PDA

Näytä tavallinen näkymä : Halvat ja toimivat sensorit (sykemittarit, nopeusanturit jne.) - Mahdoton yhtälö?

JohnOrion
22.12.2016, 23.14
Moni pitää sykemittarin ja kadenssi-/nopeussensorien tarjoamaa mittaustietoutta turhana, sillä pyöräillessä pitäisi nauttia, eikä keskittyä mittaustietojen seurantaan. Itse edustan aloittelevaa maasto(läski)pyöräilijää, jonka ensisijainen tarkoitus on sekä kuntoilla että "tuulettua" ympäri vuoden ja jossa toisaalta löytyy sen verran teknofriikkiä, että laitteiden tarjoama lisä (oli se sitten oikeasti sitä tai ei) kiinnostaa. Pyrin kaikessa yleensä löytämään hinnan ja laadun suhteen ns. sweet spotin, jossa tavallaan kokee saavansa korkealuokkaista laatua ilman "merkkilisää". Tässä ketjussa haluaisinkin kysyä, mitkä sensorit (etunenässä sykemittarivyöt sekä nopeus/kadenssisensorit) maksaisivat minimaalisesti, mutta tarjoaisivat käytännössä samaa toimivuutta kuin kalliimmat sensorit.

Löytyykö esimerkiksi Wahoon Blue SC: (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23048/dvfmr/Wahoo-TICKR-HR-sykemittari)n ja Tickr:n (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23048/dvfmr/Wahoo-TICKR-HR-sykemittari) hintojen alapuolelta toimivia ratkaisuja? Lueskelin Polar V650:n ketjua tässä yksi päivä ja siellä tuntui Lidlin/Crivitin sensorit saaneen suosiota (näitä tietenkin saa vain kausituotteina). Samaiseen ketjuun oli linkitetty myös eBayn kiinan ihme (http://www.ebay.com/itm/222117723834) (useampi oli tilannut) ja ko. myyjältä löytyy myös halpa sykemittari (http://www.ebay.com/itm/222179948063). Tuplahinnalla monessa paikassa kaupitellaan Coospo-merkin sykemittaria (http://www.banggood.com/Coospo-Bluetooth-Sport-Heart-Rate-Monitor-Smart-Sensor-Chest-Strap-p-957787.html?rmmds=search) ja kadenssi-/nopeussensoria (http://www.banggood.com/Bluetooth-LE-Outdoor-Bike-Bicycle-Cycle-Speed-Smart-Cadence-Sensor-p-951656.html).
Millaisia kokemuksia arvon fillaristeilla on halvemmista laitteista? Onko parhaimmissakin alle 20-30 euron malleissa kyse epätarkoista mittaustuloksista, maks. kuukausien elinkaaresta ja bugisesta toimivuudesta vai voiko niiden seasta löytää myös sellaisia, jotka ajavat periaatteessa saman asian kuin vaikkapa nuo Wahoon suositut sensorit? Löytyykö suosituksia (tärkeää olisi luonnollisesti mahdollisimman laaja yhteensopivuus sovellusten/laitteiden kanssa, itse ajattelin kokeilla Samsung Galaxy -malliin ja siinä esim. OruxMapsiin, Wahoo Fitnessiin tai Polarin Beatiin). Yksi kuriositeetti koskien sykemittareita on se, että omaan jokseenkin karvaisen rintakehän ja olen ollut lukevani, että vain laadukkaampien sykemittarien kanssa ei tästä koituisi ongelmia.

jarit
23.12.2016, 08.50
Tunnustan että minulla on joskus sama taipumus ostaa halpaa p*skaa mutta yleensä vaimoni ennättää puhumaan järkeä ja estämään sen. Kiinan kaman hinta-laatu Sweet Spot on sitä että mikään ei toimi mutta eihän se paljoa maksanutkaan eli tuote on oikein tasapainoinen kokonaisuus :)

Puhelimen kanssa toimivia syle-kadenssi -komboja löytyy varmasti, mutta itse katsoisin mieluiten jotain tunnettua ohjelmistoa kuten vaikkapa SportsTracker, sillä se toimii Suunnon kanssa ja heidän sensorit jotka ovat hyviä, vaikkakin eivät ihan edullisimpia. Toisaalta noista sensoreista pääset aina fillaritorilla eroon jos jäävät käyttämättä tai jos tarve itselläsi kasvaa => hankit niille kaveriksi Suunnon kellon, kun sinulla on jo sensorit valmiina.

Yksi näkökulma on sykevyön istuvuus ja mukavuus: Muutaman tunnin jälkeen halpis ja liian kova sykevyö voi alkaa hiertämään => "emmä voi käyttää kun ne kaikki hiertää" -selityksiä. Näissä on oikeasti ihan reilusti eroja. Laatu sykevyö maksaa reilu 50e ja siihen saa aina uusia hihnoja kun edellinen kuluu loppuun. Kyllä, ne kannattaa pestä ihan pesukoneessa. Loppupeleissä laatu vyö tulee edulliseksi.

Maastopyörän kadenssi anturi on vähän sellainen kompa kysymys, niinkuin mikä sen todellinen tarve on löysässä lenkkeilyssä ? Vaihtelevassa maastossa vakio kadenssin pitäminen on vähän niin ja näin, joten mikä on sen todellinen informaatio sisältö ? Lisäksi se on helppo potkia irti kammesta tai ajaa kampi kiville => anturi jää metsään.

Vertailun vuoksi: Suunto Ambit2 on ollut minulla 3v 4kk, sillä on tehty noin 500 harjoitusta (ei sisällä kaikkia pyöräilyjä, koska ne ovat ajettu Garminin ajotietokoneen kanssa). Kaksi kertaa Suunto on failannut, kun sensorista on loppunut paristo. Yksi rannehihna on käytetty loppuun. Muuten on toiminut kuin junan vessa. Loppupeleissä tuo ei ole ollut kallis hankinta.

JohnOrion
23.12.2016, 09.47
Maastopyörän kadenssi anturi on vähän sellainen kompa kysymys, niinkuin mikä sen todellinen tarve on löysässä lenkkeilyssä ? Vaihtelevassa maastossa vakio kadenssin pitäminen on vähän niin ja näin, joten mikä on sen todellinen informaatio sisältö ? Lisäksi se on helppo potkia irti kammesta tai ajaa kampi kiville => anturi jää metsään.

No joo, kieltämättä nopeuden/kadenssin tarkastelu ei varmasti tarjoa mitään siinä vaiheessa, kun hangessa/suolla/metsikössä painelee menemään. Tietenkin täällä Oulussa on sitten lenkeillä paljon osuuksia, joissa joutuu ajamaan ihan päällystetyllä tiellä ja toisaalta jotenkin sitä mieltää ko. sensorit sykemittarin kaveriksi, jos pyöräilytietokonetta tai älypuhelimen näyttöä seuraa vähääkään ajon aikana (myydäänhän noita usein setteinä pyöräilytietokoneiden kanssa). Tosin varmaan sitten juuri järkevyyden ja hintatietoisuuden perusteella, jos siis noista alle 30 EUR:n vempaimista ei ole mihinkään, lienee järkevää jättää ko. anturit väliin, sillä esim. tuo Wahoon 40-60 euron malli (mikä nyt lienee jo toimiva) on aika kovahintainen sijoitus.

Ranteeseen tulevaa tavaraa en uskaltaisi hankkia, sillä oma meno on sitten muuten, pyöräilyn ulkopuolella, sen verran villiä, että muut kuin pienet askelmittarit tuppaavat naarmuuntumaan tai muuten vioittumaan. Tietenkin pyöräillessä, varsinkin talvella, kellon kanssa olisi vähän sama homma kuin taskussa olevan kännykän kanssa, että eipä sitä ajon aikana kerrastojen ja takkien alta helposti ala tutkimaan, jos nyt haluaa satunnaisen tiedonjyväsen tarkastaa.

CamoN
23.12.2016, 10.31
Laatu sykevyö maksaa reilu 50e ja siihen saa aina uusia hihnoja kun edellinen kuluu loppuun. Kyllä, ne kannattaa pestä ihan pesukoneessa. Loppupeleissä laatu vyö tulee edulliseksi.

Allekirjoitan tämän. Muihin sensoreihin verrattuna sykevyö on mielestäni kulutustavara, ja sen kulumisen saa pidettyä hallinnassa kun valitsee vyön jossa on geneerinen neppareilla lähettimeen kiinnittyvä kosketinosa. Minulla on käytössä varmaankin kohta jo neljättä vuotta Wahoon ANT+ -sykevyö, jonka kosketinosan kangas alkoi rispaantua vuoden käytön jälkeen. Hankin uuden hyllyyn jollain 15 eurolla siltä varalta että se alkuperäinen leviää kokonaan, mutta käytän edelleen sitä samaa vanhaa. Käyttötunteja on tullut 300-400 / vuosi, paristo on vaihdettu pari kertaa.

hcf
23.12.2016, 10.43
Polarin soft strap on kestäny mulla jo puoltoista vuotta. Pesassu tiskiaineella aina lenkin jälkeen.
Eikä ole ollu ongelmia hankauksien kans. H7 sykelähettimeen olen kerran tai kaks pariston vaihtanu. Käyttötunteja on ollu se 480h tänä vuonna polar flow:n mukaan