da623b281bf0da.jpg

Kärvähti tuosta piirilevystä tuo C1. voiko sitä vaihtaa ja onko kenellä siihen taitoa?

Nixuu
21.02.2023, 20.59
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180428/5fcec25c40a8584079da623b281bf0da.jpg

Kärvähti tuosta piirilevystä tuo C1. voiko sitä vaihtaa ja onko kenellä siihen taitoa?

Voi vaihtaa. Helppo homma. Ei ole edes mikään kauhean pieni osa vaikka smd komponentti onkin. Voi siis vaihtaa normaalilla kolvilla, ei tarvi reflow asemaa. Vaihtoon menee ehkä minuutti. Suurin ongelma on löytää vanhan osan arvo. On siis pieni kondensaattori. Mikä motti?

Jotenkin hassusti tuossa ei ole ollenkaan hall antureita (paitsi tuo levyllä näkyvä, jota käytetään nopeuden mittaamiseen). Tokikaan hall antureita ei tarvita jos moottorin ohjain on sensorless tilaa tukeva. Saahan sillä säästöä kun voi jättää kolme hall anturia pois sekä kolmisen johtoa.

Kuminauha
22.02.2023, 08.58
Kannattaisi varmistaa, että mikä sen C1:n käräyttänyt. Jos vaihtaa sen ja alkupeäristä aiheuttajaa ei ole korjattu, voi tulla turhaa töytä tehtyä.

Kiituri
22.02.2023, 12.20
Kannattaisi varmistaa, että mikä sen C1:n käräyttänyt. Jos vaihtaa sen ja alkupeäristä aiheuttajaa ei ole korjattu, voi tulla turhaa töytä tehtyä.
Aivan totta. Konkat ei yleensä porsi helposti. Mistä tiedetäänettä C1 on porsinut?