PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten syödä tarpeeksi treenikaudella?

LauriA
27.05.2015, 10.49
Jonkin verran aikaa on jo askarruttanut miten muut pystyvät syömään tarpeeksi treenikaudella kun päiväkulutus pyörii 3000-4000kcal välissä ja pidempien lenkkien jälkeen on vielä isompi kalorivaje.

Ainakaan omaan päivään ei mahdu enää enempää ruokailuita ja tuntuu etten määrällisestikään pysty syömään enempää. Nykyinen ruokailurytmi on suunnilleen tämä joka päivä:

Aamupäivällä: Banaani+Puuro+raakapatukka 500kcal
Lounas: työpaikkabuffa ~1000kcal
Välipala: Sekalainen ~200kcal
Päivällinen: kotona ~1000kcal
Iltapala: Leipää/rahkaa/jotain muuta sekalaista ~500kcal

Tällä pysyy hädin tuskin paino ennallaan ja suunta on enemmänkin alaspäin, ihannepaino on jo saavutettu ja pitäisi nyt enemmänkin kerätä vähän lihasmassaa eikä laihduttaa niitä vähiäkin pois.

Miten muut hoidatte syömispuolen niin että paino pysyy kurissa?

PatilZ
27.05.2015, 11.23
Tekisi mieli kivittää sut.

T. Nimimerkki sama kulutus, mutta ylimääräiset laardit pysyy vyötäisillä

Sent from my iPhone using Tapatalk

EsaJ
27.05.2015, 11.37
kait sitä vaan tiiviimmässä muodossa energiaa, eli maltodextriiniä kehiin...

CamoN
27.05.2015, 11.40
Omalla kohdalla ratkaisu on tukeva aamupala. Kaloreita en ole jaksanut arvioida, mutta aika usein treenipäivänä pöydässä on pari palaa ruisleipää, kaksi paistettua kananmunaa ja kohtalaisen iso lautanen puuroa (4dl vettä ja 1,5dl hiutaleita). Leipien päällä raejuustoa, leikkelettä ja tomaattia/kurkkua tms. Sitten jos on tiedossa viimeisen päälle pitkä ja raskas päivä, saattaa samalla istumalla mennä vielä jogurttia myslillä ja banaanilla.

Mutta kuitenkin sen perusteella mitä olen jutellut enemmän tai vähemmän liikunnallista elämäntapaa harrastavien kanssa, tuo aamiaishomma on todella henkilökohtainen. Toiset ei syö juuri mitään aamuisin, kun ei vaan maita.

Minun vatsani toimii paljon paremmin tummilla viljatuotteilla vaaleisiin verrattuna, mutta on tullut huomattua kantapään kautta että energiasisällön kannalta välillä on ihan perusteltua syödä myös pullaa ja muuta vähemmän yleisten terveellisten ravintosuositusten mukaista, koska se energiayhtälö ei vaan muuten tasapainotu.

kharik
27.05.2015, 11.46
Pitää tarkastella mitä laittaa suuhun. Ei kannata syödä tai juoda mitään "ylimääräistä" mistä ei saa energiaa. Ite olen jättänyt esim veden juonnin pois. Aina mehua(sokeroitua tottakait) tai maitoa tms. Kahviin kermaa. Puuron keitto maitoon tai tilalle jotain energiapitoisempaa. Enemmän mässyä ja pullaa, kaapeissa pitää olla sekalainen valikoima popsittavaa että voi aina syödä sitä mitä tekee mieli. Itellä toimii suhteellisen pienet annokset ja 5 - 6 syöntiä päivään. Kuudennen lisään välillä aamupalan jälkeen aamukahville.

Ruoka-aineista voi miettiä ja tunnustella mikä menee nopeesti läpi, että jaksaa syödä lisää. Sokeriset ja prosessoidut raaka-aineet on yleisesti hyviä. Kaikki kuitu yms. hömpötykset kannattaa jätää vähemmälle, kohtuudella että aineenvaihdunta muuten toimii.

Tuli energiaa liikaa tai liian vähän pitää omia syömisiä tarkastella rehellisesti mitä sinne koneeseen oikeasti menee.

JackOja
27.05.2015, 11.48
Tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52833-Kest%E4vyysurheijan-ev%E4%E4t-luento-28-3-Varalan-Urheiluopisto-Tampere) topicissa mainostettiin tätä (http://www.vk-kustannus.com/kaikki-tuotteet/liikuntaravitsemus-tehoa-tuloksi/).

En ole vielä ehtinyt sisäistää ja soveltaa, mutta vaikuttaa pätevältä.

kolistelija
27.05.2015, 11.59
Treenikaudellahan on luontevaa syödä lenkin lomassa. Joku tuossa mainitsikin maltodextriinin...

sledgehammer
27.05.2015, 12.09
Sama tilanne se on itseläkin. Talvikaudella painoa 72,5kg (pit. 177) ja kun kesän reenit alkaa rullata, ei paino meinaa pysyä millään 70kg päällä. Ennen viime kesän ekaa puolikasta triathlonia emäntä jo totes, että äijä näyttää keskitysleirin asukilta. Paino tais olla 67kg. Söin silti mielestäni niin paljon kuin jaksoin. Treeniä n. 6-7pv ja sitten yks lepo. Huonoimmillaankin yhden treenin kulutukset pyörii 700 kalorin paikkeilla ja joka pyörälenkin jälkeen onkin jo ainakin 2000 kalorin vaje taas tankattavana. Keskimäärin sai laskea, että peruskulutuksen päälle sai laittaa suoraan 1500 kaloria/pv, eikä sekään riittänyt. Mitään ihan p*skaa ei huvita mättää koneeseen vaan mielummin jotain terveellistä. Kyllä niitä rasvoja tulee ihan tarpeeksi ilman kermaa ja mitään sokeroituja mehuja ei viitsi lipitellä. Menee hampaat paskaksi (ihan tarpeeksi ne saa kuritusta jo urkkajuomista ja muista lisäravinteista). Nyt tuli tilattua geelejä ja patukoita iso nippu ja tarkoitus olis alkaa safkaamaan reenien yhteydessä enemmän. Pakko sitäkin on opetella kokomatkalle. Ne geelit ja patukatkin on vaan pisara meressä. Urheilujuoma on ollut jo aina kehissä ja geelit varalla. Kovempia reenejä varten tankkailen kylä pastalla pari päivää. Esimerkiksi lauantaina olis tarkoitus aja reipasvauhtinen 180km ja sitä varten taidan alkaa tänään tai huomenna pastatankkailut. Muutenkin noiden kovempien reenien aika syön aika eläimen lailla. Jos poikkean vaikka safkalle,niin kyllä siellä sitten mätetään kaikki setit koneeseen. Onneksi vatsa ottaa nykyisellään vastaan kokolailla mitä vaan.

Aamupala:
Normi aamupala on oululaisen jälkiuuniruispala, väliin kaikki mahdollinen, purkki rahkaa, kourallinen (iso) mysliä ja smootiesta vielä kunnon luikku sekaan. En mä sen jälkeen pysty enää tunkemaan mitään koneeseen, banaanin korkeintaan.
Lounas:
Lihaa, pastaa salaattia jne.
välipala
Sämpylää ja kahvia
Päivällinen:
Samaa settiä kuin lounas. Kunnon satsi lämmintä ruokaa.
reenin jälkeen:
Palkkari + aamupala
Iltapala:
rahkaa, kaurahiutaleita tai mysliä, tumma leipää vihanneksia ja/tai hedelmiä. Ton lisäksi saatan vedellä illalla satsin puuroa, jos ja kun keittelen sitä muksuillekin. Jos vähänkin nälkä kalvaa, nin kylä sitä kaapilta itsensä löytää ruisleipää duunaamasta.

Kaffeherkut kylkeen, jos semmosia sattuu pöytään osumaan. Tolla annostuksella oon jo koko ajan täynnä ja olo on semmonen, ettei huvita syödä enempää. Rasvaa ei juuri oo näkynyt kropassa.

LauriA
27.05.2015, 12.21
Veden vaihtaminen johonkin muuhun on hyvä idea, täytyy alkaa juoda mehua ja muuta sokerilientä enemmän. Karkkipäiviä on jo nyt melkein joka päivä, sitä ei kyllä pysty enää lisäämään.

Aamiaista oon jo lisännyt, aiemmin meni aamulenkki tyhjällä vatsalla, se söi selvästi painoa.

Viime kesänä meni 2kg laatikollinen Lion patukoita treenikaudella, ei se rahkan syöminen riitä mihinkään. :)

Kirjavinkki menee ehdottomasti hankintaan!

sledgehammer
27.05.2015, 12.38
Tosta "paskan" syömisestä on muutamalla kaverilla aika käänteiset kokemukset. Kun ne jätettiin pois ja tilalle laitettiin oikeaa ruokaa, tuli kehitykseenkin ihan havaittavaa parantumista. Mä en kyllä lähde oikaisemaan tuossa asiassa syömällä kaikkea skeidaa, kun kyse on lopulta vaan laiskuudesta paneutua asiaan. Voisihan sitä juoda vaikka viinaa, niin siitä vasta sitä energiaa saisikin. Verensokerit menee ainakin ihan päin p*rsettä, jos makealla paikkailemaan vajetta pitkin päivää. Myös GI-arvojen seuraaminen hiilihydraattien valinnassa vois olla jees.

EsaJ
27.05.2015, 12.58
Itse säätelen Maltodekstriinillä lisäenergian tarpeet normaalin ja monipuolisen ruoan lisäksi + säästyy ylisyömisen ähkyltä + että rahaa säästyy, kun 900g Fastin maltoa maksaa vain 6.90€ ja saa hyvinvarustelluista Prismoista ainakin... Vatsa tottuu noihin lisäenergioihin eikä lenkillä / kisassa tankkaaminen ole aiheuttanut vatsaongelmia.

vmt
27.05.2015, 13.01
Tuo "Liikuntaravitsemus" on kyllä tosi hyvä kirja, suosittelen myös. Toinen harkittava:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/lisaravinteet-tavoitteen-mukaiseen-harjoitteluun-9789522910929

Samoja asioita tiiviimmässä muodossa, sisältäen lisäksi mm Jukka Vastarannan omia havaintoja pyöräilyn kannalta.

Nana
27.05.2015, 14.13
Minä syön yleensä aamulla sen mitä pystyy, useimmiten kinkku-juusto voileipiä tomaatin kera/ lämpimiä leipiä oliiviöljyllä/tomaattisoseella.
Päivän aikana pari lämmintä ateriaa, usein makaroni- tai riisipohjaisia
useampia välipaloja, joskus rahka-kermarahka-hedelmä-yhdistelmää, protsku- ja energiapatukoita, tuorepuristettuja appelsiineja (lähinnä juoma tämä), lämpimiä ja kylmiä leipiä, sekä tietty kaloreihin tulee karkit ja pullat mukaan, mitä tulee joskus syötyä.
Itse en meinaa lihoa järin helposti, enkä siksi varo kaloreita, vaan päinvastoin laitan esim. rahkaan osan kermarahkaa, salaattiin etikan lisäksi loraus öljyä yms, jotta kaloreita päivän mittaan tulisi ainakin riittävästi.
Pullat, pashat yms kaloripitoiset on hyviä lisänä joskus, mutta niiden ravintoarvon ollessa huono muuten (no pashassa on sentään kananmunaa yms) ei ne oikein varsinaisesta ravinnosta käy. Parempi lisäravinnon tarpeeseen juoda vaikka apteekin ravintolisiä, joista parista desistä saa lisästä riippuen 200-400kcal (400kcal lisäravinne maistuu jo kermalle). Ovat kalliita, mutta näitä voi kuskata repussa mukana esim. pidemmillä reissuilla, jolloin paljon energiaa pienessä paketissa on tosi käytännöllistä.
ja huom. Noihin ravinteisiin on lisätty kaikki vitamiinit ja hivenaineet yms, joten ovat siksikin ravintoarvoiltaan parempia kuin pullapitkot tms.

vmt
27.05.2015, 14.55
Itse olen kokenut hyväksi erilaiset pirtelöt niin aamulla kuin välipaloinakin. Tehosekoittimella sekaisin maitoa, heraproteiinia, kaurahiutaleita, maltoa, marjoja, banaania, rahkaa ja mitä milloinkin on käsiin osunut näiden lisäksi. Litran annoksella pärjää pari päivää ja aina on kaapissa helppoa naposteltavaa.

Ravintoköyhät pullat korvaan vohveleilla, taikinaan myös reilusti öljyä ja maustettua heraproteiinia. Ei tarvitse makeuttaa edes hillolla. Vielä kun tankkauspäivinä päälle laittaa reilusti jäätelöä, niin hyvin kulkee ja painokin pysyy kurissa :rolleyes:.

sledgehammer
27.05.2015, 15.08
Tankkauksesta tulimieleen, että mulla toimii letut ja amerikkalaiset pannukakut todella hyvin ennen kovia settejä. Niitä voi mättää sisään ihan ähkyyn asti ja mitään närästystä ei tule. Monesti paistelen ison kasan lettuja joihin ripottelen vähän sokeria päälle ja rullailen ne seuraavaa päivää varten. 6-7kpl kaffen kanssa aamulla toimii ku junan vessa. Toki kylkeen se smoothiemyslirahka, kun en ilmankaan osaa olla. Päivä aina alkaa ja päättyy sillä. Varmaan maailman ainoa ruoka, johon ei voi kyllästyä (kai?).

Nana
27.05.2015, 15.11
Apteekin lisäravinteista vielä sen verran, että, koska ne ovat nestemäisiä, vaikka tuhdeimmat paksumpaa tavaraa ovatkin, ne imeytyvät paremmin/nopeammin, kuin pullat ja kakut, mikä vähentää kovan treenpäivän/kisapäivän aikana vatsaongelmia. Parin dl lisän juotuaan tuntee "syöneensä" ja kroppa saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita, myös niitä mitä perus urheilujuomissa ei ole. ja kierrekorkit mahdollistavat myös osissa nauttimisen. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Makuja, energiapitoisuuksia ja merkkejä on erilaisia ja koostumusta juoksevasta lusikoitavaan jogurtintapaiseen.

Markku Silvenius
27.05.2015, 16.38
Jonkin verran aikaa on jo askarruttanut miten muut pystyvät syömään tarpeeksi treenikaudella kun päiväkulutus pyörii 3000-4000kcal välissä ja pidempien lenkkien jälkeen on vielä isompi kalorivaje.

Ainakaan omaan päivään ei mahdu enää enempää ruokailuita ja tuntuu etten määrällisestikään pysty syömään enempää. Nykyinen ruokailurytmi on suunnilleen tämä joka päivä:

Lounas: työpaikkabuffa ~1000kcal
Välipala: Sekalainen ~200kcal
Päivällinen: kotona ~1000kcal

Tällä pysyy hädin tuskin paino ennallaan ja suunta on enemmänkin alaspäin, ihannepaino on jo saavutettu ja pitäisi nyt enemmänkin kerätä vähän lihasmassaa eikä laihduttaa niitä vähiäkin pois.

Et kertonut ihannepainoasi, lajiasi, ikääsi harjoitteluhistoriaasi l. et oikeastaan mitään oleellista. Nykypäivän ruoka on sen verran energiatiheää, että jos kasvuikä on ohitse eikä tee erityisen raskasta työtä täysipäiväisenä työnä, on helppo saada riittävästi amatöörikestävyysurheilijana, helpompi saada liikaa. Tarjollahan on vaikka mitä mukavaa. Bassetin viinikumeja, Krombacherin alkoholitonta olutta, pastaa, pastaa, pastaa...

Seuraatko suorituskykyäsi objektiivisesti? Kuukausien, vuosien mittavälillä? Mennäänkö eteenpäin vai taaksepäin? Mikä se ihannepaino on? Onko se lajityypillinen? Olen tavannut ihmisiä joilla on 20% rasvaa ja he sanovat olevansa ihannepainossa, että heidän lääkärinsä on sanonut heille niin. Toisaalta tuttu semipro samanmittainen kuin minä 190 painaa 73 eli 3 kiloa vähemmän kuin itse painan, hänellä on ehkä 6-7% rasvaa. Hän on siis noin 4 kiloa painavampi kuin ex-pro Allessandro Ballan joka voitti Flanderin ja MM-kisat. Ihmiset sanovat että olen kauhean laiha, sanon heille että olen mielestäni ihan sopiva..

Menisin suorituskyky edellä, jos suorituskyky on ok eli kello tai wattimittari tykkää niin ei se haittaa vaikka on vähän hoikka, aika hoikkanakin pystyy vielä todella reippaaseen ulkoiluun.

LauriA
27.05.2015, 18.53
Et kertonut ihannepainoasi, lajiasi, ikääsi harjoitteluhistoriaasi l. et oikeastaan mitään oleellista. Nykypäivän ruoka on sen verran energiatiheää, että jos kasvuikä on ohitse eikä tee erityisen raskasta työtä täysipäiväisenä työnä, on helppo saada riittävästi amatöörikestävyysurheilijana, helpompi saada liikaa. Tarjollahan on vaikka mitä mukavaa. Bassetin viinikumeja, Krombacherin alkoholitonta olutta, pastaa, pastaa, pastaa...

Seuraatko suorituskykyäsi objektiivisesti? Kuukausien, vuosien mittavälillä? Mennäänkö eteenpäin vai taaksepäin? Mikä se ihannepaino on? Onko se lajityypillinen? Olen tavannut ihmisiä joilla on 20% rasvaa ja he sanovat olevansa ihannepainossa, että heidän lääkärinsä on sanonut heille niin. Toisaalta tuttu semipro samanmittainen kuin minä 190 painaa 73 eli 3 kiloa vähemmän kuin itse painan, hänellä on ehkä 6-7% rasvaa. Hän on siis noin 4 kiloa painavampi kuin ex-pro Allessandro Ballan joka voitti Flanderin ja MM-kisat. Ihmiset sanovat että olen kauhean laiha, sanon heille että olen mielestäni ihan sopiva..

Menisin suorituskyky edellä, jos suorituskyky on ok eli kello tai wattimittari tykkää niin ei se haittaa vaikka on vähän hoikka, aika hoikkanakin pystyy vielä todella reippaaseen ulkoiluun.

Tosiaan, alkutiedot oli hiukan huonot, pahoittelut. 177/74, rasvaprosentti on noin 19 luokkaa, pyöräily ei ainoa laji vaan myös uintia tulee treenailtua joten yläkropassa pitäisi pitää myös lihaksia. Treenimäärät on melko maltilliset, 5-7 tuntia pyöräilyä viikossa, siihen päälle 2-4 tuntia uintia ja 1-2 tuntia lihaskuntoa/venyttelyä.

Tavoitteena ei ole ammattilaisen kisakireä kunto ja rasvaprosentti vaan se että pysyy normaali jaksaminen yllä ja treeneistä palautuu hyvin. Viimeksi kun paino alkoi laskea niin jaksaminen ja palautuminen huononi samaan tahtiin, nykypaino tuntuu oikein sopivalta eikä tunnu haittaavan menoa, sen puoleen pysyn siinä ihan mielellään. Rasvaa voisi toki vaihtaa vähän lihaksiin, siitä tuskin olisi haittaa. :)

Nyt kun olen lisännyt syömistä, erityisesti aamuisin ja heti treenin jälkeen niin ei kovin yllättäen suorituskyky on parantunut paljon paremmin kuin viime kaudella. Silloin treenimäärien lisääminen vain laski kuntoa mitä pidemmälle kautta mentiin. Nyt 100km menee 2-3km/h kovemmalla keskinopeudella kuin viime vuonna.

Pannarit menee kans ruokalistalle, kiitokset!

tempokisu
27.05.2015, 20.15

EI SAA KIUSATA! Siis yritän syödä mahdollisimman vähän, elikkä tuon juuri mitä lainasin ja jotain pientä kotiin tultuani töistä!

Minkä ikäinen olet?

Vaikka aikoinani kisa- ja 30-42t km /vuosinani ajelin ihan tosissani, milloinkaan ei ollut tällaista ongelmaa!

Mutta, jos ei pysty normaaliruokaa syömään tarpeeksi, painonlisäysvalmisteet eli hiilihydraatti-proteiinijauheet sekoitettuna vaikka kermaan on varmaan hyvä vaihtoehto. Tuhannen kaloria menee juomalla iso lasillinen.
Jos syö hyvin "epäterveellisenä pidettyä" ruokaa jossa on paljon kaloreita, niin ei se välttämättä hyvä asia ole. Ja voi tulla ähky olo.

....haluaisinpa nähdä mitä kysyjä tuumaa asiasta vaikkapa 30 vuoden kuluttua. Mutta tuskin olen näkemässä, tai lukemassa...

Markku Silvenius
27.05.2015, 22.01
Joo nuo harjoitusmäärät ovat vielä sen verran kevyitä että mitään erikoista ei tarvitse. Leipää ja hedelmää kaikille aterioille vaan lisää jos siltä tuntuu. Edelleen sanon että rasvapainon keveneminen parantaa tehoja koska lämpö poistuu kilpailunomaisilla tehoilla paremmin, raajojen mekaaninen massa kevenee, tehopainosuhde paranee. Hyötyjä on paljon.

Mtx
27.05.2015, 22.45
Mulla on ollu seuraavanlainen kaava:
Aamupala 626kcal.
Lounas 600-1000kcal.
Välipalat 150-400kcal.
Päivällinen 400-800kcal.
Iltapala 100-150kcal.
Päivän päätteeksi ravintoaineet tulisi olla seuraavat:
Rasvaa 60-80g.
Hh 45-55% GI noin 40 maks 50.
Prot 45-55% mahdollisimman monenlaisia.
Ja kilokaloreita kokonaisuudessaan alle 2449 tänään. Tavoite vaihtelee päivittäin kulutuksen mukaan.

mehukatti
27.05.2015, 23.25
Perhepitsa ja monta kaljaa päälle.

LauriA
28.05.2015, 09.28
Tarkoitus ei todellakaan ollut kiusata, tiedän että on enemmän ihmisiä joilla on päinvastainen ongelma. Epäilen kuitenkin etten ole ainoa jolla treenaaminen poistaa näläntunteen jolloin syöminen helposti unohtuu. Silloin kuin syö niin olisi mukava syödä jotain järkevää ja tuossa olikin jo erinomaisia vinkkejä.

Kirjasta oli kätevästi näytesivuja tarjolla netissä ja sen perusteella "kehityksen kannalta optimaalisin energian saatavuus on >45kcal/rasvaton painokilo/vrk" eli omassa tapauksessani >2700kcal/vrk. "Kehitystä parantaa jos energiansaanti on positiivista" joten vähän siihen vielä päälle eli >3000kcal/vrk voisi olla aika passeli.

Ostoslistalle lähtee tuo kirja ja malto/herapöntöt ja ruokalistalle lisään pannarit ja lisää palautusjuomia veden sijaan, eiköhän se läski siitä vähitellen ala muuttua hyödyllisempään suuntaan. :)

SaamiBoy
28.05.2015, 10.05
Perhepitsa ja monta kaljaa päälle.

Samoilla linjoilla. Reenipäivälle töissä lounaaksi pitsa, siihe sitte välipala, päivällinen tai tukevoitu välipala ennen reeniä. Reenin jälkeen kailja, siihen kylkeen neljän munan pekonimunakas. Palautuspäivän aamulla 200-300g rahkaa kera banaanin. Lounaaksi salaattikebab. Vahvennettu proteiininsaanti loppupäiväksi.

sledgehammer
28.05.2015, 11.19
Ostoslistalle lähtee tuo kirja ja malto/herapöntöt ja ruokalistalle lisään pannarit ja lisää palautusjuomia veden sijaan, eiköhän se läski siitä vähitellen ala muuttua hyödyllisempään suuntaan. :)

Jos läskiä haluat pois, niin jätä vaan tankkaaminen veks ja syö kunnolla reenien jälkeen. Karvan verran voi mennä miinuksellekin, eikä se niin haittaa, kun safkaa silloin, kun elimistö huutaa eniten energiaa sisään. Tällä taktiikalla multa lähti kaikki yliääräinen muutamassa kuukaudessa, tulosten juri kärsimättä. Eihän tuota tavaksi voi ottaa, mutta jos laardit haluaa pikaisesti hevon kuuseen, niin se on yksinkertaista matikkaa. Mitään tappovetoja ei tällä systeemillä tehdä, mutta itsellä ihan normaalit reenit kulki kivasti. Mitä tiukempaan kuntoon pääsee, sitä parempi olo on ainakin itsellä. On se kiva huomata, että perkule, sixpäkkihän se sieltä peilistä aamulla morjestaa, kun lampsii kalsarit jalassa raapimaan leegoja. Sitten kun reeni kulkee ja on siihen tilanteeseenpäässyt, ei pullat ja muu moska juuri edes maistu.

Oon painanut parhaimmillaan lähes 90kg ja silloin liikkui raudat kivasti. En mä muuta tehnytkään kuin kävelin ja reenasin salilla 5x/vko. Pakko kuitenkin sanoa, että tämmösenä kuivan kesän oravana on paljon mukavampi olla. Kyllä mä edelleen teen lihaskuntotreeniäkin, mutta se on muuttunut ihan erilaiseksi.

LauriA
28.05.2015, 11.22
Samoilla linjoilla. Reenipäivälle töissä lounaaksi pitsa, siihe sitte välipala, päivällinen tai tukevoitu välipala ennen reeniä. Reenin jälkeen kailja, siihen kylkeen neljän munan pekonimunakas. Palautuspäivän aamulla 200-300g rahkaa kera banaanin. Lounaaksi salaattikebab. Vahvennettu proteiininsaanti loppupäiväksi.

Meikäläisen vatsa ei kestä noin rasvaista ruokaa treenin kanssa, se on välitön vessakeikka jos tankkaa pizzaa/kebabia/pekonia lounaaksi. :(

sledgehammer
28.05.2015, 11.36
Ensimmistä Vätterniä (lähtö illalla) ennen söin päivän aikana pannupizzan, kaks kertaa mäkkärissä, tehon energiapatukoita ja urkkajuomaa, patonkia ja ties mitä. Joka toiselta depolta ihan kaiken, mitä käsiin sai ja pyörä kulki hyvin ja malissa ihan freesi olo. Viimeinen 50km ajettiin vielä aika kovaa, kun porukalla alkoi pyörät lähteä laukalle. Route300 edeltävänä yönä painoin naamariin 650gr lihaa ja 7 tagliatelle myttyä. Yöllä siksi, kun fillari hajosi ja se piti saada aamuksi kuntoon. Tällöinkin filo kulki hyvin ja voimat riitti. Huolloista vedettiin niin ikään kaikki saatava huiviin. Näillä nyt ei oo normaalin ruokavalion kanssa mitään tekemistä, mutta mulla ainakin toimii todella hyvin raskaat tankkaukset. Joskus kokeiltiin syödä Bigmac ateria ennen raskasta salitreeniä (siis oikeasti raskas, vetoa kyykkyä ja penkkiä hulluna) ja treeni kulki paremmin kuin koskaan. 2h ennen reeniä mäskit naamaan ja sitten salille painamaan. Naurettiin vielä kaverin kanssa, että ei tää o todellista, energiaa riittää ihan hulluihin sarjoihin ja sai painettua kasaan todella raskaan treenin ilman uupumista. Tehtiin esimerkiksi omalla painolla 3x maksimitoistomäärät perusliikkeissä toisen varmistessa, että yhtään ei jää reserviin toistoja.

Omalla kohdalla vatsa menee sekaisin vain ylirasituksesta. Jos se iskee, tulee kyllä kaikki pihalle ja uutta on turha suuremmin laittaa koneeseen. Siitäkin tulee kyllä selvät oireet, että korjattavissa on, jos merkit ovat ilmassa. Lueskelin Tero Hyppölän triathlonkirjasta juttua siitä, että mahaakin voi "kouluttaa" ottamaan vastaan ravintoa suorituksen aikana ja alan olla itsekin samaa mieltä. Nykyisin voin syödä kokolailla mitä vaan pitkillä lenkeillä tai tapahtumissa, eikä se aiheuta mitään muuta kuin sen, että energiaa riittää. Niin kuin tuossa kirjassakin todettiin, oksentaminen on ruoansulatukseen liittyvä ongelma, eikä sillä ole mitään tekemistä treenin raskauden kanssa :D Muistan kuitenkin ekan 200km lenkkini, joka oli ihan helvettiä 120km eteenpäin. Pisti mitä tahansa mahaansa, niin poltteli ja kramppas. Oon kyllä aika varma, että tulloinkin ongelma oli ylirasitus.

Tässäkin on varmaan kahdenlaisia ihmisiä, niitä joilla pää kestää kroppaa pidempään ja ylirasitusta ei huomata tai siitä ei välitetä. Sitten on varmaan myös niitä joiden maha oikeasti temppuilee. Mä uskon itse kuuluvani tuohon ekaan sakkiin. Toiset ymmärtävät liian kovat haasteet ja osaavat lopettaa, kun se ei ole enää järkevää. Eivät esimerkiksi juokse jalkojaan paskaksi ongelmien sattuessa kohdalle jne. Toiset taas ovat niin kovapäisiä, että tavoitteen mennessä pieleen, ne kannetaan baareilla pois muiden tieltä.

The flying Chocobo
28.05.2015, 11.53
Meikäläinen kun on näin keski-ikäisenä vasta aloittanut kuntoilun (tällä hetkellä keho ottaa sujuvasti vastaan 6-12h viikkotuntia liikuntaa, yli 15h ei kestä kovin usein mennä) ja on ilmeisesti kohtuullisen energiapihi kone (tietysti tuohon vaikuttaa ikäkin ja vähäinen lihasmassa), olen tyytyväinen nyt kun voi syödä "normaalisti" - ei kyllä noin isoja määriä kuin on esitetty. Sen haluaisin huomiona kiinnittää, että jos ei ole vernepaineita ja kolesteroliarvoja tiedossa ne kannattaa selvittää. Kun noilla huonoilla rasvoilla yhdistettynä sokereihin ei taida olla mitenkään hyviä vaikutuksia vaikka liikkuisikin. Itsellä molemmat on siinä rajalla, eli lääkitystä ei tarvita, mutta pitäisi katsoa mitä syö ja juo. Jonkinmoisen haasteen saattaa etenkin tulevaisuudessa muodostaa tuo sokeri minulla, kun nuo juomat on sitä ja muutenkin taipumus siihen suuntaan. Kun tuossa taannoin tuli tehtyä ensimmäinen 300:nen niin jälkeenpäin laskeskelin että aika sokerivetoisesti meni, vaikka tuli välillä toki ruokaakin syötyä. Ei siinä mitään, meni oikeinkin hyvin, mutta jäi mietityttämään tuon vaikutus muihin arvoihin. Talvella tuli viime kesästä painoa 5 kiloa (66 -> 71, olen 173cm). Nyt on näköjään syöty "riittävästi" kun vain kilo on kadonnut. Toki on reisiin kertynyt jotain muutakin kuin läskiä, mutta alaspäin pitää painoa hiukan saada.
Ruokavaliooni olen koettanut lisätä paljon kasvista ja vaihtaa lihat vähempirasvaiseen -leipää syön aika paljon ja puuro näyttäisi minulla toimivan hyvin.
Mutta juttu minulla olikin lähinnä tuossa se, että ne omat veren arvot kannattaa selvittää ettei ruokavaliolla tee turhaa hallaa.

sledgehammer
28.05.2015, 12.08
Tässä kun on paljon mainostettu leivän syömistä, niin itseä arveluttaa siinä piilorasvat ja suola. Varsinkin suolaa tuppaa olemaan kaikessa kauppaan pakatussa aika reilusti. Rasvaakin on, mutta sitä on ehkä vähän helpompi vältellä. Vois kai sitä karpatakin ja vetää vaan rasvaa energiaksi, mutta nyt oma kroppaa käyttää hyvin hiilareita sekä rasvaakin energianlähteenä, niin miksi yksipuoleistaa tätä palettia. En ole koittanut, mutta olen lukenut, että elimistön kyky käyttää hiilihydraatteja energiaksi heikkenee, jos ne poistetaan ruokavaliosta ja korvataan rasvalla ja proteiinilla. Tästäkään ei mitään laadukasta poikkitieteellistä tutkimusta ole olemassa, mutta luetusta on muodostunut itselle sellainen kuva, että näin voisi hyvin olla.

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/food-fight-high-carb-or-high-fat-diet-for-endurance-athletes

LauriA
28.05.2015, 13.43
Tässä kun on paljon mainostettu leivän syömistä, niin itseä arveluttaa siinä piilorasvat ja suola. Varsinkin suolaa tuppaa olemaan kaikessa kauppaan pakatussa aika reilusti. Rasvaakin on, mutta sitä on ehkä vähän helpompi vältellä. Vois kai sitä karpatakin ja vetää vaan rasvaa energiaksi, mutta nyt oma kroppaa käyttää hyvin hiilareita sekä rasvaakin energianlähteenä, niin miksi yksipuoleistaa tätä palettia. En ole koittanut, mutta olen lukenut, että elimistön kyky käyttää hiilihydraatteja energiaksi heikkenee, jos ne poistetaan ruokavaliosta ja korvataan rasvalla ja proteiinilla. Tästäkään ei mitään laadukasta poikkitieteellistä tutkimusta ole olemassa, mutta luetusta on muodostunut itselle sellainen kuva, että näin voisi hyvin olla.

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/food-fight-high-carb-or-high-fat-diet-for-endurance-athletes

Leivät leivon itse niin tiedän mitä niihin menee, täysjyvää ja ruista. :)

Lunttasin Jaakko Mursun presiksestä vähän asiaa rasvoista ja tosiaan rasvojen osuus energiasta kasvaa tottumisen myötä, kuitenkin glykogeenivarastot on kätevä tankata täyteen suoraan hiilihydraateilla ja alussa glykogeeni on pääosassa energiantuotannossa.

Ellen ihan väärin muista ihmisen fysiologiaa niin rasvoihin perustuva energiantuotanto on huonompi hyötysuhteeltaan kuin treenin alkuvaiheessa käytetty ATP+KTP+Glykogeeni. Sitä en tiedä miten hyvin elimistö kykynee ottamaan rasvaa käyttöön rasvasoluista vai pitääkö sen suhteen myös olla rasvaa ruokavaliossa?

sledgehammer
28.05.2015, 16.42
Lunttasin Jaakko Mursun presiksestä vähän asiaa rasvoista ja tosiaan rasvojen osuus energiasta kasvaa tottumisen myötä, kuitenkin glykogeenivarastot on kätevä tankata täyteen suoraan hiilihydraateilla ja alussa glykogeeni on pääosassa energiantuotannossa.
Varmaan asia on näinkin. Sitten kun ajatellaan niitä eväitä, mitä lenkille sullotaan paidan taskuun, niin skaala hiilarituotteissa on aika paljon laajempi. Lisäksi maitohappojen käyttö energiana vaatii hiilihydraatteja, että prosessi pysyy käynnissä. Veikkaan, että parasta on, kun tunkee vähän kaikkea koneeseen ja sitä sitten empiiristen kokemusten perusteella säätää systeemit niin, että tuntuu hyvältä. Niin kuin on jo ylempänä todettu, jokainen löytää varmasti tavan, jolla saa kropan viritettyä siihen tilaan, että se suorastaan huutaa päästä baanalle polttamaan kaiken tankatun pois. Tää ei oo ollut itselle pitkään aikaan ongelma. Itse leivotut leivät on varmasti hyvä hiilareiden lähde siihen arkisyömiseen. Pienen haasteen tuo varmasti säätö sen kanssa, miten haluttu sisältö muutetaan vielä herkulliseen ja säilyvään muotoon. Leivän saa jokainen tehtyä, mutta helposti siitä tulee semmosta kuivaa jankkia. No knie bread (pataleipä) sopivasti viritettynä vois olla hyvä. Täytyykin taas vähän palautella leipomisia mieleen, varsinkin kun nyt kesälomalla on aikaa siihenkin. Rahkapannari ruis/grahamjauhosekoituksella on oma bravuuri. No sinä mennään vähän tuon maun kanssa rajoilla, mutta ei se ihan kamalaa ole, kun kersatkin sitä vetää tyytyväisenä. Emäntä vähän kyllä protestoi :D

vuohi
29.05.2015, 08.46
Itsellä parhaimmillaan tai pahimmillaan energian tarve on 4500kcal luokkaa ja vielä jos voimanoston takia menossa kausi jolloin haluaisi pitää kalorit plussalla niin saa todellakin syödä paljon. Omia huomiota aiheesta:

-Vähärasvainen ruokavalio sopii ainakin itselle paremmin kuin rasvainen, noin niin kuin palautumista ja yleistä suoritustasoa ajatellen. Itse olen pyrkinyt syömään noin 85g rasvaa päivässä eli 1g/kg.

-Vähärasvaisella ruokavaliolla on kuitenkin paljon vaikeampi saada kalorit kasaan, varsinkin jos välttelee sokeria/muita nopeita hiilareita.

-Leipää syömällä tulee kaloreita kohtuu hyvin, mutta jos laskee päälliset kiltisti mukaan niin rasvaa tulee niin paljon ettei se leipä ole mikään ratkaisu.

-Hiilihydraattien lähteissä on hirveitä eroja esimerkiksi jos haluan illallisellani saada 110g hiilaria voin syödä joko suht inhimillisen määrän eli 370g keitettyä riisiä tai varmasti mahaan jysähtävät 550g pastaa tai järjettömät 735g perunaa.

-Itse en usko hirveästi noihin GI-indeksien merkitykseen ateroiden yhteydessä. Noi on kuitenkin mitattu vain yhdestä ruoka-aineesta kerralla kun taas tuossa aterian osana syön kuitenkin reilut sata grammaa lihaa tai muuta proteiinia ja reilusti kasviksia. Eli ruuansulatusta hidastaa proteiini, rasva ja kasvisten kuidut.

-Proteiinipitoiset ruuat sulavat hitaasti ja ylimääräisen proteiinin energiaksi pilkkominen hukkaa myös kai jonkin verran energiaa? Eli jos on tiukkaa kalorien saannin kanssa, ei kannata syödä 300g kanaa ja 300g riisiä vaan 150g kanaa ja 450g riisiä. Tästä tulee about sama määrä kaloreita mutta tuo jälkimmäinen sulaa varmasti nopeammin. Nykyisen tiedon mukaan mikään yli 2g/kg menevä proteiinin saanti ei ole tarpeen lihasten takia.

-Jos et kuitenkaan saa syötyä kaikkia kaloreita ruuasta voi ne helposti hörppiä sokereina eri juomista tai syödä vaikka karkkeina. Jos päädyt tekemään näin kannattaa se tehdä jonkun ison aterian jälkeen jolloin se järjetön ruoka klöntti hidastaa sokerin imeytymistä eikä tule hirveää verensokeri piikkiä ja jätti fruktoosi kuormaa yhtäkkiä maksalle.

EsaJ
29.05.2015, 09.23
Mikä vika on nauttia ylimääräinen suoraan maltolla? Viittis vatsaa repiä rikki ylensyömisellä..... ;). Maltodextriiniin ei makeisverokaan yletä...

vuohi
29.05.2015, 12.15
Ei se maltonkaan yletön kiskominen mukavaa ole. Kyllä nyt joku 60g menee treenin ohessa ihan mukavasti alas mutta joku 100g, mikä ei ole vasta kuin 400kcal on jo aikamoinen pirtelö. Siittä sitten kuromaan jotain reilun tuhannen kalorin vajausta kiinni. Toki jos maha ei vaan vedä niin tuollahan siittä selviää. Eikä tule sitä fruktoosiakaan samalla tavalla kuin esim. mehuista tai muista makeista juomista.

sledgehammer
30.05.2015, 20.40
Tänään oli kovat eväät 180km lenkillä. 3x zipvit juotava geeli, 2xsis geeli, 5x patukka ja 1,8l gatoradea. Juomaa vähintään vartin välein, geeli tai patukka 1/2 tunnin välein. Toimi ihan hyvin. Zipvit patukat oli tosi jees, mutta sis-kaurapatukat alkoi tökkiä jo kahden jälkeen. Sis geelit oli taas tosi jees, zipvit geelit ok. Energiat eivät tosiaankaan loppuneet.

Juomaa en vaan saa millään menemään tarpeeksi. Speedfilliin jäi vielä puolikas säiliöllinen ylimääräistä. Etukäteen urkkajuoman tankkaaminen johtaa hillittömään kuseskeluun ja olenkin miettinyt, että onko siinä mitään järkeä. Mulla ei neste pysy ikinä edes 1,5h sisällä. Ihan pelkästään fiiliksen mukaan en voi juoda, kun ei tulis juotua ollenkaan [emoji14] En tiedä onko mun aineenvaihdunta sikanopea vai mistä on kyse, mutta tavara kulkee motarivauhtia koneiston läpi.

Esa S
30.05.2015, 21.15
Vertailun vuoksi, kun minullakin oli tänään 180 km lenkki: söin lenkin aikana yhden Lidlin myslipatukan ja tauolla sämpylän kahvin kera. Pulloissa oli lähtiessä malto+suola+vesi seosta, tauolla lisäsin vähän sokeripaloja ja vettä. Energiat riitti hyvin. Lenkkiä ennen tuli hieman tankattua, kun oli tarkoitus mennä huomenna kuntoajoon, mutta ei sitten tullutkaan mentyä.

OJ
30.05.2015, 21.50
En ole ennen kuullut pyöräilijällä olevan ongelmaa riittävän ravinnonsaannin kanssa. Huippuahan tommonen olisi, että voi syödä mitä huvittaa ja paino laskee kun yleisempää on se, että saa olla tarkkana mitä suuhunsa laittaa ettei paino nouse. Jos voimannosto tms. on myös mukana, niin sitten on asia eri, mutta painon putoaminen yleensä vain avittaa pyörän kulkua.

sledgehammer
30.05.2015, 21.52
No tää oli vähän överi setti. Ajoin testiajon kisaa ajatellen ja kokeilin samalla, miten paljon evästä saa mätettyä koneeseen ajon aikana. Kisassa kuitenkin odottaa vielä se juoksu, niin sitä tavaraa täytyy mättää naamariin aika urakalla. Tän reissun keskisyke oli 146 ja keskari 32.4km/h ihan maantiepyörällä. Tankkaamisen tarve vähenis aika paljon jos ajais vähän hiljempaa.

Esa S
30.05.2015, 22.01
Juu pelkkä kilometrimäärä ei kerro lenkistä paljoa, eikä keskisyke tai nopeuskaan. Noista 180 km tempokisoista alku ja jälkiveryttelyineen on myös kokemusta, silloin on syytä syödä vähän enemmän. Nyt oli lähinnä tarkoitus purkaa ylimääräiset tankkaukset pois, ettei ne muutu läskiksi :)

Nana
31.05.2015, 00.47
Laskeskelin tossa rasvaprosenttini pitkästä aikaa, laskukaavalla siis, ei ihopoimuista. Tuloksena painoindeksi n. 18.5 (18.9) ja rasvaprosentti 25.8 (26.3). Suluissa lukema ylimmän viimeaikoina mitatun painon mukaan ja varsinainen lukema tämän hetken painolla. n. 161cm olen pätkä ja 48-49kg.
Miltä nuo luvut vaikuttaa liikkuvalle naiselle? Liho en yrittämälläkään, mutta itselle tämä paino jo tuntuu hyvältä, lihastakin on, ainakin jossain. Musta tuntuu kuin mun kroppa hylkäisi ylimääräiset kalorit, kun, vaikka miten niitä nauttisi, niin ei ne ainakaan vararavinnoksi tunnu kertyvän.

Onko muut saaneet rasvaprosenttimittauksella uskottavan oloisia tuloksia? Tuolla sivustolla sanottiinkin, että saa vain viitteellisen. Itse olen omalla kohdalla havainnut, että silloin kun olin selkeästi laiha sain todentuntuisen tuloksen, mutta jos treenannut jotain lihaskuntoharjoitteita niin lihasten parempi kunto näkyy isompana rasvaprosenttina, eikä siksi vastaa niin hyvin sitä mitä peilistä näkyy.

Nana
01.06.2015, 12.36
Yksi tuttu fysioterapeutti, joka myös paljon tehnyt mittauksia eri metodeilla sanoikin kerran, että hyvä nyrkkisääntö on, että jos se mittaustulos on sopusoinnussa sen kanssa, mitä peilistä näkyy se on todennäköisesti aika paikkansapitävä, mutta jos mittaustuloksen ja peilikuvan/miten muut sinut näkevät välillä on selvä ristiriita niin peilikuva voittaa. (poissuljettuna toki kehonkuvan häiriöstä tm. kärsivät).

vuohi
01.06.2015, 17.30
Itse olen ainakin tyytynyt ihan peilillä arvioimaan. Ja absoluutisella lukemalla ei nyt niin ole väliä jos urheilemista mietitään, koska jollekkin ihmiselle hyvä rasvaprosentti voi olla 8% ja toiselle 15%. Muutokset sen sijaan, ainakin suhteellisen pienissä, rasvaprosenteissa näkee aika hyvin parin prosentin tarkkuudella, naisilla tietenkin vähän hankalampaa kun rasvaprosenti pitäisi ilmeisesti olla mieluiten yli 20?

Nana
01.06.2015, 22.45
^
Niin minäkin yleensä. En edes muista milloin viimeksi olen laskeskellut rasvaprosentin. Ainakin silloin kun ravitsemusterapeutin kanssa joskus laadin riittävän kaloripitoista ruokavaliota. Sillonkin vaan mielenkiinnosta lisäinfona. Oma silmä on yleensä se luotettavin mittari puntarin kera.
Yleensä punnitseminenkin säännöllisemmin tärkeää vain jos meinaa lihoa tai laihtua liikaa.

Oj, useimpiin pätee nämä jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot, mutta on meitäkin joihin se pätee huonommin. Sitä kuvittelee, että se olisi unelmatilanne ja toki se herkuttelun kannalta onkin, mutta muuten ei. On yhtä rasittavaa pelätä painon liikaa putoamista, kuin lihomistakin. Yleensähän tuohon liittyy se, että paino putoaa helpommin kuin yleensä.
Eikä siihen kai mitään kummempaa selitystä edes ole, kuin, että osalla vain on aineenvaihdunta kovempi.

orc biker
01.06.2015, 23.52
Eikä siihen kai mitään kummempaa selitystä edes ole, kuin, että osalla vain on aineenvaihdunta kovempi.
Ei, tuo on ihan urbaani legenda. Aineenvaihdunnan erot ovat hyvin pieniä. Todellinen selitys on siinä, että ihmiset luulevat syövänsä tai kuluttavansa eri määrän energiaa kuin todellisuudessa tapahtuu.

Nana
02.06.2015, 02.19
^
Minä kyllä elän sitä urbaani legendaa ja tunnen muitakin, joilla ihan sama juttu. Minulla esimerkiksi kun oli paino tosi alhaalla ruokavalio tuunattiin niin ylimitoitetun energiapitoiseksi, että "normaalilla" ihmisellä olisi paino noussut kohisten vaikka miten liikkuisi. Enkä vain kuvitellut syöväni vaan söin kyllä ihan kaiken ravintolisineen.
Nyt ei onneksi ole paino putoillut tuohon malliin. ja luonnollisesti multa otettiin tuolloin myös kaikki testit, joilla varmistettiin ettei johtunut jostain muusta.
Tässä maailmassa ja ihmisessä on aika paljon kaikkea erikoista ja yllätyksellistä. En ymmärrä miten tämä on joillekin niin mahdoton käsittää, että toiset ei vaan kertakaikkiaan liho samalla tavalla. Voithan sinä vaikka keskustella jonkun ravitsemusterapeutin kanssa asiasta ja kysyä onko se mahdollista jos et minua usko.

orc biker
02.06.2015, 04.03
^
Minä kyllä elän sitä urbaani legendaa ja tunnen muitakin, joilla ihan sama juttu.

Ei, aina kun noita on tutkittu, niin on havaittu, että ihmiset arvioivat syömisensä tai kulutuksensa väärin. Samoin paljon puhuttu säästöliekki on käytännössä tarua. Erot ovat pieniä. Muuten pitäisi kirjoittaa uusiksi koko moderni fysiikka, kun energia ei vain muuttaisikaan muotoaan, vaan katoaisi mystisesti jonnekin tai sitä syntyisi jostain tyhjästä lisää.

ja luonnollisesti multa otettiin tuolloin myös kaikki testit, joilla varmistettiin ettei johtunut jostain muusta.

No, miten sinun energiankulutuksesi päivien aikaan mitattiin?

Tässä maailmassa ja ihmisessä on aika paljon kaikkea erikoista ja yllätyksellistä. En ymmärrä miten tämä on joillekin niin mahdoton käsittää, että toiset ei vaan kertakaikkiaan liho samalla tavalla. Voithan sinä vaikka keskustella jonkun ravitsemusterapeutin kanssa asiasta ja kysyä onko se mahdollista jos et minua usko.

On vaikea uskoa sellaista, mikä on vastoin tietoutta.

"In humans, the coefficient of variation in the components of total daily energy expenditure is around 5-8% for resting metabolic rate, 1-2% for exercise energy expenditure, and around 20% for diet-induced thermogenesis. The coefficient of variance for 24 h energy expenditure measured using a room calorimeter for resting metabolic rate is around 5-10%. Thus, these measures are all rather reproducible. Total daily energy expenditure varies several-fold in humans, not due to variation in resting metabolic rate, diet-induced thermogenesis, or exercise thermogenesis, but rather, due to variations in nonexercise activity. A variety of factors impact nonexercise activity, including occupation, environment, education, genetics, age, gender, and body composition, but little is known about the magnitude of effect."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15534426

"The applicability of body composition as estimated by the bioimpedance method to predict energy expenditure (EE) was studied.... The variability of 24-h EE among subjects was 11.4% but only 4.1% when adjusted for differences in lean body mass (LBM)."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2239751

Aineenvaihdunnasta voi tietenkin tulla pitkällä aikajaksolla eroja lihomisessa tai laihtumisessa, mutta mitään tuollaista "söin älyttömästi kaloreita, mutta en lihonut" nuo eivät selitä. Tai kun joku sanoo, että "en laihdu, vaikka miten vähän söisin." Kysy ihan keneltä tahansa asiantuntijalta. Tuo ero aineenvaihdunnassa on luokkaa suklaapatukka päivässä.

Jos tässä maailmassa jotain on, niin uskomuksia, vääriä olettamuksia ja vääriä tulkintoja sekä selityksiä tapahtumille.

vuohi
02.06.2015, 08.38
Itse uskon, että suuri osa näistä en laihdu/liho vaikka mitä tapauksista johtuu siittä, että ihmisten on todella vaikea nälkäisenä/kylläisenä pysyä tiukasti ruokasuunnitelmassaan. Varsinkin jos ruokaa arvioidaan perinteiseen tyyliin kauhallinen riisiä ja vähän lihaa niin nälkäisenä siinä on helposti kolmannes enemmän kaloreita kuin normaalisti. Jos haluaa oikeasti selvittää sen tarkan kalorien kulutuksen pitää punnita ja laskea kaikki syömiset tarkasti ja seurata aamupainoa noin kuukauden ajan. Tai itsellä ainakin paino seilaa niin paljon ihan muuten vaan ettei esim. viikon jälkeen voi sanoa olenko laihtunut vai lihonut yhtään.

Itsekkin kuulen joskus näitä "voi kunpa vois itsekkin syödä noin paljon" juttuja kun joku kauhistelee annoksiani ja siihen perään jotain pulinaa huonoista geeneistä. Usein unohtuu, että painan suht hoikassa kunnossa miltei 90kg, minulla on fyysinen työ ja treenaan yli 10h viikossa. Eli ei minullakaan varmaan mitään "läpipasko" geenejä ole kulutan vaan paljon kaloreita olemalla suht suuri kokoinen ja fyysisesti aktiivinen.

cobbo
02.06.2015, 08.50
Orcbiker puhuu asiaa. En ole ketjuun sotkeutunut koska ei ole ikinä tullut vastaan tilannetta jossa ei saisi tarpeeksi syötyä, mutta tähän itseraportoituun syömiseen ja ei-urheilussa kuluneeseen kalorimäärään (NEE, non-exercise expenditure) tuli hyviä pointteja. Ihmisten itseraportoimat kalorimäärät tosiaan on puppua, myös silloin jos kourassa on suunniteltu ruokavalio mutta ruokamäärät eivät kulje grammavaakan kautta. Oikeasti; ylipainoiset ovat itseraportoineet yli 30% virheitä ruokamäärissä, samantyylisen virheen toiseen suuntaan näkee luonnostaan hoikissa jotka mielestään "syövät hevosen", mutta tarkemmin katsottuna päivän aterioista ehkä yksi on iso ja loppupäivä menee hyvinkin kevyesti.

Samoin katsokaapa ympärillenne; porukassa on aina laiskiaismaisesti paikallaan pysyviä, mutta myös patterijäniksiä joilla istuessakin vispaa jalka tai muu ruumiinosa, tai niitä joilla ruokailun jälkeen alkaa kehon lämpö nousta ja hihat kääriytyä. Kun ynnää yhteen jonkin verran pieleen menneen arvion kalorien saannista, myöskin osin energiansaannin mukana nousevan NEE:n (lisää ruokaa, enemmän nytkimistä), nopeammin/rajummin energiansaannin noustessa putoavan ruokahalun ja muutaman muun asian -> on helppo jäädä käsitykseen että olisi joku maaginen perusaineenvaihduntajuttu joka hankaloittaa painon muuttumista.

Sinällään en vähättele painon lisäämisen hankaluutta sen enempää kuin laihdutustakaan, koska molempia on hidastamassa useitakin mekanismeja. Eivät ne kuitenkaan estä painon muutosta, tekevät sen vain osalla ihmisiä työläämmäksi. Ruoan väkisin ahtamisen voisin kuvitella pidemmän päälle olevan vielä vastenmielisempää kuin vajailla kaloreilla olemisen...kateeksi ei kauheasti käy "ali"painoisiakaan vaikka äkkiä ajatellen ihannetilanteelta tuntuisikin.

duris
02.06.2015, 09.13
Ihan mielenkiinnosta. Onkohan missään raportoitu mitä proffat syö Grand Tourien aikana? Kilsoja kun tulee useampi tonni muutamassa viikossa.
Tuntuu jo että omilla 1400km/kk saa jatkuvasti miettiä syömisiä ettei paino tipu.

lepuuttaja
02.06.2015, 11.12
Kaikki ylimääräinen pyörän päällä on turhaa. Mitä kevyempi sitä vähemmän tarvitaan watteja. Pk lenkit ovat ns.rasvanpoltto lenkkejä kun mennään sykerajojen alarajoissa tai allekin. Nämä pudottavat painoa väkisinkin, kun rasvaa palaa kehosta. Poltettua rasvaa ei voi syödä takaisin suoraan lihaksina. Elikä ruokavalio myös kuntoon, jos haluaa nostaa lihaspainoa + järkevät saliharjoitteet.

sledgehammer
02.06.2015, 11.21
Orcbiker puhuu asiaa. En ole ketjuun sotkeutunut koska ei ole ikinä tullut vastaan tilannetta jossa ei saisi tarpeeksi syötyä, mutta tähän itseraportoituun syömiseen ja ei-urheilussa kuluneeseen kalorimäärään (NEE, non-exercise expenditure) tuli hyviä pointteja. Ihmisten itseraportoimat kalorimäärät tosiaan on puppua, myös silloin jos kourassa on suunniteltu ruokavalio mutta ruokamäärät eivät kulje grammavaakan kautta. Oikeasti; ylipainoiset ovat itseraportoineet yli 30% virheitä ruokamäärissä, samantyylisen virheen toiseen suuntaan näkee luonnostaan hoikissa jotka mielestään "syövät hevosen", mutta tarkemmin katsottuna päivän aterioista ehkä yksi on iso ja loppupäivä menee hyvinkin kevyesti.

Pitää varmasti paikkansa. Isolla osalla tavallisista pulliaisista ei ole mitään käsitystä siitä, mitä voi syödä paljon, mitä vähän, mihin ei tulisi koskea ollenkaan jne. Harva on edes miettinyt, ravintosisältönäkökulmasta mitään suuhun laittamaansa. Siitä, mikä kuluttaa paljon ja mikä vähän, ei ole mitään hajua ja jos sitten vielä yliarvoioidaan omat suoritukset, niin lopputuloksena on se taikinaukko. Sitten perään tää geenihöpöhöpö. On hassua, miten toiset näkevät asian niin, että heillä on vaikeaa, ja muut pääsee helpolla, kun läski ei tartu. Toisilla on joku hemmetin pätevä selitys, kuinka juuri heidän kohdallaan kaavassa on virhe ja poikkeus. Vaaka kertoo grammat, paketin kyljestä löytyy sisältö ja kalorimittarista se, mitä meni.

E-Cruiser
02.06.2015, 11.32
Pitää varmasti paikkansa. Isolla osalla tavallisista pulliaisista ei ole mitään käsitystä siitä, mitä voi syödä paljon, mitä vähän, mihin ei tulisi koskea ollenkaan jne. Harva on edes miettinyt, ravintosisältönäkökulmasta mitään suuhun laittamaansa. Siitä, mikä kuluttaa paljon ja mikä vähän, ei ole mitään hajua ja jos sitten vielä yliarvoioidaan omat suoritukset, niin lopputuloksena on se taikinaukko. Sitten perään tää geenihöpöhöpö. On hassua, miten toiset näkevät asian niin, että heillä on vaikeaa, ja muut pääsee helpolla, kun läski ei tartu. Toisilla on joku hemmetin pätevä selitys, kuinka juuri heidän kohdallaan kaavassa on virhe ja poikkeus. Vaaka kertoo grammat, paketin kyljestä löytyy sisältö ja kalorimittarista se, mitä meni.

Faktaa on, että toiset lihovat helpommin. Ei se kyllä geeneissä ole, vaan bakteerikannassa. Tää on jo niin vanha juttu, että huvittaa että siitä jaksetaan vääntää.

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/bakteerien_puute_sairastuttaa

"Lihavien bakteeristo on erilainen kuin laihojen. Tämä on havaittu ihmisilläkin, mutta tarkimmin asiaa on tutkittu eläimillä. Liha¬vien hiirten ulosteen siirtäminen laihojen suolistoon johti jälkimmäisten painon nousuun. Yksi tunnistettu ero on, että lihavissa hiirissä elää enemmän firmikuuttien pääjaksoon kuuluvia bakteereita kuin laihoissa."

http://www.hs.fi/elama/a1305596454154

Näitä linkkejä on vaikka kuinka paljon..

kuovipolku
02.06.2015, 11.42
Tuommoinen kuva laitettiin muinoin Twitteriin esittämään ruokamäärää jonka Andy Schleck veti päivittäin naamaansa heinäkuussa:

https://dn3pm25xmtlyu.cloudfront.net/photos/large/344656916.jpg?1310501766&Expires=1433316503&Signature=QbN~DhcEW77e6sbgGoOKsYkCSYkgnIhH4-mLrPgO~PCTMilPDUMdVlRGGcAY2PPmTz4wN8O0l8s-C6-xPfKtCok95FpEou-A8lqyVBp4EYjaRVP29GPpvV~6JKQvCH6KpwJ6jHI1gMatPYMvp pmlcRm1r8Wj5VYuu2qz0yOx4ew_&Key-Pair-Id=APKAIYVGSUJFNRFZBBTA

Tarvittava kalorimäärä tietysti vaihtelee päivän etapin ja ajajan massankin mukaan, mutta yleisesti puhutaan 5000-6000 kcal tasamaalla ja 8000--9000 vuoristo-osuuksilla. Seuraavista linkeistä löytyy esimerkkejä siitä miten kalorimäärät saadaan täyteen.

http://www.mensjournal.com/health-fitness/nutrition/the-tour-de-france-diet-how-to-consume-8-000-calories-a-day-20140710
http://www.bicycling.com/2011-tour-de-france/eating-tour-de-france
http://www.otesports.co.uk/blog/post/the-nutrition-of-a-tour-de-france-rider/
http://www.esquire.com/food-drink/food/how-to/a10481/thor-hushovd-tour-diet-070511/
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304314404576414124184873028

Nana
02.06.2015, 12.01
Jos joku ei osaa syödä riittävästi se ei millään tavalla poissulje sitä, että jollain muulla ei paino nouse vaikka syökin hyvin ja osaa katsoa mitä ja miten paljon syö.
Tuo ruoan punnitsemisjuttu on silkkaa ravitsemusterapeutin ammattitaidon vähättelyä jos oletetaan, että hän vain heittää asiakkaalle jotain sinnepäin arvoja, muttei kerro mistä ne saa ja miten varmistetaan, että ne saa.
Yleensä tällaiset ruokavaliot on niin energiapitoisia, että ne on helpompi toteuttaa kun osa kaloreista tulee ravintolisistä. Itsellä 250kcal x 4/vrk tuli ruokien päälle lisistä.

plr
02.06.2015, 12.29
Yllättävän pieneltä näyttää Andyn päiväannos. Voisi ajatella, että enemmänkin kuluu. Tosin jos öljypullo menee päivässä kokonaan, niin se auttaa. Urheilujuomaa 5-10 litraa päälle?

hemppa
02.06.2015, 13.49
Jos tosiaan vetää 0,5l pullon öljyä päivässä, niin jo siitä tulee 4500kcal.

cobbo
02.06.2015, 13.55
Faktaa on, että toiset lihovat helpommin. Ei se kyllä geeneissä ole, vaan bakteerikannassa. Tää on jo niin vanha juttu, että huvittaa että siitä jaksetaan vääntää

Menee kirkkaasti jo offtopiciksi, mutta missä ne numerot? Jos bakteerit vaikuttavat niin paljonko ne vaikuttavat? On iso ero sanoa jotain ympäripyöreää bakteeriston vaikutuksesta, kuin sanoa että vaikutus on merkittävä kun painoa pyritään tietoisesti muuttamaan, saati sitten sanoa että väärä bakteerikanta tekee painon nostamisen/laskemisen mahdottomaksi.

Painonhallinnan eli energiansaannin säätelyyn on ihmisissä monia muitakin (perinnöllisiä ja ei) mekanismeja ja niissä on eroja yksilöiden välillä. Eivät nuo erot tee tarpeettomaksi sitä että lähtötilanteessa pitää olla kohtalaisen hyvä käsitys energiansaannista (ja kulutuksesta) ennenkuin voidaan alkaa miettiä miksi paino ei liikahda. Ilman vaakaa ja kaloritaulukkoa on monestakin syystä niin suuri virhemarginaali käsissä, että yksilölliset erot bakteerikannoissa tai muissa jutuissa eivät oikein ole olennaisia.

Merkittävästi muuta väestöä energiatehottomammat geenipoolin reunat ovat nimittäin luonnonvalikoituneet pois kauan sitten. Pienet yksilölliset erot toki pakkaavat kertymään nykyruokavalion rajoittamattomassa energiansaannissa ja pitkän ajan kuluessa, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä tilanteen kanssa jossa energiansaantia lähdetään tietoisesti kontrolloimaan eikä olla puhtaasti ruokahalun varassa.

Onko tossa Andyn ruokavaliossa ~2.5-3 desin öljypullo? Energiaa rapeasti sellanen 2000 kcal jos ei ylikin. Melkosta, jos oikeasti menee kokonaan eikä ole vaan näytillä merkkinä siitä että rasvaakin kuuluu ruokavalioon. Aika vähän tuo silti on, jos lisäksi ei tule urheiluravinteita runsaasti.

sledgehammer
02.06.2015, 15.38
Mulle tuli ekana mieleen, että onkohan tuo bakteeriasia paremminkin seuraus ruokavaliosta, kuin geneettistä. Varmaan isot määrät esimerkiksi sokeria (jota ei polteta pois) saavat suoliston hiivat plussalle ja siitähän ne bakteerit tykkää. Se on sen sijaan selvä, että pienenä se läski hankitaan, jota siitten raahataan mukana läpi elämän. Jos en ole ymmärtänyt väärin, niin rasvasolujen määrä kehittyy lapsena/nuorena ja aikuisena lihotessa nuo samat solut vain laajenevat, niitä ei tule juurikaan lisää. Siksi lapsuuden lihavuudella on ikävän kauaskantoisia vaikutuksia.

Highlander
02.06.2015, 16.12
Mulle tuli ekana mieleen, että onkohan tuo bakteeriasia paremminkin seuraus ruokavaliosta, kuin geneettistä. Varmaan isot määrät esimerkiksi sokeria (jota ei polteta pois) saavat suoliston hiivat plussalle ja siitähän ne bakteerit tykkää. Se on sen sijaan selvä, että pienenä se läski hankitaan, jota siitten raahataan mukana läpi elämän. Jos en ole ymmärtänyt väärin, niin rasvasolujen määrä kehittyy lapsena/nuorena ja aikuisena lihotessa nuo samat solut vain laajenevat, niitä ei tule juurikaan lisää. Siksi lapsuuden lihavuudella on ikävän kauaskantoisia vaikutuksia.
Mulla on omakohtaista kokemusta tästä. Vuosia jatkuneet vatsavaivat joita tutkittiin kaikin mahdollisin keinoin. Viimeinen diagnoosi oli ärtynyt suoli ja juurikin tuo hiiva. Tämän jälkeen yritin vähentää selvästi sokeria ja vaaleaa viljaa ruokavaliossa sekä tietysti hiilihydraatteja siinä samalla. Tässä kävi sitten lopulta niin, että ruokavalion muutos alkoi haittamaan liikuntaharrastuksia. Mulla on kaiken lisäksi vielä hyvin nopea aineenvaihdunta mikä tietysti haittasi asiaa lisää, joten pikkuhiljaa oli pakko lisätä hiilihydraatteja ja samalla myös sokeria. Sen verran hedonisti olen, että en ole koskaan pystynyt kokeilemaan kuukausia kestäviä ruokavalion muutoksia tai alkoholin poisjättämistä. Painon suhteen ei ole ollut ongelmia itsellä, mutta tosiaan noissa bakteerijutuissa on varmasti perää..

E-Cruiser
02.06.2015, 16.17
Mulle tuli ekana mieleen, että onkohan tuo bakteeriasia paremminkin seuraus ruokavaliosta, kuin geneettistä. Varmaan isot määrät esimerkiksi sokeria (jota ei polteta pois) saavat suoliston hiivat plussalle ja siitähän ne bakteerit tykkää.
Se on sen sijaan selvä, että pienenä se läski hankitaan, jota siitten raahataan mukana läpi elämän. Jos en ole ymmärtänyt väärin, niin rasvasolujen määrä kehittyy lapsena/nuorena ja aikuisena lihotessa nuo samat solut vain laajenevat, niitä ei tule juurikaan lisää. Siksi lapsuuden lihavuudella on ikävän kauaskantoisia vaikutuksia.

Nuo samat tutkimukset toteavat yhdeksi pääsyylliseksi antibiootit.
Olin 30-vuotiaaksi asti luihu rokkari. Kuvia on paljon. Enää en ole. Ikävuosien 30-40 välillä tuli 30kg lisää, josta 10kg tiputin. Lihavuus jo lapsena on tietysti surullista.

Tuo kuvan ruokakattaus aiheuttaa tällaisessa maallikossa lähinnä naurun. Eihän tuossa koko setissä ole paljoa, missä olisi kunnolla energiaa. Hiukan lihaa näkyy olevan kyllä.
Karmea määrä kasviksia ja leipää, höttöä.
Energiansaanti ei ole mikään ongelma, mutta jos tavoite on saada paljon energiaa syöden hyperterveellisesti, niin sitten on kyllä vaikeampaa.

Nana
02.06.2015, 16.23
^^^

Minä olen ymmärtänyt myös juuri noin, että rasvasolut eivät lisäännyt vaan kasvavat.

^Eihän se tarkoita, ettei voisi lihoa jos ei lapsena ole ollut lihava. On vain helpompi pysyä laihempana. Mutta uskoisin, että on useampia tekijöitä jotka vaikuttaa, geneettiset tekijät, ruokailu lapsena jne + ehkä vielä niitä, joista ei ole vielä riittävästi yleispätevää tietoa.

vuohi
02.06.2015, 16.42
Kaikesta "hötöstähän" sitä energiaa juuri tuleekin. Tai no rasvasta vielä helpommin mutta se ei usein ole paras ratkaisu noin urheilijan tarpeita ajatellen. Tuossa kuvassa itseä epäilyttää, että syökö joku muka tuollaisen läjän kaikkea tummaa täysjyvä yms. viljatuotetta. Esim. tummaa pastaa syömällä saa noin 1g kuitua 10g hiilarigrammaa kohden, tohon vielä kasviksia päälle niin äkkiä on reilusti yli 50grammaa kuitua kasassa ja kyllä varmaan turvottaa. Itse ainakin pyrin pitämään kuidun saannin alle 40 grammassa, tuosta kun menee yli niin maha on kyllä sellainen pallo, että alkaa olemaan aika epämukava olo.

orc biker
02.06.2015, 19.14
Faktaa on, että toiset lihovat helpommin. Ei se kyllä geeneissä ole, vaan bakteerikannassa. Tää on jo niin vanha juttu, että huvittaa että siitä jaksetaan vääntää.Ohjaamalla ihmisten ruokavaliota. Ei sekään mystisesti kuluta tai säästä energiaa. Eikä tämä ole mikään vanha juttu, vaan varsin uusi olettamus.

"Sveitsiläistutkijoiden hypoteesin mukaan suklaan syöminen voi suosia tiettyjä suolistobakteereja, jotka tuottavat aivojen välittäjäaineita, Huovinen kertoo"

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/25/epaonnistuiko-karkkilakko-syyta-bakteereja

Mulle tuli ekana mieleen, että onkohan tuo bakteeriasia paremminkin seuraus ruokavaliosta, kuin geneettistä.
On.

"Huovisen mukaan ruoka vaikuttaa ensinnäkin siihen, mitä bakteereja ruoan mukana saadaan, ja toisekseen kehomme bakteerikoostumukseen: tietyt suolistobakteerit hyötyvät tietystä ruoasta."

"Hänen mukaansa näyttää siltä, että jos syömme rasvaista ruokaa, terveellisten bakteerien määrä suolistossa laskee, ja kun syömme enemmän kasviksia niin hyvät bakteerit lisääntyvät."

Markku Silvenius
02.06.2015, 23.48
Tuo vanha Andy S:n kuva on ihan rekvisiittakuva, ei sitä kannata ottaa kauhean tosissaan. Toi 300g pihvi saatetaan esim suikaloida ja paistaa keittää hauduttaakin. Pasta syödään kyllä varmasti kuivana niin ei hikikään valu niin kauheasti mäessä :D

Kirimiesten kumpuilevalla-sileällä etapilla on ihan tavallista että rullaamista saattaa gc-kuskilla olla 2h viiden tunnin etapista. Siihen oikein pyritään. Ja pääjoukon suojassa huolella treenatulla kaverilla siis tehty työ kampiin on 1800+perusaineenvaihdunta 50/h eli tuollainen vitonen saattaa mennä hulppeat 2050 kaloria. Kyllä siinä tarvitaan noi kaikki sinä päivänä ja pari litraa öljyäkin vielä :D Toki toisenlaisia etappejakin on ja kuskeilla eri roolituksia.

Mut summa summarum: Yllättävän vähällä pääsee jos olet vaikka 70kg heppu ja puolet kropasta tekee hyvin vähän työtä. Siis vrt jos olisit vaikka murtsikkahiihtäjä tai soutaja tai triathlonisti. Ja kun kondis kohoaa niin samalla sykkeellä mennään kovempaa tai samalla teholla/vauhdilla mennään pienemmällä energiankulutuksella.

Rasvasolukko kasvaa erityisesti lapsena lukumääräisesti ja aikuisena solujen läpimitta laajenee tai supistuu energiataseen mukaan.

Nana
03.06.2015, 14.40
Hieman Ot:nä tuli tuosta huonommasta ravinnon varastointi/hyödyntämiskyvystä mieleen, että ihmisten reaktiot siihen ovat hyvin samantyyppisiä, kuin aisteista puhuttaessa hajuaistin puutokseen.
Tässä taannoin tuli tv:stä dokkari naisesta, jolla muistaakseni synnynnäinen hajuaistin puutos. Toisin kuin sokeus (opaskoira/keppi) tai kuurous (viittominen) tätä ei pysty heti havaitsemaan ja siksi monet eivät kertakaikkiaan meinaa uskoa, vaikka ihminen kertoisi, ettei hän ikinä ole mitään haistanut, että hän ei haista mitään. Todetaan jopa närkästyneenä tyyliin "No kyllähän sinä nyt jotain kuitenkin haistat" yms. Tästä syystä monet eivät yleensä edes mainitse asiasta.

BONK
03.06.2015, 15.44
Kaveri bodailee puolitosissaan vielä aikuisemmallakin iällä ja hän kertoi, ettei pysty millään syömään kiinteää ruokaa niin paljon kuin pitäisi. Ratkaisuna hänellä on se, että ajaa tehosekoittimen kautta melkein kaiken mahdollisen ja sitten juo ison osan aterioista. Joskus kun on nähnyt noita äijän pirtelöitä niin ei äkkinäiseltä ehkä menisi alas, mutta makuihin kuulemma tottuu. Tiedä häntä, mutta nestemäisessä muodossa kun vetää niin kuulemma turvotus ja liian täysi olo jää kokematta ja treeni kulkee. Tuloksista päätelleen kyllä toimii.

orc biker
03.06.2015, 22.29
Hieman Ot:nä tuli tuosta huonommasta ravinnon varastointi/hyödyntämiskyvystä mieleen, että ihmisten reaktiot siihen ovat hyvin samantyyppisiä, kuin aisteista puhuttaessa hajuaistin puutokseen.

Selvät poikkeustapaukset ovat hyvin harvinaisia. Itsensä poikkeustapaukseksi mieltäminen taas on aika yleistä. Lähes poikkeuksetta selitys löytyy vääristä mittauksista tai paremminkin arvioista.

Nana
03.06.2015, 23.12
^
Se on varmasti totta. Tokihan on aina niitä, jotka luulee tai toivoo syövänsä hyvin, vaikkeivät käytännössä syö, mutta nämä, jos nyt edes päätyvät tarkempiin tutkimuksiin selviävät kyllä matkan varrella, kun siellä käydään lääkärin (verikokeet) ja ravitsemusterapeutin ym kanssa tarkkaan kaikki syömiset ynnämuut läpi.
Lievempiä tapauksia uskoisin olevan hieman enemmänkin. Sellaisia, joiden nyt vaan kestää syödä keskivertoa vähän höllemmällä kädellä pullaa, ilman, että se näkyy kropassa, vaikkeivät juuri liikkuisi.

orc biker
03.06.2015, 23.49
Sellaisia, joiden nyt vaan kestää syödä keskivertoa vähän höllemmällä kädellä pullaa, ilman, että se näkyy kropassa, vaikkeivät juuri liikkuisi.
Jos aineenvaihdunnan ero on vaikkapa päivässä sen 200 kcal vastaavankokoiseen ihmiseen, niin kyllähän se tuntuu pidemmän päälle. Se voi olla juuri se päivittäinen pulla kahvin kera, minkä toinen voi syödä lihomatta ja toinen ei. Mutta tosiaan suurin ero tulee noista tavallaan huomaamattomista aktiviteeteista, että onko miten passiivinen esim. vapaa-ajallaan. Joku ulkoiluttaa koiraa ja kitkee rikkaruohoja ja joku toinen istuu tietokoneella lukien fillarifoorumia. Vaikka sitten kumpikin kirjaisi samat treenitunnit, niin silti kulutus voi olla kovin erilainen.

Nana
10.06.2015, 12.55
^
Totta. ja ihan paikallaollessakin meissä ihmisissä on eroja. Osa katselee telkkaria/istuu koneella lukemassa täysin rentona ja osa (joihin itsekin kuulun) on aktiivisuudeltaan semmoisia ikiliikkujia, että aina joku paikka vähän liikkuu, vaikka rento/paikallaan olisikin, heilutellaan jalkoja, venytellään whatever ja tämäkin hieman lisää kuluneita kaloreita/vrk. Usein nämä enemmän ja vähemmän tiedostamatonta toimintaa (venyttely poislukien).