Näytä tavallinen näkymä : SRAM Red eTap
GCN on päässyt hiplaamaan ja koeajamaan SRAMin uutta langatonta sähkövaihteistoa:
Hinnaksi kerrotaan 1545€ sisälten kahvat ja vaihtajat sekä laturin. Painoero perinteiseen n. 150 grammaa.
https://youtu.be/mCmxZOHFnSM
https://youtu.be/68cV00oRK1M
^Bikeradar samasta... https://www.youtube.com/watch?v=xPhrUVlYDao
Yllättävää oli tuossa GCN:n koeajovideossa SRAMin edustajan kertoma viiden vuoden työstöaika eTapille. Melko pitkään on tuotetta kehitetty, lienee rahallisestikin melko satsaus SRAMilta.
Taitaa olla aika vaikea työstettävä ja jos ei toimi olisi aika iso tappio, luulisin että iso osa 5stä vuodesta mennyt testiajossa.... Toleranssi aika pieniä varmaan
5 vuodesta osa menny tavatessa muiden patentteja ja mietinnässä onko jotain pakko lisensoida ja toisaalta miten kierretään, kuten patenttien osalta on tarkoituskin.
Ja varmaan tuo ihan oma langaton tiedonsiirtoformaatti on ottanut aikansa ensin kehittää ja sitten testata. Kun ihan ensimmäisenä on pitänyt hankkia ihmiset sitä rakentamaan, tuskin on ollut tuon alan ammattitaitoa talossa ennestään.
Todella hyvältä sarjalta vaikuttaa mutta hinnat on melkoiset. Josko sitä sitten toivoisi Force eTapia ensi vuonna joulupukilta. Erityisesti aika-ajopyörässä voisi olla melko näppärä noiden Blip-nappien kanssa.
Itseä kiinnostaisi kuinka hyvin on häiriösuojaus toteutettu. Lähinnä ammattikuskien kannalta ajattelin, että voiko katsojat vaikuttaa vaihteiden toimintaan tai estää niitä toimimasta.
JohannesP
26.08.2015, 22.56
Olisin odottanut vielä kovempaa hintaa, kun kyseessä kuitenkin aivan uusi ja erilainen tuote. Verrokkina DA di2 upgrade kit vastaavilla vaihtajilla, laturilla ja akulla 1589€ jedi-sportissa. Sit jos ottaa huomioon dollarin ja jenin kurssin euroon niin olisin odottanut vielä suurempaa summaa. :)
Force eTap kun tulisi niin voisi oikeesti miettiä sellaisen hankkimista jos hintakin olisi alle 900€ vastaavalle setille.
Kivasti tulee kilpailua markkinoille jos FSA julkaisee myös sähköosasarjan ensi kesäksi. Saisi tapahtua samaa mitä wattimittari markkinoilla tapahtunut viimeisen parin vuoden aikana ja hinnat tullut jo tavallisen harrastajan hankinta tasolle.
Laitetaan hankintalistalle mutta ensin ostettava iso säästöpossu.
Itseä kiinnostaisi kuinka hyvin on häiriösuojaus toteutettu. Lähinnä ammattikuskien kannalta ajattelin, että voiko katsojat vaikuttaa vaihteiden toimintaan tai estää niitä toimimasta.
Sen rajallisen kokemuksen perusteella joka minulla on sähkömagneettisen spektrin häirinnästä ja häirinnän väistöstä sanoisin, että ainakin nyt alkuun on ehdottoman edullista että kehittivät tuon oman standardin. Saman standardin laitteita tullee olemaan viivalla vuosien ajan isoissakin tapahtumissa niin vähän, etteivät ne oikein riitä tahattomasti häiritsemään toisiaan. ANT+ -taajuuksillahan häiriöitä on silloin tällöin kun laitteita on riittävästi. Ainakin omissa ANT+-kikkareissa selittämättömiksi jääneet satunnaiset pätkimiset ovat sattuneet nimenomaan massatapahtumissa.
Jos joku välttämättä haluaisi häiritä tahallisesti, pitäisi varmaan ensin ostaa kokonainen setti testiin jotta selviää mitä ne höpöttelee. Yksi sarja todennäköisesti paritetaan keskenään siten, että ne höpöttelevät vain toisilleen mutta kaikki höpöttävät kuitenkin samoilla taajuuksilla. Tietyn pyörän sarjan tunnukset olisi varmaan haisteltavissa jostain huoltoauton nurkilta huoltojen aikana, mutta tuollaisen välittömän ja lyhyen komentoliikenteen muunto tai luominen lennosta vaatii melko korkealuokkaista tekniikkaa. Täsmähäirintä aina komentoliikenteen ollessa ilmassa olisi varmaan tehtävissä mutta sekin vaatii melko kehittyneet, juuri sitä tarkoitusta varten räätälöidyt järjestelmät. Helpointa ja halvinta olisi ihan vaan vanha kunnon tehokilpailu. Eli järjestelmän käyttämän taajuuskaistan tuuttaaminen täyteen kohinaa jolloin vastaanottimet eivät enää löydä hyötysignaaleja, mutta se vaatii sitten melko paljon tehoa. Autoon sellaisen järjestelmän varmaan saisi riittävän lähelle pyöriä (tallien välinen häirintä?) mutta yleisöllä tuskin on mahdollisuutta tehokkaaseen häirintään. Kännykän kokoinen huomaamaton laite voisi riittää paikallisesti jos se olisi sellaisen idiootin taskussa, jolla on pakottava tarve lähteä juoksemaan pyörän vierelle maalimäessä.
Suojaamaton magnetroni käyntiin ylämäen alkuun kohtaan, jossa ruvetaan vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, paljastaa kenellä on vääntöä. ;) Eli juuri kuten CamoN sanoo, niin kohinatason riittävä nosto jumittaa vehkeet. Sopivasti ajoitettuna kisa on pilalla.
Jani Mahonen
29.02.2016, 11.19
Disclaimer: vaikka en mitään sinänsä tiedäkään sen syvemmin maantiepyöräilystä, niin postaan silti. Kirjoitus lähtee myös aika kaukaa, yli kymmenen vuoden takaa, Lohjalta... mutta kestäkää.
AM-setä(TM) lanseerasi aikanaan Wireless Bike - käsitteen. Kulkine on jo kauan sitten toteutettu, mutta muistaakseni se oli Lohjan tyyliin maastosinkula, jossa hydrauliset jarrut. Muistinko oikein?
Termi on kuitenkin jäänyt mieleeni elävästi, eikä pelkästään sen vuoksi että oma ammatillinen suuntaus on tietotekniikkaan vahvasti kallellaan. Takkuavien vaijereiden kanssa tempoilu on tullut tutuksi harrastevuosien mittaan, ja sen verran olen oppinut että en edes yritä elvyttää kettuilevaa systeemiä takaisin manalasta, vaan toivotan sille päinvastoin hyvää matkaa (mene yhdeksänteen piiriin, suoraan yhdeksänteen piiriin kulkematta lähtöruudun kautta) ja vaihdan koko setin - vaijerit sekä vaijerinkuoret. Ja taas mennään hymy korvissa sen aikaa kunnes se saatanan perkeleen vittuilu taas alkaa. Kiroilu on tässä yhteydessä täysin perusteltua, jos tiedätte mitä tarkoitan. Ja jos pyöräilette vaihdepyörällä niin tiedätte.
Vuosien vieriessä ja tiimikaverien kanssa pitkiä iltoja saunojen lauteilla kulutettaessa on muotoutunut unelma oikeasti langattomasta pyörästä. Tähän oli viitteitä jossain vaiheessa kun valmistaja X tuotti hydrauliset vaihteet, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Unelma loittoni kauemmas kuin ajokoiran selkä Tiirismaan nousussa. Speksit ovat yksinkertaiset: ei pätkän pätkää vaijeria pyörässä. Tähän määritelmään kun yhdistää sen faktan että maantiepyörä on muutenkin kestävyydeltään todella pitkäikäinen, niin saadaan hyvä ja luotettava aurinkoisien kesäpäivien nautiskelupyörä, jolla KIMSin (keski-ikäinen mies succiksissa) passaa kruisailla ja ärsyttää parempikuntoisia hyväntuulisuudellaan.
Komponenttivalmistajat yllättivät vielä lähivuosina ja toivat maantiepyöriin levyjarrut. Olen harrastanut jonkinlaista etääntymistä vannejarruista sen jälkeen kun asensin omaan maasturiini levarit. En nyt edes ala vöyhkäämään siitä miten sysipaskoja v-jarrut ovat maastokäytössä, kyllä te tiedätte (mistä se V-kirjain siihen tulee). Maantiekäytössä vannejarrut nyt menevät ihan ookoo, mutta jos voi niin miksei sitten kannata? Ollaanhan tässä nyt muutenkin ihan äärirajoilla järkevyyden kanssa ( a. ei se pyörä noilla kulje sen kovempaa kuitenkaan b. kannattaisi mieluummin panostaa kiekkoihin c. kohtuus d. et maantiepyöräile kuitenkaan kuin keväällä kerätäksesi kilometrikisaan edes jotain). Joten joo, levyjarrut tohon, kiitos. Ja hydraulisina.
Ainut este tällä hetkellä on kiivas maastopyörien määrän lisääntyminen omassa makuu- ja työhuoneessa, sekä langattomien komponenttien vielä suolainenhko hinta. Odottelen monen muun tapaan kovasti Force-tason versiota.
Kysynkin nyt, joko jollain on ajossa wireless bike edelläolevien speksien mukaan ja miltä se tuntuu? Ihanalta?
Kävin tällaisen setin poistamassa Lundbergin hyllystä Keravalta. Hienoa, että saa kotimaisesta kivijalasta kilpailukykyiseen hintaan vrt. nettikaupat, joissa ei ole edes saatavuutta. Pyörä saa nyt mid-life updaten, pistän kommenttia setistä myöhemmin kunhan pääsen asentamaan
http://i108.photobucket.com/albums/n5/THT_2006/20160407_185417.jpg (http://s108.photobucket.com/user/THT_2006/media/20160407_185417.jpg.html)
No niin, eka satanen takana. Asennus oli helppo. Pyörä sai samalla uudet semi-compact välitykset (52/36) 53/39 tilalle. Samalla siirtyminen siis 10v. -> 11v.
Mitähän noista nyt sanoisi, vaihteet vaihtuivat täsmällisesti, mitään viiveitä en itse havainnut. Itse vaihtotapahtuma mielestäni hyvin samanoloinen kuin Shimanolla, etuvaihtajan äänikin hyvin lähellä. Mutta itse vaihtamisen logiikkahan on erilainen, eli oikealla kahvalla ulospäin pienelle rattaalle ja vasemmalla isommalle takarattaalle, eturatas vaihtaa painamalla yhtä aikaa. Yllättävänkin nopeasti sen sisäisti, tänään kun oli vielä pitkät hanskat, niin sinänsä kiva kun varmasti painaa oikeaa vipua kun on vain yksi mitä painaa/kahva. Tosin ei tuon sähköisen Ultegrankaan kanssa cyclossa ole ollut isompia ongelmia. Kahvat ovat selvästi parantuneet verrattuna vanhaan 10v. Rediin, sopi omaan käteen oikein hyvin, aika sirothan nuo ovat esim. Shimanoon verrattuna.
Summa summarum, toimi kuten ajatus, superhelppo asennus. Ajossa huomaamaton ja helppo. Ja pyörä sai kyllä uuden elämän ja tämän päivityksen myötä varmasti yhteinen taival jatkuu vielä pitkään. Ainoa mikä vielä jää nähtäväksi on noiden akkujen kesto, eihän se toki kovin suuri vaiva ole, mutta ruutia riittää kuitenkin huomattavasti vähemmän (noin 60h/lataus) kuin Shimanossa ja riski siitä että unohtaa ladata on kyllä olemassa.
http://i108.photobucket.com/albums/n5/THT_2006/20160410_171242.jpg (http://s108.photobucket.com/user/THT_2006/media/20160410_171242.jpg.html)
Noita kuolasin ibikessa, en raaskinut ostaa :p
No niin, eka satanen takana. Asennus oli helppo. Pyörä sai samalla uudet semi-compact välitykset (52/36) 53/39 tilalle. Samalla siirtyminen siis 10v. -> 11v.
Mitähän noista nyt sanoisi, vaihteet vaihtuivat täsmällisesti, mitään viiveitä en itse havainnut. Itse vaihtotapahtuma mielestäni hyvin samanoloinen kuin Shimanolla, etuvaihtajan äänikin hyvin lähellä. Mutta itse vaihtamisen logiikkahan on erilainen, eli oikealla kahvalla ulospäin pienelle rattaalle ja vasemmalla isommalle takarattaalle, eturatas vaihtaa painamalla yhtä aikaa. Yllättävänkin nopeasti sen sisäisti, tänään kun oli vielä pitkät hanskat, niin sinänsä kiva kun varmasti painaa oikeaa vipua kun on vain yksi mitä painaa/kahva. Tosin ei tuon sähköisen Ultegrankaan kanssa cyclossa ole ollut isompia ongelmia. Kahvat ovat selvästi parantuneet verrattuna vanhaan 10v. Rediin, sopi omaan käteen oikein hyvin, aika sirothan nuo ovat esim. Shimanoon verrattuna.
Summa summarum, toimi kuten ajatus, superhelppo asennus. Ajossa huomaamaton ja helppo. Ja pyörä sai kyllä uuden elämän ja tämän päivityksen myötä varmasti yhteinen taival jatkuu vielä pitkään. Ainoa mikä vielä jää nähtäväksi on noiden akkujen kesto, eihän se toki kovin suuri vaiva ole, mutta ruutia riittää kuitenkin huomattavasti vähemmän (noin 60h/lataus) kuin Shimanossa ja riski siitä että unohtaa ladata on kyllä olemassa.
http://i108.photobucket.com/albums/n5/THT_2006/20160410_171242.jpg (http://s108.photobucket.com/user/THT_2006/media/20160410_171242.jpg.html)
Onko minkä kokoset noi vaihdevivut, verrattaen shimanon mekaanisiin? Yritin netistä katella että miten sopii pienille käsille mutta en keskustelua löytäny. Reachin säädössä vissiin taitaa olla reippaasti varaa jos dropeilta ajaa. En siis ole vielä laittamassa mutta jos hinta olis talvella halvempi niin ostelis veronpalautuksilla kyseisen osasarjan.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Onko minkä kokoset noi vaihdevivut, verrattaen shimanon mekaanisiin? Yritin netistä katella että miten sopii pienille käsille mutta en keskustelua löytäny. Reachin säädössä vissiin taitaa olla reippaasti varaa jos dropeilta ajaa. En siis ole vielä laittamassa mutta jos hinta olis talvella halvempi niin ostelis veronpalautuksilla kyseisen osasarjan.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sirommat ovat, eihän se ero nyt mahdoton ole. Shimanosta ei ole tosin kokemusta kuin vanhasta 105-sarjasta.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
buttonfly
28.04.2016, 20.21
akut pitäis olla identtiset eli jos takavaihtaja hyytyy niin edestä akku ja pääsee hyvin kotio. lataustilan tarkistusvalot myös edessä ja takana.. akkujen kesto pitkällä aikavälillä asia sinänsä. esim. viiden vuoden jälkeen. pelkän akun hinta? saako irtona, donno..
Osaako joku suoraan sanoa, että löytyykö tuota eTap upgrade kittiä jostain suoraan hyllystä? Iski akuutti tarve ja odottaminen on vaikeaa. Yleisimmät nettikaupat näytti ennustavan saatavuudeksi heinäkuuta, mieluummin hankkisin toki Suomesta.
Sotanorsu666
23.06.2016, 09.52
Osaako joku suoraan sanoa, että löytyykö tuota eTap upgrade kittiä jostain suoraan hyllystä? Iski akuutti tarve ja odottaminen on vaikeaa. Yleisimmät nettikaupat näytti ennustavan saatavuudeksi heinäkuuta, mieluummin hankkisin toki Suomesta.
http://www.tonitoni.fi/osasarja-sram-etap-tt
Toimitusaika 1-3 päivää, eli varmaan suoraan saatavilla myymälästä. Myymälä tosin on auki vasta maanantaina, mutta kannattaa verkon kautta ostella nyt, kun siellä on sunnuntaihin asti kaikki -15%.
Edit: oho. tuo onkin osa-sarja ilman jarruja. no ostat sen ja myyt ylimääräiset osat pois :)
http://www.tonitoni.fi/osasarja-sram-etap-tt
Toimitusaika 1-3 päivää, eli varmaan suoraan saatavilla myymälästä. Myymälä tosin on auki vasta maanantaina, mutta kannattaa verkon kautta ostella nyt, kun siellä on sunnuntaihin asti kaikki -15%.
Edit: oho. tuo onkin osa-sarja ilman jarruja. no ostat sen ja myyt ylimääräiset osat pois :)
Aika-ajosetti, ilman vaihdekahvoja.
Vastaakohan noi tuolla T&T:lla facebook viesteihin ku alko nyt jo houkuttelemaan Etap. Pitäs saaha lyhyemmät kammet, isompi takapakka, pressfit keskiö ja vielä arvon compactin ja semi compactin eturattaiden väliltä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Vastaakohan noi tuolla T&T:lla facebook viesteihin ku alko nyt jo houkuttelemaan Etap. Pitäs saaha lyhyemmät kammet, isompi takapakka, pressfit keskiö ja vielä arvon compactin ja semi compactin eturattaiden väliltä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
eTapin takavaihtaja syö ratasta 28T asti, joten sen mukaan suunnittelee vaihteistoa. Periaatteessa pitäis Suomen mäissä pärjätä hienosti semeilläkin, mutta ainahan voi sit vaihtaa eturattaat?
eTapin takavaihtaja syö ratasta 28T asti, joten sen mukaan suunnittelee vaihteistoa. Periaatteessa pitäis Suomen mäissä pärjätä hienosti semeilläkin, mutta ainahan voi sit vaihtaa eturattaat?
Joo nyt on 11-32/36-52 enkä kyllä niin lujaa ajele että toi 11-52 pyörisi millään tyhjää niin compactikin kelpaisi.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sotanorsu666
23.06.2016, 19.31
Vastaakohan noi tuolla T&T:lla facebook viesteihin ku alko nyt jo houkuttelemaan Etap. Pitäs saaha lyhyemmät kammet, isompi takapakka, pressfit keskiö ja vielä arvon compactin ja semi compactin eturattaiden väliltä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Voihan sitä kokeilla, ovat kai Italiassa testailemassa uusia BMC:n malleja. Itse laitoin tilauksen sisään(en e-tapista) ma/ti yönä ja laitoin fb:n kautta tilaukseen liittyvää viestiä, niin sain vastauksen tiistaina.
Needleman
11.07.2016, 21.56
Himottais kans päivittää pyörään etap. Nyt pyörässä red 10v pakalla. Osaako joku kertoa pitääkö pyörään vaihtaa myös eturattaat/kammet vai riittääkö pelkkä takapakka ja päivitys setti.
Lueskelin etapin testin fillarilehdestä.
Eikö toimitalogiikkaa saa tosiaan muutettua? Eli eturatas vaihtuu molemmista vivuista samaan aikaan painamalla?
Tähän tietenkin tottuu, mutta miten ihmeessä vaihdetaan samaan aikaan etu- ja takaratasta?
Himottais kans päivittää pyörään etap. Nyt pyörässä red 10v pakalla. Osaako joku kertoa pitääkö pyörään vaihtaa myös eturattaat/kammet vai riittääkö pelkkä takapakka ja päivitys setti.
Ainakaan vs. Red 22 ei kampisetissä ole muuta uutta kuin väritys. Google löytänee tietoa 10-spd sopivuudesta mekaanisessa Red- setissä.
miten ihmeessä vaihdetaan samaan aikaan etu- ja takaratasta?
Ei taida onnistua aivan samanaikaisesti. Arvaan, että aika nopeasti se sujuu klikkaamalla molemmilla vaihtajilla ensin eturatas ja sitten heti perään jommalla kummalla takaratas. Tai toisinpäin eli ensin takapää ja sitten etupää. Minusta SRAMin käyttölogiikka vaikuttaa järkevältä, vaikka en ole päässyt kokeilemaan sitä käytännössä.
Himottais kans päivittää pyörään etap. Nyt pyörässä red 10v pakalla. Osaako joku kertoa pitääkö pyörään vaihtaa myös eturattaat/kammet vai riittääkö pelkkä takapakka ja päivitys setti.
Rattaiden välinen etäisyys on sama 10spd ja 11spd -voimansiirrossa, rattaiden paksuus on myös sama (tai niin lähellä ettei sillä ole merkitystä). Kampisetin ei tarvitse olla edes SRAM:n valmistama, vaikka tietysti parhaaseen toimintaan päästään varmaan kokonaisella osasarjalla joka on suunniteltu ja testattu kokonaisuutena. 10spd-ketju on vähän leveämpi kuin 11spd, senkin luottaisin toimivan hätätapauksessa mutta 11spd on parempi.
Ennemmin olisin 10-lehtisestä päivittävänä huolissani siitä, mahtuuko vapaaratasrunkoon hieman leveämpi 11spd-pakka.
Tähän tietenkin tottuu, mutta miten ihmeessä vaihdetaan samaan aikaan etu- ja takaratasta?
*tuplanaks - naks*. Motorisesti olisi tietysti helpompaa naksauttaa vain kerran per puoli, mutta ei tuossakaan sekuntia pidempään saa tuhrattua. Vaihtologiikka on kuitenkin kokonaisuutena niin paljon helpompi (tai niin ainakin kuvittelen) että eiköhän tuollainen yhtäaikainen vaihto hiivi selkäpiihin aika nopeasti.
Veikkaan että ensimmäiset firmware-päivitykset tulee talven aikana, eikä ole kamalan vaikea arvata että ensimmäiset uudet ominaisuudet tulee olemaan muokkausmahdollisuudet tuohon logiikkaan. Ei kai sitä logiikkaa tarvitse normaalissa käyttötilanteessa mihinkään muuttaa, mutta voin kuvitella että kaikenlaiset erikoistapaukset voisivat hyötyä muokkausmahdollisuuksista.
Needleman
11.07.2016, 23.47
Rattaiden välinen etäisyys on sama 10spd ja 11spd -voimansiirrossa, rattaiden paksuus on myös sama (tai niin lähellä ettei sillä ole merkitystä). Kampisetin ei tarvitse olla edes SRAM:n valmistama, vaikka tietysti parhaaseen toimintaan päästään varmaan kokonaisella osasarjalla joka on suunniteltu ja testattu kokonaisuutena. 10spd-ketju on vähän leveämpi kuin 11spd, senkin luottaisin toimivan hätätapauksessa mutta 11spd on parempi.
Ennemmin olisin 10-lehtisestä päivittävänä huolissani siitä, mahtuuko vapaaratasrunkoon hieman leveämpi 11spd-pakka.
Kiitos vastauksesta. Pitänee selvitellä tarviiko vaihtaa tuo vapaarataskin jos tuohon leikkiin lähtee. Taas kerran pääsis varmasti halvemmalla ja pinemmällä vaivalla myymällä vanha fillari ja ostamalla uusi oikeilla osin. Tuollainen päivitys homma vaan ois niin paljon helpompi tehdä salaa rakkaalta vaimolta
Lueskelin etapin testin fillarilehdestä.
Eikö toimitalogiikkaa saa tosiaan muutettua? Eli eturatas vaihtuu molemmista vivuista samaan aikaan painamalla?
Tähän tietenkin tottuu, mutta miten ihmeessä vaihdetaan samaan aikaan etu- ja takaratasta?
Juuri sain asennettua eTapin ja pikatestin perusteella sen kun vaan vaihtaa takapäätä haluamaan suuntaan vaikka nappi pohjassa ja jossain välissä näpäyttää sitä toistakin lämiskää. Tai yleensähän sitä vaihdellaan takaa ehkä yksi tai kaksi pykälää samalla kuin edestä, niin erittäin loogisesti ja helposti oppii kyllä näpäyttelemään yhtäaikaisesti johonkin väliin.
Himottais kans päivittää pyörään etap. Nyt pyörässä red 10v pakalla. Osaako joku kertoa pitääkö pyörään vaihtaa myös eturattaat/kammet vai riittääkö pelkkä takapakka ja päivitys setti.
Itse vaihdoin FSA:n kammilla ja Praxis Worksin eturattailla varustettuun pyörään eTapin eikä ainakaan noissa eturattaissa ole erillisiä 10v ja 11v malleja vaan käy molempiin. Toki ketju ja takapakka pitää vaihtaa samalla 11v versioon.
Juuri sain asennettua eTapin ja pikatestin perusteella sen kun vaan vaihtaa takapäätä haluamaan suuntaan vaikka nappi pohjassa ja jossain välissä näpäyttää sitä toistakin lämiskää. Tai yleensähän sitä vaihdellaan takaa ehkä yksi tai kaksi pykälää samalla kuin edestä, niin erittäin loogisesti ja helposti oppii kyllä näpäyttelemään yhtäaikaisesti johonkin väliin.
No tuohan kuulostaa järkevältä.
Needleman
10.02.2017, 20.48
Millasia käyttökokemuksia on etapistä porukalle kertynyt?
En saanu missään vaiheessa päivitettyä etapia pyörään mutta nyt aikeissa vaihtaa pyörää ja arvon tässä etapin ja sähkö ultegran välillä
JohannesP
10.02.2017, 23.25
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta weight weeniesin foorumulta tullut luettua jonkin verran. Kunhan vaihtajat on säädetty kohdilleen niin melko varmatoimiselta systeemiltä vaikuttaa. Koskee tietenkin muitakin valmistajia. Siellä on paljonkin juttua etapista ja vertailua DA di2 mikä voi olla ihan varteenotettava foorumi tutkia lisätietoa. Arvosteluissahan etap on näyttänyt pärjäävän hyvin. Riippuu paljon myös kumman valmistajan kahvat sopivat paremmin käteen ja millaisesta vaihdetuntumasta tykkää.
Näistä vaihtoehdoista sanoisin etap jos vaan hintaeron suostuu maksamaan. Etap vaikuttaa helpommalta vaihtoehdolta kun ei tarvitse erikseen miettiä akun paikkaa ja sopii kaikkiin pyöriin jos joskus tulee tarvetta vaihtaa runkoa. Painoeroakin näyttäisi nopealla googlettamisella olevan 200g luokkaa. Reilumpi kamppailu olisi DA:n välillä kun liikuttaisi samassa kategoriassa. Etap mini kittien hinnat ovat tosin tulleet jo mukavasti alas mistä syystä itsekkin voisin kuvitella päätyväni niihin sitkun nykyisistä 10sp Redeistä aika jättää.
Koskahan tuo mahtaaa downgreidautua Force- tasolle?
Onkos kenelläkään ollut tarpeen tehdä normaalista poikkeavia asennuksia, joissa koetellaan osasarjan rakenteellisia ominaisuuksia? Tarkoitan esimerkiksi tilannetta, jossa takavaihtajan haluaisi rajoittaa käyttämään ainoastaan kymmentä takapakan lehteä. Jos takavaihtajan rajoittimet kiertää niin kiinni että vaihtajan liikealue on rajoitettu vain kymmeneen, mitä tapahtuu jos käskyttää servon liikkumaan sinne 11:lle pykälälle?
Näistä vaihtoehdoista sanoisin etap jos vaan hintaeron suostuu maksamaan.
Sanoisin että eTap on tällä hetkellä yllättävän kilpailukykyinen hinnassa. Tietysti riippuu vähän tarkastellaanko päivityssarjoja vai kokonaisia osasarjoja ja ohjehintoja vai listahintoja, mutta mm. Shimanon 9100 Di2 on tällä hetkellä melko arvokas.
Nyt on SRAM Red eTap Aero -päivityssarja asennettu Scott Plasma 2:een, ja ensimmäinen koeajo tehty. Alla mietintää & kuvitusta.
https://c1.staticflickr.com/4/3790/33012131740_21ace48223_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaNDb)
Tuosta se lähti. Koko sarjan laatikko oli ulkopuolelta pelkkä bulkki pahvilaatikko, mutta sisällä kaikki oli komeasti järjestyksessä.
https://c1.staticflickr.com/4/3886/33012134670_aed7a220a4_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaPvG)
Ja tuohon päädyttiin. Normaalin maantiesarjan asennus ja tämä Aerokin on vaihtajien osalta älyttömän helppo ja nopea, kunhan ymmärtää vähän mistä on kysymys. SRAM:n omat video-ohjeet on hyviä, sieltä saa tarkastettua yksityiskohtia ettei tule tehtyä mitään tyhmää. Minulta jäi ymmärtämättä ainoastaan takavaihtajan mekaanisten rajoitinten rooli. Takavaihtajan hienosäätö tehdään puhtaasti servon asentoa hienosäätämällä, eikä mekaanisilla rajoittimilla ole ilmeisesti muuta virkaa kuin estää vaihtajan liikkuminen liian pitkälle. Mutta kun eihän se liiku liian pitkälle servo-ohjattuna muutoin kuin vikatilanteissa, jos vaikka vaihtajan asentomuisti sattuisi tyhjentymään. Eli toisin sanoen rajoittimet toimivat vain tuplavarmistuksena häiriötilanteissa. Etuvaihtajassa logiikka on ilmeisesti vähän erilainen - asentaessa vaikutti että rajoittimet vaikuttaa suoraan häkin liikealueeseen, jolloin niillä on myös oikea vaikutus vaihtajan toimintaan.
https://c1.staticflickr.com/4/3852/33012135750_986f492497_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaPQj)
Samassa pyörässä on Quarqin tehomittarikammet ja niissä Rotorin ovaalirattaat (53/39). Etuvaihtajan toiminta ovaalirattailla vaikuttaa aivan samanlaiselta kuin esim. mekaanisen 2x10 Red-sarjan kanssa. Eli riittävän hyvää & luotettavaa. Ovaalirattaat eivät myöskään aiheuttaneet ylimääräisiä askelia asennukseen - etenin ohjeen / vaihtajan häkin ohjausmerkkien perusteella ja tulos oli heti hyvä. Kokemukseni mukaan ovaalirattaan kulumisella on ennemmin tai myöhemmin vaikutusta vaihtotapahtuman toimivuuteen. Jännityksellä odotan miten sähköisen etuvaihtajan kanssa käy.
https://c1.staticflickr.com/1/670/33012128090_f9951d1e00_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaMyf)
Läpivienneiltään tiukka aerotanko sai sen sijaan ajan vierimään melkoista vauhtia, kun ainut järkevä asennusvaihtoehto oli Blipien kaapeleiden reitittäminen sisäisesti. Jarrukahvojen läpiviennit oli erityisen tuskaiset, mutta 1-1,5h aikaa käyttämällä (per puoli) sain lopputuloksesta ihan hyvän.
https://c1.staticflickr.com/4/3677/33012127150_116e73ae00_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaMh3)
Blipien idea on siinä mielessä hyvä, että ne voi oikeasti asentaa melkein mihin tahansa tankopintaan. Kääntöpuolena on se, että lopullinen asennus täytyy tehdä "käsityönä" ja siinä mitataan samalla asentajan "käsityöosaaminen". Ja toisaalta ihan mihin tahansa Blipejä ei voi asentaa, koska asennus edellyttää aina teippausvaraa Blipin molemmin puolin. Esimerkiksi lepuuttajiin niitä ei saa aivan kärkeen tästä syystä. Vaihtoehtona olisi tietysti suoraan lepuuttajatangon päähän asentuva Clic (https://www.sram.com/sram/road/products/sram-etap-clics), jota myös harkitsin osasarjaa tilatessa. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että sain Blipit oikein hyvään paikkaan myös lepuuttajiin, eikä Cliceille ole tarvetta.
https://c1.staticflickr.com/3/2830/33012128830_52f43172d5_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaMM1)
Vaikken ole kokeillut Di2:n vastaavaa kokoonpanoa, melkein sanoisin että vaihtonamiskuukkeleiden asennusmahdollisuudet kannattaa huomioida yhtenä keskeisenä tekijänä jos valitsee näiden kahden väliltä. Di2-palikoilla asennus muistuttaa aina "tehtaalla tehtyä". eTapin kanssa osaava kaveri saa aikaan erittäin siistin ratkaisun, mutta jos sormet on niin kuin nippu kyr..., tulos ei välttämättä ole niin huoliteltu. Yksilöllinen se on joka tapauksessa.
https://c1.staticflickr.com/3/2895/33012130610_f763d0099e_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaNiG)
Easton Attack TT -tangon läpiviennit oli tarkoitettu tasan 4mm ja 5mm paksuille vaijerikuorille. Blipin liitin on paksuimmasta osastaan noin 5mm ja kaapeli on noin 2mm, eli läpiviennin tulee mahdollistaa 7mm paksuus asennuksen aikana jos/kun samasta reiästä on tarkoitus vetää kahden Blipin johdotus. Edellytti pientä modausta tangon läpivienteihin, jota ei käytännössä huomaa jos ei tiedä mitä etsiä.
https://c1.staticflickr.com/3/2820/33012129790_774a2aac5c_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaN4y)
https://c1.staticflickr.com/3/2870/33354653116_83ccd4d83f_b.jpg (https://flic.kr/p/SPrjj9)
Sitten se ainut kauneusvirhe - BlipBox. Periaatteessa tällainen liitinyksikkö on erittäin hyvä olla, koska se helpottaa touhuamista esimerkiksi huoltopukin ääressä ja mahdollistaa takavaihtajan hienosäädön tarvittaessa vaikka liikkeessä. Kuitenkin toteutus on mielestäni vain kohtalainen - tässä asennuksessa sain sen kohtalaisesti piiloon ja jopa kohtalaisesti pois aiheuttamasta lisää otsapinta-alaa, mutta täydellisessä maailmassa tuo olisi putkimainen yksikkö joka sopisi esimerkiksi aerotangon sisään, ja hienosäätölogiikka yms. olisi toteutettu vähän eri tavalla. Virtalähde voisi olla vaikka AAA-paristo. Asennus aiheuttaisi vielä lisää ähinää & puhinaa, mutta lopputulos ratkaisee.
https://c1.staticflickr.com/1/724/33012132370_bde1865ba0_b.jpg (https://flic.kr/p/SiaNQ3)
Koeajossa sisähallissa osasarja toimi kuin ajatus. Täysin eleettömästi ja persoonattomasti, joka varmasti jakaa mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Vaihtologiikan hienostunut toteutus ei tuota mitään yllätyksiä - toisen puolen napista lyhyempää, toiselta puolelta pidempää ja molemmat yhdessä käyttää etuvaihtajaa. Blipien vaihtotuntuma on mielestäni juuri kohdallaan - painikkeissa on hieman "etuvetoa" ja selkeä naksu löytyy sen alta. Naksu on melko kevyt käyttää ja sen ollessa etuvedon "takana", vaihtoa on hankala saada aikaan vahingossa.
En ole kokeillut Di2:ta joten en pysty kommentoimaan vaihtonopeutta tai -tuntumaa siihen, mutta mekaaniseen 2x10 Rediin verrattuna eTapissa on aavistus viivettä. Ei mitään mihin ei tottuisi tai mikä aika-ajokäytössä haittaisi, mutta voisin kuvitella että maantiepyörällä kovassa kiritilanteessa jossa ei kevennellä polkimelta kun nakutellaan pidempää pykälää sisään, mekaaninen sarja tarjoaa ratkaisevasti tarkempaa vaihtotuntumaa. Lisäksi mekaanisen sarjan kanssa ajaja on enemmän osa vaihtotapahtumaa ja siten enemmän sisällä pyörän ajamisessa, jossa on mielestäni ihan merkittävä filosofinen ero.
ps. Toistaiseksi kukaan tai mikään ei ole murtautunut langattomaan osasarjaan ja vaihtanut vaihteita puolestani, vaan olen tehnyt jokaisen vaihdon ihan itse.
Upea pyörä ja mielenkiintoinen asennuskertomus.
...ps. Toistaiseksi kukaan tai mikään ei ole murtautunut langattomaan osasarjaan ja vaihtanut vaihteita puolestani, vaan olen tehnyt jokaisen vaihdon ihan itse.
Ehkä tulevaisuudessa kuulemme, että jonkun mekaanisilla osilla ajavan tiimin huoltoautosta on lähetetetty häirintäsignaalia langattomiin osasarjoihin kisan viimeisellä kilometrilla.;)
Jami2003
14.01.2018, 18.45
Miten on kertynyt kokemuksia eTapeista. Kesälle voisi alkaa speksaamaan upgreidausta maantiefiloon, uudet kiekot ja sähkövaihteet vois olla kivat. Eräs alan liike kehui että ekan eTap upgreidauksen jälkeen ei ole tehty yhtään Shimano di2:ta.
Mutta mites käytössä?
Miten on kertynyt kokemuksia eTapeista. Kesälle voisi alkaa speksaamaan upgreidausta maantiefiloon, uudet kiekot ja sähkövaihteet vois olla kivat. Eräs alan liike kehui että ekan eTap upgreidauksen jälkeen ei ole tehty yhtään Shimano di2:ta.
Mutta mites käytössä?
Itse päivitin eTapiin viime huhtikuussa vanhasta 10s REDistä. Täysi osasarja siis kyseessä. T&T asensi, eli siitä puolesta en osaa sanoa omia kokemuksia. Tässä randomilla jokunen ajatus.
Alkuun kokemus ei ollut järisyttävän erilainen, eli mitään hienoa "iskua vasten kasvoja" ei välttämättä kannata odottaa. Pidemmän päälle kyllä systeemin hienous alkaa tulla selväksi, etenkin kun vaihtamislogiikan on omaksunut. Oli keli tai kuskin mielen kirkkaus mikä tahansa, välitys vaihtuu virkamismäisen tylsästi/luotettavasti. Ei joudu asioita sen kummemmin miettimään tai ennakoimaan (vrt. esim vanhan redin etuvaihtaja). En tietenkään vaihda edessä putkelta runtatessa (90+kg, kiitos kysymästä), mutta tuskin kukaan muukaan. Ketjut ovat tippuneet muistaakseni kerran, mutta siinä taisi olla kyseessä pieni etuvaihtajan virheasento, joka oli helppo korjata. Sen jälkeen ei ole muistaakseni tippunut.
Kiekkoja vaihdellessa täytyy tietysti vähän mikrosäätää takavaihtajaa, mutta sen pystyy tekemään vaikka ajaessa, kun vähän keskittyy.
Akkuja olen ladannut huvikseni ehkä pari kertaa. Sekin on helppoa hommaa, kun akut voi viedä laturille, eikä toisin päin. Kahvat ovat aika sirot, mikä on tuntunut omaan käteen hyvältä, vaikken erityisen pienikourainen olekaan. Otetta voisi kuvata "mailamaiseksi". Osasarja on kaikkiaan aika kevytkin. Kepeillä tuubikiekoilla (<1200) Ridleyn Helium SL:n paino huitelee karvan verran päältä 6 kg:ssa ilman merkittäviä kevennysponnisteluja.
Esteettisesti eTap on hyvä kompromissi näyttävän ja minimalistisen välillä. Kallista huvia, mutta itselleni tyypillinen jäytävä buyer's remorse suli viime kesän ajoissa totaalisesti.
Jännä nähdä, onko eTappiin jossain vaiheessa tulossa jotain inspiroivia firmware-päivityksiä (vielä ei ole tainnut tulla ensimmäistäkään). En näistä sen kummemmin ymmärrä, mutta joku synkromainen juttu kai voisi olla mahdollisuuksien rajoissa...
Jostain muuten juuri luin, että levari-eTappia menee nykyään vannejarruversiota enemmän.
Yksi kausi ajettu tuolla eTap TT:llä, kilometrejä en ole laskenut tarkkaan mutta veikkaan noin tuhatta.
Toimii niin eleettömästi ja luotettavasti, ettei sarjalle tule edes annettua yhtään armoa. Kisavauhtisessa tempossa voi surutta naksutella takavaihtajalla pykäliä sisään keventämättä vetoa yhtään, jolla voi olla jopa sekunteja säästävä vaikutus. Ja ainakin se helpottaa TT-pyörällä ajamista, kun ei tarvitse taktikoida vaihtohetkiä yhtään.
Ketju on tippunut etuvaihtajalta ulkopuolelle muistaakseni kerran tai kaksi. Käytössä ovaalirattaat. Sen takia tein jonkun pienen hienosäädön etuvaihtajan asentoon loppukesästä. Muita säätöjä ei ole ollut tarvetta tehdä asennuksen jälkeen.
Kuumottaisi päivittää myös maantiepyörän 2x10 Red eTappiin, mutta kun vanhassa ei ole varsinaisesti vikaa niin ei ole vielä viitsinyt. Ja toisaalta, kehitys kehittyy ja levyjarrumaantiepyörä sähkövaihtajilla voi olla vuoden tai kahden päästä paljon ajantasaisempi ratkaisu.
Saapa nähdä koska tuo downgreidataan Force- tasolle. Varmaan niihin aikoihin kun Rediin tulee jonkinlainen päivitys.
2x10 Sram red takavaihtaja hajosi tänään n, 19tkm ajettuna. Kahvoilla tietysti ajettu yhtä paljon. Oletanko, että kohta skyrvähtää kahvatkin ja päivitän tilalle eTap setin, joka on ollut muutenkin harkinnassa.
Pari viikkoa ollut SRAM eTap maantiekitti nyt käytössä, kilsoja takana n. 900km. Pyörän voimansiirto ja jarrut on muuten Shimanoa eli kampisarja DA FC-9000 53-39 rattailla ja jarrulänget DA BR-7900, takapakka R8000 sarjasta ja ketjut CH-HG701.
Asennuksen tein itse SRAM Tech (https://www.youtube.com/watch?v=XlLwu-SDo5w) videon ohjeiden perusteella. Kenties vaikein rasti muuten helpossa asennuksessa oli etuvaihtajan rungon ja pyörän rungon väliin ujutettavan, kiilamaisen tukikappaleen laittaminen paikalleen jota joutui vähän huonossa valaistuksessa turaamaan 10min. Etuvaihtajan kiinnitys mulla korvakkeessa eikä pannassa. Shimanon kammet mahtuu hyvin pyörimään etuvaihtajan rajoitinruuveilta eikä häkinkään kanssa ole ongelmia kun sen asentaa tarkasti ohjeiden mukaan.
Kahvat toimii Shimanon jarrujen kanssa ihan samalla tavalla kuin Shimanon omilla kahvoilla. Mitään palojen asentamista lähemmäksi jarrupintaa ei tarvinnut tehdä. Joillain keskustelupalstoilla on ollut juttua että kahvojen/länkien vetosuhde olisi erilainen, mutta koskeneeko tuo sitten Shimanon uudempia jarruja.
Jarrujen käytössä en ole huomannut mitään eroa verrattuna Shimanon kahvoihin. Kahvojen etäisyyttä tangosta voi säätää, itse säädin vähän likemmäs kun pienet kädet. Shimanon jarruvaijeri ja kuoret käytössä. Jarruvaijerin ujutus kahvan läpi äärimmäisen helppoa.
Käytöstä ei ole oikeastaan muuta kuin positiivista kerrottavaa. Vaihtaa täsmällisesti ja riittävän nopeasti. Ketju ei ole ainakaan vielä tippunut eturattailta kertaakaan. Eturattaita voi käyttää ristiin eli pieni-isoin ja iso-pienin yhdistelmä on mahdollinen ilman että ketju hankaa etuvaihtajan häkin reunaan. Vaihtajissa on mukava tuntuma ja "naks-ääni" joka muistuttaa mekaanista vaihtajaa. Ainoa miinus joka vaihtamiseen ehkä liittyy on se että jos ketju uloimmalla(sisemmällä) takarattaalla niin kahvasta voi vielä naksutella ulommas(sisemmäs) mutta mitään vaihtoa ei tietenkään tapahdu. Mekaanisilla vaihtajilla pystyi vaihtajan vivulla tunnustelee onko sisin/uloin ratas käytössä.
Samoin käytön oppinen on ollut helppoa, muutamilla ekoilla lenkeillä oikea käsi hakeutui oikealle kahvalle kun halusi vaihtaa takana sisemmäs mutta nyt se alkaa jäädä jo pois. Takaratasta voi vaihtaa useamman kerralla kun pitää vipua pohjassa tai sitten vaan naksuttelee nopeasti vivusta. Mun mielestä melkein nopeampi ja parempi on erillinen naksuttelu. Jos pitää vipua pohjassa joutuu arvioimaan ajan kuinka kauan pitää vipua pohjassa ja kuinka monen rattaan yli vaihtaa.
Pyörän pesua varten en ole akkuja irroitellut. Vaihtajiin olen surutta suihkuttanut vettä eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Eilen laitoin takavaihtajan akun lataukseen kun alkoi punainen led-valo vaihtajassa palamaan. Lataus kesti vajaan tunnin. Paketissa tulee laturi/adapteri-yhdistelmä jonka voi kytkeä joko sähköverkkoon tai USB-liitännän kautta esim. tietokoneeseen, akkuboosteriin yms.
Erillisiä vaihtajan nappuloita ei ole käytössä. 65cm pitkillä piuhoilla vois tehdä systeemin jossa samalta puolelta voi tehdä kaikki vaihdot kun vetää piuhat ristiin (oikea->vasen ja vasen->oikea) tangossa.
Käytössä on nyt 11-lehtinen takapakka ja ketjut. 10-lehtisessä takapakassa en ole takavaihtajaa vielä testannut.
Mun mielestä melkein nopeampi ja parempi on erillinen naksuttelu. Jos pitää vipua pohjassa joutuu arvioimaan ajan kuinka kauan pitää vipua pohjassa ja kuinka monen rattaan yli vaihtaa.
En ole oikein vielä päättänyt kumpi vaihtotapa on parempi. Tosin oma eTap on TT-pyörässä, jossa "purskevaihtamisen" tarve on aika vähäistä. Purskevaihtamisen nopeus on ehkä ainut asia, joka olisi mukava olla säädettävissä jonkun diagnostiikkasoftan kautta. Tehdasasetuksen nopeus on hyvinkin looginen ja tarttuu nopeasti selkäytimeen, mutta silti yksittäinen naksuttelu on minullekin se enemmän käytetty tapa.
Onko kenelläkään maantietangossa blipsejä? Miten pitkä johto pitäisi valita 40cm tangolle jos aikoo viedä blipsit yläotteelle? Mites ylimääräisen johdon saa parhaiten niputettua tankonauhan alle?
^ Ei ole vielä blipsejä käytössä. Jos johtojen pituudet on 150mm, 230mm, 450mm, ja 650mm, niin 230mm luulisi riittävän jos haluaa samalle puolelle tankoa blipsin asentaa kuin kahvan. Kengännauhalla yms. tuon voi mitata.
Ylimääräisen johdon pyörittelisin tangon ympärille joko likelle kahvaa tai sitten blipsin viereen tankoteipin alle. Yks vaihtoehto vois olla johdon niputtaminen yhteen jarruvaijerin kuoren kanssa teipillä tai sitten upottaa ylimääräinen johto mahdollisiin tangon syvennyksiin.
12-speed eTap?
https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/spy-shots-show-12-speed-sram-etap-399153
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2018/11/Screen-Shot-2018-11-05-at-11.13.12-630x420.png
kuovipolku
06.11.2018, 22.42
https://cyclingtips.com/2018/11/2019-sram-red-etap-goes-12-speed/
Jälleen uusi standardi mukaan leikkiin: XDR https://www.xddriverbody.com/
Lähes sama kuin XD, mutta 1,8mm leveämpänä.
Näitä alkaa olemaan jo nyt ihan riittävästi maantiepuolellakin: perinteinen Shimano, Campagnolo, XDR ja ehkäpä vielä tulossa oleva Micro Spline (toistaiseksi vain XTR).
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2018/06/DT-Swiss-XTR-Micro-Spline_M9100-new-XTR-12-speed-ready-freehub-body_Shimano-standard-SRAM-XD-Shimano-Micro-Spline.jpg
Jälleen uusi standardi mukaan leikkiin: XDR https://www.xddriverbody.com/
Lähes sama kuin XD, mutta 1,8mm leveämpänä.
Näitä alkaa olemaan jo nyt ihan riittävästi maantiepuolellakin: perinteinen Shimano, Campagnolo, XDR ja ehkäpä vielä tulossa oleva Micro Spline (toistaiseksi vain XTR).
https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2018/06/DT-Swiss-XTR-Micro-Spline_M9100-new-XTR-12-speed-ready-freehub-body_Shimano-standard-SRAM-XD-Shimano-Micro-Spline.jpg
Ja FSA:ltakin tullut langaton sähköset vaihtajat.
Petteri Ellilä
17.12.2018, 10.53
Onko SRAM'n systeemiin tulossa jotain merkittävää uudistusta pl.12 spd, eikö kauppa käy vai mikä selittää huomattavan hintaeron sen hyväksi vrt. Shimanon DA? Saksanmaalta lähtisi upgrade kittejä, toki ilman pakkaa ja ketjuja mutta kuitenkin, aika huomattavilla alennuksilla.
Pidän tuota vaan normaalina varastontyhjennyksenä. Menekki 1000+ euron osasarjoissa tippuu heti kun uudempaa 12-speedia on hyllyssä ja ei maastopuolellakaan moni enää SRAMin 11-speediä uutena hanki.
Mutta imho hyvä tarjous, kun hinta on melkein sama kun Ultegran DI2:lla.
Missä?
Olen alkanut väijymään tuota vannejarru-upgrade kittiä, kun sopulit siirtyy levarimaailmaan…
^ +1
Sent from my iPad using Tapatalk
Force etap tulossa?
https://sram.zendesk.com/hc/en-us/articles/207292587-Will-there-be-a-Force-eTap-option-
Silleen mielenkiintoista, että miten vaikuttaa esim. R8070 di2 ultegran hintoihin...
Force etap tulossa?
https://sram.zendesk.com/hc/en-us/articles/207292587-Will-there-be-a-Force-eTap-option-
Silleen mielenkiintoista, että miten vaikuttaa esim. R8070 di2 ultegran hintoihin...Ilmeisesti tuo linkki on ollut ylhäällä jo pitkään (luin toisaalta että vuoden verran). Saman lähteen mukaan SRAM odottaa että materiaalikustannukset laskevat niin alas että tuote voidaan tuoda markkinoille. Jos tuo on totta niin radiotekniikka on ilmeisesti kallista, ellei etap Redissä ole sellaista kallista mekaniikka mitä ei Forcessa pystytä korvaamaan halvemmalla.
Oma arvaukseni on että 22-vaihteinen Force eTap tulee markkinoille kun 24-vaihteinen Red eTap julkaistaan. Sellaisen luulisi olevan tulossa, ellei Trek Segafredo tyydy ajelemaan nykyisellä teknologialla.
Nyt on etapit on nyt alessa joka paikassa. Taitas olla kohta julkaisu siis edessä. Toivottavasti Sram ei ensin julkaise 24s Rediä ja Forcen vasta sitten kun on jo haksahtanut Rediin.
Mä olen tässä seuraillut koko ajan etap päivityssarjan hintoja. Bike24 myy nyt 1079€ hintaan ja hintatakuulla. Veroja tulee siihen päälle niin, että lopullinen hinta on 1124,34€. Postikuluja ei tule. Verkkokaupassa WiFLi versio 1279€, mutta ei saatavilla. WiFLi ei vissiin pelitä Tacx Neossa, jos joskus haluaisi iskeä sen tsygän kiinni traineriin.
En ole vielä nähnyt kunnon alennusta. Näissä hinnoissa etap on pyörinyt alkusyksystä. Malttia, malttia... vaikka olisikin ostohousut jalassa.
JohannesP
25.01.2019, 17.11
En muista miten Sramin kanssa mennyt, mutta sekin mahdollista ettei hinnat edes muutu oleellisesti. Tuossa päälle tonnissa ne ovat jo pidempään pyörineet. Eli nykyinen hinta voi olla ihan käypä hinta 11sp ja 12sp hinta tulee vaan olemaan sit sen 20-30% korkeampi tullessa myyntiin.
Itse kyttäsin ehkä 4kk 11sp SR palikoita 12sp yleistyessä eikä tuossa ajassa näkynyt enään yhtään muutosta 11sp hyväksi.
Onko "tavallisella" eTapilla ja WiFLi-versiolla muuta eroa kuin pidempi takavaihtaja ja hieman suurempi etäisyys pakan ja ylärissan välillä? Tuo WiFLi on kiikarissa, mutta se on yllättävän paljon kalliimpi alennuksessakin.
JohannesP
25.01.2019, 17.37
Eikai tuolla muuta eroa ole kuin ilman WiFLiä max 28t ja sen kanssa 32t. Kai nuo 28t:n suuremman koon rattaat vaihtuisi myös paremmin pidemmällä häkillä. Ainakin mekaanisessa lyhythäkkinenkin vaihtaa jo todella tarkasti lyhyt + 28t yhdistelmällä.
Moni on onnistunut 30t kanssa. Riippunee myös korvakkeesta.
Sent from my iPad using Tapatalk
En ole vielä nähnyt kunnon alennusta. Näissä hinnoissa etap on pyörinyt alkusyksystä. Malttia, malttia... vaikka olisikin ostohousut jalassa.
Okei, mä jo ehdin innostua. Vaikeat ajat tulossa speksaajalle. Olis kuitenkin kiva saada uusi setti heti keväällä ajoon.
takamaki
28.01.2019, 17.24
Mä olen tässä seuraillut koko ajan etap päivityssarjan hintoja. Bike24 myy nyt 1079€ hintaan ja hintatakuulla. Veroja tulee siihen päälle niin, että lopullinen hinta on 1124,34€. Postikuluja ei tule. Verkkokaupassa WiFLi versio 1279€, mutta ei saatavilla. WiFLi ei vissiin pelitä Tacx Neossa, jos joskus haluaisi iskeä sen tsygän kiinni traineriin.
En ole vielä nähnyt kunnon alennusta. Näissä hinnoissa etap on pyörinyt alkusyksystä. Malttia, malttia... vaikka olisikin ostohousut jalassa.
Mulla on tuo Wifli versio ja on kiinni talvisin TAcx Neossa ja ihan hyvin toimii. Ei mitenkään hirveästi jää tilaa mutta toimii.
Mikko
Mulla on tuo Wifli versio ja on kiinni talvisin TAcx Neossa ja ihan hyvin toimii. Ei mitenkään hirveästi jää tilaa mutta toimii.
Mikko
Kiitos käyttäjäkokemuksesta! Missä pyörässä tuo on kiinni?
13 tuntia sitten SRAM USA sivustolle tullut päivitys:
Will there be a Force eTap option?SRAM has historically delivered our technologies to various price points and we see our system options ultimately expanding. More information to follow.
Red Etap päivityshinnat (kahvat, vaihtajat ja kilkkeet):
Wiggle 1150€
bike24 1124€
Verkkokauppa 1279€ (WiFli)
Jos Force Etap ja Red Etap 12-speed vesiot tulevat, niin on mielenkiintoista seurata hintojen muutosta.
Red Etap päivityshinnat (kahvat, vaihtajat ja kilkkeet):
Wiggle 1150€
bike24 1124€
Verkkokauppa 1279€ (WiFli)
Jos Force Etap ja Red Etap 12-speed vesiot tulevat, niin on mielenkiintoista seurata hintojen muutosta.
Tuossa olisi hyvässä alessa, mukana tulee kohtuullinen runkokin. :rolleyes:
https://shop.zweirad-stadler.de/Fahrrad-Shop/Rennraeder/Rennrad/Cannondale-SuperSix-EVO-Hi-MOD-RED-eTap-Rennrad.html
13 tuntia sitten SRAM USA sivustolle tullut päivitys:
Will there be a Force eTap option?
SRAM has historically delivered our technologies to various price points and we see our system options ultimately expanding. More information to follow.
En tiedä miten tuo sivusto toimii mutta tuo sama kysymys samalla vastauksella on ollut tuolla jo parisen vuotta.
En tiedä miten tuo sivusto toimii mutta tuo sama kysymys samalla vastauksella on ollut tuolla jo parisen vuotta.
Vai tällainen tapaus. Innostuin jo, koska huhut tällaisesta ovat voimistuneet, ja päätin etsiä vahvistusta asialle.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitähän tässä on jo porukalla odotettu pari vuotta... ;)
Internetissä sanotaan, että huomenna 6.2.2019 julkaistaan 12s Sram eTap.
Internetissä sanotaan, että huomenna 6.2.2019 julkaistaan 12s Sram eTap.
Tuosta:
https://www.dcrainmaker.com/2019/02/sram-red-etap-axs-hands-on-everything-to-know-about-the-smart-tech.html/amp?__twitter_impression=true
https://cyclingtips.com/2019/02/sram-red-etap-axs-review/
HXX1100H
06.02.2019, 20.15
Canyon Aeroroad CF SLX DISC 9.0 SL uutuudessa saatavilla.
Ja huhtikuussa Force etap.
Nyt alkoi hinnat vanhan etapin osalta liikkumaan, esim. bike-components.de 1051€ Suomeen toimitettuna.
Nyt alkoi hinnat vanhan etapin osalta liikkumaan, esim. bike-components.de 1051€ Suomeen toimitettuna.
Ei kovin paha... Menee harkintaan jos sysimekaaninen ultegra joskus kürvahtää
takamaki
07.02.2019, 10.36
Kiitos käyttäjäkokemuksesta! Missä pyörässä tuo on kiinni?
Trek Domane
JohannesP
07.02.2019, 10.41
Jos noita on kytännyt niin voi olla et kannattaa toimia suhkot nopeasti. Voi olla haluttua kamaa tässä välivaiheessa, kun AXS hinnat pilvissä eikä siinä mitään järin mullistavaa uudistusta ollut.
Näin on. Syyhyttää painaa tilaa- namiskaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Näin on. Syyhyttää painaa tilaa- namiskaa. Sent from my iPad using Tapatalk
Ja painettu. Tilaukskeen tarttui toki jotain muuta pientä.
Kertakäyttöwattimittari tuossa 12 speedissä. Eturieskat jos/kun menee vaihtoon, samalla joutuu heittää roskiin wattimittarin. Kätevää. :rolleyes:
^ Ihmettelin samaa ja vie omalta osalta kaiken hankintainnostuksen pois. Uskoisin, että aika moni päätyy eri valmistajan kampiin.
Ja painettu. Tilaukskeen tarttui toki jotain muuta pientä.
Paketti kotona. On se hieno. Kiva leikkiä sillä noin asentamattomanakin.
Ja huhtikuussa Force etap.
Vahvoja huhuja tosiaan liikkuu, lehdistö on näemmä jo syötetty ja juotettu.
by Ettore on Wed Feb 27, 2019 11:40 am (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=152134&p=1466503&sid=fe7cb41fe182dec531faaf8b29535591#p1466503)
liam7020 (https://weightweenies.starbike.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=17038) wrote: ↑ (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1466494#p1466494)Wed Feb 27, 2019 11:20 am
Ettore (https://weightweenies.starbike.com/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=71945) wrote: ↑ (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1466475#p1466475)Wed Feb 27, 2019 9:59 am
Yes, there are some words from SRAM regarding that. However, there are embargos. All I can say is: wait. It'll be worth it.
What, like Red Etap 12 was worth waiting for....
It's not Red AXS.
Mitenköhän tuo viimeinen lause pitäisi ymmärtää...?
JohannesP
28.02.2019, 00.34
Itse ajattelisin niin, että aikoinaan 11sp eTap oli odotettu uutuus ja mitä kauemmin se pysyi markkinoilla niin samoin kasvoi odotukset uudesta eTapista. Varsinkin WW foorumilla mistä tuo lainauskin on niin moni luuli sen olevan foorumin luonteeseen liittyen jopa kevyempi kuin 11sp eTap, mutta todellisuudessa se olikin huomattavasti painavampi. Lisäksi AXS ei ole paljoakaan kerännyt keskustelua tai kiinnostusta hankintoihin ja moni näyttäisi pysyvän 11sp eTapissa, koska AXS ei ollut odotuksen arvoinen.
Eli voisiko tuosta tulkita, että Force olisi lähempänä joko 11sp eTap tai 12sp ilman näitä AXS turhuuksia, kuten integroitavia eturattaita.
WW-foorumilla lupailevat, että Sramilla etap Force julkistuksia 3.4.2019. Viikko pitäs vielä jaksaa odottaa joulua.
https://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=74101&mode=view
Pidän Force eTapin ohjehintoja aika suolaisina. Vannejarrullisen osasarjan hinta 2,400 eur, wattimittarilla yli 3,000 eur.
https://i25.photobucket.com/albums/c97/Ritxis/e2kuzrwu4in88tbut_zpscdqukfni.jpg
Kun katsoo noita hintoja, ei harmita yhtään, että ostin 1000€:lla kotiin tuotuna 11sp red etapin. Mulla on myös uusi Shimanon Ultegra di2. En ole ensi kokeilujen jälkeen käyttänyt näitä ohjelmoitavia vaihtomoodeja, joten en Etapissakaan niitä kaipaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
JohannesP
03.04.2019, 11.24
On suolaset. Itse pohdin viikonloppuna jos olisi uuteen runkoon tilannut kans etapin, mutta otankin vanhasta pyörästä mekaaniset redit. Pitäisi varmaan joskus testaa ihan käytännössäkin vakuuttaako se.
RCZ myi 1200€ osasarjan ilman jarruja (sis. XG pakka + kammet) missä olisi ollut jo hinta kohdallaan.
Pari tonttua 2. Tason gruppoon on kyl liikaa. Di2:sta tilaukseen...
Oon välillä katellu hintoja 11- spd etapille josko omaa Sramia päivittäisi kahvoilla ja vaihtajilla. Outoa on se ettei 11-spd:n hinta ole vielä vuodessa laskenut käytännössä lainkaan. Ilmeisesti myy vielä liian hyvin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.