Näytä tavallinen näkymä : Laskettelu
Joko onnistuit vetään nuin nopeeta karvat pois?
Heh..en ihan, pitäis reenaa ahkerammin :D
(Ei mulla ole noihin pitkiä karvoja ollenkaan eikä todennäköisesti tarvi hankkiakaan. Ne Åsnesin lyhkäset kiipeää yllättävän hyvin, ei paina juuri mitään ja on näppärät operoida, kun mahtuu taskuun helposti)
Ihan mielenkiinnosta, miksi ne pitää saada noin nopeasti pois?
No tuo oli vähän niinkuin vitsiksi tarkoitettu omalta osaltani, mutta SkiMo eli Ski Mountaineering (https://youtu.be/bGq7okNbBKU) on siis alppimaissa harrastettava kilpailulaji, jossa nopeiten ylös hiihtänyt ja alas laskenut voittaa. 2026 talviolympialaisista lähtien se on myös olympialaji. Mm. ruotsalainen suunnistustähti Tove Alexandersson on kova SkiMoaja: https://www.instagram.com/tovealexandersson/?hl=fi
Mutta on tommoset kisanahat näppärämmät kuin normaalit randosuksien nahat, kun ne ainakin periaatteessa saa suksista pois ilman, että tarvii ottaa suksia jalasta. En ole testannut, että onnistuisko itteltä.
Heh..en ihan, pitäis reenaa ahkerammin :D
(Ei mulla ole noihin pitkiä karvoja ollenkaan eikä todennäköisesti tarvi hankkiakaan. Ne Åsnesin lyhkäset kiipeää yllättävän hyvin, ei paina juuri mitään ja on näppärät operoida, kun mahtuu taskuun helposti)
No tuo oli vähän niinkuin vitsiksi tarkoitettu omalta osaltani, mutta SkiMo eli Ski Mountaineering (https://youtu.be/bGq7okNbBKU) on siis alppimaissa harrastettava kilpailulaji, jossa nopeiten ylös hiihtänyt ja alas laskenut voittaa. 2026 talviolympialaisista lähtien se on myös olympialaji. Mm. ruotsalainen suunnistustähti Tove Alexandersson on kova SkiMoaja: https://www.instagram.com/tovealexandersson/?hl=fi
Mutta on tommoset kisanahat näppärämmät kuin normaalit randosuksien nahat, kun ne ainakin periaatteessa saa suksista pois ilman, että tarvii ottaa suksia jalasta. En ole testannut, että onnistuisko itteltä.
Ok, aina oppii uutta :)
Strava on näköjään adoptoinut Fatmapin karttaohjelman myös omaankin käyttöönsä, joten sieltäkin löytyy nyt mm. pyöriteltävä 3D-kartta.
Sattumalta eilen kiipesin itse Kukakselle ja Ylläksellä tulee oltua muutenkin joku 4-6 viikkoa talvessa, joten yksi käyttö olisi myös näiden lähimäkien, kuten Kellostapuli, Kukas ja Kesänki laskeminen.
Luulen että hankin noi Rabbit, jos ne ei sovellut sitten ahkion eteen yhtään, niin sitten pitää hiihtää ahkion kanssa Nanseneilla. Tosin tuttu hiihteli yhden Huippuvuorten reissun kovilla telemark-rinnemonoilla, joten se soveltuvuus voi ehkä riippua kyvystä sietää epäoptimaalisuutta. Siteitä pitää vielä miettiä, kun joitakin 75mm vaijerisiteitä on jossain ropaamon syövereissä ja kai Alicon Doublella voi laskea edes vähän.
Kääntyy keskustelu ehkä enemmän lasketteluketjun suuntaan, niin siirrän tänne. Joo kaapelisiteiden hyvä puoli on se, että niitten kanssa voi käyttää muovimonoja, jos haluaa tai kokee tarvitsevansa kovat monot. Mulla on AT kamat käytössä rinnalla isoihin/jyrkempiin mäkiin ja xcd:n viehätys nimeomaan vähemmän järeässä setupissa ja loivemmissa mäissä. Ylläkselläkin usein löytyy putskua niiltä loivemmilta alarinteiltä ja puurajan alapuolelta silloinkin, kun tuuli on vienyt ne kaikkialta muualta. Iso osa niistä parhaista putskunmetsästypaikoista on AT-kamoille tylsän loivia.
Alicon Doublet on minusta yhdet parhaista nahkamonoista laskuhommiin. Myin omani pois, kun lesti oli mulle liian kapea ja jouduin käyttämään liian isoa kokoa, jolloin hiihtäessä monon kärki taittui väärästä kohdasta ja murhasi varpaat. Laskuhommissa se oli mitä parhain. Nykyisin Alpinan Alskat ja nekin on ihan ok laskea, mutta Double oli tukevampi. Rabbeihin laittaisin jäykillä kaapeleilla olevat siteet. Mä hankin just noi Nosit (+Rotte Supertele Cablet) touring for turns -hommiin. Löytyy edelliseltä sivulta. Tänään on tarkoitus mennä Bjørnfellille kokeilemaan niitä ekaa kertaa. Lumi ei ole ihan ideaalia.
Riksun reissu ja samalla kausi paketoitu. Parin vikan päivän xcd-hiihdot kruunas sekä reissun että kauden. Varsinaisesti ei olis kyllä vielä yhtään kiire kesään.
https://live.staticflickr.com/65535/53665979345_2432404fa9_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/53664649442_99587d1863_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/53663354940_e2b194e48d_k.jpg
Abiskon puolella lumet oli tosi vähissä, mutta käytiin tulopäivän plussakelissä loskalaskemassa pari laskua Nuoljalla. Seuraava päivä hissilaskettiin Björklidenissä edelleen +5 asteessa. Riksussa lunta oli paremmin, vaikka ei paljoa sielläkään. Sunnuntaina meni pakkaselle ja sateli vähän uutta lunta ja siitä eteenpäin aurinko paistoikin enemmän tai vähemmän pilvettömältä taivaalta. Kolme puhdasta hissipäivää juniorin kanssa, kaks kokonaan hissitöntä ja kaks sekä että. Laskettelusukset oli jalassa neljä ja puoli päivää, Åsnesit kaks ja puoli.
Keskiviikkona saatiin kuin saatiinkin houkutelua juniori mukaan ekaa kertaa ikinä skinnaamaan, vuokrattiin sille kamat ja suunnattiin Vassechokkalle. Kun putskua ei ollut kuin se parhaimmillaan parikymmentä senttiä, parhaat laskut ja hiihdot ylipäätänsä tuli Åsneseilla, vaikka oli lasku Vassechokkaltakin hieno. Loput kuvat löytyy flickristä (https://www.flickr.com/photos/91776472@N00/albums/72177720316310355/), jos kiinnostaa.
Komiaa^
Luostollaki kauden viimesiä kurveja. Tunturi iha tyhjä :)
Lunta vielä paljon.
https://live.staticflickr.com/65535/53678531929_726e38261f_o_d.jpg
Aika..hmm..mielenkiintoiselta näyttää Riksunkin ennuste tällä hetkellä. Ens viikonlopusta eteenpäin olis siis tarkoitus hiihdellä siellä päin. Toivottavasti lumen tulo jossain vaiheessa loppuu, että siellä näkisikin jotain. Voi olla lumet herkällä.
https://www.foreca.fi/Sweden/Riksgraensen/10vrk
XCD-hommat karkas käsistä... Eilen asentelin siteet. Jos mättää lunta koko seuraavankin viikon, niin voi nyt sitten ainakin laskea loivempia alarinteitä ja metsiä noilla :)
https://live.staticflickr.com/65535/53634209597_e20c1b4087_c.jpg
Onko Noseissa ja Storetindeissä iso ero laskiessa ja skinnatessa? Nosit on tietysti paljon enemmän laskuun suunnitellut, lyhyiden nousukarvojen kanssa ei taida kuitenkaan tasamaalla olla paljoakaan eroa. Alkuun olin vakaasti Rabbin kannalla, mutta jos ottaa jokatapauksessa huonohkot tasaiselle, niin ehkä kannattaa kuitenkin ottaa sitten mahdollisimman hyvät alamäkeen.
Hiihtokengiksi naulasin jo alennusmyynnistä Alfan freet, eli uuteen sidesysteemiin menin sekoamaan, Nosit saattanee olla jo liikaa Xplore-siteelle??
Kun menin ottamaan ensi talveksi Vihtiin kausarin, niin onkohan joku Blizzard Hustle 10 ihan toivoton telluina hoidetussa rinteessä? Yksillä suksilla olisi tarkoitus kattaa jatkossakin muovimono laskeminen. Tähän saakka olen laskenut rinnelaskut liki 20 vuotta vanhoilla Bandit X:llä ja Crispin CX1:llä, nuokin ajattelin päivittää samaan konkurssiin NTN-monoihin ja sellaisiin suksiin jolla voisi laskea paremmin offia. Monoiksi kaavailen ensi talvelle uudistuvia Scarpan TX proita, jotka lienee selvä edistys tämän vuotisista offi-käytön suhteen.
Mä pähkäilin Nosin pituutta pitkään ja päädyin lopulta suosituksen mukaiseen 172 cm pituuteen (5-10 lyhyempi kuin laskija), koska halusin, että ne on selkeästi erilaiset kuin Storetindit. Storetindit on 180 cm, joten vähän hankala ehkä verrata noita. 180 cm St:n kääntösade on 20 m ja 172 cm Nosin 18 m. Mutta ei niillä ylämäkeen hiihtäessä mitään olennaista eroa ole. Nosit on kevyemmät. Enempi eroa on tasaisella hiihtäessä karvan kanssa, kun St:ssä on ihan reilu camber, niin se liukuu paremmin. Pitovoiteen kanssa en ole ehtinyt kokeilemaan kumpaakaan, mutta karvahiihdon perusteella St:llä voisi ihan oikeasti hiihtää. Nosilla varmuudella ei. Huhujen mukaan Nosista on tulossa ens vuodeksi uusi versio, Nosi Explorer tai jotain sinne päin ja siitä tulisi myös 188 cm pituus.
Nosi on leikkisämpi ja parempi lyhyeen käännökseen ja pehmeälle lumelle, Storetind on parempi kovalle lumelle ja varmaan olisi parempi kovempivauhtiseen laskemiseen ja leikkaavaan käännökseen, mutta sellaista nahkamomolaskeminen ei käytännössä ole, joten sillä ei varmaan ole niin väliä. Mulla ei ole Xplorista kokemusta, joten en osaa kantaa Nosi + Xplor -yhdistelmään, mutta tuolla (http://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=19&t=3224&sid=2a2479c8638ea07c84cb1b91259264e5&start=40) jollain oli jonkinlainen näkemys.
NTN- ja kovamomotelluhommista mulla ei ole mitään kokemusta, joten no comments niihin :)
Me taidetaan olla suunilleen saman kokoisia, itse olen 178cm/88kg ja Nosista ottaisin varmaan 180 senttisen painon vuoksi. Tosin Rabbista ottaisin saman pituuden varmaan, tai sitten 188cm. Kun noita ei pääse kokeilemaan, niin eka arpa on mitä on....
Joo mä olen 179 ja n. 80 kg. Nosin suosituspituus on suunniteltu toimimaan kevyen AT-siteen ja -monon kanssa ja mä päädyin lyhempään siksi, että pituuskin vaikuttaa siihen, miten monossa ja siteessa riittää voimaa. Pidempi Nosi on myös jäykempi, joten järkeilin niin, että lyhyempään nahkakenkä riittää paremmin, kun se on kuitenkin vähän leveähkö pehmeälle monolle.
Pitemmän suurin hyöty olisi se, että se kantaisi pohjattomassa puuterissa jonkun verran paremmin, mutta pohjatonta puuteria on niin harvoin tarjolla, että päädyin hankalassa lumessa helpommin kääntyvään. Storetindin huonoin puoli on se, että yhtään raskaammassa lumessa sitä on vaikea saada kääntymään. Vaimon vanha Falketind (180 cm) löysempänä kääntyy vielä helpommin kuin kumpikaan noista. Nyt mun tän hetkisellä kokemuksella sanoisin, että Storetindistäkin olisi kannattanut ottaa lyhyempi. Skidadissä Ruotsissa olisi vielä yksi NOS-pari 172-senttisenä. Se kääntyisi paremmin kuin 180 cm St, mutta olisi hiihdettävämpi kuin 172 Nosi.
Vihdissä on ollut jonkin aikaan kausarit ensi kaudelle 179 eur, eli noin 5 x päivä/iltalipun hinta ( 500 kpl erä).
Kun menin ottamaan ensi talveksi Vihtiin kausarin, niin onkohan joku Blizzard Hustle 10 ihan toivoton telluina hoidetussa rinteessä? Yksillä suksilla olisi tarkoitus kattaa jatkossakin muovimono laskeminen.
Itse en laske telluilla( ja en kauheasti offariakaan), joten joudun lainaamaan oheista juttua.
https://www.ski.fi/telemark/millaiset-telemark-sukset-mihinkin-olosuhteeseen/
Eli voi mennä, mutta toisenlaiset todennäköisesti huomattavasti paremmin.
Tavallisista rinnesuksista sanoisin, että
Jos aikoo laskea esim. viikoittain Vihdissä niin kannattaa kokeilla/vuokrata varsinaiset rinnesukset. Oletuksena on että leveämmillä suksilla laskeneet on kohtuullisen kokeneita laskijoita ja perustekniikka ok, niin suosittelisin kokeilemaan noin 70 mm +- keskeltä olevaa, slalomtyyppistä 13-15 m (pituudesta riippuen) kääntösäteeltään olevaa race-tyyppiseen sukseen vivahtavaa suksea. Tämän jälkeen tuosta yhtä pykälää "järeämpiä" suksia . Ero tuollaiseen 100 mm offariin on todella iso
Näppäri suksia ja kestää vauhtia kohtuullisesti, mutta ovat aktiivisesti "kantillaan laskettavia" .
Nämä tietenkin on vähän sellaisia että mitä rinnelaskulta hakee.
Rinteessä, silloin kuin rinteessä vielä puoliaktiivisesti kävin, laskin aktiivisesti leikkaavaa käännöstä. BanditX:llä siis laskin, mutta viimeiset ehkä 12 vuotta on mennyt laskematta. Luulen että osasin laskea edes jonkin verran, kun kävin rinteessä telluilla 1997-2010, mutta taidot kyllä ruostuu. Taidan hankkia alkuun rinteeseen sopivat sukset ja sitten jos tuntuu että haluan laskea rinteen ulkopuolella, niin ostan toiset sukset Lapin reissuille. Tosin tässä palaa jo XCD kamoihin toista tonnia ja rinnevehkeisiin puolitoista, joten paljoakaan enempää ei viitsisi satsata kerralla. Tietysti viimeisiä suksia tässä varmaan ostellaan, kun ikää on yli 50v.
Toi VihtiSkin hinta oli sellainen että oli helppoa päättää mihin 3.5.-24 vanhenevat liikuntaedut käytän... Ja kun on sinne latukausarikin, niin alkuun voi hiihtää ja perään laskea pari tuntia. Pään totuttaminen vauhtiin on yksi tarkoitus laskemiselle, hauskempi hiihtää myös murtsikkaa, kun käy rinteessä.
^^ Mun ekat modernimmat puikat taisi olla K2 MotoCrossit joskus 2000-luvun puolivälissä, kun innostuin rinnehiihdosta uudestaan. Teinarina 80-luvulla kiertelin keppejä niillä 205 pitkillä erikoispuikilla. Nahkatelluilu on ehkä ainoa, joka motivoi vielä lähtemään etelän mäkiin. Pikkumäistäkin saa isompia vehkeillä, jotka ei kestä vauhtia ollenkaan :)
^^ luulen että tuo on hyvä valinta, sukset rinteen, taitotason ja oman mieltymyksen mukaan.
Tekniikan palauttaminen tai kehittäminen onnistuu noilla paremmin kuin ylileveällä ja/tai pitkän kääntösäteen suksella, tässä viittaan enemmän normisuksiin kuin telluihin. Kävin Vihdissä viime kaudella noin 10 kertaa lopputalvesta, mutta yhtään telluilla laskevaa ei tainnut tulla vastaan.
^Itse lasken kaikki kotimaan mäet pääasiassa racetyyppisillä sl suksilla, poikkeuksena tietyt kelit.
Vauhtia nuo kestää sen minkä avoimilla rinteillä uskallan laskea. Suksen pituus ja kääntösäde tekee sen, että pohjalla niillä ei ole mukava laskea oikein missään mäessä.
Mihin kohtaan side tulee XCD vehkeissä? Åsnes taitaa suosittaa pinnilinjaa tasapaino pisteeseen?? Suksen puoliväli on sentin tasapainopisteestä eteenpäin, Rottefellan XP siteen pinnit taitaa olla liki 2 senttiä taaempana kuin 75mm siteen reiät, joudun kyllä miettimään mihin kohtaan laitan siteet, kun en muista yhtään miten rinnetelluihin siteet asensin. Luulen että Welhonpesä myi Rabbit niin edullisesti ettei Euroopasta ainakaan halvemmalla saisi (olen kyllä kantanut siihen liikkeeseen massia varmaan 15k€ vuosien mittaan).
Mä laittaisin Xploreissakin pinnit tasapainopisteeseen. Mono tulee sen pari senttiä edemmäs kuin 75 mm systeemissä, mutta uskoisin, että on hyvä niin.
Storetindeista mun itseasiassa tekisikin mieli siirtää side pari-kolme senttiä eteenpäin, jos ne saisi vähän kääntyvämmiksi sillä.
Nosi 76 Xplore videolla jo, mutta ei vielä Åsnesin sivuilla eikä kaupoissa. Onkohan muuttunut muuta kuin grafiikat?
https://www.youtube.com/watch?v=jQGzvifSNVk
Alpeille annetaan jo vyöryvaroituksia. Talvi tulee.. :)
https://whiterisk.ch/en/conditions
Tässä alpinisteja asentelemas vanhoihin kingpinin reikiin. Muutama uus pitää tehä ja vanhoja tulpata.
Tuli tos mieleen vaa että kannattaako laittaa jotai liimaa ruuveille vai saako niitä enää sitte edes auki.
Ois tos perus erikeepperiä ja sit Bison PU MAX D4 säänkestävää puulimaa joka on hieman järeämpää
kmruuska
02.10.2024, 21.09
Tässä alpinisteja asentelemas vanhoihin kingpinin reikiin. Muutama uus pitää tehä ja vanhoja tulpata.
Tuli tos mieleen vaa että kannattaako laittaa jotai liimaa ruuveille vai saako niitä enää sitte edes auki.
Ois tos perus erikeepperiä ja sit Bison PU MAX D4 säänkestävää puulimaa joka on hieman järeämpää
Itse olen aina laittanut liimaa mutta lähinnä siksi että se tiivistää sen reiän ettei vesi pääse rungon sisään turvottamaan.
Minä taas tilasin pitkästä aikaa rinnesukset 12 vuotta hyvin palvelleen Head Rev 80 Pro -parin seuraajaksi. Voittajaksi arpoutui täysin ilman testilaskua Völklin tämän kauden uutuus Peregrine 82 joka on Deacon 84:n seuraaja hieman erilaisella rakenteella. Deaconia joskus kokeilin ja totesin sen olevan hauska suksi rinteeseen niin aamun vakosametilla kuin illan mökkelikössäkin.
Jovain. Häätyy kohta kokeilla irtooko ne enää https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
pakko oli tilata jarrutki niihin ku jää vammasesti kantapää ilmaan pinnien varaan. Jarrut ees vähä tukis
Låktatjåkko fjäll station pari päivää sitten. Ihan ei vielä hiihdetä…
https://live.staticflickr.com/65535/54081422569_3831bef443_k.jpg
Olikos täällä jollain kokemusta suomupohjaisista XCD-suksista?
Ollaan Narvikissa pistäytymässä ja täällä on toi yksi iso sporttikauppa, jolla ei näköjään ole nettisivuja lainkaan(!) saatikka verkkokauppaa. Siellä on hyllyssä Fisun s-bound 112:ta ja 98:ia kaikissa pituuksissa -50%. 112:lle jäisi halvan NOK:n myötä hintaa noin 250 €. Vähän houkuttaisi ostaa lähinurkkapuutereille.
Vihti on avannut ensilumen rinteen ja ladut.
Viikonloppuna avataan todennäköisesti toinen päärinteistä.
Itsellä oli tarkoitus alkaa treenaan ratalaskua Vihdissä (pitkähkön tauon jälkeen), mutta se jäänee tekemättä.
Vaparia nyt kuitenkin.
Tuntomerkit: musta "lasketteluasu" , uusi kypärä, https://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBxISEhUSEhMVFhUXGBUVFRYXFRUVFRUVFhUXGBUXFR cYHSggGBolHRUVITEhJSkrLi4uFx8zODMtNygtLisBCgoKDg0O GxAQGS0lICUrMC0tLy81LSstLS0tLS0tLS0tLi0tLS0uLS0tLS 01LTUuLS0tLi0tLi0tLy0tLi0rN//AABEIAOEA4QMBIgACEQEDEQH/xAAcAAEAAAcBAAAAAAAAAAAAAAAAAQIDBAUGBwj/xABIEAABAwIDBAcEBggEBAcAAAABAAIDBBESITEFBkFRBxMiYX GBkTKhsfAUM0JScpIII0NigqLB0VOywuEVc9PxFyRjg5Ojs//EABoBAQADAQEBAAAAAAAAAAAAAAABAgMEBQb/xAArEQEAAgIBAwIEBgMAAAAAAAAAAQIDETEEEiEyQSJRYYEzcZ Gx0eEFQkP/2gAMAwEAAhEDEQA/AO4oiICIiAiIgIitKjaDGmw7TuQ4eJ0CC7VKaoYz2nAeJz8hxW NfLK/U4Bybr5u19LKMVE0Z2z58fVBVk2sPsMc7ywj35 5WMtfWuJwMgYOBcXyk IAZb1KyTYQpwxBhYhXn254hn9iG2XLtOPqq5ZVcJ/WJh FllcCYUGOBqB 1v/A1UauprWi8XUO/de17SfBwcQPRZbCoFiDXYt65mZT0crTzYHSNPgWArJ0m8Ub9Y5 mfiheB8FemNU3QhBcwVkb/AGXgnlfP0OarrDTULTqApGtlj9h5tyd2h78x5FBnEWMh2sBlI3 D 8M2 fELIseCLggg6EZgoJkREBERAREQEREBERAREQFSqJ2sF3G3xJ5 AcVTrKsMHNx0b/AFPIKwZEXHE83PuA5AcAgjLNJJza3kPaPif6BVIaYDQKsxiqgI JWsU4Ciub74dK8NOTFRtbPIMjISepaeQtnIfAgd6DpFlFcE/8AF7aXKm/ J/8A1FWi6YtoD2o6Zw/5cg EiDuqLjdP00y/tKSM/hlc34tKy9J0zUp tppmd7SyQD1LT7kHTbKC1Ci6TtlyZdeWHlJHI3 axb71sNBtqmn pqIZPwSMcfQG6C9soEKeyggpkKRzFWsoFqC0kgBVoI3RHFGbcS D7J8R/VZJ7mjUgeJAXJOl3fpgYaKkkDnO vkYQQ1n G1w 0eNtBlxyDrGzNqsmAsRc5ixDmuHNjhk4K/XkXYG8dTROxQSEC9yw3MbjzLeB7xY967/0edI0O0AIn/q6gD2CfbtqWHj85IN7REQEREBERAREQFb1tUIxzJyaOZ/sqssgaC45AZlYhl3uxu46DkOAQTQREnE43cdT/QcgrxjVBjVVAQAFJV1LImOkkcGMaC5znGwaBxJVRzgASSAALkn IADUk8lwbpG3zdXSdVESKZh7I061w/aO7vujz10Cbf/pClrC6CnLo6bQ8Hzd7 Tf3fXkNBIV7HASQACSSAABcknQAcSuk7o9FLpLS1xLG6iFptIf xu x4DPwQcqa1RLV6Hl6M9lkWFOW94mmv73ELE1nRBRu rlnZ3EsePe0H3oOG4Uwrqtb0Nyj6mpjd3PY6P3txfBa9X9G20Y v2HWDnE9r/AHZO9yDS8CYFkqvZssRwyxvjPJ7XMPvCodUgvNnbyVsH1NVM0c sbnN/I67fcsrJ0j7VIt9KI7xHCD64Fr3VKHVILyr3pr5PbrKg Ez2j0aQFjJq d3tTSu/FI93xKqmJU3RILKUE65 OapOar50apOjQWTmqMMrmOD2OLXNILXNJBBGhBGirujVMQOcQ1 oJcSA0DUuJsAO8mwQeheinpBFez6PUECqYL30EzB9to 8OI8/Doi86bb6Oq3ZzYqynkxujDZJMAtJC8C5LR9tgzB7tQQSu0bhb0 s2jSMnFhIOxMwH2JABe37puHDuKDY0REBERARFSqpsDC7kMu88 B6oMftGXG/ANG5u73cB5a fcqkTFo3SDvHJRU7BECZp3OaH6YMrvcDa2LMW8zwW27twllLA1 wcHCKMEOdjdcNF7uPtHvQZNoU4UoU4Qal0lU9bNTCCkjLxISJi HNaQwZhoxEXxHW3AW4rlFJuNXukEf0aRpP2nDCwDmX6W969CqK DVtz9yIKEB Uk9s5CPZ5iMfZHfqfctoUVBAREQEREEssbXCzgHDiCAR6Fa9tH cfZ81707Wn70d4z6NyPmFsajZBzLaXRK3WnqCP3ZWg/zNt8FqW1Nwa6G5MJe370RDx Udr3LvSgg8xT0jmmzmlp5OBB9CoRbOlf7Eb3/hY53wC9OOaDqAfHNRGSDzjBudXyezSTebCz/PZX8HRhtJ sLWfjlj/wBJJXf1BBxSl6Gql31tRCz8IfIfeGrbN1ui mo5m1DpHzSMzZiDWsa61sQaLkkcLlb pSgtauMFjgeLSPULj 5tb/w6uEgyp6jDFUN4McT rlHIBzrHkHE8F2DaD8Mb3cmuPoCuO11OCCCLggg94Qd1Ra5uBt j6VRRucbvjLoZOJxxHDc97m4XfxLY0BERAWM2rJdzWfxH4N/r6LJrUdr7w09PO8VMnU3IDXSNc1hAGWF5GE R4oLqt2HFPLDLKMXUlxY0 zidhzI42w5eKzLVj9n7TgmF4po3j917XfArIhBMFMpQpkEQohQ CnAQQsoKdSFBBERARQUUEQFNZQCjdAspSokqBQQUFjdp7chgli ieTilNm2F7ZgC4GdiTZXW0C8RSGLD1mB2DF7OPCcOLuvZToXCl cbZnIc C0qDbdZI0Cn/WkPa1zj1T/aAkbd8XZwloewmwLS5hVOPYFZMLTyEY2ROON4c0vYIHlj48 0HxyZtsAHk5nS3Z85G40lfHKXiN4cY3FkgBza4cCFXWvUgioGf rJm5x9mIavfCyx6nE7E44WtbbmBzVCo35p2gnC92p7LT2WlrDH jx4SC7rGCwBsTnkLp2zPAyG9M GncOLiG Wp9w965xVM1WxV22/pTQ7BgDcQLcQdnzuNQRhPmsFV2AJOgzPgFXXsJuhbalqytpiey 4mVv4mOwO8yHN/KuwrzT0U7Tw7Widwle8H/3A4Aepb6L0stc9O2 lazuBERYrClkjDgQ4Ag6ggEHxBUyINS2v0bbMqDiNM2J Z6yAmFwJ49iwJ8QVpW2tytsUAMmztoTzRjPqpDjkAHIOu1/gA09xXYkQedqLpo2hC4snjhltkey6J1 NyCR/Ktw2R030TwBUQzQniRaVnkRZ38qh017gMmiftCmZaeMYpmtH10 Q1cR99ozvxAIzsFwFiD1jsnfnZtTYRVkJcdGud1b/AMr7FbGx4IuDccxmF4qcspsreWsprfR6maMfda92H8h7PuQewi VKV5v2V0z7TisJDFOP32YXH KOw9y3HZPTtA6wqaWSM8TG5sjfGxwn4oOvItZ2Lv7s6qt1VSy5 y/9W7ws6y2VrgcxmEEUUEQTIpbqBkA4oJ7qF1QdUBUX1R4ZINC25 tnaQmmDaYFsb3PjkdDcRMAsHMkd2QC0Xv3lXXRrt2qqOvfUSF8 YwhpIAOPMuDbAZWtfxCz 3KP6TC F73tDxYlpsRY38xlmOKttjbOZSwMhacmjtO0xOObnHlcrWb1mm teUMedt1gdKGBoY2XqyeqbZmKdoaY2h2Jx6p4c4uyva1wrKeOs mkxPL7xvLm4nBjQXOkYepLMy3q3MPaBzFtSVkK/eWjhvilZfUhnbcTYDPDxsAM S1naPSKwZQwud3vIaPQXPvC0pjyW9NUTMQyWzt3nxBt5QCDZwY 0Fr2/qycnZMJMeeEaOOp7SmOxaeMAuF8NrOe7QNsGg6AgBrNfuNOout D2jvtWSaPEY5MaB7zcrWqyrkkN5HueebnF3xXRHR5J9U6UnJEc Om1m36KIW66PLgztaCwyZfgAPJaZvXvcyRhigDu0LOeRbsnIho 1uea1iQq1quC2p0dKzufLOcsyvN1Z8FbSvHCeE/8A2tuvXa8dbJP/AJiH/mR/52r2KuTrfXDXFwIiLjaCIiAiIgg4AixzHFeR9 diii2hU0zcmsfij7o5AHsA8A4DyXrleeun6ittKN4sMdOz1a QG/lhUx7jlzgqY4hVHHgpCoEiXUeKplyDP0lZTxxNIF5CCHAZuve2 ZOg4q62Tv1XUrg6nmLGj9me3GfFrv6WWrByjjQegN1emeGbDHV x9TIcsbTeEnvvmzzuO9dFbXFwBaRY5gjMEeK8eMeui7j9IM1FG Y5G9dFowFxaYj42PYz0UxG51A7/1hOpS65jLv7UyC8YjYDpYFx9XZe5Yyq2zUS 3M892Ihv5RYLqjo7 /hTvh1St2tBF9ZKxvcXC/oM1r9fv1Ts ra Q GBvq7P3LnblTcFvTo6RzO0TeWx7Q37qX5RhkY5gY3ersvcta2h tOab62V7 4uNvy6BSvbbMmyx9TtBjdMyuumKleIUmyLwrd4VnNtFx0yVo Vx1JW22cyv5HDmFbvcOatCqZePkLO alZ1MkRM8Lh6tqo5jwTGOapTOzURkrbiSazHK93bixVlM3nPAP WVq9gLyj0cQ49qUbf8A1mO/Jd/ lerl5nWT8bfHwIiLkaCIiAiIgLi/6QtOMdJJzEzfylhH YrtC4v kNV9qki4hs0h8zG1vwd6KYnQ4nNHxVsQQr54yVrIFAoFxVQR2V Iqu0/Pmgkw/PmpSFWt8 qlI fJBRuspseMyuETbXfkLkAYgCWkmxtxHmse5vz5qtFTyNIdYjjy I4 RUTvXgbruzMe1E8WcwkWOosbEeRyWwdWtE2HtBwnMjyTf2iba5 Wvbjks/W7wE5Ri3evY6e1r44mefdhbUSy872sF3EBYar24BlGL96w80rn m7iSqa6IjSk2VZ6p7/AGiVQUSVI4qdokJVMuRzlTJUbQhK5UrqeTRUbryOqjWSfq6cc/CiSpSVAlS65DMnIAZkk6ADmsInXC7onQXsl0202zW7NOx8jjwx PaY2N88Tz/AvSK0zop3T/wCHUTWyC08v62bmHEdmP EZeOLmtzU2vNp3KIjQiIqpEREBERAXm/ps2h1u05Wg5RMihHjh6wS3kvSC8k7313X1tRLqHzykfhDyGfyh qDDyK0lV1KVaS8kFBVmfPyFI OyqN0 eRQAokfPmokfPmFLf5/7IKlM27h439M/wCy2EPBGYWG2e3V3kPn0V6HIIPd sAGXH iuFYROvKe4fEhXt163R/hfdz5PUiVKShKlDb3zsBmT8AO8/3PBdMyoixrnXwjTU5ADxcch5lSzRFvFp/C4H58ke 4A4DQcB/c96pOVuzwp3JC5Sko8qVZysFW5KqyOVGxOi8/q44lviQJXX hDcLrXN2jUs/VtN6Zjh7bwfriPutPs9 fAXx/R1uEKp2CVhw9l1Q85YWHNsMfJzrZuGYF/wB2/oOCFrGtYxoa1oDWtAsGtAsABwAC8 l4vG44/dtMaVERFdAiIgIiICIiDHbxVvUUtRN/hwyv/KwkfBeRHcByC9R9KE2DZVWeceD87ms/1Ly1Icygg9JIQ1ov7RztyHD119FPE8A3IvbMDgTwv3f2txVtJI XEkm90EjhdQAUyggEKGFDqAqrGXICC9hbZoHn6qe6lJuVJM6zS gpUT7ue5ZG6xWz KyUZyXsdJ FH3c2T1piqbTkfH4fJ9VOVTZqR5 v8Aut45hSeAqQqo4KVrCTYC5Oi1ZqL1Kp5cjbkpDGSPnNc87tP hrHiPK3c5XOyaSWaaOGEXkke1jBwJJ4/u8T3Aq1K7J j/ALrkuftGRuTbxQXGrj9a8eA7APe9cfU67fLWnLr27mx20kDIWn ERnI86ySH23nxOg4AAcFk0RedEREahsIiKQREQEREBERBid69j fTaSelxYTIwtDrXwuFiwkcQHALyltzZVRRTvp6pmF7dR9lw y9h4tPA/7r2GuV/pAS04o4mvja6d8loXfaja2zpXA8Qey22l3A8ETGnn XkoGyP1UqIEASylmfYWQQjNzdXMBzv85/JU xtkz1GIQsLgwYpHkhscTRq6SR3ZaPEqUx4GtJObjcd7cwHZ52J va/IoLhioVbuCqRnJURGXmzczn5DiSeA70FOjvc8uPcsjEVW2JswT zshBJYA SQtycQxhc4i mgaPG/FU6mndE/A7hx5g6Fd/RdRSZnDvzz9mOWk v2RJUj237iNCplArvlkAnjb1Pwso9da4ZqRYnuOo7gpWsvrp8V N3DRaVpNo8z4Um0QptZbvPuUsr7C/op3Ot4/Oq2XcXcGo2pJizjpmm0kxGttWRA 07v0HHka5ctcdfCa0m0 Vp0fbky7Unwi7IGEGaXkPuM5vPDlqeR9RbOoY4ImQxNDI42hrG jQAaf91R2HseGjhbBTsDI2jIDUni5x 048SVfrxMuSby66xoREWSwiIgIiICIiAiIgLgX6Qk5NbAzg2nx DxfI4O//Nq76uZ9OG6zail mtIbJTNJN9Hwk9pvc4HMeY43AedillOealQRZG5xDWguc4hrWt BLnOJsA0DUkkCy7Js3onoaGD6ZtifEGgF0TSWRhxHsXHbldws2 1 RWA6JtnxQCbbFYCIKcFsF9ZZ3ZfqwfacB2R3v/AHctb3v31qK6czSkZX6qMZxwNP3QfafbVxF/DIAMpvpvc2dohihbT0bDeGkYA3rTwlqA31Dfj7S0iN5e8vfnfX LyAHK1svBUS8uddxJ1JN7k/wC6uSSxvfc35XH9svVBcR0zhcEjS4zF3crDUX71bSVBthAwt4g cSPvHj8ByV7shk1U Oljbikc4iLS97ElpJ0bkT3FUa ncHOZI0smYcLmuGE3HBwOh70Gw9GTz9Jla17WSvgkbCXWsZMcb sOfEta/3rNbb2YKg yI5W37PC/HCeLTy4d65vG8tIIJa4G4IJBBGhBGhW/7I39i6pzayJxlAJZNHbtvw5dYwmwvxIyOtgV5vU4s1MsZ8XP05 j Y btwZcU45xZI/KWqskB0IKmWN2XQzTSNip2Pkkdk1rAXOPfYcO85Bdk3e6FZ3xY qupEUhtaNjBIGfjdcAnuGQ5lfSY srr4nmTjn2csGSg5/Accu8k8Auz0/Qey/6yteRyZC1p9XOd8Fue7PR9QUJD4osco/aynG8d7fssP4QFa/W0iNR5VjFLme4HRK fDUV4dHFq2DNssnLrOMbe72j3ce4UlMyJjY42tYxoDWtaA1rQN AANAqyLz8mW153LatYjgREWawiIgIiICIiAiIgIiICxO9tEJ6K qhP24ZW35EsNj62WWWi9KG/bNmsjjMLpTUCQZODMDGgAuzBxG7xllxzCDy8Hlb50R7mw7UnlF Q97WQhjixlgZA5xBBd9kdkaC eoWiiP5/2W49Ge9z9mTSStg65j2tbIASHBrSTiabWBHI68wg2Pp7xQT0tL G0MpWQXhY3Jgfjc15toXABn5jzK5MASup9K /tLtOKKOOmka5jsTZpC1rmgiz2BjcV2nK YzaFoTacMc0YMZLbsGrXYvZJGvPLwUStWvdOltTQWa8gEuAFsu LnNAt32JsshHu1Uvt2WtuL2L2gtHMtvksnRxCm/WVDg150ac3NysDgGZNsgMgEbtJ8uULSA42zBdJI4mwGWvc0LC2 W3 v6va6b/G4f8Atad89scxH1VN2mGgqWztb1krcQhbhcbSEWxWae0QC6w77 8FnNr7J2ptB30ippJ35Fod1QY4AnKzQ0OIHmun9F25r6RhqKkD 6RILBuvVRmxwk/eJ15WA5rfrK8VtMeZYZeqwYrzXDjiY c dvL20ei/akdsVK6QEAh0TmOIuL4XNJBBGhytyJWx7p9Cc0wbJWvMDP8MYX Tkd5uWx/zHwXf0Wry5YjdzdmkoGdXSwtjB9p2r3973nNyy6IiBERAREQER EBERAREQEREBERAREQFxn9I6V3V0bOrGAvkcZSPZcGgNYHcMQL jbjgHJdmVttGginjdDMxskbxZzHC4I eKDx3UyPc0NxXDdBYZKlRTzYwyLEXPIYGtvdxcbBthrcm1u9dS 326HaiB5k2eDPET9USOtjvwBNhI33 Oqvd3ug58rI5K2YxuJu BjWuODg0y4rB2t7AgXQcr23seppJWtq4XRvIDw19u02/ce4hZTYtLUVPW/QKd KNuKQsu57Wk2s06 Tc8jyXqau2TBOwRzQxytGQbIxrwPzAqnsbYVNSNcymhjia44nB jQMR5nmq2rEt8Oe2L0/39p5h5HpdlzSzdUGPdIXYS2zi8u4i2t16P6OdwoqKNk0rQaktz vYiG/wBlnDFbIu8bZLc20rA8yBjQ85FwaMRA0u7Uqunb58pnPqk1p43 zPvP0/IREVnOIiICIiAiIgIiICIiAiIgIiICIiAiIgIiICIiCBUURARE QEREBERAREQEREBERAREQEREBERAREQEREH//2Q==isohko harmaapartainen kaveri
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSU6bzoCEbDQp1DT4JXJydklgWTAjgZ7 vRKYg&s
Suomupohja-Fisukat läks sitten mukaan Narvikista. Siteet hain Sipoonrannasta ja just asentelin paikoilleen. Nyt sitä lunta, kiitos :)
Aika paljon enemmän suksilta noi tuntuu kuin, mitä Oac XCD BC:t on. Saa sitten nähdä, että kummat on lähipuutereiden metsästykseen hauskemmat.
https://live.staticflickr.com/65535/54109235209_c9cc877afb_h.jpg
Trekmään
01.11.2024, 15.07
Vinkkejä millä kiinnittää tai liimata uudestaan XCD suksien pitokarva, jos se on alkanut hieman irtoamaan paikka paikoin?
Karva on itsessään siis vielä ihan uudenveroinen, mutta sen kiinnitys on alusta saakka ollut huono.
Suomupohja-Fisukat läks sitten mukaan Narvikista. Siteet hain Sipoonrannasta ja just asentelin paikoilleen. Nyt sitä lunta, kiitos :)
Aika paljon enemmän suksilta noi tuntuu kuin, mitä Oac XCD BC:t on. Saa sitten nähdä, että kummat on lähipuutereiden metsästykseen hauskemmat.
Ilmeisesti saa kuite nousukarvatki kiinni jos suomussa ei pito riitä?
Joo saa sekä Fisherin omat lyhyet (https://www.telemark-pyrenees.com/fischer-easy-climbing-skins) että normaalit pitkät karvat tarvittaessa. Fisherin suomut on ”negatiiviset” eli pohjissa on kohoumien sijaan koloja ja ne ei estä nahkojen tarttumista samalla tapaa kuin varsinaiset suomut tekisi. Jätin karvat kuitenkin hommaamatta ainakin toistaiseksi, koska uskon, että noitten käyttö rajoittuu tänne etelän pikkumäkien puskahiihtoon. Isommissa mäissä, joissa jaksaa säätää karvojen kanssa, hiihtelen kuitenkin mieluummin sileäpohjaisilla Åsneseilla.
Fishereissä on Oaceihin ja myös laskupainotteisimpiin Åsneseihin verrattuna aika paljon reilummin camberia, joten varmuudella ne luistaa paremmin kuin Oacit, mutta saa nähdä kuinka kääntyvät Alpinoilla ainakaan yhtään raskaammassa tai muuten hankalammassa lumessa. Puuterissa hiihtää millä vaan, niin sen en usko olevan ongelma.
Hauskasti on muuten ”pipovapaalasku” muuttanut tapaa lukea maastoa. Viime viikolla, kun oltiin Abisko-Narvik-välillä lomailemassa, niin haikkauksen/polkujuoksun lomassa tuli automaattisesri skoutattua sopivan loivia rinteitä. Tuolla päin niitä joutuu vähän etsimään. Suomen Lapissahan se menee ennemmin niin päin, että niitä laskettelusuksille tarpeeksi jyrkkiä offareita joutuu vähän metsästämään, mutta Åsnes-laskettavaa löytyy yllin kyllin. Vyöryriskejä ei myöskään tartte xcD-touhuissa ihan samalla tapaa pohtia, kun alle 25-asteisissakin mäissä riittää jo haastetta siihen, että saa ihan hyvät kiksit niittenkin laskemisesta.
Vinkkejä millä kiinnittää tai liimata uudestaan XCD suksien pitokarva, jos se on alkanut hieman irtoamaan paikka paikoin?
Kysyisin suoraan Oacilta: info@oac.fi
Eilen ja tänään Vihdissä kauden avaus. Rinne on ok kunnossa, ja tänään yllättävänkin kova. Käytössä 4/5 osa matkalta 2 rinne.
Porukkaa oli ihan hyvin liikenteessä, mutta ei ollut jonoiksi asti, ja hyvin pääsi ottamaan suksituntumaa ja tekemään tekniikkaa
kmruuska
03.11.2024, 19.04
Eilen ja tänään Vihdissä kauden avaus. Rinne on ok kunnossa, ja tänään yllättävänkin kova. Käytössä 4/5 osa matkalta 2 rinne.
Porukkaa oli ihan hyvin liikenteessä, mutta ei ollut jonoiksi asti, ja hyvin pääsi ottamaan suksituntumaa ja tekemään tekniikkaa
Juuri katselin mihin hintaan saisi Zillertalista muutaman päivän joulun alla jos yksin livahtais kun lomapäiviäkin on vielä pitämättä. Alle kahdeksansadan saisi neljä yötä hyvässä hotellissa puolihoidolla ja kolmen päivän hissilipulla. Yo. kaltaiset viestit ei auta vähentämään innostusta, varsinkin kun on uudet rinnesuksetkin vielä korkkaamatta.
Hyvältä kuulostava tarjous ja setti.
Itselläkin uudet sukset tilauksessa, josko oikea pari löytyisi.
Ja itsenäisyyspäivän tienoilla viikoksi Leville
Täällä uudella mantereella on tullut hyvin lunta joka rinteellä, hätäisimmät olleet laskemassa jo lokakuun puolella vaikka kivet ovat edelleen aika pinnassa. Alkaa vähän laskuhammasta kolottaa vaikkei suunnitelmissa olekaan hiihtoreissua tälle talvelle, mutta ehkä joku pikainen A-luokan reissu voisi mahtua ohjelmaan.
Levi ja Ruka avasivat 4.10 säilölumen avulla, kuten Vihti nyt.
Levi näyttäisi lyöneen itsensä aika hyvin läpi niin koti- ja ulkomaisten treeniryhmien osalta. Tämä perustuu pelkästään webkameran katsomiseen ja pariin keskusteluun. Pohjoisessa kauden pituus voisi olla yli 7 kuukautta, eli lokakuun alusta toukokuun puoleen väliin pohjoisrinteillä.
Itsellä tulee aktiivinen kausi, laskupäiviä todennäköisesti 70 tienoilla
Lauantaina ekat pienet puskalaskut Fishereillä Vermon mäessä. Pääasiassa kyllä vaan flatan hiihtelyä kuntoilumielessä ja auringosta nauttien ympäriämpäri Talin golfkenttää. Tuoreessa pikkupakkaslumessa sanoisin, että OAC BC160 liukuu ihan yhtä hyvin eli huonosti kuin Fisheritkin, mutta jos on yhtään entuudestaan hiihdettyä uraa alla, niin sitten Fisukat liukuu selkeästi paremmin. Äkkiseltään sanoisin, että puuterinmetsästyslaskutouhuissa vaatinee suunnilleen yhtä jyrkkää kuin Oacitkin. Voi olla, että Oacit saa laittaa kiertoon, kun tuskin tulee molemmille käyttöä. Mutta katsotaan jahka pääsee Malminkartanon mäkeen tms kunnolla laskemaan.
Sunnuntaina hiihtelin Storetindeillä ja sinisellä purkkipidolla. Latua avatessa ei oikeastaan ollut isoa eroa vauhdissa/rasitustasossa, mutta hiihdetyllä uralla Storetindeillä pystyi hiihtämään pertsaa ihan oikeasti, joten pitemmille siirtymille laskupaikoille pääsemiseen voideltava suksi on minusta paras. Ainakin isommissa mäissä, joissa kiipeilyä varten jaksaa sitten puljata nahkojen kanssa. Tosin yllättävän hyvin pelkällä pitovoiteellakin kiipesi eilisen kaltaisella lumella.
Voi olla, että alkutalven etelän hiihdot olikin sitten tässä.. Joulua edeltävällä viikolla pohjoiseen. Ensin jonnekin, mistä löytyy lunta, sitten jouluksi Ylläkselle. Katotaan sit, että mitä siellä pääsee tekemään, kun lumitilanne on toistaiseksi poikkeuksellisen kehno. Aika monta vuotta onkin siitä, kun viimeksi on ollut näin huono alkutalvi Lapissa.
https://live.staticflickr.com/65535/54163164309_0a4bb3e23f_b.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54160454552_0e44319eb2_b.jpg
Onko kukaan muute vaihtanu OAC ea siteiden tilalle noita rottefella xplore siteitä?
Että sattuuko reijät huonosti eikä saa just oikeeseen paikkaan?
Täs black friday tarjouksia selatessa rupesin taas pähkäileen noita.
^ Eipä oo kokemusta, mutta Oacin siteissä on 75 mm tellusiteiden reikäjako ja jos 75 mm siteen ruuvaa suoraan alkuperäisiin reikiin, niin jalka siirtyy jonkun sentin taaemmas. Sillä perusteella voisin kuvitella, että jos alkuperäisen siteen etummaisen reiän jättää jonnekin Xplorin neljän etummaisen reiän väliin, niin lopputuloksena voisi olla, että jalan paikka pysyy suunnilleen samana.
Tuolta löytyy Xplorin ja 75 mm tellusiteen asennuskaaviot vertailtavassa muodossa: https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?t=5428
Jep tutkinki noita joku aika sitte. Veikkaan että noilla ois mukavempi hiihellä ku ei vaijeri rajottas liikkuvuutta. Toki ne saapi irti ja takas jos jaksaa :D
Mutta ilmeisesti iha yhtä tukevat alas tullessa mitä 75mm vaijerilla. Eikä nois meikän tellusiteis ole nousuasentoa kantapäässä
Vaikea sanoa, kun en ole päässyt testaamaan, mutta sen perusteella, mitä olen virtuaalisesti koittanut tutkiskella, niin laskuhommat jakaa mielipiteitä aika paljon ja riippuu myös kengästä - ja mielipiteen esittäjästä: Voilen mielestä (https://www.voile.com/blog/xcd-gear-rundown/?srsltid=AfmBOoo4DgwqQGIM0bxMSLl847SIA8b6_6-DiZ9JWk0mk0fMxMOPQDA7) Xplor on parempi hiihdellessä, mutta 75 mm laskuhommissa, kuten saattaa arvata :)
Mä olen ylämäki-alamäkihiihdellessä varsinkin antanut vaijereiden/kaapeleiden olla paikoillaan, mutta irti monon kannan takana. Pitemmille tasaisille siirtymille vaan irroitellut. Xplorien kanssa pitäisi periaatteessa vaihtaa se kärkikumi jäykemmäksi laskemiseen, joten ei se välppäämisen määrä taida niillä juuri pienentyä.
Mitkä siteet sulla olikaan? Eikös sen kantaraudan saa laitettua?
Vasta pari kertaa etelän mäissä käynyt tälle kauteen. toista se oli viime talvena kun marraskuussa jo täys meno.
Mitkä siteet sulla olikaan? Eikös sen kantaraudan saa laitettua?
Rottefella supertelemarkit kaapeleilla. Sais niihin vissii ku ostas korotuslevyt ja niihi kantarauta. Enpä vaa löydä mistää.
Vasta pari kertaa etelän mäissä käynyt tälle kauteen. toista se oli viime talvena kun marraskuussa jo täys meno.
Sanoppa muuta :mad:
Tänne lappiinki siunaantunu vesisateet aina lumentulon jälkee niin pilalle menny kaikki! Vähä kyrpii ku ois lomalla täs.
Tulipaha sentään mustasta perjantaista löydettyy uus laskutakki halvalla.
Rotten korotuspaloja saa esim. Bear & Waterista (https://www.bearwater.fi/hiihto/rottefella-rising-plate-10-mm-korotussarja/p/4195/), mutta en tullut kysyneeksi, että onko niillä niitä rautoja, kun hain Fischereihin siteet. Avventura Nordiquesta olen tilaillut raudat edellisiin siteisiin, mutta siellä korotuspalat on kalliimmat kuin BW:ssä. Raudat toimii myös Voilen matalan kantalapun kanssa eli periaatteessa ei tartte edes korotuspaloja, mutta matalan kannan kanssa 50 mm rauta voi olla vähän turhan iso korotus.
https://en.aventurenordique.com/rottefella-climbing-bar-50mm.html
https://en.aventurenordique.com/voile-3-pin-cable-climbing-heel-pad.html
Meillä olis ens viikon lopussa lähtö pohjoiseen edessä. Muutama päivä ollaan ekaksi rouvan kanssa kahdestaan, niin silloin taidetaan suunnata Kilppariin, kun ei tarvita hissiä, mutta sitten seuraavan viikon puolivälissä tulee juniori perässä ja pitää olla hissin äärellä, joten ollaan Ylläksellä sitten joulun yli. Aika ankeelta vaikuttaa lumitilanne siellä.
E: eikun onhan siinä Rotten matalassakin kantalapussa kolot raudoille, joten periaatteessa ei tartte kuin ne.
EE: nonni, kyllähän ne nyt sitten ennustaa niin Kilppariin kuin Abisko-Riksuunkin vesisadetta ens viikon alkuun, joten taitaa olla entiset hyvät lumet niissäkin..
Sanoo nois infois että "used with 10mm riser plate" että häätyy se vissiii se olla. Pittää miettii jos löytäs jonku korvaavan. Toita voilenkaan kantalappua ei löydä raudan kans lähempää
Itekki kävin tuolla kiiruna-narvik välillä pyörimässä täs ensilumilla ja suunnittelemassa. Jospa sais itteni keväällä sinne. Laskukausi kestää jussiin asti. On meleko monta lasku paikkaa siinä välillä :) Ei vaan nähny sinne taakse nois miltä näyttää riksu ja björkliden. Siel vissii ne paremmat hissimäet. Pääsiäinen kuulemma melekosta tohinaa siellä mutta muuten mahtunee.
Narvik oli aika villi ku hissit ja rinteet lähtee siitä keskustan yläpuolelta.
Joo ei taida ylläkselläkää olla ku lasten rinteitä auki. Murtsikkalatujakaan ei vissii yhtää? Vaikea sanoa ku maksumuurin takana nykyää
Joo ei taida ylläkselläkää olla ku lasten rinteitä auki. Murtsikkalatujakaan ei vissii yhtää? Vaikea sanoa ku maksumuurin takana nykyää
Ylläsjärven puolella on Gondolirinne auki.
Äkäslompolon puolella aukeaa la Fis-vauhtirinne.
Latuja noin 30km auki.
Sanoo nois infois että "used with 10mm riser plate" että häätyy se vissiii se olla.
Itekki kävin tuolla kiiruna-narvik välillä pyörimässä täs syksyllä ja suunnittelemassa. Jospa sais itteni keväällä sinne. Laskukausi kestää jussiin asti. On meleko monta lasku paikkaa siinä välillä :) Ei vaan nähny sinne taakse nois miltä näyttää riksu ja björkliden. Siel vissii ne paremmat hissimäet. Pääsiäinen kuulemma melekosta tohinaa siellä mutta muuten mahtunee.
Narvik oli aika villi ku hissit ja rinteet lähtee siitä keskustan yläpuolelta.
Joo, olet oikeassa. Ei siinä Rotten matalassa kantalapussa olekaan koloja raudoille. Jos vaihtaa tilalle Voilen kantalaput (https://en.aventurenordique.com/voile-3-pin-cable-climbing-heel-pad.html), niin sitten onnistuu ilman koko siteen korottamista. Mulla on kyllä kaikki Supertelet asennettunkorotuspalojen kanssa. Oaceissa vaan Voilen vaijerisiteet ilman korotusta.
Vähän riippuu, mistä tykkää, mutta hissihiihtoon Björkliden on ehkä musta parempi kuin Riksu. Riksussa on kyllä tunnelma parempi ja dumpit osuu sinne yleensä paremmin. Nuolja on sitten ihan oma juttunsa. Jos tykkää jyrkemmästä laskettavasta, niin Riksun topista tuolihissilinjan molemmilta puolilta suoraan alas kylään löytyy, mutta sieltä parhaat linjat lasketaan puhki nopeesti ja jyrkimmät linjat on liian rajuja meikäläiselle. Parasta siellä koko alueella on ne kaikki hissittömät mäet. Hissillä korkeuserometrejä kummassakaan ei ole juuri Yllästä enempää, joten siinä mielessä esim. Åre on ihan omaa luokkaansa hissihiihtoon. Tai Narvik, jos siellä on lunta. Viime talvena ei juuri ollut.
Ylläksellä tosiaan gondoli näyttäisi olevan auki ja jotain rinteitä lisää olisi tavoitteena saada auki jo ennen joulua. Mutta tykkilumien ulkopuolelle ei kyllä tule olemaan mitään asiaa.
Levillä.
Eilen 5.12 käytännössä vain eturinteet auki, tänään avattu muutama rinne lisää.
Rinteiden ulkopuolella lunta on todella vähän, varmaan jotain 15-20 cm.
On kyllä harvinaisen peestä toi huomisen Föhn-plöräys..
https://www.foreca.fi/Finland/Enontekio/Kilpisjarvi
Joo tehny tota ku kääntyny tuuli tonne lounaaseen päi. Merivesi varmaan niin lämmintä.
Vaikka kilpiksellä se näyttäs tulevan lännestä
Viikonloppuna vielä näytti siltä, että vesisateen jälkeen olisi tullut ihan reippaasti lunta päälle, jolloin olis voinut olla aika hyvätkin lumet, mutta nyt ne lumisateet on aikalailla kuivuneet. No..ei auta, kun toivoa…. :) Tässä vaan muutaman viime talvena ehti tottua niin hyviin alkutalven lumiin.
Nonni…nyt saadaan sitten se loputon luomu- vs. sähkövääntö ylämäkihiihtohommiinkin! :D
https://www.youtube.com/watch?v=AZ3PaaTRpPM
https://e-skimo.swiss/
Tänään hypätään illalla junaan ja päädyttiin siihen, että ajetaan huomenna Kilpisjärvelle nyt ensiksi. Siellä on Windyn mukaan n. 70 senttiä lunta, mutta lumen laadusta ei ole tietoa. Åsnes xcD-hiihdot toiveissa, mutta jos on pelkkää tuulikorppua, niin sitten menee varmaan AT-hommiksi.
Jäätävän määrän kamaa joutuu roudaamaan mukaan, kun sitten loppureissun Yllästä varten joutunee ottamaan vielä pertsavehkeetkin. Jos siellä ei ole asiaa hoidettujen rinteiden ulkopuolelle millään vehkeillä, niin ei niitä muutamaa auki olevaa rinnettä pelkästään jaksa viikkoa hinkata, vaikka osan aikaa ottaisikin nahkatellutreeninä.
Ai miten niin paljon? Mulla näytti auto tältä aamulla kun lähdettiin pojan kanssa kohti Yllästä. Parin viikon kamat ja ehkä vähän ylimääräistä, mutta mieluummin överit kuin vajarit.https://pic.useful.fi/AlPrJrztn.jpg
Nonni…nyt saadaan sitten se loputon luomu- vs. sähkövääntö ylämäkihiihtohommiinkin! :D
https://www.youtube.com/watch?v=AZ3PaaTRpPM
https://e-skimo.swiss/
Juu ehkä mie sen kannettavan hiihtohissin ehkä ottasin ennemmin
Ai miten niin paljon? Mulla näytti auto tältä aamulla kun lähdettiin pojan kanssa kohti Yllästä. Parin viikon kamat ja ehkä vähän ylimääräistä, mutta mieluummin överit kuin vajarit.
Pisteet pelastusliiveistä :)
Me jätettiin pertsakamat sitten kuitenkin ottamatta, kun alko ahistaa (henkisesti). Hiihdellään sit vaikka latupojia pitkin Åsneseilla…
Kaikkea pitää olla kun ei ikinä tiedä mitä keksii. Yhdet murtsikat haettiin vielä Jyväskylästä kyytiin.
Oulussa on muuten perkeleellisen kylmä mutta ei lunta, kuten oli paikallisten herrojen toimesta tiedotettu.
Eilen hiihdeltiin Iso-Jehkaksen kuruun kattomaan, josko sinne olisi jäänyt laskulumet, mutta oli enemmän tai vähemmän aaltopeltiä ja Åsneseilla alas tulo oli lähinnä selviytymistä. Lumen määrä vaihtelee parista kymmenestä sentistä yli metriin. Toistaiseksi parhaat laskulumet on löytynyt Saanan alarinteiltä puurajan tuntumassa ja sen alapuolelta.
https://live.staticflickr.com/65535/54206836200_79beeb547f_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54209662196_33aa2f41d2_k.jpg
Kiitos Kilpisjärvi! Oli mainio kauden aloitus. Ylempänä lumet oli vähissä kaikkialla eikä päästy Saanan huipulle lähellekään. Alarinteiltä sen sijaan löytyi hyvälumisia spotteja setämievapaalaskuun ja xcd-kamat muutenkin oli hyvät siellä, kun hotellilta tulee jokunen kilsa melko flataa mennen tullen. Oltiin ehkä ainoat suomalaiset lukuunottamatta yhtä ahkion ja teltan kanssa liikkeellä ollutta kaveria, johon törmättiin Saanajärven kodalla. Muuten hotelli oli kyllä täynnä hollantilaisia, ranskalaisia ja englantilaisia koiravaljakkoturisteja ja fengshui hotellissa sen mukainen..
Ylläksellä nyt.
https://live.staticflickr.com/65535/54212058818_7035ba1ebd_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54210933392_d2c4a602b5_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54211817491_c69b2683b9_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54213470735_9de267dbdc_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54213298453_c10c7f3486_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54213306209_24fbed4f65_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54213471200_f84394eee8_k.jpg
Makian näköstä. Päivänvalo vaan aika vähissä :)
usko juntunen
19.12.2024, 14.34
On kyllä hienoja maisemia & kuvia. Varsinkin tuo missä stenu on ihan kuutamolla :D
Siellä Lapin perukoilla taisi olla aika kipakat kelit.
Kiitos. Oli muuten hieno kuu. Muuttui ihan punaiseksi laskiessaan. -29 oli eilen aamulla, kun lähdettiin hiihtämään hotellilta, mutta nopeasti se lämpeni, kun meni ylemmä. Iltapäivästä kun ajettiin Ylläkselle, niin matkan varrella auton mittari näytti -37 kylmimmillään.
Seitsemän päivää pelkästään Åsnes-hiihtelyä takana, mutta nyt taitaa olla aika vaihtaa varustusta. Tänne mätti pari vuorokautta lunta 30-40 senttiä kovan tuulen kera. Pohjia ei edelleenkään ole, mutta nyt lumi on pakkaantunut sen verran, että tänään alkoi olla vaikeata tehdä mitään. Yritettiin avata skinnausuraa Kesänkijärven parkkikselta, mutta käännyttiin tunnin tarpomisen jälkeen takas. Oli liian hapokasta, kun suht raskasta pohjatonta lunta oli 50-60 cm.
Ehdittiin laskea hyviä puuterilaskuja suljetuilla rinteillä puurajan alapuolella ja eilinen lumisadepäivä hissi-xcd-teleä alarinteillä, joilla olisi ollut pelkästään tylsää alppiakamoilla. Huomenna saattaisi olla vähän tyynempää ja gondolikin ehkä pyörisi.
Itseasiassa meillä oli aivan hyvät Åsnes-lumet sekä Kilpparissa että täällä tähän asti. Siinä mielessä ollut ennakko-odotuksia parempi loma lumienkin suhteen. Nyt varmaan sitten laskettelumonot jalkaan ja hissilippu huomisesta alkaen loppulomaksi ja sormet ristiin, että gondoli pyörii, ettei tartte rinneskinnailla toppiin. Huipun ankkurihissi ei ole käytössä jostain ihme syystä avaustavoite on vasta helmikuun alussa. Tähän asti se on kuitenkin aina pyörinyt jo alkutalvesta. Niin ja metelöiviä brittejä täällä on enemmän kuin tarpeeksi.
^
Mitä ne britit siellä tekee? Ei paljon menopaikkaa ole Leviin verrattuna.
Yleensäkin ihmettelen tuota brittien hinkua tunkea esim. Rovaniemen lumettomaan turistirysään ym.
Kyllä kai nämä somevaikuttajien täysin epärealistiset insta- ja tiktok-postaukset talven lumisesta ihmemaasta revontulineen kaikkineen tekee tehtävänsä.
^Hiihtävät, laskettelevat, pulkkailevat, syövät, juovat, naivat, käyttävät rahnaa ihan erilailla kuin suomalaiset. Nauttivat aivan erilaisista olosuhteista kuin mihin ovat kotimaassaan tottuneet. Täällä olisi todella hiljaista jos ulkomaalaisia ei olisi, todennäköisesti ravintolat olisi kiinni, eikä mitään muitakaan palveluita olisi tarjolla.
Eilen juttelin rinneravintolassa henkilökunnan kanssa ja kertoivat että on todella hiljaista. Kotiruokalounasta tarjolla 15€ hintaan ja eilen oli mennyt kokonaista 1 kpl.
Niin meneehän jotkut suomalaiset Manchesterin vesisateeseenkin lomalle...
^Ja se, jos mikä on mielestäni todella kummallista.
Nyt varsinkin, kun alkutalven lumitilanne on ollut surkea, niin ei täällä juuri suomalaisia ole ollut ennen eilistä ja vielä eilenkin oli todella hiljaista. Saa nähdä, miltä tänään näyttää. Kyllä mä ehkä luulen, että tänne ulkomailta tulevat turistit suunnilleen tietävät, että mihin tulevat ja mitä tekemään ja ne on pääasisassa lapsiperheitä.
Loppusyksystä, kun käytiin Abiskossa niin siellä oli nuoria aikuisia japanilaisia, jotka palloilivat siellä sen näköisinä, että eivät nyt ihan ehkä tienneet, että mihin olivat tulleet. Revontulet eivät sattuneet valaisemaan Lapportenia just silloin ja portenille päästäkseen tosiaan joutuu kävelemäänkin sen toistakymmentä kilsaa per suunta ja toiseen suuntaan se on kaikenlisäksi pelkkää ylämäkeä.
Talvisin Abisko Mountain Lodgen täyttää brittiläiset heliski-hiihtäjät. Ne vasta rahaa tuokin, kun monilla porukoilla meininki on parasta pöytään tyyppistä, myös juomien suhteen. Hiihtämisestä ne maksaa täydellä helillä suunnilleen sen noin tonnin/nuppi/päivä. Tunti lentoaikaa, 5-6 laskua, opas ja lounas vuorella. Siinä mielessä harmi ettei Suomessa ole oikeita vuoria, mutta onni ettei ole, niin ei tarvi kuunnella eestaas pörrääviä koptereita kelkkojen ja kaiken muun lisäksi.
Lapin matkailupalveluille joulusesongin ulkomaiset turistit tekee varmasti hyvää, mutta valitettavasti samalla hiihtokeskusten fiilis muuttuu näin hiihtäjän mielestä negatiiviseen suuntaan. Me ollaan oltu joulun tai uudenvuoden yli Ylläksellä nyt viitisentoista vuotta putkeen ja muutos sinä aikana on ollut tosi iso. Alkuaikoina joulu oli matalasesonkia ja majoituksia sai tosi edullisesti. Uudenvuoden aikaan oli tosin jonkun verran venäläisiä. Pikkuhiljaa väkimäärä lisääntyi, suomalaisista lähinnä. Sitten alkoi tulla ulkomaalaisia myös ja jossain vaiheessa väkeä oli ruuhkaksi asti. Majoitushinnat nousi ja suomalaisten määrä alkoi vähenemään.
Mekin päädyttiin tänä vuonna siihen, että tullaan jo joulunalusviikolla ja lähdetään pois heti joulun jälkeen, kun ei oltu jälkikasvun koululomien kanssa enää naimisissa ja jouluviikon hinnat oli nousseet taas parisenkymmentä prosenttia viime vuodesta. Mutta nyt vähän alkaa olla sellaiset fiilikset, että tullaankohan mekään ens vuonna enää ollenkaan.
Aika harva täällä olevista briteistä laskettelee, joten hiihtokeskusbusinekselle suomalaisten hävikki ei välttämättä tee hyvää ja veikkaan, että osittain sen vuoksi täälläkin on päädytty siihen, että alkutalvesta pyörii entistä harvempi hissi. Suurimalle osalle laskevista briteistä riittää toi alakerran uusi tuolihissi. Hissilippujen hinnat on kuitenkin ihan normaalit, joten niinä päivinä, kun gondoli ei pyöri, on hissilipun hinta-/laatusuhde naurettavan huono. Ei varsinaisesti ihme, että vapaalasku ja skinnailuhouhut tuntuu olevan se laskettelumuoto, jonka suosio kasvaa. Somen varmat ja päättymättömät puuterilaskut toki yksi syy myös siihenkin.. :)
^
Mitä ne britit siellä tekee? Ei paljon menopaikkaa ole Leviin verrattuna.
Yleensäkin ihmettelen tuota brittien hinkua tunkea esim. Rovaniemen lumettomaan turistirysään ym.
Kyllä kai nämä somevaikuttajien täysin epärealistiset insta- ja tiktok-postaukset talven lumisesta ihmemaasta revontulineen kaikkineen tekee tehtävänsä.
Vähän yllätti kun huomasin että ne käy tuolla päiväretkillä. Voi olla ettei rinteeseen ehdi kun pitää nähdä pukki, ajella poroilla ja käydä jäälinnat ym katsomassa.
Santtu75
22.12.2024, 14.45
Itsellä menossa 12-kausi Levillä työhommissa (vuodesta riippuen sellainen 20-23viikkoa/vuosi eri pituisissa pätkissä sesongin vaiheesta riippuen) ja nuo turistikuviot kohtuullisen hyvässä tiedossa.
Kyllä nuo Britit (lähinn joulukuu) ja nyt viimeisimpinä vuosina myös eri keskieuroopan maista (Joulu-Helmikuu) peräisin olevat turistit ovat muuttaneet asiakasprofiilia einakin Levillä suhteellisen paljon. Etenkin Joulukuun osalta Brittejä "kuskaavat" matkatoimistot ovat varanneet Levin HOTELLI kapasiteetistä todella ison osuuden ja taasen monesti möökejä vuokrataan vain viikkoperusteisesti, eli muutaman päivän kotimaiset turistit ovat Joulukuussa hyvin vähissä (siis kenellä ei omaa/tuttavan mökkiä alueella), mutta toisaalta tuo isohko ulkomaisien tursitien määrä ei mökkien vuokrahinnoissa ole niin paljoa ole näkyneet kuin mitä hotellihuoneiden hinnoissa, ja mökit selvästi halvempia kuin kevättalven kotimaisten turistien sesonkiviikoilla.
Nuo ulkolaiset turistit ovat synnyttäneet selkeästi enemmän työtä alueella kuin mitä vastaava määrä kotimaisia turisteja olisi synnyttänyt. Ei kotimaiset matkailijat käy 3krt./päivä ravintoloissa syömässä (kotimaiset ovat mökeillä ja valmistavat itse ruokiaan), eivät kotimaiset matkailijat käy OPASTETUILLA moottorikelkka, fatbike, lumikenkä safareille. Ei kotimaiset turistit käy aituksissa ihmettelemässä poroja ja maksa siitä, eivät kotimaiset henkilöt käy keskellä yötä järjestetyillä "revontuliajeluilla", taikka Husyvaljakko ajeluilla yms. Nmä siis kaikki sellaisia aktiviteettejä jotka vaativat oppaita, henkilökuntaa yms. kun kotimainen turisti vuokraa aamulla moottorikelkan ja palauttaa sen päivän päätteeksi, ja homma ei vaadi olleenkaan sellaista työvoimamäärää kuin mitä nämä ulkolaisille turisteille myydyt palvelut vaativat.
Itsekkin lähdössä parin tunnin päästä työvuoroon joka liittyy aivan puhtaasti brittituristeille tarjottuun asiaan ja jota (vuoroa) ei ilman heitä olisi,
Asiat muuttuvat, osalle ie välttämättä muutokset niin hyvin sovi, mutta osalle ihmisistä se tarjoaa elannon ja hyvätkin ansaintamahdollisuudet. Fakta on kuitenkin se että keskimääräinen ulkolainen turisti käyttää alueella palveluita (ja rahaa) todella paljon enemmän kuin kotimainen matkailija.
^
Noinhan tuo varmaan menee. Itse ihmettelen sitä brittien ja keski-Eurooppalaisten hinkua tulla pimeimpään, lumen kannalta epävarmimpaan ja mahdollisesti kylmimpään aikaan ja kun iso osa hisseistä ja rinteistäkin on vielä kiinni. Minä en juurikaan joulu-tammikuussa tuonne lähtisi. Poikkeuksena se, että Rukalla on pari kertaa käynyt kun siellä on se järkyttävä lumetuskapasiteetti.
Mieluisinta on keväthanget maalis-huhtikuun vaihteessa. Toivottavasti nuo britti- ym. -turistit ei huomaa ollenkaan tuota hienointa aikaa.
Ja eipä siinä paljon tule opastettuja oheispalveluita käytettyä.
Santtu75
22.12.2024, 15.28
^
Noinhan tuo varmaan menee. Itse ihmettelen sitä brittien ja keski-Eurooppalaisten hinkua tulla pimeimpään, lumen kannalta epävarmimpaan ja mahdollisesti kylmimpään aikaan ja kun iso osa hisseistä ja rinteistäkin on vielä kiinni. Minä en juurikaan joulu-tammikuussa tuonne lähtisi. Poikkeuksena se, että Rukalla on pari kertaa käynyt kun siellä on se järkyttävä lumetuskapasiteetti.
Mieluisinta on keväthanget maalis-huhtikuun vaihteessa. Toivottavasti nuo britti- ym. -turistit ei huomaa ollenkaan tuota hienointa aikaa.
Ja eipä siinä paljon tule opastettuja oheispalveluita käytettyä.
Briteillä sanoisin että syy tulla Joulukuussa on nimenomaan JOULU, lähes kaikki (heitän mutu-arvion 80-90%:a) ainakin Levillä Jolukuussa vierailevista Briteistä on lapsiperheitä (joista osa kolmessakin sukupolvessa) ja heille tämä on "joulun ihmemaa" Joulupukkeineen, poroineen, lumineen ja pimeyksineen ja koska Joulu liitetään nimenomaan Jolukuuhun niin siksi Brittien lapsiperheet tulevat nimenomaan Jolukuussa tänne. Brittien määrähän tippuu radikaalisti heti tuossa vuodenvaihteessa.
Ja Briteistä pitää muistaa että heistä hyvin harva osaa lasketella ja hyvin harva muutenkaan rinteeseen "eksyy", mutta käyvät paljon esimerkiksi opastetulla muutaman tunnin lumikenkä "safarilla" lumisessa metsässä yms. juttuja.
Niin, miksi tulla Lappiin Joulu - Helmikuussa keskieuroopasta, sanoisin että erilaisuus, pimeys, kylmyys yms. kevään aurinkokelejä vastaavat kelit löytyvät heiltä sitten lähempää vaikkapa alpeilta. Mutta Joulu-Helmikuuta vastaavia keleja ja "fiiliksiä" ei alpeilla sitten ole. Eli miksi tulla, niin erilaisuus on mielestäni varmaan se yksi asia kun noiden keskieuroopasta tulevien turistien kanssa juttelen.
Heissä on sitten se ero suhteessa Britteihin että heistä paljon harvemmat ovat ns.lapsiperheitä vaan enemmän keski-ikäisiä taikka jo elekkeellä olevia pareja / ryhmiä (joillain mukana aikuisia lapsia yms.)
Viime keväänä Pallas-hotellin illallispöydässä juteltiin viereisessä pöydässä istuneen Keski-Eurooppalaisen pariskunnan kanssa ja kysyttiin, että mikä vetää Suomen Lappiin hiihtämään. Vastaus meni jotakuinkin niin, että teillä on täällä lunta, mutta teillä ei ole niitä hiivatin vuoria. Ongelmansa kaikilla.. :)
Tuli kyl väärät välineet mukaan luostolle. Ei oikeen tuu OAC:lla laskemisesta mitää ku polviamyöten sukeltaa.
Kyllä tota lunta oliki enemmän mitä oletin.
https://live.staticflickr.com/65535/54220584426_1282e87939_c_d.jpg
Oisko jollaki suositella paksuja lämpimiä laskusukkia? Vanhat näköjää antautunu. Eritoten varpaat mulla herkät paleleen
Jotenki netistä ei taho löytää. Vanhatki tuli ostettua vahingossa ku osti jotku laskusukat
Edit: noh tilasin sidaksen merino pohjalliset ja icebreakerin merino sukat.
Toki noi kiinnitettävät varpaanlämmittimetki toimii mutta epämukavat monossa
Tuli kyl väärät välineet mukaan luostolle. Ei oikeen tuu OAC:lla laskemisesta mitää ku polviamyöten sukeltaa.
Kyllä tota lunta oliki enemmän mitä oletin.
Joo ei tullut enää Åsneseillakaan laskemisesta mitään sitten, kun ilma lämpeni ja lumi muuttui tollaseksi lohkeevaksi. Sitä ennen niillä laski suljettujen sinisten rinteiden jyrkimpiä kohti ihan hyvin (https://www.flickr.com/photos/91776472@N00/54214851251/in/datetaken/). Oacit luistaa sen verran huonommin, että niillä ei ehkä olisi onnistunut noi jyrkemmätkään kohdat ja loivemmissa Åsneseillekin piti lykkiä vauhtia. On sit se kumma, kun lunta on aina liian vähän tai liikaa - ei koskaan sopivasti… :D
Stance näyttää jääneen turhan lyhyeksi, kun jotenkin se jalan työntäminen eteen tuntu hankalalta noin syvässä lumessa. Opeteltavaa vielä riittää ja se varmaan noissa koukuttaa. Laskemisen/hiihtämisen suhteen olisi ollut melko tylsä reissu, jos oltais oltu liikkeellä vaan alppikamojen kanssa.
Jaha mitähä toi lapland hotels oikee meinaa.
https://www.facebook.com/100064793973869/posts/1001607378675719/
Eiköhän ne keskity Pallaksellakin Keski-Eurooppalaisten turistien houstaamiseen. Ainakin viime talven hollantilaisturistien määrän perusteella pitäisin sitä todennäköisimpänä skenaariona. Hotellipäällikön kanssa käydyn juttutuokion perusteella TUI-yhteistyön vaihtoehtona olisi todennäköisesti ollut hotellin sulkeminen, kun ei siellä Suomi-turisteja ole enää käynyt riittävästi lomasesonkien ulkopuolella. Valitteli kyllä hotellin tunnelman muuttumista, kun siitä vähän oltiin pahoillamme.
No meillä on nyt kuitenkin maaliskuulle viikko varattuna sinne. Katotaan tarviiko mennä enää sen jälkeen. En ole koskaan Pöllöjen kanssa hiihdellyt, mutta kaikkia Pöllö-henkilöiden kanssa vuosien mittaan käytyjä aamiaispöytä, afterski- ja saunaparlamenttikeskusteluja jään kyllä kaipaamaan. Kuten somessakin on moni sanonut, Pöllöjen läsnäolo on ollut iso osa Pallas-hotellin henkeä ja suomalaista lappihiihtokulttuuria parhaimmillaan.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70785236/lapland-hotels-pallaksen-ja-pallaksen-pollojen-valinen-yhteistyo-on-paattynyt?publisherId=69821081&lang=fi
...alkutalvesta pyörii entistä harvempi hissi...
En asiasta mitään tiedä, kun en ole Levillä mäkeä laskenut, mutta toi saattaa vähän sylettää kun ala-asemat on ympäri tunturia.
Allekirjoittaneella vähän laskuhammasta kolottaa eikä normaali kevätreissu ole ohjelmassa. "Lähirinteillä" ei tosin ole vielä kummemmin lunta, niin ei vielä kannata edes harkita reissaamista. Jos hyvin käy, niin helmikuussa saattaa olla duunireissu Vancouveriin ja siihen saattaisi hyvässä lykyssä saada Whistlerin keikan kylkeen. Whistlerissä on parempi lumitilanne.
^
Ylläksellä tuossa oltiin. Levillä lienee monipuolisempi tilanne.
Eiköhän ne keskity Pallaksellakin Keski-Eurooppalaisten turistien houstaamiseen. Ainakin viime talven hollantilaisturistien määrän perusteella pitäisin sitä todennäköisimpänä skenaariona. Hotellipäällikön kanssa käydyn juttutuokion perusteella TUI-yhteistyön vaihtoehtona olisi todennäköisesti ollut hotellin sulkeminen, kun ei siellä Suomi-turisteja ole enää käynyt riittävästi lomasesonkien ulkopuolella. Valitteli kyllä hotellin tunnelman muuttumista, kun siitä vähän oltiin pahoillamme.
Joo taitavat tuhota tuon aivan uniikin tunturifiiliksen tuolta. Ja kohta on tunturi täynnä pulkalla laskijoita.
Luostollaki sama homma. Sini/punahaalareita aivan hirveesti. Eipä siellä oikeestaa panosteta mihinkää muuhun ku nuiden ulkomaanturistien ohjelmapalveluihin. Toisaalta se ei nyt kauheesti haittaa takamaastoissa :)
https://pic.useful.fi/Y79Yab3jp.jpg
Ei taitais siellä jänkhälä kohta olla mitään palveluita ilman ulkomaalaisia turisteja. Perkele kun pilaavat meidän maan :rolleyes:
Tämä on kunnollista:
"Hanki alla - vauhti päällä"
https://areena.yle.fi/1-50089793
Lappi ja siellä matkailu on muutenkin pilalla.
Aitoa eräretkeilyä on kuvattu viimeksi Kullervo Kemppisen 60-luvun retkeilykirjoissa.
Nyt siellä pöljäilee porukkaa sähköpyörillään luksushotelleissa asuen.
Ei kai kukaan estä menemästä sinne erämaahan matkailemaan oikeasti. Siellä ei pyöri porukka sähköpyörillään eikä muutenkaan. Sinne vaan syvälle jänkhäle. Vai eikö pärjää ilman hotellia?
Massaturismi on pilannut Lapin kuten monen muunkin paikan ympäri maapalloa.
^
Ylläksellä tuossa oltiin. Levillä lienee monipuolisempi tilanne.
Katos! Kuten sanoin, niin en asiasta mitään tiedä.
Massaturismi on pilannut Lapin kuten monen muunkin paikan ympäri maapalloa.
Joo, nyt joutuu reissaamaan kauemmas, että pääsee turreilemaan massaturismittomiin paikkoihin. ;)
Voilen videon (https://www.youtube.com/watch?v=Z233vwcUyMM) innoittama Kävin Bear & Waterista testaamassa Euroopan (tai maailman) halvimmat Crispi Svartisenit. Oli ne sen verran Alaskoja tukevammat ja myös lestiltään leveämmät, että lähtivät mukaan. Nyt alkaa xcD-setuppi olla viritetty äärimmilleen :)
Kauppias kertoi, että 75 mm siteitä on myyty tänä vuonna paljon. Olivat myös ostaneet kaikki saatavilla olevat 75 mm:n Svartisenit ja nyt jälleenmyyjät pitkin Eurooppaa kyselee, että voisko ne myydä niille. Xplorit ei kuulemma myy.
Itellä on vanhat garmont excursion monot. Entiä paranisko vaihtamalla. :)
[URL="https://www.youtube.com/watch?v=Z233vwcUyMM"] Xplorit ei kuulemma myy.
Hankin itselleni noi Xploret+Alfan Freet ja en ihmettele etteivät myy. Jo julkistuksen aikaan mietimme kaverin kanssa reissussa korjausta vs NNN-bc ja pienet nysät kiinnityksessä ovat kyllä sen suhteen ongelma. NNN-bc monot ja siteet hajoaa, jos hajoaa vain siksi, ettei hiihtäjä viitsi poistaa siteen päälle jääksi muuntuvaa lunta pois päivän aikana. Nämä XPLORET hajoaa kai liialliseen hienouteen. XCD hommissa pitäisi varmaan palata itsekin 75mm vehkeisiin, NNN-bc on siihen täysin sopimaton.
Niitä monojen pinnejä on kuulemma saatu rikki ihan vaan silläkin, että on jouduttu vähän kävelemään rakkakivikossa. Laskemiseen se kuitenkin on kai ainakin lähes yhtä tukeva systeemi kuin vaijerilla/kaapelilla varustettu 75 mm side ja niihin verrattuna tosi kevyt eli on siinä hyvääkin. Siitä huolimatta tulee mieleen, että ehkä viisaampi olisi ollut kehittää kevennetty versio siteestä at-pinnisiteiden tyyppisellä kiinnotyksellä ja laittaa metallinen reikäinsertti nahkamomon kärkeen pinnien sijaan. Siten systeemit olisi olleet myös ristiinkäytettäviä.
Itellä on vanhat garmont excursion monot. Entiä paranisko vaihtamalla. :)
Eipä ne varmaan siinä kategoriassa parane vaihtamalla. Ennen joulua olisi ollut käyttämättömät T4:t Saksan ebayssa tosi halvalla, mutta päätin kuitenkin, että nahkamomoissa pysytään siksi, että pysyy xcd-hommat selkeästi erilaisina at-hommiin verrattuna. Nosi + Rotte ST Cable + Alaska -yhdistelmällä laski noita Ylläksen loivempia hoidettuja rinteitäkin ihan sujuvasti (https://www.flickr.com/photos/91776472@N00/54226562492/in/photostream/lightbox/) pienen harjoittelun jälkeen ja nyt Svartiseneistä saanee vähän apua huonon lumen offareille ja ehkä uskaltaisi kokeilla jyrkempiä hissimäkiäkin. Sitten alkaa kyllä kaivata jo kypärää päähänsä. Kaupassa Svartisen suksessa kiinni ja toinen henkilö suksen päällä seisten testaamalla Nosi alkaa kiertyä ennekuin side tai mono taipuu.
Vihdoin tuli sen verran lunta tänne eteläänkin, että pääsi Maltsuun hiihtämään ekat xcd-kurvit Fischereillä. 2 tuntia ja 511 verttimetriä. Kävi treenistä :)
Aika raskas lumi, mutta sukset toimi ihan hyvin. Oaceihin verrattuna liukuvat huomattavasti paremmin, mutta vaativat myös enemmän vauhtia, että kääntyvät ainakin tollasessa syvässä nuoskalumessa. Onhan noi parikyt senttiä pidemmätkin, joten siinä mielessä ei mikään ihme, mutta himppu enemmän rokkeria molemmissa päissä ei haittaisi, vaikka hiihdettävyys siitä kärsisikin.
https://live.staticflickr.com/65535/54259682646_7a6414cd8f_b.jpg
Nosi + Rotte ST Cable + Alaska -yhdistelmällä laski noita Ylläksen loivempia hoidettuja rinteitäkin ihan sujuvasti (https://www.flickr.com/photos/91776472@N00/54226562492/in/photostream/lightbox/) pienen harjoittelun jälkeen ja nyt Svartiseneistä saanee vähän apua huonon lumen offareille ja ehkä uskaltaisi kokeilla jyrkempiä hissimäkiäkin.
Menikös alaskat kiertoon?
On kyl nii vähä noita vaihtoehtoja 75mm:lle. Useimmat kaupat ei niitä edes myy vaan pelkkää nnn bc tai xplore
Ei kyllä mä pidän ne ainakin varalla ja niillä on todennäköisesti parempi hiihtää, joten ne sopinee Svartiseniä paremmin edelleen pienten lähimäkien ja peltojen koluamiseen.
Bear Waterin kauppiaan mukaan esim. Crispi ei tehnyt 75 mm:n monoja tälle kaudelle lainkaan, koska ennakkotilauksia ei tullut tarpeeksi ja Alpina on ehkä lopettamassa niitten valmistamisen kokonaan. Kauppiaat uskoivat/uskovat Xploriin niin vahvasti ja ulkomaisia foorumeja kun lukee, niin tuskin ne ihan väärässä sen suhteen on. Yleinen foorumitotuus tuntuu olevan, että Xplor on parempi hiihtää ja parempi tai vähintään yhtä hyvä alamäkeen kuin 75 mm, vaikka alamäkien suhteen esim. Voile esittääkin päin vastoin (https://www.voile.com/blog/xcd-gear-rundown/?srsltid=AfmBOoqzfOMSPcWtSBmiTY6-g0aJ8i4PP_06vTh3b8NUBG5ZfmYplKPQ). Åsnes + Rottefella -yhteistyö lisää Xplorin kysyntää myös, kun Åsnes periaatteessa speksaa uusia suksiaan nimenomaisesti Xploria varten. Mutta kuten se kauppiaskin uumoili, jonkinmoinen 75 mm renesanssi on menossa ja ensi kaudelle Crispin tilausraja kuulemma ylittyy.
https://www.voile.com/blog/benefits-3-pin-telemark-setup/
Jaa-a…saas nähdä, että pitääkö alkaa kattelemaan josko maaliskuun alkuun speksatun Pallaksen sijaan löytyisi vielä majoitusta Abisko-Riksu-hoodseilta, vaikka ollaan menossa sinne huhtikuun alussa joka tapauksessa. Tai sitten pitää vaihtaa Pallas Kilppariin. Vähän alkaa usko loppua Lapin lumitilanteen suhteen. Björklidenissä on virallisesti metri ja Riksussa Windyn mukaan melkein kaks jo ja lisää tulee koko ajan.
Joo on kyl surkee talvi. Saa nähä jääkö vapaalaskut tältä talvelta kokonaa välii.
Pallakselle tulos turistirysä ku vuotispirtti myyty
https://keloresort.com/
^ Eilen Ylen uutisten säähenkilö sanoi sanasta sanaan lainaten: ”Lappiin sataa JOPA 5 sentttimetriä lunta”. Kertoo paljon talven kuvasta :)
Joo haalarituristeihin selkeästi panostetaan siellä palvelutarjonnan perusteella: https://keloresort.com/activities/
Kovasti gourmet-tasoisia ravintolapalveluja ei kyllä keskimääräiselle haalarituristille kannata myydä, kun ne haluaa päivällisbuffan. Nyt tänä jouluna Saagassa Ylläksellä ei ollut enää alacartepuoli auki ollenkaaan ja Rakassa Kilpparilla jouduttiin yksi ilta pakosti syömään ulkkisturistien buffasta, kun ei ehditty hiihdoiltamme sellaiseen aikaan, että alacarte oli auki. Buffa maksoi 45€/nuppi sellasesta vähän paremman lounasruokalan tasoisesta ruuasta…
Pallashotelli on nostanut hintojaan jonkun 25% parin kauden aikana. Niitten puolihoitopaketit oli ennen ihan järkevän hintaisia ja hotellin keittiö hyvä, mutta nykyhinnoittelulla alkaa vähän olla meidän kipurajoilla. Nythän Pallashotelli on vetänyt ulkkisturisteja ihan vaan uniikkiudellaan eikä niitten ole tarvinnut varsinaisesti tarjota sen sorttisia palveluita (buffa on kyllä ilmestynyt sinnekin). Jos Kelo Resort ei brändää itseään ihan ylihintaiseksi, on Pallashotellin pakko tarkistella hinnoitteluaan tai sitten remontoida huoneitaan ja kehittää palveluitaan.
Onkohan Lapland Hotels vs Pöllöt erimielisyyksien syy ollut se, että Pöllöt on halunneet pitää kiinni perinteistään eivätkä ole halunneet alkaa haalarituristioppaiksi ja kun kotimaisten hiihtoturistien määrä hotellissa on vähentynyt, niin Lapland Hotelsilla on katsottu, että ei kannata enää panostaa hiihtäjille tarjottaviin (osin ilmaisiin) palveluihin.
Joo tuo pöllöjen homma on varmaan ollu just tota. Ottavat siihen tilalle varmaan oman laplands safariksen touhuja
Saa nähdä, että kehtaako kukaan vaatimukset täyttävä henkilö hakea pöllöksi pöllön paikalle…
https://www.staffpoint.fi/tyonhaku-ja-ura/tyopaikat/tunturiopas-hiihdonopettaja-hiihtokeskus-pallas-kevatkausi-2025-obmz
Joo on kyl surkee talvi. Saa nähä jääkö vapaalaskut tältä talvelta kokonaa välii.
Pallakselle tulos turistirysä ku vuotispirtti myyty
https://keloresort.com/
Siis tuo kelo on yhtä kuin Vuontispirtti? Tuli aikanaan käytyä tuolla lasketteluriparilla. Muistaakseni viitenä päivänä käytiin mäessä. Pallaksella ja Ylläksellä mm.
Kokonniemen suunnille jos menee mäkeä laskemaan, niin kannattaa hissijonossa olla hereillä. Siellä päin hissilinjat rakennetaan näköjään niin, että halukkaat voivat ottaa ankkurihissin vetolaitteen kuvan kypärään. Kohtuullisen petollinen tuollainen ilman sitä ankkuriosaa vaijerissa pyörivä mollukka, joka liitää pään korkeudella.
https://pic.useful.fi/q5Vyv723x.jpg
AAAAAh tänään laskettu offareita luostolla! Ja ilman kivikosketuksia! Yllätti että pysty. Suojakelit tehny niin hyvät pohjat.
Paljaalla alueella on kyllä kiviä näkyvillä että laskulinjat häätyy katella.
Siis tuo kelo on yhtä kuin Vuontispirtti? Tuli aikanaan käytyä tuolla lasketteluriparilla. Muistaakseni viitenä päivänä käytiin mäessä. Pallaksella ja Ylläksellä mm.
Juu oli uutinen siitä että olivat ostaneet sen. Ja nyt on miljoonien remontit vuorossa.
Joo se on ollu seurakunnan omistuksessa. On kyl ollu makia ripari teillä. Ei kyllä meille moista ollu tarjolla.
Kokonniemen suunnille jos menee mäkeä laskemaan, niin kannattaa hissijonossa olla hereillä. Siellä päin hissilinjat rakennetaan näköjään niin, että halukkaat voivat ottaa ankkurihissin vetolaitteen kuvan kypärään. Kohtuullisen petollinen tuollainen ilman sitä ankkuriosaa vaijerissa pyörivä mollukka, joka liitää pään korkeudella.
Ei osaa kuvitella millanen homma siel on mutta käy valittaa. Eiköhän nuo ole ainaki korvausvelvollisia. Entinen kypärä nyt.
AAAAAh tänään
Ei osaa kuvitella millanen homma siel on mutta käy valittaa. Eiköhän nuo ole ainaki korvausvelvollisia. Entinen kypärä nyt.
Joo, annoin kyllä välittömän palautteen ja hoitivat parissa päivässä uuden kypäränkin tilalle. Tarina olisi vain hyvin erilainen, jos ei olisi ollut kypärä käytössä...
Jaa-a…saas nähdä, että pitääkö alkaa kattelemaan josko maaliskuun alkuun speksatun Pallaksen sijaan löytyisi vielä majoitusta Abisko-Riksu-hoodseilta, vaikka ollaan menossa sinne huhtikuun alussa joka tapauksessa. Tai sitten pitää vaihtaa Pallas Kilppariin. Vähän alkaa usko loppua Lapin lumitilanteen suhteen. Björklidenissä on virallisesti metri ja Riksussa Windyn mukaan melkein kaks jo ja lisää tulee koko ajan.
Kyllä siellä pallaksella lumet jo vyöryy :)
Facebookin vapaalaskioista löytyy
Joo huomasin sen ja näytti ylittäneen valtakunnan uutiskynnyksenkin. Varmaankin sen viimetalvisen johdosta uutiskynnys on vähän herkällä kun tommonen pieni luonnollisesti aiheutunut vyöry ylittää sen, mutta onhan se tavallaan hyvä, että noista muistutellaan ja tosiaan vähillä lumilla vyöryt voi olla yllättävän herkässä ja nykymaailman lumilla varsinkin, kun plussajaksojen takia niitä pitkään säilyviä heikkoja kerroksia tuntuu tätä nykyä olevan aina.
https://yle.fi/a/74-20139614
E: No oli se kuitenkin ollut ilmeisesti jonkun skinnausporukan aikaansaama kaukolukaisu, 30x50 m ja paksuimmillaan metrin, joten olisi siinä huonolla tuurilla voinut jollekin käydä huonostikin. Aika huolettomasti siitä Liisansatulankin jyrkimmästä kohdasta aina näkee joidenkin laskevankin, jopa ilman lutu-kamoja.
Joo on tullu kyl itelläki laskettua hyvin usein siitä. Mutta kevät keleissä.
Eipä siinä ole kyl ennen vyöryn jälkiä näkyny
Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla
Jeps kevätlumet on eri juttu.
BC:n uusi ghost resorts -video julkaistiin eilen. On taas hienosti tuotettu.
https://www.youtube.com/watch?v=vjPkD5dzWyI
”Viidessä vuodessa hotellihuoneen keskihinta on noussut Lapissa noin 40 prosenttia.” (https://www.hs.fi/talous/art-2000011000392.html)
Alkaa kohta olla sellainen tilanne, että pitää miettiä joko oman kämpän ostamista ja vuokraamista silloin, kun sitä ei käytä itse tai sitten asuntoautoa. Majoituskulut alkaa olemaan sitä luokkaa, että saa pian Lappi pitää tunkkinsa muuten.
Alpeille tuli ainakin ylärinteille lunta hyvin, mutta sitten on some täyttynyt vyöryuutisista sen jälkeen.
Niitä varmaan harmittaa kovasti siellä Lapissa...
^ …niin tai täällä etelässä. Eiköhän ne isoimmat rahat kuitenkin valu tähän suuntaan ja iso osa kausityöntekijöistäkin tulee muualta kuin pohjoisesta.
Siitä mulla ei ole tietoa, että mikä saamelaisten mielipide matkailubuumista on. Ruotsin puolellahan esim. Riksun maat on saamelaissukujen omistuksessa eivätkä ne ole antaneet rakentaa sinne nykyistä enempää, vaikka investointihaluukkuutta olisi ollut vaikka kuinka.
Tietenkin valuu ja sitten itketään, kun etelän pitää elättää pohjoista.
Mun vanhemmat asuu ”lapissa” ja meillä myös siellä mökki. Ei tuo turismi pelkästään positiivisia ilmiöitä ole sinne tuonut. Ja pakko kyllä todeta, että itse en ole koskaain aiemmin nähnyt näin paljon ihmisiä rovaniemellä kuin mitä tammikuun alussa siellä näin, onneksi mökillä saa toistaiseksi rauhasta nauttia, vaikka kyllä niitä turreja sinnekin eksyy..
Työkaveri vuokrasi omakotitaloaan pari kilsaa Rollon keskustasta joulukuussa turisteille 1500 euroa yö!
Santtu75
04.02.2025, 23.09
Itsellä 13:sta kausi "kausityöntekijänä" (suhteellinen käsite kun olen vuodesta riippuen 19-24 viikkoa / vuosi 4-5 erässä vuoden aikana) eräässä Suomen isoimmista ellei isoimmassa (Eli Levillä) matkailukeskuksista ja kyllä tuon 13 vuoden aika on nähnyt tuon ulkolaisten turistien määrän rähähdysmäisen kasvun ja sen mitä se tuo tullessaan taloudellisella puolen. Käyttävät vuorokausitasolla ihan toisia määriä rahaa kuin kotimaiset turistit ja selvästi erilaisiin asioihin. Sanoisin vahvasti että Talvi-aikaan Lappiin tulevalle turistille taasen välttämättä nuo Keski-euroopan vuoristo-alueet eivät edusta samaa mitä tuo Lapin alue heille edustaa.
”Viidessä vuodessa hotellihuoneen keskihinta on noussut Lapissa noin 40 prosenttia.” (https://www.hs.fi/talous/art-2000011000392.html)
...
On myös valinnanvara vähentynyt kun majoitusta hakee talvisesonkina. Hotlat täynnä ja laduillakävelijät löytäneet kasvavin määrin myös mökit.
Mun vanhemmat asuu ”lapissa” ja meillä myös siellä mökki. Ei tuo turismi pelkästään positiivisia ilmiöitä ole sinne tuonut. Ja pakko kyllä todeta, että itse en ole koskaain aiemmin nähnyt näin paljon ihmisiä rovaniemellä kuin mitä tammikuun alussa siellä näin, onneksi mökillä saa toistaiseksi rauhasta nauttia, vaikka kyllä niitä turreja sinnekin eksyy..
Tietenkään missään tämän kokoluokan ilmiössä ei ole vain positiivisia puolia. Luulen kuitenkin että kokonaisuudessaan tässä Suomi ja Lappi jää positiivisen puolelle, paitsi niiden mielestä jotka pitää Lappia ja sen kohteita vain omalle turismilleen kuuluvana.
Itsellä 13:sta kausi "kausityöntekijänä" (suhteellinen käsite kun olen vuodesta riippuen 19-24 viikkoa / vuosi 4-5 erässä vuoden aikana) eräässä Suomen isoimmista ellei isoimmassa (Eli Levillä) matkailukeskuksista ja kyllä tuon 13 vuoden aika on nähnyt tuon ulkolaisten turistien määrän rähähdysmäisen kasvun ja sen mitä se tuo tullessaan taloudellisella puolen. Käyttävät vuorokausitasolla ihan toisia määriä rahaa kuin kotimaiset turistit ja selvästi erilaisiin asioihin. Sanoisin vahvasti että Talvi-aikaan Lappiin tulevalle turistille taasen välttämättä nuo Keski-euroopan vuoristo-alueet eivät edusta samaa mitä tuo Lapin alue heille edustaa.
Onneksi tosiaan suurin osa Lapin ulkkisturisteista on niitä kelkkahaalarituristeja eikä varsinaisesti hiihtäjiä tai ulkoilmaihmisiä välttämättä muutenkaan, joten ne eivät toistaiseksi tukota hiihtofasiliteetteja ja kun pysyy hoidettujen rinteiden ulkopuolella, niin siellä ei ole ruuhkaa sen enempää kuin ennenkään.
Ylläksellä rinneravintolat sen sijaan on ajoittain täysin tukossa, kun turret istuu niissä viettämässä päivää sen sijaan, että vaan käväisisivät välipalalla/välikaljalla. Pahimmillaan vielä syövät omia (hotellin aamiaispöydästä ladattuja) eväitä. Kamminkin viehätyksestä hävisi osa laajennuksen myötä ja hävisi kahvakonekin samalla. Kuksallista vähän harmittaa se :)
On myös valinnanvara vähentynyt kun majoitusta hakee talvisesonkina. Hotlat täynnä ja laduillakävelijät löytäneet kasvavin määrin myös mökit.
Joo ajoissa pitää olla nykyään varaamassa, jos haluaa jonkinmoista valikoimaa. Mökkien ym. omistajille tilanne on tietenkin erinomainen. Sekä käyttöasteet että vuokrahinnat on nousseet kohisten.
Työkaveri vuokrasi omakotitaloaan pari kilsaa Rollon keskustasta joulukuussa turisteille 1500 euroa yö!Kieltämättä on käyny mielessä että vois muuttaa vaunuun talveksi ja tehä kämpällä tiliä
Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla
Powder Magazinehan voisi tehdä jutun myös Hesan puskahiihto-/takapihavapaalaskuskenestä :) (Ei tosin tänä talvena..)
https://www.powder.com/skiers/finland-street-skiing-capital
Suomi kyllä loistanut urbaaniediteissä, niin suksi kuin lautapuolellakin. Tekisi mieli itsekin pitkästä aikaan käydä vähän kaduilla suksimassa :) viime kerrasta näköjään 15v.
https://i.imgur.com/yCnO9ZP.jpeg
Suomi ja etenkin Helsinki on kyllä ollut näkyvä ympäristö snoukkaleffojen katuspottiosastolla ammoisista ajoista.
Aika samoja aikoja on omistakin katulaskusessareista.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250225/7a12d17299ca69314c407dadb4a8d1cc.jpg
Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla
Ai että.. Odotuksia paremmat lumet Pallaksella, oikeastaan paremmat kuin mitä on ollut moneen vuoteen tähän aikaan. Näkyvyyttä on ollut vähän kehnosti, eikä olla idän jyrkempiä reunoja käyty kattomassa, mutta puurajan yläpuolella kaikkiallla muualla on tasainen kova kerros ja päällä 5-20 cm pehmeätä. Aaltopeltiä tai röpelökorppua ei ole käytännössä ollenkaan ja tunturit on toppeja myöten lumen peitossa. Laskea voi miltä tunturilta tahansa mihin suuntaan tahansa. Eilen iltapäivästä sumupilven hälvetessä oli hienoja valoilmiöitä. Hiihdettiin tonni verttiä eilen.
https://live.staticflickr.com/65535/54361148478_dbc3869d5b_b.jpg
Nyt oli kyllä niin hieno reilu viikko Pallaksella, että vieläkin hymyilyttää. Pikkupakkasta, ei juuri tuulta, aurinkoa enemmän kuin riittävästi. Ainoa pieni kelimiinus tuli siitä, että tokavikan päivän uusi lumi tuli niin kovan tuulen kanssa, että se ei jäänyt tunturiin ja taisi vähän viedä entisiä pehmeitäkin mukanaan. Siihen asti nautiskeltiin kivoista pehmeistä laskuista ja alkuviikosta hiihdeltiin täysin koskemattomilla tuntureilla, kun edellisen sinkkiviikon aikana siellä ei oltu juuri liikuttu.
Lumet oli niin hyvät, että koko viikko nahkamonotelluteltiin xcd-suskilla. AT-kamat sai pysyä autossa. Laskettiin Noseilla periaatteessa kaikki samat mäet, mitä aikaisemmin on laskettu laskettelusuksilla ja yksi huonon näkyvyyden hissihiihtopäivä myös, mutta se oli vähän sellaista selviytymistä ennemmin kuin tyylittelyä. Hauskaa kuitenkin.
Kevyemmillä vehkeillä alamäet tuntuu paljon pidemmillä ja osittain onkin sitä, kun laskuja voi alapäästä venyttää vähän pidemmiksi ilman, että menee loivuuden takia tylsäksi. Kiipeäminen on kevyempää ja transitiot on nopeampia, kun välppäämistä on vähemmän. Meillä oli Pomocan puolipitkät nahat käytössä ja ne saa helposti suksista irti irroittamatta suksia jalasta. Voi olla, että hyvillä offarilumilla ei Lapin mäissä juuri tule enää laskettelusuksilla hiihdettyä. Tuntuu hiihtohommiin pätevän sama kuin pyöräilyynkin; undergearing on kivempaa kuin overgearing. Mäkien laskemisessa xcd-vehkeillä on ajatusmaailmallisesti ja käytännössäkin paljon samaa kuin esim. maastopyöräilyssä täysjäykällä yksivaihteisella.
Vajaa 6000 nousumetriä ja reilu 100 km hiihdeltiin eestaas Keroja, 1700 laskumetriä hissipäivänä ja yksi lumisadepäivä käytettiin siihen, että ”xc-hiihdeltiin” tunturisuksilla ajamattomia latupohjia pitkin Jerisjärvelle ja takas.
https://live.staticflickr.com/65535/54369230492_1e399fdffd_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54370338762_0c963db919_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54370310294_b62ebfbf89_k.jpg
Makiaa.
Pitäs vaa oppia telluttaa eka että vois rennosti ottaa hepposimmillaki vehkeillä.
Hyvä puoli tuossa on että sitä luonnostaan pysyy pois niiltä vyöryviltä rinteiltä
Pitäsköhä se ajaa päiväreissu pallakselle vappailla?
Vieläkö siel paljasta rakkaa oli paikoin?
gallodepelea
14.03.2025, 21.47
Käytiin tänään testaamassa Etelä-Suomen rinteiden kunto 8v tyttöni kanssa. Vihti oli taas suuntana ja siellähän oli kaikki rinteen mintissä, mutta ei yhtään jonoja. Se on jotenkin outoa, että etelässä loppuu into heti hiihtoloman jälkeen. Vihti tarjoaa usein loppuvuoden kausikorttia hintaa 69€, joten ei ole hinnasta kiinni. Kuulemma kausi jatkuu huhtikuulle jos yöpakkaset suosii ja kauden avaus oli tosiaan 30.10.2024. Tykit lauloi ja porukka viihtyi. Vielä ehtii rinteeseen etelässä.
https://media-hosting.imagekit.io//0fbd97679e824ee2/IMG_3577.jpg?Expires=1836589075&Key-Pair-Id=K2ZIVPTIP2VGHC&Signature=eNNOq-6ACSj0Tt5F70Wf8cX27VkISbDIKm7k5eAblZHYXGRGtn5gH0n9 8cMYAlygzexRrplu7vw5f1XOF9hDDpWKDSBtbtUb-g0I2SUCquC9euxEYdagzqh0pDeqt4inAUyh-qaWQ9Re0~byeCQdZ3~m2YLMcxzHMJRBdfByNUQ69a2HIFNJNRC-yHzLuJRHvB76BbGC3ks5-PS0colv0FuM~s-oTs~Eb~LtYhI-7e6PsW4i2xUuhZljcQl1~u5eEsrYHNet8EXjAfTCE9PisnAySM q0p8lotcDWbXirB2pBKYYeTsGZkrW~giJcooUdy2vIOg-xR-cSIh7XgAuTww__
^ Mä kävin Vihdissä xcd-tellutreenaamassa hissiavusteisesti pari kertaa viime talvena. Kalpiksessa käytiin myös laskemassa corn snowta loppukeväästä ja sen voisi ottaa uusiksi tänä keväänä. Muuten musta ei kyllä ole enää laskettelusuksilla etelän mäkien kävijäksi edes silloin, kun on hyvät talvikelit ja tällaisena epätalvena motia on vielä vähemmän. Silloin, kun lapset oli pieniä, tuli niitten kanssa käytyä enemmän.
Makiaa.
Pitäs vaa oppia telluttaa eka että vois rennosti ottaa hepposimmillaki vehkeillä.
Hyvä puoli tuossa on että sitä luonnostaan pysyy pois niiltä vyöryviltä rinteiltä
Pitäsköhä se ajaa päiväreissu pallakselle vappailla?
Vieläkö siel paljasta rakkaa oli paikoin?
Noh..enemmän newbie-asteella mäkin vielä olen eikä toi ainakaan ole rentia. Joka laskua saa jännittää, että pysyykö pystyssä :) Mutta hauskaa on ollut nimeomaan se uuden opettelu. Tämän yhden telluninjan b-telefilosofia (https://www.otr.pxc.jp/~mahoroba/b-tele.htm) kiinnostaa. Herra löytyy youtubesta ”telehiro”-nimellä: https://www.youtube.com/channel/UCdweRAW-uBrnHficPoYpngA
Noin suunnilleen pysyy poissa vyöryjyrkkyyksiltä joo, mutta kyllä me nyt löydettiin ittemme laskemasta esim. ”Soilen rinnettä” Laukurerolta sinne Vuontisjärven suuntaan ja se alkaa olla vähän siinä ja siinä. Vatikurun reunoilta laskettiin alas myös, mutta Veitikkaa ei. Tosi humahtelevat lumet oli ja noita enempää jännäpaikkoihin ei olisi menty laskettelusuksillakaan. Lutukamoja kannettiin mukana, mutta paukkureppuja ei.
Niin ja onhan tossa riskit ittensä rikkomiseen muutenkin pienemmät kuin ”oikeiden” laskettelukamojen kanssa, mikä ei myöskään haittaa, kun ei noi ikävuodetkaan tästä ainakaan vähene tulevaisuudessa.
Ei ollut rakkaa esillä käytännössä missään ehkä sitä tunturijonon itäreunaa lukuunottamatta. Siellä ei käyty kunnolla kattomassa. Muuten kaikilta keroilta pystyi laskemaan periaatteessa mihin suuntaan tahansa. Topeissakin oli paremmat lumet kuin moneen talveen.
^joo kyllähä se helpolta näyttää videoista :)
Jep, mäkin luotan siihen, että se muuttuu helpoksi sitten, kun sen osaa :)
Nää heput Åsnesin Rabb/Falketind-mainosvideossa vetää myös aika hyvin Xploreilla.
https://m.youtube.com/watch?v=MmlclN7vPwg&t=2s&pp=2AECkAIB
Aikamoinen vyöryviikko meneillään..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/raddningspadrag-efter-larm-om-lavin-i-abisko
e-tracker
21.03.2025, 09.03
Aika hauskaa hommaa on telluttaa luistelusuksilla ja monoilla, kevyet, kääntyvät ketterästi, menee hoidetussa ja luonnonrinteessä, jäinen alusta ei toimi, muuten ok.
Vähän myohäinen päivitys, mutta onnistuin puristamaan yhden laskupäivän tälle talvelle. Helmikuun viimeisellä viikolla oli duunimatka Brittiläiseen Kolumbiaan, niin jatkoin reissua yhdellä lomapäivällä ja kävin laskemassa Big White hiihtokeskuksessa. Vähän erilainen rinne täällä päin kun on selkeästi ympäroiviä nyppyloitä korkeampi, vähän semmoinen kuin monet tunturit Lapissa.
Hauska rinne ja tarvittaessa olisi paljon metsähiihtomahdollisuuksia. Lunta oli myos aika hyvin. Olin laskemassa duunikaverin kanssa ja vaikka minä en ole lähellekään pro-tason laskija, niin hänen kanssa tuli laskettua melko rauhallista tahtia ja pidettyä paljon taukoja.
Saatan suunnata tonne uudemmankin kerran, mutta perheen kanssa.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMWE2An2qYWx0pBAGvIjSRuM_A-J9mNJKL7rkcXVH_5yT-pV8et49CMkNwZaDPtjFtVBlor-7dAwWe9fNiGlvfuzA3JeiD3xFfgUb96Q2foUz4A2NNw_cUNHgu uDu_LX29p7MzEHCaE8QRyELkyPhYDUQ=w1239-h929-s-no-gm?authuser=0
Aikamoinen vyöryviikko meneillään..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/raddningspadrag-efter-larm-om-lavin-i-abisko
Käytiin syksyllä juoksentelemassa tuossa aivan onnettomuuspaikan alapuolella. Voin kuvitella, että on vähän haastava keksiä paikkoja, minne 15000 €/heliskiviikko maksaneet asiakkaat vie, kun vyöryvaara on kolmostasolla. Tuo ei ole paikkana sellainen, mihin nyt välttämättä hinkuisin hiihtämään, jos helihiihtäisin, mutta on varmaan koitettu löytää joku paikka, mihin ylipäätään uskaltaa turret viedä.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-bilderna-fran-olycksplatsen-i-abisko-svt-flyger-over-omradet
e-tracker
22.03.2025, 09.38
Aika hauskaa hommaa on telluttaa luistelusuksilla ja monoilla, kevyet, kääntyvät ketterästi, menee hoidetussa ja luonnonrinteessä, jäinen alusta ei toimi, muuten ok.
Kehun noita skeittejä vielä offailussa, niillä on yllättävän hyvä kiivetä vaikka pitoja ei ole, ja siirtymillä ovat tietty ylivoimaiset. Soivat pelit jossain Lapin tunturikeskuksissa missä hoidetut baanat kiertävät luonnontilaisia tuntureita.
Pow-magazinessa kiva artikkeli Altai Komista ja xcd:stä ylipäätään.
https://www.powder.com/gear/review-altais-unique-telemark-skis-were-inspired-by-central-asia
Extrem Skis: Boalla säädettävä rocker (https://extremskis.com/en/info/boa-ars/)… :D
https://extremskis.com/userfiles/image/EJansson_04083_HIGH.jpg
Ja sit ihan oikeata asiaa, saa nähdä johtaako tämä keskustelunavaus Ruotsin tuntureiden helikopterirallin rajoittamisesta tai lopettamisesta mihinkään: https://www.expressen.se/debatt/debatt-fjallen-blir-en-lekstuga--for-superrika-turister/. Ei tulis kyllä yhtään ikävä niitä pahimpia ”rahaa löytyy” -älämölöseurueita esim. Abisko Mountain Lodgessa.
Oletko koko ikäsi haaveillut omasta skinnausmäestä..? :)
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/jamtland/are/tegefjall/are-berge-2234-tegefjall/
https://www.bjurfors.se/cdn-cgi/image/format=auto,fit=scale-down,width=1265,quality=80/contentassets/370f973940534068b8cf81581c7514a9/cbild5l147a0dd29li976.jpg?v=1743778872
Eilen kotiuduttiin Abisko-Riksu-reissulta, joten kausi -24/-25 oli sitten siinä. Ihan hyvä kausi, vaikka suunnitellut Etelä-Suomen puskahiihdot jäikin toteutumatta yhtä Malminkartanon mäkisessiota lukuunottamatta. Åsnesit viihtyy jalassa koko ajan vaan enemmän ja enemmän ja lasettelusukset vähemmän ja vähemmän.
Reissussa kelit oli lievästi sanottuna vaihtelevat vesisateesta siihen, että yksi päivä kiivettin Loktachohkkalla t-paidassa vielä 1200 metrissä ja lumimyrskyyn, jonka seurauksena E10 oli poikki molempiin suuntiin noin vuorokauden ajan. Lunta oli paljon ja loppuviikkoa kohti ne muuttu vaan paremmiksi, kun tuli uutta pehmeää päälle.
https://live.staticflickr.com/65535/54435442496_028221c302_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54435809790_cebbdf8b37_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54436560452_1a29850ef0_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54446107716_2299f87826_k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/54446475895_e43ab28027_k.jpg
Vihti tänään kello 07.45.
Taitaa kausi olla ohi, seuravaksi ketjuja vahaamaan.
70 laskupäivää tjsp. kertyi tälle kaudelle
'https://i.postimg.cc/bwZ6rrRG/vihti.jpg
Ensi vuo...eiku Norjaan kesäskimbailemaan :)
Juvasshytta aukeaa kohta ja STRYN toukokuun lopussa.
Galdhøpiggen Summer Ski Centre
Yksi ankkurihissi, korkeuseroa 350 metriä
Stryn Sommerski
Aikanaan nautiskellut molemmista keskuksista noin viisi kertaa.
Viime vuosina on ylähissi suljettu mutta tuolihissin korkeusero 390 m.
Sohjolumen ystävän ykköspaikka ;)
Tarvittaessa löytyy Dynastarin 5500 + tellusiteet ja monot osaavalle, minä en ollut...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.