PDA

Näytä tavallinen näkymä : Levyjarrut vanhaan hybridiin, neuvoa kiitos.



Hapro
16.08.2015, 22.41
Moi,

Ajattelin päivittää (iki)vanhaa Nishikin RH80-hybridiä työmatkojen talviajoon paremmin sopivaksi vaihtamalla V-jarrujen tilalle levyjarrut.

Omalla penkomisella olen mielestäni saanut selvitettyä, että se onnistuisi ehkä vain asentamalla mekaaniset Avis BB7 -jarrut (näihin päätynyt hinta-laatusuhteen takia) ja hankkimalla uudet vanteet, joihin saa jarrulevyt kiinni. Runkoon saanee jarrut kiinni, mutta varmistaisin vielä viisaammilta foorumilaisilta: ohessa pari kuvaa, josta näkyy taka- ja etuhaarukoissa olevat kiinnityskohdat. Käykö noihin BB7:t suoraan? Lisäksi kysyisin, että ilmeisesti BB7:n MTN-malleihin sopii nuo Deoren V-jarrujen jarrukahvat sellaisenaan eli en tarvitsisi uusia kahvoja?

Tämän jälkeen ajatuksena vaihtaa vielä joustokeula ja säädettävä ohjainkannatin kiinteiksi, jolloin suurimmat puutteet pyörässä olisi lienee korjattu. Kai tuota vanhaa sotaratsua sen verran kannattaa päivittää...


http://www.safera.fi/images/omat/IMG_3676.JPG

http://www.safera.fi/images/omat/IMG_3677.JPG

http://www.safera.fi/images/omat/IMG_3679.JPG

marco1
16.08.2015, 22.54
Teknisesti onnistuu joo. Mutta mutta, ainakin 180€ kiekkoihin (ei tarvitse vaihtaa vanteita vaan navat, em. hinta valmiin kiekkosetin hinta uutena), +100€ jarruihin ja mahdollisesti kymppi tai pari adaptereihin ja uudet vaijerit parikymppiä.
Itse asentaen siinä menisi vähintään 300€ vanhan pyörän viritykseen mutta ei kun menoksi jos ajopeli on mieluinen muuten. Taloudellisesti ei mitään järkeä mutta missäpä sitä olisi.

Hapro
17.08.2015, 00.17
Totta. Noita Aviksen jarrusetteja tuntuu pyörivän käytettyinä jonkun verran ihan järkihintaan - moni ilmeisesti vaihtaa hydraulisiin aika uusiakin jarruja ja myyvät vanhat pois. Mutta siihen vielä vanteet ja tilpehöörit, niin karkaahan se hinta vähitellen "järjettömyyden" puolelle.

nure
17.08.2015, 18.49
Avid kyllä hyvä ratkaisu mutta kun lisätään kiekkoparin hinta niin kannattaa miettiä onko homma kannattavaa? Vielä jos uusit keulan (Josta kyllä itse aloittaisin) niin summalla saa jo hyvän pesämunan uuteen ja parempaan pyörään.

Leewi
17.08.2015, 19.37
V-jarruilla kyllä pärjää talvellakin aivan hyvin. Toki jokunen paha päivä per vuosi sattuu, mutta se on helposti ennakoitavissa. Ostat vaan kunnolliset jarrupalat. Samalla päivität joustohaarukan tilalle normaalin keulan ja ajat onnellisena auringonnousuun. Toisaalta jos kysymys onkin pyöräkuumeesta, niin ilman hydraulisia jarruja menehdyt välittömästi.

nure
18.08.2015, 16.43
^Tottakai V-jarruilla pärjää, vuosikymmeniä on pärjätty muilla kuin levyjarruilla niin miksei nyt? Onkohan kyse nyt lähinnä pärjääjistä...?

Mtx
18.08.2015, 16.51
Itsellä oli juuri samanlainen nishiki johon tuollaisia muutoksia myös suunnittelin. Loppujen lopuksi vaihdoin pyörän uuteen ja möin vanhan Nishikin eteenpäin. Väliraha joka uuden pyörän hankkimiseen meni jäi huomattavasti pienemmäksi kuin mitä uusiin osiin olisi mennyt rahaa. Lisäksi uusi pyörä on nyt huomattavasti kevyempi kuin mitä Nishiki oli.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Raavilo
19.08.2015, 10.18
Itse tein tälläisen projektin juuri, mehujarrut V-jarrujen tilalle. Centerlock navat vanhoihin vanteisiin ja pinnojen pujottelun opetteleua. Vanne ei vielä viikon vääntelynkään jälkeen ole suora ja epätoivo on vallannut mielen, eli kiekot menee tilaukseen kuitenkin. Käpistelee sitten talvivanteet talveksi noista itsepinnatuista. Mulle oli tärkeintä väkertäminen ja puuhastelu, parempi olisi varmaan tullut kun olisi hakenut uuden pyörän kaupasta:) Kiekkojen kanssa projektiin menee 300e-> ja työtä enskertalaiselle noin 20h.

Hapro
06.09.2015, 23.09
Kiitos kaikille vinkeistä. Kyse taisi kuitenkin olla (vakavasta) pyöräkuumeesta, koska päädyin lopulta tämän (http://www.haibike.de/produkte_detail_en,74935,24520,detail.html) hankintaan. Viikon verran jo ajellut hymy korvissa, joten auttoi se ainakin akuutimpaan kuumeeseen.