PDA

Näytä tavallinen näkymä : Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16

Sivut : [1] 2

VirkinArtsi
18.12.2017, 15.36
Bosch lupaa moottorin laakerille 3 000 km ja suojamuoviholkki pitäisi vaihtaa 1 000 km:n välein.

Itselläni reilu puolivuotta vanhassa, 3 600 km ajetussa pyörässä laakerin ääni kasvoi tasaisesti 1 000 km:n jälkeen ja nyt se sitten vaihdettiin, niin se ei nennyt takuuseen. Laakerin hinta 56e ja kuuden tunnin vaihtotyö (veloitus 4h).

Onko muilla kokemuksia laakerista ja tiedoksi teille, joilla on vastaava moottori.

Mr_W
18.12.2017, 16.33
Kuuden tunnin vaihtotyö/3000 km + muut mahdolliset huollot? Paljonko työ maksoi? Nämä muut kustannukset ja kuluvat osat ovat myös aika olennaisia, jos joskus harkitsee sähköavusteisen hankkimista.

VirkinArtsi
18.12.2017, 18.13
Näyttivät veloittaneen neljästä tunnista a' 70

Metsämuija
18.12.2017, 18.48
Ei kyllä tuollaista ole tullut eteen minulle missään. Moottorinhan pitäisi olla huoltovapaa. Ei mitään ainakaan mainittu vaihdetuksi kun kävin ekan 1000km jälkeen huollossa. 3000kmhän voi mennä ihmisillä todella nopeasti.

hphuhtin
18.12.2017, 19.51
Mikäs tämä suojamuoviholkki on? Itsellä tuli juuri tonni täyteen Boschin kanssa. En oikein usko, että aina 3000km välein tarvitsisi 336€ (56€+280€) huoltoa muun huoltotarpeen päälle. Huonoa tuuria tässä tapauksessa?

Sent from my iPhone using Tapatalk

maalinni
18.12.2017, 20.41
Kuuden tunnin työ!?

hai71
18.12.2017, 20.47
Moi! On tärkeä osa moottorin laakerin suojauksessa:
https://www.elektrofahrrad24.de/bosch-ebike-lagerschutzring-fuer-motorlager-active-performance
Mikä liike Suomessa tekee noita laakerinvaihtotöitä? Olen luullut, että kaikki moottorit lähtee takaisin Boschille ao. vikatapauksissa.

sähköläski
18.12.2017, 21.35
Minulle Rtech vaihtoi moottorin takuuseen. Ymmärsin niin että juurikin laakerin takia. Ajettu oli n. 2700 km / reilu vuosi.

1aloittaja
18.12.2017, 21.58
Tästä aiheesta on juteltu täälläkin aiemmin ja olen kysellyt useammastakin huollosta Turussa saaden aivan ristiriitaisia vastauksia. Useimpien mielestä ei pitäisi tehdä mitään, mutt esim Helsingistä itseään Boschin maahantuojaksi nimittämästä Electrobikestä kyllä tiedettiin ja kerrottiin tuo laakereiden öljynvaihtotarve ja niiden suojuksen vaihto ensimmäisen varsinaisen huollon yhteydessä, jos ei ekassa pyörän muutaman vkon käyttöönoton jälkeisessä ’ruuvien kiristys ja rihtaushuollossa’ ole moista tehty. Ja myös max 3000 km

Ketjun aloittaja mainitsi huollon laskuttaneen neljän (4) tunnin työn, EI kuuden, niinkuin ketjussa joku jatkoi... ja suurenteli
ja muuten se öljy ja laakerinsuojuks maksavat 30-40€... No onko se kallis vai ei, niin jokainen päätelköön itse.
Mutt turhat 500€ provokaatiot voi kyll unohtaa ja nauraa pihalle

Mr_W
18.12.2017, 23.13
Onhan tuo 56 euroa/laakeri ja 70 euroa neljän tunnin vaihtotyöstä eli 126 euroa mahdollisesti 3000 kilometrin välein ihan hyvä ottaa huomioon käyttökuluissa. Kallista tai ei.

Ja ilmeisesti vielä suojamuoviholkki (mikä onkaan) vaihdettava 1000 km välein.

Jonkin verran vaivaa ja kuluja tulee. Pätevätköhän nämä muihin kuten Shimanon ja Bafangin moottoreihin?

1aloittaja
18.12.2017, 23.39
Onhan tuo 56 euroa/laakeri ja 70 euroa neljän tunnin vaihtotyöstä eli 126 euroa mahdollisesti 3000 kilometrin välein ihan hyvä ottaa huomioon käyttökuluissa. Kallista tai ei.

Jonkin verran vaivaa ja kuluja tulee. Pätevätköhän nämä muihin kuten Shimanon ja Bafangin moottoreihin?

Ei siinä huollossa laakereita vaihdeta, vaan laakerien suojus + öljyt ...siis Boschissa

Eli kantsii huoltaa ennen kuin rikkoo...

hphuhtin
19.12.2017, 00.12
Tuo suojaholkki on ilmeisesti kammen alla eikä näköjään juuri mitään maksa. Pitänee tilata, nehän vaihtanee itse vain kammet irroittamalla? Kiitoksia ketjun aloittajalle, osui sopivaan hetkeen kun on ehkä 1100 mittarissa [emoji6]

Bosch saisi julkaista vähän tarkemmat tiedot suositelluista huolloista. Manuaalista löydän vain kehoituksen käyttää huollossa kerran vuodessa.

marmar
19.12.2017, 07.30
Bosch saisi julkaista vähän tarkemmat tiedot suositelluista huolloista. Manuaalista löydän vain kehoituksen käyttää huollossa kerran vuodessa.

Aika käsittämätöntä, jos 1000 km välein pitää huoltaa ja vuosi on huoltoväli. Joku voi ajaa helposti varsinkin sähköavun kanssa 10 000 km vuodessa.

Autoissakin on sekä aika, että kilometrirajat. Jos jompi kumpi täyttyy, niin huoltoon.

Itsellä autossakin tulee öljynvaihto 3 kertaa vuodessa (15 000 vaihtoväli)

Joillekin riittää kerran vuoteen vaihto.

Tuolainen 1000 km huoltoväli kyllä vähentää kiinnostusta merkittävästi ja sen takia sitä ei varmaankaan uskalleta kertoa ja toivotaan ettää vehkeet kestää t a kuuajan yli.

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.12
Ei kyllä tuollaista ole tullut eteen minulle missään. Moottorinhan pitäisi olla huoltovapaa. Ei mitään ainakaan mainittu vaihdetuksi kun kävin ekan 1000km jälkeen huollossa. 3000kmhän voi mennä ihmisillä todella nopeasti.Niimpä ja niin määkin ajattelin!

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.15
Mikäs tämä suojamuoviholkki on? Itsellä tuli juuri tonni täyteen Boschin kanssa. En oikein usko, että aina 3000km välein tarvitsisi 336€ (56€+280€) huoltoa muun huoltotarpeen päälle. Huonoa tuuria tässä tapauksessa?En ole nähnyt tuota muovisuojaa, mutta likainen oli laakeri.

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.17
Kuuden tunnin työ!?Sanoivat menneen käytännössä, koska eivät ole montaa vaihtaneet, mutta veloittivat neljästä.

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.25
Moi! On tärkeä osa moottorin laakerin suojauksessa:
https://www.elektrofahrrad24.de/bosch-ebike-lagerschutzring-fuer-motorlager-active-performance
Mikä liike Suomessa tekee noita laakerinvaihtotöitä? Olen luullut, että kaikki moottorit lähtee takaisin Boschille ao. vikatapauksissa.Kiitti linkistä! Eli olen virheellisesti ymmärtänyt puhuttavan holkista, mutta kuvasta päätellen kyse onkin yksinkertaisesta muovi suojasta. Eikä näköjään pahan hintainen. Mun laakerin vaihdon teki Rtech

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.27
Minulle Rtech vaihtoi moottorin takuuseen. Ymmärsin niin että juurikin laakerin takia. Ajettu oli n. 2700 km / reilu vuosi.Mainitsivatkin yhden olevan takuuseen vaihdettu. Hyvä tietää kilometrit.

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.38
Tästä aiheesta on juteltu täälläkin aiemmin ja olen kysellyt useammastakin huollosta Turussa saaden aivan ristiriitaisia vastauksia. Useimpien mielestä ei pitäisi tehdä mitään, mutt esim Helsingistä itseään Boschin maahantuojaksi nimittämästä Electrobikestä kyllä tiedettiin ja kerrottiin tuo laakereiden öljynvaihtotarve ja niiden suojuksen vaihto ensimmäisen varsinaisen huollon yhteydessä, jos ei ekassa pyörän muutaman vkon käyttöönoton jälkeisessä ’ruuvien kiristys ja rihtaushuollossa’ ole moista tehty. Ja myös max 3000 kmAaa okei, enpä huomannutkaan linkkiä, kun rekisteröidyin vasta eilen. Itsekin soittelin eilen Tampereen Electrobikeen, mutta eivät tienneet huoltoväleistä ja sanoivat vaihtavansa aina koko moottorin.

VirkinArtsi
19.12.2017, 08.55

Jonkin verran vaivaa ja kuluja tulee. Pätevätköhän nämä muihin kuten Shimanon ja Bafangin moottoreihin?Sori a' 70e, eli 280e. Meidän porukassa on viisi Boschia ja yksi Yamaha. Eniten kilsoja Boschissa mun jälkeen on 1 000 km ja saman verran Yamahassa. Kavereitten pyöriä ei ole vielä huollettu, mutta Yamahassa on kanssa laakerin ääni selvästi koventunut.

VirkinArtsi
19.12.2017, 09.21
Tuolainen 1000 km huoltoväli kyllä vähentää kiinnostusta merkittävästi ja sen takia sitä ei varmaankaan uskalleta kertoa ja toivotaan ettää vehkeet kestää t a kuuajan yli.En kyllä olisi Boschista uskonut, että testauttaan asiakkailla vehkeitään.

Vapari
19.12.2017, 09.42
Bafangiin käsittääkseni joutuu vaihtamaan jotain vaseliineja ja laakereita. Shimanoon ei vaihdeta mitään, moottoria ei saa edes avata takuuaikana.

jokkedokke
19.12.2017, 10.08
Hieman lipsuu OT:ksi nyt Boschista, mutta onko kukaan Shimanon vehkeitä ajanut tuonne 3t-4t rajoille? Onko vastaavia laakeriongelmia ollut?

VirkinArtsi
19.12.2017, 10.09
Tuo suojaholkki on ilmeisesti kammen alla eikä näköjään juuri mitään maksa. Pitänee tilata, nehän vaihtanee itse vain kammet irroittamalla? Kiitoksia ketjun aloittajalle, osui sopivaan hetkeen kun on ehkä 1100 mittarissa [emoji6]

Bosch saisi julkaista vähän tarkemmat tiedot suositelluista huolloista. Manuaalista löydän vain kehoituksen käyttää huollossa kerran vuodessa.Aivan, mitäköhän kuluttajasuoja on mieltä tällaisesta. Hyvä, että oli ketjusta hyötyä.

hai71
19.12.2017, 12.43

Kyllä, kampi pitää irrottaa, mutta myös eturatas. Tarvitset tuohon oman työkalun, eli tämän näköisen:

https://www.e-bikeshop.co.uk/eBike-Spare-Parts/eBike-Tools/bosch-spider-lock-ring-tool-active-performance

ElBike
19.12.2017, 14.10
Helkutin huonosti löytyy virallisia tietoja Boschin huolloista tai edes yleisimmistä takuuongelmista. Mielestäni Suomessa on Boschin maahantuonti/huolto aivan retuperällä koska Boschin sivuilta ei löydy listaa huoltoliikkeistä. Moni on käynyt Boschin koulutuksen ja saanut ostaa diagnostiikkalaitteiston, mutta erikseen pitää joka liikkeestä kysyä, pystyvätkö tekemään esim. päivityksiä. Päivityksistä ei löydy mistään tietoa, mitä sisältää ja sitäkään ei kerrota, pystyykö downgreidaamaan takaisin aiempaan versioon, jos ei vaikka pidäkään eMTB-moodista. Itse en sen vuoksi ole uskaltanut päivittää, koska tykkään nykyisestä softasta ja jos eMTB olisikin pettymys, joutuisi elämään sen kanssa loppuikänsä.

Oletteko löytäneet jostain irtomoottoreita myytävänä? Kysyin kerran jostain irtomoottorin hintaa ja kuulemma 600-700, joka ei mielestäni ole mikään älytön hinta. Kuvittelin että olisi ollut yli 2000€. Lähinnä mieleen tulee tilanne että moottori laukeaa takuuajan jälkeen.

Entä löytyykö jostain tuota laakerinvaihtoohjetta? Kun takuuaika päättyy, aion itse avata moottorin ja päivitellä laakereita yms. Ihmisen tekeleitä nuo on, joten eiköhän huoltokin onnistu kotikonstein.

VirkinArtsi
19.12.2017, 15.04
Kyllä, kampi pitää irrottaa, mutta myös eturatas. Tarvitset tuohon oman työkalun, eli tämän näköisen:

https://www.e-bikeshop.co.uk/eBike-Spare-Parts/eBike-Tools/bosch-spider-lock-ring-tool-active-performanceKiitti linkistä, tommonen pitää varmaan hankkia!

1aloittaja
19.12.2017, 18.59
Onko siis ymmärrettävä nykyisten pyöräliikkeiden ja varsinkin niiden huoltojen jääneen kehityksestä pahasti jälkeen, joonekin mennä vuosikymmenille, jolloin reisivoima ja se ’Helkaman todellinen Kaunotar’ oli SE pyörä, jota kaikki himoitsi..
Vai onko joku muu syy niiden tietämättömyyteen tai haluttomuuteen?
Miksi pyöräliikkeet antavat asiakkaidensa uskoa sähkömoottoreiden huoltovapauteen? Onko se jokin myyntikikka niille?

1aloittaja
19.12.2017, 19.06
ElBikelle, ett juu irtomoottoreille on hinta yleisessä tiedossa esim Electrobikessakin, ’muttku’ Bosch ei niitä myy kuin pyörien valmistajille/kokoajille ensiasennuksiin...
Kerro jos muuta tiedät. Minäkin olin kiinnostunut vaihtamaan Activen Performance CX:ään, mutt eivät riemusta kiljuneet...

hphuhtin
19.12.2017, 21.40
Soittelin KTM:ssä olevan Performance CX:n osalta Baiksiin ja eivät olleet kuulleetkaan tonnin tai kolmen tonnin huoltotarpeesta Boschiin. Sain tosin kontaktin vähän lähemmäksi alkulähdettä josta kysyä lisää.

Markku66
19.12.2017, 23.38
Tänään käytin KTM huollossa ja moottorin päivityksessä Kuopion Baiksissa ja ei ollut mitään tietoa siellä, että jotain pitäisi vaihdella 1/3tkm välein. En ainakaan itse aido panikoida tommoisten huhujen perään. Jos tuommoista vaihto rumpaa pitää tehdä niin Boschilla on edessään aikamoinen ongelma eikä meillä pyörän ostajilla. Moottoria on mainostettu huoltovapaaksi! On nimittäin nykyään tuo kuluttajansuojakin aika vahva :)

1aloittaja
20.12.2017, 00.29
Siis ei mitään laakereita ole väitetty vaihdettavaksi, EI! vaan laakeriden öljy ja sen laakeripesän suoja... á 30-40€...
eka huollon yhteydessä
Mutt tosiaan ei siitä Turussakaan mikään liike tiennyt, mutt Helsingissä Electrobike kyllä moisen kertoi.
Kysykää sieltä. Se kertoo olevansa myös Boschin moottoreiden maahantuoja.
Ja minähän vaan kerron, mitä ovat mulle kertoneet, kun oon kysellyt... Lienee Suomen suurin sähköpyörien myyjä

VirkinArtsi
20.12.2017, 08.37
Miksi pyöräliikkeet antavat asiakkaidensa uskoa sähkömoottoreiden huoltovapauteen? Onko se jokin myyntikikka niille?Mielestäni Rtech sai tietää vasta myöhemmin moottorin huototoimenpiteistä.

hphuhtin
20.12.2017, 08.40
Siis ei mitään laakereita ole väitetty vaihdettavaksi, EI! vaan laakeriden öljy ja sen laakeripesän suoja... á 30-40€...
eka huollon yhteydessä
Mutt tosiaan ei siitä Turussakaan mikään liike tiennyt, mutt Helsingissä Electrobike kyllä moisen kertoi.
Kysykää sieltä. Se kertoo olevansa myös Boschin moottoreiden maahantuoja.
Ja minähän vaan kerron, mitä ovat mulle kertoneet, kun oon kysellyt... Lienee Suomen suurin sähköpyörien myyjä

ElectroBiken kohdalla en tiedä, mihin sieltä kerrottuun voi uskoa, mihin ei. Väittivät vielä elokuussa mm. olevansa ainoa paikka Suomessa, joka tekee Boschin päivityksiä ja sehän on ihan puppua. En ota kantaa siihen, mitä tarkoittavat sillä, että ovat Boschin maahantuoja, mutta kommenttihan antaa ymmärtää, että muut Boschia myyvät ostaisivat heiltä, mutta onko näin, vai ovatko he vain yksi maahantuoja monien joukossa? Kumman tulkinnan itse teit..

Minä ainakin olen muuten ainakin kertaluontoinen Boschin maahantuoja, koska tilasin itse pyöräni Saksasta :)

Katsotaan mitä tietoa tuolta Boschilta suoraan tulee.

VirkinArtsi
20.12.2017, 08.40
ElBikelle, ett juu irtomoottoreille on hinta yleisessä tiedossa esim Electrobikessakin, ’muttku’ Bosch ei niitä myy kuin pyörien valmistajille/kokoajille ensiasennuksiin...
oho!

VirkinArtsi
20.12.2017, 08.43
Jos tuommoista vaihto rumpaa pitää tehdä niin Boschilla on edessään aikamoinen ongelma eikä meillä pyörän ostajilla. Moottoria on mainostettu huoltovapaaksi! On nimittäin nykyään tuo kuluttajansuojakin aika vahva :)Tota määkin mietin.

VirkinArtsi
20.12.2017, 09.27
Kysyin kerran jostain irtomoottorin hintaa ja kuulemma 600-700, joka ei mielestäni ole mikään älytön hinta. Kuvittelin että olisi ollut yli 2000€. Lähinnä mieleen tulee tilanne että moottori laukeaa takuuajan jälkeen.
Entä löytyykö jostain tuota laakerinvaihtoohjetta? Kun takuuaika päättyy, aion itse avata moottorin ja päivitellä laakereita yms. Ihmisen tekeleitä nuo on, joten eiköhän huoltokin onnistu kotikonstein.Rtechissä mainittiin kanssa moottorin varaosahinnaksi seitsemisen sataa ohjaimineen, enkä kanssa pitänyt ihan mahdottomana hintaa. Varsinkin kun vertaa laakerinvaihtohintaan, niin kahdella vaihdolla saa uuden jo moottorin!
Mekin, kuuden sähköpyörän porukalla (motocross/endurotaustalla), ollaan kiinnostuneita päivittelemään laakereita. Tänne vaan räjäytyskuvia, varaosanumeroita, repairmanuaaleja ja purkuvideoita.

VirkinArtsi
20.12.2017, 09.40
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Bosch_bearing.JPG
Tossa muuten mun kuluneen laakerin kuva.

Mistä noi Boschin moottorin takuuehdot löytyy, kun ei näyttänyt olevan pyörän papereitten mukana.

paaton
20.12.2017, 09.49
Paljonkos tuon moottorin takuukilometreiksi on annettu? Vai päteekö tuo ensimmäisen viestin 3tkm? Jos noin on, niin eihän bochilla ole mitään ongelmaa.

Eli ajakaa vaan suojaholkkia vaihtamatta, vaihdatte vaan sitten 3600tkm kohdalla uuden moottorin, jos laakeri laukeaa. Jos laakeri hajoaa 2900tkm kohdalla, niin tuo moottori ei bochille paljoakaan maksa.

Ihan selkeä suunnitteluvirhe tuossa laakeirin tiivistyksessä on, jos se ei kestä yli tonnia ajoa, mutta eipä isot valmistajat ole ennenkään välittäneet suomen hiekka/loska olosuhteista.

Vapari
20.12.2017, 09.57
eka huollon yhteydessä
Kyllähän tuo aloittaja sanoi, että laakeri vaihdettiin, ei kai siellä moottorin sisällä öljyjä ole?

1aloittaja
20.12.2017, 10.27
Kyllähän tuo aloittaja sanoi, että laakeri vaihdettiin, ei kai siellä moottorin sisällä öljyjä ole?

Niin sanoi ja laakeri(t) vaihdettiin, kun laakerit oli jo rikkoutuneet, juu ja siksi just se kertomani, Electrobitin useampaan kertaan esiintuoma öljynvaihto pitäisi tehdä, jotta ko laakerien rikkoutumisia ei tapahtuisi.
Oliko aloittaja tehnyt/teettänyt sen muutaman kympin huollon pyörän ekan 1000 km aikana...? Siitä hän ei maininnut... mutt oletukseni on, että ei ollut, koska yleisesti kuvitellaan sähkömoottoreiden olevan ikuisia ja huoltovapaita... mutt hitsi, eivät oo! ku korkeintaan mainosten luomassa illuusiossa. Mites jotkut laakerit ei muka pyöriessään kuluisi... Pöh!
Pitäähän laakereita vaihtaa joka himputin koneessa ja moottorissa ja varsinkin, jos ei niitä huolleta ja/tai öljytä asianmukaisesti ...eikä siihen vaikuta pätkääkään, käykö moottori sähkön voimalla tai bensalla tai vaikka kissan rasvasta tehdyllä uusiopolttoaineella...

Ville_Varis
20.12.2017, 11.22
Niin sanoi ja laakeri(t) vaihdettiin, kun laakerit oli jo rikkoutuneet, juu ja siksi just se kertomani, Electrobitin useampaan kertaan esiintuoma öljynvaihto pitäisi tehdä, jotta ko laakerien rikkoutumisia ei tapahtuisi.
Oliko aloittaja tehnyt/teettänyt sen muutaman kympin huollon pyörän ekan 1000 km aikana...? Siitä hän ei maininnut... mutt oletukseni on, että ei ollut, koska yleisesti kuvitellaan sähkömoottoreiden olevan ikuisia ja huoltovapaita... mutt hitsi, eivät oo! ku korkeintaan mainosten luomassa illuusiossa. Mites jotkut laakerit ei muka pyöriessään kuluisi... Pöh!
Pitäähän laakereita vaihtaa joka himputin koneessa ja moottorissa ja varsinkin, jos ei niitä huolleta ja/tai öljytä asianmukaisesti ...eikä siihen vaikuta pätkääkään, käykö moottori sähkön voimalla tai bensalla tai vaikka kissan rasvasta tehdyllä uusiopolttoaineella...
Kyllä laakerin kuuluu kestää pidempään. Tässä tapauksessa vaikuttaa suunnitteluvirheeltä laakerin suojauksessa/ mitoituksessa. Esimerkkinä auton pyöränlaakerit kestää useimmiten toistasataatuhatta mutta poikkeuksia on molempiin suuntiin. On toki rakenteeltaan erilaisia mutta kukin käyttötarkoitukseen valittu sopivaksi. Siellä ne on kurassa, suolassa ja jarrupölyssä nekin.
Onko tuossa Boschissa kestovoidellut laakerit vaiko roiskevoitelu, on vielä epäselvää?

ElBike
20.12.2017, 11.23
Olen ollut siinä käsityksessä että Boschin moottori on vaseliinivoideltu. Vai että laakerit jossain öljyssä? Siis uiko ne jossain öljypohjan tyyppisessä kaukalossa vai laitetaanko vaseliinin sijaan öljyä laakeriin?

Mielenkiintoista että Boschin dealer searchilla löytyy vain Pyöräliike Lundberg. Itse kuulin eräältä Boschin huoltoja tekevältä firmalta että kuka tahansa voi käydä Boschin koulutuksen ja saa sen jälkeen luvan ostaa diagnostiikkasoftan. Samaisen yrityksen edustaja kertoi että Electrobike pitää itse itseään maahantuojana, mutta virallista statusta ei olisi. He vain olivat ensimmäisenä liikenteessä. Ihmettelen suuresti, miten "maahantuoja" ei saa noita Boschin valopiuhoja varastoon. Keväästä saakka katsonut ja aina varastosaldo näyttää nollaa. Miksei niitä voi ottaa varastoon pariakymmentä?

paaton
20.12.2017, 11.37
Kai tuolla nyt on kunnollinen stefa nyt kuitenkin ennen laakeria? Vai pelkästään tuo booriakselin päälle tuleva muovitiiviste? Laakeri varmaankin normaali konelaakeri omilla rasvoillaan?

malandio
20.12.2017, 13.56
Kai tuolla nyt on kunnollinen stefa nyt kuitenkin ennen laakeria? Vai pelkästään tuo booriakselin päälle tuleva muovitiiviste? Laakeri varmaankin normaali konelaakeri omilla rasvoillaan?
Itse asiassa siellä ei taida olla mitään stefaa laakerilla, vain tuo muovinen suoja, joka pyörii kampiakselin mukana laakeria vasten. Tuossa on joku messukuva performancesta ja siinä näkyy tuo kampilaakerin paikka ja myös se että tuo aikaisemmin linkeissä pyörinyt muovisuojan(https://www.elektrofahrrad24.de/media/image/product/lg/1862/2/1270016104_-_lagerabdeckring-unten_0.jpg) paikka aivan laakeria vasten. Tuon perusteella sanoisin tuota joksikin aivan muuksi kuin huoltovapaaksi ratkaisuksi, etenkin jos harrastaa pyörällä loskassa/suossa rypemistä, koska tuonne menee vesi suoraan sisälle laakeriin.

paaton
20.12.2017, 14.08
Eli onko laakerikin ilman tiivisteitä? Ajattelin, että tuosta aiemmin postatusta ruosteisesta laakerista olisi vain otettu tiivisteet pois kuvaa varten. Vai tuleeko tuo booriakselin tiiviste laakerissa näkyvää olaketta vasten?

paaton
20.12.2017, 14.20
On siellä ihan normaali konelaakeri 2rs tiivisteillä alla. Itse tilaisin useita booriakselin päälletulevia tiivisteitä ja asentaisin ne laadukkaan rasvan kanssa paikalleen, vaikkapa tuon tonnin välein, jotta vesi ei pääse seisomaan laakeria vasten. Käsittääkseni aika helppo homma. Itse laakeri näyttää taas olevan niin syvällä, ettei siitä pääse irroittamaan suojaa ja lisäämään rasvaa.

ElBike
20.12.2017, 14.23
Sitten kun vaihtaa laakerin, niin tyrkkää sinne reilummin rasvaa. Pyörimisnopeudet on edelleen niin matalat, että rasva ei ala kuumentua. Ainut riski on että ylimäärä painautuu ulos väärältä puolelta laakeria ja moottorin sisään, aiheuttaen jotain vaurioita.

Dille Vallaton
20.12.2017, 16.21
Ihan samanlainen suojattu konelaakeri se on kuin rossipyörien vetoakselilla. Nekin pyörii melko paskaisissa olosuhteissa eturattaan alla ilman ongelmia. Omalla Trekillä ajettu 2500 kilsaa ilman mitään huoltoa ja ilman ongelmia. Ja suuri osa näissä peruskarmeissa keleissä, jotka syksyn "miedohkot" sademäärät ovat aiheuttaneet.

paaton
20.12.2017, 16.54
Ihan samanlainen suojattu konelaakeri se on kuin rossipyörien vetoakselilla. Nekin pyörii melko paskaisissa olosuhteissa eturattaan alla ilman ongelmia. Omalla Trekillä ajettu 2500 kilsaa ilman mitään huoltoa ja ilman ongelmia. Ja suuri osa näissä peruskarmeissa keleissä, jotka syksyn "miedohkot" sademäärät ovat aiheuttaneet.

Omissa krosseissani on kyllä ollut aina stefa vetoakselillakin.

Ja prätkissä laakeri on tosiaan vaihdelaatikkoöljyn voitelema, eli ainoastaan toisella puolella voi olla tiiviste laakerissa.

Fat Boy
20.12.2017, 17.36
Omissa krosseissani on kyllä ollut aina stefa vetoakselillakin.

Ja prätkissä laakeri on tosiaan vaihdelaatikkoöljyn voitelema, eli ainoastaan toisella puolella voi olla tiiviste laakerissa.Näin on ollut mullakin.

Ja 1000 km on ajallisesti jotain 50h, eli ei juuri mitään sähkömoottorille ja sen laakereille. Kyllä kaikki laakerit kuluu, mutta normi sähkömosan laakeri kestää jatkuvaa ajoa vuositolkulla ja täydellä kuormalla, eli kymmeniätuhansia tunteja.

Mitäpä vielä?

VirkinArtsi
20.12.2017, 17.54
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Bosch_exp.JPG

Onko se toi laakeri?

Kuluttajasuoja muuten kertoi, että jos ostohetken takuuehdoissa ei ole mainittu huoltoväleistä (1000/3000km), niin on tapahtunut virhe.

Dille Vallaton
20.12.2017, 17.54
Niin se aika kuluu ja asiat unohtuu. Tietenkin mopoissa on myös stefa laakerin päällä. Joka tapauksessa pitäisi filossa pyöriä satoja tunteja ilman ongelmia, ellei esim. "voitele" painepesurilla laakeria vedellä pilalle. Onhan monessa paljon kovemmalla käytöllä olevissa moteissa kestovoideltuja laakereitakin, jotka rokkaa vaarilta pojanpojalle.

Dille Vallaton
20.12.2017, 18.01
ÖÖ! Tässä kai puhutaan eturattaan alla olevasta vetoaksekselin tai filokielellä sanottuna keskiöakselin laakerista?
Niin ja sähkömoottoreissa ei ole sisällä minkäänlaista öljyvoitelua. Kaikissa lakruissa on kestovoitelu joka kestää hyvin, jos on laakeritehtaalla tehty työt kunnolla. On tullut yksi ja kaksi kertaa vastaan suojattuja laakereita, joissa on vaseliinia vain nimeksi, eli pyörivät jo uutena melkein rauta rautaa vasten. Onko tässäkin samaa vikaa niissä tapauksissa jos ja kun ovat hajonneet nopeasti.

paaton
20.12.2017, 18.34
Ei se suojattu laakerikaan kestä jatkuvaa vettä ilman stefaa. Jos tuo ihmeellisen näköinen muovirengas laskee vedet laakeria vasten, niin vesi pääsee laakerin sisään ja ruostuttaa sen rikki.

Tuo muovitiiviste kannattaa pitää aina ehjänä ja hyvässä rasvassa, jottei vesi pääse sisään.

Ruostuneesta laakeristahan on kuva ketjussa aiemmin.

mtok77
20.12.2017, 19.03
Sitten kannattaa huomioida, että rasvojenkin veden kestossa on eroja. Eli mitä tahansa rasvaa sinne ei kannata laitttaa

paaton
20.12.2017, 19.28
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Bosch_exp.JPG

Onko se toi laakeri?

Kuluttajasuoja muuten kertoi, että jos ostohetken takuuehdoissa ei ole mainittu huoltoväleistä (1000/3000km), niin on tapahtunut virhe.

Hyvä kuva tuosta paketista. Eli tuo tiiviste tulee ylemmän akselin ja moottorin valun väliin? Näkyy tästä kuvasta. Mutta miten tuo varsinainen vetoakselin pää tiivistetään?
Kai siinä nyt on kuitenkin vielä joku tiiviste?

https://www.e-bikeshop.co.uk/image/data/Electric-Parts/Bosch-Motor-Bearing-Seal.jpg

Edit: No nyt taisin tajuta rakenteen. Ylimmäinen, isompi akseli on tosiaan eturattaalle ja tuon tivisteenhän on sitten pakko tiivistää ulkokehältä. Eli siinä on syy tiivisteen vaihtotarpeeseen.
Sehän tietenkin väljistyy noiden hahlojen kohdalta. Sisempi akseli on kammen akseli.

Karba
20.12.2017, 23.11
Tässä on siihen huoltosatsi: https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit-5-bearing-rings-including-grease-570055 ,eli ensin poistetaan vanha tiiviste ja putsataan väli ja sitten puristetaan vaseliinia tuohon väliin ja painetaan tiiviste pakoilleen ja pyyhitään ylimääräiset rasvat pois!

paaton
20.12.2017, 23.35
Tässä on siihen huoltosatsi: https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit-5-bearing-rings-including-grease-570055 ,eli ensin poistetaan vanha tiiviste ja putsataan väli ja sitten puristetaan vaseliinia tuohon väliin ja painetaan tiiviste pakoilleen ja pyyhitään ylimääräiset rasvat pois!

No ei ole kallis. Tuo kyllä kannattaa ehdottomasti opetella tekemään itse. Voi tietty ajatella, että takuu korvaa, mutta itse en jaksaisi tapella. Vesi syö kuitenkin laakeria hitaasti ja varmasti.
Kun jätät nyt huoltamatta, niin takuun päätyttyä maksat sitten itse korjaukset. Tai tappelet liikkeen, maahantuojan, bochin ja kuluttujasuojan kanssa maksumiehestä. Lopuksi ehkä saat kaikki kulut maksatettua muilla, mutta edelleen sinulla on se sama moottori, johon täytyisi vaihtaa tuo tiiviste säännöllisesti. Varmaankin alle 10min työ.

Radonx
21.12.2017, 00.18

Kiitos tiedosta.

Tarvitseeko siihen tuommoisen työkaluadapterin vaihtamiseen?

https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-lockring-tool-for-locking-ring-assembly-active-performance-452266

1aloittaja
21.12.2017, 01.28
No nyt sitt tietoa kaikkiin mahdollisiin pyöräliikkeisiin ...niihin tietämättömiin ainakin, jotka ketjussa on esiin tuotu...
Lähetin jo Nummen pyörään Turkuun
aamusella tohon Forsportiin Naantaliin kaiketi kans, kun oon sielläkin asioinut

hphuhtin
21.12.2017, 06.13
Tilasinpas tilpehöörejä, kiitos vinkeistä. Onkohan tämä huoltotoimenpide nyt sellainen jossa voi laskea laakerista kuulat ulos vahingossa? Olen odottanut milloin pääsen siihen saavutukseen näin aloittelevana huoltomekaanikkona [emoji4]

VirkinArtsi
21.12.2017, 12.58
No ei ole kallis. Tuo kyllä kannattaa ehdottomasti opetella tekemään itse. Voi tietty ajatella, että takuu korvaa, mutta itse en jaksaisi tapella. Vesi syö kuitenkin laakeria hitaasti ja varmasti.
Kun jätät nyt huoltamatta, niin takuun päätyttyä maksat sitten itse korjaukset. Tai tappelet liikkeen, maahantuojan, bochin ja kuluttujasuojan kanssa maksumiehestä. Lopuksi ehkä saat kaikki kulut maksatettua muilla, mutta edelleen sinulla on se sama moottori, johon täytyisi vaihtaa tuo tiiviste säännöllisesti. Varmaankin alle 10min työ.

No nyt sitt tietoa kaikkiin mahdollisiin pyöräliikkeisiin ...niihin tietämättömiin ainakin, jotka ketjussa on esiin tuotu...
Lähetin jo Nummen pyörään Turkuun
aamusella tohon Forsportiin Naantaliin kaiketi kans, kun oon sielläkin asioinutNo niinpä, juuri samaa ajattelin ja S U U R E T K I I T O K S E T vastauksista, hyvistä linkeistä ja kuvista. Tänne vaan kaikki korjausohjeet, erikoistyökalut ja varaosanumerot!

Aattelin vetää yhteen ketjun avauksessa kaikki tarpeelliset linkit ja ohjeet, niin ei tarvitse niitä pitkästä viestiketjusta aina etsiskellä. Ai sitä ei enää voikkaan editoida.

VirkinArtsi
21.12.2017, 14.04
Ai sitä ei enää voikkaan editoida.https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Bosch+e-bike+motor+prepair+links.pptx

No jos mää laitan sit yhteenvedon tonne, saas nähä toimiiko.

1aloittaja
21.12.2017, 20.48
Nummen pyörästä, Turusta sain selkeän ...ja osin ristiriitaisen...ko? vastauksen heille lähettämääni viestiketjuinfoon:

Melkoisen paljon on kaikenlaista informaatiota liikenteessä, ja siksi onkin välillä hyvä pysähtyä tarkistamaan faktat - ja sen jälkeen tutkia onko omassa toiminnassa tai tietotaidoissa jotain päivitettävää.
Olen siis tänään tarkistanut asiat Boschin B2B asiakaspalvelusta.

Kaikenlaiset väitteet laakerin ja laakerinsuojan vaihtokilometreistä ovat täysin jostain muualta temmattuja kuin Boschin virallisesta ohjeistuksesta. Kuten aiemminkin olemme keskustelleet, on Boschin moottori täysin suljettu yksikkö, johon saa virallisesti ainoastaan Bosch suorittaa korjauksia/muutoksia. Tämän vuoksi me emme niitä pura vaikka välineet löytyisivätkin, sillä sen jälkeen me olisimme vastuullisia korvaamaan mahdollisen uuden moottorin asiakkaalle ja niiden hinnat vaihtelevat noin 600-800 hintaluokassa. Ei ole siis riskin arvoista.

Meidän myymät pyörät, joissa laakerivika on todettu ovat kaikki tähän mennessä korjattu vaihtamalla uusi moottori takuuna veloituksetta. Näitä malleja oli useita erityisesti noin kolme vuotta sitten myydyissä malleissa, jonka takia Bosch myös muutti moottorin rakennetta ja suojausta paremmaksi. Ongelma oli myös yleisvian luonteinen, joten Bosch myönsi takuuna uuden moottorin, vaikka virallinen takuuaika oli päättynyt. Ainoastaan yksi poikkeus tulee mieleen, ja siinä oli kyseessä vielä vanhempi malli jolloin asiakas joutui itse maksamaan uuden moottorin.

1aloittaja
21.12.2017, 20.50
Kommentti jatkui vielä hiukka...

Työkalut laakerinsuojan vaihtoon meillä on hyllyssä. Työaikaa se vie mallista riippuen noin 30 min. Vaikka virallista aikataulua ei suojan vaihdolle ole, on varmasti järkevää se vaihtaa säännöllisesti, jotta suojaus pysyy mahdollisimman hyvänä ajatellen myös aikaa takuuajan jälkeen. Moottorit jossa tuota suojaa käytetään ovat Active Line, Performance Line ja Performance Line CX.
Linkit foorumeille joita laitoit eivät siis loppujen lopuksi antaneet mitään uutta tietoa, vaikka kaikenlaisia väitöksiä esitettiinkin faktoina.

1aloittaja
21.12.2017, 20.51
Eli eivät tee, mutt on hyvä tehdä... hmmm... ��

Mr_W
21.12.2017, 21.33
Siis ilmeisesti tämän ketjun "laakerin ja laakerinsuojan vaihtokilometrit" (1000/3000 km) eivät ole peräisin mistään ohjeistuksesta, moottoriin ei saa suorittaa muutoksia/korjauksia muut kuin Bosch, mutta laakerinsuoja pitäisi vaihtaa "joskus" (tuntematon määrä kilometrejä/tunteja), koska mitään virallista aikataulua ei ole.

Vähän epämääräistä. Vaikea tietää kuka vastaa rikkoontuneesta moottorista, jos laakerinsuojaa ei ole vaihdettu koskaan tai se on vaihdettu satunnaisesti "joskus" eli ilmeisesti tällöinkin kuitenkin virallisen aikataulun mukaan myöskin, koska varsinaista "virallista aikataulua" ei ole. Huolto katsoo silmämääräisesti, vaihtaa niitä mutulla tai jotain?

1aloittaja
21.12.2017, 21.35
Ja nyt kun lukee Nummen pyörän vastauksen uudelleen, niin hehän vastaavat, ett laakereiden vaihtoon ei ole olemassa km-rajaa... Siitähän ei oikeastaan ollut edes puhetta, vaan öljyn/vaseliinin ja suojuksen vaihdosta huoltotoimenpiteenä...

Eli kun kysyy yhtä, niin he vastaa johonkin toiseen... Sorry, mutt se on varsin yleistä nyky-’nuorten’ kanssa...

paaton
21.12.2017, 21.57
Omasta mielestäni tuosta on ihan turhaa edes kysellä mistään maahantuojalta.

Ajattele tuota normaalina keskiönä. Toisilla keskiö kestää tolkuttoman kauan ja toisilla se menee yhden loskatalven aikana. Jos osaat ja haluat, niin keskiöstäkin kannattaa käyttää suoja poissa ja uusia rasvat välillä. Jos keskiön rasvailu ei kiinnosta, niin vaihtaa vaan aina uuden entisen rikkoontuessa. Ei jälleenmyyjä, kuten nummenpyörä voi alkaa mitään suojia noihin vaihtelemaan, jos bochilta ei siihen ole ohjeistusta tullut.

KotooTöihin
21.12.2017, 22.22
Mun mielestä kaikki takuuaikana menee takuuseen... Eihän tuossa ole kilometrirajoja. Kuluttajansuoja auttaa siinäkin.

paaton
21.12.2017, 22.30
Mun mielestä kaikki takuuaikana menee takuuseen... Eihän tuossa ole kilometrirajoja. Kuluttajansuoja auttaa siinäkin.

No niin meneekin. Eihän tuossa olekkaan mitään ongelmaa. Takuuseen vaan ja kun takuu loppuu, niin vaihtaa uuteen. Hyvin palveleva liike antaaa varmaankin myös vaihtopyörän moottoriremontin ajaksi.

1aloittaja
21.12.2017, 23.51
Ja takuu on ...kaksi vuotta... vai? Ei taida sitt enää vaihtaa uuteen... Saiskohan sillä huoltamisella pikkusen lisäkestoa laakereille...? - siis vuosissa... muutamalla kympillä takuuajan jälkeiseen laakereiden vaihdon - 500€:n kuskannuksen siirtoon... tai uuden pyörän ... reiluun 3000€ nähden... kun joukkoon nyt kuuluukin tällainen vähätuloisempi reppana...

make1
22.12.2017, 07.46
Ja takuu on ...kaksi vuotta... vai? Ei taida sitt enää vaihtaa uuteen... Saiskohan sillä huoltamisella pikkusen lisäkestoa laakereille...? - siis vuosissa... muutamalla kympillä takuuajan jälkeiseen laakereiden vaihdon - 500€:n kuskannuksen siirtoon... tai uuden pyörän ... reiluun 3000€ nähden... kun joukkoon nyt kuuluukin tällainen vähätuloisempi reppana...

Jos mulla olisi tuollainen moottori ja jos laakerit hajoaisivat takuuajan jälkeen, niin yrittäisin vaihtaa itse laakerit ennen kuin teettäisi työn 500 € hintaan.

H. Moilanen
22.12.2017, 13.00
Mun mielestä kaikki takuuaikana menee takuuseen...
Voit olla asiasta mitä mieltä tahansa, mutta asia ei perustu mielipiteisiin vaan lainsäädäntöön ja myyjän myöntämiin takuuehtoihin.

1aloittaja
22.12.2017, 14.30
Voit olla asiasta mitä mieltä tahansa, mutta asia ei perustu mielipiteisiin vaan lainsäädäntöön ja myyjän myöntämiin takuuehtoihin.

Höpö, höpöä Sorry!

1aloittaja
22.12.2017, 14.46
Höpö, höpöä Sorry!

mutt kyll pikku ’painostaminen’ ja julkistaminen näkyy tuottavan tarkennuksia ja selvennyksiä kannanottoihin...
niinkuin nyt esim turkulaisen Nummen Pyörän aiempaan, mielestäni ristiriitaiseen ja H.Moilasen mielestä lainsäädännön ja takuuehtoihin perustuvaan kommenttiin...

Eli Nummen Pyörän tänänpäiväisen kannanoton mukaan, he suosittelevat ennaltaehkäisevää huoltoa Boschin moottorille ja kirjoittavat siis nyt näin:
__________________________________________________ ________
Väität julkisesti myös ettemme tee kyseisiä huoltoja, vaikka suosittelemme niitä tekemään. Tämä ei siis pidä paikkaansa, vaan teemme kaikkia huoltoja jotka pystytään tekemään ilman että moottorin lohkoja tarvitsee avata.
—————————————————————————————

eli kunhan ”lohkoja ei tarvitse avata” ... Moottorin ’koskemattomuus’ tarkoittaakin siis lohkojen avaamista... Oisivat heti sanoneet, mutt eivät sanoneet

Ps. Eli aiemmin huoltonsa ei tiennyt mitään moisesta huollosta eikä sen tarpeesta tai suosittelemisesta, vaan sanoi ett ei moottorille tehdä mitään eikä niissä koskaan ole ollut mitään...

No nyt on kanta kuitenkin tarkennettu ja oikaistu, vaikka vähän väkisin pitikin vääntää ja ikävästi julkisuudessa.
Mutt ne kaikki muut aiemmin yhtä tietämättömättömien liikkeiden näkemykset ois myös syytä avata ja avartaa

Sorry, että olenkin näin ilkeä ja inhottava ihminen! ...kun tällaisenkin asian halusin penkoa

H. Moilanen
22.12.2017, 14.48
Höpö, höpöä Sorry!
Miltä osin?

1aloittaja
22.12.2017, 15.13
Miltä osin?

Niin kuin jatko selvittelystä, tarkennuksesta ja oikaisusta käy selville, niin laakereiden voiteluhuolto ei ole takuuehtojen vastaista, vaan nyt jopa suositeltavaa, niin kuin NummenPyörän edustaja viimeisessä viestissään minulle kertoi ja pyysi julki laittamaan. Sen olen toki nyt tehnyt.
Toivottavasti voiteluhuoltoasia on nyt oikein ymmärretty eikä laakerienvaihtoon sotkettu enää...

paaton
22.12.2017, 15.38
Ei sitä laakeria voidella millään tavalla. Mahdollisesti vioittunut tiiviste vaihdetaan ja rasva laitetaan väliin. Tuo rasva voitelee tiivistettä ja estää veden kertymisen laakerin ja tiivistee väliin.

Tuo on minusta oikeastikkin aika sama juttu, mitä keskiön huoltaminen. Alla oleva laakeri on vain hankalampi vaihtaa, eli itse en jättäisi huoltoa tekemättä.

Suotta tästä mitään elämää suurempaa juttua on tehdä. Sähköpyörien ostajillahan on rahaa vaihtaa kalustoa uuteen :)

VirkinArtsi
27.12.2017, 15.34
Loppu hyvin, kaikki hyvin! Eli jälleenmyyjä Rtech otti kulut omaan piikkiinsä, tutkittuaan asiaa. Suuret kiitokset heille siittä!
Rtech oli toiminut ohjeiden mukaan, jotka olivat saaneet Boschin koulutuksessa tänä syksynä ja palaavat takaisin hyväksi koettuun käytäntöön, jossa vaihtavat koko moottorin takuuseen, mikäli siinä on vikaa takuuaikana. Tämä tapahtuu suoraan Cuben oman takuukäytännön sisällä.
1000/3000km voisi varmaan ajatella käytännössä suojan ja laakerin kestoksi. Ja takuun jälkeen Rtech tuumaili laakerin vaihdon kenties onnistuvan parissa tunnissa.
www.bosch-ebike.com osoitteessa, mihin ohjekirja ohjaa, ei näy kuin Boschin omat huoltopaikat, joita suomessa ei ole.

Cuben takuuehdot sanoo seuraavaa:

BOSCH warranty:
The warranty period lasts 24 months from the date of sale of the eBike to the end consumer, but no later than 6 months after delivery of the Bosch components to the bike manufacturer. If the end consumer's eBike is intended for commercial use ( e.g. rental company, messenger service), the warranty period lasts 12 months.
What are parts subject to wear and tear and how long are they covered by guarentee?
The following is a non-exhaustive list of parts subject to wear and tear:
⦁ Rims (where rim brakes are fitted)
⦁ Tyres
⦁ Chains
⦁ Chainrings
⦁ Sprockets
⦁ Hub bearings
⦁ Sealed bearings
⦁ Headsets
⦁ Bearing sets on full-suspension frames
⦁ Wires and cables
⦁ Disc brake rotors
⦁ Brake pads
⦁ Handlebar grips
⦁ Saddles
⦁ Bushings, seals and bearings used in suspension components (fork, rear shock) and dropper seat posts
⦁ (Non-)rechargeable batteries used in electronic systems
Parts subject to wear and tear must be serviced and maintained regularly in order to ensure they work smoothly. Components subject to high loads and stresses, such as chains and bearing sets, must be replaced regularly.
Please note that parts subject to wear and tear are not covered by the standard guarantee and/or warranty

paaton
27.12.2017, 16.07
On kyllä uskomattoman heikko laakeri, jos hajoaa 3tkm välein. En huolisi ikinä tuollaista kampetta itselleni.

VirkinArtsi
27.12.2017, 17.17
On kyllä uskomattoman heikko laakeri, jos hajoaa 3tkm välein. En huolisi ikinä tuollaista kampetta itselleni.On, mutta tiedä sitten, jos ei sinne pääsis yhtään likaa tai kosteutta. Saas nähä, tuleeko Boschi vahventamaan laakeria tai parantamaan kurasuojausta.

oppes
27.12.2017, 18.09
Olipa hyvä keju luettavaksi. Enpä sitenkään osta tuollaista (ainakaan Boschin mosalla).

ealex
28.12.2017, 10.35
eli kunhan ”lohkoja ei tarvitse avata” ... Moottorin ’koskemattomuus’ tarkoittaakin siis lohkojen avaamista... Oisivat heti sanoneet, mutt eivät sanoneet

Ps. Eli aiemmin huoltonsa ei tiennyt mitään moisesta huollosta eikä sen tarpeesta tai suosittelemisesta, vaan sanoi ett ei moottorille tehdä mitään eikä niissä koskaan ole ollut mitään...

No nyt on kanta kuitenkin tarkennettu ja oikaistu, vaikka vähän väkisin pitikin vääntää ja ikävästi julkisuudessa.
Mutt ne kaikki muut aiemmin yhtä tietämättömättömien liikkeiden näkemykset ois myös syytä avata ja avartaa

Sorry, että olenkin näin ilkeä ja inhottava ihminen! ...kun tällaisenkin asian halusin penkoa

Sun luetun ymmärtäminen on jotain aivan uskomatonta. Niinhän ne sinulle kirjoittivat heti alkuun ja vastasivat jo silloin kaikkiin sinun jälkeenpäin esitettyihin kysymyksiin, tässä se on sinulle vielä erikseen korostettuna: :rolleyes:

"Kaikenlaiset väitteet laakerin ja laakerinsuojan vaihtokilometreistä ovat täysin jostain muualta temmattuja kuin Boschin virallisesta ohjeistuksesta. Kuten aiemminkin olemme keskustelleet, on Boschin moottori täysin suljettu yksikkö, johon saa virallisesti ainoastaan Bosch suorittaa korjauksia/muutoksia. Tämän vuoksi me emme niitä pura vaikka välineet löytyisivätkin, sillä sen jälkeen me olisimme vastuullisia korvaamaan mahdollisen uuden moottorin asiakkaalle ja niiden hinnat vaihtelevat noin 600-800 hintaluokassa. Ei ole siis riskin arvoista.

Meidän myymät pyörät, joissa laakerivika on todettu ovat kaikki tähän mennessä korjattu vaihtamalla uusi moottori takuuna veloituksetta. Näitä malleja oli useita erityisesti noin kolme vuotta sitten myydyissä malleissa, jonka takia Bosch myös muutti moottorin rakennetta ja suojausta paremmaksi. Ongelma oli myös yleisvian luonteinen, joten Bosch myönsi takuuna uuden moottorin, vaikka virallinen takuuaika oli päättynyt. Ainoastaan yksi poikkeus tulee mieleen, ja siinä oli kyseessä vielä vanhempi malli jolloin asiakas joutui itse maksamaan uuden moottorin.

Työkalut laakerinsuojan vaihtoon meillä on hyllyssä. Työaikaa se vie mallista riippuen noin 30 min. Vaikka virallista aikataulua ei suojan vaihdolle ole, on varmasti järkevää se vaihtaa säännöllisesti, jotta suojaus pysyy mahdollisimman hyvänä ajatellen myös aikaa takuuajan jälkeen. Moottorit jossa tuota suojaa käytetään ovat Active Line, Performance Line ja Performance Line CX."

1aloittaja
28.12.2017, 12.01
Tää oli suht nopee ketju, joka alkoi 18.12. laakereiden vaihtojutulla. Minä muistutin, ett jotta siltä hommalta voisi välttyä, niin öljy/vaseliini-huoltaminen voisi olla avuksi. Olin siitä kuullut kesällä ja tiedustellut asiaa useammastakin turkulaisesta liikkeestä, mutta niissä eimoisesta huollosta eikä sen tarpeesta missään - ei myöskään nimeltä mainitsemassani laadukkaksi uskomassassani liikkeessä tiedetty. Sama tietämättömyys tulee esiin myös ketjussa joidenkin muiden kommenteissa esim. Kuopiossa ja Tampereella ilmenneestä tietämättömyydestä.

Nummen Pyörän, 21.12. mailissä tuon viestisikin mukaan he sitten toteavatkin huollon olevan järkevää... minkä toin julki tässä ketjussa.

Aiemmin hekin sanoivat, että eivät tee moottoreille mitään, koska se on takuuehtojen ja heidän sopimustensa vastaista ja jota H.Moilanen komppasi viestissään. Myöhemmin liike tarkensi moottorin korjauksen/huollon olevan kiellettyä vain, jos lohko pitää avata...

Mutta nyt 21.12. -viestissään he kertoivatkin hyllyssään olevan tarvittavat työkalut, mutta varmistukseksi kysymääni ”tekevätkö he ko öljy/suojus-huollon pyörääni”, en saanut enää vastausta...

Olkoot vaikkas kuinka uskomatonta, mutta joskus negatiivisesti julkituleminen johtaa positiiviseen loppuun ...haukkumisestasi huolimatta... Toivon siksi sinun ja muidenkin kertovan ko huoltotarpeesta mahd monessa liikkeessä ja henkilöille, sillä tietämättömiä on ilmeisen paljon. Hyvää jatkoa! Muista huoltaa moottorisi ...jos sinulla moinen on...

Ps. Kantsii muuten lukea koko ketju eikä vaan sen viimeistä/viimeisiä kommentteja, niin pääsee jyvälle paree... ;) ja voi havaita jopa jonkun takin käännönkin... You know, ennen ja nyt...

jj-60
28.12.2017, 15.59
Vaimolla 4800km talvet ja kesät ajettu reilut kaksi vuotta vanha Helkama Bosch Active moottorilla pinnoja,ketjuja,jarruja säätäny moottori on samanlainen kuin uutena.

marmar
29.12.2017, 00.26
Vaimolla 4800km talvet ja kesät ajettu reilut kaksi vuotta vanha Helkama Bosch Active moottorilla pinnoja,ketjuja,jarruja säätäny moottori on samanlainen kuin uutena.

Jos sillä on ajettu maantiellä, eikä.maastossa, niin on päässyt helpolla.

Maastoajossa sitä vettä ja mutaa tulee moninkertainen määrä. Sinänsä jos laakeri pysyy kuivana ja rasvattuna se lienee " ikuinen".

Luulen, että bosch on yllätetty housut kintuissa sillä että noita fillareita viedäänkin oikesti maastoon ja siellä ajetaan tuhansia kilsoja vuodessa.

paaton
29.12.2017, 00.38
Lumi, vesi ja jäätyvä muta voi tosiaan olla myrkkyä tuollaiselle "stefalle". Myöskin pestessä kannattaa muistaa, ettei vahingossakaan työnnä painetta suoraan tuonne rissan taakse, vaikka ketjuja tekisikin mieli pestä ruiskulla.

Normaalissa keskieurooppalaisessa työmatka-ajossahan tuo kestää nytkin ikuisuuden, eli boch olisi oikeastaan aika typerä, jos tekisi tuosta mitään isompaa juttua.
Uutta moottoria vain takuuseen ongelmien esiintyessä. Enkä nyt tiedä onko tuossa oikeastikkaan mitään varsinaista vikaa. Rakenne nyt vaan on tuollainen, koska moottorista halutaan mahdollisimman kapea. Jos ajat kurassa, niin huollat kalustosi niin että se toimii.

ElBike
29.12.2017, 22.01
Se kiinnostaisi että jos laakeri alkaa kevyesti oirehtia, niin särkeekö jotain muuta jos jatkaa ajoa. Esimerkiksi on lähdössä porukkalenkille ja huomaa ketjuja voidellessa että laakeri rahisee. Lenkki olisi kiva ajaa. Pitää muistaa että tuo laakeri tuskin hirttää kiinni ja alkaa väljentää koolia, mutta haittaako pieni välys ja rasittaako vastaavasti rattaita tai jotain toista laakeria enemmän.

Virallisen vastauksen kyllä tiedän ja se on että pyörälenkki seis, helikopterilla haetaan fillari metsästä ja kiikutetaan myyjäliikkeeseen huoltoon.

Radonx
29.12.2017, 22.19
Mistä tietää jos laakeri oirehtii? Millainen ääni siitä tulee?

hai71
29.12.2017, 22.50
Kyllä tuo laakeriongelma alkaa kuten osien mekaaninen kuluminen yleensä eli alkaa "rohisemaan" pikkuhiljaa kovempaa, eli ei leikkaa kiinni. Ääni lopussa jotain tällaista:
https://youtu.be/MbRGXB5WkM0
Itsellä meni ekalla moottorilla yli 7000km (pelkkää maastoajoa) ja ao. moottorissa ei ollut laakerisuojaa, koska oli vuoden 2015 malli.

Petri Väisänen
05.01.2018, 19.33
Tänään kävin paikallisessa kivijalassa ja kieltäytyivät huoltamassa sähköpyörää joka ei ole heiltä ostettu vaikka saman merkin edustus ja tuota bosch performance cx:ää niissäkin. Alkaa olla jo melko pelleilyä tämä homma jos vastuu täytyy huollon jälkeen ottaa kaikesta tai sitten tuossa on jotain muuta takana???

Sitä ei vissiin sitten käytettyjä sähköpyöriä osteta eikä sellaisen kanssa Suomessa muuteta tai sitten opettelet huoltamaan itse. Toki huollan jo itse mutta lähinnä ajettelen niitä jotka saattaisivat sähköpyörän laittaa ja sillä esim. kakkosauton korvata. Säälittävää puuhastelua, hoh hoijaa...

Mr_W
05.01.2018, 20.28
Vähän kummallista, jos huoltoraha ei liikkeelle kelpaa. Liikaa ruuhkaa tai jotain? Onkohan tuo enemmän poikkeus vai sääntö, eli huoltavatko liikkeet yleisesti myös muualta hankittuja sähköavusteisia vaiko kieltäytyvät useimmiten (jostakin syystä)?

Pipo
05.01.2018, 21.49
Tänään kävin paikallisessa kivijalassa ja kieltäytyivät huoltamassa sähköpyörää joka ei ole heiltä ostettu vaikka saman merkin edustus ja tuota bosch performance cx:ää niissäkin. Alkaa olla jo melko pelleilyä tämä homma jos vastuu täytyy huollon jälkeen ottaa kaikesta tai sitten tuossa on jotain muuta takana???

Sitä ei vissiin sitten käytettyjä sähköpyöriä osteta eikä sellaisen kanssa Suomessa muuteta tai sitten opettelet huoltamaan itse. Toki huollan jo itse mutta lähinnä ajettelen niitä jotka saattaisivat sähköpyörän laittaa ja sillä esim. kakkosauton korvata. Säälittävää puuhastelua, hoh hoijaa...

Onhan tuo aika lapsellista touhua alueen suurimmalta toimijalta (olettaen että kyseessä juuri kyseinen liike ) ja valtuutetulta Bosch kamppeiden huoltajalta.
Kyseinen liike lienee myös valtuutettu Shimano Service Center niin kieltäytyvätkö huoltamasta Shimanon osilla varustettuja pyöriä jotka ovat muualta ostettu. Tokkopa vaan.

1aloittaja
06.01.2018, 18.24
Onhan tuo aika lapsellista touhua alueen suurimmalta toimijalta (olettaen että kyseessä juuri kyseinen liike ) ja valtuutetulta Bosch kamppeiden huoltajalta.
Kyseinen liike lienee myös valtuutettu Shimano Service Center niin kieltäytyvätkö huoltamasta Shimanon osilla varustettuja pyöriä jotka ovat muualta ostettu. Tokkopa vaan.

Mikähän liike kyseessä? ...ja missäpäin Suomea?

kuokkaz
06.01.2018, 22.32

Yritin käydä teettämässä softapäivityksen KTM macina freezeen ilmeisesti samassa liikkeessä Oulun seudulla joulukuussa, ja vaikka heillä on Boschin huolto niin kieltäytyivät huoltamasta muita kuin itse myymiään laitteita. Baiksin/Helkaman kautta sain sitten tiedon, että Jussin pyöräpisteessä on myös Boschin huolto, vaikka tietoa ei missään netissä näkynytkään. Olin tuonne yhteydessä ja päivitys onnistuu, en vain ole vielä saanut aikaiseksi viedä pyörää.

Pipo
06.01.2018, 22.54
Tämä ”palveleva” liike jonka nimeä emme mainitse sijaitsee ilmeisesti Lekatiellä..?

Jos näin on niin sinänsä harmillista että liikkeen palvelu on muuttunut heikoksi. Siellä on kuitenkin saanut joissakin asioissa hyvääkin palvelua.

kuokkaz
07.01.2018, 18.06
Tämä ”palveleva” liike jonka nimeä emme mainitse sijaitsee ilmeisesti Lekatiellä..?

Jos näin on niin sinänsä harmillista että liikkeen palvelu on muuttunut heikoksi. Siellä on kuitenkin saanut joissakin asioissa hyvääkin palvelua.

Olen myös saanut aina aiemmin liikkeestä todella hyvää palvelua, ja ostanutkin 3 pyörää. Toivottavasti saavat nämä sähköpyöräjutut järkeviksi.

Blackborow
07.01.2018, 18.09
Kyseinen toimija taisi taannoin ilmoittaa Facebook-sivuillaankin etteivät huolla kuin heiltä ostettuja sähköpyöriä.

Fat Boy
07.01.2018, 18.17
Siihen heillä lienee täysi vapaus, mutta kovin tehokasta markkinointia se ei ole. Itse en osta pyörää puodista, jonka palvelu on noinkin valikoivaa.

Mitäpä vielä?

Radonx
07.01.2018, 18.19
Meidän kuluttajien pitää pistää vähän painetta Boschin suuntaan ja muuttaa jälleenmyyjien käytäntöä huoltojejn/takuujuttujen suhteen käyttäjäystävällisimmiksi.

Mitä enemmän näistä pidetään meteliä ja mitä useampi Boschin pyörä jää myymättä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä Bosch alkaa panostaa jälleenmyyjiin jotta hoitaisivat asiat kuntoon.

Ei voi olla oletus että Saksasta ostettu pyörä pitää huoltaa Saksassa, kun samaan aikaan esim. tietokoneissa voit ostaa laitteen toisesta maast ja huoltaa toisessa.

Roiala
07.01.2018, 19.01
Liekö liittyy mitenkään Oulun hys hys liikkeen toimintaan mutta Baiks hakee uutta huoltoyhteistyökumppania oulun seudulle sähköpyörille. Väittikö se Baiks olevansa maahantuoja tai jotain?

Pipo
07.01.2018, 19.21
Kyseinen toimija taisi taannoin ilmoittaa Facebook-sivuillaankin etteivät huolla kuin heiltä ostettuja sähköpyöriä.

Siinä tapauksessa voinemme paljastaa että kyseessä lienee Pyörä Suvala Oulussa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vaikeaksi menee jos satut vaikka muuttamaan pyörä mukanasi ja valtuutettu huoltoliike toimii tuolla tavalla. Onneksi vaihtoehtoja löytyy ja muualla ilmeisesti huolletaan ilman kitinöitä myös heidän myymiä pyöriä.

Pipo
08.01.2018, 12.04
Vaikka en itse omista Cubea niin tuo huoltokäytäntö kiinnosti sen verran että kysäisin asiaa Cubelta Saksassa. Alla vastausta:

thank you for your message.

Your first port of call should always be the CUBE shop where you bought the bike. Only the CUBE dealer with whom you have the original sale contract is commited to processing complaints and warranty queries. Other CUBE dealers can process complaints handlings on a voluntary basis, but are not obliged to.

Best regards
Your CUBE Team

Question: So if i buy Cube bike in city A and then move with my bike to city B, located 1000 km away from city A I should take the bike to city A for repair ?

Of course, it can happen that another dealer carries out a complaint. But if not, then you have to contact the dealer where you bought the bike even when the dealer is in another city farther.

Best regards
Your CUBE Team

Tämän valossa jos olisin ostamassa Cuben sähköpyörää niin tilaisin sen Saksasta mutta varmistaisin etta paikkakunnalla on toimija (muu kuin Cube dealer) joka voi hoitaa mahdolliset ongelmat sähköjen kanssa. Esim Cuben sähköläskin saa Saksasta yleisesti ottaen noin 700 euroa halvemmalla kuin Suomesta. Hintaero voi joissain tapauksissa olla suurempikin.

Tosin kyseisestä huoltokäytännöstä johtuen en periaatteen vuoksi ostaisi mitään Cuben pyörää.

H. Moilanen
08.01.2018, 13.35
Tosin kyseisestä huoltokäytännöstä johtuen en periaatteen vuoksi ostaisi mitään Cuben pyörää.

Tämä periaate koskee varmaan vain Cuben pyöriä? Kaikessa kaupankäynnissä on tavanomaista ja yleistä että myyjä on ainoa taho johon voit reklamoida ja velvollinen hoitamaan mahdolliset takuuvelvoitteet.

Pipo
08.01.2018, 14.20
Jep. Kyselyni koski vain Cubea.

Ymmärtääkseni on merkkejä joilla takuut hoituu Suomessa riippumatta siitä mistä pyörä on hankittu.
Voisi olettaa että merkit joita saa myydä vapaasti minne vain olisivat kaikki sellaisia mutta nyt siis on selvää että Cubella homma ei toimi kuluttajan kannalta järkevällä tavalla.

hphuhtin
10.02.2018, 18.42
Pääsin itse viimein tämän ketjussa mainitun suojarenkaan kimppuun. Ihan helppohan tuo on vaihtaa, tarvitsee vain olla oikeat työkalut. 1500km alla. Kovin likaista niillä tienoilla oli, mutta ei se laakeri nyt ihan suoraan siinä taida näkyä myöskään.

Näin se meni: https://imgur.com/a/eeTpv. Varoituksen sanana, että tällaiden aloittelevan ja yleensä tunaroivan mekaanikon toimia ei kannata ehkä mitenkään ohjeena käyttää ;)

1aloittaja
10.02.2018, 22.21
Millaisessa ajossa sait paikat noin ruokottoman näköisiksi?
Ootko survonu kaikenaikaa kuramontuissa vai missä maastossa?
Tuskin pelkkää kelvi-ajoa...

hphuhtin
10.02.2018, 23.07
Millaisessa ajossa sait paikat noin ruokottoman näköisiksi?
Ootko survonu kaikenaikaa kuramontuissa vai missä maastossa?
Tuskin pelkkää kelvi-ajoa...

Täähän on läski, eikös se nyt kuulu kelvin ulkopuolelle.. mutaa roiskui isommin muutamasta pehmeästä ja märästä kuralätäköstä Fiskarsin Fat Bike Marathonissa viime viikonloppuna, en ehtinyt aiemmin pesemään kuin nyt. Eihän tässä pakkasilla sinänsä yleensä pyörä likaannu.

Niinjuu, olen mä Espoon turvesuon muutamaan kertaan läpi ajanut kesällä, sieltä ei menisi kuin sähköläski :) ja muutenkin umpimetsässä.

Mikusa1958
14.02.2018, 21.17
Näyttää Boch tehdyn huonoista osista. Bafang ajettu 8800km, eikä mitään vikaa tai edes lisääntynyttä ääntä. Ainoa mitä on joutunut vaihtamaan kahdesti on ketjut ja kerran takarattaat.

ElBike
15.02.2018, 15.03
Voihan se vaikuttaa ajomaastotkin vai onko Bafang maastokäytössä? Toinen aika tärkeä seikka on fillarin pesu ja veden suihkuttamisen välttely keskiön seudulle.

jannelepi
23.02.2018, 08.20
Laakeri kun pääsee kerran ruostumaan, se on käytännössä entinen koska kuulien/neulojen välykset muuttuu laakerit runkoon nähden ja näin alkaa ääni ja nopeampi kuluminen. Tossa bochin tilanteessa auttaa varmasti paksu rasva sinne muovitiivisteen alle mikä itsessään pitää veden poissa vaikka se muovi vuotaisikin.
Crossipyörän linkustonkin saa ottaa auki ja rasvata 10h välein että pysyy neulalaakerit kunnossa, vaikka ne on ihan stefoilla suojatut.

ElBike
23.02.2018, 14.59
Laakeri kun pääsee kerran ruostumaan, se on käytännössä entinen koska kuulien/neulojen välykset muuttuu laakerit runkoon nähden ja näin alkaa ääni ja nopeampi kuluminen. Tossa bochin tilanteessa auttaa varmasti paksu rasva sinne muovitiivisteen alle mikä itsessään pitää veden poissa vaikka se muovi vuotaisikin.
Crossipyörän linkustonkin saa ottaa auki ja rasvata 10h välein että pysyy neulalaakerit kunnossa, vaikka ne on ihan stefoilla suojatut.

Itse työntänyt moottoripyörän napojen laakerit täyteen vaseliinia. Ja vaikka stefojen tiivistämiseen tarkoitetut holkit on todella väljät, urilla ja tippuu itekseen pois, niin jopa paljon vedessäajon jälkeen laakerit on olleet aina kondiksessa. Jos uskaltaisin avata Boschin moottorin, laittaisin laakerin täyteen vaseliinia. Toki pitää varmistua ettei se pursua sisäpuolelle moottoriin ja joudu osiin, joissa sitä ei saisi olla.

Radonx
23.02.2018, 15.34
Pääsin itse viimein tämän ketjussa mainitun suojarenkaan kimppuun. Ihan helppohan tuo on vaihtaa, tarvitsee vain olla oikeat työkalut. 1500km alla. Kovin likaista niillä tienoilla oli, mutta ei se laakeri nyt ihan suoraan siinä taida näkyä myöskään.

Näin se meni: https://imgur.com/a/eeTpv. Varoituksen sanana, että tällaiden aloittelevan ja yleensä tunaroivan mekaanikon toimia ei kannata ehkä mitenkään ohjeena käyttää ;)

Hyvät ohjeet ja onko toiminut hyvin huollon jälkeen?

Jos pari kk venailen ja sit teen omaani niin tietää että kestää ;)

Työkaluilla on hintaa ku kerran vaan tarve käyttää

jannelepi
23.02.2018, 18.58
Itse työntänyt moottoripyörän napojen laakerit täyteen vaseliinia. Ja vaikka stefojen tiivistämiseen tarkoitetut holkit on todella väljät, urilla ja tippuu itekseen pois, niin jopa paljon vedessäajon jälkeen laakerit on olleet aina kondiksessa. Jos uskaltaisin avata Boschin moottorin, laittaisin laakerin täyteen vaseliinia. Toki pitää varmistua ettei se pursua sisäpuolelle moottoriin ja joudu osiin, joissa sitä ei saisi olla.
juuri näin, tässkin toimii hyvin se rasva "tiivisteenä"
EDIT:
Osu silmään Rtech:n sivuilta "sähköpyörän perushuolto" tuo sisältää laakerinsuojan ja rasvan vaihdon. eli on se näköjään ihan peris toimenpide jo noille.
https://rtech.fi/sahkopyoran_perushuolto.html?attr1_id=0

jarnof
30.03.2018, 14.30
Onko kellään ilmennyt sellaista että moottori ikäänkuin jumittuu? Pari kertaa tässä talvella kun fillari on ollut ihan lumessa, olen ajanut sen vain lämpimään talliin, antanut kuivua yön yli ja sitten ku menee koittaan seuraavana päivänä niin kammet ei pyöri vaan joutuu hieman kovemmin painamaan, ikäänkuin rattaat siellä siellä sisällä jumittais tai jotain? Samaa taisi tapahtua myös kesällä kun olin pessyt puutarhaletkulla.

hphuhtin
30.03.2018, 21.28
Onko kellään ilmennyt sellaista että moottori ikäänkuin jumittuu? Pari kertaa tässä talvella kun fillari on ollut ihan lumessa, olen ajanut sen vain lämpimään talliin, antanut kuivua yön yli ja sitten ku menee koittaan seuraavana päivänä niin kammet ei pyöri vaan joutuu hieman kovemmin painamaan, ikäänkuin rattaat siellä siellä sisällä jumittais tai jotain? Samaa taisi tapahtua myös kesällä kun olin pessyt puutarhaletkulla.

Ei ole tuollaista käynyt, mutta henkisesti valmistautuisin takuukeikkaan.

hphuhtin
07.04.2018, 00.29
Katselin kuvaa uudesta KTM Macina Kapohosta ja siinä näyttäisi laakerilla olevan jonkinlainen lisäsuoja, vai mikähän tuo härpäke eturattaan takana sitten olisi:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180406/fdf496150fde56cac3b29bbbd0b0d870.jpg

jarnof
22.04.2018, 20.50
Ei ole tuollaista käynyt, mutta henkisesti valmistautuisin takuukeikkaan.

Jep takuukäsittelyyn lähti... 2-4 viikkoa lupailivat kestoksi.

lende
25.05.2018, 00.16
Nyt kyllä vähän hirvittää. Ostin n. kuukausi sitten sähköavusteisen pyörän, jossa active line moottori. Mitään käsitystä en saanut, että pitäisi 1000 km välein jotain huoltaa. Nyt on reilu pari sataa kilsaa mittarissa, työmatkapyöräilyssä kertyy mitä kertyy. Onkohan tuo 1000 km kuinka tiukka? Asfaltilla tulee pääosin ajettua ja tarvittaessa laakerin suojan pystyy itse vaihtamaan, tosin ei ole mitään lempipuuhaa. Tuntuu jokseenkin hölmöltä, että ensihuolto pitäisi tehdä kunhan saan vielä ainakin satasen ajettua ja sitten taas pitäisi huollella tonnin kohdalla tuon laakerin suojan vuoksi. Mikä näistä huolloista on oikeasti tärkein ja teenkö liikaa vahinkoa jos venyttelen huoltoja?

hphuhtin
25.05.2018, 02.35
Ensimmäinen huolto laakerinsuojan osalta kannattaa tehdä ajoissa, vaikka sitten siinä ensihuollossa, sitä kun ei tiedä minkä verran rasvaa tehtaalta sinne tuli.

Sen jälkeen riippuu enemmän olosuhteista, jos lähinnä kuivalla ajelet etkä rämmi suossa tai ruiskuta vettä lujaa eturattaaseen, tuskin vaihto tonnissa vielä eteen tulee. Jos taas mutaa ja rämpimistä tulee tehtyä, tarkistaisin ainakin tonnin välein tilanteen. Jos on työkalut operaatioon, ei siinä mene kuin vartti-20min jos sitäkään ja siinä on jo putsattu kaikki paikat

Oma ajatukseni on, ettei myöskään kannata kylvettää eturatasta rasvanpoistoaineessa esim. pesemällä ketjua ketjunpesukoneella, ketjua vaihteistossa pyörittäen. Varmaan lähtee suojarasvat jos rasvanpoistoainetta päälle läträtään joka helposti ketjusta siihen kulkeutuu. Mieluummin pesee ketjun rätillä.

ElBike
25.05.2018, 13.05
Kun katsoo miten se laakerisuoja on paikallaan niin ei ketjujen pesun pitäisi sieltä mitään rasvoja pois pestä. Lopuksi voi suihkauttaa ohutta öljyä tiivisteen huuleen, joka tulee moottorin runkoa vasten.

hphuhtin
25.05.2018, 13.41
Kun katsoo miten se laakerisuoja on paikallaan niin ei ketjujen pesun pitäisi sieltä mitään rasvoja pois pestä. Lopuksi voi suihkauttaa ohutta öljyä tiivisteen huuleen, joka tulee moottorin runkoa vasten.

Laakeria vasten on tarkoitus rasvata tuhdisti eikä suihkauttaa öljyä, ainakin Boschin ohjeen mukaan, yli pursuavat tietysti pois. Riippuu miten ketjua pesee, itse kun jotain Bilteman pesuria käytin, ketju valui sitä rasvan poistoainetta. Siirryin itse pesemään rätillä, kuten sanoin kyseessä oli ihan omaa arveluani.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180525/50b593dc0230ae037f2944cb0fef0b3b.jpg

ElBike
28.05.2018, 15.21
Tässä menee nyt kaksi asiaa sekaisin; uuden tiivisteen asennus ja pyörän pesun jälkeinen tiivisteen voitelun varmistus. Eli jos pelkää että jokin liuotin on kuivattanut tiivisteen huulen, niin suosittelen sitä öljyämistä. Jos pelkää että ketjupesurin liuotinpesuaine pesee koko tiivisteen takana olevan jäykän rasvan pois, niin silloin tiiviste on niin väljä, että ei se vedenmenoa laakerillekaan estä.

hphuhtin
29.05.2018, 00.16
Ok, käsitin väärin mitä tarkoitit. Mutta väljähän se suoja on, jos/kun vedenpitävyys on siis vertailukohtana. Suoja on kovaa muovia, enkä oikein pidä mahdollisena että se yksin metallia vasten ollessaan pitäisi nesteet poissa siitä raosta. Mielestäni sen tarkoituksena on olla mekaaninen suoja ja rasva on se joka suojaa laakeria nesteiltä.

VirkinArtsi
06.06.2018, 19.01

Näin se meni: https://imgur.com/a/eeTpv. Varoituksen sanana, että tällaiden aloittelevan ja yleensä tunaroivan mekaanikon toimia ei kannata ehkä mitenkään ohjeena käyttää ;)Kiitti hyvistä ohjeista! Mää jatkoin viä siittä. Palataan huomenna, mutta voitte jo vähä arvella, mitä 500 km ajetulle laakerilke tapahtu 🙂

https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Boshin+laakerin+irroitus/

VirkinArtsi
07.06.2018, 10.06
No niin, nyt sitten totutellaan takuun jälkeiseen elämään. Ajoin tällä Joulukuussa vaihdetulla laakerilla 500km siisteissä olosuhteissa ja pesemättä pyörää. Laakeri rupesi jälleen rohisemaan. Takuuaikaa on jäljellä 9kk, speed boxia käyttäneenä takuuni raukesi, joten omilla ollaan. Ilokseni huomasin onnistuneeni tekemään "neljän tunnin homman ja nippu erikoistyökaluja, 320e" homman tunnissa ja laakerin hinta 20e! Tästä ilosta tarjosin teamvirkkiläisille vaihdon ilmaiseksi, tällai vähä niiku myytinmurtajana :)

Roiala
07.06.2018, 10.17
Laitoitko paremmin suojatun ja jos niin minkä?

Fat Boy
07.06.2018, 12.27
Jos laakeri ei ole saanut vettä ja kestää noin lyhyen ajan, on siinä tullut lähes täysin varmasti asennusvirhe.

Mitäpä vielä?

ElBike
07.06.2018, 14.14
Täälläkin on alkanut tuntua pientä rohinaa. Takuuta on vielä jäljellä, mutta takuuprosessi on sen verran hidas ja veisi kesän parhaasta ajokaudesta varmasti kuukauden ellei kaksi (kaikki ei takuulla mene niinkuin strömsossa) joten alkanut houkutella laakerin vaihto itse. Olen yrittänyt etsiä netistä kokemuksia hajonneista Performance CX-moottoreista ja löysin toistaiseksi vain yhden - jossa oli moottori saanut vettä ihan reilusti sisäänsä. Oletteko löytäneet juttuja moottoreiden takuuongelmista (muista kuin tuo laakeri) ja onko esim. elektroniikka pettänyt? Kuinka uudesta pyörästä on ollut kyse? Eli onko ns. valmistusvirhe vai onko mahdollista että moottori alkaa hajota vielä vuoden käytön jälkeen?

Meinaan että takuuhan siinä raukeaa, mutta toinen vaihtoehto on kuunnella tuota rahinaa syksyyn ja toivoa että hajonnut laakeri ei tuhoa mitään moottorin sisältä. Alkaako löysä laakeri syömään esim. sisäisiä rattaita?

Minusta tämä laakeriongelma kuulostaa valmistusvirheeltä ja jotenkin alkaa vaikuttaa ettei Bosch ota sitä kovin vakavasti. Vai johtuuko vakavasti ottaminen Suomen maahantuojasta (onko sellaista) ?

ElBike
07.06.2018, 14.28
Tuli mieleen kikka kolmonen - jota varmasti itse käytän jos laakerin joskus vaihdan. Enduromoottoripyörissä vaihdan pyörien laakereiden rasvat aina. Urakuulalaakeri on suunniteltu pyörimään kovissa nopeuksissa koska samankokoista laakeria käytetään niin moottoripyörän navoissa kuin teollisuudessa. Liika vaseliini käy kovilla kierroksilla lämpenemään ja voi jopa palaa. Ainakin voiteluominaisuudet heikkenee. Siksi urakuulalaakerit on voideltu yleensä aika maltillisesti.
Itse avaan pölysuojan nuppineulen ja pienen ruuvimeisselin avulla. Tämän jälkeen tungen laakerin täyteen oikein vedenkestävää rasvaa. Tämä on ollut hyvää https://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/MAG1-Marine-Grease-Vesivaseliini-453-g
Pölysuoja takaisin ja siinä vaiheessa tiivisteen välistä tursuaa ylimääräiset vaseliinit pois. Itsellä on ollut navan päihin, tiivisteitä vasten tulevat holkit jo vuosia aika huonossa kunnossa. Eli käytännössä napojen päissä olevat tiivisteet ei tiivistä lainkaan. Enpä ole tiivisteitäkään jaksanut vaihtaa koska vaikka joskus on tullut ajettua napoja syvemmässä vedessä pitkiäkin aikoja, laakerit on kestäneet todella hyvin. Muistan miten laakereita piti aikoinaan vaihtaa parin vuoden välein, mutta nykyiset ovat olleet paikallaan jo kaiketi 9-vuotta ja vedessä on ajettu paljon.

Boschin eturatas ei pyöri nopeimmillaankaan kuin hetkellisesti 400rpm jos sitäkään eli aika hiljaa. Tuo rasvakikka voisi estää laakeriin pääsevän kosteuden. En oikein ymmärrä miten muuten se laakeri tuhoutuu kuin kosteudesta.

VirkinArtsi
07.06.2018, 14.48
Rasvaus on varmasti tosi tärkeää ja munkn molemmat laakerit ovat saaneet vettä ja likaa

Fat Boy
07.06.2018, 14.55
Asia koskee fillareiden laakereita yleensäkin. Rasvaa on liian vähän suhteessa hitaaseen pyörintänopeuteen ja olosuhteisiin. En ymmärrä miksi, koska laakerivalmistajilta (ainakin fag ja skf) saa tilattua laakerin myös runsaammalla rasvatäytöllä.

Mitäpä vielä?

iTomi66
07.06.2018, 15.08
Mikähän laakeri tuossa mahtanee olla. Itse ainakin harkitsen Skf:n Solid Oil laakeria jos sopiva löytyy.
http://www.skf.com/ph/products/bearings-units-housings/engineered-products/bearings-with-solid-oil/index.html

hphuhtin
07.06.2018, 15.40
Olen lueskellut Google Translatella pedelecforum.de:tä ja muistelen lukeneeni että Bosch on valinnut jonkun hieman epästandardin laakerikoon. Olisiko löytynyt jostain tämän wikin alta, ei nyt tule mieleen.

https://www.pedelecforum.de/wiki/doku.php?id=e-motor:bosch

iTomi66
07.06.2018, 16.04
Tuollahan se laakerityyppi sanotaan kun avaa vaan silmät:(
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Boshin+laakerin+irroitus/7_laakerin_irr.JPG
eli aivan vakiomittainen jos tuo on oikein. Ja löytyy Skf;ltä
https://shop.eriks.nl/en/single-row-deep-groove-ball-bearing-closure-on-both-sides-61908-2rs1-w64-13197597/

VirkinArtsi
08.06.2018, 09.13
Roiala "Laitoitko paremmin suojatun ja jos niin minkä?"

En laittanut parempaa laakeria kun aattelin, et ratkaistaan suojausongelma ensin. Laitoin Italialaisen ISB 23e, Saksalainen FAG oli tarjolla kanssa 40e.

Nyt vasta hokasin, et ie- selaimella tökkii toi kirjoitus, kun on niin pirusti kirjoitusvirheitä.

ElBike
08.06.2018, 15.42
Mitä tarkoittaa sitten "parempi laakeri"? Länsimaiset kumitiivistetyt 2RS laakerit on laadukkaita. Solid Oil-laakeria tuossa koossa en ole vielä löytänyt mistään - enkä sen myötä hintatietojakaan.

VirkinArtsi, oliko alkuperäinen eli se ihan ensimmäinen laakeri kumitiivistetty vai peräti metallilevyillä suojattu? Tuntuu epäilyttävälle että kosteus pääsisi kumitiivistetyn laakerin sisään. Onkohan sellainen mahdollista että tuonne laakerin seutuville pääsee kosteutta jos sen uloimman tiivisteen takana ei ole tarpeeksi rasvaa. Viedessä pyörää lämpimästä kylmään, tulee moottorin sisälle alipaine ja jos moottori on muutoin tiivis, vetäisi se veden laakeriin.

VirkinArtsi
08.06.2018, 17.40
Mitä tarkoittaa sitten "parempi laakeri"? Länsimaiset kumitiivistetyt 2RS laakerit on laadukkaita. Solid Oil-laakeria tuossa koossa en ole vielä löytänyt mistään - enkä sen myötä hintatietojakaan.

VirkinArtsi, oliko alkuperäinen eli se ihan ensimmäinen laakeri kumitiivistetty vai peräti metallilevyillä suojattu? Tuntuu epäilyttävälle että kosteus pääsisi kumitiivistetyn laakerin sisään. Onkohan sellainen mahdollista että tuonne laakerin seutuville pääsee kosteutta jos sen uloimman tiivisteen takana ei ole tarpeeksi rasvaa. Viedessä pyörää lämpimästä kylmään, tulee moottorin sisälle alipaine ja jos moottori on muutoin tiivis, vetäisi se veden laakeriin.
En tiedä ensimmäisestä laakerista, näin sen, mutta korjaamolla olivat jo suojat poistaneet. Tämä toinen laakeri kumitiivistetty.
Kuva ensimmäisestä laakerista:
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Bosch_bearing.JPG

Laakerimyyjä muuten kyseli, että miten olis ruostumaton teräs versio. Kuulosti aika mielenkiintoiselta, vai rupeeko sekin pitämään ääntä jos likaa pääsee laakeriin.

ElBike
08.06.2018, 20.16
Kuullut juttua että rst laakereista ei saa yhtä kestäviä kun materiaali ei ole niin kovaa. Itse näkisin että jos tuonne laakeriin pääsee kosteutta, pitäisi se estää koska seuraavaksi kosteus on moottorin sisällä.

ElBike
08.06.2018, 20.27
Nyt löytyi aika rajua tietoa "original was a standard 6809 with LUT seal" (http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads/bosch-performance-motor-crank-movement.25217/page-2)
Mikä tarkoittaisi että alkuperäisen laakerin tiivistys on ollut olematon. Jos VirkinArtsille on vaihdettu tilalle samanlainen niin ei ihme että hajoaa. LUT on huomattavasti herkempi pyörimään, joten onkohan laakerivalinnalla haettu sitä?

ElBike
08.06.2018, 20.36
Ei tuo moottori onneksi aivan älyttömiä maksa jos joskus laukeekin https://www.adrenalinatv.co.uk/bosch-bosch-performance-cx-drive-unit-25-km-h.html?id=115017668&quantity=0
Tietty rahaahan tuokin on ja jos moottori hajoaa aivan itsestään muutaman vuoden sisään, niin kyllähän se alkaa harmittaa maksaa tuollaisia summia.

VirkinArtsi
09.06.2018, 08.58
Nyt löytyi aika rajua tietoa "original was a standard 6809 with LUT seal" (http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads/bosch-performance-motor-crank-movement.25217/page-2)
Mikä tarkoittaisi että alkuperäisen laakerin tiivistys on ollut olematon. Jos VirkinArtsille on vaihdettu tilalle samanlainen niin ei ihme että hajoaa. LUT on huomattavasti herkempi pyörimään, joten onkohan laakerivalinnalla haettu sitä?
Ookkei! Mahtavaa selvitystyötä ElBike, suuret kiitokset!

ealex
09.06.2018, 10.13
Google ei näyttäisi tuntevan LUT laakerisuojaa, sen sijan se tuntee kiinalaisen LUT laakerivalmistajan. 2RS on yksi laakerisuojatyyppi, sanoisin että yleisin fillarin vakiolaakereissa. LLB olisi se parempi suoja ja niitä parempia suojia ei kannata itse availla, vaurioituvat.

paaton
09.06.2018, 10.38
2rs tarkoittaa ihan vaan kahdelta puolelta suojattua laakeria. Tuo LLB näyttää tarkoittavan vain hivenen erillaista kumisuojan rakennetta, eli siinä on kaksi erillistä huulta, jolloin laakeri pyörii herkemmin.

ealex
09.06.2018, 10.46
2RS tarkoittaa Two Rubber Seals, eli ihan perus kuminen laakerisuoja.

paaton
09.06.2018, 10.51
2RS tarkoittaa Two Rubber Seals, eli ihan perus kuminen laakerisuoja.

Ja on noilla näemmä tosiaan eroa. Nuo LLB ja LLU ovat urallisia, eli tiivisteen huuli painuu uran pohjalle. Menee varmaan just noin miten kerroitkin, eli noita enduron laakereita ei kannata alkaa rasvailemaan. Huuli hajoaa isolla varmuudella pois ottaessa.

ElBike
11.06.2018, 12.28
Ei olisi pitänyt luottaa toisen foorumin kirjoittajaan vaan tarkistaa faktat. Googletin LUT-laakerin ja ensin osui silmiin 6809ZZ-tyyppinen laakeri jossa kuvassa valmistajan teksti LUT joten yhdistin sen tietenkin pelkkään metalliseen pölysuojaan. Sehän ei tiivistä juuri mitään.

Aki-Koira
19.06.2018, 20.08
Kiitti hyvistä ohjeista! Mää jatkoin viä siittä. Palataan huomenna, mutta voitte jo vähä arvella, mitä 500 km ajetulle laakerilke tapahtu 🙂

https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/Boshin+laakerin+irroitus/

Hienot ohjeet, iso kiitos tiedon jakamisesta! Harmi vaan että huomasin tämän keskustelun liian myöhään, itsellä Feltin sähköläskissä vajaan vuoden ja reilun 4000km maastopainotteisen ajon jälkeen laakerin vaihto edessä, ääni laakerista on luokkaa kova. En ole tajunnnut vaihtaa ulompaa tiivistettä ja lisätä rasvaa, eikä huomattu ensihuollossakaan.. Moottoriin asensin tietty juuri speedboxin, joten takuuhommana ei onnistune enää.

Kysymys: ei kellään sattuisi olemaan halua/aikaa + työkalut jeesaamaan tuon laakerin vaihdossa, sopivaa korvausta vastaan tietty :)? Tai vaihtoehtoisesti vinkkiä puljusta joka tuon homman saattaisi tehdä sujuvasti näillä ohjeilla ja tiedoilla. PK-seudulta mielellään, vaikka kyllähän tuon voisi parin tunnin automatkan päähänkin roudata.

hphuhtin
19.06.2018, 21.19
fillarivelho.fi voi kysellä takuunjälkeisistä korjauksista.

ElBike
20.06.2018, 08.33
Oletteko kuulleet Suomesta tai jostain ulkomailta miten Bosch on todennut että moottorissa on ollut jonkinlainen ulkoinen rajoituksenpoistaja? Ei mutua vaan faktoja. Mutuilua kuullut ihan tarpeeksi ja nyt olisi kiva kuulla käytännön tapauksia.
Itseäni ihmetyttää, miten rajoittimen ohitus voi aiheuttaa moottorin hajoamisen ja voiko valmistaja oikeasti kieltäytyä takuukorjauksista esim
laakerin hajotessa. Se laakerin hajoamimen ei johdu rajoittimen poistosta mitenkään.

hphuhtin
20.06.2018, 09.14
Ei ole tietoa, mutta ylikuumenemisen kautta voinee hajota ja jos ajaa koko ajan avustus 100% tapissa lämpöäkin syntyy.

Pedelecforumilta katselin kuvia, missä akselin ympärillä olevat prikat tjsp. olivat irronneet ja jauhautuneet hammasrattaiden välissä pieneksi metallijauhoksi, laitan tähän myöhemmin urlin mukaan jos löydän uudelleen. Ne voisi irrota kuumentuessaan, eikös ne kiinnitetäkin kuumentamalla ennen paikalleen laittoa ja jäähtyessään nappaavat kiinni. Sori, meni näköjään mutuiluksi tämäkin..

Laakerista olen samaa mieltä, ei liity avustusrajaan sen hajoaminen vaan olosuhteisiin missä ajetaan ja niistä riippuen tiuhempaan huollon tarpeeseen kuin ostajalle kerrotaan.

Pitääkin kohta taas avata ja tarkistaa rasvat :) Itse käytän nykyisin tätä rasvaa laakerinsuojan takana: https://www.sram.com/rockshox/products/pm600-military-grease

ElBike
20.06.2018, 11.16
Ulkomailla mainostetaan miten kiva eMtb:llä on kivuta vuorille ja lasketella alas. Sen verran on vuoristonousuja tullut poljettua ja se jos mikä laittaa moottorin koville. Mieti että 30 helteessä kipuaa vuorenri nettä vaikka 40 minuuttia putkeen. Luulisi moottorin kuumenevan ja kyllä kai valmistajat on laittaneet jonkin ylikuormitussuojan joka varmistaa ettei moottori syty esim. tuleen. Vaikea kuvitella että kovempaa ajaessa moottori joutuisi yhtään sen kovemmalle kuin mäkeä kivutessa.

ElBike
16.10.2018, 18.14
Moottorin rakennetta pohtiessa alan tulla siihen johtopäätökseen että veden pääsy laakeriin johtuu alipaineesta moottorissa. Kone ei sisällä minkäänlaisia huohotinventtiilejä mutta kuten jokainen lämpimän vesipullon kylmässä avannut tietää, muodostuu suljettuun tilaan helposti alipaine. Esim. ajossa moottori lämpenee ja paine pääsee purkautumaan laakereiden tiivisteiden läpi. Kun pyörää sitten pestään ja kosteutta pääsee laakereiden stefojen viereen niin lämpötila laskee ja vesitipat imeytyy laakeriin tuhoten sen.

vesku61
17.10.2018, 09.50
Moottorin rakennetta pohtiessa alan tulla siihen johtopäätökseen että veden pääsy laakeriin johtuu alipaineesta moottorissa. Kone ei sisällä minkäänlaisia huohotinventtiilejä mutta kuten jokainen lämpimän vesipullon kylmässä avannut tietää, muodostuu suljettuun tilaan helposti alipaine. Esim. ajossa moottori lämpenee ja paine pääsee purkautumaan laakereiden tiivisteiden läpi. Kun pyörää sitten pestään ja kosteutta pääsee laakereiden stefojen viereen niin lämpötila laskee ja vesitipat imeytyy laakeriin tuhoten sen.

Eli yksinkertaisesti vain huono suojaus.

Fat Boy
17.10.2018, 10.34
Eli yksinkertaisesti vain huono suojaus.Enemmänkin huono suunnittelu. Jos huohotus puuttuu, niin jostain löytyy muu reitti.

vesku61
17.10.2018, 12.17
Enemmänkin huono suunnittelu. Jos huohotus puuttuu, niin jostain löytyy muu reitti.

Suunnittelu on huonoa , sitä ei kai kukaan epäile. suojauksen olisi voinut jo suunnittelupöydällä ajatella.Bosch moottori on IP 56, on olemassa moottoreita jotka on jopa IP68 eli veden alaiseen käyttöön. Tuskin on huohotusta on vain hyvin suojattu.

ElBike
17.10.2018, 12.40
Molemmilla puolilla moottoria on näkyvissä urakuulalaakereiden tiivistelevyt. Urakuulalaakerin stefa (LUV tai 2RS) on kohtalaisen tiivis, mutta ohut verrattuna esim. Shimanon navoista löytyviin tiivisteisiin. Ehdottomasti pestessä pitää varoa vesisuihkun osumista yhtään kammen seutuville. En usko kuitenkaan että pesu olisi pääasiallinen laakereiden tuhoaja, koska eturattaan akselilla olevan isohalkaisijaisen laakerin (joka hajoaa useimmin) edessä on muovinen tiivistelevy ja itse laakerissa vielä huulitiiviste. Luonnollisesti laakerit on suoraan tehtaalta ja urakuulalaakerit on yleensä suunniteltu kestämään usean tuhannen kierroksen minuutissa vauhtia ja siksi vaseliinia pitää olla laakerissa melko niukasti. Muuten vaseliini käy lämpenemään ja voi syttyä jopa palamaan tai ainakin sen ominaisuudet muuttuvat ja se ei kohta enää voitele. Fillarin kammet pyörii max. 150rpm ja Boschin eturataskin 350rpm luokkaa, joten vaseliinia voisi ihan hyvin olla laakerissa enemmänkin, estämässä veden pääsyä laakeripinnoille. Mutta tuskin Boschin tehtaalla käydään availemaan laakereita ja lisäämään vaseliinin määrää. Kammen laakereissa paksukaan vaseliini ei aiheuttane ongelmia, mutta rattaan laakerissa saattaa aiheuttaa jo havaittavaa kitkaa ja sitä kautta akun kulumista nopeammin. Vahva epäilys että Bosch luopuu tulevaisuudessa tuosta pikkurattaasta.

hphuhtin
17.10.2018, 13.31
Joo-o, pidän itse Boschin nykyistä moottorimallistoa vähän ”edellisen sukupolven” laitteina, vaikka ihan hyviä ja tehokkaita ovat.

Tietysti kilpailijoiden myöhemmin julkaistut mallit ovat voineet ottaa oppia aiemmasta. Kehitys on kuitenkin iteratiivista, ei mitään kvanttiloikkia. TQ tosin vaikuttaa kiinnostavalta :) Katsotaan, milloin Bosch uudistaa moottoreita oikeasti muullakin kuin ohjelmistomuutoksilla.

tane
17.10.2018, 13.53
Olipa hyvä lukea tämä ketju läpi! Olin harkinnut ostavani Cube Nutrail Hybrid 500 sähköläskiä Boschin sähköillä mutta tulee kyllä kierrettyä kaukaa tämän jälkeen. Ja ihme touhua Pyörä-Suvalalta kanssa, pitää vältellä sitäkin liikettä viimeiseen asti tästä lähtien! Omassa sähköpyörässä Yamahan sähköt ja sillä menty 2.5 vuotta ja melkein 8 tkm ongelmitta (knok knok) sähköjen ja akun osalta. Voimansiirtohan näissä kuluu aika hätäseen ja alkukesällä tuli taklattua moottorin ja rungon välisen kiinnityksen narina. Mutta nuo nyt on normisettiä ja ei mitään verrattuna Boschin huonoon suunnitteluun ja heikkoon moottorin kestävyyteen.

ElBike
17.10.2018, 13.57
Jostain luin että lupaisivat muutosta vasta 2020. Mielestäni on ihan hyväkin että ei hötkyile joka vuosi uutta, koska se kertoo että nykyinenkin tuote on hyvä ja antaa uskoa ihmisille että sähköavusteinen fillari on pitkäikäinen hankinta eikä esim. 10 vuoden päästä varaosia saa mistään.
Kyselin muutes uuden moottorin hintaa Suomesta ja sellaisen saisi (Performance CX) 660€ hintaan. Hyvä tietää jos joskus nykyiselle moottorille tulisi totaalistoppi.

ElBike
17.10.2018, 14.32
Olipa hyvä lukea tämä ketju läpi! Olin harkinnut ostavani Cube Nutrail Hybrid 500 sähköläskiä Boschin sähköillä mutta tulee kyllä kierrettyä kaukaa tämän jälkeen. Ja ihme touhua Pyörä-Suvalalta kanssa, pitää vältellä sitäkin liikettä viimeiseen asti tästä lähtien! Omassa sähköpyörässä Yamahan sähköt ja sillä menty 2.5 vuotta ja melkein 8 tkm ongelmitta (knok knok) sähköjen ja akun osalta. Voimansiirtohan näissä kuluu aika hätäseen ja alkukesällä tuli taklattua moottorin ja rungon välisen kiinnityksen narina. Mutta nuo nyt on normisettiä ja ei mitään verrattuna Boschin huonoon suunnitteluun ja heikkoon moottorin kestävyyteen.

Moottorihan on ilmeisen kestävä, mutta sen uloimmat laakerit eivät. Kannattaa huomioida että kaikilla ei laakerit aiheuta mitään toimenpiteitä vuosikausiin ja että Bosch taitaa olla Euroopassa markkinajohtaja, joten luonnollisesti löytyy myös kappalemääräisesti enemmän reklamoijia kuin muilla merkeillä. Brosesta on kuulemma mennyt hihnoja poikki ja uusi vaihdetaan vain lähettämällä moottori tehtaalle ja hintalappu on vähintään 300€. Ulkomaisilta foorumeilta saa lukea muiden moottoreiden ongelmista. Näyttää niitä olevan kaikilla.

Kannattaa miettiä moottorin valinnassa myös
-Voimakkuutta ts. kiihtyvyyttä
-Korkean kampikierrosten tukea
-Missä huolletaan jos tulee jotain

Dille Vallaton
17.10.2018, 14.38
Ihmeellistä joukkohysteriaa, joka on muutaman kirjoittajan aikaansaannosta. Bosch on valmistanut noita Perf CX -moottoreita jo vähintään kolminumeroisen luvun verran. Alkaako lukumäärä ykkösellä, kakkosella, kolmosella tai jollain muulla tarkoittaa paljon ja monta! Jos vouhotettu laakeriongelma olisi jollain tapaa merkittävä, niin siihen olisi Saksassa reagoitu varmasti ja eri palstat olisivat täynnä kiukkuisten asiakkaiden kirjoituksia. Meikäläisen 17-mallinen Trekki on ainakin toiminut ilman mitään huoltoa nelisen tonnia. Kerran eturattaan alle kurkkasin kun sen vaihdoin. Taisi valohoito auttaa, sillä filo pelittää kaverillani edelleen. Ihan turhaa on moisen vouhotuksen takia jättää Bossipyörä ostamatta.

ElBike
17.10.2018, 14.52
^Laakeriongelma oli jopa suurempi ensimmäisissä malleissa. Sen jälkeen "Bosch muutti merkittävästi moottorinsa rakennetta" ja käsittääkseni tuo muutos oli muovinen suoja ja rasva ko. laakerin eteen. Jos vähän seurailee keskustelupalstoja niin melko yleistä tuo laakereiden rahina on. Sitten on tietysti niitä, jotka vain ajaa eikä välitä pienistä äänistä. Vioittunut laakeri ei nimittäin välttämättä estä ajamista ja jotkut ei välitä pienistä sivuäänistä tai kuvittelee niiden olevan moottorin normaalia ääntä.

Mutta kuten edellä kirjoitin, on niitä ongelmia muissakin. Brosessa saattaa mennä hihna ja joillain hihna pitää meteliä. Kiistellään pitäisikö hihna päällystää vaseliinilla vai ei, jne...

tane
17.10.2018, 15.20
Näillä tiedoilla mitä tässä oli niin ei ole mielestäni mitään turhaa hysteriaa. Mutta elämä on täynnä valintoja jotka jokainen jäbä tekee ihan itse, ei siinä mikään Dillen mielipide "turhasta hysteriasta" paina paskan vertaa. Yamahalla tosiaan vedelly sen 8tkm/2,5 vuotta ja still going strong (ja edelleen koputtaa puuta) ja vähintään tälläistä kestoa sitä nyt itse odotan jatkossa sähköpyörän sähköosilta. Näiden tässä tulleiden tietojen valossa ei mitään järkeä lähteä vaihtamaan Boschiin, jota sais meikäläisen ajomäärillä joka välissä olla vähintäänkin huoltamassa ja koko ajan pelko persiissä koska laukeaa. Bafang on toinen mitä voisin harkita, siihen nyt kohtuu hintaan saa osia, Yamahassa tuo kieltämättä on pikku probleema. Harmi vaan että Bafangia on tieten harvemmin vähän paremmissa pyörissä käytössä. Eli Haibike Yamahan sähköillä, sillä mennään tämän hetken tiedoilla.

hphuhtin
17.10.2018, 15.49
Toivottavasti mun kirjoituksia ei ole hysterian lietsomiseksi tulkittu. Itsellä meni Bosch uusiksi takuuseen ilman mitään mutinoita vaikka ajoinkin sillä suolla moottori melkein upoksissa, eikö se ole läskipyörälle sopiva paikka..

Varmaan sekin olisi ollut vielä ok (rahisi vasta 1000km tapahtuman jälkeen), jos olisin tiennyt putsaus- ja rasvaustarpeesta. Pyörän mukana ei tullut mitään manuaalia, mistä olisi voinut tietää? ;) Asia valkeni vasta aktiivisella foorumien seuraamisella.

Sen jälkeen on mennyt 2000km ilman ongelmia. Pidän laakerisuojan taakse kurkkaamista ja rasvan vaihtoa pienenä ja nopeana operaationa joka nyt sitten kuuluu tällaisen pyörän normaaliin kotona tehtävään huoltoon siinä missä jarrupalojen vaihto tai jarrujen ilmauskin.

Dille Vallaton
17.10.2018, 16.35
Kyllä maastokäyttöön tarkoitetun sähköpyörän moottorin pitää kestää vettä ja kuraa. Ja ihan merkistä riippumatta. Toissa kesänä en muista montaa ajoreissua, ettei olisi homma ollut kurassa painimista. Ehkä ei kannata päiväksi järveen upottaa, tai painepesurilla suoraan kesköön suihkuttaa. Brosen moottorihan on monissa autoissa käytetty ohjaustehostimena ja kyllä ne siinäkin käytössä pyörii kaikenlaisessa moskassa ja kosteudessa. Siis nimenomaan moottori. Remmiveto, kotelointi ja muu tekniikka on pyörähommaan räätälöity. Eikä taida Bossikaan olla ekaa kertaa tekemässä sähköosia vaativaankin ajoneuvokäyttöön. Kaikki ihmisen tekemä kai aina joskus hajoaa?

Metsämuija
18.10.2018, 18.46
Pyöräkeskusteluja 1,5v seuranneena enemmän itsesähköistetyissä ja esim Bafangeissa (verkkokaupan...) ongelmia on mainittu kuin Boscheissa. Olen lukenut ongelmista myös Broseissa ja Shimanoissa. Ainoa joukkohysteria on tullut tästä Boschin laakereista vaikka se ei nyt montaa todellista ongelmaa ole aiheuttanut.

4000 kilsaa ja mä oon kyllä samassa ajassa onnistunut hajottamaan esim pyörän jousituksen, mutta en moottoria. Pyörä joka olisi täysin huoltovapaa, olisi aivan ihana. Siihen nähden moottorit kestävät harvinaisen hyvin...

tane
19.10.2018, 08.15
Bosch on varmasti toimiva kampe johonkin käyttöön, esim 2-3 viikossa käy vähän metsässä rymistelemässä hyvillä keleillä. Esim tuommoisessa käytössä hyvällä tuurilla tuskin monikaan saa Boschia hajoamaan ainakaan ihan heti ja jos omistaja muistaa huolellisesti huoltaa sen aina 1000 km välein. Mutta minun käyttötarve onkin sellainen että pyörä on ajossa läpi vuoden eli 4 kertaa viikossa töihin sillä satoi tai paistoi tai oli sitten -30 pakkanen ja kerran viikossa sitten käydään autolla töissä. 1000km tulee tuossa käytössä aika hätäseen täyteen eli varsin tiuhaan saisi Boschia olla rappaamassa. Tämä nykyinen Yamahan sähköillä oleva pyörä on toiminut siten että kunhan akun on muistanut ladata tarvittaessa niin se on ainoa mitä on tarvinut sille tehdä 2,5 vuoden ja noin 8 tkm aikana. Tämä Boschin ongelmien joukkovähättely muutaman nimimerkin toimesta on sitten mielenkiintoinen ilmiö myöskin. Se että se moottori nyt sattuu olemaan suunniteltu tuollaiseksi niin ei siitä selittelemällä miksikään muutu. Ja se että Bochia myydään eniten ei tätä miksikään muuta myöskään. Ihan tulee mieleen että onkohan täällä jotain Boschin henkilökuntaa vähättelemässä eli ikäänkuin Putinin trolleja? Ei auta mitään sen voin sanoa eli Cube Nutrail Hybrid Boschin sähköillä & Pyörä Suvala on nyt minun osalta unohdettu ja tänään lähtee yön yli testaukseen Specialized Levo Brosen sähköillä. Tähänkin tuotteeseen pitää perehtyä hyvin ennen ostoa että tietää mitä on ostamassa ja minkälaista ylläpitoa sen käyttö vaatii. Ehkä joku 10 tkm ilman että on odotettavissa moottorin hajoaminen on ehkä minimitavoite. Spessulla olisi mukava ajaa työmatkat metsän kautta, nykyinen sähköpyörä soveltuu vain asfalttikäyttöön. Spessulla tulisi varmasti ajettua muutakin kuin työmatkaa. No, katsotaan nyt, onhan tuota ainakin kovasti kehuttu tuossa toisessa keskustelussa.

Kesällä meinaisi olla Yamahankin päivät luetut, kerrotaan tuo episodi nyt tässä. Yamahalla varustetussa pyörässäni on nimittäin ollut 2 ensimmäisen vuoden aikana sellaista ongelmaa että moottorin kiinnityspultit bruukasivat löystyä ja siinä vaiheessa alkaa melkoinen hermoja raastava narina polkiessa. No, ens alkuun pulttien kiristys auttoi ja sen jälkeen pystyi ajamaan jonku 6 kk ilman ongelmaa. Nyt viime keväänä kiristys ei enää riittänytkään eli narinaa ei saanut kuin hetkeksi pois tällä keinoin. No, Kempeleen kyläkaupassa on varsin hyvä pyörämekaanikko jonka kanssa alustavasti sovin siellä käydessäni ilman että pyörä oli mukana että käytän pyörää siellä ja laitetaan moottorin kiinnitys kuntoon. Kun sitten vein pyörän niin tämä mekaanikko ei ollutkaan paikalla vaan eri kaveri. Tämä ihmetteli pyörää hetken ja totesi että laakeri paskana, moottori vaihtoon. Totesi että he myyvät vain Shimanoa ja noin se menee Shimanoissa, Yamahalle hän kieltäytyi tekemästä tuon enempää joten otin yhteyttä myyjäliikkeeseen eli XXL:ään koska takuu oli juuri päättymässä ja moottorin voisi saada takuuseen. XXLssä sitten pistettiin moottorin kiinnitys kuntoon eli tuossa oli sellainen kokoamisvirhe että prikkoja puuttui ja kiinnitys täten pääsi jatkuvasti löystymään. Samalla todettiin että moottorin laakeri on kunnossa ja myös semmoisen asian kuulin huoltomieheltä että Yamahoissa ei ole ollut ongelmia moottorin kanssa, muissa merkeissä kylläkin. Ehdin jo perehtyä että miten Yamahaan saa laakerin vaihdettua itsekkin jos moottori ei olisi mennyt takuuseen. Mutta kyllä Kempeleen kyläkaupalta poistuessani meinasi alkaa alahuuli väpättään että tämmöistäkö tämä on, 2 vuotta ja 6 tkm ja moottori on entinen, autoilu on paljon halvempaa ja huolettomampaa :) Kyllä moottorin 10tkm pitäis kestää, se on minun targetti.

Makro86
19.10.2018, 08.42
Bosch on varmasti toimiva kampe johonkin käyttöön, esim 2-3 viikossa käy vähän metsässä rymistelemässä hyvillä keleillä. Esim tuommoisessa käytössä hyvällä tuurilla tuskin monikaan saa Boschia hajoamaan ainakaan ihan heti ja jos omistaja muistaa huolellisesti huoltaa sen aina 1000 km välein. Mutta minun käyttötarve onkin sellainen että pyörä on ajossa läpi vuoden eli 4 kertaa viikossa töihin sillä satoi tai paistoi tai oli sitten -30 pakkanen ja kerran viikossa sitten käydään autolla töissä. 1000km tulee tuossa käytössä aika hätäseen täyteen eli varsin tiuhaan saisi Boschia olla rappaamassa. Tämä nykyinen Yamahan sähköillä oleva pyörä on toiminut siten että kunhan akun on muistanut ladata tarvittaessa niin se on ainoa mitä on tarvinut sille tehdä 2,5 vuoden ja noin 8 tkm aikana. Tämä Boschin ongelmien joukkovähättely muutaman nimimerkin toimesta on sitten mielenkiintoinen ilmiö myöskin. Se että se moottori nyt sattuu olemaan suunniteltu tuollaiseksi niin ei siitä selittelemällä miksikään muutu. Ja se että Bochia myydään eniten ei tätä miksikään muuta myöskään. Ihan tulee mieleen että onkohan täällä jotain Boschin henkilökuntaa vähättelemässä eli ikäänkuin Putinin trolleja? Ei auta mitään sen voin sanoa eli Cube Nutrail Hybrid Boschin sähköillä & Pyörä Suvala on nyt minun osalta unohdettu ja tänään lähtee yön yli testaukseen Specialized Levo Brosen sähköillä. Tähänkin tuotteeseen pitää perehtyä hyvin ennen ostoa että tietää mitä on ostamassa ja minkälaista ylläpitoa sen käyttö vaatii. Ehkä joku 10 tkm ilman että on odotettavissa moottorin hajoaminen on ehkä minimitavoite. Spessulla olisi mukava ajaa työmatkat metsän kautta, nykyinen sähköpyörä soveltuu vain asfalttikäyttöön. Spessulla tulisi varmasti ajettua muutakin kuin työmatkaa. No, katsotaan nyt, onhan tuota ainakin kovasti kehuttu tuossa toisessa keskustelussa.

Kesällä meinaisi olla Yamahankin päivät luetut, kerrotaan tuo episodi nyt tässä. Yamahalla varustetussa pyörässäni on nimittäin ollut 2 ensimmäisen vuoden aikana sellaista ongelmaa että moottorin kiinnityspultit bruukasivat löystyä ja siinä vaiheessa alkaa melkoinen hermoja raastava narina polkiessa. No, ens alkuun pulttien kiristys auttoi ja sen jälkeen pystyi ajamaan jonku 6 kk ilman ongelmaa. Nyt viime keväänä kiristys ei enää riittänytkään eli narinaa ei saanut kuin hetkeksi pois tällä keinoin. No, Kempeleen kyläkaupassa on varsin hyvä pyörämekaanikko jonka kanssa alustavasti sovin siellä käydessäni ilman että pyörä oli mukana että käytän pyörää siellä ja laitetaan moottorin kiinnitys kuntoon. Kun sitten vein pyörän niin tämä mekaanikko ei ollutkaan paikalla vaan eri kaveri. Tämä ihmetteli pyörää hetken ja totesi että laakeri paskana, moottori vaihtoon. Totesi että he myyvät vain Shimanoa ja noin se menee Shimanoissa, Yamahalle hän kieltäytyi tekemästä tuon enempää joten otin yhteyttä myyjäliikkeeseen eli XXL:ään koska takuu oli juuri päättymässä ja moottorin voisi saada takuuseen. XXLssä sitten pistettiin moottorin kiinnitys kuntoon eli tuossa oli sellainen kokoamisvirhe että prikkoja puuttui ja kiinnitys täten pääsi jatkuvasti löystymään. Samalla todettiin että moottorin laakeri on kunnossa ja myös semmoisen asian kuulin huoltomieheltä että Yamahoissa ei ole ollut ongelmia moottorin kanssa, muissa merkeissä kylläkin. Ehdin jo perehtyä että miten Yamahaan saa laakerin vaihdettua itsekkin jos moottori ei olisi mennyt takuuseen. Mutta kyllä Kempeleen kyläkaupalta poistuessani meinasi alkaa alahuuli väpättään että tämmöistäkö tämä on, 2 vuotta ja 6 tkm ja moottori on entinen, autoilu on paljon halvempaa ja huolettomampaa :) Kyllä moottorin 10tkm pitäis kestää, se on minun targetti.

Ai autoilu paljon halvempaa kuin sähköpyöräily vaikka moottori kestäisi sähkiksessä vaan 2v/6tkm. Mietis nyt hetki uudestaan. Auton vakuutukset jotain n 1000e/1v vaikka et ajaisi autoa lainkaan (ei mitään seisonta hommeleita), 6tkm autoon löpöä 700km/80e =560e, löpöauton dieselverot/1v ainakin 500euroa ja tietysti auton osto maksaa tuhansia +muut yllättävät ja pakolliset rempat siihen päälle. Niin miten ihmeessä saat autoilusta halvempaa lystiä??

Joo vähän asiaan, itsekkin vähän yllätyin tästä Boschi laakeri viasta mutta tyytyväisenä kerkesin ajamaan n 700km ennen kuin luin tämän ketjun. En silti vieläkään aio ressata asialla, kunhan tuota ei upota tai painepesurissa suoraan ruiski vedellä :) Jos ei 2v kestä ni takuuseen ja takuun jälkeen opetellaan laakerin vaihto itse. Luulen silti että jos nyt 2,5v päästä ostosta hajoaisi niin varmasti tulisi vielä.Bosch vastaan ko asiassa. Vähän samalla lailla kuin joskus takuun umpeuduttua Onkyo vahvarien hdmi piirikortitkin meni. Enkä silti pidä 660euron uutta mottia kalliina, saman verranhan maksaa uusi akkukin ko pyörään ja joka tod näk hajoaa aikaisemmin niin so what :)

Tämä keskustelu muistuttaa etäisesti aika paljon erään automerkin 2L diesel koneen nokkaketju ongelmia. Niitäkin eniten myyty muailmalla mutta kun netissä lukee pari ikävää kommenttia asiasta ni se on siinä ;)

Itselläni siis Bosch Cx Perormance vm. 2018.

tane
19.10.2018, 09.17
^ No joo, ehkä "hieman" liioittelin pyöräilyn kalleutta verrattuna autoiluun. Autoilun kulut onkin hyvin tiedossa kun mulla on niitä 2 kpl joten en lähde niitä ruotimaan sen enempää. Tosin sähköpyörän ansiosta nykyään pärjäisi yhdellä autolla.

Vahvasti tulee itselläkin mieleen ihan vastaavat keskustelut VAG-konsernin foorumeilla. Sielläkin kuulee just ihan samaa settiä mitä täällä tyyliin "paljon näitä on myyty ja vain muutamissa on vikaa" tai "vastaavat ongelmat on muissakin merkeissä, ei se vaihtamalla parane" jne. No, kyllä mun mielestä vaan jakohihnan pitäis kestää pitempään mitä 1-2 öljynvaihtoväliä, eli jotain on suunnittelussa mennyt pahasti pieleen. Eikä se paljon lohduta vaikka takuuseen meniskin (auton) moottorin vaihto helvetinmoisen tappelun jälkeen, pirusti noihin kuluu aikaa ja vaivaa. No, jos tuo on jollekin ok niin olkoon minun puolesta, ei muuta kuin kovaa käyttöä vaan!

Dille Vallaton
19.10.2018, 12.55
Joku tiellä rullailu on moottorille ihan spedeilyä vaikka vähän vettä taivaalta tuleekin. Ilmeisesti oma 17-mallinen Trekki on joku perjantaikappale kun toimi itsellä parisen tonnia ja nyt jatkaa kaverin alla ilman ongelmia. Ajettu 3000 ja lähes koko ajan vauhdikasta tasamaaenduroa kelissä kuin kelissä. Meinasi unohtua että kertaakaan ei ole huollettu. Renkaita vaihdettu ja yhdet ketjut sekä eturatas. Halpa laji mopoenskaan verrattuna!!!

tane
19.10.2018, 13.10
^ Vähän ruusuiset kuvitelmat ympärivuotisesta tiellä rullailusta. Toisaalta unohtui mainita että rullailen ei asfalttiteitä enimmäkseen. Onneksi Yamahan pystyy sentään huoletta pesämään, niin ei tartte paskasella pyörällä veivata ja sotkia vaatteita.

tane
19.10.2018, 13.13
^^ Ja siis 3 tonnia on nyt lähinnä sisäänajo, nyt aletaan vasta punnitsemaan onko siitä mihinkään vai ei.

Fat Boy
19.10.2018, 15.14
Heh.. Yksi vihjailee boschiin tyytyväisten olevan jotenkin merkkiin sidoksissa ja itse tuuppaa jammua ylistävää viestiä niin ettei muut ehdi sekaan..

Sivusta seuranneena ja myyntimäärät huomioiden, ei toi boschin ongelma mikään tolkuton ole. Jammuja omistaneena, laatu on yleensä hyvä, mutta ominaisuuksissa tulee vähän takkiin.

Oma sähkökuume meni onneksi ohi, joten odottelen, mitä tuleman pitää lähivuosina.

Brocol
19.10.2018, 16.18
Tuo Boschin kerrottu rakenne, ja kuvistakin päätellen, on sellainen että on riski sille että kosteutta voi päästä laakereille, ehkä jopa koneeseen pidemmälle, vaikka erikseen huoltaisi moottoria (eli vaihtaisi kosteussuojaa ja tiivistettä, jota valmistaja ei edes kerro/suosita tekemään). Tämä kosteuden vuoto ja sen tekemät vauriot voivat sitten tapahtua pikkuhiljaa ja laueta vasta takuun jo rauettua. Jos itse hankkisin Bosch-pyörän, niin tuon riskin olemassaolo jäisi takuulla vaivaamaan. Toivottavasti seuraavaan versioon tekevät tuon paremmin. Ja samalla lisäävät ajajalle paremman mahdollisuuden säätää avustustasoja yms.

Muissa merkeissä en ole törmännyt vastaaviin suunnittelun kukkasiin, toki mielellään niihinkin perehtyy jos tietoa on tarjolla.

Dille Vallaton
19.10.2018, 16.23
Ammatikseen hiekkateitä sähköpyörällä ajavien kannattaa perustaa vaikka Faceen joku oma ryhmä. Tämä foorumi kun on kai vähän tällainen harrastajien pulinaboksi? Meikä ajaa tällä hetkellä Brosella missä on mittarissa ihan säälittävät 1500 kilsaa. Ihan vedellä olen kaikkia polkupyöriäni pessyt. Ja oikein KOVALLA suihkulla. Ja joskus ihan sellaisella Kärkkerilläkin!!!

paaton
19.10.2018, 16.34
Mutta minun daewoo on paras!!!

VirkinArtsi
20.10.2018, 12.45
...Itselläni reilu puolivuotta vanhassa, 3 600 km ajetussa pyörässä laakerin ääni kasvoi tasaisesti 1 000 km:n jälkeen ja nyt se sitten vaihdettiin...
Tilannekatsaus 5000km, puoliyoista vuotta:
Kammen laakeri on pysynyt ehjänä jo 900km :o, mutta nyt hiukan sähkömoottorin avustaessa ruvennut joku laakeri pitämään ääntä. Tarkkaillaan tilannetta.
*3600km ensimmäinen kammen laakerin vaihto
*4100km toinen vaihto

ElBike
22.10.2018, 12.55
^Oliko molemmilla kerroilla laakerin sisällä ruostetta? Lisäsitkö ennen uuden laakerin asennusta laakerin sisälle rasvaa?

ElBike
22.10.2018, 14.10
https://img.aijaa.com/m/00075/14628620.jpg (https://aijaa.com/LeXCam)

Kaivelin netistä vähän kuvia eri moottoreiden kampien seuduista. Näyttäisi että Shimanolla on erillinen tiiviste laakerin edessä kun taas muut luottaa enemmän ja vähemmän laakerin omaan tiivisteeseen. Brosen vanhemmassa mallissa moottorin rungon metalli tulee laakerin eteen ja vähentää esim. vesiletkun paineesta tulevaa veden osumista laakeriin. Sen sijaan uudessa Drive S mag - mallissa näyttää laakeri olevan näkyvillä aika hyvin.

Yamahalla laakeri näkyy aivan avoimesti ulkoilmaan kuin myös Boschin vasemman puolen laakerikin. Boschin oikean puolen laakeri sen sijaan näyttää olevan suojattu muovisen tiivisteen taakse ja pienempi laakeri on niin syvällä ja kampi tulee vielä siihen eteen, joten vesisuihkun suuntaaminen sinne on vaikeaa. Ihmettelen siis miksi Boschin laakereita menisi enemmän kuin muissa moottoreissa? Voisiko yksi syy olla aiemmin jo ehdottamani lämpötilan muutos ja sen myötä alipaineen syntyminen moottorin sisälle?

hphuhtin
22.10.2018, 14.14
En oikein ymmärrä, että pitäisikö tässä jotain itkuvirttä veisata,ja pitäisikö kokea jokin ongelmaksi, jota en koe. Olen itse ainakin koittanut kertoa omat kokemukset Boschista avoimesti ja niistä saa jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Välillä mainitaan että Turbo Levo olisi se autuaaksi tekevä. Ja niistähän osa on ajokiellossa ollut kuukauden edelleen jatkuen parhaillaan, jousituksensa takia. Eiköhän tuokin jotenkin vähätellä Spessun omistajien toimesta sitten sivuseikaksi [emoji4]

ElBike
22.10.2018, 14.36
Ei sinun tarvitse itkeä. Itselläkin on laakerit menneet mutta toki ihmetyttää miksi ne saa vettä niin helposti eikä vastaavaa kuulu muista moottoreista, vaikka niidenkin laakerinseutu näyttää olevan yhtä huonosti suojattu. Itse kiinnostuin miten asia on ratkaistu muilla ja siinä sivussa tein kuvakollaasin ajatellen säästää muilta googlettamisen vaivan. Ja tietysti myös näyttääkseni että ei Boschin rakenne juurikaan eroa muiden merkkien vastaavista. Joillain tuntui olevan kova luulo että Boschissa on jokin suunnitteluvirhe ja kovaan ääneen valitettiin ettei itse ainakaan osta koskaan edes Boschin porakonetta :D

Laakeri on takuuajan jälkeen helppo vaihtaa eikä ne maksa paljon. Itselle Bosch valikoitui moottoriksi sen yleisyyden vuoksi (Yamaha PW-X ei ollut saapunut Suomeen ja Shimanon 8000 moottorilla ei tehnyt fillareita ne merkit joita kuolasin) ja myös moottorin ominaisuuksien vuoksi. Edelleen pidän moottoria ominaisuuksiltaan parhaimpana ja omaan makuun juuri oikealta. Maailma kehittyy ja jos jää odottelemaan täysin äänettömiä, äärettömästi vääntäviä, mutta silti 250W moottoreita, joita voi käyttää sellaisenaan sukellusveneen ulkolaitamoottorina, niin jää monta vuotta hauskaa sähköfillarointia kokematta ja silti saattaa ostaa jonkun tuotteen, joka on vanhanaikainen jo viiden vuoden päästä :D:D:D

Fat Boy
22.10.2018, 14.52
Ero muihin voi olla suunniteltu huohotin. Tai näennäisesti samanlainen laakerointi, mutta toisessa on tilattu laakerit vakiorasvan (laatu ja määrä) sijasta vaikka täyteen rasvattuna hyvin vettä sietävänä. Tai sitten vaan possuja on niin paljon suhteessa muihin, että niiden viat korostuu. Tai, syy on aivan jossain muussa.

ElBike
22.10.2018, 17.39
Vika voi olla myös käyttäjässä. Oma veikkaus on että tuhosin oman laakerini ihan itse. Oletin nimittäin että kyllä nuo vettä kestää ja letkulla laskettelin aika surutta moottorinkin puhtaaksi. Ei tarvita kuin pieni tippa vettä ja vähäisen vaseliinin kanssa se aiheuttaa pienen korroosiovaurion joka lähtee siitä kuluttamaan laakerinpintoja ja kohta laakeri rohisee.

Reba
22.10.2018, 21.37
Kyllähän noiden pitäisi letkusta tulevaa vettä kestää, painepesurit on sitten eri juttu. Itse en kyllä ala mitään kuivapesuja suorittamaan, umpikuraiseen maastopyörään.

vesku61
22.10.2018, 23.03
Tarkemmin kun tutustui ohjekirjaan niin näkyy Bosch olevan IP54 ,suojattu pölyltä ja roiskuvalta vedeltä. Eli ei ole suojattu letkulla pesua vastaan . Akku ja näyttö on samalla IP54 suojauksella. Brosen luokitus on IP56 eli suojattu joka suunnasta tulevalta voimakkaalta vesisuihkulta.

tane
23.10.2018, 07.40
Ei ei vesku61, nyt sää oot erehtynyt, tuossahan just kaveri kehui miten sen Kärcherillä vetelee Boschin puhtaaksi lenkin jälkeen ja no problemo. Vai onkohan se heppu sittenkin Putinin trolli? Joku video olis kiva niin näkis miten se hoituu, linkki juutuubiin olis kiva?

Vakavissaan puhuen luulenpa että vesku61 on ongelman ytimessä. Nyt on tiukka päätös tehtävä ostaakko Brosella varustettu tsygä vai Boschilla.

vesku61
23.10.2018, 08.30
Suojaus luokitus on minimissään tuo ilmoitettu , saahan se olla tiiviimpikin. Painepesuri ei ole koskaan edes käynyt mielessä pyöriä pestessä. Mutta letkulla omat Boschit on aina pesty, jatkossa Boschilaisten täytyy olla varovaisempia jos aikoo takuuseen reklamoida. Kertoo vaan pesseensä märällä rätillä. Silti itse en jättäisi mieluisinta pyörää ostamatta sen takia että siinä olisi Bosch. Jos omassa Maxxissa olisi "luonnottomasti" avustava Bosch ,niin sitten olisi melkoinen laite.

hphuhtin
23.10.2018, 09.22
Nyt on tiukka päätös tehtävä ostaakko Brosella varustettu tsygä vai Boschilla.

Näistä kahdesta valitsisin tällä hetkellä Shimanon [emoji6]

Sinänsä IPX4 on mielestäni riittämätön suojaus fillarissa. Vähintään IPX5, 3min alhaisen paineen vesisuihku saisi olla.

tane
23.10.2018, 09.44
^ Saatan muuten itseasiassa valita Bafangilla varustetun pelin eli Verkkokaupan fatin. Tuolla voisi ajella talvella metsä polkuja pitkin töihin ja takas ja samoin pahimmat lumentulo kelit, harrastepelit on sitten edelleen kauramoottorilla olevia. Bafangin varaosat ovat halpoja ja niiden saatavuus tuntuu olevan hyvä. Tarvii kokeilla tuotakin ainakin koeajon verran. Työkaverilla on Inseran halpis Bafangilla ja se on ollu siihen erittäin tyytyväinen. Pitää seurailla miten se pärjää sen kanssa talvella, sen verta tuore ostos kuitenkin.

Dille Vallaton
23.10.2018, 10.40
Rollit ja röllit joo! Taitaisi tulla itku monelle jos alkaisitte harrastaa rossia tai enskaa. Niitä vehkeitä kun on pakko pestä painepesurilla, mutta siinäkin järki mukana. Vaikka suojaukset onkin hyvät, niin saa mopoissakin pyörän laakerit paskottua jos urpoilee. Ihan surutta voi sähköpyörääkin paineella pestä, kunhan on tarkkana mihin sen veden suuntaa. Käynti optikolla saattaa auttaa. Voikohan muuten painepesuria pestä sillä itsellään. Ettei vaan mene vetopuolen laakeri. Pitää upottaa kaverin Bossi-Trekki järveen yöksi ja katsotaan sen jälkeen mitä on syönyt. Moottorihan maksaa alle tonnin, niin saa samalla takuunkin voimaan. Siitä on sovittu tunnin dokkari Ylelle. Teemalla miten Boschin laakeriongelma pilasi elämän.

MRe
23.10.2018, 11.11
Rollit ja röllit joo! Taitaisi tulla itku monelle jos alkaisitte harrastaa rossia tai enskaa. Niitä vehkeitä kun on pakko pestä painepesurilla, mutta siinäkin järki mukana.
Toisaalta mikäs näitä on pakko pessä, jollei olohuoneessa säilytä. Itse en ole fillareitani juurikaan pessyt, kuivat kurat ja sammalet tulee kopisteltua aina ennen seuraavalle lenkille lähtöä. Hyvin nuo ovat kestäneet. Mutta ei niitä tosiaan sisälle viitsi raahata.

ElBike
23.10.2018, 11.25
Minulla letkun päässä on säädettävä "pistooli" ja sillä saa aika kovan vesisuihkunkin aikaiseksi. Tapana on säätää suihku oikein leveäksi "sateeksi" ja huuhdella pyörää kauempaa, mutta välillä puristan siitä oikein kapean painesuihkun, jolla pesen mm. vanteet. Kun on vaihdellut ohjainlaakereita, keskiöitä ja ostanut uusia kiekkoja kun vanhoissa on laakerit ruosteessa, on oppinut jo ajat sitten mihin kohtaan kannattaa vettä suihkutella. Nyt tiedän myös ettei moottorin akseleille ainakaan. Sen sijaan moottorin muut osat kestää kyllä vähän painevettäkin. Fillarin pesua yksinkertaistaa jos ei tarvi harjalla sörriä joka kohtaa. Suihkutan pesuaineen, annan vaikuttaa ja huuhtelen pois. Sen pitäisi riittää.

Moottorin valinnassa vaikuttaa hyvin moni asia ja koska niiden luonteet on edelleen aikamoisen erilaisia, kannattaa koeajaa monia erilaisia ja tehdä päätös vasta sitten. Samalla voi miettiä onko pesu paloletkulla kriteereissä miten tärkeällä sijalla.

vesku61
23.10.2018, 11.29
Toisaalta mikäs näitä on pakko pessä, jollei olohuoneessa säilytä. Itse en ole fillareitani juurikaan pessyt, kuivat kurat ja sammalet tulee kopisteltua aina ennen seuraavalle lenkille lähtöä. Hyvin nuo ovat kestäneet. Mutta ei niitä tosiaan sisälle viitsi raahata.

Itse taas toimin juuri toisin , polkupyörät ja enskat heti ajon jälkeen letkulla ja harjalla puhtaaksi. Enskoja tuli pestyä painepesurillakin mutta se jäi vähemmälle. Eikä enään oo enskaakaan . Niinhän se on että vedellä ne pestään eikä paineella. Pikku pesureissa kun vettä tulee niin niukasti ettei ne oikein pese kunnolla. Painepesurilla tulee pestyä autojen pyörät vaihdon yhteydessä.

Fat Boy
23.10.2018, 11.44
Toisaalta mikäs näitä on pakko pessä, jollei olohuoneessa säilytä. Itse en ole fillareitani juurikaan pessyt, kuivat kurat ja sammalet tulee kopisteltua aina ennen seuraavalle lenkille lähtöä. Hyvin nuo ovat kestäneet. Mutta ei niitä tosiaan sisälle viitsi raahata.Tämä. Putsaan pyörän kun huollan sitä, ettei mee kurat väärään paikkaan. Muutoin en juuri koskaan, ellei joku turvapaakku takerru linkkuihin. Ja kyllä, mun pyöristä ei juuri laakerit hajoile.

Syy voi olla myös vähäiset ajot.. [emoji3]

Arjoni
23.10.2018, 12.30
Tuoltapa näyttäisi löytyvän tarvittavat laakerit kaikki kerralla jos itse vaihtaa. Ja videoo myös vaihdosta. https://www.performancelinebearings.com/shop/

ElBike
29.10.2018, 16.25
Laakeriremontin jälkeinen aika on ah, niin hiljainen. Siihen rahinaan pikkuhiljaa tottui ja metsässä rymistellessä ei sitä oikeastaan edes kuunnellut. Samalla moottori hieman jähmeentyi kun laakereihin tuli vaseliinia enemmän kuin tehtaalta lähtiessä, mutta yllätys että nyt on kevyempi polkea moottori sammuksissa kuin ennen.

VirkinArtsi
01.11.2018, 12.03
^Oliko molemmilla kerroilla laakerin sisällä ruostetta? Lisäsitkö ennen uuden laakerin asennusta laakerin sisälle rasvaa?Oli! Laakeri on kummaltakin puolelta suojattu, joten en lisännyt.

jj-60
05.11.2018, 20.35
Vaimon Helkama Bosch active ajettu kohta 10.000km huollot itse tehty moottoriin en ole koskenut laakerit hyvässä kunnossa omassa Corratec Lifebike Performance 4.500km mittarissa menee kuin uutena.

aa51
06.11.2018, 22.42
Täällä 2000km ajettu performance cx ja pienillä kierroksilla outoa rallatusta kuuluu eturattaan takaa. Ääni häviää kun vähän kampinopeus kasvaa. Väännön mukaan myös ääni kovenee ja tuntuu koivissa. Speedboxin laitoin jo uutena, onko kohtalotovereita miten käy takuun kanssa? Ajan vain maastossa joten ei ole 25kmh ylitystä kuin ihan satunnaisia pyrähdyksiä.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Nixuu
06.11.2018, 22.55
Täällä 2000km ajettu performance cx ja pienillä kierroksilla outoa rallatusta kuuluu eturattaan takaa. Ääni häviää kun vähän kampinopeus kasvaa. Väännön mukaan myös ääni kovenee ja tuntuu koivissa. Speedboxin laitoin jo uutena, onko kohtalotovereita miten käy takuun kanssa? Ajan vain maastossa joten ei ole 25kmh ylitystä kuin ihan satunnaisia pyrähdyksiä.

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Juttelin kerran asiasta eräässä sähköpyöriä myyvässä (ja Boschin huollon sisältävässä) kaupassa, ja kuulemma Speedboxista jää logiin merkintä / jälki, joka evää takuun. Näin kuulemma on käynytkin kun kysyin asiasta. Se kuinka todenperäistä tämä on niin ei hajuakaan. Ei siis ole ensikäden tietoa, vain ns "huhupuhetta". Toki myyjillä on hieman oma lehmä aina ojassa, vaikkakin kyseisessä kaupassa myydäänkin näkyvästi speedboxeja :D Kyseinen myyjä vinkkasi, että kannattaa ajaa ainakin se 1000km ilman speedboxia, jotta heti alussa ilmitulevat viat (jos niitä siis on) saa takuuseen jne.

aa51
06.11.2018, 23.14
Huhuja tuntuu olevan vähän puolin ja toisin, eräs speedbox kauppias taas sanoi että logiin ei jäisi mitään muuta kuin keskinopeus josta voisi tehdä päätelmiä :) Varmaan helpoin ostaa pari uutta laakeria ja työkalut vaihtoon niin saa aina lennossa vaihdettua kun meteli kovenee. Ei varmaan samanlaista laakeria kannata laittaa kun tuo orkkis?

Smooth
07.11.2018, 20.08
Itse laitoin SKF laakerin.

ElBike
08.11.2018, 13.34
Juttelin kerran asiasta eräässä sähköpyöriä myyvässä (ja Boschin huollon sisältävässä) kaupassa, ja kuulemma Speedboxista jää logiin merkintä / jälki, joka evää takuun. Näin kuulemma on käynytkin kun kysyin asiasta. Se kuinka todenperäistä tämä on niin ei hajuakaan. Ei siis ole ensikäden tietoa, vain ns "huhupuhetta". Toki myyjillä on hieman oma lehmä aina ojassa, vaikkakin kyseisessä kaupassa myydäänkin näkyvästi speedboxeja :D Kyseinen myyjä vinkkasi, että kannattaa ajaa ainakin se 1000km ilman speedboxia, jotta heti alussa ilmitulevat viat (jos niitä siis on) saa takuuseen jne.

Ollut varmasti sama kauppa koska minäkin sain ohjeen ajaa ainakin 1000km ennenkuin asentaa mitään jotta ainakin valmistusvirheet tulee esiin jos niitä on. Sama liike sanoi etä boxista jää merkintä, mutta kun kysyin monestako moottorista on jäänyt takuuongelmat selvittämättä niin selvisi että tasan yhdestä, ja sekin sen vuoksi että moottoria irroittaessa näkyi speedbox olevan kiinni jolloin moottoria ei edes lähetetty Boschille.
Toiselta taholta kuulin että Boschin koulutuksessa, edustaja oli kertonut että kaikki nykyiset viripalikat saadaan selvitettyä - paitsi yksi. Eikä kertonut mikä.
Mielestäni jo EU:n kuluttaja-asiamiehen pitäisi puuttua takuuehtoihin, joissa evätään koko takuu, jonkin yhden asian vuoksi. Esimerkiksi aikoinaan auton maahantuojat edellyttivät auton huoltamista heidän omissa merkkihuolloissaan (sika hintaiset) tai takuu raukeaa. Myöhemmin kysyin asiaa suoraan maahantuojalta, joka sanoi että ajoneuvon voi huollattaa missä tahansa, mutta jos jotain takuuongelmia tulee, ja se johtuu väärin tehdyistä huolloista, on asia sitten asiakkaan ja huoltofirman välinen. Ja myöskään takaisinkutsuja ja hotfixejä ei ole muiden kuin merkkihuoltojen tiedossa.

Se, että yleisesti mainitaan "moottorin virittäminen katkaisee takuun" ja moottorista menisi esim. laakeri, ei pitäisi liittyä mitenkään speedboxiin. Ei laakeri voi mennä speedboxin asentamisesta vaan takuun pitäisi koskea niitä osia, joihin tehty viritys ei vaikuta. Se on melko selvä että jos moottori on avattu, takuu raukeaa. Muuten takuuongelmat olisi pohjaton suo.

Jos järjellä ajattelee niin kuvitellaan että ajat maantiefillarilla tempoajoa. Väännät menemään 40km/h tunnin ajan. Tuotat voimansiirrolle kovan rasituksen. Sen jälkeen lähdet etelän-lomalle ja ajat vuoristonousua tunnin ajan. Väännät menemään 20km/h ja murjot menemään niin kovalla voimalla kuin vain jaksat. Kumpi tunti on fillarille rankempi?
Otetaan alle sähköfillari ja ajetaan tunti vuoristonousua. Moottori vinkuu avustaen maksimiteholla. Kampikierrokset on 80rpm ja vauhti 15km/h. Entäs jos moottoriin asennetaankin speedbox, joka valehtelee moottorille nopeuden. Vauhti tasaisella on 35km/h ja kampikierrokset 80rpm. Muodostuuko moottorille yhtään sen kovempi rasitus kun kampikierrokset on samat eli moottori pyörii samaa vauhtia kuin ylämäessä? En ainakaan itse pysty kuvittelemaan että tällainen ulkoinen "huijauslastu" voisi aiheuttaa moottorille yhtään sen suurempaa rasitusta kuin jyrkän vuoristonousun (joita meillä ei ole) ajaminen.
Valmistajien videoissa esitellään kuinka fillarilla kivutaan vuoren laelle ja vielä vauhdikkaasti. Jos moottori ei tällaista kestäisi, pitäisi siitä tehdä vahvempi tai asentaa jokin kuormituksen rajoitin.

Ymmärrän hyvin valmistajien intressitkin; jos ei olla tiukkoja, tulee takuuseen paljon hajonneita moottoreita, joihin joku viripaja on keksinyt laittaa sisälle tehokkaampia komponentteja tai tulostanut 3d-tulostimella erikokoisia rattaita tai jotain yhtä nerokasta. Ja toisaalta paineet tulee lainsäädännön taholta, joka esim. Saksassa on ilmeisen ankara. Esimerkiksi moottoripyörien pakoputkia on ratsattu paljon ahkerammin kuin meillä täällä.
Keski-Euroopassa sähköfillaribuumi on paljon kovempi kuin täällä ja lieveilmiötkin korostuu. Jos Suomessa voi heittää monen tunnin lenkin metsässä näkemättä ketään, niin alpeilla on haikkaajia, trekkaajia ja kaikenlaista kulkijaa, jotka ei katso hyvällä jos fillareita alkaa suhata ohi 40km/h lasissa joka puolelta. Kun tietää että aika monella aloittelevalla kuskilla on luulot suuremmat kuin taidot, niin sähköavusteisella 40km/h kulkevalla pyörällä aloittelijakin pääsisi vauhteihin, joissa ei enää hallitse pyöräänsä. Tästä ilmiöstä kertoo hyvin esim. prototyypit fillarin abs-jarruista. Itse en ole etujarrulla saanut itseäni tangon yli sitten 90-luvun, mutta netistä löytyy niitäkin videoita kun tulee yllättävä tilanne niin kuski lähtee tangon yli kuin leppäkeihäs - ihan tasaisella asfaltilla.

Aika näyttää mihin mennään. Autoissa on tehoja ajaa reiluakin ylinopeutta ja niitä yritetään suitsia nopeusrajoituksin ja valvomalla. Fillareita on toistaiseksi mahdoton valvoa ja siksi nopeuksiin yritetään puuttua rajoittimin. Toivotaan että tulevaisuudessakin nopeudenhallinta pyritään toteuttamaan teknisellä rajoituksella eikä fillareihin vaadita tunnisteita esim. automaattista kameravalvontaa varten. Tällaisilla rekistereillä kun on valtionvarainministeriössä kiihottava vaikutus ja jos jotain voi verottaa, se tehdään.

jarnof
03.12.2018, 10.20
https://www.instagram.com/p/Bq5NLEMl0LS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=16lkgopvabgo bosch tuomassa jotain korjaussettiä

Tepi-46
03.12.2018, 11.40
https://www.instagram.com/p/Bq5NLEMl0LS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=16lkgopvabgo bosch tuomassa jotain korjaussettiä
Tämä on hyvä edullinen kaivattu parannus. Lisää Bosch moottorin suosiota .

ElBike
03.12.2018, 12.14
Minulle jäi epäselväksi, onko tuossa parempi laakerin suojaus kuin alkuperäisessä? Jos ei, niin laakerin vaihto on edelleen huomattavasti halvempi vaihtoehto. Tietysti ongelma tosiaan se, ettei monikaan fillaripaja ala sitä tekemään, koska ei osaa eikä uskalla.

Smooth
03.12.2018, 22.51
Mikähän siinä jännittää. Laakerin vaihto on 15min homma jos sen on kertaalleen harjoitellu. Laakeria on hyllytavarana ainakin tampereen seudun laakerikaupoissa ja homma ei vaadi kummosia työkaluja. Ei hyvää moottoria tämän laakerivian takia kannata hylätä

MRe
04.12.2018, 09.23
Mikähän siinä jännittää. Laakerin vaihto on 15min homma jos sen on kertaalleen harjoitellu. Laakeria on hyllytavarana ainakin tampereen seudun laakerikaupoissa ja homma ei vaadi kummosia työkaluja. Ei hyvää moottoria tämän laakerivian takia kannata hylätä
Ei tietenkään, mutta ei tuollainen laakerinvaihto kuitenkaan voi mikään rutiinitoimenpide olla. Toisaalta jos pitää valita kahden vaihtoehdon välillä, joista toinen syö laakereita kuin lehmä heinää, mutta laakerin vaihdon pystyy tekemään kädetön sokea perunasäkki päässä hiilikellarissa silmät kiinni kolmessa minuutissa. Ja toinen sellainen, että laakeri kestää ja kestää, mutta sitten kun hajoaa, menee moottori paaliin. Niin valitsen kyllä tuon ensimmäisen.

Mutta noin yleisemmin tässä on tämä sähköpyörien akilleenkantapää: kaiken muun voi pyörässä vaihtaa ja tuunata, mutta ei valittua sähkömoottoriratkaisua etuineen ja haittoineen. Ainoa mahdollisuus on sitten myydä pyörä ja ostaa toinen toisella moottorilla. Jossa sitten voi olla muita huonoja puolia.

ealex
04.12.2018, 09.45
Ei taida ihan niin mennä, ainakaan vasemman laakerin kanssa:
"What seemingly never gets mentioned when people talk about replacing bearings within the Bosch drive unit, is that by changing the L/H side bearing, there is high probability of damaging the torque sensor, which can lead to the ebike ghosting.

I was made aware of ‘ghosting’ a while back, by someone that had recently had a drive unit rebuilt by a non Bosch approved company, and wouldn’t personally risk touching or dismantling anything beyond what is sold within this kit, and it is with good reason that no Bosch technician is permitted to so either. The torque sensor is tested and calibrated in what Bosch call an "end of line test" at the production facility. If you remove it, it's not possible to check the calibration after refitting it....even if the paint is aligned across the nut and torque sensor shaft." (https://www.instagram.com/p/Bq5NLEMl0LS/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=16lkgopvabgo)

Smooth
04.12.2018, 10.09
Tarkoitin tuota ”tyyppivika” laakeria.
En olekkaan kuullu, että muissa laakereissa olisi vikaa.

ElBike
04.12.2018, 17.33
Tuo puhuu riskistä, mutta onko yhtään tapausta realisoitunut?

VirkinArtsi
13.12.2018, 14.39
Tilannekatsaus 5000km, puoliyoista vuotta:
Kammen laakeri on pysynyt ehjänä jo 900km :o, mutta nyt hiukan sähkömoottorin avustaessa ruvennut joku laakeri pitämään ääntä. Tarkkaillaan tilannetta.
*3600km ensimmäinen kammen laakerin vaihto
*4100km toinen vaihtoViidssä tonnissa otin kuitenkin koneen auki ja viisi laakeria näytti kuluneilta tai ruosteisen näköisiltä (yht.46e), 4+ tämä kuuluisa eturattaan jälkeinen ratas. 10 laakeria taitaa olla kaiken kaikkiaan.
https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat/e-bikes/laakerit.jpeg

Smooth
14.12.2018, 18.49
No menikö kalibroinnit sekaisin?

MRe
26.01.2019, 19.08
Boschin moottorin perushuolto: https://www.youtube.com/watch?v=qunu7t8npus

ElBike
29.01.2019, 16.40
No menikö kalibroinnit sekaisin?

Yritin etsiä lisää tietoa tuosta kalibrointien sekoittumisesta ja taitaa maailmassa olla vain yksi mies joka tietää asiasta; Eddie Jefferies. Instagramin postauksessa joku kysyi lähdettä, mutta saamatta vastausta.
Näin helposti lähtee yhden ihmisen sanomisista liikkeelle väite, joka on kohta totuus.

Vapari
10.02.2019, 11.47
Onko kellään tai missään virallista tietoa tästä Boschin huollosta? Pitääkö moottori tosiaan huoltaa 1000:n ja 3000:n kohdalla? Yksi hölmöläinen väitti että tällä säästettäisiin laakeriremppa, mutten nyt rehellisesti tiedä kumpi on parempi, joka kuukausi jonkun suojuksen rasvaus vai sillon tällöin laakerin vaihto. Tai toisen merkkisen moottorin käyttäminen ehkä olisi se järkevin ja helpoin.

E. Niin ja mitäs jos se laakeri ei kestä tota tonnin tai kolmen tonnin väliä, meneekö nämä yleisesti takuuseen vai normaaliin kulumiseen? Molempia versioita tuntuu käyneen ja on erikoista ettei ole yhtenäistä linjaa.

Dnoah
16.04.2019, 11.21
Aika käsittämätöntä, jos 1000 km välein pitää huoltaa ja vuosi on huoltoväli. Joku voi ajaa helposti varsinkin sähköavun kanssa 10 000 km vuodessa.

Autoissakin on sekä aika, että kilometrirajat. Jos jompi kumpi täyttyy, niin huoltoon.

Itsellä autossakin tulee öljynvaihto 3 kertaa vuodessa (15 000 vaihtoväli)

Joillekin riittää kerran vuoteen vaihto.

Tuolainen 1000 km huoltoväli kyllä vähentää kiinnostusta merkittävästi ja sen takia sitä ei varmaankaan uskalleta kertoa ja toivotaan ettää vehkeet kestää t a kuuajan yli.

Helkutin huonosti löytyy virallisia tietoja Boschin huolloista tai edes yleisimmistä takuuongelmista. Mielestäni Suomessa on Boschin maahantuonti/huolto aivan retuperällä koska Boschin sivuilta ei löydy listaa huoltoliikkeistä. Moni on käynyt Boschin koulutuksen ja saanut ostaa diagnostiikkalaitteiston, mutta erikseen pitää joka liikkeestä kysyä, pystyvätkö tekemään esim. päivityksiä. Päivityksistä ei löydy mistään tietoa, mitä sisältää ja sitäkään ei kerrota, pystyykö downgreidaamaan takaisin aiempaan versioon, jos ei vaikka pidäkään eMTB-moodista. Itse en sen vuoksi ole uskaltanut päivittää, koska tykkään nykyisestä softasta ja jos eMTB olisikin pettymys, joutuisi elämään sen kanssa loppuikänsä.

Oletteko löytäneet jostain irtomoottoreita myytävänä? Kysyin kerran jostain irtomoottorin hintaa ja kuulemma 600-700, joka ei mielestäni ole mikään älytön hinta. Kuvittelin että olisi ollut yli 2000€. Lähinnä mieleen tulee tilanne että moottori laukeaa takuuajan jälkeen.

Entä löytyykö jostain tuota laakerinvaihtoohjetta? Kun takuuaika päättyy, aion itse avata moottorin ja päivitellä laakereita yms. Ihmisen tekeleitä nuo on, joten eiköhän huoltokin onnistu kotikonstein.

1aloittaja
16.04.2019, 22.25
En kyllä ihan luottaisi tuon marmarin väittämiin sähköpyöristä... hän kun vihaa ja inhoaa niitä täällä lukemieni viestien perusteella

Enkä ole kenenkään huoltomiehen tai -liikkeen edustajan kuullut esittävän tuollaista 1000 km huoltoväliä

Ensi moottorin huolto eli sen laakerisuojuksen rasvan tarkistusja laitto pitäisi tehdä ennen 1000 km ajoa
Seuraavat 3000 km välein... ko rasvatuubi ja 4 suojusta maksoi n 20 € muistaakseni

Joten mitäs, jos lopettaisit disinformaation levittämisen näissä sähköpyöriä käsittelevissä ketjuissa

hphuhtin
16.04.2019, 23.33
Onko kellään tai missään virallista tietoa tästä Boschin huollosta? Pitääkö moottori tosiaan huoltaa 1000:n ja 3000:n kohdalla?

Ei ole virallista tietoa, mutta mistä moottorin huollosta tässä nyt puhutaan? Ehkä virallista tietoa ei ole, koska sitä ei tarvita?

Laakerinsuojuksen takaa rasvojen tarkistus ja lisäys kestää itseltäni vartin, eikä siinä kosketa moottoriin kuin ulkoa, joten en sitä moottorin huolloksi kutsuisi. En vaihda laakerin muovisuojustakaan jos se vaikuttaa suht tiiviiltä, rasva on se mikä suojaa. Työ vaatii kammen irroittamisen, joka ei ole homma eikä mikään. Tämä rasvojen ja suojan vaihto jossain suositeltiin tekemään ekan tonnin jälkeen, virallista linjausta en ole kuullut. Oman kokemuksen perusteella se kannattaa tehdä, tarina löytynee tästä samasta ketjusta.

Itsellä tarkistustiheys menee nykyisin sen mukaan miten pahoissa rapakoissa on tullut ajeltua, mutta kaameimmatkaan kaatosateet ja kurakelit ei tunnu vaikuttavan kun pitää hyvin rasvassa.

Boschin takuu toimii hyvin ja moottorin huolto heillä on se, että se vaihdetaan uuteen. Takuuajan jälkeen sitten laakeria voi vaihtaa tai jos uutta moottoria halajaa, vaihdossa vanha tilalle antamalla uusi olisi n. 700€ ainakin saksalaisen foorumin mukaan.

Dille Vallaton
17.04.2019, 11.53
Vallattoman dilleä kaupunkitarinaa on tosiaan Boschin moottorista liikkeellä. Ei ole mitään virallista huoltorajaa sille laakerille. Omassa kaveripiirissä useampi Bosch CX Performance Line, eikä mitään ongelmia. Ajo ehtaa tasamaaenskaa. Vanha Trekkini on frendillä ajossa ja viisarissa kuutisen tonnia. Kurassa ja paskassa on vedetty paljonkin ja laitettu vaan bensaa tankkiin. Kerran kurkattiin ja rasvattiin laakerin suoja, kun tehtiin rattaiden ja ketjujen vaihto.

ElBike
17.04.2019, 13.32
Uskon itse vahvasti kehittämääni limupolloteoriaan jossa tiiviisti suljettuun moottoritilaan muodostuu paine lämpötilanmuutoksista johtuen. Esim. tyhjän limupullon kun viel lämpimästä pakkaseen niin sehän menee ruttuun. Jos moottorin laakereiden tiivisteen lähellä on vesihelmi ja pyörä siirretään pakkaseen, imee moottorikoppa korvausilmaa sieltä mistä saa ja saattaapi vähän siirtyä hennon laakeritiivisteen kautta. Varsinkin jos pyörällä lähdetään heti ajamaan ja tiiviste saa liikettä. Laakerin sisään ei tarvi päästä kuin pisara vettä kun se jo alkaa tehdä höpöjä. Tehdaslaakerit on yleensä mitoitettu kestämään kymmenien tuhansien kierrosten minuuttivauhtia ja siksi voiteluainetta on annosteltu tehtaalla aika kriittisesti. Muutoin rasva lämpenee ja joko valuu pois tai voi jopa palaa. Kammet pyörii keskimäärin 80rpm, joten laakereissa voisi olla enemmänkin vedenkestävää vaseliinia, joka eliminoi pienen vesimäärän vaikutuksen, jos sellainen saattaisi laakeriin päästä.

Markku66
04.05.2019, 14.25
Tässä faktaa Boschilta moottorin huollosta.
https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tarinoita/joko-sinulla-on-saehkoepyoerae-muista-huollot.html?fbclid=IwAR0xSc8fnQneNUXfxplHxXBDt2qn tUtNSy43rMkYtNFdSu2NE7tIJvKvQuA

ElBike
06.05.2019, 01.35
^Melkosta markkinointikieltä. Normaalisti laakerinvalmistajat ei suosittele laakerin suojalevyjen irroittamista, koska vaarana on tiivisteen vahingoittuminen. Meinaako tuo teksti että huolloissa laakerit avattaisiin ja lisättäisiin rasvaa? Moottorin lähes kaikki laakerit on suojattuja. Kopassa taitaa olla yksi suojaamaton neulalaakeri. Näinköhän on kyse vain kammen puoleisen laakerin suojan vaihdosta ja vaseliinin lisäyksestä? Eli hommasta jonka voi tehdä ihan itsekin.

Pexi
06.05.2019, 11.03
Näinköhän on kyse vain kammen puoleisen laakerin suojan vaihdosta ja vaseliinin lisäyksestä? Eli hommasta jonka voi tehdä ihan itsekin.

Samahan se on kaikissa huolloissa, mekaaniset hommat voi tehdä itsekin. Sähköpuoli on sitten eri asia, varsinskin Boschilla, jossa päivityksiä eikä vikadiagnostiikkaa voi itse tehdä lainkaan.

Mutta on kyllä melko karua, jos 2000 km välein pitäisi roudata romuja huoltoon. Mulla se näyttäisi tarkoittavan 3-4 kk välein.

pajatso
06.05.2019, 21.05
Moro,

Mitenköhän vaikuttaa laakerin kestoon semmoinen, jos jurnuttaa kaiken aikaa pienillä kampikierrosnopeuksilla elikkäs liian isoilla vaihteilla?
Sähköavusteisella ajaessa voi helposti mennä siihen että vaihtaa vähän laiskemmin pienemmälle.
Ja silloinhan moottori(yksikkö) voi luvan kanssa antaa enemmän momenttia, koska kierrokset on matalat...ei mene liian härskisti teho yli sallitun.

P

pker
07.05.2019, 00.20
Kyselin Oulun seudulta saksasta tulevan Boschin koneella varustetun täysjouston ensihuoltoa ja alustavasti moottorin softan päivitystä tulevasuudessa (samanlaista pyörää Suvala myy)
Suvala ei ala millekkään jos ei heiltä ostettu, ei ensihuoltoa eikä moottorin puoleltakaan, ihme hommaa suvalalla, rahanhan ne siitä olisivat siitä saaneet.
Jussin pyörä ei vastannut, Kempeleen kyläkauppa huoltaa muuten mut ei pääse boschiin kiinni. Baiks sano että tänne vaan, huollon yhteydessä tulee raportti moottorista ja akun kunnosta ja uusimman päivityksen voi ajaa. Onnistuu Shimamot ja Boschit.
Tietää minne mennä kun pitää alkaa huoltamaan tai muuta ongelmaa tuontipyörässä.

tane
07.05.2019, 10.30
^ Tuo Suvalan touhu on sieltä ja syvältä ja on ollut tiedossa kyllä. Eipä tartte tuossa liikkeessä asioida.

Mr_W
07.05.2019, 11.27
^ Kai tuota "huolletaan vain itse myydyt tuotteet" -periaatetta voi (ehkä) perustella jotenkin bisnekselle. Kannustetaan ostamaan (sähköpyörä)tuote heiltä, huolto ei juuri tee rahaa tai on ruuhkaista tai jo äärikapasiteetissa ja henkilökunnan lisääminen olisi hankalaa tms. Tai sähköpyörän huollot ovat jotenkin hankalampia hoitaa ja ne pyritään minimoimaan jne. jne. Varmaan tuollaiseen päätökseenkin löytyy jokin hyvä tai huono syy.

tane
07.05.2019, 12.55
^ Ehkä siinä on tavoitteena se että saadaan porukka ostamaan pyörä sieltä Suvalalta eikä tilata ulkomailta halvemmalla, hankala uskoa että huollon riittämätön kapasiteetti olisi syynä paitsi keväällä/alkukesästä. Noin 500 eur halvemmalla olisi taannoin ollut Cube Nutrail Hybrid jos olisi ulkomailta tilannut.

Kolme vuotta sitten kun olin ostamassa ensimmäistä sähköpyörääni niin Oulussa oli 2 pyörää heittää koeajoon (minua kiinnostavia malleja) ja toinen niistä oli Suvalalla. Olin myöskin kiinnostunut jostain mallista mitä Suvalalla ei ollut liikkeessä niin sen olisi voinut tilata heiltä mutta silloin se olisi ollut sitova eli pakko ostaa. Eipä tullu diiliä. Meikäläisen kohdalla Suvalan touhu ei suinkaan lisää ostohaluja kyseisestä liikkeestä vaan toimii just päinvastoin. Ensimmäinen sähköpyöräni oli toinen noista kahdesta tarjolla olevasta ja se ei ollut Suvalalta.

Karba
07.05.2019, 13.40
Bikes Tammistossa on hoitanut oman 'villin' Boschin huollot esimerkillisesti ilman murinoita! :)

pker
08.05.2019, 00.44
Myös Xxl:lä toivotti tervetulleeksi huollattaa tuontipyörät, siinä kun kypärä kauppoja tehtiin ja näistä huolloista puhuttiin niin myyjä hymyillen sanoi että "me huolletaan suvalan pyörätkin" vissiin kuullut tästä muualtakin. Heillä on boschin sertifikoimat huoltomiehet.

pker
22.05.2019, 23.11
Myös Xxl:lä toivotti tervetulleeksi huollattaa tuontipyörät, siinä kun kypärä kauppoja tehtiin ja näistä huolloista puhuttiin niin myyjä hymyillen sanoi että "me huolletaan suvalan pyörätkin" vissiin kuullut tästä muualtakin. Heillä on boschin sertifikoimat huoltomiehet.

Komento takaisin, saksasta tilaamani cube oli perhana valmiiksi e503 vikainen eli nopeus anturiin liittyvä vika päällä. (kaikki netissä olevat vinkit tehty) Ennenkuin lähetän takaisin niin kävin xxlssä näyttämässä pyörää ja kyllä tuli monenlaista selitystä etteivät sittenkään koske moottoriin vaikka sähköposti kyselyissä sanoivat olevansa boschin sertifioitu huolto. Käytti kuitenkin kaapelin päässä, mutta sen enempää eivät ala tekemään. Pelkäsivät että särkevät jotain Cuben osia jos vaihtavat esim anturin kaapelin kera (kampi irti ja 4 ruuvia moot kopasta)
Heh eihän siinä tarvi koskea mihinkää Cube osiin kun vaan bossin moottoriin.
On kuulemma boschin kanssa vähän vaikeaa takuu korjaukset, tai tarkkaa.
Tympeä juttu koska näitten alustavien huoltokyselyiden perusteella uskalsi tilata tuontipyörän.
No lähellä olevaan Baiks:iin vein sen jälkeen kun kerta pyörä mukana ja kysyin meettekö moottoriin koskemaan boschilaisissa, myyjä sanoi että ainakin laakerit vaihtuu ja tiesi tämän eturattaan laakerisuojan huolto homman. Sano että jätä tänne niin katotaan. Saapa nähdä.

Bike discount sano alkujaan että vie Suvalalle, sanoin että eine korjaa takuuseen muiden pyöriä ja että voisitko ottaa suoraan Suvalalle yhteyttä niin vien. Sen jälkeen sanoi että vie mainitsemaani xxl tai baiks ja lasku heille tai maksan ja refund.

Pe pitäs selvitä lähteekö pyörä takaisin germanyyn.

veke
22.05.2019, 23.18
Tänään tuli teutoniasta Boschin vetorattaan puolen tiiviste rasvoineen. Jossakin välissä vaihan ns.ensihuoltona. Vaimo vie Shimanon pöörän takaisin tarkastukseen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, kun se vinkuu tietyilllä kadensseilla.

ElBike
23.05.2019, 14.38
Itse olen ollut Bosch-miehiä ja aikoinaan moottorin valinta perustui luottamukseen että Bosc on iso tekijä ja siksi esim. varaosia saa pitkään jatkossakin ja akkujen hinnat tippuu siedettävälle tasolle lähivuosina. Akkujen hinnat on tulleet kyllä alas, siitä mitä ne oli pari vuotta sitten, mutta muuten näyttää siltä että parempiakin moottorimerkkejä on.

Itseäni alkaa nyppiä mm. Boschin vaatimus palauttaa vanha moottori tehtaalle, jos ostaa uuden. Ärsyttää myös järjestelmän sulkeutuneisuus ja esim. kilpailevien akkuvalmistajien pääsy markkinoille on mahdotonta/hidasta. Boschin päivitys vaatii aina valtuutetun huollon eikä mitään parametreja voi säätää itse. Päivityksien sisällöistä ei ole mitään listausta missään ja jos pyörään päivitetään jotain, ajetaan aina vain uusin softa eikä rollbackia takaisin vanhaan ole. Itselleni tuli päivityksessä eMTB-moodi, ja jos haluaisinkin takaisin vanhaan, ei se enää onnistu. Tulevaisuudessa Bosch voi sisällyttää moottoriin ominaisuuksia, jotka ovat mielestäni heikennyksiä, enkä voi valita mitä ominaisuuksia haluan mukaan ja mitä en. Mitäs jos joku haluaa asentaa maastokäyttöön rajoittimen poistosirun ja tulevaisuudessa Bosch keksisikin jonkin muutoksen, joka estäisi sirun toiminnan. Koska päivitysten sisältöjä ei julkaista, ei pyörää päivitykseen viedessä voi tietää, toimiiko siru päivityksen jälkeen vai ei. Melkoista arpapeliä siis.
Sekin melko ärsyttävää että halutessaan valot päälle, pitää pyörä käyttää huollossa, jossa valokytkin aktivoidaan. Miksei voi olla jo valmiina käytössä?

Ajo-ominaisuuksiltaan pidän kyllä Boschin CX:stä, mutta yrityksen tapa pysyä sulkeutuneena ärsyttää. Samaan aikaan moneen fillariin löytyy jopa kolmannen osapuolen puhelinsovelluksia ja jotkut fillarit ei oo milläänsikään vaikka virta tulisi jonkun muun akusta kuin valmistajan omasta.

pker
23.05.2019, 21.40
Hain Oulun Baiksista pyörän. Olise nop. anturin piuha irronnut.

Kampi ja 3 ruuvia irti niin ekana käyty Xxl n huolto olisi saanut meistä vakio asiakkaan. Vaan ei ollut yritystä siinä puljussa. Pelkkää selittelyä, näki että liian vaikea tapaus.
No tietää mihin liikkeeseen pyörämme kulkeutuu kun huollon aika koittaa, muutenkin hyvä palvelu ja kertovat tässäkin tapauksessa tarkasti mistä oli kyse. Parikymppiä ottivat raportin kera.

Xxl olisi ottanut pelkästä raportista 30e mutta antoi maksutta kun olin "hieman" vittuuntunut siihen mitä e maileissa luvattiin vs käytäntö.

Kysyin baiksilla tästä ketjun alkup aiheesta, niin sanoivat että kyllä niitä heillä vaihdetaan, ja kannattaa tehdä jos ajelee semmosissa olosuhteissa missä kura ja vesi lentää, tuntityönä, menee 20-30min tähän Cuben cx moottoriin eli noin 30e
Eli ei tuo laakerin suojarasva ja suojaholkin vaihto maata kaada. Mitenhän se Suvala sai menemään tunteja, taitaa kuitenki olla eri jutusta kyse, muutenhan tuo olisi kunnon kusetusta...

veke
23.05.2019, 23.31
Tein tänään ton tiivisteen vaihdon lisärasvoineen. Meni varttitunti. Ja iso osasiihen, jotta perinteinen nelikanttiulosvetäjä ei sovi eli piti etsiä miljoonalaatikosta fyllipala.

ElBike
24.05.2019, 14.47
Tein tänään ton tiivisteen vaihdon lisärasvoineen. Meni varttitunti. Ja iso osasiihen, jotta perinteinen nelikanttiulosvetäjä ei sovi eli piti etsiä miljoonalaatikosta fyllipala.

Jätä vastapuolen kammenpultti paikoilleen ja akselin sisään sopivan pituinen metallitanko, johon ulosvetäjän tappi osuu. Itse sahailin sopivan tangon työkalupakkiin, niin ei vanha ulosvetäjä toimii eikä tarvi ostaa turhaan toista rinnalle.

Karba
24.05.2019, 15.26
Pistin jokunen päivä sitten 8000 ajetun CX:n Saksaan ja tänään sain postia :):

Dear Mr. Kari Knutas,

the request for the article Slide Hybrid 140 7.0 500 Vario is being processed.
Comment field:
Slide Hybrid 140 7.0 500 Vario
Bosch Drive Unit
kostenfreier Reklamationsersatz

You will receive the item in the next few days.

Best Regards,

Your Service-Team

H&S Bike-Discount GmbH
Wernher-von-Braun-Str. 15
53501 Grafschaft
Germany

Vertretungsberechtigte Geschäftsführer:
Dipl.-Ing. Ralf Heisig
Dipl. Volkswirt Christopher Stahl

Registergericht: Amtsgericht Koblenz
Registernummer: HRB 23821
USt. ID-Nr.: DE 204042912

Phone: +49-2225-88 88 0
Fax: +49-2225-88 88 199
email: info@bike-discount.de
website: www.bike-discount.de (http://www.bike-discount.de/)

ElBike
25.05.2019, 09.42
Mikä oli vika/oireet?

veke
25.05.2019, 10.08
Jätä vastapuolen kammenpultti paikoilleen ja akselin sisään sopivan pituinen metallitanko, johon ulosvetäjän tappi osuu. Itse sahailin sopivan tangon työkalupakkiin, niin ei vanha ulosvetäjä toimii eikä tarvi ostaa turhaan toista rinnalle.
Noihan se oli helpointa/nopeintatehdä. Fyllipalan pätkäisin kierretangosta.

Karba
25.05.2019, 10.40
Mikä oli vika/oireet?

Laakeriääni ja kun vielä takuunalainen moottori niin lähetin korjattavaksi ja takuu jatkuu sen osalta. :)

Miku
01.06.2019, 22.26
https://www.performancelinebearings.com/product/mudstop-bosch-bearing-protection/

Onkos kukaan laittanut tuollaista laakerin suojaa? Pitäisi suojata paremmin vedeltä, kuin alkuperäinen.

Jossain vaiheessa, kun itselle tulee suojan vaihto ajankohtaiseksi, täytyy harkita tuommoista.

paaton
02.06.2019, 00.05
https://www.performancelinebearings.com/product/mudstop-bosch-bearing-protection/

Onkos kukaan laittanut tuollaista laakerin suojaa? Pitäisi suojata paremmin vedeltä, kuin alkuperäinen.

Jossain vaiheessa, kun itselle tulee suojan vaihto ajankohtaiseksi, täytyy harkita tuommoista.

Onkohan tuo nyt ihan uusi juttu, vai suunnitteltu joihinkin aiempiin moottoreihin, joissa ei ole lainkaan erillistä tiivistettä?

Äkkiä katsoen en pidä sitä alkuperäistä kumista ainakaan huonompana. Muovinen tulee tietysti kopan huulen yli, mutta akselilla ei ole mitään erillistä kumista tiivistystä, vai onko tuo materiaali elastista?

Alkuperäisen kumin sisällä rasva pysyy varmaankin aika kauan. Tuo muovinen suojaa kuralta ehkä paremmin, mutta saattaa vaatia tiuhempaa rasvailua.

Miku
02.06.2019, 08.05
Kyllä tuo Mudstop jotain elastista kumia on ja tarkoitettu ihan sen alkuperäisen suojan tilalle. Niiden sivuilta loytyy asennus ohjeet ja palautteita asiakkailta.

Jos pyörässä on oma muovinen suoja tuon moottorin päällä, niin kun näkyy monessa olevan, siihen joutuu isontamaan tiivisteen ympärille tulevaa reikää.

paaton
02.06.2019, 09.22
Kumisena on varmasti hyvä. Tuo nylonista tehty halkileikattu kappale on tietysti vain malli.

paaton
02.06.2019, 09.28
Tosin tuossa mallikuvassa puhutaan google kääntäjän mukaan palautus kourusta ja ohjaimesta, eli silloin ideana on se, ettei suoja ota lainkaan kiinni koppaan, vaan tuo toimii kuin heittotiiviste => voi olla kovaakin nylonia.

Makro86
18.06.2019, 23.52
Nyt kun Boschelta tuli uusi motti pihalle niin mahtaakohan tämä sama laakeri "vika" vaivata sitäkin?