PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän rajoittimen ohitus (Bosch Performance CX)

Vekkuli81
23.04.2017, 19.16
Terve!

Löytyykö kokemuksia sähköpyörän virityksestä/rajoittimen ohittamisesta? Olen muutaman päivän ajellut sähkömaastopyörällä ja se on todella mukavaa. Ainoa mikä harmittaa on se, että avustus loppuu 25km/h nopeudessa.

Onko joku virittänyt/lastuttanut sähköpyörää? Onko siitä riskiä? Vaikuttaako moorrotin kestävyyteen? Voiko rikkoutua? Miten/millä olette rajoituksen poistaneet? Miltä on ajaminen tuntunut rajoittimen poiston jälkeen? Moottorina minulla on Boschin Performance CX.

maalinni
23.04.2017, 19.56
Toivottavasti et täältä saa apua laittomiin virityksiisi.

Vekkuli81
23.04.2017, 19.59
Ei kait se laiton ole, jos metsässä ajelee?

JK-
23.04.2017, 20.03
Ottamatta kantaa laittomuuksiin ja homman järkevyyteen, jatkan keskustelua teoreettisella tasolla: tuo linkin kapine voisi toimia🤔

https://www.ebiketuning.com/shop/product/32-asa-espeed-b25-14.html

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Blackborow
23.04.2017, 20.04
Ei kait se laiton ole, jos metsässä ajelee?
Ei jos on maanomistajan luvat.

walto
23.04.2017, 20.09
Jos vaikka menisit oikealle foorumille. http://www.motot.net/forum/

Irocci
23.04.2017, 20.22
Toivottavasti et täältä saa apua laittomiin virityksiisi.

Eihän se ole millään tavalla laitonta. Ei lakien ja muunkaan puolesta, joten mistä keksit moisen väitteen?
Itsekin omistan maata ja yksityistietä niin saahan tuolla ajaa vaikka 200 sähköpyörällä, eikä se edelleenkään ole laitonta.

Mutta kysyjälle tiedoksi niin muiden mailla ja yleisillä paikoilla on kyllä laitonta käyttää. Itse tuning boxin asennus ei.
Ja takuulle saa sanoa samalla hei hei.

Väsä
23.04.2017, 21.53
http://www.bikespeed.de/RS_en.html

Tuo on testattu omassa ja kavereiden pyörissä toimivaksi palikaksi. Tosin omani otin pois ja myin eteenpäin kun en siitä pahemmin välittänyt.

nure
23.04.2017, 22.45
Olisit ostanut mopon, tuossahan kyse avustamisesta, täytyy sitä itsekin jotain tehdä. Ja takuulla raukeaa takuu.

e-tracker
23.04.2017, 22.58
Mulla haibike/bosch:ssa tämä, toiminut hyvin, voi suositella, poistaa avustusrajan kokonaan,

https://ebiketuning.com/shop/product/32-asa-espeed-b25-14.html

zipo
23.04.2017, 23.14
Sorry thread jack mutta tää on varmaan tällä hetkellä suosituin ebike topiikki joten jeesiä tarttis :
3 lenkkiä ajettu Cube Bosch cx line ja Miranda leimalla varustetun kammenpultti pudonnut metsäpolulle.Mistä uutta tilalle asap?
Thnx.

zipo
23.04.2017, 23.45
Jaahas diy pähkäilyn perusteella taitaa olla ihan perus 8x15 isis kampisetin pultti kyseessä,paikallinen pyöräliike ,Siellä se puuttuva osa on.
Saakeli just viime inventaariossa sinkosin kaikki vanhat kammet pultit metallinkeräykseen.

SSGT-92
24.04.2017, 07.11
Jos jostain löydät niitä muovisia "self extractor" kierre koristeita,laita semmoiset.Estää pultin putoamisen.
Tai sit laitat oikeat self extractor cap;http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-x-type-self-extracting-crank-cap/rp-prod19135

tapna
24.04.2017, 07.12
Suosittelen motocross-pyörää.

zipo
24.04.2017, 09.54
Jos jostain löydät niitä muovisia "self extractor" kierre koristeita,laita semmoiset.Estää pultin putoamisen.
Tai sit laitat oikeat self extractor cap;http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-x-type-self-extracting-crank-cap/rp-prod19135
Kappas ,mulla löytyykin uusien RF:n Cinch kampien crank cappejä,Jospa ne skulaisi isispulttien kanssa ilman modauksia.
2DO:.... ja sinistä lokua jengaan.

EDIT .24.4 Paikallisesta löytyi passeli pultti,luotan toistaiseksi siniseen lokuun ja jos vielä putoo niin sitten tilaillaan jotain parempaa.thnx vinkistä.

kaakku
24.04.2017, 22.59
Fillarilehdessähän neuvottiin että anturin paikkaa kun vähän siirtää ja laittaa magneetin kampeen, niin johan lähtee. En ole kokeillut toimiiko. Mittari näyttänee tuon tempun jälkeen ihan omiaan.

Väsä
25.04.2017, 22.53
Suosittelen motocross-pyörää.

Onko hyvä?

skuikka
26.04.2017, 12.38
Ei ole. Julmasti rankempaa hommaa kuin poluilla fillarointi, ei oikein järkevää pk-treeniä saa aikaan niinkuin fillarilla tai sähköfillarilla.

E-Cruiser
26.04.2017, 16.19
Jenkeissä limitti on joko 32 km/h tai 45 km/h. Kanadassa 35 km/h (22 mph). Tuo laki pitäisi muuttaa kun ei sitä kukaan käytännössä noudata, se on niin naurettava.
Tekee vaikeaksi osallistua sähköpyörillä luomulenkeille, kun välillä joku on aina itkemässä että sä et saa pysyä porukan mukana tai sä oot laiton.
Tilanne on absurdi. Joidenkin luomupolkijoiden mielestä tietenkin herkullinen. Aina pääsee huomauttelemaan, alleviivaamaan, että sä et kuulu meihin vaikka mukana nyt oletkin.
En vihjaile mitään, vaan noin yleensä. Sähköpyörä on kuin öljy ja vesi monille, mutta tässä tapauksessa se silti tuottaa erinomaisen emulsion.

25 km/h on keskustan kelveillä ihan järkevä rajoitus kaikille, mutta ajoradalla aivan järjetön. Pyöräiijät suurempaa rajoitusta eivät tietenkään halua, kun eivät pidä sähköpyöristä yleensä.
On ihan ookoo jos ei pidä sähköpyöristä, mutta lakipykälistä nillittäminen sen takia ettei pidä sähköpyöristä on vähän tympeää kuunnella tuolla ulkona joskus. Rehellisyys maan perii.
Sähköpyörä on niin 100% vasten suomalaista tahkopihkala-kansanluonnetta, mutta silti sähkö tulee jatkamaan yleistymistään ja lopulta olemaan valtavirtaa. Aika muuttaa asenteita.

Noin lopuksi suosittelen kittipyörää, jos heti on tarve rajoittimen poistolle. Niissä harvoin edes on mitään rajoittimia. Halvempikin.
Köyhän leimanhan sellaisella toki saa. Yhteenkuuluvuutta tuottava kuluttajakokemus jää vajaaksi. Laatupyörään joku keskiökitti. Menee eikä meinaa suoraan paketista.

Kyllä on kylmä kevät. Eihän tuolla pysty edes ropaamaan pyörää ilman että hienohelman sormet jäätyvät.

oppes
26.04.2017, 17.36
Tekee vaikeaksi osallistua sähköpyörillä luomulenkeille, kun välillä joku on aina itkemässä että sä et saa pysyä porukan mukana tai sä oot laiton....
Tilanne on absurdi. Joidenkin luomupolkijoiden mielestä tietenkin herkullinen. Aina pääsee huomauttelemaan, alleviivaamaan, että sä et kuulu meihin vaikka mukana nyt oletkin.
....
25 km/h on keskustan kelveillä ihan järkevä rajoitus kaikille, mutta ajoradalla aivan järjetön. Pyöräiijät suurempaa rajoitusta eivät tietenkään halua, kun eivät pidä sähköpyöristä yleensä.
....
Sähköpyörä on niin 100% vasten suomalaista tahkopihkala-kansanluonnetta, mutta silti sähkö tulee jatkamaan yleistymistään ja lopulta olemaan valtavirtaa. Aika muuttaa asenteita.
....

Jokainen ajelkoon puolestani millä haluaa - sähköpyörällä tai luomuna. En kuitenkaan ymmärrä miksi sähköpyörällä pitää ängetä fillarilenkeille- maastoon tai muualle. En minäkään moottoripyörällä fillarien joukkoon tunge.Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä sähköfillareiden hyödyllisyydestä ja siitä, että taatusti yleistyvät. Itsekin ajatellut, että moinen voisi olla varsinkin talvella työmatkakulkineena ihan jees. En vaan ymmärrä miksi nuo rinnastetaan täällä, harrastefoorumilla polkupyöriin.

plr
26.04.2017, 17.49
En kuitenkaan ymmärrä miksi sähköpyörällä pitää ängetä fillarilenkeille

Esimerkiksi
- Sähköpyöräilijä haluaa ajaa muiden kanssa.
- Ajaja omistaa vain yhden pyörän - sillä mennään.
- Ajajan mielestä sähköavusteisella pyörällä on helpompi pysyä muiden mukana.
- Ajaja haluaa ajaa kevyemmin.

Ei yhteislenkeillä ole edellytyksenä, että ajetaan täysin samanlaisella kalustolla. Kilpailu on tietenkin eri asia, mutta yhteislenkki ei ole kilpailu. En ole kieltämässä itse vetämilläni porukkalenkeillä sähköavusteisia pyöriä.

oppes
26.04.2017, 17.55
Esimerkiksi
- Sähköpyöräilijä haluaa ajaa muiden kanssa.
- Ajaja omistaa vain yhden pyörän - sillä mennään.
- Ajajan mielestä sähköavusteisella pyörällä on helpompi pysyä muiden mukana.
- Ajaja haluaa ajaa kevyemmin.

Ei yhteislenkeillä ole edellytyksenä, että ajetaan täysin samanlaisella kalustolla. Kilpailu on tietenkin eri asia, mutta yhteislenkki ei ole kilpailu. En ole kieltämässä itse vetämilläni porukkalenkeillä sähköavusteisia pyöriä.

Jos ilmoittaudun lenkille voin siis tulla Bemarilla? ;) Leikki leikkinä. Yritän vaan sanoa, että ehkä jotkut kokevat, että koneella vetävät "vääristävät" porukan profiilia tai muuten joutuvansa painamaan kohtuuttomasti toisten mennessä sähköllä? En oikeasti tiedä - yritän vaan ymmärtää erilaisia kommentteja.

Markku Liitiä
26.04.2017, 18.04
Voisiko sähköpyöräkuski toimia vetohommissa? Hitaammalle porukalle riittäisi normisähköpyörä, nopeammille lastutettu. :D Sähköpyöräkuski vetelisi iloisena sovittua vauhtia ja muut aurinkokannella perässä.

Gigant
26.04.2017, 18.08
Jenkeissä limitti on joko 32 km/h tai 45 km/h. Kanadassa 35 km/h (22 mph). Tuo laki pitäisi muuttaa kun ei sitä kukaan käytännössä noudata, se on niin naurettava.
Tekee vaikeaksi osallistua sähköpyörillä luomulenkeille, kun välillä joku on aina itkemässä että sä et saa pysyä porukan mukana tai sä oot laiton.
En vihjaile mitään, vaan noin yleensä. Sähköpyörä on kuin öljy ja vesi monille, mutta tässä tapauksessa se silti tuottaa erinomaisen emulsion.

25 km/h on keskustan kelveillä ihan järkevä rajoitus kaikille, mutta ajoradalla aivan järjetön.

Samaa mieltä 25 km/h rajoitus on ihan hanurista ja huono valinta. Olisi edes 28 km/h niin tekisi ajosta mukavampaa.

Köfte
26.04.2017, 18.39
Voisiko sähköpyöräkuski toimia vetohommissa? Hitaammalle porukalle riittäisi normisähköpyörä, nopeammille lastutettu. :D Sähköpyöräkuski vetelisi iloisena sovittua vauhtia ja muut aurinkokannella perässä.

Jotenkin tuli velodromit mieleen ajatuksesta:seko: Sinällään kyllä kelpo ratkaisu.
Ei kylläkään kovinkaan urheilullinen.

E-Cruiser
26.04.2017, 18.43

Hienoa. Selvennän vielä sen verran, että en tarkoittanut niinkään varsinaisia maantiepyörälenkkejä, vaan ihan retkeilyä sun muuta ajelua jossa mennään usein aika lujaa siinäkin nopeammassa ryhmässä.
Kaksi vuotta sitten Viron kierroksella meillä taisi olla keskari jotain 28,5 km/h. Perusretkeilyä:) Toki monella oli alla kinneri, mikä vähän vaikutti ja lopuilla perusnojakki, ja Viro todella tasainen maa.
Sen Tour de Helsingin yöllä kolme vuotta sitten roikuin peräpäässä sähköpyörällä, ja oli kyllä hieno reissu.

Pipo
26.04.2017, 18.59
Monellahan saattaa ainakin osittain olla ihan terveydellinenkin syy sähköpyörän hankintaan ja tuntuisi varmaan kurjalta jäädä harrastuksen sosiaaliselta puolelta paitsi vain sen takia että käyttää sähköä apuna.

järtsy
26.04.2017, 19.14
Mitä se on keneltäkään pois jos joku ajaa sähkiksellä porukkalenkin mukana? en ymmärrä.

Toisekseen turha verrata moottoripyöriin, sähköavusteinen polkupyörä ei liiku mihinkään polkematta, oli rajoitettu tai ei.
Mulla ei ole sähkistä enkä ole edes kunnolla kokeillut mutta uskon että joskus tulevaisuudessa tulee varmasti olemaan.

Väsä
26.04.2017, 19.37
En kuitenkaan ymmärrä miksi sähköpyörällä pitää ängetä fillarilenkeille- maastoon tai muualle. En minäkään moottoripyörällä fillarien joukkoon tunge.
Samaa ihmettelin kun joku oli tullu maantielenkille cyclocrossilla ja ehkä hurjin tapahtuma oli kun sunnuntaipyöräilyyn joku osallistui napavaihteisella seiskalla ratasvaihteisten joukkoon. Siis älytöntä!

Irocci
26.04.2017, 20.47
Aina löytyy narsisteja haukkumaan muiden harrastuksia ja harrastusvälineitä, kun kaikki oma tekeminen on vain sallittua ja oikeeta.

vuohi
26.04.2017, 23.15
Itse tilasin kanssa Bochin CX moottorilla varustetun sähköfillarin. Ostin pyörän koska tykkään ajaa pitkäjoustoisella maastopyörällä alamäkiä vauhdikkaasti, vihaan ylämäkiä ja normi fillarilla tulee ajettua aina jalat liian loppuun mikä haittaa palautumista muista harrastuksista. Kun päästää ylämäet sähköllä lenkkiin mahtuu enemmän sitä osaa harrastuksesta mikä oikeasti kiinnostaa ja voin ajaa paljon enemmän ja useammin kun ei tarvitse säästellä kinttuja huomisen kyykky treenejä varten. Maastossa varmaan tuo 25km/h riittää itselle mutta kun se sähköpyörä kerran on ostettu niin voin samalla leikata auto siirtymät pois pyöräily harrastuksesta. 170mm joustavalla pyörällä, jossa on nappula renkaat alla, ei meinaan tee mieli ajaa mitään 10km siirtymiä ilman sähköavustusta ja tuollainen 24km/h tunnissa pyörittely alkaa varmaan kyrpimään aika nopeasti.

Tulenkin varmaan kanssa jotain pientä puuhastelua tekemään koneelle. Tuolla magneetti kampeen systeemillä pitäisi pystyä ainakin kokeilemaan mutta parempi varmaan ostaa joku muutos sarja, Noita on käsittääkseni puhelimella ohjattavia malleja joissa pystyy pelin rajoittamaan softalla takaisin 25km/h lukemiin avaamatta laitetta.

Itse en ymmärrä koko jeesustelua tästä rajoittajan poisto hommasta. Saat kuitenkin suoraa kaupasta ihan laillisia sähköavustettuja polkupyörän näköisiä laitteita jotka kulkevat 45km/h, ainoa ero on jotku kaksi lamppua ja jotain muita pikku juttuja? Varsinkin kun maastossa yleensä sen 25km/h ylittäminen on aika hankalaa ja alamäkeen sen voi kuitenkin kuka tahansa tehdä halutessaan. Lisäksi maapohja/kasvillisuus ei kulu siittä vauhdista millä se laite liikkuu vaan lähinnä wateista mitä on käytössä. Jollain 1kw moottorilla rälläämällä menee varmasti sammalta rullalle mutta jonkun rajoittimen poisto ei tee fillarista kyllä motocross pyörää :D

Tosin pyöräilijöistä ja varsinkin fillarifoorumilta tuntuu löytyvän todella reilusti porukkaa, joka on äärimmäisen huolissaan muiden tekemisistä ja kaiken maailman turhien ja järjettömien pykälien noudattamisesta, eli sinäänsä tämäkään reaktio ei yllätä. Itse osaan onneksi olla nappaamatta paskan vertaa muiden mielipiteistä ja aionkin ajella hymyissä suin niin sähköfillarilla kuin muillakin pyörillä omaa järkeä noudattaen ja muistamalla, että helpommin saa anteeksi kuin luvan :D

Vekkuli81
27.04.2017, 08.45
Itse tilasin kanssa Bochin CX moottorilla varustetun sähköfillarin. Ostin pyörän koska tykkään ajaa pitkäjoustoisella maastopyörällä alamäkiä vauhdikkaasti, vihaan ylämäkiä ja normi fillarilla tulee ajettua aina jalat liian loppuun mikä haittaa palautumista muista harrastuksista. Kun päästää ylämäet sähköllä lenkkiin mahtuu enemmän sitä osaa harrastuksesta mikä oikeasti kiinnostaa ja voin ajaa paljon enemmän ja useammin kun ei tarvitse säästellä kinttuja huomisen kyykky treenejä varten. Maastossa varmaan tuo 25km/h riittää itselle mutta kun se sähköpyörä kerran on ostettu niin voin samalla leikata auto siirtymät pois pyöräily harrastuksesta. 170mm joustavalla pyörällä, jossa on nappula renkaat alla, ei meinaan tee mieli ajaa mitään 10km siirtymiä ilman sähköavustusta ja tuollainen 24km/h tunnissa pyörittely alkaa varmaan kyrpimään aika nopeasti....

Loisava postaus=) Pistähän kommenttia, sitten kun olet tuunannut fillari, että millä tuunasit ja miltä fillari vaikuttaa tuunaamisen jälkeen!

paaton
27.04.2017, 09.44
Jokainen ajelkoon puolestani millä haluaa - sähköpyörällä tai luomuna. En kuitenkaan ymmärrä miksi sähköpyörällä pitää ängetä fillarilenkeille- maastoon tai muualle. En minäkään moottoripyörällä fillarien joukkoon tunge.Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä sähköfillareiden hyödyllisyydestä ja siitä, että taatusti yleistyvät. Itsekin ajatellut, että moinen voisi olla varsinkin talvella työmatkakulkineena ihan jees. En vaan ymmärrä miksi nuo rinnastetaan täällä, harrastefoorumilla polkupyöriin.

No voi jeesus :)

Olin aivan varma, että e-biker puhuu höpöjä tuosta sähköpyöräilijöiden mollauksesta porukkalenkeillä, mutta näköjään tämä on totta.

Mika Lukumies
27.04.2017, 10.24
Silloin kun ohjaustehostimet yleistyivät autoihin, niin nillittikö ihmiset samalla tavalla kuin nyt sähköpyöristä?:)

wemmi
27.04.2017, 10.37
Itse tilasin kanssa Bochin CX moottorilla varustetun sähköfillarin. Ostin pyörän koska tykkään ajaa pitkäjoustoisella maastopyörällä alamäkiä vauhdikkaasti, vihaan ylämäkiä ja normi fillarilla tulee ajettua aina jalat liian loppuun mikä haittaa palautumista muista harrastuksista. Kun päästää ylämäet sähköllä lenkkiin mahtuu enemmän sitä osaa harrastuksesta mikä oikeasti kiinnostaa ja voin ajaa paljon enemmän ja useammin kun ei tarvitse säästellä kinttuja huomisen kyykky treenejä varten. Maastossa varmaan tuo 25km/h riittää itselle mutta kun se sähköpyörä kerran on ostettu niin voin samalla leikata auto siirtymät pois pyöräily harrastuksesta. 170mm joustavalla pyörällä, jossa on nappula renkaat alla, ei meinaan tee mieli ajaa mitään 10km siirtymiä ilman sähköavustusta ja tuollainen 24km/h tunnissa pyörittely alkaa varmaan kyrpimään aika nopeasti.

Tulenkin varmaan kanssa jotain pientä puuhastelua tekemään koneelle. Tuolla magneetti kampeen systeemillä pitäisi pystyä ainakin kokeilemaan mutta parempi varmaan ostaa joku muutos sarja, Noita on käsittääkseni puhelimella ohjattavia malleja joissa pystyy pelin rajoittamaan softalla takaisin 25km/h lukemiin avaamatta laitetta.

Itse en ymmärrä koko jeesustelua tästä rajoittajan poisto hommasta. Saat kuitenkin suoraa kaupasta ihan laillisia sähköavustettuja polkupyörän näköisiä laitteita jotka kulkevat 45km/h, ainoa ero on jotku kaksi lamppua ja jotain muita pikku juttuja? Varsinkin kun maastossa yleensä sen 25km/h ylittäminen on aika hankalaa ja alamäkeen sen voi kuitenkin kuka tahansa tehdä halutessaan. Lisäksi maapohja/kasvillisuus ei kulu siittä vauhdista millä se laite liikkuu vaan lähinnä wateista mitä on käytössä. Jollain 1kw moottorilla rälläämällä menee varmasti sammalta rullalle mutta jonkun rajoittimen poisto ei tee fillarista kyllä motocross pyörää :D

Tosin pyöräilijöistä ja varsinkin fillarifoorumilta tuntuu löytyvän todella reilusti porukkaa, joka on äärimmäisen huolissaan muiden tekemisistä ja kaiken maailman turhien ja järjettömien pykälien noudattamisesta, eli sinäänsä tämäkään reaktio ei yllätä. Itse osaan onneksi olla nappaamatta paskan vertaa muiden mielipiteistä ja aionkin ajella hymyissä suin niin sähköfillarilla kuin muillakin pyörillä omaa järkeä noudattaen ja muistamalla, että helpommin saa anteeksi kuin luvan :D
Jep itsekin vähän samasta syystä ostin sähköavusteisen, luomumaasturilla 4 tunnin lenkit menee, mut ei pysty ajaan seuraavana päivänä, nyt voi ajaa 6 tuntia ja sit vielä seuraavanakin päivänä ilman et jalat on ihan jumissa... ja sit auttaahan toi ns. pahimmissa kohdissa missä näissä ruipelojaloissa loppuu vääntö. Toi jenkkien rajoitus ois kyllä sopiva nyt loppuu pikkusen avustus kesken kelvillä siirtymillä bosch ainakin tuntuu purionin mukaan avustavan n. 26-27km/h saakka.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Blackborow
27.04.2017, 10.46
Toisekseen turha verrata moottoripyöriin, sähköavusteinen polkupyörä ei liiku mihinkään polkematta, oli rajoitettu tai ei.
Mulla ei ole sähkistä enkä ole edes kunnolla kokeillut mutta uskon että joskus tulevaisuudessa tulee varmasti olemaan.
Niin tai sitten kulkee, kun onhan täälläkin noita peukkukaasusankareita pilvin pimein.

Hippo04
27.04.2017, 10.48
Itse en ymmärrä koko jeesustelua tästä rajoittajan poisto hommasta. Saat kuitenkin suoraa kaupasta ihan laillisia sähköavustettuja polkupyörän näköisiä laitteita jotka kulkevat 45km/h, ainoa ero on jotku kaksi lamppua ja jotain muita pikku juttuja?

Taitaa se suurin ero nopeuden ohella olla missä noilla saa ajaa. Itse näkisin mieluusti että noita ajoradalle tarkoitettuja vehkeitä tulisi enemmänkin. Toinen vääntö on sitten onko niillä sitten asiaa maastoon jokamiesten oikeuksien perusteella.

Itse osaan onneksi olla nappaamatta paskan vertaa muiden mielipiteistä ja aionkin ajella hymyissä suin niin sähköfillarilla kuin muillakin pyörillä omaa järkeä noudattaen ja muistamalla

Hyvä näin. Tosin monella se jää liikenteessä tuohon ensimmäiseen lauseeseen. Siksi karsasta näitä yli 25km/h avustavia/kaasukahvallisia kelveillä ja pyöräteillä. Jos tehoa tai vauhtia löytyy niin sitä usein myös käytetään. Ei tarvitse katsoa kuin siihen viereen ajoradalle. Siellähän ajetaan käytännössä rajoittamattomilla vehkeillä. Ja koska ihminen on a) itsekäs ja b) tyhmä niin tuota menoa on sitten täytynyt hillitä. Samaan syssyyn tuomitsen myös luomupyörällä kaahailijat, kyrsii kun vedellään alamäkeen sokkona pimeään mutkaan tai tunneliin.

Näitä erilaisia liikkumiseen tarkoitettuja sähköhärpäkkeita ilmestyy nyt melkoista tahtia ja jonkinlaisena vaarana näen että kelveistä tulee jonkinlainen villi länsi noille. Meillä on kuitenkin Suomessa suht sallivat lait noiden suhteen, joten mieluusti näkisi että tilanne pysyy sallivana eikä hommaa ruveta kiristämään ihmisten törttöilyn takia.

Niinjoo, ja itsellä on muiden pyörien ohella myös Boschilla varustetta sähköläski. Avustus lakkaa käytännössä siinä 26km/h kieppeillä. Hakkaako rajoitin vastaan? Kyllä. Harmittaako se? No joskus, mutta ei niin paljoa että poistaisin rajoituksen. Ehkä mä olen vain tällainen lainkuuliainen lammas joka ajelee niin sähköpyörällä kuin autolla nopeusrajoitusten mukaan.

Kate
27.04.2017, 11.43
Minulla neljä sähköpyörää ja niistä yksi kuluu S-pedelec 45km/h luokkaan jolla nyt pystyy mukavasti pitämään sitä 45-50km/h matkavauhtia ja tarvittaessa pääsee kovempaakin.Rajoitin tietenkin ohitettu kun tuo 45km/h ei oikein riitä liikennevirran mukana pysymiseen kaupunkiliikenteessä.Laitonhan tuo tietenkin on mutta tuskinpa kyttiä kiinnostaa jos tuolla nyt hiukan yli 45 ajeleekin.Maantiepyöräilijöiltä sen sijaan saa jos jonkunlaista palautetta kun eivät tajua että on s-pedelec luokan pyörästä kyse vaikka on kilpi perässä,toiset on kiinnostuneita kun taas joiltakin saa kuulla vittuilua.

oppes
27.04.2017, 18.52
No voi jeesus :)

Olin aivan varma, että e-biker puhuu höpöjä tuosta sähköpyöräilijöiden mollauksesta porukkalenkeillä, mutta näköjään tämä on totta.

Yritin (ilmeisen huonosti) vaan miettiä miksi ihmisillä on negatiivisia ajatuksia sähköpyöristä. Itsekin koen nuo hieman eri sarjaan kuin luomut.

Fat Boy
27.04.2017, 21.23
Ei kai niitä samaan sarjaan lasketakkaan. Mutta sarjajako on kait käytössä vain kilpailuissa.

En ole kokenut, mutta luulisin, ettei minua haittaa jos mukana maastossa ajaa joku sähkökuski, tosin haaveilen moisen omistavani sitten joskus. Nyt tuli tilattua luomu, ettei jää se kesän yksi kisa ajamatta avustuksen vuoksi.

nih..

Irocci
27.04.2017, 21.37
Yritin (ilmeisen huonosti) vaan miettiä miksi ihmisillä on negatiivisia ajatuksia sähköpyöristä. Itsekin koen nuo hieman eri sarjaan kuin luomut.

No eihän kukaan ole koskaan tai missään väittänytkään, että olisi sama kuin luomu?

OneTen
27.04.2017, 22.52
Minä valitsen ajoseurani ensisijaisesti kuskin -, en pyörän ominaisuuksien perusteella. Jotenkin dadaistinen ajatus että metsäpolkua kavereiden kanssa ajellessa närästäisi se että jollain on vääränlainen polkupyörä.

Raikku
28.04.2017, 15.14
Maailmallahan näyttää olevan suuressa huudossa tuo sähköpyörien virittely, tuhansia watteja näyttää monesti olevan kun pelle pelottomat virittänyt/vaihtanut moottoreita ja akkuja. Tuubikin täynnä videoita asiasta.

Holopainen
28.04.2017, 16.29
Terve!

Löytyykö kokemuksia sähköpyörän virityksestä/rajoittimen ohittamisesta? Olen muutaman päivän ajellut sähkömaastopyörällä ja se on todella mukavaa. Ainoa mikä harmittaa on se, että avustus loppuu 25km/h nopeudessa.

Onko joku virittänyt/lastuttanut sähköpyörää? Onko siitä riskiä? Vaikuttaako moorrotin kestävyyteen? Voiko rikkoutua? Miten/millä olette rajoituksen poistaneet? Miltä on ajaminen tuntunut rajoittimen poiston jälkeen? Moottorina minulla on Boschin Performance CX.

Hanki samalla isompi kypärä ja liimaa se syvälle päähäsi. Vaikka silikonilla.

Irocci
28.04.2017, 16.45
Minä valitsen ajoseurani ensisijaisesti kuskin -, en pyörän ominaisuuksien perusteella. Jotenkin dadaistinen ajatus että metsäpolkua kavereiden kanssa ajellessa närästäisi se että jollain on vääränlainen polkupyörä.

Näinpä. Mulle ihan sama vaikka Jopolla tai hiilikuitu maantiepyörällä joku tulee mukaan metsä poluille.. Ei se multa ole pois, muitten harrastus välineet.
Pääasia, että ite tykkää. Idiootit ei sit tykkää muiden vehkeistä.

Jami2003
28.04.2017, 17.47
Jos joku lähtee sähköpyörällä mun kanssa maastoilemaan niin enemmän se on sen ongelma. Sehän mua joutuu odottamaan, en minä sitä :D

Mulla ei ole pienintäkään ongelmaa ajaa itseäni nopeampien kanssa. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun pitäisi malttaa odottaa hitaampia.

Pipo
28.04.2017, 17.49
Uusi softa Boschille.

http://ebike-mtb.com/en/emtb-mode-bosch-cx-review/

sähköläski
28.04.2017, 18.54
Uusi softa Boschille.

http://ebike-mtb.com/en/emtb-mode-bosch-cx-review/

Tämäpä kiva. Tarttee kesällä huollossa pyytää tuo päivitys.

Vekkuli81
28.04.2017, 20.11
Hanki samalla isompi kypärä ja liimaa se syvälle päähäsi. Vaikka silikonilla.

Kiitos erittäin paljon oikein rakentavasta vastauksesta!

Fuuga
28.04.2017, 21.38
Tätä threadia nyt kaksi sivua lukeneena, luulen ymmärtäväni pointit kummastakin päästä ketjua ja piuhaa. Kuitenkaan en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku kokee oikeudekseen tuppautua johonkin porukkaan, joka ei halua tuppautujaa jäsenekseen. Tavallaan pitäisi myös aina muistaa se toinen puoli, että menemällä johonkin posseen, sitoudun myös olemaan sen mukaisesti. Tämä unohtuu tänä päivänä kaikessa väännössä ja se ihmetyttää kovasti. Liekö syy rasvattoman terveystrendin kun alkaa aivoista libidit vähentyä ihmiskunnalta.

Sirkkeli
28.04.2017, 22.00
V***u mitä nyyhkyttäjiä maa päällään kantaakaan... kukin polkekoon just sillä fillarilla joka tuntuu omalle.

Köfte
28.04.2017, 22.36
Lisätään nyt vielä yksi lusikka soppaan hämmentämään.
Muuan päivä sitten 60 km/h alueella joku "peukkusankari" painoi
klv:ä pitkin heittämällä ohi häipyen horisonttiin, ei juuri polkenut.
Mopot piti saada pois klv-alueelta aiheuttamasta vaaratilanteita,
ne sentään kuuli. Mitä tällaisille pitäisi tehdä?
Muuten minulla ei ole mitään sähköfillareita vastaan.

wemmi
29.04.2017, 01.42
Testasin tänään ajaa työmatkaa 15km ja hirvee hikihän siinä tuli kun ajoin kokoajan 28-32 km/h eli ilman avustusta, kun tarkoitus oli ajaa töihin ilman hikeä ja sit töistä kotiin hiellä. eli kyllä tässä se rajotin tarvitsee ilmeisesti poistaa.

Nalho
29.04.2017, 10.50
En ole sen paremmin perehtynyt noihin sähköpyörien sääntöihin, mutta kiinnostaisi yksi asia kun puhutaan noista rajoittimista. Jos tuo 25 kmh rajoitin heivataan mäkeen tai siinä on jokin ohituskytkin, niin mikä vehje se silloin on ja missä sillä saa ajaa? Onko niin, että jos sillä sotkee pyörätiellä viittäkymppiä ja jostain syystä virkavalta huomaa sen ja puuttuvan rajoittimen niin se todetaan laittomaksi vehkeeksi ja rapsua tulee? Eli vähän siihen tyyliin kuin mopojen viritykset.

wemmi
29.04.2017, 12.09
En ole sen paremmin perehtynyt noihin sähköpyörien sääntöihin, mutta kiinnostaisi yksi asia kun puhutaan noista rajoittimista. Jos tuo 25 kmh rajoitin heivataan mäkeen tai siinä on jokin ohituskytkin, niin mikä vehje se silloin on ja missä sillä saa ajaa? Onko niin, että jos sillä sotkee pyörätiellä viittäkymppiä ja jostain syystä virkavalta huomaa sen ja puuttuvan rajoittimen niin se todetaan laittomaksi vehkeeksi ja rapsua tulee? Eli vähän siihen tyyliin kuin mopojen viritykset.

Sakkoa voi tulla ja saakin tulla jos ihan perseilyksiä menee tyyliin että ajetaan yli sen 40km/h reikäpäässä kevyenliikenteenväylillä . Tosin tossakin kun ajoin itse 30km/h niin joku työmatkalainen tuli reppu selässä maantiepyörällä heittämällä ohi tyyliin 40km/h, että siltäkin kannalta toi avustuksen rajan nostaminen sinne amerikan 32km/h tai kanadan 35km/h ei olisi suurikaan ongelma koska kyllä sillä luomupyörälläkin sen 35 pääsee suht helposti asvaltilla.

p bonk
29.04.2017, 12.30
Jos siellä kelvillä nykyisin näkee satunnaisesti jonkun kovaa vauhtia menevän ohjuksen, ei siitä tule ongelmaa, jos kuski ajaa järki päässä. Sen unohtuminen tekee pahimmista työmatkatemporeiteistä sietämättömiä ja vaarallisia. Jos sitten kaikki nämä ja erllaiset jokamiehet ja kuulokkeet korvilla ja luuri kädessa ajavat teinit saavat sähköpyörän ja peukalokaasun, on jälki rumaa. Noiden väylien suunnittelua kun ei ole tehty tuollaisille nopeuksille.

Sinänsä sähköavustus on oikein käytettynä hyvä juttu ja voin hyvin kuvitella hommaavani sellaisen joskus työmatkakäyttöön. Ja hommaisin heti, jos ei olisi kunnon suihkutiloja.

E-Cruiser
29.04.2017, 13.54
Jos siellä kelvillä nykyisin näkee satunnaisesti jonkun kovaa vauhtia menevän ohjuksen, ei siitä tule ongelmaa, jos kuski ajaa järki päässä. Sen unohtuminen tekee pahimmista työmatkatemporeiteistä sietämättömiä ja vaarallisia. Jos sitten kaikki nämä ja erllaiset jokamiehet ja kuulokkeet korvilla ja luuri kädessa ajavat teinit saavat sähköpyörän ja peukalokaasun, on jälki rumaa. Noiden väylien suunnittelua kun ei ole tehty tuollaisille nopeuksille.

Erinomainen kommentti. Vaarallisin puoli väylillä on se kun ollaan suunnittelun takia samassa tilassa jalankulkijoiden kanssa. Kyllä sitä välillä tyhjillä suorilla kelveillä tulee tykitettyä, se on niin tilannekohtaista.
Sellaiseen kaupan 45km/h-pyörään kannattaa hankkia se kilpi. Sitä on hyvä koputtaa jos autoilija tulee joskus urputtamaan ettei saa ajaa ajoradalla.
Ihan siitä ilosta voisi joskus ostaa tuollaisen pyörän. Ajoradalla ajo Helsingissä sähköllä ei ole mikään miinus, kelvit ovat niin kuoppaisia ja mutkaisia.

Kaikenlaisesta kilpailuvietistä kannattaa sähkön kanssa luopua. Kuitenkin kyseessä vähän eri laji kuin luomupyöräily. Sähköllä ajo on sellaista kivaa kisaa itseä vastaan, miten pienellä avustustasolla jaksan pitää tämän vauhdin ilman hapotusta. Sitä se ainakin itselle on. Joissain kittisarjoissa kuten omassani kaasu on sikäli tarpeellinen, että ylämäissä ilman sitä ei saa irti täyttä tehoa.
Keskusyksikkö on ohjelmoitu niin että suurimmalla avustustasolla se antaa noin 80% tehot. Vain kaasulla saa irti 100%. Sen näkee hyvin virtamittarista. Mulla on vakuutus sen kaasun ja 500W takia.

Polkematta ajelua en oikein ymmärrä. Siinä ei tavallaan olla käsitetty sähköpyörän ideaa, mikä on se polkemiskokemus. En nyt raivosta räjähdä jos joku sitä harrastaa, onhan se saasteettomampaa kuin bensamopoilu mutta en vain ymmärrä pointtia. Että sähköpyörä menee pitkän päälle kivasti polkematta niin tehoa täytyy olla sen verran että tarttee vakuutuksen kuitenkin. Itselle koko hupi on se hybridi polkemiskokemus. Moottorin ja polkemisen saumaton yhteistyö.

kojak
29.04.2017, 15.20
Sellaista asian vierestä, että miten boschin saa avustamaan sinne 25 km/h saakka, kun nyt gps:n mukaan avustus lakkaa n 22-22.5 km/h kohdalla. Eihän se kilsan tai parin ajossa tunnu, mutta vaimon työmatka on kympin suuntaansa, niin siinä se alkaa jo tuntua.

Voisiko sitä pientä nostoa kokeilla muuttamalla renkaan ympärysmittaa asetuksista tai pienellä magneetin siirtämisellä? Ei ole siis tarkoitus tehdä hurjastelupeliä.

Vai onko kaikilla tuollainen parin kilsan turva tehty suoraan pakasta vedettyyn pyörään.

Irocci
29.04.2017, 15.46
Taitaa mulla Yamahan tekniikka avustaa ihan sinne 26 km/h ihan oikeetakin. Olin siinä uskossa, jotta myös Bosch toimii siellä todellisen nopeuden rajoilla. Ainut ennen aikojaan hyytyvä taitaa olla Shimanon Steps systeemi.
Kokeile sitä renkaan ympärysmittaa, mutta tuskimpa tulee noin paljoa vaikuttamaan.
Magneetin siirrolla ei ole mitään merkitystä, koska se on ihan sama missä kohtaa se on kun renkaan kierros on aina sama renkaan kierros.

Pipo
29.04.2017, 16.07
Eiköhän ne kaikki avusta sinne 25 kmh saakka. Shimanokin.
Ainakin se olisi myynnin kannalta ihan järjetön teko jos näin ei olisi.

Ymmärtääkseni nimimerkki Ealexin Shimanossa oli pyörävalmistaja töpeksinyt ja laittanut väärän rengaskoon asetuksiin.

kojak
29.04.2017, 16.15

Ymmärtääkseni nimimerkki Ealexin Shimanossa oli pyörävalmistaja töpeksinyt ja laittanut väärän rengaskoon asetuksiin.

Pyörän mittarin mukaan avustus on päällä 25 km/h saakka, mutta kun oikea nopeus on n. 22 km/h kun pyörän mittari näyttää sen 25.

Joten ongelma voisi olla renkaan ympärysmitan asetuksessa. Pitänee kokeilla, niin sillähän se selviää.

Äyrämöinen
30.04.2017, 21.09
Shimano stepistäkö ei ole 45 versiota? Saako uutta shimanoa virityksilläkään kulkemaan esim. 30 avustuksella vai tuleeko moottoritekniikassa jokin eteen?

Steni
30.04.2017, 23.26
https://www.ebiketuning.com/shop/category/53-shimano.html

Shimano steps on mullakin työmatkapelissä, mutta mulle riittää hyvin tuo 25km/h

Kate
04.05.2017, 23.07
Tuolla rengaskoon muuttamisella ei ainakaan boschin asetuksissa saa juuri mitään aikaan jos haluaa avustus nopeutta nostaa.

pätkä
06.05.2017, 11.22

Saattaapi tulla ainakin kalliiksi, jos kolaroi ja tyyppihyväksynnät, rekisteröinnit, vakuutukset yms. ovat jääneet hoitamatta.

ealex
06.05.2017, 11.56

Kyllä, ja nyt se on saatu kohdalleen, eli Shimano e-mtb avustaa nyt oikeasti 25km/h saakka.

Roko
06.05.2017, 14.40
Eikö rengaskokoa muuttamalla saa nopeutta yli 25 kmh? Kun kylhän joku 20 tuumainen rengas pyörii siinä vauhdissa monta kertaa useammin kuin vaikka 29 tuumainen rengas ? Että jos pienin rengaskoko on tarpeeksi pieni asetuksissa ja pyörän renkaat isot niin kylhän sen pitäisi kulkea paljonkin enemmän avustuksella jos tehoa riittää? Samasta syystä autojen mittarit näyttää melkein aina enemmän kuin oikeesti kulkee koska niihin voidaan laittaa isommat renkaat ja mittarin pitää näyttää niilläkin korkeintaan oikeaa nopeutta ?

Edit mittari näyttää siis tietysti enemmän kuin mitä oikeasti auto menee ja kulkee vähemmän

zipo
06.05.2017, 19.17
No koitappas muuttaa sitä rengaskokoa ja kerro kuinka homma onnistuu.Esim Bosch tai Shimano.

Roko
06.05.2017, 19.23
Ei oo sähköpyöristä omia kokemuksia , ihan teoriaa tuo. Mutta ehkä ealex osaa kertoa miten homma hoitui hänellä?

JackOja
06.05.2017, 19.24
... Samasta syystä autojen mittarit näyttää melkein aina vähemmän kuin oikeesti kulkee koska niihin voidaan laittaa isommat renkaat ja mittarin pitää näyttää niilläkin korkeintaan oikeaa nopeutta ?

Tuossa on pieni ajatusvirhe. Autojen mittarit näyttävät aina nimenomaan todellista isompaa nopeutta. Määräysten mukaan pitää olla juuri näin.

Tämä valitettavasti näkyy liikenteessä sakeana joukkona alinopeuden ajajia.

ealex
06.05.2017, 19.46
^^ Intuvia Boschissa onnistuu kuulemma suoraan valikosta (näyttöyksikkö pitää olla kiinni pyörässä). Brosessa appin kautta (ainakin Spessu). Shimanon e-mtb:ssa muutoksen voi tehdä vain Shimano itse (etäyhteydellä asentajan tietokoneeseen onnistuu). Shimano tosin suostuu laittamaan vain todellisen rengaskoon.

sähköläski
06.05.2017, 21.04
Kokeilin intuviasta; pienin mahdollinen luku on 2204mm.

E-Cruiser
07.05.2017, 13.24
http://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2016/10/work-on-world-e-bike-standard-plea-for-higher-speed-10127881

Changing 25km/h and 250 Watt
This fresh start means dropping what in the past decade has been THE parameters for e-bikes – 25km/h and 250 Watt. Neupert pleaded, “My view is that we have to consider what the right and good speed is for e-bikes. At that we also have to take into account other two-wheeled road users. Then 20 miles per hour or 32km/h is the appropriate speed and with no limit of Watts as you want to be able to reach the 32 km/h also when going uphill.”

Neupert proposed this at the ISO meeting in Shanghai as a member of the Chinese delegation. His proposal fell on deaf ears at most other participants in the conference want to stick to 25km/h and 250Watt.

vuohi
18.05.2017, 22.37
No nyt on kohta viikko ja joku 150km rullailtu Boschin cx moottorilla ja katukäyttöön tuo 25km/h on vähän turhauttava kyllä. Mutta toisaalta kun omat reitti tottumukset alkavat muokkaantumaan ja saanut vähän kuvaa akun kestosta niin päällimmäisenä huomiona, että joku 10km edes takainen siirtymä rajoittamattomalla moottorilla ja täydellä avustuksella veisi todennäköisesti ihan järkyttävän määrän akkua, jolloin varsinainen maastoajo osuus jäisi vähän lyhyeksi. Sitten taas tälläiset 2-5km pätkät menevät ihan hyvin tuolla 25km/h tunnissa avustuksellakin ja menee tuokin tasaisella jonkun 27-29km/h jos haluaa itse polkea ja voimia riittää, itsellä siis alla high roller dh-renkaat tällä hetkellä jollain xc-kumeilla varmaan menisi kovempaakin.

Ehkä jos alan ajaa paljon hyötyajoa pyörällä niin rajoittimen pieni siirtäminen voisi olla paikallaan, mutta pelkän maastokäytön takia en jaksa ruveta näkemään vaivaa.

Sitten maastokäytöstä sen verran, että tuollaisenaankin pitää mielestäni olla aika hyvä tilanne silmä ja järki päässä, ainakin täällä tampereella missä on aika paljon väkeä osalla poluista. Jos avutus on jommalla kummalla kahdesta ylimmästä pykälästä voi tuollaisella 170mm joustavalla pyörällä päästää ihan reilussa kivikossa/juurakossa, jossa on sellaista jalkapallon kokoista sattumaa, helposti 20km/h. Myöskään mikään mäki ei ole niin jyrkkä etteikö sitä kiipeisi noin 10km/h ilman mitään ponnisteluita, josta seurauksena että niitä nousu- ja laskumetrejä tulee ihan järjetön määrä. Ja kun laskua on paljon niin sitä 20-50km/h kaahaamista ehtii vetämään 45 minuutin lenkkiin aika paljon, jolloin myös on mahdollista pelotella noin 5 kertainen määrä ulkoilijoita luomopyöräilijään verrattuna. Lisäksi moottorista tuleva ääni erottuu ihan selvästi, mikä lisää varmasti herneen hakeutumista sieraimiin.

Ruopimalla maata ei saa rikki mutta jarruttelemalla alkaa kyllä mäki pätkät kulumaan varmasti jos päästelee takanen lukossa mutkiin sisään. Vielä kun sähköllä jaksaa ajaa dh-kumilla mikä raapii ihan erilailla kuin joku sileä xc-kumi.

Eli rajottimella tai ei niin ajakaa siivosti :D

Radonx
01.06.2017, 10.15
Jos olette tilanneet pyöränne netistä, mistä haette päivitykset ja mitä maksoitte?

Oma pyörä tulisi ennen tuota eMTB päivitystä, ja haluaisin sen kyllä omaan pyöräänikin jos se on hyvä ja chippi toimisi.

Radonx
06.06.2017, 02.07
Mikä on paras tuning dongle/chip?

Bikespeed RS

Asabox

Speedbox 2

Noi nyt listalla. Bikespeed rs ilmeisesti toimivin kommenttien mukaan. Lisäksi on bluetoothilla säädettävä merkki jonka nimeä en nyt muista mutta samat kaupat myy. Tarvitsee ehkä etuvalon säädön päälle että toimii, joten jätän sen väliin

Ju$$i
06.06.2017, 06.23
Kattokaakin sitten miten niillä laittomilla vehkeillänne rässitte. Tossa touhussa leimataan kaikki pyörät samalla kertaa. Mielensäpahoittajia riittää poluilla koiriensa kanssa muutenkin ihan tarpeeksi. Ja jos jalka ei riitä polkupyörällä polkemiseen, niin miksi ihmeessä pitää rakentaa joku yliviritetty sähköpyörä? Siirtykää saman tien konepyörään ja niille tarkoitetuille ajopaikoille.

Blackborow
06.06.2017, 08.37
Kattokaakin sitten miten niillä laittomilla vehkeillänne rässitte. Tossa touhussa leimataan kaikki pyörät samalla kertaa. Mielensäpahoittajia riittää poluilla koiriensa kanssa muutenkin ihan tarpeeksi. Ja jos jalka ei riitä polkupyörällä polkemiseen, niin miksi ihmeessä pitää rakentaa joku yliviritetty sähköpyörä? Siirtykää saman tien konepyörään ja niille tarkoitetuille ajopaikoille.+1, nyt kun vähän on saatu päätä auki maastopyöräilylle monessa paikkaa ja asenteita muuttumaan niin nämä sähköspedet kyllä tehokkaasti tuhoaa saavutetun.

Pekkaki
06.06.2017, 09.33
+1, nyt kun vähän on saatu päätä auki maastopyöräilylle monessa paikkaa ja asenteita muuttumaan niin nämä sähköspedet kyllä tehokkaasti tuhoaa saavutetun.

Osittain samaa mieltä.
Olen liian nöösi luomu läskikuski, etten käsitä tuon virityksen iloa maastossa verrattuna vakio tehoihin.. eihän mulla ole nopeusmittariakaan, mutta hihasta mutuna en usko ikinä ajaneeni maastossa yli 25km/h polkuja pitkin.
Perseilijöitä tiet on täynnä ja uskon Darwinin lain korjaavan tilanteen pidemmällä ajanjaksolla. ;)
Oma sähköpyörä (CORTINA E-U4 TRANSPORT RAW HERENFIETS) ei mitenkään sovellu maastoon, eikä kulje polkemalla kuin sen max. ~25km/h.

kyytimies
06.06.2017, 09.45
Itsekin luomupyöräilen maastossa ja tiellä, mutta en ole ollenkaan pahastunut muiden sähköpyöräilystä, yritän saada tosta tunteesta kiinni, mutta ei vaan lähe verenkeitin päälle. En myöskään koe ylemmyyden tunnetta siitä että ajan sähköavuttomalla pyörällä, mulla on vissiin asennevamma.

e-tracker
06.06.2017, 10.18
Mulla ollut Boschissa ASAbox, toiminut pari vuotta ok, nyt vika selvityksen alla, kerron kunhan selviää. Yli 25km/h avustusta ei maastossa juuri tarvitse, mutta onhan se kiva olla reservissä, ja siirtymillä aivan ehdoton, puolet hauskuutta tuli lisää kun viripalikan laittoi.

Kolnaako
06.06.2017, 10.22
Tän keskustrlun voisi siirtää jonnekin mopofoorumiin.

Pekkaki
06.06.2017, 10.49
Jos olisi rahaa niin hankkisin sähköläskin, jos olisi rajattomasti rahaa niin hankkisin 20kW sähköläskin.
Jos poljettava niin ei ole mielestäni mopo, vaikka olisikin tehoja enemmän. Missä sitten tuollaisella laillisesti ajelisi niin on ihan eri juttu.

Sähkömoottorit tulee yleistymään ja sitä sanotaan edistykseksi.

e-tracker
06.06.2017, 10.57
Näistä 250W viritetyistä ei kannata keuhkota, kukaan niitä muista sähkäreistä erota, eivätkä aiheuta mitään hämminkiä muihin e-pyöriin verrattuna.

pätkä
06.06.2017, 11.00
Mopo nimitys on peräisin sanoista moottoripolkupyörä...

E-Cruiser
06.06.2017, 11.22
Itsekin luomupyöräilen maastossa ja tiellä, mutta en ole ollenkaan pahastunut muiden sähköpyöräilystä, yritän saada tosta tunteesta kiinni, mutta ei vaan lähe verenkeitin päälle. En myöskään koe ylemmyyden tunnetta siitä että ajan sähköavuttomalla pyörällä, mulla on vissiin asennevamma.

Mulla on ihan sama ongelma kypäräkeskustelun kanssa. En vaan saa siitä tunteesta kiinni millään.
Jos joku joskus tulee vinkumaan siitä että ajan noin 60% ajoista ilman kypärää, niin en kykene kunnolla edes provosoitumaan, kun en vaan saa kiinni siitä fiiliksestä. Kohautan olkiani.
Viisi vuotta ja 25k kun on ajanut sähköllä, niin ei enää oikein jaksa innostua tästäkään debatista. Nykyään on jo tosi liberaalia verrattuna aikaan viisi vuotta sitten.

paaton
06.06.2017, 11.52
Sähkömaasturit taitavat vaan yleistyä kovakuntoisillakin, jolloin vauhti kasvaa ihan oikeasti maastossa. Enää sähköpyörät eivät ole vain eläkelläisten käytössä.

250w+250w=500W ja tuo on vielä joillekkin pk-ajoa, jolla pyörä kulkee ja kovaa nuuksion poluilla.

Edit: Enkä tarkoita mollata eläkelläisten, tai muuten huonompikuntoisten sähköllä ajamista, mutta jos sähköä aletaan käyttämään oikeasti hyväksi maastossa, ilman rajoitinta, niin tuo tulee väkisinkin vaikuttamaan kaikkien maastoajoon jatkossa.

paaton
06.06.2017, 12.08
Suomi on oikeasti aika poikkeuksellisen maa jokamiehenoikeuden vuoksi, eli vaikka sähkömaasturit yleistyvät keskieuroopan traileilla, niin en ole ollenkaan varma ovatko ne oikeita laitteita sienestäjien sekaan suomalaisissa metsissä...

Kate
06.06.2017, 13.10
Ei tuolla rengaskoon muutoksella ainakaan boschissa saa juuri mitään aikaiseksi.Tehdasasetuksilla mittari näyttää liikaa n.2km/h 20-25km/h nopeudessa ja näinollen avustus alkaa hiipumaan 23km/h kohdalla.Rengaskokoa säätämällä laidasta laitaan saa korkeintaan muuttumaan 1km(h.Tuo säätöväli on pyöräkohtainen ja minullakin kolmessa boschissa kaikissa erilainen.

Eikä noilla 250w tehoilla kuuhun mennä vaikka näissä tehdasvalmisteisissa rajoituksia ohitellaankin,ideahan on sama pitää polkeakkin että pääsee eteenpäin ja suuremmissa nopeuksissa vaatii enemmän.Suurempi huolenaihe on ehkä nämä omaviritykset peukkukaasuineen ja 1-2kw tehoineen joita asennellaan kaikenmaailman jopoihin.

Kolnaako
06.06.2017, 15.54
En epäile yhtään, etteikö moottoripyörät tulevaisuudessa kulje sähköllä. Jokamiehenoikeudella maastossa kuitnkin liikutaan lihasvoimalla. Ajakaa kadulla millä haluatte ja metsässä vain polkupyörillä.

Kate
07.06.2017, 11.41
Sähkömaasturit taitavat vaan yleistyä kovakuntoisillakin, jolloin vauhti kasvaa ihan oikeasti maastossa. Enää sähköpyörät eivät ole vain eläkelläisten käytössä.

250w+250w=500W ja tuo on vielä joillekkin pk-ajoa, jolla pyörä kulkee ja kovaa nuuksion poluilla.

Edit: Enkä tarkoita mollata eläkelläisten, tai muuten huonompikuntoisten sähköllä ajamista, mutta jos sähköä aletaan käyttämään oikeasti hyväksi maastossa, ilman rajoitinta, niin tuo tulee väkisinkin vaikuttamaan kaikkien maastoajoon jatkossa.

Tuolla nopeden rajoittimen ohituksella ei ole mitään suurempaa hyötyä maastoajossa,ei vaikuta tehoihin mitenkään.Läskissä joskus pitänyt tuota ohitinta mutta aivan turha kapistus maastoajossa,minun ei ainakaan ole tarvetta poluilla ja metsässä päästä juuri yli 25km/h.

magnuken
07.06.2017, 19.49
Tosiaan maastossa ei tuolla 25 km/h nopeuden rajoituksella liene mitään merkitystä. Perheessäni on käytössä kaksi Panasonicin keskiömoottorilla varustettua sähköfillaria (toinen laillinen pedelecci ja toinen. ns. saksalainen "schnellen pedelec". Näissä nopeuden nosto onnistui hyvin helposti vaihtamalla moottorin pienen vetoraattaan pari hammasta suurempaan. Vääntöä noissa moteissa kuitenkin riittää, eli ei tullut oikeastaan mitään sivuvaikutuksia sen suhteen. Ainoa on tuon sakemalliversion kanssa, eli se alkoi raattaan vaihdon jälkeen isossa ylämäessä jonkin verran "jurnuttaa" ja kone myös siinä kuumiaa aika lailla. Ehkäpä tuli laitettua siihen liian suuri vetoratas.

ElBike
10.06.2017, 03.54
Kyllä 25km/h maastossa tulee vastaan nopeastikin kun alla on täysjousitettu fillari. Kokeilin vain keulajousitetulla metsässä ja sillä tuo 25km/h on ihan riittävä nopeus.

Joku kirjoitti hienosti Tahkopihkala-asenteesta. Toki sähköfillari on vähän kuin douppinkia. Itse mietin vielä kehtaanko lähteä porukkalenkille - todennäköisesti ajelen viimeisenä häpeän puna poskilla. Maastolenkeillä perinteisesti ajo on melkoista kilpailua; kuka pääsee tuosta ajamalla jne... ja jos mukana on yksi eMtb - joka painaa jyrkätkin mäet ylös, on pehmeissä kohdissa nopein ja jos kuski vielä brassailee ajelullaan - on selvä että muut tuntevat alemmuuden tunnetta.

Mutta kun pohditaan sähköfillaroinnin perimmäistä olemusta niin laji avautui itselleni oikeastaan parhaiten kun katsoin vahingossa youtubesta videon freeride ajelusta Saksan alpeilla. 20 minuuttia pelkkää alamäkeä. Meillä täällä ei ole sellaiseen mahdollisuutta missään ja tuntuu hölmölle hankkia fillari sitä varten, että autolla matkustaa viikonloppuisin satoja kilometrejä bike-parkkeihin. Bike park pyöräily on yleistynyt, mtb-enduro kilpailut on siirtyneet alamäkipainotteisiksi ja maantiekilpailuissakin on matkat lyhentyneet jatkuvasti.

E-Mtb tuo näitä harvojen herkkuja (pitkät alamäet) jokaisen ulottuville. Ajoa voisi kuvailla dh:ksi tasamaalla. Ja toisaalta - kun rajoitus loppuu 25km/h eikä sähköfillarin teho muutenkaan ole mikään hirvittävä - menee alamäet kuin luomupyörällä.

Kyseessä on mielestäni täysin oma laji. Ei voida verrata moottoripyörälyyn - eikä fillarointiin. Toisaalta kun käytössä on momentintunnistimella varustettu sähköfillari, ajo on aika lähelle normaalin fillaroinnin tuntuista - sillä erolla että voimaa tuntuu olevan reisissä paljon enemmän kuin oikeasti on.

Jotkut kaiketi kuittailumielessä kirjoittelee että sähköfillarin hankintaan voi olla terveydellisiäkin syitä. Itse taas pohdin asiaa siltä kantilta että kun aktiivivuosina ehti treenata jopa 28h viikossa niin fillarilla maastossakin oli mukava ajaa - kun jaksoi pitää hyvää vauhtia monta tuntia. Nykyään ei aika enää riitä tuollaisiin treenimääriin ja täytyy hyväksyä tosiasia että on huonommassa kunnossa kuin ennen - eikä pysty hankkiutumaan samaan kuntoon kuin ennen. Sähköfillari tulee tähän saumaan, mahdollistaa nautittavamman vauhdin. Ihan ilmaiseksi ei sähköfillarillakaan maastossa pääse vaan hikeä pukkaa ja reidet huutaa välillä hoosiannaa kun pitää pumpata menemään. Ehkä e-mtb touhun ymmärtää parhaiten motocross ja enduro kuljettajat jotka tietävät että ei se konepyörällä tykittely ole lainkaan kevyttä hommaa. Se hiki ja rasitus ei tule reisien hapotuksesta vaan kaikesta muusta liikkumisesta pyörän päällä.

e-tracker
16.06.2017, 18.12
Mulla ollut Boschissa ASAbox, toiminut pari vuotta ok, nyt vika selvityksen alla, kerron kunhan selviää. .

Joo, viripalikka oli sökö, laitettiin tilalle joku speedbox, nyt taas pelaa.