Näytä tavallinen näkymä : Akillesjänne ongelma
Minulla on ollut nyt parisen kuukautta ongelmia akillesjänteen kanssa, keväällä aloitin uudella maantiepyörällä ajot jolla kerkesin ajaa n5kpl n.30-50km lenkkiä ennenkuin oireet alkoivat. Ennen uuden pyörän käyttöönottoa takana oli n. 15 kpl 1-1,5h kestosia lenkkejä maltillisella alotuksella. Nyt sitte on venytelty, jumpattu, käytetty kylmää ja kuumaa, hierottu, levätty yms. kokeiltu, muutamia viikkoja ollut kokonaan taukoa pyöräilystä ja jalka ollut normikäytössä (kävelyä yms normaalia päivittäistä askareita, ei urheilu) oireeton mutta kun testannut pyöräilyä niin oireet alkavat jo n. 10-15 min sievän pyöräilyn jälkeen, klosseja olen siirtänyt taaksepäin, ajanut CC:llä iliman lukkoja yms kokeillu mutta ei tunnu auttavan.. Mikä tuossa on muuttunut aikasempaan kun takana kuitenki joitain tuhansia kilometrejeä aikasemmilta vuosilta eikä ole ongelmia akillesjänteen kanssa ollut. Mitä voisi korjata asennossa että kuormittas vähemmän tuota akillesjännetä?
Jos se on noin herkkä se ei ole ehkä päässyt paranemaan kunnolla.
Missään nimessä älä laita kuumaa tulehtuneelle alueelle. Sensijaan kylmää monta krt/vrk.
Koita urheiluteippausta siihen kun varmasti parantunut. Hyvä teippaus tukee sitä. Lisäksi itselläni auttaa vähän ruhjottuun nilkkaan kun pitää kompressiosukkaa, joka tukee samalla hieman. Nämä pieniä asioita, mutta voivat oikuttelevan jalan kanssa auttaa.
Halloo halloo
16.07.2015, 00.31
Jos laitat kylmää, niin sen jälkeen et venyttele. Akillesjänteessä on huono aineenvaihdunta. Kylmä auttaa kipuihin. Kuuma edistää jänteen aineenvaihduntaa. Ole varovainen sen kanssa, vaivat ovat lukemani mukaan pitkäaikaisia, joten jos jokin vaivaa, se tullee vaivaamaan jonkin aikaa.
Suosittelen lekuria + fyssaria.
Kuumaa ei saa ikinä laittaa tulehdukseen. Se pitää yllä tulehdusta, ei lievitä sitä.
Venyttelyt hoidetaan muulloin, milloin tahansa muulloin, kuin juuri kylmähoidon jälkeen.
Se venyttely ei pahassa tulehduksessa ole se tärkein asia. Itselläni kun oli yhtä aikaa akilles ja peroneusjänne tulehtuneet niin ei tullut mieleenikään alkaa niitä venyttelemään. Olivat niin ärjynä pari päivää, ettei tarvinnut juuri liikuttaa. Venyttelyt tulevat kyseeseen sitten, kun jalka ei enää akuutisti kipeä, eli sitä voi jo hieman liikutella, ei se pahasti tulehtunut jänne venytystä kaipaa. Itsellä meni nopeasti ohi kun laitoin täyslepoon pari pvää ja sitten kevennettyä liikkumista (ts pakolliset asiat), edelleen kylmää usein ja sitten kun kipu alkoi hellittää myös venyttelyä.
Toistan: K u u m a a e i s a a i k i n ä l a i t t a a t u l e h d u k s e e n
Selvennän vielä, terveet lihakset ja jänteet yms. pitävät kylmästä ja kuumasta ja näiden vuorottelusta, se virkistää aineenvaihduntaa, parantaa verenkiertoa yms, mutta sairaat lihakset ja jänteet, jotka ovat tulehdustilassa, eivätkä siksi toimi normaalisti, eivät kestä kuumaa. Se on vähän sama kuin veisi kuumeisen ihmisen lämmittelemään saunaan. Vaikka sauna on terveelle keholle terveellinen ja rentouttava kuumeesta kärsivä todennäköisesti kupsahtaisi, sillä keho lämpenisi liikaa kuumeessa. Tulehduksesta kärsivää jännettä tai lihastakaan ei voi hoitaa niinkuin tervettä, eivätkä siihen päde samat säännöt kuin terveeseen. Kuuma on tulehdukselle no go, ehdoton ei.
Kiitoksia vastauksista.. Joo, lekuri+fys terapiaa käyty ja ens viikolla vaihtuu fyssärille joka erikoistunut alaraaja juttuihin mutta tuo ajoasento nyt mietityttää et mikä siinä vois olla suurin tekijä mikä laukassu vaivan, onko istuin takana/edessä, klossit edessä/edessä takana istuin korkealla/matalalla eli mitä toimia voisi kokeilla ajoasentoon kun jalka ajokunnossa .. Ajaessa tuntuu kyllä ihan hyvältä et ei siinä mitäään isompaa varmaa ole vai onko vaan rasitus tullut täyteen kevään kuluessa joka sitten äity pyörälenkillä siihen malliin että oireet alkoivat..
Cyclooppi
16.07.2015, 12.46
onko vaan rasitus tullut täyteen kevään kuluessa joka sitten äity pyörälenkillä siihen malliin että oireet alkoivat..
Voi hyvin olla tästä kyse. Itselle käynyt näin juoksussa. Mulla ainakin auttoivat eksentriset harjoitukset, fyssari varmasti ohjeistaa tarvittaessa. Ja kannattaa hoitaa/kuntouttaa ajoissa eikä päästää turhan pahaksi, muuten on pitkäaikainen ongelma.
^^
Ei tuon ajoasennon suhteen varmaan täältäkäsin pysty kukaan sanomaan mistä se johtuu. Voi olla, että johtuu klossien sijainnista, sinun pitää kokeilla niitä eri kohdissa ja myös yksitellen kaikkia muita, satulan korkeutta jne jne. Liika rasitus voi toki provosoida jännetulehduksia vaikka ajoasento olisikin kunnossa.
Itsellä pisti vaan silmään tuo kuuma tulehdukseen, sillä se on oikeasti vaarallista. Minulla on ollut useita jännetulehduksia ja olen siksi keskustellut lukuisten fyssareiden ja lääkäreiden kanssa tästä ja he kaikki ovat sanoneet, että kuumaa ei saa laittaa tulehdukseen. Täällä on urheilevia ihmisiä, jotka ovat alttiita jännetulehduksille, eikä tätä voi painottaa liikaa.
Hyvä nyrkkisääntö on, että keho pitää saada takaisin normaalitilaan/normilämpöiseksi, jos se on ylikuumentunut (kuumetta) tai tulehtunut jostakin (kuumottava) se kaipaa kylmää voidakseen parantua, eli kuumeessa vähemmän vaatetta, ehkä ikkuna raolleen ja tulehduksessa kylmäpakkausta. ja sama toisinpäin jos on kyse alilämpöisyydestä tms.
En minä sitä kuumaa ole käyttänyt muuten kuin saunassa käymällä ja n. iholämpimässä suolavesiliuksessa (http://www.mieskolainen.com/peukaloseppa/akuutti.htm) liottanut jalkaa, kylmägeeelipussukoita sitten useemman kerran päivässä 20-40 min turvotuksen aikana
Jokainen saa toki itse päättää miten hoitaa, mutta sauna on melkoista lämpöhoitoa tulehtuneelle jänteelle. Minä noudatan ennemmin ehdotonta lämpöhoitokieltoa, kuin otan riskin, että tulehdus pahenee.
Mulla kipeyty akilesjänteet myös pyöräilyssä, reilu 150km pitkän tauon jälkeen alkukeväästä ei ollut ehkä järkevin mahdollinen temppu. Siitä alkoi noin 2kk taiteilu akilesjänteiden kanssa. Lepoa, 3 buranakuuria, kinesioteippejä, venyttelyä ja erilaisten lääkäreiden arviointeja. Jukolanviestiin oli kuitenkin ilmottauduttu ja sitä ei voinu jättää väliin. Menin ehkä hieman normaalista poiketen Jukolan viestin ensiapuun ennen juoksua. Tiedustelin että mitä mieltä viisaammat ovat akilesjänteistä mitkä nitisee ja natisee ja kun venyttää niin naksahtaa. Lääkäri (kuka vaikutti aika pätevälle) sanoi että eikun vain metsään ja juoksemaan, jänteet on täynnä kiinnikkeitä mitkä kyllä irtoaa ihan kohta. Vähän jännitti lähteä juoksemaan kun kaikki aiemmat lääkärit olivat sanoneet että lepoa ja penkkiurheilua.
Teippasin nilkat yhdelllä rullalla teippiä ja juoksin jukolan viestin osuuden. Ne ketkä kävi siellä tänä vuonna saattaa muistaa vielä ne tulehtuneille akilesjänteille suunnittellut liukkaat kivikot ja märät juurakot. Teipit lähti jaloista vesisateetn myötä aika pian ja jännitti että mitenkähän käy. Lopputulos oli että sen jälkeen ovat akilesjänteet olleet kunnossa. Niihin oli 2kk aikana kasvanut kasa kiinnikkeitä mitkä irtosi juoksussa ja nyt taas saa polkea sen mitä näistä narujaloista lähtee.
hannupulkkinen
17.07.2015, 00.28
Jokainen saa toki itse päättää miten hoitaa, mutta sauna on melkoista lämpöhoitoa tulehtuneelle jänteelle. Minä noudatan ennemmin ehdotonta lämpöhoitokieltoa, kuin otan riskin, että tulehdus pahenee.
Voihan tulehtuneen jalan panna ämpäriin jossa on kylmää vettä ja otaa makoisat löylyt. Itse hoidin talvella jännettäni niin, että laitoin lenkille lämmittävää voidetta ja sitten lenkiltä tullessa haudoin sitä lumipussilla. Kylmää jännettä ei saa venyttää, joten ennen venytystä lämmitin jalkaa hetken lämpimällä vedellä ja sitten venyttelin ja heti kylmää päälle. Parani kuukaudessa.
Mutta nyt on puhe tulehtuneesta jänteestä. Ei tulehtuneen jänteen kanssa lähdetä lenkille, eikä venytellä. Jos akilles on tulehtunut on kävelykin ikävää. Tulehtunut jänne tarvitsee lepoa, joka tarkoittaa ei painoa, eikä mitään revittelyjä/venyttelyjä minnekään suuntaan. Jos lenkille pystyy lähtemään se ei ole tulehtunut. Minullakin on ollut rasituksesta johtuvia ärtymisiä mm peroneuksessa, joka kunnon treeniputkessa kiukutteli välillä, mutta ei pysäyttänyt treeniä kuitenkaan jos malttoi keventää treenin kun ärtyi, jos ei malttanut se tulehtui ja sitten ei tarvinnut enää miettiä mennäkö treenaamaan.
Kyllähän sen järkikin sanoo jos asiaa miettii, että jos jänne on kuuma ja kipeä niin ei se siitä normaalitilaan voi palata sillä, että sitä kuumentaa lisää.
Minulla laitettiin liimasiteellä nilkka liikkumattomaksi kun peroneus ja akilles molemmat tulehtuivat pahasti. Ei sitä liikuteltu. Fyssari ja lääkäri sanoivat molemmat, että nyt annat sen levätä ja laitat kylmää. Ei tulehtuneen jänteen kanssa vedellä mitään venytyssessioita. Itku meinas päästä kun piti kaupassa käydä, eikä voinut astua päkiällä, eikä kantapäällä, kun molemmissa tulehdusta.
hannupulkkinen
17.07.2015, 09.53
Mutta nyt on puhe tulehtuneesta jänteestä. Ei tulehtuneen jänteen kanssa lähdetä lenkille, eikä venytellä. Jos akilles on tulehtunut on kävelykin ikävää. Tulehtunut jänne tarvitsee lepoa, joka tarkoittaa ei painoa, eikä mitään revittelyjä/venyttelyjä minnekään suuntaan. Jos lenkille pystyy lähtemään se ei ole tulehtunut. Minullakin on ollut rasituksesta johtuvia ärtymisiä mm peroneuksessa, joka kunnon treeniputkessa kiukutteli välillä, mutta ei pysäyttänyt treeniä kuitenkaan jos malttoi keventää treenin kun ärtyi, jos ei malttanut se tulehtui ja sitten ei tarvinnut enää miettiä mennäkö treenaamaan.
Kyllähän sen järkikin sanoo jos asiaa miettii, että jos jänne on kuuma ja kipeä niin ei se siitä normaalitilaan voi palata sillä, että sitä kuumentaa lisää.
Tulehtumisen asteita on monia. Ei akillesjänne oikeastaan kipeydy ilman, että se olisi tulehtunut. Lenkkeilin hiihtäen tasatyöntöä, joka ei paljoakaan rasita akillesta. Itsellä on ollu krooniset tulehdukset molemmissa akilleksissa ja ne on myös leikattu parisenkymmentä vuotta sitten, joten kokemusta on runsaasti. Nyt toinen jänne tulehtui udestaan. Jos akilles on kipeä niin kaikkea saa tehdä joka ei satu, myös varovasti pohjetta venyttää. Kun jänne on tulehtunut niin paikallinen tulehdusgeeli jänteeseen hellästi hierottuna poistaa tulehdusta ja kipua.
Kaverilla oli jänne niin tulehtunut ja kiinnikkeissä, että hänelle ehdotetiin leikkausta. Hän oli lukenut, että virolainen käärmesalva auttaa. Niinpä hän hankki sitä. Laittoi ohjeiden mukaan voidetta paksusti ja konpressiositeen kompressiosukkien avulla yöksi jänteeseen. Viikossa jänne parani ja leikkausta ei tarvittu. Sanotaan, että edes vähän tulehtunutta jännettä ei saa hieroa. Kuitenkin hän hieroi ennen voiteen laittamista sitä niin, että verenkierto parani jänteessä. Tämä auttoi käärmesalvan vaikutusta.
Kun minulla oli krooninen tulehdus akilleksissa niin pyöräily sujui hyvin. Klossit vain niin taakse kuin saa ja opettelin pyörittämään niin, että en tee ns. kiepsahdusta nilkalla. Myös satulaa piti laskea parisen senttiä, jotta ennen kiepsauksen tehneenä voi ajaa ilman sitä. Jalkaterää tulee pitää niin vaakasuorassa kuin mahdollista.
Jänne kipeytyi silloin aikoinaan koriksen peluussa. Siinä tulee kova rasitus jänteelle kun hyppii korille ja muutenkin joka pelissä todella paljon. Se on lähes kaikkien korispelaajien vaiva. Parasta ennaltaehkäisyä siihen on vahvistaa pohkeita salilla tai kotona ja huolehtia myös niiden joustavuudesta. Juominen on myös tärkeätä. Faskiahieronta (https://www.youtube.com/watch?v=jAPyDxcsfq4) on myös tärkeätä eli pilastesrulla vain avuksi.
Erilaisia konsteja kannattaa kokeilla, mutta tulehtunut jänne katkeaa helposti, joten malttia pitää olla. Koululääketiede auttaa jos tarvitaan radikaaleja toimenpiteitä, mutta itsekin voi kokeilla monia asioita, joista jotkut voivat auttaa. Kun keinot loppuvat niin pitää ottaa konstit käyttöön.
Ei ole tulehdusta ilman kipua.
Halloo halloo
17.07.2015, 14.45
Akillesjännevaivojen ehkäisyyn suosittelen pohkeiden venyttelyä. Sitä ei sovi unohtaa.
Tässä eräs harjoite jota olen tehnyt,
http://www.kestavyysurheilu.fi/terveys-ja-ravinto/18-akillesvaivat-mikae-avuksi
Kuin myös tätä,
https://www.ppshp.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/npp/embeds/16110_Pohjevenytysohjeet.pdf
Nämä ammattilaisten ohjeita ja noita tullut tehtyä päivittäin useita kertoja + muut jumpat päälle, jalka kestää vallan mainiosti normikävelyä ilman isompia oireita ja täyslepoon sitä ei ole mahollista edes laittaa kun kaksi suomenajokoiraa asustelee meillä ja ne tarttee kuitenki päivittäistä liikuntaa, onneksi "mummopyörällä" pystyy noita hutaleita juoksuttaan niin ei isommin oireile lenkillä.... Nyt kysynki et mitkä toimenpiteet pyöräilyssä vähentää akillesjänteen kuormitusta, hannupulkkiselta tulikin sellaisia vinkkejä hommaan joita olin hakemassa, en ole lähössä millekkään pitemmälle "vauhtilenkille" vaan sais kuormitusta tuolta jänteeltä vähemmäksi että pystys kuitenki pitään pyörää jonkun sortin kevyessäkin liikkeessä ettei tartte koko kesää parannella kinttua, toki sekin kortti on katottava jos muu ei auta..
Halloo halloo
17.07.2015, 17.05
Suosittelen fyssarilla käyntiä; sellaisen luona, joka ei vain katso kaukaa ja puhalla. Ammattilainen näkee mikä jalassa on väärin ja määrää oikeat harjoitteet ja venyttelyt. Omalla ohjauksella saattaa tehdä vääriä venytyksiä. Minä tein pitkään eksentrisiä harjoituksia, joita yksi lekuri määräsi. Liike paransi pohkeen jäykkyyttä kyllä - osan siitä teki aika/lepo - mutta alkuperäinen syy selvisi vasta kunnon fyssarin luona. Nyt en tee eksentrisiä lainkaan, nah, en viitsi edes kertoa nykyistä harjoitetta, koska se ei välttämättä ole sinulle oikea.
Mene ammattilaiselle.
Jeh, kannattaa hoitaa kunnolla kuntoon ja etsiä syy mistä johtuu, että kipeytyy uudelleen pyöräillessä. Kaverin juoksijanura loppui siihen, ettei malttanut hoitaa kuntoon akillestaan ja se meni lopulta niin pahaksi, että jouduttiin leikkaamaan, ainakin kertaalleen, eikä siitä enää kunnollista ja juoksuun sopivaa tullut. Hän antaisi mitä tahansa jos voisi vielä perua malttamattomuutensa ja hoitaa sen kunnolla kuntoon, päästä taas juoksemaan.
Juu, oon käyny fyssarilla ja ens viikolla vaihtuu vielä fysioterapeutille joka erikoistunut alaraajaoireisiin, vajaa 10v sitten kun salibandyn peluu aikoina oli akillesjännejuttuja jäi kivut n. 5 kerran jälkeen Osmon hoitohuoneeseen, jospa ne jäis nyttenkin..
No niin, ei tiijä vaikka elämä voittaa.. Eilen kävin "Raadon" kanssa parin tunnin testilenkillä, testaamassa uutta mankelia ja akillesjänteen kuntoa, molemmat tuntu hienolta ja matkoineen maastoon parin tunnin kestosella lenkillä ei jänne oireillut kertaakaan.. Pari kertaa ehin käyvä Askelklinikalla jalakaa hoijattaan, kyllä se tästä!
Mulla iski 600km brevetin aikana myös akillesjänteeseen tulehdus(?). Lähti kuitenkin aktiivisella venyttelyllä ja teippauksella eikä tarvinut kovin pitkää 'kuuria'.
Olen ollut itse huomaavinani, että jostain syystä olen alkanut jäkittää jalkaa niin, että kantapää nousee polkimella. Polkemisesta tulee varvaspoljentaa. Jos vielä samaan aikaan pohkeen lihakset on jännittyneet, ei akillesjänne saa oikein minkäänlaista liikuntaa vaan liekö sekin jännitystilassa koko ajan.
Aktiivisella jalkalihasten rentona pitämisellä pyörityksessä ja kantapään alhaalla pitämisellä olen syntyä saanut ehkäistyä, mutta kyllä se herkästi iskee pitemmissä sessioissa, joissa kropan monitorointi luistaa.
Kävin jalkoihin erikoistuneella fyssarilla kipeän akillesjänteen kanssa. Syyksi paljastui pieni polven virheasento, jota koitetaan kuntouttaa mm. kiertojäykillä kengillä juoksemalla, + tietyillä venytyksillä, kyykyillä yms. Tarvii kuulemma muutaman kymmenen tuhatta toistoa, että polvi löytää oikean asennon. Juostessahan näitä toistoja tulee äkkiä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.