PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajoasennon vaikutus siihen mitä lihaksia käytetään? pohkeet vs etureidet



hkultala
15.06.2015, 17.39
Pyöränä tässä triathlon-/aika-ajopyörä.


Talven aikana tuli tehtyä paljon kovaa tempotreeniä harjoitusvastuksella, mutta käytännössä vain häränsarvikahvoilta, ei aeroasennossa.

Etureidet vahvistui selvästi, ja talven ajalla anaerobisen kynnyksen teho parani 27 wattia.


Juoksukin kulki talven jälkeen paremmin, ja esim. maratonilla etureidet ei juuri kipeytyneet, pohkeet oli enemmän rajoittamassa, ja maratonin jälkeenkään ei etureidet olleet juuri yhtään kipeät, toisin kuin yleensä jolloin etureidet on pari päivää todella kipeät.


Eli siis etureiteni ovat tuon kovan talven harjoitusvastustreenin jälkeen paljon paremmassa kunnossa kuin viime vuonna, MUTTA:


Sitten kun kesän ekassa triathonkisassa Vantaalla lähdin polkemaan aeroasennossa, pohkeissa tuntui selvästi, ja vauhtia ei löytynyt juuri yhtään enempää kuin viime vuonna. ja juostessa ekalla neljällä kilometrilla pohkeet oli kuin tulessa.

Eli voiko olla, että talven pyörätreeni häränsarvilta pitäen, "maantieasennossa" on ottanut lähinnä vain etureisiin ja vahvistanut niitä, mutta ei pohkeisiin, mutta aeroasennossa ajaminen ottaa paljon enemmän pohkeisiin kuin häränsarvilta ajaminen?

Satulan paikkaan ei ole koskettu tuossa välissä(tosin voihan sillä ehkä aeroasennossa istua hiukan eri paikassa?), kengät on samat eikä klossien paikkaa ole säädetty.


Ja mitähän nyt pitäisi tehdä että saisi vähennettyä pohkeiden kuormittumista pyöräillessä ja etureidet enemmän käyttöön? siirtää klosseja taaksepäin? säätää satulan korkeutta? kumpaan suuntaan? Säätää aerotankoja ylöspäin? Ne ei kuitenkaan ole mitenkään hirveän alhaalla, ajoasento ei ole superaggressiivinen

hannupulkkinen
15.06.2015, 19.15
Itse kerroit menettelyn. Kolossit taakse ja kun pohkeet vahvistuvat niitä voi hilata takaisin, vaikka se ei ole välttämätöntä. Maailmanmestaruuksia on voitettu klossit keskellä jalkapohjaa. Satulaa alaspäin niin pyöritys helopottuu ainakin minulla. Triahtolonissahan poljetaan satula edempänä kuin käyräsarvisella etureisien säästämiseksi juoksua varten. Eli satulaa eteenpäin. Tankoihin ei tarvise koskea jos ajoasennossa kestää olla, ainakaan jalkojen säästämiseksi. Aerobisuus on sitten eriasia. Kaikki muutokset pitää tehdä vähitellen, muuten tulee vammoja.

sledgehammer
19.06.2015, 00.02
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miks et ole ajanut reenejä lisätangoilta? Itse ainakin lähestyn asiaa niin, että treenaan mahdollisimman paljon siinä asennossa, missä fillaroin. Koko talven vetelin rullia ja traineria lisätangoilta. Kyllä siinä pystyasennossa rasitus poikkeaa aika paljon lisätangoilta ajoon verrattuna. Sen huomaa hyvin esimerkiksi ylämäkeen ajaessa.

hkultala
22.06.2015, 11.12
Yksi syy treenatessa häränsarvilta kiinnipitämiseen oli, että treenailin Sufferefestin videoiden tahdissa, ja ruudun josta noita katselin sai kätevämmin vain melko ylös, eikä olisi ollut niskalle kovin mukava aeroasennosssa.


Klossit olivat jo ennestään niin takana kuin ne saa, että ainakaan sieltä säätämällä ei saa kuormitusta lisää etureisille. Toisaalta tämä klossien taka-asennossa oleminen selittää sitä, miksi talven treeni otti nimenomaan etureisiin.

hkultala
22.06.2015, 12.23
Ainiin, oli unohtunut mainita, että rattaat oli vaihtuneet q-ringeistä Rideaan loppukevään aikana.

Poljin taas pitkästä aikaa harjoitusvastuksella, ja siitä selvisi monta asiaa:

1) Muistin yhden syyn lisää, miksen ole polkenut aeroasennossa harjoitusvastuksella: Ainoa paikka, mihin harjoitusvastuksen ohjausyksikön saa kunnolla kiinni on aerotanko, ja siinä se tulee vähän tielle aeroasennossa polkiessa.
2) Ridean soikioprofiili on tt-pyörälle selvästi huonommassa kulmassa kuin qringin. "Raskaampi vaihde" iskee päälle liian aikaisin ja loppuu liian aikaisin.
Tämä voi selittää osan erosta
3) Pyöräilykuntoni on vaan huonontunut tässä 2 kuukauden aikana. Kun Sufferfestit jäi kesätauolle, ei ole taaskaan tullut poljettua tarpeksi kovaa.

Nyt ei siis pystynyt pitämään läheskään samoja tehoja kuin huhtikuussa samassa Sufferfestissä.



No, lääke on siis:
1) Iso limppu Rideasta takaisin Qringiin
2) Vähintään 1 Sufferfest viikkoon vaikka polkee ulkonakin, että saa hukatut tehot takaisin
3) Asensin myös cx-pyörääni aerotangot ja enemmän sitten arkiajossakin ajoa niiltä
4) Pitäisi kai alkaa venytellä, että aeroasennossa ei venyvyys ota vastaan

sledgehammer
22.06.2015, 21.48
Mä ajoin talven reenit niin, etten olisi pystynyt katsomaan telkkua ku 10min tunnin treenistä. No ehkä tasasykkeen treenissä olis onnistunut, mutta silloinkin piti tuijottaa lukemia tabletista. Mulla on ollu klossit aina niin edessä kuin saa ja silti reeni käy etureisiin ja pohkeisiin. Mä en oikein edes ymmärrä, miten ne pohkeet rasittuisi enemmän, jos klossi on 5mm taaempana. Aina ne on ihan täynnä verta treenin jälkeen.

hkultala
23.06.2015, 13.03
Mä ajoin talven reenit niin, etten olisi pystynyt katsomaan telkkua ku 10min tunnin treenistä. No ehkä tasasykkeen treenissä olis onnistunut, mutta silloinkin piti tuijottaa lukemia tabletista. Mulla on ollu klossit aina niin edessä kuin saa ja silti reeni käy etureisiin ja pohkeisiin. Mä en oikein edes ymmärrä, miten ne pohkeet rasittuisi enemmän, jos klossi on 5mm taaempana. Aina ne on ihan täynnä verta treenin jälkeen.

Ei vaan pohkeet rasittuu vähemmän, jos klossi on taaempana.

Pohjelihaksilla käännetään nilkkaa. Jos klossi olisi aivan nilkan kohdalla, ei nilkkanivelen asennolla olisi mitään väliä, eikä pohjelihaksia käytettäisi juuri mihinkään.

Mitä kauempana edessä klossi on, sitä pidempi vipuvarsi jalkapöydällä on, ja sitä enemmän voimaa tarvitaan nilkan kääntämiseen eli pohkeita.

sledgehammer
23.06.2015, 15.49
No niin tietty. Pitäis lukea tarkemmin :D