PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pakko saada...Läski.

Polun tukko
11.07.2015, 17.05
Niin siinä kävi että läski kuume puraisi ja olen itselle perustellut hankinnan.Varsin hyvin olen myös tiedostanut miinukset joita läski tuo tullessaan.Aiemmin tai nykyään tallista löytyy enduro pyörä joka lähtee läskin alta pois.Enduro on kivaa,varsinkin alamäki enduro mutta omassa kaupungissa pätkät on tyyppiä 400m pitkiä ja ne ei jaksa muutaman vuoden hinkkaamisen jälkeen sytyttää.Pätkät ovat varsin hyvin ajettavissa läskilläkin ja uskallan väittää että nautin niistä eri tavalla jatkossa. Koko ajan ei perheellisenä jaksaisi eikä joutaisi siirtyä muihin kaupunkeihin ajamaan pidempää ränniä,vaan mieluummin lähtisi läskillä "vaeltamaan" ja kruisailemaan jo noita tuttuja polkuja.Ja miksei nakkaisi läskiä katolle ja lähtisi sillä niihin maakunta seikkailuihin.

Sitten itse kysymykseen..

Pari vaihtoehtoa on haarukoitunut pyöräksi..En ole hakemassa sitä kaikkein isoimmilla renkailla olevaa monsteria vaan esim tuollainen 3.8-4.0" riittänee varsin hyvin oli kyse sitten kesä tai talvi ajosta.

-Lundbergiltä saisin Farley 8:n,johon toiveistani vaihdettaisi XT:n jarrut ja asennettaisiin 150mm reverb.Ennenkuin joku kysyy miksi niin siksi että avideja ei tähän taloon tule ikinä enää, ja ilman hissitolppaa en voi alamäkeen ajaa.Tällä setillä farley 8 jäisi maksamaan tasan 3k€.Jos jätän hissitolpan pois niin xt jarruilla 2650€.Periaatteessa kannattaisi jättää reverbbi pois ja kytätä käytettyä/tarjousta.

-Foxcomp tarjoaa Salsan Beargrease 1 carbonia jäykällä kuitukeulalla hintaan 2990€.Saman tarjoaa shocktherapy.Salsassa samat paskat avidit kuin trekissä.Salsaan tulisi lisähintaa siis jarrupäivityksestä ja blutosta,joskin tuon kuitukeulan saisi mukaan myös.Kannattaako tuo kuitukeula myydä ja jos kannattaa,niin mitä siitä saa?

Molemmissa pyörissä sama voimansiirto,sramin 11spd josta en tingi,shimanoa ei tule,muihin kuin jarruihin.Salsassa kiehtoo hiilikuiturunko, ja tietyllä tapaa myös pienemmän merkin laatu brändi.Salsassa olisi loivempi keulakulma 68,5' kun trekissä taas 70' joka tuntuu jyrältä alamäkeen ja juurakkoon?
Salsasta sanotaan sen olevan "kilpapyörä" ja kovasti sitä on hehkutettu..

-Kolmantena vaihtoehtona on tahkolla koeajettu Rosen Tusker 2 jolle hintaa blutolla,xt:n hidastimilla ja ks lev integralla jäisi toimitettuna alle 2600€.Rose tuntui erittäin mukavalta kun sitä tahkolla tyyppäsi,ainoa että pyörä oli M kokoinen ja L on itselle se oikea koko.Ainoa mikä rosessa ei kiehdo,on 3-6vko toimitus.Lomalla olen vielä 3vkoa ja olisi mukava päästä ajamaan vielä lomallakin.

Auttakaan nyt..Maanantaina on päätös tehtävä että mikä tulee.Muitakin saa ehdottaa mutta osasarja pitää olla yllä lueteltua,hissitolpan voi hankkia muualta.

roadking
11.07.2015, 17.40
Mitenkäs olisi tällainen semiläski sekoittamaan pakkaa?

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/stache/stache_9/

Liikuva shikaani
11.07.2015, 17.43
Eipä taida hirveesti vaihtoehtoja olla jos pitää heti saada, muuten Canyon Dude 9.0 Unlimited menis hinnan puolesta hienosti haarukkaan vaikka hommais bluton erikseen.

Polun tukko
11.07.2015, 18.16
Ei me kyllä tuohon 29+ hommaan lähdetä.Dude ois varmasti kova kans..Mutta se toimitus aika..

MikeM
11.07.2015, 18.21
Karhuvassu ja siksi että itselläkin on 😀
On niitä salsan kuitukeuloja myyty mutta ehdottaisin että pidät sen ja otat bluto kesäisin käyttöön ja pysyt kuidussa talvella.

Kärrä
11.07.2015, 18.25
Itse en osaa sanoa mielipidettä, kuin tuon Salsan osalta, jonka omistan.
Itse en halunnut Blutoa, vaan nimen omaan jäykän keulan.
Hissitolppa tuli itsellenikin heti(Ice V8), muista kuitenkin, että Salsan satulatolpan halkaisija rajoittaa valikoimaa.
Jarrut tekisi mieli vaihtaa Hopeen, mutta olen tullut noilla toimeen.
X1 kammet ovat melkoiset "ankkurit". Next SL:t, jotka "varastin" täpäristäni, ovat reilusti kevyemmät.
Pääasia on kuitenkin, että Beargrease on ollut mielestäni yksi elämäni parhaimpia ostoksia, ei ole kaduttanut hetkeäkään :)

Polun tukko
11.07.2015, 18.28
MIkäs sen karhurasvan tolpan halkaisija on? Ja onko tuossa sisäistä/stealth kaapelointia hissitolpalle?

MikeM
11.07.2015, 18.41
Muuten Markku myymässä omaansa torilla, jarrut vaihdettu, koko L

pikkupoika
11.07.2015, 18.48
Beargreaselle ääni täältäkin. Ja minä voin ostaa sen jäykän keulan pois kunhan hinta kohdillaan ( lue ilmainen ).

Polun tukko
11.07.2015, 19.28
Muuten Markku myymässä omaansa torilla, jarrut vaihdettu, koko L

Siihen nähden että 2014,10spd(x9?) niin vaikka on hopen jarrut niin on minusta kallis. Uusi maksaa kuitenkin paremmalla voimalinjalla 2990€ joten siihen peilaten kallis imo.
Enkä tiedä mikä fiksaatio minulla mutta kuitusta, enkä oikein alu runkoistakaan pyörää käytettynä "uskalla" ostaa.

Nyt kun salsa on suosituksia saanut niin sanokaa miksi? Miksi se eikä trek? Olen itsekkin enemmän salsan puolella mutta, miksi?

MikeM
11.07.2015, 19.35
Niin käytetty on aina käytetty.

Minulla ei ole kokemusta Trekistä mutta Spessuun verrattuna vassu on kaikin puolin herkempi. Kuidun ominisuudet ja keveys, ohjauksen nopeus sekä suht kapea q factor olivat minulle ne tärkeimmät syyt valintaan.

Ski
11.07.2015, 19.39
Ota Trek. :)
Upgradet on juuri oikeita varsinkin jarrujen suhteen vaikka Avideilla on menty täällä.
Salsa ja Trek ovat molemmat hyviä, et mee pieleen kummassakaan.
Olisiko Trekissä enemmän kiinnityspisteitä jos joskus tarvit niitä.
Vanteet taitaa olla F8ssa Tubelessiin tehty.

Ja tärkeintä, ota se minkä saat heti alle. Time Waits for No One laulo Rolling Stoneskin.... :)

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpf1/t51.2885-15/e15/924017_938577122861757_2100007453_n.jpg

Polun tukko
11.07.2015, 20.43
Periaatteessa jos hyvin kävisi, niin tuon salsan saisi parissa päivässä.Lundberg sanoi trekistä että se olisi jarruja vaille valmis eli heidän pitäisi tilata xt:t.Arpoi että pyörän saisi ehkä perjantaiksi.Sillä nyt ei ole väliä onko se tiistai vai perjantai vai viikon päästä maanantai,kunhan ei veny viikkoja.Eniten trekissä mietityttää se keulakulma.Salsassa kuitenkin 1,5' loivempi ja endurolla ajaneena voi sanoa että 1,5' on paljon. Kiinnityspisteillä nyt itselle ei ole väliä kun päiväreissuja kuitenkin tulee vain heitettyä.Trekissä oli joku 70mm stemmi joka kyllä vaihtuisi myös heti lyhyempään.
Niin mikä sen vaseliinin satulatolpan halkaisija olikaan?

E:27,2mm.No jo on tikku.Ainakin KS:llä on tolppaa siihen.Reverbistä ja ks:stä hyviä kokemuksia.

Kärrä
12.07.2015, 00.06
Nyt kun salsa on suosituksia saanut niin sanokaa miksi? Miksi se eikä trek? Olen itsekkin enemmän salsan puolella mutta, miksi?
Itsellä syy Salsa vs muut on ihan vain se, että pidän Salsasta, sen ulkonäöstä ja sopivuudesta itselle, eli kokonaisuudesta. Jarrut, kuitukehät + nopeammin kytkeytyvä takanapa ovat päivitettävissä, jos tarvitsee. Oikeastaan ainoa iso miinus itsellä on, että tuohon ei saa tacoa oikein mitenkään kiinni.

Eniten trekissä mietityttää se keulakulma.Salsassa kuitenkin 1,5' loivempi ja endurolla ajaneena voi sanoa että 1,5' on paljon.
Olen aika amatööri näissä mtb hommissa, mutta keulakulmaan ja pyörään luottaen olen mennyt Salsalla aika lailla jokaisen "alamäki spotin"(poislukien hypyt), minkä olen uskaltanut Ibis mojo HD:llakin...Ylämäkeen sitten aika paljon useamman...

Edit: Salsalla ajaessa fiilikseni on hyvä. Se riittää minulle siihen, että olen tyytyväinen ostokseeni :) Ei ole paljoa tullut ajeltua Ibiksellä Salsan oston jälkeen... :(

brilleaux
12.07.2015, 08.31
Keulakulma mietitytti itseäkin, kun läskiä hommasin enskapyörän jälkeen.
Osoittautui turhaksi pohdinnan kohteeksi.

Fatboy ainakin kulkee alamäkeen ja muuallakin keulakulman(kin) osalta pirun hienosti.
Alamäkeenkin saa tuupata huoletta samaan tahtiin kuin 65 asteisella keulalla varustetulla enskapyörällä.
Samoin kivikot ja juurakot; ei uskoisi ajaessa että keulakulma on 70,5 astetta. Ei sitten millään.

Asia jolle ei siis kannata antaa kauheasti painoarvoa läskissä. IMO.

MikeM
12.07.2015, 10.03
Hmm.. minusta taas tuntuu että tuo keulakulma on ainakin osin syy siihen kasvaneeseen herkkyyteen paksupoikaan verrattuna. Toki taitaa takapääkin olla aavistuksen lyhempi vassussa.

Polun tukko
12.07.2015, 10.16
Kyllähän tuo keulakulma väkisinkin näyttelee jotain roolia jos lyödään pyörät testiin joissa samat kumit,mutta toisessa kulma 68.5 ja toisessa esim 70. Omassa ajossa varmasti menee juurakossa mukavammin loivemmalla kulmalla,samoin alamäkeen.

Nyt oikeasti ottaa päähän tämä valinta.Eilen tein canyonista tilauksen ihan vaan että odotan vahvistuksen koska pyörä menee kasaukseen,tietää että venyykö kauaksi.Salsa kiinnostaisi edelleen,mutta jos jotain miinusta siitä pitää sanoa niin se että se satulatolpan halkaisija rajoittaa muutamaan vaihtoehtoon hissitolpan hankinnan ja niissäkin droppia 100mm.

Trekki edelleen mukana,mielestäni tästä tarjous varsin ok,kun hintaan saa vaihtaa jarrut ja tulee vielä 150mm reverbbi.Jos tästä taas jotain huonoa niin se perkeleen keulakulma.Toisaalta myös trek merkkinä...varmasti hyötyä isosta merkistä mutta jotenkin haluttaa nuo "eksoottisemmat" brändit tässä tapauksessa.

Salsa tulisi kalleimmaksi.Tai no..oikeastaan aluksi/kaupanteko hetkellä pakko hankintana on vain se bluto.Jarrut voi päivittää seuraavaksi ja myydä ne avidit pois,näin ollen niille ei tulisi häävisti hintaa kun saksasta tilaa.

Mites se että onko siinä vaseliinissa millaisia kaapelointi paikkoja jos siihen joskus sen hissitolpan laittaa?

Kyrdis
12.07.2015, 10.53
Salsassa on kahdelle kaapeloinnille tilaa ellen nyt aivan väärin muista, toinen takavaihtajalle ja toiseen kävisi etuvaihtaja/ hissitolppa mahdollisesti.

seppo_taalasmaa
12.07.2015, 10.56
Kyllähän tuo keulakulma väkisinkin näyttelee jotain roolia jos lyödään pyörät testiin joissa samat kumit,mutta toisessa kulma 68.5 ja toisessa esim 70. Omassa ajossa varmasti menee juurakossa mukavammin loivemmalla kulmalla,samoin alamäkeen.

Pakko kysyä, että miksi himoitset paksu pyörää ? Oletko koeajojen perusteella päätynyt siihen, että läskillä on jotain uutta annettavaa enskaan verrattuna. En siis mitenkään kritisoi vaan kiinnostaa vaan kokeneemman harrastelijan ajatukset. Mitkä ominaisuudet läskissä houkuttelevat ja mitä negatiivisti paksulla ajossa löytyy. Trek Farley 6 on muuten myös helposti muunnettavissa blutolle jos muuten ulkonäkö miellyttää enemmän. Oletko varma, että haluat joustohaarukan läskiin ?

brilleaux
12.07.2015, 11.00

Tottakai. Tarkoitinkin keulakulma läski vs. enska(tai maasto)pyörä. :)
70 asteinen keula läskissä ja kulkee siinä missä (jos ei paremminkin) kuin se 65 asteinen 26" enskakäkätin.

Taalasmaa: omalla kohdallani läski avasi aivan uuden maailman pyöräilyn suhteen.
Myös talvella.
Itse en ole vielä löytänyt läskistä ajossa yhtään mitään negatiivista. :)

Polun tukko
12.07.2015, 11.02
Paikalliset polut koluttu niin tarkkaan kuin voi. Juuri tästä on netissäkin sanottu että läskillä saa uutta näkökulmaa ajamiseen kun ja jos alkaa kyllästyttää. Ja kuten aiemmin sanoin, paikalliset polut ei häävisti palvele enskaa saati dh:ta vaan kaikki on ajettavissa läskillä ja varmasti yhtä hauskasti, ellei hauskemmin. Kokeilujen perusteella bluto on pakko hankinta.

juho_u
12.07.2015, 11.29
Kysellään täältä, kun trekki on vaihtoehtona. Mitä hyötyä on 27.5 vanteesta läskipyörässä? Trekin kuituläskit tulee 27.5/3.8" renkailla?

Ulkohalkaisija saattaa olla aikalähelle sama, kuin 26/4,7". Missä hyödyt, rullaako paremmin, onko kevyempi, paljonko kantavuudessa on eroa, kun rengas on kuitenkin kapeampi.

MikeM
12.07.2015, 11.36
Melko saman tyyppisiä nuo 3 valintaasi testeistä lukemani perusteella, joten en usko että pahasti metsään (pun intended) menee niistä millään. Ota se minne tunne liikuttaa. Fiilis lajihan tämä pohjimmiltaan on.

vuohi
12.07.2015, 11.45
Paikalliset polut koluttu niin tarkkaan kuin voi. Juuri tästä on netissäkin sanottu että läskillä saa uutta näkökulmaa ajamiseen kun ja jos alkaa kyllästyttää. Ja kuten aiemmin sanoin, paikalliset polut ei häävisti palvele enskaa saati dh:ta vaan kaikki on ajettavissa läskillä ja varmasti yhtä hauskasti, ellei hauskemmin. Kokeilujen perusteella bluto on pakko hankinta.

Jos on ajanut kaikki ajot pitkäjoustoisella enskapyörällä ja käy vähän koittamassa täysjäykkää läskiä niin se ensi reaktio on kyllä, että pakko saada vähintään eteen joustoa. Mutta itsellä tuo tunne kesti vain pari lenkkiä ja nykyään tuntuisi ihan turhalta kapistukselta laittaa bluto omaan läskiin. Tietenkin vähän kiinni mistä tykkää ja itse en hukannut enskapyörää mihinkään eli ei tarvitse kaikesta ajosta selvitä läskillä.

Bässi
12.07.2015, 11.58
Samaa mieltä kuin Vuohi.
Kyllähän kaikilla maastopyörillä polut ajamaan pääsee, läskissä renkaat tuo mukavuutta, hyrrävoimilla pääsee pikku poukamat polkematta, mutta onhan se raskaampi pistää liikkeelle. Vaikeemmaks menee kun vauhti kasvaa ja on kiviä joista pomppia, siinä toimis tavan jäykkäperä paremmin.
enska ja täysjäykkä läski niin saa mukavasti vaihtelua.

Trekillä pääsee kyllä juurakot lentämällä, en muista onko koskaan tullu otb fiiliksiä sillä, ja vauhdissa se on vakaa, kunhan ei pääse pomppimaan holtittomasti kivistä tai muista esteistä. Rengaspaineita joutuu kuitenkin olla enempi mitä kovempaa ja röykkysempää menee.

IncBuff
12.07.2015, 12.03
On kyllä taas tässäkin topicissa havaittavissa lähes uskonnollista paatosta läskien suhteen :D

Human Traffic
12.07.2015, 12.18
Läskikultteja..

Polun tukko
12.07.2015, 12.56
Entäs sitten seuraava näkökulma(joskin ei niin tärkeä) mutta millä tapetilla olevista fäteistä on paras jälleenmyyntiarvo sitten joskus?

-Salsa beargrease 1 carbon 2015
-trek farley8 2015
-canyon dude unlimited 2015
-rose the tusker2 2015

??

Polun tukko
12.07.2015, 13.03
mutta onhan se raskaampi pistää liikkeelle.

Minua esim rosen tuskerissa yllätti se että se ei nimeen omaan ollut raskas polkasta menemään.Olin arvellut fätin olevan juurikin paljon raskaampi,melekin omaa eilen pihasta lähtenyttä enskaa pidän raskaampana.

jcool
12.07.2015, 13.09
En tiedä onko pakko saaha läski,,,,mutta joutui läskille!

Eli ykköstykki Stumpy fsr odottaa huoltoa, koska takahubissa ongelmaa. Fatboylla kurvaillessa täytyy olla vaan niin ihmeissään. Stumpyllä olen koko kesän treenannut kikkailua, kuten esteiden ylittämistä hyppimällä. Fatboylla homma sujuu huomattavasti helpommin. Älyttömän hieno pyörä, jos haluaa hyppyyttää, keulia tai kikkailla. Kai se on tuo täysjäykkä runko, joka helpottaa ajamista. Läskin oikea ilmanpaine renkaissa takaa polkujen Rolls Roycelle fantastisen ajaettavuuden. Täytyy ihmetellä mihin sitä Stumpyä oikeasti tarvii :-)

juho_u
12.07.2015, 13.10
Oisko siinä ideaa, että tekisi kesälomamatkan ja kävis testaamassa trekin ja salsan. Sen jälkeen ostopäätös on jo helpompi.

Mikä sai sinut hävittämään enskapyörän pois, jos siitä oot kuitenkin tykännyt? Voihan niillä ajaa muutakin, kuin alamäkeä.
En minäkään bronsonia myy pois, jos läskin ostan.

Polun tukko
12.07.2015, 13.29
No tuo kesälomamatka on tulossa tiistaina jolloin on viimeinen takaraja valinnalle.Tuolloin pääsee näkemään ainakin trekin ja salsan.
Hävitin enskan pääosin siitä syystä että aikoinaan mulla oli enskan rinnalla 29" jäykkäperä ja tuolloin huomasin että OMASSA ajossa kahdella maastopyörällä en tee yhtään mitään.
Toki,kuten kommentoit että voi ajaa enskalla lenkkiäkin mutta edelleen vedoten paikkallisiin maastoihin,läski palvelee minua parhaiten.
Läskin rinnalle voi olla joskus tulossa jonkun sortin maantiepyörä,tällöin minulla olisi kaikki ne välineet joita tämän asuinseudun polut ja reitit minulla palvelevat parhaiten.

Läskillä pääsee kuitenkin ajamaan alamäkeä siinä missä enskallakin,ei tosin yhtä vauhdikkaasti.Mutta varmasti omalla tavallaan hauskasti.Kaikki ne muut hyödyt joita läski tuo tulleessaan tämän alueen poluille on päätös läskiin siirtymestä 100% varma.Ja se vielä että läskillä ajokausi ei lopu koviinkaan pakkasiin..jokainen pyöriä rassannut tietää että iskarit ja reipas pakkanen ei ole hyvä yhdistelmä. Ja se läskin eteneminen talvisilla poluilla :)

https://www.youtube.com/watch?v=l5imnNWWabA

juho_u
12.07.2015, 13.39
Ei tollasia videolinkkejä saa laittaa. Laitoin paikalliselle rekkikauppiaalle jo kyselyä 9.6 farleyn hinnasta ja toimitusajasta.

Minulle ei tule mitään jousitusta läskiin, hissitolppa ois hyvä, mutta sen pitää olla jousitolppa. Omien kokemusten mukaan reverbbi ei oo kestänyt pakkasta.

tinke77
12.07.2015, 13.44
Tuollaistahan se meidän läskikuskien elämä on ;), hyvä pätkä!

Polun tukko
12.07.2015, 13.46
Ei tollasia videolinkkejä saa laittaa. Laitoin paikalliselle rekkikauppiaalle jo kyselyä 9.6 farleyn hinnasta ja toimitusajasta.

Minulle ei tule mitään jousitusta läskiin, hissitolppa ois hyvä, mutta sen pitää olla jousitolppa. Omien kokemusten mukaan reverbbi ei oo kestänyt pakkasta.

Ei kestä reverbbi eikä ks pakkasta.Talveksi voi laittaa kovan tolpan mutta kesällä on saatava olla hydrauli tolppa.

E:jaa onhan tuo trekki uusiin 16 malleihin muuttanut keulakulmaa..70->68.

J.Kottenberg
12.07.2015, 15.08
Hieno video. Talvipyöräilyn huippua. Hyvin näytti Trekki kulkevan. Tosin ei tainnut olla aloittelija kahvoissa.

Muuten, pätkässä näkyneet lumikengät, siis lumikenkäily, on varmaan hyvä juttu lumipolun perustamiseen. Tekee vaan tarpeeksi mutkaisen niin ei kuumana käyvät hiihtäjät tunge sinne.

Antza44
12.07.2015, 15.10
Kysellään täältä, kun trekki on vaihtoehtona. Mitä hyötyä on 27.5 vanteesta läskipyörässä? Trekin kuituläskit tulee 27.5/3.8" renkailla?

Ulkohalkaisija saattaa olla aikalähelle sama, kuin 26/4,7". Missä hyödyt, rullaako paremmin, onko kevyempi, paljonko kantavuudessa on eroa, kun rengas on kuitenkin kapeampi.Tuolla spekuloitiin asiaa
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52246-TREK-Fatbikes-Farley-Farley-6-Farley-8-and-the-rest-)&p=2397747#post2397747 . Eli Saadaan 26" 4.8" iso ulkohalkaisija keveemmällä kumilla ja vähemmän pompottavana matalamman profiilin johdosta. Kantaakin tietysti paremmi, kuin normi 26/4".

Hetken ajoin taas 26/4" edessä ja äkkiä tuli paluu 26/4.8". Menee se jotenkin helpommin isonhalkaisijan avustuksella esteiden yli ja lisä jousto kovakeulasessa yhtä tärkeää mitä tuolla 4.8" saa.

27.5/4" on parhaimmillaan minusta juuri kesä ajossa joustokeulan kanssa, niin kuin uusissa Trekeissä.

juho_u
12.07.2015, 15.36
Mites, kun läski tulee 95% talviajoon. Ajatuksena oli jättää cruzi kesäkäyttön ja ajella läskillä talvella. Jääkeleille on 26" fuel ex ISP:llä.

Oisko joku muu fiksumpi valinta? Vaatimuksena 11sp sram, läpiakselit, leveät navat ja mahdollisuus 5" renkaille. Kuitu plussaa hintana 3k ok.

J.Kottenberg
12.07.2015, 15.41
Hetken ajoin taas 26/4" edessä ja äkkiä tuli paluu 26/4.8". Menee se jotenkin helpommin isonhalkaisijan avustuksella esteiden yli ja lisä jousto kovakeulasessa yhtä tärkeää mitä tuolla 4.8" saa.

27.5/4" on parhaimmillaan minusta juuri kesä ajossa joustokeulan kanssa, niin kuin uusissa Trekeissä.

Samaa mieltä. Vähemmälläkin kokemuksella huomaa ison kumin edut edessä. Mitä painossa häviää sen joustossa ja esteiden ylityksessä voittaa. Toi 27.5" matalampi rengas joustokeulan kanssa ei varmaan olisi ollenkaan hassumpi kesävarustus.(ja joku hyvä oikeasti joustava hiilikuitutolppa)
Voi hyvinkin olla tulevaisuutta Trekin innovaatiolla.

Polun tukko
12.07.2015, 16.11
Onko nuo uudet trekit koska toimituksessa?

brilleaux
12.07.2015, 17.08
Ei kestä reverbbi eikä ks pakkasta.Talveksi voi laittaa kovan tolpan mutta kesällä on saatava olla hydrauli tolppa.

Reverb ja KS kokeiltu täälläkin, ei kestä ei..

Command post on nyt ja toimii kuin ajatus. Myös talvella.

Jos on ajanut kaikki ajot pitkäjoustoisella enskapyörällä ja käy vähän koittamassa täysjäykkää läskiä niin se ensi reaktio on kyllä, että pakko saada vähintään eteen joustoa. Mutta itsellä tuo tunne kesti vain pari lenkkiä

Mulla sitä tunnetta ei tullu ollenkaan. :D
Itseasiassa sitä ei ole tullu vieläkään, joustoa ei ole ollut kertaakaan ikävä.

Polun tukko
12.07.2015, 19.11
Uusia trekkejä saisi kuulemma syyskuun puolivälissä mikäli aikataulu pitää(9.6&9)

E:Minkä kokoisia renkaita tuo salsan runko/haarukka ottaa vastaan vakio kiekoilla?

juho_u
12.07.2015, 19.22
Kiitän tiedosta, odottelin tuota alkuviikolle. Kunhan talveksi tulisi. On muuten kiva video, varrataan myös 27.5x3.8 vs 26x4,7 kumeja.
https://www.youtube.com/watch?v=x3lcRm15wbw

Kärrä
12.07.2015, 20.27
E:Minkä kokoisia renkaita tuo salsan runko/haarukka ottaa vastaan vakio kiekoilla?
Ainakaan taakse ei taida mitään isoja saada. Itse odottelen 4,6":n Flowbeistin ja Dunderbeistin saatavuuden parantumista (Jenkeistä tilaten "hiukan" hintavat). Foorumilainen Shamus? on tainnut laittaa omaansa Dillinger 5:t. (en muista, oliko vakiokiekot)
45Nrth video (https://www.facebook.com/video.php?v=944529642226026)

Polun tukko
12.07.2015, 21.08
Kyllä tämä peli taitaa kallistua Salsan suuntaan.Täytyy huomenna ottaa soitto kierros ja kysyä mitä jää blutolla maksamaan.
Onko muuten noista salsan hiilari rungoista millaista kestävyys tietoa luettavissa mistään?

pikkupoika
12.07.2015, 21.37
Ainakaan taakse ei taida mitään isoja saada. Itse odottelen 4,6":n Flowbeistin ja Dunderbeistin saatavuuden parantumista (Jenkeistä tilaten "hiukan" hintavat). Foorumilainen Shamus? on tainnut laittaa omaansa Dillinger 5:t. (en muista, oliko vakiokiekot)
45Nrth video (https://www.facebook.com/video.php?v=944529642226026)

Treenikaverilla pyöri viime talven 80mm kehällä Lou takana, jos se ei oo iso niin mikäs sitten? Shamuksen Dillinger 5 oli minun tietääkseni 90mm Nextien hiilari kehällä. Milli peliähän se on jo noilla renkailla, mutta ne saa mahtumaan jos voimansiirto linja oikea.

Paulix
12.07.2015, 21.46
Itseasiassa sitä ei ole tullu vieläkään, joustoa ei ole ollut kertaakaan ikävä.

Toisilla on, toisilla ei. Itsellä meni ekat läskit (on1 ja 907) sujuvasti ilman joustoja mut kyllä sit vaan wanhan luut alkoi kaipaamaan pehmennystä.
Nyt Blutollinen Dude ollut alla pari vkoa ja nauttii taas ihan eri tavalla. Nyt uskaltaa ajaa kalliobaanoja ja kivikkojuurakkoja kuten täpärillä, kuitenkaan menettämättä läskin etenemiskykyjä vaikeissa maastoissa. Iiiihan eri maailma aukes tuon Duden kanssa..

mutanaama
12.07.2015, 22.29
Oli mullakin 80mm kehällä lou muutaman päivän, mutta sitten löin pakkasella ulkona siirtymäpaineet ja aamulla sisällä oli rengas turvonnut niin, ettei enää pyörimään mahtunut. Kandeis varmaan kokeilla 65:lla hmmm....

Ski
12.07.2015, 23.36
Kyllä tämä peli taitaa kallistua Salsan suuntaan.Täytyy huomenna ottaa soitto kierros ja kysyä mitä jää blutolla maksamaan.
Onko muuten noista salsan hiilari rungoista millaista kestävyys tietoa luettavissa mistään?
Miksipä ne ei kestäisi? Mikä sai päättämään Salsan ?

Polun tukko
13.07.2015, 00.12
Pääosin keulakulma ja hiilarirunko. Myös lyhyt chainstay kelpaa.

Antza44
13.07.2015, 00.13
Jos haikailee 4.8" kannattaa suosiolla ostaa 190 peränen. Oman Muklukin kapeeseen perään mahtuu 4.8" Surlyt 80mm vanteella just pelivaroilla, jos renkaat on suoria, mutta ketjun kumiin raapiminen on jo ongelma 1X10 vaihteistollakin putkelta ajaessa. Myös 4.6" vipottavan Spessun kuminkin saa ottamaan just kumiin kiinni putkelta ajettaessa.
Muklukin alurunko elää ainakin putkelta runnoessa. Voihan noi kuituset olla jämäkämpiä ja tuota ongelmaa ei ole.

Polun tukko
13.07.2015, 00.17
Mulle riittänee takana 4" kumi. Liekko se menee salsaan ja trekkiin vakiona?

juho_u
13.07.2015, 00.44
Voisi tuo uusi 27.5" rekki olla polun tukollekkin aika nappi fillari, taitaa toimitukset mennä liian pitkälle syksyyn.

Antza44
13.07.2015, 00.45
^^Tottahan toki ja levempikin varauksella. Lähinnä kommentoinkin yleisesti, kun muitakin innostuneita lukee ketjua. Sinähän ilmoititkin 4" riittävän. Ja -16 Trekit onkin leveä peräisiä.

JackOja
13.07.2015, 01.04
...läskin eteneminen talvisilla poluilla :)

https://www.youtube.com/watch?v=l5imnNWWabA

Ei kai tuo norjalainen polku Läskiä vaadi? Tuollaisiahan ajettu epäläskeillä satoja vuosia ennen Läskien keksimistä?

Polun tukko
13.07.2015, 09.25
Ei kai tuo norjalainen polku Läskiä vaadi? Tuollaisiahan ajettu epäläskeillä satoja vuosia ennen Läskien keksimistä?

On on,ei vaadi ei.Eriasia sitten onkin että miten helvetin hauskalta tuo näyttää :)

Shimaani
13.07.2015, 09.40
Oli mullakin 80mm kehällä lou...Kandeis varmaan kokeilla 65:lla hmmm....Lou ja 65mm kehä toimii ihan hyvin. Näyttää hassulta mutta sou wot.
Tv Polun Tukko saa sen pyäränsä ennen lomaa, toikkalahan on tänään vissiin kii.

hemppa
13.07.2015, 10.07
On One Fattyn runko 217e (16" ja 20") http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOFAT/on-one-fatty-frame

Polun tukko
13.07.2015, 10.28
Lou ja 65mm kehä toimii ihan hyvin. Näyttää hassulta mutta sou wot.
Tv Polun Tukko saa sen pyäränsä ennen lomaa, toikkalahan on tänään vissiin kii.

Foxcomp pitäisi olla auki tänään?Shocktherapy auki huomenna..lundbergiltä saisin F8 toivomillani muutoksilla perjantaiksi(tilaisivat xt jarrut).Täytyy soittaa foxcomppiin jahka aukeaa klo11.

brilleaux
13.07.2015, 10.29

Mä en edelleenkään sisäistä, mikä järki tässä on?
Toi(kin) kumi on suunniteltu leveämmille kiekoille?

Ja joo joo, suojaa sitä rikki menevää muovikiekkoa ja renkaansivuja.
Muovikiekkoja ei ole, ja renkaansivut on kestäny kiviä ihan jees ilman liian kapeaa kiekkoakin. ;)

noniinno
13.07.2015, 10.56
Vaikka muissa maastopyörissä on muoti ollut leveämpien kehien suuntaan, mennään läskissä kohti kapeampaa. Ehkä muutaman vuoden päästä joku keksii, että hei jätkät, leveä vanne on paaljon tukevampi kuin kapiat rimpulat. Sitä odotellessa ajelen 90mm leveillä hiilikuitukehillä onnellisen tietämättömänä paremmasta.

zipo
13.07.2015, 10.57
2 farleyta omistaneena ja myös beargreasea ajaneena piti kommentoida jotain läskipyörän ostosta mutta eksyinkin väärään topiikiin.Sorry.

Polun tukko
13.07.2015, 11.00
2 farleyta omistaneena ja myös beargreasea ajaneena piti kommentoida jotain läskipyörän ostosta mutta eksyinkin väärään topiikiin.Sorry.

Kerro nyt vaan farley vs karhu näkemykset?

a-o
13.07.2015, 11.02
No kerro lyhyesti jotain vertailua?
Beargrease on aina herättänyt kiinnostusta, mutta ajokokemusta ei itsellä ole.

Antza44
13.07.2015, 11.53

Mä en edelleenkään sisäistä, mikä järki tässä on?
Toi(kin) kumi on suunniteltu leveämmille kiekoille?

^Ette työ levee peräset tierä meil kapee peräsillä on ihan eri ongelmat ka teil:o. Ka ei mahru, ni ei:( ja silti haikailemme aika ajoin isommasta ilmatilasta ja mukamas leveestä kumista kaposalla vanteella:rolleyes:.

IncBuff
13.07.2015, 11.56
Vaikka muissa maastopyörissä on muoti ollut leveämpien kehien suuntaan, mennään läskissä kohti kapeampaa. Ehkä muutaman vuoden päästä joku keksii, että hei jätkät, leveä vanne on paaljon tukevampi kuin kapiat rimpulat. Sitä odotellessa ajelen 90mm leveillä hiilikuitukehillä onnellisen tietämättömänä paremmasta.
Tätä hommaa kun katsoo niin läskeissä muoti on ollut myös kapeampien renkaiden suuntaan. On kaikenmaailman 29+:ssaa sun muuta muotihöpöä joita pää märkänä hommataan. Kohta hoksataankin taas, että se perinteinen 2,2-2,4" on ihan pop.

Polun tukko
13.07.2015, 12.55
Noniin..Hinta tiedot salsasta saatu shock therapystä..mutta kokona olisi vain m.L:n saisi rakennettuna mutta hinta menee itselle liian kalliiksi.
Tahkolla ajoin rosen tuskeria joka oli M kokoinen ja siinä oli 750mm tanko 65mm stemmillä ja se tuntui yllättävän hyvältä..ei liian pieneltä mielestäni.
Therapystä sanoi että läski ostetaan/myydään poikkeuksetta aina liian isona runkona ja mitoilleni sanoi että M olisi hänen mielestään hyvä.
Kuski 182cm ja inseam 86.

Tässä Salsan M vs rosen M vs trekin L mitat,mitä mieltä olette:

Salsa:
Reach 417,6
Stack 613
satulaputki 432
effective toptupe 605
Akseliväli 1124
chainstay 440

Rose M:
Reach 414
Stack 590
Satulaputki 430
Effective toptupe 595
Akseliväli 1121
Chainstay 444-459

Trek L:
Reach 442
Stack 613
Satulaputki 470
Effective toptupe 630
Akseliväli 1128
Chainstay 440

Mietä mieltä viisaammat on?

mutanaama
13.07.2015, 13.34
Sua noin 10cm lyhkäsempänä ajelen onnellisena M-koon beargreasella, missään nimessä en ottaisi isompaa ja S-kokoinen mulkutin meni HC:lle.

Polun tukko
13.07.2015, 13.43
No joo mutta tuo että olet 172cm niin eihän se L missään nimessä sopisikaan sulle..mutta sopiiko se M minulle?

Mattia
13.07.2015, 13.56
ICT koko M ja omat mitat 180/ 84. L olis huge, jopa S pidemmällä stemillä ja lievällä setback tolpalla vois mennä. ÄLÄ ota liian isoa.Aavistuksen pienestä saat helposti "isomman", mutta toisinpäin hmmmm....

Ajotyyli ja minkälaista ajoa haluaa vaikuttaa tietysti ainakin "rajakokoisilla". Toinen tykkää ajaa kivituhkapolkuja, kun taas toisille ei saa olla polkua ollenkaan.

Ski
13.07.2015, 14.05
Eikös niitä koeajoja nyt järjesty?
Pieni on ahdas ja iso on raskas.

a-o
13.07.2015, 14.07
Kyllä se pyörä kannattaa sovittaa ja ostaa sopiva.
Oon 186cm ja ajoin aluksi on-one fattyllä, jossa oli 18" runko. No eihän se kaun kestänyt, kun satulatolppa oli pitkällä ja sitä kautta runkoon tuli isot voimat alamäkirytkyytyksessä.

Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla

Mattia
13.07.2015, 14.09
^Eli Tukolle S on ahdas ja L on raskas :)

Koeajoja kyllä varmasti järjestyis, mutta hoppu ja polte ;)

Mattia
13.07.2015, 14.11
Nii. On miulla tosiaan Fattykin koossa 18" ja kas...sopiva kun nyrkki nenässä.

Polun tukko
13.07.2015, 14.14
Huomenna menossa ajamaan rekeä ja karhurasvaa. Ajattelin vaan että mitä mieltä raati on. Juurikin tuo että miten ulos satulatolpan joutuu vetään M koossa.
Lundberg tarjosi tänään vielä paremmin eli f8, reverb150mm ja guide rs jarrut =3080€ josta ehkä muutaman kympin voinee itkeä vielä pois.

Salsan hinta olisi blutolla 3,5k€ johon pitää jarrut päivittää paskoista avideista muihin plus se hissitolppa= kokonaisuus n. 4k€.

Jäisi rekillä melkein 1k€ kaljaan telttaretkille.

E:juho en saa privaa laitettua kun lootas on täynnä

juho_u
13.07.2015, 14.23
Nyt on tilaa, kiitos

Mattia
13.07.2015, 14.42
Asenne on ainakin "läski", kun säästyneet kolikot muuttuu välittömästi kaliaks :)

mutanaama
13.07.2015, 14.52
Enhän mä ollutkaan kuin 7cm lyhyempi, mutta siltikin tuo L olis ihan liika iso.

juho_u
13.07.2015, 16.00
Polun tukko, nyt sinulla on viestit täynnä

Polun tukko
13.07.2015, 16.01
Eo enää [emoji1]

Antza44
13.07.2015, 16.44
Läski historia Fatty L, Mukluk L ja nyt Mukluk M. Koko 182.5/87.5 viime mittauksessa.
-Fattyn ns. pien L kuin nenäpäähän (stemmi 60mm tanko Answer 20/20).
-Muklukin L ihan jees, mutta kankeus ahisti (stemmi 50mm tanko Answer 20/20).
-Mukluk M ^parempi koska ketterämpi kääntymään (stemmi 60mm tanko Answer 20/20). Pienempää en ottas, kuin Salsa M.
Fattyn L lähempänä tuntumaa Salsan M kokoon.

Kuulumme Polun tukonkanssa juuri kokojen väliin, että absoluuttista oikeaa ei tiedä, kuin ajamalla, mutta ota M ennemmin. Peilaa omiin vanhoihin kulkineisiin ja tottumuksiin runkokokoa. Läskin suht pitkät akselivälit tuo vakauden pieniinkin runkoihin, mutta ohjaamo pitää saada kuntoon max 60mm stemmillä varsinkin näissä loivakeulasissa mitä minulla on ollut, muuten ohjaus jää vammasen hitaaksi.
-esim. Canyonin ja Ice Cream:in isohko M koko on ns. paras välikoko, niin kuin Fattyn pikku L:kin. Minulle tällä kokemuksella ihanne efektiivi vaakaputki Pläskissä n.610mm ja n.reach 425-430mm.

Ps. Minäkin rikoin Fattyn rungon ja väitän, että suurin syy oli suunnittelu pöydällä eikä runkokoossa
Trekissä vielä pahempi tilanne M jo aika pieni ja L iso. Uudesta 29+ löytyy juuri se oikea välikoko 18.5/17.5 mikä puuttuu Farleystä http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/trail/stache/stache_7/

Volvospede
13.07.2015, 16.50
mä kun ostin spessua niin M ja L kokojen välissä arvoin, kuvien ja speksien perusteella vahvasti L. Koeajoin molempia ja M kokoon päädyin. Nyt kun runkoa silmäilee niin ei missään nimessä ainakaan isompaa ois tarvinnu. Moni ajaa pienemmälläkin ja jotkut isommalla. Ei oo varmaan absoluuttista totuutta tässäkään olemassa.

Polun tukko
13.07.2015, 16.51
Mulla kerran oli trekin superfly8 19.5 koossa. Ei tuntunut mahdottomalta edes teknisessä maastossa. Miten lie geo eroaa läskeihin samalla merkillä?

pikkupoika
13.07.2015, 18.05
Mulla mittaa 181cm ja inseam 86.

Tallista löytyy M koon Mukluk, satulatolppaa ulkona 28cm, stemmi 65
M koon Beargrease, satulatolppaa ulkona 29cm, stemmi 60

Polun tukko
13.07.2015, 18.22
Stemmeistä sen verran että millään "xc" mittaisilla en aja. 60mm max ja sille 750-780 stonga

Läskimasa
13.07.2015, 18.46
M vai L, kannattaako tuijottaa kirjainta? Esim. Feltin M = 18.5" ja Spessun L = 19". Elikkä jokseenkin se ja sama.

ÄLÄ ota liian isoa.Aavistuksen pienestä saat helposti "isomman", mutta toisinpäin hmmmm.... ...stemmi lyhyeks ja kas, meillä on sopivan kokoinen pyörä sopivalla reachilla.

Ski
13.07.2015, 19.48
Hae se Trekki pois ja mee ajaa :)

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Tank Driver
13.07.2015, 20.11
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/13/de44f361f84826c26705cf48041ab084.jpg

Tätä sais Tokmannilta. Avainlipputuote ja kaikkee...

http://youtu.be/8UuP17WyLbY

Edit: Sori, mutta alkoi ahistaa.

Polun tukko
13.07.2015, 20.33
Toivottavasti tuo rekki ois käypäsen kokonen.Jäis kauheesti rahaa kaliaan kun tallinnaan oon viikon päästä menossa.
E:muutoin ei oo varaa ees ruokaan laivalla :rolleyes:

Polun tukko
13.07.2015, 21.19
BTW:JOS päätyisin salsaan,niin vastoin kaikkia suosituksia, en jätä itselle jäykkää hiilari keulaa.Mahdollisesti tulisi siis myyntiin kaikkine siihen kuuluvine tarpeineen.Kannattaa laittaa privaa jos tarve,väri valkoinen.

LJL
13.07.2015, 21.28
Therapystä sanoi että läski ostetaan/myydään poikkeuksetta aina liian isona runkona...

Yllättävä ohje... Miksiköhän näin

Polun tukko
13.07.2015, 21.30
Ei ainakaan siksi että olisi myyjän ainoa koko. Kaksi muuta liikettä tuon soiton perään sanoi aivan samaa.

LJL
13.07.2015, 21.36
En sitä epäile ollenkaan, vaan nimenomaan sitä miksi läskipyörän tulisi olla poikkeuksetta liian iso. Ymmärrän tuon niin, että ei mikään rajatapaus, vaan liian iso. Mikä kuulostaa noin lähtökohtaisesti aika hassulta, koska kaikki muut pyörät ostetaan kyllä mieluiten lähimmäksi sitä ns. oikeaa kokoa. En ole läskipyöräilijä enkä edes ole kokeillut (vielä) läskyä, mutta täysin sivustaseuraajana kun lukee näitä keskusteluja, niin tällainen juttu herättää kiinnostusta

Volvospede
13.07.2015, 21.55
En sitä epäile ollenkaan, vaan nimenomaan sitä miksi läskipyörän tulisi olla poikkeuksetta liian iso. Ymmärrän tuon niin, että ei mikään rajatapaus, vaan liian iso. Mikä kuulostaa noin lähtökohtaisesti aika hassulta, koska kaikki muut pyörät ostetaan kyllä mieluiten lähimmäksi sitä ns. oikeaa kokoa. En ole läskipyöräilijä enkä edes ole kokeillut (vielä) läskyä, mutta täysin sivustaseuraajana kun lukee näitä keskusteluja, niin tällainen juttu herättää kiinnostusta

Ei sen kuulukkaan olla iso. Kait ne jättirenkaat hämää ja runko näyttää bmx rungolta siinä välissä. Optinen harha. Visuaalinen hämäys. Tämän seurauksena jengi ostaa liian isoja runkoja, luulevat toki ostavansa sopivan kokoisen. Moni toki ostaa sopivan kokoisenkin ja joku varmaan liian pienenkin.

Tuossa 178cm kuskin M kokoinen fatboy, penkki vähä alhalla kyl kuvassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=177381

Mittasuhteet on kuin jostain pikkulastenpyörästä..! :D

Läskimasa
13.07.2015, 23.04
^Paljos spedellä inseam? Jos satula on yhtään kohillaan niin sulle ei ainakaan yhtään isompaa vois olla. Sotketaas topiccia ja laitetaan vertailun vuoksi kuva vastaavasta L-koosta. Mä 175/84 cm ja satula kohillaan:
http://imageshack.us/a/img540/4419/NjIKKT.jpg
Näissä erona siis 38 mm satulaputken pituudessa, 22 mm yläputken horisontaalisessa pituudessa ja 15 mm emäputken pituudessa. Muuten samat mitat/kulmat. Stemmi tosin L:ssä 70 mm, M:ssä 60 mm. Mulla tossa 35 mm.

Polun tukko
13.07.2015, 23.13
^ eikö ole iso?

Läskimasa
13.07.2015, 23.21
Tykkään kun on pituutta rungolla = akseliväliä ja ohjaamohan tuossa on 1:1 M-kokoon nyt. Standover tietty vähä korkeenpuoleinen, mutta eipä tuosta oo mitään harmiakaan ollut. Vähä hönöltä näyttäis mun silmään tällanen jossa joutuu pitää puol metriä satulatolppaa ulkona:
http://1.bp.blogspot.com/-Jja47YqQnec/VTz2njlQ91I/AAAAAAAAAqA/FkxDymNpegM/s1600/IMG_2817.JPG

Antza44
13.07.2015, 23.32
M vai L, kannattaako tuijottaa kirjainta? Esim. Feltin M = 18.5" ja Spessun L = 19". Elikkä jokseenkin se ja sama.Joo ei se kannata satulaputken mittaa tuijottaa. Nuokin kaksi aivan erikokoisia oikeasti.
Spessun L efektiivi vaakaputki 625 ja reach 437 ja Feltin M vastaavat 610/422. Stack mittan ollessa aika sama, myös kulmat aika lähellä.

^^^Toisaalta, jos olis ottanut M ja laittanut 50mm stemmin olis saanut 23mm lyhemmän akselivälin ja ehkä olis saanut ketterämmän pyörän, mutta maku-asiota ja, jos molempia kokoja ei pääse ajamaan omassa setupissa absoluuttista paremmuutta ei tierä.

brilleaux
14.07.2015, 08.49
Kovin henkilökohtaisia nämä kokoasiat. Ei selviä kuin kokeilemalla.
Täällä M-kokoinen Fatboy ja mittaa kuskilla 173cm.

35mm stemmi ja fits like a glove.
Satula on kyllä korkeamalla kuin aiemmin kuvissa olleissa Spessuissa..
Ja satulatolppana Command Post jossa vielä 20mm setbackiä.

Ja ei, en aja liian isolla pyörällä. S-kokoisella kolisis kai polvet tankoon.
Ja stemmi olis luokkaa XC. No thank you. ;)

Volvospede
14.07.2015, 10.16
Vielä tohon kokospekulointiin... Tos mun kuvassa satula siis liian alhaalla, jostain syystä. Nyt se on korkeemmalla ja 75mm säätövaralla oleva hissitolppa lisätty niin voi säädellä lennosta penkkiä sopivammaks eri tilanteisiin. Ja inseam abaut 80cm. Runkokoko M. Large ois ihan hevonen!

Polun tukko
14.07.2015, 15.37
Noniin. Ajoin salsan m koon 60mm stemmillä ja L koon aluversion 70mm stemmillä. M on liian pieni. Ohjaamo sylissä puun kierrossa ja kuten todettu, en aio xc mittaisia stemmejä edes harkita.

19,5 trekki ajettu 60mm stemmillä jossa 25' nousu eli vastaa n. 50mm. Pyötä istuu kuin nenä päähän. L koolla olen aina ajanut ja jatkuu vieläkin. Salsan M oli lähellä käypästä, mutta silti liian pieni.

Trekki tulee parilla päivityksellä:
-guire RS jarrut ebc paloilla
-raceface atlas 785 tanko
-50mm stemmi
-150mm reverb

Kotona vielä tubelekset ja menoks. Tosin pyörän haen perjantaina, lähden kohta tsekkiin juomaan kaliaa. Fäti here I come!

Ja kiitos kaikille soppaa hämmentäneille ja auttaneille. Läskeilimisiin! [emoji106]

a-o
14.07.2015, 17.07
Noniin. Ajoin salsan m koon 60mm stemmillä ja L koon aluversion 70mm stemmillä. M on liian pieni. Ohjaamo sylissä puun kierrossa ja kuten todettu, en aio xc mittaisia stemmejä edes harkita.

19,5 trekki ajettu 60mm stemmillä jossa 25' nousu eli vastaa n. 50mm. Pyötä istuu kuin nenä päähän. L koolla olen aina ajanut ja jatkuu vieläkin. Salsan M oli lähellä käypästä, mutta silti liian pieni.

Trekki tulee parilla päivityksellä:
-guire RS jarrut ebc paloilla
-raceface atlas 785 tanko
-50mm stemmi
-150mm reverb

Kotona vielä tubelekset ja menoks. Tosin pyörän haen perjantaina, lähden kohta tsekkiin juomaan kaliaa. Fäti here I come!

Ja kiitos kaikille soppaa hämmentäneille ja auttaneille. Läskeilimisiin! [emoji106]
Onnea hyvästä valinnasta! Tubeless homma onkin noitten kiekkojen ja kumien kanssa helppo homma.

Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla

ealex
14.07.2015, 17.52
Itse ajelen S-kokoisella Moonlanderilla, pituus on 179cm ja inseam 84cm. Stemmi on 90mm ja satulan todellinen setback on 1cm. Satulatolppa on 1-1,5cm yli puolta väliä (riippuu polvien kunnosta):
https://lh3.googleusercontent.com/-UF-VTMx6dZ8/VWIxik2TxPI/AAAAAAAAAp0/feyZaEXVjSc/s912-Ic42/upload_-1.jpg

Ohjaamo ei ole ahdas, todellinen reach kahvojen keskeltä kulkevalle linjalle on 470mm. Esim. L-kokoisen Trekin 50mm stemmilla ja minun tangolla todellinen reach kahvojen keskeltä kulkevalle linjalle olisi 442+50-20=472mm, eli sama.

Taloudesta löytyy myös S-kokoinen Karate Monkey 29”, käytännössä lähes sama geometria, kuin minun Moonlanderilla, mutta se on minulle aivan liian pieni. Nimittäin 29” pyörässä pitää olla minuun ajoon max. 50mm stemmi, kun taas Moonlanderissa pitää olla minuun ajoon min. 90mm stemmi. Miksi pitää olla on taas eri tarina, nämä vaan ovat erilaisia pyöriä...

SFK
14.07.2015, 20.15
Mielenkiinnolla foorumin läskikeskusteluja seuranneenna niin ajattelin kysyä onko kellään kokemuksia Salsan Blackborowista?

http://salsacycles.com/bikes/blackborow/2015_blackborow_1

Vaikka Poluntukko jo valintansa teki niin otsikkoon viitaten läskihimo on täälläkin ja toi Salsa vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta kun 5'' renkaat pitää saada alle... Monesta muista merkeistä ja malleista tuntuu juttua riittävän mutta just Blackborowista en ole kokemuksia löytänyt... Kertokaa ihmeessä jos joku sellaisella ajelee...

Polun tukko
14.07.2015, 21.48
Tämä ketju palvellee kaikkia fätiä suunnittelevia

MikeM
15.07.2015, 09.34
Hienoa että sait valittua. Eikun ajamaan!

Dalmore
15.07.2015, 11.58
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/15/ff35d19ec6ec56f06d0f2be045e556dc.jpg
Blacborow:lla on nyt ajeltu reilu puoli vuotta. Tässä mun pyörässä ei ole perusmallista muuta kuin kiekot ja renkaat (nekin nyt tubeleksoituna). Siihen laitettiin heti alkuun Sram x1 voimansiirto, Race Face turbine cinch kammet 28t rattaalla. Tanko on Enve Rsr (74cm), stemmi Thompson (90mm), satula tolppa Syntace P6 hiflex. Mielestäni tuo Enven tanko ja Syntacen tolppa ovat täysjäykkään pyörään parhaat hankintani. Näillä emmeillä pyörä on mukava ja ketterä ajettava, eikä pelkää vauhtiakaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

SFK
15.07.2015, 12.55
Hieno on!
Itsellänikin ajatuksena hankkia tuollainen runko + kiekot + renkaat setti ja lähteä siihen lisäämään itseäni miellyttävää kamaa. SRAM x1 voimansiirto tulee koska siihen olen ollut erittäin tyytyväinen nykyisessä täpärissä. Iso osa muita osia löytyy jo joutilaana tallista joten alkuun niitä hyväksi käyttäen... Menikö kammet helposti paikalleen? Itse olen meinaan tiiraillut noita samoja?
Mielessä on myös käynyt, että laittais hiilari etuhaarukan, onko mitään järkee?

Dalmore
15.07.2015, 18.43
Kammet laitettiin liikkeessä, lähinnä laakerien takia. Muuten helppo irrottaa ja putsailla tai vaihtaa isompi ratas. Hiilarikeula on hiukka probleemallinen, koska Salsan Makwa keula on 140mm navalle ja nuo orkkis kiekot 150mm. Eli kannattaa heti laittaa ja hommata kiekot sen mukaan. Onhan se hiilari hiukan kevyempi, mutta hyvin olen tuolla alumiinisellakin pärjännyt. Järjen voi näissä fillarin speksailuissa unohtaa ja mennä tunteella.

Kiituri
16.07.2015, 00.27
Mitenkäs painavia läskit yleensä on? Onko 17kg XL kokoiselle missä 4.8" renkailla paljon?

Antza44
16.07.2015, 01.46
^On IMO. Mikä on kyseessä valoita vaan rohkeasti?

a-o
16.07.2015, 09.14
Surly ict ops 22" (eli xl) vakio kokoonpanolla painaa 16,5kg ja jos renkaiksi vaihtaisi 4,8" kummit niin paino olisi varmaan lähellä 17kg.
Ko malli saa yleensä läskipiireissä aikaan hyväksyviä nyökkäyksiä.

#fatbikesfi

Kärrä
16.07.2015, 09.34
Mitenkäs painavia läskit yleensä on? Onko 17kg XL kokoiselle missä 4.8" renkailla paljon?
Nallevassu carbon 1 hissitolpalla, kuitutangolla+kammilla, vakio 4" renkailla (takana tubeless), L kokoisena 12,4kg...

Ski
16.07.2015, 10.16
The original Farley 19,5 rungolla 13kg tubelessinä Hodageilla ja hiilarikeulalla.
Mcarbon takavanteella alumiinirunkoinen Farley painaa reippaasti alle 13kg.
Jos vielä ois rahaa putkiosiin niin päästään lukuihin mihin moni on jo Farleynsä saanut <12kg.

Mutta mutta suuri mutta ei se paino ole aina se ratkaiseva asia.

Ajoasento itse kullekkin, kiinnityspisteet, renkaan leveydet, kestävyys, käytettävyys, budjetti, saatavuus yms ovat myös suuria asioita vaikuttamassa valintaan.

Polun tukko
16.07.2015, 11.45
Enska pyörä painoi 13,5kg ja läski tulee menemään samaan painoon niin en pidä ollenkaan pahana.

SFK
16.07.2015, 11.52
Hitsi, enpä ollut huomannut, että Makwa on kapeammalle navalle kuin Backborowin orkkiskeula. Tuota pitää vähän puntaroida. Täytyy mennä hintoja kyselemään kunhan pääsee tästä lomille. Säästyypi rahat jos ei tartte hiilaria ostaa...

Antza44
16.07.2015, 13.20
^Jollet saa kauppiaan kanssa runkosetin mukana tulevaa 150mm napaa vaihdettua suoraan 135/142mm napaan sanoisin, että unohda kuitu keppi.
Muklukkia on tullut paukutettua vastaavalla alukeulalla ensin 135mm pikalinkku ja nyt 150 läpiakseli sanoisin, että Makwan hinta on jossain esim. kuitu kiekoissa paremmassa käytössä.
Säätää sillä muutan sata g painoa onko sitten jämäkämpi ei komemusta.
Ekassa Fatyssä oli teräs->kuitu ja nyt alu keula ero oli suurin kun paino puoliintui teräs-kuitu, mutta enpä osaa muuta eroa näin jälkeenpäin ajotuntumasta luonnehtia.

Mattia
16.07.2015, 13.49
Pyörän painoja grammantarkkuudella säätäviä aina ihmetelly. Jotkut jopa väittävät vielä huomaavansa esim. kilon tai jopa pienemmän painoeron...

Itellä liikuteltavan massan määrä vaihtelee useammankin kilon päivän mittaan. Minä en ymmärrä kuinka painovoima tai inertia tai minkä voiman vaikutuksen siitä kokonaismassasta sitten ajaessaan huomaakaan, älyää onko se kilo läskipskana kuskissa vai kuituna pyörässä ? Selittäkää, niin alkaa minullakin varmaan pyörä kulkemaan ;)

Pyörivän massan ymmärrän. Ei mennä tässä siihen.

Siis en minä sillä, etteikö grammanviilaus olisi hauska harrastus ja ettenkö itsekkin sitä harrastaisi, mutta...

zipo
16.07.2015, 14.36
Laita vaikka 2 kilon reppu selkään ja juokse 10km metsässä ja sitten sama ilman.
Toki voit laittaa fillariin kyseisen määrän lisäpainoja tehdä orccitieteellistä tutkimusta.
Imo.Perusrullailussa grammoilla niin väliä mutta pitkillä reduilla ja ns teknisissä spoteissa eron huomaa.

Pöörän valinnasta.Trek #1 jos pitää olla hissitolppa ja joustokeula.
Lisäplussaa:oikeet tubeless kehät,bsa keskiö.runkokiinnikkeitä.

Salsa yhtä hyvä mutta ei samanlaiseen rymistelyyn passeli.Jämy ja nopee.Imago ja graffat.
Ei ehkä uskalla hurauttaa huoletta pahimpiin kivikoihin???.PF keskiö on ???

brilleaux
16.07.2015, 15.08
Kyllä mä väitän että kilo tai kaksi sinnetänne on yhtä tyhjän kanssa kun läskifillarista puhutaan.
Ja juu, parin kilon reppu on aina seljässä. Monasti myös juostessa. :)

Jos haluaa grammoja viilata, kannattaa varmaan valita joku muu kuin läskipyörä kohteeksi. IMO.
Kannattaa keskittyä vaikka...ajamiseen. ;)

Mattia
16.07.2015, 15.34
Tää painojuttu ehkä melko OT tähän ketjuun on, niin koitan kuitenkin hämätä ja muotoilla aiheeseen sopivaksi.

En huomaa läskillä ajaessani eroa, jos ajan 2x tunnin maastolenkin, käyden niiden välillä pskalla pudottamassa painoani esim. kilon. Miksi huomaisin eron, jos saisin vastaavan kilon pois pyörästä ?

Juokseminen on jopa maantiepyöräilyä lähempänä Perkelettä, niin ei viitsitä sotkea sitä tähän ;)

vuohi
16.07.2015, 15.35
Kyllä sen pyörän painon erottaa ajaessa onko se 11kg vai 16kg, eri asia sitten onko sillä merkitystä ajamiseen muuten kuin psyykkeen tasolla.

Sen sijaan läskissä pyörivistä massoista eli niistä vanteista ja renkaista kannattaa koittaa pihistää grammoja. Oikeen järkytyin kun otin eräs päivä läskipyörän mukaan bikeparkkiin ja pääsi vertailemaan ajokäytöstä 26'' loivakulmaiseen enduropyörään. Hiukankin kovemmissa vauhdeissa läskillä homma on hirveää painia verrattuna 26'' pyörään noiden hyrrävoimien ja muutenkin erikoisen ohjautuvuuden takia. Suunnanmuutoksissa täytyy käyttää voimaa ihan eri tavalla kuin täpärillä vaikka geometrian puolesta tuon läskin pitäisi olla paljon ketterämpi. Täytyy kyllä myöntää, että ei ole ikinä alamäkipyörä tuntunut niin helpolta ja nopealta kuin 30min läski-dowhill-testin jälkeen :D

IncBuff
16.07.2015, 15.37
Kyllä se on eri asia onko massa kuskissa vai pyörässä. Kevyt pyörä on ihan erilainen käsitellä ja tuntuu herkemmältä. Nopeuteenhan sillä ei sinänsä ole merkitystä jos ei aja kisaa.

Dalmore
16.07.2015, 15.41
Pöörän valinnasta.Trek #1 jos pitää olla hissitolppa ja joustokeula.
Lisäplussaa:oikeet tubeless kehät,bsa keskiö.runkokiinnikkeitä.

Salsa yhtä hyvä mutta ei samanlaiseen rymistelyyn passeli.Jämy ja nopee.Imago ja graffat.
Ei ehkä uskalla hurauttaa huoletta pahimpiin kivikoihin???.PF keskiö on ???
Pari tarkennusta Salsaan, hissitolppa esim. Fox doss. Runko tehty jo valmiiksi Bluto geometrialla. Runkokiinnikkeitä on riittävästi. Kyllä uskaltaa huoletta hurauttaa pahimpiin kivikoihinkin (ainakin itse olen tehnyt niin). Pidän jonkinlaisena mittapuuna Kauppia yleensä/Kaupin rantapolkua (ns. talonkierto) kivikoiden ja juurakoiden suhteen, siellä olen kyllä ajellut ilman huolenhäivää hymyssä suin.

Mattia
16.07.2015, 15.54
^Okei. En vaan oo riittävän herkillä aisteilla varustettu.

^^Aika rohee saa alkuperäinen pyörä olla, jos ei-pyörivästä massasta nappaa 5 kg pois. 5 kg pudotus olisi tietysti aivan eri suuruusluokkaa myös kokonaismassasta kuin esim. haarukan tai satulan tai jarrujen tai tai tangon tai...tai vaikka noiden kaikkien vaihdolla saavutettava kevennys, joten ehkä sen voisi huomatakin ?

zipo
16.07.2015, 15.58
Hmmm.Jos esim joku 2015 Nofat maastopyörä painaa 13kg ja uusi 2016Nofat on sen 2 kg kevympi eli vaikkapa tasan 11kg. Se ero taitaisi olla jo melkoisen palstasuitsutuksen arvoista.
Hmmm.Toisaalta Fatbikella jolla voi ajella samallalailla metsässä kuin muillakin maastureilla ei 2 kg painoerolla olekaan enää merkitystä.
Mistäs niitä edullisia 17+ kg läskifillareita saikaan?
Ei ehkä kuitenkaan moiseen hullutukseen vaikka painolla ei olisikaan merkitystä.:D
Jos ajaa ehkä liikaakin niin speksaaminen tuo sen kropan vaatiman lepotauon.
Mun fillari kulkee jonkin aikaa paljon paremmin jos siihen tulee jotain uutta palikkaa vanhojen tilalle.
"Tää uusi värikoodattu stemmi on niin hienosti koneistettu että sanoisin että vauhti parani viime lenkistä about 4%"
"Wow. Pakko tilata tollanen stonga,vähänkö suodattaa tärinöitä.Prkl kun TF tunelta ei saa upgreidi vaimennus shimmausta tähän 2017 mallin ättertön XzY keulaan.
Btw,Tämä kesä on ollut maastoajokelien osalta ihan parhautta,Ei ötököitä,helteitä,liikaa sadetta tai siitepölyjä.
Hyviä ajokelejä,Ainoastaan pyörä jolla ajetaan on hyvä pyörä.Muut on ihan pskja.

zipo
16.07.2015, 16.01
Pari tarkennusta Salsaan, hissitolppa esim. Fox doss. Runko tehty jo valmiiksi Bluto geometrialla. Runkokiinnikkeitä on riittävästi. Kyllä uskaltaa huoletta hurauttaa pahimpiin kivikoihinkin (ainakin itse olen tehnyt niin). Pidän jonkinlaisena mittapuuna Kauppia yleensä/Kaupin rantapolkua (ns. talonkierto) kivikoiden ja juurakoiden suhteen, siellä olen kyllä ajellut ilman huolenhäivää hymyssä suin.
Ööö mä luulin että kyse kuitu Beargrease vs Farley valinnasta.

Kiituri
16.07.2015, 18.15
^On IMO. Mikä on kyseessä valoita vaan rohkeasti?

XL kokoinen Huraxdax hissitolpalla ja sekalaisilla muutoksilla painaisi configuraattorin mukaan 17kg.
Vähän polttelis jos pystyisivät toimittamaan vielä tälle kesälle.

Polun tukko
16.07.2015, 20.44
Sen mitä pyörittelin salsaa kuituna ja aluna ja farleytä, niin farley tuntui paljon hauskemmalta ja leikkisämmältä ajaa. Salsa oli mielestäni "kova" vaikka paineita renkaista laski reilusti. Trek tuntui melkein kuin olisi täysjousto, todella pehmeä vrt salsa. Silti voima välittyi hyvin kun putkelta alkoi runtata.

Kyllä salsa varmasti nopea on mutta itselle paukutukseen ja hauskan pitoon ja perus lenkeille farley on paras valinta.

mattim
17.07.2015, 15.06
uudenkarhean 18.8kg Wigglestä ostetun Verenti Indulgencen omistajana voin sanoa että yllättävän vähän tuo paino tuntuu. outo hirviöhän tuo on ajaa, kurveissa saa oikein ajatella kallistamista, mutta harvinaisen kevyen tuntuinen. johtuneeko siitä että muutkin maasturit ovat yhtä lukuunottamatta about 14 kilosia.
ehkö olen juntti ja en ymmärrä vaan hyvän päälle, alle 500e fillariksi mielestäni onnistunut ostos. voisi jopa sanoa "painonsa arvoinen " :P

Oho, kiitti vinkistä! Hinta kuitenkin melkein sama kuin jollain vitsiksi luokiteltavalla madcrocilla.... Ja tuolla nyt vois kuvitella ajelevansa jossain muuallakin kuin siwassa ja takaisin kotiin. Kävi silmään spekseistä että takapakka on 11-32 ja etulimppu 42! Onko näin? Ei oikein kuulosta että sillä möyrisi kivikkonousuja ylös?

Polun tukko
18.07.2015, 11.11
Se ois tänään ensi lenkki farleyllä tarkoitus ajaa. Millaisilla paineilla kannattaa hodageilla lähtä liikkeelle, siten että rullaa tiellä edes jotenkin mutta siten että maastossakin on pitoa? Eli paineet silleen ettei tarvitse kesken lenkin pumppailla ja suhautella.

PK1
18.07.2015, 11.18
Kyllä kai se vähän alkuun on hakemista, mutta mulla yli satakiloisena ajokamoineen GC:llä semmonen yleispaine on 0,6-0,7 bar noin keskimäärin, metsään vähän alle ja kadulle vähän päälle. Mutta kyllä puolella kilolla asfaltillakin pärjää jos ei jaksa metsästä tullessa pumpata lisää ilmaa siirtymälle.

Tank Driver
18.07.2015, 12.12
Puoli kiloa päivässä. Se on hyvä nyrkkisääntö kuskista riippumatta. Siitä sitten pikku säädöllä löytyy omat suosikkipaineet ja lopulta ne löytyvät jo ihan sormituntumalla, kunhan mittarin kanssa on aikansa kekkuloinut. Punppuamiselta ja tsutsuttelulta ei alussa voi välttyä, eikä pidäkään.

Z-mies on jälleen ärsyttävän oikeassa. Se on uskomatonta, kuinka paljon uusi, hyvännäköinen stemmi tai satulatolpan klamppi vaikuttaa nopeuteen, ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Kunnes tietyn ajan kuluttua alkaa hidastaa ajoa, koska Hopelta tai Chromagilta on juuri tullut ulos paljon hienompi ja nopeampi.

Läskimasa
18.07.2015, 12.18
Eli paineet silleen ettei tarvitse kesken lenkin pumppailla ja suhautella.
On muuten kätevä tollanen CO2-pumppu. Äkkiä saa suhautettua läskin gummiin 0.5 bar painetta lisää pitemmälle siirtymälle. Eikä kapselitkaan maksa kuin 1.5€/kpl ja saa vaikka Biltemastakin.

Paineet metsän puolella niin alas kuin vaan pystyy ilman että vanne kolisee kiviin ja juuriin. Lisää pitoa radikaalisti ja samoin mukavuutta.

J.Kottenberg
18.07.2015, 13.57
Z-mies on jälleen ärsyttävän oikeassa. Se on uskomatonta, kuinka paljon uusi, hyvännäköinen stemmi tai satulatolpan klamppi vaikuttaa nopeuteen, ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Kunnes tietyn ajan kuluttua alkaa hidastaa ajoa, koska Hopelta tai Chromagilta on juuri tullut ulos paljon hienompi ja nopeampi.

Joo. Ei pieni speksailu mitenkään huono juttu ole. Ja vaikka onkin pitkälle fiilistelyä niin kyllä siinä samalla fillari yleensä myös kehittyy paremmaksi.

Eeteeku
18.07.2015, 15.15
Voi kurjuus, ei osaa päättää että tilaisiko uuden läskin vai uuden rungon..!?
Nyt on senverran halpaläskillä ajeltu että tää on mun juttu. Dude kasi, (ehkä jopa ysi ) vai blackborow runko..rungon hankkimalla voisi tuon halpiksen päivitysosat hyödyntää ja sais speksailla/kasailla kulkinetta. Rahallisesti halvimmaksi tulisi dude 8. Mutta rungon ja tarvittavat osat hankkimalla kokonaishintaa saisi hieman hajautettua hallituksen valvovan silmän alta. :D

Hissitolppa
18.07.2015, 17.24
Sehän riippuu täysin siitä mikä "halpis" ja mitkä osat on kyseessä.

Eeteeku
18.07.2015, 19.07
Halppis = prisman jupiteri.
Tuota on turha yrittää myydä paremmilla osilla joten siihen orkkisosat takaisin kiinni ja myyntiin. Sitten jää talliin joko rakenteluun tai myytäväksi sramin X9 1x10 vaihteisto, 907:n navat, clown shoe vanteet ja kuitustonga.

Tank Driver
18.07.2015, 20.12
Tästä kuvaa nauttisin!

brilleaux
18.07.2015, 21.08

Kai tähän on sitten pakko yhtyä; 30t eturatas vaihtui 28t direct mountiin, ja johan kulki mukamas lujempaa taas.
Kevyemmillä välityksillä.
Jospa toi direct mountti on sit nopeempi?

Hissitolppa
19.07.2015, 10.24
Halppis = prisman jupiteri.
Tuota on turha yrittää myydä paremmilla osilla joten siihen orkkisosat takaisin kiinni ja myyntiin. Sitten jää talliin joko rakenteluun tai myytäväksi sramin X9 1x10 vaihteisto, 907:n navat, clown shoe vanteet ja kuitustonga.

No kyllähän tuossa on melko hyvä pohja Blackborow rungon ympärille kasaamiseen. Surlyn Ice Cream Truck vois olla toinen melko kova vaihtoehto.

Polun tukko
19.07.2015, 10.46
13,6kg tuli F8 painoksi noilla luettelemillani modauksilla.Enska kona painoi 13,5kg mutta äffä tuntuu menevän silti paljon kevyemmällä polennalla eteenpäin.