Näytä tavallinen näkymä : Parhaat ketjut sähköpyörään?
Tahmatassu
28.09.2017, 22.05
Mitkä ketjut olisivat parhaimmat 1*11 -vaihteiseen sähköpyörään (Boschin moottori)? Tuntuu tuo sähkömoottori kuluttavan ketjut tuskaisen nopeasti vaihtokuntoon. Kestääkö kalliimmat suhteessa paremmin vai saisiko halvemmilla enemmän kilometrejä eurolla?
Mnederst
28.09.2017, 22.59
Mulla on nyt ollut Jammun moottorissa (vääntöä 80 Nm) kiinni Deoren ketjut ja eturatas 1700 km, eikä vielä ole kulumaa pahemmin. En hirveästi jaksa putsailla, joten hyvällä hoidolla voisi näillä komponenteilla mennä sellainen 3000 kilsaakin. Huippuosilla ehkä vielä enemmän.
Hyvä kysymys. Omassa meni KMC-ketjut vaihtokuntoon (yli 1%) 500 km kohdalla. Nyt tilalla jotkut perus shimanot ja kilsoja reilu 700. Pitääpä tarkistella, onko tullut kulumaa. Omassa Whitessa on 1*8 ja voi olla, että ketjuvalikoima suppeampi.
1aloittaja
28.09.2017, 23.32
Kumpikos se ketjua kuluttanee moottori vai vinoon väätävät takarattaat...?
Kappavaihdettahan ’kunnon, oikeat’ pyöräilijät parjaavat, mutt se ei taida vääntää ketjua vinoon, mikä ’hinkkaa’ hampaita sivusta...
Mulla oli n 1300 km ajetut ketjut, eikä huoltomiehen mukaan vaihtotarvetta
Vaihteistona pätkimätön NuVinci... se 380 automatic... kappavaihteisto
Marsusram
29.09.2017, 00.58
Kappavaihdettahan ’kunnon, oikeat’ pyöräilijät parjaavat, mutt se ei taida vääntää ketjua vinoon, mikä ’hinkkaa’ hampaita sivusta...
Eihän napavaihteissa mitään parjaamista ole, mitä nyt lisämassan lisäksi perusöljyt ovat talvella jähmeitä ja huoltoa harva osaa tehdä itse.
Sähköillä varmaan kompensoi lisävastuksen, eikä se napamurikan paino siinä kokonaismassassa enää tunnu.
Sinkulaketjut ovat yksinkertaisempia ja kestävämpiä, niissä ei tarvitse mitään rampituksia että nousee paremmin rattaille.
Kalliimmissa on mahdollisesti käytetty lujempaa terästä, mutta ei hinta aina takaa parasta lopputulosta jos korkeampi hinta johtuukin muotoiluista ja kevennyksistä.
Isompi teho venyttää ketjun nopeammin hylkykuntoon, luulisin.
Luulisin myös, että kannattaa kokeilla e-bike spesifisiä ketjuja, joita ainakin ulkomaisissa nettikaupoissa on saatavilla.
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Ultegra-XT-E-Bike-Quick-Link-Kette-CN-HG701-11-11-fach-p58738/
(kas vaan kun Shimanollakin on jo "Version mit Kettenschloss" )
Aiemmat KMC.t ei kyllä kestä. 500-700km ja jo vaihtokunnossa https://www.bike-components.de/en/KMC/X10e-EPT-10-fach-E-Bike-Kette-p49373/
Siirryin Shimanon Steps e-bike ketjuun ja samoilla kilometreillä ei mene ees vielä 0.75 tulkki ketjuun eli kestävyys ihan eri luokkaa https://www.bike-components.de/en/Shimano/CN-E6090-10-STEPS-10-speed-Chain-for-E-Bikes-p43171/
Itselläni KMC X 11 ketjut kestäneet hyvin. Ajettu 1700 km. Kuluma vajaa 0.75.
Olen kyllä aika ahkerasti käyttänyt ketjuvahaa. Ehkäpä se on auttanut.
Kannattaa muistaa päivittää myöskin se eturatas.varsinkin bosch kuluttaa pientä ratasta melkoisesti.
Eihän napavaihteissa mitään parjaamista ole, mitä nyt lisämassan lisäksi perusöljyt ovat talvella jähmeitä ja huoltoa harva osaa tehdä itse.
Sähköillä varmaan kompensoi lisävastuksen, eikä se napamurikan paino siinä kokonaismassassa enää tunnu.
Heh, ajoin napavaihteisella suoravetopiirakalla yli 20 000 km yksillä ketjuilla ja hammssrattailla.. Takanapoja nexus 7 ja nexus 8 kului molempia 1 loppuun. Kiertokahvoja meni 4 kpl. Napavaihde on kaupunkiliikenteessä erittäin näppärä kun voi vaihtaa paikallaan sopivan pykälän.
Sähkö kompensoi niin, että ainakaan -30 asteessa ei haitannut jäykkyys. Kovempia pakkasia ei ollut ko. aikana.
Pyörällä ajoin läpi vuoden säässä kuin säässä. Ko pyörässä ketjut oli aika hyvin suojassa.
Eihän napavaihteissa mitään parjaamista ole, mitä nyt lisämassan lisäksi perusöljyt ovat talvella jähmeitä ja huoltoa harva osaa tehdä itse.
Sähköillä varmaan kompensoi lisävastuksen, eikä se napamurikan paino siinä kokonaismassassa enää tunnu.
Sinkulaketjut ovat yksinkertaisempia ja kestävämpiä, niissä ei tarvitse mitään rampituksia että nousee paremmin rattaille.
Kalliimmissa on mahdollisesti käytetty lujempaa terästä, mutta ei hinta aina takaa parasta lopputulosta jos korkeampi hinta johtuukin muotoiluista ja kevennyksistä.
Isompi teho venyttää ketjun nopeammin hylkykuntoon, luulisin.
Luulisin myös, että kannattaa kokeilla e-bike spesifisiä ketjuja, joita ainakin ulkomaisissa nettikaupoissa on saatavilla.
https://www.bike-components.de/de/Shimano/Ultegra-XT-E-Bike-Quick-Link-Kette-CN-HG701-11-11-fach-p58738/
(kas vaan kun Shimanollakin on jo "Version mit Kettenschloss" )
Nuo on ihan samat shimanot kuin ennenkin, mutta pakettiin on vain painettu teksti eBike, jotta tyhmä asiakas ostaisi juuri ne. Ehkä noissa on se juoni että ihan halvimmissa ketjuissa ei lue eBike, koska ne kuluisivat aivan liian nopeasti.
Heh, ajoin napavaihteisella suoravetopiirakalla yli 20 000 km yksillä ketjuilla ja hammssrattailla.. Takanapoja nexus 7 ja nexus 8 kului molempia 1 loppuun. Kiertokahvoja meni 4 kpl. Napavaihde on kaupunkiliikenteessä erittäin näppärä kun voi vaihtaa paikallaan sopivan pykälän.
Sähkö kompensoi niin, että ainakaan -30 asteessa ei haitannut jäykkyys. Kovempia pakkasia ei ollut ko. aikana.
Pyörällä ajoin läpi vuoden säässä kuin säässä. Ko pyörässä ketjut oli aika hyvin suojassa.
pidit siis takarattaan ja vaihdoit vain navat —ko?
pidit siis takarattaan ja vaihdoit vain navat —ko?
Koko kiekko meni uusiksi. Kiekko oli ottanut tälliä ja ei ollut ihan pyöreä. Hammasratas oli ainoa joka seurasi vanhasta mukana, kun ei ollut kulunut. Sähkömoottori oli etupyörässä. Napamoottorin etu on siinä, että kaikki se voima mitä se avustaa on pois voimansiirrosta.
Macina freez, reilu 1000km ja orkkisketjut venyny prosentin. Pistin nyt eteen sram 16piikkisen eturattaan ja shimanon xtr ketjun,orkkis takapakka. Täytyy seurata kuinka lähtee venyyn.
Larppa73
26.08.2019, 14.55
Onks näiss ä fillarin ketjuissa vahvistettuja niinkun enska/crossi vehkeiden ketjuissa vai vaan kaikki samaa tinaa?
Kauheasti vaikea vahvistaa jos ketjun pitäisi pystyä vielä toimimaan samoilla rattailla. Ketjun leveys on määrätty ja rattaan piikin pitää mahtua ketjun sisään, joten paksuuttakaan ei voi kauheasti kasvattaa. Toki joka valmistaja, jolla on toimiva markkinointiosasto, on painanut ketjujensa pakettien kylkeen jo monta vuotta "E-Bike compatible" joka ei käytännössä usein tarkoita muuta kuin mielikuvia. Samat ketjut ne on edelleen niin 105/Deore kuin XT:kin. Sen sijaan kun koko voimansiirto valmistetaan jämerämmin kuten SRAM EX1 jossa ketjusta voidaan tehdä leveämpi ja järeämpi kun vaihteita on vain 8 kun monessä sähköfillarissa on esim. 11 vaihteinen takapakka. Varjopuolena tässä tulee huoltokulujen kalleus kun ebike-specifiset osat maksaa yleensä huomattavasti enemmän.
Itse olen valinnut linjaksi pyörittää kolmia ketjuja ja ajaa rattaat ihan loppuun. Hyvissä ajoin kyttäilen saksalaisten pyöräkauppojen tarjouksia ja sieltä saa yleensä XT:n tasoisia osia tarjouksista melko halvalla. Viimeeksi ostin ketjuja 26€/paketti.
Kauheasti vaikea vahvistaa jos ketjun pitäisi pystyä vielä toimimaan samoilla rattailla. Ketjun leveys on määrätty ja rattaan piikin pitää mahtua ketjun sisään, joten paksuuttakaan ei voi kauheasti kasvattaa. Toki joka valmistaja, jolla on toimiva markkinointiosasto, on painanut ketjujensa pakettien kylkeen jo monta vuotta "E-Bike compatible" joka ei käytännössä usein tarkoita muuta kuin mielikuvia. Samat ketjut ne on edelleen niin 105/Deore kuin XT:kin. Sen sijaan kun koko voimansiirto valmistetaan jämerämmin kuten SRAM EX1 jossa ketjusta voidaan tehdä leveämpi ja järeämpi kun vaihteita on vain 8 kun monessä sähköfillarissa on esim. 11 vaihteinen takapakka. Varjopuolena tässä tulee huoltokulujen kalleus kun ebike-specifiset osat maksaa yleensä huomattavasti enemmän.
Itse olen valinnut linjaksi pyörittää kolmia ketjuja ja ajaa rattaat ihan loppuun. Hyvissä ajoin kyttäilen saksalaisten pyöräkauppojen tarjouksia ja sieltä saa yleensä XT:n tasoisia osia tarjouksista melko halvalla. Viimeeksi ostin ketjuja 26€/paketti.
Montako kilometriä XT ketjuilla ajelee?
villariveijari
27.08.2019, 17.58
^Mahdoton sanoa kauan ketju kestää. Niin iso ero on käyttäjien välillä. 140kg pyöräilijä kun runttaa mäkistä maastoa ns. "raivoten", niin ei siinä kauaa ketju soi vireessä. Huoltamisen määrällä ja tiheydellä myös merkitystä. Olen kuullut, että neljättä tuhatta joku ajelee samalla ketjulla. Mut on niitä alle tuhannessakin jo saatu vaihtokuntoon, että otappa tuosta sit selvää.
Yksi niistä syistä jonka vuoksi valitsin 750W takatuupparin 1000W keskimoottorin sijaan. Keskimoottori rääkkää kyllä voimansiirtoa ihan eri tyyliin kuin takatuuppari. Molemmilla vaihtoehdoilla toki omat "hyvät ja huonot" puolensa. Noista oma keskusteluketju. Toki katulaillinen 250W moottori on ystävällisempi, mutta kuitenkin tuokin rankempi kuin työmatkapyöräilijän "normi-pohje(tm)".
Lainataas tätä ketjua..
Mittasin omasta sähköläskistäni ketjujen venymää ja 0,8mm työkalu heilui huomattavan väljästi ketjulenkkien välillä eli voisi sanoa, että ketjut oli päässyt pahasti venähtämään (ajettu 3200km). Laitoin uudet KMC:n sähköpyöriin tarkoitetun ketjun ja totesin kilometrin ajon jälkeen, että rataspakankin joutuu vaihtamaan. Nyt laitettu uusi Deore XT pakka ja mietin, että olisko syytä myös eturatas vaihtaa? En oikein tuon kulumaa osaa määritellä, mutta mutuna veikkaan, että varmaan tuo vaikuttaa uusien ketjujen kestoon jossain määrin. Täytynee jatkossa olla tarkempana ja mittailla ajoissa venymää, moottorittomilla pyörillä aina kerran vuoteen nakannut uudet ketjut, eikä rattaiden kanssa juurikaan ole ollut ongelmia.
Ajoin 1000 W keskikoneella ensimmäisillä ketjuilla n. 2000 km. Venymä oli silloin yli 0,5 % mutta alle 0,75 %. Hammasrattaat ovat kunnossa ja uudet ketjut menivät hyvin jaolle.
Nyt olen ajanut uusilla ketjuilla n. 800 km ja venymätulkkin mukaan venymä on alle 0,5 % vielä. Ketjut ovat Shimanon 11S ja e-bike merkinnällä. En tiedä, kuinka suuri ero kestävyydessä on tavallisen ja ebike version välillä, mutta hintaero on lähes kaksinkertainen.
Saakohan Srammin pakkaan vaihdettua uusia lehtiä? Eniten käytössä ovat 4-5 pienintä, koska minun ajossa ei noilla suurilla lehdillä ole juurikaan käyttöä. Kone jaksaa vetää niin, että vauhti tippuu hyvin harvoin alle 18 km/h. Tavallinen sähköapu on näytön mukaan tiellä ajossa 0-200 W välillä. Nousuissa tietenkin tarvitsen mielellään 600-700 W, jotta vauhti ei tipu liikaa, mutta jaloille on riittävästi työtä.
Edessä on 34T hammasratas. Alkuperäinen oli 30T, mutta asfaltilla myötämaata ajettaessa en saanut jaloista riittävästi kierroksia irti. Nyt voin polkea lisävauhtia alamäessä helposti tuonne 35 km/h nopeuteen asti.
Tuossakin on ollut juttuja ketjuista; https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57670-KMC-ketjut/page2
Itse tulee seuraavaksi SRAM X01, jos vain löytyy riittävän pitkää.
Ajoin 1000 W keskikoneella ensimmäisillä ketjuilla n. 2000 km. Venymä oli silloin yli 0,5 % mutta alle 0,75 %. Hammasrattaat ovat kunnossa ja uudet ketjut menivät hyvin jaolle.
Nyt olen ajanut uusilla ketjuilla n. 800 km ja venymätulkkin mukaan venymä on alle 0,5 % vielä. Ketjut ovat Shimanon 11S ja e-bike merkinnällä. En tiedä, kuinka suuri ero kestävyydessä on tavallisen ja ebike version välillä, mutta hintaero on lähes kaksinkertainen.
Saakohan Srammin pakkaan vaihdettua uusia lehtiä? Eniten käytössä ovat 4-5 pienintä, koska minun ajossa ei noilla suurilla lehdillä ole juurikaan käyttöä. Kone jaksaa vetää niin, että vauhti tippuu hyvin harvoin alle 18 km/h. Tavallinen sähköapu on näytön mukaan tiellä ajossa 0-200 W välillä. Nousuissa tietenkin tarvitsen mielellään 600-700 W, jotta vauhti ei tipu liikaa, mutta jaloille on riittävästi työtä.
Edessä on 34T hammasratas. Alkuperäinen oli 30T, mutta asfaltilla myötämaata ajettaessa en saanut jaloista riittävästi kierroksia irti. Nyt voin polkea lisävauhtia alamäessä helposti tuonne 35 km/h nopeuteen asti.
Viestissäni mainitsemieni Shimanon ketjujen tyyppimerkintä näyttää olevan CN-HG601-11. Ostin suolaiseen hintaan pyöräilykaupasta Shimanon CN-E8000-11 merkinnällä olevan ketjun myyjän suosituksen mukaan. Mitä eroa noilla ketjuilla on? Kun tuolla HG601:llä pääsin vaivattomasti n. 2000 km, niin hintaeron huomioiden E8000-11 ketjulla pitäisi päästä reilu 4000 km ennen kuin venymä ylittää 0,5%.
Maailmalta näkyy olevan saatavissa E8000-11 116L ketjua parinkympin kappalehintaan - tilasin 2 kappaletta varalle.
Tilasin kanssa varalle XT tason ketjua mallia CN-HG701, jossa mainintana sopivuus e6000-e8000 moottoreille. Ketjun paino on tuossa sama kuin E8000-11 ketjussa, joten ei noissa varmaan hirveästi eroa ole. Ehkä joku materiaali vahvempi?
Samalla tilasin uuden eturattaan, jotta saan tsekattua, kuinka paljon sai siipeensä liian venyneellä ketjulla ajelusta ja tarvittaessa asentelen uuden.
Osaako joku kommentoida mikä on sopiva venymä 11-vaihteisessa ketjulle, jolloin rattaat vielä pysyisi suht kunnossa? Tilasin myös Park Toolin venymämittarin, jolla saa säätämällä katsottua kuluman.
Sellainen prosentin "venyminen" alkaa käydä pitkässä juoksussa rattaiden päälle.
.
....Osaako joku kommentoida mikä on sopiva venymä 11-vaihteisessa ketjulle, jolloin rattaat vielä pysyisi suht kunnossa? Tilasin myös Park Toolin venymämittarin, jolla saa säätämällä katsottua kuluman.
Ensiasennusketjun venymä oli 0,5 ja 0,75 prosentin välissä, kun vaihdoin uudet. Hammasrattaissa en havainnut kulumia ja uudet ketjut menivät hyvin paikalleen.
Tuli pari pakettia E8000-ketjua, ja yksi paketti oli jo ennestään varastossa, joten eiköhän tässä täksi vuodeksi ketjua riittäne.
RandomNumber
11.05.2020, 02.22
Perusmallin KMC (biltema 1-v wide 27-402) kesti aikalailla 500km minkä kohdalla mittasin n. 1% venymän. Keskimoottorille 2,5kW tehoa.
Nyt testiin lähti KMC Z1eHX Narrow EPT 1-v ketju.
Pääsisköhän 1000km ...
Nuo "vaihtokuntoon" on sama kuin että ketju on venynyt sen verran että alkaa kohta syödä rattaita enemmän ja sen jälkeen uusi ketju ei enää toimi samoilla rattailla. Se ei tarkoita että ketjut olisivat vainaat. Jos vaihtaa aina ketjutulkin ilmoituksen jälkeen uudet ketjut ja kolmansien jälkeen laittaakin ne eka ketjut ja aina 500km välein tai jopa useammin vaihtaa ketjuja eli ns. kierrättää kolmia ketjuja, kestää ne yllättävän pitkään. Itse kun sain rattaat siihen kuntoon ettei uusi ketju enää toiminut, eikä sattunut olemaan näitä kierrätysketjuja, päätin ajaa ketjut ja rattaat loppuun. Yllättävän pitkään on saanut näitä ketjuja kuluttaa ja vasta nyt 2500km kohdilla alkoi joillain rattailla rutista ja silmämääräisesti tarkasteltuna ketjut alkaa olla aika valmiit. Mutta kestäneet ehjänä ja toimineet hienosti.
Eli kun kuluja kauhistellaan, niin onhan se kallista jos aina heittää vanhan ketjun pois ja pistää uutta ja lopulta kun uusi ei käy, heittää hyvät rattaatkin roskiin.
Tervehdys kaikille. Olen uusi pyöräharrastaja. 70-luvun Jupiterit vaihtuivat sähköpyörään. KAtselin noiden ketjujen kierrättämistä ja hankintaa. Ketjuja on eri pitkiä ja ilmeiseti monet ketjut toimivat monissa vaihtajissa.
Toivoisin teiltä vinkkejä hyvistä hintalaatuketjuista:
Omassa on: Shimano Deore CN-M6100 ketju 12-vaihteinen - niitä ei kauheasti ole saatavilla. Onko jotakin vaihtoehtoa ja mikä on noiden pituus mikä pitää huomioida ostossa?
Tulevaisuudessa pitää kasettikin vaihtaa, onko siihen halvempia tai hintalaatusuhteessa parempia vaihtoehtoja?
Tuleva pyörä on Radon, linkki -> https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/trekking/relate/relate-80-cx-625/ .
Vaimolla on seuraavanlainen -> https://www.xxl.fi/velocity-by-white-energy-boost-hd-bfmax-center-20-uni-eu-unisex-sahkopyora-valkoinen/p/1172348_1_style.
Siihen osat ovat ainakin halpoja, mutta onko suositella jotakin parempaa vaihtoehtoa ketjuksi ja pakaksi, ilman, että pitää muita osia vaihtaa?
Pyörän ketjut: KMC X8 EPT Anti-rus.
Suuret kiitokset jo etukäteen. Ketjumitta on hankittu ja öljyt tilattu. Onko noilla puhdistusaianeilla väliä vai voinko ostaa lähimmästä marketista jotain? Biltemassa oli 90% biohajoavaa, onko ne vakiona biohajoavaa vai ympäristömyrkkyä?
Käyttötarkoitus on työmatka-ajoa asfalttia ja hiekkatietä.
Kuminauha
12.01.2022, 11.16
Ei tossa paljon halvempaa 12s voimansiirtoa ole tarjolla, kuin tuo shimanon 6100 deore.
Kalliimmat ketjut tarjoavat parempaa kestoa, ei niitä nyt hirveen usein tarvi vaihtaa, riippuen toki kilometreistä. Ketju pitää ostaa aina tarpeeksi pitkänä, se sitten lyhennetään pyörälle sopivaan mittaan. Ketjun mukana toimitetaan pikalukko jolla sitten sopivan mittaiseksi lyhennetty ketju taas liitetään. Suosittelen käyttämään shimanon 12s ketjuja (M6100, M7100, M8100, M9100) shimanon 12s pakalla.
Koska pyörässä on shimanon 12s voimansiirto, takanavan vapaarattaa runko on ns microspline mallinen eikä siihen sovi muut kuin shimanon 12s pakat ja jotkut muiden valmistajien 12s pakat. Eli jos pakka vaihtuu johonkin 11s/10s pakkaan, menee vapaarattaan runko vaihtoon (en tiedä onko edes mahdollista tossa shimanon FH-MT410-B navassa) tai sitten pitää vaihtaa takana tai koko takakiekko.
Hinta/laatu vähän vaikea vastata, siihen vaikuttaa ketjun huolto ja ajotyyli aika paljon. Itse hommaisin M9100 ketjun, testeissä kestänyt 2000-3000km.
Molempiin pyöriin sopivaa ketjua ei ole olemassa.
Yleisohjeena hatulle, että kannattaa postata kysymys vain yhteen ketjuun.
Suuret kiitokset hyvistä vastauksista. Selvensi ajatusta. Varmaan tuo ketjujen valinta tulee perustumaan siihen mitä on saatavilla. Täytyy lähteä selaamaan verkkokauppoja.
Joo, hyvä huomio. Laitoin kahteen ketjuun kun katselin toisen olevan hieman passiivisempi viimeisen vastauksen päivämäärän suhteen. Seuraavalla olen maltillisempi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.