PDA

Näytä tavallinen näkymä : Niska/hartia treeni

pakuri
07.05.2015, 20.29
Meinaa käydä tuo pyörällä ajo niskoihin.
Kysynkin että teettekö jonkinlaisia harjoitteita niskoille/hartioille.
Toivon asiallisia vastauksia.

jperala
07.05.2015, 20.37
Kepin pyöritys on aika oiva harjoite.

nure
07.05.2015, 22.42
Ei ole vielä tarvinut. Koita yrittää rentouttaa ajoasentoa sekä tarkistaa onko ajoasentosi oikea, auttaa usein.

jperala
07.05.2015, 22.45
Ei ole vielä tarvinut. Koita yrittää rentouttaa ajoasentoa sekä tarkistaa onko ajoasentosi oikea, auttaa usein.

Jaa, palstaspämmiä taas joka aiheeseen. Jos ne niskat on jo kipeät niin aika turha tieto että ei ole tarvinnut.

a-o
08.05.2015, 00.23
Leuanveto on aika hyvä, vahvistaa yläkroppaa aina vatsalihaksiin asti. Itse teen vielä sarjat vuorotellen myötä- ja vastaotteilla, niin saan monipuolisemman kuormituksen. Lisäksi keskivartalon syvien lihasten tuen avulla hartioiden kuormitusta voi ajaessa pienentää, eli tee vatsa- ja selkälihasliikkeitä säännöllisesti.

kauris
08.05.2015, 07.49
Jaa, palstaspämmiä taas joka aiheeseen. Jos ne niskat on jo kipeät niin aika turha tieto että ei ole tarvinnut.

Nure toki heIttää välillä aavistuksen lakonisia kommentteja mutta nyt hän vastasi mielestäni kysymykseen täysin asiallisesti. Aloittajahan kysyi teettekö niin kai siihen saa vastata nekin, jotka ei tee ja vielä lisäyksellä siitä mistä arvioi sen johtuvan. Paljon turhempi oma viestisi oli. Vähän niin kuin tämä minunkin :)

Itselläni niska kipeytyy pidemmillä tyyliin 3 tunnin tai sen yli lenkeillä, jos alla on maantiepyörä. Maantiepyörän yleinen ajoasento huomioiden ei se ihmekään ole. En ole liikaa välittänyt, koska kipu lakkaa lenkin jälkeen eikä jää ns. päälle.
Toki venyttely olisi hyvästä. Itse en saa esim leukaa kiinni rintaan vaan pari sormea jää väliin. Huono liikkuvuus siis.

nure
08.05.2015, 07.53
Perälä ei ehkä tajunnut että pelkkä kepinheilutus ei aina ole kuin hoito, ensin aina ratkaistaan ongelman syy. Itsellä pohjilla kunnon punttitreenit vuosien varrelta ettei niskaa ja hartioita vielä ole kipeäksi saanut, ei töissä eikä vapaa-ajalla.

jperala
08.05.2015, 08.09
Perälä ei ehkä tajunnut että pelkkä kepinheilutus ei aina ole kuin hoito, ensin aina ratkaistaan ongelman syy. Itsellä pohjilla kunnon punttitreenit vuosien varrelta ettei niskaa ja hartioita vielä ole kipeäksi saanut, ei töissä eikä vapaa-ajalla.

Ja nure ei ymmärtänyt että jos niska on kipeä niin tiedän tasan tarkkaan mistä se on tullut ja millä se lähtee...kivaa tällainen palstanokittelu :) ja täysin turhaa...

nure
08.05.2015, 11.36
Jos kerran tiedät niin mikset korjaa syytä vaan tyydyt kepin heilutteluun ja voihan olla niin että ei ollutkaan kyse sun vaivoista vaan kysyjän... Vai onko kysyjä joku sun alter ego?

jperala
08.05.2015, 11.38
Jos kerran tiedät niin mikset korjaa syytä vaan tyydyt kepin heilutteluun ja voihan olla niin että ei ollutkaan kyse sun vaivoista vaan kysyjän... Vai onko kysyjä joku sun alter ego?

Kiitos diagnoosista, edelleen täysin turhaa opettaa minua joka asiassa. Juu on suurin osa palstan nimimerkeistä on minun tekemiä, ihan sinun kiusaksi.

cuppis
08.05.2015, 11.47
Leuanvetoa vaihtelevin ottein, punnerruksia, keskivartalotreeniä (lankutus on hyvä perusharjoite), dippejä... kaikenlaista. Itse suosin pääosin kehonpainoharjoittelua tällä hetkellä.
Ajaessa kannattaa katsella välillä maisemia jolloin tulee liikuteltua päätä aktiivisemmin. Tietoisia otteenvaihtoja erilaisilla kyynärpääkulmilla ja tietoista hartioiden rentoutusta. Ylämäet putkelta jolloin pään asento on erilainen verrattuna satulasta ajoon...

nure
08.05.2015, 13.07
Perälä, sinähän diagnoosin teit enkä minä, tarjosin vain korjausta enkä laastaria...

jperala
08.05.2015, 14.10
Perälä, sinähän diagnoosin teit enkä minä, tarjosin vain korjausta enkä laastaria...

Niin kiitos diagnoosista, laastarihan ei ole sellainen.

Ohiampuja
08.05.2015, 15.11
Minulla auttaa säännölliset jokapäiväiset niskan venytykset, varsinkin ns niskaliuku on tärkeä.
Ja joskus taannoin kuntonyrkkeily oli oiva vastapaino maantiepyöräilyyn. Maastossa ei onneksi ole niskavaivoja...

Tässä jorinaa mun niskaongelmista...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35785-Py%F6r%E4ily-ruismoottorin-vikalistasta-huolimatta/page8 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35785-Py%F6r%E4ily-ruismoottorin-vikalistasta-huolimatta/page8)

nure
08.05.2015, 18.46
Perälä, sitä juuri. et paljoa auta kun moista tyhjän päiväistää infoa annat mikä ei paljoakaan auta... Onko tämä just sitä sun "trollia" millä et mitään eteen päin vie?

jperala
08.05.2015, 20.07
Perälä, sitä juuri. et paljoa auta kun moista tyhjän päiväistää infoa annat mikä ei paljoakaan auta... Onko tämä just sitä sun "trollia" millä et mitään eteen päin vie?

Mitäs jos pistetään tälle lapsekkaalle mutta hauskalle väännölle stoppi. Jostain syystä näistä ei saa edes trolliarmeija mitään irti.

pakuri
10.05.2015, 14.47
Käyn parikertaa viikossa kuntosalilla, ohjelmaan kuuluu suunnilleen: Muutama sarja ylätaljaa, penkki noin viisi sarjaa, rinnalle vetoa pari rjaa, käsipainoilla vipunostoja ja ylöspän punnerruksia. Keskivartalolle teen noin kymmenen sarjaa joka treeni kerta, yritän kuitenkin käydä koko kropan läpi. Jalat treenaan aika varovaisesti ettei ne jumittus.

Ohiampuja
10.05.2015, 14.54
Ehkä fysioterapeutti osaisi sanoa missä vika piilee ja sitten suositella oikeat saliliikkeet ja Venytykset.

hannupulkkinen
10.05.2015, 17.09
Minä vanhus olen kärsinyt niskojen puutumisesta viimeiset viisi vuotta ekalla tonnilla kun pyöräilykausi alkaa.
Niskassani on kuluma ja luupiikki.
Viime syksynä päätin ottaa itseäni niskasta kiinni :) ja alkaa voimistaa hartia ja niskalihaksia.
Kuten täällä on jo todettu niin hyvä juttu on leuanveto. Itse en massamanuna pysty tekemään sitä raakana vaan nykyisellä salilla on laite, jossa sen voi tehdä avustettuna. Avustuksen voi tehdä myös kumilenkillä vaikka kotona leuanvetotangolla.
Lisäksi olen käyttänyt kuminauhaa, jonka vastuksella teen niskaojennuksia. Kumin päistä kiinni käsillä ja lenkki pään takaa ja nyökyttelemään. Varovasti pitää aloittaa, muuten tulee semmonen niskajumi, joka ei hevillä liukene, mutta hyvä homma. Nyt ei noista kulumista huolimatta ole niin paljon niskat kipeytyneet kuin aikansenpina vuosina.

cobbo
10.05.2015, 19.03
pakuri, itsellä sellainen havainto että vaikka saliohjelmassa olisikin rinnallevetoa, soutua tms. yläselän vetäviä lihaksia treenaavia liikkeitä niin penkki usein vetää ylärinnan ja etuolkapäät kireiksi. Sinullakin näyttäisi sarjamääristä katsoen tulevan enemmän työntäviä kuin vetäviä liikkeitä. Pyöräily (tai näyttöpäätetyö) ei auta asiaa yhtään, ja etupuolen kireydestä seuraa itsellä ainakin hartioiden eli trapeziuksen ym. jumimista.

Vaatii pitkää ja usein tehtyä venytystä ajatuksen kanssa jotta saa pienen rintalihaksen ja muut hartioita eteen kiskovat lihakset ensin rentoutumaan ja sitten venymään. (Pitkälti sama juttu kuin kireiden lonkankoukistajien kanssa, usein ja kunnollisia venytyksiä.) Oviaukossa kädet karmeissa kiinni saa hyvin venytettyä ja etsittyä oikeaa paikkaa, nimenomaan pitäisi saada rintalihas venymään eikä esim. olkanivelen etusiteet.

pakuri
11.05.2015, 20.35
Kiitoksia vinkeistä: Pitää lisätä vetäviä liikkeitä, treenata kuminauhalla ja venytellä rintalihaksia.
Nuo puutteet huomasin itsestäni kirjoitusten perusteella.
TREK 5.2 DOMANE jyrää.

perttime
12.05.2015, 10.01
Silloin tällöin käy käsisahan ja/tai kirveen kanssa raivaamassa pois jonkin maastopyöräpolun päälle kaatuneen puun...
(meilläpäin on kaupunki linjannut, että kaupungin omistamissa ryteiköissä saa katkoa kaatuneita puita)