Näytä tavallinen näkymä : Ylläs-Levi maastopyöräreitin avajaiset 18.7.2015
Luontokeskus Kellokas
20.05.2015, 12.57
18.7.2015 Lauantaina vietämme Ylläs-Levi maastopyöräreitin avajaisia!
Ylläksen alueen maastopyöräreitistö laajenee tulevalle kesälle noin 180kilometriin. Myös Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon avautuu maastopyörälle poljettavia kilometrejä. Avajaisissa avataan kahden tunturikeskuksen välinen reitti, Ylläs-Levi maastopyöräreitti! Reitillä on pituutta yhteensä 60km, avajaisissa lähtö tapahtuu Luontokeskus Kellokkaan pihalta, joten poljettava matka Leville on noin 50km.
Lauantain aikataulu:
-Reitti avataan 10:00 puistonjohtaja Pekka Sulkavan ja maastopyöräilevän vieraamme Mikko "Peltsi" Peltolan toimesta.
-Reiteille lähdetään pyöräilemään noin kello 10:30. Matkaan lähtee joukko paikallisia oppaita, jotka johdattaa maastopyöräilijät reitin läpi.
-Puolimatkalta ilmainen linja-autokuljetus takaisin Luontokeskus Kellokkaaseen. Linja-auto lähtee kun kaikki Pyhäjärvelle asti (noin 25km) pyöräilevät ovat saapuneet. lähtö noin 14:00.
-Leviltä ilmainen linja-autokuljetus kokomatkan pyöräileville takaisin Luontokeskus Kellokkaaseen noin kello 18:00.
Puoliväliin Pyhäjärvelle tulee huoltoauto työkaluineen ja sisäkumeineen, myös energia geeliä ja patukkaa tulee myyntiin.
hox! Tapahtuma ei ole kilpailu, eikä tapahtumaan osallistuminen edellytä ilmottautumista/maksuja. Tarpeen mukaan avajaispäivänä reitit poljetaan eritasoisissa ryhmissä, että saadaan ajaminen mahdollisimman jouhevaksi kaikille!
hox#2! Ylläs-Levi maastopyöräkilpailu järjestetään seuraavaan viikon torstaina 30.7. Lisää infoa: http://www.yllaslevimtb.fi/
Avajaisten lisäinfoa Luontokeskus Kellokkaasta: kellokas (at) metsa.fi / 040 0267868
Tervetuloa nauttimaan tunthurisha maastopyöräilystä!
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/l/t1.0-9/11265174_964241223595136_6215150749533923789_n.jpg ?oh=ea5c4b324b8a7f7d3be4e8431645841c&oe=55C6205E
Kaukana on tuo, ja niin on lomakin, mutta näillä tiedoilla tuo avajaistapahtuma on omalla listalla. Onko kukaan edes huomannut kilpailun pyöränkuljetusta? Vai olisiko liian rohkea ajatus antaa pyörä kuljetusliikkeelle? Olishan tuo kätevää ajella autollisella kuskeja, kun pyörät odottaa perillä, vai olisiko?
No voi perhana, päivää myöhemmin ollaan siellä :(
HC Andersen
02.06.2015, 23.36
Hienoa että maastopyöräilyyn satsataan alueella, tänä kesänä taitaa Ylläs jäädä osaltani väliin.
Tämä on ihan pian, Fat Bastard on mukana jos nyt ei mitään viimehetken ongelmaa tule ! Mies on edelleen fat, pyörä ei vieläkään.
Onkos muita ?
Luontokeskus Kellokas
15.07.2015, 12.09
Laitetaan tuosta vielä avajaispäivänä ajettavan reitin korkeus/etäisyys käyrää:
http://i469.photobucket.com/albums/rr55/tikarine/kellokas-levi-korkeuskayra2_zpsubfzow1v.jpg
Tervetuloa maastopyöräilemään!
On tuo huikea tuo Kukastunturille nousu !
Oivoi. Mihinhän sitä on ittensä taas survonut :) Innolla ollaan kyllä lähdössä, toivottavasti olisi runsaslukuinen osanotto.
Amatööri67
16.07.2015, 08.22
Pitää tulla kiipeämään ylös, mutta jää ensi vuoteen. Tänä kesänä saariselkä, syöte ja Salla. Sallassa täytyy vain patikoida vaimon kanssa. Mikä on tietysti mukavaa sekin 😀
On tuo huikea tuo Kukastunturille nousu !
Sole poka mikhään ko pikku tömpäre humphauttaa pääle vain.:)
On tuo huikea tuo Kukastunturille nousu !
Harmi, että siitä on tehty sellainen luontoon sopimaton moottoritie. Erottuu yhtä hyvin kuin puiston ulkopuoliset laskettelurinteet.
Harmi, että siitä on tehty sellainen luontoon sopimaton moottoritie. Erottuu yhtä hyvin kuin puiston ulkopuoliset laskettelurinteet.
Ei ne kovin huomaamattomiahan ole ne "luomut" puhkikävellyt ja levinneet polutkaan...
Ei niitä polkuja käsittääkseni pelkästään pyöräilyä varten vahvisteta ?
Koskematonta erämaata muuten löytyy Lapista vielä jokunen neliökilometri "autenttista" kokemusta kaipaaville.
Sitäpaitsi, nehän on vain ennallistettu ne laskettelu rinteet, silloin kun tunturit tehty niin puhtaita ja jäkälättömiä kivikasojahan ne kaikki tunturinkyljet on olleet ;)
Ei ne kovin huomaamattomiahan ole ne "luomut" puhkikävellyt ja levinneet polutkaan...
Ei ni, mutta kivempi niissä olis maastopyöräillä.
Ei niitä polkuja käsittääkseni pelkästään pyöräilyä varten vahvisteta ?
Ei ni, mutta kivempi niissä olis kävelläkin.
Koskematonta erämaata muuten löytyy Lapista vielä jokunen neliökilometri "autenttista" kokemusta kaipaaville.
Tiedossa on. Tarkoitus on käydäkin taas piakoin tarkistamassa tilanne.
/OT
Mutta pittäähän tuokin reitti käydä silti ajelemassa kun kohdalle sattuu. Happening valitettavasti ei. Ehkäpä syssymmällä?
Avajaisiin ei ihan ehdi, mutta ens viikolla tuo olisi tarkoitus läpi ajella...
Ei ni, mutta kivempi niissä olis maastopyöräillä.
Kukaksen itäpuolen hiihtoladun pohja oli vielä viimeksi kun kävin vähän rososempaa ajettavaa. Jos ei ole niin nuuka maisemien kanssa niin suosittelen ajamaan sitä kautta kukaksen ohi.
Oulussa edelleen ja sunnuntaille jotain perhehommia, eikä jaksa ihan päiväreissuna huomenna vetää eli myöhemmälle ajalle jää reitin tsekkaus. Kenties bikepacking hengessä vois siellä jossain vaiheessa piipahtaa..
Pettymys oli päälimmäinen tunne kun tuon tänään läpi ajoin.
Alku Kellokkaasta oli mukavaa, nousu Kukastunturiin on tiukka, maisemat on komeat. Polku on sorastettu koko tunturin ylityksen matkalta. Kotamajalta eteenpäin mukavaa ja teknistäpolkua, Pyhäjärveä lähestyttäessä juurien ja kivien määrä lisääntyy. Väittäisin reitin olevan haastava Pyhäjärvelle asti.
Pyhäjärveltä lähtiessä minulla tuli nuotinlukuvirhe ( tai siis seurasin Levi- kylttejä ) ja ajoin soratietä pitkin pikitielle. Oikea ja kuulopuheiden mukaan todella tekninen osuus olisi mennyt toisaalta, joten tuo muutaman kilometrin osuus jäi nyt kokematta.
Viimeiset 25 kilometriä Leville ei kyllä paljon ole maastopyöräreittiä, suurin osa taisi olla tietä tai metsätietä. Yksi vaaran ylitys joka oli tekninenkin.
Viitoitus oli heikkoa Leviä lähestyttäessä, aivan kuin koko reitti olisi puolihuolimattomasti huitaistu viimeiset 25 km ( eli puolet koko matkasta). Levin pää reitistä on kokonaisuudessaan tylsä ja menee teitä pitkin.
Maisemallisesti ekat 15 km on ihan ok, sen jälkeen reitti ei tarjoa mitään koettavaa.
Aika samat vibat jäi. Ajoin tosin tuon ehkä koko reitin rankimman kohdan Pyhäjärveltä 5-6km eteenpäin. Tosin siinäkin tuli extra kilsa reittipokkeama juurikin tuon onnettoman viitoituksen takia. Eka 25km oli siis hauskaa, loppu aika perus soratiepätkää. Suurin harmitus oli ehkä tuo reitin opasteiden puuttuminen. Ainahan on kiva ajaa hyvällä säällä kuitenkin.
Sent from my Jolla using Tapatalk
Yön yli nukuttua kommentoin kommenttejani :)
Lähdin ajamaan ajatuksella : " Ei kai sole ko polkassa läpi". Jos ei ole paikallistuntemusta tai opasta niin kartta pitää olla mukana, eli (osittain) oma virheellinen olettamus viitoituksen tasosta.
Silti, jotenkin ne viitat on onnistuttu laittamaan tulkinnanvaraisesti. Siltä varalta että joku asianosainen lukee yksi esimerkki.
Kolmentunturinojaa Ylläksen suunnasta kun tuli ja reitti erkani kohti Pyhäjärveä. Viitta oli reitin oikealla puolella ja siinä arvottiin että osoittaako se tähän leveään suoraan jatkavaan uraan vai tuonne ajamattoman näköiseen törmään. Jos kyltti olisi vasemmalla puolella eli siellä erkanevan polun alussa olisi se yksiselitteinen ?
Eilen ajo lähti Kellokkaasta mutta karttoja nyt kun katselin niin Ylläsjärven puolelta jo lähtee reitti, silloin kyllä maisemallisesti hienoa reitttiä on tarjolla Ylläksen puolella reittiä, Kukaksen lisäksi.
Sen verran otan sanojani takaisin että kyllä tuo kannattaa käydä ajamassa, Levin pää vain on vähän tylsä.
Kiitokset reitin puuhaajille !
Tietysti .gpx nettiin olis varmana poikaa ?
Tällaista siellä on tarjolla:
https://youtu.be/muG5KUiC_Kc
Gpx-jälki olis hyvä apu tuolla, jos merkintöjä ei paranneta nykyisestä.
Tietysti .gpx nettiin olis varmana poikaa ?
Minun gpx oikaisee tuon Aakenuksen pään osuuden ☺
Mutta jospa vaikka metsähallitus nuo reitit saisi Retkikartta.fi. palveluun ?
Voisi kai tuon oman johonkin (? ) ladata kun kotiutuu.
Poimin Homevaaraa alas tullessa puskasta mukaan sinisen täyden juomapullon. Kyljessä Jalasjärveläisen kodinkoneliikkeen tekstit. Levin päässä pää oli sen verran hapoilla, etten muistanu sitä repusta enää kaivaa ulos. Jos kaipaat pulloa niin pistä priva viestiä tai jotain naamakirjassa huikkaa Sportia Ylläksen sivulle niin hoidetaan pullo omistajalle. Pullo löytyy Pellosta jos ohi sattuu vielä ajelemaan.
Yön yli nukuttua kommentoin kommenttejani :)
Lähdin ajamaan ajatuksella : " Ei kai sole ko polkassa läpi". Jos ei ole paikallistuntemusta tai opasta niin kartta pitää olla mukana, eli (osittain) oma virheellinen olettamus viitoituksen tasosta.
Silti, jotenkin ne viitat on onnistuttu laittamaan tulkinnanvaraisesti. Siltä varalta että joku asianosainen lukee yksi esimerkki.
Kolmentunturinojaa Ylläksen suunnasta kun tuli ja reitti erkani kohti Pyhäjärveä. Viitta oli reitin oikealla puolella ja siinä arvottiin että osoittaako se tähän leveään suoraan jatkavaan uraan vai tuonne ajamattoman näköiseen törmään. Jos kyltti olisi vasemmalla puolella eli siellä erkanevan polun alussa olisi se yksiselitteinen ?
Eilen ajo lähti Kellokkaasta mutta karttoja nyt kun katselin niin Ylläsjärven puolelta jo lähtee reitti, silloin kyllä maisemallisesti hienoa reitttiä on tarjolla Ylläksen puolella reittiä, Kukaksen lisäksi.
Sen verran otan sanojani takaisin että kyllä tuo kannattaa käydä ajamassa, Levin pää vain on vähän tylsä.
Kiitokset reitin puuhaajille !
Kyllä, kartan kanssa pysyi hyvin reitillä, itse olin sitä tutkinut jo edeltävänä iltana, joten ainut kohta, missä oikeastaan epäilytti jatkosuunta oli tuolla Pyhäjärven jälkeisellä pätkällä, kun latu-uraa tullut polku ristesi kärrypolkuun ja ainut kyltti oli takaisinpäin. Tuohon koitin kengällä piirtää sitten nuolen oikeaan suuntaan, jos vaikka joku myöhemmin paikalle tulevista epäilee myös omaa karttaansa/oletettua ajosuuntaa.
Itse ymmärrän kyllä, ettei reitistä ole tehty turhan vaikeaa, ainakaan niin, ettei voisi valita helpomman reitin (monesta "oikeasta" maastopyöräilijästä tuo Levin pää toki voi tuntua tylsältä, mutta tarkoitus kai on aikaansaada mahdollisimman matala kynnys lähteä ajamaan reittiä?) Ehkä Levin päässä voisi vielä jonkun kangaspolku-singletrack-pätkän koittaa saada reitille?
Sen verran voin luvata, että aikamoinen trial-kuski saa olla, joka ajaa Ylläsjärven puolelta Kellokkaaseen koko matkan. Ajoin itse nimittäin lauantai-illalla lenkin lopuksi Kellokkaasta Ylläsjärvelle ja tuon Ylläsjärven puolen ajaminen alamäkeenkin oli todella haastavaa (en varmasti teknisesti ole mikään taitava kuski, mutta en nyt mikään huonokaan). Tuonne Kellokas-Ylläsjärvi välille muuten on maalattu myös ne kaikki ylimääräiset oranssit kolmiot, niitä taisi parhaimmillaan olla kivissä 5m välein:D
Toinen "oikeaa" maastoajoa oleva pätkä on ainakin tuolla Äkäslompolossa, kelkkauran pohjaa nouseva reitti lämpöladun ja Tunturijärven väliin. Varmasti myös hauska alamäki, jos on 130mm+ joustoa pyörässä. Tosin alaosassa todella märkä suo. Ja haastavahkoa on myös Kotamajalta Peurakaltion suuntaan lähtevä ura (ainakin yksi ylämäki täytyy kantaakin).
Melkein kaikki tuohon uudelle MTB-kartalle merkityt reitit tuli ajettua 4 päivässä ja päällimmäisenä jäi mieleen, että lyhyintä katkoa olevilla poluilla mukavin pyörä olisi kunnon enduro. Keskipitkän katkon reiteillä ajoi jo ihan hyvin omalla kisajäykkikselläkin ja pitkä katko on jo yleensä nopeaa ja tasaista. Tästä poikkeamana Kukastunturin ylitys (paljon parempaa kuin lyhyin katko) ja Hyyverovan ylitys (pohjana hyvä moton ura). Kahvikeitaalla käyvä lenkki on itseasiassa hieman helpompi ajaa alempana rinteessä, vastoin kartan kuvausta. Ehkä yllättäen, hienoimpana pitämäni singletrack löytyy Ylläsjärven puolelta, missä reitti menee moottorikelkkauraa sähkölinjan alla ja loppuu Ylläsjärven kiertoliittymään, aivan mahtavan aaltoileva loiva alamäki.
En muuten suosittele ketään muuta kokeilemaan kartalle merkittyä Tunturijärveltä etelään menevää reittiä sähkölinjan alla. Polun lähtö ei oikeastaan näy ollenkaan ja polku ei muutenkaan näy linjan alla kovin usein. Luosun päässäkään ei paljoa pääse ajamaan. Ehkä tuokin väli ajan kuluessa paranee/parannetaan.
Kiitokset thm:lle videosta, hyvä leikkaus, kun ei tullut edes se ainut suunnistuserhe mukaan :p
Tuolta löytyy oma ajo Stravasta: https://www.strava.com/activities/348846861
NikHa:lle : se pullo on isäni, mutta epäilen että kannattaa enää lähteä hakemaan etelästäpäin, kun noita pulloja tuntuu muutenkin olevan kaapit täynnä. Kiitokset kuitenkin huomaavaisuudesta, ja eipähän ole roskana enää siellä maastossa.
Poimin Homevaaraa alas tullessa puskasta mukaan sinisen täyden juomapullon. Kyljessä Jalasjärveläisen kodinkoneliikkeen tekstit. Levin päässä pää oli sen verran hapoilla, etten muistanu sitä repusta enää kaivaa ulos. Jos kaipaat pulloa niin pistä priva viestiä tai jotain naamakirjassa huikkaa Sportia Ylläksen sivulle niin hoidetaan pullo omistajalle. Pullo löytyy Pellosta jos ohi sattuu vielä ajelemaan.
Kiitos kun poimit pullon maastosta, eipä jää sinne roskaamaan luontoa. En sitä itsekään enää tarvitse, joten tee sille mitä tahdot. Jalasjärven Kodintekniikka lienee tyytyväinen, kun heidän mainoksensa on levinnyt sinne asti.
En oo paljon videoeditoija ( tai maastopyöräilijä) mutta tuossa (yli)pitkä video lauantain retkestä.
https://www.youtube.com/watch?v=9jqef-yfaCQ&feature=youtu.be
(Edit) youtube-linkki vaihdettu
Tuonne Kellokas-Ylläsjärvi välille muuten on maalattu myös ne kaikki ylimääräiset oranssit kolmiot, niitä taisi parhaimmillaan olla kivissä 5m välein:D
Tehtiin viime vuonna Ylläs MTB weekin yhteydessä MH:n avulla ja siunauksella talkoovoimin tuon kivirakkapätkän merkkaus ja pieni käsivoimin-parantelu. Saattaa merkkauksen tiheyteen vaikuttaa että about kaikki talkoolaiset harrastavat maastopyöräilyä enempi tai vähempi :)
Nakkasin gpx-jäljen tuonne jälki.fi-palveluun. Tässä linkkiä http://xn--jlki-loa.fi/routes/382 . Jälki menee tapahtuman reitin mukaisesti Kellokkaasta Leville ja sisältää Pyhäjärveltä lähtevän polun pätkän jonka osa oli ajanut tietä pitkin.
Levin päässä tuota reittiä voi tuunata kiskaisemalla Kätkätunturin päälle, itäpuolelta helpompi ylösmeno mutta kyllä Kätkän päällinen on hienoa ajettavaa. Pientä varovaisuutta alastulossa Levin suuntaan ajaessa tarvitaan mutta muuten on pelkkää kivaa kun sinne on ylös on päässyt.
Eikös se reitti siellä mennytkin ennen?
Kyllä, kartan kanssa pysyi hyvin reitillä, itse olin sitä tutkinut jo edeltävänä iltana, joten ainut kohta, missä oikeastaan epäilytti jatkosuunta oli tuolla Pyhäjärven jälkeisellä pätkällä, kun latu-uraa tullut polku ristesi kärrypolkuun ja ainut kyltti oli takaisinpäin. Tuohon koitin kengällä piirtää sitten nuolen oikeaan suuntaan, jos vaikka joku myöhemmin paikalle tulevista epäilee myös omaa karttaansa/oletettua ajosuuntaa.
Toi Pyhärjärven jälkeisen Aakenuksen kylkeä nuolevan reitin päätyristeyksen yhden kyltin puuttuminen oli tosiaan tiedossa mutta sitä ei ehitty käydä korjaamassa vielä tapahtumaan. Kävin väsäämässä sinne sellasen parimetrisen puisen nuolen maahan oikeaa suuntaa osoittamaan sillon avajaisissa mutta kyllä sinne kyltti vielä tulee. Se kohta on muutenkin maastossa itse asiassa hieman erilainen kuin kartassa, joen aiheuttanee hämmennystä, kuten myös tuo Kotamajalta lähtevä reitin pätkä Pyhärjäveä kohden. Kartassa reitti menee pitkoksia pitkin ja maastoon merkattu sorastukseen. Yhtyvät toki n. 150 m päässä mutta aiheuttaa mietintää.
Levin pään merkintä on vasta aloitettu tai aloitetaan tässä vaiheessa. MH merkkasi tuon puiston alueen ja vei viitat mutta ihan tässä OTO vapaaehtoishommina paikalliset aktiivit niin Ylläksellä kuin Levilläkin noita muita reittejä merkkaavat, joten aikaa vaan menee vähän pidempään.
Kätkän ylitys tosiaan jää puiston ulkopuolelle, joten on kaikin puolin sallittu ja suositeltava. Latu-ura Pyhätunturin (se toinen Pyhätunturi siinä Kätkän vieressä, ei se eka eikä se toisen kunnan ISO) eteläseinämää on myös hyvää ajettavaa, joskin itte tykkään, että Levin suunnasta tultaessa parempi koko homma.
Eikös se reitti siellä mennytkin ennen?
Ei varsinaisesti mutta on se jossain vanhoissa reittiehdotuksissa ollut ehdotuksena. Merkkisenkaltion puolelta melko hikinen tunkkaus mutta kyllä sekin lopulta on ohi.
Kovastihan tuossa on töitä tehty, leuka loksahti pisimmällä rautatieosuudella.
Tulipahan mieleen, onko tapahtumassa otettuja kuvia julkaistu missään?
Kävinpä minäkin ajamassa reitin. Tarkempaa selvitystä blogissa....
http://vmantere.blogspot.fi/2015/10/iso-kasi.html
Hyvä tarina mutta täytyy vielä muistuttaa että meille laiskoille reitistä saa myös n. 43km version (Levikeskus-Pirtukirkko) ja toisaalta Levin päähän ajaessa saa lisää maastoilua enskakisojen pikistä Kätkältä alas ajamalla.
Olipas hyvä raportti! Ensi kesänä tuo on kyllä päästävä ajamaan.
Hyvä tarina mutta täytyy vielä muistuttaa että meille laiskoille reitistä saa myös n. 43km version (Levikeskus-Pirtukirkko) ja toisaalta Levin päähän ajaessa saa lisää maastoilua enskakisojen pikistä Kätkältä alas ajamalla.
Olisko mitään koordinaatteja mistä tämän pätkän alku/loppu löytyisi?
Millaista tuo pilkkuvihreä on Kätkän päällä? Hassua ettei tuo kartta näytä koko reittiä...
http://www.kittila.fi/sites/default/files/asiakirjat/Liikunta_ja_ulkoilu/Luonto_ulkoilureitit/levi_pyoraily_netti.pdf
Olisko mitään koordinaatteja mistä tämän pätkän alku/loppu löytyisi?
Millaista tuo pilkkuvihreä on Kätkän päällä? Hassua ettei tuo kartta näytä koko reittiä...
http://www.kittila.fi/sites/default/files/asiakirjat/Liikunta_ja_ulkoilu/Luonto_ulkoilureitit/levi_pyoraily_netti.pdf
Näillä kuvilla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52627-Santa-Cruz-Enduro-Series-2015&p=2411271#post2411271) itse suunnistin. Aika kuumottava lasku enskakisojen stage 2:n loppu...
Maastopyörällä Kätkän päälle nousu sujui "mukavasti ajaen" kartassa näkyvää sinistä reittiä pitkin. Kartassa näkyvän talvitie jatkui laavupaikalle huollon mönkijäreittinä ja ainakin läskillä oli ajettavissa koko matkan.
Edit: Strava linkit:
EK1 https://www.strava.com/segments/10102197
EK2 https://www.strava.com/segments/10102218
OT: Myös EK3 oli ihan mukava sekä ylös että alas
Olisko mitään koordinaatteja mistä tämän pätkän alku/loppu löytyisi?
Millaista tuo pilkkuvihreä on Kätkän päällä? Hassua ettei tuo kartta näytä koko reittiä...
http://www.kittila.fi/sites/default/files/asiakirjat/Liikunta_ja_ulkoilu/Luonto_ulkoilureitit/levi_pyoraily_netti.pdf
En itse asiassa ole tuota virallista enskapätkää ajanut (ainakaan tietoisesti) mutta oletan sen menevän siellä merkittyä pilkkuvihreää vaellusreittiä Kätkän Levin puoleisessa päässä, ainakin suurimmaksi osaksi. Vaelluspolun laskua en ole laskenut kokonaan, yksin kulkiessa ihmeellisiin aikoihin täytyy pitää pieni turvareservi.
Koko Kätkän laki kannattaa ajaa mielestäni ajaa kokonaan, Pyhän ja Kätkän välistä noustessa on aika ankara tunkkaus mutta minun mielestä vaivan arvoinen.
Kumpaan suuntaan tuo pilkkuvihreä olisi helpompi pöörällä?
Kumpaan suuntaan tuo pilkkuvihreä olisi helpompi pöörällä?
Itse ajoin tuon endurokisan reitin mukaisesti. Suosittelisin noin!
Sinisen reitin pääsi kuitenkin ajamalla ylös, Ek2 pätkällä piti yksi kohta kantaa täysjäykkää pyörää alas, kun pelkäsin terävien kivien rikkovan renkaat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.