Näytä tavallinen näkymä : Kevyt ja nopea 29" rengas
Taneli79
15.05.2016, 21.01
Laiskuus iski, enkä jaksanut lähteä selaamaan läpi vanhoja ketjuja. Sen sijaan selasin läpi nettikaupan rengasvalikoiman ja yritin löytää potentiaaliset kumitassut 29" jäykkäperääni. Haen ensisijaisesti nopeaa ja kevyttä rengasta soralla, nopealla polulla ja erilaisilla kunto-urilla ajoon. Hyvästa pidosta ja pistosuojauksesta ei ole haittaa, mutta niistä voin tinkiä, jos (kun) täytyy valita. Isommat mutakot, juurakot ja kivikot kierrän lenkeilläni, jos voin. Mitä seuraavista suosittelette? Olen vielä toistaiseksi sisureiden käyttäjä, joten ei tarvitse olla TLR.
Specialized S-Works Renegade 2Bliss Ready
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=63379;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;orde rby=3
Specialized S-Works Fast Trak 2Bliss Ready
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=25730;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;orde rby=3
Schwalbe Thunder Burt Evolution
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99490;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;orde rby=3
Schwalbe Rocket Ron Evolution
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99473;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;orde rby=3
Schwalbe Racing Ralph Evolution
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=100679;menu=1000,2,103,212 ;mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B 210%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D= 1;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;ord erby=3
Continental Race King
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67389;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;page =2;orderby=3
Continental X-King
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67349;menu=1000,2,103,212; mid%5B634%5D=1;mid%5B4%5D=1;mid%5B739%5D=1;mid%5B2 10%5D=1;mid%5B6%5D=1;mid%5B155%5D=1;mid%5B691%5D=1 ;pgc%5B9296%5D=9298;pgc%5B9301%5D%5B9302%5D=1;page =2;orderby=3
Leveyden osalta n. 2" riittänee, vai mitä? Ja Schwalben / Contin tuotteissa valinta sanoihin "Race" ja "Lite"?
Itsellä Race King takana, X-King edessä, molemmat 2.2". Racesport versio Black Chili seoksella. Erittäin hyvin rullaa ja myös pitää. Eivät tosin ole kovin helppoja litkuttaa koska seinämät ovat niin kevyet. Itse käytän niitä sisureilla.
orc biker
15.05.2016, 22.08
Leveyden osalta n. 2" riittänee, vai mitä?
Riittää, mutta leveämpi on nopeampi noilla alustoilla.
Riittää, mutta leveämpi on nopeampi noilla alustoilla.
Vertaisarvioituja johtopäätöksiä tämän tueksi, kiitos.
Fast Trak on aika hyvä kompromissi tuolla listalla. Tiheänappulainen, rullaa hyvin, ei paina kamalasti. Kuitenkin vetopitoa aika paljon mukavammin Renegadeen verrattuna, jolla ei kannata pusertaa erikoisemmalla kiukulla esimerkiksi irtopintaiseen sora/hiekkamäkeen ainakaan sitten kun nappulat on pyöristyneet.
orc biker
15.05.2016, 22.43
Vertaisarvioituja johtopäätöksiä tämän tueksi, kiitos.
Ei sellaisia ole olemassakaan, koska ei ole mitään tieteenhaaraa, jossa tohtorit tutkisivat MTB-renkaiden vierintävastuksia ja lukisivat toistensa julkaisuja. Täytyykö siis puhtaasti arvata, miten asia on? Mieluummin ei, koska teoriasta voi päätellä jo paljon, ja onpa joku sentään on mittaillutkin noita. Saksassa Peter Nilges mittaili (opinnäytetyössään?) MTB-renkaille tällaista:
http://www.ridingfeelsgood.com/wp-content/uploads/2014/08/nilgespressure1.jpg
http://www.ridingfeelsgood.com/tire-pressure-width/
Kun tuon yhdistää siihen tietoon, että leveämpää rengasta voi ajaa matalammalla paineella ilman, että kontaktipinta pitenee, niin siitä voi tehdä johtopäätöksen siitä, mikä toimii parhaiten soralla ja kuntoradoilla: leveä.
Hetkinen. Tuossa kuvassa on virhe! Siinä on mennyt gravel ja meadow väärinpäin. Eihän se voi mennä noin. Mutta olkoon nyt, koska itse ajatus tuosta kuitenkin selviää, kunhan vaihtaa mielessään noiden kahden paikan.
seppo_taalasmaa
15.05.2016, 23.09
Vertaisarvioituja johtopäätöksiä tämän tueksi, kiitos.
Fast Trak on aika hyvä kompromissi tuolla listalla. Tiheänappulainen, rullaa hyvin, ei paina kamalasti. Kuitenkin vetopitoa aika paljon mukavammin Renegadeen verrattuna, jolla ei kannata pusertaa erikoisemmalla kiukulla esimerkiksi irtopintaiseen sora/hiekkamäkeen ainakaan sitten kun nappulat on pyöristyneet.
Ääni Fast Trakille. Kevyt, todella helppo litkuttaa ja tarjoaa yllättävän hyvää pitoa kesäajoihin. Vaihdoin GC/Butcher combosta loppu keväästä ja olen kyllä tykännyt Fast Trakistä. Minimi paineet on 2,5bar ilmoitettuna, mutta kyllä mä oon ajellut 1,5 bar paineilla metsässä niin vaimentaa mukavasti ja rullaa pomputtaa vähemmän jäykkäperällä. Merkittävä ero noihin raskaampiin kumeihin. Varmasti pärjää koko ajokauden, jos ei mene pahimmilla muta keleillä ajamaan.
orc biker
16.05.2016, 00.51
En ole koskaan harkinnut ostavani Specializedin renkaita, koska niillä on niin huonot tuotesivut. Renkaista annetaan tosi niukasti tietoa. Foorumeilla niitä kuitenkin usein suositellaan, mutta objektiivista tietoa ei oikein meinaa löytyä.
Ei tuo Fast Trak ainakaan rullaa hyvin tasaisella: "Compared to the top tires from those brands, rolling resistance of the Fast Trak is close to 4-5 watts higher per tire while providing equal puncture resistance and knob height."
http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/specialized-fast-trak-2016
Jos nystyröissä ei ole enempää korkeutta, niin voiko se sitten pitää paremmin vastineeksi huonommasta rullaavuudesta? Onko sen seos pitävämpää? Hankala uskoa, että laittaisi Continentalin ja Schwalben parhaista seoksista paremmaksi, tai ainakaan siitä ei tunnu löytyvän tietoa. Jos rengas jää toisille vastaaville tasaisella, niin luulisin, että jää myös epätasaisella, mutta silti ihmiset sanovat, että se rullaa hyvin. Hankalapa noita eroja onkaan ajossa tuntea, mikä on yksi syy, miksi annan aika vähän painoarvoa ihmisten omakohtaisille kokemuksille tuollaisista renkaiden ominaisuuksista, joita ei luotettavasti voi kokemalla arvioida.
Minun oma valintani oli Race King Protection 29x2,2". En ole vielä päässyt sillä ajamaan, kun tuli vähän tubeless-teipin kanssa ongelmia ja tässä uutta teippiä odotellessa renkaatkin saavat odotella. Mutta esim. tuon yllä olevan testin mukaan se on nopeampi, vaikka onkin paljon vahvemmin pistosuojattu. Vanteelle sen ehdin nostaa, ja nousi yllättävän helposti, vaikka odotin kaikkea muuta, koska rengas oli todella löysä laittaa ainakin tuolle vanteelle. Toivottavasti kyse on vain vanteen näppärästä ominaisuudesta, eikä siitä, että rengas olisi löysä myös vanteelle asettuneena. Mutta sisäkumin käytöllehän tuo on todella näppärää, koska saa renkaan irti ja vanteelle pelkästään sormivoimin, mutta tosiaan en tiedä, onko siitä kiittäminen vannetta vai rengasta, kun vannekin on aika uusi.
Minäkin tykkään tosi paljon Fast Trakista. Hyvä pito, suht kevyt ja rullaa tosiaan hyvin vrt Schwalbe:n RacingRalph ja ThunderBurt.
Jäykkäperässä ollut alla fast trackit ja niillä jokunen tonni rullailtu ja tällä hetkellä renegadet.. Kyllä nuo mun kirjoissa ovat hyvin rullaavat renkaat, olkoot sitten vaikka illuusiota, mutta tyytyväisenä tulee ajeltua ;)
Iglumies
16.05.2016, 10.15
Aika vahvaa mutua orkilla, kun ei ole kokeillut edes sitä paremmaksi väittämäänsä ;)
Fast track ja Renegade kumminkin rullaa oman tuntemukseni mukaan paremmin, kuin Race king, X-king ja Racing ralph.
Voin toki olla väärässäkin.
orc biker
16.05.2016, 10.40
Aika vahvaa mutua orkilla, kun ei ole kokeillut edes sitä paremmaksi väittämäänsä ;)
En sanonut sanallakaan sitä paremmaksi, vaan sanoin sitä omaksi valinnakseni. Sen lisäksi totesin, että tuon sivuston testin mukaan se rullaisi paremmin. Ja kokeilemiset ovat renkaan rullaavuuden arvioinnissa ihan yhtä tyhjän kanssa: pelkkää anekdootillista aineistoa, koska ei tuollaista pysty luotettavasti tuntemaan.
Fast track ja Renegade kumminkin rullaa oman tuntemukseni mukaan paremmin, kuin Race king, X-king ja Racing ralph.
Voin toki olla väärässäkin.
Tuntemus on varmaan aito. Voihan toki olla, että se jostain syystä rullaisikin odotettua paremmin pehmeällä alustalla, mutta minä en pidä sitä todennäköisenä, vaan tarvitsisin jotain konkreettista todistusaineistoa asiasta olettaakseni toisin.
Iglumies
16.05.2016, 10.54
Niin, juuri sen takia niitä pitääkin kokeilla, eikä lukea testejä.
orc biker
16.05.2016, 11.02
Niin, juuri sen takia niitä pitääkin kokeilla, eikä lukea testejä.
Minkä takia? Ei niitä eroja pysty tuntemaan luotettavasti. Pelkät psykologiset tekijät alkaen halusta pitää uudesta ostoksesta jo mitätöivät kaikki toiveet mistään luotettavasta tuntemuksesta.
Iglumies
16.05.2016, 11.05
Nyt tulee jo ooteetä, mutta ilmeisesti hankit vaimonkin muiden kokemusten perusteella.
Minkä takia? Ei niitä eroja pysty tuntemaan luotettavasti. Pelkät psykologiset tekijät alkaen halusta pitää uudesta ostoksesta jo mitätöivät kaikki toiveet mistään luotettavasti tuntemuksesta.
Pöh. Ainakin minulle kaikki uusi on lähtökohtaisesti huonompaa kuin vanha.
Koska Taneli79 ajaa sisureilla, laittaisin harkintaan Schwalbe Thunder Burt'in RaceGuard-versiona. Mulla ei ole kyseisistä renkaista kokemusta, mutta RaceGuard on toiminut Kojakeissa ja Big Appleissa todella hyvin. Renkaissa on ollut viiltoja ja syviä koloja, mutta pistosuojaus ei ole pettänyt. RaceGuard-Burtti ei paina paljoa, mutta sisureilla pistosuojaus on hyvästä, varmasti toki lisää vierintävastusta.
noniinno
16.05.2016, 12.29
Se, että rengasta pyöritetään jotain pienllä säteellä olevaa, jollain mielivaltaisella tavalla karhennettua rumpua vasten, on aika köyhä lähtökohta alkaa vertailemaan renkaan ominaisuuksia. Varsinkin, kun rengas muuttaa ominaisuuksiaan kuluessaan ja venyessää jo ensimmäisen sadan kilsan matkalla. Jokin lähtökohta testi tietysti on, parempi kuin ei mitään, mutta 4-5W erot tuollaisessa testissä ovat käytännössä täysin merkityksetön valintaperuste. Se toki kertoo sen, mikä on testitilanteessa paras rengas rullaamaan, yleistyksiä en lähtisi tuosta tekemään. Paras rullaavuus ei tarkoita että rengas olisi automaattisesti myös nopein.
Itse luotan enemmän tuntumaan. Jos rengas tuntuu nopealta (eikä tässä puhuta pelkästään rullaavuudesta), se luultavasti myös sellainen on. Subjektiivisen kokemuksen ja psykologian merkitystä ei kannata aliarvioida.
Mutta siis otsikkoon liittyen ääni Thunder Burtille ja Racing Ralphille. Toimivat kuluneenakin ja ovat nopeita. Keveitä ovat myös, se taitaakin olla ainoa asia, minkä pystyy luotettavasti mittaamaan varsinaista maastoajoa ajatellen.
29x2.20" Maxxis Ikon 3C EXO/TR litkuilla on ainakin valloittanut allekirjoittaneen mielen. Ajan sillä kotipolkujen juurakko, kallio neulaspolkureitit, märempää tai kuivempaa, niin menee, kompromissi alkaa olla tuolla märän puolella. Viimekauden maastokisat meni hienosti ja siirtymillä vauhti pysyy tubeless paineisina (1.85 / 2.1bar) riittävän vauhdikkaina. 25kmh menee ilman tuskaa tasaisella hiekka alustalla ja assulla..
J.Kottenberg
16.05.2016, 13.10
Se, että rengasta pyöritetään jotain pienllä säteellä olevaa, jollain mielivaltaisella tavalla karhennettua rumpua vasten, on aika köyhä lähtökohta alkaa vertailemaan renkaan ominaisuuksia. Varsinkin, kun rengas muuttaa ominaisuuksiaan kuluessaan ja venyessää jo ensimmäisen sadan kilsan matkalla. Jokin lähtökohta testi tietysti on, parempi kuin ei mitään, mutta 4-5W erot tuollaisessa testissä ovat käytännössä täysin merkityksetön valintaperuste. Se toki kertoo sen, mikä on testitilanteessa paras rengas rullaamaan, yleistyksiä en lähtisi tuosta tekemään. Paras rullaavuus ei tarkoita että rengas olisi automaattisesti myös nopein.
Itse luotan enemmän tuntumaan. Jos rengas tuntuu nopealta (eikä tässä puhuta pelkästään rullaavuudesta), se luultavasti myös sellainen on. Subjektiivisen kokemuksen ja psykologian merkitystä ei kannata aliarvioida.
Samaa mieltä. On aika samantekevää onko vähemmän tai enemmän kova pyörämies niin vakilenkillä selviää aika hyvin renkaan ominaisuudet. Ja varsinkin erot toiseen. Tietysti jos eri päivinä testaa niin kannattaa vähän katsoa sääennustetta että on suht samanlaiset olosuhteet. Samalla siinä tulee huomioitua ajotyylin ja maaston erot.
orc biker
16.05.2016, 15.52
Nyt tulee jo ooteetä, mutta ilmeisesti hankit vaimonkin muiden kokemusten perusteella.
Sinä et nyt ymmärrä lukemaasi. Kolmannen kerran: minä en anna juurikaan painoarvoa ihmisten kokemuksille näissä, ja se tietenkin sisältää myös muut ihmiset ja muut subjektiiviset "mittarit" asioissa, joita ei voi subjektiivisilla tuntemuksilla luotettavasti mitata.
Asian ulkopuolelta, monenko kerran Orc saa suurin piirtein samasta aiheesta melua aikaiseksi...?
Mihinköhän vaihtoehtoon ketjun aloittaja päätyi ja mitkä on kokemukset? Itselläni on samat pohdinnat käynnissä, eli helpohkoon polkuajeluun ja soratieralliin olisi renkaat hakusessa. Jonkun verran tulee silloin tällöin ajeltua ihan tietä pitkin työmatkaa ja lenkkiäkin, joten rullaavuus olisi oltava kunnossa. Nykyiset kumit on Geax Saguarot, mihin olen ollut tämän suhteen aika tyytyväinen.
Spessun S-Works Fast Track on nyt liipasimella. Renegadeakin mietin, mutta onko vähän liiankin sliksi jos maasto muuttuu hankalammaksi?
Spessun S-Works Fast Track on nyt liipasimella. Renegadeakin mietin, mutta onko vähän liiankin sliksi jos maasto muuttuu hankalammaksi?
Renegade on selvästi sliksimpi, erityisesti vähän kuluneena. Jos käyttää perinteikkäästi Schwalben mallistoa mittatikkuna, Renegade on aika samanlainen Furious Frediin verrattuna, eli matalanappulainen maastorengas. Fast Trak on tiheäkuvioinen kuten Rapid Rob. Siitä vähän raskaampi on Racing Ralph, jonka jälkeen Rocket Ron. Seuraavana Spessulla on Ground Control, joka on suunnilleen saman luonteinen Nobby Nicin kanssa.
Kyllä renegadet toimii teknisessäkin maastossa niin kauan kun on kuivaa. Hiukankin märkää/kosteeta niin tuo lähtee alta ku jalka saippualta. Todella rullaava rengas sekalaiseen ajoon. Fast trak ei kyllä juurikaan rullaavudessa tuolle häviä, mutta tarjoaa hieman isomman ilmatilan esim. 1.95 vs 2.0.
usko juntunen
19.06.2016, 12.11
Spessun S-Works Fast Track on nyt liipasimella. Renegadeakin mietin, mutta onko vähän liiankin sliksi jos maasto muuttuu hankalammaksi?
Molempia on käytössä. Kuivalla kelillä suosikkini on juuri Renegade. Plussana suurempi ilmatila (2.3) vs Fast Track (2.2)
Suurempi ilmatila mahdollistaa pienemmät rengaspaineet, mikä taas merkitsee parempaa pitoa ja rullaamista röykkyisellä alustalla.
Eipä tuo Fast Trackin kuvio ole paljoakaan karkeampi vs. Rene, ja tuolla rengaspaineen säätämisellä pidossa ei juurikaan havaittavaa eroa.
Mutakelille sit joku muu malli, esim GC. Muistan hyvin viimekesäisen maracupin luistelun Renegadeilla.
Molemmat ohutkylkisiä SW- versioita. Ohuet kyljet kestää ihan hyvin, kunhan ei ala kiertämään kiviä, jolloin sivuosumien riski kasvaa.
(e: kerkesin jo hieman ihmetellä miku:n kommenttia ilmatilasta Rene vs. Fast, mutta leveyden korjaus selvensi asian:))
Fast trak ei kyllä juurikaan rullaavudessa tuolle häviä, mutta tarjoaa hieman isomman ilmatilan esim. 1.95 vs 2.0.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei ihan. Juuri kävin mittaamassa omasta jossa on 21 mm vanteilla 29x2.0 Fast Trak edessä ja 29x1.95 Renegade takana, Fast Trak leveydeltään 52,5 mm ja Renegade 52,9 mm eli molemmat vähän ylikokoisia, jälkimmäinen siinä määrin enemmän että nimellisesti pienemmästä tuleekin isompi. Enemmänkin pitäisin Fast Trakin etuna vähän parempaa pitoa.
Onkohan kukaan mitannut eri renkaidensa korkeutta vanteesta. En ole uskaltanut tilata x-kingejä kun schwalben kumi on jo lähellä etu-vaihtajaa. Kokonaiskorkeuskin helpottaisi valintaa.
Kiitokset vinkeistä. Varmaankin tähän käyttöön tilailen siis nuo Fast Trackit. Kosteammalle kelille on toisille kiekoilla On Onen Smorgasbord/Chunky Monkey -combo, joka onkin sitten ihan toista äärilaitaa: ei rullaa, mutta pitoa ainakin riittää... Harmi ettei Evansilla ole noita Fast Trackeja 2.2 koossa, pitää katsella muualta.
On niitä monikin mitannut ja netistä löytyy sivustoja joissa niitä on listattu eri vanteilla. Alle viikko sitten joku just jonkun saksalaisen sivuston tänne palstalle linkittikin johonkin toiseen rengaskeskusteluotsikkoon.
Sinällään hauskoja nämä tinkaamiset ja speksailut esim tämän topikin aloittajan vaatimuksilla olevasta renkaasta, eiköhän noista jokainen aja asiansa ja ne rullaavuus ja muut erot ei kyllä varmasti ajoja pilaa, yhtä mitättömiä eroja saa aikaan monella muullakin asialla. Tai ainakaan äkkiseltään luettuna ei kovin rankkaan käyttöön nuo renkaat ole tulossa ja jokainen näistä kyllä myös rullaa sen mitä tarttee, myös x-kingit joita kukaan ei tainnut mainita väittelyssä. :) Tuollaisilla vaatimuksilla ehkä renkaiden mukavuuskin on yksi huomioitava seikka..
Omasta mielestä renkaissa alkaa tulla oikeasti eroja sitten, kun joko ajetaan kovaa kisaa ja alusta on tuota kovahkoa hiekkatietä yms jolloin haetaan oikeesti sitä äärimmäistä rullaavuutta tai kun ajetaan esim juurakkokivikkomaastoa varsinkin vähänkään kostealla kelillä jolloin riippuen ajovauhdista ja reitin teknisyydestä aletaankin sitten miettimään nappulan kokoja ja kumiseoksia (ja niitä ****n paineita..)..
2" varmasti riittää, mutta itellä ainakin voi olla ehkä psykologinenkin asia se, että vauhdikkaasti soralla kurveihin ajaessa ja helpommalla polullaki ajessa se 2,2(5) vaan tuntuu mukavammalta..ehkä se voi olla sitäkin että silmä tottuu siihen eturenkaaseen ja se 2" harvoin ajettuna tuntuu niin kaposelta.. :) No omassa jäykkäperässä oli ne 2" pikkunappulabontragerit vakiona ja kyllä niillä ajoi kaikkea mitä vaan vastaan tuli..kaikki muu hoitu suoraa kalliokiipeilyä myöten mutta sivuttaispito oli karmea..
Mutta mutuiluahan tuo tosiaan taas oli, samaa mieltä siinä, että toisten mutuiluja ei pidä ottaa liian faktana eikä myöskään faktojakaan laittaa liikaa sen edelle mistä tykkää, mutta arvostan todella paljon sitä, että ihmiset viittii kirjoittaa mielipiteitään, oli ne sitte kuin huonoja tahansa. ;) Mukava se on löytää tarinaa esim kumeista joita on harkinnut alle, vaikutti ne toisten kokemukset sitte ostoon tai ei.
Ja pitää lisätä vielä tuohon renkaan leveys vs rullaavuuskuvioon, sama homma oli ainakin aikoinaan mitä tuola keskustelussa sanottiin, että esim ardentin 29" 2.4 oli rullaavuutta myöten parempi kuin pykälää kapeampi versio..eli ei se kapeus aina ole se seikka joka tuo rullaavuutta mutta noin äkkiseltään ajateltuna lisäilmatila voi tuoda mukavuutta pidon lisäksi varsinkin jäykempiin pyöriin.
Laitoin jo kysymystä tuonne JämiMTB -topikin alle, mutta laitetaan vielä tännekin, jos useampi asiantuntija löytäisi.
Eli alla on tällä hetkellä Nobby Nicit. Jos ajatellaan pelkästään Jämin maastoa (toivottavasti kuivaa), niin kannattaisiko nuo vaihtaa johonkin paremmin rullaavaan? Ja jotta kysymys ei olisi liian helppo, niin paria kymppiä enempää en halua yhteen renkaaseen sijoittaa. Näihin spekseihin Schwalbelta löytyy Hurricane, mutta entäs muita?
noniinno
05.07.2016, 14.22
Vaihda schwalben Performance -sarjan Racing Ralpheihin, joskin Thunder Burt olisi tuonne parempi. En tiedä onko siitä saatavilla tuota halpissarjaa. Myös contin Race king performance voisi olla hyvä. Tuolta voit tutkia vierintävastuksia http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews (http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016)
seppo_taalasmaa
06.07.2016, 11.52
Laitoin jo kysymystä tuonne JämiMTB -topikin alle, mutta laitetaan vielä tännekin, jos useampi asiantuntija löytäisi.
Eli alla on tällä hetkellä Nobby Nicit. Jos ajatellaan pelkästään Jämin maastoa (toivottavasti kuivaa), niin kannattaisiko nuo vaihtaa johonkin paremmin rullaavaan? Ja jotta kysymys ei olisi liian helppo, niin paria kymppiä enempää en halua yhteen renkaaseen sijoittaa. Näihin spekseihin Schwalbelta löytyy Hurricane, mutta entäs muita?
Ainakin Schwalben Active linen racing ralph on niin hirveä saippuasukka etten enää ikinä osta kyseisiä renkaita tai mitään muutakaan active linea maastoon. Kuivalla ihan ok paitsi että todella painava, mutta märällä ei mitään pitoa. Yksinkertaisesti surkea rengas verrattuna esim Spessun Fast Trakkiin.
noniinno
06.07.2016, 12.16
^ Niinpä, kahdella kympillä saa kahden kympin renkaan.
Ketjureaktio
06.07.2016, 12.49
Täältä ääni Ikonille. Mitä tulee nopeuteen -se riippuu niin monesta tekijästä. Upottavassa maastossa leveämpi voi olla nopeampi, teknisessä ja varsinkin kivikkoisessa maastossa isompi ilmatila voi olla nopeampi (jokainen kisoissa/tapahtumissa käynyt tietää ne hylätyt sisurit alamäkien jälkeen). Riippuu toki myös kuskista, kevyt kuski pärjää hintelämmällä renkaalla. Ja ajon pituudesta, lyhyessä pyräyksessä voi ehkä ottaa paremmin huomioon maaston tekijöitä ja kevennellä pupumaisesti, mutta kyllä se leikki pidemmässä ajossa loppuu.
Isoja nappuloita tarvitsee yllättävän vähän, nappuloiden pääfunktio on purra löysään & irtonaiseen alustaan, ja jos polku on kovaa, juurakkoista jne. niin eivät ne täysin pure. Nappulat tuo myös painoa. Kannattaa testata laadukkaita pieninappulaisia renkaita, voit yllättyä "mikropurevuudesta". Toki jos ajaa mudassa (savi), niin pienet nappulavälit menee tukkoon, mutta harvoinpa sitä kovin pitkiä savipätkia ajelee.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.