PDA

Näytä tavallinen näkymä : Viallinen talvirengas?... (Shcwaelbe Marathon Winter 240)

Golem
12.12.2015, 02.41
Ostinpahan tossa syksyllä uudet talvirenkaat bikediscount.de:stä, mallia Schwaelbe Marathon Winter 240, nastarenkaat siis. Kun talvi täällä etelässä on viivästynyt niin ei ole tarvinnut laittaa niitä normiaikaan.

Tänään laitoin sitten renkaat. Toinen renkaista (takana tällä hetkellä) pyörittäessä sitä akselin ympäri nii renkaan poikkileikkaus liikkuu enempi vasemmalle/oikealle kuin mun mielestä pitäisi, ja ehkä ihan hitusen verran myös ylös-alas. Toinen renkaista tekee sitä myös, mutta paljon vähemmän.

Huomasin sen niin, että renkas ottaa kiinni taka lokasuojaan aina tietyssä kohtaa kierrosta. Lokasuoja vaatii kyllä joka tapauksessa modausta että liian pieni on takakohdasta.

Mut mitä veikkaatte, kuuluuko toi asiaankin uusien renkaitten kanssa ja että se ajan kanssa ja ajamisen kanssa alkaa tasoittumaan, vai onko mahdollista että mulle on tullut viallinen yksilö? Se renkas kyllä näyttikin vähän oudolta, siinä oli pieni "kulma" yhdessä kohtaa. Kulmaa ei enää ole kun renkaisiin laitoin paineet.

laitoin renkaan silleen, että rengas kiinni, sit vajaa 1 bar ilmaa, sit pu.ristelen rengasta joka sektorilta, päästän melkeen kaikki ilmat pois, sit taas vajaa 1 bar, sit puristelen joka puolelta, päästän ilmat pois, ja sit laitoin 3 bar johon se aluksi olisi tarkoitus jäädä.

Mielipiteitä? Ei millään jaksaisi lähettää takaisin Saksaan ja alkaa odottelemaan että sieltä tulee uusi tilalle just ku talvikelit on alkamassa :I

plr
12.12.2015, 03.17
Tuo kuulostaa tavalliselta. Yleensä renkaan saa asettumaan vanteelle suoraan, mutta silloin kun se ei mene heti, niin painetta sisään, pois ja uudelleen pari kertaa, niin yleensä on jo aika suorassa. Laitoin muutama tunti sitten juuri samanlaiset uudet renkaat pyörään ja ensin oli renkaassa sekä sivuttaisheittoa että pystyheittoa. Asettuivat kyllä kunnolla paikoilleen vähän vääntelemällä ja tuolla paineet pois, paineet takaisin -keinolla. Voi myös kokeilla laittaa sisään maksimipaineet, niin rengas ja erityisesti sen reunavaijeri ei ainakaan jää nousematta paikalleen.

nure
12.12.2015, 08.16
^Kompataan, tuota usein ainakin noiden rautalangallisten renkaiden kanssa käynyt.

CamoN
12.12.2015, 12.23
Eniten ahdistusta on todennäköisesti sisärenkaan ja ulkorenkaan välissä. Jos sinne väliin jaksaa laittaa talkkia, saippuavettä tai vastaavaa, rengas nousee vanteelle vähän vaivattomammin. Kaikkia renkaita ei saa täysin luotisuoraksi, pienet toleranssit kuuluu asiaan.

Golem
12.12.2015, 17.20
näköjään vika onkin vanteessa eikä renkaassa, se heiluu vasemmalta oikealle pyöritettäessä. Keväällä ostettu Nishiki Hybrid 501 pyörä ja ensihuollossa toukokuussa tms... tehty pinnojen kiristys. Käsittämätöntä, heti maanantaina oon menossa huoltoon valittamaan ja pyytämään et tekee uusiksi.

Ei kai pinnojen kiristys pitäisi noin nopeasti mennä vääräksi kuitenkaan...?

orc biker
12.12.2015, 17.28
Ei kai pinnojen kiristys pitäisi noin nopeasti mennä vääräksi kuitenkaan...?
Ei. Hyvin tehty kiristys pysyy pyörän käyttöiän ainakin rymistelykäytön ulkopuolella, ellei ihmeempiä satu. Jos laitetaan tiukalle ja tasaisesti, niin ei pitäisi pinnojen kiertyä auki. Vannehan on mahdollista saada pyörimään suoraan, vaikka pinnojen jännitykset ovat ihan ympäriinsä miten sattuu.

stumpe
12.12.2015, 18.46
En kyllä ite kehtaisi mennä valittamaan että tekee rihtauksen uusiksi maksutta, kyse kuitenkin markettitason kiekosta ja jos toukokuusta asti ajettu..

Golem
12.12.2015, 19.17
En kyllä ite kehtaisi mennä valittamaan että tekee rihtauksen uusiksi maksutta, kyse kuitenkin markettitason kiekosta ja jos toukokuusta asti ajettu..

No on se 900eur pyörä, 700eur tosin maksoin siitä

Mun edellisessä (Scott Sportster P5, makso 250-300eur) on pysyny vanteet suorana vuosikausia ilman tarvetta uudelleenrihdata. Tai no toinen vanne on vaihdettu, mut toinen on mun mielestä edelleen se alkuperäinen vuodelta 2005

pypli
12.12.2015, 19.52
Tyhmä kysymys, mutta onhan sulla kiekko varmasti kunnolla paikoillaan? Et ole aiemmin huomannut heittoa?

Golem
12.12.2015, 20.04
Tyhmä kysymys, mutta onhan sulla kiekko varmasti kunnolla paikoillaan? Et ole aiemmin huomannut heittoa?

on se paikallaan. Kyl mun pitäis erottaa vanteesta johtuva heitto muista asioista.

Itekin aloin ihmettelee et miten huomasin tuon vasta nyt. Ehkä se johtuu siitä, että aikoinaan totuin siihen että heitto aiheuttaa ongelmia jarrujen (vannejarru) kanssa, jolloin se on helppo havaita ajoissa. Mut nyt ku on mun ensimmäinen levyjarru pyörä nii ei sit vaan jotenkin huomannut yhtä ajoissa, koska jarru levy pyörii (lähes) suoraan.

tai sitten jotkut pinnat vanteessa on löystynyt jotenkin lyhyessä ajassa. Tai mahdollisesti jopa osittain sen takia, että mulla on ollut ongelmia pinna heijastimien kanssa (älkää ikinä ostako Motonetin pinnaheijastimia, ne on aivan roskaa...)

hartsu
12.12.2015, 20.40
Eniten ahdistusta on todennäköisesti sisärenkaan ja ulkorenkaan välissä. Jos sinne väliin jaksaa laittaa talkkia, saippuavettä tai vastaavaa, rengas nousee vanteelle vähän vaivattomammin. Kaikkia renkaita ei saa täysin luotisuoraksi, pienet toleranssit kuuluu asiaan.

Tämä on ainakin minulle ihan uutta tietoa, vanteen ja ulkorenkaan väliin sitä saippuavettä olen kyllä ruiskinut mutta en kyllä renkaiden väliin.

CamoN
12.12.2015, 20.44
Tämä on ainakin minulle ihan uutta tietoa, vanteen ja ulkorenkaan väliin sitä saippuavettä olen kyllä ruiskinut mutta en kyllä renkaiden väliin.

Ennen vanhaan varsinkin isomman ilmatilan sisurit tuli päällystettynä ohuelti sellaisella valkoisella pölyllä, mitä lie talkkia tai jauhoa mahtoi olla. Sen tarkoituksena oli nimenomaan vähentää sisä- ja ulkorenkaan välistä kitkaa asennusvaiheessa. Tuo on tainnut muuttua katoavaksi kansaperinteeksi, nykyään sisärenkaat toimitetaan paljon tyypillisesti "puhtaampina".

hartsu
12.12.2015, 21.05
Juu onhan niissä sisureissa jotain jauhetta joskus, luultavasti valmistusvaiheessa välttämätöntä ettei kumi tartu kiinni koneisiin kun sitä kuumana käsitellään.
Mutta kyllä se tosiaan saattaa auttaa asennuksessakin kun on liukasta tavaraa.

TimoF
13.12.2015, 08.40
(älkää ikinä ostako pinnaheijastimia, ne on aivan roskaa...)

Noin sen pitää olla :rolleyes:

Matijas
14.12.2015, 23.21

Täysin samaa mieltä. Valtakunnan tiet ovat reikäisiä ja reunakiveykset kovia. Ei tuon tason kiekoilla ajeta toistuvasti (tai edes muutamaa kertaa) kuoppaan ja sitten kysytä, että oiotko vanteet takuutyönä.

Golem
27.12.2015, 01.14
Tänään oli luvassa ikävä ylläri ku lähdin takaisin Tapiolasta pyöräilemään kotiin. Jotenkin tuo sama talvirengas josta valittelin täällä oli itsestään lähtenyt juuri siitä kulmakohdasta pois vanteen päältä sivulle. Ja samalla myös sisärengas. En tietenkään pystynyt lähtee ajamaan, onneks tyttiksel oli pumppu nii tyhjensin renkaan, asettelin takas paikalleen ja jälleen ilmat sisään.

Aloin vaan miettimään et onkohan tuo nyt oikeesti viallinen ja kohta taas sama tilanne edessä. Ei oo koskaan ennen käyny tollasta et rengas on itsestään (pyörän parkissa ollessa) lähtenyt pois vanteelta. Tosin se oli jotenkin vähän hassusti tossa pyörätelineessä. Ja nyt alko kelit olee tota et lämpötila heiluu nollan molemmin puolin (tänää pakkasta/vähän lunta), joka tietenkin varmaan eniten tuo rasitusta renkaalle...