PDA

Näytä tavallinen näkymä : XT etuvaihtaja ei vaihda isolle rattaalle



josku
18.08.2015, 22.43
Koska en löytänyt valmista ketjua aiheesta niin avataan uusi.
Shimanon XT etuvaihtaja lakkasi maastolenkillä vaihtamasta isolle rattaalle, pieni ja keskimmäinen toimivat hyvin. Kun vaihdevivusta koittaa ketjua isolle rattaalle siirtää, vipu painuu ns. pohjaan eikä liikuta häkkiä tarpeeksi jotta ketju siirtyisi.
Mielestäni vaijeri ei ole etuvaihtajassa päässyt luistamaan, koitin myös vaijeria hiukan kiristää, eikä häkki ole päässyt liikkumaan, vaan on kireällä pystyputkessa. Vaijeria koitin myös kahvan päästä tuloksetta säätää.
Liikkuvia osia ei paljon ole, mutta syytä ongelmaan en osaa keksiä. Mieleen tulee myös, että vaihdevivun päässä olisi jotakin särkynyt.
En huomannut, että ongelma olisi tullut vaihtaessa (varma en voi olla) vaan kovempivauhtisen röykytyksen jälkeen.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Moska
19.08.2015, 00.03
Kivi vaihtajan välissä teki itselle kerran saman tempun

arctic biker
19.08.2015, 08.31
Kiven etuvaihtajan häkissä löysin kerran itsekin mutta nyt vaikuttaisi vivulla tulleen kilometrit täyteen.

JackOja
19.08.2015, 08.59
Vivun toimimattomuuden voi testata helposti kokeilemalla siirtyykö häkki sitä käsin työntämällä sivuun tai kiskomalla vaijerista.

t3mppu
19.08.2015, 14.08
Mitä tarkoitat pohjaan painumisella?
Meneekö yhtä pitkälle kuin 1. rattaalta toiselle vaihtaessa vai jääkö liike rajoitetuksi?
Tällöin todennäköisesti etuvaihtajan rajoitinruuvi ( 'H' ) on kiristynyt ja estää häkkiä liikkumasta tarpeeksi ulos.

Tuota voisi epäillä jos vaijerin kiristyksellä oli edes jotain vaikutusta, yleensä valitsinvipu joko toimii tai ei toimi, harvemmin "toimii vähän ja sitten luistaa".

Kokeile siis ensin käyttämällä vaihtajaa käsin/vaijerista, kuten JackOja sanoi.

Jos et suoraan silmällä näe liikkuuko riittävästi, niin kokeile onnistuuko vaihto vaijerista kiskomalla:
Fillari korjaustelineeseen tai jos sellaista ei ole, niin sitten esim. satulasta jonkin kaiteen päälle tai pyydät kaverilta apua, että saat takapyörän ilmaan ja samanaikaisesti pyöritettyä kampia ja kiskottua vaijerista.

josku
19.08.2015, 15.00
Vaihtaja menee yhtä pitkälle kuin 1. rattaalta siirtäessä, eli liike ei ole lyhempi. Vivussa tuntuu "vastetta" vasta painamisen loppuvaiheessa ja häkki liikkuu vain vähän.
Kädellä vaijeri kiristäessä häkki siirtyy normaalisti ja ketju siirtyy isoimmalle rattaalle - jäi mainitsematta ensimmäisessä postissa.
Itse taivun myös ajattelemaan, että vipu on saavuttanut elinkaarensa pään, koska häkki tosiaan liikkuu vaijersta vetämällä ja alapään säädöt tuntuvat olevan kohdallaan.

t3mppu
19.08.2015, 15.23
Vaihtaja menee yhtä pitkälle kuin 1. rattaalta siirtäessä, eli liike ei ole lyhempi. Vivussa tuntuu "vastetta" vasta painamisen loppuvaiheessa ja häkki liikkuu vain vähän.
Kädellä vaijeri kiristäessä häkki siirtyy normaalisti ja ketju siirtyy isoimmalle rattaalle - jäi mainitsematta ensimmäisessä postissa.
Itse taivun myös ajattelemaan, että vipu on saavuttanut elinkaarensa pään, koska häkki tosiaan liikkuu vaijersta vetämällä ja alapään säädöt tuntuvat olevan kohdallaan.
No sitten vika lienee tosiaan siellä valitsimen päässä.

Miten vanha vaihtaja on kyseessä? Minullakin on joskus vanhemmista valitsimista jumittanut se kynsi, jonka on tarkoitus ottaa kiinni ja vetää vaijeria. Näitä "korjailin" ruikkimalla öljyä tai CRC:tä valitsimen aukosta ja kliksuttelemalla. (quick & dirty, jos en jaksanut purkaa kuoria)

Mikäli viitsii tai ei ole tahtoa/rahaa ostaa uutta valitsinta, niin valitsimen kuoret avamaalla selvinnee lisää, että onko jotain oikeasti p*skana vai vai esim. vaan jumissa.
Valitsinta ei ole pakko välttämättä irroittaa vaijerista, vaikkakin pöydän ääressä on yleensä helpompi askarrella ja ruuvien katoamisen todennäköisyys on pienempi.
Kuoren saa väänneltyä irti kunhan avaa kannessa olevat ruuvit. Kuoren pujotus vaatii vipujen vuoksi hieman kikkailua ja kannattaakin katsoa youtubesta vinkkiä, että miten sen saa muljattua irti.

Ps. sitten kun kuoren irroitus on tuttua hommaa, niin M770 9spd takavalitsimeen on helppo modata multi-release, mikäli sellainen tangon toisesta päästä löytyy ;)

Mazza
30.10.2015, 22.02
Itsellä alkoi XT-vipu pelaamaan muistaakseni teflon- tai aseöljyä vaijerinvaihtoreiästä reilusti ruutaamalla. Löytyi vain 5 pykälää, kun oli kynsi jumissa.