Näytä tavallinen näkymä : Akillesjänteen kipuilusta
Pera Pertsa
12.11.2015, 22.58
Olen ajellut tavallisella miesten 3-vaihteisella polkypyörällä jo neljän kesän aikana ja kilometrejä on tullut paljon yhteensä (30 000km).
Menneenä kesänä hankin lukkopolkimet ja oikeat Shimanon pyöräilykengät, ja kuitenkin loppukesästä alkoi akillesjänne vasemmasta jalasta
kipuilemaan kuten polvikin (vasen jalka on voimakkaampi jalka).
1)
Tulikin mieleen, että onkohan klossi oikeassa positiossa pyöräilykenkään nähden, että jalan akillesjänne venyy liikaa polkiessa.
2)
Että jos klossia hiukan siirtäisi niin, että jalan asento ei olisi niin suuressa kulmassa venyyttääkseen akillesjännettä.
3)
Vai "vetäisinkö" liiallisella voimalla poljinta ylös, että tuossa akillesjänne sitten "venyy" liiaksi.
Että onko akillesjänteen kipuilu yleistä lukkopolkimilla ajettaessa tällaisella 58-vuotiaalla, muutama vuosi sitten
pyöräilyn aloittaneelle?
Niin akillesjänteen kipuilua ei ole ilmennyt aiemmin kuin vasta lukkopolkimien käyttöönottamisen jälkeen.
Samoin vasemman akillesjänteen joskus kauan sitten kipeyttäneenä, ennen lukkopoljinaikaa, jotain kokemuksen tuottamia mietteitä kysyjälle eikä näista pidä pahemmin piitata: Ajomäärä on melkoisen suuri painavalla kolmevaihteisella. Vaihteiden vähyys johtaa helposti liian suuriin välityksiin pidempiä jaksoja ajettaessa. Säätöjen sopivuus paljolla ajolla korostuu, klossien paikkaa keskemmälle ja siten, että jalka asettuu mahdollisimman lähelle kampea. Satulan korkeus hiema alle suosituksen ja etäisyys hieman lähempänä kampia kuin suositus. Ammattilaisia katsoessa näyttää kuin useimmat ajaisiva liian matalalla satulan korkeudella. Runsaasti kilometrejä ajavalle viimeisten millien säädöt vievät aikansa. Suositukset auttavat ja ovat hyvät lähtökohdat, joita voi pitää sellaisena nollavaihtoehtoina. Lopuksi, pyörän voisi vaihtaa kevyemmäksi ja ketjuvaihteiseksi, jotta sopivia välityksiä löytyisi omiin ajonopeuksiin sopivalle aluelle pienin portain. Hyvää tulevaa ajokautta, ei tämän kummempaa.
Kohtalotoverin diagnoosi: Pohjelihas kireä, siispä hierottavaksi ja venyttelyä.
Klossi mahdollimman taakse.
Venyttelyä tosiaan pohkeille. Lisäksi jänteitä ja pohkeita vahvistavaa jumppaliikettä: seiso päkiöiden varassa korokkeella, nouse molempien jalkojen voimin varpaille, sitten yhden jalan varassa hitaasti alas. Aluksi lyhyitä sarjoja, sitten pidempiä.
Tuollaisessa kolmivaihteisessa se ongelma ettei pysty ajamaan teknisesti oikealla pyöritystekniikalla jolloin lukkopolkimia käyttäessä rasitus voi kohdistua sellaisiin paikkoihin mihin normaalisti ei kohdistu.
Halloo halloo
13.11.2015, 18.33
Vesijuoksua suosittelevat pohkeille.
Mitenhän vaarallista akilleksen satunnainen napsuminen on?
Jännetuppi pääsi varmaankin tulehtumaan pari vuotta sitten talvella lenkkeillessä. Viime kesä meni ilman ongelmia, mutta nyt nakse palasi pyöräilyinnostuksen mukana. Mitään kipua ei esiinny, mutta jänne tosiaan naksahtalee satunnaisesti. Nyt tuli muuton ja flunssan vuoksi 3vk taukokin fillaroinnista, mutta kyllä tuo nakse tuntuu välillä töissäkin painavempia tavaroita nostellessa.
Halloo halloo
13.11.2015, 20.52
paaton - Näistä voi aloittaa:
http://www.juoksufoorumi.fi/topic/778-akillesj%C3%A4nteen-naksuminen/
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00901
http://www.terveinjaloin.fi/page/23/akillesjanteen-tulehdus
Suosittelen käyntiä lääkärillä, jollet ole varma vaivasta. Myös fysioterapeutista voi olla apua, mutta ensin lekuriin.
Pera Pertsa
13.11.2015, 22.28
"Tuollaisessa kolmivaihteisessa se ongelma ettei pysty ajamaan teknisesti oikealla pyöritystekniikalla jolloin lukkopolkimia käyttäessä rasitus voi kohdistua sellaisiin paikkoihin mihin normaalisti ei kohdistu."
Minäkin alan kallistumaan tuohon suuntaan, että 3-vaihteisella jalkojen lukitus polkimiin suhteessa filarin rungon rakenteen asentoon ei toimi sillä tavalla kuten "kippurasarvisella on".
Pera Pertsa
13.11.2015, 22.30
"jotain kokemuksen tuottamia mietteitä kysyjälle eikä näista pidä pahemmin piitata"
Hyviä neuvot olivat ja niistä piitataan.
Ei ole kyse asennosta mutta pystyyk pitämään noilla välityksillä sopivaa kadenssia ilman että paikat rasittuu?
Kireyttä pohkeessa ja jaloissa yleensäkin. Fillarointi on yksipuolisena invalidisoiva laji ja venyvyyttä tarvitaan ja jos lihas ei veny niin jänteen on uhrauduttava. Akillesjänne on kipeytyessään hidas tervehtymään eli malttia tarvitaan. itse ajan päivittäin ja 52vuotiaana joudun venyttelemään samoin lähes päivittäin
Mie oon myös tämmönen viiskymppinen ukko ja täytyy sanoa, että se on se venyttely ainakin mulla, joka pitää kropan toiminnassa. Ja mitä rankempia lenkkejä vedän, sen merkitys vaan korostuu. Miehän oon myös jäykkä kuin seiväs. Ihan hipo-hipo, että saan sormenpäät lattiaan.
Ketjun alottajalle vois myös suositella lekurissa käyntiä ihan aluksi varmuuden vuoksi. Ja jos ajokilometrit on tolla tasolla, niin ei se mahotonta pitäis olla ton pyörän päivittäminen ketjuvaihteelliseen, kuten täällä jo joku ehti sanoakin. Mie oon elämässäni ajellu kaikenlaisilla poljettavilla ja kaikilla on eteenpäin päässy, mutta jos vaihteita pitää olla, niin enää ei min alle tuu kuin ketjuvaihteellisia. On se tuntuma niin toista ja löytyy aina sopivaa vastusta siihen pyörittelyyn ja sopivaan kadenssiin. Ite mie pyörittelen mielellään tollasta yli 95, mutta täähän menee jokaisella oman mieltymyksen mukaan.
Mulla meni klossien paikan hakemiseen varmaan tollanen tuhatkunta kilometriä. Säädin niitä pikku hiljaa ajotuntemusten mukaan ja hyvin vörkkii nyt. Ja SPD-SL on nykyään alla.
Voihan kerpele. Mulla oli pitkäkestoinen akillesjänteen tulehdus 2.5 vuotta sitten. Lopetin juoksun, pyöräily ja kävely tilalle. Nyt olen kolme kertaa pelannut sählyä kunnolla, ja akilles on turvoksissa. Kipeä se ei ole, mutta aamulla huomaa siellä jotain olevan. Pahinta on kun pyöräily eikä kävely koske, niin vaikee olla huililla.
Mites nuo venyttelyt, onko se niin että venyttää saa jos ei satu?
Huomenna hierojan aika eli jalat hierotaan auki...
Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
Minulla on nakse tainnut loppua. Venyttelen pohkeita paremmin ja käytän kävellessä korollisia kenkiä, aina kun on vain mahdollista.
Reipas kävely tasapohjaisilla kengillä oli minusta pahinta jänteelle.
Käsittääkseni fillarin polkeminen aiheuttaa jänteiden lyhentymistä joten venyttely on tärkeää. Parasta ennaltaehkäisyä voisi olla eksentrinen venyttely ja juoksu minimalisti/barefoot kengillä niin pysyy jänteet kunnossa. Alkuun vaan varovasti jos on olleet pitkään tekemättä.
Parasta ennaltaehkäisyä voisi olla eksentrinen venyttely ja juoksu minimalisti/barefoot kengillä niin pysyy jänteet kunnossa. Alkuun vaan varovasti jos on olleet pitkään tekemättä.
Kerrotko vielä, mitä eksentrinen venyttely tarkoittaa.
Tuosta hyvä ohje, aiheesta oli tutkimustakin että eksentrinen venyttely oli paras ainakin kipeiden jänteiden kuntoutukseen.
http://www.rastivarsat.fi/valmennus/Akillesjumppa.pdf
Ainakin itsellä auttoi, kun aloin juosta niin jänteet oli ihan rikki, 2-3 viikkoa säännöllistä venyttelyä ja nyt ei tunnu enää juostessa mitään. :)
Aika selkeästi omatkin ongelmat johtuu venyttelyn puutteesta. Pyöräily on lähtenyt kokonaan lapasesta ja kun muuta liikunta harrastusta ei oikein ole ollut, edes aiemmin, niin jänteen on nyt ehkä aika paha olla levenneen lihaksen jatkona.
CyclingMom
22.12.2015, 15.25
itselläni oli kipuilua kovastikin viisi vuotta sitten, sain sen sitten helittämään venyttelyllä, hieronnalla ja vähän keventämällä juoksuharjoittelua. sen jälkeen oireilut ovat olleet ajoittaisia mutta ei mitään pahaa, viisi vuotta sitten fyssari totesi akillesjänteiden paksuuntuneen. nyt sitten lokakuussa oikean jalan akillesjänne katkesi ilman ennakkovaroituksia kun olin treenaamassa ja hypin hyppynarulla. Viime kesänä oli pieniä tuntemuksia jänteen seudulla kun oltiin kolme viikkoa alpeilla pyöräilemässä.
Kuunnelkaa akillesjännettä ja venytelkää ettei käy niin kuin itselleni eli katkeaa sitten ihan harmittomassa tilanteessa. ensi viikon keskiviikkona saan kipsin pois ja mies onkin jo viritellyt minulle pyörän harjoitusvastukselle autotalliin. varovasti pitää aloittaa kuntoutus. Huhtkuussa lähdetään kanarialle pyöräilemään, saa nähdä ajelenko vain tasaista vai pystyykö jo mäkeäkin nousemaan. Onneksi on tälläinen lauha talvi niin kuntoutusta voi tehdä pyöräilemällä ulkonakin kun ei tarvitse pelätä liukkautta
Tuosta hyvä ohje, aiheesta oli tutkimustakin että eksentrinen venyttely oli paras ainakin kipeiden jänteiden kuntoutukseen.
http://www.rastivarsat.fi/valmennus/Akillesjumppa.pdf
Ainakin itsellä auttoi, kun aloin juosta niin jänteet oli ihan rikki, 2-3 viikkoa säännöllistä venyttelyä ja nyt ei tunnu enää juostessa mitään. :)
Tolla on siis tollanen hienompikin nimi. En mie tota ihan tarkalleen noitten ohjeitten mukaan tee, vaan soveltaen ja vähemmän, kun ei oo akuuttia vaivaa, mutta kyllä mie pohkeet ja jalkaterät venyttelen 3-5 kertaa viikossa muitten osien mukana. Tekee gutaa...
Jos akilles on aamulla jäykkä/tuntuu aralta, onko ehdoton lepo parasta vai pitääkö silloin tehdä venytyksiä ja esim kevyttä kävelyä? Kun ilmeisesti pelkkä paikallaan olokaan ei ole hyväksi. Itse kävely tai fillarilla ajo ei satu vaan akilles tuntuu levon jälkeen noustessa ylös.
Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
Tämä on tuttu vaiva ja jätti minulla puolimaran treenin ja juoksutapahtumat väliin kuluneelta kesältä. Ongelma oli ihan tuossa kantapään yläpuolella. Yritin venytellä mutta tuo klassinen "porras-venytys" ei tuntunut toimivan, joten kysyin asiaa fyssarilta. Vastaus oli että se venytys on paras akilleksen kiinnityskohtaan pohkessa ja akilleksen ylä-keski osalle. Kun kipu on heti kantapään yläpuolella, porras-venytys ei toimi parhalla mahdollisella tavalla.
Sen sijaan "pikajuoksija venytys" on auttaa enemmän akilleksen alaosan kipuihin: Asento on kuin pikajuoksijalla telineissä "paikoillanne" komennon aikana. Venytettävän jalan varpaat ja toisen jalan polvi ovat sunnilleen samalla tasolla. Tästä sitten yläkroppaa varovasti nojataan eteenpäin. Tuosta kuvasta poiketen, ei-venytettävän jalan päkiä maahan jalkaterän sijasta.
Minulle tämä toimii parhaiten, koska tuossa saa pitkäkestoisen venytyksen jota on helppo kiristää nojaamalla eteenpäin, laskemalla takapuolta alaspäin ja painamalla venytettävää kantapäätä lattiaan.
http://www.docpods.com/images/Achilles-Soleus-Stretch-WEB.jpg
Pera Pertsa
15.03.2016, 00.16
"Tämä on tuttu vaiva ja jätti minulla puolimaran..."
Kiitos ohjeestasi. Tulen venyttänään akillisejännettäni neuvosi mukaan. Myös graafiikka kertoo paljon kuinka on hyvä valmistautua venytyksillä ennen pyöräilyyn lähtemistä.
Pera Pertsa
16.03.2016, 01.16
Vielä tuohon "jarit" oppaaseen kuinka akillesjänteitä olisi hyvä venyttää ennen pyöräilyrupeamaaa, niin voi vihne kun noita graafikan mukaisia taivutuksia (polvisuojien kera) tein, niin aivan selvästi alkoi veret kantapään yläpuolella virtaamaan. Suosittelen ehdottomasti "jarit" opasta ennen kuin lähtee pyöräilemään pitempää lenkkiä varsinkin nyt ennen kesäkauden alkua.
Mulla parani 2 kk aikana kun lopetin juoksun/sählyn uudelleen... normivenyttelyt treinerin jälkeen ja jos pohkeet pahasti jumissa niin hierojalla käynti. Nyt vointi ihan jees.
Toimistotyöläisenä mulle tulee työmaakäyntejä eli pitkiä päiviä turvakengillä. Se on haitallista itselle akilleksen kanssa.
Pera Pertsa
17.03.2016, 00.23
Sopivasti hesarinkin kirjoittaa juoksijan näkökulmasta asiaa:
http://www.hs.fi/blogi/juoksublogi/a1457932797449?ref=hs-blogit-6
"Mies on lajinsa näköinen" -totesi fyssari kun aukoi pohkeita ja etureisiä :) Tuo reissu luona selvensi diagnoosia. Kyse ei minulla olekaan ensisijaisesti akilleksesta vaan isovarpaan jänteestä joka on ihan viulun kieli. Akilles on toki hieman kireähkö, mutta sen kunto ei vastannut oireisiin.
Perustavaa laatua olevat ongelmat on liian jäykät nilkat joka on johtanut tuohon isovarpaan jänteen kiristymiseen. Jänne kulkee akilleksen vieressä, kipuilee samoihin paikkoihin ja siten se on helppo diagnosoida googlella ja foorumeilla pieleen akilles-ongelmaksi.
Testi: polvi lievästi (10-20astetta) koukussa jotta akillekseen ei tule venytystä ja vedetään isovarvasta suoraan ylös-taakse. Muut varpaat ovat suorana. Tämän voi tehdä aitajuoksija -venytyksenä kädellä. Toinen tapa on "perinteinen akillesvenytys seinää vasten" mutta polvi hieman koulussa ja tehtynä tolppaa, oven karmia vasten jotta 4 muuta varvasta eivät veny vaan ovat suorassa. Isovarvas on jo melkein 90astetta takana ylhäällä, kun kipu pitäisi tuntua pohkeen alapäässä keskellä.
Kokeilkaa. Jos tuo ei tunnu missään => se jänne on kunnossa & rento. Minulla oikea jalka on ihan hemmetin hellä mutta vasemmalla ei tunnu mitään.
Kotitehtävänä fyssarilta sain ohjeet pyöritellä nilkkoja. "Sinun nilkat ovat niinkuin auton rengaskulmat, jotka pielessä olleessaan vaikuttavat jarrutukseen, ohjattavuuteen sekä kuluttavat renkaat, nivelet ja iskarit. Nyt on mennyt jo tuo jänne kireäksi ja seuraavaksi olisi vuorossa reidet ja pakarat " oli fyssarin diagnoosi. :)
Hyvää luettavaa samalla kun pyörittelee nilkkoja selällään sängyssä.
(edit: on kait nuo jalat jumissa kun kyyneleet estää välillä lukemisen)
Onko hyviä ohjeita myös mtb:n myötävaikutuksesta tulehtuneelle kyynärpäälle?
Veivaaja
17.05.2016, 10.15
Pera pertsalle: Todennäköisesti tuo kolmivaihteisesi ainakin myötävaikuttaa ongelmaan. Lukkiksilla yleensä poljetaan tietyllä kadensilla, ja vaihde valitaan haetun rasitustason, maaston yms. mukaan. Kadenssi pidetään ideaalisti tietyllä kierrosluvulla (n. +/- 5%). Kolmivaihteisessa ei löydy riittävästi sopivia välityksiä. Varsinkin hitaalla kadenssilla polkiessa polvet/nilkat/akilles tms. ylirasittuu.
Noilla kilometreillä suosittelisin useampivaihteista pyörää. Myös ajoasennon ja -tekniikan tarkastus yms. on tarpeen. Noita venyttely yms. ohjeita unohtamatta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.