Näytä tavallinen näkymä : Dunlop -> Schrader adapteri
massamaahinen
01.09.2015, 01.33
Vaimo löysi isänsä kätköistä pari vanhaa Nokian sisärengasta. Niitä kunnollisia. :cool:
Meillä on kaikissa fillareissa Schrader -venttiilit ja niissä edelleen ilmanpaineen
näyttävät tulpat. Sellaiset, joissa näkyy vihreätä, kun kaikki on kunnossa ja
muuttuu keltaiseksi ja punaiseksi paineen pudotessa. Näiden venttiilihattujen
paineksi olen valinnut 4.0 bar.
No, näissä vanhoissa sisäkumeissa on tietysti pikaventtiilit. Mahtaako mistään
löytyä adapteria, jolla voi Dunlopin muuttaa Schraderiksi? Mielellään sellainen,
jonka voi kiertää Dunlop-venttiilin tilalle. Jos se pitää ruuvata itse venttiiliin,
siinä pitää silti olla Schraderin venttiiliosa. Tällöin pitää joko olla jokin neula,
joka avaa pikaventtiilin tai sitten sen kuulan voi tietty poistaa.
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=dunlop+to+schrader+valve+adapter
onhan noita...
supertele
01.09.2015, 12.06
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Pumput/Venttiiliadapterit-2000020994/
Tuollainen setti tarttui joskus mukaan.
massamaahinen
01.09.2015, 13.19
Yhdessäkään noista ei ole sitä Schraderin venttiiliosaa. Muuten kävisivät. Jos tuollaisen laittaa väliin,
rengas tyhjenee välittömästi kun irrottaa pumpun adapterista. Eli nyt tarvitsen vastaavan adapterin,
mutta sellaisen, jonka sisällä on kierre autoventtiilä varten. Tuollainen kuin alla olevassa kuvassa.
http://www.mattikaki.fi/kuvia/schrader.png
Jospa joku hienomekaaninen paja tai ammattikoulu tekisi sulle kierteet siihen sisäkumien venttiilinaukkojen sisäpinnalle ja autoventiilin sielun kierteille sopivan adapterin?
Tai leikkaat venttiilinkohdan pois ja liimaat vulkanoivalla liimalla autoventtiilisisurista leikatun venttiilirungon tilalle?
massamaahinen
01.09.2015, 14.18
Jospa joku hienomekaaninen paja tai ammattikoulu tekisi sulle kierteet siihen sisäkumien venttiilinaukkojen sisäpinnalle ja autoventiilin sielun kierteille sopivan adapterin?
Tai leikkaat venttiilinkohdan pois ja liimaat vulkanoivalla liimalla autoventtiilisisurista leikatun venttiilirungon tilalle?
Olen kyllä ajatellut adapterin tekemistä itse vaikkei minulla sorvia olekaan. Varmaan jotenkin onnistuisi. Ajattelin vaan, että jos
löytyisi valmis adapteri, olisi kaikkein helpointa ja varminta. Tuo liimaaminen ei käynyt mielessäni mutta pistetään korvan taakse.
supertele
01.09.2015, 14.50
Melko hyviä sisäkumeja täytyy olla, jotta tulisi mieleenkään nähdä noin paljon vaivaa!
massamaahinen
01.09.2015, 16.15
Niinpä. Sääli olisi niitä käyttää fillariin. :) Ilmeisesti olet nuorempi kuin allekirjoittanut, joka muistaa sen ajan
kun Nokian ulkorenkaat(kin) kestivät vaikka kuinka kauan. Itse asiassa edelleenkin näkee 60-luvun nokialaisia
täydessä ajokunnossa. Niitä harmaita. Kumin laatu oli siihen aikaan aivan huippua ja painaviahan nuokin ovat.
Niitä harmaita noksuja sai uutena vielä joku vuosi sitten...
Saako udella syytä tähän venttiilinvaihto ajatukseen? Kai noidenkin läpi ilmaa saa?
massamaahinen
02.09.2015, 02.15
Se painevahtitulppa. Ovat osoittautuneet erittäin hyviksi kun vilkaisulla näkee, onko ilmaa tarpeeksi.
Aiemmin käytin 2.2 barin tulppia mutta sitten tilasin eBaysta 4.0 barisia 4.5 barin painetta varten.
Olen käyttänyt jo vuosikymmeniä. Aiemmin autossa, mutta siihen asensin langattomat mitta-anturit.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/71O7ZS%2BIX9L._SX425_.jpg
Jaa, melkein fiksumpaa opetella tuntemaan peukalolla tai persiillään että onko tarpeeksi ilmaa. Kukin tyylillään, kiitos vastauksesta.
massamaahinen
02.09.2015, 14.50
Takafillarin tunteekin persiillään mutta etufillarin kanssa on huonompaa. Toisaalta takafillari on se tärkeämpi.
Melkein voisin väittää, että perstuntumalla ei ainakaan helposti huomaa, onko paine 4 vai 3 baria, Voin toki
olla väärässäkin. Pidän tuota painevahtia kuitenkin erinomaisena keksintönä. Se näyttää heti, jos painetta
alkaa hävitä, mitä ei sormin tunne. Onhan se paljon kätsympää vain vilkaista venttileihin ennen ajoon lähtöä.
On mielestäni vähemmän fiksua ensin ajaa jonkin matkaa ja alka sitten pumpata rengasta. Koska erityisesti
takarenkaan paine on tärkeä puhkeamisen estäjä, ovat nämä tulpat vähentäneert renkaanpaikkausta paljon.
Sormin paineen tunnusteleminen sitä paitsi likaa sormet ja vie kiireisessä elämänrytmissä turhaa aikaa. :p
Nyt nämä sisäkumit tulisivat vaimon fillariin eikä vaimo osaa renkaiden painetta tsekata sormin. Kyseessä
on myös sellainen asia, että nämä ovat hänen isänsä jäämistöä ja siksi haluaa hyödyntää niitä. Etenkin
kun nykyään kunnollisia sisäkumeja ei tahdo saada edes rahalla. Puhumattakaan niistä päälikumeista.
Itselläni on sähköavusteinen fillari jossa on Schwalben vahvistettu takakumi, jonka paineen putoamista ei huomaa
yhtä helposti kuin notkeamman renkaan. Siinä pitää puristaa sormin sivuista jos haluaa mittaritta asian tsekata.
Mutta eihän noin hyvistä sisureista ilma katoa kummiskaan!
Varmaan tuollaiset vanhat, painavat sisurit ovat kestävämpiä, mutta kannattaa ainakin kokeilla joskus, ihan senkin takia, ettei noita varmaan loputtomiin ole saatavilla, näitä uudempia, joissa löytyy niin kestävämpiä kuin kevytversioitakin ja ostaa joku mittarillinen jalkapumppu tai painemittari, joista näet tarkasti paljonko laitat painetta renkaaseen. Samalla pumpulla tai digimittarilla voit myös tarkastaa paineet milloin vain jos haluaa tarkka olla. Suurpiirteisen paineentunnustelun oppii nopeasti sorminkin, siis onko rengas ihan liian joustava vai tuntuuko yhä napakalta. Useimmille työmatkaa tai kauppareissuja polkevalle riittää ihan sormella tunnustelu. Jos rengas on hälyttävän vähissä paineissa se joustaa jo sormenkin alla paljon selvemmin kuin isommilla paineilla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.