Näytä tavallinen näkymä : Nexus 3 rattaan vaihto?
Kaipaisin neuvoa miten tytön nexus 3 takavaihtajasta saa ketjurattaan irti. Kyse on vuoden vanhasta pyörästä jossa se vaihteen siirrin on kiinni yhdellä ruuvilla haaarukan ulkopuolella eli mallia mikä painaa tapilla akselin päästä.
Tuossa pitäisi oleman jonkinlainen lukkorengas mutta stefan alla ei ole rengasta, ainakaan sellaista missä olisi minkäänlaista katkosta.
https://www.youtube.com/watch?v=xf1bmEeeqzA
Tuon tapainen versio? Vanhassa ainakin oli suoraan tuo metallinen lukkorengas rattaan päällä.
Ja suojalasit päähän jos löytyy, tai joku rätti tuohon rattaan päälle ettei lennä lukkorengas silmään (niin kuin tuossa videossa näytti juuri käyvän..).
Lukkorengas lähtee irti kun pienellä meisselillä vääntää eli tuollaisia lukkorengaspihtejä ei tarvita.
Tuon videon katselin jo aiemmin mutta nexus versio on erilainen. Mitään ulkopuolista lukkorengasta ei ole. Sisäpuolla stefan alla on tosiaan rengas mutta siinä ei ole katkosta.
99% varmuudella siellä on lukkorengas jossa on katkos. Lukkorenkaan päät voi olla yhdessä niin ettei katkosta näy.
Helpoiten se selviää kun katsot navan tyypin ja katsot navan hajoituskuvasta mitä siellä pitäisi olla.
http://si.shimano.com/#seriesList/27/80 löytyy uusimpien napojen hajotuskuvat.
Olisi vaan pitänyt muistaa miten ratas irtoaa. Jotenkin vaan olin jumissa ajatuksen kanssa. Samalla tapaa se irtosi kuin vakiofillareissa.
Nyt on sekä pikkulikan että vaimon pyörissä isompi takaratas.
On ne muuten järjettömiä noiden peruspyörien välitykset. Pikkutyttö ei pystynyt käyttämään kolmesta vaihteessa kuin pääasaissa ykköstä ja satunnaisesti kakkosta. Vaimo taas ei 7v nexuksesta käyttänyt kuin kahta alinta ja satunnaisesti kolmatta. Kummallakin vaikeuksia mäkien kanssa. Juuh ja kummallakin sanoisin aikas hyväkin kunto.
Miksi ihmeessä 5-7 vuotiaiden tyttöjen pyörä välitetään niin että polkemalla pääsisi 40km/h ja naisten panssarivaunun painoinen naisten peruspyörä välitetään noin 70km/h varten. Ei tuossa ole järjen hiventäkään.
Ymmärtää aivan hyvin miksei koskaan ole moista hankkinut eikä hanki, seiska ja kasi sentään menettelee mutta kolmonen syvältä.
Reippailija
12.02.2019, 07.52
Hieman vanha kirjoitus mutta itselleni ajankohtainen.
Kolmivaihteisten välitykset ovat perinteisesti aika raskaat.
Aikomuksenani on laittaa reippaasti isompi takaratas (23 tai 24 piikkinen) 19 piikkisen tilalle.
Mäet nousee mukavammin ja lähes tarpeeton kolmonen saadaan useammin käyttöön.
Ketju menee kaiketi vaihtoon koska tarvitaan hieman pidempi ja voihan sen muutenkin vaihtaa :)
Halpa ja hyödyllinen remppa
Halpa on ja hyödyllinenkin, vaihteiden välinen porrastus vaan noissa ihan posketon, voi olla ettei ihan omaan ajoon sopivaa muutoksesta huolimatta onnistu saamaan. Ketjuvaihteisto ja tiheäportainen pakka auttaa vaivaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.