PDA

Näytä tavallinen näkymä : Truvativ GXP voimansiirtopuolen irroitus



latuman
12.09.2015, 21.08
EI MITÄÄN SITTENKÄÄN, KETJUOHJURIHAN ON PAIKALLAAN VIELÄ. Voiko muuten itse poistaa aiheen?




Non-drive side kampi lähti kiltisti irti ja "ajopuoli" liikkuu vapaasti pari senttiä ulospäin mut sit töks. Ei mihinkään. Kaikissa videoissa se tulee ihan vapaasti pois, mutta ei mulla vaan. Todennäköisesti en vain osaa...

Tippu ketjut, runnoin, jotain meni rikki ja tuli klappia kampiin. Siksi puran ja tsekkaan vauriot. Pinnacle Ramin One 2014 on pyörä ja siinä on GXP keskiö ja Firex kampisarja. 1x9 kyseessä siis.

No, jatketaan keskustelua. Eli mitä te arvelisitte että on tapahtunu, kun ketjut meni solmuun eturattaan tienoilla ja on tapahtunut voimakas runttaus. Tästä siis johtuu klappi, joka tuntuu molemmissa kammissa. Avasin paketin, poistin selkeät liat, mutta en rasvannut vielä kun ei ole millä rasvata.

Non-drive puolen tiivisteessä näytti olevan jonkunmoinen "huuli" lerpattamassa. Mietin että onko se vaurioitunut vai kuuluuko sen sillai törröttääkin ulospäin? Kiristin aika tiukkaan kyllä kammet, vaikka en momenttiväännintä omistakaan. Lenkkiavaimen avulla kiristin aika voimakkaasti (noin 30cm "vartta" työkalussa). Vaikea uskoa että pitäisi vielä kireemmälle vääntää.

On pieni mahdollisuus että klappia oli jo ennen ketjujen tippumista, mutta olen aika varma että ei ollut. Nyt nimittäin isolla vaihteella polkiessa tuntuu joka polkaisulla se välys, vasemmalla ja oikealla. Se ei kuitenkaan "naksu" niinkuin usein tapana on. Se pelkästään tuntuu polkiessa, sekä tietenkin käsin vatkatessa.

Josta päästäänkin siihen, että uskaltaako ajaa? Veikkaisin että ei se kovin äkkiä ole porsimassa ja pahentumisen varmaan huomaa aika helposti... Vai? BB:thän ei ole kalliita; kolme kymppiä CRC:stä (laakerikotelot on tiukassa, eikä niissä ole mitään klappia), mutta oisko vika kuitenkin kammissa ja niiden akselissa? Arvauksia?

Ainahan tietenkin otan vastaan hyvän tekosyyn vaihtaa BB:n, kammet, sekä siistin Kisanaaman eturattaan (etenkin kun tarvis pienemmällä hammastuksella).

Esuli
12.09.2015, 22.41
Mulla siellä laakerin ja akselin välissä on muoviholkki. Voisin kuvitela siinä olevan häikkää.

latuman
13.09.2015, 10.42
Kuinka todennäköistä on että kammet/akseli on särki? Vai pitäskö vaan ostella osia kunnes ongelma korjaantuu?

CamoN
13.09.2015, 11.00
Kuvat oletetuista vaurioista selventäisivät aika paljon. SRAM:n tukisivuilta kannattaa ladata GXP-kampien asennusohje, josta löytyy koko paketin räjäytyskuva. Sieltä selviää osien oikea järjestys ja suunta. Tosiaan vetopuolella akselin ja laakerin välissä on muoviholkki jonka tarkoitus on kiilautua kiristettäessä sinne väliin. Kampia irrottaessa se voi jäädä akselin ympärille ja uudelleenasennuksessa asettuu sen takia väärin.

Asentaessa holkin täytyy olla laakerissa kiinni, akseli työnnetään sen läpi ja kiristetään toiselta puolelta. Se on varmaan ajon aikana herkimmin rikkoutuva osa. Asentaessa herkimmällä on varmaan kiristys/ulosvetopultti, joka korkkaa liian paljon voimaa käyttämällä. Muistaakseni ohjeellinen kiristysmomentti on 48-54Nm, siihen päästäkseen saa käyttää oikeasti melko paljon voimaa. Asentaessa kannattaa huolehtia myös kierteiden ja kampiakselin pään hammastuksen rasvauksesta, jotta koko paketti kiristyy oikeaan välykseen ilman ylimääräistä ahdistusta. Ja ensimmäisen lenkin jälkeen jälkikiristys, mielellään momenttivarrella.

maalinni
13.09.2015, 11.52
Akselia tuskin saat särki ihan pienellä lekalla.

latuman
13.09.2015, 15.58
Tehdään tämä helpoksi
(https://youtu.be/ZBe2_284QXM)

https://youtu.be/ZBe2_284QXM

Eikö toi kuulosta olevan aika lailla entinen? Toinen puoli on huomattavasti hiljaisempi, lähes äänetön (hyvin pientä rahinaa). Putsasin ja rasvasin kunnolla koko paketin, mutta ei auta, vielä on väljää.

Käykö Pressfit mallin räjäytyskuva tähän malliin? En löydä muuta tekniikkamanuaalia. En löydä tuota muoviholkkia mistään, saati minkä näköinen se on. Heti rattaan juuressa akselissa on joku pyörivä kaulus, mutta ei se näyttänyt että se liikkuisi vartta pitkin...Vai?

CamoN
13.09.2015, 17.17
GXP-keskiölaakerissa on sisähalkaisijaltaan 24mm laakeri ei-vetopuolella ja 25mm laakeri vetopuolella. Kummallakin puolella on pölysuojat - ei-vetopuolella pölysuoja sopii kampiakselin pään hammastukseen ja vetopuolella se tulee osittain 25mm laakerin ja kampiakselin väliin. Se on juurikin se "muovinen kaulus" joka on nyt akselissasi todennäköisesti liian lähellä akselin päätä, jolloin asentaessa se ei välttämättä kiilaudu riittävän syvälle sinne laakerin ja akselin väliin.

Mutta joo, entiseltähän tuo laakeri kuulostaa. Shimano-yhteensopiva keskiöavain vaikka Motonetistä ja uusi keskiö alan liikkeestä. Sen mukana tulee myös se GXP-kampien asennusohje tai mahdollisesti SRAM:n kampien yleisasennusohje jossa on kaikki variantit vierekkäin. Huolellisesti asentaen ja kovaa ajoa.

Kun otat vanhat keskiökupit irti, kannattaa tarkastaa onko keskiön seutu rungon sisäpuolelta miten kostea. Siten keskiölaakerit yleensä happanee ennen aikojaan - esim. pesuvesi valuu putkia pitkin keskiöön josta se yrittää edelleen helpointa reittiä painovoiman suuntaan.

latuman
13.09.2015, 17.50
http://i.imgur.com/L93NS7Wl.jpg

Slaidasin sen kauluksen keskiöön asti ja painoin sormilla keskiön sisään sen. Se meni ihan hyvin sinne. Mutta sitten kun kiristin kammet kiinni, huomasin että jää tommoinen yhden senttimetrin verran akselia näkyviin. Kuuluuko sen olla noin?

edit: kiristyksen jälkeen ehkä vähän hävis se välys. Nyt sitä huomaa enää nipinnapin. Mutta jos se suoja piti tonne sormin painaa, niin mikä sen siellä muka pitää?

edit2: Internetin mielestä rako kuuluu asiaan, mutta edelleen, toi pölysuojahan on täysin vapaasti liikkumassa tuolla välissä, eikö?

Ju$$i
13.09.2015, 18.14
Laita siihen muovisen holkin jälkeen o-rengas. Toi systeemi on täys paska muuten sanoo huolto-ukkokin. Muutaman kerran otat holkin pois ja se ei enää kiristä systeemiä. Ja kokemusta asiasta on ihan riittävästi. Voi kuopata..

latuman
13.09.2015, 18.39
No johan on, jos pitää ruveta patentoimaan jotain erektiorenkaita tuohon... *sigh* such is life

maalinni
13.09.2015, 20.24
Akseli on kartion mallinen, eli ei se muoviholkki sieltä ihan heti ulos tule. Minulla kesti viimeeksi 3 vuotta ennen kuin se laukesi. Uusi laakeri 20€ parin vuoden välein ei ole mielestäni paha hinta. Tosin Shimano hoitanut tämän ehkä toimivammin.

latuman
13.09.2015, 20.50
Onko joku tietynlainen ajo joka lyhentää ton tyyppisen keskiön ikää? Tuo on nimittäin kokenut suomen sään kokonaisuudessaan lähes päivittäin nyt vuoden ajan. SINÄLLÄÄN 30 egen osaksi ihan kohtuullista. Luojan kiitos se on suht helppo homma vaihtaa

MacGyver
14.09.2015, 09.34
No sateessa ajohan sitä kuluttaa. Kannattaa rasvata nuo laakerit ainakin keväisin ja syksyisin. Näin olen saanut omat laakerit kestämään jopa vuoden;)

Greycap
14.09.2015, 09.54
Mutta joo, entiseltähän tuo laakeri kuulostaa. Shimano-yhteensopiva keskiöavain vaikka Motonetistä ja uusi keskiö alan liikkeestä. Sen mukana tulee myös se GXP-kampien asennusohje tai mahdollisesti SRAM:n kampien yleisasennusohje jossa on kaikki variantit vierekkäin. Huolellisesti asentaen ja kovaa ajoa.

Asennuksessa kannattaa sitten muistaa että kierteet on erisuuntaiset, tämähän toki on merkitty osiin, mutta momenttiavain ei välttämättä naksahda kuin toiseen suuntaan. Jäi ikuiseksi mysteeriksi kuinka kireälle sen "vääräkierteisen" yhdessä omassa vanhassa rungossa tempaisin mutta varmaa on että löysälle se ei jäänyt kun käytin vaan vähän kerrallaan lisää voimaa naksahdusta odotellen. :o

Tuossa muuten samansuuntaista ihmettelyä, saattaa sisältää jotain hyödyllistä infoa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51318-GXP-laakerikuppien-asennus-voi-olla-tyhm%E4-kysymys&highlight=

maalinni
14.09.2015, 14.38
Laakerin asennusohjeessa käsketään avaamaan ja putsaamaan laakerit aina sateen ja hiekalla ajon jälkeen...

latuman
14.09.2015, 15.55
Laakerin asennusohjeessa käsketään avaamaan ja putsaamaan laakerit aina sateen ja hiekalla ajon jälkeen...

Heh heh... Tiedä sitten kuinka monta miestyötuntia viitsin käyttää 30 euron osaan, kun ajokertoja sateessa tulisi vuodessa monta kymmentä.