Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen kireys ja -lyhentäminen
Velocipedi
07.06.2015, 16.44
Hei!
Minulla on pyörässäni Shimano 105 5800 11-speed voimansiirto, lukuunottamatta ketjua, joka on malliltaan KMC X11.
Ketju on pyörän alkuperäinen ostettaessa mukana tullut ja myöskin siinä pituudessa, jossa se toimitettaessa oli. Ketjut karkaavat rattailta melko usein ja aloin epäilemään, josko ketjut olisivat turhan löysällä, eli turhan pitkät. Interverkosta löysin sellaisen Shimano-nyrkkisäännön, että kun ketjut ovat pienimmällä takarattaalla ja isolla eturattaalla, niin silloin takavaihtajan molempien rissojen ja takarenkaan akselin pitäisi olla jokseenkin samassa pystysuorassa linjassa keskenään?
Onko tämä hyvä sääntö? Tällä hetkellä ketjujen pituus on sillä mallilla, että niistä pitäisi lyhentää joku 3 - 4 palaa, että yllä kerrotun kaltainen linjaus saataisiin aikaiseksi.
Nykyiset ketjut: http://www.tbsbikeparts.com/kmc-x11-sl-silver-11-speed-chain/
Minulla ei ole vielä minkäänlaisia ketjunirroitus-, kiinnitys tai lyhentämistyökaluja. Ilmeisesti näiden x11 ketjujen kanssa oikeaoppisesti puljaamiseen tarvittaisiin kolme työkalua: linkin avaaja, linkin sulkija ja ketjun lyhentäjä. No jos on valmiina käyttämään hieman luovuutta, niin ilmeisesti vain tuo ketjun lyhentäjä on varsinaisesti välttämätön.
1. Mitenkä on tuon linkkiosan kanssa... Jos sen nyt jälkikäteen menee avaamaan (ketjun lyhentämistarkoituksissa), niin kestääkö se enää kiinni uudelleensuljettuna? Vai onko tuo linkki kertakäyttöosa?
2. Ovatko nuo ketjun lyhentäjät (rivet extractor) miten suuressa määrin ketjutyyppi spesifejä? Eli toimiiko sama lyhentäjä vaikkapa 10-speed ja 11-speed ketjujen kanssa ja toisaalta toimiiko sama lyhentäjä eri merkkisten ketjujen kanssa, vaikkapa nyt kmc- ja shimano ketjujen kanssa?
En viitsisi ruveta ostamaan mitään kmc-spesifejä työkaluja, joska tulevaisuudessa varmaankin tulen käyttämään Shimanon ketjuja, niiden paremman saatavuuden vuoksi.
Tällä hetkellä oma perstuntuma on sellainen, että ostan uudet Shimano 5800 11-speed ketjut ja niille sopivan lyhentäjän ja viskaan noilla alkuperäisiää kmc-ketjuilla vaikka naapurin mummoa. Paitsi jos on niin, että kmc linkin voi avata ja uudelleensulkea JA Shimanoketjuille sopiva lyhentäjä sopii myös kmc-ketjuille, niin siinä tapauksessa tietysti minun kannattaa vain ostaa (Shimanon) lyhentäjä ja lyhentää näitä nykyisiä ketjuja.
Kiitoksia kärsivällisyydestä!
Hääppönen
07.06.2015, 17.53
Ketjun katkaisutyökalusta siis kyse. Käyvät kaikkiin. Bilhelvetistä saa halvimman, kestävyys kyseenalainen. Muutama lantti lisää ja vaikka kivijalasta ostamaan asiallinen työkalu, jolla pärjäät todennäköisesti lopun elämääsi. Linkkien uudelleenkäytettävyys vaihtelee. Osta minkä merkkinen tahansa, kunhan on 11sp leveyttä. Makaronien vehkeistä en tiedä, mutta Shimppa/Sram/KMC pelittää keskenään. Ei ole kauhea investointi, vaikka uusisi joka kerta.
Velocipedi
07.06.2015, 18.29
Ketjun katkaisutyökalusta siis kyse. Käyvät kaikkiin. Bilhelvetistä saa halvimman, kestävyys kyseenalainen. Muutama lantti lisää ja vaikka kivijalasta ostamaan asiallinen työkalu, jolla pärjäät todennäköisesti lopun elämääsi. Linkkien uudelleenkäytettävyys vaihtelee. Osta minkä merkkinen tahansa, kunhan on 11sp leveyttä. Makaronien vehkeistä en tiedä, mutta Shimppa/Sram/KMC pelittää keskenään. Ei ole kauhea investointi, vaikka uusisi joka kerta.
OK, kiitoksia vastauksesta!
Pitää nyt sitten lähteä siitä liikenteeseen, että ostan tuollaisen katkaisutyökalun ja sen avulla lyhennän nykyisiä ketjuja (ja toivon että linkki kestää paikoillaan uudelleensuljettuna). Jos ei kestä, niin sitten voisi yrittää jostain saada uuden linkkiosan tai sitten hommaan uudet ketjut.
Mites tuo kireysnyrkkisääntö? Eli se, että taka-akseli ja molemmat takavaihtajan rissat ovat pystysuorassa linjassa keskenään, silloin kun ketjut ovat isolla eturattaalla ja pienimmällä takarattaalla?
Mainittu nyrkkisääntö ketjun pituudesta on mielestäni ihan hevon humppaa. Rattaita kun on eri kokoisia. Pituuden absoluuttiset rajat tulevat siitä, että pieni-pieni-yhdistelmällä vaihtajan jousi ei ole topparissa asti (tai ketju osu rissalla olevaan ketjun osaan) ja iso-iso-yhdistelmällä ketju ylipäätään ylettyy. Sanoisin kyllä, että ketjun tippuminen ei ole pituudesta kiinni, vaan vääristä vaihtajien rajoitinruuvien säädöistä.
mhelander
07.06.2015, 18.42
No yleensä ketjujen mittaa katsotaan isoin lehti edessä ja samoin takana. Ketjun tulee kulkea vaihtajan rissojen läpi niin että hieman on pelivaraa mutta ketju ei ole irti rissoista tai laahaa mihinkään häkin ulokkeeseen.
Ja ainakin yksi makaronimaan 11s ketju on osoittautunut yhtä laadukkaaksi kuin saman merkin 9s ketju, nimittäin Campagnolo Record R11.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
arctic biker
07.06.2015, 18.45
Sikäli kun ajattelee käyttää Shimanon niittiä uudestaan ketjua kasatessa pitää työkalun olla 11ketjulle sovelias. Sitä Bilteman vehje ei ole. Toisaalta ketjutyökalu on niin peruskapistus että osta kerralla kunnollinen ja varmista että sitä piikkiä on varaosana saatavissa.
Pelkästään ketjunkatkaisussa käytettäessä ole niin kuumaa onko 11spdsovelias vai ei. Campaketjuilla on sitten omat kujeensa.
Ja ketjun pituus, en ole koskaan sisäistänyt kysymääsi tapaa. Laitan ketjun edessä ja takana isoimmalle rattaalle. Vaihtajan häkillä pitää olla liike- varaa eteenpäin sentti tai pari. Ja jos on erikokoisia pakkoja käytössä niin se isoin eli kevyimmän välityksen omaava.
Täysjoustopyörissä iskari tyhjäksi ja joustot pohjaan.
Osta hyvä ketjutyökalu. Itselläni muutaman Biltema/ yms halpisvehkeen (jotka ei siis kestä mitään...) jälkeen monta vuotta on palvellut hyvin Pro merkkinen kampe, jonka saat vaikka Prismasta (https://www.prisma.fi/fi/prisma/pro-ketjunkatkaisija-8-9-10-11-vaihteisille). On 11s yhteensopiva ja hinta alle 20€.
Ketjun pituuden mittaamiseen on vaikka mitä laskukaavaa, mutta ainakin maantievehkeissä/ jäykkäperäisessä on itselläni toiminut hyvin "iso-iso+2". Eli ketju edestä ja takaa isoimmalle rattaalle (ei takavaihtajan läpi), vedät ketjun kireälle, lisäät mittaan kaksi linkkia ja siitä poikki. Proseduuri on selitetty myös Park Toolin sivuilla (http://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing).
En tosin usko että ketjujen putoaminen johtuu liian pitkästä ketjusta, vaan väärin säädetystä vaihtajasta. Tippuuko ne ketjut edestä vai takaa?
Tuo iso/iso +2 se yleisin ja toimii norm. runkojen kanssa mainiosti.
Velocipedi
07.06.2015, 19.48
Osta hyvä ketjutyökalu. Itselläni muutaman Biltema/ yms halpisvehkeen (jotka ei siis kestä mitään...) jälkeen monta vuotta on palvellut hyvin Pro merkkinen kampe, jonka saat vaikka Prismasta (https://www.prisma.fi/fi/prisma/pro-ketjunkatkaisija-8-9-10-11-vaihteisille). On 11s yhteensopiva ja hinta alle 20€.
Ketjun pituuden mittaamiseen on vaikka mitä laskukaavaa, mutta ainakin maantievehkeissä/ jäykkäperäisessä on itselläni toiminut hyvin "iso-iso+2". Eli ketju edestä ja takaa isoimmalle rattaalle (ei takavaihtajan läpi), vedät ketjun kireälle, lisäät mittaan kaksi linkkia ja siitä poikki. Proseduuri on selitetty myös Park Toolin sivuilla (http://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing).
En tosin usko että ketjujen putoaminen johtuu liian pitkästä ketjusta, vaan väärin säädetystä vaihtajasta. Tippuuko ne ketjut edestä vai takaa?
Jep, löysin myös aiemmin tuon iso-iso+2 metodin kuvauksen, mutta se oikein sovellu sellaisen ketjun arvioimiseen, joka on jo pyörässä ja menee kaikkien rissojen läpi. Miten se tuntuu, että tuolla metodilla ketjusta tulisi todella lyhyt? Tällä hetkellä, jos tilannetta yrittäisi jotenkin visualisoida, kun ketju menee suurimman takarattaan ja ison eturattaan kautta - jos kuvittelee taka-akselista lähtevän kellon viisarin, ja viisari menee molempien rissojen keskikohtien läpi, niin viisari osoittaa noin klo 17:30.
Ketjut putoavat isolta eturattaalta. Ainakaan euvaihtajan häkki ei mielestäni ole liian ulkona, koska uloimmassa asennossaan stopparia vasten ketjun ja häkin väliin jää noin 1mm tilaa.
Pullapoika
07.06.2015, 20.44
Ite teen silleensä, että laitan pienelle rattaalle edestä ja takaa. Katson että alempi rissa ei mene ylemmän rissan yli eikä samalle tasolle vaan vähän alapuolelle. Ja jos ketjut tipahtelee nii uskon sen olevan säädöistä kiinni. Ja kummalle puolelle se tipahtaa?
^^KMC:n ketjut liitetään pikalukolla, jonka saa auki ja takaisin kiinni jos sitä ei tuhoa siinä avaamisoperaatiossa. Jos haluat tietää onko ketjut liian pitkät, niin laita pieni ratas edestä ja pienin takaa. Jääkö ketju alhaalta löysälle, eli onko takavaihtajan häkki täysin takana eikä enää kiristä ketjua? Jos kyllä, niin ketjut on liian pitkät.
Väittäisin, että etuvaihtajan ylärajoitin ei ole säädössä, ei se muuten sitä ketjua pudota yli. Shimanon ohjeen mukaan häkin ulkoreuna voi olla ketjun ulkoreunan tasalla isolla eturieskalla tai enintään puoli milliä yli. Säädä ylärajoitinta sisäänpäin, kunnes saat säätöihin.
FillaRilla
07.06.2015, 20.56
^Miten niin ei sovellu? Just kaikkien rissojen läpi niiden kuuluu mennä. Sulla on iso-iso ja koitat venyttää kettinkiä jostain kohdasta ikäänkuin päitä päällekkäin. Jos menee enemmän kuin kaksi lenkkiä, on liian, tai turhan pitkä. Huomioi myös lukko. Sitten vaan katkaiset ja lyhennät.Ihan helppo. Jos ja kun ketju ylettyy, niin toimii.
Jos se kettinki putoo isommalta etuselta ulkopuolelle, kiristä varovasti rajoitinta. Ihan helppo. Varmista ettei vaijeri jää uuden säädön jälkeen liian kireelle; saattaa tulla ongelmia pienempään päin vaihdellessa. Eli jos alkaa tuntua, että tarvii paljon voimaa, että ketju putoaa pienemmälle, löysää vaijeria.
Velocipedi
07.06.2015, 21.33
Kyllä se kireys tuntuu varsin minimaaliselta silloin, kun ketjut ovat pieni-pieni asennossa. Iso-iso asennossa ketjusta voisi vielä vähentää jonkun 7 linkkiä, ja vielä ketju riittäisi molempien isojen rattaiden ja takavaihtajan rissojen läpi. Näistä nyt sitten voisi päätellä, että ainakin sen 3 - 4 linkkiä, minkä alkuperäisessä viestissä arvelin, voisi huoletta lyhentää.
Voittava mielipide näyttää olevan sen mukainen, että liian löysät ketjut eivät aiheuta ketjujen putoamista. Jos näin kerran on, niin pitänee sitten yrittää ensin etuvaihtajan häkkiä rajoittaa sisemmälle. Ei kyllä sekään lääke hyvältä suussa maistu, kun silloin tällöin nykyäänkin ketju ottaa kiinni etuvaihtajaan kun ajelen ketjut ääriasennossa ulkona.
Toisaalta, jos ketjua lyhentäisi, niin silloinhan se ehkä hölskyisi sivusuunnassa vähemmän ja antaisi siirtää etuvaihtajan häkkiä kahinoitta sisällepäin.
^Voihan sulla olla sekä liian pitkät ketjut että etuvaihtaja säätöä vaille. Mutta ketju ei varmasti ole löysällä siellä yläpuolella kun on veto päällä. Onhan se etuvaihtaja suorassa ylhäältä päin katsottuna?
Velocipedi
07.06.2015, 22.45
^Voihan sulla olla sekä liian pitkät ketjut että etuvaihtaja säätöä vaille. Mutta ketju ei varmasti ole löysällä siellä yläpuolella kun on veto päällä. Onhan se etuvaihtaja suorassa ylhäältä päin katsottuna?
Kyllä se suorassa, eli siis rattaiden kanssa samassa suuntimassa on olevinaan.
^Eikös peräti pitäisi olla aavistus vinossa?
arctic biker
08.06.2015, 17.32
niin pitänee sitten yrittää ensin etuvaihtajan häkkiä rajoittaa sisemmälle.
Jos nyt aloittaisit etuvaihtajansäädöstä. Ketju edessä pienimmälle ja takana isoimmalle. Irrota etuvaihtajan vaijeri, säädä L-ruuvista sillai että suoraan ylhäältä päin katsoen ketju ei hinkkaa häkin sisälaitaan. Tai ei ääntä pidä tai just ja just valoa näet ketjun ja häkin välistä. Vedä vaijeri reippaaseen sormitiukkuuteen ja kiristä kiinni. Idea on se että etuvaihtaja lepää rajoitinruuviaan vasten eikä vaijeriin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.