Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteisten moottoreista ...eroista
1aloittaja
21.08.2017, 15.07
Aletaan ihka uusi säie ...ketju, kun on mulle(kin) käynyt selväksi, että jotkut moottorit eri mallinimistään huolimatta ovat täysin samanlaisia raudaltaan. Niin kuin esim Boschin Acktive ja Performance. Erot niiden välillä ovat vain ohjelmallisia ja sen seurauksia. ...esim pieni (?) 20%:n ero vääntömomentissa. Activella 50 Nm ja Performancissa 60 Nm. Voi olla jotain muutakin, josta en tiedä. Niin siksi olisinkin kiinnostunut, voiko Activen moottoriin asentaa Performancen hiukka tehokkaamman ohjelman?
Maahantuojan mukaan ei ainakaan voi päivittää.
Muttku sänkkä oon ja pikkusen perillä tietokoneiden 'sielunelämästä', niin tiedän, ett päivitys ja asennus on eri asioita... Eli voiko Activen 'käyttiksen' (?) poistaa ja asentaa tilalle Performancen vastaavan käyttis/firmware-ohjelmiston? ...toimivasti tietty... Eihän pieni lisäpuhti mäennousukyvyssä pahaa tekisi. Nopeuttahan se ei lisää, enkä kaipaakaan.
E-Cruiser
21.08.2017, 16.28
Henkilökohtaisesti en halua tulevaisuudessakaan ajaa asfaltilla millään muulla, kuin suoravetomoottorilla.
Noissa keskiömoottoreissa ei ole sitä urheilullista fiilistä, kun moottorin veto kiihtyy kierrosten eli nopeuden nousun myötä.
Suoravetomylly elää nopeuden mukana vähän kuin polttomoottori. Eikä voi päivittää yhtään mitenkään, mikä on suuri plussa.
Tiedän...joo. Teillä on ihan toinen kuvio.
Ero voi olla softan lisäksi raudassa, joka pystyy tehokkaammassa versiossa ajamaan isompaa virtaa moottorille.
Jos sitten pakotat ohjaimen väkisin ajamaan ylivirtaa poistamalla suojaukset, niin seurauksia voinee verrata ylikellotettuun tietokoneeseen, jossa tulee savut ulos prossusta
1aloittaja
21.08.2017, 22.59
Active Line ja Performance Line ovat kumpikin samanlaisia (samoja) raudaltaan. Performance CX on sitt jo toisenlainen rakenteeltaan. Asia on varmistettu. Siksi softanvaihtomahdollisuutta kyselenkin.
Active Line ja Performance Line ovat kumpikin samanlaisia (samoja) raudaltaan. Performance CX on sitt jo toisenlainen rakenteeltaan. Asia on varmistettu. Siksi softanvaihtomahdollisuutta kyselenkin.
Jos tosiaan on samoja myös ecun ja kaikken sensorien osalta, niin sitten on puhtaasti tehtaan halusta kiinni, että onko valmistaja halunnut suojata softanvaihdon idioottivarmasti vai ei. Keinot todella hyväänkin suojaamiseen on olemassa.
Jos kunnollisia suojauksia ei ole, niin binäärit vuotaa todennäköisesti joskus julkisuuteen ja sitten riittävillä työkaluilla sen saa sisälle.
Jos suojaukset on tehty hyvin, niin saat odottaa kvanttitietokoneita, että laskentateho riittää suojausten murtamiseen.
1aloittaja
27.08.2017, 15.16
Mistä näkis Bosch:n moottorin firmwaren versionumeron?
nih vois päätellä mahdollisen päivitystarpeen tai -mahdollisuuden...
Metsämuija
27.08.2017, 17.51
Mistä näkis Bosch:n moottorin firmwaren versionumeron?
nih vois päätellä mahdollisen päivitystarpeen tai -mahdollisuuden...
Displayn käyttoohjeen mukaan ainakin moottorin fw version saaminen esiin näytöstä vaatii on-board-computerin
1aloittaja
30.08.2017, 22.41
Mistä näkis Bosch:n moottorin firmwaren versionumeron?
nih vois päätellä mahdollisen päivitystarpeen tai -mahdollisuuden...
No mun active line päivitettiin just, mutt eihän se päivittäjä tiennyt mitä päivityksessä korjautui, uudistui, tms... vaikka kehui itseään yhdeksi todella harvoista Boschin sertifioimista Suomessa ja ainoaksi Turussa... Hinnan kyllä tiesi ;)
versionumero juu muuttui 1.7:ksi ja sammuttaessa tulee näkyviin jotain: see you...
Tietäiskö täällä joku, mitä päivitys korjasi/muutti?
1aloittaja
31.08.2017, 01.22
Jos tosiaan on samoja myös ecun ja kaikken sensorien osalta, niin sitten on puhtaasti tehtaan halusta kiinni, että onko valmistaja halunnut suojata softanvaihdon idioottivarmasti vai ei. Keinot todella hyväänkin suojaamiseen on olemassa.
Jos kunnollisia suojauksia ei ole, niin binäärit vuotaa todennäköisesti joskus julkisuuteen ja sitten riittävillä työkaluilla sen saa sisälle.
Jos suojaukset on tehty hyvin, niin saat odottaa kvanttitietokoneita, että laskentateho riittää suojausten murtamiseen.
Sellanen EBR:nä esiintyvä kaveri, joka testaa/kokeilee paljon eri pyöriä ja kirjoittaa niistä juttuja, kertoo muuttaneensa Bosch Activen Performanceksi vaihtamalla pääyksikön, kun Bosch ei suostunut vaihtamaan ko moottoreita, vaan antamaan vain samanlaisen Activen ja yksikön vaihdon jälkeen entinen Active-moottori oli Performance ja toimi hyvin...
Onko se ohjaustangon Intuvia-näyttö tuo pääyksikkö, vai mikä ois...?
https://electricbikereview.com/forum/threads/upgrading-a-bosch-motor-not.2697/
Sellanen EBR:nä esiintyvä kaveri, joka testaa/kokeilee paljon eri pyöriä ja kirjoittaa niistä juttuja, kertoo muuttaneensa Bosch Activen Performanceksi vaihtamalla pääyksikön, kun Bosch ei suostunut vaihtamaan ko moottoreita, vaan antamaan vain samanlaisen Activen ja yksikön vaihdon jälkeen entinen Active-moottori oli Performance ja toimi hyvin...
Onko se ohjaustangon Intuvia-näyttö tuo pääyksikkö, vai mikä ois...?
https://electricbikereview.com/forum/threads/upgrading-a-bosch-motor-not.2697/
Rakennetta sen paremmin tuntematta kyse tuskin on ohjauspaneelista, vaan moottorin säätöelektroniikasta. Joka on varmaan joku tämännäköinen palikka:
https://www.e-bikeshop.co.uk/blog/wp-content/uploads/2013/12/Bosch-2014-Drive-Unit-Motor-Internals.jpg
Tuossa vasemmassa yläkulmassa olevien pääteaste fettien (6 kpl) tyypit kertoisi varmaan aika pitkälle jo siitä onko kyse samasta vai eri elektroniikasta, jos elektroniikat on muuten päällepäin samanlaisia.
Vaikka elektroniikat on päällepäin samanlaisa, niin niissä voi olla eroja komponenteissa, minkä takia ohjelmiston vaihto ei ole turvallista tai edes mahdollista. Käyttämällä pienempitehoisessa halvempia komponentteja (ero voi olla pelkästään ladonnassa, piirikortti voi näyttää samanlaiseta) yksikön hinnassa säästää ehkä euron tai kaksi. Kun yksiköitä tehdään kymmeniä miljoonia, niin silloin säästökin on kymmeniä miljoonia. Onko se sen arvoista, että kannattaa pitää kahta versiota on varmasti kysymys, jonka edessä on tehty valintoja. Jos ei ole, niin sitten erot on voitu tehdä pelkästään markkinapoliittisista syistä ohjelmistolla.
Joskus aikanaan prossujakin tehtiin samalla linjalla, mutta maksimi kellotajuudet ja käyttölämpötila-alueet leimattiin lopputestin perustella. Samaa voidaan harrastaa myös elektroniikassa. Valikoidaan parhaat yksilöt kovempaan käyttöön ja heikommat myydään halvemmalla. Tällainen valikointi voidaan tehdä automaattisesti tuotantolinjalla ja se lisää kustannuksia merkittävästi, mutta sillä saatetaan pystyä optimoimaan tuotantokustannuksia.
Ledimaailmassa tällainen tottantolinjalla tehtävä lajittelu on arkipäivää. Samoin vastuksien valmistuksessa. Yksi vastus maksaa 0,00x euroa ja niitäkin kannattaa lajitella.
Em syistä tehtaan edustaja voi kieltäytyä uudelleenohjelmoinnista, tai sitten kyse on puhtaasti kauppapoliittisesta syysta ja siitä, että tehtaalta ei ole annettu työkaluja isomman ohjelmstovaihdon suorittamiseksi. Jos käsillä olisi kaksi ohjausyksikköä, niin aika helposti niitä pystyisi vertaamaan keskenään jo pelkän lämpökamerakuvan ja hyötysuhdemittauksen perusteella. Varman vastauksen asiaan tietää vain tuotekehitysosasto ja ne joille sieltä on kerrottu.
Ilman tarkempaa analyysiä kyse on pelkistä arvauksista.
timppa_234
31.08.2017, 10.54
En usko että softalla voi päivittää. Sähköpyörien ohjausyksiköt on tehoelektroniikkaa ja se yksikkö pitäis luultavasti vaihtaa kokonaan että saisi enemmän watteja. CX on 720 wattinen moottori ja nuo halvemmat pienempiä.
Ja erot ohjausyksiköissä ovat normaalia tuotedifferointia. Voidaan myydä kalliimmalla valmistuskustannuksiltaan aika identtinen mutta tehokkaampi malli.
1aloittaja
31.08.2017, 13.33
Juu cx on erilainen, mutt Active ja Performance ovat samoja raudaltaan
Activessa on iso eturatas Performancessa varmaan joku välitys kun on pieni eturatas.
Henkilökohtaisesti en halua tulevaisuudessakaan ajaa asfaltilla millään muulla, kuin suoravetomoottorilla.
Noissa keskiömoottoreissa ei ole sitä urheilullista fiilistä, kun moottorin veto kiihtyy kierrosten eli nopeuden nousun myötä.
Suoravetomylly elää nopeuden mukana vähän kuin polttomoottori. Eikä voi päivittää yhtään mitenkään, mikä on suuri plussa.
Tiedän...joo. Teillä on ihan toinen kuvio.
Tarkoitatko, että moottori takanavassa?
Löytyykö tältä foorumilta joku, joka on pystynyt kytkemään bluetooth:lla E-tube apps:n esim. kännykän Shimanon E8000 moottoriin?
Vaatiikohan BT LE jotain erityisiä ominaisuuksia, itse olen kokeillut nyt muodostaa kontaktia LG G3 ja Honor 7 lite puhelimilla sekä Asus Nexus (joku 2013 mallinen) tuloksetta. Homma päätyy aina connection failure kohtaan. Tuntuu jotenkin, että se parituskaan puhelimen bt-asetuksissa on toimi vaikka syöttää 000000 salasanan.
Löytyykö tältä foorumilta joku, joka on pystynyt kytkemään bluetooth:lla E-tube apps:n esim. kännykän Shimanon E8000 moottoriin?
Vaatiikohan BT LE jotain erityisiä ominaisuuksia, itse olen kokeillut nyt muodostaa kontaktia LG G3 ja Honor 7 lite puhelimilla sekä Asus Nexus (joku 2013 mallinen) tuloksetta. Homma päätyy aina connection failure kohtaan. Tuntuu jotenkin, että se parituskaan puhelimen bt-asetuksissa on toimi vaikka syöttää 000000 salasanan.
Olen onnistunut parittamaan oman pyöräni ilman ongelmia. Toimi moitteetta ainakin jonkun Samsungin ja iphonen kanssa. Kun syötät 6x0 ja appi ehdottaa salasanan vaihtoa, jätä salsana vaihtamatta ja paina ruksia.
Edit. Ei sitä salasanaa mihinkään puhelimen asetuksiin tarvitse laittaa vaan itse appiin. Löytääkö puhelin sce8000 näytön kun yrität parittaa?
Juu SCE8000 tulee apin ruutuun näkyviin heti kun painaa ohjausyksikön bt le:n jälkeen start painiketta. Kun sitten painaa apps:ta SCE8000 pyörii ratas hetken eikä yhteyttä muodostu. Myös pyörän ohjausyksikköön tulee connection failure tms.
hphuhtin
04.02.2018, 12.47
Moottorien eroista. Koeajoin eilen pyörän missä oli Shimanon E8000-moottori. Varsin miellyttävä avustus, boost-moodissa (kovin avustus) tökki selvästi vähemmän kuin Bosch Performance CX turbomoodissa (tosin Boschin eMTB moodi ajaa saman asian).
Väännössä sen sijaan tuntui olevan numeroita selvästi isompi ero. Pitäisi olla 70Nm vs. 75Nm, mutta ajoin pätkän samaa reittiä kuin omalla Boschilla ja väännössä Bosch pieksi Shimanon reisituntumalla selvästi. Enemmän joutui ylämäessä polkemaan Shimanolla. Keli oli siinä vaiheessa jäinen joten en usko rengastuksen vaikuttaneen.
Maastossa tällä erolla ei liene mitään väliä hyväkuntoiselle kuskille, siellä ei kovinta avustustasoa käytetä juuri ikinä.
Testattu pyörä oli kutakuinkin tällainen Stevensin E-SLEDGE+ ES
https://www.stevensbikes.de/2017/index.php?bik_id=343&cou=FI&lang=en_US, olisiko ollut vuoden vanhempi malli tosin. Huomattavan kevyen ja ketterän oloinen. Hintakin sitten alkaa numerolla 6..
^oliko voimassa todellakin iso ero VAI oliko ero vain siinä kuinka paljon voimaa pitää käyttää tietyn avustusvoiman saavuttamiseksi?
Tämä on varmasti aika vaikea havaita.
hphuhtin
04.02.2018, 18.28
^oliko voimassa todellakin iso ero VAI oliko ero vain siinä kuinka paljon voimaa pitää käyttää tietyn avustusvoiman saavuttamiseksi?
Tämä on varmasti aika vaikea havaita.
Täysin epätieteellistähän tämä on. En sanoisi, että iso ero, vaan pikemminkin ”selvä ero”. Enemmän piti itse veivata, tai sitten jaloista ei vaan irronnut riittävästi Shimanon avustukselle antaa kovimmallakaan tasolla enempää. Boschin turbolla se sama rinne nousi paljon pienemmällä vaivalla. En pidä eroa ollenkaan olennaisena maastopyöräilyn kannalta. Kyseinen pyörä kyllä tuntui todella hyvältä, kelpaisi sellainen ;)
Maastossa tällä erolla ei liene mitään väliä hyväkuntoiselle kuskille, siellä ei kovinta avustustasoa käytetä juuri ikinä.
No, tuo on aika yleistystä ja uskon että mielellään käytettävän moottorin avustustason määrään vaikuttaa kuskin mieltymysten lisäksi pyörätyyppi. Pitkäjoustoinen täysjousto ja agressiivinen räppäily tai vaikka vähän upottavalla lumella ajo vaatii ainakin itselläni usein täystehoja. Mutta niinhän se menee kuin avustamattomissakin fillareissa, että toiset tykkää ajaa selkeitä helppoja polkuja, kun toiset hakee jatkuvasti niin vaikeita maastoja, ettei ajamalla pääse edes viidennellä yrittämällä.
Tuohon eri moottorien vertailuun vielä; itse huomannut ison eron sillä, onko fillari etujousitettu tai täysjousitettu. Lisäksi jousituksen toimivuus (herkkyys) vaikuttaa vielä lisää. Jos jousitus/vaimennus toimii todella hyvin, tuntuu että moottori saisi puskea kovempaakin. Sen sijaan huonolla keulalla varustettu jäykkäperä tuntuu kiihtyvän alemmillakin avustustehoilla "aivan riittävästi".
Itsellä toinen sähköpyörä menossa, ensimmäinen oli KTM Macina Freeze Boschin CX-moottorilla ja nyt Spessun Turbo Levo. Kyllä tuossa Boschissa tuntui enemmän olevan potkua, varsinkin käytettyyn sähkön määrään nähden (huipputieteellisesti tehot asetettu että riittää n. 50km matkaan). Kaiken lisäksi Boschissa oli vielä pienempi akku, 400Wh vs Spessun 500Wh. Muuten kyllä pidän tuosta Spessun tuntumasta, moottorin hiljaisuudesta ja itse pyörästä enemmän.
Onko tuo syksyllä tuleva Shimanon E7000 jokin halpuutus versioa E8000? Maksimi vääntö pudonnut 10Nm ja näyttö mustavalkoinen. Muuten ilmeisesti kehitetty paremmaksi?
https://www.shimano-steps.com/e-bikes/finland/fi/news/new-shimano-steps-e7000-e-mtb-groupset-unveiled
hphuhtin
12.08.2018, 22.52
Eiköhän sitä ole ”parannettu” halvemmaksi, siitä se pienempi vääntö kertoo. Kilpa on kovaa, hinnat alkaen mallin kustannukset on saatava alas.
Meillä on perheessä sekä macina freeze ktm läski että cube täysjousto 160 mm joustoilla ja 27,5+ kumeilla. Kummassakin bosch cx. Ktm kulkee ja rullaa ja tuntuu väkevämmältä mäissä ym eli magic maryt vs jumbo jimit rullaus vastus menee todella selvästi jj eduksi. Eli lähinnä sitä haen selittelyillä että eri pyörässä sama moottori. Oi tuntua paljon riskimmältä ja että tuollainen täysjousto enska vaatii aika paljon lisää polkemista vs hyvin rullaava läskikään.
Eiköhän sitä ole ”parannettu” halvemmaksi, siitä se pienempi vääntö kertoo. Kilpa on kovaa, hinnat alkaen mallin kustannukset on saatava alas.
Selvä. Toivottavasti halpuutus ei näy materiaalien kestävyydessä. Jotain kai sisuskaluille on tehty kun vääntöä on tiputettu.
hphuhtin
13.08.2018, 12.19
Meillä on perheessä sekä macina freeze ktm läski että cube täysjousto 160 mm joustoilla ja 27,5+ kumeilla. Kummassakin bosch cx. Ktm kulkee ja rullaa ja tuntuu väkevämmältä mäissä ym eli magic maryt vs jumbo jimit rullaus vastus menee todella selvästi jj eduksi. Eli lähinnä sitä haen selittelyillä että eri pyörässä sama moottori. Oi tuntua paljon riskimmältä ja että tuollainen täysjousto enska vaatii aika paljon lisää polkemista vs hyvin rullaava läskikään.
Täähän oli kiinnostava huomio. Mun vertailu Bosch CX <> Steps E8000 oli tosiaan jäykkisläski vs. täpäri ja silloin tuntui heikommalta E8000. Hankin silti Shimano-täpärin koska ajaminen oli ja on paljon luonnollisemman pyöräilyn oloista ja ilman avustustakin voi ajella. Bosch kyllä sopii läskiin erinomaisesti :)
Needleman
15.08.2018, 23.10
Mites noi avustukset menee esim shimanon 8000:ssa? Eli jo trail ja boost säädetty medium asetukselle niin onko kummankin avustus sama vai onko niiden avustus ”käyrässä” jokin ero ja boost näin ollen tehokkaampi?
hphuhtin
15.08.2018, 23.23
Se on sen kyseisen avustustason sisällä oleva tasoasetus. Mulla on trail ja boost mediumilla molemmat, on selvä ero niiden kesken. Ja ainakin mulle tuossa jam2:ssa juuri hyvä näin.
Itse asiassa se oli suoraan se e-tuben ”explorer” asetus, siihen vaihdoin. Sillä oletusmallilla ”dynamic” trail oli mielestäni liian heikko ja boost liian tykki.
Needleman
15.08.2018, 23.50
Se on sen kyseisen avustustason sisällä oleva tasoasetus. Mulla on trail ja boost mediumilla molemmat, on selvä ero niiden kesken. Ja ainakin mulle tuossa jam2:ssa juuri hyvä näin.
Itse asiassa se oli suoraan se e-tuben ”explorer” asetus, siihen vaihdoin. Sillä oletusmallilla ”dynamic” trail oli mielestäni liian heikko ja boost liian tykki.
Kiitos. Tämä selvensi asiaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.