Näytä tavallinen näkymä : Todella nopeat renkaat maastokiekkoihin?
Kesällä tulee triathlonissa tarpeeseen laittaa maasturiin mahdollisimman rullaavat renkaat. Kiekkovaihtoehtoja on pääasiassa kolme, joista yksi hankalampi. Periaatteessa voin saada myös cyclokiekot lainaan, joihin löytyisi varastosta 25mm GP 4000 S II:t, mutta alustavasti menisin omilla, että voisi treenata myös samoilla kiekoilla.
Vaihtoehdot olisivat:
Mavic Crossride 559x19c
Sram Roam 40 622x21c
Fulcrum Red XL 622x19c ( pitää ostaa adapteri etukiekkoon, voi tulla kalliiksi ja muutenkin kiekot ovat vaimon maasturissa :) )
Nyt alla ovat Mavicit ja niihin löytyy 40mm Marathon Green guardit, mutta ne ovat enemmänkin työmatkarenkaat. Periaatteessa Maviceille kehtaisi laittaa 28mm ja Srameille 35mm renkaat. Mutta ongelma tuntuu olevan löytää hyvin rullaavia renkaita noissa koossa. Kaikki tuntuu olevan retkikäyttöön tehtyjä, joissa on turhia pistosuojauksia jne.
Onko sillä isoa merkitystä onko kiekko 559 vai 622 jos kerran kuitenkin ajetaan hyvällä asfaltilla suoraa tietä?
Triathlonissa yleensä kello käy ja halutaan mahdollisimman nopea aika. Oletko varma, että haluat ajaa maastopyörällä? Mikä tahansa triathloniin suunniteltu pyörä on nopeampi kuin maasturi. Jos nyt kuitenkin haluat optimoida mahdollisimman nopean maasturin, niin ensin ajoasento kohdalleen aeroksi ja perään aerokiekot ja hyvin rullaavat renkaat alle. Kiekkojen ja renkaiden kuluttamia tehoja löytyy testeistä.
Treenissä on aivan sama mitkä kiekot ja renkaat pyörässä on alla. Siinä ei ajalla ole väliä. Vain kisa-aika ratkaisee.
No eikös contin 28mm 4000 S II ole noista parhaiten rullaava ja käsittääkseni se kyllä venyy 21mm vanteelle.
Jos pakko Maviceilla ajaa niin Kojakit alle, ainakin nopeammat ja kevyemmät kuin yhdetkään Marathonit, reilu 800g sisäkumeineen... Jos kiinnostaa niin yv...
Tota, olikos tämä se kauhujen aika-ajopyörä -projekti..?
Triathlonissa yleensä kello käy ja halutaan mahdollisimman nopea aika. Oletko varma, että haluat ajaa maastopyörällä? Mikä tahansa triathloniin suunniteltu pyörä on nopeampi kuin maasturi. Jos nyt kuitenkin haluat optimoida mahdollisimman nopean maasturin, niin ensin ajoasento kohdalleen aeroksi ja perään aerokiekot ja hyvin rullaavat renkaat alle. Kiekkojen ja renkaiden kuluttamia tehoja löytyy testeistä.
Olen varma.
Itseasiassa aerokiekot ovat tehoton upgreidaus, koska maksavat paljon ja niiden teho on samaa luokkaa kuin aerokypärän. Sramissa ja Mavicissa taitaa olla molemmissa vielä aeropinnat, joten kyllä ne aerokiekon tuomat sekunnit ovat kalliita jos noille kiekoille löytyy hyvät renkaat.
Ongelmahan on, että noille vanteille soveltuvista renkaista on tosi vähän mitattu teholukemia tai minä en ainakaan löydä. On erikseen maantierenkaiden tehoja ja maastorenkaiden tehoja, mutta vaikka tubeless RaceKing on mittausten perusteella paremmin rullaava kuin Marathon Green niin se ottaa takkiin sitten ihan varmasti ilmanvastuksessa aika tavalla. Reilun kolmenkympin tavoitekeskinopeudella se ilmanvastus kuitenkin sitten merkkaakin jotain.
No eikös contin 28mm 4000 S II ole noista parhaiten rullaava ja käsittääkseni se kyllä venyy 21mm vanteelle.
Venyy varmasti, mutta onko turvallinen ajaa..
Tota, olikos tämä se kauhujen aika-ajopyörä -projekti..?
Suottaapi olla :)
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Piilotetut/FB_jako/small-2887151228.jpg/_full.jpg
Jos pakko Maviceilla ajaa niin Kojakit alle, ainakin nopeammat ja kevyemmät kuin yhdetkään Marathonit, reilu 800g sisäkumeineen... Jos kiinnostaa niin yv...
Hmm, totta, Kojakeja näköjään saa myös taittuvana kevyenä versiona. Pitääpä tutkia, saatan heittää yv:tä..!
Ai tässä olikin rahallinen rajoite. Käsitin, että piti saada mahdollisimman rullaava lopputulos. :) Triathlon-nopeuksilla merkittävin vauhtiin vaikuttava tekijä on ilmanvastus, joten siihen pitää panostaa. Jos käyttää avorenkaita, niin Continentalin GP4000S II:t ovat hyvin rullaavat ja niitä saa ainakin 23-, 25- ja 28-millisinä.
Täältä voi katsella mitattuja arvoja renkaiden rullaavuudelle: http://www.bicyclerollingresistance.com/
Vannekoko vaan taisi toimia rajoitteena.
Oikeastaan itseänikin kiinostaisi 28mm renkaan toiminta sisämitaltaan 21mm vanteella.
Selviäisin yksillä kiekoilla lomamatkalla cyclon kanssa, mikäli 28mm contin ja 41mm knardit saisi samalle vanteelle.
Ai tässä olikin rahallinen rajoite. Käsitin, että piti saada mahdollisimman rullaava lopputulos. :)
Ei tässä ollut mitään rahallista rajoitetta kunhan pysyttäisiin renkaissa kun niitä kysyttiin, eikä kiekkoja, eikä pyörävinkkejä.
Lukekaa nyt kiitos vähän tarkemmin nuo kiekkojen speksit. Vanteen sisäleveys on 21mm tuossa 622-kiekossa. Yksikään sivusto ei suosittele noin leveälle vanteelle alle 35mm nakkia.
Siihen on aika tiukkaa venytellä jotain 25mm rengasta, joita tuolla bicyclerollingresistance.comissa pääasiassa on testattu.
Hakukoneeseen "road tyre on wide rim", niin juttua piisaa. Näyttäisi menevän aivan helposti maantierenkaat noille 622-vanteille.
Hakukoneeseen "road tyre on wide rim", niin juttua piisaa. Näyttäisi menevän aivan helposti maantierenkaat noille 622-vanteille.
Äh, no tuo oli hakusana jota ite en ollut tajunnut tehdä.
Eli nähtävästi menisi ihan hyvin esim. 28mm GP 4000 S II:set.
http://www.velonomad.com/articles/are-wider-rims-better/
Jos vain Sramit kestää korkeita paineita, niin tuon artikkelin mukaan leveä vanne on jopa aerodynaamisempi :)
Antti Salonen
21.01.2016, 23.58
Lukekaa nyt kiitos vähän tarkemmin nuo kiekkojen speksit. Vanteen sisäleveys on 21mm tuossa 622-kiekossa. Yksikään sivusto ei suosittele noin leveälle vanteelle alle 35mm nakkia.
En stressaisi suosituksista. Kilpapyörissä käytetään erittäin yleisesti nykyään varsinkin edessä renkaita, jotka eivät ole yhtään vannetta leveämpiä, vaan nimenomaan suunniteltu osaksi samaa aerodynaamista kokonaisuutta. Esim. 28 mm rengas on satavarmasti ok vanteessa, jonka sisäleveys on 21 mm. Oma suositukseni olisi Grand Prix 4000 SII 28-millisenä, sillä se on todella nopea rengas.
Jos pysyt 26" kiekoissa, Schwalbe Kojak voi hyvinkin olla se paras vaihtoehto. Hyvin rullaava rengas se on, tai ainakaan itse en ole kuollut shokkiin kun olen ajanut maantiepyörällä vedettyjen lenkkien jälkeen työmatkaa Kojakeilla.
Yleisesti ottaen projekti on häiriintynyt mutta kunnioitettava. Voin kuvitella sen kymppitonnin hiilikuitu-unelmalla tykittelevän setämiehen ilmeen, kun kaveri rullaillee Trollilla takaa ohi.
Miten olisi vittoria voyager hyper folding 622/35. On kevyt nopea ja halpa. Verrokkina maantiepyörän contin ultra sport 23mm ja ei häpeä niille ;-)
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Nyt kun plr:n neuvon mukaan selvittelin asiaa niin ei tosiaan tunnu olevan isoja ongelmia laittaa esim. 28mm rengasta tuolle Sramin Roamille. Näin ollen http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews sivuston top-listaltakin löytyvien renkaiden 28mm versiot kuulostavat hyviltä vaihtoehdoilta ja taidan ensimmäisenä kokeilla omia 25mm GP 4000 S II:ia. Jos ne toimivat, niin enpä tiedä onko edes syytä laittaa niitä 28mm versioita.
Haluaisin nähdä, minkälaisen ajoasennon saat aikaiseksi kyseisellä virityksellä.
Mahtavaa rajojen rikkomista. ;)
Nuo esittämäni Kojakit juuri taittuvaa sorttia. Kyllä ajoasentoa saa muokattua, ohjauskannatin vahvasti negatiiviseksi ja jotkut pitkät barendzit, kuten itsellä olleet Coda Bullhornit lisätangon sijaan. Kun suoran tangon kaventaa sopivasti niin saa kyynärpäät luonnikkasti tangolle.
Kyllä kaikki on mahdollista vaikkei ehkä Suomen mestaruuksiin yllä mutta hauskuushan se usein on tärkeintä!
Niin, tuossa yllä olevassa kuvassahan siinä on jo Profile designin aerotanko ja stemmi sojottaa maksimit 45 astetta alaspäin. Aika paljon tuli käytyä läpi tri-pyörien geometrioita ja tuossa muodossa geometriat ovat aika lähellä niitä. Tanko saisi olla hieman taaempana, mutta kaikkea ei voi saada. Suurin haaste on saada kuski niin notkeaksi, että taipuu tuohon asentoon. Aikaisemmin droppitangolla ajaminenkin on ollut vähän venyttelyä.
Pitää laittaa kuvia kun saan tuon ajoon. Tuolloinkin jo oli pakkasta, joten aeroasennossa ajaminen ei ollut kovinkaan turvallisen tuntuista :)
Voin kuvitella sen kymppitonnin hiilikuitu-unelmalla tykittelevän setämiehen ilmeen, kun kaveri rullaillee Trollilla takaa ohi.
Tämähän tässä projektissa oli juurikin se hullu ajatus mistä kaikki lähti :)
Laita viestiä niin löytyy barendz ja renkaat...
Mistä johtuu mutta näyttää että tuo Surlyn haarukka olis väärinpäin, valehteleeko silmä?
Silmä valehtelee, ainakin On-Onen hiilarikeulat on tuollaisia hassun mallisia. Pakko sen on olla oikein koska jarru on haarukan takapuolella.
Kahvupaussi
23.01.2016, 14.53
Vekkulin näköinen peli, ...oikeestaan hieno! Miltähän tuo näyttäisi/tuntuisi jos heittää taakse 28" kiekon?
Silmä valehtelee, ainakin On-Onen hiilarikeulat on tuollaisia hassun mallisia. Pakko sen on olla oikein koska jarru on haarukan takapuolella.
On-Onen hiilarikeula tuokin on. Ei se kovin hienolta näytä, mutta kevyempi, jäykempi ja tuo versio oli halvennuksessa nyt syksyllä.
Vekkulin näköinen peli, ...oikeestaan hieno! Miltähän tuo näyttäisi/tuntuisi jos heittää taakse 28" kiekon?
Voin laittaa kuvia ensi kesän Tahkon jälkeen, jolloin sit asentelen tuohon ne GP 4000:set Srameille. Tuolla pyörällä vakiokiekkosetti on ollut 650B kiekoilla 2.25" RaceKingit, joten 25mm renkaat 622 vanteilla ovat matalammat.. 26" kiekoilla ja kapeilla vanteillahan tuo näyttää, vaikka 26" maasturirunko onkin, hieman hassulta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.