PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuitukeulassa reikä



litku
08.08.2015, 23.19
Tarkempaa huoltoa tehdessäni huomasin, että hiilikuitukeulassa on pienen pieni reikä molemminpuolin samassa kohtaa. Onko tämä tavanomaista vai onko syytä huolestua? Pyörä on takuunalainen.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/08/e0375c1a47a35b0ed8f8c566537ad34b.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/08/ae3c7d88ff8f82a8b488e0b91da54242.jpg

Laika
08.08.2015, 23.25
Reikä näyttää niin siistiltä, että on varmaan joku valmistustekninen juttu. Etenkin kun molemmin puolin on samanlainen. Itse en olisi huolissani.

rjrm
08.08.2015, 23.43
Jospa apua löytys lukemalla tuo kooditarra? "Onnea, löysit reiän"

Moska
09.08.2015, 01.11
Jospa apua löytys lukemalla tuo kooditarra? "Onnea, löysit reiän"

Siinähän pitäisi lukea "Onnea, löysit kooditarran"

Santerius
09.08.2015, 09.28
Kyllähän reikien muodosta ja siisteydestä, sekä niiden symmetrisistä sijainneistakin havaitsee, että ne ovat siellä tarkoituksella, ja kyseessä on varmaankin valmistustekninen asia, kuten toveri Laika totesi.

Katselinpa keulojani tämän innoittamana, ja molemmista löytyy vastaavat reiät / kuopat. Alkoi ihan ihmetyttää, mikä siihen on syynä. Näinköhän haarukkaa pidellään kiinni tuosta kohdasta valmistuksen aikana, vai mitä?

Sandzsteedt
09.08.2015, 10.31
Kyseessä on todennäköisimmin reikä, jonka kautta täytetään keulaputken sisällä oleva/ollut rakko(bladder) joka sisältä päin puristaa keulan muottiin kovettumaan.

Ja tuosta esimerkkiartikkeli hiilikuituosien valmistuksesta. Vanteiden aukileikkauksesta näkee mainitun bladderin, jolla hiilikuitumatto puristetaan muottiin.

http://www.bikerumor.com/2012/05/17/enve-composites-factory-tour-inside-look-at-company-carbon-fiber-manufacturing/

maalinni
09.08.2015, 15.42
Siitä on mennyt hiilarimato, ne syö rungon aika nopeasti. En ajaisi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/70740417/Hydrothermal-worm.jpg

TuH
09.08.2015, 16.19
Siitä on mennyt hiilarimato, ne syö rungon aika nopeasti. En ajaisi.



Ketjun aloittaja voisi vielä kertoa mistä liikkeestä pyörä on ostettu. Jos mato on peräisin varastolta, niin siellä voi olla koko myyntierä pilalla.

kukavaa
09.08.2015, 17.20
Voisko olla kosteudenpoistoreikä?

Kemizti
09.08.2015, 17.30
Voisko olla kosteudenpoistoreikä?
Ettei cuitu vedä ruosteeseen :p

maalinni
09.08.2015, 18.18
Se on paineentasausreikä. Tehdas on lähellä merenpintaa ja jos mennään ilman reikää alpeille, niin runko pullistuu hajalle.

TuH
09.08.2015, 18.45
Se on paineentasausreikä. Tehdas on lähellä merenpintaa ja jos mennään ilman reikää alpeille, niin runko pullistuu hajalle.

Tuota ongelmaa ei ole enää uusissa nanohiilikuituisissa rungoissa. Nanopartikkelit sitoo rungon sisällä olevat happimolekyylit, keventäen samalla rungon punnituspainoa (nanoilma on kevyempää kuin maanpinnan ilmakehä). Specialized on ratkaissut ongelman omalla tavallaan ZERZ-inserteillä, jotka joustaessaan pumppaavat rungon sisälle painunutta ilmaa kuin palkeet.

Munarello
09.08.2015, 19.47
No mutta jos putkien sisälle pumpattaisiin esim heliumia niin eikös pyörä silloin kevenisi ainakin merkittävät pari grammaa? :)

kukavaa
09.08.2015, 20.37
Ettei cuitu vedä ruosteeseen :p
Niin, sen takiahan niitä alurungoissakin on.

TuH
09.08.2015, 21.28
No mutta jos putkien sisälle pumpattaisiin esim heliumia niin eikös pyörä silloin kevenisi ainakin merkittävät pari grammaa? :)

Ridleyn innovatiivisessa vuorikaurispyörässä (Ridley Helium SL, Bikeradarissa täydet viisi tähteä) on tehty niin. Helium-pyörien kääntöpuolena on palovaara, eli niitä ei voi jättää koko päiväksi aurinkoon. Pitkille kuuman päivän lenkeille suositellaan rungon säännöllistä viilentämistä/kastelua (juomareppu on tähän hyvä).

nure
10.08.2015, 16.33
Kukavaa taitaa olla oikeilla jäljillä, ei kyse ruostumisesta mutta pinnoittamaton laminaatti ei todellakaan pidä vedestä/kosteudesta sen enempää kuin teräskään.

YT
10.08.2015, 17.57
Paineentasausreikä sen on pakko olla. Minullakin on piilossa reikä, jonka kautta tasaan kaasunpaineet.

Markku Liitiä
11.08.2015, 15.35
Täytyy vain toivoa, ettei haarukka päätä tasata paineitaan esimerkiksi, kun pysähtyy lenkillä kahville. Voi mennä kuskin piikkiin.