Näytä tavallinen näkymä : Edullinen maasturi / hybridi ympärivuotiseen ajoon
Craig Conroy
07.02.2018, 20.15
Haussa yleispyörä etupäässä kaupunkiajoon niin kesällä kuin talvella. Lähialueen mäet pitäisi edetä sujuvasti pikku lumessakin, mutta erityisiin urheiluominaisuuksiin ei ole tarvetta.
Aiemmin olen tullut toimeen halvalla hybridillä, mutta nyt pitäisi hankkia uutta tilalle. Pikkuisen testauksen jälkeen oon mieltynyt maastureiden korkeampaan ajoasentoon, joten olisiko järkeä ottaa sellainen yleispyöräksi? Budjetti on rajallinen, noin 700 euroa. Näin noviisina olisi mukava kuulla suosituksia. Tuossa alhaalla on pari katselemaani maasturia. Myös hybridit ovat mukana laskuissa, jos ajoasento ei ole kovin matala. Itse olen 175 cm ja 70 kiloa.
Trek - Marlin 7 (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/2021600-2018/)
Crescent - Njord (http://www.crescent.fi/pyoramallisto/maastopyorat/njord-29-27-v-2017)
Miten olet perustellut itsellesi joustokeulan tarpeen jos kyse kaupunkiajosta? Cressun keula ainakin melko surkea vaikkei Trekinkään mikään helmi ole....
Ja järkyttävän painaviahan nuo ovat, itse suosittelisin mielummin täysjäykkää maastopyörää, uudet harvemmassa mutta käytettyjäkin löytyy....
Muutama hybridivaihtoehto:
Kona Big Rove tai Big Dew (sama pyörä, eri vuosimalli)
Cube Hyde (eri malleja)
Evon Hermes
Craig Conroy
08.02.2018, 17.43
Miten olet perustellut itsellesi joustokeulan tarpeen jos kyse kaupunkiajosta? Cressun keula ainakin melko surkea vaikkei Trekinkään mikään helmi ole....
Ja järkyttävän painaviahan nuo ovat, itse suosittelisin mielummin täysjäykkää maastopyörää, uudet harvemmassa mutta käytettyjäkin löytyy....
Oon pari pyöräliikettä käynyt katsastamassa ja mun budjetilla ne suositteli tuollaisia. Ovatko siis hintaan nähden huonoja ja miten surkeus näkyy? Crescentissä keulan pystyi lukitsemaankin.
Jos oikeasti nöösipyöräiijälle on tarjolla huomattavaa parannusta kohtuullisella lisäpanostuksella, niin otetaan vinkkejä vastaan.
Lyhyen koeajon perusteella totesin että maastopyörä on himpun verran mukavampi ajaa, erityisesti kun hybridejä sai ajaa hyvin kyyryssä asennossa. Onko tosiaan että joustokeula alkaa pidemmän päälle tökkiä?
Maastopyörillä pystyy ajamaan ihan hyvin vuoden ympäri. Nestelevyjarrut pitää olla.
Halvempien osasarjojen korvaaminen samanlaisilla on halpaa ja saatavuus hyvä. Pyörän paino on harrastajalle vähempi merkityksellinen asia.
Craig Conroy
08.02.2018, 18.48
Muutama hybridivaihtoehto:
Kona Big Rove tai Big Dew (sama pyörä, eri vuosimalli)
Cube Hyde (eri malleja)
Evon Hermes
Kiitoksia! Varsinkin Hermes vaikuttaa lupaavalta. Pitää katsoa jos jossain pääsisi testaamaan, kun ihan sokkona ei uskalla tilata.
Järjetön väittämä että nestejarrut pitää olla, kaikilla pärjää vaikkakin levyt ympärivuotisessa käytössä paremmat. Millä tahansa pyörällä pystyy ajamaan myös ympäri vuoden, kaikki loppupeleissä riippuu ainoastaan kuskista!
Kun kuitenkin on vapaus valita mahdollisimman hyvä pyörä, ei pidä tyytyä siihen, että tosimies pystyy ajamaan ympäri vuoden pyörällä kuin pyörällä. Kannattaa valita omista lähtökohdista mahdollisimman hyvä. Silti olen samaa mieltä siitä, että hydraulijarrut ei ole pakollinen varuste. Luokattomimpia virityksiä lukuunottamatta mekaanisetkin levyt toimii erinomaisen hyvin. Päivitys maksaa tällä hetkellä vähintään satasen eli ei kannata 600 euron hintaluokassa, mielummin kannattaa valita 700 eurolla kunnollinen pyörä. Toki hybrideissä hydraulijarrut on varsin yleiset lähes kaikissa hintaluokissa, joten todennäköisesti tämä ei ole päällimmäinen ongelma tässä tapauksessa.
Mekaanisissa levyissä olennaista on (kun em. luokattomat jarrut on kierretty kaukaa) takajarrun sijoitus. Jos se on haarukan kolmion sisäpuolella, riskinä on veden valuminen paljaan vaijerin pään kautta kuoren sisään ja siten jäätyminen. Ongelmaa voi rajoittaa haitarimallisella suojakumilla (hinta 2 €), mutta ihan 100% varma ratkaisu tuo ei ole. Kolmion yläpuolella olevan jarrun vaijeria pitkin ei vesi kuoren sisään valu. Siinä puolestaan jarru voi hankaloittaa tavaratelineen asennusta tai ainakin telineen pitää olla levyjarrulliseen tarkoitettu malli, mikä voi olla hiukan kömpelön näköinen ja jostain syystä saatavuus paljon rajallisempi kuin suorilla aisoilla varustettujen kohdalla.
Oemin kommenttia pyörän painon merkityksestä kannattaa hiukan tarkentaa. Pienet erot ei varmaan suuria merkkaa, mutta painoon silti kannattaa kiinnittää huomiota. Markkinoilla on pyöriä painoluokissa n. 12-16 kiloa ja tuossa mittakavassa erolla on merkitystä. Painoja verratessa kannattaa huomioida varustelu. Lokarit, tavarateline, jalka, napadynamo yms. selittää helposti 2 kiloa. Läheskään kaikki valmistajat ei painoa ilmoita ja monilla myyjillä on taipumus pyöristää "arvioitaan" pyörän painosta alaspäin. Painavan pyörän myyjä varmaan kehuu jämerää rakennetta, mutta eipä 12 kilon pyörissä, kevyemmistä puhumattakaan, ongelmana ole runkojen kestävyys ollut. Raskaasti kuormattuna voi kiekot olla kovilla, mutta siinäkään paino ja lujuus ei ihan käsi kädessä kulje. Toki asiaa voi olla vaikea arvioida ja siksi itse luotan asiassa tunnettuihin vanteen valmistajiin. 600 euron pyörissä yleensä tunnettujen valmistajien laadukkaista kiekkoja ole, mutta silti kesto saattaa olla riittävä. Pinnojen määrä on ehkä ainoa asia, josta voi jotain yrittää päätellä. 32-36 pinnaa pitäisi olla ongelmaton valinta ainakin kohtuullisilla kuormilla.
Keveys siis tuo pyörän ajettavuuteen herkkyyttä, mikä on mielestäni mukava asia, vaikkei keskinopeuteen kovin paljon todellisuudessa vaikutakaan.
Talvikäytössä mahdollisuus laittaa leveät renkaat alle on etu, vaikka ihan maasturin rengaskokoihin (leveys > 2") ei mentäisikään. Kona Dew-malliston pyörissä (muissakin kuin Big Dewissä) on muistaakseni rengastilaa kohtalaisen hyvin ja hintahaarukka laaja. Kallista päätä edustavassa Dr Dewissä on 27,5" vanteet ja niihin ei ainakaan tällä hetkellä ole kelvollisia nastarenkaita saatavissa. Tilanne todennäköisesti paranee lähiaikoina, toivottavasti jo ensi talveksi. Tuon hinta menee varmaan pahasti aloittajan käsityskyvyn ulkopuolelle, mutta jos jostain syystä samaan rengaskokoon jossain muussa pyörässä päätyy, on seikka syytä tiedostaa. Muutenhan 27,5"/650B/roadplus (monta nimitystä) on erinomaisen kiinnostava juttu, vaikka varsinkin hybrideissä vielä melko harvinainen. "Selvyyden" vuoksi totean vielä, että normaalisti hybrideissä on 28"/700/622-merkinnällä olevat renkaat/vanteet/kiekot... Joskus voi olla myös merkintä 29, mutta se on sama kuin edellinen, todennäköisesti vain renkaan leveys on tavanomaista hybridiä isompi.
Veden valumista vaijerien kuoriin en ole pitänyt suurena ongelmana muutaman vuosikymmenen ympärivuotisen pyöräilyn ongelmana, hyvät vaijerit ja puhtaat voidellut kuoret aina toimineet itsellä.
Myös Mohkkun esittämä ogelma koskee ainoastaan yläkautta kulkevia vaijereitä, alakautta kulkevissa moista ei esiinny.
Painohan on tietenkin makuasia mutta henk.koht. kiertäisin nuo 15kiloiset kaukaa...
Renkaiden mitta kannattaa tsekata tarkkaan, esim. omassa työmatkajäykkiksessä 2.2" RalliKunkku mahtuu mainiosti lokasuojien kanssa mutta ISP:n nastarenkaiden kanssa saa jo säädellä...
Craig Conroy
09.02.2018, 19.14
Mielenkiintoista juttua jarruista. Tosin katselemisissani pyörissä taitaa järjestään olla hydrauliset jarrut, joten siitä tuskin tulee ratkaseva tekijä.
Mitäs sanotte tällaisesta : Focus Wasgo XT (https://larunpyora.com/tuote/focus-wasgo-xt-he-m50cm/)
Itseäni hieman arveluttaa 50 cm:n koko. Mahtaako olla liian pieni?
hiilikuitumies
09.02.2018, 19.53
Hydrauliset, totta kai. Niiden tuntuma on jo niin paljon parempi. Hintaanhan ne eivät näissä edes olennaisesti vaikuta. Marin Muirwoods on minun ehdotukseni. Teräsrunko, reilusti rengastilaa. http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/
Tuo yllä oleva Focus on niin tylsä, ettei mitään rajaa. Siis niin perus. Ei siinä ole mitään jujua. Hinta on kuitenkin käytännössä sama. En ostaisi. Tuo ovh on ihan harhaanjohtava. Ei tuossa ole niin kalliita osia. XT-takavaihtajaakin näkee monesti ihan 650 euron pyörissä.
Marsusram
09.02.2018, 20.07
Marlin 7 näyttää aika hyvältä paketilta tuohon hintaan.
Shimanon Acera takavaihteensiirtäjä on saanut stealth vaijerinvedon, mikä on minulle kynnys kelpuuttamiseen.
Marlineissa on ollut takana reilusti rengastilaa, joten rengastuksen mahtuminen ei tuota ongelmia kuten hybridipyörissä.
Tektron 285 jarrut on minulla 2018 Kona Unitissa ja yllättivät toimivuudellaan.
RockShox XC30 keulalta voi jo odottaa sen verran toimivuutta, ettei tarvitse heti päivittää täysjäykkään. Kierrejousen jäykkyys kevyelle tai painavalle kuskille pitää korjata jo myyjäliikkeessä. 70kg luultavasti osuu normaalijousen mitoitukselle.
Tuohon hintaan kampisetti, navat ja vanteet eivät ole kovin ihmeelisiä, mutta ne saa aikanaan päivitettyä jos pyörä muuten on sopiva. Ovat matalarunkoisia, joten geometria kannattaa käydä testaamassa.
Mielenkiintoista juttua jarruista. Tosin katselemisissani pyörissä taitaa järjestään olla hydrauliset jarrut, joten siitä tuskin tulee ratkaseva tekijä.
Mitäs sanotte tällaisesta : Focus Wasgo XT (https://larunpyora.com/tuote/focus-wasgo-xt-he-m50cm/)
Itseäni hieman arveluttaa 50 cm:n koko. Mahtaako olla liian pieni?
Myyjän mukaan sopii vielä 176 senttiselle, ostajan opas kertoo. Mikäpä tuossa, jos itseä mellyttää, alun ajatukset sopivat tähän ihan hyvin. Lokarit joutunee joskus parantamaan, mutta se ei ole kummoinen homma eikä monen kympin juttu, jos ite asentelee.
Kovin pieneltä tuo Focuksen 50 kuulostaa, joten kannattaa kriittisesti käydä kokeilemassa. Hiilikuitumies hienosti määritteli pyörän luonteen (paperitietojen perusteella saadun käsityksen) ja minulle siitä tulee positiivinen fiilis. Arkinen toimivuus on tärkeämpää kuin jokin tietty hohdokkuus. Vain tuo tavarateline vaikuttaa omituiselta, kun on pituussuunnassa tuettu lokariin. Mahtaako olla tukeva ratkaisu.
Craig Conroy
10.02.2018, 22.59
Valinta kallistui nyt hybridiin ja Focukseen. Passeli hinta-laatusuhde meikäläisen tarpeisiin, eikä "tylsyys" nyt varsinaisesti haittaa :D Kiitti kaikille vastauksista!
Arkinen toimivuus monesti on tylsää, poislukien puukko ja kirves. Oliko koon suhteen mitään varmistusta koeajolla tai myyjän lupauksella. Viitsisitkö vielä laittaa kommentin kun olet jonkin aikaa ajanut?
Craig Conroy
12.02.2018, 00.01
Jep jep. Koon suhteen luotan valmistajan oppaaseen ja myyjän näkemykseen. Koeajoin pyörää jossa oli muuten samanlainen, mutta pykälää isompi runko. Sen perusteella uskon et viiskymppinen menee. Muussa tapauksessa ketuttaisi ankarasti, mutta näillä mennään. Voin pistää päivitystä kun saan fillarin alle.
Craig Conroy
23.02.2018, 19.59
Lupasin heittää kommenttia, joten tässäpä tätä. Tosiaan koon suhteen olin vähän huolissani, mutta onneksi se ei koitunut ongelmaksi. Fillari on siis ihan sopiva meikäläisen varrelle. Hintaansa nähden kyseessä on oikein hyvä paketti, josta löytyy se mitä halusin. Esimerkiksi jarruissa on hyvä tuntuma edellisiin mekaanisiin levyihin verrattuna. Ajoasento on aika lailla sitä mitä etsinkin eli ei liian makaava.
Miinusta tulee lokasuojista, joista joku jo mainitsikin. Etenkin etulokari on aika vaatimaton rimpula. Mukana tullut tarakka on ihan napakka, joskin voi olla että se joutaa mennä, jos joskus asennan uutta lokasuojaa taakse.
Mukava kuulla onnistuneesta löydöstä, onnea uuden pyörän kanssa ja kiitos kommentista!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.