Näytä tavallinen näkymä : Ötztaler Radmarathon 2016
Arpaonni suosi ensikertalaisia ja muutaman hengen hengen tiimimme sai paikat tämän vuoden Ötztaler Radmarathoniin.
Kokemusta on Vätternistä ja Suomen massa-ajoista. Ko tapahtuma kuitenkin sen verran erilainen että hyvät neuvot ovat tarpeen.
Eli mitä asioita kannattaa ottaa huomioon erityisesti tässä tapahtumassa ?
Kiitos !
Treeneissä kannattaa panostaa mäennousukyvyn kehittämiseen.
Esim.
http://blog.trainerroad.com/specialty-blocks-climbing-road-race/
Ötzin mäet ovat sen verran pitkiä, että niissä pitää malttaa ajaa rauhallisesti ihan omaa ajoa. Ainoastaan Brenner on sen verran loiva, että peesistä on merkittävää apua. Timmelsjochissa näkee aina täysin uupuneita kuskeja. Järjestäjän ohje on, että mukaanpääsystä starttiin pitää ajaa vähintään 7 000 raskasta kilometriä, jotta se Timmelsjochkin nousee.
Kaksi vuotta sitten menin täältä Pohjanmaalta kylmiltään lentokoneeseen ja sieltä suoraa päätä ruokatauon jälkeen Inn-joelle. Sielä ajoimme lämmittelyksi parituntisen kunnes pääsimme Ötziin. 30 asteen lämpö ja Ötzin karmea nousut olivat kyllä liikaa. Ei niitä pystynyt nousemaan huonosti nukutun yön ja syödyn päivän jälkeen. Muutamassa päivässä ilmastoon sitten tottui ja pyöräilykin alkoi sujua. Kaunista siellä oli, mutta mäet kamalan pitkiä. Ajoseurana oli saksalaisia laihoja hiihtomestareita. Liian kova kyyti oli ylämäissä. Mutta tulipahan kokeiltua :)
sledgehammer
09.03.2016, 19.25
Tuli se motivaattori itsellekin treeneihin lähtöpaikan saamisesta tuonne. Ei varmasti mene helposti läpi, mutta jos sentään pääsisi maaliin aikarajan puitteissa, niin se riittää.
Kaksi vuotta sitten menin täältä Pohjanmaalta kylmiltään lentokoneeseen...
Laakson suulla oleva Ötz taitaa kyllä olla ainakin itävaltalaisittain lähes tasamaalla: ajoitteko mahdollisesti ylemmäs laaksoon tai sinne Kühtain/Griesin suuntaan?
Timmelsjochissa näkee aina täysin uupuneita kuskeja.
Ai mää vai?
Hienoa, että pääsitte mukaan, tsemppiä matkaan ja treeneihin. Toivottavasti keli ei ole ihan yhtä kuuma kuin viime vuonna.
Mukaan päästiin. Vajaa puoli vuotta aikaa tehdä mäennousukunnolle jotakin. :)
Ai mää vai?
Hienoa, että pääsitte mukaan, tsemppiä matkaan ja treeneihin. Toivottavasti keli ei ole ihan yhtä kuuma kuin viime vuonna.
En viimeeksi nähnyt sinua muita kylläkin.
Ötzin kylästä lähtee kisan ensimmäinen mäki- Kühtai. Ei paha ollenkaan.
Kommuutteri
10.03.2016, 13.29
Koitetaan reenata, jotta jaksais...:-)
Sent from my iPad using Tapatalk
TSV Hobby = Sport Verein Turku vahvistettuna neljällä Kaupin Kanuunalla. Mainio joukkue.
TSV Hobby = Sport Verein Turku vahvistettuna neljällä Kaupin Kanuunalla. Mainio joukkue.
Toissa vuonna märkää ja kylmää; Timmelin päällä jälkijoukoissa sai kokea pilvistä johtuvan olemattoman näkyvyyden ja 2C lämpötilan höystettynä kaatosateella. Viime vuonna sitten täysin päin vastainen kauhukeli; lämmöt St. Leonhardissa 40C. Tänä vuonna en sitten saanutkaan edes paikkaa koko tapahtumaan. :(
Tämmöselle sunnuntaiajelijalle (12h) viime vuotinen oli kyllä jo lähtöviivalla taistelujen taival.. en saanut edellisenä yönä nukutuksi ollenkaan ja >30C helteissä olen pelkkä hikirätti. Odotusarvot olivat lähinnä yrittää pyristellä aikarajoille.. tai siihen saakka kunnes silmät/kroppa lumppaa. Yllättäen (!) väsy ei tullutkaan ja kroppakin petti vasta viimeisessä nousussa. Tunti hukkaantui Timmelin ylärinteessä, kun molemmat jalat kramppas aivan totaalisesti. Kaikki matkassa olleet magnesiumit ja suolat olin ottannu tasaisen tappavasti ja nestettä vetänny enemmän kuin yleensä käytän.
Kuuluisia Power Ball -leivonnaisia en tälläkään kertaa kerinnyt edes näkemään syöttöpisteillä. :mad: Etulinjan kuskit popsineet kaiken. Brennerillä olin ajatellut syödä nuudelia tms. sekä täyttää colalla toisen pullon, mutta eipä ollut tarjolla kumpaakaan sillä hetkellä. Monet muutkin artikkelit/juomat olivat finito! Kyllä keitti kuumuuden päälle. Vettä ja isojuomaa pulloihin, banaani naamaan ja toinen taskuun. Niillä sitten kohden Jaufea. Että tuommoiset pikku jutut otettava kans huomioon; saattaakin erinomaisesti yleisesti ottaen toimiva huolto pettää. Nyt ikävällä kohdalla.
Ilman mäkikokemusta tuolla tulee kyllä noutaja. Kuten jo aiemmin sanottu niin sitä pitää treenata. Ja sitä kautta tietää omat rajansa ettei jo Kühtailla ole tattis ja moro! Ennemmin lähtee hieman varoen liikkeelle.
Mulle oli ekalla kerralla iso yllätys se kuinka kovaa aletaan ajaa heti paukusta. Söldenistä on Ötziin saakka alamäkeä ja vauhdit sen mukaiset. Viime kerralla läksin starttipaikalle vasta puolelta (majapaikka oli Söldenissä) ni huomasin olevani aivan häntäpäässä lähtiessä. Puolikin tuntia aiemmin olisi antanut lähdössä paremmat eväät isompaan ryhmään mukaan. Nyt sai sinnitellä pikkuporukassa alas. Ötzistä lähtien porukka meneekin sitten atomeiksi.. tiivistyen jälleen hissukseen Kematenin/Innsbruckin tietämillä ryppäiksi.
Kühtailta alamäki on hyväkuntoista ja vauhdikasta alamäkeä. Todella vauhdikasta paikoin! Pikkuhiljaa alkaa uskaltamaan ajaa ja semmonen 70km/h ei ole enää järkkykammottavaa vaikka 60km/h kohilla meneekin se "turvallisen" vauhdin raja.. iiiks.. eli ylämäkiajon lisäksi pitää totutella sulkemaan itsesuojeluvaisto. Timmeliltä alastullessa oleva tutka näytti valokuvaan 89.2km/h.. tiedä sitten kuinka totuuden mukainen se lukema oli..
Henk.koht. noi nousut Kühtai ja Jaufen ei oo olleet ongelmia, mut Innsbruck-Brenner "tasainen" se kaikkein vaativin. Jaufenin alamäki Leoniin on kisain kaikkein makein ajo-osuus! Nopea ja sopivan mutkainen. Tosin todella rupisessa asfaltissa. Viime kisassakin katosi sormista tunto jo kilometrejä ennen laaksonpohjaa. Enkä ollut ainut mitä muilta kyselin.. Mut silti aivan mahtava lasku.. Ensimmäisellä kerralla toissa vuonna sai siinä tosin ajaa todella limitillä ettei myöhästyisi aikarajasta; 5min jäi vielä armonaikaa tuolloin. Viime kerralla olikin sitten jo runsaammin pelivaraa.
Ennen Timmelin loppujyrkkää on ihan "normi" nousua.. henkisesti tämmösen sunnuntaiajelijan kyl nujertaa väsymyksen ohella se päättymätön loppunousun kiviseinä. Toissavuonna kylmä kangisti ja viime vuonna krampit kirjaimellisesti pysäytti. Eikä yhtään ajomukavuutta helpottannu, ku vaimo soitteli saksalaisen ystävättären kertoneen kuinka hänen miehensä oli kramppien ja maitohappojen kourissa tyhjentänny kroppansa muutenkin kuin hikirauhasten kautta.. Vaimoa ripitinkin, että ei tommosta tarvi kertoa, jos on jo valmiiksi tiukkaa.
Timmelin päälle kuhan pääsee niin sieltä sitten Hochgurglin törmä ja pari pikku mäkeä kyllä hoituu ihan omalla painollaan. Maaliin on mukava tulla ja Finisher shirt vielä mukavampi hakea; on ne paidat vaan niin kalliita monella tapaa ettei sitä ilman kovin mielellään takaisin tulisi... luutabussien matkustajien ilmeet kertoivat kyllä kaiken.
Ötztal laaksona hyvinkin tuttu jo noin kymmenen vuoden ajalta ja nyt kahdesti myös Ötztaler. Suosituin lauantailenkki taitaa olla Ventin nousu. Itse olisin jättänyt sen väliin, jos olisin tiennyt tulevan uneton yö.. LoL.. olipahan sopivasti sekin sitten rasitteena pohjilla. Höpinää ja jaarittelua kyllä riittäisi varmasti vaikka kuinka pitkään, mutta nyt täytyy vaan tyytyä toivottelemaan tsemppiä kaikille mukaanpäässeille! Suomalaisia onkin tänä vuonna tuplamäärä viime vuoteen verrattuna...
(Näytti se viime kisan ainut libanonilainenkin olevan jälleen mukana.. sen kans ajoin Kühtaita ylös ja osan Brennerin pätkästä. Tunsin pientä pistosta omassatunnossa, ku sillä kello piippas jatkuvasti sykelimittejä ja meikä ajo vähä hitaammin ku oli tarkotus.. Toivottavasti ei kovin pahasti vieny mehuja lopusta. Kerkes toki aikarajassa maaliin! Jarille myös terkkuja! Taisteltiin/kiroiltiin hellettä yhes Brenneriin ja osa Jaufenistakin.. ja tarkkoina poikina vältettiin se kisan "ainoa" kasakin. Wuup-wuup tulevaan kisaan!)
Pari tunnelmakuvaa joista näkee kelin eron auringonpaisteessakin. 2010 oli pitkät päällä viimeisessäkin mäessä 2015 tuuliliivi oli päällä vain ensimmäisen 32 km alamäen. Loppu meni lyhyissä ja silti oli Kuuma.
Timmelsjoch 2010
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/225976_225264840823006_7192583_n.jpg?oh=60dd0345fd 3a20a5a57f350def36f1b9&oe=5793994C
ja Jaufenpass 2015
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/12108017_1239836406032506_6518950673529121442_n.jp g?oh=4366dee9058e06e217614e4f114cc36a&oe=5795D11F
2015 pyydettiin ajamaan vanha finnisher -paita päällä. Tuo on vuodelta 2014.
Viime vuonna oli sellainen musta paita valkoisella raidalla.
2015 oli 12 ulkopuolista apua tarvinnutta ensiaputapausta. Vakavin loukkaantuminen taisi olla solisluunmurtuma. Todella vähän näitä siellä sattuu. n. 4300 startissa ja 230 km paikoin kovaa, mutkia yms. Kanssakuskeja kunnioitetaan ja suurin osa osaa ajaa ryhmäss.
Tässä on kaikki oleellinen Ötzistä:
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xla1/v/t1.0-9/1910054_102844063065085_21830_n.jpg?oh=1a950a7047f 0be7b792328b874148866&oe=579050B1
Aloin kovettamaan luonnetta tänään muutaman tunnin lenkillä vesisateessa, parin asteen lämmössä, nastarenkailla, pimeässä ja huonolla asfaltilla (paikoin jäässä). Eikös se ollut niin, että kannattaa harjoitella kaikissa olosuhteissa? ;)
Siitä se lähtee. :) Kokemusta tuommoisista MTB:n linkkaaman reittiprofiilin mäistä? Tai pitkistä mäkitreeneistä yleensäkään? Ötztalerin pituus on oikeasti about puolet määrämitasta, mutta se puolikas on sitten enemmän tai vähemmän raakaa dieselillä pyörittämistä. Töllöstä katsottaessa hiihtoja tms. talvilajeja niin hyvin usein otetaan kantaa "korkeaan ilmanalaan" ja sen vaikutuksiin. Yksilölliset erot tuossakin korostuvat.. etenkin tuolla loppunousussa. Mutta ei siitä kokemuksesta Alppirinteillä ajamisesta mitään haittaa ole. (nimim. 10 vuotta sitten ensimmäistä nousua surkealla, vain juoksemalla tehdyllä, kunnolla ajaessa melkein sydärin saanut) Jo lähtöpaikka Söldenhän sijaitsee korkeammalla kuin Suomen korkein piste.
Onhan sitä tullut ajettua Alpeilla, Pyreneillä, Italiassa ja Espanjassa oikeilla vuorilla jokunen kuukausi yhteensä, joten ei tuo mäkien nousu nyt aivan puskasta tule. Olen aina pyrkinyt ajamaan pahimmat mahdolliset nousut, mutta Ötzin nousumetrejä ei ole koskaan yhtenä päivänä tullut ajettua. Nyt pitää hinata PK-watteja ylös, painoa alas ja rasvanpoltto kuntoon. Olikos tuolla Ötzissä pitkiä pätkiä yli 15% nousua putkeen? Kokemus osoittaa, että pitkissä jyrkissä mäissä on koko ajan pienin välitys käytössä ja mielellään aina olisi saanut olla pienempiä vaihteita käytössä.
Ei sul sit mitään probleemia tuu. Ihan peruskauraa veikkaisin. Seurakunnan jäsenille turha saarnata.. :D Ei oo pitkiä pätkiä noin jyrkkää. Muutama kinkare. Veikkaan, että maalissa olet yllättynyt: "Siinäkö se oli!?" ;) Palaan jälleen sunnuntaiajajan statukseeni; pienin välitys lähes koko ajan käytössä vaikka kuinka ajattelin pitää sitä pelastusrenkaana ja viimeisenä oljenkortena.
Pai kertaa olen ajanut Ötzin 34/28 tiheimmällä välityksellä. Alppinorsun rakenteellakin se meni tuolla kohtuullisesti. Viime vuonna tihein oli 34/30 ja sillä meni paremmin. Timmelkin nousi ilman kovin pahaa vääntämistä. Nyt laitan tiheimmäksi 34/32, jotta jäisi edes hiukan varaa.
Ötzissä ajetaan pääosin aerobisella alueella kohtuullisesti voimaa käyttäen. Suomessa Ötziin on hiukan vaikeaa harjoitella. Paljon ajoa reiluun vastatuuleen on hyvä.
Tärkeää on malttaa ajaa ihan oma ajo ja ajaa mäet rauhallisesti. Alamäissä täytyy pitää selkeä ajolinja ja ajaa nekin hallittavalla nopeudella. Startista Ötziin ( Kühtain alkuun ) on paljon pyöriä tiellä ja paikoin voi olla jopa ahdasta. Siinä loivassa ja pitkässä mäessä ei kisaa voiteta, mutta hosumalla se voi jäädä siinä kokonaan kesken.
Startissa olen itselleni hyväksi startata hänniltä pahimman ruuhkaan takaa. Ajanotto starttaa vasta starttiviivalta, joten aikaa siinä ei häviä mitään. On itselle kannustavaa, kun saa ylämäissä pikku hiljaa ennen lähteneitä kiinni. Ruokaa minulle aina riittänyt, joten huolloissakaan ei tarvitse hosua.
Lyhyesti: mahdollisimman paljon pk-treeniä alle, rauhallinen oma ajo, alamäet varmasti ja turvallisesti. Näillä se Ötzi menee terveeltä normaalikuntoiselta harrastekuskilta aikarajan puitteissa. Sijoituksista tosissaan ajavat ovat sitten eri juttu.
sledgehammer
18.03.2016, 10.31
Meneekö tuo 32 vielä lyhyen takavaihtajan kanssa? Malliksella tais vuokrapyörässä olla isoin kasetti mikä meni DI2 ultegra takavaihtajan kanssa ja 34 edessä. Sillä setillä tuli ajettua 170km/3300m ihan ok, mutta jyrkimmissä kohdissa olis voinut olla vielä rahtusen lyhyempää välitystä. Nyt kun matkaa ja nousua tulee vähän "raikkaammin", voisi vähän tiheämpi välitys olla jees. Mäkitreenit olen jo aloitellut trainerilla. Nousuprosentti (kickerin laskennalinen) on jäänyt seiskan pintaan, kun ei kompaktivälityksiä vielä ole. Sama kai se on jos ajaa pienempää kulmaa isommalla väityksellä. neljä repasta tunnin treeniä olen ajanut ja nyt jo huomaa, että koivet alkaa taas tottua siihen "vääntämiseen". Täytyy varmankesälläkin ajella noita "nousuja", kun ei täältä Turun seudulta löydy mitään oikeaa mäkeä ajettavaksi. Heinäkuussa ajattelin ajella pohjat kuntoon viikon lomalla Malliksella. Lämmintä tulee varmasti olemaan, mutta tottuupahan sitten vähän siihenkin.
Profiilit
Kühtai: http://www.climbbybike.com/profile.asp?Climbprofile=K%FCthai-Sattel&MountainID=1323
Jaufenpass: http://www.climbbybike.com/profile.asp?Climbprofile=Passo-Monte-Giovo&MountainID=3150
Timmelsjoch: http://www.climbbybike.com/profile.asp?Climbprofile=Passo-Rombo-Timmelsjoch&MountainID=40
Kiitoksia kommenteista, miten logistiikka ja majoitus ? ajatuksena finski//lufthansa mynkkeniin. Autolla pelipaikalle pe-iltana, takaisin saksaan su-iltana esim lentokentän novoteliin. Onko kokemuksi söldenin majoituksista? Itävalta tuttu skimbahommista joten oletus että söldenin majoituskapasiteetti riittää ko tapahtumaan ?
kolmen hengen tiimillä fillarit evocin laukkuihin, kattotelineet skimbapussiin. Vuokra-auto kattokaiteilla jne. Onko näin että ko lentoyhtiöt laskee fillarin evocissa normaaliksi matkalaukuksi. Painot ( alle 23 kg) pitäisi mahtua lentoyhtiöiden rajoihin.
sledgehammer
18.03.2016, 22.37
Ei kai niitä kattotelineitä kannata raahata Saksaan, ota mielummin semmonen vuokra-auto, mihin ne mahtuu konttiin. Jos on tiukka budjetti niin esimerkiksi semmonen peltilaatikko, kuin Berlingo, imaisee evocit konttiin mennen tullen.
Sent from my SM-T315 using Tapatalk
^ joo, oikeassa olet. ei kattotelineitä kannata roudata. Fillaritelineitä tarkoitin. Lufthansalla saa suksipussin ilmaiseksi jossa thulet menee kivasti. Fillarit ( 3x) eivät berlingoon sisälle mahdu äijien kanssa? . Riski on että antavat jonkun muun vehkeen kuin berlingon
Farkku-mondeon(esim) on saanut pitkäksi viikonlopuksi noin 150€ viime aikona avisilta..
off topic: viikko sitten oltiin itävallassa pitkä viikonloppu, aviksen perusbilika oli joku Fordin focus isolla koneella 102€. Aika kohtuu hinta autovuokrasta neljästä päivästä.
sledgehammer
18.03.2016, 22.58
Kyllä ne sinne mahtuu, kun kippaa puolet takapenkistä. Se on yllättävän tilava kottero.
Ok, ei kokemusta ko vehkeestä . :)
Olishan toi nasta Saksan puolella rekkojen välissä....:)
Onko näin että ko lentoyhtiöt laskee fillarin evocissa normaaliksi matkalaukuksi. Painot ( alle 23 kg) pitäisi mahtua lentoyhtiöiden rajoihin.
Vaikka en tilaisuuteen aio osallistua, niin vastaavan laukun omistajana sanoisin: ei.
http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/checked-baggage
Lainaus Finnairin em. sivulta: 1 PC = yksi matkatavara, jonka enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Yhdeksi laukuksi voidaan myös laskea näihin mittoihin mahtuva erikoismatkatavara, esimerkiksi musiikkisoitin tai golfvarusteet. Myös enintään 220 cm pitkät sukset lasketaan yhdeksi matkatavaraksi.
http://www.lufthansa.com/us/en/Free-baggage-rules
Lainaus Lufthansan em. sivulta: Free baggage dimensions
The maximum size per piece of baggage, regardless of class, is 158 cm (width + height + depth).
Items of baggage that are larger or heavier than the permitted dimensions and weight or that are additional to the free baggage allowance will be carried as excess baggage for a flat fee.* Items that weigh more than 32 kg will be transported by air freight for a charge. For further information, please visit the ..blaablaa
Tuolla on ketju asiasta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29769-Fillarin-lis%E4maksu-lennolla/page10
Jos matkustan pyörän kanssa, varaan ajoissa paikan fillarille. Kaiken varalta, että mahtuu todennäköisemmin kyytiin. Ensi talven kahdelle reissulle olen fillarin klikannut jo mukaan ja maksanutkin kuljetuksesta. Pessimisti ei pety.
Mikä on aikaraja?
Vätternin olen polkenut kahdesti, ensin 11h ja sitten 9h. Viime syksynä puolen päivän lenkit Teneriffalla olivat tyypillisesti 2,5km nousua noin 100 kilometrin matkalla. Ne näyttävät kulkeneen keskimäärin kahtakymppiä. Voiko näistä suhteuttaa yhtään siihen minkä verran paremmassa kunnossa pitäisi olla Ötziin?
Pyörälaukusta joutuu maksamaan erikseen ja sille on syytä varata paikka etukäteen.
Autoksi on hyvä varata sellainen, että laukut ja pyörät mahtuvat kuskien kanssa sisälle.
Söldenissä on n 14 500 majoituspaikkaa, mutta täyttä tulee Ötz-viikonloppuna. Majoitus kannattaa varata ajoissa ja starttipisteen takaa.
Ajo autolla Söldenistä Freisingiin 5500 nousumetrin jälkeen ei todellakaan ole suositeltavaa. Autoiukunto lepäämättä Ötzin jälkeen vastaa reipasta känniä. Siinä on vaarana muille ja itselleen.
Ei tuonne saakka kannata lähteä asenteella "tule-suorita-poistu".
Aikatarkastuspisteet löytyvät reittikartalta.
Rajat ovat nämä ja niistä järjestäjä ei jousta. Viimeinen maaliintulija tulee juuri ennen pimeyttä.
https://www.oetztaler-radmarathon.com/streckenverlauf
BRENNERPASS 12:34 UHR
JAUFENPASS 14:40 UHR
ST LEONHARD 15:15 UHR
MOOS 16:00 UHR
SCHÖNAU 18:00 UHR
TIMMELSJOCH 19:30 UHR
Vätternin aika ei oikein korreloi Ötziä, mutta kyllä se noilla arvoilla menee, kunhan vain maltaa ajaa rauhallisesti.
Löysinkin nuo aikatarkastupisteiden rajat, mutta en kokonaisaikaa.
Täytyy kokeille pääsisikö Ötziin jonain sellaisena vuonna, kun pystyisi käymään vuoristossa treenaamassa.
Kokonaisaikaa ei ole määritetty, mutta jos Timmelin pisteellä on 19:30 on maalissa juuri ennen pimeän tuloa.
Viimeisen maaliintulijan edellä ja perässä tulee karavaani järjestäjien autoja pillit ja vilkut päällä. Se on näyttävä ja läpiajaneita kunnioittava tapahtuma. Kokemisen arvoinen tapahtuma.
Pyörälaukusta joutuu maksamaan erikseen ja sille on syytä varata paikka etukäteen.
Autoksi on hyvä varata sellainen, että laukut ja pyörät mahtuvat kuskien kanssa sisälle.
Söldenissä on n 14 500 majoituspaikkaa, mutta täyttä tulee Ötz-viikonloppuna. Majoitus kannattaa varata ajoissa ja starttipisteen takaa.
Ajo autolla Söldenistä Freisingiin 5500 nousumetrin jälkeen ei todellakaan ole suositeltavaa. Autoiukunto lepäämättä Ötzin jälkeen vastaa reipasta känniä. Siinä on vaarana muille ja itselleen.
Ei tuonne saakka kannata lähteä asenteella "tule-suorita-poistu".
Olet oikeassa tuon ajamisen suhteen suorituksen jälkeen. Esim vätternissäkin on 6h:n sääntö maalin tulon jälkeen.
onko startti kylän alapäässä?
berlingo jo mainittiin autona. Onko kokemuksia sopivista muista autoista (poislukien pakut) johon 3xevoc menee ja äijät? Vw:n caddy tulee ainakin mieleen, mutta vuokraamoiden caddyt tulee lisäpenkeillä ja ne vie tilaa irroitettunakin takaosassa.
Startti on aika lailla keskellä kylää. Majoituksesta on hyvä päästä starttiin takaa, jos aikoo lähteä hänniltä. Majoitusten taso on pääsääntöisesti hyvä ja maksaa sellaisen 25 ... 50 €/hlö/vrk 2 h huoneissa. Lomahuoneistot ovat käteviä. Lauantaina ja sunnuntain ovat ravintolat täynnä ja jos ei järjestäjien pasta-party maistu, niin oma pikku keittiö on kätevä.
TSV Hobbylle on lomahuoneistot varattu Windaustrassen varrelta.
TSV Hobbylle on varattu 2 x VW Transporter, joista vuokraamo ottaa kolmannen penkkirivin pois ja laittaa omaan varastoonsa. Tästä kannattaa sopia vuokaamon kanssa etukäteen Noihin mahtuu hyvin kymmenen kuskia pyörineen ja laukkuineen.
Katselin Ötzin osallistujalistaa ja huomasin, että monelta on osallistumismaksu vielä maksamatta. Se pitää maksaa maaliskuun aikana, muutoin paikka menee.
Suomalaisittain maksut "hallinnassa".. Tein vähän suuremman katsauksen maksamattomiin. Reilu tuhat edelleen maksamatta! Jättäisiköhän lopulta kymmenisen prosenttia hyväksytyistä maksamatta. Sekin kuulostaisi melko kovalta prosentilta, kun tuonne pitää oikein hakemalla hakea. Veemäistä olisi voittaa jälkiarvonnassa paikka, kun Söldenissä majapaikat melkolailla jo varatut.. Viime vuonna jo heti ekalla viikollakin oli kapea valikoima.
Mukaan otetaan n. 5000 ilmoittauttumista ja Ötziin osallistuu lopulta n. 4 000 ... 4 500 polkijaa. Loput tulevat järkiinsä ennen tapahtumaa.
Kyllä Söldenistä aina jonkinlaisen majoituksen saa. Petipaikkoja on n. 15 000 ja majoitusvuorokausia tulee tuona viikonloppuna 20 000.
Onko tietoa mikä oli kisaan mukaan hakijoiden kokonaismäärä ?
Suomesta on 18 maksanutta tämän vuoden Ötziin.
Vanhin on syntynyt 1957 ja nuorin 1978. Keskimääräinen syntymäaika on 1967.
Ei mitään nuorukaisten puhaa ;)
sledgehammer
02.04.2016, 19.31
Noh Matti, meidän talossa ei vanhene ku kersat ja vaimo :D Isäntä säilyy ikinuorena ihan niin kuin säkin. Vuodet vaan komistaa ja nuoruus säilyy :D Taitaa se nuoruuden tyhmyyskin olla kyllä pysyvää, ainakin sellaisia merkkejä tää harrastus alkaa orastavasti saamaan.
MsBandMe
17.04.2016, 04.45
Ensimmäinen koeponnistus tehty, terveisiä Mallorcalta! Kahden viikon treenileirin viimeisen ajopäivän 175 km/3000 metriä issekseen muistutti kyllä, että kesän treenit on otettava tosissaan... (määrittele "tosissaan" :rolleyes:). M312 kalpenee kyllä Ötzin rinnalla. Seuraavat reenit sitten Pyreneillä :D
Kymmenkunta viikkoa starttiin. Järjestäjän suosittama treenimäärä täyttyi toukokuun alussa, joten ei oikein voi enää ajakaan. Uusi iloisen musta Storck pitkähäkkisellä Di2 takavaihtajalla odottelee käyttöä. Tuossa toimii ainakin 32-hampainen takaratas ja 34:n saattaa toimia. Kokeilen 34:sta. Sille olisi Timmelsjochin viimeisessä rutistuksessa minulle käyttöä.
Eteen kannattaa laittaa pienemmäksi rattaaksi pienin mahdollinen ja taakse suurin mahdollinen. 34/28:lla tuo kyllä menee, jos kuski on oikean painoinen ja hyvässä kunnossa.
Tätä pelkäsinkin. Mietin 34-28:a, mutta painoa on liikaa ja kuntoa liian vähän. :)
105 lyhythäkkisellä testattu ja toimii edessä 34/46 ja takana 32. Voi olla että 50 edessä ei enää menisi tai ainakin pieni/pieni yhdistelmällä ketjut mahdollisesti liian löysällä? Eli veikkaisin että tuo 34 toimii mainiosti takana pidempihäkkisellä.
Toimii 34 pidemmälllä häkillä.
Ruuvasin maantiepyörään pitkän takavaihtajan (Deore), eteen kompaktikammet ja kiekkoihin 11-34 -takapakan. Eli nyt on 34-34 mäkivälitys. Koska koeajolla pääsi Pyynikinharjulle 50 nousumetriä helposti, niin oletan, että Timmelsjoch menee myös heittämällä. ;)
Ruuvasin maantiepyörään pitkän takavaihtajan (Deore), eteen kompaktikammet ja kiekkoihin 11-34 -takapakan. Eli nyt on 34-34 mäkivälitys. Koska koeajolla pääsi Pyynikinharjulle 50 nousumetriä helposti, niin oletan, että Timmelsjoch menee myös heittämällä. ;)
Varmasti menee. Eihän se ole kuin n.40x korkeampi.
https://www.oetztaler-radmarathon.com/hoehenprofil
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Heittämällä menee! :) Kun ei tuonne Ötziin ollu asiaa tänä vuonna niin kävin yhden kisan sijasta kahdet; Arlberg Giron pari viikkoa sitten ja eilen Hohenems Radmarathonin kevennetyn version Rund um Arlberg. Molemmista löytyy 2500 nousumetriä ja 150-160km pituutta. 34-30 välitykset riittivät noihinkin nousuihin. 34-34 ei varmasti tee pahaa Timmelin loppunousussa, kun väsymyksen määrä alkaa olemaan maksimit. Täällä nämä vuoret odottavat!
Täytyy sanoa, että en nykykunnolla kyllä ihan satavarmasti Ötziä lähtisi suorittamaan. Mäkiajoa voi harjoitella lähinnä vaan ajamalla mäkeä.. toivottavasti teillä lähtijöillä on edes piirun verran isompaa mäkeä alle.. Hyvänä esimerkkinä käy omat ajot; kahdessa viikossa lähti puoli tuntia ajasta pois. Ensimmäinen kisa oli käytännössä vuoden eka mäkilenkki. Parin viikon totuttelulla tulokset puhuvat kyllä puolestaan.. :)
Ei Ötzi paha ole, raskas kylläkin. Suurin riski on hosua ensimmäisessä ala- ja ylämäessä. Jos Brennerin aikatarkastuspisteeseen ehtii ajoissa, niin lopussa on paljon väljempi aikataulu.
Tiukasti kun pitää mielessä,että jokainen ylämäkikin päättyy joskus ja tämä jota juuri ajat, on ensimmäinen mäki, joka ei ole päättynyt -vielä;).
Nadja Prieling aloitti vähän etuajassa. 9+1 Ötztaleria kymmeneen päivään. :D Neljäs päivä menossa. Kelit näyttävät olevan tällä viikolla kohtuu kuumat! 30C paukkuu rikki ja koleammatkin päivät hellerajan yli.
http://www.roadbike-extrem.at/
http://mobileapps.tt.com/sport/11895878-91/%C3%B6tztaler-in-dauerschleife-zehn-mal-%C3%BCber-vier-p%C3%A4sse.csp
Liveseuranta löytyy täältä:
http://nadjatracking.fh-timing.com/
Suhteellisen hyvin suuntaa antava sääennuste lupaa mitä parhainta keliä Ötziin. Hienoa !
Niin, ei Suomessa ole mäkiä, joilla harjoitella. Kunnon tasaisen kova vastatuuli on mainio harjoituskumppani. Toinen on 5 cm hiukan jäätynyttä lunta järven jäällä. Mäen nousussa on paljolti kysymys maltista ajaa riittävän hiljaa. Kun iso ryhmä ryntää Ötzin liikenneympyrästä paljon itseä kovempaa Kühtain suuntaan, on vaikea malttaa pitää oma vauhtinsa.
Jos on lämmintä ja kuivaa, niin on ainakin helppo valita vaatetus. Taidan minäkin ottaa mukaan litran juomapullot. Vastaavissa tapahtumissa on joskus pysynyt vauhtimaltti mukana alussa ja joskus ei. Parempi lopputulos tulee, kun ei alussa aja itseään loppuun.
1 l täyteen startissa, 1,5 l Kühtai'n päällä ja sama Brenner'issä. Jaufenpass'issa 2 l täyteen ja sillä Schönau'hun. Sieltä 1,0 ... 1,5 l ja Seeberalm'ista 1l ja sillä perille.
Lyhyet pökät, vaalea ohut trikoo ( ÖRM 2012), irtohihat, tuuliliivi, kypärähuivi, ohuet sukat, lyhyet hanskat. Ja kilo aurinkorasvaa niskaan, korviin, käsiin,jalkoihin muttei silmien lähelle eikä ainakaan yläpuolelle. Saman verraan Assoksen persrasvaa kankkuun
Näillä mennään ...kele!
kg 100-, v. 100-!
Ei muuta kuin hyvää reissua, vahvaa ajoa ja malttia alkumatkaan! Ja muistakaa että jos oikein pahalta tuntuu niin aina voi ottaa torkut...
Kerran ajanut vähän vastaavan tapahtuman, niin siinä oli n. 1500 nm loppunousussa muutaman kilometrin välein huoltopisteitä, joista sai mm. valmiiksi avattuja vesipulloja ja kokista mukeissa, ei tarvinnut pysähtyä kun hiljaisessa vauhdissa ne ojennettiin matkaan kuin jossain ironmanin juoksuosuudella. Onko Özissä tällaista?
Ei ole. Timmelissä on kaksi huoltoa, joista saa kaikkenlaista. Pysähtyä pitää ja niin tekee mielikin. Alle 8h kuskit saavat varmasti eväät lennosta.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Ei muuta kuin hyvää reissua, vahvaa ajoa ja malttia alkumatkaan! Ja muistakaa että jos oikein pahalta tuntuu niin aina voi ottaa torkut...
Jep, tiettävästi sellaiset 1,5 torkut ehtii hyvinkin ottamaan. Miltein yhtää kovaa hellettä lupaillan taas.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
ManseMankeli
22.08.2016, 19.58
Eikös Suomessa joku reenannu mäkiajoa vetämällä rengasta perässään. Uskoisin olevan hyvä reeni jos pää ja maine kestää. Tsemiä koitokseen
Sent from my HUAWEI M2-A01L using Tapatalk
^ Joo, ja vielä talvella parkkihallissa.
Mutta Tampereella voi hyvin reenata mäkiajoa Pyynikillä.
Jep, tiettävästi sellaiset 1,5 torkut ehtii hyvinkin ottamaan. Miltein yhtää kovaa hellettä lupaillan taas.
Josko viime vuodesta otettu sen verran opiksi, että niitä liikutettavia kuution vesipisteitä olisi lopussa yhden sijasta pari-kolme kipaletta. Oli se hurjaa katottavaa, kun oli jono vuoren sisältä tulevalle pikkuputkelle, josta kylmää vettä lirisi hiljalleen. :eek: Eipä ole tänäkään kesänä voinut Suomessa harjoitella noihin olosuhteisiin edes lämpöjenkään osalta...
Josko viime vuodesta otettu sen verran opiksi, että niitä liikutettavia kuution vesipisteitä olisi lopussa yhden sijasta pari-kolme kipaletta. Oli se hurjaa katottavaa, kun oli jono vuoren sisältä tulevalle pikkuputkelle, josta kylmää vettä lirisi hiljalleen. :eek: Eipä ole tänäkään kesänä voinut Suomessa harjoitella noihin olosuhteisiin edes lämpöjenkään osalta...
Siinä jonossa seisoin aika pitkään. Hiukan alempaa oli saanut huoltoasemalta tankata nopeammin.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Hääppönen
29.08.2016, 17.49
No? Tuliko uusi reittiennätys?
Kattelin/kuuntelin sitä live lähetystä Ötztalista.. Pari suomalaistakin loppupäästä kuuluteltiin nimeltä.. Voittoaika ja voittaja kyllä olivat, no, melko kovia. Alta seittämän tunnin ja 48-vuotias! Huhhuh!
Kiitos kaunis kaikille, valitettavasti vuoret selättivät ensikertalaiset.
Luonnollisesti pieni pettymys, mutta matkan katkettua ei voinut jossitella. On tuo aidosti rankka ja vaativa rasti.
Kuvaavaa oli että istuessani keskeyttäneiden bussissa niin ympärillä kaikki sen näköisiä kavereita jotka olisivat olleet TdHssa tms vapaan vauhdin kärkijoukossa.
Emme mekään kylmiltään sinne lähteneet, mutta kilsoja ja mäkiä pitää olla reilusti takana. Voimiakin olisi ehkä ollut, mutta aikarajojenkin takia vauhtia pitää olla koko ajan.
Hieno reissu ja taas on todettava..." Aina kannattaa lähteä".
Tänä vuonna aikarajat olivat tiukemmat kuin aikaisemmin. Järjestäjän mukaan ne olivat jopa liian tiukat ensimmäistä ja viimeistä tarkastuspistettä lukuunottamatta. Keskeyttäneitä tuli tämän takia n. 10%.
Ajokeli oli hyvä. Timmelsjochin alku oli tuskaisen kuuma ja siinä 19:30 alkoi kova ukkoskuuro Söldenissä. Lasku Hochgurgl'sta alas oli sen jälkeen varmasti hankala.
Oma ÖRM 2016 meni läpi, mutta oli se raskas eikä Jaufenpassin tarkastuspisteessä jäänyt isoa marginaalia.
ÖRM on erittäin ammattitaitoisesti järjestetty tapahtuma ja hieno sellainen.
Kommuutteri
31.08.2016, 09.16
Olihan raatelevan upea kokemus ajaa ÖRM. Mitään vastaavaa fyysiseen tekemiseen liittyvää henkistä ja fyysistä kokemusta ei ole ollut, eikä varmaan tule. Käsittämätön setti.
Kuten todettua ÖRMin järjestelyt ovat viimosen päälle. Bonuksena vielä erinomainen ammattimainen kuvapalvelu ja tulospalvelu. Suomalaiset tulokset löytyvät esim. helposti täältä https://services.datasport.com/2016/velo/oetztaler/landfi.htm
Reissuun mahtui kolme ajopäivää, kolmesataa kilsaa ja noin 7500 nousumetriä: prologi lähikylään, itse ÖRM ja epilogina Gletscherstrasse Euroopan korkeimmalla sijaitsevalle kääntöpaikalle. Oli mulle ihan ensimmäinen vuoristoreissu, joten tietyllä tapaa huipulta tuli aloitettua!
Valmistautumisessa ja itse tapahtumassa auttoivat seuralaisten, erityisesti kokeneiden Matti K:n ja plr:n tieto ja neuvot. Ja Tour-lehden hyvä ohjelma plus 10 000 harjoituskilometriä. Kiiitos ja nöyränä kotiin! Mitähän seuraavaksi?
Sent from my iPad using Tapatalk
No? Tuliko uusi reittiennätys?
Voittaja 48-v. kuski ajoi uuden reittiennätyksen hiukan alle 7h. Kuskin ravintopuolesta järjestäjällä oli kyllä selkeä näkemys. Tämmöiset ennätykset on ihan hyvä jättää omaan arvoonsa.
Voittaja 48-v. kuski ajoi uuden reittiennätyksen hiukan alle 7h. Kuskin ravintopuolesta järjestäjällä oli kyllä selkeä näkemys. Tämmöiset ennätykset on ihan hyvä jättää omaan arvoonsa.
Kova pappa kun Ludewig, joka on siis ajanut aikuisten kovaa joskus, jäi vain 37s. :)
Ko kaiffarin kolumni.
http://www.radsport-rennrad.de/race/jedermann/marathon-kolumne-doping-hobbyradsport
---
Örm pitää lisätä to do listalle.
Tänä vuonna aikarajat olivat tiukemmat kuin aikaisemmin. Järjestäjän mukaan ne olivat jopa liian tiukat ensimmäistä ja viimeistä tarkastuspistettä lukuunottamatta. Keskeyttäneitä tuli tämän takia n. 10%.
Ajokeli oli hyvä. Timmelsjochin alku oli tuskaisen kuuma ja siinä 19:30 alkoi kova ukkoskuuro Söldenissä. Lasku Hochgurgl'sta alas oli sen jälkeen varmasti hankala.
Oma ÖRM 2016 meni läpi, mutta oli se raskas eikä Jaufenpassin tarkastuspisteessä jäänyt isoa marginaalia.
ÖRM on erittäin ammattitaitoisesti järjestetty tapahtuma ja hieno sellainen.
Täyty ihan kaivaa vanhat esitteet esille.. samat aikarajathan nuo olivat kuin parina edellisenä vuotena. Jotenkin jäänyt takaraivoon tuon keskeytysprosentinkin olleen samaa luokkaa, oisko ollu hiukan ylikin 10% viime kerralla.. ja tänä vuonna oli piirun viileämpi keli kuin viime vuonna... toissa vuoteen keliä on ihan turha edes verrata. (ensin yksi historiansa kylmimpiä kisoja ja toinen se kuumin) Kumpaisena kertana, etenkin 2014, meikäläinen joutu Jaufenin vetämään yli alkuperäisen oman vauhdin ehtiäkseen St. Leonin "mittarille".. jäi 5 minuuttia "turvaväliä". :)
Onnittelut kaikille paidan noutaneille! Ja tsemppiä uuteen yritykseen ensi kesänä muillekin! (Jep, arvatenkin koko konkkaronkka mukana taas helmikuussa arpajaisissa yrittämässä sisään.. Juhannuksen tienoilla olisi Dreiländer Giro hyvä makupala.. ja siihen väliin Arlberg Giro sekä Hohenems Radmarathon.. kauden pääkisana Ötztaler. Kun vielä olisi sponsorit kustantamassa niin voisi yrittää toteuttamistakin.. LoooL!)
Seiskan jälkeen alkanut sateen rankkuus oli videokuvastakin nähtävissä. Katsomot tyhjenivät hetkessä ja valokuvaaja koitti sinnitellä sateenvarjon kanssa joitakin minuutteja kunnes tajusi siirtyä teltan alle.
ÖRM tuli läpäistyä tiukalla ja tarkalla ajoituksella. Brenneriin saakka ajo meni helposti rauhallisella tahdilla. Brennerin laskussa takarengas puhkesi ja aikaa tuhraantui kymmenisen minuuttia. Jaufenpassin nousun puolivälissä vasen reisi alkoi krampata, mutta sillä pääsi vielä ajamaan, kun pyöritteli pienimmällä välityksellä.
Timmelin nousussa reisissä olivat aivan raamatullisten mittasuhteiden krampit. Jaloilla ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan. Kellosta kuitenkin näki, että taluttamalla ehtii mäen päälle ajoissa. Niinpä talutettiin joka serpentiinimutkassa näkyvältä schlusswagenilta karkuun. Alas ajaessa illan hämärtyessä niskaan tuli bonuksena ukkosmyrsky. Mitään ei nähnyt lasit päässä ja hyvin huonosti ilman. Maaliin noin kolme minuuttia ennen kuin reitti suljettiin eli tavoite saavutettiin. :)
Porukkalenkeillä voi kuulla lisää tältä erinomaiselta reissulta.
Järjestäjän mukaan keskeyttäneitä oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja tämä johtui välitarkastuspisteiden tiukennetuista aikarajoista. Nyt ne olivat järjestäjän mukaan liian tiukat ja ne todennäköisesti palautetaan ennalleen. Brenner oli sama kuin viime vuonna 12:34.
Esim. Jaufenpass 2016 14.20 ja 2015 14:40.
Jaa, erikoista, että kisan kotisivulla näyttävät niitä "vanhoja" rajoja myös tälle vuodelle. Olivat sitten ilmeisesti vetäneet hatusta ennen starttia "pistetääs vähä vauhtia alkupäähän myös" -ajatuksen. Ei noin. Kyl toi 20 minsaa tuossa vaiheessa on rokottannu monelta Timmelissä kramppeina kisan.. jos nyt edes kerinnyt checkiin.
The original marathon course features several official checkpoints as ordered by the local authorities:
BRENNERPASS 12:34
JAUFENPASS 14:40
ST LEONHARD 15:15
MOOS 16:00
SCHÖNAU 18:00
TIMMELSJOCH 19:30
https://www.oetztaler-radmarathon.com/check-points
Tuo Jaufenpassin muutoksen huomasin ajon aikana ja ihmettelin onko siinä virhe. Organisaation sihteeri ei tiennyt, kuka oli ja miksi tehnyt muutoksen, mutta kyllä se merkittävä muutos tuossa kohtaa oli.
Vaikka ajoin hitaammin kuin koskaan aikaisemmin minulle jäi Timmelsjochissa n. 2 h marginaalia ja Jaufenpassissa sitä oli vain noin 20 minuuttia. 20 minuuttia hukkuu helposti vaikkapa rengasrikkoon ja sen kanssa väsyneenä säheltämiseen. 2 h marginaali Timmelsjochissa on ihan riittävä ja se kestää jo ongelmia matkallakin.
Hieman harmillista tuo aikatarkistuspisteiden säätö. Jaufenpass tuli itsellekin jonkinlaisena yllärinä, koska lähdin Brenneristä noin puoli tuntia ennen takarajaa ja rengasrikosta huolimatta olin mielestäni edennyt ihan hyvää vauhtia Jaufenpassin aikatarkistuspisteelle. Yllätys oli siis se, että olin aivan kiinni takarajassa tuossa huollossa. Timmelin nousuun oli suhteessa todella paljon enemmän aikaa kuin Jaufenpassiin.
Seuraavalle kerralle :) pitää olla ratkaisu miten infernaaliset krampit vältetään. Olin kyllä valmistautunut kramppeihin ja mukana oli magnesiumia ja geelejäkin tuli vedettyä varmaan puoli kiloa, mutta tuo ei riittänyt. Energiaa oli, mutta siitä ei ollut hyötyä, kun jalat eivät suostuneet yhteistyöhön.
onnimanni
01.09.2016, 14.35
Voittaja 48-v. kuski ajoi uuden reittiennätyksen hiukan alle 7h. Kuskin ravintopuolesta järjestäjällä oli kyllä selkeä näkemys. Tämmöiset ennätykset on ihan hyvä jättää omaan arvoonsa.
En tiedä sanoisinko... sanon silti : Oikeusperiaatteisiin kuitenkin kuuluu sittenkin pitää vippaskonsteihin syyttömänä...
Hieman harmillista tuo aikatarkistuspisteiden säätö. Jaufenpass tuli itsellekin jonkinlaisena yllärinä, koska lähdin Brenneristä noin puoli tuntia ennen takarajaa ja rengasrikosta huolimatta olin mielestäni edennyt ihan hyvää vauhtia Jaufenpassin aikatarkistuspisteelle. Yllätys oli siis se, että olin aivan kiinni takarajassa tuossa huollossa. Timmelin nousuun oli suhteessa todella paljon enemmän aikaa kuin Jaufenpassiin.
Seuraavalle kerralle :) pitää olla ratkaisu miten infernaaliset krampit vältetään. Olin kyllä valmistautunut kramppeihin ja mukana oli magnesiumia ja geelejäkin tuli vedettyä varmaan puoli kiloa, mutta tuo ei riittänyt. Energiaa oli, mutta siitä ei ollut hyötyä, kun jalat eivät suostuneet yhteistyöhön.
Joitko riitävästi? Noissa lämpötiloissa lähemmäs litra tunnissa, eli ainakin 10 litraa 13 tunnissa. Ja ei vettä vaan urheilujuomaa. Tosin aamulla oli varmaan viileämpää, ja lopussa, jos satoi kaatamalla.
Ekalla pidemmällä lenkillä Italiassa kanssa vähän kramppaili, vaikka ei ollut vuorilenkki eikä kovin vauhdikas, mutta juominen jäi liian vähälle lämpötilaan nähden, kun ei ollut vielä tottunut yli 30 asteen lämpötiloihin.
Omakohtainen kokemus on, että ei se juominen yksistään estä kramppeja vaan suolatasapaino. Nykyään on -aina- mukana pitemmillä retkillä suolaa jossain muodossa. Esim. tolla Rund um Arlbergin 160km/2500m retkellä oli suolaa kapselissa ja hiukan sipsimurskaa.. Onhan se kivempi vähä aterioida samalla. ;) Ja 10L.. well.. viime vuonna vielä kuumemmissa olosuhteissa omassa kärsimyksessä 12 tunnin aikana join nelisen litraa: isoa, mehuvettä, kolaa ja vettä... Yksilölliset erot toki; tuokin oli tuplat siihen mitä meni 2014 sadekelillä.
Join sen mitä kykenin, mutta en osaa sanoa oliko sitä riittävästi. 2x litran pullot olivat mukana ja niitä tuli täytettyä useita kertoja + taukojuomat päälle. Hiki oli pinnassa koko ajan, joten en nyt ainakaan rutikuiva ollut eikä seuraavana vuorokautenakaan tarvinnut juoda tavanomaista enempää.
Urheilujuomaa ei pysty juomaan, koska siitä menee maha sekaisin. Järjestäjällä oli tarjolla jotakin todella suolaisia geelejä, joita otin matkalla kaikkien muiden geelien lisäksi. Kaikissa geeleissä lienee jonkin verran suoloja. Kelihän oli lämpöisempi kuin yksikään koko vuonna ajamani lenkki, joten kuumuuteen ei ollut ehtinyt tottua.
MsBandMe
02.09.2016, 10.45
Jep. Jaufenpassin aikaraja koitui kohtaloksi. Aikaa olisi ollut viimeiseenkin huiputukseen. Olisi se mennyt. Sisulla. Paita jäi noutamatta ja lenkki harmittavan vähän vajaaksi. :/ Mutta tulipahan koettua Alpit eka kerran.
Mitä tulee noihin Jaufenpassin ja Timmelsjochin aikarajoihin, niin mä sain sen käsityksen että rajoja päätettiin viimehetkellä kirrata illaksi ennustetun rajuilman johdosta. Ja varmaan aika hyvä niin, hämärällä siinä kelissä minkä sitten lähes minuutilleen ennusteen mukaan pukkas niin olis ollu aika hasardia laskea Timmelistä Söldeniin...
...tuohan on ihan järjellinen selitys aikarajojen tiukentamiselle. Timmelin aikarajaa ei kuitenkaan tietääksenitiukennettu. 20:00 jälkeen maaliin tulleet tulivat kyllä alas aika kaameassa ja pimeässä kelissä.
20:00 jälkeen maaliin tulleet tulivat kyllä alas aika kaameassa ja pimeässä kelissä.
Ai niinkö? Ihan kohtuuliisesti siinä näki, kun pudotti lasit mäkeen ja järjestäjän auto ajoi valot päällä koko loppulaskun takapyörässä kiinni. :D Okei, vettä lainehtivasta tiestä ei nähnyt kaivonkansia tai kaistaviivoja, mutta pitäähän sitä olla jännitystä loppuun saakka. Tapahtumasta saa paremman vastineen osallistumismaksulle, kun käyttää maksimitunnit. :)
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14138825_1470494882966656_8917526308718257606_o.jp g
Ai niinkö? Ihan kohtuuliisesti siinä näki, kun pudotti lasit mäkeen ja järjestäjän auto ajoi valot päällä koko loppulaskun takapyörässä kiinni. :D Okei, vettä lainehtivasta tiestä ei nähnyt kaivonkansia tai kaistaviivoja, mutta pitäähän sitä olla jännitystä loppuun saakka. Tapahtumasta saa paremman vastineen osallistumismaksulle, kun käyttää maksimitunnit. :)
Seurasin silloin tilannetta tulospalvelun kautta, ja näyttikin siltä, että olisit ollut viimeinen maaliin tulija. Jälkeenpäin tulospalvelu näytti, että olisi vielä 5 tullut sinun jälkeesi muutaman minuutin sisällä, oliko näin?
Varmaan siellä muutamalle viimeiselle riitti jokaiselle oma saattoauto näyttämään valoa. Tosiaan optimoidusti koko rahan edestä ajettu!
En löytänyt maaliin tulolle aikarajaa, näytti että vaan edellisen isoimman mäen päälle piti ehtiä ajoissa.
Edellinen kuva lienee tuolta mäen päältä? plr ei ole kuvassa paidasta päätellen.
Tuossa kuvassa on uskoakseni viimeinen aikarajan puitteissa Timmeljochin päälle ehtinyt kuski. Tuossa kysytään luonnetta kun kiipeää mäkeä ylös, tietää, että aivan hilkulla on poisotto, perässä roikkuu "fine cara", huolto, lanssi yms . vilkut ja sireenit päällä. Tässä tapahtumassa viimeisinä maaliin tulleet ovat kaikkein kovimpia kuskeja; ei petä hermo eikä katkea yritys.Kylmäpäistä ajoa plr:ltä.
Jälkeenpäin tulospalvelu näytti, että olisi vielä 5 tullut sinun jälkeesi muutaman minuutin sisällä, oliko näin?
Varmaan siellä muutamalle viimeiselle riitti jokaiselle oma saattoauto näyttämään valoa. Tosiaan optimoidusti koko rahan edestä ajettu!
En löytänyt maaliin tulolle aikarajaa, näytti että vaan edellisen isoimman mäen päälle piti ehtiä ajoissa.
Edellinen kuva lienee tuolta mäen päältä? plr ei ole kuvassa paidasta päätellen.
En ole tuossa kuvassa, mutta Timmelin nousun jokaisessa serpentiinimutkassa schlusswagen-karavaani näkyi vilkkuineen aavistuksen liian lähellä. :) Kun olin tullut maaliin, niin karavaani tuli viimeisen pyöräilijän kanssa maaliin juuri kun olin saanut pyörän telineeseen ja lähdin hakemaan finisher-paitaa urheiluhallista. Ei siinä montaa minuuttia ollut välissä. Lopputuloksissa maaliin ajaneista hitaimman aika on yli 12 minuuttia hitaampi kuin omani, mikä viittaisi siihen, että tuloslistalla ovat ns. nettoajat. Startissa lähdin viimeisten joukossa perältä ja starttiviivalle meni aloituksesta noin 10 minuuttia.
Tuossa on videota viimeisen maaliin tulleen takana ajaneesta järjestäjän autosta:
https://youtu.be/wa8NEJh9OWM?t=16m57s
Eihän tuo luuta-auto kovin kaukana perässä Timmelsjochin tunnelille tullut. :D
https://www.youtube.com/watch?v=wa8NEJh9OWM&feature=youtu.be&t=14m
Kelistä saa jonkun käsityksen ja viimeinen ei varsinaisesti tule maaliin aivan huomaamatta. Järjestäjä piti huolen siitä, että kokemus on mahtava!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.