Del
02.08.2015, 02.05
Pyöritystekniikasta on jo saatu varsin mahtava keskustelu aikaiseksi, ja todennäköisesti kadenssi herättää foorumilaisissa vähintään yhtä suuria tunteita.
Maantiepyörällä ajelen lenkkejä n. 30 km/h keskinopeudella (mittarin mukaan, ei laske pisimpiä taukoja). Käytännössä aina mittaria katsoessa kadenssi on yli 100, tasamaalla yleensä 115-130. Vaihteiden vaihtoa alan harkitsemaan arviolta 110 ja 125 kohdilla. Eilen kokeilin muutaman kerran vakioteholla laskea kadenssin välille 80-90 (käytännössä 2 vaihdetta alas), eikä siinä tuntunut olevan mitään mieltä ja aina mäessä kadenssi nousi taas. Välitykset on 50x12-28, mutta eihän se tietenkään siitä jää kiinni. Pyöritystekniikkaketjuun viitaten tunnen ehkä hieman kummallisesti olevani ennemminkin runttaaja kuin pyörittäjä, sillä koen tuottavani tehon selvästi polkimen liikkuessa alas, kuolokohtiin lukkopolkimilla saa vähän apua, mutta en suuremmin vedä poljinta ylös.
Tunnin ennätykset ajetaan ilmeisesti yleensä alueella 95-105, joten se lienee useimmille ammattilaisille optimaalinen aerobisen suorituskyvyn alue. Maantiellä tehokkaan alue pitänee olla suurempi pinnanmuotojen ja tuulen takia. Useimmissa kirjoituksissa suositellaan jotain aluetta väliltä 80-100/110.Liian matala kadenssi voi ilmeisesti tehdä hallaa nivelille, liian korkea taas kuormittaa mahdollisesti verenkiertoelimistöä. Matalammalla kadenssilla varmaan lihasmassan kehitys lienee tehokkaampaa, korkeammalla taas verenkiertoelimistö ja hapenottokyky kehittyvät. Hyötysuhteen kannalta luulisi myös liiallisten jalkojen nostojen kuluttavan turhaan energiaa, varsinkin jos sitä vaihetta ei varsinaisesti kampi tuottoon käytä. Aerodynaamisesti nopeat liikkeet ovat tietysti huonompia, mutta jätettäköön se Brailsfordin pähkäiltäväksi.
Onko joku onnistunut tietoisesti muuttamaan kadenssiaan? Vaikuttiko muutos ajonopeuksiin enemmän kuin normaali treeni olisi? Aiheutuuko korkeasta kadenssista terveydellistä haittaa (vrt. matalan kadenssin nivelongelmat)?
Maantiepyörällä ajelen lenkkejä n. 30 km/h keskinopeudella (mittarin mukaan, ei laske pisimpiä taukoja). Käytännössä aina mittaria katsoessa kadenssi on yli 100, tasamaalla yleensä 115-130. Vaihteiden vaihtoa alan harkitsemaan arviolta 110 ja 125 kohdilla. Eilen kokeilin muutaman kerran vakioteholla laskea kadenssin välille 80-90 (käytännössä 2 vaihdetta alas), eikä siinä tuntunut olevan mitään mieltä ja aina mäessä kadenssi nousi taas. Välitykset on 50x12-28, mutta eihän se tietenkään siitä jää kiinni. Pyöritystekniikkaketjuun viitaten tunnen ehkä hieman kummallisesti olevani ennemminkin runttaaja kuin pyörittäjä, sillä koen tuottavani tehon selvästi polkimen liikkuessa alas, kuolokohtiin lukkopolkimilla saa vähän apua, mutta en suuremmin vedä poljinta ylös.
Tunnin ennätykset ajetaan ilmeisesti yleensä alueella 95-105, joten se lienee useimmille ammattilaisille optimaalinen aerobisen suorituskyvyn alue. Maantiellä tehokkaan alue pitänee olla suurempi pinnanmuotojen ja tuulen takia. Useimmissa kirjoituksissa suositellaan jotain aluetta väliltä 80-100/110.Liian matala kadenssi voi ilmeisesti tehdä hallaa nivelille, liian korkea taas kuormittaa mahdollisesti verenkiertoelimistöä. Matalammalla kadenssilla varmaan lihasmassan kehitys lienee tehokkaampaa, korkeammalla taas verenkiertoelimistö ja hapenottokyky kehittyvät. Hyötysuhteen kannalta luulisi myös liiallisten jalkojen nostojen kuluttavan turhaan energiaa, varsinkin jos sitä vaihetta ei varsinaisesti kampi tuottoon käytä. Aerodynaamisesti nopeat liikkeet ovat tietysti huonompia, mutta jätettäköön se Brailsfordin pähkäiltäväksi.
Onko joku onnistunut tietoisesti muuttamaan kadenssiaan? Vaikuttiko muutos ajonopeuksiin enemmän kuin normaali treeni olisi? Aiheutuuko korkeasta kadenssista terveydellistä haittaa (vrt. matalan kadenssin nivelongelmat)?