PDA

Näytä tavallinen näkymä : Urheilujuomat

autionpoika
11.07.2015, 21.27
Nykyään monenlaista hivistelyä näissä urheilujuomissa. Itse suosin hart-sporttia, koska siinä on optimaalinen keinotekoinen maku. Jostain kumman syystä se herättää hilpeyttä fittness tutuissa. Mitä porukka käyttää ja suosittelee?

YT
11.07.2015, 21.29
vettä​ .

LJL
11.07.2015, 21.33
High5 on maultaan aika hyvää, eikä mee vatsa sekaisin kunhan laimentaa tarpeeksi

rautajalka
11.07.2015, 21.56
Minulla on nyt kokeilussa appelsiininmakuinen PowerBar Isoactive.
Hartsport on kyllä ihan klassikko. Sitä oli joskus 70- 80 luvulla odotushuoneissa/ - auloissa sellaisissa akvaarion näköisissä automaateissa. Ja oli pojat hyvää. En kyllä muista missä laitoksissa ​niitä oli. Terveyskeskus ? Ei kai sentään.

sledgehammer
11.07.2015, 22.04
Enervit on hyvää, samoin xenofit. Powerbar isoactive ihan ok. Maxim ylivoimaisesti kamalinta paskaa mitä on tullut juotua. Oksettaa jo ekan pullon jälkeen. Gatorade vähän parempaa, jonkun pullon voi juoda, ennen kuin tökkää. Powerbarin elektrolyyttitabletit tosi jees. Jos kippais maltoa sekaan, vois olla tosi jees. Voi laittaa kaksikin tabua/juoma, eikä muutu pahaksi.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

duris
11.07.2015, 22.26
High5 tai muu elektrolyyttisekoitus. Sekaan maltoa jos tuntuu että tarvii hiilareita.

Lämpimillä keleillä kun hikoilee enemmän niin lisännyt vielä suolaa.

Nana
11.07.2015, 22.43
Minulle hammaslääkäri sanoi, että about kaikki urheilujuomat syövyttävät hammaskiillettä pahasti, koska niissä sakkaroosia, sitruunahappoa yms. Kannattaa pitää tämä mielessä kun niitä nauttii, sillä erityisesti urheillessa (kuiva suu) ne voivat aiheuttaa vahinkoa. Ei olisi pahasta ainakin treenin jälkeen neutraloida fluoritabletilla suuta.

Itsellä ollut Powerbar 5 electrolytes poretabletit käytössä mango-passionina ja nyt myös pink grapefruitina, jossa näköjään myös kofeiinia.
lisäksi tuubi mennyt Isostarin fast hydration powertabseja, jotka ei ihan yhtä hyvänmakuisia kuin powertabsit, mutta menee kyllä.
Uusimpana Zipvitin Electrolyte drink-poreet, joita en vielä ole testannut ja Bikarbonate sport additive, josta otan magnesiumit sun muut jos/kun muistan.

Esa S
11.07.2015, 23.29
Maltoa ja mineraalisuolaa, esim Pirkkaa. Lienee aika hammasystävällistä.

harmis
12.07.2015, 14.12
Treenit aina veden voimalla. Kisoissa järjestäjän tarjoamaa.

noniinno
12.07.2015, 16.20
Treenit aina veden voimalla. Kisoissa järjestäjän tarjoamaa.
Samaa olen yrittänyt minäkin. Seurauksena kisoissa aina pakki sekaisin.

Olenkin siirtynyt suolalla maustettuun laimeahkoon Mehukattiin, vatsa pysyy jotenkin kuosissa.

Juha Lehtinen
12.07.2015, 17.56
Jossain vaiheessa oli Gatoradea ja nyt on Maximia. Täytyy testata vielä muitakin tuotteita. Alkukesästä ajelin pitkään pelkällä veden voimalla mutta pakki meni tuosta sekaisin kun kroppa huusi mineraaleja.

mutanaama
12.07.2015, 19.29
Pelkkää elektrolyyttiä, nyt tuota powerbaria, ei pahaa ja wigglellä hyvässä tarjouksessa

autionpoika
12.07.2015, 22.33
Hart sporttia oli ainakin ennen uimahallissa ja inttiaikaan sotkussa. Maha kestää hyvin, kunhan ei tee liika vahvaa seosta. Tuskin hammasystävällistä tämä hartsporttikaan. Hieroja kauppasi jotain Fitline urheilujuomasettiä johon kuului ennen lenkkiä otettava alkudrinkki, suorituksen aikainen juoma ja lenkin jälkeen otettava mineraali/elektrolyyttijuoma. Kuulemma lisää hqpenottoa 10% jos käyttää alkudrinkkiä. Uskoiskohan...

StantheMan
12.07.2015, 22.37
Sama juttu, kuin alkoholijuomissa. Kaikki menee mitä pulloon on laitettu. Mutta vedellä mennään tällä hetkellä

pekoni
12.07.2015, 23.08
High5 elektrolyytit yli 2h lenkeillä, muuten vettä.

Marsusram
12.07.2015, 23.27
Hart sporttia oli ainakin ennen uimahallissa ja inttiaikaan sotkussa. Maha kestää hyvin, kunhan ei tee liika vahvaa seosta.

Muistan hyvin kun helteisissä suunnistuskisoissa oli juottorastilla kisasponssin uutta urheilujuomaa. Tuon makuun tottumattomana vedin mukillisen, sillä seurauksella että pakki meni sekaisin ja tuli totaalinen tilttaus. Oli sekoitussuhde melkoisesti vahvan puolella yhtä lailla kokemattomilla kisajärjestäjillä.
Siitä oppi, että aina tarjotun urheilujuoman päälle vettä isompi mukillinen varmuuden vuoksi.

Omassa pullossa on nykyisin vain vettä, pysyy puhtaanakin paremmin.

JaniM
13.07.2015, 08.48
Meinasin litkiä tätä: https://oriolashop.fi/fi/Kaupat/Dexal/Urheilujuomat/Dexal-Light-Mustikka-karpalo-urheilujuomatiiviste-/p/A1030

Ei ainakaan maksa paljoa kun tulee euron postikuluilla. Pistää vaikka pakkaseen kun päiväys tulee täyteen :)

VesaP
13.07.2015, 09.16
Käytin 15 vuotta Powerbarin tuotteita (myös juomissa) mutta poltin hihani kun muuttivat geelipussinsa niin idiooteiksi joten vaihdoin vuosi sitten SiS:in tuotteisiin. Enkä oo katunut. Niiden urheilujuomatkin paljon parempia maultaan mitä Powerbarin.

http://www.scienceinsport.com/

sledgehammer
13.07.2015, 10.07
Toi geelijuttu on ihan totta. Ne on pakko pullottaa. Mulla on ollut hemmetin monta pussia, joista ei ole tullut millään tavaraa, vaikka on repinyt sen "korkin" auki. Sis on hyvää ja Zipvit myös.

Powerbar energize patukat yhdistettynä elektrolyyttitabuilla terästettyyn veteen oli ihan bueno setti. Toi on jännää kamaa, ihan kuin sinitarraa:D Parasta on suklaakuorrutteen puuttuminen. Helppoa syödä ajaessa.
http://www.powerbar-europe.net/2325/za/products/energize-bar.1115.powerbar

aaltju
13.07.2015, 20.38
Luovuin urheilujuomista kokonaan muutama vuosi sitten. Vedellä pärjää mainiosti ja pidemmillä lenkeillä tai kuumassa ilmastossa voi heittää elektrolyytit sekaan. Syy miksi noista luovuin on varsin yksinkertainen... tähän nuoreen vartaloon tarttuu keskikohdan tietämille jokainen turha suuhun pistetty kalori. Miksi siis hörppisin sokeriliemiä lenkillä kun en niiden antamaa energiaa siellä tarvitse.

Sama juttu pätee geeleihinkin tosin niitä olen raahannut muutamaa pussia mukana pidemmillä lenkeillä ja etelän vuoristoissa... tiedä sitten onko niistä apua jos mylly hyytyy puolessa matkassa, mutta ei nuo paljon painakaan.

Patukoita sen sijaan syön, mutta niitäkin vain harvoin.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

orc biker
13.07.2015, 21.24
Miksi siis hörppisin sokeriliemiä lenkillä kun en niiden antamaa energiaa siellä tarvitse.

Jos teet monen tunnin lenkkejä, niin tarvitset. Eikä se lihota, koska se kuluu saman tien pois. Esim. jos nauttii 80 g / h, niin sehän on vain 320 kcal. Nämä kaikki käytetään jo sen tunnin aikana, koska saa mennä todella matelemalla, että rasvasta otettaisiin edes yli puolet energiasta. Ja siinähän silti laihtuu, kun se rasva tosiaan palaa myös samantien. Ja jos tätä sokeritäydennystä ei tee, niin sitten elimistö johtuu turvautumaan hitaampiin energianlähteisiin. Vastaus tuohon kysymykseen on siis se, että suorituskyvyn takia: jaksat treenata kovempaa ja enemmän sekä vältät lihasten polttamista energiaksi hiilihydraattivarastojen tyhjennyttyä. Toki onnistuuhan se itse ajaminen syömättä. Itse pystyn vetämään ilman lisäenergiaa helposti ainakin 6 tuntia ilman, että tulee yllättävää seinää vastaan, mutta suorituskyvyssähän se väistämättä näkyy ja tuntuu.

sledgehammer
13.07.2015, 22.46
Joo, kroppa lakkaa toimimasta parhaalla tavalla, jos sinne ei syötä lisää virtaa. Jos ajaa pelkkää peekoota, niin energian tarve on vähäisempää. Omalla kohdalla kova 90km lenkki päättyy bonkkaamiseen jossain 60-70km kohdalla ilman täydennystä. Hapot alkaa kertyä koipiin ja kone sanoo seis. Luulen, että elimistö tarttee tietyn määrän energiaa pystäkseen muuttamaan maitohappoja energiaksi. Vaihtoehdoiksi jää ajaa hiljempaa tai tankata suorituksen aikana. Kuumemmalla kelillä myös elektrolyyttien saaminen nousee merkittävään asemaan. Jos kalium/natrium tasapainoon tulee heittelyä, se kyllä näkyy ja tuntuu suorituskyvyn laskuna tai jopa koneen totaalisena hyytymisenä. Jos lenkille kannetut juomat muuttuu läskiksi, ei lenkin intensiteetti ole kyllä kummoinen. Lisäksi palautumisen kannalta olisi hyvä, jos hiilarivarastot ei oo ihan nollilla, kun sinne aletaan tunkemaan protskua eri muodoissa, muuten osa proteiinistakin menee huvenneiden energiavarojen täydentämiseen.

aaltju
13.07.2015, 23.48
2 - 2 1/2 h menee ihan mukavasti ilman tankkauksia ja pidempään ei montaa kertaa viikossa ole aikaakaan. Pidemmillä lenkeillä sitten jollain patukoilla saa puhtia jos tarvitsee.

Omassa käytössäni ainakin huomasin että sokeriliemet tulee turhan helposti tavaksi ja niitä tulee vedettyä kitusiin vaikka vesikin riittäisi. Minä ainakin täytän päivän hiilaritarpeeni mieluummin jollain muulla kuin niillä.

Ihmisten elimistöt toimivat kukin vähän omalla tavallaan. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Urheilujuomista ja lisäravinteista yhtä monta totuutta kuin käyttäjääkin ja päälle vielä myyntimiesten totuus ja urheilulääkärien virallinen totuus.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

YT
13.07.2015, 23.56
Minulla on lihaksissa ja maksassa varsatossa polttoainetta. Lisäksi minulla on 10 metriä suolta, jossa mukana lähtee lenkille ainakin kaksi edellistä syömääni ateriaa. Siksi pelkkä vesi riittää minulle.

VesaP
14.07.2015, 09.20
Kakkapuhetta kaikilta jotka väittää että pitkiä (>5h) lenkkejä voi ajella pelkällä vedellä. No, tottakai voi voi, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Voi myös ajaa Shimanon osilla mutta eihän siinäkään ole mitään järkeä. Tms. Ei autokaan ilman bensaa käy, kyllä moottori polttoainetta tarvii.

Disclaimer: Joo, tiedetään, tempokisu ajaa 700km lenkin yhdellä puolikkaalla banaanilla ja kahvikupilla Valkeakoskella nautittuna, mutta kaikki normikuolevaiset siis! Normikuolevainen kun eksyy ajamaan Valkeakosken läpi brevetillään niin jo saa homohuutoja vain autosta roikkuvilta teineiltä osakseen.

sledgehammer
14.07.2015, 11.16
Tosta vatsan sekaisinmenemisestä tuli mieleen semmoinen juttu, että itsellä se liittyy enemmänkin ylirasitukseen, kuin urheilujuoman merkkiin. Jos rasitustaso pysyy aisoissa, voin juoda käytännössä mitä vaan urkkajuomaa. Ylirasitustilanteessa eroja alkaa löytyä, mutta siinä kohtaa on homma reisillä jo muutenkin ja urheilusta on tullut selviytymistä. Moni juttelee näistä kisakokemuksista, kun on melkein käynyt Konoset. Veikkaan että rasitustasokin on ollut aika lailla tapissa, eihän kukaan mene viivalle chillailemaan ja sitten on ehkä astuttu vähän sen tietyn rajan yli. Sillä on ainakin mulle iso merkitys ruoansulatuksen kannalta.

PatilZ
14.07.2015, 16.01
^ eli yksilöllistä. Itse en muista, että ylirasituksesta olisi menny pakki sekaisin aivan joka kerta, vaan ainoastaan silloin kun on juonut Gatoradea. Maximit tökkii jostain syystä, mutta pystyy elämään sen kanssa, Enervit on ihan ok. Kaikkein parhaiten olen klaarannut vatsani kanssa High5 juomien kanssa.

OT: Styrkessä viimeiset 250 kilometriä pieretti niin maan perkeleesti (pahoittelut), mutta pistän sen kolmioleipien ja wrappien sun muiden piikkiin.

Taas aiheeseen: Pakkiongelmat voi johtua myös jostain muusta kuin nautitusta nesteestä. Muut eväät, esim. patukat, voi olla ongelmien lähde.

Juha Lehtinen
14.07.2015, 18.01
Äsken tein lenkin ja testailin tänään Sportiasta ostettuja High5 Zero neutral ja Zero xtreme urheilujuomia. Neutraaliin laitoin mustaa viinimarjamehua joukkoon. Siirryn Maximista High5 tuotteisiin.

cobbo
14.07.2015, 20.00
Hifistelyn vuoksi: harrastan lenkkien aloitusta tyhjällä vatsalla ts. 1-1.5h max alusta mennään ennen päivän ekaa ateriaa. Sen verran kuitenkin pelkään salitulosten puolesta että toisessa juomapullossa on elektrolyytti-bcaa-juomaa jollaista markkinoidaan treenin aikana juotavaksi. Pitäisi vähentää lihasten hajotusta energiaksi, ja samassa saa suoloja. Menee vähän etäälle perusurkkajuomista mutta vaihtoehto tämäkin. Noin muuten menee high5 tyyppisiä elektrolyyttinappeja, kalorit sitten kiinteästä; en harrasta pitkäkestoista kovaa lenkkiä jolla kalori pitäisi saada nestemäisenä. Geelien syönnin jos aloittaa niin ruokaa pitää olla kotiin asti, muuten tulee noutaja kotva geelin jälkeen.

Aapo Jäykkäperä
14.07.2015, 20.04
Perustietoutta urheilujuomista löytyy linkistä.
"Vesimiestenkin" olisi hyvä syventää tietouttaan nesteiden imeytymisestä ja ihmiskehon toiminnasta.
Esillä on yhden firman tuotteet mutta se tietopuoli mitä sivu sisältää on mainio.

Itse käytän POWERBAR-tuotteita vaikka nuo savolaiset OLVIn tuotteet ois ehkä isänmaallisempi valinta.

http://tehosport.fi/#etusivu

Ehdottomasti gutzy.

JackOja
15.07.2015, 18.21
^Gutzya on vaan ihan perkeleen vaikea löytää mistään. Käytin sitä muutaman vuoden, mutta nyt on mennyt pari vuotta vedellä kun ostaminen on tehty niin vaikeaksi.

Aapo Jäykkäperä
15.07.2015, 19.31
^Gutzya on vaan ihan perkeleen vaikea löytää mistään. Käytin sitä muutaman vuoden, mutta nyt on mennyt pari vuotta vedellä kun ostaminen on tehty niin vaikeaksi.

Verkkokaupasta ostaminen vaikeaa ??? :) Et oo tosissas :)

http://www.gutzykauppa.fi/

rautajalka
25.07.2015, 20.14
Ostin päivänä eräänä HartSporttia vanhoja muistoja verestämään. Ostin sekä tiivistettä, että jauhetta.
Nyt on tiivistettä kokeiltu tämän päivän lenkillä ja... Eihän se maistu yhtään samalta, kuin kölvinä. Tai sitten aika on kullannut muistot. Ja maun. Onkohan maulla eroa tiiviste vs. jauhe ?

Greycap
26.07.2015, 00.58
Onkohan maulla eroa tiiviste vs. jauhe ?

Ei mainittavasti, tiiviste saattaa olla vähän pehmeämmän makuista. Itsekin kyllä muistan että silloin joskus kaukaisella 90-luvun alkupuolella se maistui ikään kuin enemmän suolalta ja sokerilta siinä missä nykyäänhän se on ihan juotavaa tavaraa. Ei tosin ole mitään tietoa millä sekoitussuhteilla se uimahallin aulassa ollut akvaario toimi, pienilläkin muutoksilla on aika suuri vaikutus asiaan.

rautajalka
26.07.2015, 02.52
90-luvun alkupuolella se maistui ikään kuin enemmän suolalta ja sokerilta
pienilläkin muutoksilla on aika suuri vaikutus asiaan.
Juuri tuo. Oma maku- muistikuva oli juurikin terävämpi ja voimakkaampi. Sekin voi vaikuttaa nykyiseen laimeuteen, että tein juoman täsmälleen sekoitusohjeen mukaan. Ei siinä... Ihan juotavaa siitä tuli. Aika neutraalia, mutta laskee tosi hyvin alas, eikä rupea tökkimään.

AnttiL
26.07.2015, 11.44
Eikös Gutzya ole ihan prismassa??

hannupulkkinen
26.07.2015, 11.57
Maltoa tai Lidlin urheilujuomaa toiseen pulloon ja toiseen vettä. Yli kahden tunnin lenkillä pari geeliä mukaan. Lenkiltä tullessa palkkari. Jos ei tankkaa lisää energiaa lenkillä niin ainakin minulla näillä vuosilla palautuminen hidastuu ja unen laatu heikkenee. Pelkkä vesi ei imeydy yhtä hyvin kuin energiaa sisältävä juoma. Varsinkin talvella pitkillä hiihtolenkeillä ilman lisäenergiaa tulee tosi vilu.

Lidlin valmis muvipullossa oleva urheilujuoma on muuten hyvää ja halpaa. Laimennan sitä puoliksi vedellä. Energiasisältö on täsmälleen sama kuin Gatoradessa.

Juomisen tarve lenkillä (http://www.terveurheilija.fi/kymppiympyra/urheilijanravitsemus/nestetasapaino/juominen) riippuu myös siitä onko ennen lenkkiä nautittu riittävästi nestetä.

Kuntoilija
26.07.2015, 16.41
Poijat, Hartsportin "juomakoneesta" tuli se huippuhyvän makuinen juoma. Kotona tököteistä en koskaan ole saanut yhtä hyvää valmistettua.

kp63
26.07.2015, 20.14
tehon mukaan: PK1 vettä, ftp hiilareita tehtyjen wattien mukaan. Treenin jälkeen tarkkana, persoonasta kiinni mikä sulaa ja mikä ei.

Esa S
26.07.2015, 21.22
Eiköhän tehon sijaan enemmän vaikuta kesto. Ei pk1:stäkään mennä pelkällä pyhällä hengellä.

kp63
27.07.2015, 07.39
PK1 ei tarvi kysyjän mukaista urheilujuomaa. Ihan turhaa hifistellä hartsporteilla ko tehoilla, kun normi ruokakin sulaa. Toki jos niistä tykkää niin mikäs siinä. PK1:n yksi tavoitehan on rasvanpolton treenaaminen ja mulla sellainen käsitys, että rasva palaa hiilareilla, mutta ylimäärää ei kannata nauttia. Joku tietävämpi korjatkoon käsityksen.

hannupulkkinen
27.07.2015, 10.23
Eiköhän juomisen tarpeeseen vaikuta tehojen lisäksi lenkin kesto, ilman lämpötila, pyöräilijän koko ja yksilölliset ominaisuudet, vaikkapa tottumus harjoitteluun vähällä juomisella. Pienikin nestevaje vähentää tehoja ja lisää kramppien maahdollisuutta. Tietenkin tärkeintä on se miten on nesteyttänyt itseään ennen lenkkiä.

Pyöräily on lajina sellainen, että pk 1 lenkki on melko mahdoton ajaa puhtaasti. Maantiellä se onnistuu jotenkin, mutta maastossa ei mitenkään vaikka tunkkaisi kaikki ylämäet ja kivikkojuurakkopolut.

StePe
27.07.2015, 11.02
Pulkkinen aika täydellisesti tiivisti oleelliset asiat.

Olen aina ihmetellyt, ettei normaalisti juomista käsittelevissä ohjeissa korosteta lämpötilan vaikutusta.
Minäkin otan pulloon urheilujuomaa lämpötilan noustessa 25 asteen yläpuolelle. Alle 10 asteen lämpötilassa sitten ajaa olemattomalla nestemäärällä (ja pelkällä vedelläkin) koko päivän. Minulla ainakin tuntuu olevan n. 3 h nestereservi kropassa ja (ainakaan tämän kesän säässä) nesteen nauttimista ei tarvitse sitä ennen PK-lenkillä aloittaa.

kp63
27.07.2015, 11.18
Juu juu ihan oikein pulkkinen tiivisti nesteytyksen. Mä yritin tiivistää hiilarit, mutta ilmeisesti tiivistin liikaa. Ihmiskroppa toimii järjenvastaisesti tai sen mukaisesti ihan miten aatellaan, mutta tehojen noustessa kyky imeyttää putoaa (kääntäen tehot menee suoritukseen). PK1 tehoilla voi käytännössä napostella ihan mitä vaan (paitti tomppa superhampurilaista) niin sulaa. ftp tehoilla, jossa nesteen ja hiilarin tarve olisi suurin alkaa tulee ongelmia ja silloin nesteen pitää olla itse kullekin testattu. Sama ilmiö esiintyy kuten stepe kokeneena tietää lämpötilan noustessa. Tosin Stepen vedentarve on noin 1/10 mun. Fillariurani alussa pömpötin vatsani 7-8% juomilla, nykyään se useimmille sopiva 5% toimii kisatehoillakin. PK1 mielummin muuta kuin ällöjuomia. Paahtoleipä ja väliin metukkaa. Siitä saa hiilarit, suolat ja protskut + kateelliset lenkkikaverit.

Markku Silvenius
27.07.2015, 11.56
Minäkin otan pulloon urheilujuomaa lämpötilan noustessa 25 asteen yläpuolelle. Alle 10 asteen lämpötilassa sitten ajaa olemattomalla nestemäärällä (ja pelkällä vedelläkin) koko päivän. Minulla ainakin tuntuu olevan n. 3 h nestereservi kropassa ja (ainakaan tämän kesän säässä) nesteen nauttimista ei tarvitse sitä ennen PK-lenkillä aloittaa.

Yleinen konsensus taitaa olla kuitenkin, että liuosväkevyys on suurempi mitä kylmempi jos katsotaan vain lämpötilaa kriteerinä. Helteellä pitää juoda enemmän/tunti ja jos tavoitellaan vakiota hiilarin saantoa /tunti niin liuosväkevyyshän pitää silloin pudota (ja tietysti muun syönnin hiilarimäärä huomioitava saannossa ts. ettei vedetä näin ähkyyn ja ongelmiin). Kylmemmässä kelissä kropan peruskulutus kasvaa jo pelkän ruumiinlämmön ylläpitämiseksi, siksi enemmän energiaa kylmällä säällä.

Rasva palaa hiilareiden liekissä (rasvanpolttoprosessiin tarvitaan hiilareita).

sledgehammer
27.07.2015, 12.12
Lämpötila kyllä vaikuttaa aika roimasti. Tällaisen kylmän kesän suomessa vetelen 90km lenkit yhdellä pullolla. Ajattelin jo, että mussa on joku vika, kun nesteen juonti tökkii ja janosta ei ole tietoakaan. Väkisin join... ja kusin. No Malliksella mulle valkeni, että kyllä sitä nestettä munkin koneistoon menee, kun keli lämpenee. 7L/7h, eikä tarvinnut edes kusta. Osa vielä ihan kokista. Lämmintä olikin sitten jo +30c. Juuri sen takia, että neste ei maistu viileämmällä kelillä, olen alkanut vetelemään geelejä lenkillä. Sellaisia, missä on elektrolyytitkin. Mulla tulee kaikki ylimääräinen juotu tavara aika hätäisesti nesteenä läpi. Monesti miettinyt sitä, että onko siinä juomisessa mitään järkeä, kun saa sitten kusta kaikki tankaktut nesteet teiden varteen moneen kertaan. Jano ei tule juuri koskaan. Ihan fiilispohjallakaan ei uskalla mennä yhden nestehukkakokemuksen takia. Se oli niin jäätävä kokemus, etten halua sitä kohdalleni ikinä uudestaan. No, tää on tämöstä taiteilua. Kaipa se kultainen keskitie itsellenikin joskus löytyy.

kp63
27.07.2015, 12.59
Sledge: kokeilemalla, kokeilemalla ja kokeilemalla, ei muuta tietä. Toki kisassakin kustaan ajaessa, Tourilla ja esim eilen PM kisoissa. Sateinen ja viileä sää on äärimmäisen vaikea nestemäärän arviointiin. Siksi kisassa po geeliä tms sellaista, jolla ottaa itelleen maxhiilarit, jos ei voi juoda sitä määrää mitä kuvitellut. btw itellä ne on 1l ja 50-60g on rajat mikä uppoo. ehkä sikahelteellä vähän enmpi, mutta sitten tulee läpi. ei vaan imeydy.

Ishtor
31.07.2015, 02.50
Lidlin valmis muvipullossa oleva urheilujuoma on muuten hyvää ja halpaa. Laimennan sitä puoliksi vedellä.

Minusta oli hiukan pettymys vaikka Lidlin tuotteista yleensä tykkäänkin. Se sininen verrattuna Gatoraden vastaavaan on mielestäni outoa tavaraa. Jännää siinä on se, että se teki ainakin minulla ikäänkuin janon tunteen hetken päästä hörpyn jälkeen entistä pahempana, ja jos ei ottanut, niin suu kuivui ihan täysin. Eli oli pakko juoda lisää, ja sitten lenkki menikin ihan "juopotteluksi". Pitää koittaa tuota vedellä lantraamista, saattaa toimia paremmin. On kyllä edullista verrattuna noihin "oikeisiin merkkeihin".

Wilgios
10.08.2015, 20.58
Zipvitin geelit hyviä esim veden kanssa, kun ei tartte ottaa kuin geeli kerran tuntiin tai vähän alle tuntiin. Pakkaus tosin ajaessa hankala, melkein vaatii pysähtymisen.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

EsaJ
11.08.2015, 10.17
Treeneissä (riippumatta treenistä) vettä, pidemmille lenkeille Kalaharin suolaa sopivasti sekaan. Kisoissa sitten Maximin hiilarijauheesta polttoaineblandis + geelit.

sledgehammer
11.08.2015, 10.47
Kisoisssa tuli juotua Squeezy nimistä tavaraa ja hemmetti, se on kyllä kamalinta tavaraa, mitä on tähän mennessä tullut juotua. Saattoi kyllä olla sisälöltään ihan hyvää, kun ei koneisto vastustellut sen juomista ja krampit pysyivät poissa, mutta maku... se oli jotain tuhkauppiveden tapaista keinotekoisela appelsiinilla maustetuna.

hai_suli
14.08.2015, 13.01
Gutzyä menee yli 2h lenkeillä täälläkin. Tais olla just tarjouksessakin.

JackOja
14.08.2015, 13.33
Verkkokaupasta ostaminen vaikeaa ??? :) Et oo tosissas :)
http://www.gutzykauppa.fi/

Katoppas vaan, tuollainenkin on. On näköjään paaaljon halvempaakin kuin siellä mistä viimeksi löysin.

Eikös Gutzya ole ihan prismassa??

En tiedä kun en käytä Prismaa. Pitääpä ottaa asiakseen joskus tsekata joskus kun näkee Prisman.

Gutzyä menee yli 2h lenkeillä täälläkin. Tais olla just tarjouksessakin.

Ai misä? Prismassa?

brilleaux
14.08.2015, 14.19
Vettä ainoastaan. Jos ravinnetta tarttee pidemmillä fiilistelyillä niin Pandan Natural-lakua, kuivattuja aprikooseja tahi ruhinoita.
Rasvatonta maitoa palautukseen. Ja perusruokaa.
Kaikenmaailman teollista sontaa tungin ennen sisuksiin ajon aikana ja jälkeen. Ei lisä-arvoa. Epäterveellistä, jos ei muuta. IMO.

EDIT: Joku omatekoinen "urheilujuoma" saattaisi olla jees pidemmille fiilistelyille kesäaikaan varsin. Ihan jo suolojen saantia ajatellen.

http://www.makuja.fi/artikkelit/5263542/ajankohtaista/yle-asiantuntija-lyttaa-suosikkituotteet-jarjettomina-ihan-turhia-ruokavaliossa/

Almarro
14.08.2015, 15.06
Vettä ja hiilihapotonta kivennäisvettä on yleensä mukana fillarilenkillä.

Aikoinaan kisoissa matsien välissä tuli vedettyä omatekemää hartsiporttia, mutta eihän se hakannut urheilulutalon kahvion Hartsport konetta, jo pelkästään sen juoman kylmyyden takia. Alkukulaukset saatto olla samansuuntaiset kun olit oikein kylmään veteen sen itse tehnyt, mutta hetken päästä se oli jo lämmennyttä litkua, joka ei nyt enää niin hyvälle maistunut.

Frosty
14.08.2015, 22.21
Gutsyn verkkokaupasta tulivat rojut alle kahdessa vuorokaudessa. Tänään pääsi maistelemaan. Trooppinen urheilujuoma (http://www.gutzykauppa.fi/epages/polarpharma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015042306/Products/2096345) on ainakin ihan jees, varsinkin jos tykkää Passoãsta (http://www.alko.fi/tuotteet/272547/) pienellä ananastwistillä. Palautusjuomassakin (http://www.gutzykauppa.fi/epages/polarpharma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015042306/Products/2096642) oli after ski -tunnelmaa.

jarit
15.08.2015, 07.47
Mä olen ollut pitkään urheilujuomien sekakäyttäjä (se mitä kaupassa on sattunut olemaan) mutta hiljalleen oppimassa pois noista tavoista. Gutzyn jäljeltä on vielä keltaisia juomapulloja talossa ja ei lähde puhtaaksi. Poika toi ison kasan HartSporttia Intin metsämuona pakkauksista joita vielä on muutama; oli sitä mieltä että ei sovi urheilijalle eikä itse niitä käyttänyt. Nykyisellään käytän vettä, SaltStick tabuja kuumalla säällä elektrolyyttien vuoksi ja hiilarit otan mieluiten PowerBarin levystä. Palautukseen maitoa ja jos siltä tuntuu niin terästetään Nesqvick / oBoy -kaakaolla.

paskalokki
15.08.2015, 17.04
Laitan pari pientä kauhaa maltoa ison vesipullon sekaan lenkille, onko suosituksia halvasta urheilujuomajauheesta missä olisi jotain makua? Laittaisi sitä myös yhden kauan niin saisi arvot kohdalleen pääasiassa halvalla maltolla ja makua jollain muulla. Pelkkää vettä omasta hanasta en voi juoda edes kotonakaan, maistuu se niin pahalle.

ketti
16.08.2015, 01.07
Maltovettä lenkillä maistaneena ja sen jälkeen maustaneena tuumaa näin hän:

Työnnä paskis sinne sekaan loraus lähikaupan muovipullomustaherukka tai -mansikka"mehu"tiivistettä. Ei mehukattia, vaan sitä pienemmässä läpinäkyvässä muovipullossa myytävää tiivistettä. Lasipullossa on lähes vastaavaa erimerkkistä tuotetta, mutta kuka sitä lasia viitsii ostoskassissaan kantaa. Meidän jätteet sitä paitsi poltetaan meillä Vantaalla energiaksi, väittävät. Vai tapahtuuko se Helsingin puolella, näista ah niin teennäisistä ja aikansa eläneistä kuntarajoista niin tiedä.

Ot: vesi? Etkös asu melkein päijännetunnelin päällä? Hyvää se on. Normilenkille pari raetta merisuolaa päijännetunnelin vesilitraa kohti pulloon hikoilua varten ja muuten geeliä tai kerrankin luvan kanssa pullaa koneeseen? Okei, vitsi. Toimii silti.

Vielä muokkaus: toimii meillä taviksilla. Ne, jotka koskaan aikovat hankkia elantonsa fyysisen suorituksen perusteella tapahtuvaan palkintojenjakoon tms. menestykseen perustuen onneksi ymmärtänevät sivuuttaa tekstini edes niitä lukematta.

paskalokki
16.08.2015, 01.17
Työnnä paskis sinne sekaan loraus lähikaupan muovipullomustaherukka tai -mansikkatiivistettä. Ei mehukattia, vaan sitä pienemmässä läpinäkyvässä muovipullossa myytävää tiivistettä.

Mitään en näistä ymmärrä, mutta maltovettä lenkillä maistaneena ja sen jälkeen maustaneena tuumaa näin hän.
Miksi ei, taidankin huomenna lorauttaa malton sekaan pienen lurauksen Funlight-tiivistettä, katsotaan mitä tulee. Raportoin tänne sitten menikö metsään vai sysimetsään.

edit: Toimii ihan hyvin, kolme kauhallista maltoa mistä energia tulee ja pieni tilkka Funlight-tiivistettä niin ei maistu skeidalta sisältö. Tiivistettä menee tosin niin vähän per juomapullo, että paria makua saa olla kaapissa koko aika ja näitä sitten kierrättää, alkaa maistua muuten niin puulta tuo. Taidan mennä jatkossa tällä eteenpäin.

paaton
19.12.2015, 22.37
Täytyisiköhän sitä alkaa käyttämään jotain urheilujuomia, tai muita mömmöjä pidemmillä +4h lenkeillä?
Virta ei lopu, mutta lenkkien jälkeen olen huomannut pientä päänsärkyä, jota minulla ei ole oikeastaan koskaan muulloin.
Samoin jalat kramppailevat illalla, mutta voiko tämä kramppailu johtua myös kylmyydestä? Suolan puutetta mietin nyt ensimmäisenä.
Lenkillä on yleensä mukana banaani, muutama leipä, kahvia ja vettä.

usko juntunen
19.12.2015, 23.24
https://varuste.net/High5+Zero+Electrolyte+Sports+Drink?_tu=46612

Kesäkuumalla purosta vettä pulloon ja noita tabuja sekaan. Viileämmällä kelillä lisäksi kourallinen maltoa antamaan energiaa. Metukkavoileipää unohtamatta.

paaton
19.12.2015, 23.41

Kesäkuumalla purosta vettä pulloon ja noita tabuja sekaan. Viileämmällä kelillä lisäksi kourallinen maltoa antamaan energiaa. Metukkavoileipää unohtamatta.

Mitenkäs repun kanssa? Sotkenko tabuja ja jauhetta sekaisin nyt talvella?

Frosty
19.12.2015, 23.49
Täytyisiköhän sitä alkaa käyttämään jotain urheilujuomia, tai muita mömmöjä pidemmillä +4h lenkeillä?
Virta ei lopu, mutta lenkkien jälkeen olen huomannut pientä päänsärkyä, jota minulla ei ole oikeastaan koskaan muulloin.
Samoin jalat kramppailevat illalla, mutta voiko tämä kramppailu johtua myös kylmyydestä? Suolan puutetta mietin nyt ensimmäisenä.
Lenkillä on yleensä mukana banaani, muutama leipä, kahvia ja vettä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dehydraatio

paaton
19.12.2015, 23.53
Juu, jotain tuonne veden sekaan pitää varmaankin sotkea. Noin litran join nyt viileällä ja puoli litraa kahvia.

CamoN
20.12.2015, 12.12

Minäkin olen juonut pääsääntöisesti High5:n Zero-juomia pari vuotta silloin kun urheilujuomaa on mukana. Yleensä jakona yksi pullo vettä / yksi pullo urheilujuomaa tai juomarepullinen vettä / pullo urheilujuomaa. "Normaalit" energiaa sisältävät urheilujuomat on minun makuuni niin makeita ja välillä myös niin hapokkaita, että ne lähinnä lisäävät juomisen tarvetta. Mielummin elektrolyytit yms. juomassa ja energia sitten geelinä tai kiinteänä erikseen.

Geelit pitää paikkansa energialähteenä lähinnä kisasuorituksissa kun tankkauksen tarve on jatkuva ja syömisen pitää tapahtua nopeasti. High5:n geelitkin sopii minun makuuni, enemmän tulee mieleen mehukeitto kuin paksu siirappi. Muina eväinä banaani on aika lyömätön biohajoavan kääreen takia. Erittäin pitkillä lenkeillä erilaiset pähkinäsekoitukset vaikka kuivatuilla hedelmillä vahvennettuna on varmaan ravintosisällöltään liki parasta mahdollista ja kuljetettavuuden/säilyvyyden suhteen helppoa taskuruokaa. Ruokailu liikkeessä on vaan vähän hankalampaa.

orc biker
20.12.2015, 12.20
Juu, jotain tuonne veden sekaan pitää varmaankin sotkea.
Suolaa.

Moska
20.12.2015, 13.10
Suolaa.
Puhdistamatonta merisuolaa tai vuorisuolaa, merisuola liukenee nopeammin veteen ja vuorisuola sopii vaikka ruoan lisukkeeksi hyvin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

JohannesP
20.12.2015, 13.18
Noita linkattuja High5 zero electrolyte -tubuja olen itsekkin käyttänyt lähes joka lenkki. Tykkään enemmän pureskella sen energian eli patukoita ja banaaneja menee pidemmillä lenkeillä.

Wigglestä tulee aina keväällä tilattua kesäksi isompi satsi varsinkin noita High5 tuotteita. Tuppaavat maksamaan Suomessa moninkertaisesti.

paaton
20.12.2015, 14.05
Ainakin näillä keleillä on melkein pakko mennä pelkästään repulla. Telineessä oleva pullo on niin paksun kuran peitossa, ettei sitä tule kyllä käytettyä. Tilaan noita high5 tabuja veden sekaan. Ei tuolla märässä metsässä oikein tee mieli pureskella mitään ylimääräistä pysähdyksen aikana. Metukka leivän ja kahvin jälkeenkin on jo näpit jäässä ja saa vaihtaa paksummat hanskat käteen. Kylmät ja kovat energia patukat on aika syvältä.

Mitenhän se malto jauhe? Pitkillä talvilenkeillä tuo olisi varmaan ok. Onkohan järkeä sotkea jauhetta ainoaan juomaan?

Sitruuna on noista high5 juomista varmaankin se parhaan makuinen, eikä liian imelä?

usko juntunen
20.12.2015, 14.23
Juu, jotain tuonne veden sekaan pitää varmaankin sotkea. Noin litran join nyt viileällä ja puoli litraa kahvia.
Kahvin ystävänä ittekkin juon kahvia (sokerin&kerman kera) aina kun vaan mahdollista, mutta eikös kahvi kuivata kehoa lisääntyneen keventelytarpeen takia?
Iän myötä jalkojen kramppiherkkyys kesällä varsinkin alkukauden kisoissa on lisääntynyt. Talvella tuo ilmiö lähes olematon, mutta taitaa johtua siitä kun kyseessä eri laji (hiihto)
jossa kuormitus jakaantuu koko kropalle.

e: laitan maltoa kisatouhuissa niin kesällä kuin talvellakin juoman sekaan. Energiaa tulee tasaisesti, ja selvästi halvemmalla kuin esim. geelit.

paaton
20.12.2015, 14.57
Jaa... Eli kahvi ei välttämättä olekkaan fiksu valinta reippaile lenkeille, vaikka se mukavan lämmintä onkin?
Kieltämättä tämä tämä pieni kramppailu ja päänsärky iltaisin taisi alkaa vasta nyt viileällä, kun otin pullollisen kahvia mukaan.

CamoN
20.12.2015, 15.07
Ei ole esittää mitään valistuneita arvauksia oman mielipiteen tueksi, mutta käsittääkseni kahvilla ei ole yhtä pahaa kuivattavaa vaikutusta kuin legendat kertoo. Kahvihan on pääasiassa vettä ja kahvin juominen on paljon parempi kuin juomatta jättäminen. Mutta jokaisella on tietysti yksilöllinen ruoansulatus ja kahvejakin on erilaisia. Toisilla kahvi aiheuttaa välittömän "tyhjennyksen" ja toisilla ei.

paaton
20.12.2015, 15.17
Ei ole esittää mitään valistuneita arvauksia oman mielipiteen tueksi, mutta käsittääkseni kahvilla ei ole yhtä pahaa kuivattavaa vaikutusta kuin legendat kertoo. Kahvihan on pääasiassa vettä ja kahvin juominen on paljon parempi kuin juomatta jättäminen. Mutta jokaisella on tietysti yksilöllinen ruoansulatus ja kahvejakin on erilaisia. Toisilla kahvi aiheuttaa välittömän "tyhjennyksen" ja toisilla ei.

Ok, eli kuivatus vaikutus johtuu siitä, että joutuisi käymään puskassa. Tuota ei ole tarvinnut kyllä tehdä.
Jatketaan kahvin juomista kylmällä. Kyllä se ainakin fiilistä parantaa ja sehän on ainoa seikka millä on merkitystä.

usko juntunen
20.12.2015, 15.33
No nyt helepotti. Ma jo pelekäsin, jotta ei enää nokipannukahvetta laavulla:)

orc biker
20.12.2015, 18.24
Puhdistamatonta merisuolaa tai vuorisuolaa, merisuola liukenee nopeammin veteen ja vuorisuola sopii vaikka ruoan lisukkeeksi hyvin.

Se on oikeastaan ihan sama. Luulisi sen verran vesi pullossa hölskyvän ajon aikana, että varmasti sekoittuu mikä tahansa suola.

paaton
04.05.2016, 20.30
Alkaa vähän tökkimään tuo High5 citrus elektrolyytti juoma. Imelää on.
Laimentaminen ei kuitenkaan oikein toimi. Alkaa jalat kramppailemaan aika äkkiä.

SISiä voisi koettaa seuraavaksi. Mikä maku noista olisi vähiten äklöä?

Liikuva shikaani
04.05.2016, 22.03
^Käytätkö magnesiumia jos kerran herkästi kramppailee?

äkssee
04.05.2016, 22.52
Laimentaminen ei kuitenkaan oikein toimi. Alkaa jalat kramppailemaan aika äkkiä.

SISiä voisi koettaa seuraavaksi. Mikä maku noista olisi vähiten äklöä?

SIS Go Electrolyteä tulee käytettyä ja ei ole imelää mielestäni. Blackcurranttia ja Lemon/Limeä pääasiassa. Jälkimmäinen vähän pirteämpi maultaan. SIS:n geelit myös loistavia!

paaton
04.05.2016, 23.05
^Käytätkö magnesiumia jos kerran herkästi kramppailee?

Kyllä minä sitä yritän joka aamu nappailla. Välillä tosin unehtuu.

Aiemmin ei ole lenkillä kramppaillut, eikä tänäänkään vielä kunnolla. Pientä mukavaa tunnetta oikeassa sääressä putkelta polkiessa...
Itse asiassa kramppailut loppuivat lenkkien jälkeenkin lähes kokonaan, kun aloin käyttämään tuota high5 elektrolyytti juomaa.

Lomalla kun tuli poljettua viikkoon aika paljon, niin laitoin vielä tilkan maltoakin mukaan. Toimi kyllä hyvin. Kertaakaan ei kramppaillut eikä virta muutenkaan loppunut päivän lenkeillä.

frp
05.05.2016, 00.01
Jos en nyt väärin muista niin SIS geelit on kyllä hyviä, mutta juoma ei ollut hääviä ja taisi jopa aspartaamia sisältää.

hannupulkkinen
05.05.2016, 00.05
Miksi ei, taidankin huomenna lorauttaa malton sekaan pienen lurauksen Funlight-tiivistettä, katsotaan mitä tulee. Raportoin tänne sitten menikö metsään vai sysimetsään.

edit: Toimii ihan hyvin, kolme kauhallista maltoa mistä energia tulee ja pieni tilkka Funlight-tiivistettä niin ei maistu skeidalta sisältö. Tiivistettä menee tosin niin vähän per juomapullo, että paria makua saa olla kaapissa koko aika ja näitä sitten kierrättää, alkaa maistua muuten niin puulta tuo. Taidan mennä jatkossa tällä eteenpäin.
Älkää helkkarissa käyttäkö asparatamia sisältäviä tuotteita. Aspartaami on myrkky, joka aiheuttaa vakavia sairauksia. Jos ette usko niin googlettakaa.
Minä käytän mökillä tuota Funlightia muurahaisten karkoittamiseen. Ne ovat makean perään ja kuolevat kun syövät tuota. Vievät vielä jaloissaan sitä pesiinsä ja koko pesä hiljenee muutamassa päivässä. Siitäkin voi päätellä, että mehu ei ole kovin terveellistä ihmisellekkään.

Aspartaamista on lukuisia lääketieteellisiä tutkimuksia, joista toiset pitävät tuotetta vaarallisena ja toiset vaarattomana. Vaarattomaksi todistavien tutkimusten rahoittajat ovat kytköksissä aspartaamin tuottajiin.

Mieluummin tavallista marjamehua malton joukkoon, mutta ei paljon. Mehu heikentää aineen imeytymistä, mutta pieni tilkka tuskin haittaa. Minä tykkään siitä, että malto ei maistu oikein miltään ja jos halua siihen makua niin laitan sinne vähän sitruunamehua. Happamuus tekee juomasta ehkä vähän parempaa. Pulloon mukaan voi laitaa myös muutaman rakeen merisuolaa lämpimillä ilmoilla.

kuovipolku
05.05.2016, 00.29
Mä googletin:

"As for the claim that aspartame (regardless of its intended use) effectively kills insects such as ants, no evidence supports that assertion. Many common, non-toxic substances (such as talcum power or pepper) serve as effective deterrents (http://www.getipm.com/thebestcontrol/bugstop/control_ant.htm) to keep ants away from household areas, simply because the sprinkling of those substances significantly alters the ants' habitat by disrupting the scent trails those critters typically follow.
As a test, we conducted a simple experiment by setting up three Ant Farm brand live ant habitats and stocking them with harvester ants. The ants of one habitat were fed (refined) sugar, sugar water, and products made with sugar; the ants of another habitat were fed aspartame, Diet Coke, and products made with aspartame; and the ants of a control group were fed ordinary water and the types of (natural) foods recommended by the Ant Farm manufacturers. The ants that were fed aspartame not only survived but thrived, digging as many tunnels and appearing just as active as their counterparts from the other two habitats."

Juniper
05.05.2016, 00.45
No aspartaamista minä ainakin pysyn kaukana. Suurin osa ihmisistä ei varmaan saa mitään oireita mutta lähipiiristä yksi sairastui rasvamaksaan.... Lääkärit ensin väittivät johtuvan alkoholista mutta kun kyseinen henkilö oli absolutisti ja lopullinen syy löytyi lähesomaan pelkästään kevyt tuotteista sisältävästä ruokavaliosta.... Aivoja kun huijataan riittävästi niin käykin juuri päinvastoin kuin syömällä oikeaa ruokaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jaegerhog
05.05.2016, 05.04
Maito, Kevyt ja punainen, palautusjuomaksi Olutta. Toimii kuin junan vessa!

brilleaux
05.05.2016, 08.19
^Tähän uskon minäkin.

CamoN
05.05.2016, 08.41

Toki kyseessä on makuasia, mutta jos High5:n elektrolyyttijuomat maistuu liian imeliltä niin vaihtoehtoja tehokkaaseen nesteyttämiseen saattaa jäädä aika vähän. Tai ainakin omaan makuun ne High5:n tabut sopii oikein hyvin, kun taas melkein mikä tahansa energiaa sisältävä urheilujuoma on minulle niin makeaa tai hapanta että sen päälle on puolipakko ottaa hörppy vettä.

En muista kokeilleeni SIS:n tuotteita. Sitrushedelmien makuiset vaihtoehdot on varmaan yleensä maultaan jyrkimpiä, sikäli voisi olla perusteltua kokeilla marjan tai muiden hedelmien makuisia.

Fjälle
05.05.2016, 08.44
Olut kuulostaa mielenkiintoiselta.
Pitäisi joskus kokeilla...

pikkupoika
05.05.2016, 11.14
Olut käy myös tankkaukseen. Esim keskiEuroopassa pitkän matkan hiihtäjät ruukkavaat kisoja edeltävänä iltana istua pitsalla ja iso oluttuoppi nenän alla.:)

Liikuva shikaani
05.05.2016, 11.56
Maito, Kevyt ja punainen, palautusjuomaksi Olutta. Toimii kuin junan vessa!

Makkara unohtu tuosta.

paaton
05.05.2016, 12.01
Olut käy myös tankkaukseen. Esim keskiEuroopassa pitkän matkan hiihtäjät ruukkavaat kisoja edeltävänä iltana istua pitsalla ja iso oluttuoppi nenän alla.:)

Joo, näihän toimitaan myös lapin lasketteluleireillä. Tosin sinne rinteeseen ei välttämättä jokaisella leirillä ehditä ollenkaan.

Taidan vain hakea partioaitasta high5 zero grapefruit makua.
Käytettekö muuten yhtä vai kahta tabua 0.7l pullossa? Olen nyt laittanut ensimmäiseen pulloon kaksi, joka taitaa olla liian paljon.

Malton käyttöä täytyy myöskin testailla kesän aikana.. Käytin sitä espanjassa varmuuden vuoksi, mutta nyt suomessa on menty muutamalla geelillä ja banaanilla. Tasaisemminhan sitä energiaa taitaisi juomasta tulla.

SISin geelit on kyllä oikeasti hyviä. Paksumpia kuin high5, mutta eivät kuitenkaan jätä limaista oloa suuhun.

hannupulkkinen
05.05.2016, 12.05
kuovipolulle. Minulla on kyllä aivan erilaisia kokemuksia. Aspartaami karkottaa ja tappaa muurahaisia. Ainakin suomalaisia ja ainakin lappilaisia. Netistä löytyy kyllä kymmeniä muunlaisiakin kokemuksia aspartaamin ja muurahaisten suhteesta. Ihmiset ovat saaneet muurahaisensa häviämään aineen avulla todella tehokkaasti.
Jokainen tietenkin myrkyttää itseään millä haluaa ja muurahaisiaan.

paskalokki
05.05.2016, 12.29
Elektrolyyttitabletteja on ollut tapana laittaa isoon pulloon mallia puolikas. Mikäli maltoa niin sitä pari tuollaista pientä kauhaa ja yksi kauhallinen urheilujuomajauhetta antamaan makua, hyvin on toiminut.

Kuumimmilla keleillä voi olla, että alan lisäämään suolaa snadisti juoman sekaan myös. Magnesiumia jotkuthan käyttää myös kramppien ehkäisyyn, en ole varmaan ite krampannut koskaan niin en ole osannut aloittaa käyttöä..

kuovipolku
05.05.2016, 12.31
Itse käskit googlettamaan! Kokemuksia mahtuu maailmaan monenlaisia, mutta mahtuu tiedettäkin: http://www.selah.k12.wa.us/SOAR/sciproj2001/SierraS.html

Oma kokemukseni muurahaisista on että niiden karkottaminen voi onnistua yhtä hyvin sokeriliemellä kuin suolan ja etikan sekoituksella. Joskus ne voi erhtyä luulemaan hävittäneensä vaikka ne ovat vain jättäneet jostain syystä palaamatta, esim niiden reittimerkintöjä jollain tavalla sotkeneen aineen takia tai niiden löydettyä paremman kohteen muualta.

Aspartaamia sisältäviä tuotteita ei taida taloudesta löytyä. Urheilujuomia en juurikaan käytä, lenkeillä menee vesi hyppysellisellä puhdistamatonta merisuolaa tai ilman, joskus ohennettua mustikkasoppaa, joskus täydennyksenä tölkki karpalo- tai mustaherukkamehua suhteessa 1:1. Jos kisaisin ja tarvetta suunnitelmallisemmalle energiatankkaukselle suorituksen aikana olisi, pysyisin tiukasti geeleissä ja vedessä.

brilleaux
05.05.2016, 12.32

Esim. Tahkolla iso burgeri/pizza ja pari olutta edellisenä iltana on osoittautunut toimivaksi. (y)

Juhis.T
05.05.2016, 14.01
Itse tykästynyt nykyään Skipin tuotteisiin. Energia juoma + kofeiini geelit + tavan geelit, joissa elektrolyytit mukana.

CamoN
05.05.2016, 14.22
Käytettekö muuten yhtä vai kahta tabua 0.7l pullossa? Olen nyt laittanut ensimmäiseen pulloon kaksi, joka taitaa olla liian paljon.

Olen käyttänyt yhtä. Olen harkinnut puolikasta kevyille lenkeille, mutta se on varmaan melkein kuin vettä joisi. En ole erityisen herkkä lihaskrampeille, täytyy ajaa melko pitkään kovaa jotta krampit alkaa ja silloinkin ne tulee hiljalleen, harvoin yllätyksenä.

paaton
05.05.2016, 14.31
Ok. Laitan jatkossa yhden tabletin. Tuo vaikuttaakin aika paljon juoman makuun.
Vähän luulen, että töissä tulee juotua liian vähän vettä ja lenkki päivän päätteeksi vetää kropan vähän liian kuivaksi.

tinke77
05.05.2016, 14.54
Yhdellä mennään täälläkin.

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

Liikuva shikaani
05.05.2016, 15.25
Tämän vois lukea kaikki ne joiden mielestä olut on hyvä palautusjuoma https://fi-fi.facebook.com/Lihastohtori/posts/805771626163579

paaton
05.05.2016, 15.33
Tämän vois lukea kaikki ne joiden mielestä olut on hyvä palautusjuoma https://fi-fi.facebook.com/Lihastohtori/posts/805771626163579

Läpällähän tuota olutta ehdotellaan :)
Tosin internetistä löytyy kyllä varmasti tutkimua siitäkin, että pienessä pöhnässä kilpailu parantaa suorituskykyä.

YT
05.05.2016, 15.38
Eikä tule harjoiteltua liikaa, kun on kiire palautumisoluelle.

Juha Lehtinen
05.05.2016, 15.58
Tällä hetkellä itselläni on High5 urheilujuomat käytössä. 1-tabletti/0,7l pullo. Käytössä on ollut caffeine, berry flavour ja neutraali johon olen lorauttanut mustaa viinimarjamehua joukkoon.

Liikuva shikaani
05.05.2016, 16.43
Läpällähän tuota olutta ehdotellaan :)

Sittenhän tuota ei tartte lukea:D Olen kyllä ihan varma että moni kaljan lipittäjä haluaa uskoa että se yksi panimoiden maksama tutkimus pitää paikkansa.

brilleaux
05.05.2016, 16.58

Tuollahan se tärkein pointti sanotaankin:

"Normaali harjoitus suomalaisissa oloissa ei aiheuta merkittävää hivenaineiden menetystä kehosta, jota ei pystyisi korvaamaan normaalilla ruoalla ja juomalla."

Kaikenmaailman teollisten lisäainelitkujen lipitys on turhaa monenkin tutkimuksen perusteella. Enkä usko että kovin hyväksikään ihmiskeholle.
Normaali juoma ja ruoka riittää. Olut on nautintoaine, voi sillä palautella itsensä jos ei muuten niin henkisellä tasolla. ;)

Edit: tais olla Teemalla joku aika sitten dokkari (http://areena.yle.fi/1-2257169) hemmosta joka juoksi oliko se nyt luokkaa 8 maratoonia peräkkäisinä päivinä.
Lekurin mukaan lisäravinteiden tarvetta ei ole tuonkaan tason suorituksissa.

paaton
05.05.2016, 17.55
Ei noihin mitään internetin tutkimuksia tarvita. Jos tuntuu, että selviää omista lenkeistään vedellä, niin antaa mennä vaan.
Itseltäni tuo ei vielä onnistu, täytyy ilmeisesti lisätä pikkuisen vauhtia.

leppikallio
07.05.2016, 08.24
Tuollahan se tärkein pointti sanotaankin:

"Normaali harjoitus suomalaisissa oloissa ei aiheuta merkittävää hivenaineiden menetystä kehosta, jota ei pystyisi korvaamaan normaalilla ruoalla ja juomalla."

Seuraavassa lauseessa toki todetaan suorana jatkona tuolle että

"Erittäin hikiset kestävyyssuoritukset ovat toki asia erikseen."

Ehkä kontekstillakin on tosiaan hetkittäin merkitystä.

brilleaux
07.05.2016, 09.40
^Niin...ehkäpä. Katsoitko dokkarin (http://areena.yle.fi/1-2257169)?

Laiskimmat voi kelailla 17min paikkeille. :)

"Erittäin hikiset kestävyyssuoritukset" on varsin laaja käsite?
Esim. Tahkon jos ajan 4-5 tuntiin helteellä riittää mulle vesi+matkalta saatavat normaalit eväät.

Mulle toi on hikinen kestävyyssuoritus. Jollekin toiselle taasen pikku pyrähdys? :)

CamoN
07.05.2016, 09.42
Hauska, rennon letkeä määritelmä tuo "suomalaiset olot". "Suomalaiset olot" voi olla ihan mitä vaan noin 70°C lämpötila-alueella. Ainut melko vakiona pysyvä muuttuja lienee ilman happipitoisuus.

paaton
07.05.2016, 09.54
Saa olla melkoinen karpaasi, joka vetelee kesällä 6h lenkkejä reippaammalla sykkeellä pelkällä vedellä ja näkkileivällä. Siinä tulee oikeasti hiki ja väsykin välillä.

Tämä sama juttu unehtuu monelta myös vaatetuksen kanssa. Se oma gore-tex pilkkihaalari ei välttämättä toimi kaikilla.

brilleaux
07.05.2016, 10.17
Saa olla melkoinen karpaasi, joka vetelee kesällä 6h lenkkejä reippaammalla sykkeellä pelkällä vedellä ja näkkileivällä. Siinä tulee oikeasti hiki ja väsykin välillä.

Rusinat, kuivatut aprikoosit, leipää, natural lakua, oikein kuumalla ehkäpä jopa suolaa.
Jos lenkin aikana ei vedellä pärjää ajasta/olosuhteista riippuen, noi on normaalia evästä, mihin tarvitaan lisäainelitkuja?

Saati että tunkee nokkaansa teollisia lisäravinteita vielä ympäri vuorokauden.
Mutta jokainen tyylillään.

Kannattaa kuitenkin edes kokeilla harjoittelua ilman niitä. Sujuu ihan hyvin. :)

kervelo
07.05.2016, 10.18
[FONT=helvetica]"Normaali harjoitus suomalaisissa oloissa ei aiheuta merkittävää hivenaineiden menetystä kehosta, jota ei pystyisi korvaamaan normaalilla ruoalla ja juomalla."

Kannattaa ymmärtää, että nykypäivänä tuo termi normaali harjoitus on vesitetty kattamaan kaikki mahdollinen pihan haravoinnista ja kävelysauvat kainalossa puhelimeen juoruamisesta aina ihan oikeaan urheilevan ihmisen harjoitussuoritukseen asti. Siten noilla nettilääkäreiden ohjeillakaan ei ole minkäänlaista todellisuuspohjaa.

paaton
07.05.2016, 11.11
Rusinat, kuivatut aprikoosit, leipää, natural lakua, oikein kuumalla ehkäpä jopa suolaa.
Jos lenkin aikana ei vedellä pärjää ajasta/olosuhteista riippuen, noi on normaalia evästä, mihin tarvitaan lisäainelitkuja?

Saati että tunkee nokkaansa teollisia lisäravinteita vielä ympäri vuorokauden.
Mutta jokainen tyylillään.

Kannattaa kuitenkin edes kokeilla harjoittelua ilman niitä. Sujuu ihan hyvin. :)

Miten pitkiä lenkkejä, ja millaisella keskisykkeellä ajelet?
En mielelläni kanna mukana repullista lakua ja aprikoosia pidemmillä lenkeillä. Ne kaksi banaaniakin vetelen jo alkumatkasta.

https://www.strava.com/activities/530875824

Ja tuolla oli aivan suomen lämpötilat.

brilleaux
07.05.2016, 13.28
Mun keskisykkeet on mitä milloinkin. Olen harrastelija. ��
Leposyke 46, maksimi 182. Pyöräilyt alueella 130-140 yleensä. Juoksut menee 130-160, yleensä siellä 150 yläpuolella.
Alle 3h lenkit ajelen aina pelkän veden kera. Sitä pidemmillä jotain luonnollista ravintoa.

Ja heti lenkin jälkeen lasi maitoa. Joskus puolikas banaani. Ja hetken päästä sitä normaalia ruokaa.
Jos on ruoka-aika. ��
Toki en harjoittele määrätietoisesti ja nousujohteisesti mihinkään, harrastan omaksi ilokseni. Vain 2-3 krt/vko.
Linkkaamani dokumentin perusteella lisäravinteiden hyöty on kyllä kyseenalainen ihan oikeasti treenaavallekin?

Lähinnä mun tarkoitus on vaan tuoda esille oma mielipiteeni teollisista lisäravinteista.
Olen siis periaattellisesti niitä vastaan. Vertaan niitä lähinnä roskaruokaan.

Edit: viimekesän mutatahko näyttää menneen 156 keskisykkeellä aikaan 5:09. Huoltopisteiden luonnolliset eväät riitti veden lisäksi mainiosti. Ja parit oluet tietty ajon jälkeen. :)

noniinno
07.05.2016, 15.24
Tyypillistä fillarifoorumilla. Kun puhutaan urheilujuomista (mikä on ihan relevantti keskustelunaihe, koska yllättävän monet urheilijat ovat valinneet lajikseen pyöräilyn ainakin tällä foorumilla.) niin eiköhän joku ala julistamaan luonnollisen ruoan puolesta. Kuinka tämä otsikkoon liittyy? Joo mielipide on tietty pakko saada kertoa. Nyt oli puhe urheilujuomista, ei lisäravinteista.

brilleaux
07.05.2016, 15.53
Pahoittelut. Mode voinee poistaa asiaankuulumattomat viestini?
Otan takkini ja menen. :)

jarit
07.05.2016, 22.03
PowerBar patukoita, tai siis oikeastaan niitä levyjä (kaura+lese pohjainen => vatsa kestää hyvin) + jotain urheilujuomaa mitä kaupasta löytyy tai ihan vaan vettä.
Kuumana päivänä Salty Stick suolatabletti pohjalle ennen lähtöä.
Palatusjuomana toimii se mitä jääkaapista sattuu olemaan: Yleensä se on vissy, joskus maito tai lonkero.
Syöminen ja juominen ole vaikea asia, kun siitä ei tehdä sellaista.

mkp
08.05.2016, 03.13
Syöminen ja juominen ole vaikea asia, kun siitä ei tehdä sellaista.

Just näin. Se mikä toimii toiselle, ei vaan oo välttämättä taas sen toisen juttu. Kuuntele kehoas äläkä muita. (toki muilta voi saada kokeilenmisen arvoisia vinkkejä, mutta ei ne mitään totuuksia oo ja lonkero on hyvää)

fiber
08.05.2016, 08.43
Mode älköön poistako brilleauxin viestejä. Komppaan niitä, samoin kuin mkp:n huomiota että pitää kuunnella omaa kehoa.

TemMeke
08.05.2016, 08.58
Älkää nyt hyvää keskustelua poistelko, tai edes lopettako. Jos kysymys oli, että "Mitä porukka käyttää ja suosittelee?", niin miksei siihen sais vastata vettä ja maitoa? Itekin käytän molempia urheilujuomina. :)

noniinno
08.05.2016, 12.44
Monet eivät viitsi juoda puhdasta vettä ihan vaan siksi, ettei sitä pysty juomaan riittävästi maun tai hitaan imeytymisen takia. Kyllä minäkin retkeillessä tai lenkillä saatan vettä juoda, vaikka en mausta pidäkään. Jos joskus harvoin juomarepulla varustaudun, en helpomman puhdistamisen toivossa sotke veden sekaan mitään. Usein sitten ei tule juotuakaan riittävästi. Maastokisassa, jossa mennään kaksi kolme tuntia rajoitinta vasten, ei vesi enää riitä. Veden kanssa voisi toki nappailla jotain isotonisia geelejä, mutta se veden maku on silti ongelma varsinkin viileämmällä kelillä. Kuumana kesäpäivänä kyllä vesikin saattaa maistua.

Toki tähän voidaan laittaa tämä maailmaasyleilevä lause; kaikki ei sovi kaikille ja joillekin ei sovi mikään.

Aikaisemmin käytin laimeaa kevyesti suolattua marjamehua, mutta viime koitoksessa alkoi kyllä kovasti potkimaan vastaan.

Voisihan noita koittaa itsekin sekoitella, jos jostain jonkun hyvän ja koetellun reseptin löytäisi. Vink vink.

mxv
08.05.2016, 13.25
Mulle on aina urheilujuomat maistuneet huonosti ja olen joutunut juomaan niitä enemmän tai vähemmän pakolla. Eilen testasin puolen litran pullossa yhdistelmää High5 Zero-tabletti ja 75g maltoa. Todella hyvän makuista ja energiaakin tuntui tulevan. Ehdottomasti jatkokehittelyyn.

noniinno
08.05.2016, 13.40
Tuo Zero on omissa kokeiluissani selkeästi paras, maku (mustaherukka) on hyvä, vaikka onkin vähän synteettisen oloinen. Tuota voisin kuvitella juovani sen kolmen varttilitran annoksen/tunti.

Liikuva shikaani
09.05.2016, 22.56
Mulla taas Zero tökkää heti kun alkaa oikeasti olla jano, jotenkin esanssisen makuista ja tuntuu että jano ei lähde. Vettä pääasiassa olen aina käyttänyt ja tykkään sen mausta(eihän se maistu millekkään) mutta kun juo liikaa kuumalla vettä niin se huuhtelee kroppaa eikä oikein imeydy, Zero taas tuntuisi jeesavan tässä.
Mun ratkaisu on tähän se että juomarepussa vettä ja pienemmässä pullossa Zeroa.

paaton
09.05.2016, 23.12
No nyt on kokeiltu yhden zeron sekoitus. Ei taida toimia...
Noin laimeaa sekoitusta pystyy juomaan helposti sen 0.7l tuntiin ja ajoinkin tyytyväisenä, kunnes kiva krampin poikanen alkoi tuntumaan puolentoista tunnin jälkeen.
Eli kovemmille lenkeille joudun kyllä laittamaan sen kaksi tabua ainakin ensimmäiseen pulloon, vaikka se vähän imelää onkin.

Nana
09.05.2016, 23.17
^
Isostar Bicarbonates sport additivessä olisi magnesiumit sun muut, varmaankin ihan riittävä määrä estämään kramppeja, ilman imelää makua. Jos oikein muistan tuo maistuu miedosti suolaiselle.
https://www.isostar.fr/share/produit/img_fiche/9.png

ratikka
10.05.2016, 09.59
Mä olen käyttänyt tätä pidemmillä lenkeillä ja kisoissa. Tuntuu pelittävän hyvin. Maku hieman suolainen.

http://www.northforce.fi/index.php/fi/kauppa/extreme-urheilujuomajauhe/

cobbo
10.05.2016, 10.07
Oletteko testanneet Nuun -tabletteja, ne ei mun mielestä ainakaan ole liian imeliä? Kaapissa olisi noita sekä myös Zeroa, mutta tähän hätään en viitsi lähteä lantrailemaan verrokkipullollisia makutestiä varten. Hämärä muistikuva on että Zerot olisivat vähän esanssisempia.

"Jännää" noissa elektrolyyttinapeissa on että selkeästi kuumemmalla kelillä juomassa pitää olla runsaasti suoloja jotta se imeytyy (vesi tuntuu tulevan vain suoraan läpi), mutta ne suolat näyttävät päätyvän heti kuorrutukseksi paidanselkämykseen. Siis kroppa ei tunnu säästelevän suolan uloshikoilua lainkaan, tai vaihtoehtoisesti hikoilee suoloja ulos juuri siksi kun niitä juomissa tulee runsaasti (määrät on täysvahvuisissa juomissa isohkoja). Noinkohan suolaneritys vähenisi kuumemmassa ilmanalassa pidempään oleskellessa?

mutanaama
10.05.2016, 23.00
Mulla kramppaamiset väheni lähes nollaan PowerBarin viiden elektrolyytin juomalla. Imeytyy hyvin, eikä tahmaa lähes olemattoman sokeripitoisuuden ansiosta.
Mustaherukka on noista ehkä vähiten esanssin makuinen.

paaton
10.05.2016, 23.08
Mulla kramppaamiset väheni lähes nollaan PowerBarin viiden elektrolyytin juomalla. Imeytyy hyvin, eikä tahmaa lähes olemattoman sokeripitoisuuden ansiosta.

Oletko koettanut high5 tabuja? Eli onko tämä tehokkaampaa kramppeihin?
Taidanpa kokeilla.

mutanaama
10.05.2016, 23.53
Taisivat olla mun suuhun väärän makuisia, jotkut on kehuneet. Wigglellä ollut muutaman kerran älyttömässä tarjouksessa noita voimapaareja

[edit] ovat edelleen http://www.wiggle.co.uk/powerbar-5-electrolytes-x-10-tabs/

Tuolla tarjouksella jää litrahinnaksi 30-50c, ei kauhean paha.

Warlord
11.05.2016, 07.08
Mull oli alkuun noita High5:ja, mut maut tökkäs. Taispa jopa mennä roskiinkin joku citrus. Powerbarit toimi maultaan paremmin, niillä on menty. Ja salilla sama kofeiinilla, kulkee kyykky rivakammin. Tai jotain.

stumpe
11.05.2016, 19.23
Entäs sellaset jossa ei makeutusaineita? Minä en sellasia myrkkyjä vedä. :)

Gatoradeenkin ne meni laittaa makeutusainetta.

noniinno
11.05.2016, 19.51
Tilasin Wigglestä kokeeksi SIS:n mansikan makuista poretta. Ei mitään herkkua, aavistuksen suolainen maku. Täytyy kokeilla seuraavalla pitkällä vetotreenillä toimivuutta.

Irocci
11.05.2016, 21.44
Itsellä oli kuvitelma, että nää urheilujuomat olis ällö makeita ja ekaa kertaa nyt sit ostin tuota PowerBarin Isoactivea niin eihän tuo olekaan ollenkaan pahaa vaan ihan juotavaa tavaraa. https://www.nu3.fi/powerbar-isoactive-isotonic-sports-drink-jauhe-sitruuna.html#tabs Ja Prismassa oli tuota alle 12€/purkki.

sledgehammer
11.05.2016, 22.26
Mulla oli jotain powerbarin trooppiset hedelmät tyyppistä tablettia. Ihan jees, ei ainakaan tökkinyt pahasti.

golfer
12.05.2016, 09.11
Mulla on sen verran uponnut purukalustoon aikaa ja vaivaa, että minimoin happohyökkäykset. Urheiluravinteet lenkin aikana vain geeli- ja patukkamuodossa, ja pullossa aina vettä. Helteillä suolaa veden sekaan. Tärkein urheilujuoma kuitenkin palautusjuoma, mikä tulee melkein aina kiskastua, jollei ihan pikalenkistä tai palauttavasta lenkistä kyse.
Parashan olisi ottaa hiilareita 60-80g/h, mutta ei ole ihmisen hampaat tehty kestämään jatkuvaa happohyökkäystä!

noniinno
12.05.2016, 19.24
^ Tuo on hyvä huomio. Olen yrittänyt "totuttaa" vatsaa urrkkajuomaan jotta kisassa ei tulisi yllätyksiä. Olisikohan jotain hammasystävällistä juomaa, kun veden juonti riittävässä määrin toisinaan etoo?

VeloGirl
12.05.2016, 22.53
Hammer Nutrition tuotteissa on kayttivat aiemmin xylitolia makeutukseen. Xylitol ei tietty kay kaikille, mutta saattoi ainakin ajatella, etta olisi ehka vahan hammasystavallisempi.
Nyt esim Perpetuemissa on seka steviaa, etta heidan omaa Energy Smart® (Grape Juice, Rice Dextrin) sekoitusta (myos kofeiinia mukana).
Mutta mun ja Hammer juomatuotteiden tiet erosi kun he lisasivat tuotteisiinsa steviaa. Ei kiitos.

Pox
13.05.2016, 08.53
Mikäs vika steviassa on? Ei kai muuta kuin pieni oma makunsa.

VeloGirl
13.05.2016, 10.10
Pox, juuri se maku.

ilmora
13.05.2016, 12.34
Itse olen sekoitellut oman cocktailin Yliopiston apteekin magnesium poretableteista (https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-magnesium-nesteytysjuoma-poretabl-28-kpl-48783.html) ja seljankukkamehusta. Xylitolia myydään tätä nykyä ihan kaupan hyllylläkin, joten on mietityttänyt lisäisikö sitä johonkin joskus juurikin hampaiden takia.

noniinno
13.05.2016, 16.35
Zero ja ilmeisesti aika moni urheilujuoma on makeutettu suklaroosilla. Mikä taas puolestaan on ympäristömyrkky. Käytännössä kaikki juoman suklaroosi kulkeutuu elimistön läpi muuttumattomana päätyäkseen ennen pitkää vesistöön.

Ei ole helppoa urheilujuoman valinta.

brilleaux
13.05.2016, 21.02
On se. Vesi. Siihen voi jokainen lisätä itse luonnollisia aineita mieltymyksiensä ja tarpeidensa mukaan. :)
Tätä mä just itse tolkutan, en halua tunkea kroppaani lisäainemyrkkypaskaa.

Jos ukko juoksee 8 maratonia 8 päivässä ja ei lekurin mukaan tartte lisäravinteita; kuinka paljon te treenaatte? ;)
Oletteko kokeilleet treenejä ilman lisäravinteita? Mikä oli tulos?
Edit: tai sanotaan: ilman teollisia lisäravinteita.

noniinno
14.05.2016, 00.46
Treeneistä niin väliä, kisassa ei viitsisi antaa tasoitusta luonnollisten aineiden takia. Lähinnä itse kaipaan helposti juotavaa nestettä joka imeytyy nopeasti eikä ala etomaan ja hölskymään mahassa. Hammasystävällisyys myös mainittu, koska kisoja varten pitää juomaan myös totutella. Tahko 5h menee varmasti pelkällä vedellä, mutta jos haluaisi lähes puolittaa ajan, ei ole aikaa jäädä vohvelia ja suolakurkkua pupeltamaan.

sledgehammer
14.05.2016, 08.31
Xenofit mineral light on myös aika jees. Tykkään myös muista ko. firman tuotteista.

http://www.xenofit.de/mineralstoffe-und-spurenelemente/xenofit-mineral-light.html

brilleaux
14.05.2016, 09.20
Tahko 5h menee varmasti pelkällä vedellä, mutta jos haluaisi lähes puolittaa ajan, ei ole aikaa jäädä vohvelia ja suolakurkkua pupeltamaan.
Totta tietty tämäkin. Unohdan vaan toistuvasti että toiset kisaa ihan tosissaankin. :)
Itse käytän lisäaineita senverran että nautin magnesiumsitraattia ravintolisänä. Eritoten kesä-aikaan.
Muutoin harrastelijapuuhastelija pärjää hienosti vedellä. Ja mun kehossa on jotain helvetin kestorasvaa, polttelen sitä. Ei nimittäin näytä vähentyvän tietyn määrän alle vaikka mitä tekisi. ;)

J.Kottenberg
14.05.2016, 09.52
En kisaa enkä osaa ottaa kantaa urheilujuomiin tai lisäravinteisiin. Omilla pyörälenkeillä, jos tuntuu että energiat loppuu, tulee välillä syötyä Lidlin suklaapatukka(se jossa on pähkinää) ja tietysti vesiryypyt. Pidemmälle lenkille varaan jotain syötävää, banaani tai leipää tms. Kotiin päästyä palautusjuomana on useimmiten maitoa. Kerran oli jossain havainnollistava tutkimus jossa maito todettiin ihan hyväksi tähän tarkoitukseen.
Varsin kaukana siis omat tapani urheilullisuudesta.

paaton
14.05.2016, 16.51
No nyt on powerbarin tabuja ja magnesium suihketta. Kai tuota voi kielen allekkin suhauttaa. Saltstickit jäi vielä löytämättä.

Minäkin juon palautusjuomaksi maitoa. Seassa on vaan yksi banaani, kaakaota ja pari kauhaa sis:n palautusjauhetta.

JackOja
14.05.2016, 17.11
...Kerran oli jossain havainnollistava tutkimus jossa maito todettiin ihan hyväksi tähän tarkoitukseen.

Maitohan on mitä parhain palautusjuoma. Maitokaakao on vielä parempi. Ainakin jos uskoo sitä foorumillakin kehuttua "Liikuntaravitsemus" -opusta.

sledgehammer
14.05.2016, 17.48
Mun palkkari on aina purkki rahkaa, sekaan smoothieta ja nyrkillinen mysliä. Kylkeen puoli litraa vettä. Sillä on aina elpyminen lähtenyt hyvin käyntiin. On mulla ollu lenkeillä vaihtelun vuoksi ihan snickersiäkin ja tuplaa ynnä muuta p*skaa. Mukavaa vaihtelua ainaisille urheikupatukoille pidemmillä lenkeillä. Eniten tykkään powerbarin natural patukoista ei oo jankkia ja maistuu hyvältä. Juomana menee kaikkia jämiä, mitä nyt kisoista ja muualta on käteen jäänyt. Xenofitin sample pack on tosi hyvä. Tais maksaa alle kympin ja sisältää enemmän tavaraa kuin nämä high5 kisapaketit. Tavarakin on mun mielestä parempaa (mut tää menee jo sektoriin makuasiat)

paaton
20.05.2016, 19.13

Kiitos. Tämä toimii. 4h/145 keskisykkeellä eikä pienintäkään kramppaamisen merkkiä. Yksi tabu pulloon. Makukin on hyvä.

PekkaO
15.05.2017, 17.00
Ajattelin kokeilla pitkästä aikaa jotain energiapitoista urheilujuomaa kisatyyppisissä tapahtumissa. Mikähän olisi top-3 short list kokeiltavaksi sellaisista, joissa on mahdollisimman vähän keinotekoisia väri- ja muita lisäaineita? Kokemukseni mukaan vatsa tykkää vähemmän lisäainesotkuista, muun muassa geeleissä.

Vihreästä teestä, hunajasta ja suoloista saa ok itsetehtyä, mutta juomapulloon peusta huolimatta jämähtänyt ja homehtumaan alkava hunaja pilaa fiiliksen. Pidemmillä harjoituslenkeillä pärjää sinänsä vedellä ja esim. banaaneilla, mutta vatsaa pitäisi totuttaa urheilujuomaan kisakäyttöä varten, ettei tule yllätyksiä. Ja patukoita en reippaampaan menoon enää huoli. Kun on pääjoukon ylämäkirykäisyn alkaessa puoliksi purtu patukka suussa (ok, huono ajoitus), tuntuu siltä, että kolmannes menee tangolle, toinen kolmannes keuhkoihin ja loput saa epätoivoisesti juntattua vatsaan. Jos muuten harkkalenkeillä käyttää urheilijuomaa, hyvä systeemi hampaiden säästämiseksi on pitää toisessa pullossa vettä, josta horppää ja huuhtelee suun aina happoisemman litkun jälkeen.

pätkä
15.05.2017, 17.03
^High5 Zero. No niin, luin väärin, tässähän ei mitään energiaa ole tietenkään. Maltodekstriiniä sekaan?

PekkaO
15.05.2017, 17.06
Jep, tuota vatsa sietää, mutta kuten nimi sanoo, se ei ole energiapitoinen.

temple
15.05.2017, 17.15
Kaikki missä on mukana keinotekoisia makeutusaineita, meinaa tyrkkiä itellä ulos. Oon sekoitellu intiaanisokeria ja ruusu- tai merisuolaa veteen sopivissa suhteissa. Google kertoo lisää "jaksamisjuoma" -haulla.

hcf
15.05.2017, 17.23
Ollu käytössä nyt https://www.xxl.fi/nutramino-nutramino-carbo-energy-powder-1-47kg-black-currant/p/1123714_1_style
Riittosa purkki! Ei tarvi joka kuukausi hakee uutta

buttonfly
30.05.2017, 09.50
OT mutta onko tuttu ilmiö; jalat alkaa valittamaan rasituksesta, pieni huikka juomaan ja kipu katoaa nopeasti. Vesi ei toimi ehkä ihan yhtä hyvin kuin urheilujuoma. Syöminen voi antaa "uudet jalat" jopa puoleksi tunniksi..

hcf
30.05.2017, 10.09
Joo kyllähän se hiihdossa varsinki on tuttu ilmiö. Alkaa lihakset väsyyn niin hörppy urheilujuomaa niin taas mennään :D
Vesi on huono ku se vaan juoksee läpi. Huuhtelee ne loputki kivennäisaineet. Urheilujuoma imeytyy paremmin. Hiihdossa huomaa että jalat menee tönkkiin paljon herkemmin jos juo vain vettä.
Pyöräilyssä pärjään aika pitkälle kalorittomilla juomilla esim high5 zero koska menen niin matalla sykkeellä. Mutta valitettavasti tuohonki on tungettu keinotekoisia makeutusianeita

duudi
30.05.2017, 15.30
Joo kyllähän se hiihdossa varsinki on tuttu ilmiö. Alkaa lihakset väsyyn niin hörppy urheilujuomaa niin taas mennään :D
Vesi on huono ku se vaan juoksee läpi. Huuhtelee ne loputki kivennäisaineet. Urheilujuoma imeytyy paremmin. Hiihdossa huomaa että jalat menee tönkkiin paljon herkemmin jos juo vain vettä.
Pyöräilyssä pärjään aika pitkälle kalorittomilla juomilla esim high5 zero koska menen niin matalla sykkeellä. Mutta valitettavasti tuohonki on tungettu keinotekoisia makeutusianeita

Minäkin käytän noita High5zero -tabuja veden seassa, tuntuvat vähentävän kramppien oireita pitkillä matkoilla. Tosin kalorittomia nuo eivät taida olla. Wigglen sivuilta löytyy taulukko tuon energiasisällöstä:
http://www.wiggle.co.uk/high5-zero-electrolyte-drink-20-tabs/ (katso tuolta kohta "Nutrition information")

Yhdessä tabletissa on tuon mukaan 8-9 kcal energiaa. Ei se tietysti kovin paljoa ole vaikkapa litraan vettä sekoitettuna, mutta kaukana nollasta kuitenkin. Tavallisessa sokeripalassa on nettigooglailun perusteella hiukan yli 10 kcal energiaa. Kukaan ei kuitenkaan uskaltaisi markkinoida sitä kalorittomana :)

PekkaO
31.05.2017, 21.54
Kyllä mun hihg5 zero neutral (eli makeuttamaton versio) purkissa lukee zero cal, eli ei välttämättä lähellä sokeripalaa.

Kuronen
31.05.2017, 22.57
Nyt on koekäytössä Vitargo+electrolyte. Maku pitäisi kait olla sitruuna, mutta se on mauton. Tarkoitus olisi käyttää laimeana juomana pidemmillä lenkeillä. Hinta tosin on kova.

duudi
01.06.2017, 12.34
Kyllä mun hihg5 zero neutral (eli makeuttamaton versio) purkissa lukee zero cal, eli ei välttämättä lähellä sokeripalaa.

Minun purkeissa lukee ihan samalla tavalla. Niin lukee myös tuossa linkittämässäni Wigglen myynti-ilmoituksessa, paitsi siellä tarkemmissa tiedoissa. Olet varmaan oikeassa.

sil
01.06.2017, 15.28
Minulla High5 Zero tabletit eivät sovi vatsalle. Niistähän tulee semmoista melkein kuplivaa juomaa, joka saattaa tursota täyteen laitetusta pullosta paineella ulos.
High5 Energy source 2:1 on hyvä. Sopii vatsalle ja maku ok. Tämä siis tietenkin energiapitoinen juoma, jossa elektrolyyttejä (vain natriumia ja kaliumia). Summer Fruit -makua olen ostanut ja tykännyt.

http://www.high5.fi/tuotteet/juomat/energysource-21/

JumboJim
04.06.2017, 00.14
Hiukan alkanu myös nuo tabletit tökkimään ja netin syövereitä lukiessa tuli vastaan tällänen, http://yle.fi/uutiset/3-5090145. Kukaan testannut toimiiko tuo mustikkakeitto?

hcf
04.06.2017, 09.45
Ehkä energiavajeeseen mutta ei taida saada elektrolyytteja ja suoloja moisesta. Nekait ne tärkeimmät

Pekka L
04.06.2017, 10.45
Joskus huvikseen kokeilin pari kertaa sulkavalaislegenda Paavo Immosen reseptillä mustikkasopasta tehtyä juomaa. Eli mustikkasoppaa, juoksevaa hunajaa, vettä. Sekoitussuhde oli muistaakseni 2dl (luomu) soppaa, 0,5dl hunajaa ja loput vettä 1,5l mehukattipönttöön. Ripaus suolaa. Lopuksi reilu loraus sitruunamehua taittamaan liikaa makeutta. Täytyy myöntää, että maultaan parasta kuntojuomaa ikinä. Tuossa kun ei ole mitään keinotekoista, ja sehän on koko kötöstyksen ideakin.

gts/R
04.06.2017, 16.08
Nyt on koekäytössä Vitargo+electrolyte. Maku pitäisi kait olla sitruuna, mutta se on mauton. Tarkoitus olisi käyttää laimeana juomana pidemmillä lenkeillä. Hinta tosin on kova.

Hep, mulla myös Vitargo+electrolyte -urheilujuoma ollut käytössä jo muutaman vuoden. Annospussit on kalliimpia kuin iso 2kg pönttö, mutta on niin käteviä nuo pussit. Juoma on myös herkkävatsaiselle sopivaa, itse olen testannut pyöräilyn ohessa salibandyssä ja hyvin toimii.

The flying Chocobo
06.06.2017, 14.51
Minulla vatsa sanoi seis urheilujuomille ja nimenomaan sokereille. Tämä silloin kun puhutaan pitkistä ajoista (yli 6h suorite). Nykyään vissy- ja tavallinen vesi tuntuvat toimivan parhaiten, energiaa syömällä mieluiten suolapitoista. Sokerjuoma putoaa paremmin limuna kuin urheilujuomana. Myös olut (mieluiten alkoholiton) toimii hyvin, mutta se on sitten taukojuomaa pikemminkin. Lyhemmille matkoille sitten urheilujuomatkin menee vielä läpi. Voisin kuvitella mustikkasopan toimivan, koska sitä pidetään erityisen vatsaystävällisenä. Pitää testata tuo asia joskus.

Velogi
06.06.2017, 16.29
Itsellä High5 juomat toimii parhaiten, ilmeisesti juuri koska eivät sisällä keinomakeita. Mustikkakeittoa tullut kokeiltua lähinnä pitkänmatkan hiihdossa, ihan hyvin toimii. Ja olen varmaan Pirkan pyöräilyssäkin jollakin taukopaikalla mustikkasoppaa ottanut - tosin yksittäinen shotti ei välttämättä vielä kerro koko totuutta.

ilmora
06.06.2017, 17.37
YA:n magnesium nesteytysjuoma on itsellä vakio. (https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-magnesium-nesteytysjuoma-poretabl-28-kpl-48783.html) Sakariini ei ainakaan aiheuta mulle ongelmia, mutta kaikki sorbitolia sisältävä on nounou. Tuohon on ainakin ilmoitettu maksimi: 4 tablettia päivässä eli yhteensä 1 litra valmista juomaa.

kuovipolku
06.06.2017, 20.49
Urheilujuomien ja -juomajauheiden tuotesisällöstä kannatta vilkaista fruktoosin määrä. Osalla ihmisistä on ihan geneettisistä syisä ongelmia sen imeytymättömyyden kanssa; muillehan se on erinomainen lisä siksi että fruktoosista saa ikäänkuin ekstraa yli sen mitä muusta sokerista voi maksimissaan saada imeytymään.

Mustikkasoppa on todellakin kokemuspohjaisesti (ja ilmeisesti jostain tutkijoillekin toistaiseksi arvoitukseksi jääneestä syystä) hämmästyttävän hyvin toimiva old skool -urheilujuoma.

Maratooneja juostessani opin myös sen että kamomillatee oli melko ongelmaton juoma jonka avulla ainakin itse sain enemmän pysymään sisällä ilman että vatsassa rupesi imeytymätön neste hölskymään. Sopivan sokeri- ja suolapitoisuuden joutuu kyllä kukin hakemaan kokeilemalla.

JumboJim
12.06.2017, 09.38
Mitä high5 tuotetta tarkoitat? Itse olen käyttänyt sitä high5 zero nesteytysjuoma poretablettia ja toimii ihan hyvin mutta se sukraloosin maku on hirvee..
Koitanut etsiä samanlaista ilman sukraloosia/asprtaamia jne

[QUOTE=Velogi;2675521]Itsellä High5 juomat toimii parhaiten, ilmeisesti juuri koska eivät sisällä keinomakeita. Mustikkakeittoa tullut kokeiltua lähinnä pitkänmatkan hiihdossa, ihan hyvin toimii. Ja olen varmaan Pirkan pyöräilyssäkin jollakin taukopaikalla mustikkasoppaa ottanut

hcf
12.06.2017, 11.11
Koitanut etsiä samanlaista ilman sukraloosia/asprtaamia jne

http://www.high5.fi/tuotteet/juomat/zero-neutral/

JumboJim
12.06.2017, 18.31
http://www.high5.fi/tuotteet/juomat/zero-neutral/

Kiitoksia. En huomannu että tuollaista versiota on kun ei löydy paikallisen urheiluliikkeen valikoimasta. Täältä löytyy aina vastaus kaikkeen (:

Köfte
12.06.2017, 21.37
Nuo keinomakeutusaineet kannattaa sivuuttaa näissä touhuissa samantien, ellei ole fyysisiä sokeriesteitä.
Sekään ei ole tässä tapauksessa este, koska kuormitus tasapainottaa liiallisen verensokerin nousun.
Se toinen kammotus noiden lisäksi on fruktoosi-glukoosisiirappi. Sattuneesta syystä on tullut tutustuttua
glykeemisiin indekseihin ja niiden vaikutuksiin elimistössä (perhe"harrastus"):cool: Pelkällä fruktoosilla on huono puoli
toimia eri tavoin, eli yksilöllisesesti, pääsääntöisesti imeytyy nopeasti, mutta ei pysy. Luonnollisilla aineosilla saadaan
elimistöä vähemmän sekoittava tulos. Suoloilla on myöskin omat yksilölliset vaikutuksensa, varsinkin näin
iän karttuessa magnesiumin tarve on näemmä lisääntynyt kramppien ehkäisyssä.

Lie ollut tarpeeksi diplomaattinen kommentointi?

Polun tukko
13.06.2017, 11.45
Kysytäänpä täällä.

Olen nyt muutamissa maratapahtumissa käyttänyt juomana high5 elektrolyytti tabletteja ja geeleinä saman firman perus ja/tai isogeliä.Toimivat sikäli että vatsa kestää ne.
Yksi ongelma on se että en edelleenkään vuosien jälkeen muista juoda riittävän usein, saatikka nauttia geelejä tarpeeksi vaikka niitä olisikin mukana.
Tästä seuraa sitten jossain vaiheessa napakat krampit joita joutuu sitten suolalla ja geelillä poistamaan mutta kun paska on jo housussa niin apu ei kestä yleensä kauaa.

Kuinka siis saann tilanteen haltuun?

hcf
13.06.2017, 12.00
Syö magnesiumia joka treenipäivä iltapalan yhteydessä. Laadukasta esim sitraattia (https://www.sinunapteekki.fi/catalog/vitabalans/magnex-sitraattib6-375mg-kampanjapakkaus-p-4962.html).
Mulla ainaki on pysyny krampit loitolla noin. Juoksu niitä aiheuttaa pahiten. Tosin yleensä vasta jälkeenpäin. Yökrampit pahimpia.
Myös nestevajaus aiheuttaa kramppeja että hörpihän vaan ahkerammin :)

hcf
19.07.2019, 13.44
Alkaa olemaan aikalailla haasteita löytää urheilujuomia missä ei oo keinotekosia makeutusaineita. Ainaki paikallisista putiikeista.
Ikivanhan Hart-Sportin reseptiki oli laitettu uusiksi :(
En ymmärrä logiikkaa miksi pitää laittaa kalorittomia makeutusaineita ku tarkotuksena olis saada sitä energiaa

marco1
19.07.2019, 14.11
https://www.skratchlabs.com/products/sport-hydration-drink-mix?variant=42591625797

Tuota olis tarkoitus kokeilla joskus, pitäis olla vatsaa vähän ärsyttävä ja luonnollinen. Löytyy Evanssilta tms ja kehittelijä oli just Velonewsin podcast-vieraana.

fiber
20.05.2021, 19.40
Muistattehan, että urheilujuoman on oltava vaaleanpunaista. Englanniksi esim. Science Daily (https://www.sciencedaily.com/releases/2021/05/210512083416.htm), ja suomeksi HS (https://www.hs.fi/tiede/art-2000007986576.html), josta pätkä:

"VAALEANPUNAINEN juoma näyttää vaikuttavan siihen, että juoksuvauhti nopeutuu.
Näin kävi kokeessa juoksijoille, jotka huuhtoivat tai purskuttivat vaaleanpunaiseksi värjättyä nestettä suussaan juoksun aikana.
Juoksijat luulivat, että kyseessä on energiajuoma.
Vaihtoehtona juoksijalle oli toinen ”energiajuoma”, joka maistui samalta, mutta oli väritöntä. Se ei vaikuttanut suoritukseen.

(...)

"VÄRJÄYS vaikutti selvästi juoksutehoon. Pinkki juoma nopeutti matolla juoksua 0,5 kilometriä tunnissa.
Se merkitsi puolen tunnin kokeessa noin 213 metrin pidennystä juoksumatkaan ja noin 4,4 prosentin lisäystä suorituskyvyssä.

Pinkki neste auttoi myös siihen, että juoksu tuntui tavallista nautinnollisemmalta."

hubba
03.07.2022, 20.02
Olisko kellään vinkata mistä saisi tilattua maltodextriiniä edullisesti? Yleensä olen tilannut noita gymbeam 2,5kg paketteja 4 kerralla kun on saanut noin 6 euroon alesta. Nyt ei kuitenkaan löydy noita oikein mistään alesta, normi hinta 9,90e. Mietin löytyyköhän jostain edullisemmin vaikka isompiakin (10kg) paketteja?

marco1
03.07.2022, 20.43
Olen utelias: Syötätkö tuota hevosille vai mihin tarvitsee tuollaisia määriä?

Alle 5€/kilo näyttää löytyvän esim 16kg paketeissa.

hubba
03.07.2022, 21.20
Olen utelias: Syötätkö tuota hevosille vai mihin tarvitsee tuollaisia määriä?

Alle 5€/kilo näyttää löytyvän esim 16kg paketeissa.

60g menee tuntiin tuota melkein joka pyörätreenissä + salilla ja lisäksi palautusjuomat. Kilo voi mennä viikkoon helpostikkin kun ajaa 14-18 tuntia.

tempokisu
03.07.2022, 22.05
^ mitäh?...no ehkä sä ajat tempoa joka kerta. Noin 20h viikossa ja nyt näin kuumalla pari kertaa on ollu pieni vesipullo mukana, ja siis ihan vettä vaan.

^^ aikoinaan 80-luvulla oli juhlaa kun sai pitkän hölkkälenkin/ kisan jälkeen urheilujuomaa, ja väri oli vihreä :D jonkun verran pitkänmatkanliikuntaa harrastaneena toivotan tsemiä teille joille ei vesi riitä.

hcf
03.07.2022, 23.04
^Kramppeja saa hyvin pelkällä vedellä ku huuhtoo kaikki mineraalit elimistöstä.
Eipä meikäinenkään pahemmin energiaa tarvi pyöräilessä ku niin matalalla sykkeellä menen.

miz
03.07.2022, 23.46
^
Joo, näillä keleillä tulee itsekin otettua toiseen pulloon urheilujuomaa juurikin tuosta syystä.
Niitä pakkausten ohjelukuja kun katsoo niin ei mulle kyllä uppoa sellaiset määrät urheilujuomia lenkillä millään.. Kai meitä on erilaisia näissäkin tarpeissa.

Jotain hätävarapatukkaa tai geeliä on mukana jos useamman tunnin ajaa, harvakseltaan niitä tulee imailtua, yleensä tulee syötyä ajoissa lenkin tarpeita vastaavasti ja neste riittää. Eri asia jos ajelee jotain 4h + lenkkiä, silloin tarvii lisää energiaa koneeseen jossain muodossa.

hubba
04.07.2022, 12.27
^ mitäh?...no ehkä sä ajat tempoa joka kerta. Noin 20h viikossa ja nyt näin kuumalla pari kertaa on ollu pieni vesipullo mukana, ja siis ihan vettä vaan.

^^ aikoinaan 80-luvulla oli juhlaa kun sai pitkän hölkkälenkin/ kisan jälkeen urheilujuomaa, ja väri oli vihreä :D jonkun verran pitkänmatkanliikuntaa harrastaneena toivotan tsemiä teille joille ei vesi riitä.

Riittäähän se vesi mutta jos lisäenergian avulla palautuu paremmin eikä ole tarve pudottaa painoa niin en näy syytä olla ottamatta. En juurikaan syö suklaata tai muita herkkuja n. 5000kcal oikeaa ruokaa on turhan suuri määrä ahdettavaksi päivittäin. Mutta jokainen tavallaan.

Föhn
04.07.2022, 17.51
Iso ukko tai täsmennetynä iso lihas huutaa enemmän energiaa. Varsinkin jos pikkasenkaa yrittää kovempaa useamman tunnin. Vaikka energiantarve on itsellänikin kova varsinkin työpäivinä, tekee tiukkaa ahtaa normaalisti se määrä mitä tarvitsee. Eikä se ole oikein käytännöllistäkään. Omat reissut on pääsääntöisesti niin sukkelavauhtisia että vähintään elektrolyyttejä on mukana. Sitten jos mennään rajoitinta vasten useampi tunti ei ainakaan meikäläisen maha siedä mitään kovin kiinteää.

paaton
04.07.2022, 18.39
Jep. Jos on aikarajoitettu, kannattaa suosia pk2. Ja tuo vaatii aika reippaasti lisäenergiaa. Tehot kun kasvaa, niin kj määrä ja sitä kautta kulutus on +80kg kaverilla jo 4h lenkillä oikeasti kova. 4000kj menee varmaan suht helposti.

Hissukseen ajamallahan mennään pääasiassa rasvoilla.

Föhn
04.07.2022, 18.54
Juuri näin ^ Linnunkinttuinen kun pärjää matalilla kadensseilla ja pienellä matkavauhdilla eikä juuri muuta käytä kuin rasvaa. Jalka loppuukin sitten ärtsympään vastatuuleen.

Gambinamiäs
15.05.2023, 17.35
Noshtin matalaenerginen sitruunan makuinen on itselle ollut paras juoma tähän asti. Maku ok eikä pistä pakkia sekaisin. Samoin korkeaenerginen mustikka-puolukka-piparminttu toimii todella hyvin. Mun on pakko saada yli 100km lenkeillä energiaa juomasta ja geeleistä, muuten loppuu jalat ja krampit alkaa jossain vaiheessa. Tämä vaikka söisin lounaan välissä. Geelien sijaan noi noshtin marmeladit on paljon parempia, ei tahmaa, ei pistä pakkia sekaisin ja maut raikkaan luonnollisia. Hinta vaan on aika suolainen. Kylmemmillä keleillä syön ajaessa ihan suklaapatukoita, mutta kesälmäpimillä ne ei sattuneesta syystä ole vaihtoehto.

https://nosht.com/collections/sports-drinks/products/endurance-drink-mix?variant=31847367540784

hcf
15.05.2023, 19.41
^myydäänkös tuota missään ruokakaupas?

Goomikko
15.05.2023, 19.51
^Myydään

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nosht-urheilujuomajauhe-350g-sitruuna-6429810037350 (https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nosht-urheilujuomajauhe-350g-sitruuna-6429810037350)

moukari
15.05.2023, 22.56
Olisko kellään vinkata mistä saisi tilattua maltodextriiniä edullisesti? Yleensä olen tilannut noita gymbeam 2,5kg paketteja 4 kerralla kun on saanut noin 6 euroon alesta. Nyt ei kuitenkaan löydy noita oikein mistään alesta, normi hinta 9,90e. Mietin löytyyköhän jostain edullisemmin vaikka isompiakin (10kg) paketteja?

Myproteinista tilasin itse juuri 10 kiloa. Olikohan vitosen kilo tai jotain. Mulla meni viime sorakisassa 5,5 tunnissa 700 g hiilaria eikä pakki seonnut. 100 g hiilaria tuntiin, niin jaksaa painaa isoa wattia koko päivän. Tuolla oli keskiteho muistaakseni 300 watin luokkaa, joten sitä energiaa kuluu valtavasti. Kun energiansaanti on kunnossa, niin palautuukin hyvin.

Gambinamiäs
16.05.2023, 01.06
^Myydään

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nosht-urheilujuomajauhe-350g-sitruuna-6429810037350 (https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/nosht-urheilujuomajauhe-350g-sitruuna-6429810037350)

Tässä myös jotain listaa. Olen muuallakin nähnyt, esim K-Hertassa, vaikka ei tuossa listassa näy.
https://nosht.com/fi/pages/resellers

Rosco
16.05.2023, 11.43
Tota noshtin korkeaenergistä mustikka/puolukka urheilujuomaa käyttänyt jo toista vuotta! Erittäin hyvä, suomalainen maku sekä hyvä energiamäärä. Suosittelen, suoraan verkkosivuilta saa tilattua ja Helsingissä varuste.net myy kanssa.

JackOja
16.05.2023, 12.35
T...Helsingissä varuste.net myy kanssa.

NOSHTin kamoista tykkään itsekin. Myös verkkokauppa.comista saa.

Mikeyx
04.07.2024, 22.31
Vuosikausia olen kiskonut Dexal Lightia. Pari vuotta sitten sitä sai XXL:stä alle 9€ - nyt lähikauppa nyhtää melkein 18€ pullolta.

Aikoinaan kokeilin Hartsportin sekä Lidlin jauheita, mutta maku oli mielestäni aikas karsea. Mitä raati suosittelisi?

paaton
04.07.2024, 22.47
Puhdasta maltoa, sokeria ja dexalin tabletteja makua ja suoloja antamaan.

Dexalin tabuissa on tosi hyvä ja sopivan vahva maku. Maltoa ja sokeria laitan tarpeen mukaan. Yleensä suht vahva seos.

Lenkin alkuun juon 2l tuota seosta ja loppu lenkki puhtaalla vedellä+nallekarkeilla.

Mikeyx
04.07.2024, 23.12
^Kiitosta.

Minun on syytä käydä optikolla. Nimittäin luin 2 kertaan "puhdasta maitoa", ja ajattelin että mitä v_ttua! :rolleyes:

pumpum
04.07.2024, 23.54
Taloussokeri.

paaton
05.07.2024, 00.03
Taloussokeri.

Joo kyllä, mutta se menee vähän imeläksi kun alkaa lisäämään enemmän energiaa pulloon, malto vähän vähentää imelyyttä ja samaa tekee tuo dexalin tabukin

Powerbarilla on myös tosi hyvät valmiit jauheet. Maku on hyvä vaikka tekee vahvempaakin seosta. Tulee vaan arvokkaaksi.

Juha Lehtinen
05.07.2024, 15.01
Joo kyllä, mutta se menee vähän imeläksi kun alkaa lisäämään enemmän energiaa pulloon, malto vähän vähentää imelyyttä ja samaa tekee tuo dexalin tabukin

Powerbarilla on myös tosi hyvät valmiit jauheet. Maku on hyvä vaikka tekee vahvempaakin seosta. Tulee vaan arvokkaaksi.
Powerbaria olen itsekin käyttänyt. Sitä ennen käytin SiS:n jauheita mutta ainakin osa niiden tuotteista on liian voimakkaan ja keinotekoisen makuisia meikäläisen makuun joten kokeilin Powerbaria jonka ainakin appelsiini on aika luonnollisen makuinen ja tykkään siitä ja tuolla merkillä on nyt menty. High5:llä taisi olla myös ihan ok tuotteita.

pumpum
05.07.2024, 21.50
Joo kyllä, mutta se menee vähän imeläksi kun alkaa lisäämään enemmän energiaa pulloon, malto vähän vähentää imelyyttä ja samaa tekee tuo dexalin tabukin Powerbarilla on myös tosi hyvät valmiit jauheet. Maku on hyvä vaikka tekee vahvempaakin seosta. Tulee vaan arvokkaaksi. 400g taitaa olla parhaimmillaan ollut 900ml pullossa. Ihan hyvin menee alas kun ei sitä paljoa pidä kerralla ottaa ja tottakai mukana pelkkää vettä perään.

paaton
05.07.2024, 21.59
No tuo on hurjaa. Minulla tuo on ihan juomana, jota juon reilusti. 100-200gr hiilaria on ollut yhdessä pullossa. Molemmissa pitkillä lenkeillä.

Rawjunk
06.07.2024, 10.41
400g taitaa olla parhaimmillaan ollut 900ml pullossa. Ihan hyvin menee alas kun ei sitä paljoa pidä kerralla ottaa ja tottakai mukana pelkkää vettä perään.
Saman verran ollut litran Zefalin pullossa. Suurin ongelma on, että joutuu ihan kunnolla ravistamaan 20min välein, niin sokerit jämähdä pohjalle. Ei hyvä, kun nuo Zefalit alkaa vuotaa suulakkeen ja korkin välistä :)

kp63
06.07.2024, 12.53
Pakko kehua, kun eka geeli joka ei töki -sika kallis mutta ei tule korvista ulos eli maurten.

tri-nisti
06.07.2024, 19.55
Täällä kans malto+glukoosi+Dexalin napit juomana ja polkujuoksukisoissa sama lötköpullossa geelinä, kattilassa kuumentamalla tehden että saa sokerit sulamaan.

paaton
06.07.2024, 21.25
Pakko kehua, kun eka geeli joka ei töki -sika kallis mutta ei tule korvista ulos eli maurten.

Koetas joskus tätä, frendi vatsavaivaisena suunnitteli. Kaikki kamat saa prismasta.
Toimii.

1000g total

360g glukoosisiirappi
200g vesi
90g sitruunamehua sitruunoista
330g maltodex
15g sitruuna-aromi

Kattilaan, vatkaus, kiehautus ja juomakannuun.
Jäähtymisen aikana kannattaa sekoitella, niin sokeri ei tee kalvoa pintaan.

130gr hiilaria / 150ml geelipussi

Täällä kans malto+glukoosi+Dexalin napit juomana ja polkujuoksukisoissa sama lötköpullossa geelinä, kattilassa kuumentamalla tehden että saa sokerit sulamaan.

Olen kanssa alkanut laittamaan tuohon ylläolevaan ohjeeseen vielä pari kolme dexalin tabua mukaan. Saa vielä vähän extra makua ja suoloja. Tosi jees.

hubba
06.07.2024, 21.47

Eikö malto imeydy samaa reittiä kuin glukoosi joten mitä hyötyä noitten sekoituksesta on? Vai tarkoitatko ihan sokeria.

paaton
06.07.2024, 22.18
Eikö malto imeydy samaa reittiä kuin glukoosi joten mitä hyötyä noitten sekoituksesta on? Vai tarkoitatko ihan sokeria.

Olikohan tästä muuten nyt olemassa mitään fiksumpaa tutkimusta? Siis tätähän on SIS ainakin aina toitottanut, mutta mulle on kyllä uponnut hyvin tuo malto/glukoosi seoskin.

Hyöty on minusta hyvä maku.

jahuc
07.07.2024, 00.37
Olikohan tästä muuten nyt olemassa mitään fiksumpaa tutkimusta? Siis tätähän on SIS ainakin aina toitottanut, mutta mulle on kyllä uponnut hyvin tuo malto/glukoosi seoskin.

SiS:n markkinoima sekoitus on siis glukoosin ja fruktoosin sekoitus, tyypillisesti näyttäisi olevan suhteessa 2/1. Molemmat em sokerit imeytyvät kiertoon ohutsuolessa.

Lihas käyttää energiana glukoosia, joka edelleen hajoaa solussa palorypälehapoksi ennen käyttöä. Jotta fruktoosin voi käyttää vastaavasti, maksa muuntaa fruktoosin ensin glukoosiksi. Tämän vuoksi fruktoosi nostaa veren sokeria (eli glukoosin määrää) hitaammin kuin puhdas glukoosi. Teoria on, että jos sokerisekoitus jota käyttää sisältää sekä glukoosia että fruktoosia, energiaa saa tasaisemmin ja kauemmin, koska fruktoosi päätyy vereen tuon takia vähän jälkijunassa.

Maltodekstriini on tärkkelyksestä tehtyä pitkäketjuista glukoosia. Koska glukoosi on ketjuna, se ei maistu niin makealta ja imeytyy aavistuksen tasaisemmin. Tärkkelys on joillekin myös vatsaystävällisempi.

Paljonko noiden sekoitusten tehosta on ihan käytännön tutkimusta, joka pätee omaan ajoon on sitten aikalailla vaikeampi kysymys.

Ensimmäinen haaste on sekoitussuhde. "Sokeri" eli pöytäsokeri eli sakkaroosi on 50/50 sekoitus glukoosia ja fruktoosia. Paljonko tällä 50/50 suhteella on eroa 70/30 sekoitukseen ihan oikeasti juuri omalla kohdalla taitaa mennä aika mutuiluksi.

Toinen on toteutunut käyttö. Fruktoosi on sokereista makeimman makuinen ja juoma / geeli voi sen takia maistua helposti aika äklöltä. Jos näin käy, silloin voi tietoisesti tai alitajuisesti alkaa välttämään juomista. Vaikka sekoitus olisi muuten parempi, koko hyöty menee hukkaan siinä että ei itse tankkaa kuten pitäisi.

Kolmas on ajoitus. Juu, fruktoosi varmaan imeytyy hitaammin, mutta mitä se tarkoittaa juoman hörppimisen kannalta? Että jos kaksi minuuttia sitten joi niin nyt ei enää voi kun silloin tulisi glukoosia vatsaan just kun edellisen hörpyn fruktoosi on menossa kiertoon? Mitä jos suuta kuivaa, pitäisikö mieluummin kärsiä janosta? Mitä jos söi äsken energiapatukan, pitäisikö olla hetki juomatta?

Todellisuus tien päällä on, että rauhallisessakin kuntoajossa on niin monta muuttujaa, että vaikka asiasta olisi labratestejäkin, niitä on tosi vaikea soveltaa. Kovemmassa treenissä ja erityisesti kisatessa muuttujia tulee päälle vielä niin paljon lisää, että soveltaminen menee lopulta ihan hakuammunnaksi.

Radonx
07.07.2024, 13.39
Itsellä nyt käytössä Leaderin Superhydrate ja toinen vastaava energiajuomajauhe. Olen jatkanut niitä puhtaalla maltolla ja pistänyt hieman suolaa sekaan. Maltolla jatkamisessa maku kärsii, mutta menettelee.

Leader 500g superhydrate joku 8 euroa 500 grammaa
Malto 1000g n. 4 e tarjouksesta

kp63
07.07.2024, 16.57
Kokeillaan. Mutta sanoisin, että jos et kisaa niin urheilujuomat on ihan turhia.

paaton
07.07.2024, 18.08
Kokeillaan. Mutta sanoisin, että jos et kisaa niin urheilujuomat on ihan turhia.

Vähän riippuu. Esim tänään ajelin tuolla hirveässä kurassa maastopyörällä pidemmän lenkin. Se malto/sokeri on tosi jees repun kautta.
Nestettä kuitenkin tarvitsee ja tuossa energian saa samalla. Kaikki geelit ja patukat on siinä samassa hevosenpskssa jos niitä ei laita minigripp pussiin. Samoin hanskat jolla niitä yrittää taskusta kaivaa.

Sitten kanssa pitkällä lenkillä se energian kantaminen helpottuu paljon, jos osan sotkee juomaan.

Nikkke
08.07.2024, 11.00

Aikamoinen aivopieru. Joku 5h pk2 sisältäen 90 minuutin edestä vk2 vetoja ni ilmaa haukkomalla vatsalaukkuun pitäisi kp:n mielestä pärjätä ellei takataskussa ole lisenssiä :D

Opulus
08.07.2024, 11.53
Ylläoleva vaikuttaa sellaiselta huulenheitolta että arvaan että myös Nikkke ajaa lisenssi takataskussaan. Mutta anyway: eihän urheilujuoman ainoa vaihtoehto ole pelkkä vesi eikä välttämättä edes jokin toinen juoma vaan useimmilla treenilenkeillä voi tarvittavaa lisäenergiaa saada syömälläkin.

Muuten: jahuc taisi jättää kommentissaan mielestään epäolennaisena asiana pois sen että glukoosilla ja fruktoosilla eroa on siinäkin että ne imeytyvät ohutsuolesta eri teitä. Eli pelkällä glukoosilla tulee imeytymisen yläraja (eli erinäiset pakkiongelmat) vastaan aiemmin - millä on merkitystä silloin kun hiilihydraatteja pitäisi saada enemmän kuin noin 60-70 g tunnissa (ainakin jos uskomme urheilujuomakauppiaita).

paaton
08.07.2024, 12.20
Niin tuo justiinsa. 100gr olen ongelmitta imenyt tuntiin malto/glukoosi seostakin.

kp63
08.07.2024, 14.23
Aikamoinen aivopieru. Joku 5h pk2 sisältäen 90 minuutin edestä vk2 vetoja ni ilmaa haukkomalla vatsalaukkuun pitäisi kp:n mielestä pärjätä ellei takataskussa ole lisenssiä :D

en tainnut sanoa että ilman energiaa vai sanoinko ? litran mehu ja siihen sokeria tai maltoa lisää =150g sitten vaikka kuivattuja hedelmiä, keksejä, sipsejä jne viiden tunnin energiat on helposti kasattu.

paaton
08.07.2024, 14.33
Urheilujuomaahan se mustikkakeittokin on. Tuolla minä ajan kaikki duunista lähtevät talvilenkit. Sopivasti sokeria vaan sekaan ja lämpimänä reppuun. On hyvää.

Tai no, ehkä se tosiaan on energiajuomaa, muttei urheilujuomaa...

Nikkke
08.07.2024, 15.28
en tainnut sanoa että ilman energiaa vai sanoinko ? litran mehu ja siihen sokeria tai maltoa lisää =150g sitten vaikka kuivattuja hedelmiä, keksejä, sipsejä jne viiden tunnin energiat on helposti kasattu.

Et sanonut, pahoittelut väärinymmärryksestäni. Mihin tuo perustuu että urkkajuoma on aivan turhaa mutta sipsit on jees? Mulle urkkajuoma meinaa juurikin yllämainittuja sokerilitkuja mitä itsekkin käytän. Ei tulis mieleenkään alkaa rouhimaan jotain sipsejä kovissa treeneissä. Retkeilyt toki erikseen, niitä en itse harrasta.

paaton
08.07.2024, 15.50
Et sanonut, pahoittelut väärinymmärryksestäni. Mihin tuo perustuu että urkkajuoma on aivan turhaa mutta sipsit on jees? Mulle urkkajuoma meinaa juurikin yllämainittuja sokerilitkuja mitä itsekkin käytän. Ei tulis mieleenkään alkaa rouhimaan jotain sipsejä kovissa treeneissä. Retkeilyt toki erikseen, niitä en itse harrasta.

Voin suomentaa.

KP meinaa pitkiä pk lenkkejä etelässä. Siellä suolapähkinät ja sipsit toimii helteellä urkkajuoman korvikkeena ihan jees.

No ilman pullataukoja tietysti sipeillä ei tee mitään. Pähkinät kulkee vielä taskussa. Niinkuin ne dexalin tabutkin.

kp63
08.07.2024, 18.16
pakko sanoa etten ole ikinä ajanut 5PK2, jossa 90min VK2. ei riitä kunto eikä pää

jahuc
09.07.2024, 18.44
Muuten: jahuc taisi jättää kommentissaan mielestään epäolennaisena asiana pois sen että glukoosilla ja fruktoosilla eroa on siinäkin että ne imeytyvät ohutsuolesta eri teitä. Eli pelkällä glukoosilla tulee imeytymisen yläraja (eli erinäiset pakkiongelmat) vastaan aiemmin - millä on merkitystä silloin kun hiilihydraatteja pitäisi saada enemmän kuin noin 60-70 g tunnissa (ainakin jos uskomme urheilujuomakauppiaita).

Edellisestä postauksesta pois varmaan useampiakin asioita jo pelkästään siksi, että jokainen teksti ei voi olla kuin essee Krebsin syklistä. Ja on totta, että sokerien sekoitus vaikuttaa sen siirtymisnopeuteen ohutsuolesta verenkiertoon. Kun teoriassa glukoosin raja alkaa olemaan luokkaa se 60 g / h, silloin jos haluaa enemmän tavaraa pois suolesta, sen pitäisi olla jotain muuta kuin glukoosia. Mutta tässäkin luontoäiti näyttäisi olevan markkinamiehiä fiksumpi: ei ole sattumaa, että evoluutiossa jäljelle on jäänyt nimenomaan ne kasvit, jotka tuottavat sakkaroosia. Sen perusteella mitä asiasta olen riippumatonta tietoa löytänyt, nopein siirtyminen tapahtuu 50/50 -suhteella eli jos vain haluat sokerin mahdollisimman nopeasti pois suolesta, unohda ne high tech kamat ja osta sitä halvinta mahdollista sokeriruo'osta valmistettua pyötäsokeria mitä kaupasta löytyy.

Markkinamiehiltä tietysti löytyy tuotetta suuntaan jos toiseenkin ja urheilutuotteille tuttuun tapaan myös jonkinlaista tieteellisyyteen viittaavaa tutkimusta. Mutta esim se mitä vaikka Maurtemista löysin oli varsin tyypillinen asetelma lisäravinnealalla. Hyvin pieni otoskoko (8 ihmistä) ja todelliseen suoritukseen verrattuna epärealistinen koeasetelma (tasainen rasitus ja tarkka annostus geeliä per 15 min jakso). Niilläkin rajauksissa tuloksena löydetyt erot ovat hyvin pieniä. Kun suorituskykyyn ei saada juurikaan eroa, sen jälkeen mitataan onko tuote muuten parempi esim aiheuttaen vähemmän vatsavaivoja. Näissä tulos yleensä on, että kyllä, vaivoja voi vähentää vaihtamalla tuotetta, mutta vielä suurempi vaikutus on sillä, että yksinketaisesti totuttaa vatsansa tiettyyn ravintoon, oli se ravinto mitä hyvänsä.

Sokerin imeytyminen on silti vain pieni osa tarinaa. Se sokeri pitäisi myös voida käyttää. Koska asiaan tuntuu joka tapauksessa olevan mielenkiintoa, lisätään aiheeseen vielä kolme ainetta lisää: insuliini, glykogeeni ja asetyylikoentsyymi-A (AKoA).

AKoA:ta syntyy, kun glukoosista hajotettu palorypälehappo hapetetaan. AKoA on siitä tärkeä aine, että se on ns Krebsin syklin ensimmäinen vaihe. Sykli on prosessi, jossa AKoA:sta (ja siitä seuraavista hapoista) irrotetaan hiiltä ja vetyä ja prosessissa vapautuneella energialla sidotaan adenosiiniin fosfaattia. Tuloksena on adenosiinitrifosfaatti eli ATP. Kun fosfaatti irtoaa ATP:stä, tästä vapautuu energiaa, joka saa lihassolun supistumaan ja supistumisesta syntyy se liike, joka poljinta pyöräilyssä liikuttaa. Siinä hyvin, hyvin, hyvin mutkat suoriksi tyylillä yhteenveto siitä mikä kemiallisesti liikettä pyöräilyyn tuottaa (koska sitä esseetä ei edelleenkän ole tarkoutus kirjoittaa). Sivuhuomiona: Fosfaatin lähteenä toimii kreatiinifosfaatti, jota muodostetaan kreatiinista ja tähän perustuu se, että kreatiinia käytetään lisäravinteena.

Ja miten tuo liittyy edelliseen postaukseen? AKoA:ta saadaan myös muualta. Keho nimittäin tuottaa sitä myös aminohapoista ja lipideistä, toisin sanoen energianlähteinä voi käyttää kaikkia makroja; hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia. Ja tämä tekee sokerin annostelusta vielä haasteellisempaa, sillä energiaa otetaan jokin määrä jatkuvasti myös rasvanpoltosta. Pitkässä suorituksessa se on väistämätön pakko. Vaikka saisit ihan maksimimäärän sokeria syötyä suorituksen aikana niin 100g glukoosia on 380 kcal. Vähääkään raskaampi suoritus polttaa 700 kcal / h tai yli. Eli yli puolet kuluttamastasi energiasta tulee joka tapauksessa jostain varastosta. Pienillä optimoinneilla ravintoon on siksi vielä pienempi vaikutus suoritukseen.

Insuliini taas on hormoni, jota erittyy vereen, kun glukoosin määrä veressä kasvaa. Se saa lihakset varastoimaan sokeria ja estää maksaa tuottamasta ja vapauttamasta glukoosia varastoimastaan glykogeenistä. Maksa prosessoi fruktoosia, mutta insuliinin määrä ei puolestaan vaikuta tahtiin, jolla fruktoosia muunnetaan maksassa glukoosiksi. Sen sijaan insuliini saa maksan varastoimaan muunnetun glukoosin. Kun suorituksen rasitus kasvaa, insuliiinin eritys vähenee riippumatta veressä olevan glukoosin määrästä. Keho siis koettaa estää sokerin varastoitumista ja edistää sen käyttöä. Mielenkiintoisesti insuliinin eritykseen vaikuttaa myös noradrenaliini, jota taas vapautuu stressissä. Eli kisajännitys pitää insuliinitason valmiiksi matalammalla ja valmistaa kehoa polttamaan energiaa. Hormonaalisesti stressi on tässä mielessä kuin suoritus ilman suoritusta. Mikä on luonnollista, jännittämisen on tarkoitus valmistella kroppaa suoritukseen, jotta kehosta saa kaiken irti heti lähtölinjalla.

Glykogeeni on soluihin (lihakset ja maksa) varastonoitunutta glukoosia. Sitä varastoidaan levossa ylimääräisestä sokerista. Arkikielessä siis silloin kun "tankataan". Kun suorituksen intensiteetti kasvaa, energiana käytetään ensisijaisesti tätä valmiiksi varastoitua sokeria, koska se on tehokkaimmin saatavilla. Kun kaikki glykogeeni on käytetty, seurauksena on bonkki.

Joten yhteenvetona: ihmiskeho on valtava kemiallinen tehdas, joka erilaisten hormonien avulla koettaa säilyttää tasapainon. Suurimpaan osaan tätä prosessia ihmisellä itsellään ei ole mitään tietoisuutta eikä suoraa vaikutusmahdollisuutta. Asiaan voi koettaa vaikuttaa syöttämällä keholle tiettyjä aineita ja toivomalla jotain lopputulosta, mutta annostelu määrää aineen lisäksi pitkälti lopputuleman. Jos sokeria koettaa annostella tieteellisen tarkasti, pitäisi jatkuvasti olla tiedossa mm insuliinin määrä, jäljellä oleva glykogeenin määrä, stressitaso, lihasten insuliinivaste, rasvoista käytettävä energian määrä, vatsalaukun ja ohutsuojen sisältö, lihasten rasitusaste, jne.

Harvoja näistä tiedoista on saatavilla edes labrassa eikä mitään niistä kun oikeasti on tien päällä. Siksi energiaakin otetaan sisään kokemuksen kautta hankituilla jonkinlaisilla hihavakioilla kuten vaikka 90g hiilihydraattia / h. Onko arvo tarkka? Ei lähellekään. Se on pikemminkin sellainen "better safe than sorry" eli tankataan sisään sen verran että ainakin riittää. Kroppa hoitaa sitten loput automatiikalla, johon itse ei voi vaikuttaa.

Mitä tuossa edempänä tulee kysymykseen paattoman reseptistä ja imeytymisestä (malto + glukoosisiirappi = glukoosi + glukoosi), en usko että reseptistä tulisi mitenkään oleellisesti parempi vaikka siihen sekottaisi pussillisen hedelmäsokeria päälle. Lopulliseen energiansaantiin vaikuttaa niin moni asia joista valtaosasta ei saa suorituksessa dataa, että tarkempaa säätelyä on aika mahdotonta tehdä. Kun annostus on hakuammuntaa, myös sisältö voi olla suurpiirteisempi.

Tuo resepti ei ole paha kukkarolle, ei vaadi paljoa vaivaa tehdä eikä edellytä Michelinin kokin taitoja. Jotkut vielä tykkäävät maustakin. Eli oikein mainio seos mielestäni.

jahuc
09.07.2024, 18.53

Kuten ketjun keskustelusta jo ilmenee, tuon lauseen tulkinta riippuu aikalailla siitä miten kukin tulkitsee mitä on "urheilujuoma" ja mikä on "hyöty".

Kokeillaan siis yhtä tulkintaa:
Juomasta voi pääsääntöisesti saada kolmea asiaa: nestettä, elektrolyyttejä ja energiaa. Oletus yleensä on, että vähän jokainen osaa juoda ainakin jotain nestettä, jos ei muuta niin vettä. Joten "hyödyn" voisi tässä tulkata siten, että verrataan tilannetta veteen ja mietitään miten vaihtoehto on elektrolyyttien ja energian osalta juoma on parempi kuin pelkkä vesi jollekin tietylle pyöräilijätyypille. Jätän alla keskustelun isotonisuudesta ts siitä onko myös nesteillä eroa imeytymisessä yksinkertaistuksen vuoksi pois kokonaan.

Oletetaan siis, että katsotaan hyötyä kolmen erilaisen pyöräilijätyypin kannalta: aloittelija, keskitaso ja eristynyt. Aloittelija on juuri harratuksen aloittanut, ensimmäistä tai toista vuottaan ajava. Keskitaso on hyväkuntoinen ja pidempään lajia harrastanut, muttei pyri maksimaaliseen rasitukseen. Edistynyt olkoon se taso joka ns "kisaa".

Jos urheilujuomana pidetään sitä perinteistä eli tyyliä "Hartsport" tai "vesi + Dexalin tabletti" niin juoma on pääosin vettä ja elektrolyyttejä, energiaa siinä ei ole nimeksikään. Silloin pääasiallinen hyötyjä on todennäköisesti keskitasoinen harrastaja. Syy siihen on, että elektrolyyttejä - näistä tärkeimpänä natriumia - saa jo normaalista ruokavaliosta yllinkyllin ja jotta näille olisi todellinen tarve, suorituksen pitää olla pitkä ja hikoilun runsasta. Ihan aloittelevalla tuskin ollaan vielä suorituksessa sillä tasolla, ettei ruuasta saatu riittäisi, ihmisille valistetaan jo muutenkin, että ruoka on liian suolaista. Edistyneellä tasolla syy taas tulee muualta: kilpatason suoritus vaatii normaalia enemmän energiaa ja energiansaanti on se pullonkaula, ei elektrolyytit. Energia taas pitää jostain saada ja tyypillinen tapa on erilaiset geelit. Niihin geeleihin puolestaan tungetaan nykyään kokolailla samoja aineita kuin mitä juomatableteissa on. Jos niitä syytää naamaan sillä tahdilla kuin mitä pitäisi, jotta sokeria saa riittävästi, saa myös elektrolyyttejä niin paljon, että yksi juomatabletti sinne tai tänne ei enää tilannetta muuta oikein mihinkään. Siksi geelit + puhdas vesi todennäköisesti tuottaa aikalailla saman lopputuloksen kuin geelit + vesi + juomatabletit. Jos geelinsä keittää itse, toki silloin se juomatabletti sekaan ei ole yhtään huono ajatus.

Jos urheilujuoma taas on pääasiassa sokeriliuosta, hyötyjiä ovat mielestäni se aloittelija ja se edistynyt. Edistynyt tapaus tuossa jo tuli läpikäytyä, energiantarve on suuri ja sokeripitoisella nesteellä voi korvata osan geeleistä. Aloittelijan haaste taas on erilaiset "vahinkobonkit". Kun laji ei ole vielä tuttu eikä kroppaansa osaa kuunnella vielä riittävästi, tilanteita joissa huomaa olevansa energiavajeella tulee vastaan helposti. Pyöräilyn salakavaluus on suorituksen vaihteleva intensiteetti: suoralla kevyesti rullatessa olo voi olla mitä mainion, mutta kun eteen tulee isompi mäki, mäen puolivälissä huomaa, että tankki on ihan tyhjä. Pakottamalla itsensä tankkaamaan energiaa juoman kautta noilta tilanteilta voi välttyä, sillä janon tuntee luonnollisena puutteena helpommin kuin vajaan energian. Siksi sokeripitoinen juoma on hyödyllinen nimenomaan aloittelijalle. Keskitason kuski taas tuntee jo kroppansa ja voi tarvittaessa pysähtyä tauolle. Ja vetää veden lisäksi naamaan vaikka sen sipsipussillisen.

paaton
10.07.2024, 00.09
"Glykogeeni on soluihin (lihakset ja maksa) varastonoitunutta glukoosia. Sitä varastoidaan levossa ylimääräisestä sokerista. Arkikielessä siis silloin kun "tankataan". Kun suorituksen intensiteetti kasvaa, energiana käytetään ensisijaisesti tätä valmiiksi varastoitua sokeria, koska se on tehokkaimmin saatavilla. Kun kaikki glykogeeni on käytetty, seurauksena on bonkki."

Mites kun sitä nopeaa sokeria ladotaan kroppaan kovan suorituksen aikana? Glykogeeni varastot täyttyy ja bonkkia ei tule?

Mun kokemuksen mukaan siis se jauhelihan syönti ei vaan piisaa jos ajaa kovempaa, vaikka sitä energiaa pitäisi kropassa olla vaikka miten varastossa.

jahuc
10.07.2024, 00.53
Mites kun sitä nopeaa sokeria ladotaan kroppaan kovan suorituksen aikana? Glykogeeni varastot täyttyy ja bonkkia ei tule?

Mun kokemuksen mukaan siis se jauhelihan syönti ei vaan piisaa jos ajaa kovempaa, vaikka sitä energiaa pitäisi kropassa olla vaikka miten varastossa.

Glykogeenin varastointia varten tarvitaan insuliinia. Kovan suorituksen aikana insuliinin eritys vähenee, joten glykoneenivarastot eivät myöskään täydenny. Nopeaa sokeria syödään suorituksen aikana, jotta sokeria käytettäisiin mieluummin suoraan verenkierrosta eikä glykogeenivarastoista. Lisäenergialla koetetaan siis säästää varastoa, ei korvata sitä.

Keho koettaa jatkuvasti pitää verensokerin tasapainossa. Ei niinkään sen takia, että suorituskyky lisääntyisi vaan siksi että ylipäänsä pysyt tajuissasi. Sokerin käytössä hermoston tarvetta ei kannata jättää huomioimatta, koska se on huomattava. Kun lepäät, syömästäsi sokerista 60% menee itseasiassa aivoihisi, ei muualle. Kovan bonkinkin tunnistaa siitä, että silmät ei pysy auki ja nukahtaa. Jos verensokeri siis laskee, kroppa alkaa automaattisesti vapauttamaan maksasta glykogeeniä, jotta aivot pysyvät hereillä.

Jauhelihassa ei ole sokeria, joten intensiivisen suorituksen aikana siitä ei ole juuri muuta kuin henkistä hyötyä. Jos intensiteetti taas on matala, kroppa pystyy käyttämään sekä jauhelihan proteiinin että rasvan ravintona.

"Kovaa" ajamisessakin on monta eri muotoa. Esim tyypillinen muutaman tunnin kilpasuoritus sisältää paitsi hatkoja, iskuja ja välien kiinni ajoja, myös pitkiä pätkiä ryhmässä ajoa, jolloin syke laskee. Silloin myös proteiinipitoisempaa ja rasvaisempaa ravintoa voi käyttää hyväkseen.