PDA

Näytä tavallinen näkymä : Allroad, Enduroad, Adventure bike, ehkä myös GG

Isä nitro
13.08.2015, 22.29
No niin. Kyse on siis pyöristä, joista saatetaan käyttää nimitystä allroad, enduroad, adventure bike ja toisinaan myös Gravel grind. Nämä filot leijuvat jossain maantiepyörän ja cyclocrossin välimaastossa osan pyörien painottaessa maantieominaisuuksia, kun toiset taas viettävät enemmän maaston suuntaan. Itseäni kiehtoo ajatus pyörästä, joka soveltuu maantiellä ajeluun, mutta jolla kehtaa mennä hiekkateille ja helpommille poluille. Työmatkoille tuntuisivat sopivan erityisen hyvin. Englanninkielisissä julkaisuissa (kuten Bicycle times, BikesEtc ja Cycling plus) näitä on kovasti esitelty viime aikoina, mutta tuntuvat olevan meillä vielä aika harvoin puheena. Gravel grinding ketjussa on jokusta esitelty, mutta siellä tunnutaan keskittyvän enemmän teräsrunkoisiin hiekkatien nielijöihin.

Mutta tässäpä jokunen hiilikuiturunkoinen vaihtoehto, jotka edustavat omien mallityyppiensä kärkeä. Vaihteistona on tyypillisesti Ultegraa ja hydraulista levyjarrua a la Shimano. Thru-axlea edessä, toisinaan myös takana. Keskiön seutu sangen jämäkkää tekoa keskiön ollessa cycloja alempana. Painoa on alle 9 kg, toisinaan hitusen yli 8 kg.

GT Grade Carbon – niittänyt todella paljon kehuja monipuolisuudestaan niin asfaltilla kuin hiekalla. Ulkonäkö tuntuu jakavan mielipiteitä. Ensiasennusrengastus (28 mm Continentalit Grand Sport Race) kuvioineen viittavat hieman asfaltin suuntaan. Tälle on oma ketjunsa tälläkin palstalla. Muista poiketen tarjoaa koko matkalta ulkoisen vaijerikaapeloinnin.

Jamis Renegade Expert/Elite – Englannin Evans myy, meillä ei ilmeisesti enää edes Intersport. Tätäkin on kehuttu erinomaiseksi etenkin ottaen huomioon varustepaketin ja hintatason välisen suhteen. Kiinnikkeet lokareille löytyvät, samoin tavaratelineelle. Ottaa vastaan edellistä leveämpää kumia. Ensiasennuksena Clement Xplor USH 35c. American classicsin levy-Argentit ovat osa tasokasta pakettia.

Salsa Warbird – esitellyistä vaihtoehdoista korostaa soveltuvuuttaan erityisesti Gravel Grindingiin, mistä yhtenä osoituksena se, että hyväksyy jopa 44 milliset renkaat. Muista poiketen tarjolla SRAMin osilla, vaikka suurin osa ostanee tämän runkosettinä. Mutta että levyjarrua ja sisäistä kaapelinvetoa tarjolla tässäkin. Niin ja läpivetoakselia edessä ja takana.

Norco Search XR – kuka ties maastomaisin vaihtoehdoista. Vuoden 2015 väritys jakaa mielipiteitä. Myynnissä ilmeisesti Tampereella.

Genesis datum – minulle uusin tulokas, jossa muista poiketen Shimanon flat mount standard jarrujen asennuksessa. Firma kuuluisa teräsrungoistaan.

Minua viehättää pyörien väitetty nopeus, keveys ja väitetty monikäyttöisyys. Mutta ovatko nämä jokapaikanhöylät nerokkaita versatiili-veloja vai sittenkin kompromissipyöriä, jotka eivät ole oikeasti hyviä missään? Tässä olen esitellyt kuiturunkoisia, mutta jokaisesta esitellystä pyörästä löytyy myös huokeampaa alumiiniversiota. Että miltäs vaikuttaa?

Isä nitro
12.09.2015, 13.21
Hei!

Kiitos todella kiinnostavan ketjun aloituksesta. Tämähän on muutenkin melkein yhtä suosittu kuin "fiilistely läskillä" -ketju. Mutta nyt niitä pirulaisia testataan oikein porukalla seuraavassa Cycling + aviisissa. Ei ollut tosin tarkempaa tietoa ovatko hiilikuitua, alumiinia, titaania vai terästä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jarit
13.09.2015, 08.20
Geometria, geometria, geometria :)
Tässähän on kyse fillarista jolla ajetaan oikein pitkiä siivuja, joten perinteinen takapuolituntuma on se joka ratkaisee. Itse lähestyin tätä samaa kysymystä cyclocrossin puolelta ja etsin fillarin joka vastaa lähinnä maantiepyöräni geometriaa. Kysessä oli enemmänkin "ajokauden jatkaminen" syksyn ja talven suuntaa ja mahdollisuus aloittaa aikaisemmin keväällä. Tietyllä tavalla kyse oli kakkos-pyörästä, joka tulee näkemään hiekkaa & kuraa & pakkasta, joten jätin kuidun & muut hifi-osat pois. Päädyin Spessun Cruxiin. Valintaan toki vaikutti läheisen luotettavan kivijalkakaupan tiukka tarjous :)

Isä nitro
13.09.2015, 10.01
Juuri noin. Geometria.

Crux kuuluu tähän joukkoon, ja saahan sitäkin kuituisena. Tarkoitus ei ollut rajata muita valmistusmateriaaleja pois, jostain syystä olen itse päätynyt että kuitua sen pitää olla. Nyt ovat vain kauppiaiden laarit olleet tyhjiä ainakin minun koossani jo pitkään.

jakkok
17.09.2015, 22.41
Oma cyclocrossi on ollut kovassa käytössä ja ihastuin kyllä päivitystarpeiden edessä tähän hieman enemmän maantiemaiseen pyörätyyppiin.

Jamis renegadesta ei tosin 2015 vuosimallista ollut kuin hiilikuituisia versioita, joten päädyin tuohon huokeampaan expert versioon. Jotenkin tuntuu jo nyt etten tule pettymään päivityksiin.

Pidempi wheelbase, kuiturunko, ja hyd.jarrut

Isä nitro
18.09.2015, 09.18
Oma cyclocrossi on ollut kovassa käytössä ja ihastuin kyllä päivitystarpeiden edessä tähän hieman enemmän maantiemaiseen pyörätyyppiin.

Jamis renegadesta ei tosin 2015 vuosimallista ollut kuin hiilikuituisia versioita, joten päädyin tuohon huokeampaan expert versioon. Jotenkin tuntuu jo nyt etten tule pettymään päivityksiin.

Pidempi wheelbase, kuiturunko, ja hyd.jarrut

Renegadet ovat menneet uusiksi vuodelle 2016. Sieltä löytyy myös rautaa, ja ainakin hiilikuitupuolella myös takapää on nyt thru-axlella (12 x 142 mm)

http://www.jamisbikes.com/usa/renegadeseries.html

Tällä hetkellä listani kärjessä on kyllä ensimmäisessä viestissä mainitsemistani juuri tuo Jamis Renegade ja etenkin Elite, etenkin jos tulee olemaan yhtä maltillisesti hinnoiteltuna kuten 2015 mallit. Verottajalta tuli eilen sopivasti mieluista viestiä.

Sopiiko kysyä, että ostitko omasi Evanscyclesistä ja menikö kaikki ok?

anssijokunen
18.09.2015, 10.45
Open Cyclesin U.P. eli Unbeaten Path - oisko se siinä!!???

TetedeCourse
18.09.2015, 11.16
GT Grade pyyhki muilla taasen lattiaa tuossa Cycling+ -lehden testissä - taitaa itse asiassa saanut aina 5 tähteä kaikissa arvioinneissa, joihin Grade on osallistunut.

Jos pitäisi olla vain ja ainoastaan yksi pyörä Grade täyttäisi helposti kaikki tarpeet - ajelen sillä asfalttiteitä maantielenkkejä (on mulla Cervelokin), hiekkatietä (on mulla cyclocrosskin), juuri palasin Ranskasta, jossa ajelin 8 päivää nousuja ja laskuja - ajelin Gradella ja se toimi sielläkin hienosti. Pikkaisen on painava ylämäkiin, mutta 28 mm renkaat ja hydrauliset levyjarrut tekivät alamäkiajelusta nautittavaa.

jakkok
18.09.2015, 12.16
Renegadet ovat menneet uusiksi vuodelle 2016. Sieltä löytyy myös rautaa, ja ainakin hiilikuitupuolella myös takapää on nyt thru-axlella (12 x 142 mm)

Tällä hetkellä listani kärjessä on kyllä ensimmäisessä viestissä mainitsemistani juuri tuo Jamis Renegade ja etenkin Elite, etenkin jos tulee olemaan yhtä maltillisesti hinnoiteltuna kuten 2015 mallit. Verottajalta tuli eilen sopivasti mieluista viestiä.

Sopiiko kysyä, että ostitko omasi Evanscyclesistä ja menikö kaikki ok?
Jep nii on uutta mallia tulossa. Juuri tuolta evansilta tilasin. Pyörä ei ole vielä saapunut, mutta viestinvaihto sujunut kyllä ja aiemmat Evansin tilaukset on kyllä menny mulla hyvin.
Tosin 10pv voi mennä toimituksessa!

En malttanu olla tilaamatta ku puottivat nii tuon 2015 mallin hintaa ja tuota kuolannu[emoji4]

Isä nitro
18.09.2015, 12.55
Mukava kuulla positiivisia käyttökokemuksia Evansista. Siellä myydään myös GTtä. Ja norcoa. Ja... Mutta jahka saat filon, niin pistä hyvä mies kokemuksia.

GT tosiaan näytti näreet C+n no 299ssä (huhtikuu 2015). Ja kaikkialla on yksipuolisesti kehuttu (ainakin tuota hiilikuiturunkoa). Ainoa seikka, jota on pohdittu ja joka minuakin mietityttää on tyre clearance. Cyclossani en ole koskaan tainnut käyttää 33 mm leveämpiä gummeja, mutta tulevaisuuden optioille olisi hyvää suoda mahdollisuus.

Mutta Cycling plussan ensi numerossa (on oleva no 306) on luvassa testi, jossa on mitä ilmeisemmin kaikki ketjun alussa olevat pyörät ja muutama muu lisää. Runkomateriaalista ei tosin puhuttu mitään.

Isä nitro
18.09.2015, 12.59
Olipas komea peli tuo U.P. Onneksi on hinta laitettu ainakin jenkkilässä tarpeeksi korkealle, että veronpalautuksilla ei osteta edes runkoa.

Listassani oli Warbird. Kyselin sitä Charlie the bikemongerilta. Koska oletan että kyse ei ole liikesalaisuudesta, niin kerrottakoon että Warbirdin pelkkä hiilarirunko olisi maksanut 1999 puntaa! Se on tämän päivän kurssin mukaan 2875 euroa.

TetedeCourse
18.09.2015, 15.55
Mutta Cycling plussan ensi numerossa (on oleva no 306) on luvassa testi, jossa on mitä ilmeisemmin kaikki ketjun alussa olevat pyörät ja muutama muu lisää. Runkomateriaalista ei tosin puhuttu mitään.

Tuon Cycling+:n tulokset:

https://farm6.staticflickr.com/5779/21323314568_3757788f24_c.jpg

jakkok
18.09.2015, 21.56
Tuon Cycling+:n tulokset:
*nips
Harmillisesti pikselöityy tuo kuva...

jarit
19.09.2015, 08.21
Road cc juttu joka on julkaistu reilu viikko sitten.
http://road.cc/content/buyers-guide/163838-buyer-s-guide-gravel-and-adventure-bikes-plus-11-best

Isä nitro
19.09.2015, 09.39
Cycling plussan nettiversio on siis jo saatavilla. Minulle kun tulee laatikkoversio, niin se kestää tovin saapua Brittein saarilta tänne. Lehden saa tosin kuettua, mikäli omistaa Helmet-kirjastokortin (pääkaupunkiseudun). Sen verran sain selvää, että GT vei tosiaan taas potin. Pitäisiköhän sitä jo uskoa...

Nyt lenkille.

Ulkorengas
19.09.2015, 13.33
Ennenkin olen ihmetellyt maantiepyörien eri tyylisuuntien väitettyjä eroja geometriassa, mutta en ole ilmoitetujen arvojen perusteella osannut pyöriä tiettyyn kategoriaan sijoittaa.

Road CC:
"For a start, gravel and adventure bikes aren’t simply rebranded cyclo-cross bikes. While there’s no single blueprint that adventure bikes follow, they generally sit between an endurance road bike and a cyclo-cross race bike, if anything leaning more towards the former. They’re designed with longer wheelbases, so they’re stable on the road and when riding over an unpredictable surface like gravel, and provide comfort over long distances. The geometry is more relaxed than a race bike, the head angle slacker and the head tube often taller. The bottom bracket will usually be a little lower than a cyclo-cross bike."

Minun heikolla kielitaidolla ymmärrän tuosta, että kyse ei pitäisi olla uudelleen nimetystä cc:stä, vaan erona geometriassa olisi mm. pidempi akseliväli, pidempi ja loivempi emäputki ja keskiö alempana kuin cc:ssä, jolloin pyörä on mukavampi ja rauhallisempi ajettava huonolla tiellä.

Vertasin Gt Gradea Konan Jakeen, Jake the Snakeen ja Private Jakeen sekä Genesis CdA20:n ja Croix De Feriin. Gt:n geometriasta löysin havaittavia eroja vain emäputken kulmasta (n. 1,5 astetta loivempi, Gt:n offsetista ei tietoa ) sekä reachistä ja stacista (n. 1 cm pienempi). Genesiksen pyörät luokitellaan adventure-sarjaan, mutta geometrian yhtäläisyys Konan malleihin on vahva. Tosin Rovekin (GG) on hyvin lähellä Jaken mittoja. Adventure-Genesiksen akseliväli on jopa noin sentin Konaa lyhyempi, vaikka Jakea eri versioissaan ei muuksi kuin cc:ksi luokitella. Vain Private Jaken, jonka pitäisi kai olla ns. kireämpi kuin perus-Jake, akseliväli on samanlainen Genesikseen kanssa.

Tietysti otos on suppea, mutta jos geometria on näiden pyörien juttu, mistä sen tunnistaa ja onko esim. Konan cc-pyörät pidemmillä matkoilla epämukavampia kuin adventure-luokituksen saaneet pyörät?

jakkok
19.09.2015, 14.03
^ Aika samanlainen on Jake the snaken geometria tuon renegaden kanssa myös.

Varmaan nuo muutokset onkin merkkikohtaisia. Renegadea kun vertaa Jamiksen CC-pyöriin, nii näkyy nuo wheelbase yms. erot...

Isä nitro
19.09.2015, 14.28
Tietysti otos on suppea, mutta jos geometria on näiden pyörien juttu, mistä sen tunnistaa ja onko esim. Konan cc-pyörät pidemmillä matkoilla epämukavampia kuin adventure-luokituksen saaneet pyörät?

Eikös geometria ole kaikkien pyörien juttu? Mutta mainitsemasi akselivälit, emäputket ja keskiöt näyttäisivät olevan seikkoja, jotka asettavat nämä tosiaan maantieracerin ja cyclon väliin. Noiden merkitys (epä)mukavuuteen on sitten ihan toinen juttu. Yhtä voi tavoitella paperilla ja sitten toista saavuttaa käytännössä. Olen jonkun verran yrittänyt perehtyä näihin geometrioihin, ja yhden asian olen mielestäni oppinut: kyse on kokonaisuudesta, johon geopolitiikan lisäksi vaikuttavat satulan asennon ja stemmin pituuden lisäksi vielä kiekot ja gummit. Ja kuljettajan mieltymykset. Viime kädessä kyse on testeissäkin aina siitä, että joku ne kirjoittaa. Yleensä se on kai ihminen, joka sitten kokee asiat jollain tavalla. Mutta että lähtökohdan valinnalle nämä geometriat kuitenkin antavat, ja niitä itsekin tuijotan.

Sitten mitä tuleen noihin luokituksiin (onko allroad, enduroad tai gravel grinder vaiko mikä) niin näillähän sitten voi spekuloida loputtomiin, ja luoda erilaisia tarpeita joihin kaltaiseni hölmöt haksahtavat. Salsa Warbirdin yhteydessä korostetaan gravel grinding-luonnetta, kun taas (muistaakseni) Genesis haluaa vaieta Datuminsa yhteydestä juuri tähän lajityyppiin. GT käyttää nimeä enduroad. Minun lähtökohtani tässä pyörätyypissä on se, että ajan nyt cyclolla vähän eri käyttötarkoituksessa kuin mihin se on ihan aluperin tarkoitettu. Kyllähän silläkin eteenpäin pääsee. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin esimerkiksi Ridley tekee edelleen perinteistä cyclogeometriaa, kun moni valmistaja on vienyt omia cyclojaan kohti tätä juuri tätä allroad/enduroad/adventure etc. tyyppiä

Minua puhuttelevat, ainakin paperilla, juuri näiden otsikossa mainittujen vehkeiden taipuminen työmatkatykityksen lisäksi ajeluun varsinaista maastopyöräilyä helpommissa olosuhteissa, kuten hiekkateillä. Lisäksi olisi mukava ajella rospuuttoaikaan ihan maanteillä, jotka alkavat olla paikoitellen aika huonossa kunnossa. Ja toisinaan haluan tehdä pitkiä päiviä satulassa. Lisäksi en jaksaisi raahata hirveästi kiloja mukanani, joten olen päätynyt hiilikuituun. Väittävät niiden olevan vielä mukavia, mitä taas rautapuolen miehet ehkä syystäkin epäilevät. Tulipa taas.

Ulkorengas
19.09.2015, 15.43
Taitaa tosiaan olla niin, että kun luodaan tuollaisia määritelmiä/luokituksia, koen pettymyksiä kun en huomaa niitä juttuja mitä toimittajat ja markkinamiehet huomaa/on huomaavinaan. Tällainenkin tuli vastaan:
Roadhouse ei ole mikään takakireä kisakone, vaan astetta rennommalla geometrialla varustettu luottokumppani pitkille ja nautinnollisille maantieajeluille. Kisapyöriin verrattuna Roadhousessa on korkeampi emäputki, lyhyempi vaakaputki ja reach -mitta, loivemmat ohjauskulmat, matalampi keskiö, pitempi takahaarukka ja enemmän tilaa leveämmille renkaille.
http://www.bikeshop.fi/Kona_Roadhouse/ekauppa/pKORH/&listpos=29

Ihan samoja lukuja geometriataulukko näyttää tuolle kuin muillekin krossareille, joten lieneekö niihin päteä samat määritelmät kuin Roadhouseen.

Tuossa muuten ei tarvitse kinata teräksen ja hiilikuidun paremmuudesta, kun on tarjolla molemmat samassa paketissa. Ihan kiinnostava pyörä sinänsä, vaikka tuollaiselle ei nyt tarvetta olekaan.

Ulkorengas
20.09.2015, 13.16
Sattuipa silmiini Fillari-lehti 2/15, jossa tuunataan Bianchi Zolderista vakiota maastokelpoisempi. Lainaus jutusta: "Maailmalla kohkataan gravelgrindereistä, jotka ovat melkein samanlaisia kuin krossarit. Suurimpana erona ovat loivempi ohjauskulma ja pidempi akseliväli. Muutoksilla haetaan vakautta pehmeällä pinnalla ja ajamisen helppoutta. Ilkeästi voisi sanoa, että saadaan aikaiseksi pyörä, joka on hidasliikkeinen ja muutenkin kankea vastaamaan ajajan liikkeisiin. F-lehden testiniilot eivät silti tähän päivään mennessä ole ajaneet paremmalla yleispyörällä kuin kisatyylinen krossari. Ainakin kun on kyseessä urheilullinen harrastepyöräily."

Miten te, jotka olette näihin gg tai adventurepyöriin perehtyneet, asian koette?

Isä nitro
20.09.2015, 16.16
Minulla ei ole (vielä) ko. pyörätyyppiä, mutta netissä ja lehdissä olevien käyttökokemusten ja testien mukaan Fillarin mainitsemat seikat eivät ole olleet ongelma. Heidän kommenttinsa eivat taida kuitenkaan perustua kokemukseen vaan puhtaasti spekulaation.

Hieman on pelottanut pikemminkin kritiikin vähäisyys ja kova hehkutus. Työssäni olen havainnut, että näillä seikoilla usein peitellään jotain...

Isä nitro
25.09.2015, 15.20
Genesis Datum 30 on koeajettu:

http://road.cc/content/review/161471-genesis-datum-30

Pyörä edustaa siis sitä maantiepyörämäisintä sektoria, ja jutun mukaan taipuu tietysti hiekallekin. Genesikseen on istutettu sähkö-Ultegrat, mikä osaltaan nostaa hintaa 4600 euron paikkeille. Tosin vielähän sitä ei edes saa. Ja missä muussakaan taas olisi säästetty kuin kiekoissa, kun alle on laitettu halpis-Fulcrumit. Itse olen päättänyt, että seuraavassa käyttöpyörässä on Ultegrat, tai vaihtoehtoisesti SRAMin forcet. Sähkölaskua olen puolestani pyrkinyt vähentämään (siinä onnistumatta).

ealex
25.09.2015, 15.59
Sattuipa silmiini Fillari-lehti 2/15, jossa tuunataan Bianchi Zolderista vakiota maastokelpoisempi. Lainaus jutusta: "Maailmalla kohkataan gravelgrindereistä, jotka ovat melkein samanlaisia kuin krossarit. Suurimpana erona ovat loivempi ohjauskulma ja pidempi akseliväli. Muutoksilla haetaan vakautta pehmeällä pinnalla ja ajamisen helppoutta. Ilkeästi voisi sanoa, että saadaan aikaiseksi pyörä, joka on hidasliikkeinen ja muutenkin kankea vastaamaan ajajan liikkeisiin. F-lehden testiniilot eivät silti tähän päivään mennessä ole ajaneet paremmalla yleispyörällä kuin kisatyylinen krossari. Ainakin kun on kyseessä urheilullinen harrastepyöräily."

Miten te, jotka olette näihin gg tai adventurepyöriin perehtyneet, asian koette?
Päinvastoin, tietenkin. :)

Itselleni oma Surly Straggler on vähän niin kuin läskipyöräversio maantiepyörästä, millä taittuu huonompikin tie oikein mukavasti. Myös helpolla polulla sillä on mukava käydä, ainakin melkein. Nimittäin pitkästä akselivälistä huolimatta siinä on ”toe overlappia” mikä yhdistettynä lokareihin häiritsee maastossa oikein kunnolla…

tiaalto
25.09.2015, 16.03

Ei muuta kun juttumatkalle Pohjois-Karjalaan! Parivertailuun joku kisakireä Ridley ja kankea ja muutenkin ihampaska grainderi. Reitiksi parisataa kilsaa soraa pittoreskeissa vaaramaisemissa yhdeltä istumalta niin eiköhän tästäkin totuus selviä. Ja mikä hitto on yleispyörä, anyway?

Ulkorengas
25.09.2015, 18.45
Päinvastoin, tietenkin. :)

Itselleni oma Surly Straggler on vähän niin kuin läskipyöräversio maantiepyörästä, millä taittuu huonompikin tie oikein mukavasti. Myös helpolla polulla sillä on mukava käydä, ainakin melkein. Nimittäin pitkästä akselivälistä huolimatta siinä on ”toe overlappia” mikä yhdistettynä lokareihin häiritsee maastossa oikein kunnolla…

Stragglerin akseliväli on kyllä lyhyt krossareihinkin verrattuna. Tai enintään samaa suuruusluokkaa. Edes keulakulma ei ole loiva.

Vuoden 2012 testissä Felt FX65 sai hyvät arviot, vaikka on krossariksi pitkä. Itse asiassa mittojen puolesta se pitäisi olla gg tai adventure. Tiedä näistä ja onko ylipäätään sentin ero akselivälissä niin merkittävä, että se luokittelee pyörän johonkin toiseen luokkaan.

Isä nitro
25.09.2015, 20.29
Ei muuta kun juttumatkalle Pohjois-Karjalaan! Parivertailuun joku kisakireä Ridley ja kankea ja muutenkin ihampaska grainderi. Reitiksi parisataa kilsaa soraa pittoreskeissa vaaramaisemissa yhdeltä istumalta niin eiköhän tästäkin totuus selviä. Ja mikä hitto on yleispyörä, anyway?

Kuka sinne haluaa mennä? Ja vielä Ridleyllä?

ealex
26.09.2015, 00.03
Stragglerin akseliväli on kyllä lyhyt krossareihinkin verrattuna. Tai enintään samaa suuruusluokkaa. Edes keulakulma ei ole loiva.

Riippuu, mitä kokoa katsot. pienemmät ovat pitempiä, 64-kokoinen onkin jo lähempänä krossari-geometriaa, paitsi BB korkeus…

54-kokoisen Stragglerin (oma) Reach on 396,3mm. 59-kokoisen (suurin) Ritchey SwissCrossin – 391mm.

Voisiko myös olla, että katsot ”muodikkaampia”, GG geometrialla olevia krossareita? :rolleyes:

stenu
26.09.2015, 00.46
Surlyn pitkät reach-mitat johtuu pääasiassa niiden lyhyistä emäputkista ja se ei varsinaisesti kerro akselivälistä. Lisäksi noissa on sellainen ero, että Surlyn koko on keskiöstä vaakaputken päälle ja Ritsin satulaputken päähän. Eli 54-senttinen Surly vastaa kokona noin 57-senttistä Ritsiä, jos verrataan toisiaan vastaavien mittojen mukaan.

Ulkorengas
26.09.2015, 07.55
Riippuu, mitä kokoa katsot. pienemmät ovat pitempiä, 64-kokoinen onkin jo lähempänä krossari-geometriaa, paitsi BB korkeus…

54-kokoisen Stragglerin (oma) Reach on 396,3mm. 59-kokoisen (suurin) Ritchey SwissCrossin – 391mm.

Voisiko myös olla, että katsot ”muodikkaampia”, GG geometrialla olevia krossareita? :rolleyes:

Fillarin 6-14 krossaritestissä oli Canyon InifliteAL 8.0, Felt F5X, Focus Mares AX 3.0, Kona Jake The Snake, Rose Pro Crossa-3100, Stevens Vapour ja Trek Boone. Kaikki koossa 54-56-L. Akselivälit oli 101.1-102,9. Lyhin oli Stevensissä, pisin Konassa. Keskiarvona 102,0.

Ohjauskulmat oli 70,5-72 astetta. Focuksessa oli 70,5 astetta. Trekissä, Feltissä ja Canyonissa 72 astetta. Keskiarvo 71,6 astetta.
Nuo lienee krossarigeometriaa?

Straggler 54 akseliväli on 1016,5 ja ohjauskulma 72,0.

Mitä enemmän näitä lukuja pyörittelen, sitä vähemmän löydän gg/adventurepyöriä krossareista erottavia tuntomerkkejä. Toki eroja pyörien ominaisuuksissa varmasti on, mutta ne ei perustu ko. luokituksiin.

En voi välttyä ajatukselta, että koko juttu on markkinamiesten/-naisten keksintöä. Ehkä cyclokross käsitteenä ei puhuttele riittävästi niitä kuluttajia, jotka eivät välitä kisaamisesta mutapellolla, vaan haluavat nautiskella ajamisesta rauhallisilla pikkuteillä. Vähän sama juttu, kun autojen markkinoinnissa katumaastureista tuli jossain vaiheessa crossovereita.

stenu
26.09.2015, 09.42
Konan kuiturunkoissa krossareissa on vähän kisaisempi geo kuin niiden alukrossareissa, joten ne eroavat Rovesta enemmän. Alurunkoiset Konat ovat ovat lähempänä GG-pyörää. Major Jakessa on sentin lyhyempi takahaarukka ja melkein sentin korkeampi keskiö kuin Rovessa.

Ns. jenkkigeometrian krossarit ovat perinteisesti olleet pidempiä ja matalampia kuin eurokrossarit jo kauan ennen kuin kukaan puhui GG-pyöristä mitään. Nykyään krossareiden ajettavuutta painotetaan geometrioissa enemmän kuin helppoa kannettavuutta ja maavaraa of cambereissa, joten monet euromerkitkin ovat muuttaneet geometrioitaan enemmän jenkkityylin mukaiseksi eli lähemmäs GG-pyöriä. Vanhemmat Ridleyt (http://img3.findthebest.com/sites/default/files/1047/media/images/2011_Ridley_X-Bow_1116a_Cyclocross_Bike_1_99229.PNG) ovat tyyppiesimerkkejä siitä, millainen on perinteinen eurotyylinen kisakrossari. Rungot olivat lyhyitä ja korkeita ja bb-droppia oli vain 60 mm tai allekin. Fillarilehden testiniilojen kommentti on musta vähän ennakkoasenteinen.

All Road tms. -pyöriä, jotka mä miellän pyöriksi, jotka on suunniteltu 32-millisille slikseille, kannattanee taas verrata geometrioidensa suhteen maantiepyöriin, jotka ovat niiden perinteisen tyylin kilpailijoita, jolloin taas huomaa, että All Road -pyörässä takahaarukka on pitempi (Roadhouse 422, Zing CR 410).

Siitä, että onko noilla eroilla oleellista vaikutusta pyörien ominaisuuksiin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä paperilla yllättävän pienetkin erot voivat vaikuttaa pyörän tuntumaan niin, että erot huomaa. Ja jos verrataan ääripäitä eli Rovea ja Zingiä on eroa ajo-ominaisuuksissa jo varmasti niin paljon, että kukaan ei voi olla huomaamatta, vaikka molemmissa olisi kapeat sliksit alla.

E: Piti vielä lisätä, että Kona siis on hyvä esimerkki, koska niiltä löytyy koko skaala maantiepyörästä all road -pyörän ja krossarin kautta GG-pyörään. Eri valmistajien eri pyörätyyppejä vertailemalla eroja metsästäen sekoittaa vaan päänsä, koska hommaa sekoittaa pyörämerkkien väliset erot geometrioissa.

ealex
26.09.2015, 10.52
Surlyn pitkät reach-mitat johtuu pääasiassa niiden lyhyistä emäputkista ja se ei varsinaisesti kerro akselivälistä. Lisäksi noissa on sellainen ero, että Surlyn koko on keskiöstä vaakaputken päälle ja Ritsin satulaputken päähän. Eli 54-senttinen Surly vastaa kokona noin 57-senttistä Ritsiä, jos verrataan toisiaan vastaavien mittojen mukaan.
Lyhyt emäputki ei voi selittää näin isoa eroa Reach-mitassa mitenkään. Sen sijan mm. lyhyt emäputki tekee Stragglerista pidemmän. :rolleyes:

IncBuff
26.09.2015, 10.54
Minusta tämä gg-hömpötys on taas kerran vaan rahastuskeksintö. Paskennetaan vähän crossarin ajettavuutta ja nimetään pyörä GG-pyöräksi ja tyhmiltä rahat pois.

twentyniner
26.09.2015, 10.58
Minusta tämä gg-hömpötys on taas kerran vaan rahastuskeksintö. Paskennetaan vähän crossarin ajettavuutta ja nimetään pyörä GG-pyöräksi ja tyhmiltä rahat pois.

Mutta sitähän se on kaikilla aloilla, uutuutta pitää pukata, joskus enemmän ja vähemmän ominaisuuksia parantaen :) paras pyörä on se joka liikkuu muuallakin kuin palstalla :)...helposti lähtee välillä itsekiin tähän mukaan, ei voi sitä kiistää, mutta useamman hudin jälkeen sitä tulee palattua tuttuun konseptiin.

ealex
26.09.2015, 11.03
Fillarin 6-14 krossaritestissä oli Canyon InifliteAL 8.0, Felt F5X, Focus Mares AX 3.0, Kona Jake The Snake, Rose Pro Crossa-3100, Stevens Vapour ja Trek Boone. Kaikki koossa 54-56-L. Akselivälit oli 101.1-102,9. Lyhin oli Stevensissä, pisin Konassa. Keskiarvona 102,0.

Ohjauskulmat oli 70,5-72 astetta. Focuksessa oli 70,5 astetta. Trekissä, Feltissä ja Canyonissa 72 astetta. Keskiarvo 71,6 astetta.
Nuo lienee krossarigeometriaa?

Straggler 54 akseliväli on 1016,5 ja ohjauskulma 72,0.

Mitä enemmän näitä lukuja pyörittelen, sitä vähemmän löydän gg/adventurepyöriä krossareista erottavia tuntomerkkejä. Toki eroja pyörien ominaisuuksissa varmasti on, mutta ne ei perustu ko. luokituksiin.

Vaikuttaisi, että vaikka Fillarilehti haukkuikin uudempaa GG/Allroad-tyylistä geometriaa täysin, niin onnistuivat valitsemaan testiin ”muodikkaammalla” geometrialla olevia krossareita. :rolleyes:

Miten muuten näiden Reach-mitat, ovatko nekin yhtä pitkiä, kuin Stragglerissa? Tuo pitempi akseliväli voi johtua myös pidemmästä Chainstay-mitasta…

p.s. esim Straggleria ei ole koskaan markkinoitukaan millään GG/Allroad pyöränä…

stenu
26.09.2015, 11.34
Lyhyt emäputki ei voi selittää näin isoa eroa Reach-mitassa mitenkään. Sen sijan mm. lyhyt emäputki tekee Stragglerista pidemmän. :rolleyes:

Miten niin iso ero? Surlyn ilmoitettu "54" koko on suurinpiirtein saman kokoinen runko kuin Ritcheyn ilmoittama "57". Noissa molemmissa satulaputki on noin 57 senttiä ja efektiivinen vaaka Surlyssä 565, Richeyssä 568. Reach on Surlyssä 396 ja Ritcheyssä 391. Kun Surlyyn lisää sen Surlyille tyypillisen spacerstackin, jotta tanko saadaan samalla korkeudelle kuin vastaavan kokoisessa Ritcheyssä, jossa emäputki on ehkä 4-5 senttiä pitempi (kun huomioidaan että Rticheyyn ei tule ohjainlaakerin kuppeja), on reach tangon korkeudella Surlyssä luultavasti jo lyhyempi kuin muuten mitoiltaan vastaavan kokoisessa Ritcheyssä.

Surlyjen näennäisen suuret reachit ovat ovat todellakin seurausta siitä, että niissä on lyhyet emäputket. Edelleenkään tämä ei vaikuta siihen, että Reach ja akseliväli eivät välttämättä korreloi, koska satulaputken kulma vaikuttaa vastaavan pituisissa rungoissa reach-mittaan olennaisesti, mutta akseliväliin se ei vaikuta lainkaan.

Mitä muuten näihin GG/mikäliepyörien geometriaeroihin tulee, niin gg-pyörähän = perinteinen retkipyörä uudelleenbrändättynä. Pitkä takahaarukka ei omasta mielestäni vaikuta mitenkään ajo-ominaisuuksia parantavasti, mutta matalampi keskiö sen sijaan vaikuttaa. Eli siinä mielessä Fillari-lehden testiniilot ovat oikeassa, että sekalaiseen sporttityyliseen lenkkeilyyn tuollainen modernin kisageon omaava krossari on varmasti enemmän omiaan. Muutenhan Ulkorengas ja IncBuffi on siinä ihan oikeassa,että Gravel-specifit pyörät ovat melko pitkälle markkinahömppää ja vähän myös vesittävät Gravel-pyöräilyn alunperin sisältämää ajatusta siitä, että "tule sellaisella pyörällä kuin satut omistamaan"...

stenu
26.09.2015, 11.38
p.s. esim Straggleria ei ole koskaan markkinoitukaan millään GG/Allroad pyöränä…

?????? Suoraan Surlyn sivuilta lainattu: "It’s a day tripper and a weekender. It’s a ‘rough road’ road bike. It’s a cyclocross bike with no pretense about racing. It’s a utilitarian townie. It’s a light-duty touring bike. It’s an all-weather commuter."

Isä nitro
26.09.2015, 11.49
En voi välttyä ajatukselta, että koko juttu on markkinamiesten/-naisten keksintöä. Ehkä cyclokross käsitteenä ei puhuttele riittävästi niitä kuluttajia, jotka eivät välitä kisaamisesta mutapellolla, vaan haluavat nautiskella ajamisesta rauhallisilla pikkuteillä. Vähän sama juttu, kun autojen markkinoinnissa katumaastureista tuli jossain vaiheessa crossovereita.

Täällä on todettu, viimeksi Stenun toimesta, monesti että nämä adventuret ja ties mitkä pyörät ja enemmistö nykyisistä cc-pyöristä ovat hyvin samankaltaisia. Mitä tulee markkinoihin, niin jokainen pyöränvalmistaja halunnee että heidän pyöriään myytäisiin paljon. Sitä varten luodaan hyvin pyörien lisäksi brändejä ja distinktioita, joiden kohdalla myönnän avoimesti heikkouteni ja olemattoman itsetuntoni. Ja me tällä palstalla pidämme todella tehokkaasti yllä näitä merkkejä ja eroavaisuuksia, ihan ilmaiseksi pyöränvalmistajien puolesta. Kauan sitten nuoruudessani oli puhetta kaupallisesta musiikista. Raha kelpasi myös monelle ns. ei-kaupallisen musiikin tekijälle, kun sitä oli sitten tarjolla kaupallisen menestyksen myötä.

Palatakseni pyöriin, köhöm, niin asiaa voi lähestyä myös siitä ehkä jollekin täysin uudesta näkökulmasta, että ostaa vain yksinkertaisesti sellaisen pyörän, mikä sopii omiin käyttötarkoituksiin. Ja mihin on varaa. Siinä on sitten ihan yksi lysti, minkä nimikkeen tai merkin alla ko, pyörä markkinoidaan, ja mitä se kullekin edustaa.

stenu
26.09.2015, 11.49
Crosshairsin mitat on jo toistakymmentä vuotta sitten piirretty ja sehän on siis piirretty alunperin nimenomaan krossariksi. Richard Schwinn oli selvästikin edellä aikaansa silloin. Kun GG-muoti valtasi krossarimarkkinat Crosshairsin mainostekstiin lisättiin noin vuosi sitten nuo alleviivaamani neljä sanaa. Mitään muuta ei muutettu - ei tekstissä eikä geometriassa... :D

"The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. Clearly it’s not afraid of the off-season."

ealex
26.09.2015, 11.52
Miten niin iso ero? Surlyn ilmoitettu "54" koko on suurinpiirtein saman kokoinen runko kuin Ritcheyn ilmoittama "57". Noissa molemmissa satulaputki on noin 57 senttiä ja efektiivinen vaaka Surlyssä 565, Richeyssä 568. Reach on Surlyssä 396 ja Ritcheyssä 391. Kun Surlyyn lisää sen Surlyille tyypillisen spacerstackin, jotta tanko saadaan samalla korkeudelle kuin vastaavan kokoisessa Ritcheyssä, jossa emäputki on ehkä 4-5 senttiä pitempi (kun huomioidaan että Rticheyyn ei tule ohjainlaakerin kuppeja), on reach tangon korkeudella Surlyssä luultavasti jo lyhyempi kuin muuten mitoiltaan vastaavan kokoisessa Ritcheyssä.

Siinäpä se, sama Stack ja piteempi Reach tarkoittaa pitempää geometriaa. Jos olisin ostanut itselleni 57-koinen Ritchey, niin Stack olisi minulle liian korkea. Vastaavankokoinen Ritchey, mikä minulle kävisi Stack-osalta, olisi 53cm ja se olisi silloin Straggleria lyhyempi… Stack olisi silloin sama huomioiden laakerierot.

ealex
26.09.2015, 11.55
?????? Suoraan Surlyn sivuilta lainattu: "It’s a day tripper and a weekender. It’s a ‘rough road’ road bike. It’s a cyclocross bike with no pretense about racing. It’s a utilitarian townie. It’s a light-duty touring bike. It’s an all-weather commuter."
Joo, tuo Allroad tuli lisätty ajattelemattomasti, myönnän… :)

stenu
26.09.2015, 12.04
^^ Niin ja tuossa on siis kyse lyhyjalkaisen kuskin geometriavaatimuseroista ajoasennon suhteen, mikä ei varsinaisesti ole pyörän genrestä riippuvainen asia eikä vaikuta pyörän ajo-ominaisuuksiin toisin, kuin esimerkiksi akseliväli, front-center-mitta tai keulakulma. Jos 57-senttisen Ritcheyn runkoon sopivalle kuskille rakennetaan samanlainen ajoasento 54-senttiseen Straggleriin eli laitetaan siihen neljä-viisi senttiä spacereita tangon alle, on molempien runkojen todelliset reach- ja stack-mitat stemmin korkeudelle mitattuina hyvin lähellä toisiaan.

stenu
26.09.2015, 12.27
Tää on jo vähän offaria, mutta mulle lyhytjalkaisuus on varsin tuttua, koska mun geometrialle "54"-kokoinen Surly on liian korkea ja "52"-kokoinen liian lyhyt. 54-senttisessä Crosshairsissa, jossa satulaputki on 54 cm putken päähän mitattuna ja emäputki 110 mm, on reach 594 ja akseliväli 1016 eli melkein yhtä suuret samat mitat kuin "54"-kokoisessa Surlyssä, jossa satulaputki on kolme senttiä pitempi.

Isä nitro
26.09.2015, 13.27
Luin vihdoin tuon Cycling plussan testin. Odotin laatikkoversiota, kunnes tajusin että tilaukseni taisi loppua juuri tähän numeroon. Siispä nettiin.

Hieman olin kyllä ihmeissäni, kun Jamiksen Renegade Expert ja Norcon Search olivat vanhoja malleja, joita ei ole saanut enää aikoihin. Renegaden 2016 malleissa on esimerkiksi Jamiksen omien sivujen mukaan thru-axle myös takana. Lisäksi oli lievästi sanoen ihmeellistä laittaa Gradesta Ultegra-versio, kun Renegadesta olisi ollut vastaava ja huomattavasti paremmilla kiekoilla eli Elite. Tosin sitäkään ei ole enää ollut myynnissä ainakaan rapakon tällä puolen. Mutta että jatkossa kyllä. Lisäksi minun tietääkseni GT Grade Ultegra ei ole muuttunut viime vuodesta mitenkään? Huonosti oli toimitus ottanut asioista selvää. Syyksi pohdin sitä, että talvi tekee tuloaan Brittein saarillakin ja näitä pyöriä pitää myydä nyt sitten rospuuttokaudelle, kun buumi on kova.

Mutta edellä mainitut seikat eivät kyseenalaista sitä, että GT Grade pesi muut nimenomaan ajo-ominaisuuksillaan ja monipuolisuudellaan. Runkoa ei ole kukaan vielä haukkunut - ehkä jotkut rumaksi. Mutta samaa minäkin olen ihmetellyt, että miksi 105n ja Ultegran erotus on niin käsittämättömän suuri.

Taidanpa odotella vielä jahka selviää Renegaden Eliten hinnat. Norco taisi tipahtaa kyydistä.

ealex
26.09.2015, 14.05
Tää on jo vähän offaria, mutta mulle lyhytjalkaisuus on varsin tuttua, koska mun geometrialle "54"-kokoinen Surly on liian korkea ja "52"-kokoinen liian lyhyt. 54-senttisessä Crosshairsissa, jossa satulaputki on 54 cm putken päähän mitattuna ja emäputki 110 mm, on reach 594 ja akseliväli 1016 eli melkein yhtä suuret samat mitat kuin "54"-kokoisessa Surlyssä, jossa satulaputki on kolme senttiä pitempi.
Tarkoitat varmaan Reach 394mm? Kuitenkin, Reach/Stack suhde on selkeästi erilainen Stragglerissa ja Crosshairissa, ensimmäisen ollessa hiukan pitempi. Vaikka kuten kirjoitit, Crosshair onkin perinteistä race-krossaria lähempänä GG/mikälie ”muotigeometriaa”…

54- Crosshairin Front-Center mitta on 597mm ja minun Stragglerin mitattu Front-Center on 605mm. Eli esim. tuota toe overlappia olisi minulla Crosshairissa vielä enemmän…

54-Stragglerin muut mitatut arvot:
Satulaputki keskiön keskeltä satulaputken päähän – 560mm, Top tube:n päälle - 530mm
Efektiivinen TT – 565mm
Wheelbase 1023mm

Ulkorengas
27.09.2015, 07.13
Kona siis on hyvä esimerkki, koska niiltä löytyy koko skaala maantiepyörästä all road -pyörän ja krossarin kautta GG-pyörään.

Täytyykin vertailla Konan malleja laajemminkin. Olisi kiinnostavaa, jos Fillari-lehti tekisi testin, jossa laitettaisiin samalle viivalle yhden valmistajan eri tyyppisiä soratiekäyttöön soveltuvia malleja. Konalla on tosiaan sopiva mallisto tätä ajatellen. Katsottaisiin, millaisia ominaisuuksia erilaisten geometrioiden ja ratkaisujen takana todellisuudessa on. Tavallisella kuluttajalla ei tuollaiseen testaamiseen ole kovin hyviä mahdollisuuksia.

Nyt Felttikin on lähtenyt mukaan adventure-leikkiin. Geometriatiedot vielä puuttuu ja osa muistakin tiedoista. Mainospuheissa vertailukohtana täytyy olla kapearenkainen asfalttipyörä, koska näin cc/gg-suuntautuneena jutut rugged komponentseista ja made to lasteista lähinnä huvittaa. Maltillisella geometrialla varustettu FX65 (koko 55: akseliväli 1033 mm, takaaarukka 430 ja keula 72 astetta) vaikuttaa huomattavasti kiinnostavammalta. Sen ajettavuuttahan vuoden 2012 testissä ylistettiin ja eiköhän komponentit ole vähintään yhtä lujia V-sarjan kanssa. Tuskin FX näiden vuosien aikana kisasta on pudonnut.

http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/road/adventure.aspx

The V is a performance adventure bike that is not afraid of a little gravel. With a slightly longer wheelbase, rugged components and wheels, the V is the perfect bike for anyone searching for an exciting new experience. Be it an epic tour or simply continuing to ride beyond the roads end, the V is made to last.

Isä nitro
27.09.2015, 08.49
Totta. Tuo vertailu eri runkomateriaalien ja geometrioiden kanssa erityisesti näihin keskittyen olisi paikallaan. Tosin muuttujia tulee väkisinkin aika paljon. Pelkään että Fillarilla ei ole tähän resursseja, mutta ehkäpä ulkomailla. Suurinta osaa tämän kategorian pyöristä ei edes saa Suomesta. Lähin GT-kauppiaskin löytyy tietääkseni Lahdesta.

Felt yrittää tosiaan V-tyylillä. Sieltä puuttuu toistaiseksi hiilikuituversio, jota on luvattu myöhemmin.

jarit
27.09.2015, 09.33
Vähän offaria, mutta kun on puhuttua reachistä pari päivää. Pitkä jalkaisena (eli lyhyt selkäisenä) olen lukenut reach / yläputki mittoja ihan liian riittävästi, joten nostaisin vielä yhden näkökulman. Kannattaa selvittää fillarin mitat myös kahvojen mukaan, sillä tangoissa on vaihtelua paljon ja joskus vaatii hieman edemmän googlailua selvittää sen todelliset mitat. Jos olette aikeissa hankkia complete fillarin nettikaupasta eli ilman koeajoa, niin laskekaa kokonais-reach ihan kahvoille asti: rungon reach+stemmi+ tangon reach. Käytännössä pitkäjalkaisen kuskin on saatava lyhyen reachin tanko stemmillä hieman kauemmas, jotta ylämäkeen putkelta runtattaessa ei polvi osuisi tankoon. Tämä tulee sitä tärkeämmäksi, mitä korkeampi emäputki rungossa on.

Trekin mallistossa olisi muuten ultimate-hifi-p*skan-asfaltin fillariksi 6-sarjan Domane levyillä ja Di2:lla. Tuohon pitäisi mahtua 30mm rengas (?).
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/road/endurance_race/domane/domane_6_9_disc_compact/

jakkok
28.09.2015, 23.41
Cc:llä olin nelisen vuotta ajanut ja välillä pyöri mielessä hullu ajatus hiilikuitusen maantiepyörän hankkimisesta. Jotta näin kävisi piti hankkiutua eroon useammasta pyörästä, niitä oli nykyisellään jo liikaa. Ei vaan ehtinyt kaikilla ajamaan.

Ajoja tuli ylivoimaisesti eniten CC:llä ja nyt läskillä. Aiemmin lähti jo 29 jäykkäperä. Sen jälkeen sinkula ja silti mietin että tarvinko maantiepyörää.

Sitten ilmestyi markkinoille adventure bike. Eihän näitä tosin kukaan järkevä osta. Tyhmiltä rahat pois.

No CC sai lähteä. Jamis renegadessa on minulle hiukan enemmän maantiepyörää. Kuiturunko johon mahtuu heittämällä lokarit ja nastarenkaat. Eli kuiturunkoinen Cc? No ei aivan.
Pyörä on ensipuraisuilla matalan oloinen, vakaa ja rauhallinen. Uskomatonta mikä vaikutus pienillä geometriamuutoksilla! Keskiö reilu sentin alempana, emäputki kolme senttiä korkeampi, akseliväli kolmisen senttiä pidempi ja loivempi keulakulma. Noh tietenkin runkomateriaali vaihtui alumiinista kuituun. Ensivaikutelma on huikea! Ja tällä tulen ajamaan muuten myös talvella.

Isä nitro
30.09.2015, 21.00
Jahah, se Jamis tuli sitten. Että hyvältä vaikuttaa. Oletkos jo käynyt ajelemassa vähän rouheammilla teillä? Minua kun kiinnostaa kovasti, miten nämä selviävät perinteisestä hiekkatierynkytyksestä. Jamista ja Gradea kun on kehuttu nopeuden lisäksi mukavuudesta.

Evans ei ole vieläkään saanut tämän vuoden Jamis Renegadeja myyntiin. Odottelen vielä sen hintaa, ja sitten teen päätökseni. Mutta mitenkäs niitä pyöriä voi olla liikaa?

CamoN
02.10.2015, 22.05
Tässäkin taloudessa otsikon määrittelemän pyörän hankinta realisoituu alkavan talven aikana, kun pari vuotta arki- ja talvilenkkipyöränä palvellut jäykkäperämaasturi muuttanee uuteen kotiin ensi viikolla. Tänään speksasin useampaa eri mallia pari tuntia, kunnes silmään tarttui Ridleyn uutukainen X-Trail (https://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/allroad/x-trail). Ilmeisesti osuu Ridleyn mallistossa geometrian osalta cyclocrossien ja maantieohjuksien väliin. Matalasta ajoasennosta pitävä pärjännee emäputken korkeuden kanssa ihan hyvin jyrkkäkulmaisella stemmillä.

Muilta osin X-Trail pärjäsi minun Excelissäni aika hyvin;
Runko hiilikuitua tai titaania: Hiilikuitu.
Läpiakselit: Edessä 15x100 ja takana 12x142.
Mekaaniset tai puolimekaaniset levyjarrut: C50-mallissa TRP:n satulat.
Rospuuttopyörän pesua helpottavat sisäiset vaijeriviennit kokopitkillä kuorilla: Ilmeisesti kyllä.
27.2 satulatolppa: Kyllä.
Reilut rengastilat: Luvataan 40mm.
Kierteellinen keskiö: BB86, ei ideaali.
Hillitty sleeper-ulkonäkö: Suurinpiirtein.

Kukaan ei ole varmaan vielä ehtinyt tiedustella mallien listahintoja Helsingin jälleenmyyjältä?

Isä nitro
03.10.2015, 16.19
Ja se stadin jälleenmyyjä on ilmeisesti Cycle center? Kun viimeksi lähdin Mäkelänkadun liikeestä totesin että tämä oli sitten viimeinen kerta kun asioin kanssanne. Takuuasioiden hoito oli tapauksessani luokatonta jokunen vuosi sitten.

jakkok
04.10.2015, 10.47
Toista sataa on tullut Jamiksella rullattua. Toimii kyllä paljon paremmin hiekka ja soratiellä kuin omat verrokit. Erityisesti pari juttua jotka on selkeästi säikäyttänyt positiivisesti.

Pehmeässä hiekassa ei lähde juuri luikertelemaan. Tämä oli itselleni ainakin melkoinen yllätys. Johtunee geometriasta ja renkaista.

Jamiksella on mukava ajaa myös rapeaa soratietä. Tämän täytyy johtua uutuuttaan kiiltelevästä kuidusta.😊
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/03/acc88dc050e82842fae95175e43199d8.jpg

Kugelschreiber
04.10.2015, 12.29
Harkitsen puolivakavissani straggleria seikkailupyöräksi, kun Canyon Inflite al on hieman vajaa sikäli, että siinä on kiinnikkeet vain lokareille, ja esim 41 mm knardien kanssa lokarit ahdistaa pahasti (takana siis, edessä kyllä tilaa riittää). Surlyn pituus ja mataluus vähän mietitytti, mutta:

inflite al xl stack 609 reach 402 - emäputken yläreunan ja 11 cm stemmin välissä on 3 cm ohjainlaakeria+avaruudettimia
straggler 60 stack 609 reach 412

Eli jos laittaisin viimeks mainittuun cowbellin tmv lyhyen reachin tangon niin saisin ihan saman ajoasennon kuin canyonissa ilman naurettavan lyhyttä stemmiä tai valtavaa avaruudetinpinoa. Vai onks mun yhtälössä nyt jotain pielessä?

Isä nitro
04.10.2015, 15.15
Kiitti Renegade-kuittauksesta. Kuvan perusteella tuo on jo sangen upottavaa hiekkaa. Että jos siellä niin sitten varmasti pärjää myös sorallakin.

CamoN
05.10.2015, 21.17
Ja se stadin jälleenmyyjä on ilmeisesti Cycle center?

Viittasin juurikin siihen jälleenmyyjään. Minulla ei ole mitään kokemusta ko. putiikista, mutta eilen otin näppäimistön kauniiseen käteen ja kysyin sähköpostilla X-Trailin saatavuutta ja hintoja. Aamulla tuli vastaus.

Kysyin erityisesti C50-mallista, johon vastaus oli "ei tietoa" mutta C40-mallin toimitukset alkavat 3.12.2015 ja listahinta on 2599€. Hinta yllätti vähän alakanttiin, veikkasin että C50 olisi siinä 2,5-2,75k€ haarukassa.

stenu
06.10.2015, 09.26
"At home on the tarmac, but built with detours off the beaten path in mind, the DSS2 will adapt to road, gravel or loaded touring – so all you have to do is choose the adventure."

Eli tää (http://www.donhoubicycles.com/dss2/) varmaan kuuluis tänne. 425 chainstay ja max 35 mm renkulat lokareitta.

http://cycleexifcom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2015/10/donhou-cycles-dss2-1.jpg

Isä nitro
06.10.2015, 16.30
Ensisijaisesti aloitin tämän threadin kyllä hiilikuiturunkoisille pyörille, mutta otsikon perusteella voi hyvinkin olla tällä palstalla. Ainakin minun puolestani. Valmistajat eivät halua useinkaan nimetä näitä hiilikuituvehkeitään gravel grindereiksi, vaan käyttävät noita lähitermejä. Silti otsikossa on myös tuo GG.

Isä nitro
06.10.2015, 16.39
Ai niin. Kysyin Jamiksen Renegaden 2016 mallien saatavuutta Evansilta. Näin vastaili iso D:

Thanks for your email.

Unfortunately we do not know when Jamis will be releasing this bike, but they have already begun rolling out their 2016 range, so I would expect it to be soon.

Danny

stenu
06.10.2015, 16.58
^^ juu rajanveto lienee vähän hankalaa näiden uusien markkinasegmenttien väliin... Mä lokeroisin ehkä siten, että gg-pyörät on sellaisia joihin mahtuu oikeasti vähän paksumpaa rengasta ja nää allroadit ym. nuita, joihin menee 30-millistä tai just ja just krossikumin kokoista.

Jamiksen 2016 Renegadesta tulee myös teräsversiot, joissa tosin on tilaa 40-millisille. Chris Kingiltä tulossa myös teräsrunkoinen Cielo All Road (http://theradavist.com/wp-content/uploads/2015/10/Cielo-Disc-All-Road-1-1335x890.jpg).

huotah
06.10.2015, 17.06
Merckxiltäkin tullut alu-runkoinen GG, Strasbourg71. Nielee 40mm renkaita.

Edit: http://www.eddymerckx.com/bikes/gravel/strasbourg71/sb71-black-anthracite-green

Isä nitro
06.10.2015, 17.55
^^ juu rajanveto lienee vähän hankalaa näiden uusien markkinasegmenttien väliin... Mä lokeroisin ehkä siten, että gg-pyörät on sellaisia joihin mahtuu oikeasti vähän paksumpaa rengasta ja nää allroadit ym. nuita, joihin menee 30-millistä Cielo All Road (http://theradavist.com/wp-content/uploads/2015/10/Cielo-Disc-All-Road-1-1335x890.jpg).

Paitsi että karbooninen Renegade hyväksyy 40-milliset ja vastaavasta materiaalista tehty Salsan sotalintu 44 mm.

stenu
06.10.2015, 18.30
Paitsi että karbooninen Renegade hyväksyy 40-milliset ja vastaavasta materiaalista tehty Salsan sotalintu 44 mm.

Juujuu, mä meinasinkin vaan, että kuinka minä itse lokeroisin noi. All Road = pääpaino sileämmillä pinnoilla ja sellainen geo, joka toimii ja näyttääkin jotenkin järkevältä vähän kaposammillakin kumeilla. Muutoin, jos molemmissa on maantiemäinen mutta löysempi geo, krossaria matalampi keskiö ja niin pitkät haarukat, että mahtuu paksut kumit, ei "All Road" -pyörän ja "GG"-pyörän välillä ei ole muuta eroa kuin markkinamiehen keksimä nimi. Toinen koittaa houkutella ostajiksi niitä, joilla on maantiepyörä alla nyt, toinen niitä, joilla on krossari. En ole kyllä ihan varma kummin päin. Ehkä ne ei tiiä ittekkään.. ;)

Kalle H
06.10.2015, 20.30
Itse hankin kesän loppu puolella tämän keskustelulangan speksien mukaisen kulkineen hiilarisen maantiepyörän ja täysjäykän 29erin rinnalle käyttöpyöräksi, eikä oo kaduttanut kyllä pätkääkään. Pyöräksi valikoitui lopulta alumiinirukoinen Kona Private Jake, jossa oli kaikki speksit kunnossa "out of the box", hintaakin sai tingattua hieman OVH:sta Tampereen M&M liikkeestä, joten kaupat tuli tehtyä melko nopeasti. Stenu olikin tuossa hyvin vertaillu näiden trendi-fillarien geometriataulukoita, totesin itsekkin, että CC-fillareita nämä kaikki ovat kun vertailua tein.

Alla oma "shortlist" tämän ominaisuuksista 1tkm ajon jälkeen.

Plussat

Rivalin 1x11 vaihteisto toimii kuin onelma, ei mitään syytä harkita 2x11 vaihteistoa.
TRP:n mekaaniset Spyre jarru ovat loistavat, nämä vetää paloja molemmin puolin, joten jarrut on tunnokkaat, herkät ja tehokkaat. No jooo... kyllä mun Enduro fillarin Shimano Saintit on vielä paremmat, mutta nää on yllättävän hyvät.
Kiekot vaikuttaa olevan asialliset Novatekit, takanapa on tosin hieman äänetön/tunnoton kun on Hopeen tottunut 29erin kanssa =)
Mukana tulleet renkaat ovat olleet yllättävän hyvät ja toimivat tubelessina hyvin. Istuvat venteella 38mm leveenä. Lokareiden kanssa tähän menee varmaan se 40mm rengas ja ilman lokareita sitten 42mm tms.
Runko toimii erittäin hyvin, eikä notkupolkiessa.
Sisäiset kaapelivedot on toteutettu nätisti yläputkeen. Täysmittaset kuoret jarruissa ja vaihtessa.
Läpiakselit edessä ja takana, todella mukavat käyttää ja eipä ainakaan notku ajossa. Tällaset kalpais maantiefiloonkin.
Sinkuloitavissa oleva runko! Slider dropoutit sallivat myös akselivälin muuttamisen, joten tästä saa vakaan ajetavan pidemmälle matkalle tai super vikkelän cyclo-kisaan, en oo kyllä jaksanu tätä säädällä, on nyt lokarien kanssa "keskiasennossa".
Asialliset piilolokarikiinnikkeet edessä ja takana
Tarakan saa kiinni Tubuksen QR-adaptereiden avulla dropout sliderin pulttien alle, todella tukevasti.
Täysin vakiona ML-kokonen fillari paino Shimanon A600 polkimilla 9,8kg, tubelissina jonkun gramman vähemmän.

Huomioitavaa

Pressift keskiö, mulla tuntuu toimivan hyvin, mutta joillakin on vissiin ollut näidän kanssa BSA-keskiötä enemmän ongelmia... mene ja tiedä?
Satulaputki 31,6mm. Toisaalta 27,2mm seattube olis varmaan näyttänyt vähän hölmöltä tässä muhkummassa rungossa.
Spessun Rime -kenkien kantapää osuu toisinaan chainstayhyn, joka tulee melko ulos leveän perän ja sliden dropouttien johdosta. Rime kengässä on melko muhku kantapää, joten perus Shimanoilla tätä ei varmaan tapahdu.

Ihan törkeen pehmeesti tää kulkee tubeless renkailla järkevillä paineilla huonokuntoisellakin metsäautotiellä tai helpommalla metsäpolulla, en ole osannut kaivata tonnia(?) kalliimpaa hiilarirunkoa tähän käyttöön. Uskon kyllä, että hyvin suunniteltu kuiturunko olisi vielä hienompi/pehmeämpi ajaa, mutta mitä etua se tuo siinä tilanteessa, kun kumien vaimennus kyky loppuu tiellä jossa on "nyrkin" kokoista kiveä levitettynä tai kun nimismiehen kiharaa on kilometrin verran ajattavana? Tuollaisen 3k€ pyörän kanssa eläminen on myös hieman hankalampaa, kun sitä ei kuitenkaan viitsi jättää mihinkään, jos käy esim. työmatkalla kaupassa tai bikepacking reissulla ravintolassa tms.

Mikään maantiefillarimainen tykki tämä ei ole, on aivan asia lähetä maantielle nautiskelemaan tuolla ~6.6kg hiilikuitupyörällä. Toisaalta talvikelissä tämä ei varmasti tulee pärjäämään 29erille, jossa on alla leveät ISP-nastakumit ja muutenkin rennompi geometria. Tämä kuitenkin omiin ajoihini varmaan 80% ajasta parempi, kuin kumpikaan noista kahdesta muusta pyörästä.
https://lh3.googleusercontent.com/IXuhFb4EgG8_QcTjmD2mYwc3wUAjIKgQiC9Wr_BEBb5bbWLBdO ZJQu5O7KqwDLdVT8X9fKprOgLlxCHXiBjMOTWtodc1yBLNcDzg M-avznOf9_ecbAWAw6R-KEvrg1aLbNvT-JfRqi4NR8WCGKemukKrGp2vnmoj13Bvhlr1gn1Ry3QurDJT9yd RJqbxsB81k9adMcRl5U37upWhuA8YIoV2JNvlB8dtWHDcWBnQq rg9iRBvtcnNpyue8t0W7jidUyNQDhSzLgQa0Za84jZMNp5rh5f o4zMHErjK4LOH49U6-IQIGpLh03mUhdjvyQF1svPcQXTiz7eRGexC5TcleVvaOz1sZq7 lBM_DNl2VzcZiGow2bFXV99DgzqioJj7GpzMLvuAuxBnZezGGS u-3jGWvZMy9HrW6pREnl6aK3nrX4r1hMDnR7as6ZeRPXY9TOuXSc d2t50a3J5NsnaebxB3q6NoXRB5pKWNwIy8E9NYhEeGUu2cbgzm y2SoqfhnjARx4SAfNnhQtZkTX_LnhvZBaPXdEgd49XnahKRkvf 6vZ=w1200-h675-no

CamoN
06.10.2015, 21.51
Pyöräksi valikoitui lopulta alumiinirukoinen Kona Private Jake, jossa oli kaikki speksit kunnossa "out of the box", hintaakin sai tingattua hieman OVH:sta Tampereen M&M liikkeestä, joten kaupat tuli tehtyä melko nopeasti.

Kieltämättä osalista on käyttöpyörään hyvä, varsinkin jos ei koe Shimanon palikoita omakseen. Runko on kauniin työkalumainen eikä tammikuisessa loskassa revittely varmastikaan ahdista. Ja tavallaan yllättävän kevyt paketti, kun putkiosat on hinnat alkaen eikä kiekotkaan varmaan ole aivan höyhenen kevyet.

Kalle H
07.10.2015, 13.04
Kieltämättä osalista on käyttöpyörään hyvä, varsinkin jos ei koe Shimanon palikoita omakseen. Runko on kauniin työkalumainen eikä tammikuisessa loskassa revittely varmastikaan ahdista. Ja tavallaan yllättävän kevyt paketti, kun putkiosat on hinnat alkaen eikä kiekotkaan varmaan ole aivan höyhenen kevyet.
Joo, eipä tuo nyt höyhenen kevyt ole, mutta ei nyt ihan toivoton ankkurikaan. Oikeestaan ihan sama, tällä polkiessa on usein mukana työmatka romuja tai bikepacking kalustoa, joten herkkyy ei kuitenkaan ole ihan parhaimmillaan. Tyhjänä tuo tuntuu GG-tyyppisessä hommassa ihan riittävät kevyeltä.

Kiekosetti taitaa olla parin kilon luokkaa
Runko on "Race Light 7005/6061" alua, eli viissin aika kevyttä, toisaalta slider dropoutit tuo vähän lisäpainoa.
Full carbon tapered keula
Perus ok Kona-brandattua alumiini putkiosaa.
Kumit kunnolliset CX-tubelessit, ei mitkään umpikumiset hinnatalkaen mallit.

stenu
07.10.2015, 13.52
Mun kokemus meidän junnujen Kona-maastureiden originaaliputkiosista on se, että ne ovat itseasiassa yllättävän hyviä ja osaksi jopa kevyempiä kuin monet "kevyet" brändiosat. S-kokoisen Private Jaken virallinen paino (http://www.bikerumor.com/2015/08/05/actual-weights-kona-2016-mountain-bike-line-up-plus-a-fat-bike-and-cx-model/) näyttää olevan 9,43 kg (ilman polkimia).

Tubeless ei aina välttämättä ole kapearenkaisissa se mukavin vaihtoehto. Oikeasti tubelesskäyttöön tarkoitetut krossi ym. renkaat on usein jäykkäkylkisempiä ja lisäksi nykymuodin mukaiset leveät ja holkittamattomat vanteet on usein tosi jäykkiä. Mulla on Gunnarissa useampi kiekkosetti ja olen kokeillut eri vanne/rengas/sisuri/tubeless -komboja ristiin ja kaikkein ajomukavin on Revoilla kasatut Open Prot ja renkaat siis sisureilla silloin. Ero esimerkiksi Hopen Hoopseihin, joissa Stanin Alpha 400:set ja jotkut 2,0/1,7/2,0-pinnat, on huomattava, vaikka renkaat Alphoilla olisi tubelekset, paineet pienemmät ja rengas ohutkylkinen, ei virallisesti tubelessyhteensopiva.

Kun ajaa omaa täysiä krossia, on Open Pro/Revo-yhdistelmä vähän epävarman tuntuinen, mutta mukavuuspainotteisessa hiekkatiekruisailuissa aivan omiaan. Vähän sama juttu kuitukeulan kanssa, mulla on Viciouksen kevyehkö teräskeula (780 g) ja kevyt (490 g) täyskuituinen Reynolds Ouzo Pro. Mukavuudessa teräshaarukka vie voiton suunnilleen 5-1, mutta kovavauhtisessa krossikurvailussa kuituisen kanssa ohjaus on tarkempi. Juurakkopoluilla teräskeulalla saa sellaisen flown, että ihan kuin olisi sentti tai kaksi joustoa fillarissa molemmissa päissä. Kuituhaarukka hakkaa käsille ihan eri tavalla. Ainoa, missä kuitu on ehkä mukavampi, on sellainen suuritaajuuksinen pikkutärinä.

jakkok
07.10.2015, 18.04
Juurakkopoluilla teräskeulalla saa sellaisen flown, että ihan kuin olisi sentti tai kaksi joustoa fillarissa molemmissa päissä. Kuituhaarukka hakkaa käsille ihan eri tavalla.

Alumiinirunkoisessa cyclossani oli kuitukeula ja hiekkatieajelu oli juuri tuota rynkytystä. Nyt on renegade kuiturungolla ja keulalla ja kylläpä menee smoothisti... Painoista en tiiä mutta tuolla viittii oikeasti ajaa hiekkateitäkin. Varmasti keulakulma vaikuttaa myös merkittävästi tuohon "jouston" määrään...

stenu
07.10.2015, 18.50
Alumiinirunkoisessa cyclossani oli kuitukeula ja hiekkatieajelu oli juuri tuota rynkytystä. Nyt on renegade kuiturungolla ja keulalla ja kylläpä menee smoothisti... Painoista en tiiä mutta tuolla viittii oikeasti ajaa hiekkateitäkin. Varmasti keulakulma vaikuttaa myös merkittävästi tuohon "jouston" määrään...

Se mikä on smoothia toiselle voi olla jotain muuta toiselle ja riippuu kovin paljon siitä mihin vertaa.

Meinaan sitä, että se mitä olen alumiinirunkoisilla pyörillä, lähinnä vuokrapyörinä etelän reissuilla viime vuosina ajellut, niin joka kerta olen hämmästellyt sitä, miten kovilta ja kuolleilta ne tuntuvat. Kuiturunkoisista pyöristä mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta kuin parista. Yhdestä maasturista ja yhdestä maantiepyörästä, jotka kummatkaan eivät olleet omiani eikä kumpikaan ollut yhtä kiva ajaa kuin hyvällä teräsrungolla varustettu pyörä.

Voi tietysti olla, että kuituteknologia on mennyt niin paljon eteenpäin, että nykyhaarukatkin tuntuvat toiselta kuin muutaman vuoden takaiset, mutta silti epäilisin että ylikokoemäputkella varustettu, levarinkestävä ja suorilla jaloilla varustettu kuituhaarukka on kovempi ajossa kuin 1 1/8"-emäputkella varustettu ja pienellä taivutuksella varustettu vannejarrukuituhaarukka. Mutta olen ottanut tehtäväkseni käydä tässä jossain välissä koeajamassa jonkun tuollaisen muodikkaamman kokokuituisen jokapaikanpyörän, jonka jälkeen olen viisaampi kommentoimaan enemmän. Ehkäpä luddiitin ajatusmaailma muuttuu. Tällä hetkellä osaan varmuudella kommentoida vain eroja noiden omien pulikoitteni välillä.

Isä nitro
07.10.2015, 21.37
Minähän en mitään tiedä, mutta minua on kiehtonut se että ainakin Renegadeen ja GTn Gradeen liittyvät ajokommentit ovat olleet yksipuolisen positiivisia. Aika vaikea on lähteä iPadin ääreltä kyseenalaistamaan näitä puheenvuoroja. Minullakin on terästä läskissä ja retkipyörässä, alumiinia parissa maasturissa ja cyclossa sekä anteeksiantamatonta hiilikuitua Pinarellossa. Kullakin on oma luonteensa eikä ne ole toisiaan haastamassa.

jakkok
07.10.2015, 21.57
^^Ei tosiaan ollut yritys kumota tai kiistää stenun kokemuksia... Lähinnä se että mulla on kaksi erilaista kuituista keulaa ollut, joista tämä levareilla varustettu tuntuu miellyttävämmältä ja totaalisen erilaiselta hiekkatieajelussa. Meinaan että kokonaisuus tekee tuohon ohjaustuntumaan tosi paljon. Geometriat, runkomateriaali, renkaat, kiekot...

Terästä on itsellä läskissä ja sitä en muuksi vaihtas.😊 On se notkea tuo teräskeula...

jakkok
08.10.2015, 12.53
http://m.evanscycles.com/products/jamis/renegade-expert-2016-adventure-road-bike-ec122203

Kylläpä on noussu expertin hinta uuden mallin myötä.

Isä nitro
08.10.2015, 18.54
Jahas, nyt on sitten hinta löytynyt. Pyörää tarjolla vasta marraskuun lopulla. Uuttahan tuossa on thru-axle myös takana. Elite on kalliimpi kuin Ultegra GT. Edellisessä on kyllä arvokkaat kiekot. Täytyypä kysyä "oikeaa hintaa"

Isä nitro
09.10.2015, 10.40
Mielenkiintoinen juttu. Jakkokin lähettämässä linkissä oli Renegaden hinta punnissa, mutta kun vaihtaa euroiksi niin hinta tippuu. Esimerkiksi Rengegade Elite 2016n hinta menee Evansin sivuilla seuraavasti:

puntina 2699
euroina 3373

Sitten kun laitan tuon Evansin mainitseman puntamäärän netissä oleviin valuuttalaskureihin tulee hinnaksi noin 3665 euroa. Evansin valuuttalaskuri on joko viturallaan, tai sitten siellä autetaan euron kanssa kamppailevia kansalaisia. Talousalan koulutuksen saaneilla voi olla tähän ihan järkevä selitys.

Niin tai näin, Jamis Renegade Elite ja GT Grade Ultegra ovat samanhintaisia. Tämä ei kyllä helpota yhtään päätöstä.

JackOja
09.10.2015, 10.46
Herrainen aika! Kompliitti rosteri-CdF nyt 2344€ Evansilla. Nyt jos ei olisi projektia aiheesta jo meneillään niin tuohon tarttuisin.

jarit
09.10.2015, 13.19
Kun katselin mittoja fillaristani, niin 54cm kokoisen tiedot ovat:
Stack 566
Reach 379
HT-angle 71,5
HT length 140
BB drop 69
fork rake 49
chain stay lenght 425
wheelbase 1016
TT length 547
ST length 73,5
Renkaiksi mahtuu taakse noin 38-40mm, eteen 40-45mm.
Alsa runko, kuitukeula, 105:set osat, puolihydro jarrut.

Mä luulin ostaneeni modernin geometrian krossarin, mutta mitä mulle on oikeastaan myyty ? Joku allroad-grinder-tms ?
terv nimim. silmään kustu?? :) :) :)

ealex
09.10.2015, 13.41
Miten niin? Stack/Reach suhde on selkeästi erilainen ja keskiökin korkeampi, jos vertaa esim. Straggleriin. Eli erot ovat just ”oikeinpäin”. :rolleyes: Keulakulma on loiva, mutta sinähän ostit modernin geometrian krossarin, pakko olla nykymuodin mukaan. :)

jarit
09.10.2015, 13.50
Kiitos, tämä oli huojentava tieto ;). Epäilin jo sekaantuneeni johonkin outoon juttuun tahtomattani :)
(Surlyn vastaava koko siis on 52nen johon tuota cycloa pitää verrata.)

Marsusram
09.10.2015, 15.38
Yksi markkinointiavaus tuossakin Merlinin blogissa:
Just what are gravel bikes exactly? (http://www.merlincycles.com/blog/just-what-are-gravel-bikes-exactly/)

JackOja
09.10.2015, 15.55
^no nii, tuossahan oli ne asiat sanottu miten minäkin asian näkisin. Kuinka ollakaan niin omassa grainderissa moni juttu tulee olemaan justiinsa tuollaviisii. Noh, välityksiä lukuunottamatta. Erityisen jämyjä kiekkojakaan ei vissiin, ainakaan peruslenkkeilyyn.

CamoN
10.10.2015, 21.54
Oma speksaus loppui eilen kuin seinään. Koeajo Kona Private Jakella johti hyvin nopeaan ostopäätökseen. Koeajolla pyörä ei ikinä ole omissa säädöissä eikä fiilis ollut sitä myötä "tämähän on parasta ikinä", enemmänkin "eipä tästä keksi mitään moitittavaa." Kuitenkin läpiakselit, mekaaniset levyjarrut ja 1x11 painoi minun vaakakupissani niin paljon ettei tarvinnut enää haikailla titaani- tai hiilikuiturungon perään. Konan kokoonpano vaikutti muutenkin kuin minulle tehdyltä, mutta ohjaustanko hämmensi. 54-kokoisessa rungossa 44cm leveä ohjaustanko perinteisillä kulmilla. Täh? Tilalle tuli hätäratkaisuna Spessua mitä omasta hyllystä löytyi. Kunhan päätän ohjainkannattimen ja tangon lopulliset mitat, tilalle tullee 3T:tä. Ergonova Team Stealth ja Arx II Pro lienee listan kärkipäässä.

Alla olleet kiekot varusteltiin heti nastarenkailla ja alle lainattiin maasturista Crossmaxit. Maasturissakin on 1x11 voimalinja ja samanlaiset läpiakselit, joten syntyy selkeää synergiaetua. Kuvan kokoonpano renkaat litkutettuna 9,15kg. Kun ohjaamoon tulee lisää hiilikuitua, paino tipahtaa siihen yhdeksän kilon tuntumaan.

https://farm1.staticflickr.com/703/22074594765_03d5f24eeb_o.jpg (https://flic.kr/p/zCE4Xt)

Kauppaa tehtiin Hi5Bikesissa ja vielä ennen kuin tavara vaihtoi omistajaa, arvioitiin pitkään taipuuko SRAM Rival One -sarjan medium-häkkinen takavaihtaja 10-42 tai 11-40 -maastopakalle. Lopputulema oli että 95% varmuudella toimii vaikka SRAM lupailee yhteensopivuutta vain 11-36 pakalle, pitkähäkkisen ulottuvuus on sitten siitä eteenpäin. No illan tullen palikoita asentaessa selvisi että toimii se medium-häkkikin 10-42 pakan kanssa, ketjun pituus on vaan aika kriittisen tarkka koska takavaihtajan häkki liikkuu käytännössä koko liikealueensa läpi isoimman ja pienimmän rattaan välillä. B-ruuviin jäi vielä varaa, eli rakenteellisesti asennus on ihan järkevällä pohjalla.

https://farm1.staticflickr.com/593/22074584585_e82e70bc6c_o.jpg (https://flic.kr/p/zCE1VX)

Isä nitro
11.10.2015, 11.51
[QUOTE=CamoN;2446115]Oma speksaus loppui eilen kuin seinään. Koeajo Kona Private Jakella johti hyvin nopeaan ostopäätökseen. [QUOTE]

Ripeää toimintaa, johon en näköjään itse kykene. Onnittelut uuden kulkupelin omistajalle. Varmasti soiva peli. Ja tuo thru-axle takana alkaa näyttää omissa spekseissäni aika vahvalta valtilta. Tuossa näyttää olevan vielä säädettävä sellainen. Ja paino ei todellakaan ole paha. Minä haluan pyöräni kuitenkin vielä kahdella eturattaalla johtuen omista mieltymyksistäni ja tarpeistani. Ja asenteistani.

CamoN
11.10.2015, 19.40
Ja tuo thru-axle takana alkaa näyttää omissa spekseissäni aika vahvalta valtilta. Tuossa näyttää olevan vielä säädettävä sellainen.

En ole vielä tehnyt johtopäätöstä siitä säädettävästä läpiakselista. Sittenhän se olisi win-win jos haluaisi vaikka sinkuloida pyörän talveksi ja ajaa vaihteilla paremmilla keleillä. Siinä mielessä lisää jo muutenkin aika laajaa reviiriä hallinnoivan pyörän käyttömahdollisuuksia. Muuten akselivälin pituuden säätely on varmaan aika triviaali juttu, tietysti hieno homma jos sitä välttämättä haluaa hienosäätää. Muuten se onkin sitten lisää painoa ja yksi mahdollisesti rikkoutuva/kuluva/löystyvä osa lisää.

Tuossa ajellessa on ehtinyt miettiä markkinamiesten nokkeluutta. Nämä adventureroad / enduroad / CC / GG -pyöräthän on lähtökohdiltaan niitä samoja retkipyöriä joita myytiin jo 70-luvulla. Kuitenkin nykyiset runkomateriaalit ja tekniikan kehittyminen levyjarruiksi, läpiakseleiksi, fiksuiksi voimansiirtoratkaisuiksi ja tubeless-renkaiksi mahdollistavat aika paljon parempien ja ajettavampien pyörien rakentamisen kuin silloin ennen vanhaan. Yksityiskohdat ratkaisee paljon.

Ulkorengas
12.10.2015, 06.46
Konan kokoonpano vaikutti muutenkin kuin minulle tehdyltä, mutta ohjaustanko hämmensi. 54-kokoisessa rungossa 44cm leveä ohjaustanko perinteisillä kulmilla. Täh?

Anteeksi tietämättömyyteni tähän luokkaan kuuluvien pyörien yksityiskohdista, mutta mikä tarkkaan ottaen alkuperäisessä tangossa on pielessä? Eli millainen tangon pitäisi olla.

Moska
12.10.2015, 09.05
Anteeksi tietämättömyyteni tähän luokkaan kuuluvien pyörien yksityiskohdista, mutta mikä tarkkaan ottaen alkuperäisessä tangossa on pielessä? Eli millainen tangon pitäisi olla.

yleensä 42cm leveä compakti vois olla soveliaampi tässä koossa?

CamoN
12.10.2015, 09.50
Jep, kun on tottunut nimellisesti 42cm tankoon joka on oikeasti yläotteelta noin 41,5cm ja alaotteelta 42,5cm, tuollainen 44cm tuntuu todella leveältä. Ja sehän liittyy suoraan hartioiden leveyteen sekä jonkin verran myös ranteiden/kyynärpäiden kulmiin. Tuossa Konan tangossa kulmat on sivusuunnassa suorat ja käyttämissäni tangoissa käyrät osuudet on taitettu hieman ulospäin, joka saa tangon tuntumaan vielä hieman kapeammalta.

VPR
12.10.2015, 11.12
Itelle tuli Boardman CXR 9.4 -runko läpiakseleilla (http://www.boardmanbikes.com/cx/cxr94ta_Di2.html) ja palikoiksi laitoin Ultegra 6800 hydraulisilla levareilla, ZTR Grail -kehät DT240s-navoilla ja kaapista/vanhasta pyörästä löytyneet kammet, tangon, stemmin ja penkin. Vielä pientä säätöä vailla mutta ensilenkillä tuntui aika hyvältä.

VPR
13.10.2015, 20.44
Tuossa vielä kuva.

http://indyville.fi/villen_muut_tiedostot/pyoraily/boardman/boardman_cxr9.4_2015-10-13_pieni.jpg (http://indyville.fi/villen_muut_tiedostot/pyoraily/boardman/boardman_cxr9.4_2015-10-13.jpg)

huotah
13.10.2015, 22.56
Itelle tuli Boardman CXR 9.4 -runko läpiakseleilla (http://www.boardmanbikes.com/cx/cxr94ta_Di2.html) ja palikoiksi laitoin Ultegra 6800 hydraulisilla levareilla, ZTR Grail -kehät DT240s-navoilla ja kaapista/vanhasta pyörästä löytyneet kammet, tangon, stemmin ja penkin. Vielä pientä säätöä vailla mutta ensilenkillä tuntui aika hyvältä.

Mielenkiinnosta, mistä näitä Boardmaneja saa hommattua?

VPR
13.10.2015, 23.35
Tämä tuli täältä: http://boardmanbikes.com/factory/

Sivuilla mainostetaan pikalinkkuversiota mutta läpiakseleilla sai samaan hintaan. Musta 9.8 oli kuitenkin loppu joten otin valkoisen 9.4 sen sijaan ja sen valmistelussa meni reilu viikko ilman vastauksia sähköposteihin niin antoivat tolpan kaupan päälle.

Takamisakari
14.10.2015, 10.14
Nopean näköinen laite. Mitkäs noi lokarit muuten on?

VPR
14.10.2015, 11.57
Mitkäs noi lokarit muuten on?
https://www.sks-germany.com/en/products/bluemels-matt-45/

Antti Kuitto
14.10.2015, 14.04
Kauppaa tehtiin Hi5Bikesissa ja vielä ennen kuin tavara vaihtoi omistajaa, arvioitiin pitkään taipuuko SRAM Rival One -sarjan medium-häkkinen takavaihtaja 10-42 tai 11-40 -maastopakalle. Lopputulema oli että 95% varmuudella toimii vaikka SRAM lupailee yhteensopivuutta vain 11-36 pakalle, pitkähäkkisen ulottuvuus on sitten siitä eteenpäin. No illan tullen palikoita asentaessa selvisi että toimii se medium-häkkikin 10-42 pakan kanssa, ketjun pituus on vaan aika kriittisen tarkka koska takavaihtajan häkki liikkuu käytännössä koko liikealueensa läpi isoimman ja pienimmän rattaan välillä. B-ruuviin jäi vielä varaa, eli rakenteellisesti asennus on ihan järkevällä pohjalla.

https://farm1.staticflickr.com/593/22074584585_e82e70bc6c_o.jpg (https://flic.kr/p/zCE1VX)

Mitenhän mahtaa olla short-häkkinen vaihtaja 11-36 pakalla ton kokeilun pohjalta? Meinaan shortille luvataan 11-32, mutta jotenkin arvelisin että myös tuo 11-36 saattaisi toimia, joskin tuolla samalla varauksella?

CamoN
14.10.2015, 14.17
Mitenhän mahtaa olla short-häkkinen vaihtaja 11-36 pakalla ton kokeilun pohjalta? Meinaan shortille luvataan 11-32, mutta jotenkin arvelisin että myös tuo 11-36 saattaisi toimia, joskin tuolla samalla varauksella?

Jäykkäperämaasturissa jonka tämä cyclo korvasi käytin 1x10-voimansiirrossa 38T-ratasta edessä, 11-36 pakkaa takana ja SRAM X9 Type2-takavaihtajaa lyhyellä häkillä. Toimi oikein hyvin.

Tarkistaisin suunnitellun takavaihtajan spekseistä maksimaalisen hammaseron jolle sen pitäisi taipua. Kun voi hyvin olla, että tuollaiseen "for up to 11-32 cassette" määritelmään voi olla sisällytetty myös esim. CC:n 46-34-eturatastus tai jotain muuta ekstraa.

Antti Kuitto
14.10.2015, 14.41
Jäykkäperämaasturissa jonka tämä cyclo korvasi käytin 1x10-voimansiirrossa 38T-ratasta edessä, 11-36 pakkaa takana ja SRAM X9 Type2-takavaihtajaa lyhyellä häkillä. Toimi oikein hyvin.

Tarkistaisin suunnitellun takavaihtajan spekseistä maksimaalisen hammaseron jolle sen pitäisi taipua. Kun voi hyvin olla, että tuollaiseen "for up to 11-32 cassette" määritelmään voi olla sisällytetty myös esim. CC:n 46-34-eturatastus tai jotain muuta ekstraa.

Hhmjoo, Forcen x1 vaihtajasta kyse, eli olettaisin että ne on speksattu aina vain yhdelle eturattaalle. Lähinnä mietinnässä oli riittävän ketjun kiristävyyden lisäksi se onko vaihtajassa jotain rakenteellista eroa, jonka vuoksi se ei oikein nousisi kunnolla 36 piikkiselle rattaalle.

Kalle H
14.10.2015, 14.54
Jep, kun on tottunut nimellisesti 42cm tankoon joka on oikeasti yläotteelta noin 41,5cm ja alaotteelta 42,5cm, tuollainen 44cm tuntuu todella leveältä. Ja sehän liittyy suoraan hartioiden leveyteen sekä jonkin verran myös ranteiden/kyynärpäiden kulmiin. Tuossa Konan tangossa kulmat on sivusuunnassa suorat ja käyttämissäni tangoissa käyrät osuudet on taitettu hieman ulospäin, joka saa tangon tuntumaan vielä hieman kapeammalta.

Mua kanssa alkuun ihmetetty toi 44cm leveä tanko, kun oon tottunu maantiefillareiden ja sinkuloiden kanssa 41-42cm tankoihin. Reilun tonnin ajon jälkeen tohon on tosin tottunut ja kapeampi tanko tuntuu taas oudolta. Heitin tohon jopa Brooksin nahan päälle, kun orkkis teippi oli jotenkin nihkeen olonen. Erityisen mukava toi on just Gravel-ajossa, kun voi ottaa vähän leveemmän kevyen otteen tangon suoralta osalta ja tuutata meemään mutkiin aja alamänkiin kovaa "muna-asennossa", ilman että ajo tuntuu huteralta. Myös talvella toi voi olla ihan kiva, kun koittaa komentaa eturengasta meneään suoraan. Stemmin kun slämmäsin tossa niin alaotekkin rupes tuntuun hyvältä, mutta tottumiksiahan nää on.

Laitoin itsekkin SKS Bluemelssit alle 45mm leveenä, kun niitä sai sopivasti mattamustana. Asensin noi siten että "käänsin" takalokaria jonkun verran myötäpäivään, jotta se ohjaa vesisuihkun pois ketjulta. Näyttää dorkalta, mutta tuntuu toimivan hyvin. Tässä vielä sotamies jake retkikuosissa.

https://lh3.googleusercontent.com/QzKuyqPT0IGUDHqHHT_UobfGfp8ByRHxbxjS84h7Svs15OV3G4 oAcE7XffP2Lnf4Q107KUkis1mjaMKUG14IWfCZok9JnGoQB_GP 40QMXYToHhLmG9kM4Ny92Y5shlKbeMpAW_66Qb3DzGun5GXAZt RMW1x3YfdXhlKzbv9WOFWZ1BwYfD_fX5O4CFyXljm0J98WeVaQ eN1XYqy0Bwg9ZNK0Wj6ucxbMgSGkG70PJiWigIUGhzS58jcKBz JcjbrsPnCn-TLa5xq7B9hK3V3doHqNw087iCXZ_fALD59WA-pUWjjptqy3fHK-4o-xJklKijot4XHplVrnb6j9lCXjaNOe1yLsvbfSaUoL6Vat6kRlk Rd6eINmtFmJF9tk5VfTeR32B9Fbp8MPu72cB1w_NLcVkk84vbd qaS1EkSeBrKUORiLlVb7oF7D4mEgjXR4UUqwfnPQwZ-0cWZ59wyoYz6gGvKRt22_ac4oiNybLeQLoEef6ZXTnDfyCVjlB VWtKwOeidgVB9Of_fyvlxB8Y-C5l9E-oVoCl5H5NeHyf3ozH=w1912-h1075-no

huotah
14.10.2015, 16.27
Lievästi OT, mutta myös vm. 2014 Bianchi Zurigossa oli jo 55cm koossa 44cm tanko. Ehkä tässä on takana ajatus että leveämmällä tangolla hallittavuus on parempi kun ajellaan vähän epätasaisemmassa maastossa kuin perinteisellä maantiepyörällä.

Ulkorengas
14.10.2015, 19.27
Mua kanssa alkuun ihmetetty toi 44cm leveä tanko, kun oon tottunu maantiefillareiden ja sinkuloiden kanssa 41-42cm tankoihin. Reilun tonnin ajon jälkeen tohon on tosin tottunut ja kapeampi tanko tuntuu taas oudolta.

Mitataanko leveys keskeltä keskelle vai reunasta reunaan? Oma on yläosassa k/k n. 44 cm ja reunasta reunaan n. 46 cm ja se on mukava nimenomaan siksi, että huonoilla teillä ja poluilla ajaminen on vakaata. Tuskin pykälää tai kahta kapeampi nopeuteen merkittävästi vaikuttaisi, kun puhutaan teillä n. 25 km/h keskinopeuksista, poluilla tietty vähän hitaammista vauhdeista.

Runko on tosin kokoa 56, siinä voi olla muutenkin pykälää leveämpi tanko.

Moska
14.10.2015, 22.27
Ei se varmasti nopeuteen juuri vaikuta, mutta ajo asentoon.
Hybridistä jouduin ottamaan 15mm tangon päistä pois että se alkoi tuntumaan "oikealta" ja kädet pysymään oikeassa kohdassa.

Z3/Tapatalk

Isä nitro
23.10.2015, 21.22
Kuten GT Grade ketjussa kerroin, päädyin pitkällisen harkinnan jälkeen kyseiseen pyörään etenkin kun sellainen löytyi sopivassa koossa sopuhintaan Saksanmaalta. Nyt se on tullut seurannan mukana Suomeen ja olo on kuin pikkupoikana joulunaaton aattona. Huomenna olisi ollut niin mukava lähteä lenkille uudella pyörällä.

Kävin hakemassa Spessun Trigger Prot (33 mm), jotka ajattelin litkuttaa ja pistää alle ilman sisärenkaita. Lieneekö alustalaisilla kokemusta litkuttamisesta tässä kokoluokassa? Omaa on mutta järeämmällä osastolla eli mm. 4.8" luokassa.

Kalle H
26.10.2015, 20.03
Onnea, varmasti mainio fillaria toikin. Tuskin siinä litkutuksessa mitään ihmeellistä on, toki toimivuus riippuu aina rengas-vanne kombinaatiosta. Itse ajelin noilla vakio kumeilla (WTB Cross Boss 35mm - TCS) sisärenkaiden kanssa vissiin päivän tai kaksi, kun mulla ei ollut heti käsillä pidempiä venttiileitä, jotka nuo mun vanteet vaati. Tubelessitus meni seuraavasti: toinen kylki irti, sisuri pois, venttiili paikalleen ilman sielua, kumin toinen kylki takaisin keskiuraan, lattiapumpulla ilmaan n. 3bar asti, *poks* rengas paikallaan, paineet pois venttiilin kautta, jotain 50ml stanin litkua venttiilistä ruutalla sisään, sielu takas paikalleen, paineet takas n. 3barin, hetki pyörittelyä ja arpomista -> AJOA!

Jatkossa sitten paineet aina vähän maaston ja kantamusten mukaan, jossain 2-3bar välissä, takana usein 0,2bar enemmän kuin edessä.

Isä nitro
26.10.2015, 22.55
Jep. Kiitos. Huomenna haen värkit. Toisella palstalla jo kyselin että löytyyköhän sieltä sisurin alta Stanin teipit. Taidan ostaa joka tapauksessa.

Mutta. Joulu tuli tänään. Puhelin soi ja lähetti kysyi, että voiko tuoda pyörän vartin päästä. Totta Mooseksessa. Teinhän sen vuoksi tänään töitä kotona. Kasasin Graden ja kävin hakemassa sillä pojun koulusta. Ei ihan heti istunut ja takavaihtajaa piti säätää. Liikoja ilmoja otin pois gummeista. Ajoasento oli, hmm, hieman merkillinen. Ja Swissun vapaarattaan nakutus ei ollut kovin kaunista herkille korvilleni.

Sitten lähdin illalla lenkille valojen kanssa. Meni vähän aikaa, kun tajusin että j-a ja p-e: tämä vehje menee eikä meinaa. Annoin asfalttia, annoin hiekkatietä ja vielä single trackia. Yksikään pyöristäni ei ole tähän mennessä vakuuttanut minua näin paljon. Löysin tänään pyöräilyn uudestaan. Ja olen pitänyt siitä muutenkin. Ja minä kun epäilin, että ne ylistyspuheet ovat olleet liioiteltuja.

Vielä kun vaihdan alle tarkoituksiini paremmat kumit niin...voi kun tulis jo aamu, että vois lähteä töihin.

slow
27.10.2015, 12.15
Onnittelut uudelle pyörälle. Kuva ois kiva..

Litkuttelusta melko lailla yhteneviä kokemuksia Kalle H:n vastaavien kanssa. Kehinä Pacentin CL 25. Kesäaikaan kumina Vittorian 36 mm Voyager Hyper, talvella Schwalben 35 mm Marathon Winter. Jäykkäkylkinen Mara vaati hieman enemmän työtä noustakseen vanteelle mutta tornipumpulla homma silti hoitui. Hieman alle kolmen barin paineilla olen ajellut, takana tosiaan n. 0,2 bar enemmän kuin edessä.

Isä nitro
27.10.2015, 12.39
Kiitos kiitos. Sen lisäksi, että olen surkea valokuvauskoneen kuljettaja, olen myös huono kuvien siirtäjä. "Kuvaavaa" onkin, että mielestäni ainoa onnistunut kuva pyörästä oli se, jossa se seisoo laatikossaan olohuoneessani. Mutta katsotaan onnistuuko...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16837&d=1445938633

Kuvasta huomasin, että heijastimet lähtevät seuraavaksi h-n, samoin että stongan asentoa täytyy vähän säätää. Nämä toimet olivatkin sitten jo tehtyinä ennen mullistavaa neitsytmatkaa.

velib
27.10.2015, 12.57
Tässä vielä sotamies jake retkikuosissa.

Milläs virityksellä nuo pussit on haarukassa kiinni? Ihan Salsan Anything cageilla? Mietin tässä vastaavaa systeemiä, jonka saisi toimimaan Rovessa (haarukassa yhdet kiinnikkeet) sekä joskus mahdollisesti tulevassa läskissä.

Edit: Ja pyörä on komea, samoin retkisetuppi.

Kalle H
27.10.2015, 16.26
Milläs virityksellä nuo pussit on haarukassa kiinni? Ihan Salsan Anything cageilla? Mietin tässä vastaavaa systeemiä, jonka saisi toimimaan Rovessa (haarukassa yhdet kiinnikkeet) sekä joskus mahdollisesti tulevassa läskissä.

Edit: Ja pyörä on komea, samoin retkisetuppi.
Mullakin Konan hiilikuitu haarukassa on tosiaan vain yksi kiinnike, joka on alunperin tarkoitettu lokaria varten. Itse ratkaisin homman siten, että asensin lokarin aisan ensiksi Anything Cagen taakse kiinni (kuva (https://lh3.googleusercontent.com/4PMY0U_lP4IO0VEElp-TX3ylQeG35GCIu6Adqvi1iSzQ4iBlRQKGYlZ8r3-5MtKeI0jeXenQgzfrk43m4WjxSTwFRjgTGBuzwkJzInMlGasW1 MD2yW38v6N3D-W5cHCuGC1HA8GMWfFcSSh0jHi4IM1_ZBZx3u_pUCOfUl3CFTpG 7Yr5qRVytjpU5BrpWi63tKeWiet2yRi0Vm07bJ0rAx2ipc8h6k 4i2Nl6qwa58etaF4RIpokddIslUjcq-pLQVKgbUMyaRAqplyhntzAWY003paNJiQXQY6qceq4bem5uMT0 PxSvo5Bu9lnB6dTAUMjyxacGkxWfu4mUetJ9hfXjjDFG5WC0So lBP6OKvVjBbY56owDOsBVaC48DDuHJAex4X1cELKkGYKJdjsbE 4LKlPdWiYBn3_vTnmIXfx7EO8KBNatpKDX43z1SWXPltJCdwgb o7puFh6dJe57HvzwZGIkMN-odgFqHwpB0J3SaFNbRF2P0uS3T6CBkIuCl-M2JeDM9u4QZqRvn96oJvG9sc7C6hW-UpzqWU3s5bJymr9=w1912-h1075-no)) ja sitten laitoin Cagen kiinni haarukkaan seuraavasti.

Etuhaarukan ulko ja sisäpintojen suojaus kokomatkalta kirkkaalla Gorilla teipillä
Cagen kiinnikekohtien suojaus vielä mustalla Gorilla teipillä
Cage kiinni keskikiinnekkeestä pultilla
Cagen ylimmän ja alimman reikien kohdalta cage kiinni haarukkaan vielä tukevilla nippusiteillä (4x per puoli)

Nippusiteet saa vedettyä todella tiukalle pihtien/sivuleikkurien avulla

Anything Bagien mukana tulleiden remmien avulla kiinnityksiä tulee vielä remmeillä (2x per puoli)

Teräshaarukkaanhan nämä vois laittaa varmaan kiinni myös putkiklemmareilla, mutta mielestäni kireelle vedettyt kunnolliset nippusiteet ajavat ihan saman asian, eikä niiden pitäisi ainakaan vahingoittaa tuota Konan hiilarihaarukkaa.

Itse olen tällä systeemillä onnistuneesti kuskannut pari kiloa romua per puoli n. 300km matkalla GG-ajossa, ihan hirveesti enempää on tuohon tosin lastaisi, kun pultteja on kuitenkin vain 1kpl per puoli. Pulttejahan tuossa ei ole ole riittävästi (Cagessa paikat kolmelle) joten ihan tuota Cagen speksattua maksimia (4,5kg) en laittaisi per puoli. Toisaalta kyllä noi on erittäin tukevasti tossa, eikä pussit heilu kyllä yhtään, edes kovassa rynkytyksessä (kuulostaa hieman pervolta?). Kiinnikkeitä on kuitenkin kaikkiaan 7kpl per puoli (2x remmit, 4x nipparit + 1x pultti). Ajettavuus pysyy erittäin hyvänä, kun tavarat ovat alhaalla ja keskellä. Alla surkea kuva jossa pussit ei ole paikallaan, lisäsin kuvanoton jälkeen vielä nippusiteitä 2x per puoli.
https://lh3.googleusercontent.com/vy3wl3BEKvoLeAKHznktO7m0W5zRBmtYk6AulOa7vC90MgErGJ 7xoiWrm0hA_JwnFGc3QATDe7jLzL0ezJQkksXddWH98WbK-1EbsxDJ5jq8IrxygLRs3KWjuuZEUUlZ_PYNVmgGSyojAScDzo0 LGoHsWm24capnprFpijRtjOKuoiRSA55hjDWXVf8hM8BC-f_kZDWIQxeF-or71LwMSljt7ZR549hD0sM_d0beJOqnrIcYRq2GtuM3nQqsTiU mRkR-UF3Rat4fho_hYhY4_jYHAvFpM19pqNSo_eFkrbzBHOKydf7DQr deZs7JX1hWQyud5vXoGdjizXfotlQha-_GWnlheTDzbknpsMQLnI4J2RrUcB1Rdhnz5-teI1Q3JrlL9LrhW43haQJwviHSSDkIws0deEzUB7WEAWmVANGq I8CMOaJ2pze8VRQy-QJnLJyWEB1fGdeYIruhZWWvxGEXW4UYUmfRCiPwDUAlxvW2goF ul5qqBdM6lNd3BQDQaH0h6vKU4GaBv6b8L42BeetvtsPpIVx7_ TDNQw9Y-VS6=w1912-h1075-no

Isä nitro
27.10.2015, 16.26
Minulla ovat Salsan Anything caget retkipyöräni teräksisessä haarukassa kiinni juuri noilla putkiklemmareilla. Filossa ei ollut ensimmäistäkään kiinnikettä. Työnsin ensin etuhaarukan "jalkoihin" sisäkumista katkaistut (ei halkaistut) kumiset suojukset.

kuovipolku
03.11.2015, 23.53
http://www.bikeandtrekking.nl/img/santos-gravelracer-lr_18071.jpg

Hollantilaisen Santos-pyörämerkin näkemys, Cross Lite: hihnaveto, Rohloff-napa jonka vaihteet tottelevat normaalikahvoja uuden Rohbox-systeemin ansiosta, tilaa jopa 60-millisille renkaille, "licht, snel en super stabiel".

http://santosbikes.com/fietsen/lite-serie/cross-lite
http://www.rohloff.de/en/news/news_in_detail/news/detail/News/erstes-crossrennen-mit-rennlenker-und-gebla-rohbox/index.html
http://www.rohloff.de/en/news/news_in_detail/news/detail/News/santos-cross-lite-with-gebla-rohbox-brifter-combo-for-rohloff-speedhub/index.html
http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/9376/santos-crosslite-test-2015.html

Takamisakari
04.11.2015, 15.33
Onpas hieno! Mä olin jo päättänyt ostaa jotain muuta (keväälle) mutta aina sitä voi kai muuttaa mieltänsä. Hintalappua olis kiva nähdä, en löytänyt ainakaan nopealla vilkaisulla dealer-listalta mitään mistä näkisi hintaa

JackOja
04.11.2015, 15.38
...Hintalappua olis kiva nähdä, en löytänyt ainakaan nopealla vilkaisulla dealer-listalta mitään mistä näkisi hintaa

Tossa valmistajan sivuilla oli linkki jonkin lehden testiin, jossa hinnaksi mainittiin 4549€.

Takamisakari
04.11.2015, 16.25
Okei, eli ei tarvitse kutenkaan muuttaa omia suunnitelmia. Ottamatta siis kantaa onko tuo "tuon" arvoinen. Edelleen hieno ja asioita on mietitty kyllä.

tiaalto
04.11.2015, 16.45
http://www.bikeandtrekking.nl/img/santos-gravelracer-lr_18071.jpg

Tuo kuva inspiroi kummasti katselemaan lyhytreachisia maasturinrunkoja. Pykälää liian pienestä Cuben reactionista voisi saada hauskan supersorapyörän ns. halvalla...

kuovipolku
04.11.2015, 19.15
Minähän en näistä mitään ymmärrä, mutta Bike & Trekkingin arvostelussa pidettiin (jos ymmärsin oikein) pyörää jopa turhan superstabiilina ja ajoasentoa pitkänä. L-koossa geometria ja mitat ovat:

Gewicht 11,6 kg
Zitbuishoek 73,5°
Balhoofdhoek 70,5°
Zitbuis 510 mm
Bovenbuis 615 mm
Balhoofdbuis 120 mm
Stuur 440 mm
Stuurpen 110 mm
Achterwork 472 mm
Bracket-drop 66 mm
Wielbasis 1.138 mm

(Termit lienevät asioita ymmärtäville kääntämättä selviä.)

PS Jännännäköinen ohjaustanko on muuten "beach race stuur" eli sikäläisessä hiekkarantadyyniajossa hyväksi havaittu muotoilu.

Matteus
05.11.2015, 18.05
Pyörälaukuistaan ja muista retkeilyvarusteista tunnettu Alpkit lanseeraa oman pyörämallistonsa: https://www.alpkit.com/develop/sonder-bikes-arriving-soon
ja yksi niistä on GG-pyörä, Sonder Camino.

https://www.alpkit.com/images/made/images/lab_notes/237789/img_0697_800_533auto.jpg

Custom-titaanirungon ja haarukan hinnat 1100 punnasta alkaen. Kuvan perusteella rungossa ei ole (vakiona) kiinnityspaikkoja lokareille ja/tai tarakalle, mutta firma myykin laukkuja satulaputkeen ja runkoon kiinnitettäväksi.

am8119
15.11.2015, 10.34
https://www.boardmanbikes.com/bikes/slr-road/slr-endurance-disc/

Hienolta näyttää Boardmanin mallisto ..

https://www.boardmanbikes.com/products/308-ti-9.2.html

https://www.boardmanbikes.com/products/178-boardman-elite-cxr-9.0.html

kuovipolku
15.11.2015, 12.55
Hienoltahan ne näyttävät kaikki, mutta linkkaamistasi pyöräistä vain viimeistä voidaan pitää otsikon alle kuuluvana - ja sekin on jo esitelty täällä - sillä SLR on lyhenne sanoista Super Light Road eli Endurance tarkoittanee tässä lähinnä sitä että ne eivät ole aivan kisakireitä malleja. Rohkenisin veikata ettei niihin välttämättä mahdu sopuisasti 28-millistä leveämpää ja sitähän eivät ainakaan kaikki pidä otsikonmukaiseen käyttöön riittävänä.

Isä nitro
15.11.2015, 18.28
Juu, endurance on hiukka eri juttu, vaikka osa tämän palstan lukijoista saattaa löytää tuosta ryhmästä itselleen sopivan kulkimen.

Otsikon mukaiseen toimintaan viittaa sen sijaan teutonien Tour international-lehden nro 11, jossa mennään maantieltä soralle. Tilasin numeron netistä alle 3 euron ja se on siis englanninkielinen. Britit ovat lehtiensä mukaan jo oivaltaneet tämän pyörätyypin saksalaisten vielä pohtiessa. Näin siis Tourin mukaan. Niin tai näin, testissä ei kovin tavanomainen kattaus kun mukana ovat Cannondalen Slate, Openin U.P. ja Surlyn Warbird. Itse olin ennen päätöstäni kiinnostunut jälkimmäisestä aina siihen asti kun kuulin hinta-arvioita. Kalliiksi ovat muutkin todenneet.

eppan
08.01.2016, 10.02
Ajatuksissa alkaa kasata vastaavan henkistä pyörää ja joku tuolla mainitsikin Genesis Datum rungon, joka alkoi erityisesti kiinnostaa hinnan ja mittojen puolesta. Itsellä aiempaa kokemusta ainoastaan teräsrunkoisista pyöristä, ei niinkään kasaamisesta tai pressfit-keskiöistä, joten osaako joku auttaa saakohan tuohon Genesiksen Datum-runkoon asennettua Sram 1x (force/rival) osia?

JackOja
08.01.2016, 10.21
...saakohan tuohon Genesiksen Datum-runkoon asennettua Sram 1x (force/rival) osia?

Saa tietty, miksei saisi?

eppan
08.01.2016, 14.28
En tosiaan yhtään tiennyt rajoittaako tuo BB86 kampien tai esim. Shimanon flat mount standard jarrujen osalta vain tiettyihin (esim. Shimanon) osiin. Mutta jos sopii yhteen niin hienoa, kiitoksia!

JackOja
08.01.2016, 14.39
Anna mennä vaan Datum on hieno!

Esim. Rival 1-jarruja saa Flat Mountilla (https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-hrd-flat-mount-caliper) ja BB86:een GXP-lakrut (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sram-pressfit-gxp-alloy-bottom-bracket/rp-prod75586). Lakruja lähikaupastakin.

Ylipäätäänkin lähes kaikkeen löytyy vähintään joku adapteri joltain valmistajalta.

am8119
24.01.2016, 23.53
Onkos jollakin tietoa Renegaden mukavuudesta retkeilyyn ?

http://www.evanscycles.com/products/...122202#answers (http://www.evanscycles.com/products/jamis/renegade-expat-2016-adventure-road-bike-ec122202#answers)

Kestääkö hiilari haarukka hyvinkin tavaran pakkaamista alaputkeen ?
http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec122204 (http://www.evanscycles.com/products/jamis/renegade-exploit-2016-adventure-road-bike-ec122204)

Konan vastaava
http://www.bikeshop.fi/Kona_Roadhouse/ekauppa/pKORH/
http://www.konaworld.com/roadhouse.cfm

Entäs Genesis ?

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/...ibrium-disc-10 (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road/sportive/equilibrium-disc-10)

JackOja
25.01.2016, 09.21
Jaa sää vaihdoitkin topiccia?

Onkos jollakin tietoa Renegaden mukavuudesta retkeilyyn ?
http://www.evanscycles.com/products/...122202#answers (http://www.evanscycles.com/products/jamis/renegade-expat-2016-adventure-road-bike-ec122202#answers)

Ei ole tietoa, mutta väitän sen silti olevan aivan kelvollinen retkeilyyn.

Kestääkö hiilari haarukka hyvinkin tavaran pakkaamista alaputkeen ?
http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec122204 (http://www.evanscycles.com/products/jamis/renegade-exploit-2016-adventure-road-bike-ec122204)

Miksei kestäisi? Mitä tarkoitat "alaputkella"?

Konan vastaava
http://www.bikeshop.fi/Kona_Roadhouse/ekauppa/pKORH/
http://www.konaworld.com/roadhouse.cfm

Joo-o, hieno on. Kelpaa sulle yhtä hyvin.

Entäs Genesis ?
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/...ibrium-disc-10 (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road/sportive/equilibrium-disc-10)

Varsin pätevän oloinen vehje.

am8119
25.01.2016, 10.19
Miksei kestäisi? Mitä tarkoitat "alaputkella"?

Tarkoitin haarukan sivuille :o

jakkok
01.02.2016, 22.42
En ole vielä retkeillyt tuolla, mutta hiekkateillä ja asfaltilla on ainakin tuo Expertti erittäin mukava. Pitkä wheelbase ja varmaan moni muukin muuttuja vaikuttaa siihen että tuolla on mukava ajaa myös hiekkateillä.

Tuossa noita varusteluideoita. Houkuttaa kokeilla kesällä tuo runkolaukku+iso satulalaukku vaihtoehto...

Kalle H
20.04.2016, 14.31
Jatkan tänne vähän kokemuksien kirjoittamista tosta Konan Private Jakesta, kun sen kanssa on nyt kilometrejä kertynyt.

Kaikkiaan pyörä on ollut kyllä erittäin mieluista, mutta en oikein tiedä onko se enää Konan uusien hintojen kanssa kovin kilpailukyineinen paketti. Näyttää nimittäin tuo fillari olevan nykyisin joka paikassa 1999€ pyynnillä, kun itse maksoin samasta fillarista loppukesästä uutena jonkun verran alle 1700€.

Mulla oli alusta asti vähän huono fiilis tuosta takanavasta, se nimittäin tuppasi välillä lipsumaan (polkimet löi 1/2 kierrosta tyhjää) eikä sen päästämät äänet olleet samalla tasolla muiden käytössä olevien takanapojen/vapaaratteiden kanssa (vrt. Hope, Easton sekä maantiepuolen Novatecit).

Tuossa talvihuoltoa tehdessä sitten huomasin, että taka-akseli pyörii todella nahkeasti tuossa, laakerit rutisee ja vapaaratas kilisee ja kolisee tietyissä asennoissa. Vaikutti siis siltä, että takanapa oli tullut tiensä päähän reilun 2tkm ajon jälkeen. Vein siis tuon vapaarattaan/vanteen katsottavaksi paikalliseen M&M huoltoon, josta tuon ostinkin ja sieltä lähdettiinkin hommaa selvittämään. M&M huolto kyllä ajoi asiaa ihan mukavasti eteenpäin ja yritti tuohon saada uutta vapaarasta ainakin Euroopan sekä Jenkkien Konan yhteyshenkilöiden kautta, hommassa meni kuitenkin n. 1,5kk eikä uutta vapaaratasta löytynyt. Homma kuitenkin päätyi nyt niin, että sain heidän kauttaan täysin uuden "Novatec 30 Disc" -takakiekon tuohon. Kiekkoja vertailllessa huomasin, että takanapa oli tässä uudessa kiekossa aivan erilainen kuin vanhassa, lisäksi laakerit ja vapaaratas toimivat paljon sulavammin kuin mitä tuon alkuperäisen vapaarattaan kanssa.

Pitää nyt sitten vain toivoa, että tuo alkuperäinen vapaaratas oli jotain jämäsarjaa ja tämä uusi on nyt sitten kunnollista tuotantoa. Ainakin kuvien perusteella näyttää siltä, että tämä uusi on rungoltaan saamaa kuin Novatecin sivuilla olevat. Vanhassa vapaaratasta ei pysynyt edes purkaan/huoltamaan suljetun rakenteen takia. Pitää nyt sitten vielä avata tämä uusi ja katsoa, että onko tämä malliltaan tuollainen uusi jossa mm. hampaat pystyy putsaamaan/rasvaamaan.

Muuten pyörä on kyllä toiminut erittäin hienosti talven yli. Eikä 29er maasturiakaan tullut kaivettua talven aikana kuin kerran-pari esiin. Eli kyllä tällaisella GG-fillarilla polkee hyötyajoja ainakin sen 360 päivää vuodessa hymyssä suin.

Ulkorengas
20.04.2016, 15.56
Jatkan tänne vähän kokemuksien kirjoittamista tosta Konan Private Jakesta, kun sen kanssa on nyt kilometrejä kertynyt.

Kaikkiaan pyörä on ollut kyllä erittäin mieluista, mutta en oikein tiedä onko se enää Konan uusien hintojen kanssa kovin kilpailukyineinen paketti. Näyttää nimittäin tuo fillari olevan nykyisin joka paikassa 1999€ pyynnillä, kun itse maksoin samasta fillarista loppukesästä uutena jonkun verran alle 1700€.

Bikeshop on siitä kiva kauppa, kun pelaavat avoimin kortein. Sielläkin Private Jaken hintalapussa lukee 1999 €, mutta kun ostat pyörän lisäksi yhdellä eurolla tavaraa, esim. venttiilin sisuskalut, saat 15% alennusta. Tällöin pyörän hinnaksi jää tasan 1700 €.
http://www.bikeshop.fi/Autoventtiilin_sisuskalut/ekauppa/pPK4010/&listpos=1

Kalle H
20.04.2016, 16.17
Bikeshop on siitä kiva kauppa, kun pelaavat avoimin kortein. Sielläkin Private Jaken hintalapussa lukee 1999 €, mutta kun ostat pyörän lisäksi yhdellä eurolla tavaraa, esim. venttiilin sisuskalut, saat 15% alennusta. Tällöin pyörän hinnaksi jää tasan 1700 €.
http://www.bikeshop.fi/Autoventtiilin_sisuskalut/ekauppa/pPK4010/&listpos=1
Tämä on kyllä reilun kuuloinen systeemi ja erityisen hyvä mm. ihan uusien pyörämallien kanssa, joista saa monesti aika nihkeästi alennusta. Ikävää on toki se, että aika monet pyörämerkit ovat nostaneet nyt 2015/2016 vuosille malliensa hintoja isohan tuntuvasti (ekaksi tulee nyt mieleen juuri Kona ja mm. Canyon).