PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastonousuja eteläisessä Suomessa



HuhtisMTB
13.08.2016, 15.11
Loma lähenee loppuaan ja tekisi mieli päästä minileirille.
Minne mennä pariksi päiväksi harjoittelemaan mäennousua maastopyörällä jos ei pääse yli puolen välin suomea?

Paikassa pitäisi olla vähintään yksi yli 100-150m prominenssin mäki, mielellään useampi. Mitä korkeampi sitä parempi. Tarkoitus ajaa lenkkiä, ei samaa mäkeä ylösalas elikkä mäkinen alue kokonaisuudessaan plussaa. Alustalla ei kauheasti väliä, traktoriuraa tai edes jotain polkua olisi kumminkin kiva löytyä.

Onko tällaista "mäkileiriä" näillä ehdoilla mahdollista toteuttaa?

Marsusram
13.08.2016, 19.59
Tuolla (https://www.google.fi/maps/@60.0954441,26.9695866,3202m/data=!3m1!1e3)on näköjään pistetty ison mäen rinne freeride kuntoon.
Pahaksi onneksi ei ole enää kaikkia ehtoja täyttävä:(

tchegge_
13.08.2016, 21.41
Messilä-Tiirismaa alueella on korkeuseroa sen sata metriä, siellä löytyy niin pururataa kuin polkujakin kiivettäväksi.

HuhtisMTB
13.08.2016, 23.18
@marsusram Eipä olisi Suursaaressa uskonut tuollaisia korkeuseroja löytyvän. Menee varmaan järjestelyt turhan hankalaksi tässä aikataulussa.
@tchegge Totta, ainut mikä pitää poissa sieltä on se että Bike Weekendin olen siellä ajanut pari viikkoa sitten ja huomenna Finlandia. Muuten varmaankin polkurikkaimpia alueita?

J.Kottenberg
14.08.2016, 00.25
Jos ylämäkitreeniä maastopyörällä haluaa ajaa niin Malminkartanon täyttömäki Helsingin laitamilla voisi jotain tarjota. Mutta ei siellä mitään järkevää tai mukavaa lenkkiä oikein löydy johon em mäen kapuamisen saisi liitettyä. Enempi pelkkää mäen tahkoamista.

SammyB
14.08.2016, 19.18
Jyväskylä ei ole eteläisessä suomessa, mutta täältä suunnasta ei oikein muuta löydykään kun nousuja (ja tietty laskujakin). Niin ja kivisiä ja juurisia sellaisia.

EsaJ
14.08.2016, 19.35
Mäkien puutteeseen Eteläisessä Suomessa hommasin itelle turbotrainerin talliin. Ei lopu ylämäki enää

Portti
14.08.2016, 21.02
Messilä-Tiirismaa alueella on korkeuseroa sen sata metriä, siellä löytyy niin pururataa kuin polkujakin kiivettäväksi.

Noilla nurkilla asuvana voin vahvistaa tämän. Toki ymmärrän että tänne tulon motivaatiota voi pienentää jos alkuperäinen kysyjä on just näillä nurkilla pyörinyt. Tosin noita mäkiä ja polkuja löytyy rutkasti myös Bike Weekend- ja Finlandia-reittien ulkopuoleltakin näillä seuduilla.

jone1
14.08.2016, 21.03
Mäkien puutteeseen Eteläisessä Suomessa hommasin itelle turbotrainerin talliin. Ei lopu ylämäki enää
Tämä + suotreeni tulisi samalla.

HuhtisMTB
14.08.2016, 21.05
Ei ihan malminkartano kriteerejä täytä. Jos jkylään suuntaisi ohjaustangon niin mitä mäkiä kannattaisi kiivuta? Nopea maastokartan tutkailu antoi nousua ainakin laajavuorelle, kanavuorelle, ait(t)ovuorelle ja sitten muuramen suunnassa näytti myös olevan paljon nousua. Onkos kuinka suurta korkeuseroa mahdollista saada jkylässä?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Blackborow
14.08.2016, 22.36
Mäkien puutteeseen Eteläisessä Suomessa hommasin itelle turbotrainerin talliin. Ei lopu ylämäki enää
Ei paljo trainerilla opetella maastonousuja ajamaan, jos se oli tarkoituksena...

Hub
14.08.2016, 23.45
Jos ylämäkitreeniä maastopyörällä haluaa ajaa niin Malminkartanon täyttömäki Helsingin laitamilla voisi jotain tarjota. Mutta ei siellä mitään järkevää tai mukavaa lenkkiä oikein löydy johon em mäen kapuamisen saisi liitettyä. Enempi pelkkää mäen tahkoamista.

Ylös voi mennä montaa eri reittiä ja tulla alas eri DH reittiä. Lisäksi Malminkartanon vieressä on nyppylä, jossa on pari lyhyttä mutta teknistä alamäkeä. Näistä saa hyvän radan ja sitten vaan sitä hinkkaamaan. Helposti saa 1,5 tuntia kulumaan.

Affen
14.08.2016, 23.53
Mitenkäs Poronpolku Lopen suunnalla, etenkin Komian alueella oli kohtuullisen mäkistä.

JackOja
15.08.2016, 08.03
Mitenkäs Poronpolku Lopen suunnalla, etenkin Komian alueella oli kohtuullisen mäkistä.

Ei täytä vaatimuksia. Ne nousut siellä on "parhaimmillaankin" vain kolmenkympin luokkaa.


...pitäisi olla vähintään yksi yli 100-150m prominenssin mäki, mielellään useampi....

Minuakin kyllä kiinnostaa jos tuollainen Etelä-Suomesta löytyy... Rukalla onnistuisi.

noniinno
15.08.2016, 08.12
Sappee MTB loppunousu, Stravan mukaan 112 nousumetriä. https://www.strava.com/segments/10402992 Ei omakohtaista kokemusta.

elasto
15.08.2016, 10.13
Jos ylämäkitreeniä maastopyörällä haluaa ajaa niin Malminkartanon täyttömäki Helsingin laitamilla voisi jotain tarjota. Mutta ei siellä mitään järkevää tai mukavaa lenkkiä oikein löydy johon em mäen kapuamisen saisi liitettyä. Enempi pelkkää mäen tahkoamista.


Ylös voi mennä montaa eri reittiä ja tulla alas eri DH reittiä. Lisäksi Malminkartanon vieressä on nyppylä, jossa on pari lyhyttä mutta teknistä alamäkeä. Näistä saa hyvän radan ja sitten vaan sitä hinkkaamaan. Helposti saa 1,5 tuntia kulumaan.

Lisäksi haluaisin hieman korjata tuota väitettä ettei Malminkartanon mäkeä pysty yhdistämään muuten mukaviin maastolenkkeihin. Siitä mäeltä lähtee pohjoiseen ja länteen päin ainakin polkuja joita olen itse ajanut. Pystyy yhdistämään lyhyillä siirtymillä länteen ajaessa Leppävaaraan ja Espoon keskuspuistoon. Pohjoiseen lähtiessä pienellä koukkauksella Pitkäkosken kautta Helsingin keskuspuistoon ja Ylästöön. Tai sitten kehän ali ja Petikko, Luukki, Nuuksio yms Reitti2000-jutut niin kilometrejä ainakin riittää. Tämä nyt oli hieman offtopicia, koska tuskin kuitenkaan on ihan sitä mitä topicin aloittaja etsii.

EsaJ
15.08.2016, 11.34
Ei paljo trainerilla opetella maastonousuja ajamaan, jos se oli tarkoituksena...

ei näjemmä ollut ;) : Alustalla ei kauheasti väliä, traktoriuraa tai edes jotain polkua olisi kumminkin kiva löytyä

Takamisakari
15.08.2016, 12.03
Ei ihan malminkartano kriteerejä täytä. Jos jkylään suuntaisi ohjaustangon niin mitä mäkiä kannattaisi kiivuta? Nopea maastokartan tutkailu antoi nousua ainakin laajavuorelle, kanavuorelle, ait(t)ovuorelle ja sitten muuramen suunnassa näytti myös olevan paljon nousua. Onkos kuinka suurta korkeuseroa mahdollista saada jkylässä?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Laajavuoren takapuolella hyvin nousua, sieltä löytynee helpoiten. Muuramessa kivoja pätkiä mutta joutuu yhdistelemään tietä pitkin jollei halua kihnuttaa esim riihivuorta ylös-alas. Keltinmäessä (roninmäki-ladun maja-laajavuori-akselilla) myös mäkeä ihan kivasti.

J.Kottenberg
15.08.2016, 13.44
Ei ihan malminkartano kriteerejä täytä. Jos jkylään suuntaisi ohjaustangon niin mitä mäkiä kannattaisi kiivuta? Nopea maastokartan tutkailu antoi nousua ainakin laajavuorelle, kanavuorelle, ait(t)ovuorelle ja sitten muuramen suunnassa näytti myös olevan paljon nousua. Onkos kuinka suurta korkeuseroa mahdollista saada jkylässä?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Olet kaikesta päätellen jo pitemmälle edennyt harrastaja ja harjoitukset sen mukaisia. Itse en näistä asioista paljonkaan tiedä. Olisikin mielenkiintoista lukea millaista harjoitusta olet suunnitellut ja ennen kaikkea mitä sillä haetaan? Olisiko normikuntoilijalle myös jotain hyötyä tämmöisistä kovista mäkitreeneistä? Tietysti kunnon mukaisesti mitoitettuna.

HuhtisMTB
15.08.2016, 14.19
@J.Kottenberg

Nopeat taustat: Ikä 19-v., laji maastopyöräily, kunnon harjoittelua takana 1,5v, maastopyöräilyä 5v taitaa tulla täyteen. Marakisat ja niitä pidemmät kiinnostavat. Luokitus lienee jotain yrittävä aktiivikuntoilija. Eli en ole kauhean kokenut mutta olen tosin yrittänyt sivistää itseäni mahdollisimman paljon harjoittelusta sun muusta lukulomien aikana :).

Asiaan. Mäennousu on niitä tärkeimpiä taitoja kisoissa. Itse mäessä ei välttämättä paljoa aikaa voiteta, mutta jos mäen pystyy ajamaan kovaa niin että jää voimia varastoon niin sitten mennään jo haipakkaa. Juuri tähän on omat kisat lässähtäneet. En pysty tällä hetkellä ajamaan mäkeä kunnolla ilman että tasaisella tulee kuolema. Otetaan myös huomioon että ensi kauden pääkisat ovat Tahko 120/180, Syöte 120 ja toivon mukaan Saariselkä Stages niin myös mäkikestävyys on todella tärkeässä roolissa.

Tämä minileiri (joka pahasti näyttää nyt siirtyvän johonkin toiseen ajankohtaan :() on kaksi kokonaistaa päivää kestävä ja sislätää suunnitelman mukaan kolme harjoitusta. Pääharjoitus on pitkä mtb-lenkki jossa tarkoitus kerätä 2000 nousumetriä. Aikaa kuluu varmaan 5-6h. Mäet ajetaan ylös normivauhdilla ja tekniset polut kunnialla läpi himmailematta. Tämä ensimmäisenä päivänä.
Toisena päivänä aamupäivällä joku 1-2h kevyttä maastoa, pk1-2. Myöhemmin päivällä sitten 2,5-3,5h harjoitus jossa 3*15-20min kovaa niin että noustaan se 100m korkeuseroa ja sitten ajetaan(!) se alas. Eli siis sekä kunnon että tekniikan kehittämistä.

Mäkiharjoitus on varmaan parasta mitä kuntoilija voi harjoitella. Kehitys on takuuvarmaa, pystyy ajamaan normilenkkejä helpommin ja saa lyhyellekin lenkille kunnon treenin. Minun mielestä ei tarvitse aina edes tehdä mäkiharjoitusta suunnitelmallisesti, valitsee vain tarpeeksi rankan reitin ja antaa maaston tehdä tehtävänsä. Vaikka muutamaan mäkeen kovaa jos tuntuu että halua haponkestävyyttä ja maksimia kehittää.

Nämä ovat siis minun ajatuksia, osa ammenettu toisten opeista, osa omista kokemuksista. Ainakin omalla kohdalla on rajua kehtitystä tapahtunut viimeisen vuoden aikana.

EsaJ
15.08.2016, 14.49
@J.Kottenberg

Nopeat taustat: Ikä 19-v., laji maastopyöräily, kunnon harjoittelua takana 1,5v, maastopyöräilyä 5v taitaa tulla täyteen. Marakisat ja niitä pidemmät kiinnostavat. Luokitus lienee jotain yrittävä aktiivikuntoilija. Eli en ole kauhean kokenut mutta olen tosin yrittänyt sivistää itseäni mahdollisimman paljon harjoittelusta sun muusta lukulomien aikana :).

Asiaan. Mäennousu on niitä tärkeimpiä taitoja kisoissa. Itse mäessä ei välttämättä paljoa aikaa voiteta, mutta jos mäen pystyy ajamaan kovaa niin että jää voimia varastoon niin sitten mennään jo haipakkaa. Juuri tähän on omat kisat lässähtäneet. En pysty tällä hetkellä ajamaan mäkeä kunnolla ilman että tasaisella tulee kuolema. Otetaan myös huomioon että ensi kauden pääkisat ovat Tahko 120/180, Syöte 120 ja toivon mukaan Saariselkä Stages niin myös mäkikestävyys on todella tärkeässä roolissa.

Tämä minileiri (joka pahasti näyttää nyt siirtyvän johonkin toiseen ajankohtaan :() on kaksi kokonaistaa päivää kestävä ja sislätää suunnitelman mukaan kolme harjoitusta. Pääharjoitus on pitkä mtb-lenkki jossa tarkoitus kerätä 2000 nousumetriä. Aikaa kuluu varmaan 5-6h. Mäet ajetaan ylös normivauhdilla ja tekniset polut kunnialla läpi himmailematta. Tämä ensimmäisenä päivänä.
Toisena päivänä aamupäivällä joku 1-2h kevyttä maastoa, pk1-2. Myöhemmin päivällä sitten 2,5-3,5h harjoitus jossa 3*15-20min kovaa niin että noustaan se 100m korkeuseroa ja sitten ajetaan(!) se alas. Eli siis sekä kunnon että tekniikan kehittämistä.

Mäkiharjoitus on varmaan parasta mitä kuntoilija voi harjoitella. Kehitys on takuuvarmaa, pystyy ajamaan normilenkkejä helpommin ja saa lyhyellekin lenkille kunnon treenin. Minun mielestä ei tarvitse aina edes tehdä mäkiharjoitusta suunnitelmallisesti, valitsee vain tarpeeksi rankan reitin ja antaa maaston tehdä tehtävänsä. Vaikka muutamaan mäkeen kovaa jos tuntuu että halua haponkestävyyttä ja maksimia kehittää.

Nämä ovat siis minun ajatuksia, osa ammenettu toisten opeista, osa omista kokemuksista. Ainakin omalla kohdalla on rajua kehtitystä tapahtunut viimeisen vuoden aikana.

Äkkiseltään luettuna ja lyhyesti ajateltuna ilman kyseisen kuskin taustojen tuntemusta: Kovaa settiä on nyt tähän aikaan suunnitteilla, jos pääkisat yli karvan alta vuoden päästä.

Se kannattaa muistaa, että väsyneeseen kroppaan ei kunto/voima tartu. Miten muuten rakentuu viikottainen harjoittelu ja nousujohteisuuden rakentaminen?? Entä puhdas voimaharjoittelu?

HuhtisMTB
15.08.2016, 15.13
Superkompensaatiota tolla haetaan. Viehän tuo rajoille mutta on toiminut tähän mennessä ihan hyvin tuollainen ylilyönti, saa kunnon uudelle tasolle. Nousujohteisuus on tällä hetkellä takasijalla, en voi mitenkään pelkkää 3viikkoa on/1 viikko off vetää 9 kuukautta. Lähtisi mielenkiinto tuolla tavalla.

Viikottainen harjoittelu vaihtelee. Tunteja 8-24h. Tällä hetkellä pelkkää fillarointia melkeinpä, loka-maaliskuu myös juoksua ja hiihtoa. Jonakin viikkona 1 tehotreeni, joinain jopa 3. Kehon tuntemusten ja tavotteiden yhteissävelin mennään. Kisaa edeltävä viikonloppu mielellään kova ja kisaviikkona sitten normiharjoittelua jotta pysyy reidet hereillä ja keho virkeänä.

Voimaharjoittelua en tee kuin lajinomaista ja kerran viikossa lihaskuntoa. Ehkä talvella jos riittää aika opiskelun, lenkkien ja muun elämän lomassa.

edit: nyt meni kyllä ot:n puolelle

noniinno
15.08.2016, 17.10
Tulee äkkiä mieleen, että jos ikää on 19v, tapahtuu kehitystä kunhan jotenkin vaan harjoittelee. Aika rankalta tuo minustakin vaikuttaa, mutta jos kroppa sen kestää niin antaa mennä. Välillä (sopivan harvoin) lienee hyvä keikuttaa venettä kunnolla. Väsyneeseen lihakseen ei kylläkään tuollaisesta rääkistä ole mitään apua. 24h viikko on kyllä aika heviä vaikka ajelisi pelkkää PK:ta, varsinkin jos on tarkoitus elää "normaalia" elämää. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi: -se ominaisuus kehittyy, mitä harjoitellaan.

J.Kottenberg
17.08.2016, 10.38
Kiitokset Huhtikselle & muille valaisevista kommenteista. Ihan mielenkiintoista.
Ei kait silloin tällöin pieni mäkitreeni keski-ikäiselle kuntoilijallekaan ihan pahaa tee. Tietty järki mukana ja kuuntelee kehon tuntemuksia.

SammyB
17.08.2016, 16.47
Jos jkylään suuntaisi ohjaustangon niin mitä mäkiä kannattaisi kiivuta? Nopea maastokartan tutkailu antoi nousua ainakin laajavuorelle, kanavuorelle, ait(t)ovuorelle ja sitten muuramen suunnassa näytti myös olevan paljon nousua. Onkos kuinka suurta korkeuseroa mahdollista saada jkylässä?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Nuo kaikki ovat hyviä, lisäksi Muuratsalosta löytyy nyppylä kuorrutettuna poluilla. Esim Aittovuoren nousuille lisäwattihukkaa tuovat kiviset ja juuriset polut.