PDA

Näytä tavallinen näkymä : ktm macina freece

hyyry
27.11.2017, 19.49
aluksi voin sanoa noin 500km ajelun jälkeen että aivan huippu vehje,löysin pyöräilyn ja maastossa liikkumisen uudelleen.mutta onko tietoa miten bosch cx avustajan sais vapaalle.kun eräälläkin lenkillä akku loppu niin selvä vastustus tuntuu polkiessa vrt,akkuporakonetta käsin karasta pyörittää.näin hauskaa vehjettä ei ole ollutkaan,voi ajaa sinne mihin ei ktm exe:llä kehtaa ajaa.:)

Hippo04
27.11.2017, 20.14
Ei mitenkään. Se on ominaisuus. Eikä se nyt niiiiiin paljoa vastusta, efekti vaan on voimakas kun on ensin polkenut avustuksella.

e-tracker
27.11.2017, 20.17
Joo Boschissa on välitysrattaat siellä keskiössä, eturatas pyörii tuplanopeudella kampiin nähden, siitä vähän vastusta.

hyyry
27.11.2017, 22.14
ei sattuis olee räjäytyskuvaa mekanismistä.ja mitä katsonut kyllä eturatas ja kampiakseli on samaa puuta.se entä rengastus keulaan "bluto"menee ehkä 4,8.taakse 4,?.nyt eessä snow storm ja takana big jim 0.45bar toimii tosihyvin.

e-tracker
27.11.2017, 22.41
^Tuohon sun on helppo kokeilla, pyörität kammesta virrat pois päältä ja katsot montako kierrosta ratas pyörii, jossain nettipulinassa oli mainittu että välitystä olisi jopa 2.5 kierrosta, Boschissa 15-hampainen etunen, normi jotain 37.

Metsämuija
28.11.2017, 20.33
Onhan se pyörä ilman sähköjä raskas, mutta asfaltilla pääsee tasaisella kohtuu ok 15kmh. Mäet on ihan kamalia, jos pyörä on raskas (cuben läski on 22kg). Mutta en mä lenkille sähköittä lähtisi...

kuokkaz
29.11.2017, 14.41
Onnittelut hyvästä valinnasta, kertoilinkin jo omastani toisessa threadissa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007)

Dille Vallaton
30.11.2017, 17.32
Tää on tietääkseni yhden kotimaisen villarilehden voorumi! Siitä olen lukenut että Boschin kampien ja eturattaan pyörimissuhteen ero on 1,5. En ole omasta Trekistä yrittänyt alkaa sitä laskemaan. Pääasia että kulkee kun pitää tarpeeksi usein töpseliä seinässä. Ai niin ettehän te asiantuntijat mitään paperilehtiä lue, kun ne vaikka maksaakin jotain. Onneksi me rahamiehet maksetaan tämän saitinkin ylläpito. Miksi sähköpyöristä aika usein kysytään miten raskas se on ajaa ilman virtaa??? En ole kenenkään kuullut kysyvän kuinka raskas joku enskamopo on työntää kun tankki tyhjenee. Sori jo etukäteen kaikille joiden mielen pahoitin!

Kihti
30.11.2017, 18.05
En ole kenenkään kuullut kysyvän kuinka raskas joku enskamopo on työntää kun tankki tyhjenee. Sori jo etukäteen kaikille joiden mielen pahoitin!
En loukkaantunut. Pitää vaan kommentoida että aikanaan siirryin isosta nelarista piikkisen kakstahdin puikkoihin juurikin sen keveyden vuoksi. Ehkä kaatuilin liikaa, mutta kivempi sitä oli työtää ja nostella.
Ei mulla muuta, jatkakaa.

hphuhtin
01.12.2017, 09.50
Ainoa moite toistaiseksi on, että Freezen vapaarattaan runko on alumiinia. Itsellä se antautui aika varhaisessa vaiheessa. Teräksinen tilalle löytyy tuolta http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2032 ja vaihto onnistuu kotosalla jos on pakan avaamiseen työkalut. Vinkkinä akselin avaamiseen, jarrulevyn puolella on pölysuojatulppa joka lähtee sormin vetämällä. Sen jälkeen paljastuu akselin pää jossa on hahlo josta sitä saa pidettyä paikallaan. Vaihto on n. 2min työ sen jälkeen kun pakka on irroitettu.

///Jone
04.12.2017, 10.18
Tässä pohtinut fättiä sähköisenä ja törmännyt valintojen tulvaan. Jollain tapaa olen rajannut jo valinnan Haibiken ja KTM:n välille. Mitä mieltä olette eroista vai olisiko jokin kolmas parempi?

Tässä linkki Haibikeen: https://www.haibike.com/en/INT/bikes/557/2018-xduro-fat-six-8-0 vai KTM?

///Jone
04.12.2017, 17.28
Huh, kuumetta puskee! Kävin koeajaa Kotarin sähkö ja ei -sähköversiot. En tiedä enää ajattelenko koko Haibikeä. Sähköavustus tuntui juuri siltä miltä sen oletin, paitsi ehkä tehostus oli suurempi kuin ajattelin. Säädettävissä sekin.

Roiala
04.12.2017, 18.00
Kumpikin hyviä kamppeita. Itsellä KTM, koeajoin Haibiken (tosin täpärin). Itse pohdin pitkään jotta 27,5 + vai läski. Kummassakin puolensa ja lopputulos on tässä, Maccina Freecellä huristellaan. KTM:ään sopii taakse "vain" 4.0 kumi jos sillä on väliä. Kampe on toiminut täysin odotusten mukaisesti ja lunastanut paikkansa helppona jokapäiväiskulkuneuvona. Helppo ottaa ja lähteä kauppaan tai johonkin alle 5km matkoille jättäen auton kotiin. Toki pidemmällekin mutta nuo lyhyet matkat helpompaa kuin autoilu ja varsinkin kivempaa :)

hphuhtin
05.12.2017, 02.22
Itse kallistun KTM:n suuntaan, täysin puolueellisena toki, tosin tuntuu tuo koko ajan paremmalta valinnalta. Pääsin taas rymistelemään metsässä ja siellä pyörä on todella hauskaa seuraa. Aikuisten kuraleikkejä, todellakin. Lisäksi ajelen töihin 13km suuntaansa. Pyörätiellä ei ole yhtä hauska kuin metsässä ja rengasmelua piisaa, mutta en itse kinnitä huomiota siihen ollenkaan. Hyvin kulkee ilman nastoja pienellä lumellakin, tosin eteen vaihdan aina Dillinger 5:n jos näyttää liian pahalta. Cuben vastaava peli Nutrail Hybrid 500 ei olisi huono valinta sekään.

koponen
05.12.2017, 09.31
Itsellä myös Kotari. Suomessa (minulle) optimifillari, kun en vedä pitkiä maantielenkkejä käytännössä ollenkaan. Muu kalusto seisoo. Nastakumit piti valita 4", kun "täysleveä" ei mahdu taakse. Eteen mahtuisi kyllä. Bosch on itselle passeli voimalinja ja osat pelaavat hyvin.

Jos asuisin Keski-Euroopassa niin täpäri olisi todennäköinen valinta.

///Jone
06.12.2017, 11.43
Tein komponenttivertailua taulukkoon Cube nutral hybrid 500, Haibike xduro fatsix 8.0 ja KTM:n välillä. Hankala löytää yksittäistä komponenttia joka olisi poikkeava tarvikehinnaltaan kilpailevasta. Haibike 8.0 Yamahan moottori, taas arvokkaammassa 9.0 on Bosch. Mielenkiintoista miksi kone vaihtuu. Summa summarum, kilpailu vaikuttaa olevan aika vähäistä näissä sähköfäteissä ja hinnat koko kolmikolla 3,5-3,8k€.

E: Ainoaksi pohdinnaksi jää, kannattaako panostaa sähköavustukseen jopa 1,5k€. 2,5k€ saa aika makeilla osilla Canoyonin fatbiken tai 3,0k€ hiilarikiekoilla 11,5kg painoisen Croc:in fätin.

hphuhtin
07.12.2017, 08.07
Kävin koeajamassa Yamahan moottorin, eroa mun mielestä aika vähän noin käytön kannalta, mutta Bosch vaikutti olevan vähän pehmeämpi toiminnaltaan joka on maastossa eduksi. Numeroiden valossa jammussa on vähän enemmän vääntöä. Boschin huoltoa löytyy monesta paikasta, Yamahasta en tiedä.

Sähkö on mun mielestä ehdoton, läski on aina vähän raskas renkaittensa takia ja sähkö vie sen pois. Kymmenkertaistaa ajamisesi määrän ja hauskuuden :) Ei oikeastaan voi edes vertailla. Sähkömaastopyöräily ja maastopyöräily on ihan eri lajeja.

Kustannusmielessä kannattaa pitää silmät auki tarjousten ja käytettyjen suhteen. Jos jossain on 2017 malleja jäljellä, niiden hinnat voi tippua jos 2018 mallit ei ollut vielä saapunut myyntiin. Cuben kohdalla voi ehkä olla näin. KTM myy jo 2018 malleja.

Jeltsar
07.12.2017, 18.49
Voisiko retkikäyttö olla sellainen, että rajaisi sähkön pois läskistä? Siis jos vertaa läski vs sähköläskien hintoja kuten edellä.

Entä pitkät talvilenkit? Sähkö tietty auttaa etenemisessä mutta rajoittaako talvikäyttöä mitenkään?

Läski kuitenkin kun taipuu ympärivuotiseen käyttöön.

Kevyt läski kuitukiekoilla on muuten sekin jo aika eri vehje kuin perusläski.

Novus
07.12.2017, 20.19
itselläni on tuo ktm freeze ja oston jälkeen olen sillä päivittäin ajellut työmatkoja, eripituisia lenkkejä siellä sun täällä metsissä ja asfaltilla jne.on vaan niin älyttömän mukavaa touhua.yleensä tähän aikaan vuodesta pyöräily on jokseenkin jäänyt kokonaan pois, mutta nyt se on päivittäistä.
hommasin siihen nyon näytön, niin avustuksen saa säädettyä tismalleen sellaiseksi kuin haluaa ja kaikki data näkyy koko ajan.
ainakin itse ajattelin ens kesänä lähteä tuolla pidempiäkin reissuja tekemään retkikamojen kanssa.
mikä sitten on pitkä lenkki, esim eilen ajoin koko ajan 70% avustuksella tietä ja jonkun verran skutassa yht 53km vähän reilu 20 keskarilla.akussa oli 48% jäljellä kun tulin kotiin.pakkasta ei tosin ollut kuin muutama aste.syke pysy helposti pk:n rajoissa.
monesti tulee ajeltua paljon pienemmilläkin avustustehoilla, jos haluaa vähän enemmän sykettä nostattaa.

hyyry
08.12.2017, 21.37
tuo nyon kiinnoistais itseäkkin,sais puhelimen pois tangosta navigointi virkaa hoitamasta.mistä ostit ja mihin hintaan? entä ketjujen kestävyys kun reilun 500km jälkeen alkoi rutista.kuitenkin kohtuu hintaiset ja voidellut olen niitä tf2 öljyllä.

hphuhtin
09.12.2017, 00.12
Mitä meinaat ketjujen rutinalla? Hyppiikö vaihteet? Oletko mitannut ketjujen kuluman ja koittanut heiluuko takapakka?Pyyhithän ylimääräiset öljyt pois laiton jälkeen, ei kerää likaa niin paljon? Itsellä meni n. 750km kohdalla 0,5% kulumamittari sisään, mutta 0,75% ei. Oletan, että ainakin 1000km olisi mennyt ihan ok, mutta oli tarkoitus tuossa kohtaa kierrättää ketju toiseen.

hyyry
09.12.2017, 23.32
aluksi, en omista vielä kulumamittaria. mutta ääni alkoi kuin ois ollut esim risu voimalinjassa ei ollut mitään ylimääräistä joten pukki moottorin alle ja pyörittelemään.polkimista pyörittämällä tuntui selvää "rutinaa"ja pykäliä.otin ketjut pois paikaltaan ja poljintuntuma oli ok samoin kun takanapa.ketjut takaisin paikoilleen ja sama tilanne,tosin tänään ajaessa en huomannut mitään outoa.jäätämisestäkö se johtui? No uudet ketjut tilattu seuraan tilannetta.

Roiala
10.12.2017, 18.40
Reilun 40km lenkki tänään pääosin pyöräteitä, lunta muutamia senttejä riippuen koska oli viimeksi aurattu mutta kuitenkin sillä tavoin jotta kapearenkaisella olisi ollut paikoin hyvinkin haastavaa. Kahden vaaran yli kiikuin ja kotona oli jäljellä akkua yksi pykälä ja range näytti 2km. 30% eco, 65%tour ja 5% power/turbo eli jyrkimmissä mäissä hetkellisesti. Hyvin pysyi luomuläskillä ajelevan "oikean" pyöräilijän matkassa :) vaikka kyllä silti se olin minä joka hengästyi tiukemmissa paikoissa. Pitää katella kakkos akkua jottei tarvii miettiä reittejä kapasiteetin pohjalta.:(

Mutta mukavaa oli ajella reippaasti (kaverin mielestä varmaan ihan matelemalla:) ) ja silti pystyi pääosan ajasta juttelemaan...
Lenkin jälkeen oli kylläkin hartiat enemmän kuin jumissa.

hphuhtin
10.12.2017, 20.34
Range-arviointi on todella pessimistinen Boschilla. Katson itse vain jäljellä olevia palkkeja.

Roiala
10.12.2017, 21.10
Yksi palkki ja ja kaksi kilometriä jäljellä, olisi se tietty varmaan enemmän kun 2 mennyt ecolla tai sitten ei. Nyt kun akku ladattu niin näytti vain 60 km ecolla arvioksi, mikä lie laskentatapa ja huomioon otettavat asiat ?
Paljon isompiakin lukemia näkynyt. Ja minä siis olen iso ja painava ja keli oli tiekeliksi haastava.

Metsämuija
11.12.2017, 19.44
Yksi palkki ja ja kaksi kilometriä jäljellä, olisi se tietty varmaan enemmän kun 2 mennyt ecolla tai sitten ei. Nyt kun akku ladattu niin näytti vain 60 km ecolla arvioksi, mikä lie laskentatapa ja huomioon otettavat asiat ?
Paljon isompiakin lukemia näkynyt. Ja minä siis olen iso ja painava ja keli oli tiekeliksi haastava.

500 akulla kyllä lähtöarvo on enemmän kuin 60km ecolla. Range kyllä säätyy lennossa hitusen riippuen vauhdista (ja varmaan keskimääräusestä avustuksen tasosta). Esim kun ajaa yli 25kmh niin mittariin on tullut lisää rangea. Ei nyt mitään isoja määriä mutta muutamia kilometrejä.

Hippo04
11.12.2017, 19.49
Se laskee kantaman viimeisen X minuutin kulutuksen perusteella. Se mikä on äksän arvo on edelleen mysteeri.

hyyry
14.12.2017, 21.23
.
hommasin siihen nyon näytön, niin avustuksen saa säädettyä tismalleen sellaiseksi kuin haluaa ja kaikki data näkyy koko ajan.
.

tilasin nyon retro fit kitin discountbike.deestä.hinta oli "vain" 300euroa.ei ole vielä saapunut mutta oliko asennus ihan bolt on ilman softa muutoksia.

Novus
15.12.2017, 06.53
sieltä minäkin tilasin. joo ihan vaan ruuvit irti ja nyon tilalle.

hphuhtin
15.12.2017, 22.48
Oho, luulin että moottorin softaakin pitää tunkata jos Nyonin laittaa. Millaiset kartat on Suomen osalta? Löytyykö korkeuskäyrät? Saattaa kyllä jäädä väliin oman Freezen osalta, sen verran mukkelismakkelis olen ton pyörän kanssa mennyt ja näyttö on vähän iskualttiissa paikassa.

Roiala
16.12.2017, 07.48
Onko kukaan lisä akkuja laittanut, ulkomailta ei vissiin saa tai ainakin verkkokaupoissa osassa sanotaan että joidenkin säännösten mukaan ei saa lähettää akkuja.

Roiala
16.12.2017, 12.44
https://photos.google.com/album/AF1QipMRJFunwNu-Ewh5rr9gRiNAshplE39WNgfFkR4/photo/AF1QipOifK6Qf2Wuv1r8k4GNenuAgRk0WdpNb9eq5SA

2,5H, 25km (noin) ja akku loppu (niin että ei enää avustanut kuin minimi teholla)

Toki oli pehmeä luminen ura ja paljon nousua ja laskua (kolmesti Ounasvaaralle) jne ja läski kuski pyörän lisäksi.
4,0 leveä kumi oli huonosti kantava, meinasi sukellella väillä ja kolme kertaa menikin nokalleen enemmän tai vähemmän. Kaverilta lainaan kesken lenkin 4,7 kumilla oleva eturengas ja ajo oli huomattavasti varmempaa, toki takakumi vielä välillä pudotteli mutta se ei ole niin hankalaa kuin eturenkaan kanssa.

hphuhtin
16.12.2017, 13.27
Onko kukaan lisä akkuja laittanut, ulkomailta ei vissiin saa tai ainakin verkkokaupoissa osassa sanotaan että joidenkin säännösten mukaan ei saa lähettää akkuja.

Saa lähettää akkuja, mutta ei varmaan kaikilla toimitustavoilla, kuriirit ei kai ota lentorahtiin esimerkiksi joten se rajaa. N. 700€ on 500Wh akku Saksassa. Kysyisin vaikka Elektrofahrrad24.de. Itselle tuli lisäakku kotimaisen jämyn kautta joten en tiedä mistä toimitus tuli ja millä kyydillä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hphuhtin
22.01.2018, 12.39
Jos johonkin nyt olen tyytymätön tässä Macina Freezessä (otsikon kirjoitusvirheen voisi hakuja varten korjata?), ne ovat nyt vapaaratas (helppo vaihtaa teräksiseen) ja pahempana pehmeät kammet.

Meni toisen kerran tänä aamuna kampi jojoon kun kaaduin kyljelleni tällä kertaa varsin hissukseen. Viikko sitten vaihdoin juuri uuden aiemman kaatumisen jäljiltä ja sama puoli meni nyt uudestaan. Kammet on vielä tälle pyörälle uniikit.

Markku66
30.01.2018, 21.26
Onko kukaan laittanut Nyonia tähän pyörään? Vaihdetaanko johto akun kiinnitys runkoon vai moottorille asti. Ja oliko vaikea toimenpide kun ei vielä juutubesta ohjeita löytynyt...? Tuli hommattua kun hinta on pudonnut jo siedettäviin lukemiin. Ja kyllähän se purkamalla itsekin löytää minne tulee :)

hyyry
31.01.2018, 20.22
irroitat sen johdon intuvian telineestä ja kiinnität sen nyonin telineeseen.neljä pientä ristipäätä.katso että tiiviste ei jää väärään väliin.ohjeissa oli mitkä softat pitää vähintään olla,mulla 2017 malli ja toimii kuin junan vessa.

Markku66
31.01.2018, 20.53
Just tulin asennukselta. Vedin johdon moottorille asti. En uskaltanut niitä pieniä ruuveja aukomaan kun ei ollut tiedossa mitä sieltä purkautuu...no vähemmällä olis päässyt niin mutta ei tuo nyt iso homma ollut näinkään(yks asennus kalja vaan:) ). Kyllä hyvältä vaikuttaa ja keväisempiä kelejä odotellessa...

hphuhtin
31.01.2018, 22.00
Kertokaas sitten kokemuksia, miten hyvin kertoo esim. korkeudet Suomessa. Erityisesti kiinnostaisi jos matkalla on niin jyrkkä nousu että joutuu kantamaan pyörää. Viimeksi tänään pari kertaa reitin metsässä hukanneena .. :)

Mnederst
03.02.2018, 19.15
Millä hinnalla tuota Nyonia on löytynyt? Baiks pyysi vielä syksyllä viittä rahaa, joka on vähän liikaa maailman hintoihin nähden. Varsinkin jos asennus onnistuu plug&play.

Markku66
03.02.2018, 22.17
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/48517/jcmnd/Bosch-Nyon-upgrade-kit
Tuolta hommasin 399€

hai71
04.02.2018, 10.53
Jos johonkin nyt olen tyytymätön tässä Macina Freezessä (otsikon kirjoitusvirheen voisi hakuja varten korjata?), ne ovat nyt vapaaratas (helppo vaihtaa teräksiseen) ja pahempana pehmeät kammet.

Meni toisen kerran tänä aamuna kampi jojoon kun kaaduin kyljelleni tällä kertaa varsin hissukseen. Viikko sitten vaihdoin juuri uuden aiemman kaatumisen jäljiltä ja sama puoli meni nyt uudestaan. Kammet on vielä tälle pyörälle uniikit.

Voisiko Haibike Fatsix kammet toimia: https://best-bike-parts.de/Haibike-Kurbeln-Bosch-E-Bike-Fatsix-Xduro-Fatbike-Kurbeln-schwarz-ISIS-175mm_1
En ainakaan näe syytä miksei toimisi...

hphuhtin
04.02.2018, 12.33
Voisiko Haibike Fatsix kammet toimia: https://best-bike-parts.de/Haibike-Kurbeln-Bosch-E-Bike-Fatsix-Xduro-Fatbike-Kurbeln-schwarz-ISIS-175mm_1
En ainakaan näe syytä miksei toimisi...

Hei, nuo voisi toimia. Hyvä vinkki. Pitää mittailla tarkasti kuvista :)

Mnederst
04.02.2018, 17.58
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/48517/jcmnd/Bosch-Nyon-upgrade-kit
Tuolta hommasin 399€

Tack, tää on jo fiksumpi hinta.

Onkohan kellään vielä kokemuksia Nyon vs. norminavi/puhelin? Androidin Google Maps toimii yllättävän hyvin pikkuteillä, mutta olisihan intregroitu mukavampi.

Smooth
09.02.2018, 21.48
Yhdyn tuohon, että kammet on tehty jostain tinasta. Noi hibiken kammet vaikuttaisi tukevimmilta joten menee kokeiluun.
Mistä ja minkälainen olisi laadukas vapaaratas? Lyö välillä tyhjää vaikka putsattu ja rasvattu

hphuhtin
10.02.2018, 02.47
Yhdyn tuohon, että kammet on tehty jostain tinasta. Noi hibiken kammet vaikuttaisi tukevimmilta joten menee kokeiluun.
Mistä ja minkälainen olisi laadukas vapaaratas? Lyö välillä tyhjää vaikka putsattu ja rasvattu

Postasin aiemminkin, tämä on huomattavasti hiljaisempi ja jämäkämpi, alkuperäinen antautui jo: http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2032

Edit: ei kai tuo vapaaratas vaihtamalla pahemmin parane jos se on silmämääräisesti ehjä. Tämä aiheutti jo ongelmia:

https://i.imgur.com/yehY8Qs.jpg

KTMadventure
12.02.2018, 21.30
Aiheuttaa tuon hajoaminen vedon "loikkimisen" ja sellaisen rahisevan äänen vapaalla ja joskus polkiessa?

hphuhtin
12.02.2018, 22.38
Aiheuttaa tuon hajoaminen vedon "loikkimisen" ja sellaisen rahisevan äänen vapaalla ja joskus polkiessa?

Tuossa kondiksessa kaksi pienintä ratasta hyppyyttivät vaihdetta ja pienimmällä pääsi osan kierrosta pyörähtämään tyhjää. En osaa sanoa johtuiko ajamisesta vai löysäksi putsauksessa jääneestä pakasta.

Onko ratas siis silmämääräisesti ehjä? Rahinasta tulee mieleen että pitäisikö vaan katsoa että on puhdas myös sisältä kun irroittaa sen.

Markku66
23.02.2018, 14.27
Onko kukaan laittanut valoja Boschin omaan järjestelmään tässä Ktm:ssä. Hommasin https://www.bikester.fi/lupine-bosch-musta-548960.html ja Trelockin e-bike valon ja ei kyllä toimi... Periaatteessa pitäisi olla plug&play mutta enpä tiedä missä vika.. Syttyykö muilla jos valonappia painaa niin näyttöön merkki valoista. Täällä ei kyllä tapahdu mitään..?? Niin ja näyttönä Nyon ja alkuperäisellä näytöllä kokeiltu myös..

Karba
23.02.2018, 15.49
Vaatii käynnin huollossa joka aktivoi liitännät.

Markku66
24.02.2018, 10.30
Niinpä se onkin. Perskules kun vasta huollossa käytin eikä tullut mieleenkään :(

Smooth
03.03.2018, 21.41
Nyt on nähty tuo hibike fatsix kampisarja. Vasen kampi käy, oikea ei. Fatsix molemmat kammet on taivutettu samanlailla kun macinan vasen. Mittasin, että oikea poljin menisi 3.5cm enemmän ulospäin verrattuna alkuperäiseen kampeen, joten ajamisesta tulis aika mielenkiintoista.
Alkuperäinen ktm kampisarja olis 70€, turhan kalliit laatuun nähden.
Täytyy varmaan ostaa toinen, suora isis kampisarja ja ottaa siitä oikea kampi tuon hibike kammen kaveriksi 🙂 jos ne alkaisi sitten pysymään suorassa.

Roiala
03.03.2018, 21.49
Onkohan mulla akku kehno vai kuin mutta nyt esim. kun latas niin range näyttää turbolla 9km ja ecolla luokkaa 45km... siis heti latauksen jälkeen. Toki takana ajoa talvi polulla´kohtuu pehmeässä millä laskee kantamaa. kyllä tolla noin 2h ja vähän yli ecolla ajelee.

Smooth
04.03.2018, 00.16
Range taitaa laskea kilsoja tietyn ajan/km/avustuksen ajon mukaan? Joskus kesällä ajoin pelkällä ecolla ja lähtiessä range näytti 75km ja 15km ajon jälkeen range näytti 115km

Roiala
04.03.2018, 09.05
Juu, näin se tekee eli laskee. Lähinnä kuinka alas se voi mennä. Takana toki lumispoorissa ajoa luokkaa +2h ja 20km, 95% ecolla ja 100% pienillä paineilla kun meinasi upota. Olipa muuten juhlavaa ajella, kokeilin välillä luomupyörällä jossa toki minulle ihan liian vähäiset paineet kumeissa mutta paluu KTM:ään tuntui juhlalta :)

vesku61
04.03.2018, 09.16
Onkohan mulla akku kehno vai kuin mutta nyt esim. kun latas niin range näyttää turbolla 9km ja ecolla luokkaa 45km... siis heti latauksen jälkeen. Toki takana ajoa talvi polulla´kohtuu pehmeässä millä laskee kantamaa. kyllä tolla noin 2h ja vähän yli ecolla ajelee.

Oma ajo ollut poluilla Tour ja Sport asetuksilla lähes pelkästään. Raskaita nousuja ja pehmeät renkaat. Täys akku Lupaa Eco:lla 42 km riittoisuutta. Ja jos tosiaan käy hiukan helpommalla lenkillä niin range kasvaa matkan edetessä. Akku ladattu 4 kertaa

Roiala
04.03.2018, 09.55
Itse tullut ladattua suoraan ajosta vaikkakin lämpimässä tallissa aina ja tiedossa ettei olisi järkevää näin talvella pakkasilla niin tulee mieleen että onko se nyt jo tullut "pilattua" :) mutta siis samoissa mennään Veskun kanssa l eiköhän tuo ole voimissaan... Vara-akku on vielä korkkaamaton niin pitää joskus kokeilla mitä se sanoo.

Smooth
05.03.2018, 10.11
https://www.jejamescycles.com/ktm-kurbelset-miranda-delta-fat-170mm-l-r-cranks-tsr1177.html

hphuhtin
08.03.2018, 18.15

En katso enää ollenkaan tuota range-arviota, katson vain sitä jäljellä olevaa latausta. Range on niin pielessä kokoajan. Tosin tuo 9km vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Vaikka kuinka olisi kaahannut kovassakin pakkasessa en muista alle jotain 28km arviota nähneeni edes turbolla. Ja tavallista polkuajoahan pääsee n. 40-50km jos ei lämpötila ole paljon alle nollan.

Aja kerran akku suht tyhjäksi ja katso paljonko sitten sanoo kun olet ladannut täyteen.

Roiala
08.03.2018, 22.08
Näkyy olevan ja onkin luonnollisesti kiinni vaihteesta. Pehmeässä möyriminen ykkösellä tai kakkosella niin ei ole pitkä toimintamatka.
Viimeksi kotoa lähtiessä näytti range 28 Ecolla ja kymmenen kilometrin ajon jälkeen oli jäljellä 48km kun ajeli kevyen liikenteen väylää.
Kahden ja puolen tunnin noin 25km reissuun ajaa kivasti pakkasillakin.
No, lauantaina olisi reilun 50km reissu edessä fatbike lumipolkua, toivottavasti riittää virta kahdella akulla.

vesku61
25.03.2018, 20.44
Tuo Range lukema perustuu oletukseen että käytät avustusta saman verran kun olet käyttänyt. Lukemaa korjataan sitä mukaan kun matka etenee. Täydellä akulla lähdin kaupunkilenkille Eco:lla näytti 48 km. Aikaisemmat ajot raskasta mäkiajelua metsässä. Ajoin 24 km. tietä myöden eco avustuksella ja vauhdin noustessa avustushan kytkeytyy pois. Ajelun jälkeen range lukema oli 74 km. Yhden tolpan verran varaus laski.

timojehvi
02.04.2018, 14.25
Hei, onko antaa hyviä vinkkejä lokasuojista? Mitkä olette hyväksi todenneet ja pyörähän oli KTM Macina Freeze 26"

Kiituri
02.04.2018, 14.56
^läskissä olen käyttänyt Sunnywheel suojia. Katso vaikka ihan Prismasta. Ovat kevyet ja joustavat. Takalokarin kiinnitys kyllä antautuu kuten kaikissa muissakin. Sen voi korvata putkiklemmarista tehdyllä virityksellä.
Eräs toisen merkkinen (Motonetistä, en muista merkiä) lokari hajosi useampaan osaan pakkasella. Muovi muuttui järjettömän hauraaksi kun lämpötila laski alle -10.

timojehvi
04.04.2018, 16.38
Kiva ylläri tuli vastaan uudessa pyörässäni, että suurimmalla vaihteella ei pysty ajamaan, kun ketjut ottaa runkoon kiinni :( Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? auttaisikohan jos sinne laittaa prikan tuomaan vähän tilaa lisää?

timppa_234
04.04.2018, 17.00
Hei, onko antaa hyviä vinkkejä lokasuojista? Mitkä olette hyväksi todenneet ja pyörähän oli KTM Macina Freeze 26"

Kunnollisia ei taida löytyä mistään kaupasta. Mä tein takalokarin Motonetin kamasta: supermoto etulokari+istuimeen asennettava fattilokari. (+ kuviosahausta, porausta ruuveja ja nippusiteitä).
Etulokari on vähän tuunattu versio Baiksin fattilokarista.

Cabron
05.04.2018, 13.13
eihän johdu takavaihtajasta eli ketju niin löysä, että laahaa takapyörän akselin alapuolelta haarukkaan? Jos näin, niin takavaihtajaa kiristämään, ettei ketjulinja ole niin lähellä runkoa.

Kiva ylläri tuli vastaan uudessa pyörässäni, että suurimmalla vaihteella ei pysty ajamaan, kun ketjut ottaa runkoon kiinni :( Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? auttaisikohan jos sinne laittaa prikan tuomaan vähän tilaa lisää?

kuokkaz
05.04.2018, 15.39
Moi, täältä aiemmasta keskustelusta löytyy kuva ja linkkiä lokareihin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007
Olen ollut tyytyväinen tuohon takalokariin, ihan samaa ei näyttäisi olevan enää stylerider.fi sivuilla, mutta lähes vastaavia on.

vesku61
05.04.2018, 19.40

Ei kuulosta normaalilta. Omassa 2mm rakoa runkoon suurimmalla vaihteella. Vie myyjäliikkeeseen korjattavaksi.

hphuhtin
05.04.2018, 19.46

Älä ainakaan prikkaa laita, pitää mahtua ilman. Onkohan takapakka kasattu oikein ja vapaarattaassa ihan pohjalla? Onko pakka kireällä - heiluuko pakka jos koitat heiluttaa isoimmasta rattaasta akselin suuntaisesti? (Ei saa heilua). Toisaalta jos on uusi niin liikkeeseen vaan ellei ollut nettikaupasta.

zipo
05.04.2018, 20.08
Millanen dropout on Kotarissa?Onko irrotettavaa mallia?Löystynyt?kuten Cubessa jos ei kasattu locktiten kanssa.

timojehvi
05.04.2018, 22.25
Pyörä on ostettu verkkokaupasta ja viikonloppuna pitäisi tulla käymään yksi fillari asentaja katsomaan pyörää :)
Kuvasta näkee mihin ketjut on ottanut kiinni.
https://aijaa.com/img/t/00304/14547526.t.jpg (https://aijaa.com/xLofwI)

Markku66
14.04.2018, 10.17
https://www.dropbox.com/s/um04x3f06sxcreo/20180414_075250.jpg?dl=0https://www.dropbox.com/s/um04x3f06sxcreo/20180414_075250.jpg?dl=0https://www.dropbox.com/s/um04x3f06sxcreo/20180414_075250.jpg?dl=0Tulihan ne hanki kelit tänne savoonkin...Vaikka kelkkareitillä ajoinkin:)
https://www.dropbox.com/s/um04x3f06sxcreo/20180414_075250.jpg?dl=0

vesku61
18.04.2018, 21.02
Nyt tuli semmoinen ongelma että kun laittaa virrat päälle niin nopeusnäyttö alueelle ei tule mitään infoa. Oikeassa laidassa on tuo taulukko jossa näkyy avustus tyyppi. Avustus muuttuu näytössä +/- napeista. Mutta range lukema ei muutu, info napilla info vaihtuu. Ja ei avusta ollenkaan tuossa tilassa. Näyttö sammuu itsestään hetken päästä. Toinen kerta kun tekee tämän ja viime kerralla se vaan rupes toimimaan lähes välittömästi. Nyt sai muutaman minuutin ihmetellä ja näyttö heräsi kun ravistelin näytön johtoja ja nyt on pysynyt päällä. Täytyy käydä huomenna Baiksissa reklamoimassa. Omassa laitteessa on tuo näyttö lukittu pultilla että ei irtoa pikaklipsusta. Vaimon Cubessa näyttöä ei ollut lukittu mutta lukitsin sen ettei vaan lähde kenenkää matkaan. Ootteko jostain saaneet käyttöohjekirjaa Kotariin. Cuben mukana tuli Suomen kielinen opas ja sama Bosch samalla näytöllä niin toimii tähänkin peliin.

hphuhtin
18.04.2018, 23.49
Ottaisin itse sen näytön ruuvin irti ja putsailisin ne kytkennät, kuulostaa kosketushäriöltä. Joutuu tietty irroittamaan sitä telinettäkin. Toki Baiks auttaaa varmasti myös. Näyttöä ei varmemmin vie kukaan kun nappaa itse sen taskuun pyörästä.. [emoji6]

Boschin manuaalit lienee samat kaikille Boschia käyttäville malleille. https://www.bosch-ebike.com/en/service/downloads/

vesku61
19.04.2018, 09.17
Käytin tuon näytön irti ja mitään näkyvää ei nastoissa ollut. Ei edes pölyä näytön takana. On tossa prätkä ja harrasteauto vielä kesken kesää ajatellen niin ei viittis aikaa käyttää uuden laitteen vikojen etsimiseen. Ja mitä ohjekirjaan tulee niin täytyy senkin puutteesta reklamoida Baiksia https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/kayttoohjeet/ Tuo vaimon Cube on Saksasta tilattu ja sen mukana tuli Suomen kieliset ohjeet

hphuhtin
19.04.2018, 14.38
Toimen missä voisi liitoshäikkää olla on moottorin ”vasemman” puolen kotelon alla. Kaksi piuhaa kytketään siellä moottoriin. Kolme ruuvia irti niin pääsee heiluttamaan niitä. Ei vaadi kammen irroittamista.

vesku61
20.04.2018, 11.30
Toimen missä voisi liitoshäikkää olla on moottorin ”vasemman” puolen kotelon alla. Kaksi piuhaa kytketään siellä moottoriin. Kolme ruuvia irti niin pääsee heiluttamaan niitä. Ei vaadi kammen irroittamista.

Vähän "liian" työlästä. Vika on yläpään liitoksissa tai telineen/näytön nastoissa. Seuraavan kerran vikautuessa vien korjaamolle laitettavaksi.Tod.näk. näytön/telineen nastoissa vika . Eka kerralla korjaantui kun vaan paineli näytön nappeja. Ilmeisesti näyttö hiukan liikahti.

timojehvi
22.04.2018, 12.06
Nyt olisi tarjolla uusi KTM Macina Freeze 26" jonka mielellään vaihdan esim, e-oivaan tai vastaavaan. Voin myös myydä suoraan jos hinta kohdillaan ja takuu kuitti löytyy tietysti, pyörä on ostettu verkkokaupasta.

Wese20
02.05.2018, 13.32
Kammesta korkkasi polkimen kierteet. Mistä olette uusia kampia hankkineet ja millaisella hinnalla?

hphuhtin
02.05.2018, 18.03
Tässäkin ketjussa on taidettu pohtia Haibike kampien käyttöä, en tiedä sopiiko. KTM kammet Baiksista jotain 90€, Saksasta 70€ Elektrofahrrad24.de +postikulut.

hyyry
05.05.2018, 18.55
+ Vastauksesi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/newreply.php?p=2772972&noquote=1)
nyon näyttää vain vaaleaa näyttöa ei muuta dataa.e-bike connect tunnistaa vain viikon takaisen datan.win 10 huomaa liitetyn laitteen.mistähän tuota vikaa vois etsiä.avustus toimii noin 5min ja uudelleen käynnistys taas 5min?

Karba
07.05.2018, 17.23
Resettiä peliin painamalla kaikkia neljää nappulaa yht'aikaa!

vesku61
09.05.2018, 10.47
Nyt tuli semmoinen ongelma että kun laittaa virrat päälle niin nopeusnäyttö alueelle ei tule mitään infoa. Oikeassa laidassa on tuo taulukko jossa näkyy avustus tyyppi. Avustus muuttuu näytössä +/- napeista. Mutta range lukema ei muutu, info napilla info vaihtuu. Ja ei avusta ollenkaan tuossa tilassa. Näyttö sammuu itsestään hetken päästä. Toinen kerta kun tekee tämän ja viime kerralla se vaan rupes toimimaan lähes välittömästi. Nyt sai muutaman minuutin ihmetellä ja näyttö heräsi kun ravistelin näytön johtoja ja nyt on pysynyt päällä. Täytyy käydä huomenna Baiksissa reklamoimassa. Omassa laitteessa on tuo näyttö lukittu pultilla että ei irtoa pikaklipsusta. Vaimon Cubessa näyttöä ei ollut lukittu mutta lukitsin sen ettei vaan lähde kenenkää matkaan. Ootteko jostain saaneet käyttöohjekirjaa Kotariin. Cuben mukana tuli Suomen kielinen opas ja sama Bosch samalla näytöllä niin toimii tähänkin peliin.

Nyt meni kesken ajon "pimeäksi" näytön yläosa ja avustus loppui. Piuhoja heiluttelemalla ei vaikutusta pari kertaa virrat pois ja päälle niin rupesi toimimaan. Viikon päästä on huoltoaika niin saavat vilkaista.

Novus
09.05.2018, 18.25
mulla loppu avustus hetkeksi ja näyttö tilttaili/sekoili kanssa muutamalla duunimatkalla joku aika sitten.no rupesin sitten kanssa irrottelemaan näyttöä ja räpläilemään johtoja yms, kunnes tajusin katsoa akun telineen liittimiä, oli yksi niistä liitinosista hapettunu.ei tule oikeestaan ikinä otettua sitä akkua pois, kun pyörä on aina säilytyksessä sisällä.oli kuitenkin kosteus päässy jylläämään jotenkin niitä liitinosia.
puhdistin sen hapettuman veks ja sen jälkeen ei mitään ongelmaa.

hphuhtin
12.05.2018, 10.15
Saisi olla joka sähkömoottorijärjestelmälle oma ketju (foorumin rakennetta voisi huoltaa ylläpitokin..), mutta en jaksa suorittaa foorumioperaatiota joten laitetaanpa tähän..

Tällainen verme korvaisi koko Boschin ajotietokoneen omalla puhelimella. Onko kukaan testannut? Löytyisikö rohkea koekaniini nyt kun yllytän? [emoji6]

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=258693;menu=1000,329,332;p age=8

Roiala
19.05.2018, 11.51
Jos halajaa tuota Nyonia niin näkyy olevan tarjouksessa

https://www.fun-corner.de/en/displays/2783-bosch-nyon-8gb-upgrade-kit-4250589458549.html

299€ muutossarja.

Roiala
28.05.2018, 20.42
Takajarru tuli päivitettyä 203mm levylle, -17 mallissa oli vielä 160mm takana kun -18 on 180mm. Ounasvaaraa alas kiikkuessa loppui totaalisesti teho, nesteet kiehui, häipyi jarrut totaalisesi ja kahva pohjaan "joka kierroksella"... Etu jarru niinkin 180mm levyllä ok vaikka saa sitäkin ns tosissaan puristella. Adapteri, Shimano Ice tech levy (ja uudet palat) -> jarrutusteho ihan eri luokkaa.
Toki ukkokin läski pyöräilijä joten tuskin pikkuisilla mitään ongelmaa :)

hphuhtin
28.05.2018, 22.54
Panin itsekin merkille tuon että takalevy on kasvanut vm17->18 ja onhan se syystä, takajarruhan on ainakin itsellä enemmän kovilla. Tällaisella alle 80-kiloisella on kuitenkin riittänyt hyvin, mutta ei sitä ole tullut mitään isoja vaaroja alas lasketeltuakaan.

jn1981
01.06.2018, 23.33
Pari kuukautta ajanut freezellä. Hieno peli kaikenkaikkiaan.
Onko muilla kammet vääntyny? Huollossa menee vaihtoon se.

Ohitin nopeusrajoituksen manuaalisesti laittamalla magneetin polkimeen ja sensorin siirsin lähemmäs poljinta. Nyt tuntuu,että pyörä toimii kuten pitääkin. Ihan järjetön tuo 25kmh rajoitus.

hphuhtin
02.06.2018, 11.00
.

Mulla on vääntynyt vain kaatumisten takia, mutta onhan noi jotenkin pehmeiksi täällä tulkittu. Itse olen alle 80-kiloinen, mutta painavammalla kuskilla voinee tuntua ajossakin.

Mulla olisi ylimääräisiä oikean puolen kampia, noita kun myydään vain pareittain ja kaksi kertaa se vasen vääntynyt :)

Roiala
02.06.2018, 11.42
Yllä mainittua jarrupäivitystä ei voi kuin suositella! Yhdellä sormella saa jarrun tarvittaessa lukkoon mutta tuntuma silti hyvä eikä häivy isoissakaan mäissä.
Kammet pysyneet suorina vaikka iso mies, kaatuilua ei ole tullut kylläkään harrastettua.
Vapaaratas sen sijaan alkaa selvästi antautua, "tyhjää" reilusti jolloin kolisee kivikossa tai muuten kun polkeminen tai vastus epätasaista -> tilattu hphuhtin suosittelema teräsrunkoinen Keravalta.

wizz
02.06.2018, 15.53
Pari kuukautta ajanut freezellä. Hieno peli kaikenkaikkiaan.

Ohitin nopeusrajoituksen manuaalisesti laittamalla magneetin polkimeen ja sensorin siirsin lähemmäs poljinta. Nyt tuntuu,että pyörä toimii kuten pitääkin. Ihan järjetön tuo 25kmh rajoitus.

Siis miten olet nuo magneetin ja anturin oikein asentanut että pysyy ja toimii? Matkaa ei näytä enää oikein mutta toimiiko muuten?

jn1981
02.06.2018, 22.10
Siis miten olet nuo magneetin ja anturin oikein asentanut että pysyy ja toimii? Matkaa ei näytä enää oikein mutta toimiiko muuten?
Morjens.
Tuossa kaksi havainnollistavaa kuvaa.
Hyvin ovat pysyneet kiinni. Vaihdoin nopeusanturin puolta, koska tosiaan kampi vääntynyt vasemman polkimen kohdalla ja turhan lähellä runkoa.
Magneetti polkimessa on malli lättänä ja tehokas, jotta pysyy kiinni. Ajanut noin 200 km nyt eri maastoissa ja kerran joutunut kääntämään sensoria lähemmäksi poljinta. Magneetti pysyy kuin tauti.

Voihan tuon sensorin vaikka teipatakkin tuohon, jos ei nippareista pidä.
Nopeusmittari tosiaan ei toimi ja sitä myöten range, mutta palkeista voi päätellä koska pitää laitella eco-moodia päälle.

https://ibb.co/kkBrvy
https://ibb.co/kJNaNd

Markku66
02.06.2018, 22.39
Itse hommasin tuon ja kaikki toimii normaalisti :) https://www.derestricted-ebike.com/

Smooth
04.06.2018, 23.11
Mulla on vääntynyt vain kaatumisten takia, mutta onhan noi jotenkin pehmeiksi täällä tulkittu. Itse olen alle 80-kiloinen, mutta painavammalla kuskilla voinee tuntua ajossakin.

Mulla olisi ylimääräisiä oikean puolen kampia, noita kun myydään vain pareittain ja kaksi kertaa se vasen vääntynyt :)

Minulle kelpaa oikean puolen kampi jos vielä kaupan.

eFat
18.06.2018, 14.05
Täällä onkin kampien pehmeydestä jo keskustelua. Mulla on Macina Freezessä uudesta asti ollut ongelmana myös tosi pieni clearance vasemman kammen ja takahaarukan välillä. Pelivaraa vain 1-2mm, kun oikealla puolella normaalimman näköinen about 1 cm. Baiks.fi:n mukaan normaalia, samoin oli liikkeessä esillä olleessa toisessakin yksilössä, kun katsoin. Tämä tekee sen, ettei kammen tartte kuin hieman elää ajaessa saati aavistuksen vääntyä, niin alkaa ottaa polkiessa kiinni takahaarukkaan. Nyt jo kampi raapinut takahaarukasta maalit irti eikä tietystikään pyörällä voi ajaa. Takuuseen on tulossa uusi vasen kampi, mutta vasta heinäkuulle luvattiin. Onko kohtalotovereita vai yksilövika? Voiko moottori olla väärässä asennossa tms. kasausvirhe, josta tuo aiheutuu?

hphuhtin
18.06.2018, 16.20
Kampi on niin pehmeä, että sitä voi saada väännettyä irti. Kaksi vasenta kampea olen oikaissut ajokuntoon itse, nykyinenkin on sellainen ja ehkä 3-5mm irti takahaarukasta.

En osaa sanoa moottorin kiinnityksen vaikutusta. Luulisi ettei siellä ole klappia. Ensihuollossa tosin oli moottorin kiinnitysruuvit mulla havaittu löystyneen, en huomannut asiaa mistään.

vesku61
18.06.2018, 21.53
Vasen kampi omassa pyörässä 2,3 mm raolla haarukasta (rakotulkilla mitattu). Eikä ole vääntynyt vaan on alkujaan pienellä välyksellä.

Smooth
18.06.2018, 23.20
https://www.jejamescycles.com/ktm-kurbelset-miranda-delta-fat-170mm-l-r-cranks-tsr1177.html

Onko joku jo näitä kokeillu?

Smooth
20.08.2018, 11.31
Alkoi macinan etujarru vuotamaan satulasta niin, että nestettä menee paloille/levyille ja jarrutus teho häviää. Ajatus ollu muutenkin uusia jarrut järeimpiin pyörän painonsa vuoksi, joten onko antaa vinkkejä hyvästä jarrusta?
Tarkoitus päivittää myös 200mm levyyn joten mistä ja minkälaista adapteria sinne väliin täytyy laittaa?

hphuhtin
20.08.2018, 14.39
Nyt ei ole tietoa, mutta luuloa.. omalla vastuulla siis, mutta olen vähän itsekin miettinyt päivitystä. Mulla siis 2017 malli jossa edessä 180mm ja takana 160mm jarrulevyt.

Eteen 180-203mm sovitin
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-adapter-front-180mm-to-203mm-sm-ma-f203p-pm-522512

Taakse 160-180mm
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-adapter-sm-ma-f180p-p2-for-front-180mm-37435

Jarrulevyn siirtäisin edestä taakse (mulla RT-86, tehtaalta oli RT-56 muistaakseni) ja eteen uusi:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt86l-203mm-6-hole-66405

Jarruja en ole vielä löytänyt sopivia eli riiitävän halpoja mutta hyviä [emoji4] Rahallahan nyt saa sitten mitä vain. Jos just nyt pitäisi ostaa niin ehkä https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-brake-br-m8000-set-with-j02a-resin-450036, nämä mulla on toisessa pyörässä 203/180mm levyjen kanssa.

mtok77
20.08.2018, 17.26
Shimanolta tullut uudet edukkaat 4-mäntöist jarrut
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-br-mt501-disc-brake-set-721660

Smooth
20.08.2018, 18.44
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-saint-br-m820-b-disc-brake-front-86989

Päädyin saint sarjaan. Pelkästään etujarru päivitetään, alkuperäinen takajarru riittää mainiosti.
Menen kuitenkin alkuperäisellä 180mm levykoolla ja jos ei riitä yhden sormen voima vielä jarruttaan niin 203mm levy alle.

Ja miksi näin järeät jarrut? tuli huomattua viime vkl, että freeze toimii sappeen bike parkissa erittäin hyvin 😁

hphuhtin
20.08.2018, 19.51
Oliko sulla 160 vai 180mm takajarrulevy? Meinaan itse kaipailen enemmän tehoa oikeastaan vain taakse. Tän vuoden malleissa on varmaan jo sopivasti kun on 180mm valmiina.

Smooth
20.08.2018, 23.24
160mm ja shimanon resin paloilla. Kyllä se mielestäni kohtuu hyvin puree, lukkoon menee herkästi

hphuhtin
21.08.2018, 00.48
Lienee yksilöllistä mitä hakee. Ehkä se ei ole voima vaan kevyempi tuntuma mitä itse kaipaan, kuvittelen että se seuraisi voiman lisäämisestä. Mitään ongelmia pysäyttää pyörää ei ole ollut ;)

Roiala
21.08.2018, 08.20
+150kg ukko, ounasvaaran mäet niin 160mm levyllä vakio takajarru alkoi keittämään ja häipyi helposti. 203 levyllä merkittävästi parempi ja toistaiseksi ei ole ollut häipymistä. Icetech levy tuli laitettua. Ja ihan perus hyllytavaraa oli adapteri paikallisessa fillariliikkeessä. Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan.

hphuhtin
07.09.2018, 12.52
Onkos kukaan jarruja vaihtanut Freezeen?Kuinkahan iso homma on takajarrun vaihto.. näyttäisi äkkiseltään siltä, että moottorin joutuu irroittamaan jos/kun jarruletku vaihtuu.

Tein muuten omaan pyörään sellaisen parannuksen, että poistin keulan lukituksen kokonaan. Itselle ihan turha, en ikinä käyttänyt ja väheni yksi kaapeli ohjaamosta. Kompensoi hissitolpan lisäämää kaapelia, +-0 ;)

Smooth
07.09.2018, 21.06
En ole takajarrua vaihtanu, mutta juuri tänään boschin moottoriin laakerin vaihtaneena katselin juuri takajarruletkun reittiä, siellä moottorin päällä se menee.
Samalla teen vähä huoltoa -16 mallin freezeen, etunavan, takanavan ja vapaarattaan laakerit vaihtu, renkaat tubeles ja blutoon huolto sekä 80mm -> 120mm

hphuhtin
07.09.2018, 21.59
Olikos jotain oppaita mitä seurasit noissa laakerihommissa tai bluton venytyksessä? Google toki löytää, mutta mikä on hyvä.. :)

Smooth
07.09.2018, 22.20
Laakerit on tosi simppeleitä vaihtaa jos on ennenkin prässäilly laakereita napoihin, mitään vaihto ohjeita en tähän hommaan etsiny. Voin tähän laittaa laakerien numerot ylös jos jollakin tarvetta.
Bluton huolto/korotus vielä tekemättä, osien pitäisi tulla alkuviikosta ja ohjeet löytyy tästä.
https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005114_rev_b_2017_bluto_reba.pdf

hphuhtin
08.09.2018, 10.44
Mulla rohisee yksi vanne (neljästä, ”talvivanne”) kun sen pistää kädessä pyörimään, sen takia laakerin huolto/vaihto tässä mielessä.

Ja olen kaivannut lisää joustoa, enpä tajunnut, että 80mm 120mm joustoon muuttuisi, meni työjonoon tuokin, kiitos :)

Smooth
08.09.2018, 10.54
https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-bluto-solo-air-shaft-26-120mm-525590

qhad
14.03.2019, 23.55
Terkut vaan kaikille, ensimmäinen viesti tänne - ajattelin laitella, kun olette tuskailleet noiden kampien kanssa. Itsellä on tosiaan tuo Kapoho 274:n ja pyörä tuli syksyllä 2017, vaikka Freezeä lähdin ostamaan. Kaikenkaikkiaan olen onnistunut rikkomaan sillä neljä sarjaa näitä surullisen kuuluisia Mirandan Kappa 0 ensiasennuskampia, jotka lienee samat myös Freezessä - aivan kuraa.

Asiaa selvitellessä Ktm käyttää Kapohon kireimmässä 271 -versiossa Sram:in EX1 kampia 165mm mitassa - ja näitä ei saanut mistään - edes tehtaalta. 170mm löytyi, joten sellaiset tilasin. Nyt olen ajanut niillä viime syksystä lähtien ja ainakaan vielä en ole onnistunut rikkomaan, tosin talvikelitkin antaa todella paljon anteeksi. Kapoholla alkaa nyt olemaan himpun vaille n. 4tkm mittarissa ja pyörä on edelleen vakio softaamaton.

Terkuin,

Smooth
15.03.2019, 07.31
Ei taida nuo kammet sopia freezeen, siinä on erilaiset kannet oikealla ja vasemmalla

qhad
15.03.2019, 18.42
Voisko olla näin, kuvissa näyttää täsmälleen samoilta ja kumminkin tekniikka on täysin sama Bosch kuin Kapohossa? Ei nuo Kapohon tehdaskammetkaan taida ihan samanlaisia olla. Mitkä on Freezen tehdaskammet ja millä tapaa eroavat toisistaan? Baiksista tähän varmaan saisi suoran vastauksen.

qhad
26.02.2020, 01.24
Jatketaas nyt vähän aiheesta, koska myös sopivasti sisäänajettu Freeze tuli taloon ja tässä ketjussa on muutamia asioita, jotka ei pidä paikkaansa - tai ovat ainakin hieman "mututuntumaa".

Eli, em. fillaria on rakenneltu viime syksystä lähtien talvikäyttöä sekä hieman parempaa enduroimista ajatellen - harmi vaan, että ainakaan etelärannnikolla syksy ei edes näin helmikuussa näytä muuttuvan talveksi. Eli mitä on tehty?

- Bluton keulan jousto rakennettu tappiinsa, eli 80mm->120mm. Samalla hävitetty takelteleva jouston lukitusvipu huitsin nevadaan ja Reban säädettävä sisäänmenovaimennus lyöty haarukkaan. Nyt saa siis säädettyä sekä sisäänmeno- että ulostulovaimennusta
- Kyllä, tähän pyörään mahtuu taakse myös alkuperäistä leveämpi rengas, kun vähän rakentelee. Alla on nyt Dillingerin vitoset 4.8" nastat - edessä ja takana. Takahaarukan todellinen leveys on muistaakseni mittauksieni mukaan n. 4.65", joten siinä referenssiä. Ei nuo Dillikatkaan ole 4.8" leveää todellisuudessa muuten kuin ehkä hangen pinnasta mitattuna.
- Edellinen vaati myös takavanteen uudelleen rihtausta, koska vanne oli alun perin reilusti vasemmalla eikä siten haarukan keskellä
- Vaati myös ketjulinjan mutosta, joten alkuperäinen eturatas on saanut väistyä 16-hampaisen Haibiken Xduron 15mm offset rattaan tieltä, jotta ketjulinjaa on saatu hieman ulos. Itseasiassa tämä on jopa hieman liikaa, todennäköisesti paras kompromissi olisi Mirandan 8,75mm offset. Tästä huolimatta edelleen mennään XT:n alkuperäisellä takapakalla, vaikka linja on kieltämättä aika jyrkkä.
- Xduron kammet, koska orkkikset Mirandat eivät toimi yhteen em. offset-eturattaan kanssa.
- Koska -17 mallinen, niin eteen orkkista isommat SLX:n jarrut
- Koska lumi upottaa ja sitä myöten liikkeelle lähtö enemmän tai vähemmän hankalaa jalkojen roikkuessa yleensä tukevasti liian ilmassa, rungon sisään johdotettava Pro Koryak 120mm hissitolppa. On muuten toiminut aivan kuin ajatus myös Kapohossa reilun kahden vuoden ja 6tkm ajan kesät talvet, ei ole jäätynyt kertaakaan. Lämmin suositus.
- 90mm 45 asteinen stemmi, jolla saadaan edelleen ajoasentoa hieman makaavasta ryhdikkäämmäksi.
- Nyon toimii myös tässä fillarissa ja alkuperäisessä Intuvian -jalassa, Nyonin mukana tullut uusi etäohjausyksikkö laitettu Kapohoon(eli sama edistyneempää näyttöä voi käyttää kummassakin). Custom modet myös ostettu, jolloin voi rakentaa omat tehokäyrät ja toimivat kummassakin kulkineessa.

Semmonen projekti, tämä on nyt sitten varmaan KTM Machina Freeze 260+ :)

nm. Mistä vielä Mastodon Pro EXT -etuhaarukka 150mm joustolla? ;)

hphuhtin
26.02.2020, 08.29
No johan on rakenneltu. Itsellä on Freeze tallissa, mutta eipä juuri kerää kilometrejä näillä keleillä. On oikeastaan myyntiuhan alla ;)

En ole itse muuta tehnyt kuin poistanut keulan lukitusvivun turhana ja hissitolpan laittanut. Stemmi vaihtui lyhyempään, kun M-kokoinenkin oli vähän pitkä itselle.

Olisikos kuvaa rakentelun tuloksesta?

qhad
27.02.2020, 02.36
Jes, itsekin omaan lyhyen varren (173cm) ja 17" runko olisi ollut paras lähtökohta, kuten mun Kapohossa on. Kun käytettynä ostaa, niin ihan kaikkea ei voi saada ja tämäkin on sitten myös 19" :) Koitan saada jossain vaiheessa jotain kuvia vaikka driveen, niin sieltä voi käydä ihmettelemässä.

hphuhtin
27.02.2020, 08.49
Alan ymmärtää 45’ stemmiä. 173 lyhyt itsekin, ja M/17” on mielestäni tosi passeli. Haluaisitko ostaa toisen Freezen? ;)

qhad
01.03.2020, 17.55
Laitoin pari kertaa yv:tä, mahtaakohan ne kadota tällä hetkellä kokonaan, koska eivät löydy lähetetyistä :/

permus
03.05.2020, 18.09
KTM macina freeze ja takavaihtajan korvake. Onko kukaan tilannut ja mistä? Ainakaan marwinilta en mielestäni löytänyt täysin samanlaista...

hphuhtin
03.05.2020, 20.47
Baiks.fi:stä ostin korvakkeita vielä kun heillä oli kivijalka, varmaan sieltä voisi vieläkin saada kun KTM:ää myyvät.

permus
16.05.2020, 12.54
KTM macina freeze ja takavaihtajan korvake. Onko kukaan tilannut ja mistä? Ainakaan marwinilta en mielestäni löytänyt täysin samanlaista...
Tämän löysinkin jo: Takavaihtajan korvake MARWI, GH-247, KTM