Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörään pitkän matkan nakit
Marjakori1986
17.08.2015, 19.02
Eli tarkoitus olisi edetä 29' maastopyörällä noin. 700 kilometriä kolmen päivän aikana. Suurin osa matkasta lienee asfalttitietä, mutta pyrin ajamaan mahdollisimman paljon hiekkateitä pitkin. Tällä hetkellä filossa alla 2,2' Thunder burtit jotka nekin erinomaiset rullaavuudeltaan. Eli jos löytyy vinkkejä/mielipiteitä rengasvalinnan suhteen otan niitä mielelläni vastaan.
Spessun Fast Trak on toiminut itselläni erinomaisesti samanlaisilla alustoilla.
Itse pidän Contin RaceKingeistä 2.2"...
eetu.sulo
18.08.2015, 00.41
Contin Race Kingit on itsellänikin ainakin tuntuneet hyviltä.
Lähetetty minun SM-T535 laitteesta Tapatalkilla
Kiovan Dynamo
18.08.2015, 01.06
Thunder Burt on kyllä hyvä rullaamaan, juurikaan siinä suhteessa parempaa maastokumia on hankala löytää. Saman pajan Furious Fred voisi tietysti olla varteenotettava vaihtoehto.
Tällä hetkellä alla sekä Spessun Fast Trak 2.2 (takana), että Contin Race-king RS 2.2(edessä) ja pidän molemmista tosi paljon.
Marjakori1986
18.08.2015, 10.12
Onko mitään hajua miten kapea sliksi toimisi maastopyörässä? Kyseessä 9 kiloinen hiilikuitujäykkis. Moisella renkaalla ei kyllä paljon traileja ajeltaisi. Reittini kulkee Jyväskylästä itäpuolta pitkin Lappiin ja itse en tunne seutuja pätkääkään joten aika pitkälti matka taittuu asfalttitietä pitkin. On se vaikeeta!
Ihan hyvin voit laittaa alle maantiepyörän renkaat jos ajat pääasiassa asfalttia. Maastokehäsi leveys on todennäköisesti sama kuin uusissa leveämmissä maantiekehissäkin.
Continental GP4000s 28mm (http://road.cc/content/review/149583-continental-grand-prix-4000s-ii-28mm-tyres) voisi olla hyvä jos ajo on pääasiassa maantietä mutta myös soraa. Olisi kevyt, nopea ja kestävä rengas. Tai sitten jotkut hyvät cyclocross-sliksit, vaikka Challenge Chicane tai Almanzo (http://www.bike24.de/p151658.html)...
Panaracer Paselaa löytyy kokoa 28, 32 , 35 mm, se olisi vähän halvempi vaihtoehto.
Itsellä toisessa, alle 8 kiloisessa täysjäykässä Kojakit, rullaa ja kestää mutta ei oikein maastossa tule toimeen tilavuuden/rengaspaineen vuoksi. Hyvä rengas kuitenkin...
Marsusram
18.08.2015, 17.05
Itse laittaisin vain maantielle lisää paineita noin tuplat normaaliin (alle 2bar maastossa) verrattuna .
Jos renkaassa on suht tasainen keskiosa, niin paineita nostamalla kumi pyöristyy sen verran, että kantaa enempi sen varassa, eikä reunanappulat jurise.
^Jeps, esim. RaceKing rullaa kuin tauti yli 4 barin paineilla.
Mites schwalben big apple? En tiedä kuinka hyvin rullaa verrattuna rullaaviin maastorenkaisiin, mutta ei tarvitse nappuloiden hurinaa kuunnella ja toimii hyvin hiekkateilläkin.
Edit: Tai contin speed king, jonka sivunappulat toimivat luultavasti hiekkateillä hyvin? Pistosuojaus tosin ei siinä ole paras mahdollinen.
Marjakori1986
18.08.2015, 20.31
Nyt menee kyllä vaikeaksi rengasvalinnan suhteen:D melkeen Ostettava maantierenkaat ja otettava reppuun mukaan maastogummit. Varmasti rullaavalla maastorenkaalla pystyy ajamaan lujaa myös asfaltilla, mutta miten se sitten rokottaa ensimmäisen päivän jälkeen!? Se kait jääkööt nähtäväksi.
Ei nuo Spessun Fast Trakki ja Contin Race-King kumpikaan pidä ääntä, niissä on niin pienet nappulantyngät, ettei niistä ääntä tule. Itse varmaan laittaisin Fast Trak-Fast Trak kombon pidemmälle asfalttiajolle, mutta ihan yhtälailla tuo Race-King toimii siellä, nopeita ovat molemmat.
Fast Trakissä on kovempaa seosta kuulemma tuo kosketuspinta kuin esim Renegadessa, joten pitäisi asfaltilla kestää paremmin. Race-kingistä en tiedä miten kovaa seosta kulutuspinta ja miten kestävä tuollaisessa ajossa, itsellä on se edessä niin ei joudu ihan niin koville.
Fast Trakissä on kovempaa seosta kuulemma tuo kosketuspinta kuin esim Renegadessa, joten pitäisi asfaltilla kestää paremmin.
Tämän jutun lähde olisi mielenkiintoista kuulla, valmistaja ilmoittaa molemmille saman 60a seoksen. Totta kyllä on että ei Renegade kestä varsinkaan takarenkaana kuin puolet siitä mitä Fast Trak mutta eipä siinä ole uutenakaan pintaa paljoa sitä puolta enempää.
^
Yeah, siinä oli tarkoituksella "kuulemma", sillä en ole tarkemmin perehtynyt noiden seosten kovuuksiin, vaan Mountainbikeshopissa minulle näin sanottiin kun oli renkaista puhe.
Mietin vaan olisko niissä sitten joku muu ero kun kaveri on myös sanonut, että Fast Trak tuntuu kestävämmältä, ihan muutenkin kuin vain siksi, että siinä ehkä himpun isompi kuvio?
Tämä samainen kaveri on muuten tehnyt pidemmän mtb vaelluksen, jossa paljon myös asfalttiosuuksia juuri Fast Trakillä ja tykkäsi kovasti. Se on kyllä pätevän oloinen rengas ja minusta jotenkin tyylikkään näköinen. Tulee varmaan testattua katukestävyyttä Fast Trak vs Race-Kingkin jossain vaiheessa ihan laittamalla molempiin päihin saman kumin ja ajelemalla pidemmän aikaa niillä. Renegadea ei valitettavasti ole 27.5":na, olisi kiva kokeilla sitäkin.
Kuinka pitkään sulla on Fast Trak kestänyt? Itsellä ei vielä valtavaa määrää km alla kun pyörä varastettiin välissä, joten omakohtaista kokemusta pidemmän ajan käytöstä ei ole. Muutamallakin kaverilla kyllä on, mutten ole tainnut kysyä kauanko keskimäärin rengas on kestänyt.
Mitähän tuohon valehtelisin, niitä on muutamakin kappale ollut.
Ensin oli pari 26" kokoisia, ajoin niillä itse vuonna 2013 kirjanpidon mukaan 3500 km (pakko tuon on pitää paikkansa, ajoin silloin ihan pirusti) minkä jälkeen luovutin ne jo aika kulahtaneina mutta edelleen ajokuntoisina äidin "työjuhtapyörään" jossa niille varmaan jokunen satanen tuli lisää ja nyt ne on taas tehneet paluun minulle. On ne kieltämättä aika lopussa mutta joku nelisen tonnia varmaan ajettu, menee vielä työmatkarenkaina. Alkaa olla varsin rullaavat kun keskinappulaa on hyvä jos toista milliä jäljellä.
Noita 29" kokoisia joutuu vähän miettimään. Ensin oli yksi eturenkaana, jahka eka Renegade oli ajettu takana loppuun jossain parin tonnin korvilla siirsin sen edestä taakse ja ajoin reilun tonnin verran lisää. En ole sataprosenttisen varma missä se on tällä hetkellä, epäilisin tosin että tuossa parvekkeella koska muut tuntomerkit täsmää ja pintaa on kyllä vielä muuten siedettävästi mutta nappuloista on ne keskikuopat ajettu pois. Kilometrejä siis reilu kolmisen tuhatta. Siinä vaiheessa kun siirsin tuon takarenkaaksi ostin eteen uuden, sille tuli siis edellisessä pyörässä tuhatkunta kilometriä minkä jälkeen pyörä meni vaihtoon mutta rengas säilyi ja nyt se pyörii minun nykyisen päivittäiskäyttiksen eturenkaana kaikkiaan vajaat pari tonnia ajettuna, niistä keskikuopista on vielä jonkun verran jäljellä.
Ei kai mitää nappulakumii tollaseen? Joku semisliksi? Mulla kapunkimaasturissa joku Marathon takana ja semisliksi edessä, sillä tulee ajeltua metässäkin kuivilla keleillä.
mhelander
19.08.2015, 07.42
Eli tarkoitus olisi edetä 29' maastopyörällä noin. 700 kilometriä kolmen päivän aikana. Suurin osa matkasta lienee asfalttitietä, mutta pyrin ajamaan mahdollisimman paljon hiekkateitä pitkin. Tällä hetkellä filossa alla 2,2' Thunder burtit jotka nekin erinomaiset rullaavuudeltaan. Eli jos löytyy vinkkejä/mielipiteitä rengasvalinnan suhteen otan niitä mielelläni vastaan.
Mitäs vikaa TB:ssä on ? Mun maasturilla on ajettu kohta 20 tonnia josta kesäaikaan suurin osa juuri noilla renkailla, toinen setti jo alla
Tänä kesänä pääosin työmatkalla tulee kilsat mutta ei niillä tarvi maastoa vältellä, kisatkin olen niillä ajanut kuten viime vuoden SyöteMTB 120.
Tubeless asennus vaan niin rullaa hyvin ja on huoleton rengas. Erinomainen valinta vaihtelevilla tien pinnoille kuten hiljattain ajamani sora-200:n.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Marjakori1986
19.08.2015, 09.00
Mitäs vikaa TB:ssä on ? Mun maasturilla on ajettu kohta 20 tonnia josta kesäaikaan suurin osa juuri noilla renkailla, toinen setti jo alla
Tänä kesänä pääosin työmatkalla tulee kilsat mutta ei niillä tarvi maastoa vältellä, kisatkin olen niillä ajanut kuten viime vuoden SyöteMTB 120.
Tubeless asennus vaan niin rullaa hyvin ja on huoleton rengas. Erinomainen valinta vaihtelevilla tien pinnoille kuten hiljattain ajamani sora-200:n.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Mielestäni en missään vaiheessa ole sanonut että TB olisi huono rengas, päinvastoin. Rullaa sairaan hyvin myös asfaltillakin, mutta Lähinnä kiinnostaa muut toimivat vaihtoehdot. Toisaalta miksi ei luottaisi jo toimivaksi todettuun vaihtoehtoon.
^^^^
Okei, kuulostaa hyvältä.
Antti Salonen
19.08.2015, 12.56
En vain ymmärrä miksi tässä keskustelussa on ajauduttu puhumaan puhtaasti maastoajoon suunnitelluista nappularenkaista? Pistetäänkö samantien Ice Spiker Prot alle, varmuuden vuoksi jos reissu vaikka vähän venähtää?
Thunder Burt on hienosti rullaava rengas, ja kuten nimim. Marsusram sanoi, paineet vaan ylös niin se pyörii olennaisesti tasaisella keskiosalla.
Tb oli selvästi kalliimpi kuin Fast Trak. Pitäisi netin kautta tilata jos haluaa löytää edullisemmin ja itse halusin renkaan samantien.
Mutta tuo rullaa niin hyvin asfaltillakin, ettei sitä voi verrata isonappulaisiin maastorenkaisiin asfaltilla. Samoin Race-King rullaa aivan mainiosti myös kaupunkialustoilla. Itse ostan yleensä mieluummin tarvikkeet liikkeestä jos niitä kohtuuhintaan on siellä tarjolla kuin tilaan netistä.
Mä en tuommoselle turneella laittaisi mitään maastokisakäyttöön tehtyjä pierunkuoria varsinkaan jos ei ole aikomusta käyttää tubelessia. Hiekkatiellä nyt ei kummoisesti nappulaa tarvitse niin joku leveä Marathon Racer tai vaikka se Big Apple voisi olla aivan hyvä vaihtoehto. Ei hajoakaan niin helposti.
Olen nimenomaan tuon vaihtoehdon kokeillut ja ei herranen aika, ei ikinä enää. Kouvolasta Lappeenrantaan, matka kaikkiaan 115 km ja siitä varmaan 70 km oli erikuntoisia hiekkateitä. Renkaina oli 26x2.0 Marathon Supremet joissa painetta joku kolme ja puoli baria juuri siksi että rullaa hyvin mutta oli sellaiset luistimet etten ole ennen nähnyt. Toimihan ne hienosti asvaltilla ja kovaksi tamppaantuneella savipinnalla mutta heti kun tuli irtosoraa olin aivan helisemässä kun se rengas ei saanut mistään kiinni vaan surffaili siinä soran päällä enemmän ja vähemmän hallitusti. Tiedä sitten johtuuko osittain siitäkin että ne tuntuu olevan todella kovaa kumia.
Kevyt ja hyvin rullaava maastorengas ei asvaltilla kuitenkaan niin paljon noille touring-renkaille häviä, jos häviää ollenkaan, että meno päällystetyillä pätkillä olisi ihan tervanjuontia mutta hiekkatiellä se on jotain aivan muuta. Se vähäinenkin kuvio tekee ihmeitä pitoon ja varsinkin siihen miltä pyörä tuntuu kun se kulkee siististi suoraan eikä ole sellainen koko ajan vähän liukkaan tuntuinen kuin molemmat päät ei kulkisi samaa uraa. Jos pitäisi valita 100 km maastorenkaalla asvaltilla tai 100 km Marathon Supremella hiekalla en miettisi kahta kertaa vaan ottaisin ne maastorenkaat ja lähtisin tekemään matkaa. Kaikki eteen sattuvat sorapätkät olisi vieläpä plussaa.
Samaa mieltä Greycapin kanssa, itse jouduin hybridirenkaan kanssa (joilla kyllä normioloissa pärjää sekä asfaltilla, että hiekalla) pulaan jo hiekkatiellä, kun tuli vastaan hieman jyrkempi mäki, sutimaan jäivät, ei kertakaikkiaan saanut purtua irtosoraan. Ihan eri asia ajaa maastokumilla, jossa hieman voimakkaampi kuvio, se tarraa kyllä hiekka/soratielläkin ja tosiaan vierintävastus ei noissa nopeimmissa varmasti merkittävästi häviä slickeimmille.
Jaa mää on paljonkin ajellut CC:n 40-622 Marathon Racereilla hiekkateitä eikä kyllä ole moisia ongelmia ollut.
Nuo kisakäyttöön tarkoitetut pierunkuoret kun puhkeaa melkoisen helposti niin senkin välttämättäminen oli yksi pointti. Toki se on yksi ja sama iltalenkillä, mutta retkeillessä ei varmaan jaksa jatkuvasti olla kumia korjaamassa.
Tottakai rullaavampi rengas on aina hieman alttiimpi puhkeamisille kuin huonommin rullaava tosi suojattu, mutta kyllä noillakin ihan kunnon kilometrimääriä ajelee monet ja esimerkiksi tällä kaverillani, jonka pisimmät reissut ovat melkoisen pitkiä, kumit eivät ole kertaakaan pettäneet. Se on varmaan sama, onko kyse retkipyörästä vai maastopyörästä, kun pidemmälle lenkille lähtee täytyy päättää renkaiden suhteen kumpaa suosii, tosi tukevaa pistosuojaa vai hyvää rullaavuutta.
Alkuperäisen kysyjän kannattaa ehkä rengasvalintaa miettiä myös siltä kannalta, mitä renkaita tulee käytettyä myöhemminkin. Maastorenkailla voi ajella maastossakin, sliksit taas sopivat kaupunkiin (tai tuleville muille retkille). Itse vaihdoin täysjäykkään maastosinkulaan kaupunkiajelua varten 2" Big Applet, ja tuolla tuli yksi 200 km retkikin ajettua. Retkikunnan kalustohaitari oli melko laaja, kun mukana oli maantiepyörä, cyclo ja maasturi. Asfaltilla tuolla otti takkiin molemmille, mutta hiekkatieosuuksilla (yhteensä ehkä 40-50 km matkasta) olivat Applet parhaat. Toki cyclokin kulki niillä hyvin.
Lyhyesti: jos slikseille/semislikseille ei tule muuta käyttöä myöhemmin, kannattaa ehkä pysyä maastorenkaissa. Jos tulee, niin taitaa olla aika sama mitkä valitsee. Mikäli matkalla ei ole kova kiire, laittaisin itse pistosuojauksen rullaavuuden edelle. Joku muu voisi tehdä toisin.
Marjakori1986
19.08.2015, 23.20
Kait se on sitten pumpattava Thunder Burtteihin niin paljon ilmaa kun suinkin vaan rengas kestää ja lähdettävä vinttaamaan 50 litran rinkka selässä kohti Lappia. Ei sitä viitsi kiirettä pitää kun pääse kerrankin kotoa pois.
Hyvin rullaa pitkätkin matkat, myös metsäpolulla ja soralla pelittää hyvin kuten cckin
https://lh3.googleusercontent.com/-O3VGovLKpyI/VdeAHoincpI/AAAAAAAANpY/9QxneNVjC4c/s1280-Ic42/DSC_0223.JPG.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.