PDA

Näytä tavallinen näkymä : Styrkeprøven 2017



häggens
13.09.2016, 12.35
Kaikki aikaistuu nykyään joten vuoden 2017 Styrke-ketju avataan lehtien ollessa vielä puissa. Vätternista ei vielä ensi vuonna saa tuntia pois, joten käydään hakemassa kovuutta Norjan puolelta.

Tällä hetkellä pienehköllä porukalla (~10henk) suunnitellaan ensi vuoden Styrkeä joskin ainoa sovittu asia on saunailta;). Tuolla määrällä ei saada kaunista junaa ja muutenkin variaatio ajajissa on melko laaja. Alustava suunnitelma on vähän yli 24h Trondheim-Oslo eli lähtö olisi iltasella. Mitenkäs noissa iltaryhmissä on ollut tilaa myöhemmin lokakuussa, jos ei ole ilmohetkellä koneen ääressä (vrt. Vätternrundan)? Luetun perusteella pitkän matkan suosio on enemmän alaspäin joten tilaa pitäisi kyllä löytyä, mutta kuinkahan pitkään historian perusteella, kun saunailta on vasta lokakuun loppupuolella.

Ilmoittautuminen alkaa tänä vuonna 10.10. 10:10 CEST. Pitäisi ainakin olla helppo muistaa.

PatilZ
13.09.2016, 16.03
Aah... Styrke. Suosittelen aamulähtöä. Parhaat maisemat on alkumatkasta ja olisi sääli jos niitä ei näkisi. Hyvin kerkiää Osloon. Noin isolla porukalla oma vetorinki pyörii jo mukavasti, pienemmällä porukallakin jo helpohkosti. Meitä oli 2015 kolme, joista yksi oli sovitusti peesissä koko ajan. Eli Eduardon kanssa kahteen pekkaan vedettiin about 500 kilometriä.

Laita privalla sähköpostiosoitteesi niin laitan sulle omalle porukalle tekemäni "matkaoppaan" Styrken 2015 editionista.

JiiH
19.09.2016, 15.07
Tämä topikki olikin päässyt livahtamaan ohi silmien.

En usko että ilmoittautumisen kanssa on tarvetta mihinkään Vättern-tyyppiseen hosumiseen, kun tavoitteena ei kai kuitenkaan ole päästä mihinkään yhteen tiettyyn lähtöryhmään. Starttipaikkoja ei ole myyty loppuun ainakaan moneen moneen vuoteen (ehkä ei milloinkaan?). Treenimotivaation kannalta voi tietysti olla hyvä pistää ilmo sisään ajoissa...

Styrke 2017 on minullakin edelleen suunnitelmissa. Viime kesän Styrke+JR vetivät kyllä (varsinkin henkisesti) akut aika tyhjiin, ja lenkillä on niiden jälkeen tullut käytyä enemmän vanhasta tottumuksesta ja velvollisuudentunteesta, eikä siksi että varsinaisesti tekisi mieli. Mutta eilen kun ajelin pitkän lenkin auringonpaisteessa lyhyissä kamppeissa (vuoden viimeinen ehkä?), niin alkoi taas muistua mieleen kesän koitoksista ja kevään treeneistä niitä hienoimpia hetkiä. Eiköhän se kipinä taas vähitellen löydy.

JiiH
16.11.2016, 00.05
Nostoa... nyt oli toistakymmentä suomalaista ilmoittautuneiden listalla, ilmeisesti häggensin saunailta tuotti tulosta?

Oma tilanne onkin nyt vähän auki, tänään oli seuran kokous, jossa suunniteltiin ensi kesän ajoja, ja ilmeisesti tällä kertaa ei olekaan tarjolla muita kuin alle 15 tunnin ja alle 18 tunnin ryhmät. Ensin mainittu on minulle liian kovaa kyytiä ja jälkimmäinen ei oikein motivoi. Jonkun muun seuran sopivaan alle16/alle17 -ryhmään voisi tietysti lähteä tunkemaan, mutta taidanpa keskittyä ensi kesänä Jotunheimin kiertoon ja lyhyempiin ajoihin. Mutta suomalaisia lähden mieluusti lähettämään matkaan (siitä kun on kokemustakin), ja jos jaksatte raportoida valmistautumisten etenemistä niin niitähän on aina mukava lukea. Treeni-intoa talveksi siis!

häggens
17.11.2016, 14.48
Juu, saimme porukan 12 hengen porukan Cycling Academystä kasaan. Lähtöaika on perjantaina klo 22:30 ja suunniteltu kokonaisaika on n. 24h normaalikelillä. Meillä on eri tasoista porukkaa Cat2 kuskeista Vättern sub 11, joskin on tässä vielä aikaa kovempien löysätä ja takarivin parantaa. Saunailta järjestettiin ja siellä lyötiin suunnitelmat lukkoon.

Logistiikka menee niin, että ei-ajajista koostuva pakettiauto kuljettaa pyörät Trondheimiin ja ajajat lentävät perjantaina aamupäivällä Oslon kautta Trondheimiin. Siellä on sitten kuutisen tuntia aikaa tehdä viimeiset viritykset. Onkohan järjestäjällä tarjota jotain lämmintä tilaa missä voi mm. vaihtaa vaatteita ja tehdä ne fillarin viime viritykset?


Huoltoauto tarjoaa näillä näkymin kaksi omaa pysähdystä jolloin voi virittää vaatetusta ja täydentää omia ruokavarastoja. Auto ajelee eri reittiä näille taukopisteille eikä siis ole kaiken aikaa matkassa mukana. Reittiä on suunniteltu JiiH:n havaintojen perusteella (tien 30 kautta). Käytämme myös järjestäjän taukoja ja niissä pääosin täytetään taskut.


Tarkoitus ei ole minimoida taukoja, mutta pidämme kuitenkin sovituista ajoista kiinni eli ei aleta tekemään majaa siellä. Otamme sään huomioon ja ennakkoon sovittujen ehtojen perusteella teemme muutoksia suunnitelmaan.


Oslossa sitten yötä ja melko myöhään sunnuntain iltakoneella takaisin, jotta jää vähän aikaa debreafinkiin.

Mitään varsinaista yhteistreeniä ja seurantaa ei ole järjestetty talven ajaksi, vaan kukin hoitaa kotitehtävänsä itsenäisesti. Aikuisia ihmisiä kuitenkin. Tiettyjen sääntöjen mukaan kaveri voidaan jättää taukopaikalle tai keventäen vetää sinne. Tämän ovat kaikki hyväksyneet. Tavoite on kuitenkin, että päästään kunnialla läpi, sillä kyseessä on yhtä lukuunottamatta ensimmäinen kerta tuolla.

PatilZ
17.11.2016, 15.56
https://www.youtube.com/watch?v=-MfH3xjRr8E

Alusta noin 3:40. Harmittaisi, jos olisi joutunut ajamaan tuon pätkän pimeässä. Nih.

JiiH
17.11.2016, 16.55
Häggensin paketti kuulostaa kaikin puolin samanlaiselta kuin turkulaisporukan Styrke vuonna 2011, paitsi että me lähdettiin aamulla.


Logistiikka menee niin, että ei-ajajista koostuva pakettiauto kuljettaa pyörät Trondheimiin ja ajajat lentävät perjantaina aamupäivällä Oslon kautta Trondheimiin. Siellä on sitten kuutisen tuntia aikaa tehdä viimeiset viritykset. Onkohan järjestäjällä tarjota jotain lämmintä tilaa missä voi mm. vaihtaa vaatteita ja tehdä ne fillarin viime viritykset?

Minun tietääkseni tuollaista tilaa ei ole järjestäjien puolesta järjestetty, ei siellä lähdössä taida olla muuta kuin lähtökarsina, kuulutus ja rivi bajamajoja.



Huoltoauto tarjoaa näillä näkymin kaksi omaa pysähdystä jolloin voi virittää vaatetusta ja täydentää omia ruokavarastoja. Auto ajelee eri reittiä näille taukopisteille eikä siis ole kaiken aikaa matkassa mukana. Reittiä on suunniteltu JiiH:n havaintojen perusteella (tien 30 kautta).

Tarkoitat varmaan teitä 65-701-700 Berkåkiin?

häggens
18.11.2016, 23.52
...Harmittaisi, jos olisi joutunut ajamaan tuon pätkän pimeässä. Nih.
Alun 200km:n maisemat olisit kyllä vaa'an toisessa kupissa. Toisessa oli vaan tällä kertaa enemmän eli helpompi logistiikka, yöajo alkumatkasta, varaa käyttää lisäaikaa tarvittaessa. Näin ensimmäisellä kerralla otetaan varman päälle ja alun maisemat voidaan sitten hoitaa seuraavalla kerralla, jos ei kerta riitä.



...Tarkoitat varmaan teitä 65-701-700 Berkåkiin?
En kyllä tarkoittanut vaan tietä 30 reitin itäpuolella, mutta tuo on varmaankin parempi vaihtoehto. Ensimmäinen oma tauko on suunniteltu E6 ja 30 teiden risteyksen kulmille levähdysalueelle.

JiiH
19.11.2016, 01.30
En kyllä tarkoittanut vaan tietä 30 reitin itäpuolella, mutta tuo on varmaankin parempi vaihtoehto. Ensimmäinen oma tauko on suunniteltu E6 ja 30 teiden risteyksen kulmille levähdysalueelle.

OK. Pahimmat ruuhkapaikat huoltoautoille on Størenin ja Berkåkin välillä, kun tie mutkittelee aika kapeana jokilaaksossa (=huono näkyvyys) ja ylämäki on paikoitellen suht jyrkkää (=pyöräilijät ajavat hiljaa). Berkåkin jälkeen helpottaa. Sikäli tuo 65-700-701 -kierto Berkåkiin on harkitsemisen arvoinen. Tosin iltalähdön kohdalla ongelmat on varmaan muutenkin aika paljon pienempiä, kun sekä pyöräilijöitä että muuta liikennettä lienee selvästi vähemmän.

häggens
19.11.2016, 12.24
Minun tietääkseni tuollaista tilaa ei ole järjestäjien puolesta järjestetty, ei siellä lähdössä taida olla muuta kuin lähtökarsina, kuulutus ja rivi bajamajoja.


Tuo kyllä vaikuttaa vähän oudolta kun kuitenkin tulee junalastillinen väkeä, joka voisi kaivata lämmintä kuivaa tilaa, jos vaikka sataa kaatamalla räntää (jos nyt voi näin sanoa).

Joku koulun jumppasali pukuhuoneineen olisi tosi jees. Vai onko kyseessä norjalainen mentaliteetti, että kaikki on paremmin ulkona.

JiiH
19.11.2016, 18.10
Tuo kyllä vaikuttaa vähän oudolta kun kuitenkin tulee junalastillinen väkeä, joka voisi kaivata lämmintä kuivaa tilaa, jos vaikka sataa kaatamalla räntää (jos nyt voi näin sanoa).

Joku koulun jumppasali pukuhuoneineen olisi tosi jees. Vai onko kyseessä norjalainen mentaliteetti, että kaikki on paremmin ulkona.

Viimeisen lauseen diagnoosi voi hyvinkin osua oikeaan.

En minä varma ole, etteikö jotain jumppasalia tms tuohon käyttöön olisi, mutta en muista sellaisesta kuulleeni, eikä nettisivuilta ainakaan nyt löytynyt moisesta mitään infoa.

häggens
01.06.2017, 19.04
Nyt ollaan jo kesäkuussa, joten vähän tilanne päivitystä Styrken osalta.

Porukka on saatu täyteen eli lähdössä on 12 ajajaa. Nuoremmat vakanssit ajavat auton ja pyörät Ruotsin läpi Trondheimiin ja ajajat lentävät perjantain aikana Oslon kautta Trondheimiin. Iltapäivällä laitetaan systeemit kuntoon ja lähtö on klo 22:30. "Normaalikelillä" tavoite on 24h, mutta katsotaan miten keli kehittyy. Ajamme tasawattia ja kovimmat vetomiehet päästetään irti aina tasaisella ja alamäissä. Porukan laaja kuntotaso asentaa oman haasteensa, sillä vetomiehet napsivat hyviä sijoituksia Cat II kisoista ja loppupää ajaa Vätterniä 13 tuntiin. Tavoite on kuitenkin asetettu niin, että ilman ongelmia kaikki pääsevät (kunnialla?) Osloon.

Olemme käyneet ajamassa pari yhteislenkkiä 200km ja 280km. Tuo 200km lenkula sattui vappu aatonattoon ja oli todellinen testi miehille ja varusteille. Vesisade muuttui sankaksi lumisateeksi ja lämpötila tippui pakkasen puolelle. Tuloksena lumisia teitä, kylmyyttä, pelottavaa liukkautta ja osittain paleltuneita sormenpäitä.

Ajossa hyödynnämme järjestäjän palveluita, mutta meillä on myös kaksi omaa taukopaikkaa, joista ensimmäinen ylätasanteella n. 165 km paikkeilla. Kullakin on 30 litran muovilaatikko, jonka saa täyttää haluamallaan tavaralla.

JiiH
11.06.2017, 18.08
Onnea matkaan häggensin porukalle! Olisin mieluusti tullut lähettämään teitä matkaan, mutta joudunkin lähtemään viikonlopuksi muualle.

Sääennusteiden perusteella alkumatkasta taitaa tulla aika märkä. Onneksi ei kauhean kylmää kuitenkaan.

häggens
20.06.2017, 12.54
Homma saatiin kunnialla maaliin ja myös kaikki matkaan lähteneet. Yksi ajokielto tuli ihan loppumetreillä, mutta hänestä saatiin "kokemusasiantuntija" nuorten miesten huoltoautoon.

Keli alkoi sateisena ja sitä tihutti nelisin tuntia. Lähtö ei mennyt kuin elokuvissa, sillä ollessamme ryhmän keulilla tuli tenkkapoo jo heti ensimmäisessä risteyksessä puuttuvien opasteiden takia. Kaupungista päästiin pois kun annettiin muutaman paremmin tietävän mennä keulille. Isolle tielle päästyämme viitoitus oli kattavaa loppuun saakka.

Sateen jälkeen alkoi ylhäällä jo viilenemään, mutta jäi kuitenkin alimmilllaan +2 asteeseen. Omalla huoltopaikalla (168km) saimme vaihdettua kuivat vetimet päälle, mutta kun lämpötila siinä vaiheessa oli vielä +4, niin vaatetta tuli päällä melko runsaasti. Tämä sitten tuli vastaan kun aurinko alkoi paistamaan ja lämpötila nousi reilusti yli 20 asteen.

Toinen oma huolto oli 365km:n kohdalla, ja siihen mennessä porukalla oli aika lämmin vaikka vähennettiinkin mahdollisuuksien mukaan. Ei kuitenkaan alettu säätämään oman taukopaikan kanssa.

Noin yleisesti ottaen kaikki meni suunnitelmien mukaan. Mäissä pidetttiin kovaa wattikuria, jotta heikoimmatkin saavat heille sopivaa vauhtia. Tuuli oli merkittävissä määrin vastainen varsinkin loppupuolella."Onneksi" se oli kuitenkin suora vastatuuli ja meillä kovajalkaisia vetomiehiä, joilla reserviä riitti suunniteltuun matkavauhtiin. Eli kyllä heillekin saatiin väsymystä aikaan.

Lopppuaika oli n. 23:40 joten sekundäärinenkin tavoite saavutettiin (primääri että hengissä läpi). Ei tullut katkeamisia, teknisesti yksi takapakkaongelma ja rengasrikko, mutta nekin saatiin hoidettua tienpäällä. Maisemat olivat tosi komeat ja kyllä ne näki oikein hyvin yön aikana, sillä oli valoisampaa kuin Vätternissä, mutta tuollahan ollaankin pohjoisempana ja ylempänä. Sadekaan ei merkittävästi haitannut menoa ja se toi mukanaan komeita (väliaikaisia) vesiputouksia.

Ihan äkkiä tuonne ei tule palattua, mutta se johtuu vaan siitä, että maailmassa on paljon muitakin tapahtumia, jotka pitää käydä ensin. Norjaan varmaan palataan muutaman vuoden päästä, mutta silloin kohteena on Jotunheimen Rundt. Cycling Academy:stä saattaa lähteä kyllä jo ensi vuonna uusi porukka ja heillehän meillä on antaa testatut suunnitelmat.

Taas on siirretty "järkevän" rajaa kauemmaksi eli 500+ on uusi normaali :)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19538&d=1497946898

JiiH
20.06.2017, 13.24
Jättimäinen peukku koko porukalle! Katselinkin tulospalvelusta että alle 24h oli menty.

Styrkeprøven on minusta tapahtuma, joka kannattaa läpi ajamisen vuoksi ajaa kerran, mutta vain kerran. Reitti ei ole sillä tavalla mielenkiintoinen, että se tarjoaisi uusinnalla mitään ihmeempiä elämyksiä, toisin kuin vaikka juuri Jotunheimen Rundt. Mutta aikatavoitteeseen pyrkiminen hyvällä porukalla... Taisin eilen illalla jo ilmoittautua ensi vuodeksi seuran Styrke-ryhmään, missä tehdään uusi yritys alittaa 17h. Tästä sitten enemmän ensi vuoden topiikissa.

Onnittelut vielä häggensin porukalle! Hieno suoritus.

PatilZ
21.06.2017, 00.29
Onnittelut! Toi kylmyys olisi mulle tehnyt vähintään isoja ongelmia. Itse sai sentään 2015 nauttia lämmöstä ja myötätuulesta. Kovia olette.


Sent from my iPhone using Tapatalk