Näytä tavallinen näkymä : Syys/kevät renkaat cyclocrossiin
Takakumi
12.10.2015, 15.40
Suosituksia cyclocrossin rengastukseen syksy/kevät käyttöön? Jos talvi lumeton ja jäätön, niin sama rengas saisi palvella myös talviaikaan. Ajo pääosin asfaltilla ja jonkin verran hiekalla. Metsäpolulle ei ole tarkoitus poiketa. Renkaan tulisi kestää hiekoitussepeliä, joten pistosuojausta oltava. Paino ei ratkaiseva tekijä, koska nyt ei ajeta kilpaa. Kiitoksia!
Munarello
12.10.2015, 17.39
Tuollaiseen käyttöön ostin viime syksynä Bontragerin H2 700x35 renkaat, koska sellaiset sattui kaupan hyllystä löytymään. Kietaisen ne tänäkin vuonna alle sitten kun alkavat sepeliä kylvämään. Toimivat ihan ok eikä muistaakseni ollut juurikaan rengasrikkoja. Pitää kuitenkin muistaa, ettei joka kylässä ja kirkolla ilmeisesti käytetä samanlaista sepeliä. Jääkaudelle minulla on jemmassa W106-nakit, mutta luulenpa että tulee ajeltua silloin enemmän maasturilla. Luulisin, ettei sillä ihmeemmin väliä minkä renkaan lopulta valitsee kunhan katsoo, että on sekä pistosuojausta että jonkinlaista kuviota. Continentalin Gatorskinia olisin muuten tarjonnut, mutta tuskinpa sillä kovin kiva on lumella ja jäällä mennä..
Alkuperäinen kysyjä tuossa mainitsee, että ajelee talvisin vain jos ei ole jäätä tai lunta. Tuollaisen Keski-Euroopan "4-season" käyttöön riittäisi kyllä varmisti tuo Contin Gatorskin vaikkapa 32mm leveänä tai vaikkapa Schwalbe Kojak 35mm leveänä, en ole tosin jälkimmäisestä aivan varma, että kestääkö se sepeliä Gatorskinin veroisesti. Contillahan on myös Grand Prix 4-Season -rengas jossa on hieman kuviota ja gatorskiniä pehmeämpi kumiseos, mikä on ehkä hieman parempi märällä, toisaalta tämä rengas kuluu huomattavasti nopeammin, joten vaihto tulee eteen nopeammin. Mulla on 4-season renkaasta hieman huonoja kokemuksia, kun yksi käytössä ollut meni sileäksi parin tonnin ajolla ja muutamalla rajummalla jarrutuksella. 4-season olisi varmaan speksien mukaan tähän käyttöön se ns. oikea rengas.
Jos haluaa hieman järeämpää rengasta niin rullaavalla keskiträkillä oleva "Gravel Grinding" rengas voisi myös olla toimiva esim. Clementin x'plor USH.
Perinteistä CX-nappula ei tuollaiseen käyttöön kannatta hankkia, kun se menee alfaltti ajossa pilalle/sieleäksi melko nopesti.
Ainakin maksetut bloggaajat tuntuvat clementtiä kehuvan. Mitenhän tuolla oikeasti pärjäisi maastossa verrattuna normaaleihin cyclo renkaisiin? Tasaisempi keskikohta kyllä kelpaisi siirtymille.
http://www.kindredcycles.com/blog/2015/1/29/tire-test-riding-the-clement-xplor-ush-700x35-60-tpi
Takakumi
13.10.2015, 11.01
Tuo Clementin x'plor USH- renkaan kuvio näytää aika sopivalta. En löytänyt kyseisestä renkaasta läpileikkauskuvaa, joten onkohan sen pistosuojauksesta tietoa?
Tarkennetaan vielä, että tarkoitus on kyllä ajaa lumella ja jäällä, mutta se ei varmasti onnistu samalla renkaalla kuin syyskeleillä tai lumettomassa talvessa.
Larkspur
13.10.2015, 15.46
Voin kommentoida noista Xplor USH-renkaista (35 mm leveät), kun mulla oli sellaiset cyclokrossarissa ensiasennusrenkaina (kylläkin vain 30 tpi). Ovat hyvät allround-renkaat (pois lukien maastoajo). Ehdin ajaa niillä viime vuoden keväästä talveen 4 tkm, mutta sitten tuli ongelmia pääkaupunkiseudun tappajasepelin kanssa. Kulutuspintaa oli vielä hyvin jäljellä, mutta pistosuojaus noissa on aika heppoinen. Tappelin talven yli yhdistelmällä: eturengas W106, takarengas Xplor USH. Tänä keväänä laitoin alle 32 mm Contin Gatorskinit (ei vielä flättejä...).
Itselläkin talveksi hakusessa hyvä, kohtuuleveä (35-40 mm) allround-rengas.
Mä olen ajanut Hesassa harvoja nastakelejä lukuunottamatta päivittäin työmatkaa kaksi talvea 40-millisillä X'Plor MSO-renkuloilla ilman sepeliflättejä. Taikasana on riittävän pienet paineet. Asfaltilla tuo ei ole maailman rullaavin rengas, koska 120 tpi-versionkin runko on aika tukevaa tavaraa, mutta sitten, kun kevarit on sepelöity ja niillä ajaminen muistuttaa enemmän gravel graindingia kuin asfalttipyöräilyä, ei silläkään ole väliä.
Olen ajellut noilla myös talvikeleillä keskuspuiston maastopolkuja eli menee tampatussa lumessakin ihan mukavasti.
Pistosuoja Celementeissä ei ole samanlaista umpikumipanssariluokkaa kuin Schwalben pistosuojatuissa, joten jos tykkää ajella isoilla paineilla, nuo tuskin kestävät.
Mikäs rengas teillä on alla esim. työmatkoilla kun mustaa jäätä saattaa alkaa olla jo, mutta ei kuitenkaan ole mitkään nastarengaskelit lähelläkään?
Ostin cycloon Contin cyclocross race:t ja speed:it ja nyt on vielä alla speed:it. Mutta taitaa molemmat olla yhtä nopeet katoamaan alta jos sattuu jäätä olemaankin yhtäkkiä?
Munarello
15.10.2015, 18.23
Minulla on krossarissa tämän kesän ollut Vittoria Cross XN Pro (31mm), mutta en kylläkään aja aikaisin aamulla tai myöhään illalla joten ei taida olla sen kummempi kuin tuo Contin CC Speed. Hyvin samannäköinen ainakin. Ja aion vaihtaa "umpikumiseen" heti kun alkavat sepeliä kylvämään sillä taisi viime syksynä CC Speed kestää sepelillä vajaat 30km kunnes antautui. Se "umpikuminen" on tällä kertaa Bontragerin H2 700c.
Mitenhän Continentalin Top CONTACT Winter II Premium (http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/top-contact-winter2-premium) -kitkarengas pitää mustalla jäällä? Tuossa olisi myös Vectran pistosuojan, joka on vissiin ihan ok. Pehmeämmällä lumella tai peilijäällä tämä tuskin on kovin kummoinen talvirengas, mutta tämä voisi olla jokseenkin rullaava "välikelin" rengas ainakin kuvionsa ansiota. Kitkarenkaat lamellit voisivat olla ihan toimivat myös mustalla jäällä, kun asfaltin stuktuuri paistaa vielä hieman jään läpi. Mulla ei oo näistä ittellä mitään kokemusta, mutta kaveri hommas nää talvikumeiksi, ei oo tosin sekään päässyt vielä talvikeleillä ajeleen.
http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/56334/product_detail_bicycle_side/570/460/10/top-contact-winter2-premium-ct-s1-01.png
arctic biker
16.10.2015, 07.47
Happymtb- saitilla oli toista vuotta sitten juttua ja vertailua, tuokin muistaakseni mukana.
Tuosta mustasta jäästä sen verran ettei ainakaan siitä minkä minä kerran kohtasin mitään asfaltin pintaa läpi tullut. Oli aivan pirullisen liukasta, tulin vielä metsästä asfalttitielle, maasturin nappulat ei pitäneet...
Takakumi
16.10.2015, 11.47
Tuota kitkarengasta itsekkin mietin tai sitten mennään Maraton plussalla. 39.90€ näyttäisi verkkokauppa.comissa maksavan. Varsin kilpailukykyinen hinta ulkomaan nettikauppoihinkin verrattuna.
Otin Helsinkissä käyttöön Schwalben Kojakit 35 mm. Voin suositella työmatka-ajoon. Rullaa huomattavasti paremmin kuin Marathon Supremet ja on myös mukavat. samoin pito ainakin märällä on oikein hyvä. Jääkeleistä ei vielä tietoa.
URL1
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.