PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteisten myynti Suomessa



1aloittaja
27.12.2017, 20.55
Ei tainnut räjähtää sähköavusteisten pyörien myynti tänäkään vuonna, vaikka niin (taas) ennustivat...
No koko vuoden tilastot eivät toki vielä ole saatavissa, enkä tiedä paljonko liikkeet/maahantuojat niitä vuoden viimeisellä neljänneksellä varastoihinsa tuovat ...jonkun verran toki, mutt tammi-syyskuun aikana niitä tuotiin 5486 kpl. Viime vuonna (tilastoista) kertoivat tuonniksi 6000 kpl... tuontikamaa kun lähinnä ovat... Ei siis taida täyttyä ennakoitu tuplaus tänä vuonna.

Vai oisko aiemmat halpispyörät pilanneet markkinat? ja parempien pyörien monille kova hinta tullut esteeksi? Ja ett’ei maasto- ja/tai läski- ym harrastepyöräilijöitä eikä työmatkareivaajia riitä rajattomasti sittenkään... ja eläkeläisille riittää sauvat kenkien/tossujen lisäksi ...kö?

marmar
28.12.2017, 08.06
Vai oisko aiemmat halpispyörät pilanneet markkinat? ja parempien pyörien monille kova hinta tullut esteeksi? Ja ett’ei maasto- ja/tai läski- ym harrastepyöräilijöitä eikä työmatkareivaajia riitä rajattomasti sittenkään... ja eläkeläisille riittää sauvat kenkien/tossujen lisäksi ...kö?

Eiköhän se kova hinta ole suurin este yleistymiselle.

Hyvän sähköfillarin hinnalla ostaa auton, maksaa vakuutuksen, verot, huollot ja korjaukset (itse tehden) monta vuotta jos liikkuminen on jotain 5000 km luokkaa vuodessa.

Ja normifillarilla ilman sähköjä pääsee myös. Ei tarvi latailla. Nuorisolla ongelmaksi tulee kaverit, jotka ei pysy vauhdissa mukana. Hyvän normifillarin omistajakin joutuu usein taluttajaksi kun kaverien jopo juuttuu lumeen, ei jaksa nousta mäkeä jne.

Mopon korvaajaksi olisi hyvä, mutta siihen tarvittaisiin asennetta vanhemmilta.

nure
28.12.2017, 09.52
Miksi olisikaan tarvinut räjähtää? Hinta tietenkin este kunnollisen hankinnalle mutta kunnioitettavaa kuitenkin se että suurinosa jaksaa/viitsii ajaa "oikeilla" pyörillä.

kuovipolku
28.12.2017, 10.26
Vertailun vuoksi:

- Ruotsissa myyntiluvut jatkoivat nousuaan; 2017 myytiin 67500 sähkäavusteista pyörää kun edellisenä vuotena luku oli 45000. Tämä tarkoittaa kahdentoista prosentin osuutta myydyistä pyöristä.
- Norjassa luku oli 80000 eli myynti tuplaantui edellisvuodesta.
- Keski-Euroopassa sähköpyörien osuus uusista pyöristä liikkuu välillä 15-20%

///Jone
28.12.2017, 10.46
Miksi olisikaan tarvinut räjähtää? Hinta tietenkin este kunnollisen hankinnalle mutta kunnioitettavaa kuitenkin se että suurinosa jaksaa/viitsii ajaa "oikeilla" pyörillä.

Huomioitavaa, että Suomessa on vähemmän asukkaita, sähköavusteiselle pyörälle ei myönnetä valtion avustusta, kaupungistuminen vähäistä verrokki maihin nähden ja polkupyöräilyyn ei ole juuri panostettu. Helsingissä 2011 polupyörällä taitettiin 11 prosenttia matkoista, kun samaan aikaan Kööpenhaminassa 35 prosenttia. Koko maan laajuisesti Eurobarometrin mukaan väestöstä Suomessa 13 prosenttia liikkuu ensisijaisesti pyörällä, kun Ruotsissa 20 prosenttia. Tuo 7 prosenttia väestöstä on merkittävä määrä (560 000). Väite viitsimisestä on siis pikemmin todellisuudessa laiskottelua, ei liikuta pyörällä laisinkaan.

nure
28.12.2017, 14.33
^Kyse lähinnä pyöräilijöistä eikä sohvaperunoista...

vuohi
28.12.2017, 14.40
Itse veikkaan, että maastopyörissä myyntiä jarruttaa suomalainen maastopyöräily skene mikä tuntuu olevan aika xc-painotteista. Suomessa painovoimapyöräily on edelleen jotain hullua extreme puuhaa kun taas esim. ruotissa näkee usein kokonaisia perheitä bikeparkeissa ja voisi kuvitella, että euroopassa sama juttu kun isoja ja hyvin rakennettuja bikeparkkeja löytyy niin paljon. Rikoot päällä kihnuttamiseen sähköpyörällä ei ole mitään annettavaa, mutta mukana kuljetettava hiihtohissi on aika kova sana alamäki puuhiin.

Hyöytypyöräilyssä taas varmaan tuo suomalainen keli ja lain asettamat vaatimukset ja rajoitukset nopeammille pyörille rajaavat hyötykäyttöä varmaan. Itse ainakin olen ajanut hyvin vähän mitään hyötyajoa tuolla pyörällä. Kesällä cyclo on nopeampi ja talvella on hirveä pukeutuminen yms. riesa.

Fat Boy
28.12.2017, 21.54
Mulla sähkärin hommaamista hidastaa rahan puute ja oma pää. On vaikea ajatella maksavansa pyörästä 5000.. Autoon, crossiin tai kelkkaan sen laittaa paljon helpommin.

Mitäpä vielä?

Kiituri
28.12.2017, 22.16
Oikein muualla kuin pohjoismaissa ei ole ns. jokamiehenoikeutta. Ei siis ole mitään asiaa fillarilla toisten metsiin ja niinpä fillaripuistoille on oikeasti kysyntää.
Nyt sitten kun kaikki tahkoaa jossain puistossa niin tokihan siinä on suurempi todennäköisyys että myös näkee erikoisempiakin pyöriä mitkä voisi herättää mielenkiintoa.

Itse olen kerran nähnyt sähkömaastofillarin (muualla kuin liikeessä) ja silloinkin se matkasi kelviä pitkin.
Ehkä on hyvä vaan ettei sähköfillarit yleisty kadulla. Puolet pyöräilijöistä kun ei tunnista (tai välitä) liikennesääntöjä vaikka kaulassa roikkuisi.

Metsämuija
28.12.2017, 23.40
Itse olen kerran nähnyt sähkömaastofillarin (muualla kuin liikeessä) ja silloinkin se matkasi kelviä pitkin.
Ehkä on hyvä vaan ettei sähköfillarit yleisty kadulla. Puolet pyöräilijöistä kun ei tunnista (tai välitä) liikennesääntöjä vaikka kaulassa roikkuisi.
Miten sähköavusteinen pyörä eroaa kevlillä tavallisesta pyörästä liikennesääntöjen osaamisen osalta? Samaa vauhtia ja lujempaa jollain nakkikumilla kaahataan?

Mä en ole nähnyt metsäreissuilla yhtäkään pyörää, luomua tahi sähköä. Kevleillä kylläkin, kumpiakin. Mutta en usko että se kertoo mistään muusta kuin että täällä päin on vaan paskat polut. Läskinjälkiä joskus näkyy.

ElBike
29.12.2017, 22.59
Mulla sähkärin hommaamista hidastaa rahan puute ja oma pää. On vaikea ajatella maksavansa pyörästä 5000.. Autoon, crossiin tai kelkkaan sen laittaa paljon helpommin.


Itse kyllästyin ajomaastojen vähyyteen. Toki mopo ja kelkka on edelleen reservissä, mutta rasittava lähteä kiertämään aina samoja teittejä - jos meinaa laillisesti ajaa.
Sähköavusteisella fillarilla maastot alkaa kotipihalta ja saan mielestäni aika huimia kiksejä kun pudottelen lähimetsien polkuja täysillä. Jotain namipolkua on kiva ajaa alas useamminkin, koska ylöskiipeäminen tuntuu juhlalle.

Ainahan Suomi on tullut myöhässä kaikkiin trendeihin. Itse veikkaan ensi kesää murroskaudeksi. Kysyntähän lähtee kasvuun potenssiin 2 kun kaverilla on, niin halutaan oma ja taas kaksi tai useampi kaveri haluaa oman.

Markkinointi ollut toistaiseksi surkeaa; esim itse pystyn nimeämään kolme sähköpyöriä myyvää suomalaista liikettä tältä seisomalta. Muut ei oikein panosta mainontaan. Varmasti foorumilla ja kaveripiirissä invaliidiksi leimautumisen pelkokin rajoittaa hankintaa. Kyllä se siitä. Itse en kaipaa lisää sähköfillaristeja kuin ajokavereiden muodossa.

marmar
30.12.2017, 00.15
Markkinointi ollut toistaiseksi surkeaa; esim itse pystyn nimeämään kolme sähköpyöriä myyvää suomalaista liikettä tältä seisomalta

Itse en pysty nimeämään yhtään kauppaa, joka myisi fillareita, mutta ei myisi sähköfillareita.

Noitahan on joka paikka täynnä prismoja, sittareita, verkkokauppaa ja hobby hallia myöden.

ElBike
30.12.2017, 00.45
Itse en pysty nimeämään yhtään kauppaa, joka myisi fillareita, mutta ei myisi sähköfillareita.

Noitahan on joka paikka täynnä prismoja, sittareita, verkkokauppaa ja hobby hallia myöden.

Öh... Äh... tarkoitin paremman luokan maastureita. Toki perusfillaria on marketit pullollaan. Usein tarjolla onkin vain halvemman hintaluokan fillareita. Esim. xxl:ssä koeajoimme vaimolle fillaria ja hän ihmetteli että tällaisestako avustuksen määrästä pitäisi maksaa yli kaksi tonnia. Kunnes löytyi Shimano steps 8000. Kuka tarvii avustusta joka hyytyy jo loivaankin ylämäkeen? Ehkä siksikään kauppa ei käy?

PK1
30.12.2017, 01.10
Marketista saa markettipyörän tai markettisähköpyörän, mutta onko olemassa enää sellaista polkupyöräkauppaa jonka valikoimaan ei kuulu sähköpyörä? Ja yleensä ne fillarikaupan sähköpyörät on merkkipyöriä=laadukkaita.

ElBike
30.12.2017, 10.58
Merkkipyörä=laatusähköpyörä ei pidä paikkaansa. Turhan moni ns. merkkivalmistaja kasaa neljän tonnin fillaritkin melko huonoilla osilla. Esim. XXL:n viiden tonnin Giant on aika huono kokonaisuus hintaisekseen. Moottori maksaa toki osansa, mutta jos valmistajan hinnaksi akulle ja moottorille laskisi 1200€ niin kyllä 3800€ fillarissa pitäisi olla melko laadukkaat osat.

1aloittaja
05.04.2018, 23.39
Onko näkynyt mennävuoden tuonti- tai myyntimääriä jossain?
Tuplaantuiko myynti edellisen vuoden 6000 pyörästä, niin kuin ennustelivat?
Vai menikö boomi jo ohi? Eli polkiko myynti paikallaan vai tippuiko peräti?

1aloittaja
10.05.2018, 11.00
Onko kukaan nähnyt viimevuoden (2017} sähköpyörien myyntimäärää? Paljonko myytiin?
Tuplaantuiko myynti vuoden -16 myynnistä reilusta 6000:sta?
...vai polkiko paikallaan? Vai menikö peräti pakitukseksi...?

Pexi
10.05.2018, 23.09
28. marraskuuta julkaistun Bike Europen artikkelin mukaan (ennakkotietoa siis):

Sales of e-bikes remains weak in Finland. According to market estimates retail sales will increase to 7,000 units in 2017, almost double to the volume in 2016. While percentage wise this is a significant improvement, the total number of units is still low.

Suomessa on naurettavan alikehittynyt sähköpyörämarkkina verrattuna Eurooppaan ja muihin pohjoismaihin. Sauna ja sisu, mitään sähköpyöriä stana.

Esimerkiksi Ranskassa ebike-myynti kasvoi vuonna 2017 90% edellisvuoteen verrattuna. Kaikkiaan myytiin 255 000 sähköpyörää ja pelkästään eMTB-vehkeitä meni 35 000 kpl. Ranskassa on reilu kymmenkertainen väkimäärä Suomeen nähden.

JackOja
11.05.2018, 02.20
Nomut... onko toi nyt siis joku ongelma vai ei?

kuovipolku
11.05.2018, 07.55
Onhan se ongelma siinä mielessä että jos aktiivisten pyöräilijöiden määrä liikenteessä on kaikin puolin hyvä asia - kuten nykyään melko yleisesti (pl. patologiset automiehet ja -naiset, joille pyöräilijät ovat kirous ja maanvaiva, ajavatpa nämä sitten pyörätiellä tai ajoradalla) halutaan jo ymmärtää - ja jos sähköavusteisten pyörien lisääntynyt myynti tarkoittaisi myös aktiivisten pyöräilijöiden määrän kasvua, niin...

1aloittaja
11.05.2018, 10.35
Kuntoliikuntaasähköavusteisella - ei ehken kilpatasolle, mutt peruskuntoa havittelevalle...

https://yle.fi/uutiset/3-10193820 (https://yle.fi/uutiset/3-10193820)

Yeti
11.05.2018, 12.40
Kuntoliikuntaasähköavusteisella - ei ehken kilpatasolle, mutt peruskuntoa havittelevalle...

https://yle.fi/uutiset/3-10193820 (https://yle.fi/uutiset/3-10193820)

Tuossa mielestäni sanotaan aika selvästi että kuntohyödyt sähköpyöräilystä tulee huonokuntoisille, mikä ei tietenkään ole huono asia. Jos liian vähän liikkuva saadaan liikkumaan tällä tavalla paljon on voitettu. Mutta oman tulkinnan mukaan luomupyöräilyn edut kunnon kohottamisessa alkavat kyllä paljon ennen kun ollaan kilpatasolla.

"Sähköpyöräilyn onkin todettu yhdysvaltalaistutkimuksessa parantavan liikuntaa harrastamattomien henkilöiden maksimaalista hapenottokykyä ja veren paastosokeriarvoja, Aittasalo sanoo."

"Huonokuntoinen hyötyy enemmän"

plr
11.05.2018, 12.55
"Huonokuntoinen hyötyy enemmän"

Toisaalta huonokuntoisten määrä kasvaa koko ajan, joten sähköpyöräilystä hyötyisi koko ajan suurempi osa väestöstä. Opetusministeriön julkaisu "Suomalaisten fyysinen aktiivisuus ja kunto 2010 - Terveyttä edistävän liikunnan nykytila ja muutokset" kertoo esimerkiksi, että 15-vuotiaista riittävästi liikkuu vain yksi kymmenestä.

Voisin kuvitella, että sähköavusteinen pyörä madaltaa kynnystä valita polkupyörä esimerkiksi bussin tai auton sijaan. Isossa kuvassa kilpailijat tai harrastekuntoilijat ovat varsin pieni joukko verrattuna kaikkiin suomalaisiin, joten toiminta, jolla saadaan isot määrät ihmisiä siirtämään tottumuksiaan enemmän liikunnalliseen suuntaan, ovat kannattavia.

Yeti
11.05.2018, 14.01
Toisaalta huonokuntoisten määrä kasvaa koko ajan, joten sähköpyöräilystä hyötyisi koko ajan suurempi osa väestöstä.
...

Näin on varmasti, en ole eri mieltä. Halusin oikeastaan vaan todeta että huonon kunnon ja kilpatason kunnon välillä on iso alue, johon useimmat harrastajat varmasti kuuluu.

Jami2003
11.05.2018, 15.27
Varmaan paljon siitä kiinni missä sähköllä ajaa. Uskon kyllä että jos vetää sähköpyörällä tasamaan dh:ta juurakko helvetissä niin varmasti toimii hyväkuntoisellekin treeninä. Jos taas ajellaan rennolla otteella kivoja neulaspolkuja tai pururadan pohjia niin kunto hyödyt ovat pienemmät.

Lähtökohtaisesti pidän sähköpyörän tuomia terveysvaikutteita hyvinä juuri ihmisille jotka eivät muuten pyörillä ajelisi.

Pexi
11.05.2018, 19.58
Nämä kuntoiluvaikutuslätinät taitaa nyt olla ihan väärässä ketjussa, ne kuuluisivat tuohon "mihin sähköpyörää tarvitaan" vääntöön.

Jackojan kysymys
Nomut... onko toi nyt siis joku ongelma vai ei? on asiallinen ja vastaus siihen tietysti on, että se riippuu näkökannasta. Jos uskoo, että hyvinvoiva paikallinen pyöräkauppaekosysteemi on arvokas asia, niin sillloin jälkeenjäänyt sähköfillarimarkkina on ongelma, sillä siellähän se tänä päivänä on suurin potentiaali uusien kauppojen ja palvelujen kasvamiseen. Jos taas jäärää sähköä vastaan, eikä halua niitä belsebuubin laitteita kenenkään ostavan, niin silloin huonosti vetävä sähköfillarikauppa ei ole tietysti ongelma lainkaan.

Voisi tietysti kysyä myös toisinpäin, olisiko hyvin vetävä sähköfillarikauppa ongelma? Koittaisiko silloin se pahan aika Suomenkin kamaralle?

Pexi
11.05.2018, 21.32
... itse asiassa YLE (https://yle.fi/uutiset/3-10193820) taisi paljastaa perussyyn sähköpyörien heikkoon menekkiin Suomessa:


Näyttäisi myös siltä, että sähköpyöräilijät ovat tavallisiin polkupyöräilijöihin verrattuna koulutetumpia ja paremmassa sosioekonomisessa asemassa.

marmar
12.05.2018, 00.38
Toisaalta huonokuntoisten määrä kasvaa koko ajan, joten sähköpyöräilystä hyötyisi koko ajan suurempi osa väestöstä. Opetusministeriön julkaisu "Suomalaisten fyysinen aktiivisuus ja kunto 2010 - Terveyttä edistävän liikunnan nykytila ja muutokset" kertoo esimerkiksi, että 15-vuotiaista riittävästi liikkuu vain yksi kymmenestä.

Toisaalta sähköpyörät voisi auttaa ennaltaehkäisevästi siihen, että kaikkein huiooonokuntoisempia ei tulisi niin paljoa. Markkinat on ihan hinnan takia niin pienet. Jos sähköpyörävalmistajat tekisi enemmän riitävän laadukkaita sähköavusteisia 1000€ hintaluokkaan, niin kauppa kävisi. Napamoottori ja pienehkö 250 Wh akku, niin saisi hintaa alas ja ajomatka riittäisi peruskäytössä ihan hyvin.

plr
12.05.2018, 01.00
Minustakin perusmallisten sähköavusteisten käyttöpyörien hinta on kovin korkea ja se hidastaa niiden yleistymistä. Pyörä pitäisi olla hinnaltaan halvempi kuin mopo, joka on huomattavasti järeämmin rakennettu ja jolla pääsee etenemään vauhdikkaammin. Näitä saa hinnat alkaen noin tonnilla.