PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Big Appe



jussi 163
25.05.2015, 13.08
Onhan näistä Big Appleista (50-622) kirjoiteltu mutta ajattelin vielä kysyä.
Miten ne soveltuvat tälläiseen ajoon:
Pyöränä teräksinen tunturi hybridi acera/alivio palikoila ja rst keulalla.
Päivittäin noin 25 km kaupunki ajoa.
Ajossa mukana myös lasten istuin + reppu ja nykyisinä renkaina road plussat 40-622 (noin 900g kpl)
eli Omppujen paino ei ole ratkaiseva.
Tärkein asia on tämä.
Matkavauhti on noin 25-27 km/h hyvällä kelillä 30km/h
Miten Big Applet pärjää tässä?
Pääseekö samaan,parempaan vai tippuuko vauhti ???
Olisiko Marathon Mondial nopeampi? schwalben mukaan on ?
Onko kokemuksia ??

Kiitos
Vastaksista

markettipyörämies
25.05.2015, 14.39
On mukavat renkaat, mutta jos harrastaa tavoitteellista ajoa mittaria vastaan ei ehkä paras valinta. Rullaahan nämäkin, jos laittaa kovat paineet, mutta silloin kyllä häviää mukavuus ja samalla koko isolla ilmatilalla varustetun renkaan idea. Omassa sähköfillarissa pystyy tosin pitämään 35km/h matkavauhtia lussuillakin renkailla :cool:

Leveällä vanteella oli pirullinen saada kunnolla vanteelle. Vaati kovan paineen ja mäntysuopaa.

nure
25.05.2015, 14.52
Varmista ensin että mahtuu pyörimään alla, varsinkin jos on lokasuojat käytössä.

Jos ei ole mitään mukavuusaspektia niin miksi moiset?

jussi 163
25.05.2015, 15.09
Varmista ensin että mahtuu pyörimään alla, varsinkin jos on lokasuojat käytössä.

Jos ei ole mitään mukavuusaspektia niin miksi moiset?
Kaupungissa kivetykset,kuopat,asfaltti halkeamat ym sekä hieman soralla ajoa.
ei varsinaisesti mukavuutta haeta mutta olisiko "käytännöllisemmät" kun on hieman leveämpää alla kuin kapeaa ja kovaa.
1.75 nokia winter mahtuu hyvin ja vaikuttaa että tuo 50-622 menisi justiinsa.

nure
25.05.2015, 15.46
Mielestäni tuo 2" Apple ole mitenkään poikkeava rengas, saman tyyppisiä matalakuvioisia kyllä löytyy melkoisesti, esim. Contin RaceKing vastaavassa koossa melko nopea.

jussi 163
25.05.2015, 15.58
Mielestäni tuo 2" Apple ole mitenkään poikkeava rengas, saman tyyppisiä matalakuvioisia kyllä löytyy melkoisesti, esim. Contin RaceKing vastaavassa koossa melko nopea.
Ajo pääasiassa asfalttia hieman soraa, joten "nappularenkaat" hieman äänekkäät.

Liikuva shikaani
25.05.2015, 16.06
Eikös tuota juurikin mainosteta erityisen mukavaksi ja rullaa hyvin nimenomaan pienillä paineilla?

Uudessa ja edellisessä Fillari lehdessä on muutenkin käsitelty renkaiden ominaisuuksia ja yllättäin ei ne kovat paineet takaa optimaalista rullaavuutta.

nure
25.05.2015, 16.34
Tiheäkuvioiset suht äänettömiä.

orc biker
25.05.2015, 17.50
Matkavauhti on noin 25-27 km/h hyvällä kelillä 30km/h
Miten Big Applet pärjää tässä?
Pääseekö samaan,parempaan vai tippuuko vauhti ???

Noissa nopeuksissa rullaavuus alkaa jo olla aika vähäpätöinen tekijä ilmanvastukseen verrattuna. Todennäköisesti ei tapahdu omilla aisteilla luotettavasti havaittavaa muutosta, vaikka vaihtaisit mihin (jossain järjen rajoissa). En tunne tuota Marathon Mondialia, mutta Marathon-sarja ei ole minua ikinä vakuuttanut kuin kestävyydellään, joka on toki huippuluokkaa. Mitä enemmän ajat soralla, niin sen enemmän se suosii alhaisilla paineilla tarkoitetuksi ajattavaa Big Applea, koska alhaiset paineet pudottavat soralla vierintävastusta huomattavasti. Asvaltilla erot ovat suhteessa paljon pienempiä. Mutta käytännössähän siis Big Apple rullaa parilla barilla sen, mitä Marathonit yleensä neljällä, joten etu on siinä tärinänvaimennuksessa ja siten mukavuudessa. Sileä kuvio myös tuo kivan tasaiset kyydit asvaltilla. Leveys kuitenkin sitten auttaa pärjäämään ongelmitta myös hiekalla.

nure
25.05.2015, 22.43
Marathon Racerit häviää Kojakeille 10-0, eivät tosiaan mitkään rullausihmeet olleet. Kuka käskee muuten ajaa marathoneilla 4barin paineilla, kuudella barilla ei Ompuilla ole mitään jakoa vauhdissa, sanoo insinöörit mitä sanookin, mukavuus suht toissijainen juttu. Kapeammallakin pärjää hiekalla, yleensä kaikki on suurelta osalta kuskista kiinni.

Rengasvalinnat ovat kuitenkin pitkälti henkilökohtaisia valintoja, mitä kukin laskee ensisijaisesti tärkeäksi, tuskin kenelläkään on yhtä totuutta olemassa...

orc biker
25.05.2015, 23.57
Marathon Racerit häviää Kojakeille 10-0, eivät tosiaan mitkään rullausihmeet olleet. Kuka käskee muuten ajaa marathoneilla 4barin paineilla, kuudella barilla ei Ompuilla ole mitään jakoa vauhdissa, sanoo insinöörit mitä sanookin, mukavuus suht toissijainen juttu. Kapeammallakin pärjää hiekalla, yleensä kaikki on suurelta osalta kuskista kiinni.

Noilla termeillä kapeammalla ei ole jakoakaan hiekalla. Jos haluaa pumpata Marathonit kivikoviksi, niin ihan vapaasti. Ei sillä montaa wattia kuitenkaan voiteta. Yleensäkin hyvällä pinnalla erot ovat aika pienet. Tosiaan, ihan miten lystää. Itse mieluummin ajan mukavammin asvaltilla häviten inasen rullaavuudessa ja älyttömän paljon turvallisemmin ja mukavammin soralla voittaen selvästi rullaavuudessa. Jos on viimeisen päälle kiire, eikä aja kuin asvaltilla, niin sitten kannattaa ottaa 25-32 millin mahdollisimman kevyt rengas ilman pistosuojausta ja pumpata se hullun kovaksi. Kyllä kulkee monta sekuntia kovemmin, kun parikin kymmentä minuuttia sotkee.

nure
26.05.2015, 07.36
Ei marathoneilla voi ajaa muuta kuin täysillä paineilla ja olen jo aikoja sitten siirtynyt nopeampiin 1.3" Kojakeihin kuuden barin paineilla, pari painaa sisäkumeineen kuin yksi Omppu suurinpiirtein ja suht suojattu, ei ainakaan vielä rengasrikkoja ja toinen pari menossa...
Mukavuus ei tule myöskään pelkästään renkaista vaan kokonaisesta pyörästä ja onhan se fakta etttä toiset kestää enemmän kuin toiset... Mitähän tuo turvallisuus nyt tähän liittyy, kai moni seikka pääosin kuskin taidoista kiinni?

kuovipolku
26.05.2015, 10.05
1.3" lienee kutakuinkin 35 mm. Vähäisellä cyclocrosspyöräkokemuksellani en ole osannut edes kaivata pyörän hallittavuuden tai ajamisen mukavuuden takia hiekka- tai sorateille (enkä myöskään huonokuntoisille kelveille tai kanttikivien ylitykseen) yhtään leveämpää rengastusta. 4 barin tai alle crossirenkaillaan ajavalle 6 bar vaikuttaisi korkeahkolta, mutta en tunne Kojakeja ja kuskikin voi olla aivan eri painoluokassa.

Mutta noin yleisenä kommenttina (jota en malta olla esittämättä vaikka sitä ei mitenkään erityisesti tässä kaivata) on totta että kannattaa pitää avoin mieli eli jos tutkimustulokset näyttävät toista kuin yleinen mielipide ja omat kokemukset, ei ole haitaksi vaikka kyseenalaistaisi jälkimmäiset ja hankkisi (mahdollismman neutraalilla asenteella) uusia kokemuksia. Toisaalta pelkkien, kenties luotettavien mutta asetelmaltaan ongelmallisten tutkimustulosten ja omien, inhimillisen rajallisten ja subjektiivisten kokemusten perusteella ei välttämättä pidä tyrmätä muiden mahdollisesti laajempaa ja syvempää kokemusperäistä tietoa. Myytinmurtajakin voi olla hakoteillä yhtä lailla kuin näin on menty ennenkin -mies.

FWIW "Toiset kestää enemmän kuin toiset" sisältää IMHO arvoasetelman jota en välttämättä allekirjoittaisi, Sanoisin mielummin että joillakin on aktiivisempi ajotyyli kuin toisilla, joten he eivät tunne tarvitsevansa eivätkä tarvitse yhtä paljon mukavuutta leveämpien ja pienempipaineisten renkaiden (tai jousituksen) muodossa. Lisäksi, kuten jo huomautit, eroja koettuun tarpeeseen syntyy myös pyörän ominaisuuksista, materiaaleista ja geometriasta. Ja kai sekin vaikuttaa onko kuski jättipeikko vai keijukainen?

nure
26.05.2015, 10.21
Samaa mieltä Kuovinpolun kanssa, ei testit ja insinöörityöt ole lainkaan koko totuus, loppupeleissähän kuski itse päättää millä on mukavin/nopein ajaa. Tosiaan monet seikat muodostaa sen että miten kaikki toimii ja silloin ei kukaan pysty esittämään mitään absoluuttista totuusta ko. seikoista.

jussi 163
26.05.2015, 10.28
Kiitos vastauksista.
kesäloma tulossa ja pyörä menee melkein täys remonttiin. osat on jo tilattu!
Saa nähdä miten käy renkaiden kanssa.

Liikuva shikaani
26.05.2015, 12.39
Samaa mieltä Kuovinpolun kanssa, ei testit ja insinöörityöt ole lainkaan koko totuus, loppupeleissähän kuski itse päättää millä on mukavin/nopein ajaa. Tosiaan monet seikat muodostaa sen että miten kaikki toimii ja silloin ei kukaan pysty esittämään mitään absoluuttista totuusta ko. seikoista.

Kyllä mä enemmän luottaisin virallisiin testeihin nopeuden ja rullaavuuden suhteen kuin yksittäisten ihmisten omiin kokemuksiin, niissä voi olla niin monta muuttujaa jota ei huomaa vaikka kuinka kellottais tutulla reitillä. Ja noista paineista vielä niin maantierenkaiden testissä rullaavuus parani kun painetta pudottettiin jostain 7,5->6bar, että ei se kivikovaksi pumppaaminen tee välttämättä rengasta nopeammaksi.

marmar
26.05.2015, 13.26
Kyllä mä enemmän luottaisin virallisiin testeihin nopeuden ja rullaavuuden suhteen kuin yksittäisten ihmisten omiin kokemuksiin, niissä voi olla niin monta muuttujaa jota ei huomaa vaikka kuinka kellottais tutulla reitillä.

Toistaiseksi viralliset testit ja omat testit ovat olleen hyvin linjassa. Mitän ristiriitaa niiden välillä en ole havainnut, joten itse luotan varsin paljon "virallisiin" testeihin ja mittalaitedataan, kunhan testissä on kerrottu miten se on suoritettu.

orc biker
26.05.2015, 15.16
Mitähän tuo turvallisuus nyt tähän liittyy, kai moni seikka pääosin kuskin taidoista kiinni?
Kysytkö ihan vakavissasi? Vedäpä kunnon vauhdilla mutkaan irtosoralla kapealla ja kovalla kumilla, niin asia luultavasti selviää. On se kumma juttu, että muuten pohditaan rengasprofiileja ja Suntourilla ei voi edes ajaa, mutta kohta perään kyse onkin vain kuskin taidoista, kun ilmeisesti itse sattuu ajamaan kovalla ja kapealla. Sitten ei ole välineiden tarkoituksenmukaisuudessa mitään vikaa, vaan kuskissa. Voihan sitä ajaa vaikka yksipyöräisellä, jos haastetta haluaa.



Mukavuus ei tule myöskään pelkästään renkaista vaan kokonaisesta pyörästä ja onhan se fakta etttä toiset kestää enemmän kuin toiset...

Just. Laita sitten se Suntour, kun kerran kestät niin helvetin paljon.

nure
26.05.2015, 15.50
^Eiköhän tuollaisen ehkäisy kuulu perusasioihin, ei kannata tähystellä aina vain taivasta, kaikessa liikenteessä ympäristön huomiointi kuuluu osana ajotaitoa, ainakin omasta mielestä. Saat ajaa aivan millä haluat jos niin epävarmaksi itsesi tunnet.

Siis meikäläisen kestämisellä on tosiaan raja ja se tuli juuri tuossa, SunTour!!!

Jotenkin tuntuu että Arvon Herralle nämät rengasasiat ja juuri tuo SunTour ovat tosi herkkiä paikkoja, toisaaltaan kyllä ymmärrän ja olen myötätuntoinen...

orc biker
26.05.2015, 18.03
^Eiköhän tuollaisen ehkäisy kuulu perusasioihin, ei kannata tähystellä aina vain taivasta, kaikessa liikenteessä ympäristön huomiointi kuuluu osana ajotaitoa, ainakin omasta mielestä. Saat ajaa aivan millä haluat jos niin epävarmaksi itsesi tunnet.

Turha sitten selittää niistä rullaamisen marginaalisista eroista, jos kerran pitää tilanteeseen sopimattomien välineiden takia jarrutella menoa (sen lisäksi, että se pehmeämpi ja leveämpi rengas on hiekalla jo oikeasti merkittävän paljon parempi rullaamaan). Minä olen tosiaan niin huono pyöräilijä, että kun tykitän vauhdilla hiekkapätkiä, niin haluan, että ei tarvitse olla huolissaan, että rengas lähtee alta ihan normaaleissa sorakertymissä, joita hiekkatiet ovat täynnä.



Jotenkin tuntuu että Arvon Herralle nämät rengasasiat ja juuri tuo SunTour ovat tosi herkkiä paikkoja, toisaaltaan kyllä ymmärrän ja olen myötätuntoinen...
En tiennytkään, että minulla on Suntourin osia. Kaikkea sitä täältä oppiikin. Voisitko vielä sanoa, että missä pyörässäni ne ovat, niin tiedän vaihtaa ne pois?

Mitä muuten asiaan tulee, niin selvästikin olet niin edistynyt harrastaja, että ei sinun kanssasi hyödytä asioista keskustella. Lopetankin sen tähän keskittyen jatkossa muiden epävarmojen ja huonojen kuskien kanssa jutusteluun. Meillä ajotaidottomilla on sinua enemmän tarvetta luottaa saatavilla olevaan tietoon, eikä meillä ole tuollaista mutu-tuntumaa, joka kertoisi asioista aina totuuden jopa kaikkea mitatusti todistettua vastaan. Sinun näkökulmasi on niin edistyneen harrastajan, että me tavalliset kuolevaiset emme pysty hyödyntämään oppejasi käytännössä.

Frosty
26.05.2015, 19.09
Big Apple on kaikessa ristiriitaisuudessaan mielenkiintoinen rengas. Laittamalla sen maasturiin saa aikaan hauskan laitteen, joka ei kuitenkaan ole oikein hyvä missään. Se on parhaimmillaan tasavauhtisessa ajossa asfaltilla. Siis juuri siinä missä sen yleisin käyttökohde, maasturi, on lähtökohtaisesti huonoimmillaan. Ero nopeudessa Race Kingiin on aivan järkyttävän suuri, mutta vai asfaltilla. Kiihdytyksissä Applen massa kyllä tuntuu.

Jos tavoitteena on ajaa rauhallisesti ja pienellä energiankulutuksella suoratangolla, on vaikea kuvitella hirveästi tuon parempaa rengasta. Omassa hybridissäni pyörivät alla Schwalbe Little Big Benit (http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/little-big-ben.html) (40 mm), jotka ovat retkikäyttöön sangen mukavat ja rullaavat.

nure
26.05.2015, 19.14
Ehkä nelisenkymmentä vuotta harrastaneena voi itseään sanoa edistyneeksi ja kokeneeksi vaikka moiset kategoriat mitenkään hetkauta suuntaan tai toiseen.

Keskustelun hyödystä tai laadusta nyt aivan turha keskustella mutta toivottavasti ainakin muut vähemmän ryppyotsaiset saavat meistä jotain hupia! Siis jokaisella on tehtävänsä, niin meilläkin!

jperala
26.05.2015, 19.55
Ehkä nelisenkymmentä vuotta harrastaneena voi itseään sanoa edistyneeksi ja kokeneeksi vaikka moiset kategoriat mitenkään hetkauta suuntaan tai toiseen.

Keskustelun hyödystä tai laadusta nyt aivan turha keskustella mutta toivottavasti ainakin muut vähemmän ryppyotsaiset saavat meistä jotain hupia! Siis jokaisella on tehtävänsä, niin meilläkin!

Onko palstalla oikeasti joku 50v kaveri joka hyppää kinaamassa jokaisessa topicissa täysin käsittämättömistä asioista ? on ollut mielikuva 15-18 vuotiaasta kaverista, ihan vähän mennyt pieleen :)
Anteeksi häiriö , jatkakaa.

IncBuff
26.05.2015, 20.18
Onko palstalla oikeasti joku 50v kaveri joka hyppää kinaamassa jokaisessa topicissa täysin käsittämättömistä asioista ? on ollut mielikuva 15-18 vuotiaasta kaverista, ihan vähän mennyt pieleen :)
Anteeksi häiriö , jatkakaa.
On, mutta kannattaako haastaa riitaa?

jperala
26.05.2015, 20.22
On, mutta kannattaako haastaa riitaa?

Oli vain hetkellinen purkaus joka meni jo ohi... olin jo unohtanut jutun.

oem
26.05.2015, 21.14
[QUOTE=Frosty;2380291]

Ero nopeudessa Race Kingiin on aivan järkyttävän suuri, mutta vai asfaltilla. Kiihdytyksissä Applen massa kyllä tuntuu.

Ajattelin tässä pyytää tarkentamaan että vertaatko Race King, hinnat alkaen malliin?
Ja tietysti, paljonko on järkyttävä, noin kilometreinä tunnissa.

Frosty
26.05.2015, 22.38
[QUOTE=Frosty;2380291]

Ero nopeudessa Race Kingiin on aivan järkyttävän suuri, mutta vai asfaltilla. Kiihdytyksissä Applen massa kyllä tuntuu.

Ajattelin tässä pyytää tarkentamaan että vertaatko Race King, hinnat alkaen malliin?
Ja tietysti, paljonko on järkyttävä, noin kilometreinä tunnissa.
Vertailussa olivat siis 29x2.2" Race King RaceSport ja 28x2.15" Big Apple. Molemmissa sisurit.

Vastaavilla sykkeillä, joilla Apple kulki keskarilla ~25 km/h, Race King kulki ~24 km/h keskarilla. Etenkin tasaisella vauhdilla ero matkavauhdissa on paljon suurempi, hattumutulla yli 2 km/h. Alamäissä huiput kolmisen kilsaa enemmän järjestään. Kiihdytyksissä Apple otti tuntuvasti takkiin. No, arvaahan sen, Applet 730 g luokkaa Race Kingit n. 530 g.

Mielestäni aika iso ero pelkillä renkailla.

oem
26.05.2015, 22.55
En sitten taidakaan ostaa 29x2.2" Race King RaceSport-renkaita.:D
Ne vaan vaikutti tubeleksena hyvältä tuon testin, http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews , perusteella.
Mutta olihan continentalilla joku sotku autojen talvirengasvertailussakin vuosia sitten kun TM- testissä oli eri rengas kuin myynnissä oleva vaikkakin samalla nimellä.
Ymmärrän että sileä rullaa paremmin.

nure
26.05.2015, 22.59
Sisarukset Perälä & Inc, luulkaa mitä luulette, 50 jo melkein menneisyyttä, tytöt...

stenu
26.05.2015, 23.28
Joku halvempi Race King -versio ilman Blackchiliä saattaa rullata asfaltilla jopa Race Sportia paremmin, koska yleensä kovempiseoksiset kumit rullaa pehmeämpiä paremmin asfaltilla. Mutta siis vain siellä. Big Apple on mun kokemuksen mukaan outo rengas, koska se rullaa kovemmilla paineilla kyllä selvästi paremmin kuin matalammilla, mutta sen idea on toisenlainen. Kyljet siinä on aika jäykät ja paksut, kuin missä tahansa halpisrenkaassa. Pienillä paineilla rungon rakenteen merkitys vaikuttaa rullaavuuteen usein kuviotakin enemmän.

nure
27.05.2015, 08.04
+1 RaceKingeille, perusversiot toisessa toista kautta alla, kevyehköt ja nopeahkot, paineita laskemalla myös mukavat. BD:ltä muistaakseni pakettina sisureineen alle 30€, siis hintansa väärti.

anzi666
27.05.2015, 08.26
Joku halvempi Race King -versio ilman Blackchiliä saattaa rullata asfaltilla jopa Race Sportia paremmin, koska yleensä kovempiseoksiset kumit rullaa pehmeämpiä paremmin asfaltilla. Mutta siis vain siellä. Big Apple on mun kokemuksen mukaan outo rengas, koska se rullaa kovemmilla paineilla kyllä selvästi paremmin kuin matalammilla, mutta sen idea on toisenlainen. Kyljet siinä on aika jäykät ja paksut, kuin missä tahansa halpisrenkaassa. Pienillä paineilla rungon rakenteen merkitys vaikuttaa rullaavuuteen usein kuviotakin enemmän.

Big Applea saa myös liteskin-ohutkylki versiona. 50mm koossa Marathon supreme on myös yksi vaihtoehto. Kevyempi kuin Apple. Siinä on hieman paksumpi kulutuspinta kuin ompussa, mikä on sitten joko hyvä tai huono asia näkökannasta riippuen.

stenu
27.05.2015, 09.09
Jos meinaat sitä tavallista vaijeri-Applea, niin sen kyljet ei ole kovin ohuet, vaan kumia on kudoksen päällä aika reilusti.

Muutenkin musta peukalo-etusormimittari on aika luotettava arvioimaan renkaan rullaavuutta. Mitä paksummalta ja jäykemmältä a) renkaan kyljet ja b) kulutuspinta tuntuu käteen, sitä huonommin se yleensä rullaa matalilla paineilla. Kuviottomissa renkaissa kulutuspinta on yhtenäisesti paksu, jolloin uutena ne rullaavat selkeästi huonommin kuin siinä vaiheessa, kun ne rupee olemaan loppuun ajettuja. Nappularenkaissa nappulan viereiset osat ovat ohuita, jolloin rengas pääsee helpommin muuttamaan muotoaan. Siksi pienehköllä nappulalla varustettu rengas voi rullata jopa paremmin kuin sileä. Kovilla paineilla tilanne voikin sitten olla toinen. Tai näin minä olen sen ainakin itselleni järkeillyt.

Meillä on huushollissa kaksi epäsäännöllisen säännöllisessä arkikäytössä olevaa ysärimaasturia, joista toisessa on 2,15-tuumaiset Applet ja toisessa sellaiset vanhan liiton nuolikuvioiset Racing Ralphit 2,25-tuumaisena. Jälkimmäiset noista rullaa omasta mielestäni paremmin oikeastaan paineista riippumatta ja ovat myös mukavammat. Enemmän ääntä ne pitää asfaltilla kyllä ja ovat puhkeamisherkemmät. Big Applen ajotuntuma on melko umpikumimainen Racing Ralphiin verrattuna.

nure
27.05.2015, 12.08
Noissa kisarengas tyyppisissä usein ongelmana kestävyys, sekä puhkeamis ja kulutus. Contin vanha Twister SuperSonic oli mielestäni yksi nopeimmista renkaista mutta asvaltilla meni loppuun kesässä. Faktahan on se että kevyt suht paljon heikompi sillä jostain se paino häviää.

Tuo renkaan "Umpikumimaisuus" mielestäni surkea ominaisuus paksuissa renkaassa, ei minkäänlaista tuntumaa alustaan... Vielä noista Marathon sarjan renkaista että tekeekö tuo suojaus sen että tuntuu niin huonosti rullaavalta vaikka ulkoisesti näyttää hyvinkin nopealta?

anzi666
27.05.2015, 14.41
Jos meinaat sitä tavallista vaijeri-Applea, niin sen kyljet ei ole kovin ohuet, vaan kumia on kudoksen päällä aika reilusti. Molemmat Apple versiot on vaijerilla, Liteskin on 50 millisenä 190 grammaa kevyempi kuin normiversio samassa koossa.
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html

Frosty
27.05.2015, 19.23
Vertailussa olivat siis 29x2.2" Race King RaceSport ja 28x2.15" Big Apple. Molemmissa sisurit.

Vastaavilla sykkeillä, joilla Apple kulki keskarilla ~25 km/h, Race King kulki ~24 km/h keskarilla. Etenkin tasaisella vauhdilla ero matkavauhdissa on paljon suurempi, hattumutulla yli 2 km/h. Alamäissä huiput kolmisen kilsaa enemmän järjestään. Kiihdytyksissä Apple otti tuntuvasti takkiin. No, arvaahan sen, Applet 730 g luokkaa Race Kingit n. 530 g.

Mielestäni aika iso ero pelkillä renkailla.
Tarkennetaan vielä, että Apple oli Performance Line -versio, eli se parempi. Ei sitä Active Linea näköjään 2.15" koossa tehdäkään.

stenu
27.05.2015, 21.17
Molemmat Apple versiot on vaijerilla, Liteskin on 50 millisenä 190 grammaa kevyempi kuin normiversio samassa koossa.
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html

Meillä on näitä (https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Big-Apple-Performance-RaceGuard-Endurance-Drahtreifen-p30616/) pari. Taitaa siis olla se "ohuempi" versio. Eikä ole kovin ohut, jos vertaa mihin tahansa taittuvakylkiseen maastorenkaaseen. Halpa rengas ja ihan hintansa mukaiset ominaisuudet. Kaupunkikäyttöön varmasti ok rengas, jos tarve on vain päästä paikasta A paikkaan B, mutta ei tuolla mikään nautinto ole ajaa, joten lenkkipyörään valitsisin ihan jotain muuta.