sas
22.09.2017, 00.03
Itse luen ennen hankintapäätöstä netistä muiden käyttäjien kokemuksia tuotteesta. Tämän seurauksena ajattelin muutaman rivin raapustaa omia kokemuksia otsikon mukaisesta pyörästä. Itse vatuloin sähköpyörän hankintaa pitkään ja luin lukuisia käyttäjien ja nettilehtien kokemuksia / arvosteluja eri pyöristä sekä eri moottoreista. Kävin koeajamassa useampaa sähköpyörää (Haibikesta erimalleja ja jotain KTM:n mallia ainakin) Lopulta itse päädyin siihen, että tulevassa pyörässäni olisi Shimanon uusi E8000 moottori, koska olin antanut itseni ymmärtää sen edustavan sen hetken kärkeä ja näin päädyin tähän Whiteen.
Pyörää käytän sekä työmatkaa (12 km/suunta) (kesät talvet) että vapaa-ajan lenkkeihin (20-50 km). Pääasiassa olen liikkunut hiekka- ja asfalttiteillä. Maastossa olen käynyt itse asiassa vain yhden kerran. Kilometrejä on nyt kertynyt noin 600 km ja pyörä on käynyt kertaalleen ensihuollossa.
Hintaisekseen pyörä on minulla täyttänyt tarpeet paremmin kuin hyvin. En ole kertaakaan mennyt autolla töihin hankinnan jälkeen ja fiilis lähteä töihin (tai töistä kotiin) pyörällä on paljon positiivisempi kuin edellisellä luomupyörällä.
Tällä hetkellä oikeastaan odotan talven lumisia väyliä, jotta pääsee testaamaan ISP-renkaita ja sähköavustuksen hyötyjä (edellinen pyörä kun oli kapearenkainen, ei talviliukkailla ajokaan ollut kovin mukavaa). Kesän ja syksyn aikana vastatuuliosuudetkin on jo vaihtuneet "tyynessä" ajamiseksi sähköistyksen myötä ja työmatkalla keskinopeus on vakioitunut noin 24 km/h kun aikaisemmin se riippui yllättävän paljon vallitsevista sääoloista. Koska keskinopeus on vakioitunut, tarkoittaa se myös sitä, että työmatkaan on mennyt nyt sama aika, oli vastaatuulta tai ei.
Plussat
Hinta. Ostin pyörän alesta ja se maksoi 2000e. Hankintasuunnitelmissa oli alunperin Meridan jäykkäperä samalla moottorilla mutta en pystynyt perustelemaan itselleni 1700e lisähintaa (vaikka varmasti laadukkaampi pyörä olisikin kyseessä, oli se minulle liian paljon rahaa).
Vaihteet (8 kpl) ovat minun käytössä riittäneet hyvin. Ennen käyttökokemuksia olin suunnitellut katselevani talven alennusmyynneistä jokun 10 tai 11-vaihteisen XT-osasarjan (tms.) tilalle, mutta huomasin lenkeilläni käytävän pääasiassa vaihteita 3-6. 6-vaihteella cadenssi on noin 80, ja vauhtia on silloin se 25-26km/h. Ylämäkiin riittää kun tiputtaa max pari pykälää alaspäin.
Akun kesto on hyvä. Täysakku keveimmällä avustukselle arvioi reilu 100 km ajomatkaa. Minulle se merkitsee sitä, että voin hyvin tehdä esim. työmatkan päälle 50 km lenkin ja akku riittää perille saakka.
Kolme avustustasoa on minun käytössä ollut riittävä määrä. Käytän 90% pienintä avustustasoa ja selkeissä ylämäissä nostan keskimmäiselle avustustasolle. Suurin (boost) avustusta tuli käytettyä, kun ajelin Nuuksion ulkoiluteillä oleviä "pikku nyppylöitä" ylös. Jyrkkyydeltään ovat niin jyrkkiä, että en vanhalla pyörällä päässyt polkien ylös asti (renkaissa loppui pito, koska joutui nouseen seisomaan).
Miikat
Ketjut venyi yli 1% ensimmäisen 500 km aikana. Toivottavasti uudet ketjut kestää paremmin.
Kahvat (tupit) olivat huonot. Sellaista soft-materiaalia, joka matkusteli stongassa joko ulospäin tai kohti jarrukahvoja. Tilalle vaihdoin Odi:n lock-on kahvat.
Juomapullotelineelle ei ole reikiä valmiina, vaikka istuinputkeen sellainen mahtuisikin
Shimanon järjestelmässä ei ole vaihtamisen tunnistusta, niin kuin Bosch:ssa. Nyt lopetan polkemisen vaihtamisen ajaksi, niin keventää sopivasti vetoa.
BT-yhteyttä en ole saanut pelaamaan. Sillä pystyi ilmeisesti jotain säätämään ohjausyksiköstä ja näytöstä. Play-kaupan arvosteluissa tulee sellainen vaikutelma, ettei kukaan muukaan ole saanut sitä toimimaan.
Näytön tietojen vaihto nappula on liian pieni ja hankalassa paikassa käyttää. Näyttö palaa myös aina nopeus näyttöön tietyn viiveen jälkeen. Näytössä voisi olla ison nopeus näytön sijaan mahdollista olla kaksi tietoa näkyvissä. Okei, fontti pienenee, mutta ainakin vielä oma näkökyky riittäisi helposti siihen. Itse asiassa kaikki muut infot pl. nopeus on valmiikasi pienemmällä fontilla mutta silti tilaa ei ole hyödynnetty näyttämällä kahta inoa yhtäaikaa. Cycle-mode voisi myös olla toimiva vaihtoehto, jolloin eri infot scrollaisi ruudulla. Nopeuden itseasiassa tietää varsin tarkasti ilman näyttöäkin... kun ylität 25 km/h, joku painaa jarrua... siltä se ainakin tuntuu.
Akun kiinnitys on suurin miinuksista. Kiinnitystelin on suoraa runkoa vasten ja näin ollen myös akun ja rungon väliin ei jää yhtään tyhjää. Tästä seuraa se että pöly ja hiekka menee kyllä väliin mutta akkua poisotettaessa naarmuttaa samalla runkoa. Tiukkuuden huono puoli on myös se, että nyt saa varoa telomasta rystysiä niihin kiinnikkeisiin kun yrittää kammeta akkua pois. Netissä näin myynnissä myös akulle tarkoitettu neopreenisuojaa (tosin älyttömällä 39e hinnalla) mutta sitä ei käyttää, koska rungon ja akun väliin ei jää yhtään rakoa. Kylmien ilmojen saapuessa olisi kiva kehittää, joku eristävä suoja akulle, jottei toimintamatka kutistu ihan olemattomiin.
Shimanon akussa ei ole mitään kahvaa. Melko painavana möykkynä, epämääräisen pyöreine muotoineen, on hankala käsitellä ja irrottaa etenkin hanskat kädessä. Bosch:lla ainakin taisi olla pieni kahva, mistä akkua voi kantaa.
Summasummarum
Pyörällä on mukava ajaa työmatkaa ja lenkkejä esim. hiekkateillä. Kunnon maastoon löytyy varmasti parempia vaihtoehtoja. Pyörä kun on painava >20 kg, niin juurakossa ajaessa täysjousto olisi varmasti huomattavasti miellyttävämpi. Akun kiinnitykselle haluisin tehdä jotain, sen verran se häiritsee. Renkaissa minua on houkuttanut tubeless-systeemi. Ihan tarkkaa kuvaa ei ole mitä se vaatii orkkisvanteiden, orkkisrenkaiden ja ISP-renkaiden kanssa (ei ole muutenkaan aikasempaa kokemusta tubeless-touhuista).
Pyörää käytän sekä työmatkaa (12 km/suunta) (kesät talvet) että vapaa-ajan lenkkeihin (20-50 km). Pääasiassa olen liikkunut hiekka- ja asfalttiteillä. Maastossa olen käynyt itse asiassa vain yhden kerran. Kilometrejä on nyt kertynyt noin 600 km ja pyörä on käynyt kertaalleen ensihuollossa.
Hintaisekseen pyörä on minulla täyttänyt tarpeet paremmin kuin hyvin. En ole kertaakaan mennyt autolla töihin hankinnan jälkeen ja fiilis lähteä töihin (tai töistä kotiin) pyörällä on paljon positiivisempi kuin edellisellä luomupyörällä.
Tällä hetkellä oikeastaan odotan talven lumisia väyliä, jotta pääsee testaamaan ISP-renkaita ja sähköavustuksen hyötyjä (edellinen pyörä kun oli kapearenkainen, ei talviliukkailla ajokaan ollut kovin mukavaa). Kesän ja syksyn aikana vastatuuliosuudetkin on jo vaihtuneet "tyynessä" ajamiseksi sähköistyksen myötä ja työmatkalla keskinopeus on vakioitunut noin 24 km/h kun aikaisemmin se riippui yllättävän paljon vallitsevista sääoloista. Koska keskinopeus on vakioitunut, tarkoittaa se myös sitä, että työmatkaan on mennyt nyt sama aika, oli vastaatuulta tai ei.
Plussat
Hinta. Ostin pyörän alesta ja se maksoi 2000e. Hankintasuunnitelmissa oli alunperin Meridan jäykkäperä samalla moottorilla mutta en pystynyt perustelemaan itselleni 1700e lisähintaa (vaikka varmasti laadukkaampi pyörä olisikin kyseessä, oli se minulle liian paljon rahaa).
Vaihteet (8 kpl) ovat minun käytössä riittäneet hyvin. Ennen käyttökokemuksia olin suunnitellut katselevani talven alennusmyynneistä jokun 10 tai 11-vaihteisen XT-osasarjan (tms.) tilalle, mutta huomasin lenkeilläni käytävän pääasiassa vaihteita 3-6. 6-vaihteella cadenssi on noin 80, ja vauhtia on silloin se 25-26km/h. Ylämäkiin riittää kun tiputtaa max pari pykälää alaspäin.
Akun kesto on hyvä. Täysakku keveimmällä avustukselle arvioi reilu 100 km ajomatkaa. Minulle se merkitsee sitä, että voin hyvin tehdä esim. työmatkan päälle 50 km lenkin ja akku riittää perille saakka.
Kolme avustustasoa on minun käytössä ollut riittävä määrä. Käytän 90% pienintä avustustasoa ja selkeissä ylämäissä nostan keskimmäiselle avustustasolle. Suurin (boost) avustusta tuli käytettyä, kun ajelin Nuuksion ulkoiluteillä oleviä "pikku nyppylöitä" ylös. Jyrkkyydeltään ovat niin jyrkkiä, että en vanhalla pyörällä päässyt polkien ylös asti (renkaissa loppui pito, koska joutui nouseen seisomaan).
Miikat
Ketjut venyi yli 1% ensimmäisen 500 km aikana. Toivottavasti uudet ketjut kestää paremmin.
Kahvat (tupit) olivat huonot. Sellaista soft-materiaalia, joka matkusteli stongassa joko ulospäin tai kohti jarrukahvoja. Tilalle vaihdoin Odi:n lock-on kahvat.
Juomapullotelineelle ei ole reikiä valmiina, vaikka istuinputkeen sellainen mahtuisikin
Shimanon järjestelmässä ei ole vaihtamisen tunnistusta, niin kuin Bosch:ssa. Nyt lopetan polkemisen vaihtamisen ajaksi, niin keventää sopivasti vetoa.
BT-yhteyttä en ole saanut pelaamaan. Sillä pystyi ilmeisesti jotain säätämään ohjausyksiköstä ja näytöstä. Play-kaupan arvosteluissa tulee sellainen vaikutelma, ettei kukaan muukaan ole saanut sitä toimimaan.
Näytön tietojen vaihto nappula on liian pieni ja hankalassa paikassa käyttää. Näyttö palaa myös aina nopeus näyttöön tietyn viiveen jälkeen. Näytössä voisi olla ison nopeus näytön sijaan mahdollista olla kaksi tietoa näkyvissä. Okei, fontti pienenee, mutta ainakin vielä oma näkökyky riittäisi helposti siihen. Itse asiassa kaikki muut infot pl. nopeus on valmiikasi pienemmällä fontilla mutta silti tilaa ei ole hyödynnetty näyttämällä kahta inoa yhtäaikaa. Cycle-mode voisi myös olla toimiva vaihtoehto, jolloin eri infot scrollaisi ruudulla. Nopeuden itseasiassa tietää varsin tarkasti ilman näyttöäkin... kun ylität 25 km/h, joku painaa jarrua... siltä se ainakin tuntuu.
Akun kiinnitys on suurin miinuksista. Kiinnitystelin on suoraa runkoa vasten ja näin ollen myös akun ja rungon väliin ei jää yhtään tyhjää. Tästä seuraa se että pöly ja hiekka menee kyllä väliin mutta akkua poisotettaessa naarmuttaa samalla runkoa. Tiukkuuden huono puoli on myös se, että nyt saa varoa telomasta rystysiä niihin kiinnikkeisiin kun yrittää kammeta akkua pois. Netissä näin myynnissä myös akulle tarkoitettu neopreenisuojaa (tosin älyttömällä 39e hinnalla) mutta sitä ei käyttää, koska rungon ja akun väliin ei jää yhtään rakoa. Kylmien ilmojen saapuessa olisi kiva kehittää, joku eristävä suoja akulle, jottei toimintamatka kutistu ihan olemattomiin.
Shimanon akussa ei ole mitään kahvaa. Melko painavana möykkynä, epämääräisen pyöreine muotoineen, on hankala käsitellä ja irrottaa etenkin hanskat kädessä. Bosch:lla ainakin taisi olla pieni kahva, mistä akkua voi kantaa.
Summasummarum
Pyörällä on mukava ajaa työmatkaa ja lenkkejä esim. hiekkateillä. Kunnon maastoon löytyy varmasti parempia vaihtoehtoja. Pyörä kun on painava >20 kg, niin juurakossa ajaessa täysjousto olisi varmasti huomattavasti miellyttävämpi. Akun kiinnitykselle haluisin tehdä jotain, sen verran se häiritsee. Renkaissa minua on houkuttanut tubeless-systeemi. Ihan tarkkaa kuvaa ei ole mitä se vaatii orkkisvanteiden, orkkisrenkaiden ja ISP-renkaiden kanssa (ei ole muutenkaan aikasempaa kokemusta tubeless-touhuista).