Näytä tavallinen näkymä : Mikä rengas sopii vanteeseen 28" joka on leveydeltään 2,5cm?
Auttakaa pöllöä!
Siis vanhan pyöräni takanapa hajosi! Renkaat olivat muutenkin epäkeskot. Ostin uudet vanteet, molemmat. Tiedustelin etukäteen, että ne ovat samat kuin vanhani, piti olla. Eipä ole! Entiset ovat 28x1,75 ulkorenkaan koko. Vaihteisto ja vanteen ulkorenkaan koko on oikea. Laskin tuossa, että vanhat vanteeni ilmeisesti renkaan koosta päätellen ovat 1,75x2,54tuumaa=4,44cm? Huomattavasti kapeammat siis ovat nämä uudesta vanteesta ottamani mitta 2,5 cm. Eli ulkorenkaat ei sovi! Mikä on siis oikea rengaskoko tähän uuteen vanteeseen?
Toinen ongelma. En ole vielä kokeillut, on aikaa vielä palauttaakin takaisin. Voinko edes kiinnittää näin paljon kapeampia vanteita pyörääni? Riittääkö keskusakselissa pituus? Onko ne standardi vaikka itse vanteen leveys vaihtelisi? Mitä teen? Palautanko takaisin? Jos joudun palauttamaan, en tiedä löydänkö mistään leveämpää vannetta. Kyseessä on siis 3 vaihteinen shimano nexus jalkajarrulla 28". Missään täällä netissä myyvät eivät kerro vanteen leveydestä mitään. Sen tähden kysyinkin vielä ennen kuin tein tilauksen. Miten tämä on näin vaikeata?
Olen ihan vasta-aloittelija pyörän korjauksessa. Neuvoista kiitollinen!
Sä oot ny sotkenu renkaan ja vanteen leveydet keskenään.Jos vanne on 700c x 25mm,kylla sille sopii tuollainen 1,75" leveä rengas.
Tarkoitatko, että voin laittaa niinkin leveän renkaan noinkin kapeaan vanteeseen? Miten se on mahdollista kun ovat niin eri levyiset?
Voinko siis muutenkin käyttää tuota vannetta, tiedätkö? Viittaan ongelmaan 2! Se on varmaa, että edelliset vanteet ovat leveämmät jo silmämääräisesti vaikka en ole niitä käynytkään mittaamassa leveydeltään.
Olen tosiaan untuvikko näissä asioissa! Ja nainen vielä kaiken lisäksi. Kyllä tässä prinssiä pelastamaan kaivattais kipeästi!
Munarello
28.02.2016, 02.11
Paikallisesta pyörähuoltopuljusta löytynee varmasti se prinssi.
Mittaappa metrimitalla vanteen ulkoreunan leveys vanhasta ja uudesta vanteesta.
Voit jopa laittaa nettikaupan linkin ostamiisi vanteisiin.
Todennäköisesti renkaat sopivat kyllä ongelmitta kapeillekkin vanteille, mutta vanteet voivat olla alkuperäistä heikommat.
Kun ei ole tietoa niin kannattaa tukeutua asiantuntevaan kivijalkapuotiin, saa oikean tavaran ja ohjeet samalla kertaa.
Mittaappa metrimitalla vanteen ulkoreunan leveys vanhasta ja uudesta vanteesta.
Voit jopa laittaa nettikaupan linkin ostamiisi vanteisiin.
Todennäköisesti renkaat sopivat kyllä ongelmitta kapeillekkin vanteille, mutta vanteet voivat olla alkuperäistä heikommat.
http://kauppa.mimoto.fi/product/11059/28-takapyora-19-622-shimano-nexus-3v-alex-zc1000
Tossa on se uusi vanne mihin tarvis renkaat laittaa.
Valitettavasti mulla ei ole varaa maksullisiin prinsseihin! Sen tähdenhän mä tässä yritänkin itse tätä ongelmaa ratkaista alunpitäenkin! Ja kun ei ole mitään miestä elämässä niin minkäs teet? Isäkin on kuollut.
Sisäkeveydeltään 19mm kehällä pyörii mukavavasti vielä 60mm/2.4" leveä rengas. 1,75" kumille 19mm vannekehä on vallan optimaalinen.
Juu, rengasta paikalleen vaan ja uusilla kiekoilla prinssiä jahtaamaan :)
Risto Koivunen
28.02.2016, 23.51
http://kauppa.mimoto.fi/product/11059/28-takapyora-19-622-shimano-nexus-3v-alex-zc1000
Tossa on se uusi vanne mihin tarvis renkaat laittaa.
Kiitokset linkistä!
Pyöräspeksauksen salatieteisiin perehtyneelle tuosta osuu silmään maaginen numerosarja "19-622", joka tarkoittaa että vanteen sisäleveys on 19 mm ja vanteen halkaisija on ISO-standardin mukaan 622 (joka vastaa anglo-saksista 28 tuuman koko ja ranskalaista 700c kokoa).
Sopivan renkaanleveyden määrittää nimenomaan tuo vanteen sisäleveys, ei ulkoleveys. Ja renkaan tulee olla selkeäsi leveämpi kuin tuo vanteen sisäleveys - muuten alkaa tulla ongelmia. Eli reippaasti vaan vääntämään vanhoja kumeja uusille vanteille.
Vanteen leveys taas ei vaikuta kiekon navan leveyteen, joten siitä ei pitäisi olla huolissaan. Ja Nexus 3v napaa tuskin edes valmistetaan monella eri leveydellä.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Paikallisen palstapyöräprinssin löytymistä voi edistää lisäämällä profiilinsa kotipaikkakunnan nimen. Varmuuden varalta voi myös laittaa kuvan pyörästä.
Kiitokset linkistä!
Pyöräspeksauksen salatieteisiin perehtyneelle tuosta osuu silmään maaginen numerosarja "19-622", joka tarkoittaa että vanteen sisäleveys on 19 mm ja vanteen halkaisija on ISO-standardin mukaan 622 (joka vastaa anglo-saksista 28 tuuman koko ja ranskalaista 700c kokoa).
Sopivan renkaanleveyden määrittää nimenomaan tuo vanteen sisäleveys, ei ulkoleveys. Ja renkaan tulee olla selkeäsi leveämpi kuin tuo vanteen sisäleveys - muuten alkaa tulla ongelmia. Eli reippaasti vaan vääntämään vanhoja kumeja uusille vanteille.
Vanteen leveys taas ei vaikuta kiekon navan leveyteen, joten siitä ei pitäisi olla huolissaan. Ja Nexus 3v napaa tuskin edes valmistetaan monella eri leveydellä.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Paikallisen palstapyöräprinssin löytymistä voi edistää lisäämällä profiilinsa kotipaikkakunnan nimen. Varmuuden varalta voi myös laittaa kuvan pyörästä.
Pyöräspeksauksen salatieteisiin perehtyneelle tuosta os
[QUOTE=Risto Koivunen;2500381]Kiitokset linkistä!
Voi kiitos vastauksestasi arjen prinssi!
Mä en ymmärrä miksi tämä on tosiaan näin vaikeaksi tehty, että samasta asiasta on montaa eri lukusarjaakin? Miksi niitä vanteita on sitten niin eri levyisiä kun kuitenkin saat laittaa ihan minkä levysen kumin sinne vaan? Suuri taakka lähti sydämeltäni, että tätä vannetta kuitenkin pystyy käyttämään vaikka se on kapeampi. Pelkäsin jo, että näinkö jään kohta ilman vanteita?
Sitten mulla olisi uusi kysymys. Uusissa vanteissa ei ole niitä vanneteippejä/nauhoja. Pitää siis itse laittaa. Olen tutkimuksissani huomannut prismassa 2cm levyistä vanneteippiä ja nettikaupassa kokoon tehtyä vannenauhaa. Kumpaa kannattaisi laittaa? Kuulemma se suojaisi itse sisäkumia näiltä hankaavilta pinnojen ruuveilta tai mitä ne onkaan nimeltään. Tota ajattelin:
http://kauppa.mimoto.fi/product/12478/vannenauha-hps-12mm-28-622
Sitten huomasin, että vaihteistossa ei ollut yhtään voitelua, se vaihdetappi vai mikä se nyt on nimeltään oli erikseen pussissa. Oisko tommoinen hyvä voiteluaine:
http://kauppa.mimoto.fi/product/12497/hanseline-napavaseliini-50ml
Sitten olisi kysymys siihen entiseen vanteeseeni liittyen. Ne eivät ole niin pahasti epäkeskot etteikö niillä voisi kumminkin ajaa. Pykii jonkin verran varsinkin kovassa vaudissa tuntuu ikävältä. Saako näitä ammattilainen korjaamossa (kun on enempi rahaa) korjatuksi? Voi olla että se on vaan toisessa vanteessa se vika. Kannattaisko säästää? Se takanapa on siis hajalla myös mutta vika näytäisi olevan aika pieni. Tutkimuksieni jälkeen olen varma, että siis vain takaratas on irti ja se johtuu lukitusjousen irtoamisesta. Ostin uuden sellaisen mutta en ymmärrä miten ihmeessä sen saa siihen kiinni? (Tosin en ole varma onko se ihan sama kun se ei ole kolmivaihteiseen pyörään). Myydäänkö näitä muualla? Vanhassa jousessa on sellainen iso rako. Saako siis ammattilainen korjatuksi nämä vanhat vanteeni ja kannattaako se rahallisesti? Vai onko se itse miten vaikea toimenpide?
http://kauppa.mimoto.fi/product/11604/rattaan-lukitusjousi
Ajattelin, että varavanteena voisi säästää, jos niistä saisi korjatuksi edes käyttettävät vanteet. Toisistahan voisi tehdä talvivanteet ja toisista kesäkumeilla.
Tämä on siis mun pyöräni:
http://www.soliferpyorat.fi/epages/soloi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014121103/Products/152816-7-8
Kiitos vaan kaikille vastauksista!
Sisäkeveydeltään 19mm kehällä pyörii mukavavasti vielä 60mm/2.4" leveä rengas. 1,75" kumille 19mm vannekehä on vallan optimaalinen.
Siis mittasin vielä vanteen sisäleveyden ja se on tuo 19mm (19-622). Voisko joku kertoa millä logiikalla ylipäänsä valitaan se renkaan koko? Nyt sen tiedän että isompi se pitää siis olla kuin tuo itse vanne. Minulla siis entinen vanne huomattavasti leveämpi ja siinä tuo 1,75 kumi. Se on silmämääräisesti 3-4 cm. Toisessa pyörässäni on 1,5 leveä kumi ja sekin on leveämpi vanne kuin tämä uusi vanne, joka on siis kaikista kapein. Olisi kiva tajuta miten vanteen leveyden koko vaikuttaa renkaan valitsemiseen! Eli mitkä ovat ne rajat mistä mihin voin ostaa renkaita tälle vanteelle tulevaisuudessa? Voitteko vääntää rautalangasta? Kiitos!
Mittaappa metrimitalla vanteen ulkoreunan leveys vanhasta ja uudesta vanteesta.
Voit jopa laittaa nettikaupan linkin ostamiisi vanteisiin.
Todennäköisesti renkaat sopivat kyllä ongelmitta kapeillekkin vanteille, mutta vanteet voivat olla alkuperäistä heikommat.
Tarkoitatko että olisi sittenkin pitänyt ostaa leveämmät vanteet. Mistä? Miten heikommat? Nämä pitäisi olla käsityönä tehdyt vanteet toisin kun alkuperäiset olivat tehdaspinnoitetut ja epäkeskot alunpitäenkin. Siis huonot alusta pitäen! Olis pitänyt reklamoida mutta en kerinnyt enkä jaksanut silloin. Oli muutenkin muuton keskellä.
orc biker
29.02.2016, 10.22
19 milliä on tavallisin vanteen leveys hybrideissä ja maastureissa. Kuten jo sanottu, niin alle parin tuuman renkaalle se on aika optimi. Renkaan koko on siitä kiinni, mitä haluaa. Minun mielestäni leveämpi on parempi eli voi mukavammin ajaa alhaisemmilla paineilla rullauksen kärsimättä. Eli tuollaiseen hybridiin voi laittaa vaikka parin tuuman renkaan, jos mahtuu vain pyörimään. Älä stressaa tuosta vanneleveydestä.
Vanneteippiä tai -nauhaa täytyy laittaa tai muuten puhkeaa kumi. Jos vanhoissa on ehjä nauha, niin käytä sitä. Hätätapauksessa voi kiertää jotain vahvaa muuta teippiä, mutta korkeilla paineilla voi tulla ongelmia, koska teippi ei saa venyä liikaa pinnan reikien kohdalta. Vanhoja oletettavasti halpoja kiekkoja ei kannata viedä suoristettavaksi, jos suoristus maksaa lähemmäs uuden kiekon hinnan.
19 milliä on tavallisin vanteen leveys hybrideissä ja maastureissa. Kuten jo sanottu, niin alle parin tuuman renkaalle se on aika optimi. Renkaan koko on siitä kiinni, mitä haluaa. Minun mielestäni leveämpi on parempi eli voi mukavammin ajaa alhaisemmilla paineilla rullauksen kärsimättä. Eli tuollaiseen hybridiin voi laittaa vaikka parin tuuman renkaan, jos mahtuu vain pyörimään. Älä stressaa tuosta vanneleveydestä.
Vanneteippiä tai -nauhaa täytyy laittaa tai muuten puhkeaa kumi. Jos vanhoissa on ehjä nauha, niin käytä sitä. Hätätapauksessa voi kiertää jotain vahvaa muuta teippiä, mutta korkeilla paineilla voi tulla ongelmia, koska teippi ei saa venyä liikaa pinnan reikien kohdalta. Vanhoja oletettavasti halpoja kiekkoja ei kannata viedä suoristettavaksi, jos suoristus maksaa lähemmäs uuden kiekon hinnan.
Kiitos vastauksestasi arjen prinssi!
Joo, laitetaan ne puhutut ulkorengaskumit siihen, uskon kyllä, kunhan tämä teippi/nauha ensin saadaan mutta en millään jaksaisi vaivautua muutaman euron takia repimään entisistä kumeja irti sen tähden, mulla on nämä ulkorenkaat irti sillä ne on talvirenkaat nastoilla ja ostin ne vähän aikaa sitten. Pyörä on seissyt rikkinäisenä jo pidemmän aikaa. Sisäkumitkin on uudet, kun haluan päästä autoventtiileistä eroon, että renkaan pumppaamisesta tulee helpompaa. Harmi kun tuolla marketeissa ei ole tuota vannenauhaa näkynyt vai myytäskö sitä muuten Bilteemassa?
Sitä minä vähän tuossa pelkäsinkin, että miten kannattaa tuo vanteen suoristus, tuntuu, että kohta ei juuri mitään kannata korjata rahallisesti. Itse kuitenkin suosin kestävää kehitystä, ei kaikkea voi kaatopaikalle tuupata. Eikö kukaan osais linkittää jotakin tee se itse ohjetta vanneasiaan? Tekevä oppii!
Netin kautta tarkasteltuna Biltemas kyl olis vannenauhoja ja ku hommaat venttiili-adapteri paketin samalla,saat sen autoventtilisenkin sisäkumin täytettyä normi pumpulla.
Netin kautta tarkasteltuna Biltemas kyl olis vannenauhoja ja ku hommaat venttiili-adapteri paketin samalla,saat sen autoventtilisenkin sisäkumin täytettyä normi pumpulla.
Ton kun olisin jo aiemmin tiennyt, niin olisin jo hankkinut ne venttiili-adapterit, turhaan oon joutunut aina huoltoasemalle lähtemään pyörän kumien takia! Taas oppii uutta! Kiitos!
Kävin mittaamassa muuten ne entiset vanteet ja ei ne vissiin ole kuin 22mm leveät arvioiden kun en kumien paikallaolon takia tietysti saa kuin ulkoapäin mitan mutta vähensin siitä saman verran erotusta kuin on tuossa uudessa vanteessa (kun mitan ottaa ulkoapäin-mitta sisältäpäin) eli ei ne kovin paljoa kapeammat sitten olleetkaan. Kumi oli siinäkin se leveä, joten siitä se silmämääräinen arvio, ei siis itse vanne. Heh, heh...mutta pääasia että siis loppu hyvin kaikki hyvin!
Ulkorengas
02.03.2016, 06.32
Näkemättä vanhaa vannetta en osaa sanoa, miten korjaus käytännössä onnistuu. Omassa pyörässäni alkoi vanne heittää sivusuunnassa hiukan, joten vein kiekon Ajopyörään (Bikeshop/Turku), jossa se saatiin kuntoon ilmeisesti vain pinnoja kiristelemällä. Maksoi 25 €, joten koska tuon tyyppinen säätö on mielestäni osa normaalia pyöräilyä, sitä ei pidä jättää tekemättä ja siksi ostaa uusia kiekkoja. Nekin voi kaivata sisäänajon jälkeen säätöä ja toimenpide oikeastaan kuuluu uusien pyörien ensihuoltoon. Säätöä en edes yritä itse tehdä. Pitäisi perehtyä aiheeseen kunnolla, jotta hommasta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Epäilen vahvasti, että toisessa liikkeessä, jossa pyöräni ensihuolto tehtiin, vanteen heitto saatiin aikaiseksi. Varma en ole, mutta pian ensihuollon jälkeen heittoa alkoi tulla. Läpihuutojuttu ei siis tämän aiheen työn suoritus ole.
Palstan keskipohjalaiset varmaan osaa suositella asiallista pyöräliikettä kotiseudultasi. Sieltä saat myös vannenauhan, jonka hinta lienee 5-10 euron suuruusluokkaa.
Näkemättä vanhaa vannetta en osaa sanoa, miten korjaus käytännössä onnistuu. Omassa pyörässäni alkoi vanne heittää sivusuunnassa hiukan, joten vein kiekon Ajopyörään (Bikeshop/Turku), jossa se saatiin kuntoon ilmeisesti vain pinnoja kiristelemällä. Maksoi 25 €, joten koska tuon tyyppinen säätö on mielestäni osa normaalia pyöräilyä, sitä ei pidä jättää tekemättä ja siksi ostaa uusia kiekkoja. Nekin voi kaivata sisäänajon jälkeen säätöä ja toimenpide oikeastaan kuuluu uusien pyörien ensihuoltoon. Säätöä en edes yritä itse tehdä. Pitäisi perehtyä aiheeseen kunnolla, jotta hommasta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Epäilen vahvasti, että toisessa liikkeessä, jossa pyöräni ensihuolto tehtiin, vanteen heitto saatiin aikaiseksi. Varma en ole, mutta pian ensihuollon jälkeen heittoa alkoi tulla. Läpihuutojuttu ei siis tämän aiheen työn suoritus ole.
Palstan keskipohjalaiset varmaan osaa suositella asiallista pyöräliikettä kotiseudultasi. Sieltä saat myös vannenauhan, jonka hinta lienee 5-10 euron suuruusluokkaa.
Juuri tuosta pinnojen kiristyksestä luinkin jostakin ja itsekin olen ajatellut, että se epäkeskoisuus voi hyvinkin johtua siitä! Olen menossa sellaiselle pyörän korjauskurssille, missä on alan opettaja, tässä kuussa ja aionkin ottaa kaikki mehut irti opettajasta, tiedä vaikka tämäkin asian siellä oppisin. Nyt keräilen tarvittavia varaosia kahteen hyvin pahasti ja monelta kohdin rikkinäisiin pyöriini ja olen jo pessyt pyörät. Jotain mitä jo osaan olen itsekin jo yrittänyt ja tutkinut tilannetta ja hankkinyt työkaluja. Sekä yksityiskohtaisia tietoja, shimano ohjeiden löytyminen oli huippu! Tässä tuppukylässä, kun jonkun tietyn osan hankkiminenkin näyttää olevan kiven alla ja netistä löytyy paljon helpommin. En halua että kurssi menee ohi varaosien odotteluun. Toimituksiin voi mennä viikko tai kaksi. Tarkoitus on vähän jo opiskellakin itse, että paremmin voi sitten kysyä ne ongelmakohdat mitä ei itse kuvista ja ohjeista ole tajunnut. Mitä vielä jää epäselväksi. Näin saa parhaiten irti kaiken.
Pyöräkorjaamot ovat hirveän kalliita, viimeksi ulkokumin vaihto takarenkaaseen + sisäkumin korjaus oli yli 50€, oli se joku pistosuojattu parempi ulkorengas mutta ehkä tulin huijatuksi, koska olen katsellut noita hintoja kaupoissa, ettei ne ulkorenkaatkaan ole kovin kalliita ja eikä ammattilaiselta tuommoisen toimenpideen suorittamiseen kovin pitkään mene. Mulla on niin monta ongelmaa ja kalliita osiakin vielä mitä tarvitaan, että en edes uskalla ajatella mitä ne siellä multa velottaisi. Mulla menee muutenkin yhden pyörän hinta tähän, että saan kaksipyörää korjatuksi. Nämä on kalliita nämä vaihteelliset takapyörät.
Ajattelin, että teen vanhoista vanteista varavanteet, jos saan ne itse korjatuksi tai korjaus liikkeessä kannattaa, just toi pinnojen kiristys kannattaisi. On muutenkin hankalaa vaihdella kumeja aina vuodenajan mukaan, helpompi jos on varavanne ja tökätä vaan toinen vanne siihen, toisessa kesäkumi, toisessa talvikumi. Pyöräilen ympärivuoden! Saan kyllä kulutettua kaikki mitä on, Tunturikin on ihan loppuunajettu kirjaimellisesti mutta kymmenen vuotta siitä onkin, kun sitä isommin ollaan huollettu, erittäin hyvä pyörä ja kestävä! Parempi kuin pussillinen uusia ja tuo Solifer, joka on ihan paska, älää ikinä ostako Soliferia. Se on vajaassa parissa vuodessa pahemmin ruostunutkin kuin 17-vuotta vanha Tunturi. Ei ole ruosteenestoa rungossa!
Tolla kurssilla opin ainakin vaihteiden säädön, se on jo luvattu kurssisisällössä. Miten pitkälle sitten saan tietoja ja ammattitaitoa nyhdettyä opettajasta muutenkin jää nähtäväksi, hampaisiini aion ottaa koko rahan edestä. Siinä on kymmenen iltaa ja maksaa 30€. Mielestäni hyvä sijoitus jos oppii tekemään pyörällensä huoltoja jatkossa. Osaan toki jo ennestäänkin esim. kumin paikkauksen mutta takapyörää en ole itse tähän mennessä hoitanut koska vaihteiden säätö varsinkin tuossa 7-vaihteisessa ei ole ihan läpihuutojuttu enkä ole siihen ennen jaksanut paneutua. Nyt siihen tulee muutos!
Tarkoitus olisi nyt paneutua ja opetella tuntemaan molempien pyörieni sielun maailmaa niin ettei korjaamoja enään kaipailla. Ja lisätä työkalupakkini arsenaalia! En ole kuitenkaan ihan tumpelo käsittelemään työkaluja tai oppimaan uutta.
orc biker
02.03.2016, 13.34
Olen menossa sellaiselle pyörän korjauskurssille, missä on alan opettaja, tässä kuussa ja aionkin ottaa kaikki mehut irti opettajasta, tiedä vaikka tämäkin asian siellä oppisin.
Kuulostaa hyvältä. Pari vinkkiä. Youtube on erittäin hyödyllinen korjauspuuhissa. Melkein kaikesta joku on tehnyt videon. Toinen on sitten se, että hommaa tarvikkeet ja varaosat netistä, jos paikallisella on ryöstöhinnat käytössään. Eikä siinä kannata pelätä ulkomailta, eli käytännössä pääosin Saksasta, tilaamistakaan, koska siinä saattaa säästää helposti jopa puolet.
Miettisin kyllä, että kannattaako noita kumpaakin pyörääsi korjata. Jokin melkein pari sataa pelkästä napavaihteellisesta kiekosta tuntuu hurjalta hinnalta ja ehkä opettaakin jatkossa pysymään erossa napavaihteista, jotka ovat pirullisia ongelmien tullessa. Kun itse joskus päätin alkaa huoltaa pyöräni kaikki ongelmat itse, niin päädyin nopeasti siihen tulokseen, että vanhan kunnostaminen ei kannattanut. Uuden pyörän kanssakin voi opetella korjaamaan hoitaen asioita sitä mukaa, kun niitä tulee vastaan. Jos huoltaa ja säätää huolella pyöränsä, niin siinä tulee parin vuoden aikana jo käytyä aika hyvin koko pyörä läpi. Tietenkin tuon korjaamisen voi ottaa myös harrastamisen kannalta.
Mitä vanteeseen tulee, niin jos siihen ei tullut mitään hyvin rajua äkillistä tälliä, niin hyvin todennäköisesti kyse on vain pinnojen kiristelystä. Ja vaikka olisi tullutkin, niin silti kyse voi olla vain pinnoista. Jos itse vanne on kärsinyt, niin sitäkin voi yrittää naputella suoremmaksi.
Kuulostaa hyvältä. Pari vinkkiä. Youtube on erittäin hyödyllinen korjauspuuhissa. Melkein kaikesta joku on tehnyt videon. Toinen on sitten se, että hommaa tarvikkeet ja varaosat netistä, jos paikallisella on ryöstöhinnat käytössään. Eikä siinä kannata pelätä ulkomailta, eli käytännössä pääosin Saksasta, tilaamistakaan, koska siinä saattaa säästää helposti jopa puolet.
Miettisin kyllä, että kannattaako noita kumpaakin pyörääsi korjata. Jokin melkein pari sataa pelkästä napavaihteellisesta kiekosta tuntuu hurjalta hinnalta ja ehkä opettaakin jatkossa pysymään erossa napavaihteista, jotka ovat pirullisia ongelmien tullessa. Kun itse joskus päätin alkaa huoltaa pyöräni kaikki ongelmat itse, niin päädyin nopeasti siihen tulokseen, että vanhan kunnostaminen ei kannattanut. Uuden pyörän kanssakin voi opetella korjaamaan hoitaen asioita sitä mukaa, kun niitä tulee vastaan. Jos huoltaa ja säätää huolella pyöränsä, niin siinä tulee parin vuoden aikana jo käytyä aika hyvin koko pyörä läpi. Tietenkin tuon korjaamisen voi ottaa myös harrastamisen kannalta.
Mitä vanteeseen tulee, niin jos siihen ei tullut mitään hyvin rajua äkillistä tälliä, niin hyvin todennäköisesti kyse on vain pinnojen kiristelystä. Ja vaikka olisi tullutkin, niin silti kyse voi olla vain pinnoista. Jos itse vanne on kärsinyt, niin sitäkin voi yrittää naputella suoremmaksi.
Kiitos vinkeistä, youtube varmaan on kullan arvoinen neuvoja, jos vain löytää juuri oikeaa tietoa, on tarkoitus perehtyä siihen! Kiitos hyvästä vinkistä! Kielet ei tuota ongelmia, osaan jonkun verran jopa saksaa mutta en mielellään tilaa ulkomailta koska ne haluaa monasti sen pankkikortin numeron, siihen suhtaudun varauksella. Tai siellä on joku ihme maksusysteemi mutta ei kaikilla tosin! Pitää pitää mielessä tuokin vaihtoehto, kunhan kartoitetaan ensin lähimarkkinat. Kyllä tässä puuhassa saa aikaa menemään, että harrastuksesta tämä pitää ottaa ja yleissivistyksestä, kyllähän tässä niin paljon helpommalla pääsisi korjaamon kanssa. Onneksi myös tykkään puuhastella käsilläni! Onnistumisesta saa tietysti palkaksi myös hyvän mielen! :)
orc biker
03.03.2016, 20.30
en mielellään tilaa ulkomailta koska ne haluaa monasti sen pankkikortin numeron, siihen suhtaudun varauksella.
No, jos tilaa akselilla bike24, bike-discount, rose ja bike-components, niin ei varmasti ole sen turvattomampaa kuin kotimaasta. Joissain voi maksaa Paypalilla, jolloin luottokortin numero ei päädy edes kaupan tietoon. Ja yleensä näissä voi käyttää englantia.
:( Kylläpä kävi ikävästi! Polkupyörän korjauskurssi on peruttu vähäisen osallistujamäärän takia! Lohdutus lienee se, että muistin alunpitäen väärin kurssikokoontumiset, se olikin viisi kymmenen sijaan. Ja tuleehan nyt turvallisesti kaikki laitettua, kun ammattilainen korjaamolla nämä tekee. Lompakkoni tosin tulee hyvin paljon kärsimään tästä. Solifer on jo korjaamolla, katsotaan milloin Tunturi pääsee huoltoon. Tähän loppu alkuunsa mun orastava ura polkupyörieni korjaajana! No, tarkoitus se on tälläkin!
Molemmat pyörät on korjattu, Solifer 115€ ja Tunturi 151€, eli halvemmalla sain kun mitä ajattelin! Vanhoista vanteistakin kuulemma tuli vielä ajokelpoiset, tosin uudet hankkimani vanteet siihen alle laitettiin kuitenkin. Nyt on kahdet vanteet Soliferiin, toiset talvi toiset kesä kumeilla. Hyvää palvelua on pyöräliike Lybäckissä: nopea, kohtuuhintainen ja hyvää palvelua! Olisivat antaneet minulle maksuaikaakin mutta ei tarvinnut kun maksoikin vain tämän verran! Suosittelen kokkolassa! Tää oli eka kerta, kun käytin siellä. Että jos tämän olisin tiennyt en olisi edes yrittänyt ite tehdä mitään! Eli kannatti korjuuttaa molemmat vanhat pyörät ja kehuvat vielä mun Tunturia, että on hyvä pyörä! Niin onkin ja samaa mieltä olivat Soliferista, että siinä kyllä tulin huijatuksi.
Loppu hyvin kaikki hyvin :) jatkossa vien kyllä korjaamolle enkä ala ite sähelöimään mitään!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.