PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9

petrivet
22.01.2020, 08.46
Laitanpa itsekkin lusikan soppaan. Harkinnassa 5k paikkeilla oleva sähkötäpäri maastoon.
Mutta nuo sähkömoottorit mietityttävät.
Toiset parjaa shimanon moottoreita että polkemisvaste tms ei olis kovin mukavaa maastossa.
Jostain syystä olen iskenyt silmäni Kona remote ctrl.ään. mutta siinä joustoa aika vähän.
Toisaalta Stevens Bikesin pyörät kiinnostais myös. Onko näitä kokemusta?

Itse ainakin pääsin kokeilemaan Stevensiä Fiskarsissa ja teki erittäin positiivisen vaikutuksen. Jos tuolla hinnalla vielä saa niin ei huono diili

https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Whaka-Plus-201/ekauppa/pSTEWHAKAPLUSB19/

Ctrl:a en ole kokeillut, mutta en enää vanhalla boschin tekniikalla ostaisi,

Jami2003
22.01.2020, 10.07
Laitanpa itsekkin lusikan soppaan. Harkinnassa 5k paikkeilla oleva sähkötäpäri maastoon.
Toiset parjaa shimanon moottoreita että polkemisvaste tms ei olis kovin mukavaa maastossa.
Jostain syystä olen iskenyt silmäni Kona remote ctrl.ään. mutta siinä joustoa aika vähän.
Toisaalta Stevens Bikesin pyörät kiinnostais myös. Onko näitä kokemusta?YT Decoy. Todella paljon vastinetta rahalle ja ainakin minä olen tykännyt Shimanon moottoristakin. Decoyssä tärkeintä on tietysti vielä se että se on ehdottomasti hienoin sähkötäpäri.

FreeZ
22.01.2020, 10.23
Käy kokeilemassa eri vaihtoehtoja. Varsinkin eri moottorivalmistajien välillä kannattaa vertailla sit mitä itse haluaa. Akun kapasiteetti, irroitettavuus yms vaihtelee paljon.

Rocky Mountain käyttää Dynamea ainoana ja muita moottorivalmistajia on sitten useilla merkeillä. Itsellä ollut Brose, Shimano ja nyt viimeisempänö Dyname. Missään ei ollut vikaa, mutta tuo Dyname on kyllä vääntävin näistä ja reagoi nopeasti.

AaJiiKoo
22.01.2020, 10.49

Omasta mielestä taas Shimano on maastossa oikein miellyttävä ja polkutuntuma on luonnollinen. Potkuakin kyllä tarvittaessa löytyy, jos vaan korottaa avustusprosentteja. Ainakaan vanhemman Boschin tuntumasta en tykännyt yhtään. Shimanon E8000 moottorit vaikuttaisivat myös luotettavilta, jos vertaa tuttujen E7000:iin tai Spessun vehkeisiin.

Tässäkin 1 hyvä vaihtoehto, jos hakee hyvää hinta/laatu-suhdetta: https://www.propain-bikes.com/en/bikes/e-bike/ekano-150/ tai https://www.propain-bikes.com/en/bikes/e-bike/ekano-165/

Itse sain 165-version pari kuukautta sitten ja on juuri sitä mitä hain edellisen pyörän kokemusten perusteella (Merida Eone Sixty 800): 29 kiekot, enemmän joustoa, pitempi ja loivempi ja pulloteline mahtuu (kyllä, tämä on oikeasti tärkeää). Toki on niin, että oikeasti pitkä geometria toteutuu vain, jos valitsee isomman runkokoon. Itse olen 174cm ja Merida oli L ja Propain XL. Nyt ensimmäisen kerran tuntuu, että pyörän ei tarvitse olla yhtään isompi. Mutta oma käyttö onkin aika puhtaasti alamäkipainoitteista ja normitasamaa-ajeluun ei varmaan tarvitse valita noin isoa kokoa. Propainille oikeastaan ainoa varteenotettava vaihtoehto oli uusi Commencal Meta Power 29, mutta se oli vastaavilla spekseillä huomattavasti kalliimpi. YT ei ollut vaihtoehto plussatakarenkaan takia, koska oman kokemuksen perusteella se ei sovi mihinkään muuhun kuin rauhalliseen ajoon ja uskon, että tämä koko mullet-villitys on ohimenevä ilmiö. Meridassakin käytin 29 kiekkoja molemmissa päissä, mutta rengastila oli takana vähän liian rajallinen (max. 2.3 Maxxis tai 2.35 Michelin).

MiG-77
22.01.2020, 11.18
Mielenkiintoinen vaihtoehto tuo Propain. Vaikuttaa kyllä aika hyvältö tuo hinta/laatu suhde. Saa jonkin verran myös customoida haluamakseen. Mites helposti tuossa Propainissa on tehty akun irrotus?

AaJiiKoo
22.01.2020, 12.14
Mielenkiintoinen vaihtoehto tuo Propain. Vaikuttaa kyllä aika hyvältö tuo hinta/laatu suhde. Saa jonkin verran myös customoida haluamakseen. Mites helposti tuossa Propainissa on tehty akun irrotus?

Se on varmaan niin helppoa kuin vain integroidussa akussa voi olla. Kannessa on pikalukko jota kääntämällä kansi lähtee irti ja sitten vain avainta kääntää varsinaisessa lukossa, niin akku tippuu pois. Tuokin oli itselle tärkeä juttu, koska todennäköisesti hommaan kesään mennessä toisen akun. Normilenkeille riittää yksi akku, mutta kun lähtee mäkipyöräilemään, niin toisellekin on tarvetta.

Itse kustomoin pyörää sen verran, että otin eteen ja taakse RS Ultimatet, Sellen satulan ja KS hissitolpan, mutta muuten halvin peruskokoonpano. Paremmat XT-tason kammet löytyikin jo entuudestaan. Pyörä tulikin sitten kalliimmalla Bikeyoken tolpalla, mutta tuosta ei nyt viitsi valittaa...;) Vaihdoin myös heti uutena 38h eturattaan, niin sen kanssa tuo 12-pykäläinen vaihteisto tuntuu järkevältä. Niin ja vaihdoin vielä 30mm stemmin vakion 50mm tilalle.

Ihis81
22.01.2020, 16.44
Konassa olis ikuinen runkotakuu ensimmäiselle omistajalle��... pakko käydä testailemassa näitä.
Tuossa stevensissä on kai uusin Bosch motti https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Pordoi-Plus/ekauppa/pSTEPORDOIB/
Aika kevyitäkin nuo Stevensit näyttäis olevan 22-23kg paikkeilla.
No pitää näitä tutkia ja katsotaan mihin päädytään.

cimzy
23.01.2020, 07.17
Onko kokemusta tahi tietoa.
Cannondale Trail Neo 2 2020 https://www.bike24.com/p2343419.html
Ilmakeula, bosch+powertube, shimano 10x, boost.

GT Pantera bolt https://www.cyclery.de/en/gt-e-pantera-bolt-29-trail-e-bike-2020-2
Ilmakeula, shimano e-steps, sram sx eagle, boost, myös S=29 kiekot ?

Ihis81
23.01.2020, 11.46
Tässäkin 1 hyvä vaihtoehto, jos hakee hyvää hinta/laatu-suhdetta: https://www.propain-bikes.com/en/bikes/e-bike/ekano-150/ tai https://www.propain-bikes.com/en/bikes/e-bike/ekano-165/

Mites tuolla mahtaa asiakaspalvelu toimia?
Esim mahd takuuasioiden sujuvuus yms?

AaJiiKoo
23.01.2020, 13.37
Mites tuolla mahtaa asiakaspalvelu toimia?
Esim mahd takuuasioiden sujuvuus yms?

Ei ole aikaisempaa kokemusta Propainista, mutta ainakin tähän mennessä asiakaspalvelu on vaikuttanut hyvältä, koska kaikkiin sähköposteihin ovat vastanneet suht koht nopeasti. Sellainen pieni takuukeissi minulla on ollut, että pakettiin oli livahtanut jonkin toisen asiakkaan kuitti ja takajarrulevy oli ottanut osumaa kuljetuksessa (reikä paketissa just siinä kohtaa). Seuraavana päivänä tuli vastaus, jossa liitteenä oikea kuitti ja että ilman muuta laittavat uuden levyn tulemaan.

Ihis81
24.01.2020, 15.01
Nyt on pakko kysellä tässä YT Decoyn Pro race ja Propain High end mallien välillä noista osista. Kummassa nyt on ns paremmat kikkareet paikoillaan? Kun olen jo aikaa sitten pudonnut noiden komponenttien malleista/paremmuudesta

AaJiiKoo
26.01.2020, 12.59
Nyt on pakko kysellä tässä YT Decoyn Pro race ja Propain High end mallien välillä noista osista. Kummassa nyt on ns paremmat kikkareet paikoillaan? Kun olen jo aikaa sitten pudonnut noiden komponenttien malleista/paremmuudesta
No pikaisesti kun vertailin, niin suurimmat erot on vaihteisto ja kiekot: propainissa kalliimmat sram:in uudet sähkövaihteet ja YT:ssä XT normivaihteet, propainissa aluvanteet ja YT:ssä kalliimmat kuituvanteet. Jarrut eri merkkiä, mutta pitäisin samantasoisena.

AaJiiKoo
26.01.2020, 13.03
Ja Propainissa parempi E8000 näyttö ja YT:ssä E7000.

AaJiiKoo
26.01.2020, 17.17
Huvikseen kun pelailin tuolla Propainin kustomaattorilla, niin aika samanlaisen speksilistan kuin YT pro racessa saa aikaiseksi n.5500€:lla: samat iskarit ja hissitolppa, samat jarrut, vaihteiksi normaali X01. Erona nyt enää oikeastaan YT:n kuiturunko ja kiekot. Ja tosiaan minulla ei ole mitään kytköksiä Propainiin, huomannut vaan, että aika harva pystyy samoihin spekseihin samalla hinnalla. Tuntuu, että varsinkin isojen merkkien pyörät on törkeästi ylihinnoiteltuja, esim. uusi Kona Remote 160 taitaa olla 6000€ aika peruspalikoilla.

MRe
26.01.2020, 18.03
Mikähän suuri idea Propainilla on laittaa SRAMin sähköt kun moottori on Shimano? Jos olisi Shimanon Di2:t, niin tarvitaan vain takavaihtaja, liipasimet ja kaksi kaapelia.

Ihis81
26.01.2020, 18.04
Yllätyin että wheelbase on YT,ssä lyhyempi M-kokoisena, kuin konassa ja propainissa.
Mikä tuon sitten tekee että YT,stä sanotaan että on pitkä fillari?

Ihis81
26.01.2020, 18.08
Juu tuo E7000 on vissiin mustavalkonen näyttö ja E8000 värinäyttö.
Mutta tuskin tuo näyttö vaikuttaa millään tavalla moottorin toimintaan E7000 ja E8000 välillä? Eikös ne moottorin "aivot"(softa) ole kuitenkin siellä moottorissa?

FreeZ
26.01.2020, 18.12
Mikähän suuri idea Propainilla on laittaa SRAMin sähköt kun moottori on Shimano? Jos olisi Shimanon Di2:t, niin tarvitaan vain takavaihtaja, liipasimet ja kaksi kaapelia.
SRAM sähköillä puoli vuotta ajaneena voin sanoa, että paljonkin. Ei tarvitse miettiä kaapelointeja, saa 1x12 yms. Ja ne oikeasti toimii! Di2 ei myöskään mitään vikaa, mutta em. seikoilla otan SRAMin.

MRe
26.01.2020, 18.16
Juu tuo E7000 on vissiin mustavalkonen näyttö ja E8000 värinäyttö.
Mutta tuskin tuo näyttö vaikuttaa millään tavalla moottorin toimintaan E7000 ja E8000 välillä? Eikös ne moottorin "aivot"(softa) ole kuitenkin siellä moottorissa?
Kyllä, juuri näin. E7000:ssa on myös se etu, että se tukee sitä puhelinsoftaa, jolla puhelimesta saa "näytön".

E8000:n suurin etu on juuri niissä väreissä, eli avustustason näkee vilkaisemalla väristä. Ei tarvitse yrittää tihrustaa, että mitä näytössä näkyy.

Jos haluaa, niin näytön voi vaihtaa myös jälkikäteen.

MRe
26.01.2020, 18.18
SRAM sähköillä puoli vuotta ajaneena voin sanoa, että paljonkin. Ei tarvitse miettiä kaapelointeja, saa 1x12 yms. Ja ne oikeasti toimii! Di2 ei myöskään mitään vikaa, mutta em. seikoilla otan SRAMin.
Onko AXS langaton? Langattomuudesta ei kauheasti ole etuja, jollei runko ole sitä varten suunniteltu alusta lähtien. Enemmän langattomuudesta on haittaa. Joka tapauksessa itse näen etuja sillä, että Shimanon moottorilla varustetussa vehkeessä on Shimanon sähkövaihteet, jos sellaiset pitää olla. Järjestelmä on mahdollisimman yksinkertainen ja ottaa sähkönsä pyörän akusta.

1x11 vs 1x12 ei sähkiksessä ole mitään käytännön eroa. Luotettavuudesta en sano mitään, kun ei ole SRAMista kokemusta. Veikkaan, että molemmat ovat yhtä luotettavia.

FreeZ
26.01.2020, 18.45
AXS on langaton, akut kestää tosi hyvin. Mitä haittoja näet langattomuudessa?

MRe
26.01.2020, 19.06
^Joka rekkulassa omat akut. Lisäksi langaton tiedonsiirto on alttiimpi häiriöille kuin langallinen. Mulla putoaa käytännössä joka kerta sykemittarin ja sykevyön yhteys kun ajan yhdestä kohtaa voimalinjan ali. Varsinaista etua langattomuudesta en löydä, jollei runko ole valmiiksi suunniteltu sille. Varsinkin kun nykyään on rungon sisäiset viennit, niin jää ne tyhmät reiät kuitenkin, kun kaikkia ei voi peittää jollain kannella.

Jos on Shimanon moottori, niin vaaditaan se liipasin (kuten SRAMissa), kaapeli siitä näyttöön, kaapeli moottorilta takavaihtajalle ja takavaihtaja (kuten SRAMissa). Eli kaksi varsin huomaamatonta kaapelia, toinen kulkee ohjaustangon sisässä ja toinen rungon sisässä. Ja idioottivarma kytkentä on valmis.

Mutta siis varmasti tuo SRAM on ihan toimiva peli.

Dille Vallaton
27.01.2020, 11.03
Miksi pitää kommentoida syvällä rintaäänellä asioita, joiste ei ole OIKEAA tietoa. SRAMin langattomat vaihteet eivät ota häiriöitä mistään voimalinjoista jne. Itsellä ja kavereilla on niitä maantiepyörissä, eikä mitään ongelmia. Olisiko niitä Pro-pelotonilla, jos menisi vaihdelaatikko jumiin kesken kisan yhteysongelmien takia. Enemmän on Shimanoissa ollut vikoja kahvan pään liitännöissä. Siis skabareissa! Maastopyörän SRAM AXS-vipu vaatii kyllä totuttelua. Shimano siltä osin luonollisempi.
Akun kokoa kannattaa pyörän valinnassa miettiä. Jos on tarkoitus harrastaa endurotyylistä metsähurjastelua Turbolla tai Traililla, niin Shimanon 504 akku on kuiva reilussa tunnissa. Joo tiedetään että pääsee vaikka stadista lappiin jos ajaa ecolla tai jättää akun kokonaan pois, mutta se ei ole vauhtikiksejä haluavalle mielekästä.

MRe
27.01.2020, 11.14
Miksi pitää kommentoida syvällä rintaäänellä asioita, joiste ei ole OIKEAA tietoa. SRAMin langattomat vaihteet eivät ota häiriöitä mistään voimalinjoista jne. Itsellä ja kavereilla on niitä maantiepyörissä, eikä mitään ongelmia. Olisiko niitä Pro-pelotonilla, jos menisi vaihdelaatikko jumiin kesken kisan yhteysongelmien takia.
Juu, kerroinkin omia kokemuksia sykemittarista. Jos tarkkaan malttoi lukea loppuun, niin totesin "Mutta siis varmasti tuo SRAM on ihan toimiva peli."

Mutta kukapa näitä lukea jaksaa.

Edelleenkään en näe suurta etua tuosta langattomasta vehkeestä nyt puheena olleessa pyörässä. Todennäköisesti suurin syy siihen päätymiseen on se, että mekaanisissakin on SRAMit. Eli ei ole haluttu tehdä kiekkoja kahdella eri pakalla ja lisäksi haluttu tuoda 1x12 vaihteisto.

MRe
27.01.2020, 11.17
Miksi pitää kommentoida syvällä rintaäänellä asioita, joiste ei ole OIKEAA tietoa.
Jos jaksoi lukea loppuun asti, niin havaitsi että kirjoitin: "Mutta siis varmasti tuo SRAM on ihan toimiva peli."

Mutta kukapa näitä lukea jaksaa.

Ihis81
28.01.2020, 16.16
Taitaa oma pyöränvalinta vaaka kallistua tuohon Kona remote160 malliin.
Toki nuo on ylihinnoteltuja, mutta ikuinen runkotakuu kiehtoo. Sekä muutenkin mahdolliset takuuasiat voi hoitaa kotimaassa.

Propain ekano 165 olis muuten bueno, mutta runko vaikuttaa aika fletkulta kiertojäykkyydeltään jopa videoita katsoessa, ja olihan tuo rungon notkeus myös mainittu tuol propainin kotisivulla niin ei kiitos tälläselle 95kg kaverille.

AaJiiKoo
29.01.2020, 09.04
Jaa, en ole Ekanon arvosteluja tai videoita katsellut, mutta ainakin Meridan Sixtyyn verrattuna on huomattavasti jämäkämmän oloinen, tosin myös painavampi. Toivottavasti on myös kestävämpi, koska vaikka en itse ole painava (75kg), niin ilmeisesti ajan raskaasti, koska minulla on aina ollut ongelmia saada pyörät kestämään. Välillä ei meinaa edes yhdestä ajokaudesta selvitä...

Aleksiron
29.01.2020, 19.56
Uusi pari vertailussa. Mitä sanotte 2020 Radon Render 8.0 vs 2019 Decoy base?

Render 3999€

2019 Decoy Base 4099€ (-500€)

Uusi boschin CX 625wh vs Shimano steps E8000 540wh?

160mm Yari RC vs 150mm Lyric?

Sekarengastus vai ei?

Käytöstä sen verran, että metsässä sekalaista polkuajoa, sekä työmatkaa 10km per suunta melkein päivittäin asfaltilla.

Render 8.0
https://www.radon-bikes.de/e-bike/mountainbike/render/render-80-2020/

YT Decoy CF Base
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2205/sCategory/73535

Jami2003
29.01.2020, 20.39
^mulla toi Base enkä voisi tyytyväisempi olla.

Aleksiron
29.01.2020, 21.15
Ainiin, akun irroitus olisi suotava olla mallia helposti irti, kun töissä tulee se vietyä lukolliseen kaappiin. lämmintä talvisäilöntä mahdollisuuttakaan ei pyörälle ole joten aina akku sisälle.

Eikös tuossa YTssä ollut akku parilla pultilla kiinni?

Radonissa pikalenksut ja akku avaimella irti.

Jami2003
29.01.2020, 21.35
Joo Decoy ei sovi akun irrotteluun.

hphuhtin
30.01.2020, 07.58
Mulla on sähkötäpäri enkä kyllä viitsi sitä ikuisen syksyn työmatka-ajoon ottaa tuhoutumaan, kaiken sen kurahiekkavellin roiskumisen linkustoihin ja liukuputkille jätän mieluummin pois. Roiskuuhan sitä rapa metsässäkin, mutta ei mitään samanlaista hiekkavesilitkua ja myös eri määriä kuin säännöllisessä työmatka-ajossa. Mahdollisimman hyvin suojaavat isot lokasuojat kannattanee ainakin hankkia vaikka hirveän rumat sellaiset sitten onkin.

Noista itseä kiinnostaisi Render enemmän, lähinnä ulkonäkösyistä ;)

Aleksiron
30.01.2020, 19.01
Tuossa +- 4ke luokassa on kyllä monenlaista vaihtoehtoa. Nyt tuli tällainen merkki vastaan kun Hercules.

https://www.hercules-bikes.de/de/de/index/bike-detail.html?sku=20773541_HERCULES

Brosen drive mag S moottorilla sekä 750wh akulla.

Bulls: https://www.bulls-bikes.com/produkt/bulls-e-streamevotr3-797-49341?sku=797-49341_ZEG

Bullsin tuon hintaluokan vehkeessä vähän köykäisemmät kamat verrattuna herculekseen, hissitolppa puuttuu ja köykäisempi jousitus. Samalla Brosen moottorilla ja akulla.

Kumpikin 27.5" renkailla

Aleksiron
30.01.2020, 19.19
Mulla on sähkötäpäri enkä kyllä viitsi sitä ikuisen syksyn työmatka-ajoon ottaa tuhoutumaan, kaiken sen kurahiekkavellin roiskumisen linkustoihin ja liukuputkille jätän mieluummin pois. Roiskuuhan sitä rapa metsässäkin, mutta ei mitään samanlaista hiekkavesilitkua ja myös eri määriä kuin säännöllisessä työmatka-ajossa. Mahdollisimman hyvin suojaavat isot lokasuojat kannattanee ainakin hankkia vaikka hirveän rumat sellaiset sitten onkin.

Noista itseä kiinnostaisi Render enemmän, lähinnä ulkonäkösyistä ;)

jep, joutuu laittamaan törkeet lokarit.

eakin
02.02.2020, 11.28
Onkohan täysin mahdoton yhtälö hankkia perheeseen reilu 160cm pitkälle naiselle sähköpyörä, jota itse 183cm pitkänä pystyisi satunnaisesti lainaamaan mm. työmatkalle huonolla kelillä? Satulan osalta säätövara varmaan joissain malleissa voisi onnistua mutta tuleeko muita rajoitteita vastaan, mihin homma kaatuu?

Pexi
02.02.2020, 12.11
The LIL’BUDDY sopisi luultavasti kummallekin, eikä edes satulaa tarvitsisi säätää: https://www.ruff-cycles.com/lilbuddy/

Juice412
02.02.2020, 21.24
Uusi pari vertailussa. Mitä sanotte 2020 Radon Render 8.0 vs 2019 Decoy base?

Render 3999€

2019 Decoy Base 4099€ (-500€)

Uusi boschin CX 625wh vs Shimano steps E8000 540wh?

160mm Yari RC vs 150mm Lyric?

Sekarengastus vai ei?

Käytöstä sen verran, että metsässä sekalaista polkuajoa, sekä työmatkaa 10km per suunta melkein päivittäin asfaltilla.

Render 8.0
https://www.radon-bikes.de/e-bike/mountainbike/render/render-80-2020/

YT Decoy CF Base
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2205/sCategory/73535

Minulla on myös ollut tuo Base vertailussa, mutta ykkösenä ehkä Focus JAM2 plus bike-discount exclusive,
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-c-plus-exclusive-model-939900
mikä on alle 4000€ mikä on minun budjettini.

Näiden geometriasta en osaa sanoa mitään ja tuskin suuria eroja onkaan,
focuksen viime vuoden mallin kävin testaamassa ja todella hauska peli oli.

Moottori tuntui myös ihan hyvälle, ainoastaan vastus 25km/h jälkeen häiritsi.
Pidän ajatuksesta että pienellä akulla pyörä on ketterämpi ja T.E.C. pack tuplaa koon 756 Wh asti (tulee vakiona tässä mallissa).

Komponenteissa pientä eroa mutta suunnilleen samaa tasoa, en usko että siinä paljoa huomaan ja niitä voi vaikka vaihdella myöhemmin jos siltä tuntuu.

Ainoa huoli taitaa olla että riittääkö tuo 378Wh vakio akku mihinkään,
jos sillä pystyy muutaman tunnin lenkin heittämään luulisin Focuksen olevan järkevä peli.
Pidempiin lenkkeihin sitten lisäakku mukaan.

Onko jollain kokemusta JAM2 mallista, akun riittävyys ja hyvät/huonot puolet?

hphuhtin
02.02.2020, 21.43
Shimanosta saa 25 rajan simppelisti nostettua -> 32, toki sitten ei ole enää ”katulaillinen”. Omassa en ole kokenut tarpeelliseksi, mutta kukin tyylillään kunhan ei päälle aja.

Akku riittää hyvin parin tunnin lenkkiin. Kesto riippuu useasta eri attribuutista (kuskin paino, polkeminen, lämpötila, maaston muodot, maaston pinta, rengastus, rengaspaineet, avustustaso.. siinä alkuun).

Ihan ok diili tuo b-d:n paketti.

simtee
03.02.2020, 14.26
Onko jollain kokemusta JAM2 mallista, akun riittävyys ja hyvät/huonot puolet?

Tuollaisella olen nyt reilut puoli vuotta ajellut. Tarkempi malli 9.6 Plus 2019, eli hiilarirunko, plussarenkaat, XT-osat ja keula uuden mallin Revelation. Mielestäni oikein hyvä peli, alesta hankittuna hintaansa nähden suorastaan erinomainen. Omista ajoista 90% menee vakioakulla, pitkille reissuille heitän lisäakun kiinni. Painan n. fillarin kanssa yhteensä n. 100kg ja vakioakulla ajelen yleensä parin tunnin lenkkejä, pituudeltaan 25-40km, käyttäen pääosin ecoa ja jonkin verran trailia. Noilla lenkeillä akkua on jäänyt yleensä reilusti käyttämättä. Lisäksi tällä on suht siedettävää ajella ilmankin apua, fillari ei ole painavimmasta päästä ja Shimanon kone ei juuri vastusta. Huonona puolena tulee mieleen ulkonäkö lisäakun kanssa, muuten tämä hiilikuituversio on omaan silmään oikein nätti. Toinen huono puoli saattaa joillekin olla se, että sisäistä akkua ei saa pyörästä helposti irti.

Juice412
03.02.2020, 18.16
Shimanosta saa 25 rajan simppelisti nostettua -> 32, toki sitten ei ole enää ”katulaillinen”. Omassa en ole kokenut tarpeelliseksi, mutta kukin tyylillään kunhan ei päälle aja.

Akku riittää hyvin parin tunnin lenkkiin. Kesto riippuu useasta eri attribuutista (kuskin paino, polkeminen, lämpötila, maaston muodot, maaston pinta, rengastus, rengaspaineet, avustustaso.. siinä alkuun).

Ihan ok diili tuo b-d:n paketti.

Tuollaisella olen nyt reilut puoli vuotta ajellut. Tarkempi malli 9.6 Plus 2019, eli hiilarirunko, plussarenkaat, XT-osat ja keula uuden mallin Revelation. Mielestäni oikein hyvä peli, alesta hankittuna hintaansa nähden suorastaan erinomainen. Omista ajoista 90% menee vakioakulla, pitkille reissuille heitän lisäakun kiinni. Painan n. fillarin kanssa yhteensä n. 100kg ja vakioakulla ajelen yleensä parin tunnin lenkkejä, pituudeltaan 25-40km, käyttäen pääosin ecoa ja jonkin verran trailia. Noilla lenkeillä akkua on jäänyt yleensä reilusti käyttämättä. Lisäksi tällä on suht siedettävää ajella ilmankin apua, fillari ei ole painavimmasta päästä ja Shimanon kone ei juuri vastusta. Huonona puolena tulee mieleen ulkonäkö lisäakun kanssa, muuten tämä hiilikuituversio on omaan silmään oikein nätti. Toinen huono puoli saattaa joillekin olla se, että sisäistä akkua ei saa pyörästä helposti irti.

Kiitos näistä, vahvistivat ennakkoluuloja. Pitää laittaa tilaukseen, mietinnässä vielä mitä lisäkilkkeitä ottaisi :)

jtsavola
08.02.2020, 16.17
Onkohan täysin mahdoton yhtälö hankkia perheeseen reilu 160cm pitkälle naiselle sähköpyörä, jota itse 183cm pitkänä pystyisi satunnaisesti lainaamaan mm. työmatkalle huonolla kelillä? Satulan osalta säätövara varmaan joissain malleissa voisi onnistua mutta tuleeko muita rajoitteita vastaan, mihin homma kaatuu?

Rouvalle 162cm hommasin syksyllä Cuben sähkömaasturin 16 tuumaisena. Itse olen 178cm ja muutaman kerran kävin tuolla töissä (17km sivu). Penkin säätövara riitti hyvin. Pyörä ei tuntunut itselle häiritsevän pieneltä...

https://www.rabe-bike.de/de/cube-reaction-hybrid-eagle-500-black-n-blue-2019/

harald
08.02.2020, 17.00
Itse asiassa ylimääräinen (pidempi) tolppa ja satula (omaan peffaan valittu) ei ole niin kallis hankinta. Jos kuski vaihtuu niin pikasäätö auki ja toinen tolppa tilalle.

marko paakki
25.02.2020, 19.38
Tässä ensimmäistä sähkötäpäriä hommaamassa ja tämmönen tuli vastaan:
https://www.pro-e-bike.se/varumarken/r-raymon-1/r-raymon-trailray-e-seven-90-2020.html

Onko kokemuksia/ mielipiteitä tuosta verkkokaupasta ja/tai raymonin pyöristä sekä kyseisestä kokoonpanosta?

Kemizti
03.03.2020, 17.24
Tuossa +- 4ke luokassa on kyllä monenlaista vaihtoehtoa. Nyt tuli tällainen merkki vastaan kun Hercules.

https://www.hercules-bikes.de/de/de/index/bike-detail.html?sku=20773541_HERCULES

Brosen drive mag S moottorilla sekä 750wh akulla.

Bulls: https://www.bulls-bikes.com/produkt/bulls-e-streamevotr3-797-49341?sku=797-49341_ZEG

Bullsin tuon hintaluokan vehkeessä vähän köykäisemmät kamat verrattuna herculekseen, hissitolppa puuttuu ja köykäisempi jousitus. Samalla Brosen moottorilla ja akulla.

Kumpikin 27.5" renkaillaTää nyt tulee vähä myöhään, mutta Bullsista hyviä kokemuksia (Hercules kuuluu samaan konserniin) ja molemmista kannattaa kysyä tarjous www.movego.fi [emoji6]

fyndi
04.03.2020, 08.38
Ei ole. Ostat itseäsi miellyttävän pyörän ja vaimo sitten lainailee sitä ja laskee satulaa :-)

teehak
09.03.2020, 09.20
Mites olikos kellään kokemuksia Konan Remote 160 ??

Jarveli
01.04.2020, 21.50
Kaipaisin hieman apuja ja mielipiteitä ensimmäisen sähköpyörän hankintaan. En ole aikaisemmin omistanut kuin teinivuosien helkama hot powerin ja en tiedä pyöristä tai niiden huollosta yhtään mitään. Pyörällä tulee ympäri vuoden lähinnä huviajelua, enimmäkseen asfaltilla ja sorateillä, kesällä sitten poluilla ja metsässäkin. Satunnaiset työmatkat noin 5km suuntaansa. Olen 178cm pitkä.
Kriteeteinä saisi olla akun helppo lataaminen, sekä huoltojen ja varaosien hankkimisen helppous. Siksi esim canyonit mietityttää, jos täytyy lähetellä jonnekin huoltoon yms..
Budjetti noin 3000€. Laitan tähän alle joitain pyöriä, joita olen miettinyt. Saa kommentoida ja ehdotella myös parempia vaihtoehtoja, jos sellaisia mielestäsi löytyy.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12824/kqbst/GZR-Rampag-e-27-5-sahkomaastopyora-17
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Sledge-Plus-20/ekauppa/pSTESLEDGEB19/
https://www.lakeussport.fi/epages/Lakeussport.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016112815/Products/%22XE10%20e-Bike%22
https://www.cycli.fi/trek-powerfly-5-eu-29-sahkopyora
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-6.0/2221.html?dwvar_2221_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2221_pv_rahmengroesse=XL
https://elitebikestore.fi/tuote/tunturi-emax-fat-2020/
https://elitebikestore.fi/tuote/2019-haibike-sduro-fullseven-lt-4-0/
https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/r-raymon-e-nine-trailray-7-0.html

Bizline
03.04.2020, 09.20
Kaipaisin hieman apuja ja mielipiteitä ensimmäisen sähköpyörän hankintaan. En ole aikaisemmin omistanut kuin teinivuosien helkama hot powerin ja en tiedä pyöristä tai niiden huollosta yhtään mitään. Pyörällä tulee ympäri vuoden lähinnä huviajelua, enimmäkseen asfaltilla ja sorateillä, kesällä sitten poluilla ja metsässäkin. Satunnaiset työmatkat noin 5km suuntaansa. Olen 178cm pitkä.
Kriteeteinä saisi olla akun helppo lataaminen, sekä huoltojen ja varaosien hankkimisen helppous. Siksi esim canyonit mietityttää, jos täytyy lähetellä jonnekin huoltoon yms..
Budjetti noin 3000€. Laitan tähän alle joitain pyöriä, joita olen miettinyt. Saa kommentoida ja ehdotella myös parempia vaihtoehtoja, jos sellaisia mielestäsi löytyy.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12824/kqbst/GZR-Rampag-e-27-5-sahkomaastopyora-17

Me ollaan nyt ajeltu tuollaisella n.200km reilu 2vkon aikana, työmatkat joka päivä/lenkkejä. Todella tyytyvänen oltu.
Meillä on 3 kuskia tuolle, pituudet 160-186cm ja kaikille soveltuu tuossa 17" koossa.
Tuon Shimanon akun voi ladata paikallaan tai irrallaan.
Shimanon sähköt halusin, kun paikallisella pyörähuollolla on tarvittavat laitteet siihen ja pystyy itsekkin säätelemään puhelimella.
Plussarenkaiden kanssa oli vähän haastava sopivia lokasuojia ympärivuotiseen ajeluun.
Torissa oli tuollainen myynnissä alkuviikosta 2100€:n.

jopoaja
03.04.2020, 11.59
https://www.lakeussport.fi/epages/Lakeussport.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016112815/Products/%22XE10%20e-Bike%22
https://www.cycli.fi/trek-powerfly-5-eu-29-sahkopyora
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-6.0/2221.html?dwvar_2221_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2221_pv_rahmengroesse=XL
https://elitebikestore.fi/tuote/tunturi-emax-fat-2020/
https://elitebikestore.fi/tuote/2019-haibike-sduro-fullseven-lt-4-0/
https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/r-raymon-e-nine-trailray-7-0.html

Canyonit on hyviä pyöriä ja niille on huolto Turussa ja Helsingissä Suomessa. Olen itse pitänyt omasta Neuronista kovasti. Tässä olisi mielestäni aika hyvä diili outletin puolella: https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/neuron-on-7.0/50008543_0001045482.html

Jarveli
03.04.2020, 15.12
Canyonit on hyviä pyöriä ja niille on huolto Turussa ja Helsingissä Suomessa. Olen itse pitänyt omasta Neuronista kovasti. Tässä olisi mielestäni aika hyvä diili outletin puolella: https://www.canyon.com/fi-fi/outlet/mountain-bikes/neuron-on-7.0/50008543_0001045482.html

Kiitos tiedoista! Vaikutti todella hyvältä tarjoukselta, mutta on tainnut jo mennä, kun lukee vain että ei saatavilla. En ainakaan itse päässyt sitä ostamaan mistään.

jopoaja
03.04.2020, 16.47
Kiitos tiedoista! Vaikutti todella hyvältä tarjoukselta, mutta on tainnut jo mennä, kun lukee vain että ei saatavilla. En ainakaan itse päässyt sitä ostamaan mistään.

Näyttää tuo tosiaan jo ehtineen mennä. Outletissa on melko usein kohtalaisen hyviä tarjouksia siellä, valikoima päivittyy melkein joka päivä.

Cyclefrenia
03.04.2020, 17.57

Käytetty 7.0 Spectral:ON ja uusi 9.0 ois vielä tarjolla näköjään, lähtee vikat pyörät kans tosi halvalla.

Jarveli
08.04.2020, 11.04
Ellei tuolta Canyonin outletista löydy jotain uskomatonta tarjousta, on tällä hetkellä kolmikkona:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2205
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-c-nine-exclusive-model-939871

Osaisitteko sanoa, mikä nuosta olisi osien kannalta paras? Focus mainitseekin että pedaalit eivät kuulu hintaan, mutta kuuluuko noissa kahdessa muussa? Hinnan puolestahan tuo stevens bike on edullisin, kun tulee hyvä alennus kassalla. Kaikki aika lähellä painoltaankin, vaikka kaksi onkin hiilaria ja yksi alumiinia. Testasin kaverilla radon slide 8.0 ja siinä oli ajoasento todella miellyttävä. Sieltäkin tsekkasin sähköpuolen render 8.0 mutta en ottanut sitä listalle niinkin tyhmästä ja pinnallisesta syystä kuin väri...

ambient
08.04.2020, 22.38
Kinostelis kovasti tuo uus radon render 8.0. Xc tykin kylkeen kelpais sähkötäpäri, mutta ei mitään hajua näistä. Ymmärtänyt ettei tohon hintaan paljo radonia paremmaks pistetä ja omaan ajoon olisi varmastikin passeli peli.. Kiinnostaisi tietää minkä verran tommosella 625W akulla kestää ajella mettäs? Kuinka äkkiä noi akut hyytyy jos paljon mäkiä yms raskasta ajoa?

Dille Vallaton
09.04.2020, 10.26
Saako noita Suomesta? Jos tilaat Saksasta niin kannattaa yrittää tsekkailla miten on takuuhommat. Ihan asiallinen vehje!
Akkuun pätee sama kuin bensaan. Se riittää niin pitkälle että tankki on tyhjä. 625 akun saa ihan keskiverrossa suomimaastossa tyhjäksi noin puolessatoista tunnissa ja alle 30 kilsan matkalla, kun Turbolla vetää. Ruisimalla ja trailimoodilla pääsee jopa puolet pidempään. Akun kesto on siis etenkin näissä maastosähkäreissä kysymys johon on niin monta vaustausta kuin on käyttäjääkin.

JRR-1
09.04.2020, 13.30
Ajotapa, maasto ja renkaat vaikuttaa paljon akun riittävyyteen. Minulla on Canyonin spektraalissa nyt huomattavasti alkuperäisiä Maxxis minioneja paremmin rullaavat renkaat ja eilen 2 tunnin 30km lenkin jälkeen 504 akusta oli jäljellä 3 viivaa viidestä. Rauman kallio- ja juurakkopolkuja ajeltuna, ennemmän kuin puolet matkasta pikataivalta asfaltin ulkopuolella trailimoodilla. Pelkästään renkaiden vaihto teki sen 20-30% eroa akun kestoon.

sampo12
10.04.2020, 15.16
Tuolla aletopikissa oli hyvään hintaan Focuksen pyörä, kannattaa käydä katsomassa. Joustot sinällään perus foxia, mutta voimansiirtona SLX mitä on pidetty halpoja srameja parempana

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

skyof
10.04.2020, 17.45
Näköjään poistin vahingossa aikasemmin laittamani viestin
Eli olisi hakusessa 3000-3500e sähkömaastopyörä.
Vaihtoehtona olisi canyon neuron on 7.0 2019 taikka tunturi emax etujousituksella.
Mitä nopeasti katsoin nii canyon on paremmalla osasarjalla ku tunturi ja canyonin saa samaan hintaan ku tunturin.
Mites tollasella 2.6 renkaalla pystyy ajelemaa talvella versus fatbike ja akun kesto täysjousitetussa vs fatbike etujousituksella onko eroa?
Muita ehdotuksia ensimmäiseksi sähköpyöräksi,irrotettava akku pitää olla?
Nykyinen pyörä white 3 lite.

Foolproof
12.04.2020, 14.32
Ensimmäinen sähkötäpärin hankinta työn alla. Pitkään vaihtoehtoina oli vanhempaa mallia olevat Canyon Spectral ja Neuron 7.0. Eilen kuitenkin vastaan tuli https://www.ridemore.fi/devinci-ac-gx ja https://www.sahkopyorakauppa.com/online-store/FANTIC-eMTB-XF1-INTEGRA-150-TRAIL-p180102449 .Mikä näistä olisi paras pyörä hinta laatu suhteeltaan? Vai joku muu hintaluokaltaan 4000€?

jmjlaine
12.04.2020, 16.31
Laitan tähän jatkoksi oman kysymyksen, aihe sama. Tarkoitus olisi sähkömaasturi hinta/laatu suhde ratkaisevassa roolissa. Tulisi ajoon kahdelle kuskille 170/180 cm painoa kuskeilla on. Pyörän ja moottorin pitäisi siis olla kantava ja tehokas. Oletan, että vääntöä pitäisi moottorista löytyä, että pääsee mäen päälle.
Kokemus peräisiä ehdotuksia saa laitaa. Itselle tämä on nyt vahvimmin esillä.
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/zr-team-hybrid-performance/zr-team-hybrid-performance-80-500-2020/

Tuosta vaan ei selviä mikä bosch moottori on kyseessä. Luultavasti "cruise" CX jos olisi niin menisi melkein tilaus sisään 17" rungolla.

Brocol
12.04.2020, 17.23
Ensimmäinen sähkötäpärin hankinta työn alla. Pitkään vaihtoehtoina oli vanhempaa mallia olevat Canyon Spectral ja Neuron 7.0. Eilen kuitenkin vastaan tuli https://www.ridemore.fi/devinci-ac-gx ja https://www.sahkopyorakauppa.com/online-store/FANTIC-eMTB-XF1-INTEGRA-150-TRAIL-p180102449 .Mikä näistä olisi paras pyörä hinta laatu suhteeltaan? Vai joku muu hintaluokaltaan 4000€?

Tuo Devinci- tarjous on niin hyvä että itse tarttuisin tuohon jos olisin pyörää ostamassa. Todella hyvä pyörä ajaa ja etenkin jos kuskilla painoa niin kierrejousi takaiskarissa on etu. Olin lähellä jo ostaa vuosi sitten täyteen hintaan, muttei sitten raaskinut kun toinen pyörä tuli sopivasti alennuksella vastaan.

siili
12.04.2020, 22.54
Itseä kiinnostaisi alle 3,5K hintaluokassa Decathlon Stilus: https://www.decathlon.co.uk/stilus-full-suspension-electric-mountain-bike-sram-sx-id_8581581.html
Osat olisi ilmeisesti melko tasaisen hyvää luokkaa ja Boshin uusi moottori. Aika vähän vielä tietoa pyörästä saatavilla, mutta britit ainakin innoissaan näistä omilla foorumeillaan. Mitä olette mieltä?

Suurin ongelma tuossa näyttää olevan, ettei sitä tunnu saavan ostettua oikein mistään tänne Pohjolaan. Brittisivuilta ei toimita ja sama näyttäis olevan Ranskan kanssa. Eli pitänee etsiä jotain vastaavaa tai parempaa tilalle. Normi fillarina itsellä Canyon jäykkäperä ja siihen ole ollut kyllä erittäin tyytyväinen. Ehkä sieltä leiristä sitten jotain, mutta tuntuu ettei tuohon samaan alle 3,5k hintaluokkaan oikein löydy vastaavaa kuin Stilus..

nakamura10
12.04.2020, 23.26
Lähteekö 1000-2000e lla mitään sähköpyöriä vaikka Saksasta, jätetään Bilteman ja Verkkiksen pyörät pois laskuista?

Tuomok
13.04.2020, 12.22
Minulla on Canyonin spektraalissa nyt huomattavasti alkuperäisiä Maxxis minioneja paremmin rullaavat renkaat ja eilen 2 tunnin 30km lenkin jälkeen 504 akusta oli jäljellä 3 viivaa viidestä.

Voisitko kertoa millaiseen rengas kombinaatioon päädyt? Merkki, koko, rengasseos. Minulla myös tuore Spectral on ja olen pähkäilyt, että pitäisikö hommata rullaavammat renkaat. Alottelijalle vaihto ehtoja on aivan liikaa...

pee
14.04.2020, 21.00
No kyllä! Mikäpäs siinä on ajellessa, kun pyörän tehneellä firmalla on sertifikaatteja kuin hengityssuojaimissa konsanaan:
https://1.bp.blogspot.com/-bQPQFZ92EJc/XpX5wnpkOxI/AAAAAAAAhcU/5yH6gMLRBIYtUvQ9NDUweHJ-fKpAGSbiQCLcBGAsYHQ/s800/Only_for_you_my_friend.jpg

Jami2003
14.04.2020, 21.10
Runko ja geometriakin näyttää tosi "hyvältä". Ei kannata paljon kivikkoisempaa polkua näyttää. No mitäpä siinä, runkokin on varaa vaihtaa johonkin kunnolliseen.

izmo
14.04.2020, 21.41
Voisitko kertoa millaiseen rengas kombinaatioon päädyt? Merkki, koko, rengasseos. Minulla myös tuore Spectral on ja olen pähkäilyt, että pitäisikö hommata rullaavammat renkaat. Alottelijalle vaihto ehtoja on aivan liikaa...

VITTORIA MTB MEZCAL 65-622 / 29X2.6 TNT G2 ULKORENGAS

Tämmöstä voisin kokeilla seuraavaksi... nyt on 2.35 leveenä ja rullaa hyvin

ambient
14.04.2020, 22.58
Jaa, että 3k tollasesta kuvan kiinanihmeestä, lol.. Ei kyllä ikinä vaikka menis 100km/h. Johan sillä 3 tonnilla saa ihan pyörän näkösenkin laitteen laatu osilla...

jakoivuniemi
14.04.2020, 23.27
No nyt ei kyllä satu mun silmään ollenkaan toi tuhannen W:n ihme. Olkootkin vaikka miten halpa ja kuinka kovaa menisikin. Itsellä ei ole sähköpyörää mutta sitten kun tulee niin yksi ehdottomia kriteereitä on se että akku ei missään nimessä saa olla tuollainen erillinen kiinnipultattu mötikkä, saatikka että noin iso, vaan kaikki akkukapasiteetti pitää olla hyvin integroitu runkoon. Ja ne valmistajat ketkä tuon taitavat hyvin niin on muutenkin kaikki specsit kunnossa joka osa-alueella. No saahan vapaassa maassa säästää kuten haluaa, mutta mä oon ennemmin ilman.

Sent from my iPhone using Tapatalk

izmo
15.04.2020, 07.24
Mun kolmen tonnin pyörässä on ihan laatuosia kiinni ja olen toistaseksi tyytyväinen... Fox34 edessä ja Fox takana ja jotain XT tasoo voimansiirto jarrut. Kiekot ehkä sais olla kevyemmät joku 1300-1400g ois hyvä

Runkokin taitaa olla vielä hiilikuitu....

ambient
15.04.2020, 07.39
Canyonilta lähtee siihen 3000e luokkaan viimevuoden täpäreitä esim. Saattaapi olla, että itsekin tilaan spectral onin, vaikka ensin oli radon mielessä. Tässä päätöksessä painaa suomenkielinen asiakaspalvelu ja Suomessa toimiva takuuhuolto, jos ongelmia tulee. Akku tosin ei ole kuin sen reilu 500wh, mutta luulis sillä muutaman tunnin lenkit tekevän..

JRR-1
15.04.2020, 10.31

WTB Ranger Fast rolling light tai jotain sinnepäin. 2,8 takana ja 2,6 edessä. Paineita olen pitänyt vähintään 1,8bar, niin ei tarvitse varoa joka kiveä. Varusteet päällä yli 95kg kuski.

Fat Boy
15.04.2020, 11.16
Pitäisi päästä kokeilemaan freybikea, vai mikä olikaan. Tietäisi miten paketti toimii.

Fat Boy
15.04.2020, 14.05
Bafangeissa epäilyttää vahvasti moottorin toiminnan jouhevuus, eli miten hyvin se seuraa poljinmomenttia. Siksi en lähtisi tilaamaan kokeilematta.

ambient
15.04.2020, 14.43
Rupes toi canyonikin epäilyttään kaikkine pikku tyyppivikoineen.. No on tässä aikaa vielä etsiä siihen 3-4k haitariin joku. Ymmärrän kyllä pointin tossa kiina vehkeessä nyt kun rautalangasta väännetty asiaa selväks, mutta itse lämpiän toisen tyyppiselle pyörälle.

PunainenTäysjoustoFatbike
15.04.2020, 15.15
Canyon vie takuuaikana voiton Freystä, koska Freyn takuu toimii siten että uusi osa saapuu kuriiripostina, mutta asennustyö on sinun vastuulla. Eli omistajalla meisseli saisi pysyä kädessä muutenkin kuin peiton alla. Canyonilla senkun kiikutat fillarin liikkeeseen.

Takuun raukeamisen jälkeen tilanne onkin toisin. Siinä vaiheessa kun on kummastakin takuut loppu, Bafangin näytöt, elektroniikka, uudet akut, akkukotelo tai vaikka koko moottori on tehty itse vaihdettaviksi. Ei tarvitse mitään ohjelmointia tms. Ruuvit tai pultit kiinni ja johdot pikaliittimillä. Plug- and play.

Bafangin 1500W G510-moottorissa ei ole yhtään muoviosaa ja siksi se painaakin melkein neljä kiloa. Toisaalta paksun kuoren ansiosta moottori ei tarvitse mitään suojauksia, eli voi paukutella kiviin ihan huoletta. Jotkut ovat ajaneet G510:llä jo 50 000 kilometriä ilman huoltoa.

G510-motti on sen verran kestävä ja samalla halpa, ettei sitä kannata huollattaa lainkaan. Painelee menemään vaikka sen 50 000 ja ostaa uuden tilalle.

Esimerkkivaraosahintoina Bafangille:
Moottori 500€
Näyttö 30-70€ (useita malleja, kaikki yhteensopivia)
Speed sensor: 20€
Emolevy: 100€
Aivan turhaan vänkäät täälä internettiä vastaan. Hienoa että olet keksinyt moisen keinon säästää, samalla kun kuitenkin nautit samoista ajokokemuksista kuin merkkifillareilla sähköpyöräilevät. Thumbs up! Kaikki eivät ole valmiita tilaamaan kiinasta fillaria (eivätkä välttämättä edes osaisi vaikka haluaisi) joka maksaa 3k€ ja siksi menevät paikalliseen pyöräliikkeeseen ostoksille ja saavathan siinä kaupan päälle takuunkin tuotteelle(toivottavasti). Merkkifillarilla vaan säilyy jälleenmyyntiarvokin kohtuullisena kun on huolto ja tuki saatavilla suurten valmistajien tuotteissa, joita paljon myydään. Toisinkuin niissä kiinasta tilatuissa olet omillasi.

Tulihan itsellekkin fätin täysjousto runko kiinasta, rockshoxi alustaksi, shimanon voimansiirto ja jarrut sekä mulefut vanteet ja JJ:t renkaiksi. Merkkiosia. Itse ajan omalla fillarilla niin voin laittaa siihen mitä haluan, enkä ole ko. fillaria myymässä, että paljon kiinnostaisi jälleenmyyntiarvo:rolleyes:

Tärkeinhän on kuitenkin, että tuote palvelee käyttötarkoitustaan toivotulla tavalla. Toivottu tapa on se missä on eroja, kuten nytkin huomaamme.

MiG-77
15.04.2020, 17.40
Kertokaa ihmeessä mikä kaikki on tässäkin mallissa pielessä. Kiinnostaa kovasti.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/MBM3uOLCQDNDzdBPrepz_vzfnry4MvoqAgzbN6K2D3An4Y5eUm HzJqMB44mlfAozJ7fcXXzX0bN6isCgwMm1npj5OODEiA

Hmm, mielestäni kohtuu ruma sähkömopo (vai jopa moottoripyörä? Oliko sitä rajoitettu mitenkään?) 2020 standardein. Ulkoinen lisäakku on todella ruman näköinen ja moottorin integrointi runkoon ei myöskään ole mitenkään parhaasta päästä toteutettu. Jos sähkömopoja/moottoripyöriä etsii niin onhan niitä muitakin vaihtoehtoja vaikka tuo Frey varmaan hinta/laatu suhteeltaan onkin hyvä.

hphuhtin
15.04.2020, 18.40
Mun mielestä tollaiset etulokasuojat tekee pyörästä kuin pyörästä epäonnistuneen kammotuksen. Jotain lähempänä rengasta olevaa lärpätintä kehiin! ;)

Akku ei ole kovin esteettinen, sille ei voi mitään kun pitänee olla paljon kennoja. Hirmuinen peli, ymmärrän viehätyksen, vaikka en allekirjoita omistajan käsitystä 250W pyöristä.

MiG-77
15.04.2020, 18.52
Mun mielestä tollaiset etulokasuojat tekee pyörästä kuin pyörästä epäonnistuneen kammotuksen. Jotain lähempänä rengasta olevaa lärpätintä kehiin! ;)

Akku ei ole kovin esteettinen, sille ei voi mitään kun pitänee olla paljon kennoja. Hirmuinen peli, ymmärrän viehätyksen, vaikka en allekirjoita omistajan käsitystä 250W pyöristä.

Samaa mieltä. Jos mennään "mopoluokkaan" niin kannattaa mennä sitten kunnolla, kun niitä saa lähes samaan rahaan ja tehoa/nopeutta saa varmasti enemmän. Esim Sur-Ron josta lähtee tehtaalta lähtiessä 6000W moottorista, mutta löytyy myös EU rajoitettu (2000W) mopo versio -> 5minsaa ja se on taas 6000W:n moottoripyörä, jne.

MiG-77
15.04.2020, 20.58
Sur-Ronia ei ole erityisen mielekäs polkea. Poljinavustus puuttuu kokonaan ja polkimet onkin joissain malleissa ainoastaan lainsäädäntöteknisistä syistä. Sur-Ronilla ajelu muistuttaa enemmän mopoilua kuin pyöräilyä.

No se ihan riippuu siitä mistä tykkää onko se kiva polkea :) Mutta jos haluaa sitä nopeutta ja tehoa niin polkimista on pelkkää haittaa ja turha sitä on sähköavusteisia pyöriä edes katsella.

Itse tulin juuri kaksi tuntia kestäneeltä 50 km. soratielenkiltä. Tänä aikana nappikaasua ei, melkoisena turhakkeena, tullut käytettyä lainkaan. Selkä hiessä poljettiin vaihtelevasti käyttäen 250W-800W tehoa. Itse luokitellen tämän kyllä enemmän pyöräilyksi kuin mopoiluksi. Jokainen olkoon asiasta mitä mieltä tykkää ja luokitelkoon tämän vaikka avaruusmatkailuksi.

Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys mikä on pyöräilyä? Onko sähkömoottoripyörällä ajo pyöräilyä jos siinä polkee samalla näön vuoksi? Jos ei niin missä menee raja? Kuinka monta wattia pitää polkijasta lähteä että se on "pyöräilyä". Sallitaanko avustusta lainkaan? Miten käy vaihteiden, onko ne kiellettyjä avustuskeinoja?, jne, jne ;)

Hien nyt saa pintaa vaikka millä moottorivehkeellä kun tarpeeksi kovaa ajaa joten urheilua ne kaikki voi olla...

ambient
16.04.2020, 07.42
Focus jam2 carbon olis hyvässä tarjouksessa niin mites tolla 378Wh akulla pärjää? Meneekö perus parin tunnin mettälenkit kivuttomasti vai pitääkö olla lisäakku mukana? Onko jotain oleellisia parannuksia tämän vuoden mallissa vs. 2019. Molempia olis tarjouksessa ja menis hintahaarukkaan. 2019 malli kiinnostaisi enemmän, mutta mutta...

Jami2003
16.04.2020, 07.48
Focus jam2 carbon olis hyvässä tarjouksessa niin mites tolla 378Wh akulla pärjää? Meneekö perus parin tunnin mettälenkit kivuttomasti vai pitääkö olla lisäakku mukana? Onko jotain oleellisia parannuksia tämän vuoden mallissa vs. 2019. Molempia olis tarjouksessa ja menis hintahaarukkaan. 2019 malli kiinnostaisi enemmän, mutta mutta...

Akun kestoon sen verran että parin tunnin lenkit kyllä menee mutta riippuen miten ajaa ja missä niin kyllä parin tunnin jälkeen aika kuivana akku alkaa olemaan.

jpuu
16.04.2020, 11.16
Jos kahdessa tunnissa saa akun kuivaksi, niin kyllä siinä tavan kuskikin alkaa olla jo kuiva.

MiG-77
16.04.2020, 11.51
Tuo akun kesto riippuu niin monesta asiasta että mahdoton mitään "oikeaa" vastausta antaa, mutta omalla ajotavalla olen itselläni nyrkkisääntönä pitänyt seuraavaa:

400Wh = n. 2h
500Wh = n. 3h
700Wh = n. 5h (tai 2h rälläystä lähes täysillä tehoilla kokoajan)

MiG-77
16.04.2020, 13.13
Frey 670+670Wh = koko päivä.

Varmasti riittää tuossa akkua. Kovin montaa ukkoa jotka yli 3h jaksaa ei niinkään :) Itsellä tuo 3h alkaa olla normaalisti aika maksimi. Toki jos paljon taukoja pitää niin teoriassa jaksaisi toki pidempääkin, mutta eipä niissä tauoilla kulu kyllä akkukaan...

MiG-77
16.04.2020, 17.56
Sitten kun mies väsyy niin otetaan käyttöön lisää avustustehoa. Aina 1000W ja 25kmh asti saa ajella laillisesti missä vaan, jos vaan vakuutus löytyy.

Ei ne reidet yleensä väsy tuossa kolmessa tunnissa johon avustus auttaa. Enemmän se on kiinni perseestä (istuminen) ja yläkropasta (alamäki/tasamaa enska) ainakin minulla.

Ja ei saa 1000W/25km/h sähköpyörällä ajaa missä vaan laillisesti. Esim metsässä poluilla ei saa ajaa ilman erillistä lupaa. Jokamiehenoikeus koskettaa vain polkupyöriä (joita sähkoavusteisista pyöristä lain mukaan on vain ne joissa nimellisesti alle 250W teho ja rajoitettu siihen 25km/h).

MiG-77
16.04.2020, 19.29
L1e-A luokan moottoroidulla polkupyörällä (250W-1000W ja max 25 km/h) saa ajella jokamiehenoikeudella myös toisen maalla.

Lue ensin ajoneuvolain artikla 19 a 1. mom., äläkä ala pätemään juristille. Ei mulla muuta.

Joo, näin onkin. Seison korjattuna.

Juice412
16.04.2020, 21.56
Varsin helposti menee pari tuntia, omasta kokemusta vasta reilun viikon, mutta eco/trail asetuksilla voi jäädä vielä puolet akkuakin.
Parannukset riippuu mikä malli tarkemmin kyseessä, noita niin monella eri osasarjalla saatavissa.

ambient
16.04.2020, 22.49
Se olikin tämän vuoden malli myös. Shimanon moottorilla ja plus renkailla minkä laitan tilaukseen. Se on hyvä, että kestää koska suuri osa lenkeistä tulee vedettyä sen pari tuntia. Joskus toki monen tunnin rymyämisiäkin niin siihen on sitten passeli ottaa toi lisä akku reppuun. Voi olla hetki totuttelua hypätä tosta 10kg xc jäykkiksestä tommoseen vähä järeempään peliin. Mutta varmasti avaa monia uusia ovia omaan ajoon, ei malta odottaa. Luomu toki tulee pysyyn myös jatkossakin, koska onhan se hieno tommosella kevyellä painella sille sopivia ajoja..

ElBike
17.04.2020, 01.44
Tärpätti, onko laittaa linkkiä johonkin vertailuun jossa olisi testattu tuota kehumaasi Bafangin moottoria vs. bosch, brose, yamaha, jne...? Tai miksei myös Flyon. Olisi mielenkiintoista tietää moottorista enemmänkin ja miten sen luonnollisuus tai miten sen oikea teho ja vääntö. Nimittäin jos nimelliset 250W ja piikkinä 500W moottorit syö ketjua kuin aamupuuroa, niin mitenhän tuollainen Bafangin hirviö?

Itseäni kiinnostaa myös siksi että jossain vaiheessahan sähköfillari vanhenee ja jos vanhoja merkkimoottoreita ei enää saa tai ne maksaa mansikoita, voisi alle istuttaa tuollaisen Bafangin, ellei sitä ennen ole tullut jo veikeämpääkin korvaajaa. Innolla odotan milloin alkaa tarvikemoottorivalmistajat tehdä moottoreita muihin fillareihin yhteensopivilla kiinnikkeillä. Vanhempaan Boschiin on kyllä luotto mennyt melko totaalisesti mutta kun runko ja fillari muuten on arvokas ja hyvässä kunnossa, voisi moottoriksi vaihtaa jonkin muun merkkisen. Jos vain saisi sen istutettua paikalleen ilman rungon suurta modifioimista. Nehän on lämpökäsiteltyjä joten hitsaamalla en lähtisi runkoa muokkaamaan.

skyof
21.04.2020, 20.49
Nyt alkaa mietityttämää tuon canyon neuron on peruuttaminen koska tilattu 13.4 ja vieläkin lukee keräilyssä.

Mitä suosittelisitte tilalle ja samaan hintaluokkaan pitää mahtua 3500e max?

Vai onko tuon neuron on 6.0 tuohon hintaluokkaa parhaimpia kun nyt alennuksessa on?

Aluksi olin ostamassa tunturi emax/fs mutta M-koko kerkesi loppumaan....

pzq
21.04.2020, 21.41
Mä tilasin Neuron: on 7.0 9.4 ja 17. päivä saivat liikkeelle. Siinä oli kyllä pääsiäisen pyhät välissä. Nyt on jossain rekan kyydissä tulossa.

Ei ole hätäsen hommaa tämä kun polte olis kova :eek:

Jarveli
22.04.2020, 14.07
Löytyisikö kokemuksia tai näkemyksiä seuraavista?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Remote-CTRL-2019/ekauppa/pKORMTCTRLB19/
https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-jam2-6-7-plus-al-grey/

ja villinä korttina mahdollisesti fatti https://www.verkkokauppa.com/fi/product/62236/mfvfq/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19?list=OZCYkR5BDk25QnOH5ohhn5ohXa5oN0JNkAz3NTdY0N f3MDhSsNghSsB15BP0thAGKghTl9thbdz39n6VKhsi49hu6qIh ob65Zd09jZWejNhomR95lqFwOjzJt5pVAKhTw9IhTDlaZhTzth y5zN5pV285pVeW5pKib5pKHHhEDzJhElFghAGR1hz11I9loqwI

hitlike
22.04.2020, 19.22
Runko ja geometriakin näyttää tosi "hyvältä". Ei kannata paljon kivikkoisempaa polkua näyttää. No mitäpä siinä, runkokin on varaa vaihtaa johonkin kunnolliseen.

Katoin eka että joku on laittanut tähän e-villen romuun moottorin. https://www.e-ville.com/fi/3045174-fatbiket-laskipyorat-ja-polkupyorat/33585-youma-taysjousitettu-fatbike-26x4-renkailla.html

Jarveli
22.04.2020, 20.37
Riippuu ihan kuinka rajua maastoajoa harrastat. Jos tykkäät tykitellä polkuja pitkin jarrut ulvoen, takapyörää lukottamalla neulansilmissä ja hyppiminenkään ei ole vierasta, niin älä ota ainakaan fättiä.

Jos taas haluat rauhallisempaan maastoajoon enemmän ympärivuotisen pelin, johon saat säästyneellä 500€ teetettyä vielä toisen plussakoon kiekkosetin kesärenkaiksi, niin ota fätti. Noi kuvassa näkyvät renkaat saat vielä kivasti nastoitettua ja vielä säätää nastojen määrän omaan makuun sopivaksi.

Kiitos näkemyksestä! En luultavasti tule rajuja polkuja menemään, vaan aika rauhallisia ja iisejä maastoja. Jotenkin silti iskostunut että täpäri sen olla pitää ja vähintään 29" renkaat, koska luultavasti tulee 50-50 ajettua tiellä ja poluilla. Fätissä toi mietitytti että huono polkea tiellä ja on "vain" etujousitus, mutta ilmeisesti siis pärjää hyvin silläkin? Pitänee käydä testaamassa jotain fättiä paikallisessa liikkeessä, niin tulee viisaammaksi.

Itsellä sähköfätti jolla mennään talvella 26x4.8” nastoilla ja kesällä 27.5” plussarenkailla. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Plussarenkailla fätillä ajellessa ei sitä edes huomaa ettei aja ’’normaalilla maastopyörällä’’. Suomen ilmastoon mitä loistavin kombo.

Simu_l
23.04.2020, 09.09
Vapun jälkeen on rahat kasassa ja tilaan ekan oman sähkötäysjouston.

Ehdoton maks 4ke.

Näitä oon katellu, mikä ja miksi vai joku muu? Suomesta pitäs saaha että takuut yms toimii.

https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/enduro-dh-sahkomaastopyorat/r-raymon-e-seven-trailray-7-0.html

https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/enduro-dh-sahkomaastopyorat/r-raymon-e-seven-trailray-8-0.html

https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/spectral-on-al-7.0/2483.html?dwvar_2483_pv_rahmenfarbe=BK%2FRD&dwvar_2483_pv_rahmengroesse=M&quantity=1

kup0
23.04.2020, 18.06
Vapun jälkeen on rahat kasassa ja tilaan ekan oman sähkötäysjouston.

Ehdoton maks 4ke.

Näitä oon katellu, mikä ja miksi vai joku muu? Suomesta pitäs saaha että takuut yms toimii.

https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/enduro-dh-sahkomaastopyorat/r-raymon-e-seven-trailray-7-0.html

https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/enduro-dh-sahkomaastopyorat/r-raymon-e-seven-trailray-8-0.html

https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/spectral-on-al-7.0/2483.html?dwvar_2483_pv_rahmenfarbe=BK%2FRD&dwvar_2483_pv_rahmengroesse=M&quantity=1

Canyonille vahva suositus. Se tosin tulee Saksasta, mutta takuu taitaa toimia ihan hyvin.

ambient
23.04.2020, 23.09
No mitä tota canyon spectral on ketjua oon lukenu kaikista mahdollisista pikku ongelmista niin miettisin ehkä jotain muuta.. Alkuun oli kans vaihtoehtona, mutta laittoman paljon sai pikku vioista lukea niin päädyin focukseen, jos sen nyt saisi vain tilattua. Eka yritys epäonnistui ja rahat katosi katevarauksiin. Jollei onnistu niin sitten tilaan radonin

harald
23.04.2020, 23.18
Kannattaa nyt muistaa että harva kirjoittaa foorumiin kun kaikki toimii.

ambient
24.04.2020, 07.22
Kannattaa nyt muistaa että harva kirjoittaa foorumiin kun kaikki toimii.

Ei varmasti ja aika pieni ryhmä muutenkin kaikista pyöräilijöistä tääl kirjoittelemassa.. Noi viat mistä kirjoitettu vaan näyttäisi olevan tyyppivikoja eikä perus 'huono yksilö' sattunut kohdalle tapauksia. Jos ensimmäisenä pitää olla jotain laakereita suojaamassa ja parempia puslia vaihtamassa nii itse jätän väliin. Yllättävän suosittu pyörä silti ja jokainen tehköön valintansa kuinka parhaaksi näkee.

Jarveli
24.04.2020, 08.49
No mitä tota canyon spectral on ketjua oon lukenu kaikista mahdollisista pikku ongelmista niin miettisin ehkä jotain muuta.. Alkuun oli kans vaihtoehtona, mutta laittoman paljon sai pikku vioista lukea niin päädyin focukseen, jos sen nyt saisi vain tilattua. Eka yritys epäonnistui ja rahat katosi katevarauksiin. Jollei onnistu niin sitten tilaan radonin

Saako tiedustella mistä yritit tilata? Huomasin että larunpyörässä on pari focusta tarjouksessa 3499 ja sitten noi bike-discountin tarjoukset. Miettinyt molempia

jhukka
24.04.2020, 09.06
Itsellä samassa hinta spekseillä pyörä haussa. Käyttötarkoituksena pääasiassa luonnossa ja poluilla pyöräily. Trail geometria.
Toiveet:
29" renkaat
2020 malli
Bosch CX4 motor
625W Akku
Hyvänäköinen

Ykkösvaihto ehdot:
Cube Stereo Hybrid 140 625 https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-140-hpc-race-625-29-black-n-blue-899548
Focus Jam 6.7 Nine https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-6.7-nine-885198
Molempia saa myös suomesta, mutta en ole kysynyt tingittyjä tarjouksia. Lisäksi Bulls:lta ja Radon:lta löytyy kiinnostavat Bosch CX4 pyörämallit.

Lisäksi Shimano E8000 puolella:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2381
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/
Toki nämä ovat yli budjetin ja en usko että ihan heti tarjouksessa. Molemmat tilataan netistä kotiovelle.

Pitkään mietin sinun katsomaa 2019 spectral, hinta / laatu suhteelta hyvät komponentit. Haluan kuitenkin 2020/21 mallin ja integroidun akun. R-Raymon ei ole tullut missään vaiheessa itselle vastaan koska olen rajannut pois Yamahan moottorit.

Simu_l
24.04.2020, 09.18
Minä taas oon vierastanu tuota Bosch moottoria ku tympiä jos akku loppuu niin moottori jarruttaa...

Miksi oot hylänny Yamaha?

Näkyy loppuneen nuo canyon m koot joten siinäpä taisi mennä se vaihtoehto.

MiG-77
24.04.2020, 09.36
Minä taas oon vierastanu tuota Bosch moottoria ku tympiä jos akku loppuu niin moottori jarruttaa...

Ei nuo uudet Boschit (Gen4) jarruta enää yhtään.

Petrisai
24.04.2020, 09.52
Oletko vilkaissut tätä vaihtoehtoa?

https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t/rail/rail-5-625w/p/32801/

Jarveli
24.04.2020, 09.54
Itsellä samassa hinta spekseillä pyörä haussa. Käyttötarkoituksena pääasiassa luonnossa ja poluilla pyöräily. Trail geometria.
Toiveet:
29" renkaat
2020 malli
Bosch CX4 motor
625W Akku
Hyvänäköinen

Ykkösvaihto ehdot:
Cube Stereo Hybrid 140 625 https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-140-hpc-race-625-29-black-n-blue-899548
Focus Jam 6.7 Nine https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-6.7-nine-885198
Molempia saa myös suomesta, mutta en ole kysynyt tingittyjä tarjouksia. Lisäksi Bulls:lta ja Radon:lta löytyy kiinnostavat Bosch CX4 pyörämallit.

Lisäksi Shimano E8000 puolella:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2381
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/spectral-on/
Toki nämä ovat yli budjetin ja en usko että ihan heti tarjouksessa. Molemmat tilataan netistä kotiovelle.

Pitkään mietin sinun katsomaa 2019 spectral, hinta / laatu suhteelta hyvät komponentit. Haluan kuitenkin 2020/21 mallin ja integroidun akun. R-Raymon ei ole tullut missään vaiheessa itselle vastaan koska olen rajannut pois Yamahan moottorit.

Toi Cube houkuttelis muakin kaikista eniten ja periaatteessa samat speksit kuin sullakin haussa. Suomessa kipuaa yli oman budjetin toi cube, kun rtech myy sitä race-mallia 4299 ja sl:ää 4799. 4k on ihan maksimi mitä perse kestää itellä.
Tuli vastaan verkkokaupassa ainakin mun silmään ihan hyvältä vaikuttava pyörä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76344/mjfgq/GZR-Progressiv-e-275-sahkopyora-19?list=OZCYkR5BP0ti4ga25R2bN5ElY05glcJf. Olis toi uus moottori mutta kioxin näytöllä.

ambient
24.04.2020, 10.08
Saako tiedustella mistä yritit tilata? Huomasin että larunpyörässä on pari focusta tarjouksessa 3499 ja sitten noi bike-discountin tarjoukset. Miettinyt molempia

Sitä jam2 carbonia bike-discountista.

eakin
24.04.2020, 12.34
Kauneus on katsojan silmissä, mutta omaan silmään toi vanha Spectral on kyllä hyvän näköinen enkä osaa kaivata runkoon integroitua akkua. Tosin minusta nuo mudhuggeritkaan ei näytä järisyttävän rumilta joten taidan olla vaan väärässä mielipiteeni kanssa.

Nähtäväksi jää millasia ongelmia tulee puslien/laakereiden kanssa, mutta kyllähän noissa varsinkin tarjoushinnoilla on pirun hyvät osat kiinni. Ensimmäisen viikon aikana ajanut yli 200km eikä ainakaan vielä kaduta. Eikä harmita että tuli otettua Spectral Neuronin sijasta, ihan riittävästi kiipeää ylämäkiin.

peksi76
24.04.2020, 13.44
Itse hommasin 2 kpl spectral on 6.0 fillareita taloon viime syksynä...nyt niissä on yhteensä 3500km ja vaihtajat toimii täysin moitteetta ja puslissakaan ei ole väljää...mulla ilmeisesti on käynyt tuuri...:-)

Vai oisko valmistaja vaihtanut käytettäviä puslia parempiin, en tiedä. Ja hiekkaa, vettä, kuraa ja joskus maantiesuolaakin on pyörät nähneet. Ajojen jälkeen on kyllä pesty aina, ilman painepesuria...

Aleksiron
24.04.2020, 14.18
Toi Cube houkuttelis muakin kaikista eniten ja periaatteessa samat speksit kuin sullakin haussa. Suomessa kipuaa yli oman budjetin toi cube, kun rtech myy sitä race-mallia 4299 ja sl:ää 4799. 4k on ihan maksimi mitä perse kestää itellä.
Tuli vastaan verkkokaupassa ainakin mun silmään ihan hyvältä vaikuttava pyörä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76344/mjfgq/GZR-Progressiv-e-275-sahkopyora-19?list=OZCYkR5BP0ti4ga25R2bN5ElY05glcJf. Olis toi uus moottori mutta kioxin näytöllä.

Tervehdys!

Multa löytyy toi cube stereo hybrid 140 hpc race .

Vinkki vitonen että Rabe-Bikestä saa kysyttyä erikseen vielä viimesen hinnan pyörälle, se oli mulle 3650e.

Hankkija
24.04.2020, 17.50
Morjesta tässä tulisi aiheelliseksi ensimmäisen sähköpyörän osto , pyörä tulisi työmatkaan yms joka päiväiseen kruisailuun , siirtymien ollessa kuitenkin alle 25km , itsellä mittaa 190/110 , että saisi olla tukeva pyörä , ei mikään rimpula , canyonilla useampi malli joka herättää kiinnostusta , mietityttää vain ovatko nuo spectral , neuron , grand canyon , mallit hieman liian offroad kun ei kuitenkaan tulisi varsinaisesti umpi mettässä rymyttyä. Myös tuommoinen edullisempi Ncm Moscow Plus herättimielenkiintoa https://www.kuntokauppa.fi/ncm-moscow-plus-sahkopyora#description-menu tiedä sitten meneekö rimpula osastoon. Kipuraja pyörälle ehdoton 4k ( kelpaa myös halvempi ) , lähinnä perjaatteella kerralla kunnollinen , joka kestäisi sitten pitkään ja saisi ehkä siinä sivussa vähän kuntoakin kohennettua.

Jarveli
24.04.2020, 21.07
Tervehdys!

Multa löytyy toi cube stereo hybrid 140 hpc race .

Vinkki vitonen että Rabe-Bikestä saa kysyttyä erikseen vielä viimesen hinnan pyörälle, se oli mulle 3650e.

Oioioi... Nyt kuulostaa hyvältä. Laitoitko siis sähköpostia heille, vai miten hoidit tämän tinkaamisen etänä?

Aleksiron
24.04.2020, 21.46
Oioioi... Nyt kuulostaa hyvältä. Laitoitko siis sähköpostia heille, vai miten hoidit tämän tinkaamisen etänä?

Sillonkun itse tuon tilasin niin add to cart napin vieressä oli erikseen vielä että ask for best price. nyt en sitä löydä, mutta suosittelen sähköpostilla kysymään pyörästä tarjousta vapaamuotoisella viestillä. tosiaan 3999e ja antoivat sitten ale koodin jolla hintaa jäi 3650.

kaupat meni kaikinpuolin hyvin liikkeen kanssa.

Causto Foppi
25.04.2020, 09.13
Kannattaa katsoa myös esim. Saksan eBay. Siellä pyöriä myyvät myös isot nettikaupat. Tein itse sellaisen tarjouksen Haibiken mallista, jonka läpimenoon en itsekään uskonut, mutta niin vain lähti hinnasta 700€ että heilahti. Nyt harmittaa, etten tarjonnut vähempää...

hphuhtin
25.04.2020, 09.21
Idealo.de myös hakukoneeksi käytöön jos Saksa mahdollinen. -45% ostin ton oman Jam2 viime syksynä, huippumalli kohtuuhintaan. Kauppa ei toimittanut Suomeen, mutta Eurosender.com kautta tilasin kuriirin noutamaan sen liikkeestä ja tuli kotiovelle. Maksoi rahti vakuutettuna n. 300€, mutta ale oli n. 10x tuon summan niin eipä rassannut.

jhukka
25.04.2020, 16.20

Miksi oot hylänny Yamaha?

Näkyy loppuneen nuo canyon m koot joten siinäpä taisi mennä se vaihtoehto.

Bosch CX4 2020 mallissa ongelma korjattu. Bosch:ssa ennenmän vääntöä kuin Shimano E8000:ssa. Bosch ainoa miinus on isompi ääni ajettassa.

Yamaha:a ei ole kukaan kiinnostava pyörävalmistaja vallinnut 2020 malliin. En halua moottoria joka ei ole yleinen. Kokemusta ei ole Yamahasta.

jhukka
25.04.2020, 16.28
Onko kukaan löytänyt GRZ:sta arvostelua? Epäilen myös merkin jälleen myynti arvoa.

Hintakaan ei ole kovinkaan hyvä kun Focus JAM 6.7 ja Cuben saa tohon hintaluokkaan isommalla 625W akulla. Molemmat ovat tunnetteja merkkejä.

janik
25.04.2020, 17.20
Rabe-bike ei toimita suomeen. Koska korona. Mistäkö tiedän? Koska tein tilauksen ja se peruttiin

Aleksiron
26.04.2020, 17.30
Rabe-bike ei toimita suomeen. Koska korona. Mistäkö tiedän? Koska tein tilauksen ja se peruttiin

no voi perkele

janik
26.04.2020, 17.47
Muuten raben hinta oli kohdallaan. Lähetin aspaan pyynnön, jos kuitenkin lähettäisivät, mutta ei.
Onneksi sama pyörä löytyi b-d:ltä, itseasiassa vielä vähän edullisemmin. Sattui vielä hyvä tuuri, varastosaldo näytti hetken vihreätä tilausta seuraavana päivänä, joten pyörää tuli varastoon ja kokosivat yhden niistä mulle.
Fun-corner.de vastasi mun toimitusaika kyselyyn tarjouksella, joka oli aika hyvä, noin 10% alennus toimituskuluineen. Cuben pyörästä oli kyse

Aleksiron
26.04.2020, 18.42
No hieno homma että sait tsygän kuitenkin tilaukseen!

Simu_l
27.04.2020, 18.54
Alako kyllä kiinnostaa tuo focus tuolta bike discountista, kuis sinne hoituu maksu ja mitähän maksaa toimitus?

Koko on mulla kans vähä hankala päättää ku oon 170cm ja jalan mitta 73cm (kirja haaruksiin ja siitä mitta maahan), niin kumpi kannattaa ottaa s vai m?

Jih
28.04.2020, 10.59
Juurakko- kivipoluille ja työmatkalle olisi jompi kumpi tulossa, käyttö keväästä pitkälle syksyyn työmatkoilla, maastossa kelistä riippuen. Hyviä tai huonoja kokemuksia?

https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-wmn-7.0/2255.html?dwvar_2255_pv_rahmenfarbe=BK&dwvar_2255_pv_rahmengroesse=M

https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid/cube-stereo-hybrid-120-race-625-29-greynorange-2020/

Mitään hirveää hyppelyä ja alamäkiä ei ole tarkoitus harrastaa mutta poluilla rymytä. Cuben jousitus ilmeisesti hieman parempi mutta miten muuten nuo osasarjat? Kumpaakaan ei pääse ihan heti koeajamaan (saatavuus huono just nyt), Cuben saisi kuitenkin Suomesta hankittua.

simtee
28.04.2020, 11.17
Alako kyllä kiinnostaa tuo focus tuolta bike discountista, kuis sinne hoituu maksu ja mitähän maksaa toimitus?

Koko on mulla kans vähä hankala päättää ku oon 170cm ja jalan mitta 73cm (kirja haaruksiin ja siitä mitta maahan), niin kumpi kannattaa ottaa s vai m?

Mulla on M-koko. Olen 179/83cm ja runko on mulle aavistuksen lyhyt, joten satula on säädetty 10mm taakse ja stemmi on 10mm vakiota pidempi. Tuolla tavalla just passeli mulle. Siten saattaisi olla, että M on sinulle hieman suuri. Alla kuva standover-korkeuden osalta, joten M vaikuttaa tosiaan turhan korkealta. Ehkä S olisi sopiva tarvittaessa pidemmällä stemmillä, vakio on 45mm?

https://grxqig.db.files.1drv.com/y4mvcPqYWU3eWlCZ4nCR6HA5ZBQGIsrXrhnWwx4IogWYfRY00D SmnyKIGG5Y-GFySaGwyYR8JQUpEeOAZuM6RwtgG6S--dnj6tfnNCAA31MlVSoqFQczGUAsSsPSGURpLwvdaoRxjLgVajF Qe2CzldM5_1ejx3NLgaJhd8660Cc0dCESupCqpD-yZeFcWIUlrbOLUo-BbwbifUDV7RSEI2t-g?width=768&height=1024&cropmode=none

hphuhtin
28.04.2020, 23.01

Täpärälle menee. Olen 173cm / 79-80cm ja M-koossa olen vain 2cm nostanut tolppaa alimmasta asennosta (pl. hissitolpan liike tietty). Sopii kyllä muuten tosi hyvin, mutta ajelin L-kokoisellakin ensin, joten ei M sulta poissuljettukaan ole. Todennäköisesti S silti parempi.

harald
28.04.2020, 23.10
Olen minäkin 175/80 cm ajanut XL-pyörällä (50 cm runko). Ei se nyt mikään optimaalinen ollut, mutta kyllä sillä tyttärenikin ajoi joka on 160 ehkä. Mun akustinen pyörä on S eli 16" eli 40 cm ja kyllä se on minulle parempi koko. Sähköläskini on 43 cm, ja se oli ainakin minulle silloin oikea koko kun vaihtoehto oli 48 cm. Ajoin minä sitä 48 cm kokoistakin, mutta 43:sen ostin. Sanoisin myös että S on sinulle parempi.

Pyörähtäjä
29.04.2020, 07.42
Millaisia teknisiä ominaisuuksia kannattaa hakea ensimmäisenä ja missä prioriteettijärjestyksessä, kun kyse ei ole näistä 3k++€:n pyöristä joita kaikki täällä tuntuu hankkivan ja suosittelevan aloittelijoillekin?
Tarkoitus olisi hankkia sähköpyörä max. 2,5k€ budjetilla, millä selviäisi koululle, töihin ja välillä myös helpoille metsälenkeille ainakin alkutalveen asti (tämä kermaperse tuskin polkee pakkasessa).
Tällä paikkakunnalla alamäki=loiva ylämäki myötätuulessa, minkä takia käsikaasu olisi huippu juttu koululle/töihin mennessä ettei tulisi hiki. (Onko käsikaasua alle 3k€ pyörissä?)
Toki voi linkata pyöriä, mutta osaan kyllä etsiä niitä hinnan perusteella, kunhan vain tietäisin mitä asioita pitäisi ottaa huomioon.
Tarvitaanko kevyille metsälenkeille täysijousitusta ettei 90kg keijukainen hajoita paikkoja?
Pitääkö olla oma vaihde jokaiselle polkasulle?
Millaiset rattaa pitäisi olla tälle käytölle?
Mitä teknistä ominaisuutta pitää hakea, että saisi leveämmät renkaan alle ja montako tuumaa se metsässä käytetty rengas yleensäkin on?
Jotain muuta mitä en edes tajua kysyä...

Koittanut tässä parin päivän ajan hakea tietoa tältä forumilta, mutta jokaiselle asialle/merkille/tms. on oma porukkansa jotka kilpailevat keskenään eikä tässä tällainen aloittelija enää uskalla tehdä päätöksiä, kun ne kaikki on vääriä.

Jarveli
29.04.2020, 09.51
Millaisia teknisiä ominaisuuksia kannattaa hakea ensimmäisenä ja missä prioriteettijärjestyksessä, kun kyse ei ole näistä 3k++€:n pyöristä joita kaikki täällä tuntuu hankkivan ja suosittelevan aloittelijoillekin?
Tarkoitus olisi hankkia sähköpyörä max. 2,5k€ budjetilla, millä selviäisi koululle, töihin ja välillä myös helpoille metsälenkeille ainakin alkutalveen asti (tämä kermaperse tuskin polkee pakkasessa).
Tällä paikkakunnalla alamäki=loiva ylämäki myötätuulessa, minkä takia käsikaasu olisi huippu juttu koululle/töihin mennessä ettei tulisi hiki. (Onko käsikaasua alle 3k€ pyörissä?)
Toki voi linkata pyöriä, mutta osaan kyllä etsiä niitä hinnan perusteella, kunhan vain tietäisin mitä asioita pitäisi ottaa huomioon.
Tarvitaanko kevyille metsälenkeille täysijousitusta ettei 90kg keijukainen hajoita paikkoja?
Mitä teknistä ominaisuutta pitää hakea, että saisi leveämmät renkaan alle ja montako tuumaa se metsässä käytetty rengas yleensäkin on?

Koittanut tässä parin päivän ajan hakea tietoa tältä forumilta, mutta jokaiselle asialle/merkille/tms. on oma porukkansa jotka kilpailevat keskenään eikä tässä tällainen aloittelija enää uskalla tehdä päätöksiä, kun ne kaikki on vääriä.

Jos on hyvä pyöräliike lähellä, niin kannattaa mennä sinne keskustelemaan ja koeajamaan pyöriä. Itse vietin pari viikkoa netissä lukien arvosteluja ja keskusteluja mikä olisi sopiva, missä parhaat osat jne... Aloittelijalla meni vain pää entistä enemmän sekaisin kaikesta infosta. Lopulta marssin paikalliseen liikkeeseen, juttelin hieman käyttötarkoituksesta, koeajoin muutaman pyörän ja eilen hain omani. Budjetti tosin paisui kolmesta tonnista neljään ja puoleen, mutta en voisi tyytyväisempi olla!

sampo12
29.04.2020, 21.15
Klassinen yli budjetin ehdotus, mutta sähkö tuo kuitenkin vauhtia lisää, niin tässä olisi edullinen täpäri. Mukavahan täpärillä on päästellä helpommassakin maastossa.
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/neuron-on/neuron-on-al-5.0/2220.html?dwvar_2220_pv_rahmenfarbe=BK%2FBU

En sähkiksistä kamalasti tiedä, mutta kyllä ne jäykkäperät ja läskit maksaa myös helposti sen 2K jos hakee laadukkaalta valmistajalta

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

AaJiiKoo
30.04.2020, 07.42
Laitetaan nyt tännekin, kun on kerran ollut positiivinen asiakaskokemus ja yleensä foorumeille päätyy enimmäkseen vain negatiiviset kokemukset. Itselläni on tuo Propain Ekano 165mm 29" ajossa ja nyt on jo pari komponentteihin liittyvää takuujuttua ollut ja molemmat ovat hoituneet rivakasti ja ilman mitään kalapaliikkia. Ensin oli kuljetuksessa hieman vääntynyt takajarrulevy ja toissapäivänä meni Bikeyoke Revive -hissitolppa yllättäen irtipoikki liukuputken yläpäästä. Pistin tolpasta kuvan Propainille ja seuraavana päivänä tuli vastaus ja saman tien uusi tolppa lähti matkaan saksanmaalta. Eli vieläkin takuuhommat näyttävät hoituvan hyvin. Toivotaan, että tämä uusi tolppa olisi sitten sitä uudempaa viime syksynä päivitettyä versiota, missä yläpäätä on ilmeisesti vahvistettu.

Mutta ei ollut kyllä mukava kokemus tuo tolpan katkeaminen kesken ajon: yhtäkkiä vain putosin takarenkaalle ja melkein seivästin itseni katkenneeseen tolppaan. Mitä nyt googlettelin kokemuksia kyseisestä tolpasta, niin on niitä muutamalla muullakin katkennut samalla tavalla ja vaikka ilmeisesti valmistaja ei ole löytänyt varsinaista syytä, että miksi joillakin harvoilla asiakkailla niitä katkeilee, niin ovat kuitenkin vahvistaneet rakennetta. Itse painan kuitenkin vain 75 kg, joten ylipainon ei ainakaan pitäisi olla syynä katkeamiseen.

ElBike
30.04.2020, 11.29

Autoina myydään citymaastureita, joita suurin osa "maastoautoista" nykyään on. Tai keksittiinhän niille nimikin, SUV. Osa ei sovellu juuri minkäänlaiseen maastoajoon, mutta on kivoja kaupunkautoja kun kulkee lumipöpperössä hyvin ja jaksaa vetää nelivedolla venetraileria kevyesti.
Fillareissa halvemman pään sähkömaastopyörät on citymaastureita. Ei niillä "oikeaa" maastoajoa voi tehdä. Näkisin eron "oikean" maastoajoon soveltuvan ja ns. citymaasturin välillä siinä että jossain vaiheessa pyörän tekniset ominaisuudet eivät enää ole ns. selittävä tekijä vaan eteneminen on vain kuskista kiinni. Otetaan esimerkiksi alamäen laskeminen etupyörällä takapyörä ilmassa. Huonoilla jarruilla tämä vain on lähes mahdotonta kun taas kunnon jarruilla helppoa. Vaikka levyjarrut pysäyttää pyörän, niin laadukkaat jarrut on myös tunnokkaat eli niiden pitoa pystyy hallitsemaan paremmin ja jopa yhdellä sormella.
Toinen esimerkki pudotus kallioportaalta toiselle. Halvimmilla fillareilla sitä ei uskalla edes tehdä kun laatufillarilla voi ajaa lähes yhdellä kädellä. Joskus ihmetellään maailman huippujen menoa videoilta, mutta unohdetaan että heillä on myös maailman huippu iskunvaimennus, säädettynä juuri heille. Jousitus ja sen herkkyys, säädettävyys ja toiminta eroavat halvalla ja kalliilla iskunvaimentimella (joustokeula, takajousitus) ja halpaa ei välttämättä saa koskaan säädettyä herkäksi ilman että se pohjaa. Jotkut keulat saa herkäksi vasta painetta/jousta löysentämällä, jonka seurauksena keulasta saattaa tulla niin löysä että esim. jyrkän mäen alla olevaan monttuun se painuu pohjaan ja aiheuttaa kuskin lähtemisen tangon yli. Laatujousitus on samaan aikaan herkkä mutta myös kantava eli voi ajaa melkosiin monttuihin eikä silti kuski lähde tangon yli.
Jousitus vaikuttaa erityisen paljon myös maastoajoon pitoa tuomalla. Ihan perusesimerkkinä märkä juurakko. Jos märät juuret pelottaa ja tuntuu liukkaalle, saattaa huippuiskarein varustetulla täysjoustopyörällä ne tuntua kuin havunneulasilta kuivalla kelillä.
Vaihteet toimii halvemmissakin osasarjoissa eli ne vaihtaa vaihteen kun vivusta käskee. Mutta kun fillari on mutainen ja haluaa vaihtaa hieman väärässä paikassa eli liian myöhään ylämäessä, laatuvaihteisto ei jää rutisemaan kun taas halpisvaihtaja voi jättää vaihteen jopa vaihtamatta.

Kun kauppaan marssii kyselemään maastopyörää niin valitettavan usein kauppiaat on - kauppiaita. Harva bisnstä tekevä kauppias ehtii valtavasti ajaa fillareilla itse eikä ainakaan jaksa enää työpäivän jälkeen seurata alan trendejä ja keskusteluja fillareista. Valitettavan usein kauppiailta/myyjiltä kuulee selkeitä valheita/olettamuksia ja tietenkin myyjä pyrkii aina myymään eli asioita kerrotaan oma talous muistaen. Harva siinä tilanteessa alkaa omia tuotteita haukkumaan vaan niitä kehutaan yli kaiken ja tietysti luetaan asiakasta ja esitetään väitteitä jotka saa asiakkaan ostamaan. Näin se vain menee ja myyjissä näkee ns. huippumyyjiä, jotka eivät ole suinkaan firman parhaita/tietävimpiä asiantuntijoita vaan parhaita MYYJIÄ. Aina välillä tietysti löytyy poikkeuksia ja saa itsekin pitkän linjan harrastajana kuulla todella asiantuntevaa tekstiä.

Vaikeaa on siis löytää täydellinen fillari täydellisen halpaan hintaan. Siksi alkuun kannattaa ostaa se mistä jää hyvät fiilikset ja vaikka sellainen jota myy miellyttävä myyjä jonka kanssa uskoo asioiden sujuvan jatkossakin (takuu, kysymykset, lisävarusteet). Aikaa myöten ja harrastuksen jatkuessa sitä huomaa tarviiko parempaa fillaria ja mitä siinä pitäisi olla parempaa ja sitten ostaa sellaisen tai päivittää nykyiseen parempia osia. Tosin kannattaa huomioida että fillarin mukana saattaa saada iskunvaimentimet jotka irrallaan ostettuna maksaa valtaosan fillarin hinnasta. Joidenkin osien päivittäminen ilman kattavaa ulkomaisten nettikauppojen alennusten kyttäilyä, saattaa olla kallis tie. Toisaalta pieninä osina tehtynä, kokonaisuuden hinta hämärtyy eikä tunnu enää niin kalliille.

Sähköfillareissa hyvä ratkaisu on panostaa laadukkaaseen runkoon, parhaaseen moottoriin ja kunnon jousitusosiin. Muut on melko halpa päivittää paremmiksi.

Ihmettelijä
04.05.2020, 21.19
Noh, varmaan jossakin on vastaus tähänkin pulmaan jo annettu, mutta ei vain silmiini sitä löytänyt. Olen kokoa pätkä eikä meinaa löytyä sähköavusteista maastopyörää lähinnä polkupyöräilyyn. Pituus siis on 159 cm ja tosi maastopyöräilyn jätän suosiolla muille. Työmatka sujuu kaupunkifillarilla 20-50 km/pv, mutta maastoon olisi nyt toinen fillari hakusessa. En usko, että mun pää kestää agressiivista ajoa pystyjyrkkää maastoa ylös tai alas, joten riittää kun poluilla pääsee hyvin. Tähän tarpeeseen olen katsonut lähinnä etujoustolla, muttei mikään ole varmaa mihin sitä lopulta päätyy. Kaupoissa käynyt pääkaupungissa, mutta tuntuu ettei meinaa oikeaa kokoa olla tarjolla, joten meinaa epätoivo iskeä.

terro
04.05.2020, 21.28
Noh, varmaan jossakin on vastaus tähänkin pulmaan jo annettu, mutta ei vain silmiini sitä löytänyt. Olen kokoa pätkä eikä meinaa löytyä sähköavusteista maastopyörää lähinnä polkupyöräilyyn. Pituus siis on 159 cm ja tosi maastopyöräilyn jätän suosiolla muille. Työmatka sujuu kaupunkifillarilla 20-50 km/pv, mutta maastoon olisi nyt toinen fillari hakusessa. En usko, että mun pää kestää agressiivista ajoa pystyjyrkkää maastoa ylös tai alas, joten riittää kun poluilla pääsee hyvin. Tähän tarpeeseen olen katsonut lähinnä etujoustolla, muttei mikään ole varmaa mihin sitä lopulta päätyy. Kaupoissa käynyt pääkaupungissa, mutta tuntuu ettei meinaa oikeaa kokoa olla tarjolla, joten meinaa epätoivo iskeä.
Canyonilta löytyy ainakin XS-koon pyörää: https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/grandcanyon-on/grand-canyon-on-al-8.0/2253.html

Sisu
04.05.2020, 23.17

Mites RockMachinen Torrent JR? Oletko sitä harkinnut?

harald
05.05.2020, 21.49
Tuli käytyä Larun Pyörässä, ja näin siellä Helkaman FE11:n ja otin takahaarukasta kuvan. Lupaavaltahan tuo vaikuttaa että esim. Johnny 5 tai Lou mahtuisi. 2XL taitaa olla liian iso sille rungolle. Taas on tehty aukko rungossa suoraan p*skasuihkuun.

https://i.ibb.co/yN1Hf11/20200505-152444.jpg (https://ibb.co/yN1Hf11)

Ihmettelijä
07.05.2020, 16.40
Mites RockMachinen Torrent JR? Oletko sitä harkinnut?
On ollut vaikeaa etsiä, kun aina tarjotaan "aikuisten fillareita", joten tätä täytyy käydä katsomassa ja kokeilemassa.

harald
07.05.2020, 17.47
Miten tunturi e260?

Potti5
07.05.2020, 21.30
Nyt kun oma pyörä on tilattu niin pitäis emännälle saada joku millä pysyis joten kuten perässä ainakin noin teoria asteella. Koska kyseessä 159cm pitkä nainen niin nuo runko koot ainakin osassa malleissa rajoittaa hommaa. Ajatuksena on kuitenkin ollut täpäri, mutta koska ajo tulee olemaan varmasti huomattavasti kevyempää, niin vähän edullisemman hintaluokan pyörä riittäisi. Tai mikä nyt on edullinen mutta tällä hetkellä kiikarissa olisi tuo https://www.hercules-bikes.de/de-de/produkt/hercules-nosfscomp11-fully?AKLW=AKLW_AK98&FARB=FARB_F2954&RHOE=RHOE_41 Hercules NOS FS Comp 1.1 malli, jota saisi brosen moottorilla ja 750wh akulla. Tästä pyörästä löytyy 41cm runko koko, joka pitäisi ainakin teoria asteella sopia myös vähän lyhyemmälle pyöräilijälle. Hinta n. 1000e vähemmän kuin esim. spezializedin mallit tms. Onko tuossa jotain sellaista mitä tällainen noviisi ei nyt osaa ottaa huomioon? Yllättävän huonosti löytyy mitään geometria tietoja ja muutenkin kaikki tiedot vähän summittaisen oloisia. Tästä testistä sai vähän jotain enemmän irti https://worldofmtb.de/material/getestet/bike/e-mtb-fully/test-hercules-nos-fs-comp-1-1-e-mtb-fully-2020/

Mielipiteitä? Jotain muuta vastaava?

Dude
07.05.2020, 21.56
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-c-plus-exclusive-model-939889

Tossa kanssa 41cm. Just laitoin vaimolle tilauksen tollaisesta.

rideXX
11.05.2020, 11.29
Mielipiteitä/kokemuksia Rock Machine BLIZZARD INT2 E90-29 RZ ?
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupyorat/rockmachine/ROCKM20000200094%2A/rockm-blizzard-50-27-21-xl-vihreahopeamusta

Tulisi puhtaasti maastoon, Täppärin välillä "levätessä"

harald
11.05.2020, 13.17
Tuo Rock Machine ei taida olla sähköavusteinen?

vihtis83
11.05.2020, 14.26
Tuo Rock Machine ei taida olla sähköavusteinen?

”Blizzard INT e90-29RZ on Rock Machinen maastosähköpyörien lippulaiva. ”
On siis sähköavusteinen.

Smooth
11.05.2020, 14.46
Oli ilmeisesti tarkoitus tämä linkata?
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupyorat/rockmachine/ROCKM20000010017%2A/rockm-blizzard-int2-e90-29-rz-17-m-hopvihrmust

vihtis83
11.05.2020, 14.49
Oli ilmeisesti tarkoitus tämä linkata?
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupyorat/rockmachine/ROCKM20000010017%2A/rockm-blizzard-int2-e90-29-rz-17-m-hopvihrmust

Ei noi linkit toimi. Samaan listaukseen mene tämäkin linkki. Ainakin mulla tekee noin.

kuusto
11.05.2020, 15.10
Linkki oli ilmeisesti väärin.^ Mutta jos kyse tuosta Blizzard INT e90-29RZ ja hinta 6299€. Osista yms. en ymmärrä mitään, mutta sähköistä olen vähä sitä mieltä, että en ottaisi Shimanoa tuohon hintaluokkaan. Pieni akku (504Wh) verrattuna uuteen Bosch Gen4 (625Wh), Rocky Mountain (672 Wh) tai Specialized (700Wh). Lisäksi huhut uudesta Shimanon moottorista/akusta 2021 vähän latistaa tunnelmaa näistä arvokkaammista malleista.

Dude
11.05.2020, 15.38
>6te hintaluokassa on aikalailla vaihtoehtoja. Itselle ei Rock Machine tule ekana mieleen.

Itse ostaisin mielummin vaikka jonkun näistä:
https://www.ridemore.fi/devinci-ac-gx
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-sam-6.7-887396
https://www.bike-discount.de/en/buy/focus-jam-c-plus-exclusive-model-939889

Hintaa n. 4te vrt 6200e.

Jos pitää olla 29" ja hintaa vähän enempi, niin vaikka:
https://www.commencal-store.com/meta-power-29-essential-c2x29149976
https://www.commencal-store.com/meta-power-29-team-c2x29149984
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2381/sCategory/73535

Dude
11.05.2020, 15.46
Linkki oli ilmeisesti väärin.^ Mutta jos kyse tuosta Blizzard INT e90-29RZ ja hinta 6299€. Osista yms. en ymmärrä mitään, mutta sähköistä olen vähä sitä mieltä, että en ottaisi Shimanoa tuohon hintaluokkaan. Pieni akku (504Wh) verrattuna uuteen Bosch Gen4 (625Wh), Rocky Mountain (672 Wh) tai Specialized (700Wh). Lisäksi huhut uudesta Shimanon moottorista/akusta 2021 vähän latistaa tunnelmaa näistä arvokkaammista malleista.

Mulla on 378wh ja hyvin on riittänyt 2-3h ajeluihin ihan kunnon maastossa. Nyt tosin on tulossa toinen akku (perheeseen tulossa tollainen Jam2 Exclusive, jossa lisäakku), jolloin onkin käytössä 378Wh+378Wh. Sinällään olen sitä mieltä, että >6te alkaa olla jo aika kova hinta sähkäristä, kun 4-5te saa jo tosi kovia pelejä.

Jarkki86
12.05.2020, 10.57
Mikä olisi kelvollisin valinta ~2000 euron hintaluokassa rauhalliseen hiekkatie ja metsäpolkuajoon 90-100kg/181cm kuskille. Myös ulkomaankaupat ja "ylitehoiset" huomioidaan.

Tärkein ominaisuus on toimintamatka.

skentle
12.05.2020, 21.54
Moi. Hakusessa ois ensimmäinen sähkömaasturi. Pyörä tulee työmatkakäyttöön sekä enimmäkseen metsässä rälläämiseen. Kriteereistä en osaa sanoa muuta kuin omapituus 196cm ja budjetti "noin" 3000€

Simu_l
13.05.2020, 17.59
Kaveri innostu kans sähköpyörästä, eli mistä halvin täysjoustosähkö?

rideXX
13.05.2020, 19.02

Akuista/moottoreista, osa sanoo, että älä osta Bosc ia= paljon vikoja, vaikea huoltaa?
Mitä mieltä?
Hyvyydet/heikkoudet. Shimano/Bosch. ?

MiG-77
13.05.2020, 19.44
Akuista/moottoreista, osa sanoo, että älä osta Bosc ia= paljon vikoja, vaikea huoltaa?
Mitä mieltä?
Hyvyydet/heikkoudet. Shimano/Bosch. ?

Uusi Bosch (gen4) on mielestäni lähes joka osa-alueella parempi tai yhtä hyvä kuin Shimano paitsi siinä että Shimano on avoin järjestelmä ja sitä voi muokata haluamakseen. Itse valitsisin Boschin moottorilla olevan pyörän jos tuo muokkaaminen ei ole korkealla prioriteetilla, jos on niin valitsisin ensisijaisesti Brosen moottorilla varustetun ja vasta sitten Shimanolla ;) Sitten Boschin gen3 moottorilla varustettua pyörää ei mielestäni kannata ostaa lainkaan, ellei ole todella hyvässä tarjouksessa..

izmo
13.05.2020, 20.03
onko se gen3 se CX malli ? on varmaan ittellä semmonen enkä oo huonoo ominaisuutta löytänyt

MiG-77
13.05.2020, 21.05
onko se gen3 se CX malli ? on varmaan ittellä semmonen enkä oo huonoo ominaisuutta löytänyt

Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi. Boschin Perfomance line CX mallista on olemassa sitä gen3 ja gen4 (2020) versiota ja tuo gen4 (2020) versio on selkeästi parempi joka suhteessa kuin se vanha gen3 versio.

Petrisai
14.05.2020, 07.50
Uusi Bosch (gen4) on mielestäni lähes joka osa-alueella parempi tai yhtä hyvä kuin Shimano paitsi siinä että Shimano on avoin järjestelmä ja sitä voi muokata haluamakseen.

Komppaan vahvasti tuota kokemusta, itsellä on molemmat versiot tallissa (Bosch gen 4 ja Shimano E8000).
Bosch vie selkeän voiton ajomukavuudessa, vaikka olen Shimanoa yrittänyt säädellä sen omalla softalla mieleiseksi.

Onko sitten seuraavaksi hommattava Shimanoon joku kolmannen osapuolen softa? saa nähdä.

Pipo
14.05.2020, 09.21
Koska olen täysin eri mieltä niin kuulisin mielelläni tarkoitat ajomukavuudella ?

Minusta Boschin miedoinkin avustus on liian suuri normaalissa trail tyyppisessä ajossa joten sillä ajaessa tuntuu jotenkin koko ajan kuin olisi matkustaja eikä kuski. Ajaminen tuntuu vaan liian kevyeltä. Muutenhan se on ihan ok.

Brocol
14.05.2020, 11.12
Melko tavalla yleistynyt tuon Bosch Gen3 haukkuminen palstoilla, niin kirjoitetaan omista kokemuksista muutama sana. Reilun vuoden ja 2500km nyt ajellut gen3 Boschilla ja sillä kokemuksella vertailin viime syksynä Fiskarsissa eri moottoreilla olevia pyöriä. Lyhyellä testilenkillä suurin ero gen3 ja gen4 oli että gen4:ssä oli ärsyttävämpi ääni polkiessa. Yli 25km/h polkiessa vastusti vähemmän kuin gen3, mutta enemmän kuin Brose ja Shimano. Tiedän että lehdissä on mitattu tuolle gen4 hyviä lukeamia, mutta tuo oli oma kokemus ja samanlaisia kokemuksia kuullut muualtakin. En tiedä oliko testipyörissä sellaisia eroja joka selittäisi miksi gen4 tuntui raskaammalta kuin Brose tai Shimano. Sähkötäpäräteitä oli kaikki ja samankaltaisilla rengastuksilla.

Bosch Gen3:n hyvä puoli, sama joka vaikuttaa tuohon raskauteen ilman avustusta eli se ylimääräinen välitys moottorin sisällä, on että moottori on myös sitkeä ja vääntää alhaalta. Esim Shimanoon verrattuna Bosch jaksaa vääntää vielä kun jaloista alkaa puhti loppua, ja kadenssi laskea. Se voi monesti olla se ratkaiseva ero pääseekö jonkun kallionousun päälle asti vai jääkö metrin vajaaksi. Kovasti yksinkertaistettuna voisi sanoa, että pyörätielle (yli 25km/h ajo) Shimano ja metsään (vääntö) Bosch. Brose taas toiminee molemmissa, mutta yleensä kalliimpi.

Sähköavusteisilla muuten helposti hämää että miten kova se vastustus on yli 25km/h nopeudessa, kun se avustus yhtäkkiä lakkaa. Vaikkapa luomufätillä ajaneena tietää että painavalla pyörällä ja matalilla paineilla yli 25km/h on melko raskasta polkea, oli moottoria tai ei. Pari kertaa kun tietoisesti ajanut Boschista akun loppuun, niin pyörätietä on päässyt ihan kunnialla kotiin, kunhan on ensin viitsinyt pumpata renkaisiin kovat paineet.

Petrisai
14.05.2020, 11.42
Koska olen täysin eri mieltä niin kuulisin mielelläni tarkoitat ajomukavuudella ?

Minusta Boschin miedoinkin avustus on liian suuri normaalissa trail tyyppisessä ajossa joten sillä ajaessa tuntuu jotenkin koko ajan kuin olisi matkustaja eikä kuski. Ajaminen tuntuu vaan liian kevyeltä. Muutenhan se on ihan ok.

Nämä on varmaan niitä makuasioita, sano koira kun,,,

Tarkoitin, että Bosch lähtee avustamaan paljon pehmeämmin ja sitä kautta on mukavampi.

MiG-77
14.05.2020, 12.10
Melko tavalla yleistynyt tuon Bosch Gen3 haukkuminen palstoilla, niin kirjoitetaan omista kokemuksista muutama sana.

Kommentoin tuota vaan, ettei se ole haukkumista vaan faktojen toteamista. Boschin CX Gen3 on jo vanha moottori ja sen valitsemiselle uuteen pyörään ei ole mitään muuta järkevää syytä kuin raha (jos saa edullisesti). Muut valmistajat (ja Boschin Gen4) ovat jo menneet tuosta moottorista paljon edelle. Samoin on nyt käymässä Shimanolle jonka E8000:ssa alkaa jo ikä näkyä ja siksi ovat tuomassa uutta moottoria markkinoille. Tämä sama sykli tulee näkymään myös kaikissa muissakin moottoreissa. Kehitys kehittyy ja uudet moottorit ovat yleensä parempia kuin edeltäjänsä.

ASA
18.05.2020, 11.57
CX Gen3 työmatkapyöräilyyn ja kaupunkiin? Ghostin Teru PT B5.9:n saisi nyt 2400 euroon (https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/hybride-teru-pt-b59-al-u).
Neloskoneesta saa maksaa taas paljon reilummin, mutta onko se sen arvoinen?

Kollinjoki
18.05.2020, 15.56
CX Gen3 työmatkapyöräilyyn ja kaupunkiin? Ghostin Teru PT B5.9:n saisi nyt 2400 euroon (https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/hardtail/bike/hybride-teru-pt-b59-al-u).
Neloskoneesta saa maksaa taas paljon reilummin, mutta onko se sen arvoinen?

Kyllä tuolla työmatkapyöräily ja kaupunkipyöräily onnistuu. Tuohon hintaan lisäksi halvempi kuin hyvin moni varsinainen sähköavusteinen kaupunkipyörä. Jos työmatka on pitkä, kannattaa varautua akun lataamiseen työpaikalla talvipakkasten aikaan. Jos on pelkkä kaupunkipyöräily suunnitelmissa, joustokeula tosin aiheuttaa melko turhaa rahanmenoa huoltojen merkeissä.

MiG-77
18.05.2020, 18.12
Tuohon ~2500€ saa kyllä muitakin vaihtoehtoja paremmalla moottorilla. Esim https://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/8455-cube-reaction-hybrid-ex-500-29-blacknblue-2020.html CX 4gen ja jos integroitu akku on pakollinen. Tuossa Ghostissa on kyllä enemmän nykyaikaisen trail pyörän geometria jos poluilla ajo kiinnostaa, mutta työmatkapyöräilyssä/kaupungissa en näkisi tuolla olevan niin merkitystä.

Kollinjoki
18.05.2020, 18.23
Siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota, saako akun irti pyörästä jos olosuhteet todennäköisissä latauspaikoissa (koti, työpaikka) ovat sellaiset, että pyörää ei saa vietyä lämpimään paikkaan sähköpistokkeen ääreen. Se on integroidun akun fillareissa ainakin toisinaan ongelmana, että pyörää pitää oikeasti purkaa että akun saa irti.

MiG-77
18.05.2020, 18.30
Siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota, saako akun irti pyörästä jos olosuhteet todennäköisissä latauspaikoissa (koti, työpaikka) ovat sellaiset, että pyörää ei saa vietyä lämpimään paikkaan sähköpistokkeen ääreen. Se on integroidun akun fillareissa ainakin toisinaan ongelmana, että pyörää pitää oikeasti purkaa että akun saa irti.

Tämä on aivan totta. Onneksi nyky suunta on lähes kaikissa integroiduissakin että akun pitää silti olla helppo irroittaa (noissa molemmissa edellä mainituista Ghost/Cube se on helppo irroittaa).

ASA
18.05.2020, 18.33
Hyviä pointteja. Täysjouston jätin pois osittain budjetin, mutta myös huollettavien osien takia. Paljonko tommonen joustokeula tarvitsee huoltoa kevyessä käytössä?
Integroitu akku on oikeastaan täysin ulkonäkökysymys. Mielestäni Ghostissa tuo akku lähtee irti rungosta.

Gen 3 vs 4: Onko parin kolmensadan lisäyksen arvoinen? Gen 4 pienempi ja kevyempi sekä vastustaa vähemmän.

MiG-77
18.05.2020, 18.38
Gen 3 vs 4: Onko parin kolmensadan lisäyksen arvoinen? Gen 4 pienempi ja kevyempi sekä vastustaa vähemmän.

Tuohon pitää jokaisen itse päättää minkä arvoinen parempi moottori on (sitä ja runkoa sinä et voi vaihtaa. Kaikki muut osat kyllä jos siltä tuntuu...).

ASA
18.05.2020, 19.05
Jep ja koeajon se vähintään vaatisi. Boschin voima ja kolmosen "kulmikkuus" kyllä kiinnostaisi. En ole hakemassa sekunteja pois, niin paino ja koko ei niin tärkeitä minulle.

If you’re not concerned about the high internal resistance beyond the 25km/h threshold and if you’re not necessarily looking for an ultra-light or super-playful bike, you might be able to snap up a real bargain with the old motor.
Nämä tosin vielä mietityttävät:

More sensitive: eMTB mode has been reprogrammed to deliver consistent power over a wide cadence range.
Smoother: the transition at the 25 km/h threshold has been significantly improved.
​Greater capacity: in addition to the previous 500 Wh internal battery, you’ve now also got the PowerTube 625, for more capacity and longer rides.

MiG-77
18.05.2020, 19.43
Merkittävin mielestäni noista on se että se Gen3 Bosch ihan tuntuvasti vastustaa heti kun moottorin avustus loppuu. Etenkin kaupugissa tasaisella sitä helposti pääsee yli sen 25km/h ja jos kovempaa tekee mieli niin paljon helpomaa se on polkea uudemmilla moottoreilla (Shimano, Brose, uusi Bosch ja jopa Yamahatkin vaikka nekin vastustaa jonkin verran).

Ihmettelijä
19.05.2020, 10.41
Pätkä kysyy vielä ajoturvallisuudesta ja periaatteesta.

Pitääkö pyörän rungon olla sen kokoinen, että jalat yltää maahan ilman, että haara osuu runkoon/välitankoon?
Tuleeko pyörän kanssa ongelmia maastossa jos näin on?
Rungonkoko (cm) ei kerro millä korkeudella tuo välitanko on.

Aloitteleva joutuu ottamaan tukea maastosta ja nousemaan välillä satulasta ja mietin voinko loukkaantua nyt/jatkossa tällaisen pyörän kanssa.
Seuraavaksi joutuu kokeilemaan vaelluskenkiä, että saa vähän korekutta jalkapohjiin, koska tukea maasta on välillä pakko ottaa.

eakin
19.05.2020, 13.15
Jos olet mies niin voi olla että kerran kun kunnolla täräytät tangolle maastossa niin ei tartte omista lapsista enää haaveilla. 5-10cm taitaa yleinen suositus olla haarakorkeudelle.

Kollinjoki
19.05.2020, 14.08
Pätkä kysyy vielä ajoturvallisuudesta ja periaatteesta.

Pitääkö pyörän rungon olla sen kokoinen, että jalat yltää maahan ilman, että haara osuu runkoon/välitankoon?
Tuleeko pyörän kanssa ongelmia maastossa jos näin on?
Rungonkoko (cm) ei kerro millä korkeudella tuo välitanko on.

Aloitteleva joutuu ottamaan tukea maastosta ja nousemaan välillä satulasta ja mietin voinko loukkaantua nyt/jatkossa tällaisen pyörän kanssa.
Seuraavaksi joutuu kokeilemaan vaelluskenkiä, että saa vähän korekutta jalkapohjiin, koska tukea maasta on välillä pakko ottaa.

Pyörien geometriataulukoissa normaalisti on standover height tai suomeksi seisontakorkeus. Oman jalan pituuden voi mitata varsin helposti ja verrata, jääkö siinä turvaväliä pyörän seisontakorkeus huomioiden. Mittaustapa: seinää vasten seisomaan ja esim. kirja nivusiin ja seinää vasten oleva sivu tasaisesti seinää vasten. Yläreunasta otetaan mitta mittaunauhalla lattiaan. Lisäksi kengän pohjan paksuus tulee siihen lisäksi, pohjan paksuus usein vähintään 1 cm, mutta pyöräostoksilla ei kannata niin täpärälle ottaa mitoitusta että pelkän kengänpohjan varassa olisi tuo turvaväli. Harvoin kuski tipahtaa tangon päälle, mutta niin voi käydä, ja muutenkin jos seisontakorkeus ei ole riittävä, niin varsin mahdollisesti pyörä olisi jo liian iso muutenkin. Jotkut rungot ovat tietysti malliltaan korkeampia ja myös yläputken kulma vaihtelee. Mutta silti, jos ei jostain mallista löydy sellaista, joka olisi muuten sopivan kokoinen ilman että seisontakorkeus olisi liian korkea, kannattaa katsoa jotain muuta mallia.

harald
19.05.2020, 14.51
Maastopyörissä tuo on mielestäni vähän turha huoli, se yläputki nousee yleensä sen verran eteenpäin mentäessä että ding-ding joka tapauksessa. Melkein parempi otta otb :)

Mutjoo, jos ei mistään kohtaa voi seistä jalat maassa on runko liian korkea.

v7lle
23.05.2020, 00.02
Itsellä olisi hakusessa ensimmäinen sähkötäpäri ja budjettia miettinyt siinä 4-5k väliin. Kokemusta ei myöskään ole fillareista, ainakaan kalliimman luokan, saati sähköavusteisista.

Selaillut nyt pari pv tätä foorumia ja merkkejä sekä malleja kehutaan ja parjataan. Ei aloittelija pysy enää perässä :D

Olisiko tälläisessä hinta/laatusuhde kohdallaan, ilmeisesti kohtuu hyvät palikat olisi kiinni, mitä foorumia selaillessa ymmärtänyt?

https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_140_hpc_sl_625_2020_sahkomaasto pyora.html?attr1_id=259

Näyttäisi kaiken hyvän lisäksi olevan saatavilla M koossa.

MiG-77
23.05.2020, 18.23
Itsellä olisi hakusessa ensimmäinen sähkötäpäri ja budjettia miettinyt siinä 4-5k väliin. Kokemusta ei myöskään ole fillareista, ainakaan kalliimman luokan, saati sähköavusteisista.

Selaillut nyt pari pv tätä foorumia ja merkkejä sekä malleja kehutaan ja parjataan. Ei aloittelija pysy enää perässä :D

Olisiko tälläisessä hinta/laatusuhde kohdallaan, ilmeisesti kohtuu hyvät palikat olisi kiinni, mitä foorumia selaillessa ymmärtänyt?

https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_140_hpc_sl_625_2020_sahkomaasto pyora.html?attr1_id=259

Näyttäisi kaiken hyvän lisäksi olevan saatavilla M koossa.

Varmasti hyvä valinta ja tyylikkään näköinen. Tuota saa Saksasta tilaamalla hiukan halvemmalla jos vaan sattuu varastoissa olemaan.

v7lle
23.05.2020, 19.06
Päädyin ostamaan nopealla aikataululla tällaisen:

https://www.e-bikeshop.co.uk/Haibike-xDuro-AllMtn-3.0-2020

Löytyi yllättäen yksi kappale kivijalkaliikkeestä, johon siis menin vaan ajatuksella "käydääs vähän kattelee ja kokeilee miltä sähkötäpäri tuntuu". Oli sen verran päheen näköinen ja helvetin hyvän tuntuinen koeajolla että oksat pois.

Tässä pitäis olla alottelijalle soiva peli, ainakin osalista vaikutti vakuuttavalta. Bosch gen 4 moottoria yms.

Budjetti oli alunperin 4k pintaan, mutta kokeiltua HAIBIKE SDURO FULLSEVEN LT 4.0 mallia ja sen jälkeen tätä ostamaani mallia, oli ero päivän selvä. Niinhän se budjetti nousi siitä hieman.

Onko kellään kokemusta tästä mallista? Menikö ostos nyt nappiin vai suoraan syteen..

hakpas
23.05.2020, 19.58
^Ei varmasti menny pieleen, hieno pyörä!

maustevoi
26.05.2020, 22.08
Haussa sähköpyörä maantie- ja soratiekäyttöön.
Naiselle, jolla varmaan pysty ajoasento. Viime vuonna ostin verkkokaupasta 1890€ corratec joku malli E8000 moottorilla, ja on ollut hyvä, mutta vastaavia malleja en löytänyt nyt mallistosta.

Suosituksia? Mielellään 1600€-2300€ väliin, tarjouskyttäily onnistuu.
Moottoriksi olen kaavaillut bosch gen4 tai jos joku shimano e8000 löytyy niin varmaan hyvä myös.

taimi
29.05.2020, 18.16
Moro!

Olisi etsinnässä pyörä ympärivuotiseen lähimetsissä ajeskeluun ja myös muutaman kilometrin työmatkalle. Tullut ihasteltua ktm:n täysjoustoa ja tekisi mieli hommata semmoinen vaikka maksaa helvetisti.
Mitä olette mieltä tästä pyörämallista ja onko jotain parempia täysjoustoja samassa hintaluokassa?

https://www.helkamavelox.fi/pyorat/mtb/macina-prowler-master/

tsunkku
31.05.2020, 08.48
Ajattelin jakaa tietoa jos joku pohtii saman pyörän hankintaa. Eli meille tuli talouteen Tunturin e275.
Katseltiin sellaista pyörää, jolla toisaalta puolison työmatka-ajelut pääosin asfaltilla sujuvat mukavasti ja jolla kuitenkin pärjäisi myös poluilla ja hiekkateillä, jonne omat lenkit luomupyörillä yleensä suuntautuvat niin päästään yhdessäkin ajelemaan. Ollaan aika saman mittaisia niin minäkin voin välillä sitten käydä Tunturilla ajelemassa jos esim haluaa tehdä matalalla sykkeellä maastolenkkiä.
Tunturissa on nyt n. 150km mittarissa ja hyvin on tuntunut pelaavaan. Mukana tulleet polkimet olivat ihan surkeat, toinen jumahti kiinni varmaan 100km jälkeen, mutta tarkoitus oli muutenkin laittaa paremmat flatit tilalle niin eipä tuo iso miinus ole. Steps 7000 moottori tuntuu avustavan pehmeästi eikä mitenkään älyttömästi jarruta menoa yli 25km/h vauhdissa. Vertailukohtia ei juurikaan ole muihin moottoreihin ja sähköpyöriin, mutta tähän astisen kokemuksen perusteella pyörää tohtii kyllä suositella. Vielä en ole käynyt testaamassa miten tämä toimii maastossa mun täysjäykkään läskipyörään verrattuna.
Pyörä hankittiin Bikeshopin kautta ja heidän kanssaan on ollut erittäin mukava asioida. Siellähän on se automaattinen alennusportaikko käytössä ostosten hinnan mukaan niin tästäkin pyörästä sai mukavan alennuksen kun osti samalla kertaa myös Kona Rove ST:n. 😅

Hen
01.06.2020, 21.43
Mikä näistä:

https://www.ridemore.fi/devinci-dc-nxgx-11s-silver
https://www.xxl.fi/ghost-hyb-sl-amr-s4-7-lc-usx-20-unisex-sahkomaastopyora-harmaa/p/1172047_1_style

Budjetti 4500e. Onko joku noista tai joku muu tuohon hintaluokkaan ehdoton ykkönen?

Havier
03.06.2020, 14.46
Tunturin emaxia ei näytä löytyvän oikein mistään ainakaan sopivassa koossa. Onko tuo GZR Advantag-e hintansa väärti? Olis verkkiksessä tarjouksessa vielä tän viikon loppuun, 17" runkokoko olis varmaan sopiva tämmöselle 169cm kuskille? Alun perin oli tarkoitus ostaa etujousitettu emax, mutta sitä ei tosiaan näytä enää saavan oikein mistään. GZR olis halvempi vaikka ostais erikseen jousitetun etuhaarunkankin, mut vähän arveluttaa kuitenkin. Mitään muita vaihtoehtoja max 3500€ hintaluokassa?

harald
03.06.2020, 19.06
Kävin näyttämässä pyörääni tänään ebikebrothersilla, ja heillä oli eteinen täynnä emax fs pahvilaatikoita. Kannattaa kysellä sieltä.

Havier
03.06.2020, 22.44
Kävin näyttämässä pyörääni tänään ebikebrothersilla, ja heillä oli eteinen täynnä emax fs pahvilaatikoita. Kannattaa kysellä sieltä.
Nettisivut sanoo että elokuu: https://www.ebikebrothers.fi/tunturi-emax-front-suspension-sahkopyora.html

RenZo
04.06.2020, 08.55
Mikä näistä:

https://www.ridemore.fi/devinci-dc-nxgx-11s-silver
https://www.xxl.fi/ghost-hyb-sl-amr-s4-7-lc-usx-20-unisex-sahkomaastopyora-harmaa/p/1172047_1_style

Budjetti 4500e. Onko joku noista tai joku muu tuohon hintaluokkaan ehdoton ykkönen?

Devinciä vaan alle jos niitä vielä löytyy. Itsellä AC ja ihan huikea vekotin. ACssa keula/iskari toimii maastossa ja parkissa erinomaisesti. Pyörä on todella mukava ajaa ja kovaa sillä pääsee.

harald
04.06.2020, 10.54
Nettisivut sanoo että elokuu: https://www.ebikebrothers.fi/tunturi-emax-front-suspension-sahkopyora.html

Kannattaa kyllä soittaa, itse en ainakaan usko että heillä on aikaa edes päivitellä saldoja.

Havier
04.06.2020, 14.58
Kannattaa kyllä soittaa, itse en ainakaan usko että heillä on aikaa edes päivitellä saldoja.
Verkkiksestä saisin tuon GZR:n heti kouraan. Onko näillä kuinka paljon käytännön eroa?

E: siis poislukien joustokeula

Vato
04.06.2020, 15.58
Joo elokuu ja vuosi 2019 ja vanhamalli.

harald
04.06.2020, 16.22
Se GZR Advantag-e on käytännössä sama pyörä, en epäröisi vaan ostaisin sen. Jonkun mielestä tuo keltainen on vielä parempi väri. GZR:ässä on suoraan oikean kokoiset jarrutkin nykyään. Joidenkin mielestä tuo Shimano-vaihtaja on parempi myös.

Saksasta kuudella huntilla Mastodon, niin sinulla on parempi pyörä kun tuo Tunturi FS.

Havier
04.06.2020, 16.33
Se GZR Advantag-e on käytännössä sama pyörä, en epäröisi vaan ostaisin sen. Jonkun mielestä tuo keltainen on vielä parempi väri. GZR:ässä on suoraan oikean kokoiset jarrutkin nykyään. Joidenkin mielestä tuo Shimano-vaihtaja on parempi myös.

Saksasta kuudella huntilla Mastodon, niin sinulla on parempi pyörä kun tuo Tunturi FS.
Tattista! Näin mää oon tätä vähän miettinytkin. Verkkiksen 2690€ aivan passeli hinta myös. Jos rahoituspuoli ei jostain syystä kuse niin pitää lähtä viikonloppuna ostoksille. Tuun varmaan huutelemaan tänne apuja tuon etujouston ostoon :D

P3ltsi
06.06.2020, 21.00
Paistaako jokin seuraavista silmään erityisen hyvänä tai kannattavana pakettina? Kaikki ovat vähän eri koneilla (Yamaha E8000, Bosch Gen 4, Yamaha PW-ST) ja kohtuullisesti toisiaan vastaavilla osasarjoilla.

https://m.bikester.fi/1005968.html (https://m.bikester.fi/1005968.html)
https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/jaykkaperaiset-sahkomaastopyorat/r-raymon-hardray-e-seven-6-0.html (https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/jaykkaperaiset-sahkomaastopyorat/r-raymon-hardray-e-seven-6-0.html)
https://rtech.fi/cube_reaction_hybrid_pro_500_sahkopyora_2020.html? attr1_id=14 (https://rtech.fi/cube_reaction_hybrid_pro_500_sahkopyora_2020.html? attr1_id=14)
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66222/njhgr/Silverback-S-Electro-Comp-29-sahkomaasturi-M?list=OZCYkRiE4aciEzyIizMJNiEHM9iaWpniaWra5wxPniz ZGEizZl1hSsNgiaWWJhSsB1iE4yviE4M5iESOIiaRKOi4Wawi (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66222/njhgr/Silverback-S-Electro-Comp-29-sahkomaasturi-M?list=OZCYkRiE4aciEzyIizMJNiEHM9iaWpniaWra5wxPniz ZGEizZl1hSsNgiaWWJhSsB1iE4yviE4M5iESOIiaRKOi4Wawi)

Samalla vaikka Helkaman Xe11 listoille, alennuksineen hinta osuisi tuohon samaan luokkaan. Saisi ainakin jämäkämpää keulaa, hissi tolppaa ja isompia renkaita.

Jos budjettina noin 2700 euroa, millä pitäisi irrota jäykkäperä helposti irtoavalla akulla ja tietenkin nopealla toimituksella jotta näistä ajokeleistä pääsee nauttimaan jo ensi viikolla. ;)

marha
07.06.2020, 14.40
Itselläni on Trek LT7 Plus sähkömaastopyörä vm. 2018. Vaihteisto on käsittääkseni Shimano Deore XT Shadow Plus M8000, 11 vaihdetta. Vaihdevälit saisivat olla erilaisia. Joskus tulee tilanne, että kevyempi on liian kevyt tai raskaampi liian raskas. Ajan usein kaupungissa; maastossa harvoin.
Kysymys: Onko takahammaspakkaa olemassa kaupunkipyöräilyyn olevaa vaihtoehtoa?

MRa
07.06.2020, 19.29
Itselläni on Trek LT7 Plus sähkömaastopyörä vm. 2018. Vaihteisto on käsittääkseni Shimano Deore XT Shadow Plus M8000, 11 vaihdetta. Vaihdevälit saisivat olla erilaisia. Joskus tulee tilanne, että kevyempi on liian kevyt tai raskaampi liian raskas. Ajan usein kaupungissa; maastossa harvoin.
Kysymys: Onko takahammaspakkaa olemassa kaupunkipyöräilyyn olevaa vaihtoehtoa?

Mikä pakka tällä hetkellä on? Esim Shimanolta löytyy 11-40 jossa on tiheämpi välitys kuin 11-42 ja erityisesti 11-46.

marha
07.06.2020, 20.57
Mikä pakka tällä hetkellä on? Esim Shimanolta löytyy 11-40 jossa on tiheämpi välitys kuin 11-42 ja erityisesti 11-46.Ilmeisesti siinä on 11-46.

uhwo
16.06.2020, 14.48
Hep, olisi ensimmäinen sähkömaasturi hakusessa ja kartoitellut tässä vaihtoehtoja.
Onkos tästä kellään antaa mitään näkemystä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/76344/mjfgq/GZR-Progressiv-e-275-sahkopyora-19 ?

Jate74
16.06.2020, 22.46
Minulla myös sama homma. Budjetti 3000-3500 euroa. Joten jään mielenkiinnolla odottelemaan asiantuntevia ehdotuksia. :)

jtsavola
16.06.2020, 23.18
Minä päädyin Cube stereo hybrid 140 Hpc race malliin 625wh akulla ja kiox näytöllä. Täydellisen tyytyväinen tuohon. Enimmäkseen metsä/soratie ajoa takana nyt reilu 1000km

338lm
18.06.2020, 14.54
Saako udella oliko CUBE ovh hintainen? Itse olen katsellut juuri vastaavaa mutta tuo taiteellinen 5999€ hinta vähän naurattaa. Ei muuten mutta tuossa hintaluokassa alkaa Orbea ym pyörät tulla lähellä.

jra72
22.06.2020, 09.56
Amatööri yrittää valita ensimmäistä fs e-mtb:tä. Tähän mennessä speksejä on kertynyt seuraavasti: 29", 21-22", >= 500wh, ei vanhempaa boschia, ei suntouria, 3,5k€. Käyttö 60/40 hyväpäällysteiset/polut.

Miten paljon paino teidän mielestä ratkaisee? Esim 23,7kg vs 24,9kg? Entä jos 23,7kg on 504wh (shimano E8000) ja 24,9kg on 625wh (Bosch gen4)? Shimanon akun pystynee vaihtamaan heittämällä 630wh BT-E8036:een jos mieli tekee?

Kuinka paljon arvoa annatte hissitolpalle vaimikäsennimion?

Vakavimmin harkinnassa siis Canyon Neuron: ON 7 ja Cube stereo hybrid 120 pro 625.

hphuhtin
22.06.2020, 13.03
Hissitolppa on mielestäni ”pakollinen”. Tulee heti kohta hankintaan jos ei suoraan ota.

Kollinjoki
22.06.2020, 16.39
Tuolle 1,2 kg painoerolle en antaisi merkitystä. Kumpikin painaa syntisen paljon, niin kuin sähköavusteiset maastopyörät yleensäkin. Painon kompensoi sähkömoottori ja siltä osin kuin paino vaikuttaa käsiteltävyyteen, siinä reilu kilo tuskin hetkauttaa mihinkään suuntaan. Isompi akku on tietysti kivempi, mutta mahtaako mitään tärkeää jäädä tuosta 100Wh enää kiinni? Ja tosiaan se hissitolppa on hyvä etu jos tulee "kaupan päälle". Tietysti sitten että mitä muuta osaa siinä pyörässä on, vaikuttaa hinta-laatusuhteeseen ja myös soveltuvuus omaan käyttöön.

Tuo Shimanon isompi akku ei välttämättä mene Canyoniin paikalleen. Kannattaa varmistaa valmistajalta, jos ostos on siitä asiasta kiinni.

kervelo
25.06.2020, 12.48
Cyclingtipsissä juttu yhdenlaisesta työmatkapyörästä: ihan arktisissa oloissa tuolla ei ehkä pärjää.
https://cyclingtips.com/2020/06/bikes-of-the-bunch-specialized-creo-superpunteur/

Havier
25.06.2020, 23.16
Arvon vieläkin tuon GZR Advantag-en ostamista, rupesin miettimään että riittäiskö kuitenkin joku ihan normaali sähkömaastopyörä. Tämmöinen tuli eteen: https://rtech.fi/cube_reaction_hybrid_ex_625_2020_sahkopyora.html?a ttr1_id=183 Tässä viehättää valmis etujousitus sekä integroitu ja isompi akku kuin Advantag-essa. Lisäksi pienempikokoinen pyörä olisi helpompi raijata sisälle yksiöön.. En tajua tekniikasta mitään, jos noita kahta vertaa niin onko näillä kuinka kovasti eroa? Tossa vielä tuo Advantag-e: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/30591/mrdcb/GZR-Advantag-e-mk2-26-sahkofatbike-17?list=OZCYkR5oN0JiFwtt5QnOH5ohhn532Y9532xyhSsB15 ohXahSsNgZWejNhTl9thob65w

hphuhtin
26.06.2020, 08.05
^riippuu mitä haluat. Varsinkin jos talvella ajelisit niin läski olisi hyvä. Läskillä on myös hyvä aloitella maastoajoa, on aika anteeksiantava maastossa ja rengas antaa jousitusta. Cube on mun silmään taas paljon paremman näköinen :)

SX Eagle on aika köpöinen vaihteisto, mutta alkuun pääsee, vaihtaa pois kun kyllästyy siihen. Helppo vaihtaa, ei tosin parempaan SRAMiin, mutta Shimanoon. SX käyttää ”Shimanon” pakkakiinnitystä. Taino, kai tuo SX pakka toimii SRAM vaihtajilla, mutta jos edullisissa pysyisi niin vaikka Shimanon 11-vaihteisia laittaisin tilalle.

Havier
26.06.2020, 10.32
^riippuu mitä haluat. Varsinkin jos talvella ajelisit niin läski olisi hyvä. Läskillä on myös hyvä aloitella maastoajoa, on aika anteeksiantava maastossa ja rengas antaa jousitusta. Cube on mun silmään taas paljon paremman näköinen :)

SX Eagle on aika köpöinen vaihteisto, mutta alkuun pääsee, vaihtaa pois kun kyllästyy siihen. Helppo vaihtaa, ei tosin parempaan SRAMiin, mutta Shimanoon. SX käyttää ”Shimanon” pakkakiinnitystä. Taino, kai tuo SX pakka toimii SRAM vaihtajilla, mutta jos edullisissa pysyisi niin vaikka Shimanon 11-vaihteisia laittaisin tilalle.

Jep pyörä olisi nimenomaan ympärivuotiseen ajoon, kaupunkialueella tosin mutta talvipyöräilyä kuitenkin. Näin kesällä myös maasto/sorahurjastelua, ja haaveena olisi toteuttaa pyöräretki mökille noin sadan kilometrin päähän. Cube on aivan ihanan näköinen pyörä <3 Ja tosiaan tuo integroitu akku sekä etujousitus kiinnostaa. Onko tuo vaihteisto sitten tällaiselle ei niin hardcore ajajalle huono?

Hemmetti tätä, kuukauden jo pyöritellyt ostopäätöstä. Sen verran iso sijoitus ettei haluaisi ostaa huonoa :D

AlliumPorrum
26.06.2020, 14.00
Kannattaa katsella laajemminkin noita Cuben malleja heidän omilta sivuiltaan, niitä on hyvinkin paljon erilaisia ja eri osilla.

Esim. tämä olisi samanhintainen mutta halvimman SRAMin sijaan tuossa on XT:n vaihteet ja myös keula on Suntourin sijaan Rockshox (jos sillä nyt on väliä?): https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-race-500-bluengreen-2020/

Ja tässäkin olisi samalla rahalla XT:tä: https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-exc-625-29-petrolnred-2020/

Havier
26.06.2020, 15.33
Kannattaa katsella laajemminkin noita Cuben malleja heidän omilta sivuiltaan, niitä on hyvinkin paljon erilaisia ja eri osilla.

Esim. tämä olisi samanhintainen mutta halvimman SRAMin sijaan tuossa on XT:n vaihteet ja myös keula on Suntourin sijaan Rockshox (jos sillä nyt on väliä?): https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-race-500-bluengreen-2020/

Ja tässäkin olisi samalla rahalla XT:tä: https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-exc-625-29-petrolnred-2020/

Mjoo no tuota ekaa löytyis vielä, mutta tossa on pienempi akku. Ja ainakin tässä vaiheessa annan akulle enemmän painoarvoa kuin vaihteille. Eikös vaihteet ole halvemmat vaihtaa kuin akku? Toi toinen näyttää olevan sold out aika lailla joka puolelta, ja toisekseen meikäläisen budjetin ehdoton yläraja on tätä nykyä 3000€, jonka yli tuo menee. Lisäksi toi mun ekaksi linkkaama Cube on näistä kaikista vaihtoehdoista edelleen kaunein :D

Mut toisaalta onkohan tuossa Advantag-essa kuitenkin paras hinta-laatu-suhde?

Havier
29.06.2020, 18.19
Jatkan täällä tätä yksinpohdintaa.. kumpaan asiaan kannattaa pyörää ostaessa panostaa enemmän, pyörän osiin vai akkuun? Tuommoinen 635w akku kiinnnostaisi kovasti, mutta jos Sramin kamppeet ei tule kestämään niin kumpi käy kalliimmaksi, osien vaihtaminen vai uuden/toisen akun ostaminen?

Kollinjoki
29.06.2020, 18.49
Jatkan täällä tätä yksinpohdintaa.. kumpaan asiaan kannattaa pyörää ostaessa panostaa enemmän, pyörän osiin vai akkuun? Tuommoinen 635w akku kiinnnostaisi kovasti, mutta jos Sramin kamppeet ei tule kestämään niin kumpi käy kalliimmaksi, osien vaihtaminen vai uuden/toisen akun ostaminen?
Vastasin jo tuonne toiseen samasta olevaan ketjuun. Ei pelkästään ne vaihteet vaan myös se keula, joka on tärkeä. Keulan uusiminen kunnolliseen, jollaisena pidettäköön toisen Cuben Rockshox Judy Silveriä, maksaa pelkkä osa 250 e + rahti + asennuskulut kymmeniä euroja jos et itse tee. Vaihteiston uusiminen maksaa sitten vähän sen mukaan mitä haluat ja mitä osia mihinkin vaihtoehtoon pitää hankkia uusia. Kakkosakku toiselta puolen ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu kun painavat julmasti ja mahtaako kukaan haluta kuskata sellaista repussa.

Havier
29.06.2020, 19.01
Vastasin jo tuonne toiseen samasta olevaan ketjuun. Ei pelkästään ne vaihteet vaan myös se keula, joka on tärkeä. Keulan uusiminen kunnolliseen, jollaisena pidettäköön toisen Cuben Rockshox Judy Silveriä, maksaa pelkkä osa 250 e + rahti + asennuskulut kymmeniä euroja jos et itse tee. Vaihteiston uusiminen maksaa sitten vähän sen mukaan mitä haluat ja mitä osia mihinkin vaihtoehtoon pitää hankkia uusia. Kakkosakku toiselta puolen ei ole kovin käytännöllinen ratkaisu kun painavat julmasti ja mahtaako kukaan haluta kuskata sellaista repussa.

Kiitoksia vastauksesta! Kakkosakku on tarkoitus sujauttaa tavaratelineelle tai tavaratelinelaukkuun jos/kun lähden pidemmälle matkalle. Mut nyt kun tässä miettii niin helpompi kait se on ostaa toinen akku ja käytellä kahta akkua, kuin olla vain se yksi akku ja ostaa uusia osia alkuperäisten jäädessä käyttämättömäksi.. tuolla toisessa aloittamassani ketjussa suositeltiin tätä Canyonia: https://www.canyon.com/fi-fi/e-bikes/e-mountain-bikes/grandcanyon-on/grand-canyon-on-al-8.0/2253.html?dwvar_2253_pv_rahmenfarbe=BK&quantity=1 Onko tossa parempi hinta-laatu-suhden kuin aiemmin linkatussa Cubessa?

Kollinjoki
29.06.2020, 19.27
^ Joku maastopyöräilyvelho osaisi ehkä vertailla geometrioita ja niiden soveltuvuutta erilaiseen käyttöön yms. ja antaa näkemystä sellaisista. Miten sen nyt ottaa, Canyonissa 20 milliä enemmän joustoa keulalla, mutta halvempi vaihteisto (tosin kyllä Deorekin toimii ja kestää). Moottori toisessa uusimman mallin Bosch, toisessa Shimano - en tiedä onko jompi kumpi olennaisesti parempi. Muuten aika samanlaiset. 400 e kalliimpi Canyonin versio 9.0 olisikin sitten jo ihan eri luokkaa näihin verrattuna, esim. hissitolppa vakiona jne. mutta vissiin menee budjetista roimasti yli.

Katsele vähän sitäkin, että millaisia tavaratelineitä saa kiinni ja riittääkö kantavuus. Thulella muistaakseni on joku aika jämerän oloinen tarakka, joka ei tarvitse varsinaisia kiinnityspultin paikkoja.

Havier
29.06.2020, 19.34
Juu kyllä tää nyt näyttää menevän tuon Cuben ja Canyonin väliseksi vertailuksi. Fättis saa jäädä tällä erää pois laskuista, ei ole joustoa keulassa ja vie enemmän tilaa yksiössä kuin normimaasturi. Canyonissa viehättää tuo täysin integroitu akku, mutta ei se pahasti pistä silmään Cubessakaan, joka on kyllä muuten Canyonia nätimpi. Kyllä on vaikeeta tämä!

jra72
01.07.2020, 12.55
Amatööri yrittää valita ensimmäistä fs e-mtb:tä. Tähän mennessä speksejä on kertynyt seuraavasti: 29", 21-22", >= 500wh, ei vanhempaa boschia, ei suntouria, 3,5k€. Käyttö 60/40 hyväpäällysteiset/polut.

Miten paljon paino teidän mielestä ratkaisee? Esim 23,7kg vs 24,9kg? Entä jos 23,7kg on 504wh (shimano E8000) ja 24,9kg on 625wh (Bosch gen4)? Shimanon akun pystynee vaihtamaan heittämällä 630wh BT-E8036:een jos mieli tekee?

Kuinka paljon arvoa annatte hissitolpalle vaimikäsennimion?

Vakavimmin harkinnassa siis Canyon Neuron: ON 7 ja Cube stereo hybrid 120 pro 625.

Tilasin Canyon Neuron:ON 5.0 kun tulivat alennukseen alle 3k€. Nyt on odottavan aika pitkä :D

Havier
01.07.2020, 13.17
Tilasin Canyon Neuron:ON 5.0 kun tulivat alennukseen alle 3k€. Nyt on odottavan aika pitkä :D
Damn olisipa ollut S-kokoa niin olis menny tilaukseen mullakin

SoXell
06.07.2020, 13.20
Pyöräkuume alkaa jo olla melkoisissa lukemissa ja muutamaa mallia on tullut kokeiltua ja etujoustoläskillä hieman pidempää lenkkiäkin ajettua.

Vaihtoehdoiksi on tässäkohtaa valikoitunut Fantic Fat Sport Integra ja Haibike FullFatSix 10.0.

Fanticin puolesta puhuu Brosen moottori ja isompi akku. Vähän kuitenkin mietityttää, tuleeko täysjoustolle jossainkohtaa tarve. Pyöräilyharrastustaustaa ei älyttömästi ole, eikä varmasti jää harrastaminen alussa pyörästä kiinni. Hintaa molemmilla on kuitenkin senverran, että sillä mielellään pärjäisi mahdollisimman pitkälle.

Mitä olette mieltä, onko osissa muuten suuria eroja?

laamanto
16.07.2020, 10.17
Tuossa Haibikessa on pykälää parempaa osasarjaa vaihteisto. En tiedä mikä käytännön merkitys sillä on. Itsellä on Fanticin täysjousto ja kyllä se Brose/akku-yhdistelmä päätöksen ratkaisi ja sitä voin suositella.

J-ML
19.07.2020, 13.48
Niin ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Ilmeisesti Suomessa kukaan ei myy Radonia ?

F. Kotlerburg
19.07.2020, 13.51
Radon on Bike-Discountin suoramyyntimerkki. Sitä ei myy kukaan muu.

J-ML
19.07.2020, 13.53
https://www.bike-magazin.de/e_mtb/e_mtb_news_neuheiten/e-mtb-neuheiten-2020-radon-jealous-al-hybrid/a44499.html

J-ML
19.07.2020, 13.55
Mites kestääkö noi 8.0 deoret miten? Muuten ostaisin 9.0 mutta sramin nx ei ilmeisesti kovin hyvä ?

tontze
12.09.2021, 23.06
Juu kyllä tää nyt näyttää menevän tuon Cuben ja Canyonin väliseksi vertailuksi. Fättis saa jäädä tällä erää pois laskuista, ei ole joustoa keulassa ja vie enemmän tilaa yksiössä kuin normimaasturi. Canyonissa viehättää tuo täysin integroitu akku, mutta ei se pahasti pistä silmään Cubessakaan, joka on kyllä muuten Canyonia nätimpi. Kyllä on vaikeeta tämä!

Mulla ihan sama tilanne .. Neuron:on 7 vai Stereo Hybrid 120 Pro 625 :/ siinäpä pulma ..

Kille-Kalle
14.09.2021, 16.33
Uutena lajin pariin siirtymässä ja olisi tarkoitus hommata ensimmäinen sähkö mankeli. Canyon Spectralon cf 7 ja Giantin vastaavan välillä olen arponut.

Tarve vasta ensi kesäksi saada pyörä, onko tietoa tuleeko Canyonilta talven aikana uusi malli? Jos tulee niin milloin ja onko siitä ennakko tietoa jo tarjolla?

Kokoa mietin, 175cm varsi ja 76cm koipi. Canyonin nettisivu tarjoaa ässää, mutta ämmä kokoisella olen ajellut ja todennut sopivaksi muissa merkeissä mitä kesän aikana vuokra pyöriä polkenut?

sähkis
14.09.2021, 18.55
Moro.
Nyt on sen aika että pyörä pitäisi hommata, oon ihan aloittelija tässä hommassa eikä oo oikeen mitään käryä näistä vehkeistä, budjetti n.5000€. Riittääkö mihinkään?
Ajo tulis olemaan pääasiassa metsässä rämpimistä ja satunnaisesti vois bikeparkissakin käydä mäkeä kokeilemassa
Oon katellu Canyon spectral on cf7, Cannondale moterra3, Orbea wild fs h25, Husqvarna mc5 tai hc6.
Onko näistä mihinkään? Onko jotain merkkiä mitä pitäisi vältellä? Kaikki info on tervetullutta.

Ja saa tottakai ehdottaa hyvää pyörää!! Kiitos!

Kuminauha
15.09.2021, 07.26
Itellä Spectral on cf7, ei suurempaa valittamista.

sähkis
15.09.2021, 10.29
Mutta jotain kumminki? Onko jotain mikä pitäis heti päivittää yms..?

sähkis
15.09.2021, 11.27
Ja entäs nämä fockuksen pyörät esim sam2?

Kuminauha
15.09.2021, 11.46
Mutta jotain kumminki? Onko jotain mikä pitäis heti päivittää yms..?

Mukana ei toimiteta tubeless venttiilejä, satula ei ihan omaan makuun jne... Ei siis mitään mikä koskisi kaikkia käyttäjiä. Nämä lähinnä omia preferenssejä. Pyörä myös kävi takuuhuollosta, jossa vaihettiin moottori, ei aiheuttanut minulle vaivaa, jos nyt pyörää ei päässyt viikkoon ajamaan.

Akun lataamiseen irrallaan pyörästä tarvii myös ostaa adateri. Tämä taitaa tosin koskea lähes kaikkia sähköpyöriä.

sähkis
15.09.2021, 17.43
Mukana ei toimiteta tubeless venttiilejä, satula ei ihan omaan makuun jne... Ei siis mitään mikä koskisi kaikkia käyttäjiä. Nämä lähinnä omia preferenssejä. Pyörä myös kävi takuuhuollosta, jossa vaihettiin moottori, ei aiheuttanut minulle vaivaa, jos nyt pyörää ei päässyt viikkoon ajamaan.

Akun lataamiseen irrallaan pyörästä tarvii myös ostaa adateri. Tämä taitaa tosin koskea lähes kaikkia sähköpyöriä.

Okei, kiitoksia infosta, ei kyllä mitenkään isoilta kuulosta noi "viat/puutteet"

Mielellään kuulis vähän muistakin pyöristä kokemuksia ja tietoja?

Kimbyyri
15.09.2021, 18.21
Pidän helposti irroitettavaa akkua tärkeänä, jos talvella meinaa ajella, eikä saa pyörää lämpöiseen jossa latauksen voi suorittaa. Itsellä ei tulis mieleenkään tuoda vettä valuvaa/sulavaa eteiseen laturiin.

Oz
15.09.2021, 18.32
Omaansa on mukava kehua, varsinkin, kun kokemukset on erinomaisia: Stevens E-Inception antaa mainiosti rahalle vastinetta. Ja jos irrallaan lataaminen on tärkeää, akku lähtee helposti avainta kääntämällä ja adapteri tulee pyörän mukana.

sähkis
15.09.2021, 19.29
Budjetti riittäis tohon stevens am 7.7, varmaan ihan asiallinen peli?
Eniten kiinnostais tällä hetkellä toi fockus sam2 6.8, oisko siitä heittää jotain infoo.

MRe
15.09.2021, 20.41
No jos omaa saa kehua, Merida eOne-Sixty. Shimano ep8 ja 630Wh akku, jonka saa helposti irti. Pyörän mukana tulee laturi ja se akun adapteri.

EOne-Sixty on kerännyt kehuja eMountainbike-magazinen testeissä ja vertailussa. Taisi olla Best of Test parinkymmenen fillarin vertailussa.

Tossa olis vielä 8000-versiota tonnin yli budjetin: https://www.fillaritukku.fi/product/3195/merida-eone-sixty-8000-12-v-sahkomaasturi-2021

Mulla on juuri tuo.

sähkis
15.09.2021, 21.00
Vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta hinta kyllä vähän hirvittää

SaPeKa
15.09.2021, 21.26
Budjetti riittäis tohon stevens am 7.7, varmaan ihan asiallinen peli?
Eniten kiinnostais tällä hetkellä toi fockus sam2 6.8, oisko siitä heittää jotain infoo.

Jos huomasit, niin Bikeshopissa saa Stevenistä reilun 400€ alennuksen heidän listahinnastaan eli menee reilusti alle viiden tonnin.

Sam2 on ihan asiallisilla spekseillä. Canyon TorqueON on vähän vastaava, mutta pienemmällä akulla ja enemmän DH geometrialla. Itsekin tässä vasta puolitoista vuotta katsellut sähkötäpäriä. Se vaan on, että pääasiassa myydään ei-oota. Focusta löytyisi. Itsellä kiinnostuksen kohteita tuon isoakkuisen stevenssin, Sam ja Jam2 lisäksi (speksien/hintojen perusteella) esim. Radon Render, Spectral:ON, Cube Stereohybrid 160 HPC SL...

sähkis
15.09.2021, 21.37
Jos huomasit, niin Bikeshopissa saa Stevenistä reilun 400€ alennuksen heidän listahinnastaan eli menee reilusti alle viiden tonnin.

Sam2 on ihan asiallisilla spekseillä. Canyon TorqueON on vähän vastaava, mutta pienemmällä akulla ja enemmän DH geometrialla. Itsekin tässä vasta puolitoista vuotta katsellut sähkötäpäriä. Se vaan on, että pääasiassa myydään ei-oota. Focusta löytyisi. Itsellä kiinnostuksen kohteita tuon isoakkuisen stevenssin, Sam ja Jam2 lisäksi (speksien/hintojen perusteella) esim. Radon Render, Spectral:ON, Cube Stereohybrid 160 HPC SL...

En kyllä huomannu tota alennusta. Nii oon huomannu että saatavuus on aika heikkoa.

Kondun
15.09.2021, 21.46
Moro.
Nyt on sen aika että pyörä pitäisi hommata, oon ihan aloittelija tässä hommassa eikä oo oikeen mitään käryä näistä vehkeistä, budjetti n.5000€. Riittääkö mihinkään?
Ajo tulis olemaan pääasiassa metsässä rämpimistä ja satunnaisesti vois bikeparkissakin käydä mäkeä kokeilemassa
Oon katellu Canyon spectral on cf7, Cannondale moterra3, Orbea wild fs h25, Husqvarna mc5 tai hc6.
Onko näistä mihinkään? Onko jotain merkkiä mitä pitäisi vältellä? Kaikki info on tervetullutta.

Ja saa tottakai ehdottaa hyvää pyörää!! Kiitos!

Itse päädyin seuraavaan ja ei voi kuin suositella: https://www.ridemore.fi/devinci-ac-deore-12s-

Alusta on ihan huikeen hyvä (Fox38 + DHX2), kantaa loistavasti isommankin kuskin, max rider weight 135kg. Ainoa miinus on 504wh akku mutta itselleni ainakin riittänyt ilman ongelmia, kaksi lenkkiä ajan yhdellä latauksella. Elinikäinen runkotakuu.

Näitä tuli Ridemorelle viime viikolla lisää ja vielä näyttäis olevan kaikkia kokoja jäljellä. Ridemorea muutenkin voin isosti suositella, pari pyörää sieltä ostanut ja aina saanut huippu palvelua.

sähkis
16.09.2021, 08.14
Vaikuttaa mielenkiintoselta, ainut vaan toi akku, onko se kumminki liian pieni

Dude
16.09.2021, 08.45
Vaikuttaa mielenkiintoselta, ainut vaan toi akku, onko se kumminki liian pieniTähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Mulla oli edellisessä 378Wh akku ja 5tkkm aikana tuli alle 5 kertaa, kun oisin toivonut lisää kapasiteettia.Nyt on 360Wh ja en ole kertaakaan saanut ajettua lähellekään loppun. 3h lenkin jälkeenkin on ollu 20-30% jäljellä.Toki jos ajaa koko ajan boostilla ja kuskilla ei ole kuntoa, niin saahan minkä vaan akun tyhjäksi alle kahteen tuntiin.

ruuduntakaa
16.09.2021, 09.01
Toki jos ajaa koko ajan boostilla ja kuskilla ei ole kuntoa, niin saahan minkä vaan akun tyhjäksi alle kahteen tuntiin.

Ei saa. :D
Levolla oon ajanu 2h lähes kokoajan turbo päällä, reilu 38km.
Akkua jäi 29%.

sähkis
16.09.2021, 09.17
Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Mulla oli edellisessä 378Wh akku ja 5tkkm aikana tuli alle 5 kertaa, kun oisin toivonut lisää kapasiteettia.Nyt on 360Wh ja en ole kertaakaan saanut ajettua lähellekään loppun. 3h lenkin jälkeenkin on ollu 20-30% jäljellä.Toki jos ajaa koko ajan boostilla ja kuskilla ei ole kuntoa, niin saahan minkä vaan akun tyhjäksi alle kahteen tuntiin.

Okei, ei tosiaan mitään hajua miten nää akut kestää, ajatus vaan päässä että isompi on parempi

Kuminauha
16.09.2021, 09.42
Riippuu tosiaan ajomoodista ja maastosta. 504Wh riittää kyllä useimpien seikkailuhin hyvin. Jos tiedossa on trail/boosti ajoa 5 tunnin ajan jollain 500m nousumetrillä (lapissa tuntureita ylös-alas), niin siihen vielä pitäs riittää.

ruuduntakaa
16.09.2021, 09.58
Itse nappaisin kyllä tuon Devincin. Melko maukas alusta.

sähkis
16.09.2021, 09.58
Riippuu tosiaan ajomoodista ja maastosta. 504Wh riittää kyllä useimpien seikkailuhin hyvin. Jos tiedossa on trail/boosti ajoa 5 tunnin ajan jollain 500m nousumetrillä (lapissa tuntureita ylös-alas), niin siihen vielä pitäs riittää.

Ei ainakaa ihan joka viikko ois tiedossa, pk seudulla ku asuu

MRe
16.09.2021, 09.58
^Mulla oli edellisessä sähkärissä 504Wh akku ja se riitti kyllä varsin hyvin lähes kaikkeen. Toki ihan kovimpia ja pisimpiä lenkkejä ei halunnut lähteä edes yrittämään. Poronpolku Lopella meni helposti ja vajaan neljänkympin peruslenkki Sipoonkorvessa, joka sisälsi myös sitä "korpea", vaikkei ehkä ihan pahinta.

Uudessa sähkärissä 630Wh akku ja kesällä yli kuudenkymmenen kilometrin (950 nousumetriä) ja kuuden tunnin korpivaellus Sipoonkorvessa päättyi siihen, että akku loppui 200m ennen kotiovea. Tuolla lenkillä oli useita pitkiä nousuja, joita minun oli turha yrittääkään ilman boostia. Oli tosin jonkun verran kestopäällystettäkin ja kaikkea siltä väliltä.

Sanoisin että 500Wh akulla kyllä pärjää, jollei jatkuvasti aja yli viidenkympin lenkkejä oman jaksamisensa ylärajalla.

MRe
16.09.2021, 10.00
Emountainbike-magazinen testi löytyy täältä:
https://ebike-mtb.com/en/best-emtb-group-test-review/

Devinciä ei testissä ollut, mutta näyttää kyllä maukkaalta.

sähkis
16.09.2021, 10.02
Veikkaan että lenkit olis tyyliin 20-30km, ainaki näin alkuun. Eihän sitä tiedä miten sitä innostuu tästä touhusta että jääkö ne tohon luokkaan vai meneekö sinne +50km ja 6h reissuihin

sähkis
16.09.2021, 10.03
Ainahan sitä saa sit päivitettyä parempaan

sähkis
16.09.2021, 10.06
Itse nappaisin kyllä tuon Devincin. Melko maukas alusta.

Kieltämättä, omaan silmääni näyttää hyvältä. Onko toi takaiskari ihan öljyiskari kerta rautajousi?

SaPeKa
16.09.2021, 10.07
Riippuu tosiaan ajopaikoista ja -tyylistä. Itse olen saanut Emax läskillä 504 Wh akun (ja ukon) tyhjäksi alle kahteen tuntiin ilman boostin käyttöä parikin kertaa. Läski nastarenkailla, matalilla paineilla ja uutta lunta polulla eli vastuksen puolesta "pientä ylämäkeä" koko ajan. Pieni pakkanen syö vielä osansa kapasta vaikka lämpimästä tallista lähteekin. Tuo skenaario 5h mäkisissä maastoissa edes eco/trail asetuksilla kuulostaa aika haastavalle päästä ainakin omalla emaxilla ja 504Wh akulla E8000 myllyllä. Toki EP8 ja muut merkit taitaa olla vähemmän virtasyöppöjä?

sähkis
16.09.2021, 10.20
En kyllä usko että talvella tulis ihan kauheesti ajettua

Dude
16.09.2021, 10.52
Mä ajoin kesällä Poronpolun 28km + Räyskälään päin ja takas. Reilu 40km ja akkua jäi muistaakseni 35%. Pari prosenttia vähemmän akkua jäi ajokaverilla, jolla 625Wh akku. Eli ei näitä oikein voi suoraan vertailla mitenkään. Muuttujia on niin paljon.Hiekkatieajelussa ecolla menee alle 1%/km. Eli Range 100km luokkaa ja ylikin.Ja akku mull 360Wh. Mutta siis 504Wh akku riittänee useimmille ja useimpiin tarpeisiin täysin.