Näytä tavallinen näkymä : Noviisilta muutama kysymys pyörän ostoon liittyen.
Olen aikeissa saksasta tilata Cube aim SL:ää.
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Aim-SL-27-5-black-n-grey-n-blue-2015/c-WG001036/a-A018105
Muutama kysymys joka vielä hieman epäselvää.
Kun nyt vertailen näin maalikkona tuota pyörää esim kalliimpiin niin omaan silmään pistää vaan ja ainoastaan että osat ovat parempia, täten kysymykseni kuuluukin, voiko näin yleisesti olettaa että vastaavat kalliimmat palikat käyvät myös tulevaisuudessa tuohon SL:ään ? eli voin tulevaisuudessa tuota pyörää tarpeen vaatiessa vielä hieman päivittää?
Koko, eli tarjolla olisi 29 sekä 27.5, pyöräilen toistaiseksi ainakin vain maantie ja sorateitä, mutta haluan myös mahdollisesti mettään päästä kokeilemaan, siksi mtb eikä esim hybridi. Minkämoista vaikutusta tuolla koolla mahtaisi olla? olen jonkun verran asiasta lukenut ja niiden perusteella kallistun 27.5 puoleen. Mutta mielipiteitä kuulen mielelläni.
fork SR Suntour XCM RL Disc 29", 100mm, Remote Lockout <- eikös tuo tarkoita että etupään saa lukkoon ?
Katselin myös feltin samanhintaluokan fillareita mutta osien perusteella tuntui että samaan hintaan saan hieman huonommilla osilla.
Budjetti on aikalailla tuon puoli tonnia, nykyinen vanha trekin 3500 alkaa jo kaipaamaan niin paljon huoltoa että hieman parempaa pitäs saada.
...täten kysymykseni kuuluukin, voiko näin yleisesti olettaa että vastaavat kalliimmat palikat käyvät myös tulevaisuudessa tuohon SL:ään ?
Kyllä. Tulevaisuus on toki suhteellista, kaikki voi olla täysin uudistunutta ja epäsopivaa vaikkapa parinkymmenen vuoden päästä. Perusasiat pysynevät kuitenkin ennallaan.
eli voin tulevaisuudessa tuota pyörää tarpeen vaatiessa vielä hieman päivittää?
Juu.
Minkämoista vaikutusta tuolla koolla mahtaisi olla? olen jonkun verran asiasta lukenut ja niiden perusteella kallistun 27.5 puoleen. Mutta mielipiteitä kuulen mielelläni.
Ei väliä, kumpikin koko kelpaa käyttöösi mainiosti.
...Remote Lockout <- eikös tuo tarkoita että etupään saa lukkoon ?
Juu.
seppo_taalasmaa
02.06.2015, 21.38
Ehdottomasti kannattaa tuo 29" rengas valita ( nyt alko huutomyrsky) rullaa paremmin kuin 650B ja on kuin "täpärillä" ajaisi. Jos hiekalla ja tiellä ajat niin 29" XC pyörä on ylivoimaisesti monipuolisin valinta. Lisäksi suosittelen taas harkitsemaan pystytkö sijoittamaan mitenkään pari sataa lisään. 700e saat vaan niin paljon enemmän vastinetta rahallesi. Köyhän ei kannata ostaa halvinta "kuraa". https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3601 tai radon. http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-237601/wg_id-117 . http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-sl-29-black-n-grey-n-blue-230734/wg_id-117
Kysyjän omista mitoista ei ollut vielä mainintaa, mutta kiekkojen koosta saadaan tietysti keskustelua. Sanoisin että 29er jäykkäperä Saksasta postimyyntinä noin 800€ hintaluokassa on parasta jokapaikanhöylää hintalaatusuhteeltaan, jos kuski on ainakin 170cm pitkä. Jos oma pituus on lähellä 170 senttiä tai vähemmän, 27,5" muuttuu aiheellisemmaksi.
Tuolla hinnalla et tosiaan "Kunnollista" saa mutta jos pakko ostaa niin mikäs siinä. Usein päivitys tulee kalliiksi, kun tuohon laittaa kunnon kiekot ja keulan niin pyörän hinta jo kaksin kertaistuu vaikka vieläkin ollaan alimmalla toimivalla tasolla.
Nuo Sepon suosittelematkaan mitään helmiä ole mutta kyllä ehdottamasi voittaa komeasti. Kannattaa joskus ihan sovinnolla miettiä että olisko pienen säästämisen paikka sen sijaan että ostaa huonon?
Kuten CamoN sanoi, kuskin koko ratkaisee huomattavasti sen kumman tyypin valitset.
orc biker
02.06.2015, 22.41
Tuolla hinnalla et tosiaan "Kunnollista" saa mutta jos pakko ostaa niin mikäs siinä. Usein päivitys tulee kalliiksi, kun tuohon laittaa kunnon kiekot ja keulan niin pyörän hinta jo kaksin kertaistuu vaikka vieläkin ollaan alimmalla toimivalla tasolla.
Harvassa kalliimmassakaan tulee "kunnon kiekkoja" mukana. Yleensä niitä sanotaan kunnon kiekoiksi lähinnä kevyen painon takia, mutta kapeathan ovat kevyitä, kuten myös heikot. Itse asiassa painonkin kannalta asia on kyseenalainen, kun huomioi renkaan ja vanteen yhdistelmän: leveämpi vanne tekee renkaasta leveämmän ja iltatilavamman, jolloin voidaan käyttää kapeampaa eli kevyempää rengasta saman lopputuloksen saavuttamiseksi. Renkaiden painoerot ovat suurempia kuin vanteiden.
Mikä on tuo halvempien kiekkojen päivittämisen vaatimuksen takana? Mikä niistä tekee ei-kunnollisia? Kestävyys ei ainakaan ole ongelma noissa halvoissa perusvanteissa. Shimanon cup and cone -navat tekniikaltaan käyvät XTR:äänkin, joten ei siinäkään ole mitään perustavaa ongelmaa. DT:n parin millin pinnat, mitä noissa usein on, ovat todella laadukkaita ja helpoimpia mahdollisia koota koneellisesti kunnolla.
Nuo Sepon suosittelematkaan mitään helmiä ole mutta kyllä ehdottamasi voittaa komeasti.
No, mitähän olennaisia puutteita noissa kahdessa ensimmäisessä on? Ihan tavallisia pyöriä laatuosilla. Ajaa ihan siinä, missä tuplasti kalliimpaakin. Mutta jos sinun mielestäsi ei aja, niin kerro ihmeessä, mikä ajamisen ongelma noilla syntyy? Eiväthän ne toki huippumalleja ole, mutta tuo kuulosti jo aika vähättelyltä.
Minä olen Sepin kanssa samoilla linjoilla: Radon tai Canyon. Noissa on pyörää vuosikausiksi. Katu-uskottavuuus harrastajien keskuudessa on alhaisempi, mutta jos sen kestää, niin noilla ajaa ihan siinä missä muutkin. Minusta nuo ovat tosi hyviä pyöriä. Tekniikka on kehittynyt kummasti. Ei siitä pitkään ole, kun tällaisista pyöristä vasta haaveiltiin.
seppo_taalasmaa
03.06.2015, 00.22
Tekniikka on kehittynyt kummasti. Ei siitä pitkään ole, kun tällaisista pyöristä vasta haaveiltiin. Nimenomaan näin. Sillä seittämällä huntilla saat vaan yksinkertaisesti niin paljon enemmän rahallesi vastinetta ja jo kunnollisen pyörän verrattuna tuohon viidensadan vehkeeseen. Vaikka tämä laulu on foorumilla laulettu jo 100 kertaa niin vielä kerran. Voin omasta puolestani sanoa, haluavani sinulle parhaan mahdollisen vastineen rahoillesi. Tämä tarkoittaa siis Radon/Canyon akselia saksasta tilattuna, itse menisin Canyonilla. Asiaa on vähän kuin vertaisi kannettavan tietokoneen ostoa. Sen sisäänvetotarjouksen (399e) saat kyllä halvemmalla mutta sijoittaessasi sen 599 saat i5 prossun 8gt keskusmuistia ddr3 tiedonsiirron usb 3.0 portit jne. Parannukset, joita rahalla saat maksavat itsensä takaisin käyttömukavuutena, kestävyytenä, suorituskykynä ja jälleenmyyntiarvona.
Miksi minua sitten kiinnostaa ***tuakaan sinun pyöränhankintasi ? Koska tahdon, että saat sen saman innon, motivaation ja ilon pyöräilystä mitä se minulle antaa, ja se on paljon! Tärkeää on myös ymmärtää, mitä enemmän pyöräilijäitä sitä enemmän myös meitä otetaan huomioon liikennesuunnittelussa, lainsäädännössä jne.
Miksi minua sitten kiinnostaa ***tuakaan sinun pyöränhankintasi ? Koska tahdon, että saat sen saman innon, motivaation ja ilon pyöräilystä mitä se minulle antaa, ja se on paljon! Tärkeää on myös ymmärtää, mitä enemmän pyöräilijäitä sitä enemmän myös meitä otetaan huomioon liikennesuunnittelussa, lainsäädännössä jne.
+1. Tää oli hyvin sanottu.
Ulkorengas
03.06.2015, 07.02
Ehdottomasti kannattaa tuo 29" rengas valita ( nyt alko huutomyrsky) rullaa paremmin kuin 650B ja on kuin "täpärillä" ajaisi.
Minä aloitan huutomyrskyn kysymällä, että onko ihan varma, että 29 rullaa maantiellä paremmin kuin 650B? Onko täpärin ominaisuudet jotenkin toivottavia tiellä ajettaessa?
Luehan Orc tekstiä niin kuin kirjoitettu eikä niin kuin tulkitset, en puhunut puutteista vaan siitä etteivät mitään "Helmiä" ole, päinvastoin kehuin huomattavaksi paremmaksi kuin kysyjän ehdottama...
Keskiäkäinen lohjalainen
03.06.2015, 08.44
Ankaraa komppausta tälle. Jos kansa tietäisi, millaisen kulkineen tonnilla (ja allekin) nykyisin saa maastoon tai maantielle kun vaan tietää, mistä etsiä, kansa ajaisi paljon enemmän.
Minä aloitan huutomyrskyn kysymällä, että onko ihan varma, että 29 rullaa maantiellä paremmin kuin 650B? Onko täpärin ominaisuudet jotenkin toivottavia tiellä ajettaessa?
Ja itse sanoisin että sekä täpäriä vuosia ajaneena että 29" enemmän kokeilleena että vertaus täpäriin on aika lailla liioiteltu. Yleensäkin 29 mukavuutta 26:en verrattuna liioitellaan minusta usein. Ei se ero nyt ihan niin iso ole kuin mainosmiehet väittävät.
Ja tällä en halua sanoa etteikö 29 tarjoaisi etuja tai että se ei olisi hyvä valinta.
Kalliimmalla saa parempaa mutta kannattaako maksaa ominaisuuksista jos niitä ei tarvitse?
Halvemman kulutusosat myös halvempia. Pyörää voi pitää vaikka 20v mutta muoti muuttuu ja aina tulee uusia osia ja oivalluksia. Pyörillä on elinkaari. Minusta cube/radon hyvä valinta.
^Siis hinta/laatusuhde kohdillaan kyllä ja kestäähän nuo Alivio/Acera tasoiset osat normaalikäytössä aivan hävyttömän pitkään ja jos ei paremmasta tiedä niin menee ihan mainiosti. Lisäksi ovat edullisia päivittää mutta lähinnä tuo pomppukeppi se jonka vuoksi unohtaisin sekä kiekkojen massa kyllä melkoinen, uskoisin että reippaasti päälle kolme kiloa renkaineen ja se on paljon tuollaisessa pyörässä ja en niin rakastunut noihin virvelitehtaan halpisnapoihin, kannattaa purkaa ja tarkistaa rasvat.
Ei myöskään tuo Aimin kahdeksan vaihdetta enää iske, tietenkin pärjää hyvin mutta päivitys helpompaa tänä päivänä ysillä tai kympillä.
Hääppönen
03.06.2015, 11.15
29" etuna vs. 27.5" on kiekkojen ja varsinkin monipuolinen renkaiden saatavuus. Pystyy sitten tuunaamaan sitä kautta halvalla omaan käyttöön passelin ratkaisun.
+1 Lisää pyöräilijöitä liikenteeseen näkemykseen!
Vaihdoin vielä ja tilasin sitten tuon Radonin 5.0 29, runko 16". Katselin että tuossa olisi ehkä muutama osa parempaa, tosin jarrut ei ole hydrauliset...
Oishan tuo vastaava 7.0 ollut vissiin jo täälläki hyväksytty vaihto ehto, mutta jos tuolla 5.0 sais edes paremman nautinnon kun tuolla 12v vanhalla trekillä.
orc biker
04.06.2015, 20.02
Oishan tuo vastaava 7.0 ollut vissiin jo täälläki hyväksytty vaihto ehto, mutta jos tuolla 5.0 sais edes paremman nautinnon kun tuolla 12v vanhalla trekillä.
Ihan hyvä on varmasti ajaa. Haarukka ei vain ole kovin hyvä, jos ajelee kivikko- tai juurakkopoluilla. Muuten varmasti on ihan mukava ajettava. Mitä jarruihin tulee, niin ovat hydrauliset.
Kaikesta saa nautinnon jos paremmasta ei tiedä, onnea kuitenkin kesän ajoille!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.