PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pakkasella pitävät maastorenkaat (nastattomat)

Boot
29.12.2015, 17.26
Terve

Keli on kuiva ja pakkasen puolella. Nastoja en näe vielä tarpeelliseksi laittaa alle. Nykyiset High Roller II 3C:t kuitenkin menevät pakkasella saippuaisen liukkaiksi. Onko porukalla kokemusta renkaista, joissa sailyisi seos pehmeänä vielä nollan alapuolellakin?

IncBuff
29.12.2015, 17.29
Pacestar-seoksella olevilla Schwalbeilla tuli ajeltua viime talvena. Pito oli lumella IMO hyvä.

Nana
29.12.2015, 17.36
Pacestar on hyvä. Itse ajelen Rocket Roneilla ja mielestäni toimivat tosi kivasti, ainakin kun lunta ei ole kauhean syvästi. Pikku nappulat yllättävän hyvin pureutuvat lumeen.
Jos kaipaa isompaa nappulaa niin esim. Nobby Nick Pace Starina.

Kommuutteri
29.12.2015, 17.51
Ajelin viime talven nastattomat ajot tyytyväisenä contin cyclocross speedeillä. Menivät tänään myös alle. Minusta hyvä kitkarengastyyppinen kumi, mukava ja edullinen. Ei myöskään sepeliherkin.

Sent from my iPad using Tapatalk

nure
29.12.2015, 17.52
Yleensä kaikki karkeakuvioiset pitää lumessa mutta jää se yleensä ongelma onkin...

Mvu
29.12.2015, 17.58
Juuri töistä polun kautta tulleena voin sanoa että Hutchinson Squale edessä 27.5x2.4 ja contin mountain king 2 takana on molemmat toimivia vielä näillä pakkasilla mitä länsi rannikko on tarjonnut (max. -10)
Ei mitään lipsumisia kalliolla, kuin kesällä ajais, hiukan kylmempää vain;)

Verska-Vesa
29.12.2015, 18.09
Maxxiksen Maxxpro- (shore 60) ja Continentalin Black Chili-kumiseokset pysyvät kumimaisina vielä pakkasen puolellakin. Black Chileistä oon huomannut, että mitä pehmeämpi seos, sitä enemmän kylmä vaikuttaa, mutta ei ne pehmeimmätkään mene läheskään niin kovaksi kuin Maxxiksen Supertacky tai Schwalben Vertstar.

Itse käytän syyskumeina Continentalin Baroneita juurikin siitä syystä, että nuo pitävät kohtuullisesti sekä plussan puolella märillä kivillä ja juurilla, että myös pakkasen tullen jäättömissä keleissä.

Nana
29.12.2015, 18.51
Mulla oli tarkoitus laittaa luottorenkaani, Spessun Butcher Controlit, alle talveksi, mutta se jäi, koska oli niin paljon noita asiointiajoja kelvejä pitkin, josta syystä päädyin Rokkironit jättämään alle. Oikein hyvin nekin on toimineet, kun jäät ovat olleet vielä ohuita ja useissa paikoissa sepeliä tms päällä ja metsässä taas lumisilla poluilla pitää ihan hyvin niin kauan kun alkaa polut jäätymään säänvaihteluiden tai kovan käytön ja tamppautumisen johdosta.
Olen minä harkinnut jos eteen laittas sen Butcherin.

Marsusram
29.12.2015, 20.22
Maxxiksen Maxxpro- (shore 60)
Maxxis Beavereita (Dual Compound) olen pitänyt aika hyvinä kitkakumeina. Sen korkea nappula sopii kuitenkin parhaiten pehmeille syyskeleille ja lumikelille. Asfaltilla häviää rullauksessa.
Nihkeällä paukkupakkasellahan pitää mikä vaan, mikä ei saippuapalaksi kovetu, mutta nollan pinnassa on monilla renkailla liukasta.

Nana
29.12.2015, 22.43
Jäissä on kyllä eroja. Olen ihmetellyt, kun olen voinut noilla Rokkironeilla ajella monista jääpaikoista ihan ongelmitta yli. Jos jää on semmoista huurteisen näköistä, ei kiiltävää, siinä saattaa hyvinkin olla pitoa nastattomilla renkailla ajella.
Tänään sensijaan törmäsin lenkillä kalliolla isoon jäätyneeseen vesilammikkoon, jossa oli tosi kiiltävä jääpeite, ilman yhtään lunta. Se oli niin liukas, että kun koitin taluttaen siinä renkaiden pitoa ne lähtivät samantien alta.

arctic biker
02.01.2016, 10.42
Rocket Ronit on maasturissa toimineet oikein hyvin pakkaslumikeleillä. Contit CycloX-kingit, nää halvemmat 42/35 milliset sitten kippuratankoisella. Omat talviajelut on kyllä puhtaasti maantiellä.

Boot
02.01.2016, 11.00
Ongelmana tässä on juurikin lumettomuus. Nappula kuin nappula pureutuu lumeen. Taas on -10 pakkasta, eikä tippaakaan lunta. Renkaat ovat niin kovat, että kallioillakin saa ajella varovasti. Juurista puhumattakaan.

Tulisi lunta. Mutta ei taida olla tulossa....

Iglumies
02.01.2016, 11.34
Tavan Ardentilla (http://www.sportax.fi/product/136/maxxis-ardent) selviää lumessa ja tappajasepelissä.
Ei kovetu pakkasessa ja silti toimii kosteassakin.

Nana
02.01.2016, 12.55
Talviolosuhteet on kyllä ihan omanlaisensa, eikä kaikki muulloin pätevät säännöt välttämättä talvella päde. Esim. ne juurakot yms. jotka syysmärässä olivat vähintäänkin hankalia liukkautensa vuoksi Racing Ralpheilla voivat pakkasen tullen tuoda niillekin riittävästi pitoa kun limaisuus katoaa ja mudan muuten tukkimat renkaat toimivat jäätyneessä mudassa mainiosti.
Toisaalta pinnat voivat olla toisella tapaa liukkaita sielläkin, missä selkeää jääpintaa ei ole ja peilijäällähän ei nappulat enää auta mihinkään.
Kyllä suht pienikin määrä lunta tuo haastetta renkaille, kun se pakkautuu nappuloiden väliin, osassa kovettuu nappulat liikaa jne. ja kun sitä tulee vähän lisää varmaan erotkin toimivuudessa korostuu.
Onhan jäätynyt maa, varsinkin röpelöinen ja muhkurainen, jäätyneitä kiviä yms sisältävä aika haaste renkaalle kuin renkaalle. Siksi olen positiivisesti yllättynyt, että noi Rokkironit, jotka ei ole kuuluja kestävyydestään on kestäneet niin sepelöidyillä kelveillä kuin metsässäkin. Alkaa niiden kyljissä näkyä jälkeä jäätyneissä kivikoissa ajeluista ja 1 kohta takarenkaan kyljestä on kokoajan rasvatun tuntuinen, ilmeisesti ottanut sen verta osumaa, että litkua pääsee kostuttamaan kohdan, muttei yhtään selvää pisaraa silti päästä läpi.

Pitts
02.01.2016, 15.22
Suosittelen lämpimästi nastarenkaita (kokemusta Schwalbe ISP), jos talvella meinaat pyöräillä. Ardenteilla pärjäsin viime talvena mielestäni hyvin pakkaskelillä, mutta kyllä naamalle levisi leveä hymy, kun piikit alle vaihdoin. Nyt kun sulla on kahdet kiekot, hommahan on oikein helppoa. Kelin mukaan vaan vaihdat ne sopivat kiekot alle.

Nana
03.01.2016, 00.44
Nyt kun sulla on kahdet kiekot, hommahan on oikein helppoa. Kelin mukaan vaan vaihdat ne sopivat kiekot alle.

Niinhän sitä luulisi, mutta kun sulla on ne kivat kiekot ja Yyyber ihanat kiekot niin arvaa tuleeko niitä kivoja käytettyä?
Olen tilannut jo 1 ISP:n, ainakin eteen tulee, mutta en huomannut edes harkita laittavani niitä joillekin muille, kuin Cresteille.

Pitts
03.01.2016, 00.54
^onhan se toki noinkin, mutta suosittelen kokeilemaan. Keväämmällä etu on vielä selkeämpi.

Nana
03.01.2016, 00.59
Joo sitten sulan aikaan varmasti ainakin kannattaisi tehdä niin. Siinä vaiheessa olen saattanut saada tämän pahimman innostuksen uusista kiekoista jo tasaantumaan. Juuri nyt ei vaan pysty edes ajattelemaan ajavansa muulla.

Hannez78
03.01.2016, 12.31
Tavan Ardentilla (http://www.sportax.fi/product/136/maxxis-ardent) selviää lumessa ja tappajasepelissä.

+1. Ardent tuntuu olevan monipuolinen rengas. Hyvä valinta, jos ei tarvitse olla kisakireä spandexmiäs.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nana
03.01.2016, 14.45
Ja yksi loistava rengas talviajoonkin on Spessun Ground Control, joka monipuolisuutensa vuoksi on yksi ehdoton lempparini.

kmw
03.01.2016, 15.12
Strggssa 45mm Panaracer FireCross on mun lemppari. Tosin takarengas pääsi viime lenkillä elinkaarensa päähän ja laitoin tilalle Knardin. Viä on kokeilemati kun FixPux tuntuu niiiin hyvältä. Takana Nate, edessä Larry.

SammyB
03.01.2016, 15.45

Komps!

Nana
03.01.2016, 19.30
Hyvin sudittaa jo parin-muutaman sentinkin kasaantunut lumi renkaissa, tosin nyt oli jo paikoin kasaantunut useamman sentin kasoja. Noilla autoteillä ja varsinkin pyöräkaistoilla pitää olla varovainen, kun lumi tuppaa kasautumaan pahiten juuri siihen reunaan, pyöräkaistalle ja jos se on kapea ei ole juuri tilaa renkaan sutia sivusuunnassa, ilman, että voi osua mahd. hyvinkin lähellä kulkevan auton kylkeen.

Läskimasa
03.01.2016, 20.25
Lienee silica-seoksiset kumit parhaita pakkaseen, ei kovetu niinku luonnonkumi.

PSC-seos lienee paras (Pure Silica Compound).

Nana
03.01.2016, 20.41
Ihan pehmeänä noissa Roneissa pysyy, mutta eihän se puolen sentin nappula voi mitenkään monen sentin irtolumikasan läpi purra. Se kun kasautuu siitä tulee semmosta paksua puuroa. Hyvin niillä pystyssä pysyy, mutta pieniä sutimisia ei oikein voi välttää.

Boot
04.01.2016, 08.11
Ongelma toistaiseksi ratkaistu. Lumi tuli ja nastat alle.

Nana
04.01.2016, 09.52
Kylläpä oli vaikeaa (henkisesti) irrottaa Crest kiekko edestä, että sai ISPn Bontin vanteineen (ja sisureineen!) aseteltua siihen. Nyt on eripari kiekot. Menen kyllä sisäänajamaan ja kokeilemaan noita ISP:tä jos tohon pakkaseen uskallan.
En ole vieläkään ehtinyt tarkistaa tuntuiko se tänäaamuna vain erityisen purevalta vai oliko pakkanen kiristynyt.

wex4
07.01.2016, 12.49

Komppaan, täpärillä äkkilähtö aamulla töihin, ei yhtään lipsumista matkalla, mutkissakin pito tosi hyvä, jopa takanen (2.6" dh kumi) piti.

Greycap
08.01.2016, 01.42
Lisättäköön listaan, ainakin omilla kokemuksilla, kesäkelin XC-mutakumiksi tarkoitettu Specialized Storm. Hyvin tuntuu toimivan kuten muutkin saman valmistajan 60a-seoksiset. Huomenaamulla lähtö noin -28 asteeseen, edessä Purgatory ja takana Ground Control, yllätyksetöntä peruskauraa mutta se kelpaa minulle nyt tässä kohdassa oikein hyvin.

Boot
13.01.2016, 13.08
Eivät näköjään Highroller II 3c:t muutenkaan pitäneet pakkasesta. Nappuloiden välissä halkeamia rungossa.

Nana
21.01.2016, 16.15
Minä vaihdoin ISPn pois ja nyt on Butcher-Rocket Ron-kombo.
Ei ole muuten ihme jos autoteiden pakkaantuneessa lumisohjossa joskus sutaisee, kun näyttää autotkin sutivan aika hyvin jos on lunta kunnolla renkaiden alla.

Läskimasa
22.01.2016, 21.20
autoteiden pakkaantuneessa lumisohjossaSohjoa? 😳😉 Missä? Hesassakin ollu -15-25° pakkasta viime viikot.