PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pistosuojatun renkaan vaihdettavuus

N.N.
13.03.2016, 14.47
Teenkö jotain väärin vai onko tämä todella näin vaikeaa? Joka kerta kun vaihdan Durano Plussia, vannon itselleni että saa olla viimeinen kerta. Eivät tahdo mennä kiekoille eivätkä pois kiekoilta ilman väkivaltaa. Rengasrautojakin on katkeillut siinä hommassa. Pahimmillaan on melkein tunti kulunut ikävässä ähellyksessä.

Suositelkaa pliis helpommin vaihdettavia kunnolla pistosuojattuja ulkorenkaita cyclocrossariin ja maantiefillariin. Tai kertokaa niksejä. Luulen tosin kokeilleeni kaikkea.

paaton
13.03.2016, 15.10
Painelethan varmasti renkaan vastapuolet molemmilta laidoilta vanteen keskiuraan?

Durano plussat menee kyllä omille vanteilleni kohtuu nätisti, mutta nuo nyt ovatkin vanhoilla 14c kehillä.

Tubeless vanteiden kanssa saa olla tarkkana, ettei rengas jää hyllylle mistään kohtaa asennuksen aikana. Varmasti saa väännellä raudat mutkalle, jos kumi on hyllyn päällä.

teräsrunko
13.03.2016, 15.17
En usko että pistosuojaus vaikuttaa tähän asiaan millään tavalla. Olen monia eritasoisesti pistosuojattuja renkaita asetellut vanteelle ilman suurempia ongelmia. Rengasrautoja (muoveja) on kyllä napsahdellut joskus poikki. Jotkuthan käyttävät tiukoissa paikoissa saippualiuoksia vähentämään kitkaa asennettaessa.

kuovipolku
13.03.2016, 15.47
Durano Plussan tapauksessa åpistosuojaus vaikuttaa vallan ehdottomasti, Se SmartGuard voi teoriassa olla mitä taipuisinta kumia mutta elävässä elämässä se ei tahdo uutena ollenkaan taipua vanteen mukaiseksi vaan jo vanteelle asettunut osa karkaa koko ajan sitä mukaa kun onneton asentaja etenee.

Jos ihmisellä olisi tarpeeksi monta kättä ei olisi suurempaa ongelmaa, mutta normaalin kaksikätisen kannattaa ottaa avukseen kaksi tai miksei kolmekin avattavaa nippusidettä tai irtohihnaa, kengännauhaa, narunpätkää tai mitä tahansa muuta jolla asetetun renkaan saa pysymään paikallaan. Samasta syystä eli pistosuojavyön vastarinnasta johtuen täytyy lähes aina painella rengas vanteen keskelle uudestaan ja uudestaan eli tuskastuttavan monta kertaa.

Viimeisen pätkän nostaminen vanteelle ei sitten olekaan sen vaikeampaa kuin renkailla yleensäkään eli paljon riippuu vanteen ominaisuuksista, Esimerkkinä vaihdan itse Ultegroille mielummin Durano Plussat kuin Marathon Winterit ja väittäisin tapelleeni enemmän erään tavallista tiukemman normaalimaantierenkaan kuin Durano Plussan kanssa.

Olen myös ollut havaitsevinani että se elastinen kumi muuttuu ajettujen kilometrien myötä elastisemmaksi eli seuraavan sepelikauden alussa asentaminen onkin jo huomattavasti helpompaa. Siltä varalta että joku odottamaton syy tai joku poikkeuksellisen terävä esine aiheuttaa rengasrikon kannattaa satulalaukussa tai ajopaidan taskussa pitää em. nippusiteet ja pari hyviä rengasmuoveja, esim. SKS:t). (Itse olen joutunut tien päällä tilanteeseen vain kerran valmistusvian takia; pääsin kyllä uudestaan liikkeelle mutta olin kieltämättä paarmojen syötävänä selvästi pitempään kuin olisi ollut suotavaa).

PS Muuten olen sitä mieltä että kun rengasmuovi napsahtaa poikki, sitä on käytetty väärin. Voimaa kannattaa käyttää renkaan pitämiseksi paikallaan, mutta semmoinen hienovarainen hivuttaminen on yleensä tehokkaampi menetelmä. (Toisaalta jos mulla olisi voimaa enemmän, olisin ehkä eri mieltä.)

huotah
13.03.2016, 16.06
Vaihdoin juuri renkaat kahteen cyclocrossariin, joten tässä lyhyet kommentit.

Schwalbe Marathon Supreme 32-622 oli tiukahko, mutta meni vanteelle kuitenkin pelkin sormivoimin.

Vittoria Voyager Hyper 37-622 nousi vanteille todella helposti, jopa niin helposti että haasteena oli saada vanteelle asettunut osa pysymään urassa, ts. meinasivat nousta pois vanteelta kun olin painamassa vastakkaista puolta sisään.

Molemmat asennettiin 19C -vanteille.

stumpe
13.03.2016, 16.46
Mulla on sellanen niksi, minkä oivalsin ku oli tiukka vannerengaskombo.

Eli laita kiekko maahan, niin että napa on siis kiinni lattiassa, ja kun viimeinen pätkä on todella tiukka eikä mene vanteelle niin painat kummallakin ukkovarpaalla kumia ettei pääse karkaamaan vanteelta kummaltakaan puolelta ja alat kampeamaan rengasraudalla loppupätkää vanteelle eli siis ukkovarpaittesi välinen osuus.

Kuva varmaan auttaisi mut en nyt jaksa laittaa. :D

Ei tartte nippusiteitä.

orc biker
13.03.2016, 17.08
Joo, jalat avuksi, jos kädet eivät riitä. Tuttu juttu. Eihän tuossa mitään, jos kotona tekee ja voi sitoa rengasta kiristyssiteillä tai jesarilla, mutta tien päällä tiukka renkaan ja vanteen yhdistelmä on aika inhottava juttu.

nure
13.03.2016, 17.35
^samaa sitomiskonstia joskus joutunut käyttämään, myös usea rengasrauta mainio apuväline, sentti kerralla viimeinen pätkä niin säästyy hermot. Ei mielestäni aina ole kiinni renkaan pistosuojauksesta vaan jotkin renkaat ja vanteet (Tai päinvastoin) ovat hankalampia kuin toiset.
Viimeksi Kojak ja kahta sorttia RaceKing hienosti paikoilleen mutta IS:n kanssa meinas mennä hermot syksyllä.

Greycap
13.03.2016, 17.51
Eli laita kiekko maahan, niin että napa on siis kiinni lattiassa, ja kun viimeinen pätkä on todella tiukka eikä mene vanteelle niin painat kummallakin ukkovarpaalla kumia ettei pääse karkaamaan vanteelta kummaltakaan puolelta ja alat kampeamaan rengasraudalla loppupätkää vanteelle eli siis ukkovarpaittesi välinen osuus.

Samaa tyyliä hyödynsin kun väänsin talvirenkaita omille vanteille, viimeinen 20 senttiä ei mennyt millään vaan irrotti aina vastapuolelta saman verran kuin sai laitettua vanteelle. Ei kyllä varpaat riittäneet, kyllä minä seisoin ihan reilusti päkiöillä siinä kiekon päällä ja roikuin kaksin käsin rengasraudassa "nyt joko jotain hajoaa tai tämä menee" asenteella. Siitä kun olisi lipsahtanut niin aika pikainen poistuminen takasektoriin olisi ollut tiedossa.

Eikä tosiaan ollut pistosuojattuja nämäkään, tubeless ready vanne vaan on niin tajuttoman nafti ja lisäksi vielä jotenkin tavallista korkeamman oloisella reunalla jonka yli joutuu kampeamaan.

N.N.
15.03.2016, 12.39
Tämän keskustelun perusteella näyttää siltä että en ole ainoa jolla on ongelmia Durano Plussien vanteelle vääntämisessä. Joku on saanut Maraton Supremet sormivoimin, kannattaisikohan niihin siirtyä? Entä 4Seasonit, nekin ovat kuulemma tappajasepelinkestäviä, meneekö helpommin kiekolle?

paaton
15.03.2016, 12.55
4season nyt menee käsinkin, mutta pistosuojaus on aikapaljon durano plussaa heikompi.

N.N.
16.03.2016, 00.32
Mraton Supreme on tappajasepelikauden ykkösrengas tämän raadin mukaan?

N.N.
04.04.2016, 09.50
Kiitos vinkeistä, Huotah ja Kuovipolku: vaihdoin 25 mm Durano Plussat 32 mm Marathon Supremeen cyclocrossarin kiekkoihin. Olin vinkistä hankkinut SKS:n rengas"raudat", jotka tosiaan olivat kestävät ja hyvin muotoillut. Kahdella SKS:lla lähti helpommin kiekoilta. Vastedes 2 SKS:n rengasmuovia kulkee työkalupussissa aina. Supreme oli todella iisi heittää kiekoille, ainakin Durano Plussaan verrattuna. Durano Plussat saa mennä maantiefillariin tappajasepelikaudeksi.

Ensimmäisen työmatka-ajon perusteella Supremessa on mukava ajotuntuma. Sitä kehuttiin pitäväksi myös märällä asvaltilla, hyvänoloinen grippi.